Medetweakers,
Na een flinke tijd watertanden in dit topic, besloten zelf ook eens klein te beginnen.
Mijn nas met 2x 1tb (RAID1) zit tot op de rand vol (nog precies 5GB over -.-) en is wat sloom.
Nu begin ik wel klein, maar wil ik wel flink ruimte voor uitbreiding; en met de zomer die deze week ineens toesloeg (rot screenglare =P ) moet de koeling ook goed geregeld zijn.
Heb bij azerty nu een samenstelling gemaakt, en vroeg me af of jullie nog verbeteringen zagen?
Waar ga ik 't geheel voor gebruiken?- Virtualisatie ''zou leuk zijn'', heb alleen geen clue of dit 't zo gaat redden
- Virtualiseren van downloadbak/ backups / film collectie / linux distributies uitprobeersels
- Mocht ik dan iets grandioos slopen, dan is maar een deel weg =P
- Hoop toch op den duur richting de 10 TB te gaan
- Backups van mijn laptop
- Opslag (Films, MySQL Databases, PHP Projecten, School troep)
- Uitproberen linux distributies als virtualizeren een 'jep' blijkt te zijn.
- Denk dat ik over een paar maanden (max halfjaar) ook met nieuwsgroepen (spotweb o.i.d.) en de sickbeard/couchpotatoe combi aan de slag ga. Dus unparren etc.
Wat heb ik nog?- een oude (nouja, 2009), gamepc
in die pc:- een cooler master cm690 kast, alleen zijn de schroefjes nogal een bende. Zou ik moeten kijken of ik nog ergens schroefjes vandaan kan halen die passen. Daarom de case in 't winkelwagentje.
- een 700 watt voeding, maar ik gok dat dat energie gaat vreten. Daarom een nieuwe.
- een 8800 GT, mocht het ooit een htpc combi moeten worden, al zet ik mijn geld in op alternatieve stofhapper.
Buiten die pc heb ik ook nog een 60gb vertrex 3 agility SSD die ik als bootschijf wil gebruiken.
(En ja, de game pc verbouw ik dus =))
Prioriteiten?- Stil hoeft niet, maar zou wel leuk zijn.
- Koeling moet heel goed zijn (in huidige config weinig aan gedaan, ben hier niet zo thuis in)
- Zolang het niet tergend traag is vind ik het al gauw goed. Zolang de films geen powerpoint slides zijn en mijn vm's niet 5 minuten duren om op te starten zeg maar.
- Opslag > Virtualisatie.
Mijn nas nu (Synology DS210j) heeft 128 MB ram en een cpu van niets, ik richt me dus vooral op opslag/koeling en als het even kan moet 't geen drilboor zijn op geluidsniveau, blijft dezelfde kamer als waar ik slaap.
Blijft hobby!
Budget
Het budget ligt vast op 600 euro. Al gok ik dat mijn samenstelling dermate inefficient is dat dat geen probleem vormt =P. Dit is wel inclusief montage/garantie van 110 euro, dus effectief blijft er 490 euro over.
Zou overigens geweldig zijn als ik de 3x2tb red in het 600 euro budget. Al gok ik dat dat zo goed als onmogelijk is zonder virtualisatie op te geven.
Ben bereid virtualisatie op te geven als dit WEL betekent dat de 3x2tb dan kan. Opslag > virtualisatie.
Hieronder mijn huidige winkelmandje:
Klik
Zelfbouw wil ik overwegen, maar ik heb liever garantie op 't ding, als geen garantie ;x
Voorlopig houd ik 't 't liefst bij azerty, dan heb ik
[Ninja-edit]: Als OS draai ik Ubuntu (of debian) server, dus daar liggen verder geen kosten.
[
Voor 1% gewijzigd door
Ijstheefles op 25-03-2012 18:33
. Reden: OS vergeten te vermelden ]