Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Een maand geleden is m'n Onkyo TX-NR609 overleden, dus was op zoek naar een nieuwe. In ieder geval geen Onkyo hoewel ik er best tevreden mee was. Het is een Denon AVR-X2000 geworden.

Zat nog te twijfelen tussen een X1000 en een X2000, ik heb een 5.1 opstelling en al die hdmi-inputs heb ik ook niet nodig. Maar één verschil tussen beide receivers is het gebruik van "geselecteerde onderdelen" in de X2000. Op de Engelse website van Denon wordt dat "High Grade Audio Components" genoemd. En dat spreekt me wel aan.

Dit wordt nog onderstreept in een test van AreaDVD met een detailfoto van het binnenwerk waar de gebruikte elco's te zien zijn:

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/qsg29ymg7/X2000_elco.jpg

Of de onderdelen van de X1000 veel minder zijn weet ik niet, maar de X2000 beschikt er in ieder geval wel over.

Ik heb het idee dat deze receiver een betere klank geeft dan de Onkyo, hoewel ik geen directe of actuele vergelijking meer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20
easyriider schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:43:
Op de Engelse website van Denon wordt dat "High Grade Audio Components" genoemd. En dat spreekt me wel aan.
Hoe het met Denon zit weet ik niet, maar ik weet wel dat Integra hetzelfde roept over hun apparatuur ten opzichte van Onkyo (Integra is de High End lijn van Onkyo), maar intern zijn ze identiek :P Overigens is 85 graden op een elco naar mijn weten standaard. Er zijn mensen die ze laten vervangen door elco's met waardes boven de 100 graden, maar ik heb tot op heden nog geen last gehad van dit soort elco's. Geen problemen in mijn Denon en niet in mijn Emotiva's.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 19:01
@easyriider: ik weet ook niet hoe het met die onderdelen zit, een deel zal natuurlijk gewoon marketing zijn. Maar laatst zag ik hier voor 299 een X2000 aangeboden worden (helaas 3 weken nadag ik voor dezelfde prijs een X1000 op de kop had getikt). Lijkt mij dat de keus dan makkelijk is gemaakt. Ik zou gewoon wachten op een aanbieding. Recent nog ook voor 350 aangeboden geweest de X2000.

Bijkomdende voordelen van de X2000 zijn nog de Zone 2 en het upscalen van analoge videobronnen naar HDMI (als je analoge zooi nog gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 08:48
easyriider schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:43:
Ik heb het idee dat deze receiver een betere klank geeft dan de Onkyo, hoewel ik geen directe of actuele vergelijking meer heb.
Ik denk dat het onmogelijk is om (die twee) merken in een A/B vergelijking uit elkaar te houden, als er geen audio-foefjes, roomcorrections en dergelijke aan staan en het volume gelijk is. Dat kan echt niemand :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hoewel ik weet dat Denon bekend staat om mooi high end spul vraag ik me af wat de kwaliteit is van de mini sets en of deze door hun zelf worden geproduceerd of in naam van. Heb een stereo set op het oog: http://www.foka.nl/denon-d-f109n-zwart

Nog steeds redelijk aan de prijs, maar het scheelt mij weer weken lang reviews lezen en dergelijke. Daarnaast heb ik nu ook geen ruimte voor een grote versterker of recieven + grote boxen.

Iemand ervaring of een mening :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ervaring niet, mening uiteraard wel :)

Qua electronica: Denon maakt geen slecht spul. Ze hebben een naam hoog te houden en de prijs is er ook naar. Voor het zelfde geld heb je ook een Samsung Bluray combinatie, om maar eens wat te noemen. Maar het verschil hoor je uiteraard wel, althans, dat mag ik hopen :)

Qua speakers: Bedenk hoe je ze neer wilt zetten. Je geeft aan dat je geen plaats heb voor grote speakers, fair enough. Maar om een behoorlijk laag weer te geven zie je bij de meeste speakers van high-end minisets dat ze wat dieper zijn dan reguliere bookshelves. Dat wordt met name gedaan om genoeg volume te creeren voor laagweergave.
Daardoor hebben ze een footprint die ongeveer gelijk is aan een kleine zuilspeaker. Zou je ze dus op de grond of op een stand neer willen zetten, dan neemt dat de zelfde ruimte in als een vloerstaander. Blijft alleen nog over de ruimte voor je apparatuur als argument over.
Dit argument gaat uiteraard niet op als je die speakers op een laag kastje neer wilt zetten dat je toch al had staan.

Overigens heeft Correct die D-F109 in meerdere varianten staan: met of zonder netwerkspeler, en met of zonder speakers. Prijs is ook verschillende uiteraard. Zonder speakers scheelt 200 euro. Voor die 200 euro kun je daar ook een mooie set andere speakers uitzoeken, of iets bijleggen. Aangezien ze bij Correct ook een laagste prijsgarantie hebben, denk ik dat je daar evt voor het zelfde geld de set met betere speakers weg kunt halen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
The Eagle schreef op donderdag 05 december 2013 @ 22:31:
Voor het zelfde geld heb je ook een Samsung Bluray combinatie, om maar eens wat te noemen. Maar het verschil hoor je uiteraard wel, althans, dat mag ik hopen :)
Waarom denk je dit? Omdat Samsung een habibabiwaaibomenhout merk is en dús crap versterkers maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 19:21
Het is toch ook wel zo dat Denon een stukje hoger op de ladder staat dan Samsung?

Tot 10 jaar terug wilde vrijwel niemand iets van Samsung hebben (B/C-merk), maar door een enorm reclamebudget, een goede marketing en een enorme stortvloed aan producten op de markt en vooral aantrekkelijke prijzen hebben ze een hele mooie marktpositie weten te verwerven (oa in telefoons en tv's).

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Brad Pitt schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 09:22:
[...]

Waarom denk je dit? Omdat Samsung een habibabiwaaibomenhout merk is en dús crap versterkers maakt?
Nope. Meer omdat die alles in 1 setjes met bordkartonnen kleine speakerunits uitgerust worden en de sub dus eigenlijk ook de middentoner is. Daar kun je uberhaupt geen mooi geluid uit krijgen. Versterking van die melkpakjes hoeft maar minimaal te zijn, de rest vangt de amp van de sub wel op. Ik zal niet zeggen dat die versterkers van Samsung (of wel ander merk alles in 1 setje dan ook) crap zijn, maar die van de Denon is gewoon een slag beter :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
The Eagle schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 13:12:
[...]
...maar die van de Denon is gewoon een slag beter :)
Verschil tussen versterkers is onhoorbaar. Denon = Onkyo = Kenwood = Sony = whatever. Allemaal eender.
Niemand kan dat uit elkaar houden. Mits op normaal volume met normale luidsprekers zonder DSP-onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik heb ook nergens gezegd dat je het kwaliteitsverschil kon horen ;)
Ik zei alleen dat de versterking an sich van die alles in eens maar minimaal hoeft te zijn. Bij de Denon is dat uiteraard anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
The Eagle schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 15:50:
Ik heb ook nergens gezegd dat je het kwaliteitsverschil kon horen ;)
"Maar het verschil hoor je uiteraard wel, althans, dat mag ik hopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:45
Brad Pitt schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 15:18:
[...]

Verschil tussen versterkers is onhoorbaar. Denon = Onkyo = Kenwood = Sony = whatever. Allemaal eender.
Niemand kan dat uit elkaar houden. Mits op normaal volume met normale luidsprekers zonder DSP-onzin.
Ben ik het niet mee eens.
Afhankelijk van de features zijn er vast en zeker hoorbare verschillen.
Daarnaast is de bouwkwaliteit van belang, het ontwerp van de electronica en de kwaliteit van de gebruikte onderdelen maakt wel degelijk een verschil.
Aan de buitenkant van de kast kun je dit natuurlijk niet zien.

Vergelijk het maar met auto's.
Alle auto's kunnen wel 100 km/u rijden, daar zie je zo op het oog geen verschil in.
Toch kan het rijcomfort en bedieningsgemak verschillen.
Onder de motorkap kan ook een heel verschillende motor zitten.
En alles heeft zijn prijs dus ook dat maakt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Dat mag :)
Afhankelijk van de features zijn er vast en zeker hoorbare verschillen.
Nee die zijn er niet. Als een versterker gewoon in zijn werkbare gebied opereert (dus niet twee meter hoge zuilen gaan aansluiten op een wekkerradio en dan de Ahoy proberen te vullen met 100db) zal er geen enkel verschil hoorbaar zijn. Een Denon van 7500 Euro klinkt dan identiek aan een Sony van 1000 Euro.

Uiteraard, bij een grotere kamer, lastige luidsprekers of andere niet-gemiddelde eisen zal een zwaardere versterker geen moeite hebben en een lichte wel waardoor die laatste gaat vervormen.

Echter in een normale kamer met normale luidsprekers op een normaal volume maakt het helemaal niéts uit welk merk je neerzet en of deze versterker/receiver 50W per kanaal heeft of 500W of dat het een Denon of een Pioneer of een Nad is of whatever. Een versterker moet versterken, punt. Als een merk een kleur aan het geluid denkt te willen geven zal deze uiteraard anders klinken maar dan nog is het vrijwel niet mogelijk om twee merken uit elkaar te houden als deze op precies hetzelfde volume opereren.

Dat laatste is echter in de gemiddelde luisterruimte een illusie zodat vrijwel iedereen de versterker die het luidst speelt het mooist/best zal vinden. Zo werkt ons oor gewoon. Zet de goedkopere versterker iets luider dan de duurdere (beiden zonder enige vorm van geluids-aanpassingen) en no-way dat iemand de duurdere mooier zal vinden klinken. Is dit allemaal onzin lees ik graag een dubbelblinde test resultaat waaruit blijkt dat een receiver van 7000 Euro beter klinkt dan eentje van 1000 Euro. De goedkopere moet uiteraard wel een "normale" vergelijking zijn, niet een 89 Euro ding, dat slaat natuurlijk nergens op :)
Vergelijk het maar met auto's.
Alle auto's kunnen wel 100 km/u rijden, daar zie je zo op het oog geen verschil in.
Toch kan het rijcomfort en bedieningsgemak verschillen.
Onder de motorkap kan ook een heel verschillende motor zitten.
En alles heeft zijn prijs dus ook dat maakt uit.
Het ging om het geluid. Uiteraard zullen de meeste duurdere receivers meer kunnen, meer aansluitingen hebben, veel beter in elkaar zitten, een mooiere remote hebben, etc. Geluid blijft echter, bij 99% van de mensen thuis, eender. Heb zelf ook een (te) krachtige receiver staan hoor, maar vind dat gewoon kicken. Ben elke keer blij als 'ie aan gaat en je hem aanraakt. Voor mij is dat belangrijk, niet voor het geluid :P

[ Voor 16% gewijzigd door Brad Pitt op 06-12-2013 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Brad Pitt schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 15:52:
[...]

"Maar het verschil hoor je uiteraard wel, althans, dat mag ik hopen"
Dat ging over de hele set, niet over de versterker an sich :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
The Eagle schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 16:34:
Dat ging over de hele set, niet over de versterker an sich :)
Dus een Samsung versterker klinkt eender aan een Denon, zijn we het daar blijkbaar over eens* d:)b
*iets zegt mij toch van niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Brad Pitt schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 16:44:
[...]

Dus een Samsung versterker klinkt eender aan een Denon, zijn we het daar blijkbaar over eens* d:)b
*iets zegt mij toch van niet ;)
Kort samengevat vind je dat in een gelijke prijsklasse (bv 500 euro) het niet uit maakt wat voor merk je kiest in een gemiddelde huiskamer met gewone luidsprekers.
Een interessante uitspraak wel.
Reviews hebben dus volgens jou weinig zin omdat het toch niet uit maakt.

Voor een deel klopt het wel, het gros van de mensen hoort geluid wat ongeveer hetzelfde klinkt.
Dynamiek en geluidskleur zijn voor hun niet altijd goed te onderscheiden.
Bij het beoordelen van TV's heb je dat ook, veel mensen nemen genoegen met een LCD/led TV terwijl plasma TV's toch een duidelijk betere beeldkwaliteit hebben. Dat ook vergeleken in een gelijke prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadToin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-05-2023
[quote]Brad Pitt schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 16:32:
[...]

Echter in een normale kamer met normale luidsprekers op een normaal volume maakt het helemaal niéts uit welk merk je neerzet en of deze versterker/receiver 50W per kanaal heeft of 500W of dat het een Denon of een Pioneer of een Nad is of whatever. Een versterker moet versterken, punt. Als een merk een kleur aan het geluid denkt te willen geven zal deze uiteraard anders klinken maar dan nog is het vrijwel niet mogelijk om twee merken uit elkaar te houden als deze op precies hetzelfde volume opereren.

[...]

Hier wil ik graag op reageren. Ik heb laatst een Receiver die op papier 7x50 watt leverde vervangen voor een exemplaar die op papier 7x110 watt levert. Resultaat: veel meer controle in het laag, veel meer dynamiek. Hoorbaar verschil? Jazeker! Iemand maakte ooit de vergelijking op het HT forum met een Porsche: je hebt maar een paar PK´s nodig om de Porsche in beweging te krijgen. Maar rijdt die Porsche ook lekker met bijvoorbeeld 8 PK? En haal je eruit wat erin zit? Nee dus. Daar heb je veel meer vermogen voor nodig. Hetzelfde geldt voor receivers en speakers. Dit is natuurlijk een heel globaal verhaal, waar je veel nuances in kunt aanbrengen. Maar meer vermogen kan wel degelijk de geluidskwaliteit ten goede komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
HoppyF schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 17:34:
[...]
Kort samengevat vind je dat in een gelijke prijsklasse (bv 500 euro) het niet uit maakt wat voor merk je kiest in een gemiddelde huiskamer met gewone luidsprekers.
Een interessante uitspraak wel.
Sterker nog, zo'n apparaat van 500 Euro klinkt gewoon eender als eentje van bijv. 1000 Euro, in de genoemde setting. Hoor thuis ook echt nul verschil tussen m'n vorige Pioneer(s) en de huidige Onkyo. Had alleen wat meer kanalen nodig en vond de Onkyo okay geprijsd en die genomen. Buiten het feit om dat deze nu 100x warmer wordt is het geen vooruitgang qua geluid op zich, al denk (lees: hoop) ik soms van wel :)
Reviews hebben dus volgens jou weinig zin omdat het toch niet uit maakt.
Bladen en sites zijn voor geluidstest inderdaad relatief zinloos. Het is wel leuk (maar niet vreselijk belangrijk) om te weten hoe een apparaat presteert, qua vermogen of zo. Of qua features, of snelheid, etc.

Als je lastige luidsprekers hebt, een grote ruimte, graag een multikanaals film bekijkt op zeer enthousiaste volumes of misschien wel een combinatie van al die dingen is een beetje reserve uiteraard wel gewenst. De meeste betaalbare (500 Euro bijv.) receivers kakken behoorlijk in als je 5.1/7.1 of nog hogere content gaat afspelen. Van de geadverteerde "120W per kanaal" blijft dan misschien 25/30W per kanaal over. In de meeste gevallen nog steeds voldoende om de buren gek te maken, mits de luidsprekers een lage weerstand hebben. Grote(re) luidsprekers en/of met hogere weerstand en je instap-receiver gaat het zwaar krijgen. Dan is een model of een paar modellen erboven wel handig. Waarbij echter ook deze identiek zal moeten klinken aan eentje van een ander merk. Wel hebben verschillende merken verschillende soorten van roomcorrections (MCACC, Audyssey, etc.) waardoor er dán uiteraard wel een verschil zal kunnen zijn tussen merken. Vond persoonlijk Audyssey i.c.m. MultiEQ significant beter klinken dan Pioneer's MCACC, al zijn er waarschijnlijk evenveel mensen die het andersom zullen beweren.

Als een apparaat voldoet aan de eisen die een gebruiker nodig heeft (qua features en vermogen) dan is het meestal relatief simpel: koop gewoon diegene waar jij je het beste bij voelt/die je het mooiste vindt. Want ook die, geheel subjectieve dingen, bepalen het geluid. Geluid is ook (misschien wel vooral!) een emotie.
MadToin schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 17:35:
Hier wil ik graag op reageren. Ik heb laatst een Receiver die op papier 7x50 watt leverde vervangen voor een exemplaar die op papier 7x110 watt levert. Resultaat: veel meer controle in het laag, veel meer dynamiek. Hoorbaar verschil? Jazeker!
Dan heb jij "dus" een grote(re) ruimte, lastige luidsprekers en/of luister je "hard". Anders: onmogelijk.
Iemand maakte ooit de vergelijking op het HT forum met een Porsche: je hebt maar een paar PK´s nodig om de Porsche in beweging te krijgen. Maar rijdt die Porsche ook lekker met bijvoorbeeld 8 PK? En haal je eruit wat erin zit? Nee dus. Daar heb je veel meer vermogen voor nodig. Hetzelfde geldt voor receivers en speakers. Dit is natuurlijk een heel globaal verhaal, waar je veel nuances in kunt aanbrengen.
Een Porsche met 60pk die 100km/u rijdt is identiek aan een Porsche met 550pk die 100km/u rijdt. Auto vergelijkingen gaan in 9 van de 10 gevallen geheel mank. Mensen die dit soort dingen roepen hebben trouwens zelf over het algemeen een veel te zware versterking en denken verschil te horen. Dat er niet is.
Maar meer vermogen kan wel degelijk de geluidskwaliteit ten goede komen!
Mits de eisen daar naar zijn. Normale kamer, normale luidsprekers, normaal volume? Verschil nul.

[ Voor 21% gewijzigd door Brad Pitt op 06-12-2013 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
MadToin schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 17:35:
Ik heb laatst een Receiver die op papier 7x50 watt leverde vervangen voor een exemplaar die op papier 7x110 watt levert. Resultaat: veel meer controle in het laag, veel meer dynamiek. Hoorbaar verschil? Jazeker!
Een vergelijk op vermogen is sowieso iets waar je niet druk om moet maken. Zeker als het om opgegeven vermogen gaat, zoals Dhr. Pitt al aangeeft is het best mogelijk dat die 7 x 110 Watt versterker net zo veel of nog minder levert dan die 7 x 50 Watt. Plus dat je het feit hebt dat de ene Watt de andere niet is als het gaat om puur cijfertjes op papier. En als de ene versterker een Klasse A is en de andere een A/B ga je meteen mank met de vergelijking.

Ik ben dan ook van mening dat puur vermogen toevoegen niets tot weinig uitmaakt. Ik durf de weddenschap in ieder geval niet aan om blind te bepalen of mijn speakers aan worden gestuurd door mijn receiver of door mijn Emotiva's. En die twee verschillen qua vermogen significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Vermogen op zich zegt inderdaad weinig.
De specificaties geven natuurlijk wel een indicatie.
Belangrijk is zeker de kwaliteit van de luidsprekers, de "weerstand" is de impedantie van de luidsprekers en de gevoeligheid van de luidsprekers bepalen o.a. de geluidsbeleving.
Ik kijk ook echt niet of een versterker nu 95 of 120W per kanaal levert.

Ik heb mijn Denon AVR-X2000 gisteren afgeleverd gekregen en ga hem morgen uitpakken en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadToin
Brad Pitt schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 17:45:

[...]

Dan heb jij "dus" een grote(re) ruimte, lastige luidsprekers en/of luister je "hard". Anders: onmogelijk.

[...]

Een Porsche met 60pk die 100km/u rijdt is identiek aan een Porsche met 550pk die 100km/u rijdt. Auto vergelijkingen gaan in 9 van de 10 gevallen geheel mank. Mensen die dit soort dingen roepen hebben trouwens zelf over het algemeen een veel te zware versterking en denken verschil te horen. Dat er niet is.

[...]

Mits de eisen daar naar zijn. Normale kamer, normale luidsprekers, normaal volume? Verschil nul.
Ik heb inderdaad een vrij grote ruimte. Maar ik vind het knap dat jij zulke conclusies kan trekken. Heb je dit empirisch onderzocht?

De Porsche's zien er visueel hetzelfde uit als ze beide 100 kilometer per uur rijden, als je dat bedoelt met identiek. Maar als je nu het gaspedaal intrapt?
En de zwaardere versterking heeft in mijn geval hoorbaar betere controle over de luidsprekers gehad.
En waarom stel jij dat er geen verschil kan zijn? Heb je daar enig bewijs voor? Of ben je misschien ook maar gewoon iemand die maar wat roept?

[ Voor 21% gewijzigd door MadToin op 06-12-2013 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markborgen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-08 13:09
Brad Pitt schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 15:18:
[...]

Wil niet te persoonlijk worden, maar als je fatsoenlijke luidsprekers gebruikt is er wel degelijk verschil te horen tussen verschillende merken versterkers.
Ben zelf overgegaan van harman kardon naar denon dus spreek uit ervaring.
Als je in een willekeurige hifi winkel via een schakelpaneel verschillende versterkers via dezelfde boxen laat spelen, zul je het zelf ook ervaren.
Dus gebruik wat betere luidsprekers en je zult het zelf horen.

keten is net zo sterk als zwakste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
MadToin schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 21:11:
Ik heb inderdaad een vrij grote ruimte. Maar ik vind het knap dat jij zulke conclusies kan trekken. Heb je dit empirisch onderzocht?
Ik niet persoonlijk, "men" heeft dat. Met dubbelblinde tests. Niet tests waar men zijn favo merk kan zién en het dus beter vindt klinken.

[q[]De Porsche's zien er visueel hetzelfde uit als ze beide 100 kilometer per uur rijden, als je dat bedoelt met identiek. Maar als je nu het gaspedaal intrapt? [/q]
Nee, versterker X van 80W zal eender klinken aan versterker Y van 800W bij een normaal volume.
En de zwaardere versterking heeft in mijn geval hoorbaar betere controle over de luidsprekers gehad.
Dan heb jij gewoon zoals gezegd lastige luidsprekers.
Of ben je misschien ook maar gewoon iemand die maar wat roept?
Eigenlijk wilde ik niet eens meer reageren na dit te hebben gelezen. Lees gewoon wat resultaten van dubbelblinde tests. Versterkers, CD-spelers, ze klinken allemaal eender. In een normaal werkbaar gebied.
markborgen schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 22:41:
Wil niet te persoonlijk worden, maar als je fatsoenlijke luidsprekers gebruikt is er wel degelijk verschil te horen tussen verschillende merken versterkers.
Dat denkt men misschien ja. Of je moet met fatsoenlijk "zwaar en lastig" bedoelen.
Ben zelf overgegaan van harman kardon naar denon dus spreek uit ervaring.
Die merken zullen ook, als ze goed zijn ontworpen en zonder audio-foefjes, gewoon eender klinken.
Als je in een willekeurige hifi winkel via een schakelpaneel verschillende versterkers via dezelfde boxen laat spelen, zul je het zelf ook ervaren.
Dus gebruik wat betere luidsprekers en je zult het zelf horen.
Nee, dat hoor je niet. Je hoort ofwel volume verschil dan wel een roomcorrection/toonaanpassing.

Ik zal gewoon wel een paupersetje hebben hoor maar menig (dubbelblind) onderzoek toont dat gewoon aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:44
Goedemorgen,

Ook ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een (simpel) audiosetje (2.1)
De set bestaat uit een Denon AVR-X1000, 2x Boston Acoustics A26 en een Boston Acoustics ASW650.
Nu zag ik dat het volume van de AVR-X1000 tot 89,5 gaat terwijl de balk onder het getal aan lijkt te geven dat hij tot 100 gaat. Ik vroeg mij af in hoeverre het schadelijk is voor mijn versterker+speakers op het moment dat ik het volume naar 89,5 draai. Is die grens een soort beveiliging die door Denon is ingebouwd?

Ikzelf denk namelijk dat het wel meevalt, aangezien mijn sub actief is, dus niets vraagt van de versterker. En er slechts 2 boekenplankspeakers op staan verder die op "klein" zijn ingesteld om mijn sub wat meer bereik te geven.

Omdat ik nog niet zo thuis ben in de wereld van HiFi wilde ik deze vraag eerst maar stellen alvorens mijn spullen te beschadigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
MvdPM schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:57:
Omdat ik nog niet zo thuis ben in de wereld van HiFi wilde ik deze vraag eerst maar stellen alvorens mijn spullen te beschadigen ;)
Voordat de receiver zal beschadigen zal deze als het goed is gewoon in protection springen. Heb je, tijdelijk, geen geluid meer. Meestal moet je het apparaat dan even uit en weer aan zetten. Als 'ie enorm warm is geworden door de gedane arbeid kan je hem ook een paar minuutjes laten uit staan.

Is vaak even schrikken de eerste keer, maar een goede/normale receiver gaat niet zo snel kapot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:44
Brad Pitt schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:59:
[...]

Voordat de receiver zal beschadigen zal deze als het goed is gewoon in protection springen. Heb je, tijdelijk, geen geluid meer. Meestal moet je het apparaat dan even uit en weer aan zetten. Als 'ie enorm warm is geworden door de gedane arbeid kan je hem ook een paar minuutjes laten uit staan.

Is vaak even schrikken de eerste keer, maar een goede/normale receiver gaat niet zo snel kapot :)
Zoiets verwachtte/hoopte ik al, bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-05 00:31
Brad pit ... jij praat echt onzin. Een goede versterker kan je zeker wel horen. Zet maar een marantz mm8077 naast een cinemike mm8077. Een wereld gaat voor je open. Zo zijn er tussen elke prijsklasse verschillen te horen.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Masterkale1 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 10:52:
Zo zijn er tussen elke prijsklasse verschillen te horen.
Pure onzin. Men dénkt dat te horen. Omdat men ziet welk apparaat speelt. En hoopt dat het aangepaste/nieuwe/duurdere speeltje beter klinkt. Is allemaal reeds uitvoerig bewezen in dubbelblinde tests.

Maar goed, als men daadwerkelijk verschil hoort tussen een Denon van 1000 en eentje van 2500 Euro, mooi toch? Dat wil de fabrikant ons ook graag doen geloven. Het is er alleen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Een prachtig welles/nietes verhaal, maar heeft iemand ook de resultaten van onafhankelijke tests om zijn argumenten te onderbouwen? Anders kunnen we nog wel 4 pagina's doorgaan zo... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
mrwolf schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 15:50:
Een prachtig welles/nietes verhaal, maar heeft iemand ook de resultaten van onafhankelijke tests om zijn argumenten te onderbouwen? Anders kunnen we nog wel 4 pagina's doorgaan zo... ;)
Onafhankelijke tests zijn altijd flawed, vinden de mensen die de verschillen (denken te) horen. Er is altijd wel iets mis. Andere setting, onbekende muziek, niet op je gemak, het is te koud, teveel mensen etc.

In dubbelblinde tests komt er gewoon meestal uit dat CD-speler X eender klinkt aan CD-speler Y en versterker X eender klinkt aan versterker Y. Waarbij X niet een wekkerradio moet zijn en Y een Krell hè.

D.w.z., de resultaten zijn statistisch weinig zeggend. Uiteraard heeft men het ook wel eens "goed" maar als dat uitkomt op een zelfde percentage als gewoon willekeurig iets zeggen heeft dat dus weinig echte waarde.

Voor de gein hier een pdf geüpload met een luistertest van versterkers, van crap tot high-end. Klonken eender.
Hier een leuk stukje over iemand die een $400 versterker maakt die eender klinkt aan een >$10.000 model.

[ Voor 29% gewijzigd door Brad Pitt op 07-12-2013 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twapee12
  • Laatst online: 05-11-2023
FeaR schreef op maandag 02 december 2013 @ 20:02:
[...]

Dit zal gewoon goed gaan als je op normale volumes blijft spelen. Als je feestjes gaat geven (dus hoog volume) dan wordt het een andere situatie. Al zijn er maar weinig receivers die referentieniveau trekken voor langere termijn. Met je speakers is het een beetje dubbel: qua rendement zijn ze makkelijk aan te sturen (90 dB/m) en je moet in je achterhoofd houden dat je voor normaal gebruik maar een paar Watt nodig hebt. De impedantie van 4 Ohm kan lastig zijn als deze veel schommelt en dipt. Zeker in combinatie met een hoog volume wordt het dan lastig. Wellicht niet het vaste antwoord waar je op hoopte, maar ik heb dit soort situaties goed zien gaan maar laatst hadden we op GoT nog iemand die bijna elke receiver in protectie liet springen met 4 Ohm speakers (al hadden die wel een laag rendement).

Maar bij een fatsoenlijke winkel kan je gewoon afspreken de X1000 te nemen en als het niet lukt deze te retourneren en dan voor een hoger model te gaan.
Bedankt voor je antwoord.
De setting die ik nu heb is alsvolgt:
Denon AVR-2800 receiver
Mainspeakers MB Quart 610s
Surroundset (2xback, center en subwoofer) van Elac
Zou in deze setting een X2000 meerwaarde hebben t.o.v. de X1000 in vergelijking met wat ik nu gewend ben met mijn huidige receiver en het prijsverschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Brad Pitt schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 15:20:
[...]

Pure onzin. Men dénkt dat te horen. Omdat men ziet welk apparaat speelt. En hoopt dat het aangepaste/nieuwe/duurdere speeltje beter klinkt. Is allemaal reeds uitvoerig bewezen in dubbelblinde tests.

Maar goed, als men daadwerkelijk verschil hoort tussen een Denon van 1000 en eentje van 2500 Euro, mooi toch? Dat wil de fabrikant ons ook graag doen geloven. Het is er alleen niet.
Jij wilt beweren dat alle apparaten dezelfde componenten hebben, dream on. Jij hebt thuis ook een creative setje staan omdat alle speakers in principe hetzelfde zijn.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadToin
mrwolf schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 15:50:
Precies. Harde bronvermelding graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 00:59
Brad Pitt schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 17:45:
[...]

Als je lastige luidsprekers hebt, een grote ruimte, graag een multikanaals film bekijkt op zeer enthousiaste volumes of misschien wel een combinatie van al die dingen is een beetje reserve uiteraard wel gewenst. De meeste betaalbare (500 Euro bijv.) receivers kakken behoorlijk in als je 5.1/7.1 of nog hogere content gaat afspelen. Van de geadverteerde "120W per kanaal" blijft dan misschien 25/30W per kanaal over. In de meeste gevallen nog steeds voldoende om de buren gek te maken, mits de luidsprekers een lage weerstand hebben. Grote(re) luidsprekers en/of met hogere weerstand en je instap-receiver gaat het zwaar krijgen. Dan is een model of een paar modellen erboven wel handig.

[...]
Een veelgemaakte fout: juist een lage weerstand (eigenlijk impedantie) belast een versterker zwaarder, net als faseverdraaiingen en andere zaken die bijna nooit (goed) in de specificaties staan.
[...]

[...]
Betere vergelijking: wil je maximaal 50 km/u op constante snelheid rijden (makkelijk aan te sturen speakers, kleine ruimte), dan is elke auto voldoende en zul je in de snelheid geen verschil merken. Wil je 250 km/u rijden, een remweg van minder dan 35 meter en 0-100 in minder dan 5 seconden (lastig aan te sturen speakers, grote ruimte, hoog volume), dan zul je eerder verschil merken, omdat niet elke versterker even goed kan omgaan met deze situatie.

Ik vind persoonlijk de vraag of verschil tussen versterkers te horen is de verkeerde vraag. Het ene kamp beweert dat je geen verschil hoort als je ze maar licht belast. Het andere kamp beweert dat je verschil hoort doordat niet elke versterker hetzelfde omgaat met lastige situaties (waar dan wel vaak verkeerde voorbeelden genoemd worden, zoals het wel/niet horen van een bepaald geluid aan het begin van een opname). Beide kampen hebben gelijk. Immers, mits niet te zwaar belast zullen alle redelijke versterkers (geen keukenradio's) voor ons gehoor hetzelfde presteren. Belast je ze te zwaar, dan treden er altijd verschillen op.
De juiste vraag is dan ook: welke situatie bevind ik me in en zul ik me mogelijk in gaan bevinden.

TLDNR: Het hangt sterk van je speakers, luisterruimte en luistergewoontes af welke versterker bij je past. Kleine kamer, gevoelige 8 Ohm speakers op lage volumes: alles voldoet. Grote kamer, laagohmige electrostaten met vervelende faseverdraaiingen op hoog volume: trek je portemonnee maar.
Dat je voor elke 4 Ohm speaker een voor/eind combo van €3000 nodig hebt is onzin, net als de opmerking dat voor thuisgebruik elke >€500 receiver voldoet. Er zijn genoeg speakers die op redelijk volume een budgetreceiver op zijn knieën krijgen, maar de gemiddelde €1200 receiver gaat prima presteren in 99% van de gevallen. Wat je je af moet vragen, is waar tussen de twee extremen bevind ik me en ga ik me bevinden? (speakers, locatie en gebruik incl. volume kunnen allemaal veranderen).

[ Voor 8% gewijzigd door mac1987 op 08-12-2013 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Masterkale1 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 21:15:
Jij wilt beweren dat alle apparaten dezelfde componenten hebben, dream on. Jij hebt thuis ook een creative setje staan omdat alle speakers in principe hetzelfde zijn.
Wat zit jij nu opeens te raaskalken? Wie heeft het nu over luidsprekers? Die klinken wel degelijk anders. Versterkers, die binnen hun werkzame gebied opereren, niet. Die klinken allemaal hetzelfde. Is dat niet zo? Dan graag wat wetenschappelijke tests en niet de bekende wollige-BS-termen reviews van believers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik ga de discussie even de kop indrukken, want vol;gens mij heeft Brad ergens overheen gelezen :)
Qus versterking heeft ie een punt. Ik gaf echter aan dat het om de hele set gaat, dus versterking inclusief speakers, en dat je dan het verschil wel degelijk kunt horen. Denon heeft betere speakers en is zwaarder dan een gemiddeld alles in 1 setje. Daar zit hem het verschil.

En verder gaat dit topic natuurlijk over Denon apparatuur, en niet om elfenwijsheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:33
Sinds gisteren heb ik mijn nieuwe tv aangesloten; een panasonic 47ft60 i.s.m. mijn denon avr-1713 en kastje van Telfort (motorola). Ik heb dit als volgt gedaan:

- Denon Hdmi out - naar televisie hdmi 1
- Denon Hdmi in - Telfort kastje Motorola

Nu kreeg ik beeld via hdmi 1, maar het geluid loopt enkel via de receiver (btw met achterstand). Is er een mogelijkheid dat ik de kabels zo laat zitten en, wanneer de receiver uitstaat, het geluid via de televisie kan laten lopen?

Dat is toch het principe van arc of doe ik iets verkeerd?

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je zegt HDMI out - ik neem aan dat je de HDMI Monitor out bedoelt? :)
Die achterstand is een gevalletje Sync. Zie je boekje over hoe je dat in stelt.
Verder moet je op beide apparaten ARC, simplink of hoe dat dan ook heet aanzetten. Ik denk dat je er ergens eentje vergeten bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:33
The Eagle schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:56:
Je zegt HDMI out - ik neem aan dat je de HDMI Monitor out bedoelt? :)
klopt!
The Eagle schreef op maandag 09 december 2013 @ 14:56:
Verder moet je op beide apparaten ARC, simplink of hoe dat dan ook heet aanzetten. Ik denk dat je er ergens eentje vergeten bent ;)
Aha, thanks! Ik neem aan dat ik dat softwarematig aan moet zetten?

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Binnenkort mijn denon 4311 in de verkoop.. incl pro licentie en kalibratie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Brad Pitt schreef op maandag 09 december 2013 @ 12:28:
[...]

Wat zit jij nu opeens te raaskalken? Wie heeft het nu over luidsprekers? Die klinken wel degelijk anders. Versterkers, die binnen hun werkzame gebied opereren, niet. Die klinken allemaal hetzelfde. Is dat niet zo? Dan graag wat wetenschappelijke tests en niet de bekende wollige-BS-termen reviews van believers.
Ik denk dat jij maar eens bij cinemike moet gaan luisteren. Die zullen dezelfde versterkers naast elkaar zetten waarvan alleen de condensatoren zijn verwisseld. verschillen zijn duidelijk te horen.

Laat staan versterkers van andere merken, even een voorbeeld: Ik heb naar de kef blade geluisterd met een Naim versterker en tevens met een Hegel versterker. Duidelijk dat de Hegel beter klonk. Meer diepte, meer preciesie etc. Zo heb ik tig van voorbeelden waarbij blind elke kip verschillen kan horen.

versterkers klinken onderling gewoon anders, anders zou iedereen wel met dezelfde thuis zitten.

Nu maar even ontopic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Thecola schreef op maandag 09 december 2013 @ 15:03:
[...]

klopt!

[...]

Aha, thanks! Ik neem aan dat ik dat softwarematig aan moet zetten?
Zowel in je TV als in je Denon idd.
En verder: eerst het boek(werk) even doorspitten. Ja, dat duurt even, maar dan snap je somige dingen ineens veel beter :)

Overigens heb ik zelf ARC uit staan. Als ik BR afspeel heb ik toch altijd mijn receiver aan. Maar als ik TV kijk wil ik niet perse mijn receiver aan hebben staan. Ik moet in mijn TV aangeven welke speakers (intern of extern) ik wil hebben, dus heb ik mijn TV via optical op mijn receiver hangen. ALs ik dan een keer TV wil kijken met de receiver aan, dan gooi ik de TV gewoon op mute en dan gaat het via die optical naar mijn Denon :)

Bijkomend voordeel: de Denon hoeft niet structureel in standby te staan (wat als je ARC aanzet wel nodig is) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brad Pitt schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 01:25:
[...]
Ik niet persoonlijk, "men" heeft dat. Met dubbelblinde tests. Niet tests waar men zijn favo merk kan zién en het dus beter vindt klinken.
In zulke dubbelblinde tests heeft men óók situaties gezien waarbij mensen wél verschil tussen de versterkers konden horen. (zoals het voorbeeld vorige week)

Maar ja, dat heb jij dan onmiddellijk onder de tafel geschoven als zijnde een slecht ontworpen versterker.
[...]
Nee, versterker X van 80W zal eender klinken aan versterker Y van 800W bij een normaal volume.
Onzin.

Afhankelijk van wat je speelt, zal een zwaardere versterker wel degelijk anders klinken. Een simpele toon, met 1 frequentie is heel makkelijk voor een versterker om te versterken. Een laag frequente sinus vergt weinig vermogen. Maar wat wanneer je die toon afkapt? ("gas pedaal intrappen") Dan moet je heel snel die spoel tot stilstand brengen. Dat betekent dat je plotseling een enorme zelf inductie moet tegengaan. (Een berg hogere frequenties) Dat betekent hoge spanningen, bij dezelfde stroomsterkte, en dus een hoog vermogen. Het benodige vermogen gaat dan heel erg snel in grote stappen omhoog.

Vooral bij een subwoofer kun je dat heel duidelijk merken. Hogere vermogens zijn daar gewoon beter in staat om de woofer in bedwang te houden. Het vermogen is daarbij niet relevant voor het volume, maar voor de controle over de woofer, en dus het detail in de muziek.

Ook heel goed gemerkt bij een zelf-bouw subwoofer. Klonk ongecontroleerd bij een kleine versterker, en werd steeds gecontroleerder (=detaileerder) bij hogere vermogen versterkers. Die kleine versterker had een LED om clipping aan te geven, en die ging bij normaal volume niet aan!

Wellicht dat zo'n LED niet in staat is de genoemde situatie aan te duiden, maar dat zou dus betekenen dat heel veel versterkers regelmatig buiten hun werk gebied komen bij normale situaties. En dat 'normaal volume' dus géén goede indicatie is voor het werkgebied waarin versterkers volgens jou hetzelfde zouden klinken. Feit is gewoon dat vermogen wel degelijk invloed heeft op het detail in het laag bij normaal volume.
[...]
Eigenlijk wilde ik niet eens meer reageren na dit te hebben gelezen. Lees gewoon wat resultaten van dubbelblinde tests. Versterkers, CD-spelers, ze klinken allemaal eender. In een normaal werkbaar gebied.
[...]
Laat die talloze tests eens zien! De hele tijd wordt hier slechts verwezen naar die éne dubbleblinde versteker test. (die met de versterker op een houten stoel)

Ik wil wel eens wat meer zien dat één test resultaat. Vooral aangezien vorige week een tegensteld resultaat getoond werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Modbreak:Zullen we het Denon-topic gaan gebruiken voor waar het voor aan is gemaakt? De discussie over verschillen horen was leuk in het begin, maar nu loopt het toch te erg offtopic. Leef jezelf uit in zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 als je de discussie voort wilt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:27
Nou morgen komt de Denon AVR-X3000 binnen als vervanging voor mijn Sony STR-DH800. Ik ga de bose acoustimass 6 weer gebruiken bij de nieuwe receiver. Heeft er iemand nog tips waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Paar dingen:
1) Lees het boekje van Bose even door hoe zij willen dat je de boel aansluit. Dat kan haaks staan op het boekje van Denon. Persoonlijk zou ik voor de Denon aansluiting gaan, omdat je dan de boel helemaal door je Denon kunt laten regelen. Ik weet alleen niet wat voor stekkers / pluggen er aan je Bose melkpakjes zitten. Als dat gewoon losse draden zijn kun je die denk ik gewoon aan de Denon hangen. Zo niet zul je moeten overwegen of je de Bose manier van aansluiten wilt gebruiken (dus met de sub als algemene versterker) of de Denon manier.

2) Eerst het boekje goed doorlezen en dan pas vragen stellen, zeker als het HDMI en ARC zaken betreft :)

3) Je receiver met de monitor out via HDMI aan je TV hangen. Dan zie je tenminste een fatsoenlijk menu ipv dat enkellijns menuutje op de receiver

4) Audissey draaien!
True, het boekje is best een pil maar d'r staat dan ook veel in en het wordt niet voor niks bijgeleverd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb afgelopen vrijdag een AVR X3000 geïnstalleerd.

Na wat gefrummel heb ik 'm aan de praat gekregen, maar...

Er is een ding dat mij doet overwegen hem weer terug te brengen en dat is dat de AVRX3000 enkele seconden na het opstarten automatisch overschakelt naar de bron "TV audio" terwijl ik hem op de settop box wil laten staan.

De reactie van Denon op dit issue was:

Dit word veroorzaakt door de HDMI bediening/CEC functie. Wanneer de TV opgestart word geeft deze een signaal waardoor de AVR automatisch op TV Audio gezet word om gebruik te maken van het ARC kanaal. Dit kan vanuit de AVR niet aangepast worden helaas.

Ik heb HDMI bediening op de X3000 uitgezet en nu kan ik de X3000 niet meer met de AB van mijn TV gebruiken. En zit dus weer met een nieuwe in mijn handen :( .

Anyway wat adviseren jullie als beste setup :? ?

Mijn spullenboel:

Denon AVR X3000 met hieraan gekoppeld (alles HDMI):
- Samsung Smart TV
- KPN settopbox
- Apple TV

Of zal ik de X3000 maar terugbrengen naar de winkel ( 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Misschien eerst TV aanzetten en daarna pas de receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de suggestie maar volgens mij werk het zo (of zie ik iets over het hoofd??:

Het aanzetten van de TV triggert juist de X3000 om in te schakelen (via HDMI control/CEC).
- X3000 start met CBL/STB poort
- zo'n 5 seconden later herkent X3000 het CEC signaal van de Samsung en schakelt over naar TV audio.
- daarna moet ik de X3000 dus weer handmatig terug schakelen naar CBL/STB

Het zou zo mooi zijn als je het automatisch schakelen naar TV audio als optie aan-uit kan zetten in het setup menu van de X3000 lijk mij?

Ik heb dit ook al richting Denon gecommuniceerd maar of zij hier iets mee doen ???

We ontdekken zo eigenlijk een nadeel van een smart tv in combinatie met een Denon AVR, en daar zouden ze iets mee moeten doen lijkt mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Vreemd, ik heb net een paar dagen geleden een X2000 aangesloten via HDMI op een Panasonic plasma TV met ARC.
Ik kijk via een settopbox (Amino) die met HDMI aangesloten is op de X2000, de CBL ingang.
De X2000 blijft gewoon op CBL staan en gaat niet naar TV audio.
Als ik gewoon TV wil kijken zonder dat de X2000 aan staat kan dat ook, het geluid komt dan gewoon uit de TV.

[ Voor 3% gewijzigd door HoppyF op 10-12-2013 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:25:
Ik heb dit ook al richting Denon gecommuniceerd maar of zij hier iets mee doen ???
Grote kans van niet. Wat je beschrijft (en Denon antwoordt) zit inderdaad in HDMI CEC. Leuke feature op papier dat apparaten elkaar zien en dus automatisch aangaan als het ene apparaat in wordt geschakeld. Maar zoals je zelf al achter bent is het zeker niet zaligmakend.
HoppyF schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:44:
Vreemd, ik heb net een paar dagen geleden een X2000 aangesloten via HDMI op een Panasonic plasma TV met ARC.
HDMI ARC != HDMI CEC
Soms wordt het wel tegelijk ingeschakeld als dat HDMI CEC aan moet staan om ARC te gebruiken maar het zijn twee losse dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:27
The Eagle schreef op maandag 09 december 2013 @ 23:07:
Paar dingen:
1) Lees het boekje van Bose even door hoe zij willen dat je de boel aansluit. Dat kan haaks staan op het boekje van Denon. Persoonlijk zou ik voor de Denon aansluiting gaan, omdat je dan de boel helemaal door je Denon kunt laten regelen. Ik weet alleen niet wat voor stekkers / pluggen er aan je Bose melkpakjes zitten. Als dat gewoon losse draden zijn kun je die denk ik gewoon aan de Denon hangen. Zo niet zul je moeten overwegen of je de Bose manier van aansluiten wilt gebruiken (dus met de sub als algemene versterker) of de Denon manier.

2) Eerst het boekje goed doorlezen en dan pas vragen stellen, zeker als het HDMI en ARC zaken betreft :)

3) Je receiver met de monitor out via HDMI aan je TV hangen. Dan zie je tenminste een fatsoenlijk menu ipv dat enkellijns menuutje op de receiver

4) Audissey draaien!
True, het boekje is best een pil maar d'r staat dan ook veel in en het wordt niet voor niks bijgeleverd ;)
1 Bose adviseert natuurlijk om het via de sub van bose te doen. nu is het ook aangesloten op die manier. Ik kan natuurlijk beide opstellingen proberen.

2 normaal gesproken is het eerst installeren en dan kijken als ik er niet meer uit kom. Ik zal mijn best doen O-)

3&4 Ga ik zeker proberen/doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:25:
Dank voor de suggestie maar volgens mij werk het zo (of zie ik iets over het hoofd??:

Het aanzetten van de TV triggert juist de X3000 om in te schakelen (via HDMI control/CEC).
- X3000 start met CBL/STB poort
- zo'n 5 seconden later herkent X3000 het CEC signaal van de Samsung en schakelt over naar TV audio.
- daarna moet ik de X3000 dus weer handmatig terug schakelen naar CBL/STB

Het zou zo mooi zijn als je het automatisch schakelen naar TV audio als optie aan-uit kan zetten in het setup menu van de X3000 lijk mij?

We ontdekken zo eigenlijk een nadeel van een smart tv in combinatie met een Denon AVR, en daar zouden ze iets mee moeten doen lijkt mij...
Is het probleem niet op te lossen met een universele afstandsbediening? Die kan je evt 5 sec nadat ie switcht weer terug laten switchen naar de STB.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waus26 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:43:
[...]

Is het probleem niet op te lossen met een universele afstandsbediening? Die kan je evt 5 sec nadat ie switcht weer terug laten switchen naar de STB.
Tja dat terug switchen lijkt mij persoonlijk een soort van minst wenselijke optie. Ik vrees dat die universele afstandsbediening er aan zit te komen (dat had ik juist geprobeerd te voorkomen ... ) en dan heb je dat schakelen via ARC niet meer nodig.

Ik ga eens kijken of ik de ontwikkelaars bij Denon te pakken kan krijgen en ze te vragen een aan/uit optie toe te voegen voor dit switchen. Dat zou toch het meest charmant zijn.

Heeft iemand toevallig een email adres van hun (ik ga in ieder geval via de support site aan de slag)?

Ik zal via dit forum verslag doen van mijn ontdekkingsreis richting Denon (kijken tegen hoeveel muren ik op-bots |:( ).

---> Update:

Een acceptabele oplossing gevonden op AVR-forum waar ze een super goede thread hebben voor X-series eigenaren (http://www.avsforum.com/t...owners-thread-faq#user_L5 ).

Op basis hiervan het volgende gedaan:

- Hide <TV/TV Audio>
- TV geluid laat ik nu met optische kabel <OPT1> lopen via <AUX> kanaal (ff aanpassen in INPUT menu)

En het systeem werkt als een zonnetje!:
- bij opstarten van TV schakelt de X3000 niet meer over naar <TV/AUDIO>
- Smart TV geluid selecteer ik door <AUX> te selecteren

Niet helemaal 100% zoals ik het zou willen via <TV/AUX> maar acceptabel genoeg (90% :) ) voor een investering van 535 Euro :F

--> Wel mail gestuurd naar Denon in de VS, ff zien wat er gebeurt...

Eerste reactie is hoopgevend :):

"Dear Mr. xxxxxxx –

Thank you so much for your input. We truly appreciate it.

One of our product managers will reach out to you directly to follow up.

Best regards,
D+M Group
"

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2013 20:24 . Reden: Update na laatste posting, reactie van Denon ontvangen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Sinds een paar dagen heb ik de AVR-X2000 in gebruik.
Alles werkt goed, maar bij het aanzetten van de receiver is na een paar seconden een harde korte scherpe tik hoorbaar uit de luidsprekers.
Dit is best hinderlijk want het is een behoorlijk harde tik.
Is dit een bekend verschijnsel of is er iets bij mij aan de hand?
Het volume staat zacht dus het lijkt niet met de instelling van het volume te maken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:26
Bij mijn X2000 is wel een tik hoorbaar bij inschakelen, maar dat gaat niet over de speakers en is niet erg luid.
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:05:
Een acceptabele oplossing gevonden op AVR-forum waar ze een super goede thread hebben voor X-series eigenaren (http://www.avsforum.com/t...owners-thread-faq#user_L5 ).
Dat topic is inderdaad super. Behoorlijk wat uitgebreider dan dit topic ;)

[ Voor 65% gewijzigd door nMad op 11-12-2013 15:31 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silvester6 schreef op maandag 09 december 2013 @ 21:15:
Nou morgen komt de Denon AVR-X3000 binnen als vervanging voor mijn Sony STR-DH800. Ik ga de bose acoustimass 6 weer gebruiken bij de nieuwe receiver. Heeft er iemand nog tips waar ik op moet letten?
Je kunt het zaakje inderdaad direct op de Denon aansluiten. Je moet alleen de subwoofer crossover goed instellen. De crossover bij Bose ligt enorm hoog! Bij de Acoustimass10 ligt de crossover volgens Bose bij 200 Hz (!!!!). Bij de acoustimass 6 is het volgens mij exact hetzelfde. Gelukkig heeft Denon de optie om een dergelijke absurde hoge crossover in te stellen.

Maar het best wat je kunt doen is die Bose rommel verkopen, en echte speakers kopen.

Het idee van een enkele subwoofer met kleine speakers is niet verkeerd. Maar alleen bij frequenties lager dan 80Hz hoor je geen stereo meer. Dus alleen voor frequenties onder 80Hz kun je met één speaker af. De kleine speakers moeten minstens vanaf 80Hz het zaakje totaal overnemen om goed stereo (en surround) te horen. Maar bij Bose werken ze pas vanaf 200Hz.... Betekent dat er een groot gebied is waarbij je bij Bose geen ruimtelijkheid hoort, terwijl dat er wel behoord te zijn. Verder zijn die kleine speakertjes ook onvoldoende groot om die 200Hz behoorlijk weer te geven. Je moet ze vergelijken met de tweeters in normale luidsprekers. Van die 200Hz tot zo'n 1000Hz is de kwaliteit bedenkelijk.

Het resultaat is dat je bij die Bose speaker een verschrikkelijk slecht midden hebt, met alleen behoorlijk hoog en laag. (En dat hoor je ook héél duidelijk wanneer je de zaken eens vergelijkt met behoorlijke apparatuur. Niet voor niets is het de winkels verboden om de Bose apparatuur samen met de overige merken op te stellen)

Ik snap dat velen graag kleine speakers willen hebben, vooral bij een 5.1 set, maar de crossover moet gewoon bij hooguit 80Hz liggen. En dat is ook best mogelijk. De grote merken als B&W en KEF e.d. hebben sets waarbij de speakers ook nog heel klein zijn, maar die wel een korrekt frequentie bereik hebben, en waar het midden wel behoorlijk weergegeven wordt. De B&W MT50 is prijzig, maar de KEF KHT2000 serie krijg je ongeveer in de prijs van de Bose set. En er zijn er vast nog veel meer die ook behoorlijk ontworpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
nMad schreef op woensdag 11 december 2013 @ 15:30:
Bij mijn X2000 is wel een tik hoorbaar bij inschakelen, maar dat gaat niet over de speakers en is niet erg luid.

[...]

Dat topic is inderdaad super. Behoorlijk wat uitgebreider dan dit topic ;)
Die klik die uit de receiver komt hoor ik ook maar dat is een zachte klik. (schakelklik van een relais)
Het geluid wat uit de luidsprekers komt is echt behoorlijk hard.
Ik zal een kijken of ik het geluid kan opnemen en laten horen.
Er is met de luidsprekers zelf niets aan de hand want op mijn oude (niet HDMI receiver) kwam
er nooit een tik uit de luidsprekers.

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 09:14
Vraagje,bij het inschakelen van mijn X2000 wordt automatisch zone 2 ingeschakeld. Daar ik niets gekoppeld heb aan deze zone vraag ik mij af of dit ook uitgezet kan worden? Of gaat deze bij default aan zodra de receiver aangezet wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]FeaR schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 18:27:
[...]

Grote kans van niet. Wat je beschrijft (en Denon antwoordt) zit inderdaad in HDMI CEC. Leuke feature op papier dat apparaten elkaar zien en dus automatisch aangaan als het ene apparaat in wordt geschakeld. Maar zoals je zelf al achter bent is het zeker niet zaligmakend.

[...]

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2014 08:01 . Reden: foutieve info verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 07:46
Ik heb momenteel een Denon AVR 1910 en ben aan het denken om over te stappen naar de x2000.
De reden is dat de 1910 geen 3D pasthrough heeft.
Ik heb mijn mediaspeler momenteel aankoppeld via optisch (vanwege bovenstaande reden dus) en mis dat ik HD DTS geluid kan ontvangen. Hij schakeld bij Blu ray of 3D films automatisch naar stereo!!

Mijn vraag, is dat normaal of kan je dat via een andere manier oplossen?
Andere vraag, wat is een redelijke prijs voor tweedehands 1910?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
mike0001 schreef op maandag 16 december 2013 @ 09:09:
Ik heb momenteel een Denon AVR 1910 en ben aan het denken om over te stappen naar de x2000.
De reden is dat de 1910 geen 3D pasthrough heeft.
Ik heb mijn mediaspeler momenteel aankoppeld via optisch (vanwege bovenstaande reden dus) en mis dat ik HD DTS geluid kan ontvangen. Hij schakeld bij Blu ray of 3D films automatisch naar stereo!!

Mijn vraag, is dat normaal of kan je dat via een andere manier oplossen?
Andere vraag, wat is een redelijke prijs voor tweedehands 1910?
Er staat ook een mooie 4311 te koop op tweakers ;)

V&A aangeboden: Denon AVR-4311 Zwart met audyssey pro + Licentie! twv 450€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 07:46
Waarom bied je die te koop aan? en voor die prijs, wat is er mis mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Er is niks mis mee. Ik ga een marantz Av8801 kopen en daarna door cinemike laten tunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Heb je daar nou serieus een Windows casebadge op zitten? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
The Eagle schreef op maandag 16 december 2013 @ 15:25:
Heb je daar nou serieus een Windows casebadge op zitten? :X
Die zit er standaard op inderdaad hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertyuh
  • Laatst online: 02-11-2024
Masterkale1 schreef op maandag 16 december 2013 @ 16:10:
[...]

Die zit er standaard op inderdaad hehe
Dat was dan ook het aller eerste wat ik er bij mij vanaf haalde, ik wil niet zo'n smerige Windows sticker op mijn apparatuur (en Windows zelf wil ik al helemaal niet).
Ik vond zo'n sticker wel weer gaaf op het klepje van mijn Nokia N95.... 8)7

Het heet Windows, noem het dan ook zo.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 17-12-2013 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:41
Vandaag staat de AVR-X2000 wederom in de aanbieding!

Ik kan mededelen dat de Stereo weergave dik in orde is, naar mijn idee moet de versterker nog wel een beetje inspelen. Maar wat een mogelijkheden bied een dergelijke receiver in tegenstelling tot mijn oude stereo versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
Voor V&A is er op het forum eigenlijk geen plaats, dat die V&A-link er nog staat is dus al een stukje luxe. Don't push your luck.

[ Voor 89% gewijzigd door FeaR op 17-12-2013 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:26
Taab schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 10:13:
Vandaag staat de AVR-X2000 wederom in de aanbieding!

Ik kan mededelen dat de Stereo weergave dik in orde is, naar mijn idee moet de versterker nog wel een beetje inspelen. Maar wat een mogelijkheden bied een dergelijke receiver in tegenstelling tot mijn oude stereo versterker!
Een versterker hoeft niet in te spelen.. speakers wel. Leuke aanbieding, ook al is hij 'maar' €39,- goedkoper dan de goedkoopste webwinkel in de pricewatch.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:41
nMad schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 13:40:
[...]

Een versterker hoeft niet in te spelen.. speakers wel. Leuke aanbieding, ook al is hij 'maar' €39,- goedkoper dan de goedkoopste webwinkel in de pricewatch.
Zo, de prijs van de versterker is flink gedaald in twee weken tijd. Laatste keer dat ik keek was de laagste prijs €420,-. Goed met die aanbieding kan je dus nog een keer €39,- besparen!

Doe er je voordeel mee :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 09:01

cue

Heeft er iemand nog tips voor een goede duitse winkel / webshop om de x3000 of x4000 te bestellen? Mijn vorige heb ik 3 jaar geleden bij www.audiovision-shop.de gekocht. Deze winkel bestaan alleen niet meer.

Ik heb dit topic al doorgelezen en hoor wel verschillende mensen welke de receivers importeren. Alleen waar halen jullie ze vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
cue schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 16:28:
Heeft er iemand nog tips voor een goede duitse winkel / webshop om de x3000 of x4000 te bestellen? Mijn vorige heb ik 3 jaar geleden bij www.audiovision-shop.de gekocht. Deze winkel bestaan alleen niet meer.

Ik heb dit topic al doorgelezen en hoor wel verschillende mensen welke de receivers importeren. Alleen waar halen jullie ze vandaan?
Waarom zou je een X3000/4000 in Duitsland kopen als deze hier goedkoper is?
De X3000 is 60 euro goedkoper dan in Duitsland ...
Prijzen Duitsland

De X2000 is 40 euro goedkoper.
Ik heb de X2000 pas geleden gekocht voor € 349, dit is hij nu nog in de aanbieding.
De X3000 is bijna € 200 duurder en eerlijk gezegd vind ik dat veel te veel voor de verschillen die er tussen de twee modellen zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door HoppyF op 17-12-2013 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 09:01

cue

Goed punt :). Ik was nog in de veronderstelling dat alle denon receivers aanzienlijk goedkoper zijn in Duitsland.

Bedankt voor de link, deze geeft me voldoende informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
Ik' heb momenteel een Denon AVR-2113 en als fronts Tannoy DC6T's, als center de Tannoy LCR4 Signature, als rears de Tannoy DC4's en als sub een Rel T7. Nu heeft de 2113 niet al te veel power in huis. Heeft het menen jullie nut om bijvoorbeeld te upgraden naar een X2000 of X3000 om de speakerset van meer/voldoende power te voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Als een 2113 echt tekort komt, dan zul je voor een grotere stap moeten gaan dan naar een X2000/3000 ben ik bang. Maar kom je echt tekort dan? Grote kans dat je nog niet de helft van het vermogen gebruikt en een nieuwe receiver niet nodig is op dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuroticaPills
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05:56
Ik heb gisteren een Denon AVR X1000 gekocht, mooi apparaat maar ik heb een vraagje: Is het normaal dat bij het switchen van source je een tik hoort? Alsof er hardwarematig iets omschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 19:40
NeuroticaPills schreef op woensdag 18 december 2013 @ 08:26:
Ik heb gisteren een Denon AVR X1000 gekocht, mooi apparaat maar ik heb een vraagje: Is het normaal dat bij het switchen van source je een tik hoort? Alsof er hardwarematig iets omschakelt?
Bij mijn 2113 klinkt het inderdaad ook alsof er een switch geflipt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuroticaPills
Ditto bij het aan/uitzetten van de receiver. Als het normaal is, zal ik me geen zorgen maken. Ik stond er echter van te kijken, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
NeuroticaPills schreef op woensdag 18 december 2013 @ 08:57:
Ditto bij het aan/uitzetten van de receiver. Als het normaal is, zal ik me geen zorgen maken. Ik stond er echter van te kijken, haha.
De schakelklik uit de receiver zelf is normaal.
Ik vraag me af of je uit de luidsprekers ook nog een klik/tik hoort, een paar seconden na het inschakelen van de receiver. Daar heb ik last van en dit heeft niet te maken met het volume.
Als het volume op 0 staat hoor ik deze tik uit de luidsprekers ook.
Het kan normaal zijn maar ik kan dit niet controleren.
Ik heb een X2000 maar veel verschil zal er wat dat betreft niet zij tussen de X1000/2000/3000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:23

Wvr

ik heb sinds gisteren ook een X1000 :) maar deze geeft een behoorlijke TIK als ik hem aan zet :( , nu heb ik aan gesloten met HDMI kabel en optisch en komt er geen geluid uit, ik heb in het menu van de TV luidspreker op extern gezet.

maar er komt geen geluid uit me speakers, met die met optisch of HDMI aangesloten zijn of kan het ook allebij?

[ Voor 0% gewijzigd door Wvr op 18-12-2013 17:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 11:16
Gister op de valreep de x2000 gekocht in de aanbieding, als het goed is staat hij straks thuis klaar.

Lang aan het twijfelen geweest en op zoek geweest naar een marantz SR5007 maar vond de aanbieding van de x2000 mooi en meer uitgeven stond me ergens tegen omdat het mijn inziens uit verhouding was met de mission m32i die ik gebruik en andere zaken die ik thuis nog wil doen.

Al met al blij de knoop doorgehakt te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeuroticaPills
De tik bij het aan/uitzetten van de X1000 is inderdaad behoorlijk hard, bijna alsof het apparaat de geest geeft of een stop doorslaat ofzo. Hopelijk kan het geen kwaad.

Het feit dat meerdere mensen dit hebben lijkt me een teken dat het 'gewoon' zo hoort te klinken.

Helaas zijn de nieuwe speakers nog niet binnen dus ik kan nog niet testen of de klik ook via de luidsprekers hoor, maar dit zal ik zeker testen later deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr

Wvr

NeuroticaPills schreef op woensdag 18 december 2013 @ 18:05:

Helaas zijn de nieuwe speakers nog niet binnen dus ik kan nog niet testen of de klik ook via de luidsprekers hoor, maar dit zal ik zeker testen later deze week.
je kan natuurlijk ook de boxen afkoppelen en dan kijken of je de tik hoort.

tiktik breek de dag, tik een eitje 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wvr schreef op woensdag 18 december 2013 @ 16:12:
ik heb sinds gisteren ook een X1000 :) maar deze geeft een behoorlijke TIK als ik hem aan zet :( , nu heb ik aan gesloten met HDMI kabel en optisch en komt er geen geluid uit, ik heb in het menu van de TV luidspreker op extern gezet.

maar er komt geen geluid uit me speakers, met die met optisch of HDMI aangesloten zijn of kan het ook allebij?
Doe jezelf een lol, lees die dikke pil die meegeleverd is eens goed en vraag het dan nog eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
NeuroticaPills schreef op woensdag 18 december 2013 @ 18:05:
De tik bij het aan/uitzetten van de X1000 is inderdaad behoorlijk hard, bijna alsof het apparaat de geest geeft of een stop doorslaat ofzo. Hopelijk kan het geen kwaad.

Het feit dat meerdere mensen dit hebben lijkt me een teken dat het 'gewoon' zo hoort te klinken.

Ja, die klik bij het aanzetten is normaal, dit is een schakelrelais wat je hoort, dit geluid komt ook uit de receiver zelf en niet uit de luidsprekers.
Ik hoor dus twee klikken, eentje uit de receiver bij het aanzetten, dit geluid is hoorbaar maar niet erg hard. De klik die een paar seconden later daarop volgt komt uit de luidsprekers en is wel hard te noemen.

Er zou iets met mijn X2000 aan de hand kunnen zijn maar voor de rest doet deze alles prima.

• NeuroticaPills
Als mijn luidsprekers binnen zijn, hopelijk vandaag, zal ik laten weten of ik met de X1000 ook een tweede klik hoor zoals jij omschrijft. Kunnen we i.i.g. zien of jouw situatie uniek is of niet. :)

Verder een vraag die wellicht off topic is: welke kabels gebruik je tussen luidspreker en X2000? Voor de vergelijking wellicht handig. Misschien dat daar een probleem zit.

• HoppyF
NeuroticaPills schreef op donderdag 19 december 2013 @ 10:01:
Als mijn luidsprekers binnen zijn, hopelijk vandaag, zal ik laten weten of ik met de X1000 ook een tweede klik hoor zoals jij omschrijft. Kunnen we i.i.g. zien of jouw situatie uniek is of niet. :)

Verder een vraag die wellicht off topic is: welke kabels gebruik je tussen luidspreker en X2000? Voor de vergelijking wellicht handig. Misschien dat daar een probleem zit.
Probleem zit bij mij zeker niet in de luidsprekerkabels.
Deze gebruikte ik met de vorige receiver al zonder problemen.
Het is gewoon 2x2.5 mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr

Wvr

The Eagle schreef op woensdag 18 december 2013 @ 21:29:
[...]

Doe jezelf een lol, lees die dikke pil die meegeleverd is eens goed en vraag het dan nog eens :)
andere hdmi kabel en het probleem op gelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tijd voor het volgende dan, kan ik weer het zelfde antwoord geven :P

Having said that: brakke kabels zij natuurlijk nooit handig, en de juiste HDMI versie helpt ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:38
Voor het aansluiten van m'n nieuwe (bestelde) subwoofer SVS-SB12 ben ik op zoek naar een leuke kabel om hem mee aan m'n X4000 te hangen (ong. 3m kabel benodigd).
Nu heb ik al gelezen dat het bij sub-kabels wel wat uitmaakt, dus vroeg ik mij af of ik verschil zou kunnen gaan horen tussen:
http://www.oehlbach.com/en/home-cinema/subwoofer/nf-sub
en
http://www.oehlbach.com/en/home-cinema/subwoofer/nf-214-sub
Aangezien hier wel een prijsverschil van €40 tussen zit.. Ik ben op deze kabels uitgekomen omdat hij wellicht in de toekomst in het zicht komt te liggen en er dus wel een beetje ok uit moet zien, maar andere tips zijn altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
rjvisje schreef op maandag 23 december 2013 @ 09:05:
Voor het aansluiten van m'n nieuwe (bestelde) subwoofer SVS-SB12 ben ik op zoek naar een leuke kabel om hem mee aan m'n X4000 te hangen (ong. 3m kabel benodigd).
Nu heb ik al gelezen dat het bij sub-kabels wel wat uitmaakt, dus vroeg ik mij af of ik verschil zou kunnen gaan horen tussen:
en
Aangezien hier wel een prijsverschil van €40 tussen zit.. Ik ben op deze kabels uitgekomen omdat hij wellicht in de toekomst in het zicht komt te liggen en er dus wel een beetje ok uit moet zien, maar andere tips zijn altijd welkom.
Bespaar je de moeite en veel geld en koop een gewone goed afgeschermde kabel op de lengte die je nodig hebt (hooguit paar euro). 24 karaats gouden pluggen is onzin en alleen maar duur.
Verder gaat je sub echt geen meer "power" geven als je een extra dikke dubbel afgeschermde kabel gebruikt. Actieve subs hebben een eigen versterker en worden aangestuurd vanaf de versterker met een laag signaal met een beperkte bandbreedte omdat lage frequenties (onder 500 Hz) niet moeilijk te transporteren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
rjvisje schreef op maandag 23 december 2013 @ 09:05:
en
Aangezien hier wel een prijsverschil van €40 tussen zit..
Ik kan het zo niet uit de tekst halen maar veelal zijn de duurdere kabels coax en de goedkopere gewoon mono-RCA.
Ik ben op deze kabels uitgekomen omdat hij wellicht in de toekomst in het zicht komt te liggen en er dus wel een beetje ok uit moet zien, maar andere tips zijn altijd welkom.
Om die reden heb ik een Van den Hul - The Sub gekocht. Ziet er toch net wat leuker uit dan een standaard dropveter. Al ken ik genoeg mensen die dit met alle kleuren niet tof vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluto
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06 11:38
.

[ Voor 95% gewijzigd door Bluto op 24-12-2013 09:08 . Reden: doorgestuurd naar aanbiedingen topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik heb er op een gegeven moment een coaxiale kabel tussen gehangen die ik nog had liggen. Dik zat voor het signaal, prima afgeschermd en deed precies wat het moest doen, geen enkel probleem mee en kost ook nog eens geen drol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Ik heb volgens mij een klein probleempje met de x1000 (of ik doe iets niet goed).

Mij setup is als volgt:
TV middels hdmi aan x1000 (gebruik ARC)
Op hdmi 1 van x1000 mijn htpc
Op Hdmi 2 een console

Nou heb ik het geluid redelijk op orde. Alleen wil voor mijn htpc wat meer bass tijdens het afspelen van films. Alleen als ik die settings verander dan lijkt het alsof die settings niet per INPUT maar per CODEC wordt vastgesteld. Probleem is dan bijvoorbeeld Dolby zowel voor films (via Hdmi1) als voor TV (via ARC) gebruikt wordt. En dat ik dus met te veel bass bij tv kijken zit of met te weinig tijdens films. Kan iemand bevestigen dat je dit niet per INPUT kunt veranderen en dat het alleen maar per CODEC kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 18:56
Die x1000 is een probleemamp volgens mij :p ik heb hem zelf een tijdje terug ook besteld, en kon het geluid vanaf mijn pc maar niet afspelen (en hij gaf het beeld niet door naar de tv) het stomme was dat als de versterker op een ander inputsignaal stond, dat de pc dan wel ineens de amp zag als geldig audioafspeelapparaat. Zet ik hem dan weer terug naar de pc input (hdmi) dan werkte t niet. Nieuwe windowsinstall, hdmi kabels enz enz maakte niets uit. Op gegeven moment een andere hdmi poort op de versterker weer geprobeert, en toen werkte het ineens... ben dr verder maar snel afgebleven. De poort waar bijvoorbeeld de ps3 op zit werkte met de pc ook niet, terwijl de ps3 het wel goed deed in de poort waar ik de pc op probeerde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Daar heb ik op zich allemaal geen last van. Ik kom alleen niet erachter hoe ik per input instellingen voor geluid kan instellen. De handleiding laat het toch echt afwegen bij de denon moet ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr

Wvr

kijk op bladzijde 25 van de manuele, en hoe heb je hem aan gesloten?
Pagina: 1 ... 23 ... 100 Laatste