Ik dacht dat je als gebruiker zelfs hardware kan opgeven, die dan goedgekeurd moet worden om online gezet te worden, of is dit enkel voor standaard hardware niet gerelateerd aan een bedrijf?nickertNL schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 22:12:
@darkstone is er denk je ook een mogelijkheid om wat BTO configs op de pricewatch toe te voegen?
zou strax wel even willen proberen als ik die 15CL35 in me bezit heb een gebruikers review erover te schrijven
Hier is al over geschreven en heeft te maken met de variabele configs en het aanmelden van de bedrijven voor vermelding in de PW. My guess is dat er geen PW vermelding gaat komen.Graviton12 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 09:14:
[...]
Ik dacht dat je als gebruiker zelfs hardware kan opgeven, die dan goedgekeurd moet worden om online gezet te worden, of is dit enkel voor standaard hardware niet gerelateerd aan een bedrijf?
Waar we het beste de reviews kunnen zetten is vooralsnog een open discussiepunt.
Als daar over +- 3 weken een antwoord op is, weet ik ook waar ik terrecht kan met mijn 17CL37.
Gewoon in dit topic zou ik zeggen, beetje zoals Archos 70 internet tablet review by CLB kan makkelijk...
[ Voor 49% gewijzigd door CLB op 18-08-2011 10:43 ]
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
@BTO: Voor het nieuwe academiejaar dien ik een nieuwe laptop te kopen en ik overweeg sterk om dat bij jullie te doen.
Ik vroeg me het volgende af:
Je kan kiezen voor de verzendoptie: Postorder (GLS), verzendkosten incl. verzekering € 13,50 (excl. BTW)
Is dit ook naar België of uitsluitend voor Nederland? Anders moet ik nog inplannen om deze een keertje te komen ophalen. Moest dit het geval zijn, zou dit dan kunnen in:
AX GELDROP
@Community: Is het swappen van de HD door een 80 Gig SSD en de interne DVD-lezer door een 320 gig een slimme keuze? De €200 meerkost ( incl. BTW dus ) neem ik er dan wel bij.
De laptop zal vooral gebruikt worden voor programmeeropdrachten met bijhoren compiles/lokale database searches etc. en ook voor af en toe eens wat te gamen.
Je kan kiezen voor de verzendoptie: Postorder (GLS), verzendkosten incl. verzekering € 13,50 (excl. BTW)
Is dit ook naar België of uitsluitend voor Nederland? Anders moet ik nog inplannen om deze een keertje te komen ophalen. Moest dit het geval zijn, zou dit dan kunnen in:
AX GELDROP
@Community: Is het swappen van de HD door een 80 Gig SSD en de interne DVD-lezer door een 320 gig een slimme keuze? De €200 meerkost ( incl. BTW dus ) neem ik er dan wel bij.
De laptop zal vooral gebruikt worden voor programmeeropdrachten met bijhoren compiles/lokale database searches etc. en ook voor af en toe eens wat te gamen.
Verwijderd
De 80Gb van Intel is een goede SSD maar de 120Gb versie is tot wel 45% sneller.
Ik zou dus "nog" paar euro extra investeren om zo de maximale snelheid uit het systeem te kunnen halen.
De 120+500gb combinatie is dan ook de meest verkochte combinatie aan klanten van ons
80Gb zit ook wel vrij snel vol, vergeet niet dat Windows kaal met wat bestanden al snel 20Gb aan tikt, dan krijg je nog het NTFS formateringsverlies en is er zo opeens nog maar 54Gb aan vrije ruimte over.
Ik zou dus "nog" paar euro extra investeren om zo de maximale snelheid uit het systeem te kunnen halen.
De 120+500gb combinatie is dan ook de meest verkochte combinatie aan klanten van ons
80Gb zit ook wel vrij snel vol, vergeet niet dat Windows kaal met wat bestanden al snel 20Gb aan tikt, dan krijg je nog het NTFS formateringsverlies en is er zo opeens nog maar 54Gb aan vrije ruimte over.
Misschien moest je er eens bijzetten aan welk type je dacht. Want bij de 17" versies kan je gewoon 2 schijven inbouwen. Nu in jouw geval gok ik dat het waarschijnlijk over een 15" model gaat.cyboria schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 10:45:
@BTO: Voor het nieuwe academiejaar dien ik een nieuwe laptop te kopen en ik overweeg sterk om dat bij jullie te doen.
AX GELDROP
Klopt, het gaat hier om een 15.6" model.bedlam schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 10:49:
[...]
Misschien moest je er eens bijzetten aan welk type je dacht. Want bij de 17" versies kan je gewoon 2 schijven inbouwen. Nu in jouw geval gok ik dat het waarschijnlijk over een 15" model gaat.
@Notebook Totaal:
Ok, bedankt voor de info.
Ik had ook nog een tweede vraag die je blijkbaar even gemist hebt:
Is het mogelijk om de gekochte laptop te verzenden naar een adres in België?
laat maar
[ Voor 92% gewijzigd door denuz op 18-08-2011 11:15 ]
Verwijderd
Geen probleem, gratis zelfscyboria schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:08:
[...]
Klopt, het gaat hier om een 15.6" model.
@Notebook Totaal:
Ok, bedankt voor de info.
Ik had ook nog een tweede vraag die je blijkbaar even gemist hebt:
Is het mogelijk om de gekochte laptop te verzenden naar een adres in België?
De notebook wordt dan ook via GLS aangetekende & verzekerde pakketdienst verzonden.
Het 15.6" model, bedoelt u dan de 15P35 of de 15CL35 en wat is de precieze configuratie waar u aan zat te denken?
Ik denk er sterk aan om deze te kopen:Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:33:
[...]
Geen probleem, gratis zelfs
De notebook wordt dan ook via GLS aangetekende & verzekerde pakketdienst verzonden.
Het 15.6" model, bedoelt u dan de 15P35 of de 15CL35 en wat is de precieze configuratie waar u aan zat te denken?
P•BOOK 15P35-GT555 QUAD
17" vind ik te groot als laptop ( zeker om dagelijks mee naar de les te nemen ). 15" is toch een handiger laptopformaat.
De aanpassingen tov de basisconfiguratie zouden dan een SSD + HD zijn ipv HD + DVD. Maar welke precies moet ik nog eens over nadenken
Verwijderd
Maar geen andere koelpasta, ram, cpu of wireless?cyboria schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 11:47:
[...]
Ik denk er sterk aan om deze te kopen:
P•BOOK 15P35-GT555 QUAD
17" vind ik te groot als laptop ( zeker om dagelijks mee naar de les te nemen ). 15" is toch een handiger laptopformaat.
De aanpassingen tov de basisconfiguratie zouden dan een SSD + HD zijn ipv HD + DVD. Maar welke precies moet ik nog eens over nadenken. Alvast bedankt voor de reactie.
Zelf raad ik altijd Artic silver aan. Het heeft weldegelijk effect en de cpu zal toch weer net iets vaker in de Turbo modus draaien.
Nog mooier zou zijn als je turbo handmatig zou kunnen inschakelen en reguleren. Het lijkt me niet onmogelijk in ieders geval, maar ik weet niet of zo'n utility al bestaat voor intel processoren.Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:13:
[...]
Maar geen andere koelpasta, ram, cpu of wireless?
Zelf (zeker voor die 7,15 incl de btw) raad ik altijd Artic silver aan. Het heeft weldegelijk effect en de cpu zal toch weer net iets vaker in de Turbo modus draaien.
Verwijderd
De turbo boost draait altijd op max tenzij de temperatuur hoger word dan het door de fabrikant ingebouwde maximum (meestal 95°) of de adapter niet genoeg stroom kan leveren.
Reguleren is wat moeilijk, de CPU bepaalt de maximale clock aan de hand van de temp.Bjornmeijer935 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:26:
[...]
Nog mooier zou zijn als je turbo handmatig zou kunnen inschakelen en reguleren. Het lijkt me niet onmogelijk in ieders geval, maar ik weet niet of zo'n utility al bestaat voor intel processoren.
Als jij dat handmatig wil doen is dat alleen naar beneden te doen.
Zo is mijn plan om de turbo niet te gebruiken alleen als ik hem echt nodig ga hebben.
Zodoende heb ik toch voor de 2720QM gekozen puur om de 200Mhz per core turbo off.
Turbo aan = meer volts = meer warmte = meer fan RPM's
CPU, RAM en Wireless lijken me te volstaan voor wat ik er wens mee te doenVerwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:13:
[...]
Maar geen andere koelpasta, ram, cpu of wireless?
Zelf (zeker voor die 7,15 incl de btw) raad ik altijd Artic silver aan. Het heeft weldegelijk effect en de cpu zal toch weer net iets vaker in de Turbo modus draaien.
De koelpasta is echter inderdaad niet zo'n dure add-on ( had em ook al zien staan ) maar ik meen me te herinneren dat Apple op de vingers getikt werd door een overdadig gebruik van koelpasta op de CPU ( die koelpasta werd toen ook wel vrij warm? ).
Verwijderd
Je begrijpt het verkeerd. De temperatuur word telkens met 100mhz verlaagd als de core boven de 95° komt, de stock clocks hebben geen enkel effect op de uiteindelijke kloksnelheid.Double-X-L schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:30:
[...]
Reguleren is wat moeilijk, de CPU bepaalt de maximale clock aan de hand van de temp.
Zo is mijn plan om de turbo niet te gebruiken alleen als ik hem echt nodig ga hebben.
Zodoende heb ik toch voor de 2720QM gekozen puur om de 200Mhz per core turbo off.
Hell, als de koeling echt crap is is het best mogelijk dat de i7-2630QM zich op 1600mhz stabiel krijgt. Alles daaronder word denk ik afgekapt naar 800mhz (of meer specifiek, rond de 798mhz). Voor gamen is de i7-2720QM totale geldverspilling met uitzondering van de grotere hoeveelheid cache, AES ondersteuning, en VT-d tenzij de koeling zo goed is dat de i7-2630QM altijd op 2.6ghz draait (en dat doen maar weinig laptops op dit moment, de BTO 15cl35 hoort daar niet bij)
Apple op de vingers getikt, door wie dan, Intel?cyboria schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:32:
[...]
CPU, RAM en Wireless lijken me te volstaan voor wat ik er wens mee te doen.
De koelpasta is echter inderdaad niet zo'n dure add-on ( had em ook al zien staan ) maar ik meen me te herinneren dat Apple op de vingers getikt werd door een overdadig gebruik van koelpasta op de CPU ( die koelpasta werd toen ook wel vrij warm? ).
Teveel koelpasta is bijna net zo slecht als te weinig, het wordt er tussenuit geperst en kan zelfs naast de heatspreader komen. Het gaat dan ook gewoon als isolatie werken.
Gewoon een heel dun laagje op de heatspreader maar wel volledig bedekt.
Punt is dat ik de CPU totaal niet in de buurt wil hebben van 95 graden.Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:36:
[...]
Je begrijpt het verkeerd. De temperatuur word telkens met 100mhz verlaagd als de core boven de 95° komt, de stock clocks hebben geen enkel effect op de uiteindelijke kloksnelheid.
Hell, als de koeling echt crap is is het best mogelijk dat de i7-2630QM zich op 1600mhz stabiel krijgt. Alles daaronder word denk ik afgekapt naar 800mhz (of meer specifiek, rond de 798mhz). Voor gamen is de i7-2720QM totale geldverspilling met uitzondering van de grotere hoeveelheid cache, AES ondersteuning, en VT-d tenzij de koeling zo goed is dat de i7-2630QM altijd op 2.6ghz draait (en dat doen maar weinig laptops op dit moment, de BTO 15cl35 hoort daar niet bij)
Turbo off is 2,2Ghz op een 2720QM, turbo on is voltage omhoog.
Clocks gaan omhoog, voltage gaat omhoog, fan speed omhoog.
Check het maar via een CPU monitor programma als HWinfo32.
Daarnaast heeft een 2630QM dezelfde 6MB cache als een 2720QM.
Ok, nu nog een perfect egale heatspreader vinden en dito koelblok.Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:39:
je kan moeilijk te weinig koelpasta gebruiken.. De koelpasta is bedoeld om oneffenheden in de heatspreider op te vullen. Mocht je een heatspreider hebben die perfect egaal is heeft koelpasta geen nut.
Te weinig koelpasta is prima mogelijk, als jij je koelblok eraf haalt en je zit 25% van je CPU bedekt heb je gewoon te weinig.
[ Voor 51% gewijzigd door Double-X-L op 18-08-2011 12:48 ]
Verwijderd
je kan moeilijk te weinig koelpasta gebruiken.. De koelpasta is bedoeld om oneffenheden in de heatspreider op te vullen. Mocht je een heatspreider hebben die perfect egaal is heeft koelpasta geen nut.
Dat zou je zeggen maar dat is absoluut niet waar. Zo snel die weinig te doen heeft of niet veel nodig heeft schakelt die vrolijk weer terug naar een lager clock snelheid. Zo doende draait die standaard ook op 800MHz als het systeem idle is. Mijn idee is dus om dit te forceren en hem altijd op volle bak te laten draaien.Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:27:
De turbo boost draait altijd op max tenzij de temperatuur hoger word dan het door de fabrikant ingebouwde maximum (meestal 95°) of de adapter niet genoeg stroom kan leveren.
Verwijderd
Dit wordt met de hand door BTO aangebracht dus daar heb ik wel vertrouwen in.Double-X-L schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:37:
[...]
Apple op de vingers getikt, door wie dan, Intel?
Teveel koelpasta is bijna net zo slecht als te weinig, het wordt er tussenuit geperst en kan zelfs naast de heatspreader komen. Het gaat dan ook gewoon als isolatie werken.
Gewoon een heel dun laagje op de heatspreader maar wel volledig bedekt.
Het spul (artic silver) is ook best duur dus ik verwaht niet dat ze het onnodig gaan verspillen (pleonasme haha)
Wat de meeste fabrikanten doen zijn thermalpads gebruiken. Deze hebben inderdaad vaak verkeerde afmetingen en geleiden de warmte niet echt goed.
Maar die zijn er helaas niet, of je moet zelf uren gaan lappenVerwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:39:
Maar een rijstkorel aan koelpasta is vaak al genoeg. Het hoeft niet een 1mm dikke laag te zijn. Liefst zo dun mogelijk, je wilt immers zo min mogelijk weerstand.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2011 12:42 ]
Verwijderd
Ik had het over loadBjornmeijer935 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:40:
[...]
Dat zou je zeggen maar dat is absoluut niet waar. Zo snel die weinig te doen heeft of niet veel nodig heeft schakelt die vrolijk weer terug naar een lager clock snelheid. Zo doende draait die standaard ook op 800MHz als het systeem idle is. Mijn idee is dus om dit te forceren en hem altijd op volle bak te laten draaien.
Je kan hem forceren op de max. clocks met throttlestop. Wel oppassen, volgens mij omzeilt dit programma bepaalde bios limieten.
En voor de mensen die niet weten waar het over gaat met de koelpasta en apple.. zie deze pagina: http://www.ifixit.com/Tea...arly-2011-Teardown/4990/2 er zit zoveel koelpasta op dat het er letterlijk uitdruppelt.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2011 12:48 ]
Verwijderd
In mijn post van een paar pagina's terug had ik een tip gegeven om te voorkomen dat de turbo aangaat. Door de max cpu state in energiebeheer op 99% te zetten.Double-X-L schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:30:
[...]
Reguleren is wat moeilijk, de CPU bepaalt de maximale clock aan de hand van de temp.
Net als in de stresstest die ik had gedraaid.Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:27:
Probeerde die post weer even te vinden maar werd scheel van het scrollen.Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 12:50:
[...]
In mij post van een paar pagina's terug had ik een tip gegeven om te voorkomen dat de turbo aangaat. Door de max cpu state in energiebeheer op 99% te zetten.
[...]
Net als in de stresstest die ik had gedraaid.2.10ghz op 95 graden. maar 100mhz turbo dus. Merkt wel dat als de load en vooral de temp lager zijn, zeg 50% load en 70 graden dat de turbo dan wel op 2.6-2.9ghz gaat.
100Mhz turbo op 4 cores?
Kijjk maar eens wat je voltage deed, die ging ongetwijfeld omhoog
Mijn punt is dat wanneer mijn CPU 70 graden is met een load op 40% dan zit ik dus niet te wachten op een hoger voltage en speeds en moet ie gewoon 2,2Ghz blijven. Zoals bekend is het voor games voorlopig toch niet nodig.
Verwijderd
Is er een mogelijkheid om de fan snelheid aan te passen op BTO laptops, al dan niet met behulp van een utility? Werkt zoiets als speedfan op BTO laptops?
Verwijderd
Deze post was het.Double-X-L schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 13:07:
[...]
Probeerde die post weer even te vinden maar werd scheel van het scrollen.
100Mhz turbo op 4 cores?
Mijn punt is dat wanneer mijn CPU 70 graden is met een load op 40% dan zit ik dus niet te wachten op een hoger voltage en speeds en moet ie gewoon 2,2Ghz blijven. Zoals bekend is het voor games voorlopig toch niet nodig.
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 00:15:
...
Via het forum van notebookreview.com over dit model(Clevo W150HR) heb ik een tip gevonden om het geluid en vooral de warmte iets terug te dringen wanneer de cpu vol gas gaat. Dan gaat namelijk de turbo aan en wordt het voltage van de cpu nogal wat verhoogd. van 0.9V naar 1.2V zo uit me hoofd.
http://forum.notebookrevi...0hr-owners-lounge-57.html
"You can also adjust the power settings to Max CPU Usage 99% which disables TurboBoost... it runs about 10C cooler that way and there's not much loss in performance as most games aren't very CPU intensive."
Ik heb het getest met Supreme commander 2 en openhardwaremonitor op de achtergrond.
De cpu komt niet boven de 2ghz uit en blijft redelijk koel op gemiddeld 72 C graden.
De fan blijft ook een stuk stiller hierdoor.
De turbo wordt niet gebruikt. Het kost iets performance, op hoge presentaties had ik 3fps meer in Crysis 1.
Met de turbo aan wordt de cpu rond de 88 graden en maakt de fan ook aardig wat lawaai.
...
Thank you and no further questions your honor
Verwijderd
Altijd leuk die nieuwe ontwikkelingen. Gaat er nog een normaal formaat toetsenboord komen in 17 inch modellen?BTO_USER schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 23:15:
Verlicht toetsenbord komt er aan, duurt nog wel een aantal maanden. Maar ik heb het al gezien in taiwan toen ik bij Clevo was. Kortom, in ontwikkeling maar nog niet leverbaar. Wellicht december 2011 / januari 2012
Even los van het nieuwe 15 inch 95% gamut scherm, ben ik noch steeds benieuwd welke type schermen BTO gebruikt daar er ook een "zichtbaar" verschil is ten opzichte van het 17cl35 scherm zoals u reeds een aantal paginas terug heeft vermeld.
Verwijderd
Ik geloof eerlijk gezegd niet veel van de true black/white schermen. Hoogstens word er een paneel met rond de 1000:1 contrast gebruikt, net als ik de oude msi GX, maar:
Het verschilt tussen 700:1 en 1000:1 is echt minimaal.
De oude schermen op de GX waren helemaal niet zo spectaculair. De helderheid was max. 180cd/m.
Ik raad aan het 95% gamut exemplaar te nemen totdat iemand bovenstaande kan ontkrachten of bevestigen. Als iemand een review heeft gevonden, ik hoor het graag.
Het verschilt tussen 700:1 en 1000:1 is echt minimaal.
De oude schermen op de GX waren helemaal niet zo spectaculair. De helderheid was max. 180cd/m.
Ik raad aan het 95% gamut exemplaar te nemen totdat iemand bovenstaande kan ontkrachten of bevestigen. Als iemand een review heeft gevonden, ik hoor het graag.
Verwijderd
Misschien kun je er bij zeggen dat de Glare variant de voorkeur heeft voorlopig vanwege ghosting issues op de NON-Glare variant?Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 14:03:
Verwijderd
De non-glare is exact hetzelfde als de glare, behalve de matte finish. Als er al ghosting optreed heeft hebben beide panelen er last van (of het paneel ik kwestie is gewoon defect)
Nog even over die koelpasta: mij leerden ze altijd bij de desktop cpu's dat koelpasta ter grootte van een rijstkorrel genoeg was. Als je kijkt dat bij laptop het oppervlak tussen de heatsink en processor nog kleiner is, dan zou ik zeker niet meer dan een kleine rijstkorrel op je cpu'tje spuiten. Ik gebruik hier ook reinigingsmiddel en prepper (prepareert het cpu-oppervlak voor koelpasta) en ik ben zeer aangenaam verrast door de werking hiervan. Ik geloof dat deze producten ook van arctic kwamen.
Verwijderd
Het gaat zeker om dit scherm?Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 14:26:
[...]
Misschien kun je er bij zeggen dat de Glare variant de voorkeur heeft voorlopig vanwege ghosting issues op de NON-Glare variant?
Verwijderd schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 23:29:
[...]
"The expensive screen is garbage.
YouTube: 0814110014 - YouTube
Here's the ghosting in action."
(van het Clevo W150HR forum: http://forum.notebookrevi...0hr-owners-lounge-64.html)
En dat gaat dan over het 15.6" Matte 95% NTSC Color Gamut Screen.
Is dat altijd? Dat de Glare en Matte gewoon hetzelfde zijn maar andere toplaag?Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 14:27:
De non-glare is exact hetzelfde als de glare, behalve de matte finish. Als er al ghosting optreed heeft hebben beide panelen er last van (of het paneel ik kwestie is gewoon defect)
Las weleens in een Dell forum dat het ene scherm een Samsung was en het andere (mat of hogere res. scherm) van een ander merk was.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2011 14:42 ]
Nee, dat kunnen prima andere modellen zijn.Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 14:40:
Is dat altijd? Dat de Glare en Matte gewoon hetzelfde zijn maar andere toplaag?
Las weleens in een Dell forum dat het ene scherm een Samsung was en het andere (mat of hogere res. scherm) van een ander merk was.
Ik ben zelf aan het kijken naar een P•BOOK 15CL35-GT555 model, is het aan te raden om nu een notebook te bestellen of komen er bv snel nieuwe modellen aan?
Via via heb ik wat reviews gevonden van de videokaart, ben verder geen diehard gamer maar af en toe en spelletje ( echt niet op max details ofzo ) vind ik toch wel leuk. Zal deze " lang " mee gaan of is het verstandiger te investeren in een iets duurdere versie?
Dat is een vraag die alleen jij kunt beantwoorden.....Timv37 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 15:22:
Ik ben zelf aan het kijken naar een P•BOOK 15CL35-GT555 model, is het aan te raden om nu een notebook te bestellen of komen er bv snel nieuwe modellen aan?Via via heb ik wat reviews gevonden van de videokaart, ben verder geen diehard gamer maar af en toe en spelletje ( echt niet op max details ofzo ) vind ik toch wel leuk. Zal deze " lang " mee gaan of is het verstandiger te investeren in een iets duurdere versie?
De GT555 is met de 128 bits GDDR3 een mid range kaart en op 1920x1080 komt ie snel tekort.
Af en toe een spel is ook te algemeen, welke spellen speel je?
De vraag aan jezelf is, hoeveel wil je investeren om af en toe een spel te spelen?
Ben je bereid om games op low te spelen of gaat je dat net weer te ver?
Lang mee gaan is voor iedereen anders en, op basis van bovenstaande, voor jou niet te zeggen.
Een iets duurdere versie is eigenlijk meteen de HD6990 (prijsverschil met de 560GTX is te klein t.o.v. de prestatie winst). Daarmee haal je wel een hoop vga power in huis, maar is het jou die meerprijs waard?
Verwijderd
@ Timv37 , mijn 15CL35 haalt 10K in 3dmark06 en Crysis 1 op alles High draait bij mij op ongeveer 30fps @ 1366x768.
En oudere games kan je wel voluit draaien, Killing floor kan op max met 4xAA. en dan haalt ie nog 110fps..
Om je een idee te geven.
En oudere games kan je wel voluit draaien, Killing floor kan op max met 4xAA. en dan haalt ie nog 110fps..
Om je een idee te geven.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2011 15:40 ]
Verwijderd
Niet altijd. Maar ik weet 100% zeker dat er maar een fabrikant is die wled panelen maakt met een gamut van 95%, en ik weet ook 100% zeker dat beide panelen exact dezelfde specs hebben.Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 14:40:
[...]
Het gaat zeker om dit scherm?
[...]
[...]
Is dat altijd? Dat de Glare en Matte gewoon hetzelfde zijn maar andere toplaag?
Als je de glossy bestelt krijg je een B156HW01 v7. De matte versie is v4.
Sterkere kaarten dan de GT555 worden ook niet geleverd met optimus technologie (met paar uitzonderingen, alienware's dacht ik en die toshiba die hier eerder vermeld werd). Je hebt dan wel (veel) betere gameprestaties maar je batterijduur gaat er zwaar onder lijden.Timv37 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 15:22:
Ik ben zelf aan het kijken naar een P•BOOK 15CL35-GT555 model, is het aan te raden om nu een notebook te bestellen of komen er bv snel nieuwe modellen aan?Via via heb ik wat reviews gevonden van de videokaart, ben verder geen diehard gamer maar af en toe en spelletje ( echt niet op max details ofzo ) vind ik toch wel leuk. Zal deze " lang " mee gaan of is het verstandiger te investeren in een iets duurdere versie?
Verwijderd
Niet een. Als je een goed 17" scherm wilt zit je vast aan de xps 17, G73, envy 17, toshiba quosimo, of M17x met het 3D scherm, de M17x zonder het 3D scherm, of de elitebook 17" of precision equivalent met IPS scherm.
Van de rest weet ik niet wat voor scherm erin zit, maar meestal weinig spectaculair.
Er is wel een 90% exemplaar, maar volgens mij was die niet zo spectaculair verder. Lage helderheid enzo. Dat moet ik echter nog bevestigd zien in een review (en dat gaat niet gebeuren. Geen enkele fabrikant gebruikt dat scherm nog)
Van de rest weet ik niet wat voor scherm erin zit, maar meestal weinig spectaculair.
Er is wel een 90% exemplaar, maar volgens mij was die niet zo spectaculair verder. Lage helderheid enzo. Dat moet ik echter nog bevestigd zien in een review (en dat gaat niet gebeuren. Geen enkele fabrikant gebruikt dat scherm nog)
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2011 17:10 ]
Even gekeken, mijn 2720QM is niet boven de 70 graden gekomen tijdens het gamen met turbo enabled. Koeling voor de CPU is dus wel in orde.Double-X-L schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 13:07:
[...]
Probeerde die post weer even te vinden maar werd scheel van het scrollen.
100Mhz turbo op 4 cores?

De GTX560m werdt zo rond de 80 graden maximaal dus binnen het limiet is suppose.

[ Voor 10% gewijzigd door Bjornmeijer935 op 18-08-2011 19:02 ]
Verwijderd
Dat komt omdat de i7-2720QM nog maar voor 50% or-so word belast. Als je het leuk vind kan je het testen met prime95 en rthdrdbl als een stuk omhoog.
Klopt maar ik laat gewoon een realistische temperatuur waarde zien niet iets wat je nooit zult halen bij normaal gebruik. Anders kan ik ook wel furmark gaan draaien en mijn videokaart frituren.Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:01:
Dat komt omdat de i7-2720QM nog maar voor 50% or-so word belast. Als je het leuk vind kan je het testen met prime95 en rthdrdbl als een stuk omhoog.
[ Voor 8% gewijzigd door Bjornmeijer935 op 18-08-2011 19:04 ]
Verwijderd
rthdrbdl +prime95 geeft bij mij lagere temperaturen dan een sessie starcraft 2. Van onrealistisch is geen sprake.
Furmark +intel burn-in test is uiteraard een ander verhaal. Die programma's zijn ontworpen om de GPU/CPU zo heet mogelijk te stoken.
Furmark +intel burn-in test is uiteraard een ander verhaal. Die programma's zijn ontworpen om de GPU/CPU zo heet mogelijk te stoken.
Dan is het maar goed dat ik geen starcraft 2 speel.Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:10:
rthdrbdl +prime95 geeft bij mij lagere temperaturen dan een sessie starcraft 2. Van onrealistisch is geen sprake.

Maar het is de moeite wel eens waard om te kijken hoe warm die wordt met die testen.
Ik speel eig alleen maar starcraft 2 als het goed is moet de gt555 dat op med/high kunnen draaien. Er bestaat trouwens een custom game marine arena dat moet je eens spelen met ultra settings ik denk dat er weinig pcs zijn die dat aankunnen mijn desktop met 6870 draait het net op med/high. En dan bij echte big battles heb ik nog framedrops
Verwijderd
Mmm...Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 23:15:
[...]
Misschien is dat hier anders. Maar als er in een ander topic word gemeld 'ik heb hem binnen', 'ik heb hem besteld' word dat 99% van de tijd als ongewenst gezien en volgt er vaak een topicreport (ja, ook nu). En ik die categorie plaats ik die one-liners ook. Dit is een ervaringentopic, geen besteltopic.
[...]
Aftermarket? Ik kan niets vinden.
Wel grappig dat je een opmerking als ''Hopelijk komt er binnenkort nog de mogelijkheid om een verlicht toetsenbord te kiezen.'' dan wel weer iets vindt toevoegen aan het topic...
Die stelling klopt nog steeds. De rijstkorrels worden alleen kleiner. Omdat Intel naar een kleiner fabricage process is gegaan worden de die's ( zeg maar de vlakjes waar de core, cache en memory controler in zit en optioneel soms ook nog een GPU) steeds kleiner.bedlam schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 14:35:
Nog even over die koelpasta: mij leerden ze altijd bij de desktop cpu's dat koelpasta ter grootte van een rijstkorrel genoeg was. Als je kijkt dat bij laptop het oppervlak tussen de heatsink en processor nog kleiner is, dan zou ik zeker niet meer dan een kleine rijstkorrel op je cpu'tje spuiten. Ik gebruik hier ook reinigingsmiddel en prepper (prepareert het cpu-oppervlak voor koelpasta) en ik ben zeer aangenaam verrast door de werking hiervan. Ik geloof dat deze producten ook van arctic kwamen.
De CPU Core gaat inderdaad ongeveer een rijstkorrel op, de GPU 3/4 tot 1/2 daarvan. Na vele duizenden notebook met Artic silver weten we dat dit gewoon goed gaat. Bij de oude Core zaten er nog wel eens veel condensators en andere componenten rondom de core, dan was artic gevaarlijk maar mits goed aangebracht geen probleem. Als je het zelf in je Asus of Dell aanbrengt krijg je natuurlijk problemen met de garantie. De meeste fabrikanten houden niet van Artic Silver omdat het stroom geleid.
Wij hebben er goede ervaringen mee en bieden het als optie aan. Qua warmte geleiding, omdat de ideale koelplaat simpelweg niet bestaat, een zeer goede oplossing. Daarbij zou de ideale vlakke koelplaat niet kunnen omdat je een brug moet slaan van metaal ( lees koper met een vaste poreusheid) naar keramiek (lees de core/die van de CPU met een andere poreusheid maar wel veel vlakker dan metaal). Die hebben dus een andere overgangsweerstand (zo heet dat volgens mij ) en daar dient de koelpasta brug dan weer voor. Als je de microscopische kleine ruimtes dus niet opvult met pasta valt je notebook in mogelijk enkele minuten al uit. Misschien dat diamant 100% vlak is te slijpen...maar of dat warmte geleid en nog te betalen is?
Wat je ook nog kan doen is je koelplaat polijsten, maar of je er erg veel mee wint? Er zal vast wel ergens een topic over zijn.
BTO Laptops&Desktop PC's - Nieuwsgierig? Bekijk onze producten op Pricewatch
Verwijderd
Daar is een topic over ja:
Lappen: het hoe en wat topic
Hoe beter je jezelf kunt zien in de core, hoe beter.

Ja, maar je core van je notebookpolijsten hoor!Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 22:51:
Daar is een topic over ja:
[afbeelding]
Zoek even een ander plaatje Darkstone
Daar zit geen metaal (heat spreader) op, alleen de koelplaat polijsten, anders vervalt garantie op een Intel CPU. Kijk dus uit wat je doet en bij voorkeur gewoon door je fabrikant laten plaatsen.
Verwijderd
Hoeft niet, mijn oude P4 laptop heeft wel een heatspraider. Maar tegenwoordig zijn ze meestal zonder.
Ik heb er ook een zonder heatspraider aan mijn sleutelhanger hangen. Die heeft standaard al een mirror finish. (een oude T2310)
Ik heb er ook een zonder heatspraider aan mijn sleutelhanger hangen. Die heeft standaard al een mirror finish. (een oude T2310)
Nog even over het scherm van de 15P35 vs GAMUT etc etc
15.6 inch Full HD GLARE schermen:
Standaard FHD scherm 60% Gamut: 220 cm/d White ilumanance (opgenomen vermogen 7.5 WATT)
95% Gamut scherm 15CL35 270 cd/m White ilumanance (opgenomen vermogen 11 WATT)
Panel 15P35 60% Gamut: 300 cd/m White ilumanance (opgenomen vermogen 8 WATT)
De eerste zit vaak in de echte goedkopere retail notebooks.
De 15P35 heeft dus een scherm waar wit het meest het witte evenaart van wat we bieden in die klasse, en een paar watjes zuiniger. Als je hem dimt, omdat ie redelijk veel licht produceert, kan dat zomaar een watt of 5-6 gaan schelen. Ach, misschien verwaarloosbaar maar bij een batterij scheelt elke watt omdat z'n capaciteit nu eenmaal beperkt is.
De LEDS voor de backlight van de 15P35 zijn 3x zo zuinig met meer lichtopbrengst, daar zit de "geringe" winst. (iLED 6.5 mA vs iLED 20mA).
15.6 inch Full HD GLARE schermen:
Standaard FHD scherm 60% Gamut: 220 cm/d White ilumanance (opgenomen vermogen 7.5 WATT)
95% Gamut scherm 15CL35 270 cd/m White ilumanance (opgenomen vermogen 11 WATT)
Panel 15P35 60% Gamut: 300 cd/m White ilumanance (opgenomen vermogen 8 WATT)
De 15P35 heeft dus een scherm waar wit het meest het witte evenaart van wat we bieden in die klasse, en een paar watjes zuiniger. Als je hem dimt, omdat ie redelijk veel licht produceert, kan dat zomaar een watt of 5-6 gaan schelen. Ach, misschien verwaarloosbaar maar bij een batterij scheelt elke watt omdat z'n capaciteit nu eenmaal beperkt is.
De LEDS voor de backlight van de 15P35 zijn 3x zo zuinig met meer lichtopbrengst, daar zit de "geringe" winst. (iLED 6.5 mA vs iLED 20mA).
Verwijderd
Klinkt een beetje alsof ik waarschijnlijk een 'goedkoop' scherm hebBTO_USER schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 23:31:

Wat voor een zit/zat er dan in de 15CL35 die ik bijvoorbeeld heb?
(een 15cl35 zonder het 95%Gamut scherm, serienummer van het scherm is LGD01E9, maar google levert niet veel op, alleen wat chinese forums

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2011 00:01 ]
Verwijderd
Dat 'true B/W' scherm van jullie heeft exact, en dan ook exact dezelfde specs als het paneel wat al in de 15CL36 zat.... Een B156HW01 v0. Dan is dat ook weer meteen bevestigd, tot zover de marketing
Ik heb ooit gemeten hoeveel die verbruikt. min brightness 1.6-1.7w, max brightness 6.66w.
Het 95% gamut scherm is het enige wat significant beter is.
20mA * 3.3v = heel wat minder dan 8watt
Verdrop staat wel 7...21v als input voor de LED bar, maar dat is nog steeds geen watt.. Weet iemand hier meer over? Het datasheet kan je hier downloaden: http://www.notebook-lcd.ru/pdf/B156HW01_V_0.pdf
Edit: volgens mij ben ik gewoon blind... Ik ga het even uitzoeken.
Ik heb ooit gemeten hoeveel die verbruikt. min brightness 1.6-1.7w, max brightness 6.66w.
Probeer [Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops. Maar waarschijnlijk heb je een scherm wat zo goed als/beter is als het "true black/white" scherm wat nu word aangebodenVerwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 23:59:
[...]
Klinkt een beetje alsof ik waarschijnlijk een 'goedkoop' scherm heb![]()
Wat voor een zit/zat er dan in de 15CL35 die ik bijvoorbeeld heb?
(een 15cl35 zonder het 95%Gamut scherm, serienummer van het scherm is LGD01E9, maar google levert niet veel op, alleen wat chinese forums)
Volgens mij klopt dat niet. In het datasheet staat 20mA, maar dat kan volgens mij niet kloppen aangezien ledjes op 3.3v werken (again, volgens het datasheet).BTO_USER schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 23:31:
20mA * 3.3v = heel wat minder dan 8watt
Verdrop staat wel 7...21v als input voor de LED bar, maar dat is nog steeds geen watt.. Weet iemand hier meer over? Het datasheet kan je hier downloaden: http://www.notebook-lcd.ru/pdf/B156HW01_V_0.pdf
Edit: volgens mij ben ik gewoon blind... Ik ga het even uitzoeken.
[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2011 00:27 ]
Maar dat was ook wel al een degelijk scherm zeker? (als ik mij het goed herinner) Zelfs naar jouw standaardenVerwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 00:02:
Dat 'true B/W' scherm van jullie heeft exact, en dan ook exact dezelfde specs als het paneel wat al in de 15CL36 zat.... Een B156HW01 v0. Dan is dat ook weer meteen bevestigd, tot zover de marketing![]()
Ik heb ooit gemeten hoeveel die verbruikt. Idle 1.6-1.7w, 100% brightness 6.66w.
Ik weet niet wie je bron is maar deze info klopt niet (meer). In die serie die je noemt zit namelijk de B156HW01 V1.Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 00:02:
Dat 'true B/W' scherm van jullie heeft exact, en dan ook exact dezelfde specs als het paneel wat al in de 15CL36 zat.... Een B156HW01 v0. Dan is dat ook weer meteen bevestigd, tot zover de marketing
In de 15P35 zit de B156HW02 V5
Misschien dat je nu op andere dat uit komt?
Lijkt bijna gelijk....maar niet helemaal exact maar dan ook exact hetzelfde...
Verwijderd
Dat scherm heb ik zelf ook, 2 jaar geleden was dat het beste scherm wat je kon krijgen zonder een elitebook of macbook aan te schaffen. Tegenwoordig kan je het bekende 95% gamut scherm, en het 3D scherm uit (o.a.) de xps 17 aan dat lijstje toevoegen.SemperEgo schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 00:12:
[...]
Maar dat was ook wel al een degelijk scherm zeker? (als ik mij het goed herinner) Zelfs naar jouw standaarden?
Ik heb het trouwens gevonden:

BTO_USER, je moet in deze paragraaf kijken. Wat die iLED=20mA betekent een stuk omhoog weet ik ook niet.
Dat kan kloppen, V1 is namelijk de matte variant van V0. Deze zat in de studio xps 16 Maar er zat een mega glasplaat voor, daarom lijkt het een glossy schermBTO_USER schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 00:18:
[...]
Ik weet niet wie je bron is maar deze info klopt niet (meer). In die serie die je noemt zit namelijk de B156HW01 V1.
Mijn bron was iemand op dit forum, een tijd terug, met een 15CL35 als ik het me goed herrinner.
Die ken ik nog niet. B156hw01 v5 wel, die zit in de N53, maar dat zegt niets.In de 15P35 zit de B156HW02 V5
Ik lees op het internet dat dat scherm ook in andere clevo's zit. Toevallig komt anandtech morgen met een review van een sager notebook... misschien weten we het dan.
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2011 00:57 ]
Hier staat de volledige data sheet.
Datasheet
ik zie toch echt Power Consumption 8 Watt staan, op ik hetzelfde datasheet van de 95% GAMUT versie dan staat hier 11 WATT. Zal toch wel iets van kloppen neem ik aan. Appels met Appels zit er in ieder geval 3 WATT verschil tussen.
Deze V2 versie stamt uit december 2010 zo te zien.
@ DARKFORCE
Wellicht dat je alleen kijkt bij de backlight Power consumption. Ik kijk volgens mij bij de volledige powerconsumption.
Datasheet
ik zie toch echt Power Consumption 8 Watt staan, op ik hetzelfde datasheet van de 95% GAMUT versie dan staat hier 11 WATT. Zal toch wel iets van kloppen neem ik aan. Appels met Appels zit er in ieder geval 3 WATT verschil tussen.
Deze V2 versie stamt uit december 2010 zo te zien.
@ DARKFORCE
Wellicht dat je alleen kijkt bij de backlight Power consumption. Ik kijk volgens mij bij de volledige powerconsumption.
[ Voor 13% gewijzigd door BTO_USER op 19-08-2011 00:33 ]
Darkstone, wat voor software gebruik jij als Battery Test / Rund Down software? We willen een zo breed mogelijke test doen in run down. Advies?
Verwijderd
Dat is incl aanstuurhardware. Dat zegt niets over de efficiëntie van de ledjes.BTO_USER schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 00:28:
ik zie toch echt Power Consumption 8 Watt staan,
Het 95% gamut scherm lijkt overigens zeker onzuiniger te zijn, dit is V0, het paneel wat ik ook heb.

En dit is hetzelfde paneel, maar dan met de verbeterde 95% gamut:

Dat wist ik nog niet
BTO_USER schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 00:28:
@ DARKFORCE
Bedankt voor het datasheet trouwens. De specs lijken exact hetzelfde als B156HW01 v0 behalve dat de nieuwe een ruimere spec heeft Alle panelen met minimaal 250cd/m komen door de keuring, in plaats van 270cd/m en de helderheidsverdeling met 3% is verbeterd.
Misschien kan je mij daarover beter DM'en...BTO_USER schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 00:35:
Darkstone, wat voor software gebruik jij als Battery Test / Rund Down software? We willen een zo breed mogelijke test doen in run down. Advies?
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2011 01:44 ]
Ja, daarom is het toch eerlijk om een scherm te zien als aanstuurhardware, LED en panel etc etc. Krijg je een eerlijke waarde wat alle hardware vanaf de kabel van het moederbord verbruikt.
Ik verbaas mij over het prijsverschil van de 17cl37 en de 17cl36.
Is die gtx580 € 450,- duurder dan de ati6990?
Welk voordeel heeft de GTX ten opzichte van het grote prijsverschil?
Mijn volgende laptop wordt gebruikt voor gamen, fotobewerking en 1080p videobewerking.
Mijn volgende laptop wordt gebruikt voor gamen, fotobewerking en 1080p videobewerking.
Verwijderd
Het verschil is maar klein. Volgens mij is de 6990m zelfs sneller.
De nvidia heeft wel CUDA, maar het aantal apps wat daar gebruik van maken is klein, bovendien is de HD6990m +- 3x zo snel met openCL omdat nvidia alle niet-professionele kaarten heeft gecastreerd
Moraal van het verhaal: neem gewoon de AMD.
De nvidia heeft wel CUDA, maar het aantal apps wat daar gebruik van maken is klein, bovendien is de HD6990m +- 3x zo snel met openCL omdat nvidia alle niet-professionele kaarten heeft gecastreerd

Moraal van het verhaal: neem gewoon de AMD.
Daarbij dat nvidia kaarten over het algemeen toch al aardig overpriced zijn. Dat ze openCL zo minimaal ondersteunen op niet professionele kaarten verbaasd me wel dan.

Verwijderd
Tot en met de 2xx serie werkte het wel goed (welliswaar minder dan AMD, maar die zet dan ook hard in op openCL/GL). Maar daarna had nvidia bedacht dat ze grof geld konden verdienen door alleen fatsoenlijke openCL performance te bieden op de quadro's. Hier staat er een stukje over: OpenGL texture transfer performance ( benchmark inside )
Mocht je iets met openCL willen doen, kies dan geen nvidia. Zelfs een midrange AMD kaart presteert beter.
Ik zie trouwens dat het openGL is.. ik haal dat ook altijd door elkaar
Mocht je iets met openCL willen doen, kies dan geen nvidia. Zelfs een midrange AMD kaart presteert beter.
Ik zie trouwens dat het openGL is.. ik haal dat ook altijd door elkaar
Verwijderd
Sommigen (professioneel gebruik) hebben een voorkeur voor een GTX kaart.Ivanvh schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:22:
Ik verbaas mij over het prijsverschil van de 17cl37 en de 17cl36.
Maar, ik moet zeggen dat het orderboek bij ons ook meer volstaat met ATI 6990 orders.
ATI zit de laatste tijd sowieso wel erg goed
Voor de mensen die nu trouwens mailen voor een 95% gamut scherm in de 17" CL36/37/38 series.
In de high-end 17" modellen zit standaard al een high-q scherm t.o.v. de instap 17" modellen
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2011 13:36 ]
Klopt, wij hebben een aardige club zakelijke gebruikers ( architecten, medische wereld, CAD/CAM, video editiing en Adobe professionals) die gestandiseerd zijn op NVIDIA GTX series. We hebben ooit een test gedaan met de 6970 bij deze club gebruikers (betere prijs/performance) en die was niet echt positief. Blijkbaar heeft NVIDIA het op dat vlak er goed voor elkaar en werken hun drivers/hardware goed samen met de gebruikte ( specialistische ) software.Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:34:
[...]
Sommigen (professioneel gebruik) hebben een voorkeur voor een GTX kaart.
Een gamer zit goed bij ATI, dat staat vast!
Verwijderd
Wat zijn de specs en gamut ect.. van zowel de high-end en instap 17 inch modellen?Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:34:
[...]
Voor de mensen die nu trouwens mailen voor een 95% gamut scherm in de 17" CL36/37/38 series.
In de high-end 17" modellen zit standaard al een high-q scherm t.o.v. de instap 17" modellen
Verwijderd
60 of 72%. Maar het is veel belangrijker dat het contrast een stuk hoger ligt dan 200:1, en dat staat nooit goed in de datasheets. Dus tenzij je een test van vinden op notebookcheck op anandtech, of iemand anders met een colorimeter weet je nog niet hoe goed het scherm is. Staar je niet blind op een (relatief) percentage.
Verwijderd
Ik heb hier nog een 17CL36 staan, zal na het weekend even de specs van het scherm achterhalen.Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:13:
60 of 72%. Maar het is veel belangrijker dat het contrast een stuk hoger ligt dan 200:1, en dat staat nooit goed in de datasheets. Dus tenzij je een test van vinden op notebookcheck op anandtech, of iemand anders met een colorimeter weet je nog niet hoe goed het scherm is. Staar je niet blind op een (relatief) percentage.
Als jij me een tester kan aanleveren wil ik ook hier wel even mee testen
En zo is het maar net. In m'n eigen systeem zit ook een ATIBTO_USER schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:06:
[...]
Een gamer zit goed bij ATI, dat staat vast!
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2011 15:34 ]
Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort een nieuwe laptop van BTO. Ik heb de mijne via Alternate en het gaat om het model 17CL35-GT555. Win 7 64bit was preinstalled hoefde alleen de productkey in te voeren. Ik heb de grafiche kaart al geupdate en een antivirus geinstaleerd. Alleen liep ik tegen het volgende.
Mijn internet via LAN is lekker snel Download snelheden tot 7mb niks aan de hand. ook upload (niet getest) lijkt niks mis mee te zijn. Alleen wireless LAN werkt voor geen ene meter. met max 20kb/sec. Aan het netwerk kan het niet liggen, alle laptops, smartphones en overige werken op volle snelheid. Zijn er meer die hier last van hebben gehad?
Dan was er nog iets waar ik van op keek. Ik ben groot fan van de indie game "Minecraft" alleen waren de FPS daarvan schrokkend laag, is dit te verklaren?
Ook kan die aardig snel al heet worden. Raden jullie een benchmark programma aan om de prestaties mee te controleren?
Voor de rest een heerlijke laptop, mooi scherm en fijn toetsenbord. de trackpad vindt ik verschrikkelijk maar dat heeft niks met deze laptop te maken.
Groetjes nick
Ik heb sinds kort een nieuwe laptop van BTO. Ik heb de mijne via Alternate en het gaat om het model 17CL35-GT555. Win 7 64bit was preinstalled hoefde alleen de productkey in te voeren. Ik heb de grafiche kaart al geupdate en een antivirus geinstaleerd. Alleen liep ik tegen het volgende.
Mijn internet via LAN is lekker snel Download snelheden tot 7mb niks aan de hand. ook upload (niet getest) lijkt niks mis mee te zijn. Alleen wireless LAN werkt voor geen ene meter. met max 20kb/sec. Aan het netwerk kan het niet liggen, alle laptops, smartphones en overige werken op volle snelheid. Zijn er meer die hier last van hebben gehad?
Dan was er nog iets waar ik van op keek. Ik ben groot fan van de indie game "Minecraft" alleen waren de FPS daarvan schrokkend laag, is dit te verklaren?
Ook kan die aardig snel al heet worden. Raden jullie een benchmark programma aan om de prestaties mee te controleren?
Voor de rest een heerlijke laptop, mooi scherm en fijn toetsenbord. de trackpad vindt ik verschrikkelijk maar dat heeft niks met deze laptop te maken.
Groetjes nick
Verwijderd
Schijnt dat bij sommige het helpt als je de bluetooth uitzet. En anders misschien de nieuwste driver of spelen met de instellingennickjet2 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 20:39:
Alleen wireless LAN werkt voor geen ene meter. met max 20kb/sec. Aan het netwerk kan het niet liggen, alle laptops, smartphones en overige werken op volle snelheid. Zijn er meer die hier last van hebben gehad?

Misschien draaide je Minecraft op de Intel GPU, en niet op de GT555.nickjet2 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 20:39:
Paar pagina's terug had ik een testje gedaan met rthdrbl +prime95 tegelijk. Daar werd ie best warm vannickjet2 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 20:39:
En met PassMark en 3dmark kan je benchmarks draaien.
Ik heb een intel 1030, en nog nergens last van gehad, prima signaal en ook met bluetooth aan snel internet.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2011 22:02 ]
Verwijderd
Bekend probleem om dit moment. Ook dell/asus notebooks hebben hier last van.
Indien aanwezig, zet bluetooth uit.
Ga naar device manager, en doe eigenschappen van je wireless kaart. Zet in het venster wat omhoog komt alles op maximale prestaties/minimum power saving.
Het beste alternatief is om gewoon geen intel kaart te nemen, maar dat is niet altijd een optie.
Edit: ik bedoel, als het bovenstaande niet werkt. Meestal wel.
Edit: nog een mogelijke oplossing: c-mattic in "[Ervaringen] Dell XPS 17 - Deel 2"
Indien aanwezig, zet bluetooth uit.
Ga naar device manager, en doe eigenschappen van je wireless kaart. Zet in het venster wat omhoog komt alles op maximale prestaties/minimum power saving.
Het beste alternatief is om gewoon geen intel kaart te nemen, maar dat is niet altijd een optie.
Edit: ik bedoel, als het bovenstaande niet werkt. Meestal wel.
Edit: nog een mogelijke oplossing: c-mattic in "[Ervaringen] Dell XPS 17 - Deel 2"
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2011 22:45 ]
Bedoel je nu GEEN Intel of EEN Intel??Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 21:57:
Verwijderd
Geen intel, omdat die kaarten op dit moment problemen geven. Met broadcom-rebrand (of een willekeurig ander merk) kaartjes heb ik nog geen problemen gezien op het forum.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2011 23:12 ]
Staan de instelling in je accu beheer goed? Dat je draadloze netwerk op maximum performance staat?nickjet2 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 20:39:
Hallo allemaal,
Groetjes nick
Wat betreft Minecraft, die zal wel niet herkend worden door de NVIDIA optimus, die moet je handmatig toevoegen en zal Minecraft gebruik maken van de GT555M.
Heb zelf ook de 17CL35 van Alternate, en moet bekennen dat het touchpad zo faal is geworden na nog maar 2 maal gebruik. BTO foutje? Wat betreft het geluid vind ik ook niet denderend aan de 17CL35.
Verwijderd
Heb je de Realtek audio driver geïnstalleerd en de THX aangezet? Die THX maakt een wereld van verschil.Nemean schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 23:13:
[...]
Wat betreft het geluid vind ik ook niet denderend aan de 17CL35.
Of zit die THX sticker en software alleen op de 15 inch?

Klopt zit er bij en had het geïnstalleerd, maar het is net of het telefoon speakers zijn van een 3310.Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 23:18:
[...]
Heb je de Realtek audio driver geïnstalleerd en de THX aangezet? Die THX maakt een wereld van verschil.
Of zit die THX sticker en software alleen op de 15 inch?![]()
Wat voor Windows, THX en Realtek instellingen gebruik jij als ik vragen mag?
Mmmmmm, ik kan me niet herinneren dat wij dit soort klachten hebben ontvangen over de Intel kaarten. Nu weet ik wel dat wanneer mensen voor Intel kiezen vaal een 6230 nemen vanwege de Dual Band mogelijkheid en 300MB up + 300MB down.Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 23:11:
Geen intel, omdat die kaarten op dit moment problemen geven. Met broadcom-rebrand (of een willekeurig ander merk) kaartjes heb ik nog geen problemen gezien op het forum.
Zijn er mede tweakers die iets kunnen melden over hun ervaringen met Intel kaarten? Wie heeft er voor deze optie gekozen en kan iets zeggen over snelheden?
Verwijderd
Voor mij persoonlijke vond ik de prestaties van mijn 6230 wat teleurstellend. Ik haalde maar een paar mbyte/s meer dan mijn kleine en aanmerkelijk goedkopere hp die 7mb/s haalt (op 150mbit). Daarnaast moest ik inderdaad alles op max performance zetten anders had ik 95% packetloss oid. Maar nadat te hebben ingesteld werkte het wel gewoon netjes, maar niet zo snel als ik had gehoopt voor een deze kaart. Voor het echte werk doe ik er dan ook gewoon een draadje aan. Ik vraag me af waarom bij een merk als intel de powersaving zo slecht werkt...BTO_USER schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 23:31:
[...]
Mmmmmm, ik kan me niet herinneren dat wij dit soort klachten hebben ontvangen over de Intel kaarten. Nu weet ik wel dat wanneer mensen voor Intel kiezen vaal een 6230 nemen vanwege de Dual Band mogelijkheid en 300MB up + 300MB down.
Zijn er mede tweakers die iets kunnen melden over hun ervaringen met Intel kaarten? Wie heeft er voor deze optie gekozen en kan iets zeggen over snelheden?
Dit alles met een netgear 3700 zonder muur oid er tussen (opzich geen slechte router naar mijn bescheiden mening)
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2011 23:42 ]
@fietspomp
Okee, in jou geval zat het dus voornamelijk in de settings. Dat is inderdaad wel lastig, jij komt er wellicht uit omdat je gaat zoeken naar de beste settings maar dat kun je niet van iedere users verwachten. Die willen gewoon out-of-the-box snelle verbinding.
Ik zal even checken met Intel hoe dit zit. Persoonlijk heb ik alleen maar Intel in huis, in alle laptops op een Cisco router, heb ook wel wat settings getest in het begin maar daarna gewoon standaard en draaien als een trein. Ik haal zelf tussen de 6 en 7 MB met een 6230. De verbinding in me huiskamer is meestal 150MB/s. Met meerdere apparaten (laptops 3x/LCD TV op WiFi/Iphones 2x) is dit volgens mij een redelijk nette score (6-7MB). Inderdaad, als ik wat ISO's naar me homeserver knal dan doe ik dat.....via koper. Wireless is een hulpmiddel, voorheen had je een kabel en een switch. Nu een daardloze kaart met een router, drivers, settings, firmware etc etc.
UPDATE: Bluetooth uitzetten helpt inderdaad.
Okee, in jou geval zat het dus voornamelijk in de settings. Dat is inderdaad wel lastig, jij komt er wellicht uit omdat je gaat zoeken naar de beste settings maar dat kun je niet van iedere users verwachten. Die willen gewoon out-of-the-box snelle verbinding.
Ik zal even checken met Intel hoe dit zit. Persoonlijk heb ik alleen maar Intel in huis, in alle laptops op een Cisco router, heb ook wel wat settings getest in het begin maar daarna gewoon standaard en draaien als een trein. Ik haal zelf tussen de 6 en 7 MB met een 6230. De verbinding in me huiskamer is meestal 150MB/s. Met meerdere apparaten (laptops 3x/LCD TV op WiFi/Iphones 2x) is dit volgens mij een redelijk nette score (6-7MB). Inderdaad, als ik wat ISO's naar me homeserver knal dan doe ik dat.....via koper. Wireless is een hulpmiddel, voorheen had je een kabel en een switch. Nu een daardloze kaart met een router, drivers, settings, firmware etc etc.
UPDATE: Bluetooth uitzetten helpt inderdaad.
Verwijderd
Plaatje is makkelijker, Windows gewoon standaard, ben ik niet aangekomen. En de THX moet je wel even op luidspreker of hoofdtelefoon zetten. De derde optie is 'Ingebouwde luidsprekers' en daar staat ie standaard op.Nemean schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 23:22:
[...]
Wat voor Windows, THX en Realtek instellingen gebruik jij als ik vragen mag?
THX settings uitgelegd
En een Hardware.info artikel over de thx instellingen

Ik heb een intel 1030, doet het prima, door 30cm beton en 2boekenkasten en een bureau gewoon 5 balkjes.BTO_USER schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 23:31:
[...]
Moet wel zeggen dat ik in energiebeheer de instellingen voor energiebesparing draadloos netwerk op 'Maximale prestaties' heb gezet. Maar dat deed ik meteen bij het maken van een energieprofiel al. Had vanaf het begin al geen problemen met draadloos trouwens.
(Met de fn + F12 toets kan je bluetooth on the go uit en aan -zetten, hoef je niet naar de appraatinstellingen)
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2011 00:03 ]
Ik weet niet zeker maar volgens mij is dat spel alleen zwaar voor je cpu en niet voor je GPU.Nemean schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 23:13:
[...]
Wat betreft Minecraft, die zal wel niet herkend worden door de NVIDIA optimus, die moet je handmatig toevoegen en zal Minecraft gebruik maken van de GT555M.
aangezien ik het hier op me oude laptopje nog perfect kan spelen
Verwijderd
Minecraft werkt sowieso met openGL, en nvidia kaaten zijn daar relatief slecht in. Enkele benchmarks:

Ter vergelijking, de HD6770m haalt bij die 2e test 50. Dat is meer dan de GTX485m.
Maar dat zou niet heel veel uit moeten maken denk ik, ik ken zat mensen die minecraft spelen op een vrij oude computer, zelfs de IGP moet dat moeiteloos kunnen getuige bovenstaande benchmarks.
Ook grappig om te zien hoe hard intel opeens bezig is met openGL performance. Vergelijk voor de grap de performance van de vorige generatie i7

Ter vergelijking, de HD6770m haalt bij die 2e test 50. Dat is meer dan de GTX485m.
Maar dat zou niet heel veel uit moeten maken denk ik, ik ken zat mensen die minecraft spelen op een vrij oude computer, zelfs de IGP moet dat moeiteloos kunnen getuige bovenstaande benchmarks.
Ook grappig om te zien hoe hard intel opeens bezig is met openGL performance. Vergelijk voor de grap de performance van de vorige generatie i7
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2011 00:43 ]
@Boudewijn_v_z
Dank je wel ga er morgen even naar kijken!
@nickertNL
Een maat van een maat had een i7 2630QM van Dell (XPSje), en hij kon Minecraft niet lekker draaien wat betreft op de IGP. Op de GT540M draaide het dan weer wel lekker. Hij kan het wellicht proberen natuurlijk
.
Dank je wel ga er morgen even naar kijken!
@nickertNL
Een maat van een maat had een i7 2630QM van Dell (XPSje), en hij kon Minecraft niet lekker draaien wat betreft op de IGP. Op de GT540M draaide het dan weer wel lekker. Hij kan het wellicht proberen natuurlijk
Ik heb een knoop doorgehakt, en heb de twee maanden 'jonge' BTO X-Book 17CL37 (Alternate) P170HM overgenomen van een mede tweaker. De laptop is in aardig standaard configuratie op de koelpasta en merkgeheugen na.
De speclist ziet er als volgt uit;
- Processor Core i7-2630QM (2Ghz, 6Mb cache)
- GPU ATI HD 6970m 2gb
- Geheugenslot (1) 4Gb OCZ DDR3-1333Mhz
- Geheugenslot (2) 4Gb OCZ DDR3-1333Mhz
- Geheugenslot (3) Leeg geheugenslot
- Geheugenslot (4) Leeg geheugenslot
- Harddisk 500Gb 7200rpm 16Mb cache
- Geen 2e harddisk -- Kies hieronder
- Keyboard QWERTY
- Koelpasta Artic silver koelpasta (6 graden koeler)
Ik heb de laptop nu een uurtje of twaalf in bezit en vind hem ontzettend fijn werken. het toetsenbord voelt goed en solide, net als de rest van de behuizing. Ik vind de behuizing wel erg vlek gevoelig, met name waar je handpalmen rusten en de 'deksel'.
Battlefield 2 Bad Company op geïnstalleerd, en dit speelt boven mijn verwachting, maar zoals je mag verwachten geweldig goed, in-game varieren de fps van 50 tot 80 fps met de hoogste settings. Een 3dmark06 wist een score van +/- 17750 neer te zetten.
Omdat deze laptop bij Alternate is aangeschaft heeft Alternate zijn eigen logo op de deksel geplakt. Dit vind ik helemaal niets en heb ik er af gehaald. De laptop is nu voor het oog merkloos geworden. Iets was ook wel bij het strakke, simpele design past.
Ik heb één redelijk aandachtspunt, en dat zijn de speakers en de geluidskaart. Ik moet tijdens het gamen/skypen het volume bijna op 100% zetten om het voor mij aangenaam te maken. En de interne speakers zijn vrij waardeloos. Misschien dat ik me daar wat aan erger omdat de vorige voorzien was van JBL speakers.
Zelf kon ik weinig foto's vinden van het apparaat en heb daarom een paar kiekjes geschoten:

De speclist ziet er als volgt uit;
- Processor Core i7-2630QM (2Ghz, 6Mb cache)
- GPU ATI HD 6970m 2gb
- Geheugenslot (1) 4Gb OCZ DDR3-1333Mhz
- Geheugenslot (2) 4Gb OCZ DDR3-1333Mhz
- Geheugenslot (3) Leeg geheugenslot
- Geheugenslot (4) Leeg geheugenslot
- Harddisk 500Gb 7200rpm 16Mb cache
- Geen 2e harddisk -- Kies hieronder
- Keyboard QWERTY
- Koelpasta Artic silver koelpasta (6 graden koeler)
Ik heb de laptop nu een uurtje of twaalf in bezit en vind hem ontzettend fijn werken. het toetsenbord voelt goed en solide, net als de rest van de behuizing. Ik vind de behuizing wel erg vlek gevoelig, met name waar je handpalmen rusten en de 'deksel'.
Battlefield 2 Bad Company op geïnstalleerd, en dit speelt boven mijn verwachting, maar zoals je mag verwachten geweldig goed, in-game varieren de fps van 50 tot 80 fps met de hoogste settings. Een 3dmark06 wist een score van +/- 17750 neer te zetten.
Omdat deze laptop bij Alternate is aangeschaft heeft Alternate zijn eigen logo op de deksel geplakt. Dit vind ik helemaal niets en heb ik er af gehaald. De laptop is nu voor het oog merkloos geworden. Iets was ook wel bij het strakke, simpele design past.
Ik heb één redelijk aandachtspunt, en dat zijn de speakers en de geluidskaart. Ik moet tijdens het gamen/skypen het volume bijna op 100% zetten om het voor mij aangenaam te maken. En de interne speakers zijn vrij waardeloos. Misschien dat ik me daar wat aan erger omdat de vorige voorzien was van JBL speakers.
Zelf kon ik weinig foto's vinden van het apparaat en heb daarom een paar kiekjes geschoten:

Je moet wel wat tweaken ja om het geluid goed te krijgen, maar als je dat eenmaal hebt gedaan dan klinkt die ook echt goed hoor met de ingebouwde speakers.ThaGostino schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 08:55:
Tip:
Zet de crossfade rond de 300-350hz
Crystalizer rond de 15%
En het surround op zo'n 5-10 beneden de standaard setting.
Subwoofer versterking kan je aanzetten dit geeft een iets voller geluid.
Het enige wat een beetje storend is is het ontbreken van de equalizer in het realtek audio paneel, zo op de speakers klinkt het goed maar met een koptelefoon echt bagger.
Dus een (goede) koptelefoon gebruiken is geen goede manier om beter geluid te krijgen?
Ongetwijfeld wel, maar met mijn logitech headsetje (simpel ding hoor), ervaar ik er al een duidelijk verschil tov mijn vorige laptop, en ik vind het jammer dat ik het volume erg hoog moet zetten voor resultaat, zo blijft er weinig marge over. Begrijp me niet verkeerd, het is geen afbreuk van de laptop, ik was enigszins verwend met mijn vorige (Dell Studio 1749) wat betreft het geluid.SemperEgo schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 11:19:
Dus een (goede) koptelefoon gebruiken is geen goede manier om beter geluid te krijgen?
Ik zal de bovenstaande tip testen één deze dagen, thanks.
Verwijderd
De studio 17 heeft inderdaad goed geluid voor een laptop. Het beste van de vorige generatie volgens anandtech: http://www.anandtech.com/...7-when-gaming-isnt-enough
Ik heb zelf een aantal sennheiser(HD202-R1, HD437 en HD558) koptelefoons, qua geluid doen die er zeker niet aan onder. Gewoon op mijn PC klinken ze ook heel erg goed icm asus Xonar D1. Ik zal wel gewoon verwend zijn.

Verwijderd
hai,, (entschuldigung voor oftoppic)
Als aankomend student zal ik ook een laptop moeten aanschaffen dat het een BTO laptop word is als zeker. Alleen wat voor laptop ?? mijn desktop is toe aan vervanging dus ik overweeg een X•BOOK 17CL37-ATI6990 QUAD, alleen dan moet ik wel elke dag dat ding meesjouwen naar school (opzichgeenprobleembenvoorzichtig) maar of het wel zo goed is voor de laptop.
wat ik ook kan doen is een gewoon een 13inch noteboekje kopen met standaard specificaties die 600euro goedkoper is. Maar dan zou ik net zo goed een netbook kunnen kopen van 200 euro, toch ?
wat vinden jullie ?
dit zijn de specs van de notebooks.
X•BOOK 17CL37-ATI6990 QUAD, Basis 1200 euro
http://www.bto.eu/html/de...PartnerID=1&ProductID=514
17 inch FULL HD WUXGA+ Glare TFT (1920x1080)
ATI HD Mobility Radeon™ 6990, totaal 2GB DDR5 (NIEUW!!)
Intel® Core™ i7-2630QM 6Mb Cache, 2.00 GHZ (2.9GHZ Turbo mode / Quad Core - 8 threads)
4Gb BTO Selected DDR3-1333MHz (slot 1)
4Gb BTO Selected DDR3-1333MHz (slot 2)
1 Lege geheugen uitbreidingslocatie (slot 3)
1 Lege geheugen uitbreidingslocatie (slot 4)
500GB 7200 rpm 16Mb cache. Minimaal 45% sneller dan 5400RPM
2e harde schijf optioneel
8x DVD+/-RW Dual Layer, incl DVD-RAM (TE VERVANGEN VOOR EXTRA INTERNE HARDDISK)
Interne Bluetooth module met EDR 2.0 (2Mbit/s)
2 x USB 3.0 poort (Compatible met USB 2.0)
1 x DVI incl. HDCP (1080P Full HD)
HDMI aansluiting voor extern LCD scherm / HD TV
Externe SATA aansluiting voor snelle schijven
Notebook keyboard incl Numeriek keypad
2x speakers + 2x Surround Speakers + 1x MID speaker + 1 xSubwoofer intern, THX Ready
1 x IEEE1394 FireWire poort
Ingebouwde vinger-afdruk sensor voor wachtwoorden en login-namen
3,9 Kg
U-BOOK 13C19 ULTRA THIN, Basis 600 euro
http://www.bto.eu/html/de...PartnerID=1&ProductID=516
13.3 inch HD, LED Backlight, Glare TFT, resolutie 1366x768.
Intel® HD Graphics 3000 Videokaart onboard (Full HD Playback)
Intel® Core™ i3-2310M 3Mb Cache, 2.10 GHZ ( geen Turbo mode / Duo Core - 4 threads)
320GB 7200 rpm, 16Mb cache. Minimaal 45% sneller dan 5400RPM
BTO® Wireless, Single Band BGN (2.4GHz), 300MB + Bluetooth combinatiekaart
4 Cell batterij, 14.8Volt - 2600mA - 39Wh (8 Cell beschikbaar als optie)
3 x USB 2.0
Ingebouwde 1,3 MegaPixel WebCam + Microfoon
10/100/1000 GigaBit Ethernet (RJ45)
1.7 Kg ( 4 Cell batterij )
Als aankomend student zal ik ook een laptop moeten aanschaffen dat het een BTO laptop word is als zeker. Alleen wat voor laptop ?? mijn desktop is toe aan vervanging dus ik overweeg een X•BOOK 17CL37-ATI6990 QUAD, alleen dan moet ik wel elke dag dat ding meesjouwen naar school (opzichgeenprobleembenvoorzichtig) maar of het wel zo goed is voor de laptop.
wat ik ook kan doen is een gewoon een 13inch noteboekje kopen met standaard specificaties die 600euro goedkoper is. Maar dan zou ik net zo goed een netbook kunnen kopen van 200 euro, toch ?
wat vinden jullie ?
dit zijn de specs van de notebooks.
X•BOOK 17CL37-ATI6990 QUAD, Basis 1200 euro
http://www.bto.eu/html/de...PartnerID=1&ProductID=514
17 inch FULL HD WUXGA+ Glare TFT (1920x1080)
ATI HD Mobility Radeon™ 6990, totaal 2GB DDR5 (NIEUW!!)
Intel® Core™ i7-2630QM 6Mb Cache, 2.00 GHZ (2.9GHZ Turbo mode / Quad Core - 8 threads)
4Gb BTO Selected DDR3-1333MHz (slot 2)
1 Lege geheugen uitbreidingslocatie (slot 3)
1 Lege geheugen uitbreidingslocatie (slot 4)
500GB 7200 rpm 16Mb cache. Minimaal 45% sneller dan 5400RPM
2e harde schijf optioneel
8x DVD+/-RW Dual Layer, incl DVD-RAM (TE VERVANGEN VOOR EXTRA INTERNE HARDDISK)
Interne Bluetooth module met EDR 2.0 (2Mbit/s)
2 x USB 3.0 poort (Compatible met USB 2.0)
1 x DVI incl. HDCP (1080P Full HD)
Externe SATA aansluiting voor snelle schijven
Notebook keyboard incl Numeriek keypad
2x speakers + 2x Surround Speakers + 1x MID speaker + 1 xSubwoofer intern, THX Ready
1 x IEEE1394 FireWire poort
Ingebouwde vinger-afdruk sensor voor wachtwoorden en login-namen
3,9 Kg
Intel® Core™ i3-2310M 3Mb Cache, 2.10 GHZ ( geen Turbo mode / Duo Core - 4 threads)
3 x USB 2.0
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2011 11:45 ]
Mischien is z'n usb headsetje een optie? die hebben volgens mij zelf wat hardware erin zitten voor het geluid. Ik weet het niet zeker hoor maar dacht van wel (hier zo ongetwijfeld een medetweaker op inhaken)SemperEgo schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 11:19:
Ik had hem inderdaad nog op gebalanceerd staan, dat is nu opgelost. Ik heb Minecraft er handmatig in gezet op "krachtige GPU gebruiken" maar helaas heeft dit helemaal niks uitgehaalt. Het geluid heb ik nog niet zo getest eigenlijk maar ik verwacht nooit veel van een laptop.Staan de instelling in je accu beheer goed? Dat je draadloze netwerk op maximum performance staat?
Heb zelf ook de 17CL35 van Alternate, en moet bekennen dat het touchpad zo faal is geworden na nog maar 2 maal gebruik. BTO foutje? Wat betreft het geluid vind ik ook niet denderend aan de 17CL35.
@ ru55iansoupa
voor school lijkt mij persoonlijk die 13 inch wel beter.
als je elke dag namelijk zon grote laptop mee naar school moet sjouwen dan word je daar echt niet vrolijk van denk ik + dat je gewoon veel ruimte nodig bent op school voor je laptop.
kwa vergelijking met die netbook zou ik dan alsnog liever voor die 13 inch gaan. deze zijn een stuk sneller en persoonlijk vind ik 13 inch een stuk lekkerder werken op het toetsenbord dan die kleine netbooks.
het kan aan mij liggen maar ik vind die netbooks toch net iets te klein om lekker op te kunnen werken
voor school lijkt mij persoonlijk die 13 inch wel beter.
als je elke dag namelijk zon grote laptop mee naar school moet sjouwen dan word je daar echt niet vrolijk van denk ik + dat je gewoon veel ruimte nodig bent op school voor je laptop.
kwa vergelijking met die netbook zou ik dan alsnog liever voor die 13 inch gaan. deze zijn een stuk sneller en persoonlijk vind ik 13 inch een stuk lekkerder werken op het toetsenbord dan die kleine netbooks.
het kan aan mij liggen maar ik vind die netbooks toch net iets te klein om lekker op te kunnen werken
Super bedankt! mijn internet problemen zijn nu helemaal opgelost. Was dus erg makkelijk op te lossen. Wat betref de benchmarks ik denk dat ik 3dmark eens ga draaien.Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 21:53:
[...]
Schijnt dat bij sommige het helpt als je de bluetooth uitzet. En anders misschien de nieuwste driver of spelen met de instellingen?
[...]
Misschien draaide je Minecraft op de Intel GPU, en niet op de GT555.
[...]
Paar pagina's terug had ik een testje gedaan met rthdrbl +prime95 tegelijk. Daar werd ie best warm van
En met PassMark en 3dmark kan je benchmarks draaien.
Ik heb een intel 1030, en nog nergens last van gehad, prima signaal en ook met bluetooth aan snel internet.
Verwijderd
Ik vind de 13" verre van geweldig, de V131 zit rond dezelfde prijs, gaat 8 uur mee op de accu in plaats van 4 Dacht ik. ik heb even geen bron bij de hand maar de grotere accu deed het volgens mij een uur of 8, en is een stuk dunner. En dat is niet eens de goedkoopste 13"er. met deze specs.Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 11:43:
3 x USB 2.0

De 13CL19 aanschaffen zonder de grotere accu zou ik niet doen omdat de accuduur voor het segment tegenvalt, en de grotere accu is heel erg duur. Niet dat ik je daarmee de dell wil aansmeren, ik vind de 13cl35 gewoon tegenvallen voor de prijs.
Ik ben nu sinds een week of 7 in het bezit van een BTO 17CL37. Nog altijd flink (mobiel) aan het genieten van vele games.
Ik vroeg me echter af: voelen andere gebruikers ook dat de laptop "geladen" is? Laat ik het proberen te omschrijven. Ik voel het vaak aan de achterkant van de monitor en in mindere mate soms ook aan het paneel dat onder het toetsenbord zit (waar de handpalmen op rusten). Als ik deze delen van de laptop lichtjes aanraak en een beetje wrijf terwijl het apparaat op netstroom is aangesloten voel ik het. Daarnaast kan het probleem van het ene op het andere moment weer weg zijn. Ik krijg geen stroomschok, mijn hand gaat ook niet tintelen of iets dergelijks, maar ik voel de elektriciteit als het ware. Alsof het apparaat statisch geladen is, of iets dergelijks. Lastig te beschrijven, maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die hetzelfde hebben met hun 17CL37. Geaard/ongeaard stopcontact maakt niet uit.
Ik vraag me af of dit normaal is, en met name of het schadelijk is voor het apparaat.
@Nickjet2: ik heb ook een Intel wifi kaart, de Advanced-N 6230. Ik heb er ook problemen mee! Hij detecteert draadloze netwerken feilloos, maar hij krijgt nooit connectie! Helaas kan ik het alleen maar testen met mijn eigen wifi hier thuis (mijn oude Inspiron 1720 laptop doet het wel gewoon). Als de universiteit over anderhalve week weer begint kan ik het eens op een ander netwerk proberen.
Edit: nog iets raars. De eerste tijd (laten we zeggen twee weken, ik weet het niet exact) dat ik de laptop in gebruik had en per ongeluk met een vinger een usb poort aan de linkerkant van het apparaat aanraakte, voelde ik een kleine stroomschok. Inmiddels is dit niet meer het geval! Problemen die vanzelf weggaan... Een beetje vreemd, zou ik zeggen!
Edit 2: weet iemand hoe ik ervoor zorg dat fn + f4 het systeem niet langer in slaapstand laat gaan? Fn + f5 is het volume zachter zetten, en het is al te vaak voorgekomen dat ik in het heetst van de strijd op slaapstand ipv volume omlaag druk!
Ik vroeg me echter af: voelen andere gebruikers ook dat de laptop "geladen" is? Laat ik het proberen te omschrijven. Ik voel het vaak aan de achterkant van de monitor en in mindere mate soms ook aan het paneel dat onder het toetsenbord zit (waar de handpalmen op rusten). Als ik deze delen van de laptop lichtjes aanraak en een beetje wrijf terwijl het apparaat op netstroom is aangesloten voel ik het. Daarnaast kan het probleem van het ene op het andere moment weer weg zijn. Ik krijg geen stroomschok, mijn hand gaat ook niet tintelen of iets dergelijks, maar ik voel de elektriciteit als het ware. Alsof het apparaat statisch geladen is, of iets dergelijks. Lastig te beschrijven, maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die hetzelfde hebben met hun 17CL37. Geaard/ongeaard stopcontact maakt niet uit.
Ik vraag me af of dit normaal is, en met name of het schadelijk is voor het apparaat.
@Nickjet2: ik heb ook een Intel wifi kaart, de Advanced-N 6230. Ik heb er ook problemen mee! Hij detecteert draadloze netwerken feilloos, maar hij krijgt nooit connectie! Helaas kan ik het alleen maar testen met mijn eigen wifi hier thuis (mijn oude Inspiron 1720 laptop doet het wel gewoon). Als de universiteit over anderhalve week weer begint kan ik het eens op een ander netwerk proberen.
Edit: nog iets raars. De eerste tijd (laten we zeggen twee weken, ik weet het niet exact) dat ik de laptop in gebruik had en per ongeluk met een vinger een usb poort aan de linkerkant van het apparaat aanraakte, voelde ik een kleine stroomschok. Inmiddels is dit niet meer het geval! Problemen die vanzelf weggaan... Een beetje vreemd, zou ik zeggen!
Edit 2: weet iemand hoe ik ervoor zorg dat fn + f4 het systeem niet langer in slaapstand laat gaan? Fn + f5 is het volume zachter zetten, en het is al te vaak voorgekomen dat ik in het heetst van de strijd op slaapstand ipv volume omlaag druk!
[ Voor 45% gewijzigd door Arrahant op 20-08-2011 13:06 ]
Steam: Arrahant | PSN: Arrahant84 | XBL: Arrahant | Origin: Arrahant | Nintendo: Arrahant
Let op:
Dit is een ervaringentopic. Geen aankoopadviestopic.
Dit is een ervaringentopic. Geen aankoopadviestopic.