CJ's Radeon Nieuwsdiscussietopic - Deel 121 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 21 Laatste
Acties:
  • 125.340 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Help!!!! schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 22:49:
[...]

Mijn ervaringen destijds met GTX280 in SLI waren niet super. Echter we zijn een stuk verder in de tijd en nu zou het volgens de verhalen beter moeten zijn.

Ik wil tov mijn 5870 een significante upgrade doen en een 580 kost E417 en bijv 6950CF kost E438 even ervan uitgaande dat ze beide voor de laagste prijs leverbaar zijn.
Denk dan toch dat voor die twee tientjes meer, je beter zit met 6950CF.
Ben ik het niet helemaal mee eens, ik ervaar het zelfde met een 5970...
Als CF aan staat dan loopt BC2 en een aantal andere games gewoon minder vloeiend (micro stuttering?)
Zonder CF loopt het een stuk beter, daarnaast is in de nieuwe CATALYST de AI zwaar beroerd mijn hele scherm shaked dan in BC2 op welke AI setting dan ook.
Om daar vanaf te komen moet ik weer de oude CATALYST driver installeren.

Mijn ervaring is dat je voor de betere game ervaring toch beter een snelle single GPU kaart kan kopen, en die heeft ATI/AMD op dit moment niet...

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

fast-server schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 10:30:
Mijn ervaring is dat je voor de betere game ervaring toch beter een snelle single GPU kaart kan kopen, en die heeft ATI/AMD op dit moment niet...
Daarmee implicerende dat de HD6970 geen snelle kaart is? Op uw hoofd gevallen ofzo? =)

Het is trouwens vré onwetenschappelijk om je eigen, beperkte ervaringen (uit het verleden) te extrapoleren naar de huidige situatie. Als je wilt kunnen meespreken over hoeveel last een HD6990 heeft van crossfire en de eventuele kwalen die daarbij komen, dan moet je de HD6990 getest hebben. Of een koppel HD6900 kaartjes. Maar daar blijft het ook bij.

Om je vroegere ervaringen aan te halen als een punt om te beweren dat je niet blindelings vertrouwt in crossfire of SLI, dat is natuurlijk iets anders. Maar dan moet je nog steeds open staan voor het mogelijke feit dat het bij deze reeks wél proper werkt, want het blijft evolueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Het valt me weer op hoeveel nVidia fans hier het feestje willen komen verpesten met opmerkingen als:
-Ik heb 10x liever een GTX580 van wegen de CF profiles
-Ik heb 10x liever een GTX580 want het is een Sinlge GPU en de 6990 is geen echte single kaart.

Houd gewoon een op met die BS. Zodra nVidia met een Dual GPU kaart komt is de kans heel groot dat je de bovenstaande dingen ineens geen probleem meer vind. Ga niet elke keer oude discussies naar boven halen.

We weten allemaal donders goed wat de voor en nadelen zijn van SLi en CF. We weten ook dat dit DE manier is om de BESTE performance te krijgen die er op dit moment is. We kunnen ook allemaal zien hoe de 6990 presteert tegen over losse kaarten en SLi/CF setups. Afhankelijk van de games die je speelt en het budget wat je hebt kun je kijken wat voor jou interessant is.

Met de 6990 is het ook weer mogelijk om op een makkelijke manier 4 GPU's in te zetten. Het wordt niet veel gebruikt maar voor mensen die het beste van het beste willen hebben is dat een optie.

Dus laten we het leuk en gezellig houden en laat de resultaten gewoon spreken en niet dingen gaan roepen die niet goed onderbouwd zijn.

Dan even mijn persoonlijke mening over de HD6990. Ik vind het een hele mooie kaart geworden. Performance voor een Single card is ook erg goed. Maar de geluids productie baart me wel wat zorgen. Of je moet altijd met headset of redelijk wat vollume gamen maar anders denk ik dat het nog wel eens hoorbaar kan zijn. Maar wellicht valt het ook wel mee. Het licht er ook een beetje aan wat voor een soort geluid het is.

Qua performance blijft de kaart wel iets achter bij de HD6970 CF setups (ook met de OC switch). Deels zal dat komen door het geheugen deels door de PCI-E lanes die gedeeld worden. Meestal is dat laatste geen probleem maar er zijn een paar gevallen zichtbaar waar het wel een kleine rol speelt.

Overclock potentieel is er zeker! ook met de stock cooler. Maar dan krijg je nog wat meer geluid. Ik denk dat ik zelf eerder voor 2x HD6950 zou gaan van wegen de kosten / modbaarheid en het geluid. Als de prijzen gelijk zouden zijn HD6990 for sure maar dan wel kijken naar een after market cooler. Ik denk dat een Accelero Xtreme hier wonderen kan verrichten.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08 14:47
Astennu schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 11:40:
Het valt me weer op hoeveel nVidia fans hier het feestje willen komen verpesten met opmerkingen als:
-Ik heb 10x liever een GTX580 van wegen de CF profiles
-Ik heb 10x liever een GTX580 want het is een Sinlge GPU en de 6990 is geen echte single kaart.

Houd gewoon een op met die BS. Zodra nVidia met een Dual GPU kaart komt is de kans heel groot dat je de bovenstaande dingen ineens geen probleem meer vind. Ga niet elke keer oude discussies naar boven halen.
Nou nou nou, zo kan het wel weer hoor. Als je problemen hebt met multi-GPU ben je dus:
1 - Per-se NVIDIA fan
2 - Kun je niet tegen je "verlies" en ga je trollen
3 - Gebruik je dit alleen als excuus en zodra NVIDIA een zelfde kaart hebt heb je een andere mening

Lekker is dat. Mag ik ook gewoon onpartijdig zijn en elke vorm van multi-GPU (zoals die er op dit moment zijn) een slechte oplossing vinden vanwege:
- Microstuttering
- Profiles/ondersteuning in games
- Verspilling van materiaal en energie tov single-GPU oplossingen

Al kreeg ik gratis een 6990 of GTX590, dan zou ik hem nog verkopen en in plaats daarvan een GTX580 kopen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat een ander geen multi-GPU oplossing zou mogen kopen of gebruiken, maar mogen de mensen op dit forum misschien gewoon zelf weten hoe ze daar over denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springstof
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Astennu, probeer op het moment dat je uithaalt naar anderen en hen beschuldigt van slechte onderbouwing eerst de hand in eigen boezem te steken. Je stuk staat vol met drogredenen. Zo beweer je iets in de trant van dat op het moment dat iemand negatief is over de 6990 hij meteen een nVidia fan is? Pardon? Volgens welke definitie is dat dan zo? Wat dus naast dat je op de persoon speelt ook nog eens een non-sequitur is. Je claimt met grote waarschijnlijkheid te voorspellen dat meningen zullen veranderen over dual-GPU's setup op het moment dat nVidia met dual GPU kaart komt, maar dit onderbouw je totaal niet en logisch is het ook niet. Daarnaast leg je mensen woorden in de mond, wat naast een drogreden, ook nog eens funest is voor bijna elke constructieve discussie.
Met de 6990 is het ook weer mogelijk om op een makkelijke manier 4 GPU's in te zetten. Het wordt niet veel gebruikt maar voor mensen die het beste van het beste willen hebben is dat een optie.
Waar is aangetoond dat 2X 6990 het beste van het beste is? Überhaupt... definieer beste van het beste eens.
Dus laten we het leuk en gezellig houden en laat de resultaten gewoon spreken en niet dingen gaan roepen die niet goed onderbouwd zijn.
Begin daar dus vooral zelf mee.
madmaxnl schreef op dinsdag 08 maart 2011 @ 19:27:
Tja als het aan nVidia ligt kunnen we nog wel een half jaar wachten op de GTX590 net als destijds met de GTX295.
Wat een niveau... In plaats van je claim goed te onderbouwen, onderbouw je hem met een drogreden: ad antiquitatem. Het was bij de 295 en dus zal het bij de 590 ook wel zo zijn. Leker simplistisch gedacht.

[ Voor 30% gewijzigd door Springstof op 09-03-2011 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ach ik ben ook gewoon benieuwd naar de huidige CF prestaties dus bestel binnenkort denk ik 2*6950.

Als dat niet bevalt kan ik ze altijd weer van de hand doen en alsnog voor bijv. de 580 gaan (helaas geen AMD). Dat is nl. eigenlijk de enige Single GPU kaart die ik voldoende meerwaarde vind hebben tov een 5870.

Eerst even kijken of er nog 6950's zijn die je ook kunt modden en of die heel veel duurder zijn dan de goedkoopste in de PW. :)
Springstof schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 12:39:

Wat een niveau... In plaats van je claim goed te onderbouwen, onderbouw je hem met een drogreden: ad antiquitatem. Het was bij de 295 en dus zal het bij de 590 ook wel zo zijn. Leker simplistisch gedacht.
Zit natuurlijk wel bepaalde logica achter. Net als bij de 295 wordt de 590 gebaseerd op 2 relatief grote hete chips waardoor het technisch geen simpele klus is om er een werkbare kaart van te maken.
Dus zo gek is het niet om te verwachten dat de 590 nog even kan duren. Maar we zullen zien, de geruchten waren ergens deze maand.

[ Voor 42% gewijzigd door Help!!!! op 09-03-2011 13:08 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 13:41

Darkasantion

Just keep swimming!

Kunnen we gewoon eens ophouden met het gedoe over fanboy dit en fanboy dat? Is elke keer wel weer raak en waars met de GTX590 zal het weer bingo zijn met de hele, onnodige en achterlijke discussie.

ATi.AMD heeft op dit moment de snelste Videokaart. Punt. Kan niemand betwisten. Dat is gewoon een feit. Wel of geen dual-GPU setup is een ander verhaal en voor iedereen zelf in te vullen, maar dan nog moet iedereen toch wel zien dat de HD6990 een monsterkaart is, en goede prestaties levert. Of het de beste is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik zou het prettig vinden als iedereen eens feitelijk gaat reageren en niet er steeds op uit is de ander onderuit te halen, of altijd probeert het zo negatief mogelijk te lezen als iemand iets zegt.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springstof
  • Niet online
Help!!!! schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 13:05:

Zit natuurlijk wel bepaalde logica achter. Net als bij de 295 wordt de 590 gebaseerd op 2 relatief grote hete chips waardoor het technisch geen simpele klus is om er een werkbare kaart van te maken.
Dus zo gek is het niet om te verwachten dat de 590 nog even kan duren. Maar we zullen zien, de geruchten waren ergens deze maand.
Het blijft wat mij betreft een te simpele redenering. Uiteraard kan het, maar ik kijk in dit geval liever naar betrouwbaardere bronnen dan een frase van iemand.

[ Voor 48% gewijzigd door Springstof op 09-03-2011 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Springstof schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 13:22:
[...]

Het blijft wat mij betreft een te simpele redenering. Het zou wat zijn als ik iedereen zo zou redeneren. Zoiets van Jantje kwam vorige week woensdag te laat, omdat hij 300 km in de trein moest reizen en dus zal hij deze woensdag ook wel te laat zijn.
Zo simpel is het nou ook weer niet he.
We weten dat de GF110 en GF104 veel stroom verbruiken. We weten dat je maximaal 450 Watt kunt koelen op 1 PCB/kaart(miss meer, maar 450Watt weten we zeker, kijk maar naar de HD6990). Een dual GPU kaart kan dus maximaal per GPU 225Watt verbruiken. GTX580 gaat hier overheen, dus zul je naar de GTX570-GPU moeten, en zelfs dan zit je heel krap qua warmte/Watt, omdat je dan eigenlijk al begint met +400Watt verbruik. Het zal dus vrij moeilijk zijn voor Nvidia om een GTX590 te creëren (op basis van de GTX570/580-GPU's) die HD6990 prestaties levert, maar wel binnen de 450 Watt verbruikt. Dat is gewoon simpel en logisch nadenken.

Om jouw voorbeeld te nemen. Jantje was vorige week te laat. Deze week moet ie weer 300Km reizen en wij weten al wel dat ie met een auto zal gaan rijden die niet harder kan dan 120Km/h en dat ie om 12 uur er moet zijn en dat ie om kwart over 9 vertrok. Het is dan vrij logisch om aan te nemen dat ie weer te laat is, want hij heeft alle schijn tegen. 1 file of rood stoplicht en hij is te laat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springstof
  • Niet online
Darkasantion schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 13:36:
[...]

Zo simpel is het nou ook weer niet he.
We weten dat de GF110 en GF104 veel stroom verbruiken. We weten dat je maximaal 450 Watt kunt koelen op 1 PCB/kaart(miss meer, maar 450Watt weten we zeker, kijk maar naar de HD6990). Een dual GPU kaart kan dus maximaal per GPU 225Watt verbruiken. GTX580 gaat hier overheen, dus zul je naar de GTX570-GPU moeten, en zelfs dan zit je heel krap qua warmte/Watt, omdat je dan eigenlijk al begint met +400Watt verbruik. Het zal dus vrij moeilijk zijn voor Nvidia om een GTX590 te creëren (op basis van de GTX570/580-GPU's)
Ik beweer ook niet dat het makkelijk voor nVidia gaat worden.;)
Om jouw voorbeeld te nemen. Jantje was vorige week te laat. Deze week moet ie weer 300Km reizen en wij weten al wel dat ie met een auto zal gaan rijden die niet harder kan dan 120Km/h en dat ie om 12 uur er moet zijn en dat ie om kwart over 9 vertrok. Het is dan vrij logisch om aan te nemen dat ie weer te laat is, want hij heeft alle schijn tegen. 1 file of rood stoplicht en hij is te laat...
Ik had die vergelijking weggehaald, omdat die dus meestal niet werken in discussies, maar ik zal hier wel op ingaan. Dus laten we zoals je eerder zei naar de feiten kijken. Daar is dus meteen waar het mank loopt: ik zie geen feiten mbt wanneer nVidia de 590 gaat lanceren en hoever nVidia is met de productie van de 590.
maar wel binnen de 450 Watt verbruikt.
We zullen wel zien met welke koeloplossing nVidia komt en hoe dit gaat uitpakken.

[ Voor 22% gewijzigd door Springstof op 09-03-2011 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Springstof schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 13:44:
[...]

Ik beweer ook niet dat het makkelijk voor nVidia gaat worden.

[...]

Ik had die vergelijking weggehaald, omdat die dus meestal niet werken in discussies, maar ik zal hier wel op ingaan. Dus laten we zoals je eerder zij naar de feiten kijken. Daar is dus meteen waar het mank loopt: ik zie geen feiten mbt wanneer nVidia de 590 gaat lanceren en hoever nVidia is met de productie van de 590.

[...]

Ik heb wel een vraagje voor je mbt het bovenstaande? Vanwaar precies die 450 W grens?
Omdat AMD die grens ook heeft met de HD6990 en het vrij duidelijk naar voren kwam in reviews dat 450Watt heel erg veel is om te koelen op 1 PCB en het moeilijk zal zijn nog meer hitte fatsoenlijk af te voeren. Vandaar dus dat ik die 450 W grens had. Is dus niet definiet, maar lijkt me logische grens om te nemen.

Over het ontbreken van feiten over de GT590. We weten wel de randvoorwaarden voor de kaart.
*Hij moet minimaal HD6990 prestaties leveren
*Maximaal verbruik is ~450 Watt
*Men zal gebruik moeten maken van de GF110 of GF104, andere chips zijn niet snel genoeg.

Als je deze 3 punten gaat bekijken, en dan bedenkt dat Nvidia aan alle 3 punten moet voldoen, wordt het vrij duidelijk dat een GTX590 erg moeilijk te maken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springstof
  • Niet online
Ben het op zich wel met je eens, maar de meest onzekere is factor wmb het verbruik. Het punt is dat ik eigenlijk zo goed als niks van de technieken achter de koeling van de GTX 590 weet. Hetgeen jij aankaart klinkt echter wel logisch, maar feit blijft wel dat we niet weten welke koeloplossing nVidia precies gaat gebruiken (althans het is mij onbekend) en wat de mogelijkheden daarvan zijn. Het lijkt me daarentegen stug dat deze enorm beter gaat zijn als de koeloplossing van AMD en dus heb je denk ik wel gelijk mbt de +/- 450 grens.

[ Voor 14% gewijzigd door Springstof op 09-03-2011 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
DevilsProphet schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 10:36:
[...]

Daarmee implicerende dat de HD6970 geen snelle kaart is? Op uw hoofd gevallen ofzo? =)

Het is trouwens vré onwetenschappelijk om je eigen, beperkte ervaringen (uit het verleden) te extrapoleren naar de huidige situatie. Als je wilt kunnen meespreken over hoeveel last een HD6990 heeft van crossfire en de eventuele kwalen die daarbij komen, dan moet je de HD6990 getest hebben. Of een koppel HD6900 kaartjes. Maar daar blijft het ook bij.

Om je vroegere ervaringen aan te halen als een punt om te beweren dat je niet blindelings vertrouwt in crossfire of SLI, dat is natuurlijk iets anders. Maar dan moet je nog steeds open staan voor het mogelijke feit dat het bij deze reeks wél proper werkt, want het blijft evolueren.
Ik zeg niet dat het geen snelle kaart is!
Ik vind de game ervaring gewoon minder met een CF/SLI setup door de frame drops/freezes veroorzaakt door micro-stutter.

Daarom heb ik het CF profiel op mijn 5970 ook al uit gezet, liever een vloeiend beeld met een lagere fps dan een hogere fps met hickups.

Zie ook: http://www.overclockers.c...ret-of-sli-and-crossfire/

Ik ben helemaal niet PRO/ANTI ATI/AMD of Nvidia ik zeg gewoon wat ik ervaar en er zijn anderen die dit ook ervaren.

Als reviewers de minimale FPS goed zouden meten dan komen dual kaarten helemaal niet goed uit de test, single kaarten hebben dan een veel hogere minimum fps echter de hickups gebeuren zo snel dat ze niet gemeten worden in een gewone game benchmark.

Zie het een beetje als een BMW M5 die soepel rijdt vs een Ferrari met de hik...

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

fast-server schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 15:09:
[...]

Ik zeg niet dat het geen snelle kaart is!
Ik vind de game ervaring gewoon minder met een CF/SLI setup door de frame drops/freezes veroorzaakt door micro-stutter.

Daarom heb ik het CF profiel op mijn 5970 ook al uit gezet, liever een vloeiend beeld met een lagere fps dan een hogere fps met hickups.

Zie ook: http://www.overclockers.c...ret-of-sli-and-crossfire/

Ik ben helemaal niet PRO/ANTI ATI/AMD of Nvidia ik zeg gewoon wat ik ervaar en er zijn anderen die dit ook ervaren.

Als reviewers de minimale FPS goed zouden meten dan komen dual kaarten helemaal niet goed uit de test, single kaarten hebben dan een veel hogere minimum fps echter de hickups gebeuren zo snel dat ze niet gemeten worden in een gewone game benchmark.

Zie het een beetje als een BMW M5 die soepel rijdt vs een Ferrari met de hik...
Het is een interessant artikel echter dateert het van mei/juni 2009. Dat is bijna 2 jaar geleden en in die tijd kan er een hoop veranderd zijn.

Je zal mij niet horen zeggen dat CF/SLI geen nadelen heeft maar ik weet evenmin zeker of wat toen gold nu nog steeds zo erg is. Wel weet ik dat "men" zegt (FWIW) dat SLI/CF sindsdien een stuk verbeterd is.

@Edward2:
Jij hebt toch 480GTX SLI, hoe ervaar jij dit (qua microstutter) in vergelijking tot:
- SLI paar jaar geleden
- je voormalige 5970 ?

[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 09-03-2011 16:29 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:09
De 6990 begint prijs-technisch nu wat interessanter te worden, goed voor de concurrentie. het geluidsniveau is inderdaad wat aan de hoge kant, maar ik denk dat een gamer daar niet zo'n probleem mee heeft, die hebben veelal toch een headset op of het geluid via de pc-speakers, waardoor dat toch aardig weggedrukt wordt.

Nog even over micro-stuttering.. Heb nu zelf sinds kort een 2'de 4890 in mijn bezit en draai deze (natuurlijk) in crossfire. Heb eigenlijk nog niets gemerkt van micro stuttering, alles draait gewoon extreem soepel (ook games met <60 fps) , heb wel v-sync aan uiteraard. Kan iemand mij eens vertellen waar ik dan op zou moeten letten? wellicht dat ik het gewoon niet zie.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Dat bij een enkele kaart de frames elkaar vrij constant opvolgen, en dat een lage framerate ervoor zorgt dat de tijd tussen twee frames zo groot wordt dat die merkbaar schokkerig beeld oplevert. Bij multi-GPU kan het zijn dat de tijd tussen twee frames hard schommelt tussen een tijd die overeenkomt met een hoge framerate naar een tussentijd die overeenkomt met een lage framerate die schokkerig zou worden ervaren, waardoor het totaalresultaat dus op een rare manier niet vloeiend aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:02
Visgek24 schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 18:45:
De 6990 begint prijs-technisch nu wat interessanter te worden, goed voor de concurrentie. het geluidsniveau is inderdaad wat aan de hoge kant, maar ik denk dat een gamer daar niet zo'n probleem mee heeft, die hebben veelal toch een headset op of het geluid via de pc-speakers, waardoor dat toch aardig weggedrukt wordt.

Nog even over micro-stuttering.. Heb nu zelf sinds kort een 2'de 4890 in mijn bezit en draai deze (natuurlijk) in crossfire. Heb eigenlijk nog niets gemerkt van micro stuttering, alles draait gewoon extreem soepel (ook games met <60 fps) , heb wel v-sync aan uiteraard. Kan iemand mij eens vertellen waar ik dan op zou moeten letten? wellicht dat ik het gewoon niet zie.
Vooral opzoek gaan naar iets waar je blijkbaar geen last van hebt :P If it ain't broken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Snoitkever schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 12:04:
Lekker is dat. Mag ik ook gewoon onpartijdig zijn en elke vorm van multi-GPU (zoals die er op dit moment zijn) een slechte oplossing vinden vanwege:
- Microstuttering
- Profiles/ondersteuning in games
- Verspilling van materiaal en energie tov single-GPU oplossingen

Al kreeg ik gratis een 6990 of GTX590, dan zou ik hem nog verkopen en in plaats daarvan een GTX580 kopen.
Geld alleen bij een min FPS onder de 30 veel succes om dit te bereiken met een CF of SLI(high-end).
Alles boven de min 30 FPS is net zo vloeiend als bij een singel GPU.

Ondersteuning in games is prima voor zowel CF als SLI er zijn maar enkele games waarbij CF of SLI niet goed schaalt en ze zijn op één hand te tellen. Dus zit jou favoriete game daar tussen dan moet je geen CF of SLI nemen.

Ja dan moet je vooral in de regel daaronder zeggen dat je een GTX580 prefereert boven HD6970...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
@ Springstof en Snoitkever

Het gaat me vooral over de eindeloze discussie dat CF geen slecht tov het grote voordeel van de 580 dat i single GPU is. Maar vervolgens wordt als performance alternatief vaak wel 570 of 580 SLi aangeraden het gaat me vooral om die eindeloze discussies die elke generatie weer terug komen. En ik heb het idee dat mensen vergeten dat beide partijen volop gebruik maken van Multi GPU. AMD op dit moment wat meer dan nVidia als het gaat om 2 GPU's op een kaart. Maar de techniek er achter SLi en CF wordt daar voor gebruikt.

Daarnaast zeg ik niet dat je het met mij eens moet zijn. Ik zeg alleen dat die eindeloze discussie afgelopen moet zijn. Er zijn twee kampen: 1: Voor multi GPU en 2: Die multi GPU maar niets vinden en perse single GPU willen.
Dat is prima maar dat weten we inmiddels al. En die twee partijen zullen het nooit met elkaar eens worden. Dus het lijkt me nutteloos om die discussie elke keer weer naar boven te halen.

Wat betreft Quad crossfire: http://www.techpowerup.co...HD_6990_CrossFire/13.html
Ik vergelijk het overigens alleen met AMD kaarten dus de 5970 en 6970 Tripple CF.

Als je 4x een GTX580 in SLi zet zul je er vast overheen gaan (moet in mijn ogen). Je hebt daar voor wel een wat duurder moederbord nodig. En een voeding met genoeg aansluitingen. Dat bedoelde ik met makkelijk. Zelfde geld voor Tripple CF.

Met twee kaarten is het toch wat makkelijker qua moederborden en voedingen.

Mochten jullie hier toch nog op willen reageren mogen jullie mij altijd een DM sturen. Of het moet iets zijn wat echt nieuw of nuttig is om met iedereen te delen. Maar ik hoop dat het duidelijk is wat ik probeerde aan te geven met mijn iets te agressieve statement.

[ Voor 53% gewijzigd door Astennu op 10-03-2011 00:36 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.tweaktown.com/...o_card_1ghz_oc/index.html

1GHz HD6990 vs SLI 580. Bijna gelijk in scores. Absurd stroomverbruik, dat wel. Van 475W (Heel systeem) naar 600W :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2011 @ 02:17:
http://www.tweaktown.com/...o_card_1ghz_oc/index.html

1GHz HD6990 vs SLI 580. Bijna gelijk in scores. Absurd stroomverbruik, dat wel. Van 475W (Heel systeem) naar 600W :P
Just quickly before we wrap it all up let me just give you some of the numbers you might be interested in. During 3DMark 11 our core temps came in at only 72c and 61c thanks to the fan running at 100%. Speaking of 100% fan speed that comes in at an ear blistering 90.2dB or DAMMMMM LOUDDDDD!!!!!
Slik!

Het is te hopen dat niet elke 6990 met een bios geleverd wordt die al bij 72C @ 100% fanspeed draait...

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 07-06 11:39
Format-C schreef op maandag 14 maart 2011 @ 07:17:
[...]
Slik!

Het is te hopen dat niet elke 6990 met een bios geleverd wordt die al bij 72C @ 100% fanspeed draait...
Lol, 90dB, ben benieuwd hoe betrouwbaar dat getal is... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Misschien schakelt de bios boven bepaalde kloksnelheden en bij aangepaste voltages sneller over naar een hoge fanspeed. Ik kan me niet voorstellen dat het normaal is wat ze daar constateren. Misschien waren de GPU's 92C ipv 72.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:41
Blue-Tiger schreef op maandag 14 maart 2011 @ 07:22:
[...]

Lol, 90dB, ben benieuwd hoe betrouwbaar dat getal is... :9
Waarom zou het niet betrouwbaar zijn? Het staat er niet maar ik neem aan dat ze die temps en geluid zelf gemeten hebben. Bovendien klinkt het realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
chim0 schreef op maandag 14 maart 2011 @ 07:50:
[...]

Waarom zou het niet betrouwbaar zijn? Het staat er niet maar ik neem aan dat ze die temps en geluid zelf gemeten hebben. Bovendien klinkt het realistisch.
In de zin van afstand tot geluidsbron bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

100% fanspeed @ 72C is wel vreemd. (Kan me niet voorstellen dat dit normaal is) Zou je er ook oordopjes bijkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Blue-Tiger schreef op maandag 14 maart 2011 @ 07:52:
[...]

In de zin van afstand tot geluidsbron bijvoorbeeld.
Al zou het 10cm zijn, denk je dat het op 2 of 3m (bureaustoel) minder is? Dit is gewoon hard en dat hoor je op 10m zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Doet mij denken aan de goeie tijd van ongeveer 10 jaar geleden, toen het nog in was om met een 60/80mm delta-fan van 7000rpm de cpu te koelen, en waar geluid toen blijkbaar absoluut geen prioriteit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
Format-C schreef op maandag 14 maart 2011 @ 07:55:
100% fanspeed @ 72C is wel vreemd. (Kan me niet voorstellen dat dit normaal is) Zou je er ook oordopjes bijkrijgen?
Denk dat het 92c had moeten zijn. Mijn HD 6990 gaat nooit naar 100%, ook niet in Furmark, maakt niet uit in welke bios-stand. Wel maakt het kreng herrie, ook ingame. Het is verre van een stille videokaart.

Leuke is dat als je videokaart gaat overklokken, je al tegen de limiet van stroomverbruik aanloopt. En de pci-e stekkers worden er gewoon warm van :P Niet heet, maar warm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
chim0 schreef op maandag 14 maart 2011 @ 07:58:
[...]

Al zou het 10cm zijn, denk je dat het op 2 of 3m (bureaustoel) minder is? Dit is gewoon hard en dat hoor je op 10m zelfs.
Dat scheelt zeker een hoop ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Blue-Tiger schreef op maandag 14 maart 2011 @ 08:20:
[...]

Dat scheelt zeker een hoop ja.
Yeah right, weet je hoe hard dat is? Ik heb een GTX260 gehad en die deed misschien een derde hiervan en dat hoorde ik al op mijn bureaustoeltje, laat staan dit. Nee, dit is echt te hard. Dit ding moet je met water koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Als je de dB meter tegen de fan aan legt zal hij wel wat lawaai maken ja, maar ik geloof nooit dat het aan je oren 90dB is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remagine
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-01-2022
Marc Rademaker schreef op maandag 14 maart 2011 @ 08:11:
[...]

Denk dat het 92c had moeten zijn. Mijn HD 6990 gaat nooit naar 100%, ook niet in Furmark, maakt niet uit in welke bios-stand. Wel maakt het kreng herrie, ook ingame. Het is verre van een stille videokaart.

Leuke is dat als je videokaart gaat overklokken, je al tegen de limiet van stroomverbruik aanloopt. En de pci-e stekkers worden er gewoon warm van :P Niet heet, maar warm :)
Ervaar jij het geluid als storend tijdens gamen dan?
Vind het wel een interresante kaart voor mijn nieuwe computer, ik kan wel wachten op de nvidia 590 maar ik ben bang dat die aardig wat wattage gaat vreten.

Ik zit zelf ongeveer een 80cm van de pc af.

[ Voor 3% gewijzigd door Remagine op 14-03-2011 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 07:18
chim0 schreef op maandag 14 maart 2011 @ 08:24:
[...]

Yeah right, weet je hoe hard dat is? Ik heb een GTX260 gehad en die deed misschien een derde hiervan en dat hoorde ik al op mijn bureaustoeltje, laat staan dit. Nee, dit is echt te hard. Dit ding moet je met water koelen.
Je weet niet van wat voor afstand dit gemeten je zou bij wijze van spreken de geluidsmeter in de vga koeler kunnen duwen en ja dan kom je op 90dB maar realistisch is dat niet en op het moment dat je zou meten van bijv. 1m afstand met de kast dicht dan zal het getal veeeel lager uitvallen en wat meer nut hebben want hoe vaak lig jij met je hoofd in je kast naar je GPU te luisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Remagine schreef op maandag 14 maart 2011 @ 08:50:
[...]

Ervaar jij het geluid als storend tijdens gamen dan?
Vind het wel een interresante kaart voor mijn nieuwe computer, ik kan wel wachten op de nvidia 590 maar ik ben bang dat die aardig wat wattage gaat vreten.

Ik zit zelf ongeveer een 80cm van de pc af.
Volgens mij kan je beter 2 HD6950 1GB's in CFX zetten. Ben je 200 euro goedkoper uit, en het is nagenoeg net zo snel.

Anders kan je nog overwegen 2 HD6850's (overclocked) in CFX te zetten. Die zijn ook snel zat, en je zal in nagenoeg elke game 60+ FPS hebben. EN dat is 300!! :o euro goedkoper. :)

Lees deze maar eens:

http://www.tweaktown.com/...in_crossfire/index13.html

Het enige wat je hebt met 6850 CFX of zwaarder, is een enorme hoeveelheid overhead. Dus 120FPS, 200FPS, enzovoorts. Totaal onnodig. (imho)

[ Voor 15% gewijzigd door Format-C op 14-03-2011 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
Redblader schreef op maandag 14 maart 2011 @ 09:03:
[...]

Je weet niet van wat voor afstand dit gemeten je zou bij wijze van spreken de geluidsmeter in de vga koeler kunnen duwen en ja dan kom je op 90dB maar realistisch is dat niet en op het moment dat je zou meten van bijv. 1m afstand met de kast dicht dan zal het getal veeeel lager uitvallen en wat meer nut hebben want hoe vaak lig jij met je hoofd in je kast naar je GPU te luisteren?
Ook dat, maar zonder fatsoenlijke demping kan je kast ook fungeren als een 'klank'-kast. Met voldoende demping moet je dat geluid echt wel flink terug kunnen brengen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:06
je kunt de fan toch ook gewoon handmatig op 100% zetten?
chim0 schreef op maandag 14 maart 2011 @ 07:58:
[...]

als je niet weet hoe dBA berekend/gemeten wordt, is het dan wel verstandig op deze manier te reageren?
http://www.natuurkunde.nl/faq/index.jsp?categoryId=288

als het op 10cm 90dBA is, is het dus op 80cm nog 'maar' 72dBA
als de 90dBA op 5cm gemeten is, dan is het op 80cm nog 'maar' 66dBA...
(bij 1m60 gaat er dus nog 6dBA vanaf en op 3m20 weer 6dBA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Laatst online: 14-09 12:58
mitsumark schreef op maandag 14 maart 2011 @ 13:05:
als je niet weet hoe dBA berekend/gemeten wordt, is het dan wel verstandig te reageren?
http://www.natuurkunde.nl/faq/index.jsp?categoryId=288

als het op 10cm 90dBA is, is het dus op 80cm nog 'maar' 72dBA
als de 90dBA op 5cm gemeten is, dan is het op 80cm nog 'maar' 66dBA...
(bij 1m60 gaat er dus nog 6dBA vanaf en op 3m20 weer 6dBA)
Bijna goed knul, maar dBA (of dB(A) != dB. dBA is genormaliseerd en je kunt dat niet zomaar doortrekken vanaf "normale" dB's.
Daarnaast zegt het aantal decibels geen ruk over het geluid an sich, alleen over de geluidsdruk. Een hogere toon is namelijk veel storender dan een lage toon, daarom hecht ik ook erg weinig waarde aan de decibellen die je in reviews ziet. Die hogere tonen "klinken" harder in het menselijk oor.

Mijn huidige 6950 produceert ongeveer even veel decibel als mijn GTX 460 hiervoor. Die 460 had echter een veel hogere frequentie op bepaalde frequenties, wat ik bijzonder irritant vond (laat een 460 maar eens op ~45-50% fanspeed draaien).

[ Voor 3% gewijzigd door Werelds op 14-03-2011 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Werelds schreef op maandag 14 maart 2011 @ 13:21:
[...]

Bijna goed knul, maar dBA (of dB(A) != dB. dBA is genormaliseerd en je kunt dat niet zomaar doortrekken vanaf "normale" dB's.
Daarnaast zegt het aantal decibels geen ruk over het geluid an sich, alleen over de geluidsdruk. Een hogere toon is namelijk veel storender dan een lage toon, daarom hecht ik ook erg weinig waarde aan de decibellen die je in reviews ziet. Die hogere tonen "klinken" harder in het menselijk oor.
Je hebt gelijk, ik had de A weg moeten laten.
En inderdaad, zonder A zegt het weinig over hoe storend het is ivm frequentie.
Echter is die correctie veeeeeeel minder dan de de correctie voor afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Redblader schreef op maandag 14 maart 2011 @ 09:03:
[...]

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-260-review/5

Toevallig heb ik een GTX260 gehad en zoals je ziet, produceert ie bij full load ergens rond de 40/45dB. Dat is de helft. En dat hoorde ik al op 3m afstand (standaard bureaustoel situatie). Dit ding produceert dus twee keer meer herrie. Je gaat me niet vertellen dat je dat niet hoort, zelfs met kast dicht.
Heavy truck (50 feet) 90 dBA Very noisy
50 voet is 15 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
chim0 schreef op maandag 14 maart 2011 @ 14:13:
[...]
Toevallig heb ik een GTX260 gehad en zoals je ziet, produceert ie bij full load ergens rond de 40/45dB. Dat is de helft. En dat hoorde ik al op 3m afstand (standaard bureaustoel situatie). Dit ding produceert dus twee keer meer herrie. Je gaat me niet vertellen dat je dat niet hoort, zelfs met kast dicht.
3dB meer is al een verdubbeling van de geluidsdruk. ;) Maar zoals gezegd dB en dBA zeggen eigenlijk niet zoveel.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:14
-The_Mask- schreef op maandag 14 maart 2011 @ 14:29:
[...]

3dB meer is al een verdubbeling van de geluidsdruk. ;) Maar zoals gezegd dB en dBA zeggen eigenlijk niet zoveel.
True het enige wat je kan doen is vergelijken met andere kaarten in dezelfde test en dan is bv 20DB meer toch een groot verschil en kun je zelf je conclusies trekken. In vergelijking met de oude generatie Nvidia FX5800 ultra, die produceert rond de 70db aan herrie en iedereen die dat toen heeft meegekregen weet dat heel veel kabaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
sjekneck schreef op maandag 14 maart 2011 @ 14:55:
[...]

True het enige wat je kan doen is vergelijken met andere kaarten in dezelfde test en dan is bv 20DB meer toch een groot verschil en kun je zelf je conclusies trekken. In vergelijking met de oude generatie Nvidia FX5800 ultra, die produceert rond de 70db aan herrie en iedereen die dat toen heeft meegekregen weet dat heel veel kabaal is.
Dat zeg ik, ik vond 40 al veel. Maar het maakt niet uit verder, stock koelers maken altijd herrie. Nu is het wachten op de Twin Frozr's en de DirectCU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
40 dB(A) is nauwelijks genoeg om je af te leiden als je geconcentreerd aan het studeren bent, overdrijven is ook een kunst. Had je nou 50 gezegd, dan was het al een stuk beter geweest. Even voor de goede orde, 35-40 dB(A) is het gemiddelde geluidsniveau tijdens een examen/tentamen. 50 dB(A) is te vergelijken met keukenapparatuur die in de kamer naast je staat te ronken. Dat begint inderdaad vrij irritant te worden ja, maar om 40 nu "veel" lawaai te noemen? Niet bepaald nee.

Ik kan het zelfs nog leuker maken. ANSI (American National Standards Institute) heeft bepaald dat voor een klaslokaal 35 dB(A) de grens is voor apparatuur binnen het lokaal; 40 dB(A) voor geluiden van buitenaf (transportation noise noemen ze dat).

Nogmaals, de frequentie is veel belangrijker. 6 KHz is een stuk minder vervelend dan 20 KHz.

[ Voor 6% gewijzigd door Werelds op 14-03-2011 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DevilsProphet schreef op maandag 14 maart 2011 @ 08:06:
Doet mij denken aan de goeie tijd van ongeveer 10 jaar geleden, toen het nog in was om met een 60/80mm delta-fan van 7000rpm de cpu te koelen, en waar geluid toen blijkbaar absoluut geen prioriteit was.
Inderdaad :D doet me denken aan mijn Dragon Orb 3. Als me pc op zolder aan stond kon je em beneden in de hal horen :+

Ik heb ook nog een 12cm delta 4k rpm :P ding heeft wel echt veel airflow! als je die naar je gezicht laat blazen heb je echt het idee alsof je met je hooft uit het raam van een rijdende auto hangt :D (rijden in de stad met 50 :P)

[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 14-03-2011 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
Werelds schreef op maandag 14 maart 2011 @ 15:42:
Nogmaals, de frequentie is veel belangrijker. 6 KHz is een stuk minder vervelend dan 20 KHz.
Ik denk het toch niet... ;)

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/Gehoordrempel.png
Gehoordrempelkromme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Dus de HD6990 maakt wat herrie, w/e. Die kaart wordt toch maar door een select clubje gekocht. Dit clubje is meestal ook bezig met overclocken en zijn niet vies van waterkoeling of andere aftermarket koelers. Om een HD6990 tot zijn recht te laten komen heb je al heel erg goede hardware nodig, o.a. een dikke voeding en een dikke monitor of een paar monitoren. De koeling is bij dergelijke setups meestal het probleem niet, is dit wel een probleem dan pak je toch de een combinatie van de HD6950 kaarten o.i.d.
Format-C schreef op maandag 14 maart 2011 @ 09:08:
Volgens mij kan je beter 2 HD6950 1GB's in CFX zetten. Ben je 200 euro goedkoper uit, en het is nagenoeg net zo snel.

Anders kan je nog overwegen 2 HD6850's (overclocked) in CFX te zetten. Die zijn ook snel zat, en je zal in nagenoeg elke game 60+ FPS hebben. EN dat is 300!! :o euro goedkoper. :)

Lees deze maar eens:

http://www.tweaktown.com/...in_crossfire/index13.html

Het enige wat je hebt met 6850 CFX of zwaarder, is een enorme hoeveelheid overhead. Dus 120FPS, 200FPS, enzovoorts. Totaal onnodig. (imho)
De HD6990 is dan eigenlijk ook alleen leuk voor mensen met waterkoeling, immers hoef je dan nog maar een koelblok te hebben en is het makkelijker met aanleggen van de tubes. Ook is de HD6990 goed voor mensen die het beste van het beste willen. Waterkoeling op twee van deze jongens OC naar 1Ghz en vervolgens gamen op 3x2560x1600.

De HD6990 kan zoals je zelf al laat zien eigenlijk alleen worden beconcurreerd door AMD zelf. 2xHD69xx maar geen twee keer GTX570SLI of GTX580SLI. De SLI setups zijn of te traag, of veel duurder en verbruiken ook nog eens meer energie. De kosten die bespaard word op voeding, kaart en energie kan mooi geïnvesteerd worden in de koeling van de HD6990.

http://www.arctic.ac/en/p...o-xtreme-5970.html?c=2182

Hij zal er ook wel voor de HD6990 komen, is schijnbaar genoeg markt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artilux
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 14:40
-The_Mask- schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:31:
In jouw plaatje staat anders van wel. ;)
Off topic,

Whahahaha! Disss :P

Antfarmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Blue-Tiger schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:23:
[...]

Ik denk het toch niet... ;)

[afbeelding]
Gehoordrempelkromme
Nee jij hebt liever als je muziek luistert constant een irritante hoge piep dan een knallende bass? Of een piepend schoolbord dan gedrum op een tafel? Het gaat hier om een mening niet over de gehoordrempel.

[ Voor 5% gewijzigd door Xenomorphh op 14-03-2011 16:39 ]

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
-The_Mask- schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:31:
In jouw plaatje staat anders van wel. ;)
Toch niet, bij 6kHz merk je al sneller dat het geluid aanwezig is als bij 20kHz. Stel het in op 20 dB, dan is die 6kHz frequentie toch duidelijk aanwezig, iig duidelijker dan die 20kHz die niet eens in de grafiek opgenomen lijkt. Klopt ook, want over het algemeen kan 80% die 20kHz toch niet horen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Hoorbaar wil niet zeggen dat het ook vervelend is, of hoe "hard" het klinkt. Ik garandeer je dat 6 KHz/50 dB vanaf 3 meter een stuk prettiger is dan bijvoorbeeld 10 KHz/50 dB van diezelfde afstand. Zal thuis eens wat leesvoer voor je opzoeken; het hele dB/dB(A)/frequentie/lawaai verhaal zit een stuk complexer in elkaar dan iedereen het laat lijken.

Edit: 20 KHz is trouwens inderdaad te hoog gegrepen, dat is namelijk al ultrasoon, mijn excuses :P

[ Voor 13% gewijzigd door Werelds op 14-03-2011 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
Werelds schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:47:
Edit: 20 KHz is trouwens inderdaad te hoog gegrepen, dat is namelijk al ultrasoon, mijn excuses :P
Daarom ;) In dat geval is 6kHz dus altijd storender. Dus Artilux, niks geen diss en neem je woorden maar terug. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-08 15:23
Blue-Tiger heeft nochtans gelijk en het plaatje steunt hem daarin ;)

Die stippellijn is dan wel de gehoorsdrempel, het is ook een isophoncurve (Wikipedia: Equal-loudness contour) die aantoont dat de hoogste gevoeligheid van het menselijk oor rond de 4kHz zit. Dwz dat een toon op 4kHz aan -5dB even luid ervaren wordt dan een toon aan 20dB op 15kHz of dat je bas 60dB minimum moet bereiken op 50Hz om überhaupt gehoord te worden.

Dus ondanks dat wij die irritante krassende toon subjectief als even luid waarnemen zit er in werkelijkheid een 20dB verschil tussen ;) wat dus alle verschil maakt.
Daarom ook dat sommige review sites als SPCR soms de opmerking maken dat een ventilator objectief meer dB's maakt maar toch aangenamer is om naar te luisteren.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
-AzErTy- schreef op maandag 14 maart 2011 @ 17:01:
Blue-Tiger heeft nochtans gelijk en het plaatje steunt hem daarin ;)

Die stippellijn is dan wel de gehoorsdrempel, het is ook een isophoncurve (Wikipedia: Equal-loudness contour) die aantoont dat de hoogste gevoeligheid van het menselijk oor rond de 4kHz zit. Dwz dat een toon op 4kHz aan -5dB even luid ervaren wordt dan een toon aan 20dB op 15kHz of dat je bas 60dB minimum moet bereiken op 50Hz om überhaupt gehoord te worden.

Dus ondanks dat wij die irritante krassende toon subjectief als even luid waarnemen zit er in werkelijkheid een 20dB verschil tussen ;) wat dus alle verschil maakt.
Daarom ook dat sommige review sites als SPCR soms de opmerking maken dat een ventilator objectief meer dB's maakt maar toch aangenamer is om naar te luisteren.
Danku ;) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Geweldig toch altijd, hoe andere mensen weten voor mij te bepalen wat ik hoor of zie.

OK, ik neem alles terug. Die kaart is doodstil, ik ga hem gelijk halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is wachten op aftermarket coolers eerlijk gezegd.

De stock heatsinks van AMD zijn leuk, maar niet echt om te océn.
DevilsProphet schreef op maandag 14 maart 2011 @ 08:06:
Idd. Of de FX5800 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Heb je hem al gehoord dan? :p

Edit: @chim0

[ Voor 21% gewijzigd door spNk op 14-03-2011 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 22:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2011 @ 18:42:
[...]

Het is wachten op aftermarket coolers eerlijk gezegd.

De stock heatsinks van AMD zijn leuk, maar niet echt om te océn.

[...]

Idd. Of de FX5800 :9
Toch deed men die destijds vergelijken met 'stofzuigers' terwijl de ATi of nu de AMD kaarten altijd als 'straaljagers' werden vergeleken.

Laten we het erop houden dat de AMDs de snelste maar ook de luidruchtigste kaarten zijn ;)..

[ Voor 38% gewijzigd door SAiN ONeZ op 14-03-2011 18:46 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
madmaxnl schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:35:
Dus de HD6990 maakt wat herrie, w/e. Die kaart wordt toch maar door een select clubje gekocht. Dit clubje is meestal ook bezig met overclocken en zijn niet vies van waterkoeling of andere aftermarket koelers.
Volgens mij geldt het zelfde voor een GTX480 die onder andere door jou keihard werd afgebrand vanwege geluid, en dat geluid lag echt een heel stuk lager dan bij de 6990. Iets over 2 maten enzo?
madmaxnl schreef op maandag 14 maart 2011 @ 16:35:
De HD6990 kan zoals je zelf al laat zien eigenlijk alleen worden beconcurreerd door AMD zelf. 2xHD69xx maar geen twee keer GTX570SLI of GTX580SLI. De SLI setups zijn of te traag, of veel duurder en verbruiken ook nog eens meer energie. De kosten die bespaard word op voeding, kaart en energie kan mooi geïnvesteerd worden in de koeling van de HD6990.
Mensen die 600 euro uitgeven aan een 6990 kunnen ook makkelijk iets meer uitgeven aan een SLI-setup. Was jij niet net degene die beweerde dat de 6990 toch maar door een select clubje gekocht werd die het beste van het beste willen? En dat dit mensen zijn die toch al een dikke voeding en meerdere monitoren hebben/kopen? Denk je dat die dan nog kijken naar die paar procent extra die een GTX580 SLI set kost?

Ik kan al jouw soort argumenten omdraaien en precies hetzelfde zeggen over een GTX580 of 570 SLI set als ik netjes alle voordelen voor AMD neerzet als irrelevant voor de doelgroep en de voordelen van NVIDIA ophemel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
http://www.fudzilla.com/g...re-working-on-new-hd-6950

3x dvi out of the box, zaten best veel mensen op te wachten denk ik.

28nm mobile roadmap:

http://www.fudzilla.com/g...bile-gpu-roadmap-detailed
http://www.donanimhaber.c...28nm-GPU-yol-haritasi.htm

[ Voor 41% gewijzigd door spNk op 14-03-2011 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
spNk schreef op maandag 14 maart 2011 @ 19:26:
http://www.fudzilla.com/g...re-working-on-new-hd-6950

3x dvi out of the box, zaten best veel mensen op te wachten denk ik.
Ben benieuwd hoe en wat. Simpelste voor Sapphire zou zijn om gewoon die actieve dongle mee te leveren imho... Plus domme Fuad :+ :
The card needs one 8-pin and one 6-pin PCI-Express power connector but we are not sure if Sapphire decided to ditch the "magic" BIOS switch button due to the fact that we are looking at a non-reference PCB.
En toch zie ik op het derde plaatje al geen switch meer aanwezig zijn he... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Slobodan Simic is het hé... die post vaak wat neutraler dan fuad.

Wat is dat geel achtige ding dan rechts naast de cf aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
spNk schreef op maandag 14 maart 2011 @ 20:20:
Wat is dat geel achtige ding dan rechts naast de cf aansluiting?
Waar de PCB's uitgesneden worden ;) Die zitten met bruggetjes aan elkaar vast en daar ontstaan die inkepinkjes, je ziet ze verder naar achter op de kaart bijvoorbeeld ook zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Snoitkever schreef op maandag 14 maart 2011 @ 19:01:
[...]

Volgens mij geldt het zelfde voor een GTX480 die onder andere door jou keihard werd afgebrand vanwege geluid, en dat geluid lag echt een heel stuk lager dan bij de 6990. Iets over 2 maten enzo?

[...]

Mensen die 600 euro uitgeven aan een 6990 kunnen ook makkelijk iets meer uitgeven aan een SLI-setup. Was jij niet net degene die beweerde dat de 6990 toch maar door een select clubje gekocht werd die het beste van het beste willen? En dat dit mensen zijn die toch al een dikke voeding en meerdere monitoren hebben/kopen? Denk je dat die dan nog kijken naar die paar procent extra die een GTX580 SLI set kost?

Ik kan al jouw soort argumenten omdraaien en precies hetzelfde zeggen over een GTX580 of 570 SLI set als ik netjes alle voordelen voor AMD neerzet als irrelevant voor de doelgroep en de voordelen van NVIDIA ophemel.
We moeten eigenlijk de kwestie laten rusten tot SilentPCReview met een gedetailleerde review van de HD6990 komt, dan kunnen we gelijk een mp3'tje downloaden met de opname van het geluid. En zijt maar zeker dat ze de opnames bij spcr zo goed mogelijk normaliseren. Of kan er geen HD6990-meeting op de tweakers-redactie worden georganiseerd waarbij Marc eventjes de HD6990 laat horen, samen met nog wat andere top-end gpu's? Dat lijkt me ook fijntjes, en zo zal iedereen direct weten hoe het nu eigenlijk zit, in plaats van hier te gooien met onvolledige data en andere dat af te doen als foutief of minder belangrijk.

Format-C, wanneer heb jij de jouwe? Jij kocht toch elke top-end kaart, of is die houding al veranderd? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Ook maar even crossposten hier:

Ome Tom heeft een leuke SLI vs Crossfire review geplaatst.
CrossFire came out with a huge overall scaling lead over SLI, and removing the one title that didn’t reflect that average would have made the lead even bigger. Superior scaling allowed two mid-priced Radeon HD 6950s to approximate the performance of two higher-cost GeForce GTX 570s, while three HD 6950s took the performance win over three GTX 570s.

If CrossFire’s value-oriented victory in two-way and performance win in three-way configurations weren’t enough to convince us, the Radeon HD 6950's lower power certainly did. AMD started out with the highest efficiency at one card, and superb multi-GPU scaling allowed its efficiency to increase with every card we added. When’s the last time adding parts made your machine more efficient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
spNk schreef op maandag 14 maart 2011 @ 23:13:
Ook maar even crossposten hier:

Ome Tom heeft een leuke SLI vs Crossfire review geplaatst.

[...]
Link is dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Eindelijk wordt dan toch bevestigt wat er al zo lang gonst door heel het topic.
Als het dus op multi-GPU setups aankomt moet je bij AMD zijn ze winnen immers op prijs/prestatie, performance/watt en totale performance(daar waar het telt).

[ Voor 51% gewijzigd door madmaxnl op 14-03-2011 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vooral Power / Performance segment van AMD wint het dik van Nvidia.

Er is minder stroom nodig om op hogere resoluties sneller te zijn. Het groene kamp heeft daar duidelijk moeite mee. Ik denk dat de GTX590 met 3GB geheugen (1.5GB effectief) moeite zal hebben tegen de HD6990 op hogere resoluties. Denk dat 2/4GB ook teveel aan verbruik (stroom) wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Laatst online: 13:41
Leuk dat de hd6950 beter schaalt, maar gtx570 is absoluut gezien sneller in de meeste benchmarks. Mensen die de beste performance willen kijken niet naar de relatieve winst, maar naar de absolute snelheid. Maar hierbij wil ik jou feliciteren, eindelijk heb je gelijk gekregen, na pagina's discussie met vPro. Voel je je een beetje trots en was het het gezeik van enkele pagina's waard. Ik heb mij dood zitten ergeren aan jullie discussie met een kleuterklas niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
karakedi schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 00:06:
Leuk dat de hd6950 beter schaalt, maar gtx570 is absoluut gezien sneller in de meeste benchmarks. Mensen die de beste performance willen kijken niet naar de relatieve winst, maar naar de absolute snelheid. Maar hierbij wil ik jou feliciteren, eindelijk heb je gelijk gekregen, na pagina's discussie met vPro. Voel je je een beetje trots en was het het gezeik van enkele pagina's waard. Ik heb mij dood zitten ergeren aan jullie discussie met een kleuterklas niveau.
mensen die voor absolute snelheid gaan hebben nog de keus voor 6970 of 6990 etc.

het punt dat jij mist.
6970 = 570 > 6950 (ook in €'s)
6970cf > 570sli = 6950cf (on average)
6970 trifire > 6950 trifire > 570 tri sli (waarbij je met de 6950 dus pakweg €200 bespaart)

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/G/L/281829/original/image021.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Guru3D: HIS Radeon HD 6990 Crossfire review

Een HD6990 Crossfire review! Dat is vier gpu's in crossfire. Alleen jammer dat Hilbert enkel test op 1920x1200 resolutie. Maar zelfs met die lage resolutie kan je in bepaalde benches al gigantische winsten waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
DevilsProphet schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 08:01:
Guru3D: HIS Radeon HD 6990 Crossfire review

Een HD6990 Crossfire review! Dat is vier gpu's in crossfire. Alleen jammer dat Hilbert enkel test op 1920x1200 resolutie. Maar zelfs met die lage resolutie kan je in bepaalde benches al gigantische winsten waarnemen.
Zo zeg dat ding schaalt lekker in Metro2033! :*) Alleen Crysis en MW2 schaling valt wat tegen. Zoals gewend wel een dikke 70% schaling in Far Cry 2 en Antilles domineert de HD5970 keihard. Nette 50% winst over zijn predecessor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
Iemand dit al gepost? Kennelijk is je 6990 niet meer gedekt door garantie als je hem in OC mode zet, althans, in Amerika. Ik blijf twijfelen of dat in NL gezien de wettelijke garantie ook geldt.

Wel netjes van XFX daarentegen die wel gewoon garantie biedt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

DevilsProphet schreef op maandag 14 maart 2011 @ 21:54:

Format-C, wanneer heb jij de jouwe? Jij kocht toch elke top-end kaart, of is die houding al veranderd? ;)
Ik heb even pauze. Heb mijn i7 PC en toebehoren vorig jaar mei verkocht (edit; WTF! Zo lang geleden al?). Heb nog wel een snelle laptop. En mijn houding is idd veranderd. De behoefte is er niet zo erg meer. :)

Heb alle huidige games zo'n beetje ook uitgespeeld, en wacht even rustig af tot er wat games zijn waarvan ik denk; nu MOET ik weer een vette PC in elkaar drukken. :) Ik kan niet echt zeggen dat ik de huidige games dusdanig mooi vind dat ik een nieuwe PC wil, of dat het gaat kriebelen. Hetzelfde geldt voor de hardware.

Ik denk dat ik even verzadigd ben of was.

Als de Bulldozer er is ga ik die vergelijken met Intel. Hopen dat ie snel is. Ik wil graag weer eens een AMD PC namelijk. Ik denk dus dat ik in Juni een nieuwe bouw. Misschien nog wel later. Na de zomer ofzo. 's zomers is het toch te warm om te gamen. En BBQ'en en bier drinken met familie en kameraden is ook nog een hobby van me. :) :7

[ Voor 21% gewijzigd door Format-C op 15-03-2011 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
mitsumark schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 00:52:
[...]

mensen die voor absolute snelheid gaan hebben nog de keus voor 6970 of 6990 etc.

het punt dat jij mist.
6970 = 570 > 6950 (ook in €'s)
6970cf > 570sli = 6950cf (on average)
6970 trifire > 6950 trifire > 570 tri sli (waarbij je met de 6950 dus pakweg €200 bespaart)

[afbeelding]
Niet echt het plaatje dat naar voren komt uit de review van xbit-labs:

6970 vs 570

6970 XF vs 570 SLI

Wat ik daar zie is dat de 6970 iets minder presteert dan de 570 en dat het zelfde geldt voor SLI/X-fire. Daarbij moet wel gezegd worden dat het heel erg afhangt van welke games je speelt en dat als je de juiste games hebt, je beter af bent met een 6970, maar dat zelfde geldt ook voor de 570.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Hah, bij Xbitlabs zetten ze bij de HD6970 2GB en bij de GTX570 1,28GB, terwijl het duidelijk 1,25GB moet zijn.

Tevens ben ik aan het onderzoeken hoe het komt dat de xbitlabsresultaten zo verschillen van de resultaten bij tom's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Topicstarter
DevilsProphet schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 15:12:
Hah, bij Xbitlabs zetten ze bij de HD6970 2GB en bij de GTX570 1,28GB, terwijl het duidelijk 1,25GB moet zijn.

Tevens ben ik aan het onderzoeken hoe het komt dat de xbitlabsresultaten zo verschillen van de resultaten bij tom's.
xbit heeft de laatste jaren weinig pro-amd benchmarks laten zien.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Voor verbruik zijn ze nog steeds de koning wat mij betreft, maar hun benches mogen wat beter. RE5, LP2, HAWX 2 en SC2 zijn nou niet bepaald de beste GPU benches :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Snoitkever schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 14:42:
[...]

Niet echt het plaatje dat naar voren komt uit de review van xbit-labs:

6970 vs 570

6970 XF vs 570 SLI

Wat ik daar zie is dat de 6970 iets minder presteert dan de 570 en dat het zelfde geldt voor SLI/X-fire. Daarbij moet wel gezegd worden dat het heel erg afhangt van welke games je speelt en dat als je de juiste games hebt, je beter af bent met een 6970, maar dat zelfde geldt ook voor de 570.
Niet echt het plaatje wat ComputerBase laat zien.

Op 1680x1050@8AA,16AF: GTX570 maar liefst 1% sneller dan HD6970, dus praktisch gelijk.
Op 1920x1200@8AA,16AF: GTX570 maar liefst 2% sneller dan HD6970, dus praktisch gelijk.
Op 2560x1600@8AA,16AF: HD6970 19% sneller dan GTX570, dus duidelijk win voor HD6970.

Toegegeven, de GTX570 presteert inderdaad 1 tot 2% meer op de lagere resolutie's, maar moet toch duidelijk de meerdere erkennen aan de HD6970 op een resolutie van 2560x1600. ;)

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
Indy91 schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 15:45:
[...]

Niet echt het plaatje wat ComputerBase laat zien.

Op 1680x1050@8AA,16AF: GTX570 maar liefst 1% sneller dan HD6970, dus praktisch gelijk.
Op 1920x1200@8AA,16AF: GTX570 maar liefst 2% sneller dan HD6970, dus praktisch gelijk.
Op 2560x1600@8AA,16AF: HD6970 19% sneller dan GTX570, dus duidelijk win voor HD6970.

Toegegeven, de GTX570 presteert inderdaad 1 tot 2% meer op de lagere resolutie's, maar moet toch duidelijk de meerdere erkennen aan de HD6970 op een resolutie van 2560x1600. ;)
Je hebt gelijk, en om eerlijk te zijn vertrouw ik Computerbase ook wel op dit gebied. Hun SLI review laat het volgende zien wat betreft 6950XF en 6970XF vs 570SLI:

1900x1200 4xAA:
- 6950CF: 93%
- 6970CF: 102%

1900x1200 4xAA:
- 6950CF: 94%
- 6970CF: 103%

2560x1600 4xAA:
- 6950CF: 100%
- 6970CF: 112%

2560x1600 8xAA:
- 6950CF: 110%
- 6970CF: 122%

Op basis daarvan heeft mitsumark dus wel degelijk een punt wat betreft multi-GPU setups, hoewel het vooral afhangt van je resolutie. Wie op 2560x1600 gamet (en een high-end x-fire setup is best wel overrkill voor 1900x1200) is beter af met een 6950 of 6970 setup.

Het geheel blijft echter verrassend afhankelijk van welke games je speelt. Als je de juiste games speelt kan een 6970 een betere keus zijn dan de over het geheel gezien superieure GTX580. Het zou interessant zijn om te weten waar dat in zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
DevilsProphet schreef op maandag 14 maart 2011 @ 21:54:
[...]

We moeten eigenlijk de kwestie laten rusten tot SilentPCReview met een gedetailleerde review van de HD6990 komt, dan kunnen we gelijk een mp3'tje downloaden met de opname van het geluid. En zijt maar zeker dat ze de opnames bij spcr zo goed mogelijk normaliseren. Of kan er geen HD6990-meeting op de tweakers-redactie worden georganiseerd waarbij Marc eventjes de HD6990 laat horen, samen met nog wat andere top-end gpu's? Dat lijkt me ook fijntjes, en zo zal iedereen direct weten hoe het nu eigenlijk zit, in plaats van hier te gooien met onvolledige data en andere dat af te doen als foutief of minder belangrijk.

Heh, op kantoor moet ook gewoon gewerkt worden, eventjes tig mensen uitnodigen kan helaas niet zomaar ;)

Wat ik wel kan, is je vertellen dat de HD 6990 meer geluid maakt dan alle andere kaarten die ik getest heb, op de GTX 480 na, die twee komen denk ik aardig bij elkaar in de buurt. En dat is niet tijdens Furmark, maar gewoon als ik aan het benchmarken ben.

Wat ik ook kan, is vragen hoe jullie graag zouden zien dat de geluidsproductie gemeten wordt. Moet de videokaart dan in een behuizing, of gewoon in een open opstelling? Hoe ver moet er gemeten worden en welke load moet er toegepast worden? Furmark mag dan niet helemaal realistisch zijn, maar wat is dan wel realistisch en constant genoeg?

Er staan namelijk enkele dingen op de planning, zoals een geluidsarme testomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 07:18
Snoitkever schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 16:41:
[...]

Het geheel blijft echter verrassend afhankelijk van welke games je speelt. Als je de juiste games speelt kan een 6970 een betere keus zijn dan de over het geheel gezien superieure GTX580. Het zou interessant zijn om te weten waar dat in zit..
Misschien dat dit komt door efficiënter gebruik van 4D shaders?
De shaders van ATI/AMD zijn veel meer driver afhankelijk dan de 1D shaders van Nvidia dus als er voor een spel goed geprogrammeerd is voor 4D lijkt het me dat een ATI/AMD kaart daar voordeel uit kan halen.
Marc Rademaker schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 17:20:
[...]

Heh, op kantoor moet ook gewoon gewerkt worden, eventjes tig mensen uitnodigen kan helaas niet zomaar ;)

Wat ik wel kan, is je vertellen dat de HD 6990 meer geluid maakt dan alle andere kaarten die ik getest heb, op de GTX 480 na, die twee komen denk ik aardig bij elkaar in de buurt. En dat is niet tijdens Furmark, maar gewoon als ik aan het benchmarken ben.

Wat ik ook kan, is vragen hoe jullie graag zouden zien dat de geluidsproductie gemeten wordt. Moet de videokaart dan in een behuizing, of gewoon in een open opstelling? Hoe ver moet er gemeten worden en welke load moet er toegepast worden? Furmark mag dan niet helemaal realistisch zijn, maar wat is dan wel realistisch en constant genoeg?

Er staan namelijk enkele dingen op de planning, zoals een geluidsarme testomgeving.
Mij lijkt het geluid meten met de kast dicht en @1m afstand het meest realistische voor de meeste mensen die gewoon de PC onder het bureau hebben staan.
Voor load zou je een combinatie kunnen doen, bijvoorbeeld een zwaar spel als Metro2033+furmark, dan kan je meteen zien hoeveel verschil er zit dus real-world lawaai en de echte maximale geluidsproductie van de 6990.

[ Voor 50% gewijzigd door Redblader op 15-03-2011 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-08 17:19
Redblader schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 17:21:
[...]
Misschien dat dit komt door efficiënter gebruik van 4D shaders?
De shaders van ATI/AMD zijn veel meer driver afhankelijk dan de 1D shaders van Nvidia dus als er voor een spel goed geprogrammeerd is voor 4D lijkt het me dat een ATI/AMD kaart daar voordeel uit kan halen.
De nvidia chips zijn toch al een tijd 2D (maar met hardwarematige dynamisch dispatch van instructies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
[b][message=35689901,noline]
Mij lijkt het geluid meten met de kast dicht en @1m afstand het meest realistische voor de meeste mensen die gewoon de PC onder het bureau hebben staan.
Mee eens.
Echter zit er wel veeeel verschil tussen de verschillende kasten...
(als je altijd met dezelfde kast meet, maakt dat niet zoveel uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl

Ligt er aan want er is al een verschil tussen een kast zonder mesh en een kast met mesh.
Qua afstand lijkt 50cm mij het besten ongeacht de kast.

Wellicht interresant om eerst gewoon te kijken hoe de geluidsproductie van een luidruchtige setup is in verschillende kasten: open, mesh, gesloten, gesloten + geïsoleerder etc. Want aan de hand van geluidsproductie van de luidruchtige setup zonder kast kan men dan vergelijken. Waardoor Het minder noodzakelijk is om andere kaarten ook in een kast te testen. Immers kan men nu enigszins afleiden hoe veel het geluid gedempt wordt.

If you k-noo(w) what ik bedoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Ach, het scheelt ook al enorm waar en hoe je pc staat, op wat voor materiaal, grootte van de kamer, etc etc.
Geluidsproductie is gewoon te afhankelijk van te veel factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
spNk schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 18:41:
Ach, het scheelt ook al enorm waar en hoe je pc staat, op wat voor materiaal, grootte van de kamer, etc etc.
Geluidsproductie is gewoon te afhankelijk van te veel factoren.
Correctie: geluid is afhankelijk van veel factoren. De geluidsbron is degene die het geluid produceert, vrij controleerbaar, en de ruimte is de variabele voor hoe dat geluid bij jou aankomt, kort gezegd.

Mja, laat verder eigenlijk ook maar zitten... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Fid3lity op 15-03-2011 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Daarbij komt ook nog eens dat de airflow in de kast zelf ook nog eens indirect impact heeft op de geluidsproductie. Te moeilijk dus, gewoon dB in het open testen ?

[ Voor 17% gewijzigd door madmaxnl op 15-03-2011 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
[...]
Wat ik ook kan, is vragen hoe jullie graag zouden zien dat de geluidsproductie gemeten wordt.
Niet of minstens zo goed als SilentPCReview. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
-The_Mask- schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 19:14:
[...]

Niet of minstens zo goed als SilentPCReview. ;)
Dan sla jij de pagina met geluidsmetingen maar over ;) Zonder pretentieus te willen zijn, denk ik dat er een behoorlijk gat zit tussen wat spcr doet en wat 90% van alle andere websites doet. Ik denk dat we zonder meer goede geluidsmetingen kunnen doen waar de lezers iets aan hebben, zonder dat we per se net zo goed hoeven te zijn als spcr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Marc Rademaker schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 20:17:
[...]
Zonder pretentieus te willen zijn, denk ik dat er een behoorlijk gat zit tussen wat spcr doet en wat 90% van alle andere websites doet.
Dat is een feit ja. :p
Ik denk dat we zonder meer goede geluidsmetingen kunnen doen waar de lezers iets aan hebben, zonder dat we per se net zo goed hoeven te zijn als spcr.
Je mag het proberen, als het maar geen nietszeggende cijfertjes gaan worden. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Zolang er maar duidelijk bij gezet word hoe het gemeten is... eventueel met een in paint bewerkte foto er bij, dan ben je al een stuk verder dan de meeste sites :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Marc Rademaker schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 20:17:
[...]

Dan sla jij de pagina met geluidsmetingen maar over ;) Zonder pretentieus te willen zijn, denk ik dat er een behoorlijk gat zit tussen wat spcr doet en wat 90% van alle andere websites doet. Ik denk dat we zonder meer goede geluidsmetingen kunnen doen waar de lezers iets aan hebben, zonder dat we per se net zo goed hoeven te zijn als spcr.
Bwa, spcr is nogal bezig om alles zo goed mogelijk te testen op de manier zoals alle andere onderdelen worden getest, maar dat maakt nog niet dat hun referentiekader daarom beter te plaatsen valt voor ons dan dat van een andere reviewsite.

Voor mijn part mag je uitvoerig beschrijven in meerdere zinnen, ja zelfs paragrafen, over hoe jij het geluid van een bepaald onderdeel ervaart. Natuurlijk liefst in een omgeving die gelijk blijft voor toekomstige tests, dus een courante case onder of op of naast een bureau is prima. Als je maar met genoeg woorden kan uitleggen hoe je dat geluid precies ervaart. Op die manier kan ik mij er het best een beeld bij vormen. Ik weet dat woorden subjectiever zijn dan cijfers, maar ze zijn ook een gereedschap waarbij je beter een realiteit kan construeren in je hoofd dan cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 15:51
[...]

Een geluidsmeting is meestal een beetje abstract voor de lezer gezien deze geen referentie materiaal heeft.
Dus misschien is het een idee om het verschil in geluidsproductie ook weer te geven in procenten, of een veel verkochte kaart als de GTX560 / HD6870 als referentie te nemen...

Of natuurlijk iets anders, maar het zou prettig zijn als een lezer zich er iets van kan voorstellen.
Ik heb zelf een HD4870, dus dat is helaas te oud voor zoon test O-)

Verder weet ik niet hoe het bij anderen zit, maar die game pc's staan hier onder een tafel bij de stoel van de gebruiker en een game pc staat op de tafel zelf naast het scherm, dus een geluidsmeting op 1meter afstand is denk ik het meest relevant, hierbij zou de meter eigenlijk schuin voor de kast moeten worden geplaatst, zeg maar waar de gebruiker normaal zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Overigens,
http://www.guru3d.com/art...d-6990-crossfire-review/9

GTX580 Tri-SLI verbruikt meer dan 6990 in crossfire? Dat kan toch niet kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
spNk schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 22:37:
GTX580 Tri-SLI verbruikt meer dan 6990 in crossfire? Dat kan toch niet kloppen?
Waarom niet een HD6990 verbruikt meer, maar heel groot is het verschil niet. Al is de meet methode van Guru3D nu niet echt goed trouwens.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 ... 12 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.