Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:55

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

pjisonline schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:22:
Ik heb LFE+Main ingesteld staan, dus het laag wordt zowel naar de subwoofer als de front speakers.

Wat Millert suggereert als laatste, dat heb ik precies gisteren geprobeerd. Ik dacht, wat als ik dat Audyssey filter eens helemaal uitzet. En ja, het klinkt veel beter! Veel evenwichtiger en er is mooi laag. Dus mijn conclusie is dat dat filter om onbekende reden het laag eruit heeft gefilterd door de detectie. Daarom moest ik ook in die app een enorme boost geven aan dat laag om het weer op te krikken. Uiteindelijk gaf dit wel laag maar ook een onprettig en onnatuurlijk geluid.
Ik vraag me dan wel af wat ik fout doe bij de detectie. Ik heb die microfoon op de meegeleverde kartonnen standaard, op oorhoogte op luister posities. Wat kan je meer doen?
Mooi dat het nu beter klinkt; ik zie dat je het over posities hebt, dat zou ik dus, als je überhaupt al wil meten en instellen met Audyssey, even beperken tot 1 centrale luister positie en kijken wat dat doet.

Had het al iets vaker aangegeven:
MDKlapwijk schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:31:
@pjisonline, even een quote van mijzelf uit een ander topic:

[...]

En staat je sub zelf niet op max. gain, ik dacht dat je die tijdens het Audyssey-vehaal op 1/3 moet/mag staan?
MDKlapwijk schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 13:04:
@basjuhh, als je een sub-woofer hebt staan, dan zijn al je andere speakers 'small'. Dat heeft niets met het formaat te maken, maar of het laag voor de sub ook naar de speakers gestuurd wordt.

Zodra je je speakers op small zet, krijg je waarschijnlijk de optie om de cross-over per speaker in te stellen; deze kan je over het algemeen op ongeveer 1.5x de minimale waarde van de frequency range van de speaker zetten:
- Zensor 7 -> 40 x 1.5 = 60 Hz
- Zensor 5 -> 43 x 1.5 = 64.5 Hz -> 60 of 70 Hz afhankelijk of de versterker die optie heeft
- Vokal -> 47 x 1.5 = 70.5 Hz -> 70 of 80 Hz afhankelijk of de versterker die optie heeft

Verder zou ik trouwens eerst handmatig alles instellen, dus alleen de afstanden tot luister positie en de cross-overs. Al die automagische shizzle is leuk, maar als je niet in een spiegelpaleis zit, zou handmatig ook al goed moeten zijn.
Dus nog 1x samenvattend de handmatige opties die je hebt;
  1. meest aanbevolen, door o.a. SVS, de versterker hoeft dan minder hard te werken voor het laag en blijft er meer "oompf" over voor mid/hoog en de roll-offs zijn netter/minder hard, door de individuele cross-overs op de speakers:
    - alle speakers op small,
    - speaker cross-overs op 1.5x minimale waarde van de frequency range (of min.+20Hz)
    - sub cross-over op default laten staan (120Hz?),
    - handmatig afstanden tot 1 centrale luister positie instellen,
    - handmatig op gehoor de gains via speaker test signal instellen.
    - gain op de sub zelf op 1/3 en cross-over op max/lfe, de versterker regelt immers de cross-over op de LFE
  2. iets minder aanbevolen, omdat de versterker dan harder moet werken voor het laag en er minder "oompf" over blijft voor mid/hoog, tevens zijn de cross-overs voor de fronts dan niet in te stellen:
    - front speakers op large,
    - Optie LFE+Main aan,
    - sub cross-over op default laten staan (120Hz?),
    - handmatig afstanden tot 1 centrale luister positie instellen,
    - handmatig op gehoor de gains via speaker test signal instellen.
    - gain op de sub zelf op 1/3 en cross-over op max/lfe, de versterker regelt immers de cross-over op de LFE
  3. Alle 2 deze opties geven ook de mogelijkheid om naar pure/direct te schakelen, waarbij er geen rerouting van de signalen plaats vindt en er dus full range naar alle speakers gaat. Alleen weet ik niet of de LFE+Main actief blijft in dat geval...
Dit zou je in ieder geval een redelijk klinkende basis instelling moeten geven.

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjisonline
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-03 07:28
Millert schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:01:
@pjisonline Welke dB waarde geeft hij aan na de meting bij de subwoofer? Idealiter een waarde tussen - 3 en - 9. Even met de gain/volumeknop spelen met verschillende metingen.
Let er ook op dat de subwoofer uit stand-by is vanaf de eerste meting en direct mee doet.
Bij de meeting geeft hij voor de subwoofer -9.0 dB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:39
@pjisonline Oké, dan zit hij nog binnen het bereik dat de Denon kan corrigeren (t/m - 12). Je kunt de eventueel in de MultEQ app de waarde met 3 dB verhogen tot - 6 voor wat extra laag. Bij sommige subwoofers zie je dat ze bij lagere volumes niet goed uit standby komen als Audyssey een te hoge negatieve correctie toepast.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowman888
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-09 18:39
Meer mensen hier die de T-Mobile Thuis ontvanger op hun Denon hebben aangesloten? Sinds die een nieuw OS heeft pakt mijn Denon (1600) dit beeld om de zoveel tijd in die resolutie onder 720p. Zet je de Denon uit en weer aan, dan is het weer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Snowman888 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 08:15:
Meer mensen hier die de T-Mobile Thuis ontvanger op hun Denon hebben aangesloten? Sinds die een nieuw OS heeft pakt mijn Denon (1600) dit beeld om de zoveel tijd in die resolutie onder 720p. Zet je de Denon uit en weer aan, dan is het weer goed.
Geen T-Mobile box, maar wel HDMI-handshake (geluid en beeld skippen) issues met de Ziggo Next box. Dit met m'n eigen Next op de x8500 en nu de x2400, bij m'n schoonouders op een Sony receiver en ik geloof dat ze bij Klubben Rotterdam hetzelfde ervaren met hun Next box. Bij mij is van hdmi souce weg en terug switchen voldoende om het te verhelpen. Ik vermoed dus een firmware issue of zelfs een hardware issue op de tv box....

(Probleem is alleen op de Next, niet op de BD, Switch of Shield en kabels zijn net vervangen door extra geisoleerde 8k varianten van 3 meter)

[ Voor 5% gewijzigd door MDKlapwijk op 21-08-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjisonline
Millert schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:08:
@pjisonline Oké, dan zit hij nog binnen het bereik dat de Denon kan corrigeren (t/m - 12). Je kunt de eventueel in de MultEQ app de waarde met 3 dB verhogen tot - 6 voor wat extra laag. Bij sommige subwoofers zie je dat ze bij lagere volumes niet goed uit standby komen als Audyssey een te hoge negatieve correctie toepast.
Maar dan gaat het dus alleen over de subwoofer. Het gaat er juist om dat Audyssey ook op de front geen laag weergeeft. De detectie filtert het eruit.
Alle goede tips ten spijt, ik heb alles al geprobeerd. Nu ik Audyssey heb uitgeschakeld is het geluid beter dan ooit. Ik heb besloten het zo te laten. Ik vind het teleurstellend dat Denon het zo lastig heeft gemaakt en dat het volgen van de standaard setup tot een onbevredigend restulaat leidt. Dat zo veel tweaken en uitproberen nodig is om het geluid beter te krijgen. Terwijl het doel van Audyssey toch het tegenovergestelde is.

Ik wacht en kijk stiekem uit naar de Onkyo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@pjisonline Jammer om te horen dat je er met Audyssey geen beter geluid uit krijgt. Ik heb enkel goede ervaringen met verschillende Denon en Marantz receivers wat dat betreft. Je zou ook zonder de MultEQ app tot goede resultaten moeten kunnen komen.

Wat mij wel een aantal keren is gebeurd is dat er per ongeluk op de preset knoppen op de remote is gedrukt (game/movie..) en dat dan alle aanpassingen worden uitgeschakeld. En vervolgens vraag ik me af waarom het geluid zo slecht klinkt.. Als laatste controle, als je het nog ziet zitten, staat Audyssey wel ingeschakeld en op Reference?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjrkTEUPp4_pFOuxyStF6TRYDcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6se87p2uWhIn7lOajzXn5tv.jpg?f=fotoalbum_large

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Millert, het kan zijn dat bij @pjisonline de satellieten en center er voor zorgen dat de fronts worden teruggeschroefd. Misschien wordt er bij Audyssey meer naar de gehele opstelling gekeken, dan naar 1 enkele speaker?

Heb zelf in het verleden een redelijke mismatch gehad met Canton 150XL surround speakers en een setje zuilen als front. Ben uiteindelijk van 7.1 naar 5.1 en 2.1 gegaan, De 1903 en de 4520 konden nl. mooi automagisch, gebaseerd op source input, tussen speaker setup A en B switchen.

Later de Cantons vervangen met Dali Zensors+sub en ook dat in 5.1+2.1 gehouden.

[ Voor 7% gewijzigd door MDKlapwijk op 22-08-2021 11:54 . Reden: Info m.b.t. Zensors toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:06
pjisonline schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:22:
Ik vraag me dan wel af wat ik fout doe bij de detectie. Ik heb die microfoon op de meegeleverde kartonnen standaard, op oorhoogte op luister posities. Wat kan je meer doen?
Het zou mogelijk kunnen zijn dat er een gigantische piek zit in het laag op het meetpunt. Audyssey corrigeert dat dan naar beneden bij, waardoor je aanzienlijk minder laag overhoud. Dat zou je kunnen testen door de subwoofer op een andere plek te zetten en opnieuw zo'n meting te doen. Maar als alles nu gewoon goed klinkt, zie ik geen reden waarom je dat zou willen. Audyssey staat er volgens mij ook niet om bekend dat het zeer goede correcties doet in het laag, het is vaker een hit-or-miss.

Wat je evt wel nog eens kunt testen is of de subwoofer wel een toegevoegde waarde heeft, door deze gewoon uit te zetten. Niet iedereen heeft behoefte aan een subwoofer en de prestaties worden erg bepaald door de grootte en vorm van de ruimte waar het in staat en deels ook door de plaatsing. Dat eerste heb je niet in de hand en voor het tweede zijn de opties vaak beperkt. Het voordeel van laag door de speakers is dat je twee weergevers hebt ipv een, waardoor je met een beetje geluk de gebreken door de plaatsing van de ene weergever, kan compenseren met de andere. Soms is het beter om gewoon egaal laag te hebben wat niet zo diep gaat, dan erg diep laag wat eigenlijk nooit goed klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
MDKlapwijk schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:25:
@Millert, het kan zijn dat bij @pjisonline de satellieten en center er voor zorgen dat de fronts worden teruggeschroefd. Misschien wordt er bij Audyssey meer naar de gehele opstelling gekeken, dan naar 1 enkele speaker?

Heb zelf in het verleden een redelijke mismatch gehad met Canton 150XL surround speakers en een setje zuilen als front. Ben uiteindelijk van 7.1 naar 5.1 en 2.1 gegaan, De 1903 en de 4520 konden nl. mooi automagisch, gebaseerd op source input, tussen speaker setup A en B switchen.

Later de Cantons vervangen met Dali Zensors+sub en ook dat in 5.1+2.1 gehouden.
Dat zou kunnen. Maar dit zou je dan wel terug kunnen zien in de meetresultaten in de MultEQ app toch? In de afstand, crossover en volume dB correctie. Heb zelf van een Kef KHT5005.2 surround set geupgrade naar de Q Acoustics 3050i/3020i/3090Ci en dit stapsgewijs. Begonnen met enkel de twee staande speakers voor, dit regelde Audyssey keurig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Millert schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:59:
[...]

Dat zou kunnen. Maar dit zou je dan wel terug kunnen zien in de meetresultaten in de MultEQ app toch? In de afstand, crossover en volume dB correctie. Heb zelf van een Kef KHT5005.2 surround set geupgrade naar de Q Acoustics 3050i/3020i/3090Ci en dit stapsgewijs. Begonnen met enkel de twee staande speakers voor, dit regelde Audyssey keurig af.
Tja, maar dat zijn wel even heel andere beestjes dan die van de Infinity TSS-450...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjisonline
LA-384 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

Het zou mogelijk kunnen zijn dat er een gigantische piek zit in het laag op het meetpunt. Audyssey corrigeert dat dan naar beneden bij, waardoor je aanzienlijk minder laag overhoud. Dat zou je kunnen testen door de subwoofer op een andere plek te zetten en opnieuw zo'n meting te doen. Maar als alles nu gewoon goed klinkt, zie ik geen reden waarom je dat zou willen. Audyssey staat er volgens mij ook niet om bekend dat het zeer goede correcties doet in het laag, het is vaker een hit-or-miss.

Wat je evt wel nog eens kunt testen is of de subwoofer wel een toegevoegde waarde heeft, door deze gewoon uit te zetten. Niet iedereen heeft behoefte aan een subwoofer en de prestaties worden erg bepaald door de grootte en vorm van de ruimte waar het in staat en deels ook door de plaatsing. Dat eerste heb je niet in de hand en voor het tweede zijn de opties vaak beperkt. Het voordeel van laag door de speakers is dat je twee weergevers hebt ipv een, waardoor je met een beetje geluk de gebreken door de plaatsing van de ene weergever, kan compenseren met de andere. Soms is het beter om gewoon egaal laag te hebben wat niet zo diep gaat, dan erg diep laag wat eigenlijk nooit goed klinkt.
Het is grappig dat je dit schrijft! Ik had namelijk eerst geen subwoofer. Die heb ik ook nooit nodig gehad toen ik m'n oude Onkyo nog had. Mijn front speakers kunnen juist erg mooi laag weergeven. Ik heb juist die subwoofer speciaal aangeschaft omdat het geluid van de Denon zo mager was. Maar ja, dat was dus niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjisonline
Millert schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:12:
@pjisonline Jammer om te horen dat je er met Audyssey geen beter geluid uit krijgt. Ik heb enkel goede ervaringen met verschillende Denon en Marantz receivers wat dat betreft. Je zou ook zonder de MultEQ app tot goede resultaten moeten kunnen komen.

Wat mij wel een aantal keren is gebeurd is dat er per ongeluk op de preset knoppen op de remote is gedrukt (game/movie..) en dat dan alle aanpassingen worden uitgeschakeld. En vervolgens vraag ik me af waarom het geluid zo slecht klinkt.. Als laatste controle, als je het nog ziet zitten, staat Audyssey wel ingeschakeld en op Reference?

[Afbeelding]
Ja, stond op "Reference". Het heeft misschien allemaal te maken met de akousiek van mijn kamer die bij de detectie een te veel laag detecteert, en het daardoor terugschroeft, zoals LA-384 ook aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 22:32
Beste Medetweakers,

Ik ben nieuw in dit forum, en heb even een vraagje; ( of eigenlijk 2 )

Ik heb van de week mijn Denon x4700h binnengekregen. ( het nieuwe model met de HDMI 2.1 fix ). Ben er tot nu toe best tevreden over, maar ik krijg 1 ding niet voor elkaar;

Ik heb een 5.1 setup;

2x front speakers ( Wharfedale Evo 4.4 )
2x side speakers ( Wharfedale Diamond 12.4 )
1x center speaker ( Klipsch R34C )
1x subwoofer ( Klipsch SPL120 )

De side speakers staan links en rechts in de kamer. Net iets achter mijn luisterplek.

Aangestuurd via e-Arc vanaf een LG E9 ( die heeft nog Dolby Digital )

Nu wil ik met gewoon muziek luisteren ( voornamelijk FLAC files vanaf de PC ) graag 2x stereo hebben. Dus de fronts en de side's.

Nu zet ik elke keer de center speaker uit, maar dit moet toch makkelijker kunnen? Ik kan nergens een optie vinden om dit in te stellen. Of moet ik misschien de Diamonds als back speakers configureren? En zo ja, moet ik dan de hele setup weer opnieuw doorlopen ?

2e vraagje: hoe kan ik zien welke DAC's er in dit exemplaar zitten? Heb begrepen dat AKM DAC's ( tijdelijk ) zijn vervangen ( geweest ) ? Kan dat ergens worden teruggevonden m.b.v. het serienummer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@micla Ik heb dan wel een X2400 maar hier zit geen mogelijkheid op tot 2x stereo, enkel multi channel stereo maar dan doet alles mee en (center en atmos). Ik vermoed dat dit bij jou niet anders is, en inderdaad, niet praktisch om telkens de speaker configuratie aan te passen.

Mogelijk dat het lukt om het via de pc al in 2x stereo uit te sturen. Maar ik weet zo niet welk programma dit kan. Dus in een surround formaat met enkel audio voor je fronts en backs.

[ Voor 25% gewijzigd door Millert op 27-08-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
Millert schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:42:
@micla Ik heb dan wel een X2400 maar hier zit geen mogelijkheid op tot 2x stereo, enkel multi channel stereo maar dan doet alles mee en (center en atmos). Ik vermoed dat dit bij jou niet anders is, en inderdaad, niet praktisch om telkens de speaker configuratie aan te passen.

Mogelijk dat het lukt om het via de pc al in 2x stereo uit te sturen. Maar ik weet zo niet welk programma dit kan. Dus in een surround formaat met enkel audio voor je fronts en backs.
@Millert ,Dank voor je reactie. Kan gewoon niet geloven dat dit niet mogelijk is. Je zou toch denken dat je per "preset" de speaker configuratie aan moet kunnen passen? Waar zijn die presets anders voor ?

Dat laatste is wel een interessante inderdaad. Ik ga me daar even in verdiepen. Dat lost echter nog niet alles op, daar ik ook gebruik maak van andere stereo sources als LP en CD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Je hebt maar 5.1 dus met multi channel stereo heb je precies wat je wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@Goofy1978 Volgens mij wil micla 2x stereo zonder de center. Bij multi channel stereo doen alle speakers mee.

@micla De presets kan je gebruiken om verschillende direct naar een bepaalde bron en ik meen gewenste Audyssey instelling te schakelen (offset, subwoofer level etc). Ik pas alleen de offset aan (aanpassen ref niveau) per bron en dit onthoud hij sowieso.

Over de verschillende niveaus van de offset staat hier een stukje.
https://manuals.denon.com/AVRX4100W/EU/EN/GFNFSYphwaueoj.php

[ Voor 67% gewijzigd door Millert op 27-08-2021 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Volgens mij doet de center dan niet mee hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@Goofy1978 Hier doet de center dan vrolijk mee, alsmede de Atmos speakers. Zou ook graag 2x stereo gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@micla je moet je sides idd als rear configureren. Dat sowieso, omdat je een 5.1 set hebt. Sides zijn vziw alleen bij 7.1 relevant. Uiteraard opnieuw inregelen, want van afstanden etc klopt dan geen drol meer.
Als je vervolgens een stereobron op multichannel stereo zet, krijg je geluid over al je speakers. De sub en center doen dan ook mee. Echter niet in een 5.1 modus, maar meer als een 2x2 met sub, waarbij de center meedoet om het geluidsbeeld van de front nog wat mooier te maken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• micla
@Millert , naar aanleiding van jou reactie waarin je de audyssey optie aanhaalde, heb ik toch even de stoute schoenen aangetrokken, de mic gepakt ( waar ik eigenlijk ver vanaf wou blijven wegens meerdere reacties binnen dit forum dat het meer kwaad dan goed kon doen ), maar toch maar even geprobeerd, en het resultaat is overweldigend. ( ik snap nu wel het ontbreken van 2x stereo optie eigenlijk )

Ik hoor de center nu helemaal niet meer. Het maximum volume heeft zich echter wel aangepast naar max 83 ( op de schaal van 100 ), maar ik vind het prima zo. Dit resultaat had ik niet verwacht van audyssey, het is prachtig.

Eigenlijk is mijn issue m.b.t stereosound nu opgelost, de center kan nu prima mee met het stereobeeld wat ik voor ogen had. Ik moet nog even kijken hoe dit uitpakt m.b.t. het 5.1 geluid van film en games, maar daar kom ik eventueel nog op terug.

@The Eagle Ik snap jou post niet helemaal, kun je die iets verduidelijken? En zou dat nu nog zin hebben nu ik het stereobeeld voor elkaar heb? in de toekomst wil ik ook wel rears en hoogtespeakers installeren en zo, maar dat laat mijn budget helaas nu nog even niet toe, oftewel toekomst muziek. :)

Vooralsnog ben ik enorm geholpen, bedankt voor jullie reacties..

[ Voor 7% gewijzigd door micla op 27-08-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tuurlijk heeft dat zin. Het stereobeeld zijn je frontspeakers en daar verandert niks aan. Mocht je specifieke eq, crossover of andere instellingen hebben gedaan die je wilt behouden, even vooraf opschrijven voor je audissey opnieuw draait.
Als je multichannel stereo draait, heb je voor en achter stereo, waarbij je sub voor beiden het laag verzorgt voor zover ingesteld. Je zult ws ook merken dat je sub iets meer doet voor de rear speakers, want meestal kunnen die iets minder laag aan dan je fronts. Verder zal je center aangesproken worden om het stereobeeld aan de voorkant nog wat beter te maken. Denk aan positionering van instrumenten, stemmen etc.

Trust me, als je het eenmaal zo ingesteld hebt draai je bijna niet meer anders, je zit echt in de muziek dan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micla
@The Eagle
je zult ws ook merken dat je sub iets meer doet voor de rear speakers, want meestal kunnen die iets minder laag aan dan je fronts.
Ik neem even aan dat je de specs van mijn ( op dit moment side ) speakers kent of hebt opgezocht. Die hebben naar mijn mening geen last van het niet kunnen weergeven van low frequenties ;) het zijn beide full frequenties speakers, dus daar lijkt mij geen probleem te liggen. De Sub heb ik derhalve ook uitgeschakeld in de beoogde omstandigheden. ( ik gebruik de sub eigenlijk alleen met gaming en heel soms met film kijken ).

Rest nog de vraag wat het verschil is in aansturing ( beleving ) m.b.t het aansluiten van de sourround speakers als zijnde side of back speakers.? Zou ik bv verschil merken in HDTS-MA of TRUE HD als ik de spaekers zoals nu als side heb aangesloten t.o.v. aansluiten als Back speakers?

But, even so, mijn prio ligt echt voornamelijk in het beluisteren van stereo muziek ( dus huidige opstelling ) , en niet in het surround van films en games. Ik zal dus vast ergens concessies moeten doen.

Vooralsnog ben ik even geholpen door jullie aanwijzen. Dank, ik ben weer wat wijzer geworden vandaag ;)

Edit, nu ik er zo over nadenk zou dat side of back natuurlijk m.b.t stereo helemaal niet moeten uitmaken of ze side of back geconfigureerd zijn als ze op all channel stereo staan. rest de vraag nog of het uit zou maken met sourround streams... any Idea @The Eagle ?

[ Voor 10% gewijzigd door micla op 27-08-2021 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
Is 45Hz ~ 20kHz full range? Ik zou ze alsnog als small instellen met een crossover op 60Hz als je een fatsoenlijke subwoofer hebt.

[ Voor 65% gewijzigd door Millert op 27-08-2021 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mijn Klipsch F3 fronts doen zelfs 35Hz - 23kHz +/-3dB en toch is daar een sub een prima aanvulling. Ook voor muziek als je hem op lfe+
Main zet qua instelling. Gaat dan door tot de 28hz of lager, afhankelijk van je sub.

Vwb side of rear: als je een discreet meerkanaals signaal zoals DTS of whatever hebt, worden de respectievelijke speakers discreet aangestuurd. Als je het mij vraagt klopt je aansturing / configuratie van home cinema nu simpelweg niet. Lees het boekje er eens op na hoe je de boel moet aansluiten. Dat zal voor 5.1 niet op side zijn verwacht ik ;)

Als je echt sec wilt focussen op stereo muziek zou ik de boel zo configureren dat de rears of sides als tweede set fronts gebruikt worden. Dat kan namelijk ook. Keerzijde is dan echter dat een discreet meerkanaals signaal (DTS MA etc) naar stereo teruggezet wordt. Dat gaat dan vervolgens wel weer over twee stereoparen speakers. Maar niet meer apart aangestuurd, dus effect geluid zal ongetwijfeld minder zijn. Reken niet op overvliegende helicopters zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-09 12:57
Vandaag mijn bestelde X2700H binnen gekregen, ik heb alleen wat HDMI problemen.

Aangesloten via de ARC poort, het duurde even voordat ik beeld had (Samsung UE46D8000 van 2011), maar uiteindelijk had ik beeld heb ik de setup doorlopen.

Ik kreeg de ARC niet aan de praat, HDMI poort op de TV en receiver zijn de juiste en in het menu van de Denon is het ingeschakeld. Maar mijn TV vind geen apparaten als ik deze laten zoeken. Als test eens een andere HDMI kabel geprobeerd, maar sindsdien werkt de ARC HDMI poort helemaal niet meer. Mijn TV geeft aan dat het signaal niet wordt ondersteund (met 3 verschillende HDMI kabels). De tweede HDMI poort werkt wel gewoon.

Als test heb ik mijn PC monitor aangesloten, maar hier hetzelfde, geen beeld op de ARC HMDI poort (af en toe wat sneeuw) en wel op de tweede HDMI poort.

Ik heb een factory reset gedaan, maar dat mocht niet helpen.

Kan ik nog iets doen? Of lijk ik een DOA te hebben? De TV is wat ouder (1080P), maar dat zou toch geen probleem moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:37

The Zep Man

🏴‍☠️

SpaceAce schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:16:
Vandaag mijn bestelde X2700H binnen gekregen, ik heb alleen wat HDMI problemen.

Aangesloten via de ARC poort, het duurde even voordat ik beeld had (Samsung UE46D8000 van 2011), maar uiteindelijk had ik beeld heb ik de setup doorlopen.
Waarom gebruik je ARC? Daarmee mis je alle HD geluidsformaten. :?

Je TV loopt sterk achter op je receiver. Sluit je HDMI apparatuur direct aan op de receiver voor het beste resultaat. Al kijk je TV via je TV en ARC werkt niet om het geluid te sturen, dan kan je altijd nog een TOSLINK kabel gebruiken.
Ik kreeg de ARC niet aan de praat, HDMI poort op de TV en receiver zijn de juiste en in het menu van de Denon is het ingeschakeld. Maar mijn TV vind geen apparaten als ik deze laten zoeken. Als test eens een andere HDMI kabel geprobeerd, maar sindsdien werkt de ARC HDMI poort helemaal niet meer. Mijn TV geeft aan dat het signaal niet wordt ondersteund (met 3 verschillende HDMI kabels). De tweede HDMI poort werkt wel gewoon.
Klok, klepel. Weet je wel wat ARC is? Wat wil je bereiken? :?
Als test heb ik mijn PC monitor aangesloten, maar hier hetzelfde, geen beeld op de ARC HMDI poort (af en toe wat sneeuw) en wel op de tweede HDMI poort.
Mogelijk een brakke kabel. Ga eerst weer terug naar de werkende situatie (TV met de kabel die werkt).
Ik heb een factory reset gedaan, maar dat mocht niet helpen.
Je kan nog proberen om de firmware te actualiseren, maar eerst zou ik andere oplossingen proberen.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• SpaceAce
The Zep Man schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:28:
[...]
Waarom gebruik je ARC? Daarmee mis je alle HD geluidsformaten. :?

Je TV loopt sterk achter op je receiver. Sluit je HDMI apparatuur direct aan op de receiver voor het beste resultaat. Al kijk je TV via je TV en ARC werkt niet om het geluid te sturen, dan kan je altijd nog een TOSLINK kabel gebruiken.

[...]
Klok, klepel. Weet je wel wat ARC is? Wat wil je bereiken? :?

[...]
Mogelijk een brakke kabel. Ga eerst weer terug naar de werkende situatie (TV met de kabel die werkt).

[...]
Je kan nog proberen om de firmware te actualiseren, maar eerst zou ik andere oplossingen proberen.
Het is toch niet vreemd om mijn TV via ARC aan te sluiten? Ik heb alle andere apparatuur via de receiver aangesloten en ik gebruik de ARC poort op de receiver zodat ook het geluid van mijn TV via de receiver kan gaan.

Ik heb 3 verschillende HDMI kabels getest, één daarvan is high speed 2.0 HDMI kabel, deze is echter wel wat langer (7.5 meter) en mogelijk dat dit een probleem kan zijn met ARC? Ik had daarom wat andere kabels getest (weet niet wat voor type, maar wel wat ouder), maar daarmee had ik hetzelfde probleem.

Aangezien de tweede HDMI uitgang wel altijd werkt lijken me de kabels in orde, al kan ik me voorstellen dat er misschien qua aansturing een verschil zit tussen de eerste en tweede HDMI uitgang.

Een firmware update heb ik al gedaan.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

SpaceAce schreef op donderdag 2 september 2021 @ 07:02:
[...]

Het is toch niet vreemd om mijn TV via ARC aan te sluiten? Ik heb alle andere apparatuur via de receiver aangesloten en ik gebruik de ARC poort op de receiver zodat ook het geluid van mijn TV via de receiver kan gaan.
Dat is een (eigenlijk de enige) terechte reden, maar dat kwam niet goed over in je post. Zeker niet toen je begon over jouw monitor en ARC. ;)
Aangezien de tweede HDMI uitgang wel altijd werkt lijken me de kabels in orde, al kan ik me voorstellen dat er misschien qua aansturing een verschil zit tussen de eerste en tweede HDMI uitgang.
Als de eerste HDMI uitgang op geen enkele TV/monitor werkt, dan lijkt het mij een RMA.

• patrick451!
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-09 14:39
[...]

Ik heb 3 verschillende HDMI kabels getest, één daarvan is high speed 2.0 HDMI kabel, deze is echter wel wat langer (7.5 meter) en mogelijk dat dit een probleem kan zijn met ARC? Ik had daarom wat andere kabels getest (weet niet wat voor type, maar wel wat ouder), maar daarmee had ik hetzelfde probleem.

Een firmware update heb ik al gedaan.
Ik zou toch aanraden om even naar je HDMI kabels te kijken (/nieuwe te kopen). Ik had in het begin ook gezeur om ARC werkend te krijgen op de X2700H. Werkte ook met allemaal oude/goedkope kabels. Inmiddels alles aangesloten met kabels van Ali (zie een van mijn andere posts in het Nvidea Shield topic). Nooit meer problemen gehad.

Omtrent HDMI output 1 en 2:
Enkel HDMI output 1 maakt gebruik van ARC / EARC.

[ Voor 3% gewijzigd door patrick451! op 02-09-2021 10:01 ]

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Ik dacht dat vanaf zo'n 6 meter je problemen kon gaan verwachten en je beter naar hdmi over utp/cat5e kon gaan kijken?

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:26
Misschien is een betere hdmikabel de oplossing. Je hoeft dan echt geen peperdure kabel te kopen. Via Amazon (of Ali als je alle tijd hebt) koop je voor €12 een prima hdmi 2.1 kabel van Ugreen (betrouwbaar merk). Qua hdmikabel ben je dan i.i.g. voor de verre toekomst klaar! ;)
Zie: https://www.amazon.nl/-/e...7031&s=electronics&sr=1-1

[ Voor 8% gewijzigd door Vulcan750 op 02-09-2021 11:45 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

• SpaceAce
MDKlapwijk schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:26:
[...]

Ik dacht dat vanaf zo'n 6 meter je problemen kon gaan verwachten en je beter naar hdmi over utp/cat5e kon gaan kijken?
Neem de receiver vanavond mee naar een bekende die een HDMI 2.1 kabel heeft liggen en daarnaast ook een 2020 model TV heeft. Dan kan ik in ieder geval wat zaken uitsluiten.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:57
[...]
Nee, dat is niet vreemd. Sterker nog, ik zou dat juist aanbevelen. Je hoeft ARC niet te gebruiken, maar die optie hou je wel open als je het op die manier aansluit. Vreemd dat je geen beeld krijgt inderdaad. Geen geluid kan nog wel eens een euvel zijn.

Voor de zekerheid: Je hebt geen beeld als je de HDMI out op je receiver aansluit op de HDMI in van je tv die ARC ondersteunt. Je hebt wel beeld als je de HDMI out op je receiver aansluit op de HDMI in van je tv die geen ARC ondersteunt. Je zou namelijk altijd beeld moeten hebben op een HDMI poort die ARC ondersteunt. Voor geluid moet je wel wat settings instellen op je tv en receiver.

Als je content op je tv afspeelt (app of via usb/harde schijf, chromecast whatever) en alleen het geluid via ARC naar de receiver laat lopen, heb je dan wel geluid? Vergeet de receiver niet op tv audio te zetten als je geluid via ARC wilt laten lopen. Althans, dat moet bij mijn Marantz altijd en aangezien Marantz en Denon hetzelfde zijn verwacht ik dat bij een Denon ook.

[ Voor 45% gewijzigd door Hulleman op 02-09-2021 13:32 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• SpaceAce
Hulleman schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:25:
[...]

Nee, dat is niet vreemd. Sterker nog, ik zou dat juist aanbevelen. Je hoeft ARC niet te gebruiken, maar die optie hou je wel open als je het op die manier aansluit. Vreemd dat je geen beeld krijgt inderdaad. Geen geluid kan nog wel eens een euvel zijn.

Voor de zekerheid: Je hebt geen beeld als je de HDMI out op je receiver aansluit op de HDMI in van je tv die ARC ondersteunt. Je hebt wel beeld als je de HDMI out op je receiver aansluit op de HDMI in van je tv die geen ARC ondersteunt. Je zou namelijk altijd beeld moeten hebben op een HDMI poort die ARC ondersteunt. Voor geluid moet je wel wat settings instellen op je tv en receiver.

Als je content op je tv afspeelt (app of via usb/harde schijf, chromecast whatever) en alleen het geluid via ARC naar de receiver laat lopen, heb je dan wel geluid? Vergeet de receiver niet op tv audio te zetten als je geluid via ARC wilt laten lopen. Althans, dat moet bij mijn Marantz altijd en aangezien Marantz en Denon hetzelfde zijn verwacht ik dat bij een Denon ook.
Nadat ik de receiver had geïnstalleerd had ik de HDMI ARC uitgang van mijn receiver aangesloten op de HDMI ARC ingang van mijn TV. Ik had beeld alleen het geluid van mijn TV werd niet terug gestuurd. Receiver stond op TV audio en ARC stond aan op de receiver. Echter, als ik op mijn TV ging scannen (Anynet+ is dat bij Samsung) vond deze geen apparaten.

Nadat ik ben gaan wisselen met kabels om een brakke HDMI kabel uit te sluiten werkte op een gegeven moment de ARC HDMI uitgang van mijn receiver helemaal niet meer, de TV geeft aan dat het formaat niet wordt ondersteund (meerdere ingangen op de TV getest) en op een PC monitor krijg ik af en toe sneeuw of rood beeld. Met 3 verschillende HDMI kabels getest, probleem bleef hetzelfde. De tweede HDMI uitgang werkt wel gewoon.

Ik neem de receiver nog mee naar een bekende van me om met een HDMI 2.1 kabel te testen en op een modernere TV. Mocht daar de HDMI poort ook niet werken dan ga ik hem aanmelden voor RMA/DOA.

• Millert
@SpaceAce Wat bedoel je met scannen? Als je de tv op het hdmi kanaal van de Denon zet zou je beeld moeten krijgen van de Denon, gewoon het logo, de set-up of een op de Denon aangesloten bron.

Is de televisie de bron en werkt ARC correct dan krijg je het geluid via de Denon als deze op TV Audio staat.

• SpaceAce
Millert schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:36:
@SpaceAce Wat bedoel je met scannen? Als je de tv op het hdmi kanaal van de Denon zet zou je beeld moeten krijgen van de Denon, gewoon het logo, de set-up of een op de Denon aangesloten bron.

Is de televisie de bron en werkt ARC correct dan krijg je het geluid via de Denon als deze op TV Audio staat.
In eerste instantie had ik ook beeld (op een later moment niet meer nadat ik wat kabels had gewisseld).

Op een Samsung TV kun je via het "tools" knopje op de afstandsbediening kiezen voor "Anynet+ CEC", hij scant/zoekt dan of er apparaten gevonden worden aan de andere "kant" van de HDMI kabel. Mijn vorige receiver (Onkyo die inmiddels is overleden) werd hierbij gevonden. Ik weet overigens niet zeker of dit van belang is om uiteindelijk via ARC het geluid terug te kunnen sturen. Heeft in ieder geval te maken dat je met je TV afstandsbediening het geluid harder en zachter kunt zetten.

Toen ik nog beeld had via de ARC HDMI uitgang op de receiver heb ik dit gedaan, maar hij vond toen de receiver niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Volume via afstandsbediening van tv is HDMI-CEC en het geluid van tv is dus HDMI-ARC. Bij Denon kan je CEC uitzetten en daarna ARC weer aan (terwijl ARC toch deel uitmaakt van de CEC 'standaard'?). Je zou dus even kunnen kijken of je CEC niet uit hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
Gisteren bij een bekende van me nog met HDMI 2.1 kabel getest op een nieuwer model TV, ook geen beeld op de ARC HDMI poort. Ga maandag een RMA aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoFranssen
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-05-2022
goedendag,

Ik heb een raar probleem, waarbij ik al heb rond gezocht, maar het probleem nog niet heb kunnen ontdekken hier op het forum. Tenmindte, niet met mijn zoek opdrachten. Dus als die er wel is, alvast mijn excusses.

Ik heb een Denon AVR X1400H versterker. Hierop via de HDMI een TV aangesloten. Via de ACR HDMI poort.
Telkens als we ik de keuken warmwater aftappen, of een elektrisch apparaat in de keuken inprikken, of überhaupt warm water tappen via douche ofzo, dan valt het tv geluid via de versterker voor 1 seconden weg. Loopt dan ook niet achter, maar is gewoon 1 seconde stil en dan is het er weer. Dit gebeurt gewoon stil, zonder ploppen of dergelijks. Gewoon stil en weer door.
Als ik gewoon muziek luister via de versterker, dus zonder tv, dan is alles in orde. Ook als ik alleen tv luister zonder de versterker, ook alles in orde. Enkel als het geluid via de HDMI loopt, hebben we deze storing. Dus bij geen warmwater gebruik, geen inprikken van apparatuur, en geen licht bedienen in de keuken is alls in orde. Is ook niet elke keer, maar met vlagen. Ik heb al een betere HDMI kabel gekocht, maar blijft hetzelfde. Ik heb feriet klemmen om verschillende kabels gedaan, maar lervert ook geen resultaat.

Mijn opstelling is wel, dat ik een 15 meter lange HDMI kabel gebruik, omdat de tv aan andere muur zit, dan de versterker. Dus de kabel moet een afstand van 11.5 meter afleggen om bij de versterker te komen. Hierbij is dan 3 meter opgerold achter de bank. Want een 11.5 meter kabel bestaat niet.

Met mijn 10 jaar oude Sony versterker heb ik deze problemen nooit gehad, met dezelfde opstelling en oude HDMI kabel. Enkel nu met deze nieuwe Denon versterker wel. Is Denon hier gevoeliger voor ?

mvg,
Marco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

MarcoFranssen schreef op zondag 19 september 2021 @ 11:07:
goedendag,

Ik heb een raar probleem, waarbij ik al heb rond gezocht, maar het probleem nog niet heb kunnen ontdekken hier op het forum. Tenmindte, niet met mijn zoek opdrachten. Dus als die er wel is, alvast mijn excusses.

Ik heb een Denon AVR X1400H versterker. Hierop via de HDMI een TV aangesloten. Via de ACR HDMI poort.
Telkens als we ik de keuken warmwater aftappen, of een elektrisch apparaat in de keuken inprikken, of überhaupt warm water tappen via douche ofzo, dan valt het tv geluid via de versterker voor 1 seconden weg. Loopt dan ook niet achter, maar is gewoon 1 seconde stil en dan is het er weer. Dit gebeurt gewoon stil, zonder ploppen of dergelijks. Gewoon stil en weer door.
Als ik gewoon muziek luister via de versterker, dus zonder tv, dan is alles in orde. Ook als ik alleen tv luister zonder de versterker, ook alles in orde. Enkel als het geluid via de HDMI loopt, hebben we deze storing. Dus bij geen warmwater gebruik, geen inprikken van apparatuur, en geen licht bedienen in de keuken is alls in orde. Is ook niet elke keer, maar met vlagen. Ik heb al een betere HDMI kabel gekocht, maar blijft hetzelfde. Ik heb feriet klemmen om verschillende kabels gedaan, maar lervert ook geen resultaat.

Mijn opstelling is wel, dat ik een 15 meter lange HDMI kabel gebruik, omdat de tv aan andere muur zit, dan de versterker. Dus de kabel moet een afstand van 11.5 meter afleggen om bij de versterker te komen. Hierbij is dan 3 meter opgerold achter de bank. Want een 11.5 meter kabel bestaat niet.

Met mijn 10 jaar oude Sony versterker heb ik deze problemen nooit gehad, met dezelfde opstelling en oude HDMI kabel. Enkel nu met deze nieuwe Denon versterker wel. Is Denon hier gevoeliger voor ?

mvg,
Marco
MDKlapwijk schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:26:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 19:04

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik zou niet voor UTP maar voor een hybride kabel gaan (optisch+koper voor ARC).

Waar zit de ketel eigenlijk en zit de Denon op de zelfde groep als de keuken? Ligt de HDMI kabel langs electra? Wat voor HDMI kabel heb je nu? Is de gebruikte bandbreedte hoger met de Denon?

[ Voor 58% gewijzigd door |sWORDs| op 19-09-2021 12:20 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 20:19
Ik heb recent mijn x2700h ; alleen blijkt dit een wat oudere serie te zijn geweest, aangezien de productiedatum voor mei lag. Aangezien ik nog in mijn twee weken bedenking zit en ik ook over wat audioproblemen lees met de HDMI adapter; weet ik even niet of ik er nu verstandig aan doe om hem terug te sturen en te vragen voor een nieuwere serie? Of de oplossing van de HDMI adapter gewoon gebruiken omdat ik geen zin in gedoe heb.. Het probleem speelt nog niet bij mij aangezien ik geen PS5 of Xbox X heb; maar dit kan natuurlijk in de toekomst veranderen.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

CronoS76 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:47:
Het probleem speelt nog niet bij mij aangezien ik geen PS5 of Xbox X heb; maar dit kan natuurlijk in de toekomst veranderen.
Ondersteunt je TV eARC? Zo ja, dan hoeft het (gebaseerd op je eisen/wensen) helemaal geen probleem te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 22-09-2021 08:28 ]

• CronoS76
The Zep Man schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:27:
[...]
Ondersteunt je TV eARC? Zo ja, dan hoeft het (gebaseerd op je eisen/wensen) helemaal geen probleem te zijn.
Nee, op dit moment nog niet maar de receiver was ook het eerste onderdeel wat ik vervang. De volgende gaat de TV zijn, dan kan ik rekening houden met eARC uiteraard en via een andere manier aan te sluiten. Een PS5 heb ik ook nog niet, maar zeer aannemelijk wel voor me dat ik die over een jaar of 3/4 heb voor mijn zoon.

Ik verwacht dat ik dit type receiver wel een tijdje ga hebben en ook zit er maar 1 HDMI 2.1 input op. Ik denk, als we een jaar of 5 / 6 verder zijn dat HDMI 2.1 meer mainstream gaat zijn op de apparatuur die we dan kopen. Ik denk hierdoor dat het aannemelijk is dat ik ooit dan die AVS-3 misschien een keer nodig ga hebben om dan gebruik te kunnen maken van HDMI 2.1: https://support.denon.com/app/answers/detail/a_id/13299 .. Dit zou betekenen dat ik ergens toch altijd vast zit aan een extra kastje in de verdere toekomst... Zou die AVS-3 ook de HDMI 2.1 adapter ingebouwd hebben? anders zou ik 2 extra kastjes nodig hebben :) ?

Ik denk er dus aan om hem dus inderdaad te houden nu..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

CronoS76 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:38:
Dit zou betekenen dat ik ergens toch altijd vast zit aan een extra kastje in de verdere toekomst... Zou die AVS-3 ook de HDMI 2.1 adapter ingebouwd hebben? anders zou ik 2 extra kastjes nodig hebben :) ?
Bron:
Q2. Can I use the 8K HDMI Switcher in lieu of an SPK618 Adapter?
A2. Yes, you can use the switcher in lieu of the SPK618 adapter and connect multiple gaming consoles to passthrough 4K/120hz or 8K/60Hz.
Ik zie dat de Denon AVS-3 voor 200 EUR wordt verkocht. Dat is belachelijk veel t.o.v. de prijs van de ondersteunde receivers. In 2020 kon je een AVR-X2700H voor 500 EUR krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door The Zep Man op 22-09-2021 09:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CronoS76
[b]The Zep Man in "Het Denon ervaringen/discussie Topic - Deel 4"The Zep Man schreef op woensdag 22 september 2021 @

Ik zie dat de Denon AVS-3 voor 200 EUR wordt verkocht. Dat is belachelijk veel t.o.v. de prijs van de ondersteunde receivers. In 2020 kon je een AVR-X2700H voor 500 EUR krijgen.
Je heb zeker gelijk; veel te duur momenteel voor een HDMI switch... Ook de receivers op zich zijn erg duur, maar dat zal wel te maken hebben met vraag en aanbod... Ooit zal dat wel weer normaal worden. Maar ik heb de switch nog niet nodig; misschien eens over 3 a 4 jaar; hopelijk kost die dan 50 euro ondertussen, haha :)

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

CronoS76 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:11:
Je heb zeker gelijk; veel te duur momenteel voor een HDMI switch... Ook de receivers op zich zijn erg duur, maar dat zal wel te maken hebben met vraag en aanbod... Ooit zal dat wel weer normaal worden. Maar ik heb de switch nog niet nodig; misschien eens over 3 a 4 jaar; hopelijk kost die dan 50 euro ondertussen, haha :)
Voor mij zou het enige interessante een nieuwe videokaart kunnen zijn die dit ondersteunt, want ik heb verder niets met consoles. Nieuwe videokaarten zijn voorlopig te duur om interessant te zijn, en waarschijnlijk zou ik zoiets toch aan willen sluiten via eARC (wellicht geen DTS, maar wel zaken als VRR). Dus inderdaad, voorlopig zie ik hier ook niets in. ;)

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:58

DropjesLover

Dit dus ->

Onze AVR X1300 receiver heeft moeite met Spotify connect. We streamen best veel, maar vaak is hij voor een tijdje niet vindbaar of kan ik er geen verbinding mee maken. Soms werkt een harde reset (stroom er 10s af) en weer bewust aanzetten. Maar ook een paar dagen niet en dan probeer je het weer eens en werkt het wel :?

Herkent iemand dit gedrag?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:06
Heeft mijn X3500H ook soms last van. Alleen bij gebruik van Spotify Connect op mijn telefoon (Pixel 4a) Wat bij mij helpt als ik Spotify Connect op mijn mobiel gebruik is eerst een andere app data laten gebruiken bijvoorbeeld nu.nl laten verversen. Dan krijg ik wel verbinding.

Misschien gaat wifi in een soort slaapstand en dan bij het verbinding maken met Spotify Connect dat het niet lekker werkt ofzo.

*edit* Stroom moet er hier alleen af als er onderhoud aan internet is geweest of er een storing is geweest.

[ Voor 30% gewijzigd door spookz0r op 22-09-2021 11:42 ]

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

DropjesLover schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:22:
Onze AVR X1300 receiver heeft moeite met Spotify connect. We streamen best veel, maar vaak is hij voor een tijdje niet vindbaar of kan ik er geen verbinding mee maken. Soms werkt een harde reset (stroom er 10s af) en weer bewust aanzetten. Maar ook een paar dagen niet en dan probeer je het weer eens en werkt het wel :?

spookz0r schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:37:
Heeft mijn X3500H ook soms last van. Alleen bij gebruik van Spotify Connect op mijn telefoon (Pixel 4a) Wat bij mij helpt als ik Spotify Connect op mijn mobiel gebruik is eerst een andere app data laten gebruiken bijvoorbeeld nu.nl laten verversen. Dan krijg ik wel verbinding.

Misschien gaat wifi in een soort slaapstand en dan bij het verbinding maken met Spotify Connect dat het niet lekker werkt ofzo.

*edit* Stroom moet er hier alleen af als er onderhoud aan internet is geweest of er een storing is geweest.
Same here en het lijkt inderdaad de app op de telefoon te zijn op een chromebook en gewone laptop lijkt het veel minder vaak voor te komen. Op de telefoon zie ik vaak maar 2 van de 6 connect devices (2x Denon, 2x Shield, 1x chormecast en 1x Canton 5.1AVR). De shields laten zich het vaakst 'zien'.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

spookz0r schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:37:

MDKlapwijk schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:57:
[...]

[...]

Same here en het lijkt inderdaad de app op de telefoon te zijn op een chromebook en gewone laptop lijkt het veel minder vaak voor te komen. Op de telefoon zie ik vaak maar 2 van de 6 connect devices (2x Denon, 2x Shield, 1x chormecast en 1x Canton 5.1AVR). De shields laten zich het vaakst 'zien'.
Het gebeurt zowel op mijn telefoon (nokia 7.1) als die van m'n vrouw (Samsung A51), en meestal ook tegelijkertijd :/

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

DropjesLover schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:07:
[...]

[...]

Het gebeurt zowel op mijn telefoon (nokia 7.1) als die van m'n vrouw (Samsung A51), en meestal ook tegelijkertijd :/
Ik verdenk zelf de functie "show local devices only" op telefoons er van. Die wil ik alleen niet uitzetten, om te voorkomen dat ik perongeluk de Denon thuis aanschakel als ik op play druk (+ Denon receivers naar 1/3 tot 1/2 volume schakelen als je connect start).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBnl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 20:06
Probeer een vast IP adres in de denon te zetten en dan als DNS1 server 8.8.8.8 en als DNS2 server 8.8.4.4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
jurk738 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:14:
Het lijkt helaas op dat mijn X3100W een beetje is overleden. Toen ik hem vanmorgen aanzette ging hij eerst normaal spelen, maar na een minuutje sloeg hij uit en ging de stand-by led snel knipperen.

Ik heb de receiver open geschroefd, maar zag niets raars. Wel wat stof, en dat ik heb weggeblazen.

Ik heb alle aansluitingen verwijderd (behalve de voedingskabel) en heb de receiver opnieuw aangezet, maar dan gebeurt hetzelfde: receiver slaat uit en led gaat knipperen.

Iemand misschien een idee wat er mis is, en wat ik hieraan kan (laten) doen?
Beetje vertraagd, maar hierbij nog even een update.
Als ik mijn X3100W aanzette dan schoot hij steeds in de beveiliging (knipperende led).
Ik heb de receiver naar een plaatselijk reparatiebedrijf gebracht. Daar bleek dat de electronica van de beveiliging defect was. :P
De receiver is gerepareerd en staat inmiddels weer vrolijk te spelen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjentjuh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09-2023
Vulcan750 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:43:
Misschien is een betere hdmikabel de oplossing. Je hoeft dan echt geen peperdure kabel te kopen. Via Amazon (of Ali als je alle tijd hebt) koop je voor €12 een prima hdmi 2.1 kabel van Ugreen (betrouwbaar merk). Qua hdmikabel ben je dan i.i.g. voor de verre toekomst klaar! ;)
Zie: https://www.amazon.nl/-/e...7031&s=electronics&sr=1-1
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dfBnthe
deze heb ik werken prima!
voor 45 euro alles vervangen van hdmi 1.4 naar 2.1... 4 kabels :)
levertijd viel mee, 2 weken op gewacht

[ Voor 6% gewijzigd door arjentjuh op 30-09-2021 13:28 ]

PunlArjen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@DropjesLover Denon en (draadloos) netwerken lijkt vrij vaak issues te geven, zeker als je een somewhat frankenstein setup hebt. Sommigen zeggen zet multicast aan of uit, sommigen zeggen alles moet op een interne DNS en dan een DNS relay voor naar buiten zitten.
Ik heb zelf vanalles geprobeerd en hield altijd issues tot ik overging naar een integrale Unifi setup. Da's uiteraard met een kanon op een mug schieten, maar weet dat het dus wel gewoon goed kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 14:42

Ja, met mijn X1400H (laatste firmware). Maar ook alleen met vlagen. Meestal werkt het vlekkeloos, en dan weer een paar dagen niet zo.

Sinds een maand of twee heb ik ook problemen met TuneIn radio. Ik heb 4 zenders geprogrammeerd via de Quick Select buttons. Als ik hem dan via zo'n Quick Select aanzet gaat ie aan, kiest de zender (wat te zien is op het display) maar je hoort niks. Ook niet na schakelen tussen verschillende Quick Selects. Het enige wat helpt is uitzetten en opnieuw aanzetten.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:05
Ik heb een Denon AVR-S960 in bestelling staan.
Aangezien ik daar wel wat gameconsoles op ga aansluiten, waarvan ik 1 op 4k/120Hz kan zetten, moet ik de uitgang dan het best met mijn HDMI 2.1 ingang verbinden of met HDMI die eARC ondersteund?

Ik vermoed gewoon op de game HDMI, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:28
Engineer Stewie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:33:
Aangezien ik daar wel wat gameconsoles op ga aansluiten, waarvan ik 1 op 4k/120Hz kan zetten, moet ik de uitgang dan het best met mijn HDMI 2.1 ingang verbinden of met HDMI die eARC ondersteund?
Als in, je hebt een TV met HDMI 2.0 en HDMI 2.1 ingangen en de eARC is een HDMI 2.0? Anders zie ik het probleem niet?

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 06-10-2021 12:39 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Engineer Stewie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:33:
Ik heb een Denon AVR-S960 in bestelling staan.

Ik vermoed gewoon op de game HDMI, correct?
Ik vermoed dat je de 8K HDMI-in moet pakken (port 6?) en je scherm gewoon op de e-arc monitor HDMI-out...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
FeaR schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:38:
[...]

Als in, je hebt een TV met HDMI 2.0 en HDMI 2.1 ingangen en de eARC is een HDMI 2.0? Anders zie ik het probleem niet?
Klopt, eARC is HDMI 2 ingang en is HDMI 2.0, de console ingang is HDMI 4 en is HDMI2.1 (4k/120Hz).
Mijn bedoeling was alles naar de reciever te laten gaan, dit is een PS5, XSX en een digibox en dan de reciever naar de TV om het aantal kabels te beperken naar de TV toe.

Maar ik kan mss ook de andere weg volgen, alles naar de TV en dan de eARC naar de reciever. Weet niet wat de beste oplossing is.

[ Voor 30% gewijzigd door Engineer Stewie op 06-10-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Engineer Stewie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:26:
[...]
....om het aantal kabels te beperken naar de TV toe.
Zolang receivers met één of een paar HDMI 2.1 ingangen nog standaard zijn is jouw wens lastig. Dat is ook de reden dat ik nog niet over ben gestapt op een HDMI 2.1 receiver.

In deze lijkt alles met 4K 120Hz naar de TV en dan via eARC terug mij het beste. Je hebt twee consoles die 4K 120 Hz aankunnen en een receiver met slechts één ingang die dat kan. Kom je al in de knoei. Ik zie dan ook geen meerwaarde in dergelijke receivers dan wel methode van aansluiten. Enige voordeel zou zijn als je een bron hebt die DTS kan, TV niet en daarom HDMI eARC geen optie is. Echter doen consoles LPCM en geen DTS (ja, ze kunnen DD en DTS maar waarom zou je dat kiezen).

Ook gewoon knudde dat de eARC op de TV HDMI 2.0 is en geen HDMI 2.1. Was het HDMI 2.1 dan was dit probleem er al niet geweest.

Vraag is wel of de TV eARC doet en niet op ARC blijft hangen. HDMI 2.0 kan worden voorzien van HDMI eARC maar hoeft niet officieel ondersteunt te worden. Al zal het wel goedkomen als het label "eARC" aangeeft.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 06-10-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
FeaR schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:46:
[...]

Zolang receivers met één of een paar HDMI 2.1 ingangen nog standaard zijn is jouw wens lastig. Dat is ook de reden dat ik nog niet over ben gestapt op een HDMI 2.1 receiver.

In deze lijkt alles met 4K 120Hz naar de TV en dan via eARC terug mij het beste. Je hebt twee consoles die 4K 120 Hz aankunnen en een receiver met slechts één ingang die dat kan. Kom je al in de knoei. Ik zie dan ook geen meerwaarde in dergelijke receivers dan wel methode van aansluiten. Enige voordeel zou zijn als je een bron hebt die DTS kan, TV niet en daarom HDMI eARC geen optie is. Echter doen consoles LPCM en geen DTS (ja, ze kunnen DD en DTS maar waarom zou je dat kiezen). Ook gewoon knudde dat de eARC HDMI 2.0 is en geen HDMI 2.1, dan was dit probleem er al niet geweest.

Vraag is wel of de TV eARC doet en niet op ARC blijft hangen. HDMI 2.0 kan worden voorzien van HDMI eARC maar hoeft niet officieel ondersteunt te worden. Al zal het wel goedkomen als het label "eARC" aangeeft.
De TV is een Samsung 75Q80T en heeft weldegelijk eARC.
Ik heb niet bewust geupgrade naar een HDMI 2.1 reciever, aangezien dit mijn eerste is en die heeft dat toevallig wel. Ik wil maar 1 console via HDMI 2.1 aansluiten, de PS5 mag gewoon op 4k 60Hz op HDMI 2.0 zijn hoor.

Nu, ik heb met eARC ingeschakeld op de TV problemen met mijn soundbar (HW-Q80R van samsung), het geluid valt na een tijdje weg en gaat over de luidsprekers van TV. Dus mogelijks is er nog ergens een probleem. Beide draaien op de laatste firmware overigens.

[ Voor 8% gewijzigd door Engineer Stewie op 06-10-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Engineer Stewie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:55:
[...]
De TV is een Samsung 75Q80T en heeft weldegelijk eARC volgens mij.
Het kan ook zeker. HDMI 2.0 met HDMI eARC als extra functionaliteit kan, het is alleen dus een knudde implementatie omdat je dan een HDMI 2.1 feature aan het bottlenecken bent. Zoals in dit geval te zien is.
Ik heb niet bewust geupgrade naar een HDMI 2.1 reciever, aangezien dit mijn eerste is en die heeft dat toevallig wel. Ik wil maar 1 console via HDMI 2.1 aansluiten, de PS5 mag gewoon op 4k 60Hz op HDMI 2.0 zijn hoor.
Je kan ook maar één console via HDMI 2.1 aansluiten aangezien de receiver en TV maar één HDMI ingang hebben. Vandaar dat ik de meerwaarde van dergelijke receivers niet in zie, je wilt zo'n receiver onder andere om meer inputs te hebben, wat is dan de toegevoegde waarde van één zo'n ingang...

Enfin, ga je interne apps op de TV gebruiken? Zo ja dan zal je een optische kabel moeten trekken voor geluid. HDMI eARC gaan we namelijk niet gebruiken omdat het een 2.0 aansluiting is. Let wel, dan heb je geen Dolby ATMOS en HD Audio, maximaal Dolby Digital (geen DTS, want Samsung).

Samenvattend:
Xbox op de 8K HDMI In op de receiver en de Monitor Out van de receiver op een HDMI 2.1 ingang van de TV. Rest van de bronnen op de andere ingangen van de receiver voor max 4K 60 Hz.

[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 06-10-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
FeaR schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:03:

Je kan ook maar één console via HDMI 2.1 aansluiten aangezien de receiver en TV maar één HDMI ingang hebben. Vandaar dat ik de meerwaarde van dergelijke receivers niet in zie, je wilt zo'n receiver onder andere om meer inputs te hebben, wat is dan de toegevoegde waarde van één zo'n ingang...

Enfin, ga je interne apps op de TV gebruiken? Zo ja dan zal je een optische kabel moeten trekken voor geluid. HDMI eARC gaan we namelijk niet gebruiken omdat het een 2.0 aansluiting is. Let wel, dan heb je geen Dolby ATMOS en HD Audio, maximaal Dolby Digital (geen DTS, want Samsung).

Samenvattend:
Xbox op de 8K HDMI In op de receiver en de Monitor Out van de receiver op een HDMI 2.1 ingang van de TV. Rest van de bronnen op de andere ingangen van de receiver voor max 4K 60 Hz.
Oh ja, interne apps... Netflix, disney+ en amazon prime idd. Dus mss toch beter alles naar TV en dan van TV naar reciever. Niet dat ik dolby atmos nodig heb, maar ben niet van plan om nog een optische kabel te trekken ook. Met de ingangen die ik voorhanden heb kom ik op dit moment net toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Engineer Stewie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:16:
[...]
Oh ja, interne apps... Netflix, disney+ en amazon prime idd. Dus mss toch beter alles naar TV en dan van TV naar reciever. Niet dat ik dolby atmos nodig heb, maar ben niet van plan om nog een optische kabel te trekken ook. Met de ingangen die ik voorhanden heb kom ik op dit moment net toe.
Volgens mij heb je een paar opties:
  1. Alles op de receiver aansluiten, Xbox op de 8K ingang. HDMI Out van de receiver naar HDMI 4 van de TV voor 4K 120 Hz. Omdat je geen HDMI eARC hebt een extra optische kabel voor geluid van de TV terug naar de receiver.
  2. PlayStation en decoder naar de receiver. Monitor Out van de receiver naar HDMI eARC op de TV. Omdat je dan HDMI 2.0 hebt een extra HDMI kabel vanaf de Xbox naar de TV om zo 4K 120 Hz te hebben.
  3. Alles met HDMI naar de Denon. Vanaf de Denon twee HDMI kabels naar de TV. Die van Monitor Out 2 naar HDMI 4 om daar 4K 120 Hz over te doen, Monitor Out 1 (eARC) van Denon naar de eARC van de Samsung. Mogelijk kan je zo HDMI 2.0 en HDMI 2.1 scheiden. Zou je even in de handleiding moeten lezen wat een eventuele beperking is van Monitor Out 2. Als in, of beide een andere HDMI versie aan kunnen.
  4. Als je echt één kabel naar de TV wilt dan alles naar de receiver en de receiver met eARC. Heb je dus wel de HDMI 2.0 poort van de TV en heb je op zowel de Xbox als PlayStation max 4K 60 Hz.
Het zijn allemaal niet de mooiste opties... Als in, er zit altijd wel een nadeel aan.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 06-10-2021 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radsrocket
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-06 20:09

Met de X1200 ook met enige regelmaat gehad. Een netwerk reset verhielp het meestal (TUNER PRESET CH -" en "TUNER PRESET CH +" samen drie seconden ingedrukt houden), nog steeds irritant maar beter dan de stroom er af te moeten halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 24-09 16:58

M14

Dit heb ik ook regelmatig. Oplossing heb ik nog niet gevonden.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:44
@DropjesLover @M14
Wat misschien kan helpen is de versterker een vast IP toekennen in je router (DHCP reservation).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 24-09 16:58

M14

Propheticus schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:50:
@DropjesLover @M14
Wat misschien kan helpen is de versterker een vast IP toekennen in je router (DHCP reservation).
Dat heeft ie al sinds jaar en dag ;-).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLSander84
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-09 13:50
Mijn post enige tijd geleden:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67582488

Aanhakend op de streaming problematiek hierboven, sinds vorige week heb ik weer een functionerend netwerk met 1 router (DrayTek). Na een aantal packetcaptures kwam ik erachter dat mijn router toch het intern LAN verkeer inspecteert waarvan ik dacht dit al vrij te hebben gegeven. Nadat ik dit heb uitgezet waren alle issues verdwenen!

Misschien loont het om dit te controleren in jullie routers voor degene die netwerkissues ervaren.

Good luck!

LG G1 65" | Denon X4700H | B&W 603 AE 5.1 | Arendal 1723 1S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:35
Ik heb plotseling problemen met 2 HEOS 3 speakers. Deze gebruik ik icm de Bar als surround. Echter willen beide speakers vrij plotseling niet meer met het draadloos netwerk verbinden. Bekabeld geen problemen, echter zodra je ze aan wifi probeert te koppelen blijft het lampje blauw knipperen.

Heb ook een HEOS 5 in gebruik en deze doet het prima op wifi. Opvallend is dat beide HEOS 3 plotseling niet meer willen verbinden. Herkent iemand dit? Anders ga ik ze maar inzetten op de kamers van mijn dochters... :/

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ophidian schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:52:
Ik heb plotseling problemen met 2 HEOS 3 speakers. Deze gebruik ik icm de Bar als surround. Echter willen beide speakers vrij plotseling niet meer met het draadloos netwerk verbinden. Bekabeld geen problemen, echter zodra je ze aan wifi probeert te koppelen blijft het lampje blauw knipperen.

Heb ook een HEOS 5 in gebruik en deze doet het prima op wifi. Opvallend is dat beide HEOS 3 plotseling niet meer willen verbinden. Herkent iemand dit? Anders ga ik ze maar inzetten op de kamers van mijn dochters... :/
Misschien drastisch, maar factory reset proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:35
init6 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:55:
[...]

Misschien drastisch, maar factory reset proberen?
As we speak verbinden ze opeens weer met de Bar na een reset van de Bar en gedragen ze zich weer als surround. Het is mij een raadsel, maar het werkt weer.

Valt mij wel vaker op dat de Bar soms een restart nodig heeft. Is dan niet meer in Spotify te zien, maar na een restart weer wel. Niet helemaal stabiel.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:21

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Hier hebben we na vijf jaar de Denon AVR-X3300W eruit gedaan en een in nieuwstaat verkerende tweedehands X3500H gekocht.

Voordelen: HEOS, wat beter werkt dan de vorige netwerkstreamer die regelmatig moeite had met het afspelen van muziek vanaf mijn NAS-schijf. En verder geen vTuner wat steeds geld kost. Verder ook wat stabieler.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythling
  • Laatst online: 06:50
Gisteren is mijn X2500h er spontaan mee gestopt. Nog wel beeld doorgave, maar er komt geen enkel geluid meer uit de speakers, van geen enkele bron. Na een factory reset loopt de interface vast bij het test signaal. Hij reageert dan nergens meer op, dus er lijkt wel echt een probleem te zitten in de audio aansturing.

Ik heb enkele vergelijkbare ervaringen gevonden op internet maar geen mogelijke oplossingen. Hier nog tips of ideeën?

De receiver is 2.5 jaar geleden gekocht dus de garantie is "verlopen", dat zal in elk geval waarschijnlijk de insteek van de winkel worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 17:12
Mythling schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:12:
De receiver is 2.5 jaar geleden gekocht dus de garantie is "verlopen", dat zal in elk geval waarschijnlijk de insteek van de winkel worden...
Ligt een beetje aan de winkel, maar 2,5 jaar is veel te kort voor zo'n apparaat en volgens de Nederlandse wetgeving (conformiteitsbeginsel) heb je geen deugdelijk product gekregen. Vooral niet zelf gaat lopen hobbyen en het mogelijk erger maken maar contact opnemen met de winkel.

Je krijgt misschien niet zomaar een nieuwe, maar je hebt zeker recht op een deel vergoeding van reparatie of vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Korte vraag: weet iemand of een AVR2311 ook een tweede paar frontspeakers apart kan inregelen dmv Audissey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitkat007
  • Laatst online: 27-04 21:39
Ik heb maar kort genoten van mijn 1200w die ik zelden heb gebruikt. Vanaf het begin peelde de frontje al elke dag meer af als een goedkoop prulletje.

Na jaartje deed surround rechts achter het soms wel en soms niet. Heel random. Met kabels gespeeld, boxen vervangen niets mocht baten. Het probleem bleef terug komen.

Zeer vervelend alleen was ik veel in het buitenland nooit echt de tijd genomen om voor garantie te gaan. Tijd geleden naar een reparateur gebracht die kan het niet voor elkaar krijgen om het probleem te reproduceren. Eindstand nieuwe kopen.

Diep teleurgesteld in het merk Denon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

The Eagle schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:08:
Korte vraag: weet iemand of een AVR2311 ook een tweede paar frontspeakers apart kan inregelen dmv Audissey?
Je bedoelt Front B setting voor 5.1 en 2.1 setups? De handleiding is daar niet heel duidelijk over, je krijgt wel een apart menu om gain en distance etc. in te stellen, maar of je ook Audyssey kan toe passen wordt niet duidelijk.

Dit kwam ik wel tegen:
quote: Audyssey LabsJanuary 15, 2013 05:17 - https://audyssey.zendesk.com/hc/en-us/articles/212347303-Denon-2113CI-after-calibrating-Audyssey-what-EQ-is-applied-when-a-2ch-Stereo-source-is-selected-
Denon tells us that they turn off all processing for Front B speakers so this will not work. Perhaps you have found a way around it!
quote: Audyssey LabsJuly 10, 2012 05:59 - https://audyssey.zendesk.com/hc/en-us/articles/212346743-Using-MultiEQ-XT-to-EQ-Front-B-Speakers-
Unfortunately this is not possible because Denon (and all other AVR makers) don't provide memory to store multiple calibrations. If you reassign channels, the calibration is erased because the system wants to make sure you are not using the calibration of one speaker for another.

[ Voor 34% gewijzigd door MDKlapwijk op 21-10-2021 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@kitkat007, als een reparateur het probleem niet kan reproduceren, dan zou ik het toch in de bekabeling zoeken. Zelf zou ik frisse kabels pakken en de gehele opstelling, niet ingebouwd/weggewerkt, een tijdje proef draaien om te kijken of het probleem zich dan ook voordoet.

(Wat ik me ook voor kan stellen is dat de unit, mocht ie in een kastje ingebouwd staan, te warm wordt en dan connectie issues op de amps krijgt, maar ook dit had een reparateur moeten vinden denk ik.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
kitkat007 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 22:18:
Ik heb maar kort genoten van mijn 1200w die ik zelden heb gebruikt. Vanaf het begin peelde de frontje al elke dag meer af als een goedkoop prulletje.

Na jaartje deed surround rechts achter het soms wel en soms niet. Heel random. Met kabels gespeeld, boxen vervangen niets mocht baten. Het probleem bleef terug komen.

Zeer vervelend alleen was ik veel in het buitenland nooit echt de tijd genomen om voor garantie te gaan. Tijd geleden naar een reparateur gebracht die kan het niet voor elkaar krijgen om het probleem te reproduceren. Eindstand nieuwe kopen.

Diep teleurgesteld in het merk Denon.
Garantie van Denon is heus wel goed, maar als je niet even de tijd neemt tussen de buitenland bezoekjes door om de Denon voor garantie in te sturen...
Je kan beter teleurgesteld zijn in jezelf, Denon kan hier niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitkat007
  • Laatst online: 27-04 21:39
@MDKlapwijk ik kan het proberen met andere kabels maar gezien het omwisselen van kabels het probleem lieten terug komen in dezelfde luidspreker en de luidsprekers vervangen zijn. Kan het echt alleen de Denon zijn.

@Vulcan750 dat is wel echt een slechte drogreden. Ik klaag over de kwaliteit van Denon niet over de garantie. Dat zowel het frontje peelt en dat de surround niet degelijk werkt in een paar jaar tijd met weinig gebruik kan je spreken van kwaliteitsproblemen.

Ik weet niet hoe ik mezelf hier de schuld kan geven behalve het feit dat ik een Denon heb gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
@kitkat007 Een versterker, reciever whatever is gewoon een stukje techniek, en jij hebt de pech gehad een maandagmorgen exemplaar te krijgen. Dat kan een keer gebeuren! Had je deze binnen de garantietermijn ingestuurd dan was deze gerepareerd of omgeruild voor een nieuw exemplaar. Onzin om bij één defect apparaat direct Denon van slechte kwaliteit te betichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
ik heb een kort vraagje over mijn x2700; in de hoop dat het ergens een instelling is ;)

De receiver werkt perfect met de aangesloten HDMI apparaten, audio gaat prima via de receiver en ik heb netjes beeld op de TV. Maar als ik de ingang wissel op de TV en gebruik maak van mijn Chromecast die in mijn TV zit, dan stuur ik het audio terug via ARC naar mijn receiver. Dat werkt in principe prima, alleen dat op een gegeven moment mijn receiver dan uitspringt? Ik snap die niet helemaal? Dit probleem heb ik niet met aangesloten HDMI apparaten naar de receiver, dan blijft dit OK werken.. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

CronoS76 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:30:
ik heb een kort vraagje over mijn x2700; in de hoop dat het ergens een instelling is ;)
Heb je de handleiding gelezen, met name over de plek waar je ECO mode en auto standby instelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
The Zep Man schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:45:
[...]
Heb je de handleiding gelezen, met name over de plek waar je ECO mode en auto standby instelt?
Hmm.. auto off stond inderdaad op 15 minuten, deze maar uit gezet.. maar ik snap dat niet helemaal, aangezien de receiver gewoon audio doorvoert via ARC, dus waarom zou die dan standby springen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 02:08
Ook wel interessant voor sommigen, vooral voor degenen die een betaalbare receiver zochten maar wilden wachten op een fatsoenlijke oplossing voor de HDMI 2.1 problemen:
nieuws: Denon brengt vijf av-receivers met HDMI 2.1 uit vanaf 529 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Radsrocket schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:15:
[...]

Met de X1200 ook met enige regelmaat gehad. Een netwerk reset verhielp het meestal (TUNER PRESET CH -" en "TUNER PRESET CH +" samen drie seconden ingedrukt houden), nog steeds irritant maar beter dan de stroom er af te moeten halen..
Net weer er last van, dit werkt niet / doet niks bij de mijne :/
Stroom er maar weer af gehaald.

BThGvNeOA

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Een X3700H op de kop kunnen tikken voor 999,-. Wat een service van Smitsarnhem, één straat verderop gewoon nog een degelijke versterker op voorraad gehad. Ik zag een occassion model beschikbaar en wilde deze kopen, gezien ik 1149,- wat te duur vond. Na 2 dagen geen gehoor had ik gebeld en hadden ze hem niet. Ze hadden nog wel een nieuwe die ik voor hetzelfde bedrag over mocht nemen.. :)

Wat een verschil t.o.v. m'n Yamaha rx-v485. De Audyssey XT32 doet het super i.c.m. de app. Keurige room-correctie. Leuk extra'tje is de DEQ, waar de sub een mooie boost krijgt op laag volume. Muziek luister ik voornamelijk op redelijk laag volume waar de bass bij ontbreekt, DEQ maakt daar een heel duidelijk verschil in. Ook fijn dat die de sub meeneemt in de room-correctie. Binnenkort nog beter bijstellen m.b.v. REW en te spelen met de EQ binnen de Audyssey app + PEQ op de subwoofer (pb-1000 pro). Morgen een umik-1 binnen.

Had hem aangeschaft omdat de Yammy te weinig kracht had. Merkte her en der wat clipping bij films, vooral Blade Runner 2049 was het erg storend bij. Deze heeft er zeker geen moeite mee om 5 speakers flink aan te sturen. Ook fijn dat de auto-on functie van m'n subwoofer wat beter functioneert met Denon, de Yamaha had er een hoop moeite mee dat ik het maar altijd aan liet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Ik had veel problemen met de akoestiek in mijn kamer.
Heb nu een hoge kast tegen de muur tegenover mijn frontspeakers gezet en nu klinkt zelfs DolbyAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yb-5bJNg1kusweMdzzAF1rOCw6w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XYWEWScrQ2A6bqBUZLPkSuLz.jpg?f=user_large Atmos beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Kleine update. Heb een Umik-1 aangeschaft (45,- via MP :)) en bezig geweest. Behoorlijke resultaten met de XT32! Vooral de subwoofer EQ doet het retegoed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6M5jC7Yd0HPK-YD6S4dqxbmUIsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ipqk7DUNKcUdfePN6EGYBpNQ.png?f=fotoalbum_large

Blauw is zonder Audyssey. Paars is met, beide zonder smoothing. De dip van 30Hz is al flink omhoog gehaald, ook zijn de pieken/dalen op 40, 50 en 55Hz gefixt. Tot slot heeft het de enorme piek tussen 70 en 90Hz keurig omlaag gehaald. Wat een verschil! De sweep zonder Audyssey EQ klonk erg rommelig, de pieken en dalen waren heel duidelijk te horen en voelen. Een sweep na de EQ was veel consistenter te horen en voelen.

Heb verder nog een kleine 3dB boost gegeven op 30Hz (groene lijn) via de PEQ in de svs app van m'n PB1000 pro. Gezien Audyssey al een aardige +-6dB boost heeft gegeven, heb ik het niet al te gek gemaakt. Gezien ik meestal op -20 a -25dB luister (wel met DEQ op -10dB), verwacht ik geen problemen qua headroom.

Verder heb ik via de Audyssey app en curve editor, een kleine boost gegeven van op 100-200Hz bij al m'n speakers, +5dB op m'n surrounds. Een beetje extra upper-bass kan ik ook wel waarderen. Heb nu een mooie house-curve met wat boosted bass wat iets meer op m'n oordopjes lijkt (Sony WF SP800N), alleen dan een stuk kleinere verschil tussen bass en de rest dan m'n oortjes hebben.

Front left/right gemiddelde na PEQ en curve editor in Audyssey (var. smoothing).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-p5HOYWDu0HBOKeZU-MLEOLHC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sXNAufMoJyPFPQD5x3HBYTfA.png?f=fotoalbum_large

Muziek klinkt heerlijk. Heb m'n speakers aan de muur hangen, maar via REW getest wat de meegeleverde plugs aan invloed hebben. Had m'n KEF q150s al standaard plugged vanwege de afstand. Geen port plugs gaf een kleine boost van een paar dB tussen 80 en 200Hz. Dat i.c.m. een extra boost in de Audyssey app heeft m'n muziek flink tot leven gebracht. Had veel metingen al wel verwijderd, werden er behoorlijk wat. Dus heb niet van alles de vergelijkingen meer.

Verder de kamer die gebalanceerd is:
spoiler: de kamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfj2ocsDUa8HpIJdTZpreHTQtJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yy3wTNUEf7uqq7NZPN8LRpJJ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1xwLZGXEOPIgkPH1rekC9vsP14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tkgMrmT0BDiJvTmnKMyAXNxV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLSander84
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-09 13:50
Verwijderd schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:19:
Kleine update. Heb een Umik-1 aangeschaft (45,- via MP :)) en bezig geweest. Behoorlijke resultaten met de XT32! Vooral de subwoofer EQ doet het retegoed.

[Afbeelding]

Blauw is zonder Audyssey. Paars is met, beide zonder smoothing. De dip van 30Hz is al flink omhoog gehaald, ook zijn de pieken/dalen op 40, 50 en 55Hz gefixt. Tot slot heeft het de enorme piek tussen 70 en 90Hz keurig omlaag gehaald. Wat een verschil! De sweep zonder Audyssey EQ klonk erg rommelig, de pieken en dalen waren heel duidelijk te horen en voelen. Een sweep na de EQ was veel consistenter te horen en voelen.

Heb verder nog een kleine 3dB boost gegeven op 30Hz (groene lijn) via de PEQ in de svs app van m'n PB1000 pro. Gezien Audyssey al een aardige +-6dB boost heeft gegeven, heb ik het niet al te gek gemaakt. Gezien ik meestal op -20 a -25dB luister (wel met DEQ op -10dB), verwacht ik geen problemen qua headroom.

Verder heb ik via de Audyssey app en curve editor, een kleine boost gegeven van op 100-200Hz bij al m'n speakers, +5dB op m'n surrounds. Een beetje extra upper-bass kan ik ook wel waarderen. Heb nu een mooie house-curve met wat boosted bass wat iets meer op m'n oordopjes lijkt (Sony WF SP800N), alleen dan een stuk kleinere verschil tussen bass en de rest dan m'n oortjes hebben.

Front left/right gemiddelde na PEQ en curve editor in Audyssey (var. smoothing).
[Afbeelding]

Muziek klinkt heerlijk. Heb m'n speakers aan de muur hangen, maar via REW getest wat de meegeleverde plugs aan invloed hebben. Had m'n KEF q150s al standaard plugged vanwege de afstand. Geen port plugs gaf een kleine boost van een paar dB tussen 80 en 200Hz. Dat i.c.m. een extra boost in de Audyssey app heeft m'n muziek flink tot leven gebracht. Had veel metingen al wel verwijderd, werden er behoorlijk wat. Dus heb niet van alles de vergelijkingen meer.

Verder de kamer die gebalanceerd is:
spoiler: de kamer
Zeer interessant allemaal!

Met welke receiver van Denon heb je dit weten te bereiken?

LG G1 65" | Denon X4700H | B&W 603 AE 5.1 | Arendal 1723 1S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NLSander84 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:14:
[...]

Zeer interessant allemaal!

Met welke receiver van Denon heb je dit weten te bereiken?
De x3700h. Zijn er nog een stuk meer met Audyssey MultEQ XT32.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mythling
  • Laatst online: 06:50
Mythling schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:12:
Gisteren is mijn X2500h er spontaan mee gestopt. Nog wel beeld doorgave, maar er komt geen enkel geluid meer uit de speakers, van geen enkele bron. Na een factory reset loopt de interface vast bij het test signaal. Hij reageert dan nergens meer op, dus er lijkt wel echt een probleem te zitten in de audio aansturing.

Ik heb enkele vergelijkbare ervaringen gevonden op internet maar geen mogelijke oplossingen. Hier nog tips of ideeën?

Op wat gedoe in het begin na is de reparatie eigenlijk heel snel en goed verlopen. Coolblue begon inderdaad meteen te zeiken over verlopen garantie, maar ik heb die discussie actief vooruit geschoven omdat ik eerst maar eens wilde weten wat de reparateur er van zou vinden. Na 2 weken kreeg ik opeens een track&trace met een zeer beperkt omschreven werkopdracht. Geen factuur, geen prijsopgave, maar gelukkig wel een gerepareerde receiver terug gekregen *O*

• Dmasta779
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-07 05:39
Heeft iemand enig idee waarom de avr receivers tegenwoordig zo slecht te verkrijgen zijn? Ik heb in mei 2020 een AVR-X1600H gekocht bij Coolblue, maar na 2 keer op te sturen voor reparatie (laatste keer duurde het 1,5 maand en hebben ze me store credit gegeven) zat ik te kijken waar ik hetzelfde apparaat weer kan vinden. Zelfs de website van Denon heeft nauwelijks avr receivers beschikbaar.

Nu kan ik mijn geld gewoon terugvragen maar om dan hetzelfde product voor €500+ te kopen terwijl ik de 1600H heb gekocht bij Coolblue voor €385, is dit het niet waard om ergens anders te kijken. Het probleem is dan ook dat Coolblue deze niet op voorraad hebben. Weten jullie wat meer over de voorraden die worden geleverd?

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Dmasta779 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:25:
Heeft iemand enig idee waarom de avr receivers tegenwoordig zo slecht te verkrijgen zijn?
Volgens mij zijn de populaire receivers gewoon leverbaar. Niet allemaal morgen in huis, maar het meeste is redelijk snel verkrijgbaar.

Het lijkt mij eerder dat je een specifiek model wil hebben. Dat kan wel eens lastiger zijn, zeker als dat model niet meer gemaakt wordt. Met de onderdelentekorten en de trend dat receivers minder populair worden is het niet zo gek dat fabrikanten zich richten op de iets duurdere en nieuwere modellen.

Verder zou ik wachten op aanbiedingen. Dat scheelt wel eens 200 EUR, bijvoorbeeld voor de AVR-X2700H. Op die totaalprijs is dat best wel significant.

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 11-11-2021 09:31 ]

• Dmasta779
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-07 05:39
The Zep Man schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:30:
[...]
Volgens mij zijn de populaire receivers gewoon leverbaar. Niet allemaal morgen in huis, maar het meeste is redelijk snel verkrijgbaar.
Nou als ik zo even kijk zie ik dat alleen Apollo kan leveren op dit moment. Andere websites zeggen al gauw dat ze binnenkort verkrijgbaar zijn.
Verder zou ik wachten op aanbiedingen. Dat scheelt wel eens 200 EUR, bijvoorbeeld voor de AVR-X2700H. Op die totaalprijs is dat best wel significant.
Ik ben nieuw in de receiver wereld, enig idee wanneer dit doorgaans plaatsvindt?
Pagina: 1 ... 85 ... 100 Laatste