Ik heb gisteren mijn Denon X4000 opgehaald. Ik had een Yamaha DD RXV/396 versterker van 13 jaar oud met een Squeezebox touch eraan. ivm HDMI en beter geluid besloten een upgrade te doen.
Qua geluid is de versterker een duidelijke upgrade tov de Yamaha, maar ik heb daarnaast ook een goedkope (€50) klasse D SMSL SA36 versterker staan. Deze versterker geeft een heel fijne geluid, maar is erg onhandig te gebruiken met een TV, center speaker en meerdere ingangen
Ik hoopte met de X4000 een versterker met minimaal het geluid van de SMSL in huis te halen, met een hoop meer mogelijkheden. Ook verwachtte ik een minimaal gelijkwaardige DAC aan de Squeezebox. Nu ik alles naast elkaar hoor moet ik toch zeggen dat de X4000 me muzikaal tegenvalt.
Bij een nummer als The Calling van Eric Clapton hoor ik bij de SMSL heel goed dat de gitaarsnaren worden aangespannen en losgelaten, heel levensecht. Speel ik hetzelfde op de Denon dan is er minder detail en ligt overal een dekentje overheen (als het ware). Ik heb de Squeezebox zowel digitaal als analoog aangesloten en het valt me ook op dat de DAC van de squeezebox meer detail geeft dan de DAC van de Denon.
Nu zou ik de SMSL aan de preout kunnen hangen, maar dan had ik niet zo'n dure amp hoeven kopen.
Zit nu sterk te twijfelen aan de gekozen oplossing, want muzikaal voldoet het niet helemaal voor mij.
Is het naïef om te verwachten dat een 9.1 versterker van 800 euro beter klinkt dan een 2.0 versterker van €50 euro?
EDIT: Ik speel dit alles op Mission M73i speakers.