Onlangs ben ik toch wat meer films gaan (proberen) te kijken met HD audio.
Dit wil nog niet helemaal lukken.
Ik heb een Denon-2113 waar een Dvico TVIX M-6500 media player aan hangt (HDMI).
Nu heb ik een aantal MKV's van Breaking Bad en Men in Black 3 welke HD geluid zouden moeten hebben. Er zou DTS-HD Master bij de Breaking Bad MKV's moeten zitten en DTS-HD bij Men in Black 3 (is dit hetzelfde?).
Bij al deze MKV's krijg ik alleen de optie DTS SURROUND als listening mode/sound mode te kiezen, terwijl dit normaliter DTS-HD Master zou moeten zijn. De receiver geeft op het scherm ook alleen maar DTS aan.
Op de media player heb ik 2 audio streams voor MiB3, ze heten allebei DTS (5ch), maar het maakt niet uit welke ik kies, ik kan bij allebei geen DTS-HD kiezen. Het zijn ook beiden gewoon de streams met filmgeluid, geen commentaar of iets dergelijks.
Als ik het bestand in VLC open dan kan ik bij MiB3 als audio track DTS of DTS-HD selecteren dus het zit er denk ik toch echt wel in.
Bij Breaking Bad zitten 2 audio streams DTS (5ch) en AC3 (5ch). Hierbij is de AC3 stream het commentaar.
Als ik deze bestanden open in VLC dan kan ik als audio track Track1 [English] of Commentary [English] kiezen. Ik neem aan dat hier Track 1 dan de DTS-HD MA stream is.
Nu heb ik twee DTS-HD MA 5.1 en DTS-HD MA7.1 test bestanden gedownload
van deze site.
Zelf heb ik 5.1 maar voor de zekerheid ook het 7.1 bestand maar gedownload.
De bestanden hebben een .m2ts extensie, hier had ik nog niet van gehoord.
Het vreemde is dat al deze bestanden wel gewoon DTS-HD MA aangeven op het receiver scherm en ik kan ook DTS-HD MSTR als listening mode/sound mode selecteren.
Wat gaat er hier fout? Pikt de receiver de HD audio bestanden niet in met MKV-bestanden? Of zit er toch echt geen HD audio in de bestanden?
Iemand nog tips? Ik hoor ze graag!
[edit] Als ik met MediaInfo de bestanden open, dan zie ik de volgende aangegeven audio streams:
- TEST bestand: DTS (Stream extension) (
MA/Core)
- MiB3: DTS (Header stripping) (
MA/Core)
- Breaking Bad: DTS (
MA/Core)
- Willekeurige MKV waar van ik weet dat er "normale" DTS in zit: DTS
Het lijkt dus dat de correcte audio streams gewoon in de bestanden zitten
[
Voor 9% gewijzigd door
speedyjules07 op 28-09-2012 19:03
]