Hallo allen,
Zonder (diep) op bovenstaande vragen van Mayonaisepot (what's in a name) in te gaan, beschrijf ik hier zoals beloofd mijn - goede - ervaringen met BTO en mijn BTO laptop.
Dit is hem:
Zoals al eerder beschreven, heb ik de volgende configuratie aangeschaft. Direct bij BTO, maar via een reseller krijg je vast ook goede service. Vooraf meld ik alvast dat ik
zeer tevreden ben. Zowel over de laptop als over de geleverde service. Lees verder:
- Model: 18F34U
- Processor: I7 840QM
- Ram: 8Gb 1333
- HD: 2x OCZ Vertex2 160GB SSDs (lekker snel en lekker stil)
- Windows7 Professional
- MS Office er via een andere leverancier opgezet.
- Verder alles standaard. Wel nog een extra voeding genomen.
- Totaalprijs ca 2450,- in btw.
- Kreeg er gratis een enorme draagtas bij, een muis, en een muismatje.
Bovenstaande config scoort een 6.7 in de Windows Experience index. Eh... Dat is echt behoorlijk snel hoor. Realiseer je dat de 6.7 de
laagste score uit alle deelscores is. Zie hier:
- processor: 7,2
- ram: 7.4
- graphics: 6.7 (ik speel toch geen games)
- hdd: 7.7 (!!!!!!!!!)
De hoogst haalbare score is overigens een 7.9. Dus die 7.7 voor de HDD is echt enorm!
Ik moet zeggen dat ik op zoek was naar een laptop met de i7 980x Gulfstream (hexacore!), maar die is in Nederland nog nergens leverbaar en ik durfde het niet aan hem in Duitsland te bestellen. En bij nader inzien is dat wel een heel erg zwaar bakbeest. Zie bv de volgende filmpjes. Kijk vooral naar ca 5:30min in het tweede filmpje. Dan laat hij de voeding zien ("we where just blown away by its size"). Lachen...
YouTube: Sager NP7280 (Clevo X7200) Ultimate Laptop Review Part 1 of 2 By Xotic PC.com
YouTube: Sager NP7280 (Clevo X7200) Ultimate Laptop Review Part 2 of 2 By Xotic PC.com
Anyway, een hexacore was niet haalbaar, dus heb ik de 18F34U besteld. Met de hoogst haalbare quadcore, de I7 940XM. Helaas meldde BTO mij dat deze toch niet op het moederboard paste. Het is een 55W processor en het moederboard levert max 45W. Na wat overleg besloot ik toen om nog één stapje lager te gaan. Naar de 840QM. Nog steeds een heeeeeel snelle processor. Quad Core, 8 threads. Je ziet dus 8 grafiekjes in de Task Manager. Scheelde me meteen ook ca 480 Eurootjes. Tja, die processors zijn inderdaad wat prijzig. Maar dat ligt bij Intel, niet bij BTO.
Naast de 840QM heb ik er bewust twee Solid States in laten zetten. Je betaalt de hoofdprijs, maar ik kan melden dat het dat dubbel en dwars waard is. Ten eerste zijn de schijven razend snel. Maar ten tweede: je hoort ze helemaal niet! De laptop is zo stil als wat. Het enige dat ik hoor is bij het opstarten de dvd drive en daarna af en toe de fan (ventilator, zeg maar). Echt heel stil. De SDDs zijn elk 160GB. Ik heb thuis ook nog een NAS (Synology, ook een aanrader, trouwens), dus daar plaats ik alles wat niet op de laptop zou passen. Maar 320G is best veel hoor. Daar past een hoop op.
DVD drive heb ik standaard gelaten. Gebruik ik verder toch nauwelijks. Ik heb een mediaplayer voor films en zo. 200 Euro bij de Mediamarkt.
Grafische kaart ook standaard. Ik game niet. Het is overigens een ATI Radeon HD 5650 kaart. Whatever that means.
Memory: 8GB, snelste wat ik kon krijgen. Ik had liever 12GB gehad, maar dat paste niet.
Het scherm is 18 inch. Dat is groter dan je denkt. Wees gewaarschuwd. Met mijn oude 15" laptop zat ik vaak in de trein te werken. Maar met dit nieuwe bakbeest moet ik steeds aan de persoon naast me vragen of hij/zij even op wil schuiven ;-). Seriously, je kunt er echt niet normaal mee werken in de trein. Veel te breed. Je schaamt je kapot ook. Voordeel is dan weer wel dat hij niet zomaar uit je handen gegrist kan worden ;-)
Ik heb hem nu twee weken in bezit en moet eerlijk zeggen dat ik erg tevreden ben. Natuurlijk is er altijd wat te zeuren, dus dat doe ik eerst en daarna schrijf ik nog de positieve punten op. Die de mindere punten overigens ruimschoots overtreffen.
Minder goed:
- Scherm is 1920 x 1080. Dat is natuurlijk heel mooi, maar de 4 jaar oude 15.4" Dell Lattitude D830 die ik heb, heeft 1920 x 1200. Dus 120px meer verticaal. De kleine lacht de grote uit. Maar kennelijk hebben de meeste 18" laptops tegenwoordig 1080 vertikaal. Blijft evengoed een mooi scherm hoor.
- De batterij. Die gaat maar een uurtje mee. Maar ook dat schijnt tegenwoordig normaal te zijn. Dus een uurtje is misschien nog best goed. Moet wel melden dat die oude Dell die ik nog gebruik, het gewoon 3 a 4 uur (!) volhoudt op 1 batterijlading...
- De pootjes onder de laptop zitten niet goed vast. Al na één of twee dagen lieten de pootjes los en bleken met een soort dubbelzijdig tape van matige kwaliteit vast te zitten. Ik reis elke dag met de trein en vervoer de laptop in een Targus rugzak. Kennelijk kunnen de pootjes niet tegen de wrijving die optreedt als je de laptop in de rugzak doet en er weer uit haalt. Hmmm. Zie ook de foto's verderop.
Maar: een beetje superlijm doet wonderen. Ik heb de pootjes met wat lijm vastgezet en nu laten ze niet meer los. Opgelost dus. - De omvang. Had ik me niet zo goed gerealiseerd, maar hij is wel behoorlijk groot. Dat kan soms wat onhandig zijn. Had ik natuurlijk kunnen weten...
Erg goed:- Snelheid: mensen, hij is echt héél erg snel. De combinatie van snelle processor, veel ram en 2 solid state disks is echt indrukwekkend. Ik ben Java programmeur en gebruik het ding dagelijks en verbaas me nog steeds elke dag over de snelheid. Mijn vorige laptop, die Dell D830 (2Ghz dual core) legt het echt af. De BTO is echt veel en veel sneller.
- Afwerking: behalve die pootjes, is de rest behoorlijk solide. Een goed toetsenbord en een stevige behuizing.
- Service van BTO: men dacht goed mee en kwam met goede alternatieven, toen bleek dat mijn gewenste configuratie niet mogelijk was. Levertijd was ook prima.
- Geluid: ik ben zeker geen expert, maar het geluid dat eruit komt is nog heel aardig ook.
- Geluid: maar dan het geluid dat het ding zelf produceert: hij is erg stil. Geen ratelende harde schijf en ook een erg stille fan. De processor heeft weinig koeling nodig en de HDDs hoor je niet. Zelfs als de processor alle cores volop gebruikt, is het geluid van de fan niet storend.
- Temperatuur: ik zet hem behoorlijk aan het werk. Tomcat, JBoss, Eclipse en nog wat dingetjes allemaal tegelijk, en hij wordt niet echt warm.
De laptop heeft een erg glimmende "deksel". Een echte vingerafdrukmagneet. Nou ja, dat schijnt tegenwoordig de mode te zijn. Maar als je hem openklapt, is de binnenkant heel mooi mat afgewerkt. Voelt erg goed aan. Het toetsenbord is een volwaardig qwerty toetsenbord met normale toetsen (zie mijn opmerking over "rubber" toetsen in een eerdere post) en een mooi numeriek deel, met zoals het hoort ook een rij er nog rechts naast met de plus-, min- en entertoets. Veel andere types hebben die extra rij niet. Het touch pad werkt goed. Er zit geen fingerprint reader op. (who cares?). Boven het toetsenbord zit nog een rijtje met touch-buttons voor de dvd, geluid e.d. In het scherm zit een webcam met stereo microfoon. Verder heeft de laptop een redelijk standaard aantal aansluitingen, zoals 3x usb2 (geen usb 3), 1x hdmi, een multi card reader (nog niet gebruikt), netwerk en verder de nodige standaard aansluitingen die ik verder niet gebruik. Wat mij betreft allemaal prima.
Zie verder de foto's. Ik kan hem iedereen aanraden. Hopelijk hebben jullie iets aan deze "review".
Martijn.
En hier dan nog wat foto's:
Grote beer en kleine beer.
Die kleine is dus mijn Dell D830 15.4 inch. Op de foto lijkt de BTO niet zo veel groter, maar vergis je niet. Hij is echt groot. Het gewicht valt overigens reuze mee: 3,8Kg, tegenover een 3.0 voor de Dell. Dat is goed te doen in een rugzak. Is wel ex voeding, natuurlijk. Maar ook die is niet zo heel groot of zwaar. Net iets onder een kilootje, schat ik.
De voorkant.
Met wat aansluitingen voor speakers, koptelefoon, card reader, infrarood en noodverlichting rechts (power, wifi en batterij. Gek genoeg zit er geen lampje om hd activity aan te geven. Maar ja, met twee SDDs zou dat lampje toch meestal uit zijn. LOL).
Zijkant links.
Aansluiting voor Kensington lock (doen!), ac/dc, fan-opening, SATA (voor externe HD), UTP (netwerk), card slot (wie gebruikt dat nog?) en een gat dat licht geeft en ik geen flauw idee heb wat het is (nou ja, er staat spdiff out op, dus zal wel wat met geluid te maken hebben ;-))
Achterkant:
1x usb, 1x hdmi en 1x monitor (vga, toch?)
Rechterkant:
2x usb, 1x dvd
Onderkant:
Goed toetsenbord:
Hier zie je goed hoe ver de pootjes uitsteken en dus gemakkelijk los kunnen raken. Heeft natuurlijk alles te maken met ventilatie.
En hier een van de pootjes die ik dus met superlijm heb vastgezet. Ziet er wat slordig uit, maar valt reuze mee en zit nu goed vast.
Dat was het mensen. Hopelijk hebben jullie wat aan de review. Ik heb bewust gekozen voor een laptop die niet standaard is, maar volgens mijn eigen wensen opgebouwd. En ben daar dus erg tevreden over. De prijs was ook heel redelijk. Ik kan hem iedereen aanraden. Kijk maar eens bij bv Dell wat je daar kwijt zou zijn voor een laptop met i7 840QM, 8G ram en 2x 160Gb SDDs. Niet schrikken, maar het begint met een 4.
Have fun,
Martijn
[
Voor 19% gewijzigd door
Anoniem: 393744 op 12-02-2011 00:58
. Reden: geredigeerd ]