PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
Als ik met alt- enter switch naar windowed is flickering inderdaad weg. Switch ik terug is de flickering er helaas weer...sain onez schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 19:31:
alt+enter is in het algemeen switchen tussen windowed en fullscreen toch? lijkt me dat dit daar ook werkt..
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Nu werkt dit bij BFBC2, kan je natuurlijk geen garantie voor Crysis2 geven
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
Ik heb hem nu een weekje draaien & het valt echt reuze mee, alleen als je gaat benchen of furmark draait wordt'ie wel ietwat luidruchtig, maar tijdens gamen is'ie net zo stil als de 5970.Astennu schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 15:19:
Enige grote nadeel van de HD6990 is in mijn ogen de geluidsproductie.
Kepi_nl
Ja duh, het is een CF issue, en in windowed mode werkt CF nietHelp!!!! schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 19:34:
[...]
Als ik met alt- enter switch naar windowed is flickering inderdaad weg. Switch ik terug is de flickering er helaas weer...
Niet op voorraad.
Dus ik begrijp dat ik niet ander versies van CCC drivers moet gaan testen. Ik disable CF voor Crysis 2 en prima te doen met 1 HD5770.edward2 schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 01:44:
[...]
Ja duh, het is een CF issue, en in windowed mode werkt CF nietDus renamen naar Bioshock die hap en gaan
Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt
Ja momenteel zijn er geloof ik geen drivers die dat probleem met CF (en SLI btw) wegnemen. Bioshock werkt prima hier, al geeft het niet de max CF perf.. Ik heb ook alle vormen van ingame aa (blurrs de game) uitgezet met de Crysis 2 advanced gfx tool en ondanks de aliasing ziet het er véél beter uit zonder die blurr.Modest71 schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 01:54:
[...]
Dus ik begrijp dat ik niet ander versies van CCC drivers moet gaan testen. Ik disable CF voor Crysis 2 en prima te doen met 1 HD5770.
[ Voor 4% gewijzigd door edward2 op 26-03-2011 03:20 ]
Niet op voorraad.
Zeer bedankt! Scheelt wat dagen van testenedward2 schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 03:20:
[...]
Ja momenteel zijn er geloof ik geen drivers die dat probleem met CF (en SLI btw) wegnemen. Bioshock werkt prima hier, al geeft het niet de max CF perf.. Ik heb ook alle vormen van ingame aa (blurrs de game) uitgezet met de Crysis 2 advanced gfx tool en ondanks de aliasing ziet het er véél beter uit zonder die blurr.
Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt
Dat "normale" type fan is een axiale fan. Je moet denken in termen van airflow, evenwijdig met de as waarrond de ventilator roteert, dus axiaal. Als de airflow evenwijdig is met de radii, dus de straal van de ventilator, dat wil zeggen loodrecht op de as waarrond de ventilator draait, dan noemen ze dat een radiale fan.Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 18:49:
terwijl Nvidia eigenlijk bewijst dat een ander type (normale?) fan
Heb je best gelijk in om een single kaart te gebruiken echter dat ik mijne tweede als bijna voor niks had. Spel is nog geen week/maand oud en ik zie patches tegemoedSpringstof schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 08:25:
Hmm, toch jammer die "driver" issues met CF. Een van de redenen waarom ik niet meer aan dergelijke set ups begin. Bovenstaande problemen bevestigen dit alleen maar voor mij.
"we shall see"
The World's Fastest Graphics Card... Done Right
March 25, 2011 by Dave ErskineAt AMD we pride ourselves on both the excellence of our products, and in the integrity of our messaging. Let me give you a perfect example. Two weeks ago we launched our flagship GPU, the AMD Radeon™ HD 6990. We had designed it to be a game-changer and we hit the bull’s eye. The result: The AMD Radeon™ HD 6990 achieved the highest default single graphics card score of X3303 using the industry standard 3DMark11 benchmark. And when we launched it, we issued a press release in which we proudly called it the “World’s Fastest Graphics Card” and fully disclosed the basis upon which we made that claim.
Yesterday our competitor also issued a press release, announcing the launch of what they claim to be the “World’s Fastest Graphics Card”– the Nvidia GTX 590. We combed through their announcement to understand how it was that such a claim could be made and why there was no substantiation based on industry-standard benchmarks, similar to what AMD did with industry benchmark 3DMark 11, the latest DirectX® 11 benchmark from FutureMark.
So now I issue a challenge to our competitor: prove it, don’t just say it. Show us the substantiation. Because as it stands today, leading reviewers agree with us here, here, here, and here that the AMD Radeon HD 6990 sits on the top as the world’s fastest graphics card.
Dave Erskine is the Senior Public Relations Manager for Graphics Desktop at AMD. His postings are his own opinions and may not represent AMD’s positions, strategies or opinions. Links to third party sites, and references to third party trademarks, are provided for convenience and illustrative purposes only. Unless explicitly stated, AMD is not responsible for the contents of such links, and no third party endorsement of AMD or any of its products is implied.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Wat mij betreft een wanhoopsdaad. Ze proberen mee te doen de doen in de dekstop en mobile CPU markt, maar kunnen daar geen snellere producten afleveren dan de concurrent. Nu nVidia met de 590 is gekomen (hadden ze wellicht niet verwacht), die globaal hetzelfde presteert als de 6990 zijn ze eigenlijk nergens meer superieur de snelste. Ook de snelste single GPU is in handen van de concurrent. Tja..
Je commentaar over 'wanhoopsdaden' is dan ook volledig ongegrond en wat je in het NV topic is verteld geldt hier ook: jij bekijkt de wereld door een groene bril.
Wat ik had verwacht is dat AMD niet een dergelijk bericht zou plaatsen. Uit je opmerking over ‘’rode saus’’ maak ik al op dat je de onderbouwing van AMD niet al te sterk vindt.Edmin schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 14:03:
Waar heb je het over? De press release is behoorlijk duidelijk. NV heeft iets op de markt gezet als 'snelste ter wereld', terwijl dat niet het geval blijkt te zijn. Bovendien is dit PR. Wat had je dan verwacht, een felicitatie aan NV voor de lagere geluidsproductie? Natuurlijk zit er een rode saus over het bericht, daar hoef je toch geen goeroe voor te zijn om dat te snappen.
Waar heb jij het over? Onderbouw deze beschuldiging dan ook meteen. Ik mag toch aangeven waarom iets op mij overkomt als wanhoopsdaad?!Je commentaar over 'wanhoopsdaden' is dan ook volledig ongegrond en wat je in het NV topic is verteld geldt hier ook: jij bekijkt de wereld door een groene bril.

Bovendien raakt die opmerking over groene bril sowieso kant noch wal. Stel dat ik een voorkeur voor nVidia heb. Is het dat hier verboden? Ik snap echt niet wat je met je aanval wilt bereiken, Ed_L.
[ Voor 19% gewijzigd door Springstof op 26-03-2011 14:31 ]
Misschien dat je CF vervangen kunt met multi GPU oplossingen, je hebt er zelf ook een handje vanSpringstof schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 08:25:
Hmm, toch jammer die "driver" issues met CF. Een van de redenen waarom ik niet meer aan dergelijke set ups begin. Bovenstaande problemen bevestigen dit alleen maar voor mij.

Misschien allemaal een roze bril opzetten, en volwassen discussieren, ipv elkaar afbranden..

Verwijderd
Als tweakers msi afterburner had laten lopen konden ze er achterkomen hoeveel geheugen nu echt gebruikt word per kaart tijdens het testen. Ik zelf ga dit binnen kort wel doen.
Het is geen aanval, maar wel een constatering. Dat je een persoonlijke voorkeur hebt is niet erg, maar je laat dat zo sterk doorschemeren in je berichten, dat veel mensen bij voorbaat weinig waarde aan je oordeel zullen hechten. Als je nou ondanks je voorkeur eens probeert om een wat neutralere analyse te maken, dan zou je tot een veel evenwichtiger conclusie kunnen komen (ook als dat kritiek is). Je hebt genoeg verstand van videokaarten om een waardevolle bron te kunnen zijn voor mensen die er minder goed in staan, maar nu kom je gewoon sterk gekleurd over.Springstof schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 14:17:
[...]
Bovendien raakt die opmerking over groene bril kant noch wal. Stel dat ik een voorkeur voor nVidia heb. Is het dat hier verboden? Ik snap echt niet wat je met je aanval wilt bereiken, Ed_L.
Bioshock/rift truuk heb ik ook al geprobeerd maar dat werkt niet bij mij helaas.edward2 schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 03:20:
[...]
Ja momenteel zijn er geloof ik geen drivers die dat probleem met CF (en SLI btw) wegnemen. Bioshock werkt prima hier, al geeft het niet de max CF perf.. Ik heb ook alle vormen van ingame aa (blurrs de game) uitgezet met de Crysis 2 advanced gfx tool en ondanks de aliasing ziet het er véél beter uit zonder die blurr.
Naja ik wacht wel ff op een patch van crysis of drivers van AMD.....
Vind het AMD zeker onwaardig dat ze zo'n bericht uitsturen. Echt een nVidia actie zeg maar....Springstof schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 13:54:
Hoezo ''leading reviewers''? Waarom legt hij dat niet meteen uit? Cherry picked linkjes bovendien?
Wat mij betreft een wanhoopsdaad. Ze proberen mee te doen de doen in de dekstop en mobile CPU markt, maar kunnen daar geen snellere producten afleveren dan de concurrent. Nu nVidia met de 590 is gekomen (hadden ze wellicht niet verwacht), die globaal hetzelfde presteert als de 6990 zijn ze eigenlijk nergens meer superieur de snelste. Ook de snelste single GPU is in handen van de concurrent. Tja..

Maar verder beetje raar verhaal dit van je. Waarom moet AMD wanhopig zijn
Dan heb ik het nog niet eens over mockup produkten als echt presenteren, verkeerd geproduceerde chips die kapot gaan wat ze onder de mat probeerden te vegen.
Daarnaast heeft AMD een heel andere filosophie. Je weet wel, de small die strategie. Het hebben van de snelste single gpu is al een aantal jaar GEEN primaire doelstelling van AMD.
PC Specs
HahaHelp!!!! schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 15:31:
[...]
Vind het AMD zeker onwaardig dat ze zo'n bericht uitsturen. Echt een nVidia actie zeg maar....
Ja, het was een tendentieus stuk van mij. Laat ik het daar maar op houden. Het hebben van de snelste kaart is dat wellicht wel (iig lijkt me wel dat ze dat belangrijk vinden) en ze hebben iig geen kaart (of cpu) die onbetwist de snelste is en dat zat achter mn stuk.Maar verder beetje raar verhaal dit van je. Waarom moet AMD wanhopig zijnZe hebben de afgelopen twee jaar zo ongeveer de vloer aangeveegd met nVidia. Pas met de 460 had nVidia enigzins een antwoord. .
Dan heb ik het nog niet eens over mockup produkten als echt presenteren, verkeerd geproduceerde chips die kapot gaan wat ze onder de mat probeerden te vegen.
Daarnaast heeft AMD een heel andere filosophie. Je weet wel, de small die strategie. Het hebben van de snelste single gpu is al een aantal jaar GEEN primaire doelstelling van AMD.
[ Voor 9% gewijzigd door Springstof op 26-03-2011 15:43 ]
je kan de nieuwe 6950's niet meer shaders unlocken?
Klopt, maar een koekje van eigen deeg mag zo nu en dan toch wel eens ?Help!!!! schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 15:31:
Vind het AMD zeker onwaardig dat ze zo'n bericht uitsturen. Echt een nVidia actie zeg maar....
Daarbij is een onwaarheid beweren; "GTX590 fastest graphics card in the world" ook een leuke nVidia actie.
In zeker zin is de HD6990 ook de snelste grafische kaart ter wereld maar het is enigszins speculatief. Als we er een "CPU gametest methode"* oplos laten dan wint de HD6990. Laten we er een "realistische c.q. gebruikers test methode" oplos dan is het stuivertje wisselen in het voordeel van de GTX590.
*I.t.t. hoe CPUs getest worden in games. Namelijk op lage resoluties en grafische instellingen om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van hoe een CPU in een game presteert. Om een dergelijke test op een GPU te doen zou men juist op een zo een hoog mogelijke resolutie en grafische instellingen moeten gebruiken om een zo goed mogelijk beeld van de GPU prestaties in een game te krijgen.
Het probleem van een dergelijke test methode is dat hij niet echt representatief is want niemand gamed met een i7 870 op 800x600 o.i.d. Wordt de resolutie op 1920x1080+X*AA gezet dan kan meestal geconstateerd worden dat er geen verschil is tussen CPUs. Idem dito met GPUs want of je nu een HD6990 of GTX590 op 1920x1080 hebt, je merkt geen verschil in prestatie.
Zet je de resolutie voor de HD6990 en GTX590 op 7680x1600+X*AA dan is de winnaar wel duidelijk. Maar een dergelijke test methode is niet echt representatief maar dat is 800x600 voor CPUs ook niet. Maar daar stuit deze niet representatieve test methode op minder weerstand als de GPUs dat doen met "te hoge" niet representatieve resoluties en settings.
Ook zou de snelste grafische kaart in tandem in ook de snelste grafische kaart moeten blijven en daar zal de GTX590 ook wel een probleem gaan hebben i.v.m. geheugen.
[ Voor 4% gewijzigd door madmaxnl op 26-03-2011 19:01 ]
Verwijderd
Dan mis je wel wat consistentie in je mening... Wat Nvidia doet is echt verkeerd, maar als AMD het 'zo nu en dan' doet is het prima? Tja....madmaxnl schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 18:55:
[...]
Klopt, maar een koekje van eigen deeg mag zo nu en dan toch wel eens ?
Maar ik snap de actie wel en natuurlijk is dit slim vanuit marketingsperspectief, ietwat kinderachtig is het misschien wel.
Brengt me ook gelijk bij het probleem met alleen de bench 3dMark11. Stel dat hypotetisch gezien een kaart sneller is in 3dMark11, maar verder in alle games langzamer, mag je dan de claim 'snelste kaart' op je nemen? Nu is dit niet het geval, maar het geeft wel het probleem aan bij het gebruik van 1 bench en daaraan een 'titel' verbinden. En dan kan je er nog tig argumenten bij aandragen en feitelijk komt het erop neer dat het zo vrij onmogelijk wordt om echt 100% valide uitspraken te doen over de snelste, vooral omdat het al zo stuivertje wisselen is.Redblader schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 18:58:
Ik zie persoonlijk het probleem niet AMD beweert de snelste te zijn en geeft een 3dmark11 score op en daagt Nvidia uit een betere score neer te zetten, als Nvidia echt zoals ze beweren de snelste kaart heeft dan kunnen ze dat nu waarmaken met een hogere benchmarkscore.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2011 21:38 ]
Als AMD het zo nu en dan doet komen ze er inderdaad redelijk goed me weg. De manke naamgevingen en nu dit. nVidia kwam met hun manke naamgevingen op een gegeven moment niet meer weg want ze hebben het al tig keren gedaan. Elke keer werd de kritiek daarop dan ook groter. De eerste keer, GTS8800 en GT8800 kwamen ze nog mee weg maar met de GTX9800 was het al heel anders idem dito met de GT1xx, GT3xx en GT5xx rebrand series waar de kritiek ook niet mals bij was.Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 19:42:
[...]
Dan mis je wel wat consistentie in je mening... Wat Nvidia doet is echt verkeerd, maar als AMD het 'af en toe' doet is het prima? Tja....
Maar ik snap de actie wel en natuurlijk is dit slim vanuit marketingsperspectief, ietwat kinderachtig is het misschien wel.
[...]
Brengt me ook gelijk bij het probleem met alleen de bench 3dMark11. Stel dat hypotetisch gezien een kaart sneller is in 3dMark11, maar verder in alle games langzamer, mag je dan de claim 'snelste kaart' op je nemen? En dan kan je er nog tig argumenten bij aandragen en feitelijk komt het erop neer dat het zo vrij onmogelijk wordt om echt 100% valide uitspraken te doen over de snelste, vooral omdat het al zo stuivertje wisselen is.
Ik vind het zelf ook raar dat AMD 3DMark11 als maatstaaf neemt maar deze bench knijpt de kaarten in extreme mode wel lekker waardoor het opzicht geen heel erg slechte keuzen is. Maar zoals jij al stelt wat nu als de kaart in 3Dmark sneller blijkt maar in games gemiddeld genomen langzamer is. Dan vind ik dat ze eigenlijk niet mogen spreken van de snelste kaart te wereld. Maar hieraan kan AMD wel weer een randvoorwaarde zitten. Namelijk dat de games op de hoogst mogelijke instellingen getest moeten worden en dan krijgen we weer dat de HD6990 wint. Deze hoogst mogelijk instellingen in games zijn wel niet echt representatief.
Kuch, het is 8800GTS, 8800GT en 9800GTX.madmaxnl schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 21:40:
De eerste keer, GTS8800 en GT8800 kwamen ze nog mee weg maar met de GTX9800 was het al heel anders idem dito met de GT1xx, GT3xx en GT5xx rebrand series waar de kritiek ook niet mals bij was.

En aan springstof: dat mensen beweren dat je groengekleurd bent, dat is misschien een boude stelling, en niet hard te bewijzen, maar wat wél overduidelijk blijkt uit je reacties is dat je extreem tegen enige vorm van blijdschap in het kamp van de roden bent, en dat je dat op een enorm koude en zure manier brengt. Alsof je kind gestorven is en niemand mag nog genieten van zijn leven. Haal die cactus eens uit je aars en gun ze hier hun "overwinning"*.
* lees: de niet-overwinning van nVidia is genoeg om hier blij te zijn. Zeker na het jaren moeten slikken van al die fanboyisms komende van de groene kant.
[ Voor 40% gewijzigd door RuddyMysterious op 26-03-2011 21:54 ]
eerste hit op google, na zoeken naar nx7800gt:
7 Dec 2005 ... Today, we check out MSI's NX7800GT-VT2D256E graphics card
maar das toch anders indd..
Ze noemen het een "industry standard". Dit is natuurlijk wel beargumenteerbaar, maar toch is 3DMark11 een algemeen gebruiktere maatstaf dan pakweg een benchmark van een willekeurige game als bijvoorbeeld Starcraft 2.madmaxnl schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 21:40:
Ik vind het zelf ook raar dat AMD 3DMark11 als maatstaaf neemt
Eén van de voorwaarden om de snelste grafische kaart te hebben is vaak het hoogste aantal 3DMarks halen. Indien dit niet lukt, kun je je kaart toch moeilijk de allersnelste noemen. Hieruit kunnen we alvast concluderen dat nVidia niet de snelste kaart heeft. Maar het is vaak niet genoeg om enkel in 3DMark de snelste te zijn, maar ook in pakweg 2/3 van de gebenchte games. En daarom heeft AMD ook niet de allersnelste kaart.
Je kan AMD's bericht daarom ook als volgt interpreteren: als nVidia mag beweren dat zij de snelste kaart hebben, dan mag AMD dit zeker, aangezien zij tenminste in 3DMark11 sneller zijn dan nVidia. Al wie AMD dus bekritiseert omdat ze beweren de snelste kaart te hebben, moet dit bij nVidia nog meer doen, aangezien nVidia nog minder reden heeft om zichzelf de snelste te noemen.
'Mushrooming' is a marketing term that means feeding them sh*t and keeping them in the dark.
Laten we dat maar niet zeggen... Dit is wel het Radeon topic, daar hoort men gewoon Antilles als grote macht te aanbidden. Vergeet niet dat AMD de vorige ronde ook de snelste kaart in huis hadVerwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 22:18:
Daarom zullen we maar zeggen dat het gelijkspel is en we van al het gezeik af zijn!
http://gathering.tweakers...nd/poster/365884/messagesSpringstof schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 14:17:
Waar heb jij het over?
Dat dus (je bent overigens niet de enige, er zijn er 5 op dit forum waarvan 3 groene en 2 rode....).
En gaan we nu werkelijk weer 10 pagina's verspillen over een uitspraak van een PR werknemer?
[ Voor 14% gewijzigd door Paprika op 26-03-2011 22:43 ]
Verwijderd
Zo je wil en ook prima; de HD6990 is gemiddeld net sneller!Blue-Tiger schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 22:26:
[...]
Laten we dat maar niet zeggen... Dit is wel het Radeon topic, daar hoort men gewoon Antilles als grote macht te aanbidden. Vergeet niet dat AMD de vorige ronde ook de snelste kaart in huis had
Al zie ik niet wat de HD5970 hiermee van doen heeft?
dan nu maar wachten met een systeem te kopen totdat de bulldozers + 7k series uit zijn
Ja dat kan, is genoeg over te vinden in het 6xxx ervaringen topic e.d.Stef602 schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 21:21:
weet iemand of je de shaders van de 6950's nog kan unlocken?
Dat is nu dus ook al mogelijk, maar alleen bij de HD6950 als je geluk hebt.Stef602 schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 23:39:
Hopelijk maakt AMD het weer mogelijk om shaders te unlocken bij de 7950'syeey
dan nu maar wachten met een systeem te kopen totdat de bulldozers + 7k series uit zijn
Het is trouwens heel waarschijnlijk dat de HD7xxx serie weer een andere indeling krijgt qua naam dan de HD6xxx serie.
Enfin, je posts zijn aardig offtopic en horen in het HD6xxx ervaringen topic o.i.d. thuis
nou het was wel nieuws, omdat als ze niet meer geunlocked kunnen worden, ik dat aardig nieuws vind
Paprika schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 22:37:
[...]
http://gathering.tweakers...nd/poster/365884/messages
Dat dus (je bent overigens niet de enige, er zijn er 5 op dit forum waarvan 3 groene en 2 rode....).
En gaan we nu werkelijk weer 10 pagina's verspillen over een uitspraak van een PR werknemer?
Wat daar vooral uit blijkt is dat ik kritisch sta tegenover AMD. Je schatting van het aantal roden en groenen is wmb overigens veel te laag. Een van de weinigen, die vrijwel zo goed als altijd objectief is, is MW1F (wiens post ik overigens daarom vaak het best vind). Mja, ik zal letten op mijn formulering als ik mijn (vrijwel zo goed als altijd terechte) kriktiek jegens AMD of de positiviteit jegens AMD uit. Zou ook wel kritiek jegens nv willen uiten, maar dat wordt op dit forum wmb al vaak genoeg gedaan. Een beetje tegengas is niet verkeerd dunkt me. Nu hebben we het wel genoeg over mij gehad in dit topic...
[ Voor 20% gewijzigd door Springstof op 27-03-2011 09:46 ]
Bv:
Ah, dus 40% sneller dan cypress wanneer de slider in ccc bij cypress op max stond en bij de 6970 niet? Dus 30% sneller wanneer er sprake zou zijn van een eerlijke vergelijking en dus ook een stuk langzamer dan de 5970 bij gelijke instellingen. Best wel tegenvallende prestaties van de 6970 als dat klopt.. Een kaart die meer dan een jaar na cypress komt en maar 30% sneller is bij gelijke instellingen en ongeveer 400-450 euro moet gaan kosten, kom nou.. wat een domper. Ik hoop voor AMD dat het niet klopt.
- De GTX380 zou in 2009 al hebben moeten zijn uitgekomen. Dit werd maart 2010 onder de naam GTX480, zonder de specs die hij eigenlijk zou moeten hebben gehad (De GTX580 zou de GTX380 zijn geweest), en daarna kwam er een GTX580 eind 2010 voor 500 euro met de specs zoals de kaart in 2009 zou moeten zijn uitgekomen...
- Een 6970 kostte maar 330 euro bij launch.
[ Voor 10% gewijzigd door Paprika op 27-03-2011 09:53 ]
nVidia had bij de GTX4 serie geen antwoord op de HD5970, dus had AMD daar ook de snelste kaart in handenVerwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 22:57:
[...]
Zo je wil en ook prima; de HD6990 is gemiddeld net sneller!![]()
Al zie ik niet wat de HD5970 hiermee van doen heeft?

Dat is goed om te horen! de HD5970 was goed te doen. Met OC ging i wel aardig wat geluid maken.rabor schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 01:02:
[...]
Ik heb hem nu een weekje draaien & het valt echt reuze mee, alleen als je gaat benchen of furmark draait wordt'ie wel ietwat luidruchtig, maar tijdens gamen is'ie net zo stil als de 5970.
In mijn ogen is er geen snelste.... Het ligt er aan welke games je speelt welke kaart een betere keuze is. Het is een beetje 50/50.Springstof schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 13:54:
Hoezo ''leading reviewers''? Waarom legt hij dat niet meteen uit? Cherry picked linkjes bovendien?
Daarnaast vind ik dat niet allemaal leading reviewsites. Dat vind ik Anandtech, HardOCP en XBitLabs.
Ik snapte zijn opmerking wel. nVidia moet zo iets niet zo maar claimen als het niet zo is. Dat is wel wat hier gebeurt. Net als AMD dat niet had moeten doen als hun HD6990 na de GTX590 uit was gekomen. Er is gewoon geen duidelijke nr1.Springstof schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 14:17:
[...]
Wat ik had verwacht is dat AMD niet een dergelijk bericht zou plaatsen. Uit je opmerking over ‘’rode saus’’ maak ik al op dat je de onderbouwing van AMD niet al te sterk vindt.
[...]
Waar heb jij het over? Onderbouw deze beschuldiging dan ook meteen. Ik mag toch aangeven waarom iets op mij overkomt als wanhoopsdaad?!In het nVidia topic was mij overigens niet veel verteld. Ik had opmerkingen over de review van Tnet over de 590, maar die zijn nog steeds niet weerlegd en als dat het geval was zou ik ze echt wel intrekken. Heeft niks met een groene (of rode bril) te maken. Is kritiek op reviews verboden?
Bovendien raakt die opmerking over groene bril sowieso kant noch wal. Stel dat ik een voorkeur voor nVidia heb. Is het dat hier verboden? Ik snap echt niet wat je met je aanval wilt bereiken, Ed_L.
Inderdaad. Het zit er zo dicht op dat ze hier niet aan moeten beginnen. Een driver update kan dit zo veranderen. En 3DMark 2011 als indicatie voor game performance.... Laten we daar maar niet meer over b beginnen maar laten we AUB gewoon met games testen.Help!!!! schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 15:31:
[...]
Bioshock/rift truuk heb ik ook al geprobeerd maar dat werkt niet bij mij helaas.
Naja ik wacht wel ff op een patch van crysis of drivers van AMD.....![]()
[...]
Vind het AMD zeker onwaardig dat ze zo'n bericht uitsturen. Echt een nVidia actie zeg maar....![]()
Maar verder beetje raar verhaal dit van je. Waarom moet AMD wanhopig zijnZe hebben de afgelopen twee jaar zo ongeveer de vloer aangeveegd met nVidia. Pas met de 460 had nVidia enigzins een antwoord. .
Ik heb vorige week mijn nieuwe MSI HD6950 nog gewoon unlockt.Stef602 schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 18:35:
Wat las ik nou gister ergens op dit forum?
je kan de nieuwe 6950's niet meer shaders unlocken?
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
@DmitryIceman Catalyst 11.3 and the updated Catalyst 11.4 preview will be out early next week :-)Naluh! schreef op zondag 27 maart 2011 @ 19:38:
Is er nog iets bekend over catalyst 11.3? Zou zo zoetjes aan eens moeten komen
12:31 PM Mar 23rd via TweetDeck in reply to DmitryIceman
http://twitter.com/CatalystCreator#
PC Specs
Ik draai al een dag of 10 probleemloos met de preview Catalyst 11.4.. M'n kaarten zijn nog niet zo snel geweest.Naluh! schreef op zondag 27 maart 2011 @ 19:38:
Is er nog iets bekend over catalyst 11.3? Zou zo zoetjes aan eens moeten komen
Kepi_nl
Radeon HD 6790 launches March 31st, $130
Toch nog iets nieuws voor de budgetreeks. Deze kaart zal wel korte metten gaan maken met de GTX 550Ti.Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Mmhhhh. Zou dit dan toch een Juniper met hogere clocks zijn? Een 480 Shader chip gaat het denk ik niet redden tegen de GTX550 TI aangezien een 5750 komt net wat te kort komt.StefanvanGelder schreef op maandag 28 maart 2011 @ 14:41:Radeon HD 6790 launches March 31st, $130
Toch nog iets nieuws voor de budgetreeks. Deze kaart zal wel korte metten gaan maken met de GTX 550Ti.
Ik ben ook benieuwd wanneer die 480 Shader chip op de markt komt.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Voor die prijs wordt het niet echt een overwegertje naast de HD6850...StefanvanGelder schreef op maandag 28 maart 2011 @ 14:41:Radeon HD 6790 launches March 31st, $130
Toch nog iets nieuws voor de budgetreeks. Deze kaart zal wel korte metten gaan maken met de GTX 550Ti.
Ligt er aan hoe die presteert en wat het verbruikt. Wordt dit nu een kaart met 4 of 5-D shaders ?Blue-Tiger schreef op maandag 28 maart 2011 @ 16:24:
[...]
Voor die prijs wordt het niet echt een overwegertje naast de HD6850...
AMD Nieuwsdiscussie
Ik verwacht geen wonderen van de nieuwe driver voor mijn 5770 maar ik las ergens dat er tweaks voor DA2 in zouden zitten en daar kan ik wel wat performance gebruikenrabor schreef op zondag 27 maart 2011 @ 20:12:
[...]
Ik draai al een dag of 10 probleemloos met de preview Catalyst 11.4.. M'n kaarten zijn nog niet zo snel geweest.

Logisch toch dat er weinig veranderd is, er staan immers geen nieuwe GPU's op de planning, dus meer dan nog meer uitschakelen zit er niet echt in.madmaxnl schreef op maandag 28 maart 2011 @ 16:58:
Ja weet ik, maar door dat de kaart met 5D shaders komt heb ik het idee dat er niet veel is veranderd qua architectuur t.o.v. de Barts chips.

Zo bijvoorbeeld http://www.nordichardware...barts-le-med-800-sps.html
AMD Nieuwsdiscussie
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
http://www.nordichardware...arts-le-with-800-sps.htmlUPDATE: We just learned that AMD has postponed the launch to the 5th of April, probably to give AIB's more time to get their cards ready for the market. We will have more information on this and the power usage issue later today.
Voor AMD was de HD5830 een prima kaart, anders konden ze immers niks meer met de GPU.
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Nieuwsdiscussie
Goh, de 6990 is toch wel enkele luttele % sneller hoorAstennu schreef op zondag 27 maart 2011 @ 12:01:
[...]
Dat is goed om te horen! de HD5970 was goed te doen. Met OC ging i wel aardig wat geluid maken.
[...]
In mijn ogen is er geen snelste.... Het ligt er aan welke games je speelt welke kaart een betere keuze is. Het is een beetje 50/50.
Daarnaast vind ik dat niet allemaal leading reviewsites. Dat vind ik Anandtech, HardOCP en XBitLabs.
[...]
Ik snapte zijn opmerking wel. nVidia moet zo iets niet zo maar claimen als het niet zo is. Dat is wel wat hier gebeurt. Net als AMD dat niet had moeten doen als hun HD6990 na de GTX590 uit was gekomen. Er is gewoon geen duidelijke nr1.
[...]
Inderdaad. Het zit er zo dicht op dat ze hier niet aan moeten beginnen. Een driver update kan dit zo veranderen. En 3DMark 2011 als indicatie voor game performance.... Laten we daar maar niet meer over b beginnen maar laten we AUB gewoon met games testen.
Wat dat betreft is deze uitrol behoorlijk wat conservatiever dan de HD5k serie. Je kunt goed merken dat er in het low-end segment eigenlijk geen competitie is. Goed, de HD5450 is nutteloos geworden door de komst van de APU en Intel HD graphics 2-/3000, maar van de HD5550 tot en met de HD5770 is er gewoon niets aan de hand.-The_Mask- schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:29:
Schijnt beter qua performance bij de andere kaarten te passen, welke je overigens nog niet kan kopen.
@Civrock Catalyst 11.4 preview update will be tomorrow!
about 17 hours ago via TweetDeck in reply to Civrock
http://twitter.com/CatalystCreator
Vandaag nog dus als ik het goed begrijp.
[ Voor 7% gewijzigd door Cobiwan op 29-03-2011 16:07 ]
Logisch toch? HD6 en HD5 gebruiken beiden 40 nm.Edmin schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 15:53:
Wat dat betreft is deze uitrol behoorlijk wat conservatiever dan de HD5k serie.
Dezelfde prijs als de HD5770 1GB nu (vanaf 100 euro) lijkt mij prima.DevilsProphet schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 15:49:
Inderdaad, net als de HD5830. Het is eraan te merken, met die hoge TDP enal. Nu is het maar te hopen dat die kaart goed geprijsd zal staan voor wat hij maar levert.
Komt ook door nVidia aangezien ze gewoon helemaal niks interessant beiden in dit segment, prijzen liggen gewoon veel te hoog. Anders hadden we waarschijnlijk al lang Caicos en Turks in de retail kanalen gezien.Olaf van der Spek schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 15:57:
[...]
Logisch toch? HD6 en HD5 gebruiken beiden 40 nm.
AMD Nieuwsdiscussie
http://support.amd.com/us...alyst114earlypreview.aspx
[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 29-03-2011 19:33 ]
PC Specs
AMD: Fusion zeer geschikt voor consoles
Had ik dan toch gelijk of is dit gewoon een bericht om alvast wat te gaan blaffen i.v.m. nVidia Tegra potentie in consoles ?50% meer stroomverbruik voor ~10% meer prestatie.-The_Mask- schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 16:00:
Dezelfde prijs als de HD5770 1GB nu (vanaf 100 euro) lijkt mij prima.
Dan neem ik liever een HD5770, met een beetje overclock ook wel 10% winst maar niet met een toename in verbruik van 50%.
Huh.. die plek wordt toch al bezet door de HD6850? Namelijk tussen de twee GTX460 in.-The_Mask- schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 20:48:
Hoe kom je bij die 10%?Ik denk tussen de twee GTX460's in en dichter bij de 1GB.
Die 10% was een wilde gok, maar als je Barts nog verder uitknijpt, ga je echt onder de GTX460 768MB zitten.
Een 6850 is sneller dan een GTX 460 1GBbladerash schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:03:
[...]
Huh.. die plek wordt toch al bezet door de HD6850? Namelijk tussen de twee GTX460 in.
Die 10% was een wilde gok, maar als je Barts nog verder uitknijpt, ga je echt onder de GTX460 768MB zitten.
niet dus
Gemiddeld is de GTX 460 1GB sneller.
Edit: hier ook niet
Sorry.. Ik heb ze zelf niet thuis liggen en het geld er niet voor om ze allemaal te kopen. Dus moet ik het van de beschikbare benchmarks hebben.
Geloof me, ik probeer echt niet de benchmarks te cherrypicken zodat de HD6850 langzamer is dan de GTX460 1GB om mn conclusie te onderbouwen. Ik pluk ze gewoon random, maar ik kan er echt geen 1 vinden waar de HD6850 sneller is dan GTX460 1GB.
[ Voor 36% gewijzigd door bladerash op 29-03-2011 21:20 ]

AMD Nieuwsdiscussie
Volgens HWinfo en techpowerup is de 6850 gemiddeld 3-5% sneller en AMD performance drivers de laatste tijd hebben ook voor best wat extra FPS gezorgd terwijl dit bij Nvidia kaarten niet zo vaak gebeurt.bladerash schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:10:
[...]
niet dus
Gemiddeld is de GTX 460 1GB sneller.
Hoewel het wel krap zal worden dus kan een 6790 nog best ertussen passen, dit kan alleen maar goed zijn voor de prijzen en AMD kan nu ook van de minder goede chips nog wat maken
[ Voor 27% gewijzigd door Redblader op 29-03-2011 21:16 ]
TDP is geen stroomverbruik...bladerash schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 20:41:
50% meer stroomverbruik voor ~10% meer prestatie.
Dan neem ik liever een HD5770, met een beetje overclock ook wel 10% winst maar niet met een toename in verbruik van 50%.

TPU: http://www.techpowerup.co...50_Twin_Frozr_III/23.htmlRedblader schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:13:
Volgens HWinfo en techpowerup is de 6850 gemiddeld 3-5% sneller en AMD performance drivers de laatste tijd hebben ook voor best wat extra FPS gezorgd terwijl dit bij Nvidia kaarten niet zo vaak gebeurt.
Hoewel het wel krap zal worden dus kan een 6790 nog best ertussen passen, dit kan alleen maar goed zijn voor de prijzen en AMD kan nu ook van de minder goede chips nog wat maken
Één van de meest recente reviews, maar niet echt overtuigend. De HD6850 doet het steeds beter op hogere resoluties, maar blijft ertussen zitten tot 1920x1200. Als je alleen van de hoogste resolutie uitgaat, dan trek je de conclusie nog al op een kromme manier. Aangezien 1920x1080 mainstream is en alle andere resoluties worden verwaarloosd, is 2560x1600 nergens meer representatief in. Dan heb ik het nog niet over dat de HD6850 op een dergelijke resolutie toch geen speelbare framerates haal.
Heeft er iemand iets waar het hard staat dat de HD6850 sneller is dan de GTX460 1GB?
Nee klopt, maar geeft de verhouding van de TDP's niet de verhouding weer van het stroomverbruik?
Dus als de normale stroomverbruik ligt op 70% van de TDP, dat dat dan voor beide geldt aangezien ze van dezelfde fabrikant komen mag ik dan niet aannemen dat de regels in de bepaling van de TDP hetzelfde zijn?
Waar of niet?
Nu weet ik niet hoe ze dat bepalen, ze kunnen net zo goed een vaste marge nemen zoals normaal verbruik = 30W onder het TDP, alleen dan krijg je weer andere problemen zoals het in strijd gaan met de wetten van de thermodynamica bij een HD5450.
[ Voor 6% gewijzigd door bladerash op 29-03-2011 21:48 ]
Nee, maar de kaart krijgt minder SP's dan de HD6850 en lagere clocks dan de HD6870, en toch krijgt die een TDP hoger dan die van de HD6850, eigenlijk zo hoog als die van de HD6870. Daar is iets niet pluis mee.
HD6670.
* NitroX infinity zit nog steeds te wachten tot turks in de retailmarkt komt.
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Nope. Een TDP van X Watt betekent (in principe) alleen dat de kaart niet meer dan X Watt zal verbruiken. Het betekent niet dat de kaart X Watt verbruikt (onder bepaalde omstandigheden). Twee kaarten kunnen best hetzelfde TDP hebben terwijl het verbruik totaal verschillend is.bladerash schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:45:
Nee klopt, maar geeft de verhouding van de TDP's niet de verhouding weer van het stroomverbruik?
Zo'n 2 maanden geleden wel eens gezien, zou zo niet meer weten of het hier ook langs is geweest, maar denk het wel eigenlijk.NitroX infinity schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 22:36:
Dit al voorbijgekomen; http://www.chiphell.com/thread-161738-1-1.html ?
HD6670.
[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 29-03-2011 22:50 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Dat laatste geldt meer voor cpu's.. TDP's van 65W, 80W, 95W, 125W en 140W, dit om de benodigde koeling aan te geven want veel mensen nemen een andere koeler dan stock.Olaf van der Spek schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 22:43:
Nope. Een TDP van X Watt betekent (in principe) alleen dat de kaart niet meer dan X Watt zal verbruiken. Het betekent niet dat de kaart X Watt verbruikt (onder bepaalde omstandigheden). Twee kaarten kunnen best hetzelfde TDP hebben terwijl het verbruik totaal verschillend is.
Bij videokaarten geldt dit niet, vooral als het om dezelfde fabrikant gaat.
Laten we dat laatste eens omkeren en we zien hoe onzinnig je stelling is ivm videokaarten.
''Twee videokaarten kunnen best hetzelfde verbuik hebben terwijl de TDP totaal verschillend zijn.''
Het betreft hier eenmaal videokaarten met verschillende TDP's, verbruik weet je niet.
HD6870 151W TDP
HD6850 127W TDP
HD6790 150W TDP
HD5770 108W TDP
Je gaat me echt niet wijsmaken dat deze videokaarten tijdens het gamen hetzelfde gaan verbruiken.
Ligt dat TDP werkelijk zo hoog?bladerash schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 23:26:
[...]
Het betreft hier eenmaal videokaarten met verschillende TDP's, verbruik weet je niet.
HD6870 151W TDP
HD6850 127W TDP
HD6790 150W TDP
HD5770 108W TDP
Je gaat me echt niet wijsmaken dat deze videokaarten tijdens het gamen hetzelfde gaan verbruiken.

Hopelijk gelijktijdig met BF3 dat wordt dan upgraden!
Dat is het probleem nu juist, hierdoor is TDP min of meer betekenis loos.Olaf van der Spek schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 22:43:
[...]
Nope. Een TDP van X Watt betekent (in principe) alleen dat de kaart niet meer dan X Watt zal verbruiken. Het betekent niet dat de kaart X Watt verbruikt (onder bepaalde omstandigheden). Twee kaarten kunnen best hetzelfde TDP hebben terwijl het verbruik totaal verschillend is.
Wat moeten ze anders met de halfgare Barts chips ? Alhoewel ik het wel raar vind dat er überhaupt zoveel halfgare Barts chips zijn om een HD6790 te maken. De HD5830 was logisch want er waren zoveel Cypress chips gebakken dat ze ongeacht goede yields genoeg moesten hebben voor HD5830 kaarten. Bij Barts lijkt mij dit niet het geval want Barts is en kleiner(255mm2 vs 334mm2) waardoor we mogen aannemen dat de yields hoger zijn. Niet alleen de groten maar ook de vorderingen en meer ervaring op het 40nm productie procedé dragen bij aan betere yields voor Barts t.o.v. Cypress. Ook lijkt het mij dat er minder Barts chips gebakken zijn dan Cypress chips maar ondanks de betere yields heeft AMD er schijnbaar genoeg voor de HD6790s ?Blue-Tiger schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 23:29:
[...]
Ligt dat TDP werkelijk zo hoog?Wordt weer net zo'n lelijke kaart als de HD5830 destijds...
[ Voor 50% gewijzigd door madmaxnl op 30-03-2011 00:05 ]
CI?mdcobra schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 23:55:
AMD’s Southern Islands tapes out
Central Islip, New York
Cayman Islands
Cocos Island, off the Republic of Costa Rica
Coney Island
Cocos (Keeling) Islands, an external territory of Australia
Christmas Island, an external territory of Australia
Channel Islands
Take your pick here.
You forgot one:
Confidential Informant."
Of gewoon als respect voor CIpher
Edit: 11.3 ook...
[ Voor 9% gewijzigd door Cobiwan op 30-03-2011 00:23 ]
Een HD5830 was volgens de reviews gewoon zuiniger dan een HD5850, een HD6790 zal waarschijnlijk dan ook niet extreem veel gaan verbruiken.
AMD Nieuwsdiscussie
Dat zeg ik toch ook niet? Maar het zou wel kunnen zonder de TDP te overschrijden.bladerash schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 23:26:
Misschien zit er heel af en toe een redelijke exemplaar tussen, maar meestal heb je dit:-The_Mask- schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 00:18:
Een HD5830 was volgens de reviews gewoon zuiniger dan een HD5850, een HD6790 zal waarschijnlijk dan ook niet extreem veel gaan verbruiken.

reviews: ATI Radeon HD 5830: AMD sluit de rijen
http://www.legitreviews.com/article/1228/12/
http://www.bit-tech.net/h...deon-hd-5830-1gb-review/8
http://www.anandtech.com/show/2947/12
En nee, niet gecherrypicked, maar de eerste de beste wat ik tegen kom als ik HD5830 power draw opgoogled.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Tja, das wel erg makkelijk, bladerash laat toch zien dat dit niet het geval is? GTX460 1gb zit gelijk aan de HD6850, dus wat AMD met de HD6790 moet doen is die plaatsen in het segment van ~120 euro en lekker concurreren met de GTX460 768mb met een net iets lagere prijs, want de GTX550 zal geen partij zijn...-The_Mask- schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:13:
Een HD6850 is sneller daarvoor hoef je met niks/geen één bron te komen dat is gewoon een feit.
Dan heb je de HD5770 vanaf ~100,-, de HD6790 vanaf ~120 en de HD6850 vanaf ~138,- (nu).
AMD heeft geen enkele reden om de HD6850 nog verder in prijs te laten zakken, dus dat zullen ze ook niet zo snel doen denk ik...
Jazekers ----> http://www.computerbase.d...chnitt_leistung_ohne_aaafbladerash schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 21:45:
[...]
TPU: http://www.techpowerup.co...50_Twin_Frozr_III/23.html
Één van de meest recente reviews, maar niet echt overtuigend. De HD6850 doet het steeds beter op hogere resoluties, maar blijft ertussen zitten tot 1920x1200. Als je alleen van de hoogste resolutie uitgaat, dan trek je de conclusie nog al op een kromme manier. Aangezien 1920x1080 mainstream is en alle andere resoluties worden verwaarloosd, is 2560x1600 nergens meer representatief in. Dan heb ik het nog niet over dat de HD6850 op een dergelijke resolutie toch geen speelbare framerates haal.
Heeft er iemand iets waar het hard staat dat de HD6850 sneller is dan de GTX460 1GB?
Gezien de performance van de HD6850 en 6870 en de twee GTX460 kaarten verwacht ik dat de HD6790 tegen de GTX460 aan zal zitten. En de TI550 dus makkelijk aan kan.
TDP geeft aan dat het de cooling ontworpen moet zijn om in dit geval 150 watt aan te kunnen (en dat een voeding dat extra moet kunnen leveren). Dat wil nog niet zeggen de kaart dat ook gaat gebruiken. Meestal zit het er onder maar bv in het geval van de GTX480 ging hij zwaar over het TDP van 250 watt heen. En zat hij zelfs piek in de 300.Nee klopt, maar geeft de verhouding van de TDP's niet de verhouding weer van het stroomverbruik?
Dus als de normale stroomverbruik ligt op 70% van de TDP, dat dat dan voor beide geldt aangezien ze van dezelfde fabrikant komen mag ik dan niet aannemen dat de regels in de bepaling van de TDP hetzelfde zijn?
Waar of niet?
Nu weet ik niet hoe ze dat bepalen, ze kunnen net zo goed een vaste marge nemen zoals normaal verbruik = 30W onder het TDP, alleen dan krijg je weer andere problemen zoals het in strijd gaan met de wetten van de thermodynamica bij een HD5450.
AMD is daar ook steeds meer mee bezig PowerTune bij de HD69xx serie helpt daar aan mee. Maar je blijft natuurlijk verschillen zien afhankelijk van het spel dat je speelt.
Maar de HD6790 zal wel meer verbruiken dan een 6850. Dit zag je ook bij de HD5830. Ze hadden hoge 70 voltages gebruikt de clocks waren ook hoger dan de 5850 (dat is hier ook het geval). En totaal zat hij bijna op het verbruik van een 5870. Voltages verhogen is een van de grootste oorzaken van een hoog verbruik. Dus het is even de vraag of ze dat gedaan hebben maar gezien het TDP verwacht ik van wel. Dus het verbruik zit denk ik tussen de 6850 en de 6870 in.
[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 30-03-2011 09:03 ]
Je realiseert je wel dat ht om 'low risk parts' gaat? Lijkt me sterk dat de opvolger van Cayman al in augustus op de plank ligt.mdcobra schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 23:55:
AMD’s Southern Islands tapes out
Augustus wellicht niet maar eind dit jaar moet toch wel mogelijk zijn (mits er geen grote problemen met 28nm zijn).Edmin schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 09:05:
[...]
Je realiseert je wel dat ht om 'low risk parts' gaat? Lijkt me sterk dat de opvolger van Cayman al in augustus op de plank ligt.
Hoe kom je daar bij? Load is 40 W hoger.-The_Mask- schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 01:29:
Gemiddeld hetzelfde als de HD5850 ongeveer dus
Geen engelse bronnen?
Ik dacht ook dat de 6850 echt sneller was maar dat lijkt toch niet zo in veel benchmarks. Wat is de oorzaak van dit verschil?
[ Voor 49% gewijzigd door Olaf van der Spek op 30-03-2011 09:57 ]
En da's ook meteen de hele crux van het verhaal, the big 'if'. We weten allemaal hoe het af is gelopen met de laatste generaties van sub-40nm producten. Ik vind augustus dan ook relatief optimistisch.Astennu schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 09:10:
[...]
Augustus wellicht niet maar eind dit jaar moet toch wel mogelijk zijn (mits er geen grote problemen met 28nm zijn).
Dit topic is gesloten.