Dat is pure onzin. Feit is dat de spellen die ze tonen in de shots lang niet zoveel manuren hebben gekost als ME3. Ik durf zelfs te wedden dat ME3 alleen minimaal 5x meer manuren heeft gekost dan al die spellen samen.
De game industry is veel groter dan het vroeger was en maken van een fatsoenlijk spel kost ook veel meer. Kijk maar wat er allemaal qua techniek in ME3 zit.
* Een eigen gaming engine
* Motion capture en 3D scans van modellen en beroemdheden
* Voice over van beroemdheden
Dat is allemaal niet zo makkelijk als het intikken van een stukje dialoog als tekst (zoals bij Zelda). Je kan niet tegen iemand als Seth Green zeggen: "Kom maar even langs en we zien wel, we hebben nog iets leuks voor je klaar liggen als dankje", het zijn dingen waar iemand daadwerkelijk de tijd voor moet nemen en ook fatsoenlijk gepland en gecoördineerd moet worden. In dat opzicht was Mass Effect tot nu toe altijd waar voor zijn geld, ME1 en ME2 waren super en er is dus ook geen reden om te twijfelen aan ME3.
Nou heeft Bioware tijdens de productie van ME3 eindelijk eens fatsoenlijke project management toegepast, de tijd efficient ingedeeld waardoor het mogelijk was om het spel en een add-on te produceren. Normaal gesproken moet het hele productie team maar oprotten (want dat is inefficiënt) als een spel de test fase in gaat. Nu hebben ze (ipv het team te ontslaan) de mensen in die tijd gebruikt om de DLC te maken. Nette planning, goede indeling en netjes alles apart gebudgetteerd.
In mijn ogen doet Bioware helemaal niks fout, dit kan en past. Nou zijn er inderdaad spellen (zal geen namen noemen, Brink, Duke Nukem 4eva, Brink, NFS The Run, Call of Juarez, Harry Potter en natuurlijk Brink) die mega worden gehypet maar die verder niks leveren maar wie zijn fout is dat? Met je NDA en je commerciële belangen Forbes!
Het zijn veelal de magazijnen en nieuws outlets die mee doen aan de hype:
* door belangenverstrengeling de waarheid niet kunnen of durven zeggen
* door incompetente journalisten die alleen een leuk stukje tekst kunnen tikken te laten werken aan dingen waar ze niks van af weten,
* alleen maar goede dingen zeggen om maar vriendjes te blijven met omdat ze anders de volgende game moeten overslaan.
* Door je naam uit te lenen aan de industrie zodat het gebruikt kan worden in promoties. (zo ziek wordt ik van die uitlatingen als "PC Gamer gave it a 9.8 out of 10, bla bla bla" dan kan je toch niet meer objectief zijn).
Nou kan Forbes wel naar ons met de vinger wijzen met de melding: "Jullie kopen het", ja dat mag dan ook wel zo zijn maar wij kopen het omdat wij een hype krijgen aangeleverd via jullie en het dan ook kopen in verwachting van. Jullie zijn de mensen die kijkjes achter de schermen krijgen, jullie zijn de mensen die overal komen en mensen interviewen, jullie zijn de mensen die het spel lang voor tijd krijgen om te proberen. Durf dan ook te zeggen waar het op staat, neem mensen in dienst die wel weten wat er leeft in de industrie en durf wel te zeggen wat wel of niet shit is. Als iemand in de industrie tegen mij had gezegd: "Hey jongens al die reclames en videos op Youtube zijn leuk en aardig maar dit spel is gewoon shit", dan had ik het dus ook nooit gekocht!
Een film is ongeveer 1 1/2 uur aan entertainment en dat kost je meestal 9 a 15 euro in de bioscoop (ex popcorn enzo). Een spel is meestal 20 uur maar spellen als ME en Skyrim zijn bijna oneindig, je kan het blijven spelen en het blijft goed. De prijs die ze er voor vragen, gezien de energie die er in zit, is naar mijn mening gepast maar dan moet ik wel zeker weten dat als ik het koop er daadwerkelijk ook over een langere tijd plezier aan heb. Niet dat ik het koop (NFS The Run, Brink), binnen 3 uurtjes uitspeel, er achter kom dat het een klote spel is met een klote multiplayer en verder niet meer speel. Dat ik dan achter af allemaal onzin hoor uit de industrie van: "Ja maar bla bla bla bla". Flikker toch op jongen je levert gewoon shit en loop het ook niet te verdedigen, je verpest het voor de mensen die wel goed werk leveren (zoals nu).
Ik vindt het ook een belediging dat mensen nou gaan klagen omdat ME dit doet. Het is het geld lang en breed waard naar mijn mening. Retrospectief als een spel als Duke Nukem 4EVA zoiets zou doen dan zou ik er een gigantische probleem mee hebben maar van ME weet ik dat het goed is en goed gaat komen dus dat geld heb ik er wel voor over.
Ik ga er nu van uit dat ME3 episch goed is want ik heb geen aanwijzingen dat het anders gaat zijn maar als blijkt dat ME3 een teleurstelling is en dus ook daadwerkelijk geldklopperij van EA dan is dit echt het laatste spel wat ik koop van EA of Bioware. Als ze het voor elkaar krijgen om iets wat bijna niet stuk kan, stuk te maken dan wil ik ook niks meer met je te maken hebben.
Check de groene lijnen:
pricewatch: Mass Effect 3 (Collectors Edition), PC
pricewatch: Mass Effect 3 (Collectors Edition), Xbox 360
pricewatch: Mass Effect 3 (Collectors Edition), PlayStation 3
Ik had hem al een tijdje geleden besteld bij Mycom, andere shops hadden hem ook voor die prijs maar daar heb ik geen ervaring mee en heb ook geen vertrouwen dat ze op tijd leveren. Mycom was 1 euro duurder maar ik heb eerder games bij hun voor besteld en ze kwamen altijd de dag voor launch aan.
Trouwens, sinds het uitlekken van de DLC info zijn het aantal views op de pricewatch drastische omhoog gegaan zie ik.
[
Voor 77% gewijzigd door
Verwijderd op 26-02-2012 05:12
]