Zelf ga ik voor de Jamo S 608 HCS3. Afgelopen zaterdag de S608's beluisterd bij Havoned in Putten, vond ze prachtig klinken, in ieder geval voor wat je er voor betaalt. Veel verschillende soorten muziek geluisterd (Lounge/minimal/techno/alternative rock/jazz/drum&bass) en zelfs de OST van The Dark Knight Rises (het was alleen mogelijk muziek te luisteren). Het budget dat ik gesteld had was 1000 euro, maar heb wel de ruimte om hier iets boven te komen.
De Jamo S608 HCS3 kost momenteel 565 euro, dus er blijft nog zo'n 435 euro over voor de receiver. Eerder had ik al naar de AVR-1912 gekeken en vond deze best compleet. Veel goede reviews gelezen en zag dat deze goed getest was in diverse vergelijkingen.
Ik was redelijk zeker van mijn zaak, maar nu lees ik iets verder en ga ik twijfelen. De AVR-1713 is net uitgekomen, maar is dus wel een lager segment, vanwege de "17"?
AVR-1912
AVR-1713
De 1713 heeft twee tulp ingangen (1912 heeft er 6), 5 HDMI ingangen (1912 heeft er 6), geen Component, Composite, S-Video. De 1713 heeft 5.1 (1912 7.1), RMS vermogen is 80W (1912 is 90W), de 1713 heeft geen mogelijkheid tot aansluiten met banaanstekkers (?).
De 1713 heeft Dolby TrueHD, DTS 96/24, DTS HD als audio filters. De 1912 heeft Dolby Digital EX, Dolby Digital Plus, Dolby Pro Logic II, Dolby Pro Logic IIx, Dolby Pro Logic IIz, Dolby TrueHD, DTS, DTS ES, DTS HD.
De 1713 ondersteunt meer audioformats dan de 1912, namelijk flac, mp3, Mpeg 4, wav, wma, waarbij de 1912 alleen mp3 en wav ondersteunt. Is het niet zo dat dit alleen geldt als de muziek direct geprocessed wordt door de Denon? Ik ben best een leek op dit gebied. Ik dacht dat als ik op mijn PC een .flac zou willen afspelen, dat ik deze via het netwerk zou kunnen afspelen op de 1912. Is dit alleen mogelijk met de nieuwe 1713?
Wat is op dit moment nou de beste koop? De 1713 kost 439 euro en de 1912 kost 445 euro.
7.1 zal ik niet echt nodig hebben, maar misschien leuk voor later. De 90W zal ik waarschijnlijk ook niet nodig hebben. 5 HDMI ingangen zijn denk ik ook genoeg, maar de mogelijkheid van 6 is natuurlijk altijd leuk. Component en Composite zou ik denk ik wel missen i.v.m. Wii en Xbox, maar aan de andere kant speel ik daar bijna nooit op
Overall lijkt me de 1912 zo veel completer voor het geld, zou ik de ietwat mindere ondersteuning van audio formats een probleem gaan vinden?
Sorry voor dit uitgebreide geblaat, ik maak me nogal gek met het vergelijken, maar ik zou heel graag wat input van jullie hier over krijgen.
[update] Net wel een aanbod gekregen om de AVR-2113 te kopen voor 539 euro, toch wel iets goedkoper als de goedkoopste webshop, maar ik ben bang dat dit een beetje overkill is. Tevens komt het ook aardig boven mijn budget uit. Ik las op avsforum dat deze zomer een nieuwe firmware komt waarbij er ook ondersteuning komt voor Spotify, voor elke AVR boven de 1913, welke (nog?) niet in Europa beschikbaar is. Dit zou wel mooi zijn, dat zou ik met de 1713 en 1912 moeten missen. Aan de andere kant heb ik de 4K upscaling weer helemaal niet nodig.
Iemand nog enige inbreng?
[
Voor 9% gewijzigd door
speedyjules07 op 01-08-2012 19:08
]