Ik wil binnenkort ook graag een servertje neerzetten. Ik denk dat ik een leuk systeempje heb uitgekozen, maar ik wil hem toch graag met jullie overleggen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik vind 300 euro toch al wel een klap geld. Het liefste blijf ik rond de 200.
Wat voor functionaliteit verwacht je van je thuisserver?
De voornaamste taak is storage. Foto's, muziek (FLAC) en (1080p) films moet hij tegelijkertijd naar verschillende pc's in huis sturen. Ik moet dus zonder problemen een film kunnen kijken, terwijl mijn ouders naar iets anders kijken en mijn broertje wat muziek aan het luisteren is. Het liefste wil ik de mogelijkheid om 3 of 4 films tegelijkertijd door het huis te streamen. De media (waarschijnlijk behalve foto's) wordt via XBMC bekeken/beluisterd.
Verder zou ik er graag op kunnen downloaden met uTorrent.
Hij moet ook erg zuinig zijn, omdat hij ruim de halve dag aan zal staan. En heel stil, daarom denk ik eraan er een Scythe Shuriken op te monteren.
Zijn er componenten die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe bak? Welke?
Vier harde schijven, dus ik heb genoeg uitbreidingsmogelijkheden nodig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU: een beetje een sterke, omdat ik graag meerdere files naar verschillende pc's wil sturen
CPU koeler: vanwege het geluid
GPU: het liefste on board, i.v.m. stroomverbruik
Moederbord: zuinig, maar met minimaal 4 SATA-poorten en ruimte om er een SATA-controller of zo in te prikken om zo nog meer poorten te kunnen krijgen.
RAM: ik dacht aan 4GB met een laag voltage. Heeft een lager-dan-normaal voltage echt nut als ik stroomverbruik wil minimaliseren?
PSU: zuinig en voldoende capaciteit voor de server en misschien wel 10 schijven (al gaat dat nog heel lang duren, haha)
Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Zuinig en stil dus. Ook zou ik hem graag een aantal jaar willen laten draaien zonder te hoeven upgraden. Wel wil ik graag voor socket 1155 gaan, zodat er over een aantal jaar eventueel nog een i5 in kan of zo. En graag heb ik 4 RAM slots en maar 1 RAM-module, zodat ook het RAM makkelijk geüpgrade kan worden.
Een behuizing heb ik niet nodig, die ga ik namelijk zelf bouwen. Fans, behalve de CPU koeler, koop ik als ik de behuizing bouw, dus daar hoeven jullie geen rekening mee te houden.
Het OS wordt overigens Windows Server 2008. Dit omdat ik daar via school een gratis licentie voor kan krijgen en ik van veel functies hou.
Verder zou het mooi zijn als hij in de toekomst een domotica-projectje kan laten draaien.
Ik heb goed naar de BBG gekeken en mijn eisen in m'n hoofd gehouden en ik hoop dat dit setje voldoende is:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Pentium G620 | € 51,50 | € 51,50 |
1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 25,35 | € 25,35 |
1 | Crucial CT51264BD160B | € 24,84 | € 24,84 |
1 | Antec Earthwatts EA-380D Green | € 41,94 | € 41,94 |
1 | MSI H77MA-G43 | € 79,- | € 79,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 222,63 |
Ik heb hem nog niet nodig, maar ik wil later meer SATA-poorten dan dat, dus ik dacht eraan dit ding er later in te steken:
pricewatch: Promise FastTrak SATA 300 TX4
Is dat een goede keuze of moet ik naar heel iets anders kijken als ik meer poorten wil hebben?
Bedankt voor het kijken!
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.