Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Of zelfbouw:
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston DataTraveler G3 4GB Zwart€ 5,82€ 5,82
2Hitachi Deskstar 7K1000.C, 1TB€ 47,95€ 95,90
1Sharkoon Rebel9 Pro Economy€ 42,90€ 42,90
1Intel Core i3 560€ 124,26€ 124,26
1Chieftec A-80 (CTG-450-80P-B)€ 39,20€ 39,20
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 46,-€ 92,-
1Intel Desktop Board DH55HC€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 479,08

8GB geheugen en een usb stick om te booten 2x1TB RAID1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:35
Het issue bij b.v. een HP ProLiant ML110 G6 X3430 is dat het geheugen dan zo duur is. Maar kan ik dan gewoon elders 2x Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/6GB kopen en hierin doen zonder problemen te krijgen?

Als dit kan, gaat mijn voorkeur naar een HP/DELL. Waarom, op een of andere manier heb ik daar een beter gevoel bij.

Dit is namelijk een erg mooie prijs, en als ik dan elders extra RAM kan kopen.
http://www.centralpoint.n...ps-server-art-506667-421/

[ Voor 28% gewijzigd door Pedr0 op 19-12-2010 09:14 ]

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Pedr0 schreef op zondag 19 december 2010 @ 09:12:
Het issue bij b.v. een HP ProLiant ML110 G6 X3430 is dat het geheugen dan zo duur is. Maar kan ik dan gewoon elders 2x Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/6GB kopen en hierin doen zonder problemen te krijgen?
Je kan de Kingston configurator gebruiken. Maarre je hebt nu toch een Copaco login :p

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:35
PcDealer schreef op zondag 19 december 2010 @ 09:20:
[...]

Je kan de Kingston configurator gebruiken. Maarre je hebt nu toch een Copaco login :p
Yep, dat heb ik ja.... ;)

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Edmin schreef op maandag 01 november 2010 @ 10:19:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2010
Het is 1 november 2010 en op de forntpage is weer een BBG verschenen. Op jullie verzoek is deze maand een thuisserver behandeld en er zijn een drietal voorstellen gedaan waarop je zelf voort kunt borduren.

Nu wil je zelf natuurlijk ook aan de slag, maar jouw eisen, budget, etc. zijn natuurlijk net even anders. In dat geval kun je hier je medetweakers om advies vragen.

Voor we beginnen hebben we wat info van je nodig:
  • 1. Wat mag het systeem gaan kosten?
  • 2. Wat voor functionaliteit verwacht je van je thuisserver?
  • 3. Zijn er componenten die je al hebt en mee wil nemen naa je nieuwe bak? Welke?
  • 4. Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • 5. Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
1. Zo rond de 300 euro
2. Meerdere VPS'en: Webserver/gameserver, windows xp, bestands/printer-server
3. Voeding, CPU
4. HDD, Mobo
5. Energiezuinig en stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Capino
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 11:02
Heeft iemand de eerste volledige configuratie van de Thuisserver Best Buy Guide aangeschaft?

Dan zou ik erg graag willen weten hoeveel watt hij in idle en onder full load uit het stopcontact trekt.
Ik heb hier nu nog een Intel dual core 1,8 Ghz bak staan die ik wel wil gebruiken als thuisserver.
Deze trekt nu in idle rond de 54 watt uit het stopcontact. 512 mb geheugen, alle hardware losgekoppeld.

Als die eerste config flink zuiniger is, dan ga ik in die hardware investeren (Atom proc).
Maar als het amper verschil maakt dan houd ik het bij mijn bak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstnl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 22:33
Al Capino schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 00:51:
Heeft iemand de eerste volledige configuratie van de Thuisserver Best Buy Guide aangeschaft?

Dan zou ik erg graag willen weten hoeveel watt hij in idle en onder full load uit het stopcontact trekt.
Ik heb hier nu nog een Intel dual core 1,8 Ghz bak staan die ik wel wil gebruiken als thuisserver.
Deze trekt nu in idle rond de 54 watt uit het stopcontact. 512 mb geheugen, alle hardware losgekoppeld.

Als die eerste config flink zuiniger is, dan ga ik in die hardware investeren (Atom proc).
Ik zou raar opkijken als dat Atom systeem niet ver onder je huidige idle komt, want 54 watt idle is véél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Idd dat is ook waar mijn systeem op idled (Xeon X3440 @ 4GHz energie besparing uit, HD6950 met HD6970 bios) tenminste volgens de Cresta....

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Laatst online: 10-08-2023
Al Capino schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 00:51:

Ik heb een D525TUD-servertje gebouwd (los van de BBG) wat hier op lijkt en ik draai idle, zonder tweaks, 21W. Hier zit nog geen 2TB schijf in, maar een laptopschijfje, maar in idle zou dat niet veel (1-2W) hoeven te schelen.
Ik heb overigens wel een 90W PicoPSU met 60W adapter gebruikt, dus met de AOpen-voeding zal het waarschijnlijk een stukje meer zijn (5-10W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:37
Ik ben nog op zoek naar een goede behuizing.

Een jaar geleden heb ik het volgende aangeschaft:
- Atom 330 (een van de eerste atom dual cores, 1.6Ghz)
- Western Digital GP 1TB EADS schijfje
- Oude kast met een opmerkelijk stille Aopen voeding van 300W uit een container gevist
- Later nog een Samsung Spinpoint F1 van 1TB uit een desktop erbij gezet.

De volgende problemen spelen
- De kast (het is een tafelmodel, afbeelding voor de impressie, http://images.bizrate.com/resize?sq=500&uid=720118128) biedt nu te weinig ruimte. Er is ruimte voor slechts twee harde schijven. Verder voldoet de kast prima, en staat totaal niet in de weg in de kamer onder de printer.
- Ik heb meer opslag nodig. Ik denk aan zo'n 2-3 TB extra. Kan ik dan beter 1TB of nieuwe 2TB schijven aanschaffen, de oude verkopen en een raidcontroller nemen, of zijn er goedkope sata controllertjes die ook prima zijn. Anders gezegd, is JBOD of RAID5 aan te raden? Raid1 liever niet, daar wordt teveel ruimte verloren. Dit omdat de onboard SATA controller ruimte biedt voor 2 disks. Er is wel een PCI slot beschikbaar voor de controller.

Het zou fijn zijn als de kast een tafelmodel kan blijven, maar ik heb echt lang gezocht en niets gevonden met een goede hoeveelheid ruimte. De dimensies maken verder niet echt uit, zolang het maar een "tafel" kast is, zoals in de afbeelding, zodat de printer erop kan blijven staan.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:53

Bolletje

Moderator Harde Waren
Misschien is de Coolermaster Elite 360 wat voor je.

Al is die wel 15 cm hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Bolletje92 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 11:43:
Misschien is de Coolermaster Elite 360 wat voor je.

Al is die wel 15 cm hoog.
Hoogte maakt niets uit :) Helaas kan die geen vier a vijf schijven herbergen. Er zit wel een 5.25" gat in, dat wel een voordeel is.

Bedankt voor het meedenken evengoed.

[ Voor 5% gewijzigd door fonsoy op 11-01-2011 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Capino
@sub0kelvin: Dat zijn mooie waardes waar ik :) van wordt.

Dat mobootje ga ik ook maar eens halen :9
Ondersteund dat mobo ook WOL? Op de Gigabyte site reppen ze er met geen woord over...
En die PicoPSU-90, is dat een wattage converter die alles naar 90 watt max brengt en moet je deze met je huidige PSU gebruiken? Leek mij wel gezien de paar kabeltjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Al Capino schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 00:45:
@sub0kelvin: Dat zijn mooie waardes waar ik :) van wordt.

Dat mobootje ga ik ook maar eens halen :9
Ondersteund dat mobo ook WOL? Op de Gigabyte site reppen ze er met geen woord over...
En die PicoPSU-90, is dat een wattage converter die alles naar 90 watt max brengt en moet je deze met je huidige PSU gebruiken? Leek mij wel gezien de paar kabeltjes ;)
WOL: Ja, alle vormen, behalve Wake On Directed Packet, wat van Intel is en er zit een Gigabyte netwerkchip op. Alleen de standaard (Magic Packet) is in te stellen in het bios, de anderen moet je met je driver aanpassen. Ik gebruik hier veelvuldig de standaard variant en dat gaat vlekkeloos, zelfs via internet (aan het begin van backup-scripts bijv.).

Een PicoPSU is PSU met een 12V gelijkspanning-input, je moet er dus een (laptop-) adapter met die spanning aanhangen. Dat geeft hij dan weer direct door aan het moederbord er daarnaast een deel heel efficiënt omzet naar 3.3V en 5V en andere voltages die het moederbord nodig heeft. Door een efficiënte laptopadapter te gebruiken kun je flinke vebruikswinst behalen, in elk geval ten opzichte van 300W-of-hoger voedingen die bij 20W absoluut niet in hun comfortzone werken. Er is ook een 120W versie en een 150W.

Ik gebruik de 90W 12V-variant met een 60W adapter, dus ik kan maximaal 60W trekken. Je krijgt er inderdaad niet zoveel kabeltjes bij (een molex en een SATA-power, en een 12V P4-plug), maar met wat splitters kom je een end. Maar je hebt ook niet zoveel nodig, want je hebt immers niet zoveel vermogen. Voordeel van direct inpluggen op je moederbord is wel dat je geen kabelboom hebt, waardoor een kleine kast een prima mogelijkheid is en toch ruimte voor airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
fonsoy schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 11:36:
Ik ben nog op zoek naar een goede behuizing.

Een jaar geleden heb ik het volgende aangeschaft:
- Atom 330 (een van de eerste atom dual cores, 1.6Ghz)
- Western Digital GP 1TB EADS schijfje
- Oude kast met een opmerkelijk stille Aopen voeding van 300W uit een container gevist
- Later nog een Samsung Spinpoint F1 van 1TB uit een desktop erbij gezet.

De volgende problemen spelen
- De kast (het is een tafelmodel, afbeelding voor de impressie, http://images.bizrate.com/resize?sq=500&uid=720118128) biedt nu te weinig ruimte. Er is ruimte voor slechts twee harde schijven. Verder voldoet de kast prima, en staat totaal niet in de weg in de kamer onder de printer.
- Ik heb meer opslag nodig. Ik denk aan zo'n 2-3 TB extra. Kan ik dan beter 1TB of nieuwe 2TB schijven aanschaffen, de oude verkopen en een raidcontroller nemen, of zijn er goedkope sata controllertjes die ook prima zijn. Anders gezegd, is JBOD of RAID5 aan te raden? Raid1 liever niet, daar wordt teveel ruimte verloren. Dit omdat de onboard SATA controller ruimte biedt voor 2 disks. Er is wel een PCI slot beschikbaar voor de controller.

Het zou fijn zijn als de kast een tafelmodel kan blijven, maar ik heb echt lang gezocht en niets gevonden met een goede hoeveelheid ruimte. De dimensies maken verder niet echt uit, zolang het maar een "tafel" kast is, zoals in de afbeelding, zodat de printer erop kan blijven staan.
Ok, ik heb een aantal mensen erover nagevraagd.

Silverstone biedt met veel van hun behuizingen genoeg ruimte voor mijn benodigdheden met hun HTPC behuizingen (niet uit de Grandia serie).

Helaas is een hardwarecontroller zo duur, dat het goedkoper is om de hele ATOM setup de deur uit te doen, en voor een moederbord te gaan met meer SATA poorten. De controllers die te betalen zijn, kosten alsnog minimaal 200 euro, en bieden dan nog altijd geen opties als een BBU en RAID 5, of minstens 6 poorten.

Het zal wel een AMD X2 240 worden in dat geval, met 4 of 6GB geheugen. Dan houd ik ook nog wat ruimte over voor 1 of 2 VM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had onderstaande configuratie in gedachten voor m'n servertje. Hoofdzaak is zuinigheid voor een niet al te hoge prijs (daarom steekt er geen SSD in). Wat hij allemaal moet vervullen:
- 1 tot 2 SharePoints (2010)
- Enkele kleine websites (ASP.NET en PHP)
- Enkele kleine MS SQL-databases
- DHCP
- Backup
- RDP
- OpenTDD Server ;)
- File server
- Media Streaming

Functies die mogelijk nog worden toegevoegd
- Active Directory
- WDS

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-D525TUD€ 78,15€ 78,15
2Western Digital Caviar Green WD10EARS, 1TB€ 47,95€ 95,90
1Hitachi Travelstar 5K500.B, 160GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 36,-€ 36,-
1be quiet! System Power 300W 80plus€ 36,27€ 36,27
1OCZ Gold DDR3 PC3-8500 Low Voltage Dual Channel€ 29,99€ 29,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 276,31

De behuizing wordt het goedkoopste spul dat je in Alternate BE kan krijgen (staat in Pricewatch unsorted, vandaar staat ie niet in het lijstje) De standaard voeding ga ik vervangen door het exemplaar van Be Quiet (stiller en energie-efficiënter). De 2 1TB HDD's staan in RAID 0 Het OS wordt Windows 2008 R2.

Zal de dual-core Atom dit kunnen trekken? Zou 2GB RAM (ipv 4GB) genoeg zijn? Suggesties of verbeteringen zijn steeds welkom. :)
Bij wijze van test heb ik Windows 2008 geïnstalleerd op een Athlon 2400+ met 1GB RAM, Active Directory en WDS ingeschakeld. Dit gaat nog net vlotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamaha301
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-09 20:09
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 19:47:
Ik had onderstaande configuratie in gedachten voor m'n servertje. Hoofdzaak is zuinigheid voor een niet al te hoge prijs (daarom steekt er geen SSD in). Wat hij allemaal moet vervullen:
- 1 tot 2 SharePoints (2010)
- Enkele kleine websites (ASP.NET en PHP)
- Enkele kleine MS SQL-databases
- DHCP
- Backup
- RDP
- OpenTDD Server ;)
- File server
- Media Streaming

Functies die mogelijk nog worden toegevoegd
- Active Directory
- WDS

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-D525TUD€ 78,15€ 78,15
2Western Digital Caviar Green WD10EARS, 1TB€ 47,95€ 95,90
1Hitachi Travelstar 5K500.B, 160GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 36,-€ 36,-
1be quiet! System Power 300W 80plus€ 36,27€ 36,27
1OCZ Gold DDR3 PC3-8500 Low Voltage Dual Channel€ 29,99€ 29,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 276,31

De behuizing wordt het goedkoopste spul dat je in Alternate BE kan krijgen (staat in Pricewatch unsorted, vandaar staat ie niet in het lijstje) De standaard voeding ga ik vervangen door het exemplaar van Be Quiet (stiller en energie-efficiënter). De 2 1TB HDD's staan in RAID 0 Het OS wordt Windows 2008 R2.

Zal de dual-core Atom dit kunnen trekken? Zou 2GB RAM (ipv 4GB) genoeg zijn? Suggesties of verbeteringen zijn steeds welkom. :)
Bij wijze van test heb ik Windows 2008 geïnstalleerd op een Athlon 2400+ met 1GB RAM, Active Directory en WDS ingeschakeld. Dit gaat nog net vlotjes.
Ik zou even wachten totdat de fusion-bordjes verkrijgbaar zijn in nederland (duurt niet zo lang meer, een/twee weekjes denk ik). Deze nieuwe AMD borden hebben een geïntegreerde processor én grafische kaart, deze bijvoorbeeld.

Dan kom ik uit op deze build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 72,-€ 72,-
1Samsung Spinpoint F4 HD322GJ, 320GB€ 33,19€ 33,19
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 16,99€ 16,99
1Cooler Master Elite 333€ 32,84€ 32,84
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,-€ 35,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 37,08€ 37,08
1Asus E35MI-I Deluxe€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 227,10
Ik denk dat het moederbordje ~€100,- gaat kosten, dus totaal wordt het 330 euro.

Ik zou een aparte schijf gebruiken voor je OS. Ook denk ik dat 4gb geheugen geen overbodige luxe zal zijn, als ik kijk wat je ermee van plan bent.

Je zou ook voor een athlon ii x2 kunnen gaan, is net zo duur, verdoet iets meer stroom maar is ook stukken sneller.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 250 Boxed€ 50,49€ 50,49
1Asrock 880GMH/USB3 R2.0€ 67,75€ 67,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 118,24

[ Voor 34% gewijzigd door Yamaha301 op 12-01-2011 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 16-09 11:57
Als verbruik is issue is dan kun je ook de e-variant van de X2 250 nemen...
pricewatch: AMD Athlon II X2 250E

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt rmentink voor de reactie.

Ik had bewust gekozen voor 2*1TB ipv 1*2TB. (Anders geen mirroring mogelijk en met 1TB aan ruimte kom ik gemakkelijk enkele jaren toe). Als systeemschijf had ik in m'n setup de Hitachi Travelstar 5K500.B genomen omdat dit de goedkoopste 5.400rpm schijf bij Alternate BE is. Een optisch station hoeft niet, Windows-installatie gaat via WDS of een USB-stickje.

Maar 'k ga dus nog even wachten en kijken wat het Fusion-platform te bieden heeft, de server pas moet ten laatste eind februari up and running zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Capino
sub0kelvin schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 07:53:
[...]

WOL: Ja, alle vormen, behalve Wake On Directed Packet, wat van Intel is en er zit een Gigabyte netwerkchip op. Alleen de standaard (Magic Packet) is in te stellen in het bios, de anderen moet je met je driver aanpassen. Ik gebruik hier veelvuldig de standaard variant en dat gaat vlekkeloos, zelfs via internet (aan het begin van backup-scripts bijv.).

Een PicoPSU is PSU met een 12V gelijkspanning-input, je moet er dus een (laptop-) adapter met die spanning aanhangen. Dat geeft hij dan weer direct door aan het moederbord er daarnaast een deel heel efficiënt omzet naar 3.3V en 5V en andere voltages die het moederbord nodig heeft. Door een efficiënte laptopadapter te gebruiken kun je flinke vebruikswinst behalen, in elk geval ten opzichte van 300W-of-hoger voedingen die bij 20W absoluut niet in hun comfortzone werken. Er is ook een 120W versie en een 150W.

Ik gebruik de 90W 12V-variant met een 60W adapter, dus ik kan maximaal 60W trekken. Je krijgt er inderdaad niet zoveel kabeltjes bij (een molex en een SATA-power, en een 12V P4-plug), maar met wat splitters kom je een end. Maar je hebt ook niet zoveel nodig, want je hebt immers niet zoveel vermogen. Voordeel van direct inpluggen op je moederbord is wel dat je geen kabelboom hebt, waardoor een kleine kast een prima mogelijkheid is en toch ruimte voor airflow.
@sub0kelvin: Thanks voor je uitleg d:)b Goed, ik lees dat er met die PicoPSU wel een 84 watt adapter bij gekocht kan worden. Is 60 watt niet wat aan de krappe kant? Dan zal ik 60 watt los ergens moeten kopen. Ik zal ook even opsommen wat ik waarvoor ik het wil gebruiken:

Wat heb ik op het oog:
- Gigabyte GA-D525TUD (Atom 1,8 dual core @ )
- Geheugen Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G 2GB
- Harde schijf Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB
- Behuizing AOpen H360B
- Mini-box picoPSU-90 met 84 of 60 watt adapter
- Windows server 2003 of 2008 (of XP, W7 of Linux Distro. Ben daar nog niet over uit)

Doelen:
- File server
- Streaming audio/video naar laptops en Asus Oplay
- Backup center (software nog onbekend, liefst ghost dos environment)
- Lichte webserver voor local en internet access
- ftp server
- Xmarks server
- Teamspeak server
- Streaming vmware images
- Download bak
- Remote desktop

Alles zal niet tegelijk hoeven draaien of course ;) Gewoon soms een of een paar services. En ook niet onder constante full load.
Kan bovenstaande config daarmee een beetje overweg of moet ik toch aan een zwaardere bak gaan denken? Ik wil zuinigheid nog steeds laten prevaleren.
Mij lijkt het wel een aardige config, maar meerdere paar ogen zien meer als een paar :*)

[ Voor 0% gewijzigd door Al Capino op 13-01-2011 02:18 . Reden: Bedankje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Qua vermogen gaat hij het makkelijk trekken. Ik heb nagenoeg exact dezelfde opzet, behalve dat ik er nog een 2.5 160GB schijfje in heb zitten als OS-disk. Zo kan de 2TB meer idlen en zelfs uit wanneer deze niet gebruikt wordt. Scheelt toch weer 1-2W in idle.

De 2TB heb ik nog niet in huis, maar op vol vermogen haalt hij nu de 60W nog lang niet, dus ik heb nog wel wat marge. Je zit natuurlijk met de piekbelasting van het opstarten van de schijven, maar ook dat gaat gewoon lukken, aangezien de WD20EARS een relatief laag spin-up-stroomvebruik heeft.

Als je het niet vertrouwd kun je natuurlijk voor die 84W gaan, qua efficiëntie zal dat niet extreem veel schelen. Maar als zuinigheid je streven is zou ik eerst gewoon de 60W pakken. Je kunt 'm altijd vervangen als je gaat uitbreiden e.d.

Wat betreft je doelen, veel daarvan ben ik ook van plan. Files/NFS, indoor audio-streaming, backups, kleine webserver, downloaden, dat soort dingen. Ik doe dat nu op een Ubuntu server 10.10, headless. Voor de zuinigheid zou ik headless wel aanraden, scheelt toch weer wat background processen die 'm uit idle kunnen houden en zorgen voor overhead.

Wat de requirements zijn voor een Teamspeak-server weet ik niet, dat zou je moeten opzoeken. Als je de VMWare-images live will streamen en bewerken (en dus niet kopiëren en dan runnen) zou het kunnen dat je last krijgt als de server tegelijk iets anders zwaars gaat doen zoals parren of unrarren na een download. Dat zou je moeten onderzoeken, want ik weet het niet zeker. (Bijv. in Nieuwe Zuinige Server (discussie) bij). Mijn vermoeden is dat het allemaal wel zal lukken, het is natuurlijk een dualcore.

Bij mij staat hij op dit moment nog voornamelijk uit z'n neus te vreten, maar ik heb dan ook nog niet alles geconfigureerd/geïnstalleerd, vandaar dat ik het niet met zekerheid kan zeggen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
Over teamspeak, dat hangt ook af van hoe hoog je de compressie e.d. instelt.
Hoe hoger de compressie des te meer CPU gebruik je.
Daarnaast is het ook belangrijk om te weten hoeveel mensen er op je teamspeak server zullen inloggen.
Vroeger hostte ik weleens teamspeak op mijn gamebak, door hem maar 1 core toe te wijzen.
Dit werkte goed, maar produceerde best wel wat CPU verbruik door de hoge compressie ivm beperkte bandbreedte bij mij thuis. Ik had toen zo'n 8 mensen die aangemeld waren. Let wel op dit was een jaar of 4 terug. :P

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 16:14
sub0kelvin schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 09:31:
[...] aangezien de WD20EARS een relatief laag spin-up-stroomvebruik heeft.
Ik wil een zuinig servertje maken met 5 x WD20EARS en 1 x WD5000BEKT (voor OS en downloadmap) en kijk toch wel als eerste naar een picoPSU (150Watt variant?). Ik kan voor alle onderdelen behalve voor de harde schijven inschatten hoeveel watt vermogen ze maximaal opnemen. Heb jij enig idee wat het werkelijke spin-up-stroomverbruik is van de WD20EARS? Daarnaast is volgens mij het aantal ampère bij de spin-up ook van belang. Een adapter (zijn er goeie te koop van 150Watt?) moet dat ook kunnen trekken. Ik heb het idee dat het op zijn minst allemaal krap aan wordt bij mijn plannen, maar misschien valt het mee.

[ Voor 14% gewijzigd door -Moondust- op 13-01-2011 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Ampère en vermogen zijn natuurlijk aan elkaar gerelateerd. De adapter is bijv. maximaal 150W @ 12V, die kan maximaal 150/12 = 12,5A leveren.

Hoeveel de WD20EARS exact verbruikt tijdens spin-up heb ik ook niet kunnen vinden helaas. Ik heb 1 meting van iemand gevonden, daar kun je wel wat berekeningen op loslaten en vergelijken met de specs van de picoPSU.
When the drives are first powered up, +5V draws an almost constant 500-600 mA. +12V current is a ramp, starting at 200 mA and works its way up to 600 mA after about 10 seconds, when the drive is then up to speed. At this point, the +12V peak current drops down to idle spinning) current of 0.24A. It does not vary much after this, regardless of disk activity (erase, write, read, etc.). On the other hand, the +5V supply current gets busy. It's pretty clear that the head servo is driven from the +5V supply and not the +12V supply. It's hard to verbally describe the +5V current, but I would say the average current during head movement activity is about 400 mA. When there is no activity, the +5V current is about 0.13A. When the drive is done doing what it is doing, then it drops into the 4.2W idle power mode that I mentioned above. If you are a power supply designer, you should be aware that these DC currents I cite are averages, and that you have a "hash" of AC currents that result in the average values I list. The +5V current has a hash of about 300mA p-p, and the +12V current hash is maybe 400mA p-p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
-Moondust- schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 16:51:
[...]

Ik wil een zuinig servertje maken met 5 x WD20EARS en 1 x WD5000BEKT (voor OS en downloadmap) en kijk toch wel als eerste naar een picoPSU (150Watt variant?). Ik kan voor alle onderdelen behalve voor de harde schijven inschatten hoeveel watt vermogen ze maximaal opnemen. Heb jij enig idee wat het werkelijke spin-up-stroomverbruik is van de WD20EARS? Daarnaast is volgens mij het aantal ampère bij de spin-up ook van belang. Een adapter (zijn er goeie te koop van 150Watt?) moet dat ook kunnen trekken. Ik heb het idee dat het op zijn minst allemaal krap aan wordt bij mijn plannen, maar misschien valt het mee.
Voor zo'n systeem gaat een Atom systeem niet voldoen, tenzij je van plan bent om een prijzige Areca of Highpoint sata controller aan te schaffen. Er zitten namelijk maar twee SATA poorten op het bordje, maar je kunt eventueel in het PCI gat een controller steken.

Goedkoper is om voor de AMD Athlon X2 250 te gaan mijn insziens in dat geval. Kies voor een bord met 6 of 8 poorten, en je kunt dan misschien software raid gebruiken van de intel ICHxR controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
sub0kelvin schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 12:04:
Ampère en vermogen zijn natuurlijk aan elkaar gerelateerd. De adapter is bijv. maximaal 150W @ 12V, die kan maximaal 150/12 = 12,5A leveren.

Hoeveel de WD20EARS exact verbruikt tijdens spin-up heb ik ook niet kunnen vinden helaas. Ik heb 1 meting van iemand gevonden, daar kun je wel wat berekeningen op loslaten en vergelijken met de specs van de picoPSU.
Hehe, ik was de natuurkundelessen van 15 jaar geleden even vergeten. ;-)

Ik had al gehoord van anderen dat de WD20EARS bij spin-up rond de 1A trekken. Op basis van de metingen die jij quote zit de piekstroom daar ver onder en moet het goed te doen zijn 6 hdd's van voldoende prik te voorzien, zelfs met een 120watt adapter. Nu nog even een goede adapter vinden van 120 of 150 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
fonsoy schreef op vrijdag 14 januari 2011 @ 19:16:
Voor zo'n systeem gaat een Atom systeem niet voldoen, tenzij je van plan bent om een prijzige Areca of Highpoint sata controller aan te schaffen. Er zitten namelijk maar twee SATA poorten op het bordje, maar je kunt eventueel in het PCI gat een controller steken.
Dat gevoel heb ik dus ook. Het voelt aan als een zware compris wat betreft processing power. En eigenlijk wil ik daar niet aan. Een leuke server is een flinke investering en bouw ik voor minimaal de komende 3 jaar. Dus een oplossing die niet goed aanvoelt wil ik liever niet kiezen.
Goedkoper is om voor de AMD Athlon X2 250 te gaan mijn insziens in dat geval. Kies voor een bord met 6 of 8 poorten, en je kunt dan misschien software raid gebruiken van de intel ICHxR controller.
Ik heb me eerlijk gezegd niet zo erg verdiept in een AMD variant. Ik had de indruk dat Intel qua zuinigheid mijlenver voor ligt op AMD. Wat kan ik verwachten van het verbruik van een AMD Athlon X2 250?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
[...]

Er zitten op de D525TUD 4 SATA-poorten. Voor de overige 2 moet er inderdaad nog een extra sata-kaartje bijkopen, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonnie100
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-12-2020
Meekoh schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 12:44:
Over teamspeak, dat hangt ook af van hoe hoog je de compressie e.d. instelt.
Hoe hoger de compressie des te meer CPU gebruik je.
Daarnaast is het ook belangrijk om te weten hoeveel mensen er op je teamspeak server zullen inloggen.
Vroeger hostte ik weleens teamspeak op mijn gamebak, door hem maar 1 core toe te wijzen.
Dit werkte goed, maar produceerde best wel wat CPU verbruik door de hoge compressie ivm beperkte bandbreedte bij mij thuis. Ik had toen zo'n 8 mensen die aangemeld waren. Let wel op dit was een jaar of 4 terug. :P
Zullen maximaal 4 users zijn. Max. van 3 komt meer in de buurt.
Compressie dan op gemiddeld proberen te zetten.
LOL! Denk dat er nu het een en ander wel verder geoptimaliseerd is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Waarom wordt er hier zo weinig gesproken over de kant en klare oplossingen?
Ik heb zelf al aardig wat systemen in mijn leven gebouwd maar de makkelijkste oplossingen zijn ook vaak gewoon te koop...
Zelf was ik bezig met een boodschappenlijstje voor een zuinige homeserver. Maar alleen al het vinden van een mooie kleine kast met hotswap schijfbehuizingen was al een moeilijke maar vooral een dure aangelegheid.

Toen viel mijn oog op een HP X311 Data Vault en was meteen verkocht :9~
Een mooie kleine behuizing met 4 hotswap schijfbehuizingen, Dual core Atom D510, 1x esata (portmultiplier), 4x USB, 2GB RAM, gigabit ethernet en een 1TB hardeschijf. Met daarbij Windows Homeserver inclusief software voor automatische backup van de onderliggende systemen etc voor een prijs van +- 400,- euro.

Afbeeldingslocatie: http://images.highspeedbackbone.net/skuimages/gallery/large/H24-Q2053A-02.jpg

zie hier een review:
http://www.mediasmartserver.net/2010/06/02/review-hp-storageworks-x310-data-vault/

Maar buiten dat kun je ook nog flink uitbreiden als je wil.....zie:
http://www.mediasmartserver.net/2010/12/15/forum-spotlight-massive-media-collection-made-possible-by-drive-extender/

Ik heb het systeem nu ongeveer ongeveer 4 maanden draaien met 5TB erin en nog 1 hotswap positie vrij.
En het bevalt me zeer goed!!!
Ik ben ook wel een fan geworden van WHS met zijn drive-extender. Het is gewoon heel erg makkelijk in gebruik en bediening. En de dingen die niet of nog niet mogelijk zijn in WHS configureer je gewoon in het onderliggende SBS 2003. Zo heb ik o.a. Syncback, subsonic en wat videoconversie programma's draaien buiten WHS om.

Dus ik ben zeer happy met dit systeem en volgens mij kun je dit voor dat geld bijna niet zelf bouwen. Zeker niet met zo'n mooie compacte kast.
Ik wil hem in de toekomst nog uitbreiden met een 5x Sata naar esata behuizing zoals bv de Lian Li EX-50 of iets dergelijks..
Afbeeldingslocatie: http://www.insidetech.com.au/images/large/LL-EX-50.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-11-2024
Shaggie_NB schreef op zondag 16 januari 2011 @ 14:35:
Waarom wordt er hier zo weinig gesproken over de kant en klare oplossingen?
Ik heb zelf al aardig wat systemen in mijn leven gebouwd maar de makkelijkste oplossingen zijn ook vaak gewoon te koop...

[snip]

Dus ik ben zeer happy met dit systeem en volgens mij kun je dit voor dat geld bijna niet zelf bouwen. Zeker niet met zo'n mooie compacte kast.
Omdat wij tweakers het onderste uit de kan willen, of het nou laag wattage of performance/€ dan wel performance/Watt is. Daarbij hebben we vaak nog wel een kastje liggen die we kunnen gebruiken en komt ie in een of ander hoekje te staan.

Dus ja, makkelijk zeker. En toegegeven hij is qua design erg mooi :9~ Maar goedkoper? Tweakbaarder? Net de cutting edge componenten?

Ik adviseer tegenwoordig om een i3 te nemen als thuisservertje; deze is iets krachtiger dan de atom, heeft graphics on die en is weer sneller terug in idle stand. Software raid met mdadm. En een kastje naar eigen smaak of wat je hebt liggen (e.g. chenbro). Ongeveer dezelfde pricerange afhankelijk van je smaak en meer bang voor je buck :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:07
sub0kelvin schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 07:53:
[...]

Ik heb precies hetzelfde moederbord gekocht, echter ik krijg WOL niet aan de praat. Ik heb er een be quiet voeding 300w voeding aan hangen. Verder draait er Ubuntu op. Indien ik mijn server uitzet gaan alle lampjes uit, ook van de netwerk adapter. Ik denk dat het moederbord geen voeding krijgt. Ik heb zelf geprobeerd om het WOL issue op te lossen met een andere netwerkkaart, dat werkt ook niet.

Kan dit door mijn be quiet voeding komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Laatst online: 28-09-2024
B3U5 schreef op zondag 16 januari 2011 @ 15:37:
[...]

Omdat wij tweakers het onderste uit de kan willen, of het nou laag wattage of performance/€ dan wel performance/Watt is. Daarbij hebben we vaak nog wel een kastje liggen die we kunnen gebruiken en komt ie in een of ander hoekje te staan.

Dus ja, makkelijk zeker. En toegegeven hij is qua design erg mooi :9~ Maar goedkoper? Tweakbaarder? Net de cutting edge componenten?

Ik adviseer tegenwoordig om een i3 te nemen als thuisservertje; deze is iets krachtiger dan de atom, heeft graphics on die en is weer sneller terug in idle stand. Software raid met mdadm. En een kastje naar eigen smaak of wat je hebt liggen (e.g. chenbro). Ongeveer dezelfde pricerange afhankelijk van je smaak en meer bang voor je buck :+
Nou laat dat boodschappenlijstje dan maar eens zien dan......
Maar dan ook met een kleine compacte kast en hotswap en incl. WHS!! :*)

Ik ben het wel helemaal eens met je keuze voor een core i3. Misschien wel een core i5 als je wat meer multimedia werk doet.....

[ Voor 6% gewijzigd door Shaggie_NB op 16-01-2011 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-09 10:27

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Ik twijfel op het moment erg tussen die 240e van AMD en een i3-530 van Intel... De i3 is wel een flink stukje duurder, maar ook wat zuiniger en vooral veel sneller.
Ik ben op zoek naar een upgrade voor mijn PC waar ik WHS op draai. Performance is belangrijk, want met al dat downloaden/unpacken/transcoden (Usenet@120mbps/DLNA/FTP) is er wel wat meer power nodig dan de AMD 3500+/DDR1 combi die ik nu draai. Vandaar dat ik meer richting de i3 hang, want het lijkt me dat een 240e op 60% load aardig meer verstookt dan een i3 op 30% load (toch? :P).

En dan komt natuurlijk ook nog de vraag of wachten op Sandy Bridge het waard is... die geïntegreerde GPU is leuk, maar voor een thuisserver natuurlijk nutteloos (ik gebruik daar zelf een oud VGA kaartje voor). Wordt dat nou echt zo veel zuiniger/sneller dat het waard is te wachten?

[ Voor 20% gewijzigd door Zinu op 17-01-2011 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Zinu schreef op maandag 17 januari 2011 @ 14:42:
Ik twijfel op het moment erg tussen die 240e van AMD en een i3-530 van Intel... De i3 is wel een flink stukje duurder, maar ook wat zuiniger en vooral veel sneller.
Ik ben op zoek naar een upgrade voor mijn PC waar ik WHS op draai. Performance is belangrijk, want met al dat downloaden/unpacken/transcoden (Usenet@120mbps/DLNA/FTP) is er wel wat meer power nodig dan de AMD 3500+/DDR1 combi die ik nu draai. Vandaar dat ik meer richting de i3 hang, want het lijkt me dat een 240e op 60% load aardig meer verstookt dan een i3 op 30% load (toch? :P).

En dan komt natuurlijk ook nog de vraag of wachten op Sandy Bridge het waard is... die geïntegreerde GPU is leuk, maar voor een thuisserver natuurlijk nutteloos (ik gebruik daar zelf een oud VGA kaartje voor). Wordt dat nou echt zo veel zuiniger/sneller dat het waard is te wachten?
Je hebt nog gelijk ook!

Die CPU's draaien natuurlijk 90% van de tijd in Idle stand.
http://www.bit-tech.net/h...on-ii-x2-250-cpu-review/1 - Idle stand 101w consumptie
http://www.bit-tech.net/h...-core-i3-530-cpu-review/8

De i3 is in idle stand ongeveer 30 watt zuiniger.

http://tweakers.net/pricewatch/compare/46/244891;263397

Maar maakt het de meerprijs wel waar? Ik weet het niet. De Intel is wel twee keer zo snel, maar heb je dat echt nodig? Stel, 30 watt keer 24, da's 720Wh verschil per dag. Neem aan dat je de server 3 jaar gebruikt.

720 x 365 x 3 = 788 440 Wh. Dat is dus 78KwH. De i3 is dus alsnog een stuk duurder, de CPU alleen al is 2x zo duur. Het prijsverschil is minstens 50 euro.

Even zonder gekheid: Ga je die i3 echt vol belasten? Die AMD is al een hele berg sneller dan je oude CPU, mi ga je het verschil niet merken.

[ Voor 4% gewijzigd door fonsoy op 17-01-2011 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinu
  • Laatst online: 04-09 10:27

Zinu

dat is gewoon hoe ik rol

Ik zal hem waarschijnlijk niet de hele tijd vol belasten nee, maar ik moet ook aan stroomverbruik denken. Die is bij de i3 een heel stuk lager.

Die Core i3 2100T (Sandy Bridge) ziet er ook erg interessant uit zeg... 35W TDP voor een desktop! En je bent natuurlijk future-proof qua stepping, SATA-600, USB 3.0 etc.. De pre-order prijs is wel wat hoog (128 euro), maar dat kan natuurlijk ook gissen zijn. Hier en daar lees ik toch wel dat die rond de 100 euro gaat kosten. Dan neem ik 'm zeker! Maandje wachten nog...

[ Voor 58% gewijzigd door Zinu op 17-01-2011 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klerks1986
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-05 23:13
Beste,

Ik ben bezig met het creëren van een server. Deze machine zal o.a. als doel hebben om als mailserver, media server etc. te dienen. Als os wil ik er Windows server 2008 R2 op draaien. Dit omdat het in mijn opleiding ook gebruikt word. Nu heb ik het een en ander bij elkaar gezocht waar het wel mee moet lukken.

#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 72,-€ 144,-
1Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD5000AAKX, 500GB€ 35,39€ 35,39
1Lian Li PC-V354B€ 139,-€ 139,-
1Intel Core i5 2300 Boxed€ 157,50€ 157,50
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 42,35€ 42,35
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 34,72€ 34,72
1Asus P8H67-M Pro€ 87,50€ 87,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 640,46

Nu hem ik er nog een paar vragen over. Is een raid kaart handig om er gelijk in te bouwen of kan dit later ook nog zonder problemen? Klopt het gehele plaatje een beetje? passen alle componenten een beetje bij elkaar of heb ik iets over het hoofd gezien.

Graag hoor ik van julile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 21:16
klerks1986 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 22:45:
Beste,

Ik ben bezig met het creëren van een server. Deze machine zal o.a. als doel hebben om als mailserver, media server etc. te dienen. Als os wil ik er Windows server 2008 R2 op draaien. knip
Nu hem ik er nog een paar vragen over. Is een raid kaart handig om er gelijk in te bouwen of kan dit later ook nog zonder problemen? Klopt het gehele plaatje een beetje? passen alle componenten een beetje bij elkaar of heb ik iets over het hoofd gezien.

Graag hoor ik van julile.
Lijkt mij totale overkill voor wat je er wil mee doen, maar als prijs geen enkele invloed heeft, prima setup :-)
Overigens snap ik de keuze voor die Lian-Li niet helemaal, plaats je hem in het zicht? Anders kan een goedkopere kast ook wel gok ik. Daarnaast zou ik meteen voor 2X 500GB en dat in Raid 1 zetten voor dit geld (scheelt enorm veel hoofdpijn als er 1 schijf dood gaat).

En je kunt later altijd een raidkaartje bij-prikken en wat harde schijven eraan hangen als dat nodig wordt ;-)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klerks1986
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-05 23:13
Kaaswagen schreef op maandag 24 januari 2011 @ 00:16:
[...]

Lijkt mij totale overkill voor wat je er wil mee doen, maar als prijs geen enkele invloed heeft, prima setup :-)
Overigens snap ik de keuze voor die Lian-Li niet helemaal, plaats je hem in het zicht? Anders kan een goedkopere kast ook wel gok ik. Daarnaast zou ik meteen voor 2X 500GB en dat in Raid 1 zetten voor dit geld (scheelt enorm veel hoofdpijn als er 1 schijf dood gaat).

En je kunt later altijd een raidkaartje bij-prikken en wat harde schijven eraan hangen als dat nodig wordt ;-)
Bedankt voor je reactie!

De lian li kast heb ik gekozen ivm met het compacte formaat waar je dan toch nog genoeg schijven in kwijt kan. Heb je daarvoor misschien een ander alternatief voor?

Kwa hdd vind ik 2 tera wel fijn om te hebben als opslag en die schijven worden ook alleen maar goedkoper.

Wat de proseccor betreft, zou een i3 ook al voldoende zijn??

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een i3 zal ook prima werken ja. Wat betreft de raid kaart, je kan natuurlijk niet nu de schijven vol stouwen met data en ze daarna in raid zetten, dan worden ze wel weer leeggegooid. Als je raid kiest puur voor data security kan je ook de mogelijkheden van Server 2008 R2 gebruiken waarbij je volledig softwarematig raid0, 1 en 5 kan draaien. Heb ik zelf ook, geen dure controller nodig, niet afhankelijk van moederbord en qua snelheid werkt het prima. Het is niet optimaal qua snelheid maar dat heb ik zelf ook niet nodig en jij denk ik ook niet aangezien ik niets zie waarvoor je echt snelheid nodig hebt in je eisen lijstje.
Misschien een leuke pricewatch: BitFenix Chassis Survivor Core? Ideaal om lekker mee te nemen, past aardig wat in en ziet er nog leuk uit ook. Of anders een pricewatch: Nexus Edge? Passen 20 hardeschijven in met wat 4in3 modules.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hallo mede-tweakers!

Ik zit al een tijdje te denken om een soort van HTPC/server combi te maken voor hier bij mij in huis. Alleen zou ik echt niet weten of mijn samenstelling hiervoor goed is. Ook weet ik niet precies welk besturingssysteem ik moet gebruiken om dit te draaien. Daarvoor vraag ik jullie voor hulp xD

Wat ik er mee wil doen:
- Full HD afspelen via HDMI (waarschijnlijk met XBMC)
- Audio 5.1 afspelen via ??? (kan dit via HMDI met het geselecteerde moederbord)
- Webserver (voor een amateuristische Joomla! site om mee te klooien)
- Dowloaden via .torrents en nieuwsgroepen

Het hoeft volgens mij dus geen krachtig systeem te zijn, dus de Atom moet volgens mij genoeg zijn. Het moederbord met het ION platform kan makkelijk Full HD aan, dus dat is volgens mij ook wel goed.
Maar wat voor OS moet ik gaan gebruiken? Ik heb wel een beetje ervaring met Ubuntu, maar dit is alleen de desktop versie. Het liefst wil ik geen command-line gebruiken, omdat het systeem op de TV word aangesloten om Video af te spelen. Dus wat raden jullie aan.

Huidige configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A330ION€ 95,41€ 95,41
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 32,83€ 32,83
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G€ 17,99€ 17,99
1MS-Tech MC380€ 49,60€ 49,60
1TP-Link TL-WN722NC€ 11,90€ 11,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 279,73
Nog een klein vraagje over de kast. Weet iemand misschien of XBMC ook met de remote van deze kast is te besturen?

Met vriendelijke groet,
Bob Soppe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daar kan inderdaad audio over via HDMI ja. Full HD moet ook lukken mits er geen rare codecs gebruikt worden aangezien je wel volledig afhankelijk bent van de GPU. Webserver moet ook wel lukken, daar heb je geen heel zware pc voor nodig.
Qua OS kan je van alles gebruiken, Ubuntu zal prima werken maar Windows 7 of Server 2008 R2 zou ook prima draaien, net wat je zelf fijn vind.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Niet online
Dankjewel voor je snelle reactie
Tsurany schreef op maandag 24 januari 2011 @ 15:31:
Daar kan inderdaad audio over via HDMI ja. Full HD moet ook lukken mits er geen rare codecs gebruikt worden aangezien je wel volledig afhankelijk bent van de GPU.
Ik ben van plan geen rare codecs af te spelen, dus dat moet allemaal wel lukken.
Webserver moet ook wel lukken, daar heb je geen heel zware pc voor nodig.
Dan hou ik het bij deze configuratie. Misschien nog een tip?
Qua OS kan je van alles gebruiken, Ubuntu zal prima werken maar Windows 7 of Server 2008 R2 zou ook prima draaien, net wat je zelf fijn vind.
Dan zal ik waarschijnlijk wel bij het vertrouwde windows blijven, maar het lijkt me wel leuk om met Ubuntu te leren werken. Zien we dan wel wat het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamaha301
Trip.X schreef op maandag 24 januari 2011 @ 15:39:
Dankjewel voor je snelle reactie

[...]

Ik ben van plan geen rare codecs af te spelen, dus dat moet allemaal wel lukken.

[...]

Dan hou ik het bij deze configuratie. Misschien nog een tip?

[...]

Dan zal ik waarschijnlijk wel bij het vertrouwde windows blijven, maar het lijkt me wel leuk om met Ubuntu te leren werken. Zien we dan wel wat het wordt.
Een atom-330 is wel een beetje matig als full-hd htpc. Kijk eens naar dit moederbord: pricewatch: Asus E35M1-I DELUXE
Dit fusion bordje heeft een veel betere geïntegreerde grafische kaart die full-HD veel beter weergeeft dan die atom van je. Ook zitten er veel andere leuke speeltjes op zoals een passieve koeling, vijf sata3 poorten en usb3 aansluitingen. Ook zit er een geïntegreerde wifi-kaart op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Niet online
rmentink schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:12:
[...]

Een atom-330 is wel een beetje matig als full-hd htpc. Kijk eens naar dit moederbord: pricewatch: Asus E35M1-I DELUXE
Dit fusion bordje heeft een veel betere geïntegreerde grafische kaart die full-HD veel beter weergeeft dan die atom van je. Ook zitten er veel andere leuke speeltjes op zoals een passieve koeling, vijf sata3 poorten en usb3 aansluitingen. Ook zit er een geïntegreerde wifi-kaart op.
Dat moederbord is inderdaad erg leuk. Het enige wat jammer is wel dat hij nu nog niet goed beschikbaar is.
Dan zal ik maar moeten wachten totdat het Fusion platform een beetje beter doorbreekt, want het heeft zeker wel potentie voor mijn configuratie! Heel erg bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat zijn inderdaad leuke bordjes, de moeite waard om op te wachten, zeker omdat er ook andere soortgelijken komen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het topic een paar keer doorgelezen en wil graag advies over mijn configuratie.

Wil het gaan gebruiken voor het volgende
a. Centrale opslag van content van 2 desktop pcs en een laptop (foto's / muziek / films)
b. Unrarren / Parren van bestanden
c. Afspelen van films. (DVI naar HDMI plug)
d. Media streamen naar mijn Seagate FAT+

Ik wil het e.e.a. opslaan in een Raid 1 configuratie en dit dan nog 1x per week backuppen naar een 1TB seagate freeagent go die ik dan een brandkluis leg.

Budget +/- 400 Euro

#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 72,-€ 144,-
1AMD Athlon II X2 250E€ 68,60€ 68,60
1Antec VP450P€ 37,39€ 37,39
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 34,49€ 34,49
1Asrock 880GM-LE€ 55,47€ 55,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 339,95

Ik heb de 2x 2TB schijven reeds gekocht aangezien die in de aanbieding waren.
Ik woon niet in Nederland en kan geen Be Quiet schijven kopen vandaar dat ik met een Antec 80% certificering voeding ben gegaan (wil het graag zo energiezuining hebben, ga waarschijnlijk voor 300W maar kon deze niet vinden in de pricewatch).
Geheugen koop ik waarschijnlijk iets wat in de aanbieding is waarschijnlijk 4gb.
Ben er nog niet uit qua behuizing wil niet teveel aan een behuizing besteden maar wil het wel graag bij mijn tv hebben staan. Wil een DVI naar HDMI plug gebruiken om HD content af te spelen op tv.

Wat moet ik veranderen of wat kan ik vebeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
Tsurany schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:35:
<snip>
Misschien een leuke pricewatch: BitFenix Chassis Survivor Core? Ideaal om lekker mee te nemen, past aardig wat in en ziet er nog leuk uit ook. Of anders een pricewatch: Nexus Edge? Passen 20 hardeschijven in met wat 4in3 modules.
je kan ook 3-in-2 modules gebruiken en er nog meer in kwijt :P. Een paar (goedkope) alternatieven voor de kast:
Antec 900, Cooler Master Centurion 590 of Sharkoon Rebel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel22
  • Laatst online: 08-09 23:34
Goedemiddag,

Tot voorkort had ik een leuke homeserver maar nadat de voeding stuk was en ik er een nieuwe in had gezet zorgt mijn server nog voor meer problemen de stoppen klappen erdoor als ie aanmoet.. Tijd voor een nieuwe want deze is inmiddels al weer een jaar of 8 oud en stond vrijwel altijd aan..

Oude specs:
AMD4600+ x2
2 GB Kingston HyperX geheugen
A8N32-SLI Deluxe
Standaard PCI-E videokaartje.

5 HD's van 80 tot 1500GB (Totaal 2,2TB)

Wat ik nu van plan ben is een zuinige toch snelle homeserver.
Hetgeen wat ik doe met mijn server:
OS is WHS
- Backups van 7 Computers,
- Webserver
- Squeezebox server
- PS3 Media Server
- Fileserver (veelvuldig gebruik met streamen van full-hd films)
- Downloaden van nieuwsgroepen, uitpakken e.d.
- Nu en dan hosten van gameservers
- FTP server
- en zo zijn er nog wel een aantal minder belangrijke dingen...

Wat ik meeneem vanaf de oude server:
Schijf: Samsung 154UI 1,5TB hd
Kast: Chieftec Dragon past alles makkelijk in.

Artikelen die ik wil gebruiken voor de nieuwe server:
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 77,20€ 77,20
1Intel Core i3 550€ 101,-€ 101,-
1Corsair CX400W€ 43,82€ 43,82
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX€ 39,15€ 39,15
1Asus P7H55-M€ 70,66€ 70,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 331,83

Hiernaast komen nog een aantal fans voor de airflow maar dat spreekt voor zich.

Keuze i3, lijkt mij een goede snelle processor voor alle bovenstaande taken en heeft een niet al te hoog energie verbruik.
Keuze voor het KingstonHyperX geheugen is de prijs, deze is nog geen 3 euro duurder dan het ValueRam en heeft snellere specificaties en volgens de Asus site is 1600mhz plaatsbaar op dit moederbord.
Keuze voor het moederbord, goedkoopste Asus bord, doet wat het moet doen, alles erop wat ik nodig heb.
Voeding, goed merk voldoende power.

Las in een review dat ongeveer eenzelfde opstelling idle 50-60 wat idle gebruikt onder load ~ 75 watt, wat resulteert in een jaarbedrag van ~ €80 en hiervoor hebben we thuis alles netjes en veilig centraal staan.

Graag hoor ik op of aanmerkingen op mijn keuzes en wat ik eventueel kan veranderen om het beter te laten zijn.

Wouter

Inventaris | WhatPulse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Als je voor echt zuinig wil gaan zou ik nog wat aanpassingen overwegen.

Ten eerste het RAM, heb je echt 4GB nodig? Zo ja, kun je qua verbruik beter 1 latje nemen.
Ook 1600mhz ga je m.i. niets van merken, maar geheugen wat sneller KAN draaien wil het vaker goed doen op laag voltage dus wat dat betreft is de keuze nog nieteens zo gek.

De cpu: een i3 530 is weer wat zuiniger, denk je dat je de snelheid van de 550 'nodig gaat hebben' c.q. het verschil gaat merken?

Moederbord: voor zuinig moet je bij Intel of MSI zijn, punt.
(Tip: H55M-E33 bordje of de intel H55 'jetgeiser').

De voeding: 400Watt voor twee harde schijven? (even cru gesteld natuurlijk)
Lijkt me wat groot hoor.. zou eerder voor de PurePower L7 300W gaan, of een picopsu welke de spin-upstroom voor je schijven kan leveren (of zoek anders eens naar staggered spin-up).

Nog even over de opslag trouwens, ik neem aan dat je RAID1 of iets vergelijkbaars gaat draaien gezien je er zeven pc's op laat backuppen?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ga akkoord met de tips van S0epkip, behalve dan over de keuze van de CPU.

Het verschil tussen een i3 530 en i3 550 wat energieverbruik in idle waarden betreft is - give or take - 0,5 watt.

Dit extra verbruik kost je dus 1 euro extra t.o.v. de 530 per jaar. Maar indien je beide processors niet gaat overclocken, is een 550 door de hogere kloksnelheid sneller klaar met z'n taken, waardoor hij bijgevolg ook sneller naar idle toestand kan terugkeren.

Het verschil is met andere woorden meer dan verwaarloosbaar, of zelfs in het voordeel van de 550.

Bovendien heb je zo ook - als je niet gaat overclocken - meer headroom naar de toekomst toe en dat is ook altijd handig meegenomen, toch? :)

Edit: Ook het laten vallen van een extra geheugenreepje is tegenwoordig niet meer interessant:
Geheugen gebruikt geen snars. Koop wat je wilt.

(nee echt, sinds de komst van RAM power-down mode is het idle-verbruik van geheugen nihil. Denk 500mW - ja dat is een halve watt - voor high-performance crucial geheugen in idle)
Die extra 2GB kan ervoor zorgen dat je meer kan cachen waardoor je disk minder moet seeken. Hierdoor zou je dus zelfs zuiniger kunnen uitkomen.

[ Voor 29% gewijzigd door sloth op 29-01-2011 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-08 23:05
@Appel22
Sloth en Soepkip hebben goede punten. Meeste energie efficiente boards komen van MSI en Intel af, je wil waarschijnlijk liever een MSI omdat er meer op zit.

Ps3 Media Player. . Een Core i3 550 (3.2 Ghz) lijkt me meer geschikt voor PMS. Als je 1080p VC-1 wil transcoden (denk: bird scene) heb je minimaal 2.6 Ghz nodig. Hoewel de 530 het al kan... zou ik toch de 550 nemen voor de zekerheid.

http://ps3mediaserver.org...f=6&t=9662&p=43995#p43995

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel22
S0epkip schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 18:31:
Ten eerste het RAM, heb je echt 4GB nodig? Zo ja, kun je qua verbruik beter 1 latje nemen.
Ook 1600mhz ga je m.i. niets van merken.
2 GB is krap, had er nu 2 GB inzitten en gebruik zat meestal al rond de 1,9GB met alle programma's die draaiden. De meerprijs maakt hierbij niet zoveel uit.
Moederbord: voor zuinig moet je bij Intel of MSI zijn, punt.
(Tip: H55M-E33 bordje of de intel H55 'jetgeiser').
In dit geval zou het efficienter dan zijn om dit moederbord te kiezen.
In hoeverre moet ik het mindere stroomverbruik zien? in Watts
De voeding: 400Watt voor twee harde schijven? (even cru gesteld natuurlijk)
Lijkt me wat groot hoor.. zou eerder voor de PurePower L7 300W gaan, of een picopsu welke de spin-upstroom voor je schijven kan leveren (of zoek anders eens naar staggered spin-up).
Ik werk bij een bedrijf waar ik een aantal merken kan kopen, in dit geval Antec of Corsair en nog wat andere merken, Antec 350w heb ik slechte dingen over gelezen en de 400W Corsair is in dit geval meer dan voldoende power, maar doe minste in de Corsair lijn..
Maar een voeding zuigt toch alleen uit het stopcontact de hoeveelheid power die je nodig hebt, met een efficientie van 80%. Hoeveel zou het zuiniger zijn als ik er een mini voeding in zou zetten kwa stroomverbruik?
Nog even over de opslag trouwens, ik neem aan dat je RAID1 of iets vergelijkbaars gaat draaien gezien je er zeven pc's op laat backuppen?
Ik heb er 2 schijven in zitten, en met het OS Windows Home Server wordt er een soort virtuele raid van gemaakt, softwarematig wordt het 1 grote HD.

Voor 6 euro meer, en dat miniscule stroomgebruik ga ik wel voor de snellere i3.

Inventaris | WhatPulse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Het verbruik kan echt wel significant schelen, lees de reviews of fora er maar op na.

Bijvoorbeeld:

http://www.anandtech.com/show/2929/8

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=57489

Een voeding levert inderdaad alleen het vermogen wat de pc nodig heeft, maar de efficiëntie waarmee een voeding dat doet verschilt met de belastingsgraad in procenten. Laten we gokken dat je geplande computer idle zo'n 25 Watt nodig heeft, dat zou voor een 400Watt voeding slechts een belasting van 6% opleveren, waarbij deze dus bij lange na geen efficiëntie van 80% haalt, eerder 50 a 60 procent (gokwerk).
Een minivoeding van 150Watt zal idle zo ongeveer 17% belast worden, wat een veel betere efficiëntie en dus lager verbruik met zich meebrengt. Ook wordt een minivoeding gevoed duur een externe (laptop)adapter, wat dus warmte uit je kast houdt. Het is wel wat meer uitzoekwerk, maar je kunt gewoon een kit (picopsu+adapter) bestellen zodra je ongeveer weet hoeveel vermogen je nodig hebt.

De software RAID0 / JBOD oplossing die je kiest zorgt er wel voor dat je data nog minder veilig is dan op een enkele harde schijf. (Te) simpel gerekend kun je zeggen dat je een twee keer zo groot risico loopt op dataverlies, ik weet niet hoe oud je schijf is die mee verhuist, gezien deze server 24/7 aanstond?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel22
Ik gebruik Windows Home Server waar Server 2003 op draait. Deze heeft 1 OS schijf, alles wat je erin propt wordt softwarematig in de bay gedropt.
Die 1,5 TB schijf is een half jaartje oud ongeveer dus dat zal het probleem niet zijn.
Volgens deze review zou deze voeding nog zo'n 78% efficientie moeten behalen met 65watt belasting.
Wat zou de efficientie zijn van een voeding die jij beschrijft, en wat zou zoiets kosten ? Betrouwbaar enzo?
Lijkt me nogal omslachtig om allemaal van die dingen bij elkaar te knopen of zie ik dat verkeerd..

Inventaris | WhatPulse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Ik denk dat je eerder moet kijken naar de waardes bij 22Watt belasting, daar haalt hij 63%.
Probleem van deze (en bijna alle) psu-reviews is dat ze alle 'rails' gelijk belasten, terwijl je pc'tje waarschijnlijk het meest op de 12V rail hangt, ook nog aardig wat uit de 5V trekt en de 3.3V haast niet belast. Waarschijnlijk zal dit de efficiency nog negatief beïnvloeden vergeleken met de synthetische test.

Het is inderdaad wat meer uitzoekwerk, maar zoals ik al zei kun je gewoon een 'kit' bestellen, zie pricewatch.
Lees eens een picopsu review:

http://www.silentpcreview.com/article601-page1.html

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel22
S0epkip schreef op zondag 30 januari 2011 @ 11:39:
Ik denk dat je eerder moet kijken naar de waardes bij 22Watt belasting, daar haalt hij 63%.
Probleem van deze (en bijna alle) psu-reviews is dat ze alle 'rails' gelijk belasten, terwijl je pc'tje waarschijnlijk het meest op de 12V rail hangt, ook nog aardig wat uit de 5V trekt en de 3.3V haast niet belast. Waarschijnlijk zal dit de efficiency nog negatief beïnvloeden vergeleken met de synthetische test.

Het is inderdaad wat meer uitzoekwerk, maar zoals ik al zei kun je gewoon een 'kit' bestellen, zie pricewatch.
Lees eens een picopsu review:

http://www.silentpcreview.com/article601-page1.html
Ik heb dit ff doorgekeken:
Als ik deze review mag geloven heeft een PicoPSU ook niet een 100% rendement, als ik kijk naar het volgende heeft deze PSU bij 22watt een rendement van 79%, en die Corsair naar Schatting een 60%..
Uitgaande van 30 watt idle zal het verschil 6 watt zijn op jaarbasis met een kWh prijs van 20ct zal dit op jaarbasis ~€10,- schelen.
Corsair CX400W = ~ 40€
PicoPSU = voeding + adapter grofweg €100 om alles compleet te hebben.

6 jaar om deze investering terug te verdienen tegen die tijd zal er al vast weer een nieuwe staan.
Om de ruimte hoef ik het overigens niet te laten het is gewoon een medium tower van chieftec.

Denk dat het volgende de samenstelling van de server wordt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 59,90€ 59,90
1Chieftec Dragon DX-01 Zilver€ 73,79€ 73,79
1Intel Core i3 550€ 101,-€ 101,-
1Corsair CX400W€ 43,82€ 43,82
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX€ 39,15€ 39,15
1Asus P7H55-M€ 70,66€ 70,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 460,32

De Chieftec case en de Samsung 1,5TB heb ik reeds in mijn bezit!

Wijziging:
WD20EARS -> Samsung 204ui
Heb meerdere malen gelezen dat het WHS OS problemen heeft met de grote clusters in de WD schijf, en niet met de Samsung, daarnaast is de Samsung 10€ goedkoper en heeft net als de WD 3 jaar garantie.

Inventaris | WhatPulse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
Shaggie_NB schreef op zondag 16 januari 2011 @ 20:34:
[...]

Nou laat dat boodschappenlijstje dan maar eens zien dan......
Maar dan ook met een kleine compacte kast en hotswap en incl. WHS!! :*)

Ik ben het wel helemaal eens met je keuze voor een core i3. Misschien wel een core i5 als je wat meer multimedia werk doet.....
Typeproductprijsop basis van
kast chenbro es34169 € 180,00 idealo
mobo gigabyte-ga-d525tud € 76,42 tweakers
cpu d525 onboard € - tweakers
ram Kingston-valueram-kvr1333d3n9-2g € 18,00 tweakers
hdd samsung spinpoint f3, 1TB € 47,00 tweakers
OS WHS UK 10 users € 86,50 tweakers

€ 407,92

Om maar een voorbeeld te geven dat net zo prijswaardig is.

i3 is natuurlijk iets duurder, maar dat valt weer te compenseren door een gratis OS te draaien 8)

Wat dacht je van:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 540€ 94,50€ 94,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 20,43€ 20,43
1Gigabyte GA-H55M-D2H€ 69,02€ 69,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 183,95

Kast en OS naar eigen smaak, of wat je hebt staan :+, hotswap naar behoefte. En nee bewust geen USB3 ivm de 5 extra watt die die chip vreet. Idem voor sata600. Denk eens na over hoeveel je theoretisch over een gbit lijntje kan pompen en wat de doorvoer snelheid van een harde schijfe tegenwoordig is, laat staan een RAID systeem. Tevens nu wel 2 ram chips ivm dual channel support van de i3.

Momenteel overweeg ik zelf om nog even op de i3-2100T te wachten met een TDP van 35W. ipv de 73 van de 540 / 65 van de i3-2100. Of de i5-2390T met turbo en toch 35W TDP, maar wel duurder. Wat ik er zo van begrijp zit hem dat vooral in de grafische kaart die minder 200Hz minder heeft. En tsja, het is een NAS/server bij mij en geen HTPC dus...

[edit]
Of de pentium g620t... goedkoper maar geen hyperthreading. De D525 loopt trouwens op 2 cores met 4 threads, 1MB cache, een TDP van 13 Watt (komt een losse GPU bij...), 1.8GHz en max ddr3-800, bron. Zie vergelijking d525, 2100t en 2390t

[ Voor 6% gewijzigd door B3U5 op 30-01-2011 23:11 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B3U5
fonsoy schreef op maandag 17 januari 2011 @ 14:59:
[...]

Je hebt nog gelijk ook!

Die CPU's draaien natuurlijk 90% van de tijd in Idle stand.
http://www.bit-tech.net/h...on-ii-x2-250-cpu-review/1 - Idle stand 101w consumptie
http://www.bit-tech.net/h...-core-i3-530-cpu-review/8

De i3 is in idle stand ongeveer 30 watt zuiniger.

http://tweakers.net/pricewatch/compare/46/244891;263397

Maar maakt het de meerprijs wel waar? Ik weet het niet. De Intel is wel twee keer zo snel, maar heb je dat echt nodig? Stel, 30 watt keer 24, da's 720Wh verschil per dag. Neem aan dat je de server 3 jaar gebruikt.

720 x 365 x 3 = 788 440 Wh. Dat is dus 78KwH. De i3 is dus alsnog een stuk duurder, de CPU alleen al is 2x zo duur. Het prijsverschil is minstens 50 euro.
<snip>
Dat is dus 788KWh, niet 78 :+
788,4 KWh * 0,21 €/KWh = € 165,56 op drie jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Ik wil een server voor remote desktop, 1 voor mij en eventueel nog 1 voor iemand anders.
maar ook een webserver, en een mailserver (deze moet 24/7 draaien), maar ik wil ook een server in een datacenter misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel22
Alexxxxxxxxxx schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 00:37:
Ik wil een server voor remote desktop, 1 voor mij en eventueel nog 1 voor iemand anders.
maar ook een webserver, en een mailserver (deze moet 24/7 draaien), maar ik wil ook een server in een datacenter misschien.
denk dat je er dan 3 moet kopen 8)7

Inventaris | WhatPulse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Alexxxxxxxxxx schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 00:37:
Dan zou ik van V&A een server af halen met een decente hoeveelheid RAM, en die colocaten in een datacentrum. Daarop virtualiseren en de VM's met een VPN thuis bedienen?

Maar dit topic gaat over thuisservers.

Ik heb veel gelezen van Mux, die een erg intressant blog heeft gemaakt (is hier ook eerder gepost). Bedankt voor de link erheen. Cloe van het verhaal;
- Let op die USB3 chip
- Niet teveel losse controllers als je ze niet nodig hebt (SATA bijvoorbeeld)
- Je kunt net zo goed de I3 2100 nemen als de 2100T, omdat het idle verbruik toch hetzelfde is.

Ik ga nog op zoek naar een goed moederbord. Ik wil niet SATA poorten tekort komen, ik zoek er toch zeker 8, maar dan zonder eSATA en dat soort ongein. Ik heb nog niets gevonden, maar ik ga sowieso nog wachten totdat de kinderziektes uit de moederborden zijn.

EDIT: Zijn er nog mensen die zoals Mux onderdelen van hun moederbord af hebben gesoldeerd? _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door fonsoy op 02-02-2011 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Bedenk nou eerst maar eens wat je nu écht wil bereiken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 02-02-2011 08:04 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splendid
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 13:54
Ik ben op dit moment ook bezig met het samenstellen van een eigen NAS (heb nu nog een synology maar vind die te sloom en te weinig HDD's).

Nu heb ik wel een goed gevoel bij de 2e setup, AMD-Systeem, enkel heb ik nog het een en ander liggen dus ik hoef alleen een nieuwe MoBo, CPU en Ram.

Nu heb ik een vraag over de Asus M4A78LT-M, heeft deze WoL ondersteuning? Ik vind namelijk niet echt positieve reacties op WoL ondersteuning op Asus moederborden...Zo niet wat zou dan een goeie alternatief zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Splendid op 02-02-2011 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PijnJoh
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-08 17:22
Hoi,

na eerst gekeken te hebben naar een HP SmartStorage X311/X510, ben ik me toch ook maar gaan orienteren op een nieuwe, zef te bouwen thuisserver. Taken voor de server worden: fileserver, webserver incusief onderliggende database, remote login. Ik denk eraan om Windows Home Server te draaien, maar Ubuntu Server zou het uiteindelijk ook wel eens kunnen worden. De hardware moet iets ruimte hebben, want ik wil niet bij een beetje meer belasting tegen de limiet van bijvoorbeeld de processor aanlopen.

Als hardware wilde ik eigenlijk voor een zuinige Intel Atom D525 gaan, maar ik twijfel of dit vwb performance voldoende is. Van de AMD Brazos E350 kan ik niet echt hoogte krijgen; ogenschijnlijk is deze erg geschikt voor HTPC doeleinden, maar minder voor CPU intensieve taken. De vergelijking met de D525 in rekenkracht en energie verbruik heb ik nog niet kunnen vinden. Als dat anders is hoor ik dat graag, met verwijzingen naar artikelen dit jouw mening onderbouwen!

Naar aanleiding van de diverse threads op tweakers kijk ik nu ook naar een AMD Athlon X2 240E. Een snellere processor in vergelijking met de Atom, met een hogere TDP waarde. Maar aangezien de CPU intensieve gedeeltes sneller uitvoert, en een server overwegend in idle draait, zou er ook meer naar het idle verbruik gekeken moeten worden. Voor wat betreft de prijs maakt het ook niet zo heel uit.

Intel Atom D525 config: wenslijst: Home server
AMD X2 240E config : wenslijst: Home server (high)

De Chenbro kast ben ik weg van. Daarbij heb ik nog niet echt een alternatief gezien (inclusief hot swap). Suggesties zijn welkom, mits goedkoper of in dezelfde prijscategorie.
Ik heb zelf nog 2 x 1TB disks en een 2,5 inch 40GB liggen. De 2,5 inch disk zal gebruikt worden voor het OS en de 2 1TB schijven zullen voor data opslag moeten dienen. Als alles up-and-running is volgen er meer schijven.

De vragen waar ik mee zit:

1. Wat is, denken jullie, het IDLE energie verbruik van de Amd Athlon X2 240E icm met het gestelde bordje?
2. Zijn er andere bordjes voor de AMD die jullie aanraden?
3. Zou de fan van de Athlon niet gaan vervelen (herrie) en kan ik beter voor een fanless gaan (zoals de Atom)? Ding komt in de kelder of meterkast, maar ik stoor me snel... ;)
4. Zou de Chenbro met de 120 Watt voeding voldoende power leveren voor configuratie 2 bij volle belasting?
5. De configuraties bevatten allebei de Chenbro 34069 met een losse blokvoeding. Is de Chenbro 34169, misschien een betere keuze door zijn ingebouwde voeding? Welke voeding zou efficienter zijn denken jullie?
6. Zou de Intel Atom D525 niet toch een betere keuze zijn?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen bij het maken van de juiste keuze!

PijnJoh

Sjesus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Op ebay kan je in Duitsland Chenbro kastjes krijgen met een 180Watt voeding, maar in principe moet de 120Watt-versie het wel kunnen trekken met een Atom erin. Ga je voor iets stevigers, dan zul je een optelsommetje moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Ik ben al een poosje stilletjes aan het meelezen op dit forum omdat ik van plan ben zelf ook een server te bouwen. Belangrijkste voor mij is dat deze stil moet zijn en zuinig, verder zullen zijn taken zijn:
- Backups van 4 Computers,
- PS3 Media Server
- Fileserver
- Downloaden van nieuwsgroepen, uitpakken e.d.
- FTP

Dit alles wil ik laten draaien op WHS. Nu moet dit het liefst zo goedkoop mogelijk, al geef ik liever wat extra uit voor zuinigere componenten. Tot nu toe zit ik op dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD5000AADS, 500GB€ 33,-€ 33,-
1Huntkey HK-XM-1001€ 25,30€ 25,30
1AMD Athlon II X2 245e€ 53,60€ 53,60
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,90€ 33,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 19,14€ 19,14
1MSI 760GM-E51€ 49,86€ 49,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 214,80

Mijn vragen: Is dit krachtig genoeg voor het transcoden? Is dit moederbord zuinig/goed? Zijn interne grafische kaart is zwak, maar ik heb begrepen dat veel van de belasting toch op de processor komt te liggen, klopt dit?
En zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

En ten slotte: Verwachten jullie dat het een goed moment is nu iets te kopen, of is het verstandig nog even te wachten op Fushion of Sandy Bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Laatst online: 08-09 23:59
Inleiding
Hier thuis heb ik nu 2 computers en 1 laptop. Op elke computer staat wel iets dat ik op de andere ook wil hebben, bv films, muziek, enz. De laatste tijd ben ik meer en meer op zoek gegaan naar verschillende NAS systemen. Ik heb al heel wat gelezen in het topic van 'Het grote DIY RAID NAS topic deel 3', Maar een goed systeem kan ik er niet vinden. Ook heb ik al eens gekeken naar complete NAS systemen zoals die van synology. Maar het nadeel is dat het toch net niet helemaal configureerbaar is in je eigen wensen, en zelf bouwen is natuurlijk veel leuker. Freenas daarintegen bevalt me goed. Het heeft alles wat ik nodig heb.

Mijn plannen
Mijn plannen zijn nu om een goed netwerk aan te maken hier. Ik ben van plan om de router DIR-855 van D-Link te gaan kopen. De DIR-855 heeft dualband en ook die guest wifi is zeer handig!
Dan wil ik graag een eigen NAS bouwen, zoals eerder al uitgelegd. Deze moet dus ook liefst 1Gbps ondersteunen voor maximaal gebruik.

Wat ga ik met mijn NAS doen?
  • Algemene data (Office documenten, foto's)
  • Opslag en streamen van muziek
  • Opslag en streamen van films
  • web- en FTP server
Wat zijn mijn eisen?
  • Gbit aansluiting
  • Minimum 4 (of meer) SATA-aanlsuitingen
  • Raid 0,1 (--> misschien ook nog 5 voor in de toekomst.)
  • 3 x1TB, waarvan 2TB in raid 1, en 1TB normaal gebruiken
  • Minimum 2x PCI
  • Een computer die ik in de toekomst nog altijd kan aanpassen! (Dus niet al te oude hardware gaan gebruiken)
Wat ook nog leuk zou zijn
  • Hot swap support
  • Energie zuinig (niet boven de 400watt gaan)
  • De mogelijkheid om Freenas op usb te laten draaien (ik weet niet of dit nadelen heeft)
Wat is niet belangrijk
  • De vormfactor maakt mij niet uit (ITX, Micro ATX, ATX,...)
  • De behuizing, deze zal ergens in een hoekje komen te staan, dus gewoon een simpele behuizing
  • Een dvd-drive, dit moet niet aanwezig zijn.
Mijn samenstelling
Ik zit nu al een week op verschillende webshops computers samen te stellen en nergens kom ik een computer uit waar ik tevreden van ben. Op de ene site kom ik maar 3 SATA aansluitingen uit en bij een andere dan weer geen RAID (bij wijze van spreken).
Mijn budget is nu niet echt een groot probleem, maar liefst houd ik het onder de 750 euro.

1x Gigabyte GA-H55M-USB3 = 97,95 euro
3x Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ = 155,31 euro
1x CoolerMaster Silent Pro M500 = 79,79 euro
1x Processor - 1 x Intel Core i3 540 / 3.06 GHz = 111,41 euro

Het enigste waar ik ongeveer zeker van ben zijn de harde schijven, over al de rest twijfel ik enorm hard, daarom vraag ik jullie hulp. Het bouwen van een computer is geen probleem, het samenstellen wel. Ik weet dus totaal niet wat het ik moet nemen:
- een intel of een AMD?
- Hoeveel Mhz in de RAM
- ...

Het zou heel leuk zijn om jullie meningen te horen. Ik hoop dat ik uit dit topic mijn perfect NAS ga kunnen samenstellen! :)

Alvast bedankt aan alle tweakers die me zullen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

De zoveelste wat moet ik kopen vraag.

DAt kan best binnen het topic

Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

Ik snap je vragen wel maar AMD vs Intel etc dat wordt allemaal in dat topic behandeld.

Normaal zou ik je naar het tweakers.net wiki willen verwijzen maar ojee, dat bestaat niet want VNU tweakers ziet er geen brood in.

Maar waar het mij om gaat: wat heb je zelf al aan research gedaan en wat weet je nu?

DAt je niet weet of je intel vs amd moet gaan moet niet tot een situatie leiden dat andere mensen jou dat maar eens even haarfijn in 10000 woorden gaan uitleggen.

Maak je vragen nauwkeurig / specifiek.

Waarom zou bijvoorbeeld AMD of INTEL boeien?

[ Voor 190% gewijzigd door Q op 09-02-2011 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Ik heb al enorm veel zoekwerk gedaan, het probleem is dat ik niets vind dat bij elkaar past. Ik zie bijvoorbeeld een perfect moederbord, maar dan vind ik geen goede processor.
Ik zou graag een intel gebruiken, en dat alleen omdat ik altijd al met intel processors heb gewerkt. Maar ik lees op veel websites dat AMD energiezuiniger is. En dat is een belangrijk punt in mijn NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefve1 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:13:
Inleiding
400W :?

i.p.v 3x een Samsung F3 misschien 2x een WD Greenpower 2GB EARS(zuiniger)
i.p.v Coolermaster een be quiet Pure Power L7 300W(waarschijnlijk efficienter omdat je geen 500W nodig hebt en veel goedkoper).
Als je geen USB3 nodig hebt kun je beter voor een MSI of Intel bordje gaan,die zijn zuiniger.
Misschien nog een SSD als bootschijf en dan moet je toch wel onder de 40W kunnen blijven.

• stefve1
Inderdaad die 400watt is een typfout, moest 300watt zijn. Maar kent freenas ssd's?

Ik heb nu ook die BGG eens bekeken van tweakers (november). Die high-end thuisserver gaat het worden denk ik. Zou iemand me iets anders aan raden in die samenstelling of is die nog altijd perfect?

[ Voor 17% gewijzigd door stefve1 op 10-02-2011 08:14 ]

• Yamaha301
stefve1 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:13:
Inleiding
Hier thuis heb ik nu 2 computers en 1 laptop. Op elke computer staat wel iets dat ik op de andere ook wil hebben, bv films, muziek, enz. De laatste tijd ben ik meer en meer op zoek gegaan naar verschillende NAS systemen. Ik heb al heel wat gelezen in het topic van 'Het grote DIY RAID NAS topic deel 3', Maar een goed systeem kan ik er niet vinden. Ook heb ik al eens gekeken naar complete NAS systemen zoals die van synology. Maar het nadeel is dat het toch net niet helemaal configureerbaar is in je eigen wensen, en zelf bouwen is natuurlijk veel leuker. Freenas daarintegen bevalt me goed. Het heeft alles wat ik nodig heb.

Mijn plannen
Mijn plannen zijn nu om een goed netwerk aan te maken hier. Ik ben van plan om de router DIR-855 van D-Link te gaan kopen. De DIR-855 heeft dualband en ook die guest wifi is zeer handig!
Dan wil ik graag een eigen NAS bouwen, zoals eerder al uitgelegd. Deze moet dus ook liefst 1Gbps ondersteunen voor maximaal gebruik.

Wat ga ik met mijn NAS doen?
  • Algemene data (Office documenten, foto's)
  • Opslag en streamen van muziek
  • Opslag en streamen van films
  • web- en FTP server
Wat zijn mijn eisen?
  • Gbit aansluiting
  • Minimum 4 (of meer) SATA-aanlsuitingen
  • Raid 0,1 (--> misschien ook nog 5 voor in de toekomst.)
  • 3 x1TB, waarvan 2TB in raid 1, en 1TB normaal gebruiken
  • Minimum 2x PCI
  • Een computer die ik in de toekomst nog altijd kan aanpassen! (Dus niet al te oude hardware gaan gebruiken)
  • Hot swap support
  • De mogelijkheid om Freenas op usb te laten draaien (ik weet niet of dit nadelen heeft)
Wat is niet belangrijk
  • De vormfactor maakt mij niet uit (ITX, Micro ATX, ATX,...)
  • De behuizing, deze zal ergens in een hoekje komen te staan, dus gewoon een simpele behuizing
  • Een dvd-drive, dit moet niet aanwezig zijn.
Mijn samenstelling
Ik zit nu al een week op verschillende webshops computers samen te stellen en nergens kom ik een computer uit waar ik tevreden van ben. Op de ene site kom ik maar 3 SATA aansluitingen uit en bij een andere dan weer geen RAID (bij wijze van spreken).
Mijn budget is nu niet echt een groot probleem, maar liefst houd ik het onder de 750 euro.

Het enigste waar ik ongeveer zeker van ben zijn de harde schijven, over al de rest twijfel ik enorm hard, daarom vraag ik jullie hulp. Het bouwen van een computer is geen probleem, het samenstellen wel. Ik weet dus totaal niet wat het ik moet nemen:
- een intel of een AMD?
- Hoeveel Mhz in de RAM
- ...

Het zou heel leuk zijn om jullie meningen te horen. Ik hoop dat ik uit dit topic mijn perfect NAS ga kunnen samenstellen! :)

Alvast bedankt aan alle tweakers die me zullen helpen!
Hieronder een erg geschikte build:
#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 70,-€ 140,-
1Samsung Spinpoint F4 HD322GJ, 320GB€ 34,-€ 34,-
1AMD Athlon II X2 245e€ 53,80€ 53,80
1Super Flower Golden Green SF-450P14XE€ 79,30€ 79,30
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 35,-€ 35,-
1Asrock 890GM PRO3€ 78,19€ 78,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 453,13
De 2tb schijven gaan in raid1 en de 320gb schijf is voor je OS.
Ik heb er geen hotswap bays in gezet. Dit zien er misschien wel leuk uit, maar het is die veertig euro absoluut niet waard. Stel dát er een van je harde schijven kapot gaat, dan kun je beter gewoon je kast een keer openschroeven.

Dit systeem heeft veel upgrademogelijkheden. Nog 2x2gb geheugen voor 8gb totaal, videokaart erin, processor vervangen door phenom ii x4 910e (65W) of 1055t (95W), nog twee harde schijven erin zetten etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Yamaha301 op 10-02-2011 21:08 ]

• -Moondust-
rmentink schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:40:
Hieronder een erg geschikte build:
#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 70,-€ 140,-
1Super Flower Golden Green SF-450P14XE€ 79,30€ 79,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 453,13
Die Super Flower Golden Green SF-450P14XE zou ik echt niet nemen. Ruim 2x zo duur als een Be Quiet L7 300Watt en het is maar de vraag of de eerste efficienter is. Ik denk het niet. 300 Watt is al meeeer dan voldoende.

• stefve1
Bedankt rmentink en Moondust!
Ik zit nu met twee samenstellingen. Die van rmentink en van de BGG (november)
Als ik kijk naar die van rmentik, die is energiezuinig! Dat is zeer goed. Ook de raid 5 is een mooi optie. Alleen vind ik hem niet echt toekomst gericht. In mijn topic had ik gezegd, minimum 4 sata, maar als ik het nu goed ga bekijken zou ik toch liever 6 willen. Omdat ik er nu al 4 ga gebruiken.

Als ik kijk naar de samenstelling van de BGG, die is iets duurder, maar bevat dan ook USB3 enz. Hij verbruikt wel wat meer...

NAS van rmentik (een klein beetje aangepast, zoals voeding en behuizing)
#ProductPrijsSubtotaal
3Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 70,-€ 210,-
1Antec Performance One Mini P180 (Zwart)€ 99,27€ 99,27
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,25€ 37,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 547,51

NAS van Tweakers BGG
#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1Intel Core i3 540€ 96,69€ 96,69
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G€ 19,97€ 19,97
1Gigabyte GA-H55M-USB3€ 91,04€ 91,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 610,16

Wat zouden jullie kiezen? Ik wil dus echt een NAS die toch wel een paar jaar kan meegaan (met eventuele upgrades)
Nog een vraagje, verbruikt het moederbord zelf ook stroom, of moet ik alleen kijken naar de CPU en de HDD's?

• Yamaha301
stefve1 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 21:49:
Bedankt rmentink en Moondust!
Ik zit nu met twee samenstellingen. Die van rmentink en van de BGG (november)
Als ik kijk naar die van rmentik, die is energiezuinig! Dat is zeer goed. Ook de raid 5 is een mooi optie. Alleen vind ik hem niet echt toekomst gericht. In mijn topic had ik gezegd, minimum 4 sata, maar als ik het nu goed ga bekijken zou ik toch liever 6 willen. Omdat ik er nu al 4 ga gebruiken.

Als ik kijk naar de samenstelling van de BGG, die is iets duurder, maar bevat dan ook USB3 enz. Hij verbruikt wel wat meer...

NAS van rmentik (een klein beetje aangepast, zoals voeding en behuizing)
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 547,51

NAS van Tweakers BGG
#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1Intel Core i3 540€ 96,69€ 96,69
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/2G€ 19,97€ 19,97
1Gigabyte GA-H55M-USB3€ 91,04€ 91,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 610,16

Wat zouden jullie kiezen? Ik wil dus echt een NAS die toch wel een paar jaar kan meegaan (met eventuele upgrades)
Nog een vraagje, verbruikt het moederbord zelf ook stroom, of moet ik alleen kijken naar de CPU en de HDD's?
Ik zou voor die eerste setup gaan, hier valt weinig op aan te merken. Ik vindt alleen die behuizing wel een beetje aan de dure kant voor "een simpele behuizing die ergens in een hoekje komt te staan". Hier zou je makkelijk een paar tientjes op kunnen bezuinigen. Overigens heeft dat AMD moederbord ook (één) usb3 poort.

Je moet je ook niet zo dood staren op die sata poorten.
Op zowel het amd als het intel moederbord vijf sata poorten kunt gebruiken voor RAID. Het intel bord heeft simpelweg nog twee extra sata-connectors die je niet voor raid kunt gebruiken. Op het AMD bord kunt in de toekomst altijd nog een uitbreidingskaart zetten voor meer sata poorten, hier een voorbeeld: pricewatch: Highpoint Rocket 620

[ Voor 5% gewijzigd door Yamaha301 op 11-02-2011 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Zo ziet het er nu uit:

#ProductPrijsSubtotaal
3Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 58,-€ 174,-
1Samsung Spinpoint F4 HD322GJ, 320GB€ 32,50€ 32,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 510,01

Nog laatste vraagjes:
  • Er zijn 2 verschillende harde schijven van 1 TB bij samsung
    • SpinPoint F2 Eco Green HD103SI
      Gebruik 10,0 Watt
      Zoeken 5,3 Watt
      Lezen/Schrijven 5,8 Watt
      Rust 4,6 Watt
      Standby 1,0 Watt
      Sleep 1,0 Watt
      Interne gegevenssnelheid: 166 MBps
    • Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
      Seek 6.90 Watt
      Access: 7.40 Watt
      Idle: 6.4 Watt
      Interne gegevenssnelheid: 250MBps
    Welke zou ik nemen van deze twee? Ik zou de eerste nemen, hij verbruikt wel meer, maar hij heeft ook een hogere gegevenssnelheid. De prijs van deze twee zijn ongeveer hetzelfde.
  • Mijn moederbord heeft sata600 en mijn harde schijven zijn sata300, zal dit werken?
  • Zal mijn RAM geheugen werken op dit moederbord?
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
stefve1 schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 19:38:
Nog laatste vraagjes:
[list]
• Er zijn 2 verschillende harde schijven van 1 TB bij samsung
  • SpinPoint F2 Eco Green HD103SI
    Gebruik 10,0 Watt
    Zoeken 5,3 Watt
    Lezen/Schrijven 5,8 Watt
    Rust 4,6 Watt
    Standby 1,0 Watt
    Sleep 1,0 Watt
    Interne gegevenssnelheid: 166 MBps
  • Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
    Seek 6.90 Watt
    Access: 7.40 Watt
    Idle: 6.4 Watt
    Interne gegevenssnelheid: 250MBps
Welke zou ik nemen van deze twee? Ik zou de eerste nemen, hij verbruikt wel meer, maar hij heeft ook een hogere gegevenssnelheid. De prijs van deze twee zijn ongeveer hetzelfde.
Ik kom nergens meer tegen dat de F2 van Samsung wordt aangeraden. Overal raad men de F3 aan en als je een zuinige storageschijf wil hebben de F4. Ik zou die F2 vergeten. Lijkt me overigens ook sterk dat de F2 sneller is dan de daaropvolgende generatie F3.
• Mijn moederbord heeft sata600 en mijn harde schijven zijn sata300, zal dit werken?
SATA600 is backwards compatible met SATA300. Geen enkel probleem dus. Je kunt zelfs SATA00 apparaten aansluiten op SATA300. Meestal performen ze dan wel een klein beetje minder dan wanneer ze native aangesloten zijn. Maar het kan dus allemaal. SATA300 op SATA600 levert volgens mij geen enkel nadeel op, althans ik heb er nog nooit van gehoord.
Zal mijn RAM geheugen werken op dit moederbord?
[/list]
Het moederbord accepteert DDR3 geheugen en dat is wat jij hebt uitgekozen. Over compatibiliteit zou ik niet inzitten denk ik, want een moederbord dat geen Kingston geheugen lust moet ik nog tegenkomen. Voor de zekerheid kan je natuurlijk wel even op de website van de fabrikant van het moederbord controleren of het geheugen compatible is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Bedankt moondust,

over de harde schijven, ik was fout, de F2 verbruikt minder, maar hebben ook minder datasnelheid. Maar die paar watt gaan het nu ook niet maken op een jaar. Dus het worden de F3's. :) Nu alleen nog maar bestellen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Heeft iemand nog opmerkingen over deze samenstelling? Anders ga ik hem morgen bestellen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
stefve1 schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 23:31:
Heeft iemand nog opmerkingen over deze samenstelling? Anders ga ik hem morgen bestellen! :)
Waarom zo'n grote dure kast? Waar een F4 320GB erbij? Waar ga je die voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
De kast heeft heel goede reviews, ik heb zelf ook een antec (900 case) en ben daar zeer tevreden over! :) deze case zal ook op een zichtbare plaats komen (wat eerst niet de bedoeling was) . En tot slot heeft hij een zeer goede koeling en is hij stil :) die hardeschijf word gebruikt voor Ubuntu.

EDIT:
Nu heb ik toch nog eens goed liggen kijken naar mijn behuizing en voeding. Ik denk dat mijn voeding niet echt goed zal passen in die case? Want de voeding heeft een fan bovenaan, en die zal tegen de plaats in mijn case blazen :/ Weet iemand hier iets meer over?

[ Voor 31% gewijzigd door stefve1 op 13-02-2011 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
  • Laatst online: 15:45
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe server (stichting open-deur natuurlijk in dit forum).

Anyway, hierop komen ~4-6 Virtual machines op te draaien, allemaal *NIX.
Als base OS ga ik Debian draaien met daarop Xen
De virtuele omgeving zal opgedeeld worden in
1x Web/Mail/Dbase etc
1x Streaming/Transcoding
1x FTP download/Torrent upload (via automatische scripts als race server)
2-3x p2p/usenet omgevingen voor download etc.

Momenteel heb ik hier nog allemaal losse machines voor en/of 1 machine met alles bij elkaar op 1 hoop, gezien er andere mensen bij moeten komen werk ik nu met sudo etc, vandaar dat het allemaal in virtuele machines moet komen want security technisch is dit geen hoogstandje momenteel ;-)

Enfin, ik heb een kast, voeding etc, heb ook nog een aantal SATA 80GB schijven (gevonden in een doos op zolder, ongeopend haha) en wat 120Gb IDE schijven, dus die gebruik ik voor het OS (denk IDE, dan hou ik nl SATA poorten over voor dataschijven.

De 2 configs die in de buurt komen van mijn wensen zijn:

Intell upgrade:
#ProductPrijsSubtotaal
5Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 70,-€ 350,-
1Intel Core i5 2400€ 159,90€ 159,90
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 35,-€ 70,-
1Asrock H67M-GE€ 79,10€ 79,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 659,-

AMD upgrade:
#ProductPrijsSubtotaal
6Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 70,-€ 420,-
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 35,99€ 71,98
1AMD Phenom II X6 1055T€ 144,50€ 144,50
1MSI 880GM-E41€ 58,25€ 58,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 694,73

Ik zit dus nog even in dubio welke van de 2 ik het beste kan nemen.

Graag hoor ik van jullie wat jullie hiervan vinden.

PS, alle 2TB disks komen in een RAID5 array, ik heb geen RAID0 of SSD nodig voor de initiele downloads of rarren en parren gezien het meeste verkeer van deze box(en) torrents zijn die al zijn uitgepakt.

[ Voor 7% gewijzigd door YaNightmare op 15-02-2011 13:06 . Reden: whoops, 2x dezelfde config gepost, corrected ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefiozie
  • Laatst online: 31-05 08:00
Hallo allen,

Het word tijd dat ik een nieuwe server ga kopen. Nu zat ik zelf te denken om hier esxi of iets dergelijks op te zetten zodat er meerdere vm's op kunnen draaien.
Zelf had ik men budget tegen de €500 euro aangelegd en had daarbij het volgende uitgezocht.

inventaris: Server optie 1

Wat vinden jullie hiervan en hebben jullie nog tips of opmerkingen?

Er bestaat een kans dat er misschien nog 2 extra hdd bijkomen maar in eerste instantie niet.

Bedankt

Edit 1/3/2011

Of is dit een betere optie?
Zat ook nog te kijken na de voeding is deze voldoende om dit alles te draaien?
inventaris: Server optie 2

[ Voor 17% gewijzigd door Jefiozie op 01-03-2011 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bovenstaande bericht is verplaatst vanuit Nieuwe Zuinige Server (discussie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibeerens
  • Laatst online: 16-09-2022
Ik ben een thuisserver aan het samenstellen die als NAS gebruikt gaat worden. De server moet zuinig zijn en voldoende performance bieden.

Nu heb ij de volgende set-up samengesteld:
- Asus E35M1-M Pro
- G.Skill Ripjaws F3-10666CL9D-8GBRL 8GB geheugen (2x4GB)
- 2 x Samsung EcoGreen F4EG. 2TB | HD204UI
- Cooler Master CM 690 II | RC-692-KKN3
- Be quiet! Pure Power BQT L7 300W

De prijs is ongeveer 450 euro. Het moederbord is 18W volgens de fabrikant. Erg zuinig dus.

Ik twijfel over de onderstaande opties:
- 2 x Samsung EcoGreen F4EG. 2TB | HD204UI of Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB? Prijsverschil ongeveer 3 euro p/s.
- SSD 60GB als opstartschijf. Prijs ongeveer 100 euro.
- Be quiet! Pure Power BQT L7 300W voeding of Mini-box PicoPSU-120 + 84W Adapter Power Kit. Prijsverschil is ongeveer 25 euro. Kan een PicoPSU 120Ween SSD en twee hdd's aan?

Als iemand suggesties heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crovax_be
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-09 12:31
Ik ben nieuw op het forum (na lange tijd het gevolgd te hebben) en heb besloten om een home server te maken. Deze zal voornamelijk gebruikt worden voor media & fileserver.Eventueel ook wat tryouts met VMware & omgevingen.
Wat er vast staat is dat dit een deel van de setup gaat worden :
- 4x1TB 7200rpm
- 8GB DDR3
- 450w voeding
- Antec case

Waar ik nog over twijfel is intel & amd. Als ik voor intel ga,zou ik de I5-2400 opteren samen met een H67 MB. Deze zijn blijkbaar echter nog wat buggy met hun foute sata power spinsels (bug)
anderzijds zou ik voor een AMD X6 1055t gaan met een 880 bordje...

De reden van 'zoveel' power zijn misschien nu nog niet nodig,maar in de toekomst wel (encoding,verschillende vm's etc)

enig advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakura
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-09 15:31
ik was aan het zoeken voor een server dus mijn vraag:
is dit een geschikte server om cod6 of minecraft ed te hosten of kan ik beter een premade nemen?
Afbeeldingslocatie: http://i931.photobucket.com/albums/ad152/Dialga078/server.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou sowieso niet betalen voor een raid1 configuratie, dat doe je zelf ook zeer gemakkelijk.
Of het geschikt is voor wat je wilt doen zou ik de system requirements doornemen van wat je wilt hosten, elk spel heeft zo z'n eigen eisen. Kan me voorstellen dat voor veel spellen 2GB lang niet genoeg gaat zijn. En ik zou eerder aan een SSD denken dan aan traditionele hardeschijven als je snel moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakura
dus jij zegt upgraden naar 6/8gb ? en SSD hoeft niet heb ik geen geld meer voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamaha301
krakura schreef op zondag 13 maart 2011 @ 23:25:
ik was aan het zoeken voor een server dus mijn vraag:
is dit een geschikte server om cod6 of minecraft ed te hosten of kan ik beter een premade nemen?
[afbeelding]
Zelfbouw is inderdaad beter dan pre-built, maar ik heb nog wel even wat aan je config. gesleuteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F4 HD322GJ, 320GB€ 33,-€ 33,-
1AMD Athlon II X3 450€ 62,40€ 62,40
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,90€ 33,90
1Crucial RealSSD C300 2.5" 128GB€ 192,-€ 192,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 35,99€ 35,99
1Asrock 870 Extreme3€ 73,46€ 73,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 463,59
Ik heb er een grote ssd in gezet waar je alles op kwijt kunt (OS+games+progjes) en heb op de rest proberen te besparen. Ik heb er nog wel een extra 'gewone' harde schijf in gezet voor overige zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

krakura schreef op maandag 14 maart 2011 @ 06:56:
dus jij zegt upgraden naar 6/8gb ? en SSD hoeft niet heb ik geen geld meer voor :P
Nee, ik zeg kijk wat je spellen nodig hebben en pas het daar op aan. Ik weet niet hoeveel geheugen een call of duty server (kan je die nog zelf hosten?) of een minecraft server nodig heeft.

@ hierboven: Neem dan gewoon 1TB schijf, dat kost nog geen 10 euro meer dan die 320GB schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakura
ik wil als OS linux via me USB had gelezen dat dat ook kon en dat is wel zo handig
en dedi's via alteriw.net

[ Voor 14% gewijzigd door krakura op 14-03-2011 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Ook ik loop met het idee om een thuisserver te bouwen. Ik ben pas net aan het rondkijken, maar kijkend naar de BBG was mijn grootste vraag of een Atom-cpu voldoende is voor mijn systeem, of ik toch voor een dualcore moet gaan.

Ik wil graag een server bouwen met een ruime hoeveelheid opslagruimte (min. 3 á 4TB). Deze opslag moet van alle computers en laptops (incl. een mediaspeler) bereikbaar zijn. De mediaspeler en mijn eigen PC (bekabeld) worden gebruikt om fullHD content af te spelen, en ik wil dus ook streamen vanaf deze thuisserver. Verder ben ik van plan hier Linux Ubuntu op te installeren en wil ik hem ook gebruiken als webserver.

Mijn budget is momenteel niet groter dan €200,-, dus het lijkt me sowieso slimmer om nog even door te sparen. Maar kan ik me beter richten op een soortgelijk Atom-systeem als in de BBG, of toch de duurdere samenstellingen met de AMD II X2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Opslag delen is niet echt processor intensief, dat kan op elke pc wel. Echter wat voor taken gaat jou webserver allemaal moeten uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Gewoon een testomgeving voor webdevelopment.

Overigens ben ik vergeten te vermelden dat ik veel gebruik maak van QuickPar en (Win)RAR, en dat is toch wel flink cpu-intensief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 08:24
Hallo allemaal,

omdat ik zelf niet zoveel ervaring heb met het samenstellen van computers/servers zou ik graag jullie mening horen over een zojuist zelf samengestelde pc die als server zou moeten dienen.

Op dit moment heb ik een applicatie draaiende bij een hoster, maar door bepaalde problemen (limiet op uitsturen van mails per uur enzo) denk ik er ernstig over na om zelf de server te draaien.

Op dit moment zijn er een goede 60 gebruikers die de webapplicatie ongeveer dagelijks bezoeken, maar dit zou uitbreiden naar 400-500 personen in de nabije toekomst. De applicatie draait op een database (mysql) en php. Er draait ook elke dag een cron op die (zeker bij uitbreiding naar 400-500 personen) redelijk zwaar zal zijn. De webapplicatie heeft verder ook voldoende opslag nodig om documenten op te slaan (die ook goed tegen dataverlies bestand moeten zijn).

Is de volgende configuratie hier geschikt voor (energieverbruik speelt geen rol), zo nee, wat kan er aan verbeteren? Het budget is beperkt in de zin dat het een prive-applicatie is voor de overheid (dus officieel geen budget).

Alvast bedankt!

Art.-Nr.: Apparaat type Product
FPBW21 SATA-Controller Dawicontrol DC-5200
HD1A72 Processor AMD Athlon II X4 640
TN7R55 Voeding Aerocool E85-700
NMZTWT Muis Trust Optical Mouse
TQXJ46 Behuizing MS-TECH LC-190
TL6A07 Case-fan Antec PRO
NTZEZB04 Toetsenbord Sweex Multimedia Keyboard
GEIR31 Moederbord ASRock N68C-S UCC
AEBI15 Harddisks (SATA) Hitachi HDS721010CLA332
AEBI15 Harddisks (SATA) Hitachi HDS721010CLA332
A9BW31 Harddisks (SATA) Western Digital Caviar SE16
IDIF83J9 Geheugen GeIL 8 GB DDR3-1333 Kit
LGPK01 Netwerkkaart TP-LINK TG-3269
CDAL31 DVD-ROM LiteOn IHDP118

Totale prijs ongeveer 570€

Alle details: http://www.alternate.be/html/tu.html?sc=-2124234873

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Sorry, deze post kan gedelete worden. Excuses voor de eventuele overlast -

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2011 21:46 . Reden: Om een dubbelpost te voorkomen. Inmiddels zelfde topic geopend op hardware.info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JaMaaT schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 14:38:
Ik ga denk ik voor zoiets:

MSI Wind Box DE500

[afbeelding]

Alles in 1, dus kan ook mooi als mediaspeler functioneren.

pricewatch: MSI Wind Box DE500
Hallo tweakers!

Misschien heeft iemand hier iets aan... Ik heb inmiddels bovenstaand systeem hier thuis staan en ben er erg tevreden over! Ik gebruik dit systeem i.c.m. enkele USB-schijven, downloads gaan via de interne HDD en worden vervolgens weggeschreven naar een USB-schijf. Kant-en-klaar systeem waar in win2k3 op heb gezet en m.b.v. een synchronisatieprogramma alles netjes gekopieërd wordt.
Misschien is zelfbouw iets beter, maar als ik kijk naar de specs van 'mijn' gekochte systeem doet dit vaak niet veel onder voor zelfbouw èn ik heb een energiezuinig systeem...

Zoals gezegd, alleen ter info, niet om iemand en/of discussies te bekritiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal €500, het precieze budget weet ik nog niet

Wat voor functionaliteit verwacht je van je thuisserver?
PC's in netwerk backuppen, downloadservertje (ubuntu iso's), webserver, gameserver, mailserver, NAS

Zijn er componenten die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe bak? Welke?
Heb nog wat CD-rom drives liggen en eventueel (als het past) een paar cases.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
2x HDD, MOBO, CPU Fan, Voeding

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Gigabit LAN (zijn de backups eerder klaar)

Bestaat er ook zoiets als on-demand energiezuinig? Als er geen gebruikers op zitten gaat hij automatisch minder verbruiken?

[ Voor 9% gewijzigd door Alexxxxxxxxxx op 27-03-2011 17:36 ]

Pagina: 1 2 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.