Er is wel wat over te vinden hoor, zelfs screenshots. Maar het is een beetje een pixel-peeper probleem, net als de floating-blacks en de retentieproblemen. Ik wil daarmee de problemen niet afdoen als onzinnig, evenmin de mensen die het opvalt, laat dat voorop staan. Maar in veel gevallen moet je je best doen om het te zien en valt het bij normaal dagelijks gebruik niet of nauwelijks op.
Het 50Hz probleem heb ik de TV zelden op kunnen betrappen. Met IFC aan, zie ik soms wel eens wat rode en blauwe banden rond huidkleurige objecten die snel bewegen, maar ik moet er bewust op letten, anders valt het niet op. Het wordt erger naarmate het aangeboden materiaal slechter is (vooral oude opnames hebben het wat meer, maar die hebben wel meer issue's)
Dus ja, die problemen zijn er wel, maar ze zijn niet enorm.
Floating Blacks?....Nee, nog nooit tegengekomen, maar goed ik kijk ook naar de film, niet naar de zwarte randen er boven en onder (daar treed het probleem vaak op). Dus het zal er wel zijn, maar je moet er op goed op letten en dan schijnt het zich ook nog eens alleen voor te doen bij bepaalde films.
Image Retention: Met mijn bek op het glas...Ja, ik zie het, maar niet meer of minder dan op mijn oude CRT. Gevolg van de gebruikte techniek, maar teruggebracht tot een aanvaardbaar minimum. Wederom, als je er niet op let, valt het niet of nauwelijks op.
Inbranden: Niet aan de orde bij normaal gebruik.
Dus ja hoor, de problemen zijn er wel, maar ze zijn in mijn ogen een beetje uit verband getrokken t.o.v. de sterke punten van de Panasonic PDP's.
Samsung PDP's..Mwaahh lees dat topic maar eens...Ook vol ellende..Heb er een paar in het wild gezien, niets mis mee. Hang je hem naast een Panny, dan weet ik wel waar ik voor kies.
LG PDP's: Wederom, lees de topic hier maar...Ook niets anders dan ellende. Zie die dingen ook vaak in het wild en kan er geen fouten in ontdekken. Hang um naast een Panny en wederom weet ik waarvoor ik kies.
En dat heb ik uiteindelijk kunnen doen: Panny VT20E, LG Infinia PDP en Samsung PDP (beide topmodellen van LG en Samsung, maar ik weet de typenummers echt niet meer uit mijn hoofd) naast elkaar in een verduisterde ruimte, BluRay er op aan gesloten als ook digitale TV (Ziggo) en vergelijken maar. En de VT20 stak er met kop en schouders bovenuit qua beeldkwaliteit. Hij verloor wat punten op menustructuur en DLNA\Internetcontent. SD content was hij verreweg het beste in, LG deed dat naar verhouding erg slecht imho. HD content waren de verschillen kleiner, maar vooral de diepe zwart-waarden imponeerden. In vergelijking daarmee waren zowel de Samsung als de LG grijs. Ook toen de verlichting aanging bleef de VT20 beter, deze had veel minder reflectie dan de Samsung en de LG.
Het ligt er dus maar aan waar je je prioriteiten legt, want zowel de Samsung als de LG doen het ook prima. En als je ze niet naast elkaar ziet, dan zijn de verschillen moeilijk te ontdekken. Ze hebben elk hun issue's , tekortkomingen en sterke punten. Maar dat had je net zo goed met oude CRT toestellen. Trinitron met zijn mooie kleuren, maar met 2 permanente horizontale dunne zwarte lijnen in beeld, Philips Blackline beeldbuizen met fenomenale contrast en zwartwaarden, maar met retentieproblemen en ga zo maar door.
Uiteindelijk bepaal jij als eindgebruiker waar voor jou de prioriteiten liggen. Kies je voor absolute beeldkwaliteit, dan kom je niet om de Panasonics heen. En ja, dan kun je ook veel topics over problemen met beeldkwaliteit krijgen, want juist daarop letten de kritische Panasonic gebruikers. Ik denk dat als je die zou loslaten op een Samsung of een LG, dat dan de lijst met problemen veel groter was.
Het nadeel van dit soort topics is, dat bijna iedereen inzoomt op de problemen, de tevreden gebruiker heeft weinig tot niets te melden en daardoor verkleurt het beeld enigszins. Gebruik dit soort topics als input en om je kennis te verrijken. Ga uiteindelijk zelf kijken en beoordelen en vervolgens kiezen. Kies niet wat de reviewer kiest, maar kies wat je zelf het mooist vindt.
[
Voor 13% gewijzigd door
Killer op 17-01-2011 00:53
]