Ik wil de Denon AVR-X1600H DAB receiver kopen en daarmee:
- Een 5.1 set in de TV-ruimte aansturen
- 2 speakers in de keuken aansturen via de 'zone 2' aansluiting.
Bedoeling is dat de kinderen bijvoorbeeld televisie kunnen kijken terwijl ik in de keuken naar iets luister terwijl ik aan het koken ben.
Als ik de
handleiding van deze receiver lees staat er echter:
U kunt dit toestel gebruiken om audio te gebruiken in een andere kamer (ZONE2) dan de kamer waar dit toestel is geplaatst (MAIN ZONE).
U kunt dezelfde bron tegelijkertijd zowel in de MAIN ZONE en ZONE2 weergeven. U kunt ook afzonderlijke bronnen weergeven in de MAIN ZONE en ZONE2.
Als de ingang voor ZONE2 op “Source” is ingesteld, kunt u vanuit ZONE2 zowel naar aangesloten digitale als analoge apparatuur luisteren.
Als de ingang voor ZONE2 op een specifieke bron is ingesteld (zoals CBL/SAT), kunt u vanuit ZONE2 alleen naar aangesloten analoge apparatuur luisteren.
Hoe moet ik dit interpreteren in het scenario dat ik dus iets anders wil afspelen in de keuken dan in de TV-ruimte:
1) Digitale bronnen zoals internetratio / DAB radio / MP3 op mijn NAS /... kan niet maar wel de FM-radio en elk apparaat dat analoog is aangesloten op de receiver?
2) In de handleiding bij probleemoplossing staat voor het scenario dat er geen geluid is in ZONE 2: "Digitale audiosignaalinvoer vanaf de HDMI-aansluiting of de digitale audio-aansluitingen (OPTICAL) kan niet worden afgespeeld. Gebruik analoge aansluitingen." Dit betekend dat internetradio, bluetooth,DAB, ... wel kan, maar niet bvb een chromecast die op de HDMI poort is aangesloten, of een CD-speler die digitaal is aangesloten.
Welk is volgens jullie het juiste antwoord?
In het eerste geval, zou ik de veel duurdere AVR-X3700H overwegen omdat die wat meer mogelijkheden lijkt te hebben volgens de
handleiding:
If the input for ZONE2 is set to “Source”, all types of input signals can be listened to from ZONE2.
If the input for ZONE2 is set to a specific source (like CBL/SAT), only analog signal or 2-channel PCM signal input (from HDMI connectors or digital connectors (OPTICAL/
COAXIAL)) can be listened to from ZONE2. To playback HDMI signal other than 2-channel PCM in ZONE2, set “HDMI Audio” to “PCM”.
2-channel PCM signals are output from a device connected to the input source selected for ZONE2 and can be played back in ZONE2.
In this case, the MAIN ZONE audio will also be converted to 2-channel PCM signals if the MAIN ZONE and ZONE2 are set to the same input source. However, depending on
the playback device, the playback signal may not be converted to PCM even if this setting is configured.
Dit vind ik nog moeilijker te begrijpen, betekent dit dat dit toestel wel digitale bronnen kan afspelen in de keuken terwijl de kinderen televisie kijken?