Astennu schreef op maandag 06 december 2010 @ 07:55:
[...]
Volgens mij was de HD3870 de eerste. De HD4xxx serie de 2e. Je zou de HD4890 mee kunnen tellen aangezien het wel een andere GPU was dan de RV770 maar aan de andere kant zijn de verschillen klein. Persoonlijk vind ik het twijfelachtig of je het echt 3e generatie moet noemen. Aan de ene kant wel aan de andere kant niet.
Nee hoor, de 4770 was de eerste, dat was hun test chip voor het 40nm procédé. Vervolgens kwam de hele Evergreen generatie (nummer twee dus), Barts en nu Cayman. De hele R600 en R700, met uitzondering van de 4770 (RV740) dus, is op 55nm gebakken
Over het hele IQ verhaal: ik vind dat je bij beide gewoon standaard driver instellingen moet gebruiken. Dat is wat de meeste mensen toch gebruiken. Het lijkt me wel mooi om dan per benchmark vergelijkings screenshots te maken, zodat je kunt zien wat de standaard driver instellingen doen. Denk er ook aan dat er heel veel driver optimalisaties zijn die alleen op bepaalde games werken, dus áls er zo'n screenshots gemaakt worden, moeten ze ook per bench/game gemaakt worden.
Verder vind ik wel dat het allemaal uit verband wordt getrokken. ATI, Matrox en 3DFX hadden al zulke "oorlogen" voordat NVIDIA meedeed, en dat zal ook altijd zo blijven. Vaak zie je er maar vrij weinig van, en er zijn in het verleden toch ook echt voorbeelden geweest waar het echt heel erg merkbaar was. 3DFX met Glide wrappers zijn dan het beste voorbeeld. Het feit dat ik Half-Life 1 beter gedraaid kreeg op mijn Mach64+3DFX Voodoo 1 (totaal 8 of 12 MB) op P-133 (pre-MMX) dan m'n beste maat op z'n P2-300/Rage 128 Pro (32 MB) vond ik toch best wel geweldig, vooral omdat wij geen verschil zagen
Edit: Mach 64 = 1, 2, 4 of 8 MB, Voodoo 1 was 4 MB. Zal straks voor de grap eens kijken hoeveel ze samen hadden, want ze zitten nog steeds in een PC die ik enkele jaren geleden voor m'n opa in elkaar heb gedraaid. Helaas is de geweldige Quantum Fireball daarin kapot, dus het is hoog tijd voor een upgrade voor hem
[
Voor 54% gewijzigd door
Werelds op 06-12-2010 09:14
]