Is het een lens die verder dan oneindig kan focussen? Veel lenzen kunnen dat om te kunnen corrigeren voor temperatuurschommelingen in de lens.
- PowerUp
- Registratie: Februari 2006
- Laatst online: 15:15
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sigma 8-16mm F4.5-5.6 DC HSM
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Sony Vario Sonnar T* DT
- Sony SEL16F28 - E 16mm f2.8
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF (Sony)
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
:strip_exif()/u/168881/IMG_3752_4.gif?f=community)
Hoe zie ik dat? Ik heb iig de focusring compleet daar 1 kant gedraaid (totdat de ring dus niet meer verder gaat). In het venstertje boven op lens zie je het oneindig symbool staan.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
Het staat niet op de de lens zelf dat hij voorbij oneindig kan, maar dat moet je wel zelf uit kunnen vinden door uit te proberen wanneer je scherpte op oneindig hebt.
Vetrouw je ons niet dat je dit ook op DP-review post?
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
LOL
Nee hoor, natuurlijk is dit geen gebrek aan vertrouwen.
Nee hoor, natuurlijk is dit geen gebrek aan vertrouwen.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Verwijderd
Ik heb een tweetal vragen over de Alpha 55.
- Ik lees dat deze 30-50% minder licht op de sensor ontvangt dan een normale dSLR.
Dit maakt het toch een stuk moeilijker om scherpe foto's te krijgen in het algemeen (en al helemaal als er weinig licht is). Het zou betekenen dat de sluitertijd verdubbeld moet worden?
- Is deze aan te raden boven bijvoorbeeld de Canon EOS 1000D of Nikon D5000?
- Ik lees dat deze 30-50% minder licht op de sensor ontvangt dan een normale dSLR.
Dit maakt het toch een stuk moeilijker om scherpe foto's te krijgen in het algemeen (en al helemaal als er weinig licht is). Het zou betekenen dat de sluitertijd verdubbeld moet worden?
- Is deze aan te raden boven bijvoorbeeld de Canon EOS 1000D of Nikon D5000?
Bij de A55 heb je inderdaad lichtverlies door de spiegel. Echter: dit wordt gecompenseerd door de nieuwe sensor. Ook bij weinig licht kun je net zo goed (of slecht) foto's maken als met een traditionele DSLR. Het is echt niet nodig de sluitertijd te verdubbelen.
Dat is maar gedeeltelijk waar: review van de A33 (zelfde techniek, minder MP dan de A55), want op gelijke (hogere) iso als vergelijkbare dslr's geeft deze sensor al minder dynamic range. Ga je nog corrigeren voor de mindere hoeveelheid licht (dus hoger iso instellen dan met een dslr), dan krijg je nog minder DR.EXX schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 15:13:
Bij de A55 heb je inderdaad lichtverlies door de spiegel. Echter: dit wordt gecompenseerd door de nieuwe sensor. Ook bij weinig licht kun je net zo goed (of slecht) foto's maken als met een traditionele DSLR. Het is echt niet nodig de sluitertijd te verdubbelen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Die 75-300 vind ik niet echt super (CA is behoorlijk gecontroleerd maar de 70-210 f/3.5-4.5 die ik heb is contrastrijker en scherper), de oude versie daarvan is beter. Een minolta 70-210 f/3.5-4.5 doet het ook erg leuk even als een 100-200 f/4.5 of een 100-300 APO of APO D. Samen met de 70-210 f/4 heb je dan wel het gros van de goed persterende budget oudjes wel gehad.StanPC schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 18:07:
[...]
Beercan is inderdaad een hele goede. En een goed exemplaar is er al te vinden voor 125 tot 150 euro.
Let wel even op het diafragma en of er eventueel schimmel aanwezig is. Wat ook een goede lens is, is de minolta 75-300mm f/4-5.6 NEW (http://www.dyxum.com/lens...-F4.5-5.6-New_lens53.html). Vaak al te vinden voor ongeveer 100 euro, en als je het aan mij vraagt, ondergewaardeerd. Wel redelijk zeldzaam.
zie www.dyxum.com voor meer informatie
http://www.dxomark.com/in...rand2)/Sony/(brand3)/SonyUniversal Creations schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 17:35:
[...]
Dat is maar gedeeltelijk waar: review van de A33 (zelfde techniek, minder MP dan de A55), want op gelijke (hogere) iso als vergelijkbare dslr's geeft deze sensor al minder dynamic range. Ga je nog corrigeren voor de mindere hoeveelheid licht (dus hoger iso instellen dan met een dslr), dan krijg je nog minder DR.
De sensor van de A33 presteerd pixel voor pixel minder als die van de A55 ondanks het groter oppervlak per pixel.
http://www.dxomark.com/in...and2)/Sony/(brand3)/Canon
De sensor van de A55 is dusdanig goed dat ie het wint van de Nikon D300 en Canon 50D. Deze camera's zijn 1 generatie ouder maar wel al het licht valt op de sensor en deze camera's staan een trede hoger in de voedselketen als een A55.
Ook tegen de Canon en nikon body's in de zelfde prijs categorie en van de zelfde generatie kan de A55 behoorlijk mee komen. Ik heb alleen wel de Canon 60D gepakt in plaats van het prototype 600D welke minder presteerde.
[ Voor 51% gewijzigd door martijn_tje op 17-03-2011 18:04 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
Ik heb dan de oude versie van de 75-300, de Big Beercan, maar echt tevreden ben ik daar ook niet over. Het is echt een "mooiweerlens" wat mij betreft, CA en vooral Bokeh CA is enorm. Zie hier voor een test van Kurt Munger. De zeer goedkope en veel kleinere 70-210 f/4.5-5.6 die ik ook heb heeft daar veel minder last van.
Is idd een kwaal van bijna al die oude lenzen CA en Bokeh CA / L-CA. Misschien dat t op film een minder groot probleem was.PowerUp schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 17:56:
Ik heb dan de oude versie van de 75-300, de Big Beercan, maar echt tevreden ben ik daar ook niet over. Het is echt een "mooiweerlens" wat mij betreft, CA en vooral Bokeh CA is enorm. Zie hier voor een test van Kurt Munger. De zeer goedkope en veel kleinere 70-210 f/4.5-5.6 die ik ook heb heeft daar veel minder last van.
[ Voor 4% gewijzigd door martijn_tje op 17-03-2011 21:51 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Voor de mindere hoeveelheid licht is door Sony al gecorigeerd. Dus met dezelfde sluitertijd, diafragma en iso waarde als elke andere camera, vang je net zoveel licht.Universal Creations schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 17:35:
[...]
Dat is maar gedeeltelijk waar: review van de A33 (zelfde techniek, minder MP dan de A55), want op gelijke (hogere) iso als vergelijkbare dslr's geeft deze sensor al minder dynamic range. Ga je nog corrigeren voor de mindere hoeveelheid licht (dus hoger iso instellen dan met een dslr), dan krijg je nog minder DR.
De uitslag van die test vind ik kant nog wal raken, want in bijna iedere test doet de 50D het net zo goed als de A55. Maar goed, als je even goed kijkt naar de dynamic range en tonal range bij hogere iso's presteren de 50D en A55 nagenoeg gelijk. Probleem is alleen dat als je met de 50D en A55 een foto maakt met bijvoorbeeld 50mm f/2.8 1/100sec, dat je dan bij de 50D iso1600 nodig hebt en bij de A55 iso2300 nodig (halve stop verschil).martijn_tje schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 17:39:
http://www.dxomark.com/in...rand2)/Sony/(brand3)/Sony
De sensor van de A33 presteerd pixel voor pixel minder als die van de A55 ondanks het groter oppervlak per pixel.
De sensor van de A55 is dusdanig goed dat ie het wint van de Nikon D300 en Canon 50D. Deze camera's zijn 1 generatie ouder maar wel al het licht valt op de sensor en deze camera's staan een trede hoger in de voedselketen als een A55.
Ook tegen de Canon en nikon body's in de zelfde prijs categorie en van de zelfde generatie kan de A55 behoorlijk mee komen. Ik heb alleen wel de Canon 60D gepakt in plaats van het prototype 600D welke minder presteerde.
edit:
Is dat zo?Wolfensteijn schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 22:06:
[...]
Voor de mindere hoeveelheid licht is door Sony al gecorigeerd. Dus met dezelfde sluitertijd, diafragma en iso waarde als elke andere camera, vang je net zoveel licht.
[ Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 17-03-2011 22:16 ]
Ik heb helaas mijn geleende a55 in moeten leveren, dus ik kan het niet testen, maar ik ben het wel her en der in de reviews en comments tegengekomen.
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
Als ik deze review lees lijkt dat inderdaad het geval te zijn. Zelfde diafragma, ISO en sluitertijd levert hetzelfde beeld op bij een A33 en 550D. Verklaart ook wel waarom de DR van een SLT lager is dan een dSLR met dezelfde sensor op gelijke ISO.
[ Voor 3% gewijzigd door PowerUp op 18-03-2011 09:54 ]
Eigenlijk zouden ze een spiegel moeten maken die 30% reflecteert als er geen spanning op staat (of iets dergelijks) en zo goed als 100% transparant is als je er spanning op zet. Om zodoende zoveel mogelijk licht op de sensor te krijgen als hij een foto neemt. Dus heel kortstondig, dan heb je heel even geen fase-af tijdens het foto maken maar dat moet niet zo'n probleem zijn denk...
/ fantasie-modus.
/ fantasie-modus.
volgens mij kan dat niet met de snelheid waarmee een shutter beweegt.Bartjuh schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 13:08:
Eigenlijk zouden ze een spiegel moeten maken die 30% reflecteert als er geen spanning op staat (of iets dergelijks) en zo goed als 100% transparant is als je er spanning op zet. Om zodoende zoveel mogelijk licht op de sensor te krijgen als hij een foto neemt. Dus heel kortstondig, dan heb je heel even geen fase-af tijdens het foto maken maar dat moet niet zo'n probleem zijn denk...
/ fantasie-modus.
Naja, ik weet dat je met bepaald speciaal 'glas' tussen transparant/opaak kan schakelen d.m.v. spanning. Maar ik heb geen idee hoe snel het kan schakelen, of het met reflectie kan etc...Sn0wblind schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 13:22:
[...]
volgens mij kan dat niet met de snelheid waarmee een shutter beweegt.
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
Het zou dan weer een unique selling point van de SLT's teniet doen: AF tijdens 10 fps bursts en video.
bedoel je de iso die je zelf instelt op het schermpje of de eigenlijke iso van de sensor. Volgens mij wordt die hele compensatie stap uit het zicht gemaakt (hogere base iso). De gebruiker heeft er dus niks mee te maken. Die correctie is dus ook al mee genomen in alle iso tests.Universal Creations schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 22:15:
Probleem is alleen dat als je met de 50D en A55 een foto maakt met bijvoorbeeld 50mm f/2.8 1/100sec, dat je dan bij de 50D iso1600 nodig hebt en bij de A55 iso2300 nodig (halve stop verschil).
T/m 7 FPS heeft de A55 AF en lichtmeting. Die 10FPS is met locked AF en lichtmetingPowerUp schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 13:47:
Het zou dan weer een unique selling point van de SLT's teniet doen: AF tijdens 10 fps bursts en video.
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
Van wat ik heb gelezen kan 10 fps wel met AF, maar dan stelt de camera de rest voor je in.
Ik zou niet weten waarom dat niet kan, want het wordt wel vaker toegepast. Ik weet alleen niet hoeveel vermogen dat nodig heeft als het aanstaat. Niet dat je accu dan bij 100 foto's al leeg is.Bartjuh schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 13:08:
/ fantasie-modus.
Is dat zo, want ik kan het zo niet echt vinden.martijn_tje schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 18:32:
[...]
bedoel je de iso die je zelf instelt op het schermpje of de eigenlijke iso van de sensor. Volgens mij wordt die hele compensatie stap uit het zicht gemaakt (hogere base iso). De gebruiker heeft er dus niks mee te maken. Die correctie is dus ook al mee genomen in alle iso tests.
[ Voor 24% gewijzigd door Universal Creations op 18-03-2011 19:00 ]
Verwijderd
...voor de koopjesjager onder ons... Bij de wehkamp de A33 voor 557.- en de A55 voor 674.-, beide met 18-55mm lens. Dan nog 100.- cashback van Sony er overheen... Lijkt mij een soort van nette prijs te worden, toch ?
Maar heb je de camera wel op tijd binnen? -> 2 weken levertijd en de cash-back-actie duurt tot eind maart....Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 19:02:
...voor de koopjesjager onder ons... Bij de wehkamp de A33 voor 557.- en de A55 voor 674.-, beide met 18-55mm lens. Dan nog 100.- cashback van Sony er overheen... Lijkt mij een soort van nette prijs te worden, toch ?
Verwijderd
...even zoeken naar de voorwaarden levert het volgende op:Bartjuh schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 19:32:
[...]
Maar heb je de camera wel op tijd binnen? -> 2 weken levertijd en de cash-back-actie duurt tot eind maart....
...dus aankopen tot de 31e Maart...insturen tot de 15e April. Lijkt mij te doen...[...]Actieperiode tot 31/2-2011[...]Zend dit gezamenlijk in een voldoende gefrankeerde envelop voor 15 april 2011[...]
Vraag mij wel af welke datum je dan op je factuur krijgt, de datum waarop ze versturen, of de datum dat je op ok hebt geklikt tijdens het bestellen op de website?Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 20:59:
[...]
...even zoeken naar de voorwaarden levert het volgende op:
[...]
...dus aankopen tot de 31e Maart...insturen tot de 15e April. Lijkt mij te doen...
Want dat is natuurlijk bepalend... als ze versturen op 1 april kan je fluiten naar je 100 euro (en 1 april is over 2 weken..)
Verwijderd
...is een waar punt. Zeker nu ik zie dat wehkamp een levertijd van 2 weken heeft (voor de A33...)Bartjuh schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 21:10:
[...]Want dat is natuurlijk bepalend... als ze versturen op 1 april kan je fluiten naar je 100 euro (en 1 april is over 2 weken..)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2011 22:09 ]
Ook een lensvraag... Op aanraden van enkele wijze heren hier heb ik een Minolta 70-210 F4 op de kop getikt via marktplaats. Voor eur. 100,- opgehaald zag er verder goed uit en werkte ook met mijn A55.
Op Dyxum wordt deze lens vooral geprezen om zijn scherpte. Daar merk ik echter nog weinig van.
Omdat alles voor mij nogal nieuw is, kan het ook aan mijn tekortkomingen liggen natuurlijk.
Net nog even twee foto's gemaakt:

Tulp met Minolta 70-210 F4 by photo_a55, on Flickr

Olijfboom Minolta 70-210 by photo_a55, on Flickr
Beiden net genomen in de tuin in de volle zon. Daarvan vind ik van de eerste de achtergrond wel mooi door deze lens (heet dat scherptediepte of Bokeh?, nou ja ik vind het wel mooi iig).
Maar vooral bij die eerste foto is hij duidelijk niet scherp.
De tweede is een crop, verder komen ze zo uit de camera.
Eergisteren ook nog deze genomen binnen vanaf een statief:

Orchidee Minolta 70-210 by photo_a55, on Flickr
Ook hier zie je dan goed dat de foto niet scherp is.
Het uit zich vooral in macro achtige foto's die van het olijfboompje komt al wel een stuk beter over vind ik.
Als ik echter foto's neem met mijn Tamron 17-50 2.8 dan kan ik zie ik de haartjes van onze kleine man op 100% zelfs nog haarscherp (
) in beeld.
Ligt het nou aan mij? Hebben jullie nog tips om de foto's scherper te krijgen of (lijkt me sterk) is er niks mis mee?
Op Dyxum wordt deze lens vooral geprezen om zijn scherpte. Daar merk ik echter nog weinig van.
Omdat alles voor mij nogal nieuw is, kan het ook aan mijn tekortkomingen liggen natuurlijk.
Net nog even twee foto's gemaakt:

Tulp met Minolta 70-210 F4 by photo_a55, on Flickr

Olijfboom Minolta 70-210 by photo_a55, on Flickr
Beiden net genomen in de tuin in de volle zon. Daarvan vind ik van de eerste de achtergrond wel mooi door deze lens (heet dat scherptediepte of Bokeh?, nou ja ik vind het wel mooi iig).
Maar vooral bij die eerste foto is hij duidelijk niet scherp.
De tweede is een crop, verder komen ze zo uit de camera.
Eergisteren ook nog deze genomen binnen vanaf een statief:

Orchidee Minolta 70-210 by photo_a55, on Flickr
Ook hier zie je dan goed dat de foto niet scherp is.
Het uit zich vooral in macro achtige foto's die van het olijfboompje komt al wel een stuk beter over vind ik.
Als ik echter foto's neem met mijn Tamron 17-50 2.8 dan kan ik zie ik de haartjes van onze kleine man op 100% zelfs nog haarscherp (
Ligt het nou aan mij? Hebben jullie nog tips om de foto's scherper te krijgen of (lijkt me sterk) is er niks mis mee?
Alle foto's zijn ergens heel scherp, kijk maar naar het linker blad van de orchidee. Het is niet de lens, het probleem ligt bij de fotograaf 
Verdiep je eens in diafragma en scherptediepte en probeer het dan nog eens.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
Ik denk ook inderdaad dat je scherptediepte te klein is. Vooral bij de eerste, met 210 mm f/4 is de scherptediepte heel erg klein. De foto van de olijfboom lijkt mij gewoon goed scherp.
Oh..Dat geloof ik meteen hoor, van die fotograafJiriki schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 14:18:
Alle foto's zijn ergens heel scherp, kijk maar naar het linker blad van de orchidee. Het is niet de lens, het probleem ligt bij de fotograaf
Maar kunnen jullie op basis van de exif en de situatie wellicht wat praktische tips geven?
Bijvoorbeeld die orchidee, volgens mijn camera zat de focus op het midden van de orchidee, maar de foto focussed dus meer op de linkerkant. Hoe kan dat?
Bartjuh schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 21:10:
[...]
Vraag mij wel af welke datum je dan op je factuur krijgt, de datum waarop ze versturen, of de datum dat je op ok hebt geklikt tijdens het bestellen op de website?
Want dat is natuurlijk bepalend... als ze versturen op 1 april kan je fluiten naar je 100 euro (en 1 april is over 2 weken..)
Facturatie datum is op de dag dat jij je bestelling betaald. Of in gevallen waarbij je achteraf kan betalen, wanneer de leverancier de factuur verstuurd.Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 21:37:
[...]
...is een waar punt. Zeker nu ik zie dat wehkamp een levertijd van 2 weken heeft (voor de A33...)de A55 is wel leverbaar. Enfin, die prijzen zakken toch wel....beetje meer geduld dan maar
Dus in alle gevallen kan je zonder problemen bij Wehkamp bestellen, en gebruik maken van de Sony cashback actie.
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
Het kan zijn dat de lens last heeft van backfocus, dus te ver naar voren scherpstelt. Maar wat ook heel goed mogelijk is, is dat je tussen focus en afdrukken net iets (naar achter) hebt bewogen, waardoor de focus op het linkerblad valt wat iets naar voren zit. Met zo'n dunne depth of field is dat zo gebeurd. Wat ook nog kan is dat hij op het 'frummeltje' wat voor het midden van de bloem zit heeft scherpgesteld.readytoflow schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 15:08:
[...]
Oh..Dat geloof ik meteen hoor, van die fotograaf!
Maar kunnen jullie op basis van de exif en de situatie wellicht wat praktische tips geven?
Bijvoorbeeld die orchidee, volgens mijn camera zat de focus op het midden van de orchidee, maar de foto focussed dus meer op de linkerkant. Hoe kan dat?
Edit: ik lees nu dat het vanaf een statief was. Backfocus zou dus kunnen, maar daar zou je wat meer voor moeten testen, met een focus chart bijvoorbeeld.
Edit2: weer een nieuw patent van Sony over Phase AF op de sensor zelf. In dat geval is de SLT techniek slechts een tussenstap en is de NEX mogelijk de toekomst bij Sony. Mochten ze het snel voor elkaar krijgen natuurlijk.

[ Voor 35% gewijzigd door PowerUp op 21-03-2011 10:38 ]
Je zal het inderdaad wel ruim voor 15 April binnen krijgen. Dan is er geen probleem inderdaad.Wolfensteijn schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 15:09:
[...]
Facturatie datum is op de dag dat jij je bestelling betaald. Of in gevallen waarbij je achteraf kan betalen, wanneer de leverancier de factuur verstuurd.
Dus in alle gevallen kan je zonder problemen bij Wehkamp bestellen, en gebruik maken van de Sony cashback actie.
Wellicht een andere optie (waar ik ook voor heb gekozen) is deze;
http://www.fotohanskeuzek...21/866/sony-a33-body.html
Dan ben je sowieso ruim op tijd.
€ 559 voor a33 body alleen. Vond het zelf een beetje apart, gezien de goedkoopste pricewatch-prijs € 589 is, en dit gewoon een speciaalzaak is met een winkel in Zwolle. Maar gewoon kunnen bestellen en zaterdag afgehaald (daar gepind).
De volgende nagel aan de doodskist van de traditionele DSLR. SLT is inderdaad slechts een tussenpaus op de weg naar een volledig spiegelvrije camera.PowerUp schreef op zondag 20 maart 2011 @ 22:48:
[...]
Edit2: weer een nieuw patent van Sony over Phase AF op de sensor zelf. In dat geval is de SLT techniek slechts een tussenstap en is de NEX mogelijk de toekomst bij Sony. Mochten ze het snel voor elkaar krijgen natuurlijk.
Ik moet zeggen dat ik het grootste nadeel van de a33 die ik zaterdag gekocht heb de EVF vind. Het haalt het qua scherpte, kleur, contrast nooit bij een optische viewfinder. Goed, de EVF heeft ook weer andere voordelen, maar toch... datzelfde geldt natuurlijk ook voor een spiegelloze camera...EXX schreef op maandag 21 maart 2011 @ 11:16:
[...]
De volgende nagel aan de doodskist van de traditionele DSLR. SLT is inderdaad slechts een tussenpaus op de weg naar een volledig spiegelvrije camera.
Verder is het een leuke vooruitgang t.o.v. mijn a200. Echt gigantisch veel sneller (zowel fps als af), en ook video werkt heerlijk.
Klopt de evf kan een stuk beter.
Ik schrik soms wel van de mooie kwaliteit en dynamiek van de foto's ben dat kennelijk niet zo gewend.
Sony schijnt nu trouwens veel poductie te hebben gestop in Japan.
Ik schrik soms wel van de mooie kwaliteit en dynamiek van de foto's ben dat kennelijk niet zo gewend.
diskeltische lurker
Niet heel gek maar over een maand of 1,5 wil ik mijn A55 RMA-en..... Sluiter is niet stuk maar het mechaniek dat m aandrijft wel. Heel jammer en ik wil graag een autopsie maar dat kan wellicht een tijdje durentechnopeuter schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 13:11:
And it goes BRAAAAAPP!
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
De A77 zou ergens in juli gepresenteerd worden, en in oktober verscheept gaat worden. Dus met de kerst moet hij voldoende verkrijgbaar zijn (Bron).

En dit is de Sony NEX FS-100, een fullframe videocamera met de E-mount.

Verwijderd
Disregard, lenzen en camera verwisseld.
[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2011 10:58 ]
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
Oeps, ik ging er even vanuit dat de "Super 35mm CMOS image sensor" een fullframe sensor was, maar dat is het dus niet. Zou inderdaad ook lastig worden met die 18-200 er op. Er waren geloof ik wel speculaties dat de E-mount ook voor fullframes geschikt zou zijn, maar dat is hier dus niet het geval
Verwijderd
Als ik Sonyalpharumors lees, wordt dat nog even wachten op het najaar, kan ik goed doorsparen voor de A77 en de nieuwe CZ, 17-50 met vast brandpunt (hopelijk 2 (dream on
)).
Durf ze nog niet gelijk bij de eerste zending aan te aanschaffen, toch eerst maar even de reviews afwachten.
Durf ze nog niet gelijk bij de eerste zending aan te aanschaffen, toch eerst maar even de reviews afwachten.
Verwijderd
Ik ben echt heel benieuwd naar de a77
. Sony MOET de EVF op orde krijgen, anders hebben ze een probleem.
En een CZ 17-50 klinkt als een droom, maar dan wel een hele dure... Heb nu de Tamron 17-50 en dat bereik bevalt mij prima.
En een CZ 17-50 klinkt als een droom, maar dan wel een hele dure... Heb nu de Tamron 17-50 en dat bereik bevalt mij prima.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2011 12:30 ]
Ik heb deze topic nog niet gevolgd, maar ben zo blij dat'k hem vandaag vind:
Mijn ogen zijn gevallen op de a33 met kitlens voor 670 euro bij Fotokonijnenberg. Zit er wel degelijk een a35 aan te komen volgende maand?
Het gaat me vooral om de videofuncties tov. gelijkaardige dslr's & over de prijs hoor je me niet klagen. Maar hij wordt vaak in vergelijking met de t2i afgedaan omdat er weinig manuele instellingen zijn voor video.
Denken jullie binnenkort een firmware update te zien die de video functionaliteit aanvult?
Of zou ik met video in gedachten beter wachten voor een (mogelijke) a35 - qua prijs/functies? Met de 100 euro cashback, is de verhouding prijs-functionaliteit wel beter met de 33, zou ik denken.
Mijn ogen zijn gevallen op de a33 met kitlens voor 670 euro bij Fotokonijnenberg. Zit er wel degelijk een a35 aan te komen volgende maand?
Het gaat me vooral om de videofuncties tov. gelijkaardige dslr's & over de prijs hoor je me niet klagen. Maar hij wordt vaak in vergelijking met de t2i afgedaan omdat er weinig manuele instellingen zijn voor video.
Denken jullie binnenkort een firmware update te zien die de video functionaliteit aanvult?
Of zou ik met video in gedachten beter wachten voor een (mogelijke) a35 - qua prijs/functies? Met de 100 euro cashback, is de verhouding prijs-functionaliteit wel beter met de 33, zou ik denken.
Verwijderd
De a35 is niet officieel aangekondigd, dus 100% zeker is het niet. Wel is het zo dat Sony Japan de a33 op uitgefaseerd heeft gezet wat zou kunnen betekenen dat er een nieuwe aan zit te komen. Maar het kan ook heel goed zijn dat de a33 gewoon verdwijnt en dat de a55 alleen over blijft.
Sony heeft nog niets gezegd.
Sony heeft nog niets gezegd.
Heb vandaag eindelijk mijn eerste prime gekocht.
Een Minolta AF 50 f1,7 voor 50 euro, lijkt me geen verkeerde prijs voor een dergelijk objectief in goede staat!
Voorlopig even klaar met investeren in glaswerk, wil tzt misschien overstappen op een betere body maar voorlopig kan ik hier prima mee uit de voeten.
Een Minolta AF 50 f1,7 voor 50 euro, lijkt me geen verkeerde prijs voor een dergelijk objectief in goede staat!
Voorlopig even klaar met investeren in glaswerk, wil tzt misschien overstappen op een betere body maar voorlopig kan ik hier prima mee uit de voeten.
Dat is een hele mooie prijs voor een hele fijne lens! mits in goede conditie natuurlijk...
Veel plezier ermee!
Veel plezier ermee!
Mijn Flickr; Sony A7iii
Het is geen fullframe als in: 36x24mm. Het is Super 35 als in 24,89x18,67mm, wat dus eigenlijk nagenoeg gelijk is aan APS-C. Dat is ook logisch, aangezien NEX-lenzen niet in staat zijn om een 36x24mm sensor te vullen. Desalniettemin is het een mooi formaat sensor om mee te filmen.PowerUp schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 08:30:
De A77 zou ergens in juli gepresenteerd worden, en in oktober verscheept gaat worden. Dus met de kerst moet hij voldoende verkrijgbaar zijn (Bron).
[afbeelding]
Waauw, die Minolta is wel een koopje blijkbaar 
Heb ondertussen de a55 voor 600 euro gevonden in Nederland, maar met enkel een maand 'geld-terug' garantie.
Tijd genoeg dus om enige mankementen vast te stellen, maar Sony maakt degelijk spul.
Ik heb me ondertussen laten wijsmaken dat als het toestel dan toch schade oploopt, het voor 90% van de gevallen gezien wordt als "schade van buitenaf" en je kan betalen. Is dat ongeveer zo & maakt het dus weinig uit met garantie of niet?
... by the way: wie kan mij zeggen waarom de a55 (body) goed/niet goed is voor aftermovies van evenementen?
De autofocus is een dikke + lijkt me, voor de actie
Mijn opvatting over de automatische belichting tijdens recorden, is dat het mij alleen maar tijd bespaart. Is dat een veilige manier van denken of werkt het systeem niet goed? (heel plotse, opvallende veranderingen in intensiteit, plotse verspringingen...)
Heb ondertussen de a55 voor 600 euro gevonden in Nederland, maar met enkel een maand 'geld-terug' garantie.
Tijd genoeg dus om enige mankementen vast te stellen, maar Sony maakt degelijk spul.
Ik heb me ondertussen laten wijsmaken dat als het toestel dan toch schade oploopt, het voor 90% van de gevallen gezien wordt als "schade van buitenaf" en je kan betalen. Is dat ongeveer zo & maakt het dus weinig uit met garantie of niet?
... by the way: wie kan mij zeggen waarom de a55 (body) goed/niet goed is voor aftermovies van evenementen?
Mijn opvatting over de automatische belichting tijdens recorden, is dat het mij alleen maar tijd bespaart. Is dat een veilige manier van denken of werkt het systeem niet goed? (heel plotse, opvallende veranderingen in intensiteit, plotse verspringingen...)
Waar je bv op moet letten is de "stilte" van de lens bij autofocus. Gebruik het liefst een lens met een stille ultrasone motor. Anders loop je de kans dat je in het filmpje de autofocus hoort werken.
Je hebt gewoon een jaar (eigenlijk 2) garantie.pietervochten schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 00:38:
Waauw, die Minolta is wel een koopje blijkbaar
Ik ken Sony als een bedrijf dat niet zo moeilijk doet met garantie, alleen zijn ze soms wat traag met repareren.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Nja, het gaat niet om een echte fotowinkel lijkt me.
De Sony vond ik op een aanbiedingensite & heb al contact gehad met de verkoper. Die stelde zich voor als verkoper bij usedproducts(.nl). Simpele site en daar gaat het om inkoop & verkoop van tweedehands waren.
Maar hij maakte duidelijk dat het wel degelijk om nieuwe toestellen gaat. (de verpakking is ook duidelijk verzegeld)
"Wij hebben met onze franchise keten een grote partij cameras ingekocht. Daar zit helaas geen originele aankoopbon bij." ... bij mijn aankoop krijg ik een week geld-terug, een maand garantie & een factuur. Verder niets, ik denk dus niet dat ik hem daar nog terug kan binnenbrengen.
Of kan ik hem gewoon registreren op de Sony site en dient hij voor reparatie per pakket verzonden te worden? (ongeacht waar hij vandaan komt)
De Sony vond ik op een aanbiedingensite & heb al contact gehad met de verkoper. Die stelde zich voor als verkoper bij usedproducts(.nl). Simpele site en daar gaat het om inkoop & verkoop van tweedehands waren.
Maar hij maakte duidelijk dat het wel degelijk om nieuwe toestellen gaat. (de verpakking is ook duidelijk verzegeld)
"Wij hebben met onze franchise keten een grote partij cameras ingekocht. Daar zit helaas geen originele aankoopbon bij." ... bij mijn aankoop krijg ik een week geld-terug, een maand garantie & een factuur. Verder niets, ik denk dus niet dat ik hem daar nog terug kan binnenbrengen.
Of kan ik hem gewoon registreren op de Sony site en dient hij voor reparatie per pakket verzonden te worden? (ongeacht waar hij vandaan komt)
Huh, dat klinkt niet helemaal zuiver ...
Hij is de verkoper, hij moet dus een bon regelen!
hij zegt zelf dat het om nieuw spul gaat, waarom kan hij die 'partij' dan niet gewoon met bon verkopen? belasting? afkomst partij?
Hij is de verkoper, hij moet dus een bon regelen!
hij zegt zelf dat het om nieuw spul gaat, waarom kan hij die 'partij' dan niet gewoon met bon verkopen? belasting? afkomst partij?
Mijn Flickr; Sony A7iii
Jah, het zal niet helemaal zuiver zijn, vandaar het prijsverschil - 600 euro is goedkoper dan eender welke winkel hier in België, met de cashback.
Ikzelf krijg dus wel een bon, maar hoe het met de twee jaar garantie van Sony zit, weet de verkoper zelf niet. Ik kan dus niet bij die keten terecht & het is eerder toeval dat ze plots een resem goedkope Sony's hebben liggen.
Van profiteren of niet... moet ik dat laten afhangen van de twee jaar garantie die ik misschien misloop?
Ik ga nog eens mailen waar ze vandaan komen. De garantie moet uiteindelijk toch wel ergens te regelen zijn - zien waar ik uitkom :d
Maar dus, zonder de winkel op te geven, krijg ik van Sony zelf geen garantie?
Edit: zou ik in dit geval ook nog op sony's cashback kunnen rekenen?
http://www.pixmania-pro.b...l-objectief-18-55-mm.html
Ikzelf krijg dus wel een bon, maar hoe het met de twee jaar garantie van Sony zit, weet de verkoper zelf niet. Ik kan dus niet bij die keten terecht & het is eerder toeval dat ze plots een resem goedkope Sony's hebben liggen.
Van profiteren of niet... moet ik dat laten afhangen van de twee jaar garantie die ik misschien misloop?
Ik ga nog eens mailen waar ze vandaan komen. De garantie moet uiteindelijk toch wel ergens te regelen zijn - zien waar ik uitkom :d
Maar dus, zonder de winkel op te geven, krijg ik van Sony zelf geen garantie?
Edit: zou ik in dit geval ook nog op sony's cashback kunnen rekenen?
http://www.pixmania-pro.b...l-objectief-18-55-mm.html
[ Voor 11% gewijzigd door pietervochten op 26-03-2011 22:57 . Reden: pixmania ]
pixmania-pro is enkel voor zelfstandigen
Verwijderd
A77 krijgt een 3MP viewfinder (A33/55 gebruiken ~1.1MP)
Wat vinden jullie hiervan?
Ik denk dat het ten goede komt van de Viewfinder, maar wacht maar af of dit werkelijkheid wordt.
Wat vinden jullie hiervan?
Ik denk dat het ten goede komt van de Viewfinder, maar wacht maar af of dit werkelijkheid wordt.
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
Ik hoop dat het waar is, en dat de rest van de kwaliteit van de EVF ook goed is. En dat de A77 hopgelijk genoeg rekenkracht heeft om het allemaal snel te verwerken, iets waar de A33/55 nogal last van hebben. In het gerucht staat ook dat de zoeker misschien in de NEX-7 terecht zou komen.
3 Million dots is toch ongeveer 1200x800 pixels? Dat is niet verkeerd. Ben benieuwd of je dan nog echt individuele pixels kunt zien.
ik denk op de grootte van een zoeker niet, dat is gewoon bij wijze van spreke retina display van de iphone4 dan nog eens verkleint.
maar mijn grootste zorg blijf die lichtdoorlatende spiegel.ik wil mijn parts gewoon user servicable hebben.
maar mijn grootste zorg blijf die lichtdoorlatende spiegel.ik wil mijn parts gewoon user servicable hebben.
Misschien snap ik het niet, maar 3milj dots is toch meer richting 2000*1500?Universal Creations schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 18:39:
3 Million dots is toch ongeveer 1200x800 pixels? Dat is niet verkeerd. Ben benieuwd of je dan nog echt individuele pixels kunt zien.
Wat jij zegt is een resolutie van 1miljoen pixels wat nu in de a33/a55 zit
Mijn Flickr; Sony A7iii
3 miljoen dots = 3 miljoen verschillende subpixels. Ofwel in totaal 3 miljoen RGB pixels. 3/3 = 1 dus 1 miljoen 'volledige' pixels.
Betekent het gebruik van o-led ook een beperking van tearing van de evf? Dat zou wel prettig zijn, ik heb daar al gauw last/irritatie van/aan. O-led klinkt alsof het heel rustig beeld geeft op een of andere manier
Betekent het gebruik van o-led ook een beperking van tearing van de evf? Dat zou wel prettig zijn, ik heb daar al gauw last/irritatie van/aan. O-led klinkt alsof het heel rustig beeld geeft op een of andere manier
[ Voor 45% gewijzigd door bartvl op 29-03-2011 21:47 ]
Life is not about specs, it is about joy!
Officieel is de sensor ook niet user servicable. Daarnaast zal het met het stoffig worden van die spiegel denk ik wel mee vallen. In tegenstelling tot de sensor is het ding niet statisch.Sn0wblind schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 19:56:
Of het is de O van Steve-Obartvl schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:12:
O-led klinkt alsof het heel rustig beeld geeft op een of andere manier
Mijn vergissing omtrend dots/pixels kwam door de titel op SAR, daar spreken ze over 3 Mpixel en in de text over 3 Mdots (en misschien heeft mijn onwetendheid er ook iets mee te maken.
Mijn Flickr; Sony A7iii
Topic met plaatjes over de A55 battery grip
Huh? Je kan gewoon de transparante spiegel omhoog klappen om stof te verwijderen van de sensor hoor? Of bedoel je dat niet?martijn_tje schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 23:02:
[...]
Officieel is de sensor ook niet user servicable. Daarnaast zal het met het stoffig worden van die spiegel denk ik wel mee vallen. In tegenstelling tot de sensor is het ding niet statisch.
zie; http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/page2.asp
nieuws over de A77!
dit ziet er zeer interessant uit, nu maar hopen dat het echt is.
http://www.sonyalpharumor...z-and-fujis-hybrid-oevfd/
Hint: 'SR77'jasring schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 08:28:
nieuws over de A77!
Mijn Flickr; Sony A7iii
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
It also can take FullHD videos while you are taking photos or chatting via skype on the 4.2 inch OLED touchscreen of the cameras.
Verwijderd
Ja, dat stukje over skypen en YouTube filmpjes bekijken deed het hem
Dat andere zou nog kunnen
(hoewel optisch en electronisch wel erg lastig is te combineren lijkt mij..)
Doet de Fuji X100 niet precies datVerwijderd schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 11:36:
Ja, dat stukje over skypen en YouTube filmpjes bekijken deed het hemDat andere zou nog kunnen
(hoewel optisch en electronisch wel erg lastig is te combineren lijkt mij..)
[ Voor 8% gewijzigd door Don Quijote op 01-04-2011 11:40 ]
Niet helemaal, de AF in de fuji is contrast detectie. Het is een optische/EVF hybride door het rangefinder ontwerp. Dus in de zoeker (rangefinder zoeker) wordt doormiddel van een halfdoorlatende spiegel of prisma-achtig iets, informatie geprojecteerd. Als je vervolgens live-view wilt hebben, dan zet je een schakelaar om, en dan heb je hetzelfde idee als de A55, dus full EVF in dezelfde viewfinder.Ravnoss schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 11:40:
[...]
Doet de Fuji X100 niet precies dat(Kan het mis hebben hoor, zit niet helemaal in de materie)
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de NEX serie, heb zojuist de NEX 3 opgepikt bij BCC Plaza in Amsterdam voor € 349, laagste prijs op dit moment vanwege hun 1 jarig bestaan. Is de standaard kit met 18-55mm lens en de kleur van behuizing is zwart. Ik ga hem zo maar eens testen
Dat bedoel ik idd niet. Ik bedoel dat 1 de spiegel veel minder snel stoffig wordt (omdat deze niet statisch is) en dat 2 het schoonmaken van de sensor ook puur eigenrisico is. En het AA filter op de sensor ook best kwetsbaar is.Bartjuh schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 20:30:
[...]
Huh? Je kan gewoon de transparante spiegel omhoog klappen om stof te verwijderen van de sensor hoor? Of bedoel je dat niet?
zie; http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/page2.asp
vind het toch iets anders, met de juiste spullen is een sensor schoonmaken helemaal niet zo;n probleem voor mensen die secuur te werk kunnen gaan. Ik doe het bij al mijn cameras wanneer nodig.martijn_tje schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 18:29:
[...]
Dat bedoel ik idd niet. Ik bedoel dat 1 de spiegel veel minder snel stoffig wordt (omdat deze niet statisch is) en dat 2 het schoonmaken van de sensor ook puur eigenrisico is. En het AA filter op de sensor ook best kwetsbaar is.
Maar als er maar 1 vlekje op de spiegel terecht komt wat metwet cleaning gereinigd moet worden, kan dat alleen via een sony service center, die spiegel is overigens wel extreem makelijk te vervangen. Dus mischien met de tijd dat als spare parts.
Nu schijnt het zo te zijn dat je stofjes op de spiegel wel veel minder snel terugziet in de foto dan stofjes op de sensor.Sn0wblind schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 18:46:
[...]
vind het toch iets anders, met de juiste spullen is een sensor schoonmaken helemaal niet zo;n probleem voor mensen die secuur te werk kunnen gaan. Ik doe het bij al mijn cameras wanneer nodig.
Maar als er maar 1 vlekje op de spiegel terecht komt wat metwet cleaning gereinigd moet worden, kan dat alleen via een sony service center, die spiegel is overigens wel extreem makelijk te vervangen. Dus mischien met de tijd dat als spare parts.
Dit zeg ik overigens niet uit eigen ervaring, dus pin me er niet op vast.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
Waarom zou je een vlekje op die spiegel niet zelf schoonmaken en op de sensor/AA filter wel? Echt ik zoe het probleem niet. Als je een beetje handig ben kan je het complete zoekerhuis van een moderne camera ook nog schoon maken (ondanks dat het zoekerhuis volgens de handleiding ook niet user servicable is, net als wet cleanen van de sensor overigens).Sn0wblind schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 18:46:
Idd de afstand tussen het stofje en de sensor is veel groter dus de schaduw van het stofje op de sensor is veel minder hard (minder donker, met een minder scherpe rand maar wel groter). Ik denk idd niet dat de meeste stofjes zichtbaar zijn bij normaal bruikbare diafragma's.Mud.Starrr schreef op vrijdag 01 april 2011 @ 22:18:
Nu schijnt het zo te zijn dat je stofjes op de spiegel wel veel minder snel terugziet in de foto dan stofjes op de sensor.
Dit zeg ik overigens niet uit eigen ervaring, dus pin me er niet op vast.
[ Voor 29% gewijzigd door martijn_tje op 02-04-2011 08:46 ]
De spiegel is een soort van dun filmlaagje, die rek je per ongeluk op tijdens het schoonmaken of je gaat er gewoon doorheen.martijn_tje schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 08:42:
[...]
Waarom zou je een vlekje op die spiegel niet zelf schoonmaken en op de sensor/AA filter wel? Echt ik zoe het probleem niet. Als je een beetje handig ben kan je het complete zoekerhuis van een moderne camera ook nog schoon maken (ondanks dat het zoekerhuis volgens de handleiding ook niet user servicable is, net als wet cleanen van de sensor overigens).
[...]
Idd de afstand tussen het stofje en de sensor is veel groter dus de schaduw van het stofje op de sensor is veel minder hard (minder donker, met een minder scherpe rand maar wel groter). Ik denk idd niet dat de meeste stofjes zichtbaar zijn bij normaal bruikbare diafragma's.
Volgens mij moet je dan ook gaan afvragen of je wel zo veel geweld op je AA filter wil los laten. Met wet cleanen hoef je echt totaal geen druk uit te oefenen. Probeer anders eerst eens wetcleanen op een broodzakje.Sn0wblind schreef op zaterdag 02 april 2011 @ 16:53:
De spiegel is een soort van dun filmlaagje, die rek je per ongeluk op tijdens het schoonmaken of je gaat er gewoon doorheen.
Ben ik even blij dat ik nog geen a55 heb gekocht...
Er stond al een foto'tje van op het sar forum, maar dus:
De eerste foto in de reeks bovenaan de pagina zegt "bekijk de nieuwe a35"
(en daar blijft het voorlopig bij)
http://www.sony.nl/hub/dslr
De eerste foto in de reeks bovenaan de pagina zegt "bekijk de nieuwe a35"
Tja ik heb het AA filter/de sensor al vaak zat schoongemaakt en enkele keren hardnekkig vuil weg moeten halen. Je sloopt het echt niet zomaar kan ik je vertellen, volgens mij is het net zo sterk als een stuk glas ofzo.martijn_tje schreef op zondag 03 april 2011 @ 18:27:
[...]
Volgens mij moet je dan ook gaan afvragen of je wel zo veel geweld op je AA filter wil los laten. Met wet cleanen hoef je echt totaal geen druk uit te oefenen. Probeer anders eerst eens wetcleanen op een broodzakje.
Maar die SLT spiegel, gezien die niet statisch is kun je die toch gemakkelijk schoonblazen met een balgje of busje.
Ben ik scheel of is het al weg? screenshot gemaakt?pietervochten schreef op zondag 03 april 2011 @ 19:15:
Ben ik even blij dat ik nog geen a55 heb gekocht...
De eerste foto in de reeks bovenaan de pagina zegt "bekijk de nieuwe a35"(en daar blijft het voorlopig bij)
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Zie de banner bovenaan, hij linkt alleen niet door naar een pagina met meer info
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
Het staat er ook al een paar dagen, en SAR had al wat hints gekregen van een A35. Ik heb alleen geen idee wat er dan aan verbeterd gaat worden, en waarom er binnen een jaar alweer een opvolger van de A33 is. Morgen zou de grote dag moeten zijn, samen met de NEX-C3, Nikon D5100 en waarschijnlijk ook de Nikon mirrorless. Ik ben benieuwd
zou de A580 nog drastisch is prijs gaan zakken (als bijvoorbeeld de a77 er is)
Ben toch meer voorstandaer van een OVF en vind de live view van mijn huidige A300 echt een pluspunt dus die mag gewoon blijven.
de A300 is eigenlijk nog gewoon goed maar je wilt weer eens wat meer. en de megapixels zijn soms net ff te weinig (druk soms op meer als 1 meter af + 10mp crop is krap aan) Daarnaast zijn het vooral de snelheid en de ruisniveau's die mij voor een A580 zouden doen kiezen. De a33 en a55 heb ik mee gewerkt maar vind ze 1. te klein en daardoor krampachtig in de hand liggen 2. de EVF echt helemaal niets veel te pixelig (al zouden de nieuwe dat volgens de sony vertegenwoordiger beter moeten worden in de nieuwe wat me ook niet meer als noodzakelijk lijkt)
Ben toch meer voorstandaer van een OVF en vind de live view van mijn huidige A300 echt een pluspunt dus die mag gewoon blijven.
de A300 is eigenlijk nog gewoon goed maar je wilt weer eens wat meer. en de megapixels zijn soms net ff te weinig (druk soms op meer als 1 meter af + 10mp crop is krap aan) Daarnaast zijn het vooral de snelheid en de ruisniveau's die mij voor een A580 zouden doen kiezen. De a33 en a55 heb ik mee gewerkt maar vind ze 1. te klein en daardoor krampachtig in de hand liggen 2. de EVF echt helemaal niets veel te pixelig (al zouden de nieuwe dat volgens de sony vertegenwoordiger beter moeten worden in de nieuwe wat me ook niet meer als noodzakelijk lijkt)
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
De zelfde sensor en printplaat als de A55 met alleen een kleiner of kleiner aantal geheugenchipjes als buffer. De rest (bijvoorbeeld snelheid) cripplen naar huidige A33 speccs in firmware.PowerUp schreef op zondag 03 april 2011 @ 21:35:
Het staat er ook al een paar dagen, en SAR had al wat hints gekregen van een A35. Ik heb alleen geen idee wat er dan aan verbeterd gaat worden
Voor de consument is de sensor verbeterd, voor Sony de productiekosten.
De A55 vind ik ook te klein, met de kitlens is het al behelpen laat staan als je er flink glas aan schroeft.harley schreef op maandag 04 april 2011 @ 12:18:
Koop een langere lens. Alles croppen wordt je ook niet vrolijk van. Daarnaast ja je met meer MP's en nog meer croppen lens fouten alleen maar duidelijker zien. En bied een langere lens vaak ook meer mogenlijkheden tot een mooi korte dof.
Met m'n 6MP KM5D heb ik tot nu toe zelden gehad dat ik niet genoeg kon croppen. Gebrek aan DR en het trage AF systeem vind ik storender. Maar dat is allemaal behoorlijk verbeterd met de laatste 2 generaties sony's.
[ Voor 8% gewijzigd door martijn_tje op 04-04-2011 18:15 ]
Zelf ben ik 1.90 en heb behoorlijk grote handen, maar ik vind het raar genoeg ergonomisch best lekker vasthouden. Mijn pink komt wel onder de camera, maar daar heb ik geen last van. Wel een ergonomisch minpuntje vind ik het scrollwieltje waarmee je diafragma, danwel sluitertijd, kan instellen. Dat hebben ze omlaag verplaatst t.o.v. de a100 en a200, en dat is vrij irritant.harley schreef op maandag 04 april 2011 @ 12:18:
EVF is inderdaad te pixelig, en ik vind ook contrast en kleuren niet zo mooi. Maar heeft wel weer andere voordelen, zoals de berg info, horizoncorrectie, én direct preview van lichtintensiteit e.d. (bijvoorbeeld +1ev etc).
In de tijd dat ik de a55 te leen had, heb ik mij geen enkele keer geërgerd aan de pixelligheid van de zoeker. Ik gebruik die zoeker alleen om mijn compositie vast te stellen, het beeld zelf bekijk ik later wel terug op een groot scherm of op print. Maakt mij weinig uit hoe gedetailleerd de zoeker het beeld weer kan geven, als de compositie maar te bepalen valt.
Dat is waar, op zich belet het je niet in het maken van een goede foto. Wellicht eerder zelfs ondersteund, omdat je niet snel meer een te donkere, of te lichte foto zult maken. Of bijvoorbeeld met een scheven horizon.Wolfensteijn schreef op maandag 04 april 2011 @ 19:03:
In de tijd dat ik de a55 te leen had, heb ik mij geen enkele keer geërgerd aan de pixelligheid van de zoeker. Ik gebruik die zoeker alleen om mijn compositie vast te stellen, het beeld zelf bekijk ik later wel terug op een groot scherm of op print. Maakt mij weinig uit hoe gedetailleerd de zoeker het beeld weer kan geven, als de compositie maar te bepalen valt.
Echter, ik vind het aan de ene kant wel jammer dat je niet echt die mooie optische weergave hebt. Zo was ik in het bos, en bij grote contrasten tussen licht en donker verlies je wel detail in het beeld, maar aan de andere kant is het wel een reëlere weergave van hoe de foto er uiteindelijk uit gaat zien. Netto ben ik dus wel positief, en zou ook liever een evf hebben dan een ovf...
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
SAR meldt dat de verwachte aankondiging van Sony niet meer gaat komen. De lancering van de A35 en NEX-C3 zouden zijn uitgesteld, hoogst waarschijnlijk door de nasleep van de aardbeving en tsunami in Japan. Sony zou al een tijdje helemaal geen sensors meer kunnen produceren.
Ik was nog wel zo nieuwsgierig naar de C3PowerUp schreef op maandag 04 april 2011 @ 23:36:
SAR meldt dat de verwachte aankondiging van Sony niet meer gaat komen. De lancering van de A35 en NEX-C3 zouden zijn uitgesteld, hoogst waarschijnlijk door de nasleep van de aardbeving en tsunami in Japan. Sony zou al een tijdje helemaal geen sensors meer kunnen produceren.
BlaBlaBla
Het nadeel van evf vind ik dat je de scherpte er niet goed op kunt beoordelen. Bij AF geen probleem maar bij handmatig wel.
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
Dat zou juist makkelijker moeten zijn met een EVF tov een pentamirror zoeker, omdat je het beeld kan vergroten. Op het scherm achterop vind ik dat in ieder geval prima werken, tenminste met een 920k scherm. Op mijn A200 met 230k scherm was het hopeloos.
maar als je het beeld vergroot heb je weer geen overzicht.
Wat zou een A300 met ±6000 kliks +batterygrip +sigma 17-70 +sony 4GB CF +kingston 16GB 133speed CF nog opleveren ?
Kan ik een mooi een A580 en evt een Tamron 28-75mm 2.8 (of iets soortgelijks heb me in de lenzen nog niet in verdiept)
Wat zou een A300 met ±6000 kliks +batterygrip +sigma 17-70 +sony 4GB CF +kingston 16GB 133speed CF nog opleveren ?
Kan ik een mooi een A580 en evt een Tamron 28-75mm 2.8 (of iets soortgelijks heb me in de lenzen nog niet in verdiept)
[ Voor 12% gewijzigd door harley op 06-04-2011 22:32 ]
Joh..., het is natuurlijk of het één of het ander...harley schreef op woensdag 06 april 2011 @ 22:30:
maar als je het beeld vergroot heb je weer geen overzicht.
Ik moet zeggen, heel vaak gebruik ik deze functie niet (MF focus check door de EVF) maar een aantal maal vond ik het toch wel heel fijn om te hebben...
Ook de andere voordelen van de EVF (waterpas, live histogram bv) vind ik erg fijn en ik denk dat als Sony de kwaliteit van het beeld nog wat (sterk) kan verbeteren dat over een paar jaar alleen de mensen die nu ook nog vinden dat analoog zoveel beter is dan digitaal nog zullen lopen te zeuren....
Mijn Flickr; Sony A7iii
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
Met de zoeker van de A580 kom je niet ver, die is ongeveer even groot als die van de A300. Met een EVF ben je dan idd beter af.
Een "bug" in de A33/A55/A560/A580 die ik op dpreview tegen kwam. Een aanzienlijke shutter lag als je met Quick AF de flits gebruikt. Ik had ruim de tijd om te zwaaien

Nu heb ik er niet echt last van, als ik de flits ooit gebruik is het niet in Live View, maar het is wel vreemd dat er zo'n lange tijd tussen afdrukken en flitsen zit...
Een "bug" in de A33/A55/A560/A580 die ik op dpreview tegen kwam. Een aanzienlijke shutter lag als je met Quick AF de flits gebruikt. Ik had ruim de tijd om te zwaaien

Nu heb ik er niet echt last van, als ik de flits ooit gebruik is het niet in Live View, maar het is wel vreemd dat er zo'n lange tijd tussen afdrukken en flitsen zit...
Ik volg dit topic al een tijdje.
Ik heb een minolta 50 mm 1.7 in nieuwstaat en ik vroeg me af of de 50 mm 1.4 versie veel beter is... (beide eerste generatie).
Ik heb een minolta 50 mm 1.7 in nieuwstaat en ik vroeg me af of de 50 mm 1.4 versie veel beter is... (beide eerste generatie).
Dyxum gecheckt? Dat is de nummer een plaats om een zoektocht naar minolta glas te beginnen.HeyJIJdaar schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 00:01:
Ik volg dit topic al een tijdje.
Verwijderd
De zoeker van de a580 is een lachertje inderdaad
EVF heeft als voordeel dat je in en niet al te dure camera een grote 100% zoeker krijgt.
Overigens ben ik totaal niet te spreken over het digitale waterpas van de a580. Deze heeft een wel hele grote foutmarge.. Alleen wanneer je de camera recht naar voren richt houdt werkt hij goed, maar wie doet dat nou? Toch maar een waterpas kopen denk ik.

Overigens ben ik totaal niet te spreken over het digitale waterpas van de a580. Deze heeft een wel hele grote foutmarge.. Alleen wanneer je de camera recht naar voren richt houdt werkt hij goed, maar wie doet dat nou? Toch maar een waterpas kopen denk ik.
Jazeker, kom daar al jaren. Was benieuwd wat jullie ervan vinden. wat betreft punten scoren ze beide op dyxum rond de 4,66 of zoiets...Markofnikoff schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 10:56:
[...]
Dyxum gecheckt? Dat is de nummer een plaats om een zoektocht naar minolta glas te beginnen.
Ik dacht dat de 1.4 wellicht wat mooiere bokeh zou hebben. De posts op het forum gaven mij geen duidelijkheid over de meerwaarde van de 1.4 t.o.v. de 1.7.
Mijn 50/1.7 is heel goed, scherp en nog steeds als nieuw. Maar kan een 1.4 kopen voor €127,50. Ook niet verkeerd dacht ik zo.
- PowerUp
- Tamron SP AF
- Sony NEX-C3
- Sony A DSLR-A580
- Sony DT
- Sony Vario Sonnar T*
- Tamron AF
- Tokina AT-X
- Sony 50mm f/1.8 SAM
- Sony A
- Sony NEX-5
- Sigma
- Tamron
- Cameralenzen
- Tokina
- Spiegelreflexcamera's
- Systeemcamera's
Dat lijkt mij ook een prima prijs, dat is maar net iets duurder dan de gemiddelde tweedehands prijs van de 1.7. Volgens mij is de Minolta 1.4 ook niet of nauwelijks verschillend van de Sony 1.4 die nieuw zo'n 200 euro duurder is: pricewatch: Sony 50mm f/1.4
Dit topic is gesloten.