Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Maar hij doet het weer haha.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ik zie door de bomen het bos niet meer, want wat voor mij ook erg belangrijk is, is de phono aansluiting. Deze zie ik nergens terug komen..... Ik heb een budget van rond de 400-500 euro. Een tweedehands is ook prima.
Heeft iemand voor mij een aanrader?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Wat is er mis met een Phono-versterker in de receiver bouwen? Beetje kort door de bocht. De reden dat je het haast niet meer ziet nu is omdat Phono een nichemarkt is geworden en de gemiddelde consument niets met zo'n aansluiting doet. Makkelijker manier van kosten besparen. Scheelt wellicht maar een paar cent per receiver, maar als je dat voor bijna alle modellen doorvoert dan kan het toch flink schelen. Inderdaad bijna, de nieuwe AVR-X4000 heeft gewoon nog een Phono. Je komt echter wel in de hogere series uit (waar je met het genoemde budget dus niet aan komt). Als je wat series/jaren terug gaat kijken heb je al vanaf mid-end Phono-ingangen, kijk maar eens naar een AVR-2309 en hoger.The Eagle schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:24:
Ik ken eigenlijk geen enkele AV receiver met ingebouwde phono preamp. En da's ergens ook wel logisch, want daar worden die dingen eigenlijk helemaal niet voor gebouwd.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Duidelijk geen audiofielThe Eagle schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 11:24:
Een losse phono preamp kopen. Kost je 2 tientjes bij Conrad, en dat ding geeft prima geluid. Ik ken eigenlijk geen enkele AV receiver met ingebouwde phono preamp. En da's ergens ook wel logisch, want daar worden die dingen eigenlijk helemaal niet voor gebouwd.
Mijn huidige Denon heeft wel een phono aansluiting, maar ik zoek nu een modernere receiver die zowel phono als HDMI etc. heeft...
Of andersom. Goedkoper én betere onderdelen: http://www.audioholics.co...antz-sr5008-sr6008-sr7008SamuraiP1zzaCat schreef op donderdag 26 september 2013 @ 13:06:
Maar hoe staat Marantz t.o.v. Denon? Ik heb wel het idee dat Marantz iets minder is....
Nickname does not reflect reality
Ook niet allemaal Phono aansluitingen, en gelijk weer zo duur. Ik denk dat de versterker die ik wil (semi high-end) met HDMI en Phono lastig gaat worden met een klein budget. Maar even goed Marktplaats in de gaten houdenBrad Pitt schreef op donderdag 26 september 2013 @ 13:09:
[...]
Of andersom. Goedkoper én betere onderdelen: http://www.audioholics.co...antz-sr5008-sr6008-sr7008
Iemand bekend met dit probleem?
Update:
Na aardig wat tijd met Google kwam ik via een Duitse site deze reset optie tegen:
- Schalten Sie das Gerät mit dem Netzschalter aus.
- AVR-X2000/X3000: Halten Sie die Tasten ZONE 2 SOURCE und DIMMER gedrückt, während Sie das Gerät wieder einschalten.
- Alle Segmente im Display blinken.
- Lassen Sie die Tasten los und warten, bis der Receiver betriebsbereit ist.
- Zet de AV in standby modus
- Hou de ZONE 2 SOURCE en DIMMER knoppen ingedrukt en zet de AV aan
- Het gehele display gaat knipperen (laat even 3 keer knipperen)
- Laat alle knoppen los
Update 2:
Ook dat is opgelost, een andere HDMI kabel werkte wel.... 100% zeker dat degene waarmee ik begon het wel deed however, die gebruik ik voor mijn Xbox360, maar goed, zegt niet alles dus.
Ik hoop dat iemand iets heeft aan mijn gestuntel :-)
[ Voor 68% gewijzigd door MATANDO op 28-09-2013 03:23 ]
Op dit moment zijn de Marantz SR6007 en SR7007 erg goedkoop, beide hebben een phono-aansluiting, Airplay, Spotify, HDMI aansluitingen + meerdere monitoruitgangen. SR6007 kun je krijgen voor 499 (origineel 1099), SR7007 voor 695 (origineel 1599) nieuw. Zelf net de SR6007 gehaald, SR7007 pas niet in hoogte in de kast waar hij moet komen, zeker vanwege warmteafvoer. Als ik de ruimte had gehad, was het de SR7007 geworden; het is een spotprijs voor dit apparaat nu.SamuraiP1zzaCat schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 10:37:
Ik heb al een tijdje mijn vertrouwde Denon AVR 2801 staan. Heel erg tevreden over maar ik wil graag een modernere receiver. Ik wil Airplay, en HDMI aansluitingen zodat er maar 1x een HDMI naar mijn TV hoeft.
Ik zie door de bomen het bos niet meer, want wat voor mij ook erg belangrijk is, is de phono aansluiting. Deze zie ik nergens terug komen..... Ik heb een budget van rond de 400-500 euro. Een tweedehands is ook prima.
Heeft iemand voor mij een aanrader?
Als het aan mijn vrouw lag wil ze puur op uiterlijk voor de Marantz gaan, verder boeit het haar helemaal niet, maar de Marantz ziet ze het liefst in het audiomeubel staan .
Zelf heb ik de neiging om voor de Denon 4520 te gaan, welke ik mooier vindt en technisch veel beter acht.
Al vind ik tussen beiden niet echt grote verschillen?
Denon is +/- 700 euro duurder.
Iemand die me kan overtuigen om toch voor de duurdere Denon te gaan
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
Vraag me enkel af in welk opzicht de Denon 700 euro meer waard is?
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
Review en vergelijk SR7007 - AV-7701 en de Denon 4520.
Het probleem:
Alle menu-opties van crossover en speaker setup kan ik alleen doen via de HDMI als ik het receiver menu zie in een pre MS-DOS stijl, maar dan kan ik geen geluid horen / afspelen, hoe is dat op te lossen? Zodat je hoort wat je doet met de instellingen?
Als ik de Audyssey auto setup doe, kan ik dan de geconfigureerde setting nog aanpassen, bijvoorbeeld qua equalizer een bepaalde frequentie nog + of -?
Zijn dit soort instellingen in nieuwere modellen verbeterd qua menu?

Als je niet het laatste model wilt hebben, kun je ook een SR7007 voor €700 halen (vrouw blij, looks zelfde als SR7007) en de rest besteden aan ander leuk speelgoed (jij blij)... Zelf heb ik een SR6007 aangeschaft te gebruiken oa bij mijn computer aangezien de SR7007 niet op de plek kan staan zonder fatsoenlijke warmteafvoer (anders was het de SR7007 geworden gezien het huidige geringe prijsverschil). Verder heb ik een Denon 4311 staan, topapparaat zeker op hoog volume (wordt niet vervelend). De 4520 staat nog wat hoger dan de 4311, SR7007 staat volgens mij iets onder de 4311, maar zou denk ik zelf voor de SR7007 gaan in jouw geval.Moris schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 21:15:
Ik sta op het punt om een nieuwe receiver te kopen en twijfel tussen de Marantz SR7008 en de Denon AVR4520.
Als het aan mijn vrouw lag wil ze puur op uiterlijk voor de Marantz gaan, verder boeit het haar helemaal niet, maar de Marantz ziet ze het liefst in het audiomeubel staan .
Zelf heb ik de neiging om voor de Denon 4520 te gaan, welke ik mooier vindt en technisch veel beter acht.
Al vind ik tussen beiden niet echt grote verschillen?
Denon is +/- 700 euro duurder.
Iemand die me kan overtuigen om toch voor de duurdere Denon te gaan
Ik heb een 2311 dus wat ik zie zal niet veel anders zijnJAHRASTAFARI schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 21:19:
Ik heb een 1911 receiver en ik word GEK van de geluidsinstellingen, dan weer erg blikkerig dan weer veel te veel bas. Bovendien krijg ik het geluid niet ingesteld zoals ik dat wil.
Het probleem:
Alle menu-opties van crossover en speaker setup kan ik alleen doen via de HDMI als ik het receiver menu zie in een pre MS-DOS stijl, maar dan kan ik geen geluid horen / afspelen, hoe is dat op te lossen? Zodat je hoort wat je doet met de instellingen?
Als ik de Audyssey auto setup doe, kan ik dan de geconfigureerde setting nog aanpassen, bijvoorbeeld qua equalizer een bepaalde frequentie nog + of -?
Zijn dit soort instellingen in nieuwere modellen verbeterd qua menu?
Je TV aansluiten op de monitor HDMI van je receiver. Als je dan het menu opent en je TV op de HDMI uitgang zet, krijg je een mooi menuutje vanuit je receiver geserveerd
Wat ik meestal doe: CD'tje draaien (dus receiver eerst op CD zetten) om muziek te krijgen. Vervolgens de AB op AMP drukken en dan het menu in duiken. Dan blijft de muziek gewoon draaien en kun je de boel bijstellen
Vwb Audissey: Ik weet niet of je die Audissey al eens gedraaid hebt, maar zo niet, doe dat. Daarna zijn er ook een x-aantal andere opties beschikbaar meen ik. Als je Audissey gedraaid hebt. kun je de boel met de hand met de EQ bijstellen. Daarvoor moet je de AUdissey EQ op (hoe kan het ook anders) manual zetten. Overigens kun je wel de Audissey curve overnemen naar je EQ en hem verder zelf bijstellen
Maar mocht je het nog niet gedaan hebben: eerst inregelen dus. Je hebt die inregelmicrofoon niet voor niks gekregen
Is nu versie 1.07
Gelijk ook maar de avr 2113 van nieuwe firmware voorzien.
Voorlopige eerste indruk is dat de bediening via mijn tablet wat stabieler aan voelt.
Groeten.
keten is net zo sterk als zwakste schakel
Via via ben ik aan een beamer en Denon AVR 2800 receiver gekomen.
Ik heb een PS3 middels HDMI aangesloten aan de beamer. Dat werkt.
Voor het geluid heb ik een optical kabel van de PS3 naar de Denon. Het geluid werkt nog niet.
Ik kom er niet echt uit hoe ik het geluid erop krijg. Volgens de handleiding van de Denon moet ik naar de System Setup om de geluid instellingen te doen. De system setup moet ik dus op het scherm zien te krijgen, en daarvoor heb ik een S Video kabel gekocht voor tussen de Denon en de Beamer.
Maar waar ik de kabel ook op aansluit achter de Denon, ik krijg geen menu oid op het scherm. Als ik de S Video kabel bijvoorbeeld op de VCR-1 aansluit (maakt het uberhaupt uit welke aansluiting ik pak?) of die van DVD, en ik stel de Denon in op VCR-1 of DVD, dan krijg ik het menu maar niet op het scherm.
Kan iemand mij de juiste weg op sturen?
PS: De PS3 is ingesteld op output via optical cable.
Thanks!
[ Voor 3% gewijzigd door technoaddict op 13-10-2013 12:10 ]
Volgens mij moet je de onderste svideo aansluiting hebben,waar monitor bij staat.
En dan via je afstandsbediening setup selecteren denk ik.
Groeten
Nu heb ik recent geprobeerd om de geluidsinstellingen aan te passen omdat ik niet altijd DTS surround kreeg bij films.
Nu echter heb ik alleen DTS neo:6 en Dolby Plec cinema terwijl ik 7.2 geluid normaal heb.
Heb Audessy speaker detection gedraaid en dan hoor ik wel alle speakers.
Rare is dat hij aangeeft Caution Front L/R Phase,terwijl de aansluitingen 200% goed zijn.
Speakers Front Q7
Surround Q5
Subs PSW4000 en PSW3000
Surround back
Alle Speakers zijn Kef.
Voorheen super geluid en nu ....Grr..
Prijsverschil is niet groot. Maar ik denk nooit een 7.1 setje te gaan draaien dus dan is het extra geld alleen maar zonde tenzij het ook andere voordelen heeft.
Never mind. Lees net ook de rest van de verschillen.
[ Voor 9% gewijzigd door dangerpaki op 14-10-2013 07:21 ]
Nu is mijn vraag, heb ik meerwaarde aan de Denon POA-4400A eindversterker?
Ben redelijk tevreden hoe ze worden aangestuurd, echter wellicht wat meer Ooomphh met een POA-4400A?
Het zijn geen electrostaten maar ribbon tweeters.
Heb overigens een 5.1 setup met een Monitor Audio set.
Radius 370 HD sub
Radius 90 achter
Radius 225 HD Centre.
Heb voor MA gekozen vanwege de helderheid die de Piega's ook hebben.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Wanneer er muziek via airplay vanaf bijv. een ipad gestreamd wordt, dan stuurt de receiver geen signaal naar de sub, hebben meerdere hier deze ervaring?
Maar je kunt dus gewoon instellen wanneer je wilt dat een sub wel of niet meespeelt. Vergeet trouwens ook zeker niet de audissey te draaien. Dan wordt het pas echt leuk
Audissey draaien was het eerste wat ik heb gedaan nadat alles aangesloten was, verbluffend hoe dit allemaal automatisch ingeregeld wordt.
Het gebeurt maar iets van 1 tot 2 keer per 2 weken, maar het is wel vervelend. Zou een factory reset dit wellicht oplossen? Zijn er meer mensen met deze ervaring?
[ Voor 2% gewijzigd door SilencerNL op 21-10-2013 10:23 . Reden: iets verduidelijken ]
Don't dream your life, live your dreams!
Gebruik je de Denon remote app? Ik heb hetzelfde probleem gehad. Afsluiten van de app verhielp bij mij het probleem.SilencerNL schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 10:21:
Ik heb iets geks met mijn X1000. Soms (ik kan niet achter de oorzaak komen) loopt de X1000 vast. Wat hij op dat moment aan het doen is, blijft hij doen, maar niks werkt meer (bijv. volume of input veranderen). Laatst stond de receiver in stand-by, krijg ik hem dus op geen enkele manier aan, zelfs niet met handmatige bediening op het apparaat zelf. Ik moet dan de stekker uit het stopcontact halen en weer inpluggen om de X1000 weer tot leven te krijgen.
Het gebeurt maar iets van 1 tot 2 keer per 2 weken, maar het is wel vervelend. Zou een factory reset dit wellicht oplossen? Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Ja, die gebruik ik inderdaad! Je bedoelt dus dat als ik die app afsluit, de receiver als het ware 'unlockt'? Volgende keer dat het gebeurt gelijk maar eens checken.Zigg schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:33:
[...]
Gebruik je de Denon remote app? Ik heb hetzelfde probleem gehad. Afsluiten van de app verhielp bij mij het probleem.
Ik had geen audio meer vanaf mijn mediacenter. (via hdmi)
Via mijn ps3 geprobeerd, en daar hetzelfde probleem.
Alles een keer uit en aangezet, maar dat hielp niet.
Pas toen ik echt de stekker van de reciever eruit had gehaald, werkte ie weer naar behoren!
Ik volg dit topic al tijden, in het begin helemaal gelezen tot waar het toen was aanbeland, en later steeds de nieuwe reacties bij gehouden.. En dat terwijl ik niet eens een Denon heb
Ik heb momenteel nog een Sony receiver staan, van inmiddels zo'n 15 jaar oud.. Niks A/V nog eigenlijk, althans... er zitten wel video uitgangen op, maar die zijn niet in gebruik. Omdat ik in de loop der jaren toch steeds meer HDMI randapparaten kreeg en mijn TV maar 1 HDMI poort heeft heb ik een aantal jaar geleden al eens een 4-poorts HDMI-switch gekocht. Echter bleef ik dan een probleem houden met bijvoorbeeld mijn mediacenter waarover ik het geluid dan zou laten lopen... Stuurde ik dat via HDMI uit, dan kreeg ik het niet op mijn versterker... stuurde ik het via optical uit, dan had ik het juist weer alleen op mijn versterker, en niet op mijn TV. En als ik enkel even het journaal wilde kijken of de kids kijken een simpel tekenfilmpje, dan hoeft het geluid helemaal niet via de versterker wat mij betreft...
Maar goed... zo langzaam aan begon dus de wens te groeien om mijn oude receiver en de hdmi-switch eruit te gooien en te vervangen door een hedendaagse oplossing
In het afgelopen jaar de ontwikkelingen wel een beetje bij gehouden, althans... vooral bij Denon dan (op de een of andere manier trekt dat merk me meer dan Marantz of Onkyo) en dan met name in de prijsrange van zo'n 400-500 euro. En zo ook weleens wat gelezen over de HDMI-passthrough, wat als ik het goed heb er dus voor zorgt dat je ook gewoon tv kan kijken (via HDMI) als je receiver uit staat, klopt dat?
Zoals gezegd hoef ik niet altijd het geluid op de receiver te hebben. Als de oma's oppassen, maar ook voor m'n vrouw, moet het allemaal zo simpel mogelijk zijn, en zo weinig mogelijk apparaten aan. En de nieuwslezer van het journaal hoef ik ook niet achter me te horen over een 5.1 opstelling
Zomaar wat vragen dus die ik onderhand toch eigenlijk weleens zou willen weten om te bepalen of mijn keuzes nog wel goed liggen...
Hoe het precies zit bij de 400-500€ klasse durf ik niet met zekerheid te zeggen, bij mijn x4000 kan ik voor HDMI-passthrough inderdaad aangeven voor welke ingang dat moet gelden, of juist voor de laatst gebruikte.
De 500w in actieve modus hangt natuurlijk ook samen met het volume waarop je speelt, op een laag volume zal de receiver niet het volle vermogen vragen.
Maar stel nu dat ik zowel mijn STB als mijn mediacenter aan heb staan en mijn receiver uit. Beiden staan ze geconfigureerd voor passthrough.. dan zal het dus diegene zijn die als laatste actief was die de doorvoer 'krijgt'?
Wat ik gedaan heb is mijn BR speler wel via HDMI en de monitor out op mijn TV aangesloten (want als ik film kijk wil ik toch 5.1) en de rest niet. Mijn TV zelf zit gewoon met een optiche kabel op de receiver aangesloten. En dat werkt prima. Als ik de BR selecteer pakt de receiver het geluid van de BR en beeld wordt doorgestuurd naar de TV, Ook vrijwel geen lipsync problemen dus. Als ik als source TV kies maakt het niet uit wat er vanaf die TV de receiver in gestuurd wordt.
Ik heb een Smart TV, dus streaming BR rip met DTS gaat gewoon lekker via de optical naar de receiver, en die maakt er vanzelf iets van
Nu zag ik deze week een aanbieding voor de x3000. Wat is jullie ervaring in een 2.0 setup qua geluid, of ik kan ik beter voor een 'echte' stereo receiver gaan? En iemand enig idee wat het stroomverbruik is met 2 speakers, op enigszins normaal geluid niveau. Zag op de site van Denon 600w, dat zou wel beetje veel zijn in vergelijking met stereo receivers.
@The Eagle: TV beschikt (helaas) niet over ARC, dus dat is sowieso niet van toepassing voor me. Althans.. op dit moment dan! Want tegen de tijd dat de Tv vervangen wordt zal dat ongetwijfeld ook met ARC zijn dan
En ondertussen lees ik even mee met de reacties op Nss, want die heeft kennelijk dezelfde aanbieding op het oog
Daarnaast kun je natuurlijk alles eerst naar je Tv doorsturen en dan je receiver in, mits dat digitaal kan gaat er ook gewoon een 5.1 signaal naar de receiver toe
@NSS: stereoreceivers of versterkers met een HDMI ingang en al die andere zaken ga je niet snel vinden, simpelweg omdat HDMI met name voor beeld en meerkanaals geluid bedoeld is.
Ik denk persoonlijk wel dat je qua pure geluidskwaliteit meer pure stereoversterking krijgt dan voor een gelijk geprijsde home cinema receiver. Hou er wel rekening mee dat als je stereo zou kopen, een actieve sub misschien wat lastig wordt qua aansluiten, omdat je dan ook een pre-out nodig hebt.
Koop je stereo en wil je toch airplay, DLNA (alleen muziek in dat geval!) etc dan zul je aan een losse netwerktuner moeten. Kijk bij Denon naar een DNP720 (streamer en normale tuner in 1) bijvoorbeeld, die zie je heel vaak in combinatie met een stereo amp verkocht worden.
Having said that: een Denon AV receiver staat ook stereo prima zijn mannetje, en dan heb je alle aansluitingen die je wilt en nog de mogelijkheid tot uitbreiding ook. Ik weet niet wat je budget is voor versterking en speakers, maar als je onder zeg 1500 voor de hele zut wilt blijven is een AV receiver denk ik de beste keuze.
Qua verbruik tot slot: echt verbruiken doen ze pas als ze vol open gaan met een DTS HD Master signaal. Ik hou van stevige house en een goede film, maar ik heb mijn AVR2311 nog nooit vol open durven draaien. Je gaat echt lopen namelijk
Dus staar je niet blind op hoeveel watt ze zuipen, daar valt namelijk toch geen pijl op te trekken. Wat Denon opgeeft is de max, en die haal je nooit.
Ik gebruik mijn Sonos Connect veel om muziek te spelen en heb deze dan ook optisch aan mijn Denon receiver gekoppeld.
Wat ik ook doe, mijn subwoofer wordt niet gebruikt in welke geluidmodus dan ook.
Hoe is het mogelijk om mijn subwoofer mee te laten werken in 'niet multchannel' muziek zoals de MP3 die ik beluister via mijn Sonos.
Als je bijvoorbeeld stereo muziek luistert in de LFE + main modus dan stuurt de receiver alle frequenties naar je front speakers en alles onder de crossover frequentie naar de subwoofer. Je krijgt dus een overlap van de lage frequenties in het gebied van je onderste hz grens van je front speakers tot je crossover frequentie. Dit wil je in de meeste gevallen voorkomen! De direct / pure direct modus negeert overigens ook je small / large instelling van je speakers.
Ik zat zelf een tijd terug ook met deze vraag namelijk en ik ben enkele uren bezig geweest met het internet af te speuren om mijn vragen te beantwoorden
Quotes van Chris Kyriakakis, de oprichter van Audessy:
"2. LFE only. LFE+Main is a bad setting because it overlaps the bass in the sub and speakers resulting in boomy bass."
"It is not a good idea to use the LFE+Main mode. That mode sends the bass to both the subs and the speakers and often leads to improper responses in the overlap region. We recommend to always set the subs in LFE mode in the pre-pro or AVR. "
"The LFE+Main selection is a bad idea because it ends up doubling the bass in the overlap region and this can cause muddy bass. So my suggestion is to connect the sub to the Sub Out (line level) and set the mode to LFE. Then both Audyssey and the AVR bass management can work as intended."
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80
Wel is het natuurlijk zo dat LFE alleen bij 5.1 bronnen een rol speelt, en bij stereo of multi channel stereo in principe niet aangesproken wordt. Vandaar ook de opmerking dat je LFE + main zou moeten gebruiken als je muziek draait en de sub ook wilt aansturen
Maar als je de boel via de line out aan gaat sturen (wat uiteraard prima kan), dan betekent dat wel dat je de crossover op de sub zelf in moet stellen. Als je dat op de denons en de inregeling daarvan betrekt, dan zou je dus eerst de audissey setup moeten draaien met de sub via de pre-out aangesloten en de cross op max, om vervolgens na het inregelen de zaak via de line out aan te sluiten en de cross op de sub in moeten stellen op waar audissey mee teruggekomen is.
Maar dan nog vind ik het vreemd, want volgens mij als ik de audissey setting pakt, zou ie toch de ingestelde crossovers voor de bass moeten pakken als cutoff in het laag voor de fronts en rears?
Dat het in pure direct een ander verhaal is, dat snap ik. Maar als je die veel gebruikt moet je je AVR eigenlijk sowieso helemaal met het handje inregelen om in huis een goed afgestemd geluid te krijgen lijkt me.
Laatste FW staat er al een tijdje op maar helpt ook niet veel...
SilencerNL schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 10:21:
Ik heb iets geks met mijn X1000. Soms (ik kan niet achter de oorzaak komen) loopt de X1000 vast. Wat hij op dat moment aan het doen is, blijft hij doen, maar niks werkt meer (bijv. volume of input veranderen). Laatst stond de receiver in stand-by, krijg ik hem dus op geen enkele manier aan, zelfs niet met handmatige bediening op het apparaat zelf. Ik moet dan de stekker uit het stopcontact halen en weer inpluggen om de X1000 weer tot leven te krijgen.
Probleem is namelijk dat er in de hoogte vrij weinig ruimte is in ons audio-/tvmeubel en de plank erboven dus feitelijk op de receiver ligt zo'n beetje.. niet echt gunstig voor de airflow natuurlijk
Nee, dat is niet waar. De 'LFE' wordt naast de Low Frequency Effects in bijvoorbeeld DTS ook gebruikt voor de frequenties onder de ingestelde crossover in je receiver als de speakers op small staan.@nMad: dat was even een verhaal wat ik 3x moest lezen, maar ik snap je.
Wel is het natuurlijk zo dat LFE alleen bij 5.1 bronnen een rol speelt, en bij stereo of multi channel stereo in principe niet aangesproken wordt. Vandaar ook de opmerking dat je LFE + main zou moeten gebruiken als je muziek draait en de sub ook wilt aansturen
"Mains - Small, Sub - LFE
Here, the mains only play frequencies above whatever their crossover is set to. Anything below the crossover is redirected to the sub. The sub plays the LFE channel and the redirected bass from the mains"
Met line out bedoel je hiermee de zgn high level aansluiting? Dus dat de subwoofer hetzelfde signaal als de speakers krijgt? Hier heb ik geen ervaring mee, ik heb de subwoofer op de subwoofer out aka low level aka LFE-out aansluiting aangesloten en regel de crossover dus in de versterker. De subwoofer crossover heb ik uit staan.Maar als je de boel via de line out aan gaat sturen (wat uiteraard prima kan), dan betekent dat wel dat je de crossover op de sub zelf in moet stellen. Als je dat op de denons en de inregeling daarvan betrekt, dan zou je dus eerst de audissey setup moeten draaien met de sub via de pre-out aangesloten en de cross op max, om vervolgens na het inregelen de zaak via de line out aan te sluiten en de cross op de sub in moeten stellen op waar audissey mee teruggekomen is.
Maar dan nog vind ik het vreemd, want volgens mij als ik de audissey setting pakt, zou ie toch de ingestelde crossovers voor de bass moeten pakken als cutoff in het laag voor de fronts en rears?
Ja inderdaad, zelf gebruik ik ook geen direct/pure direct modes.Dat het in pure direct een ander verhaal is, dat snap ik. Maar als je die veel gebruikt moet je je AVR eigenlijk sowieso helemaal met het handje inregelen om in huis een goed afgestemd geluid te krijgen lijkt me.
Hierbij de instellingen die ik zo uit mijn hoofd (ben nu op mijn werk) gebruik met mijn Denon, speakers en subwoofer:
Subwoofer aangesloten op de subwoofer uitgang (aka LFE-out en low-level)
Alle speakers op small
LPF for LFE 120hz
Subwoofer modus: LFE
Crossover in de receiver op 80hz
Crossover in de subwoofer uit
Geluidsmodus tijdens luisteren van muziek: Stereo
Geluidsmodus tijdens videos met 5.1 geluid: Gebruikte audiocodec, bijvoorbeeld DD / DTS (HD) etc
Dit zorgt er voor dat de subwoofer tijdens het luisteren van muziek alle frequenties onder de 80hz weergeeft. Met videos is dit het LFE (.1 kanaal) en daarnaast alle frequenties onder de 80hz die niet in het LFE-kanaal zitten.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Lekker dan! Ik ben blij dat ik niet de enige ben, ik kan namelijk verrassend weinig vinden hierover op het Internet... Als je meer te weten komt hierover, zou je me dan op de hoogte willen houden?copez schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 15:30:
Hier ook 3 Denon X1000 receivers die toch minstens 2 keer per week vast lopen. Het enige wat helpt is de 220 eraf en erop... Lekker verhaal.
Laatste FW staat er al een tijdje op maar helpt ook niet veel...
[...]
Heb nu ongeveer vier maanden naar volle tevredenheid een Denon AVR-2113.
Normaal gesproken stream ik vaak muziek, maar gezien wifi wat problemen geeft de laatste tijd had ik de internetkabel vanuit de receiver maar weer even in de pc gedaan. (Bij gebrek aan een splitter)
Daarop had ik mijn iPhone (Voor zover het nog wat uitmaakt 4s met ios 7.03) er op aangesloten via de normale kabel van mijn iPhone voor in de usb/ipod ingang. Het was die keer direct plug en play en hij laadde via de receiver zelfs ondertussen mijn iPhone op.
Dag later, probeer ik hetzelfde te doen, gebeurt er helemaal niks? Geen muziek + niet opladen
Iemand een idee wat hier mis gaat?

Op 80Hz crossen lijkt me voor vloerstaanders wat veel namelijk - en ik heb 4 vloerstaanders (Klipsch F3 front en F1 rear)
Crossover staat hier ook op 80 Hz met vier vloerstaanders (Focal Chorus 826W en 816W). Alleen in Pure Direct staat de crossover wat lager aangezien ik die modus met muziek gebruik.The Eagle schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 00:31:
Op 80Hz crossen lijkt me voor vloerstaanders wat veel namelijk...
discussie over instellen crossovers en sub, als je instellingen lekker klinken dan is het ok.
Iedereen luistert toch op zijn eigen manier naar muziek.
Gebruik zelf een avr2113 met 5.1 setup.
Monitor audio Rx1 en een rel T5 sub.
De sub is zowel via de subwoofer RcA aansluiting als via een highlevel aansluiting aan gesloten.
Hetgeen resulteert in een naadloze overgang met de speakers voor muziek, en een fijne filmervaring.
In dit artikel staat een en ander uitgelegd
http://thehbproject.com/n...T5-subwoofer---aansluiten
Mijn instellingen LFE+main, crossover op 80hz. En alle speakers op large.
Heb dus zelf alles ingesteld en geen audissey gedraaid.
Muziek luister ik in de direct mode, films in de mode die bij de film zit, liefst Dts of Dts-hd master audio.
Zelf denk ik dat de plaatsing van de sub misschien nog wel belangrijker is dan de instellingen.
Groeten .
Ja de prijzen willen nog wel eens snel veranderen. Dit had ik ook met mijn X2000: hij was eerst overal 450 euro en toen opeens weer 599 euro. Ik heb er gelukkig toen nog een voor 450 euro kunnen vinden. Dus, óf goed zoeken, óf even geduld hebbenTFDev schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 12:44:
Gedverdemme, Wil ik vandaag de X3000 gaan bestellen, is ie overal weer 699 euro... Dan maar niet, en wachten tot hij weer goedkoper is.
Metal up your ass
Kijk naar het gewicht en je weet meteen waarop o.a. is bespaardJaymzHetfield schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 17:10:
Het valt mij op dat de Denon receivers sinds de aanschaf van de mijne (2009) een stuk goedkoper zijn geworden. Wat is er in de tussentijd veranderd? Is de kwaliteit van Denon receivers verslechterd of is dit gewoon het gevolg van marktwerking?
Krachtige voedingen blijkbaar ook niet meer. Features op het frontje en in de specs is hetgeen dat telt.
Ik heb net de Denon AVR-X3000. Ik heb deze vrij snel aangeschaft omdat hij in de aanbieding was en ik al snel goede reviews vond op internet.
Ik nam hem omdat hij 2 HDMI outputs heeft.
Nu blijkt dat als ik iets kijk ik niet kan kiezen welke HDMI output het beeld naar verstuurd moet worden.
HDMI 2 is namelijk alleen voor zone 2. Voor zone 2 kan je alleen stereo geluid krijgen. Dus ik gebruik nu zone 1 en 2. Zone 2 om beeld op beamer te krijgen en zone 1 voor surround geluid.
Helaas werkt het optie menu alleen in zone 1. Alleen als ik mijn beamer gebruik dan staat mijn 2 er achter(zone1) dus kan ik deze niet zien.
Ik dacht dan draai ik de HDMI kabels om. Alleen via HDMI 2 geeft mijn tv geen beeld...
Weet iemand een oplossing hiervoor? Of iets wat ik misschien verkeerd doe.
MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80
Tsja ik vind het ook maar mwow mwow, ik had voor mijn huidige set een Yamaha receiver en DVD speler staan die waren echt goed zwaar. Koud metalen front en alles. Mijn huidige Denon versterker heeft dikkere specs qua vermogen maar is met 2 handen goed te tillen. De DVD speler die ik eerst erbij had was helemaal wegwerp spul...Brad Pitt schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:41:
[...]
Krachtige voedingen blijkbaar ook niet meer. Features op het frontje en in de specs is hetgeen dat telt.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Metal up your ass
Verwijderd
Iemand hier ook problemen mee gehad?
Hier ook dezelfde problemen, erg benieuwd of iemand hier meer over kan vertellen of een oplossing heeft? Probleem is er alleen bij het afspelen van MP3 geluidbestanden. Wanneer ik EAC of Flac bestanden gebruik is het volume wel goed. Ook bij de Ziggo decoder is het radio volume ook prima.Verwijderd schreef op zondag 03 november 2013 @ 09:47:
Heb sinds gisteren het probleem dat mn X2000 alle muziek die het zelf af moet spelen (netwerk, usb, dlna) zeer zacht afspeelt. Muziek van externe bronnen zoals Xbox en digitale TV ontvanger geeft ie wel normaal weer. Lijkt fout te gaan als ie zelf muziek moet decoderen. Moet dan het volume op + 70 dB zetten voordat ik zacht iets hoor. Hoor in dat geval wel dat mm speakers zeer hard staan.
Iemand hier ook problemen mee gehad?
Verwijderd
Verwijderd
mvg. stayn
Nu heb ik sedert twee dagen geleden een opmerkelijk verschijnsel. Dat bij alle network functies/mogelijkheden het geluid heel stil afspeelt. Na al een paar keren zelf in de instellingen te veranderen en te kijken en microprocessor te resetten maakt dit niets uit.
Zelfs bij de functie om de speakers apart te kalibreren waar er een ruis word afgespeeld blijkt er geen probleem te zijn.
Het volume word bij in een waarde van 0-98 getoond (niet in decibel)
Voordien zag het normale volume als volgt:
- de cbl-sat (digibox aangesloten) op een normale hoogte van 45 werd afgespeeld
- het netwerk op een normale hoogte 55 werd afgespeeld (maximum 70)
en nu
- de cbl-sat (digibox aangesloten) op dezelfde hoogte van 45 word afgespeeld
- het netwerk op een abnormale hoogte van 80 word afgespeeld en het dan nog niet luid is. onacceptabel.
Verwijderd
Maar helaas benadrukt zo'n klein kastje weer de nadelen van mijn 3311, namelijk HDMI handshake.
Het is gewoon onmogelijk om 5.1 geluid van de RPi naar de Denon te krijgen.
Mijn aansluitschema is als volgt:
RPi ---HDMI--- Denon ----HDMI----TV
De Denon geeft aan dat er helemaal geen geluid in het HDMI signaal zit, maar vervolgens krijgt mijn TV er wel gewoon geluid uit (maar dat kan ik niet als 5.1 optisch terug sturen en met ARC wordt mijn TV niet goed herkend, weer die handshake).
Heeft iemand hier ervaringen mee? En vooral, weet iemand een workaround?
Kan wel worden opgelost met een firmware upgrade, als ik controleer heb ik de laatste firmware versie. Misschien komt deze nog voor de X-reeks? Erg benieuwd wanneer je een reactie krijgt van de Denon Support afdeling. Baal er wel van omdat dit één van de redenen is dat ik een andere receiver gekocht heb...Verwijderd schreef op maandag 04 november 2013 @ 01:24:
Het komt zo te zien echt wel vaak voor het probleem met het volume met netwerk content: http://www.avsforum.com/t...low-volume-when-streaming
[ Voor 8% gewijzigd door bluecupra op 04-11-2013 20:23 ]
Verwijderd
Waarschijnlijk zit er nu niets anders op dan binnen te brengen.
We zouden in dit geval aanraden om een fabriek reset te doen van de receiver. Dit gaat als volgt.
Gebruik de knoppen op het apparaat zelf voor de reset
Schakel de netspanning uit met de <ON/STANDBY> knop.
Houd <ZONE2 SOURCE> en <DIMMER> ingedrukt terwijl u op <ON/STANDBY> drukt.
Laat de twee toetsen los zodra de display begint te knipperen met een interval van circa 1 seconde.
Mocht het zachte volume hierna alsnog gebleven zijn dan zouden we aanraden om contact op te nemen met uw dealer om de AVR na te laten kijken.
Met vriendelijke groet,
Denon Product Support
Pi met HDMI rechtstreeks op je TV aansluiten en vanuit de TV met een optical naar je DenonPetertyuh schreef op maandag 04 november 2013 @ 10:31:
Sinds kort ben ik blij met een Raspberry Pi en XBMC.
Maar helaas benadrukt zo'n klein kastje weer de nadelen van mijn 3311, namelijk HDMI handshake.
Het is gewoon onmogelijk om 5.1 geluid van de RPi naar de Denon te krijgen.
Mijn aansluitschema is als volgt:
RPi ---HDMI--- Denon ----HDMI----TV
De Denon geeft aan dat er helemaal geen geluid in het HDMI signaal zit, maar vervolgens krijgt mijn TV er wel gewoon geluid uit (maar dat kan ik niet als 5.1 optisch terug sturen en met ARC wordt mijn TV niet goed herkend, weer die handshake).
Heeft iemand hier ervaringen mee? En vooral, weet iemand een workaround?
Afhankelijk van je TV stuurt die wel gewoon 5.1 door. Mijn LG stuurt iig gewoon Dolby Digital of welk signaal dan ook uit (zelfs DTS-MA als ik me niet vergis). Is wel een smart TV, dat scheelt misschien
Verwijderd
Heb van Denon als reactie gehad de bekende factory reset uit te voeren. Echter zonder succes.bluecupra schreef op maandag 04 november 2013 @ 20:20:
[...]
Kan wel worden opgelost met een firmware upgrade, als ik controleer heb ik de laatste firmware versie. Misschien komt deze nog voor de X-reeks? Erg benieuwd wanneer je een reactie krijgt van de Denon Support afdeling. Baal er wel van omdat dit één van de redenen is dat ik een andere receiver gekocht heb...
Heb gisteren mn X2000 ter reparatie aangeboden bij Saturn.
Jullie horen van mij!

Klopt, in verband met de beperkte bandbreedte van maximaal 1.5 mb/s die toslink heeft.S1NN3D schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 08:20:
Je moet inderdaad geluk hebben dat je tv uberhaupt meer dan 2.0 over optical stuurt. Maar via optical zijn moderne codecs als DTS-HD (MA) en Dolby TrueHD niet mogelijk. Volgens mij is DTS het maximaal haalbare.
X500 <-> 1313/1613
X1000 <-> 1913
X2000 <-> 2113
X3000 <-> 2313
X4000 <-> 3313
Ik ben namelijk aan het kijken naar een vervanging voor mijn AVR 2310, en zou dus om niet "achteruit" te gaan, moeten kijken voor de X3000 (of hoger)? Ik was alleen te laat met de 500 euro actie voor de X3000
Ook zit ik te kijken naar de versterkers van marantz. Van wat ik begrepen heb is de AVR-3313 intern gelijk aan de SR7007. dus dan krijg je het volgende?
X2000 <-> SR5007
X3000 <-> SR6007
X4000 <-> SR7007
Dit omdat de SR5007 nu voor een mooie prijs te vinden is (450), maar dan zou ik er dus "op achteruitgaan" en moet ik uitwijken naar een SR6007 (die vorige week in het zwart ook te vinden was voor 500, maar nu ook niet meer)
Het is me niet gegund wat dat betreft. Ik wil eigenlijk ong 500 kwijt zijn aan een nieuwe versterker, maar dat loop ik dus net mis. En ik had ook een mooie (2ehands) AVR-3313 gezien, maar die is ook verkocht, evenals een 2e hands SR7007...
Altijd lastig. Ik zou liever een AVR-X4000 hebben dan een AVR-3313. Het hoeft ook zeker niet zo te zijn dat er een vorig model moet zijn. Denon heeft al vaker tussenmodellen geschrapt. Waar dan de nieuwere hogere nummering niet eens altijd beter was dan de oude lagere.TFDev schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 12:17:
Hoe zit het nu met de "plaatsing" van de versterkers uit de X-lijn van denon? Ik dacht zelf aan het volgende:
X500 <-> 1313/1613
X1000 <-> 1913
X2000 <-> 2113
X3000 <-> 2313
X4000 <-> 3313
Voglens mij is het meer Denon Xx000 tegen de Marantz SRx008 series. Dat komt qua looks (zie de achterkant) ook meer overeen.X2000 <-> SR5007
X3000 <-> SR6007
X4000 <-> SR7007
Ik zou persoonlijk als ik een upgrade zou doen sowieso een receiver nemen met Audyssey XT32. Hoor daar alleen maar goede verhalen over en aangezien ik de gewone XT van mijn huidige receiver niet echt oké vind. Ik twijfel zelf nog steeds om een AVR-4520 te nemen en als pre/pro te gaan gebruiken of toch het echte werk en een Marantz AV8801.
[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 05-11-2013 12:29 ]
Ik kan nog wel een X3000 kopen voor 600 (of 625 bij de bcc bij mij), maar heb nu een mail gestuurd naar HOBO, in de hoop dat ze met de SR6007 kunnen zakken naar 499 (laagste prijs op kieskeurig bij correct, maar dan hopen dat ze de zwarte voor dat geld kunnen leveren)
edit: recievers zoals de 4520 e.d. liggen voor mij al helemaal buiten budget!
[ Voor 19% gewijzigd door TFDev op 05-11-2013 12:33 ]
Na even gebabbeld te hebben aan de telefoon heeft hij mij een heel erg scherpe prijs kunnen maken voor de x4000, en aangezien die eigenlijk (intern) hetzelfde is als de marantz sr7008 (?) Was het voor mij heel simpel. Ik ga dr een halen bij hchifi!
Komen eindelijk de focal 826v's en cc800v aan hun kunnen.
[ Voor 62% gewijzigd door TFDev op 05-11-2013 18:53 ]
Hmm hij zal dan wel flink wat korting geven. Op de website staan alleen de adviesprijzen namelijk.TFDev schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 18:50:
Ja, je wordt bedankt daarvoor. Nu moet ik morgenavond in de auto stappen om daar een avr-x4000 op te halen
Na even gebabbeld te hebben aan de telefoon heeft hij mij een heel erg scherpe prijs kunnen maken voor de x4000, en aangezien die eigenlijk (intern) hetzelfde is als de marantz sr7008 (?) Was het voor mij heel simpel. Ik ga dr een halen bij hchifi!
Komen eindelijk de focal 826v's en cc800v aan hun kunnen.
Kan mezelf niet voorstellen dat dit probleem hardware gerelateerd is. Zijn er naar mijn mening teveel met dit zelfde probleem. Verwacht eerder dat dit in de firmware/software zit. Enig idee hoelang zo een reparatie zal duren?Verwijderd schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 08:33:
[...]
Heb van Denon als reactie gehad de bekende factory reset uit te voeren. Echter zonder succes.
Heb gisteren mn X2000 ter reparatie aangeboden bij Saturn.
Jullie horen van mij!
Hehe, wellicht moet Marcel eens mailen of hij een leuke prijs voor de AV8801 kan maken voor me. Ik heb genoeg mensen naar hem doorverwezenTFDev schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 18:50:
Ja, je wordt bedankt daarvoor. Nu moet ik morgenavond in de auto stappen om daar een avr-x4000 op te halen
Overigens zitten er wel verschillen tussen de SR7008 en AVR-X4000. De Marantz heeft twee kanalen extra en iets meer uF: 12.000 van de Denon ten opzichte van 15.000 van de Marantz. Typisch détail, mijn vijf jaar oude mid-range Denon heeft 15.000, maal twee... Verder heeft de SR7008 wat mooiere aansluitingen. Maar dan heb je het ook gehad en het is naar mijn inziens de meerprijs absoluut niet waard om voor de Marantz te gaan. Looks daar buiten gelaten, want dat is smaakafhankelijk en sommigen hebben voor de looks wel de prijs over.
Moet trouwens bekennen de looks iets is waardoor ik juist niet voor Marantz ben gegaan. Ik vind die combi van (fake) alu en plastic niks namelij. Dan nog liever een helemaal plastic front