ZenTex schreef op zondag 04 maart 2012 @ 18:57:
zoals ik zei heb ik geen ervaring met de reeks, laat staan met de RPG, maar dat was nog iets wat me verbaasde, dat het een RPG word genoemd. In de demo mocht ik 3 dingen zeggen voordat ik afhaakte, en ik denk niet dat dat ook maar enig invloed had.
Maar ik heb geen zin om andere delen te proberen, het is gewoon te lineair. Ik speel o.a. Fallout en Skyrim, daarin heb ik alle vrijheid en ondanks dat de UI van skyrim ook een brakke console kopie is werkt de besturing stukken beter.
Jammer, want de sci-fi stetting spreekt me wel aan. Ik zal tgewoon te oud zijn om ooit nog aan console achtige spellen te wennen.

(Of te verwend.)
Hier een Fallout 3 / Skyrim fan die dit weekend is begonnen aan Mass Effect 2. Ja Fallout en Skyrim geven je meer vrijheid en dat vind ik heerlijk maar Mass Effect heeft z'n compleet eigen charme.
Fallout/Skyrim winnen qua vrijheid omdat je kunt gaan en staan waar je wilt. Mensen kunt vermoorden, spullen kunt kopen of jatten... het biedt gewoon meer opties. In Mass Effect kun je niet overal komen, sommige stukken zie je in de verte wel maar zijn onbereikbaar voor de speler. Maakt dit de game minder? Niet echt, een nadeel van overal kunnen komen in Skyrim is dat het wel op gaat vallen dat er best weinig NPC's zijn.
In één kamer van een gemiddeld ruimtestation van Mass Effect zie je meer NPC's dan dat er in een hele stad in Skyrim. Niet elke NPC gaat in Mass Effect z'n hart uitstorten bij je, terwijl bijna elke NPC in Skyrim wel wat over je te zeggen heeft. Op den duur wordt het irritant als je voor de zoveelste keer wordt aangesproken over het haar uit je oren omdat je een werewolf bent.
Als het op het verhaal aan komt wint Mass Effect met een gigantische voorsprong. Juist doordat Mass Effect de teugels wat strakker in handen heeft kunnen ze er een veel beter uitgewerkt verhaal in stoppen. Het verhaal in Skyrim is gewoon flinterdun met een Main quest van 8 quests ofzo. In Mass Effect ontwikkel je je character (Paragon vs Renegade) wat nieuwe opties opent; je stelt zelf een team samen van mensen en je moet actief hun vertrouwen winnen waarbij elk character z'n eigen achtergrond en verhaal heeft.
Een simpel voorbeeld van hoe veel diepgaander Mass Effect is: In Skyrim doe je 1 quest voor een character en daarna kun je vragen of die character met je wil trouwen. In Mass Effect moet je eerst de loyaliteit winnen van die persoon d.m.v. een quest en daarnaast ook nog eens regelmatig iemand aanspreken en de juiste dingen zeggen tijdens een gesprek voordat ze geïnteresseerd raken in je charme offensief.
Ik heb nog te weinig uren in Mass Effect zitten om er achter te komen hoe het verhaal zich verder gaat ontwikkelen maar wat ik tot nu toe heb gezien zuigt me meer op dan Skyrim en de omgeving herhaalt zich minder dan die van een Fallout of Skyrim.
Mass Effect 2 is voor 2 tientjes een leuke introductie in het universum (zeker op de PS3 met de interactive Mass Effect 1 comic) en heeft mij na een uur of 7 reeds doen besluiten een pre-order voor ME3 te plaatsen.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)