loekf2 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:39:
Ik heb sinds deze week een 3700H in plaats van een gammele Onkyo (R.I.P.), na wat zoeken waar ie te koop was. Uiteindelijk bij Stassen opgehaald.
Het is er een uit de nieuwe serie nummers reeks, dus met HDMI 2.1 fix.
Moet zeggen je hoort het verschil in geluidskwaliteit en de Audessey calibratie. Ook opvallend is de hoeveel koel vinnen binnen het apparaat en de warmte die er af komt. Mijn oude Onkyo was bijna een lege "doos". Maak me niet veel zorgen over die warmte, omdat de bovenkant in mijn TV meubel gewoon vrij is.
Enige wat mij opviel is dat de woofer calibratie niet klopt. Bij stereo sources, slaat die dan niet aan. Ik heb de woofer input op LFE + Main gezet. Uiteindelijk 1.5 dB hoger level gegeven en gaat ie wel aan als je bv. naar Sonos radio luistert of TV kijkt. Zonder woofer vind ik het veel te dun klinken. BIj 5.1 of Atmos ging ie natuurlijk wel aan.
Ik heb zelf de AVR X3600h en zit momenteel met een soort van zelfde probleem. Een maand of 4 geleden hield mijn Harman Kardon HKTS subwoofer ermee op. Althans, het gaf opeens niet meer die punch die het voorheen gaf. Nog niet veel later ging de LED ervan knipperen dus dacht ik het bekende HK kwaaltje wat subwoofers betreft. Uiteindelijk gekozen om het te repareren, maar toch kwam de oude kracht er niet mee terug.
Nu heb ik dus via marktplaats tijdelijk een zelfde subwoofer aangeschaft (ik ga binnenkort over op Q Acoustics 3050i 5.1 Plus) en dus in de veronderstelling dat het nu wel weer goed zou zijn, maar tevergeefs. Precies dezelfde kracht komt er uit de subwoofer.
Ik heb mijn versterker daarna naar de fabrieksinstellingen gezet en alles weer opnieuw ingesteld. Het gekke is dat tijdens de speakers configureren en tijdens het proces waarbij je de volume knop op de subwoofer naar het juist aantal (75) decibel moet draaien, de subwoofer weer als vanouds klonk. Ook toen de Audyssey configuratie aan de slag ging met het kalibreren van het geluid klonk de pulse vanuit de woofert gewoon goed. Maar daarna zette ik de Atmos demo op de Series X aan, want daar liet de subwoofer zich vroeger goed horen, en gaf het weer een matig gedonder (onweersbui in de demo

).
Bij het handmatig de niveaus aanpassen merkte ik op dat de Audyssey configuratie de subwoofer op -8,5db had gezet. Deze handmatig naar het maximale brengen, dus flink in de plus, leverde iets meer bass op. Ook had ik de knop achterop de subwoofer volledig open gezet wat echt minimaal resultaat opleverde.
Helaas heb ik ook niemand in mijn omgeving die een Home Cinema set heeft waarbij ik de subwoofer(s) kan testen en checken of ze het daar wel doen.
Ik begin nu te denken dat er softwarematig iets niet in orde is in mijn receiver en ben erover aan het nadenken om deze terug te brengen naar kamera-express waar ik nog een jaar garantie heb. Maar wilde eerst toch even hier kijken of iemand eenzelfde probleem heeft gehad en wellicht een oplossing heeft gevonden..?