Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Er staan een paar Belgische shops in, en je kan aanvinken of shops België bedienen of niet, voor Nederlandse shops.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sw333t
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-08 21:55
Advies over een thuisserver gevraagd.

Allereerst even het lijstje:

Wat mag het systeem gaan kosten:
Maximaal 250 euro.

Wat voor functionaliteit verwacht je van je thuisserver:
- NAS gebasseerd op Windows 2008 server met Outlook Exchange ivm outlook web access,
- Printserver voor 2 laserprinters (beide USB),
- Downloads via nieuwsgroepen (Alt.Binz).

Hierbij wel aangegeven dat de snelheid van het overpompen van data niet zeer belangrijk is. De zuinigheid staat wel bovenaan, ik betaal zelf mijn stroomrekening en de server zal 24/7 aan staan.

Zijn er componenten die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe bak:
Behuizing, voeding, harde schijven (2x2TB voor in RAID1, 1x1TB voor opslag downloads en email) zijn reeds in bezit. Hier komt nog een 64gb ssd bootschijf bij.

Wat denk je allemaal nodig te hebben:
Enkel moederbord, processor en geheugen. Eventueel indien nodig een losse raidkaart.

Heb je nog bepaalde voorkeuren:
Ja, in verband met de behuizing moet het ITX formaat zijn (of kleiner) en 4x SATA hebben met RAID1 functionaliteit (of anders aangevuld zijn met een RAID kaart). Verder zo zuinig mogelijk ivm beperkte warmte afvoer.

Verder moet er een onboard gpu in moederbord of processor zitten.

De case in kwestie is van Addonics en wordt verbouwd tot mini pc.

Ik zit zelf te kijken en denken over deze 4 mogelijkheden:

Optie 1:
Moederbord: pricewatch: Asus P8H77-I
Processor: pricewatch: Intel Pentium G620
Geheugen: pricewatch: Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile
Totaal circa 170 euro.

Optie 2:
Moederbord: pricewatch: Asus M4A88T-I Deluxe
Processor: pricewatch: AMD Athlon II X2 250 Boxed
Geheugen: pricewatch: Corsair CMSO4GX3M2A1333C9
Totaal circa 170 euro.

Optie 3:
Moederbord: pricewatch: Gigabyte GA-D525TUD
Processor: onboard Intel Atom D525
Totaal circa 115 euro.

Optie 4:
Moederbord: pricewatch: Asus E35M1-I
Processor: onboard AMD Fusion E-350
Raidkaart: pricewatch: Highpoint RocketRAID 2640x1
Totaal circa 235 euro.

Prijstechnisch gezien komt de Atom D525 setup erg lekker naar voren, echter vraag ik mij af of deze snel genoeg is voor NAS-taken, downloads (via Alt.Binz) en als printserver.

De 4e optie vind ik ook weer net te prijzig, het valt binnen het budget maar na het lezen van wat reviews zie ik dat dit meer voor multimedia gebruik is.

Tevens vraag ik mij af of 4gb geheugen wel voldoende is, het lijkt mij wel maar hoe denken jullie daar over? Gezien de geheugenprijzen is het toevoegen van 8gb natuurlijk ook geen probleem.

Het meeste neig ik richting de eerste of tweede optie, hoe denken jullie daarover en nog belangrijker.. zijn er wellicht nog andere denkbare opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
Ik zou voor optie 1 (is het snelst) gaan met minstens 2x 4GB; liever 2x 8GB. (Exchange snoept graag geheugen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:56
wwwicked schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 09:05:

Het meeste neig ik richting de eerste of tweede optie, hoe denken jullie daarover en nog belangrijker.. zijn er wellicht nog andere denkbare opties?
Waarom een H77 moederbord en bv geen H61 zoals de MSI H61l E35,scheelt weer 30€ en is waarschijnlijk ook zuiniger.

pricewatch: MSI H61I-E35 (B3)

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DisasterMaster
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-09 14:14

DisasterMaster

Echt wel.

Hey iedereen, ik wil graag jullie advies voor een moederbordje voor de thuisserver. Ik zoek nog een mooi s1155 bordje, de rest van de componenten heb ik al binnen. Ik ga er 4GB ram in prikken samen met een Celeron G530. Ik had een Asus P8H61-M gekocht, maar deze bleek defect te zijn en daarom ben ik nu op zoek naar een nieuw plankje.

Wat mag het gaan kosten:
Maximaal 90 euro, maar goedkoper is beter (student, weinig te besteden, etc.)

Wat voor functionaliteit verwacht je van je thuisserver:
- NAS via samba/nfs
- FTP server
- Teamspeak server voor ongv. 10 personen
- Kleine webhost (vooral dev)
- Downloads via nieuwsgroepen/torrents
- Volwaardige HTPC (HDMI en SPDIF via TOSLINK of Coax)
- Minimaal 4x Sata, en het liefst uitbreidbaar naar 8

De server zal 24/7 aan staan en heeft op dit moment vier harde schijven, wat al aardig aantikt. Deze zijn wel netjes op spindown ingesteld, maar ik wil het bordje graag zo zuinig mogelijk. Formfactor het liefst mini-itx, maar m-atx is ook prima, zolang het maar zuinig is. Graage zuinigheid staat wel bovenaan, ik betaal zelf mijn stroomrekening en de server zal 24/7 aan staan.

Verder moet de chipset de ingebouwde GPU van de Celeron G530 kunnen gebruiken. Ik twijfel verder over de chipset, 55,61,67,77, ik ben de weg kwijt. Dingen als eSata en USB3 zijn leuk meegenomen, maar geen vereiste. Als het plankje de genoemde eisen haalt is het prima.

Ik had zelf al een aantal kandidaten gevonden, maar ik ben niet zo thuis in de chipsets, zeker wat zuinigheid betreft. Wat betreft merken, Intel en MSI verdienden de voorkeur vanwege zuinigheid, Asus is ook een kandidaat omdat ik hier aaltijd goede ervaringen heb mee gehad. Iemand goede voorstellen voor plankjes? Ik heb zelf ook de nodige opties gevonden, maar ik heb geen concrete info kunnen vinden over hoe de chipsets zich in zuinigheid verhouden.

In the middle of every difficulty lies opportunity ~ Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sw333t
GioStyle schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 12:43:
Ik zou voor optie 1 (is het snelst) gaan met minstens 2x 4GB; liever 2x 8GB. (Exchange snoept graag geheugen).
Het zijn overigens maar 3 users, met elk 3-5 mail accounts. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ik 2x8gb vol ga krijgen.
audiojunk schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 12:44:
[...]

Waarom een H77 moederbord en bv geen H61 zoals de MSI H61l E35,scheelt weer 30€ en is waarschijnlijk ook zuiniger.

pricewatch: MSI H61I-E35 (B3)
Ik heb het niet zo op MSI (net als Asrock) als merk zijnde. Slechte ervaringen mee.

[ Voor 35% gewijzigd door Sw333t op 15-05-2012 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sw333t
Heb de keuzes nu al wat verder kunnen terugbrengen naar 2 opties, zijn andere setups dan de eerder aangedragen opties:

Optie 1 - Intel basis:
Moederbord: pricewatch: Asus P8H77-I
Processor: pricewatch: Intel Pentium G630T Boxed
Geheugen: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G

Optie 2 - AMD basis:
Moederbord: pricewatch: Gigabyte GA-A75N-USB3
Processor: pricewatch: AMD A6-3500 Boxed
Geheugen: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G

Wordt dus nog heel veel reviews nalezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Uit je eisen kan ik niet opmaken dat je server vaak stressed of onder zware load gaat draaien.
Ga daarom dus niet voor de T variant van de Pentium G630, dat is weggegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 20:30
Waarom neem je bij die intel setup geen goedkoper moederbord? Zoals ook al eerder door iemand anders aangegeven: met een H61 chipset.

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sw333t
Omdat er geen H61 ITX moederbord is met RAID1 functionaliteit.

De Asus H77 is dan goedkoper dan een H61 ITX met een losse raidkaart.

[ Voor 37% gewijzigd door Sw333t op 16-05-2012 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 23:03
Raid1 kan je ook onder Windows zelf draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sw333t
Eerlijk gezegd, heb ik daar geen vertrouwen in. Bouw liever een array op via een controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sw333t
Ik lees overigens ook het een en ander over FreeNAS. Enige wat ik nergens terug kan vinden is of dit ook kan dienen als downloadserver (voor nieuwsgroepen) en printserver.

Denk dat als ik het meeste wil besparen, dat ik dan beter het Windows verhaal kan vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Besparen als in geld of energie/tijd? Een Windows licensie kost wat centen, maar levert een ietsje lager stroomverbruik op (zeker out-of-the-box), en tenzij je al een UNIX achtergrond hebt is het allemaal wat makkelijker qua beheer.

Mijn thuisserver draait overigens OS X Server :)

[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 18-05-2012 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Modbreak:Ok, een server onder de noemer desktop zetten is misschien niet helemaal correct.... maar we doen het toch! En wel in Desktop Aankoopadvies. Daar kun je vanaf vandaag terecht voor al je vragen over de ideale samenstelling van jouw thuisserver.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Dit topic is gesloten.