Het Krat- en Kistradio Topic [deel 10] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 94.376 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1172
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-02-2022
Annuk schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 17:56:
@ martijn1172

Ik weet niet wat de bedoeling is wat voor versterker je wilt gaan gebruiken, een ta2024 of een monoblokje oid.. maar als je die versterker bij in je "normale" kist plaatst is alleen een 2 of 4 polige stekker nodig voor je sub, of zoals een collega van me had die had een monoblokje er bij in en die had dus 1 sub, maar gebruikte wel een 4 polige stekker, Pool A was de + van de luidspreker, Pool B de - van de luidspreker, en pool C & D had hij onderling verbonden als een soort schakelaar, dus zodra de sub werd aangesloten kreeg de versterker ook pas voeding.
Hij zei dat hij vrijwel geen last had van ruis, maar ik zal hem vragen of hij er foto's van heeft, dan kan ik die misschien hier posten. (hij gebruikte btw een gewone telefoonstekker)
Ik snap je verhaal voor een groot deel, thanx!
Maar als je idd aan wat foto's kan komen wordt het me wel duidelijker denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo allemaal
ik heb dus dingen bij kratradio.nl besteld
heb ik dus al een paar keer gevraagd of ze mn betaling gehad hebben en dat ding is verzonden
krijg ik er geen antwoord van
dus weet iemand wie ik dan kan contacten iemand die wel reageerd
groet jari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eko990
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-12-2021
Ik denk dat je dan lredev moet hebben, hij is de eigenaar van kratradio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

okay bedankt maar hij reageert dus niet
beste iredev als je kijkt ik had nog een vraagje
over mijn bestelling
met vriendelijke groet jari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 10:42
ik denk ook dat dergelijke communicatie niet op het forum thuis hoort. tis geen verkoop topic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

fvdberg schreef op donderdag 09 december 2010 @ 00:06:
ik denk ook dat dergelijke communicatie niet op het forum thuis hoort. tis geen verkoop topic..
Inderdaad, even een DM'etje naar hem reageert hij altijd wel op. Dat is Lredev (lredev) en geen hoofdletter i ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
precies. Maandag heb ik een hoop dingen verstuurd (briefpost) waaronder ook jouw voltmeter, vandaar dat je geen mail terug had, ik dacht dat lost vanzelf op zo ;)

Echter inmiddels al meer berichten gehad over niet aangekomen briefpost. Graag even maandaag/dinsdag afwachten (ivm staking) Indien het dan niet binnen is (of wel!) zie ik graag een mailtje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
bericht gekregen van de chinees die mijn spulletjes op stuurt... ik moet de kerst nog afwachten... china heeft een vertraging van 14 dagen. dit boven op de standaard 3 weken oftewel minimaal 5 weken wachten op je speeltjes

nou ja geeft me meer tijd om aan het ontwerp te sleutelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
martijn1172 schreef op zondag 05 december 2010 @ 16:40:
Hallo allemaal!!

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik ontopic was, nu alweer deel 10 :9

Voor de mensen die mij niet kennen; dit is mijn speakerkist:
[afbeelding]

Ik heb hem nu een halfjaar uitvoerig kunnen testen en gebruiken en hij bevalt voor 100% :D
Echt een top investering wat betreft tijd en geld!

Nu ben ik echter aan het denken over een aanvulling; een subwoofer-unit in dezelfde stijl. De bedoeling is dan m'n huidige speakerkist op de subwooferkist te kunnen zetten en dat het een beetje 1 geheel wordt.
Nu komt er binnekort op SK een actie met allemaal units voor zelfbouwspeakers (TIP!) met oa. deze subwoofer:

[afbeelding]
Specs: http://www.rumoh.nl/index...n=article&aid=198&lang=NL

Om deze aan te sturen heb ik dus een mono-versterker nodig denk ik.. (als ik ervoor kies 2 subwoofers te gebruiken :9~ volstaat een ta2024 ook wel denk ik :P) Maar nu even de vraag; hoe kan ik de subwooferkist eenvoudig (dus 1 a 2 kabels, voor geluid en voeding) aan mijn bestaande speakerkist koppelen?

De subwooferkist wil ik in principe alleen vullen met een subwoofer, versterker, br-poort en de aansluitingen.
Graag jullie ideeën, meningen, fantasieën; alles is welkom!
Telefoonstekker, je kunt kijken naar XLR connectors. Dingen hebben beiden 4 pins, maar XLR wil meer vermogen door en is beter afgeschermd. Dan kun je audio + power door 1 kabel sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:44
martijn1172 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 12:33:
[...]

Ik snap je verhaal voor een groot deel, thanx!
Maar als je idd aan wat foto's kan komen wordt het me wel duidelijker denk ik ;)
Sorry ik heb geen foto's van die persoon maar hij heeft het me wel duidelijk gemaakt en ik heb het even met m'n super paint skills voor je uitgetekend;)

dus zie hier:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2rxdtsw.jpg

btw: als je wel 2 sub's gaat gebruiken icm een ta2024 kan je ook de tel. stekker gebruiken voor je luidsprekers en een simpele schakelaar erbij om de sub versterker uit te schakelen he;)

@ BlackWhizz

Ik weet niet hoe makkelijk je een XLR stekker in/uit elkaar haalt/zet maar een doodgewone telefoon stekker is denk ik voor iedereen het makkelijkst, en zoveel vermogen hoeft er toch niet doorheen?;)

[ Voor 29% gewijzigd door Annuk op 09-12-2010 23:26 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
niet zoveel vermogen... mijn ta2020 is gister gearriveert maar trekt flinke vonken als de condensatoren opladen...

de opstart stroon is gewoon zo'n 10 ampere

ik zou echt voor xlr kiezen is ook stuk compacter. je zal alleen ff moeten solderen

[ Voor 21% gewijzigd door fvdberg op 10-12-2010 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meuzik
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 12:24
Mensen, ik heb een probleem...
Mijn krat draait prima op op accu, HKS, TA2024 en 2 Infinity's.
Ik heb ook een 12V voeding van de conrad.
Op de accu speelt hij prima, maar....
Zodra ik overschakel naar de voeding (doet hij zodra ik deze erin steek) begint het spulletje te brommen.
Het is geen monotone brom, maar meer een mitrailleur die saldo's afvuurt.
Ik heb het idee dat het ook reageert op het volume: hoe harder hoe meer salvo's....
Enig idee wat dit kan zijn? Voeding te licht? Groundloop?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
klinkt als een niet goed gelijkgerichte voeding... condensator er over en eventuel een gelijkrichting er tussen.

[ Voor 4% gewijzigd door fvdberg op 12-12-2010 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eko990
eko990 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 16:21:
Zou je een Ta2024 aan de Pre-out van een autoradio kunnen aansluiten, zodat je niet de versterker van de radio gebruikt maar de Ta2024?
Kan iemand hier misschien antwoord op geven? dan kan ik weer door met het ontwerpen van m`n kistradio :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:44
@ eko990
Ik durf het niet met volle zekerheid te zeggen, maar het lijkt mij dat als je de rca uitgangen (pre out;s) van je autoradio gebruikt en die dus via tulp/rca kabel aansluit op je ta2024 zou dat moeten kunnen volgens mij.
weet alleen niet hoe het zit als je een High Output Voltage hebt.. misschien weet iemand anders daar meer over ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 21:36
eko990 schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 16:21:
Zou je een Ta2024 aan de Pre-out van een autoradio kunnen aansluiten, zodat je niet de versterker van de radio gebruikt maar de Ta2024?
Dit kan wel, maar je kunt de versterker van de radio niet uitzetten. Hierdoor schiet je er dus niet zoveel mee op en zal de ta2024 alleen maar extra verbruiken. Je zult dus moeten kiezen tussen of de radio of de ta2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eko990
Oef, dat is jammer.
Ik vind juist de opties van een autoradio handig (FM,usb/sd), en de efficentie van Ta2024.
dus dan moet ik nog maar even naar wat anders opzoek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

eko990 schreef op zondag 12 december 2010 @ 19:50:
Oef, dat is jammer.
Ik vind juist de opties van een autoradio handig (FM,usb/sd), en de efficentie van Ta2024.
dus dan moet ik nog maar even naar wat anders opzoek...
Als je een beetje handig met printjes en solderen bent moet het volgens mij ook best mogelijk zijn om het circuitje van je autoradio zo af te tappen dat je het signaal door kan lussen naar de TA-2024 maar nog wel de connect-opties van je autoradio blijft behouden... Pin me er echter niet op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Als je geen speakers aansluit op de versterker van je autoradio, dan verbruikt ie echt wel een stuk minder stroom, dus het kan nog steeds de moeite waard zijn om te proberen, desalniettemin is een autoradio gewoon niet zo zuinig, ook de andere gedeelten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Blue-Tiger schreef op zondag 12 december 2010 @ 22:36:
[...]

Als je een beetje handig met printjes en solderen bent moet het volgens mij ook best mogelijk zijn om het circuitje van je autoradio zo af te tappen dat je het signaal door kan lussen naar de TA-2024 maar nog wel de connect-opties van je autoradio blijft behouden... Pin me er echter niet op vast.
Logisch verstand, een vaste hand en kunnen solderen is genoeg.gewoon de gebruikte eindtrap opzoeken, datasheet erbij zoeken, en de pinout erbij nemen. versterker module er af solderen en op de ingangen van de versterker je draden naar de lijningang van je ta2024 aansluiten. met een beetje geluk kan je hier ook de voedingsspanning aftappen. of een relais op aansluiten om de voedingsspanning mee te schakelen.

je kan ook verder doormeten en het eerder aftappen en het hele versterker gedeelte verwijderen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Annuk schreef op donderdag 09 december 2010 @ 23:23:
[...]

@ BlackWhizz

Ik weet niet hoe makkelijk je een XLR stekker in/uit elkaar haalt/zet maar een doodgewone telefoon stekker is denk ik voor iedereen het makkelijkst, en zoveel vermogen hoeft er toch niet doorheen?;)
er
Zoals hieronder staat. Versterkers trekken piekvermogen, bovendien zou ik geen stroom door utp dikte kabels trekken van merdere amperes. Er zit geen beveiliging in voor het lostrekken. Bovendien is de stekker een stuk compacter. Je kan er veel meer vermogen doorheen halen, dikkere kabels gebruiken en evt ook afgeschermde voor je geluidssignaal dat die niet gaat storen met je stroomsignaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand al die mini versterker getest? Zoja, hoe is die? :P

• thijsi
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-01-2021
weet iemand hoe je de volume knop van sure elctronics moet aan sluiten op de tk2050 2*100watt,meschien een beetje domme vraag maar ik bergijp er niks van :? .

volume knop/bord:
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1161

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:42

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

thijsi schreef op donderdag 16 december 2010 @ 15:58:
weet iemand hoe je de volume knop van sure elctronics moet aan sluiten op de tk2050 2*100watt
Volgens de manual heeft het regelbordje gewoon twee in- en uitgangen, waarbij de verzwakking geregeld wordt door de draaiknop op het andere bordje.
Kortom, het regelbordje komt tussen de source en de ingangen van de TK2050. Volgens de manual is het dus Vin1/Vout1 en Vin2/Vout2.Let je er wel op dat het ding 5V voeding nodig heeft? Je zou het met een LM3xx of 7805 regelaar van 12V kunnen halen.

[ Voor 0% gewijzigd door DeBolle op 16-12-2010 18:19 . Reden: typo ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb speakers van de gamma 125 wat op een 120 watt auoversterker gedaan (caliber ca-2260)in een kleine voetbaltas gedaan en op een 2ah boormachine accu aangesloten.(gaat ong 4-5 uur mee)
deze hele opstellingheb ik mee naar schoolgenomen en is ingenomen voor een dag door de concierges ;w omdat de bewoners van huizen op +- 20 meter afstand geluidsoverlast hadden _/-\o_ . :F
in totaal kon je hem op 75 meter afstand 8)7 (echt geen geintje!!!!!!!!) nog horen alles bij elkaar heeft dit alles mij +- 30 euro gekost(accu + lader had ik al)
later zal ik nog wat foto's posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

We wachten op foto's ;) Enne, 75 meter is zo'n enorme afstand nog niet. Dat is ~ driekwart van een de lengte van een voetbalveld. Desalniettemin, ben benieuwd wat het geworden is. Frappant dat men ook in de wintermaanden toch nog aan het bouwen is... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
thijsi schreef op donderdag 16 december 2010 @ 15:58:
weet iemand hoe je de volume knop van sure elctronics moet aan sluiten op de tk2050 2*100watt,meschien een beetje domme vraag maar ik bergijp er niks van :? .

volume knop/bord:
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1161
Als ik het goed zie moet je die erop solderen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bYeybeLyTh1y9INcz1EZS1m0/thumb.png

http://www.sure-electroni.../AA-AA11117_Ver1.0_EN.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door lredev op 18-12-2010 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blue-Tiger schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 22:08:
We wachten op foto's ;) Enne, 75 meter is zo'n enorme afstand nog niet. Dat is ~ driekwart van een de lengte van een voetbalveld. Desalniettemin, ben benieuwd wat het geworden is. Frappant dat men ook in de wintermaanden toch nog aan het bouwen is... :9
http://picasaweb.google.c...4/Basstas?feat=directlink
touwens 75 meter is wel veel op een druk schoolplein,
en ik was al begonnen in de herfstvakantie maar nooit de kans gehad om hem helemaal af te maken zoals hij nu is. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet iemand misschien waar je deze terminal kan kopen?

Afbeeldingslocatie: http://www.kratradio.nl/wp-content/uploads/2010/04/Kratje-013-Custom.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ziet eruit alsof het gewoon zo'n metalen 'bakje' is met wat dingetjes erin gezet. Ik heb geen idee waar maar volgens mij is een kaal metalen bakje wel goed te verkrijgen. De rest kan je bij elke elektronicaboer halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zo'n aansluitpaneel (het metalen 'bakje' ) kun je kopen op Conrad.nl

lredev weet de precieze link wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eko990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo allemaal
zit hier weer met een klein probleemje heb dus een pc voeding van een oude pc en ik krijg hem onmogelijk gestart zonder moederbord hij doet het gewoon wel want met een oud moederboard van een pc doet ie het goed en draait me versterker erop zonder enig brommetje in het geluid heb alle draden combinaties geprobeerd die in dit forum vermeld werden maar de ventilator beweegt even hij geeft even stroom en blijft niet draaien zonder moederboard heb ook al heel internet afgezocht get blijft voor mij een groot raadsel is er iemand die dit toevallig wel weet die persoon zou mij daar enorm mee helpen
groet jari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en nog even over dat metalen bakje je ziet in alle kisten die zown ding hebben een schakeling met een druk knopje die weer terug naar boven komt hoe maak je dat??
ben wel thuis in electronica en solderen enz maar dat vatte ik dus even niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2010 @ 20:55:
hallo allemaal
zit hier weer met een klein probleemje heb dus een pc voeding van een oude pc en ik krijg hem onmogelijk gestart zonder moederbord hij doet het gewoon wel want met een oud moederboard van een pc doet ie het goed en draait me versterker erop zonder enig brommetje in het geluid heb alle draden combinaties geprobeerd die in dit forum vermeld werden maar de ventilator beweegt even hij geeft even stroom en blijft niet draaien zonder moederboard heb ook al heel internet afgezocht get blijft voor mij een groot raadsel is er iemand die dit toevallig wel weet die persoon zou mij daar enorm mee helpen
groet jari
Dubbelposten is niet nodig, gebruik de volgende keer even het Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif knopje. En probeer je zinnen wat leesbaarder te maken want dit is 1 lang verhaal.

De voeding aan laten gaan doe je door de groene draad door te verbinden met een willekeurige zwarte. Dit zal in de meeste gevallen werken. Doet dit het niet, dan is er waarschijnlijk een belasting op de 5v lijn nodig.

De schakeling die jij bedoeld is de 'Happer Kratsafe'. Makkelijk te vinden in de startpost (doorlezen!) als je deze zelf wilt maken, maar ook te koop op kratradio.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Misschien een beetje laat, maar let er wel op dat deze woofer niet tegen water kan en flink wat vermogen nodig heeft om hard te gaan. Ook moet je nog een manier vinden om ervoor te zorgen dat de woofer alleen lage tonen krijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door TBTL op 20-12-2010 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:) jaah had ff niet aan dat edit knopje gedacht sorry maar belasting op de 5 volt lijn hoe bedoelen julie dat want ik heb de groene al zo vaak me de zwarte draad verbonden maar de ventilator draait mer 2 seconde en stop dan weer ben namelijk nooit bezig geweest met pc voedingen pc's reparen en datsoort dingen gaat me beter af als een voeding kapot is doe ik er altijd een nieuwe in :)
groet jari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over een maandje word het tijd om een nieuw kistje te maken.
De oude is al weer gesloopt en opgestookt in de tuin... wel eerst al het bitumen eraf gepeuterd.

Ik zit te denken aan een zo'n klein mogelijk mono kastje met één 16cm speaker (jbl p6552).
Mijn vorige TA-2024 is afgefikt om de een of andere reden.
Nu zoek ik dus een nieuwe versterker maar wel een mono versterker dit keer.
Ik kan er alleen geen een vinden (slechte zoek skills?).

Stereo effect word toch niet echt gehaald in een kratradio en afgelopen jaar kon ik veel harder spelen dan ik wilde dus ik denk dat 1 speaker meer dan genoeg is en voor de accu is het alleen maar beter (7,2AH accu).

Wie weet er een mooi efficient mono versterkertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen g
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 23:23
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 12:22:
:) jaah had ff niet aan dat edit knopje gedacht sorry maar belasting op de 5 volt lijn hoe bedoelen julie dat want ik heb de groene al zo vaak me de zwarte draad verbonden maar de ventilator draait mer 2 seconde en stop dan weer ben namelijk nooit bezig geweest met pc voedingen pc's reparen en datsoort dingen gaat me beter af als een voeding kapot is doe ik er altijd een nieuwe in :)
groet jari
Heb je die stekker naar het moederbord er nog aanzitten of er al afgeknipt?
Ik heb namelijk bij sommige voedingen gehad dat er bij die stekker ook 2 oranje draden met elkaar verbonden waren ( btw niet bij alle voedingen :? ) Dus toen ik de stekker er af knipte werkte de voeding niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:05:
Over een maandje word het tijd om een nieuw kistje te maken.
De oude is al weer gesloopt en opgestookt in de tuin... wel eerst al het bitumen eraf gepeuterd.

Ik zit te denken aan een zo'n klein mogelijk mono kastje met één 16cm speaker (jbl p6552).
Mijn vorige TA-2024 is afgefikt om de een of andere reden.
Nu zoek ik dus een nieuwe versterker maar wel een mono versterker dit keer.
Ik kan er alleen geen een vinden (slechte zoek skills?).

Stereo effect word toch niet echt gehaald in een kratradio en afgelopen jaar kon ik veel harder spelen dan ik wilde dus ik denk dat 1 speaker meer dan genoeg is en voor de accu is het alleen maar beter (7,2AH accu).

Wie weet er een mooi efficient mono versterkertje?
Dé mono versterkertjes die je kunt vinden leveren wel heel veel power (denk alleen aan de TK2050 Mono), voor de rest is het aanbod vrij mager. De beste keus zou zijn, om gewoon een TA-2024 te gebruiken en het lijnsignaal met weerstandjes zó te modden als in de TS beschreven staat, dat je gewoon 2x hetzelfde (mono, dan) signaal binnenkrijgt over beide kanalen. Kiezen welk kanaal je wilt gebruiken en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke! Verkeerd gelezen in de TS. Ik begreep eruit dat het om een woofer ging. Met al het laag wat er bij hoort.

Wat ik nu afvraag:
-moet ik al mijn audio gaan omzetten naar mono?
Ik wil niet dat ik maar 1 van de 2 kanalen hoor namelijk.

Als ik het goed begrijp:

Men neemt een Ta2024, sluit de cinch bus aan.
Tussen de cinch bus en de Ta2024 soldeer je de 2 weerstanden.
Een op elke ingang van de cinch bus. Die gaan beidde naar het linker kanaal van de TA-2024

De speaker sluit ik dan aan op alleen het linker kanaal en daarmee krijg ik automatisch beidde kanalen alleen via de linker speaker?

Aan mijn ipod sluit ik gewoon aan met een stereo jack naar 2 x tulp.

De reden voor een mono versterker zou ook zijn om nóg langer te doen met de accu of scheelt het al als ik met 1 speaker speel?

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 15:22:
Oke! Verkeerd gelezen in de TS. Ik begreep eruit dat het om een woofer ging. Met al het laag wat er bij hoort.

Wat ik nu afvraag:
-moet ik al mijn audio gaan omzetten naar mono?
Ik wil niet dat ik maar 1 van de 2 kanalen hoor namelijk.
Nee, het zal zowel het linker kanaal als het rechterkanaal simultaan afspelen over beide outputs. No need om al je muziek om te zetten naar mono dus
Als ik het goed begrijp:

Men neemt een Ta2024, sluit de cinch bus aan.
Tussen de cinch bus en de Ta2024 soldeer je de 2 weerstanden.
Een op elke ingang van de cinch bus. Die gaan beidde naar het linker kanaal van de TA-2024

De speaker sluit ik dan aan op alleen het linker kanaal en daarmee krijg ik automatisch beidde kanalen alleen via de linker speaker?

Aan mijn ipod sluit ik gewoon aan met een stereo jack naar 2 x tulp.
Correct. Hetzelfde zou natuurlijk ook gelden voor het rechter kanaal.
De reden voor een mono versterker zou ook zijn om nóg langer te doen met de accu of scheelt het al als ik met 1 speaker speel?
Denk even mee. Stel: Ik hang 2 40W speakers aan een TA-2024. Zullen deze dan meer verbruiken dan een tweetal 200W speakers? In theorie niet, daar de TA-2024 2x 15W uitstuurt op max. Nou is dat vrij logisch, maar hoe zit dat met het aansluiten van slechts 1 kanaal? De stroomkring voor het 2e kanaal is onderbroken dus daar kan niets naartoe. Die stroomkring wordt, naar mijn weten, namelijk gemaakt door het aansluiten van de speaker. In theorie zou die dus niets uit kunnen sturen. Ten tweede, in de TS staat beschreven hoe je de ingangen kunt mengen met weerstandjes en vervolgens weer kunt splitten.

Dat het voor subwoofers is heeft te maken met het dual voice coil principe dat sommige subs gebruiken. Die hebben dan 2 input kanalen (2 positief en 2 negatief) waarover ze hetzelfde signaal moeten krijgen. Maar daar komt dan nog een heel low-pass filter enzo bij kijken, nu niet van belang ;)

Basically, als je een van beide kanalen niet aansluit nadat je de kabels samengevoegd hebt, na de weerstandjes, zal 1 kanaal dus helemaal niets verbruiken. ;)

Ik neem aan dat het zo duidelijk genoeg is? Mocht er ergens een fout zitten dan is er iemand op het forum vast wel zo scherp om jou daar nog even op te wijzen, dus dat komt wel goed.

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
Ik kan het nergens meer vinden, maar ik geloof dat je bij een ta2024 niet 1 output onbelast mocht laten. Pin me er niet op vast, het kan zijn dat ik de ta2024 met een andere versterker verwar, maar ik zou dit wel eerst even uitzoeken.

* wesleytjuh verwacht vandaag eindelijk het prototype binnen van de goede versie hks:), meeste onderdelen zijn ook al ruim op voorraad.

[ Voor 25% gewijzigd door wesleytjuh op 23-12-2010 10:31 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Verwijderd

@Blue tiger: Bedankt voor je verdere uitleg en bevestiging!
Echter heb ik nog 1 vraag:
"Hetzelfde zou natuurlijk ook gelden voor het rechter kanaal"

Dit zou alleen zijn als ik het rechter kanaal zou willen gebruiken? Als ik alleen links gebruik dan hoeft er met de rechter niks te gebeuren lijkt me aangezien de output ongebruikt blijft.

@Wesleytjuh: Ik zal eens rond googlen maar, ik heb hier echter nog nooit van gehoord. Als dit zo zou zijn dan mag een waarschuwing sticker op vind ik.

En nu achter de tekentafel *kuch* ik bedoel schrijfblok. Ik heb al wat ideeeën.
Eerst eens zien uit te rekenen hoeveel volume de kist netto nodig voor 1 speaker, ik wil wederom voor een kist met slotport (berekend).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2010 13:30 ]

• lredev
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2010 @ 13:17:
@Blue tiger: Bedankt voor je verdere uitleg en bevestiging!
Echter heb ik nog 1 vraag:
"Hetzelfde zou natuurlijk ook gelden voor het rechter kanaal"

Dit zou alleen zijn als ik het rechter kanaal zou willen gebruiken? Als ik alleen links gebruik dan hoeft er met de rechter niks te gebeuren lijkt me aangezien de output ongebruikt blijft.

@Wesleytjuh: Ik zal eens rond googlen maar, ik heb hier echter nog nooit van gehoord. Als dit zo zou zijn dan mag een waarschuwing sticker op vind ik.
Er mogen wel 100 waarschuwingsstickers op, echter kan dat niet uit. Ik zou niet weten waarom je niet 1 kanaal kan gebruik, maar ik heb het ook een keer voorbij zien komen. Ik zal eens informeren bij de fabrikant.
En nu achter de tekentafel *kuch* ik bedoel schrijfblok. Ik heb al wat ideeeën.
Eerst eens zien uit te rekenen hoeveel volume de kist netto nodig voor 1 speaker, ik wil wederom voor een kist met slotport (berekend).
Wat voor speaker ga je gebruiken als ik mag vragen?

Verwijderd

Er komt 1 JBL P6552 in. Vorige zomer met 2 gespeeld maar toen zat ik op een kist van ruim 20 kilo en ik kon er flink wat Db uit persen. Is allemaal niet zo nodig.

Ik wil de speaker zijn eigen ruimte geven dus de accu / batterijen en de hele mikmak komen in een apart gedeelte.

Er staan genoeg berekeningen voor woofers maar voor een speaker kom ik er niet uit.

edit:
Jeetje die Ta 2050 levert inderdaad veel te veel vermogen 1 x 100watt.
Wat een knoepert ook, beetje aan de grote kant.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2010 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Dag Levi,

Tuurlijk kan dat! Geen problem!

Groeten!

Arjen Helder
De ta2024 mono gebruiken (1 kanaal) is dus geen probleem.

De TK2050 levert niet meer vermogen dan een ta2024 op 12V. Precies evenveel.

Voor wat betreft berekend bouwen van een kist is waarschijnlijk niet mogelijk. De benodigde parameters zijn meestal niet bekend. Ik zou proberen bij de technische dienst van JBL na te vragen. Dergelijke speakers hebben baat bij een grote kast, is mijn ervaring...

[ Voor 36% gewijzigd door lredev op 24-12-2010 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lredev schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 08:57:
[...]

De ta2024 mono gebruiken (1 kanaal) is dus geen probleem.

De TK2050 levert niet meer vermogen dan een ta2024 op 12V. Precies evenveel.

Voor wat betreft berekend bouwen van een kist is waarschijnlijk niet mogelijk. De benodigde parameters zijn meestal niet bekend. Ik zou proberen bij de technische dienst van JBL na te vragen. Dergelijke speakers hebben baat bij een grote kast, is mijn ervaring...
Ah, dan had ik me toch vergist. Zo is het in ieder geval duidelijk, bedankt voor de opheldering.
Ik vraag me nu wel af waarmee ik mezelf vergist heb:p.

PCB is gisteren helaas niet meer binnen gekomen, zou vandaag toch echt moeten komen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de opheldering. Ik ga eerst even zoeken naar een TA-2050, was even vergeten dat het om 12 volt gaat.
Ben wel benieuwd of deze net zo efficient is.

Ik denk dat ik gewoon een gesloten 10 liter kistje maak en die opvul met bitumen, noppen schuim en wol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heei,
ik heb een klein probleem,
ik ben vorige week begonnen met het bouwen van zo'n kratradio.
ik heb de kist nu zo goed als af en was gisteren begonnen aan de elektronica.
Nu dacht ik, ik kan zo'n ta2024 prima zelf modden :P
dus daar was ik mee begonnen juiste weerstandjes in huis gehaald (3k3 als ik me goed herinner)
maar nu heb ik per ongeluk dat r4 ding wat er standaard al op zit er afgehaald en die ben ik zeg maar kwijt geraakt |:(
nu vraag ik mij af of ik dit kan oplossen en zo ja hoe dan :p
kan ik gewoon de nieuwe weerstand bevestigen en zo laten of niet ?

Groet Gyliy.
ja ik ben begonnen met het bouwen midden in de winter maar ja boeiend :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 13:09:
heei,
ik heb een klein probleem,
ik ben vorige week begonnen met het bouwen van zo'n kratradio.
ik heb de kist nu zo goed als af en was gisteren begonnen aan de elektronica.
Nu dacht ik, ik kan zo'n ta2024 prima zelf modden :P
dus daar was ik mee begonnen juiste weerstandjes in huis gehaald (3k3 als ik me goed herinner)
maar nu heb ik per ongeluk dat r4 ding wat er standaard al op zit er afgehaald en die ben ik zeg maar kwijt geraakt |:(
nu vraag ik mij af of ik dit kan oplossen en zo ja hoe dan :p
kan ik gewoon de nieuwe weerstand bevestigen en zo laten of niet ?

Groet Gyliy.
ja ik ben begonnen met het bouwen midden in de winter maar ja boeiend :p
Dit is gemakkelijk op te lossen hoor. Je kunt bij het modden namelijk een keus maken uit twee mogelijkheden. De eerste is een 4k7 weerstand over de bestaande 20k heen solderen. Je hebt de weerstand dan verlaagd naar ongeveer 3k8. Wat jij kunt doen is gewoon die hele weerstand vervangen door een 3k3 weerstand. Twee mogelijkheden met hetzelfde effect. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Michel5128 schreef op zondag 26 december 2010 @ 15:34:
[...]

Dit is gemakkelijk op te lossen hoor. Je kunt bij het modden namelijk een keus maken uit twee mogelijkheden. De eerste is een 4k7 weerstand over de bestaande 20k heen solderen. Je hebt de weerstand dan verlaagd naar ongeveer 3k8. Wat jij kunt doen is gewoon die hele weerstand vervangen door een 3k3 weerstand. Twee mogelijkheden met hetzelfde effect. :)
je vergeet de 3e optie, de 20k weerstand er af, en een regelbare weerstand van 25 K ervoor terug plaatsen. deze kan je aan de multimeter terug regelen naar 3k3. dit geeft je in de toekomst op een eenvoudige manier speelruimte.

als je een keer een bron hebt die wel de waardes haalt waar de 20 K op van toepassing is dan overstuur je de ta2024.. en heb je een keer een hele zwakke bron dan kun je ervoor kiezen om de weerstanden naar 0K te draaien. wat ik je overigens niet aanraad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb me speaker(tje) zo goed als af, er moet alleen nog een voltmeter in en misschien van die LED strips.
en ik denk goh zal ik hem hier eens laten zien :P

Afbeeldingslocatie: http://img545.imageshack.us/img545/8338/hpim0802.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img831.imageshack.us/img831/1088/hpim0803.jpg

dit zit er allemaal in
-multiplex 12mm 61x34x32
-mac audio Amp 16.2 luidsprekers
-TA2024 modded
- 7.2 ah accu van conrad
- beetje aansluitdraad en schakelaar
- cinchconnectorplaatje
- en handig opbergdoosje

nog tips of op/aanmerkingen?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2010 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
ja 1, ik ga geen vriend van je worden om die foto te zien, misschien vrijgeven of een andere plek zoeken voor je foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ow sorry maar kan ik hem niet gewoon vanaf mijn pc hierop zetten?
fvdberg schreef op maandag 27 december 2010 @ 13:24:
[...]

ja 1, ik ga geen vriend van je worden om die foto te zien, misschien vrijgeven of een andere plek zoeken voor je foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:34
www.tinypic.com
www.photobucket.com

Gewoon 1 van deze 2 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Verwijderd schreef op maandag 27 december 2010 @ 13:30:
ow sorry maar kan ik hem niet gewoon vanaf mijn pc hierop zetten?
[...]
nee helaas, dat gaat niet.

http://imageshack.us/ is een mooie plek om die foto op te zetten. de link kan je tussen tags plaatsen. dan staat ie gelijk op het forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo hij is gelukt na 3 keer 8)7
fvdberg schreef op maandag 27 december 2010 @ 13:40:
[...]

nee helaas, dat gaat niet.

http://imageshack.us/ is een mooie plek om die foto op te zetten. de link kan je tussen tags plaatsen. dan staat ie gelijk op het forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
hij is wel wat groot voor zn inhoud
ik zou die versterker in dat sigarenkistje leggen
maar tis een leuk eerste kistje verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Je nieuwe portable laptop setje zie ik al? :9 Leuk kistje, maar imo ook wat te groot voor z'n inhoud ;) Ik doe het met een kwart van het volume dat jij hebt met 6x9" speakers ;) Zegt al genoeg eigenlijk...

Overigens, met de kerstdagen de koffer wel nodig gehad. Eerste kerstdag waren we bij familie en toen we aan het diner begonnen knalde de stroom eruit. Mijdrecht lag grotendeels plat voor, blijkbaar, een uur of 2. De avond bleef lekker gezellig met kaarsjes aan en toch met muziek. Ook een opdracht gehad van een neef om ook zo'n koffer voor hem te maken. Wordt dus een model 2.0 gebouwd tzt. Het heeft allemaal geen haast uiteraard, maar ik heb er wel weer zin in. In het voorjaar komt flightcase 2.0 online :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hij is inderdaad groter geworden dan verwacht maar er komt wel erg mooi geluid uit vind ik :D
ik wilde ongeveer en bierkrat maar daar paste de speakers niet in toen heb ik zelf wat getekend en dat leek me wel goed
fvdberg schreef op maandag 27 december 2010 @ 14:53:
hij is wel wat groot voor zn inhoud
ik zou die versterker in dat sigarenkistje leggen
maar tis een leuk eerste kistje verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vroeg me af...
Als ik tot in de wat latere uurtjes zou willen spelen dan wil ik niet dat de buren het horen.
Zou het dan beter zijn om de speaker aan de bovenkant te doen?
Hiermee speel je omhoog waardoor je niet echt een bepaalde richting op speelt.

Afgelopen zomer had ik namelijk een geïrriteerde buurman... 150 meter verder. De muziek gaat gewoon mee op de wind etc.

Zou naar boven spelen met de speaker nut hebben of verziek je het geluid er alleen maar mee.
Zachter zetten van de muziek is natuurlijk geen optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 14:04:
Zou naar boven spelen met de speaker nut hebben of verziek je het geluid er alleen maar mee.
Zachter zetten van de muziek is natuurlijk geen optie!
heeft geen nut de muziek gaat dan alle kanten op dus worden de achter buren, de buren links en de buren rechts boos terwijl als je de speaker gewoon aan de zijkant doet word maar een van die dri boos.

p.s. er komt weer een nieuwe basstas aan versie2.0.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2010 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 14:19:
[...]

p.s. er komt weer een nieuwe basstas aan versie2.0.
Ook al aan het voorbereiden zie ik? ;) Wordt het echt een compleet ander design enzo, dat het V2.0 heet? Ik ga mijn Flightcase toch maar V1.1 noemen namelijk, daar het idee van de flightcase bewaard blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blue-Tiger schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 16:03:
[...]

Ook al aan het voorbereiden zie ik? ;) Wordt het echt een compleet ander design enzo, dat het V2.0 heet? Ik ga mijn Flightcase toch maar V1.1 noemen namelijk, daar het idee van de flightcase bewaard blijft.
ja dit wordt een kleine adidas rugzak met subwoofer,
en met ruimte voor schoolboeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Michel5128 schreef op zondag 26 december 2010 @ 15:34:
[...]

Joo hartstikke bedankt, dom dat ik dat zelf niet had bedacht maarja,
ik ben niet super goed met solderen en ik heb weer een probleempje
na het verwijderen van de oude weerstand krijg ik geen soldeer tin meer op die plek en blijft de nieuwe weerstand niet zitten :S dus is er iets van een manier waar ik niks van af weet hoe ik dat er wel goed op krijg

alvast bedankt
Groet Gyliy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Joo hartstikke bedankt, dom dat ik dat zelf niet had bedacht maarja,
ik ben niet super goed met solderen en ik heb weer een probleempje
na het verwijderen van de oude weerstand krijg ik geen soldeer tin meer op die plek en blijft de nieuwe weerstand niet zitten :S dus is er iets van een manier waar ik niks van af weet hoe ik dat er wel goed op krijg
je kan proberen een beetje soldeervloeistof/pasta er op te doen of een flux pen gebruiken dan verwarmen/tin bijvloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeei
Ik heb eindelijk mijn 1e kistje af:D
Geluid is mwa dus volgende vakantie een betere :)

Hier zijn wat leuke kiekjes: xD
overall view
binnekant (lkkr rotzooitje
extra overall view
extra overall view

Lijstje van spulletjes:
[list]
• TA 2024 home modded (3 naar de klote geholpen 2 door op verkeerde plekken te meten met multi meter en kortsluiting veroorzaakt en de ander door de soldeerbout op de chip te laten liggen voor blijkbaar iets te lang |:( 8)7 ) -4x €11 = €44,-
boschman speakers van conrad - €28,99
• accu -€5,-
• een 2 amp voeding - €7,-
• draden en knopen en connector -€5/6
• handvaten en sluiting schroeven € 15,-
• hout (9mm multiplex) en aan de binnenkant verstevigd met wat 27x27 mm balkjes (van mijn papa) ong € 30,-

dus dat was het wel
voor mijn volgende project ga ik het iets beter aan pakken :
tk2050 + wat mooie hoedenplank speakers (weet iemand wat leuke?) + 2 accu's + voltmeters+ in 12 mm multiplex hout

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2011 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 23:56:
Heeei
Ik heb eindelijk mijn 1e kistje af:D
Geluid is mwa dus volgende vakantie een betere :)
Je kan eens de plus en min van 1 speaker omdraaien als het geluid je zo tegenvalt. (Tenminste als het tegenvalt doordat de bas erg afwezig lijkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lredev schreef op zondag 02 januari 2011 @ 14:07:
[...]

Je kan eens de plus en min van 1 speaker omdraaien als het geluid je zo tegenvalt. (Tenminste als het tegenvalt doordat de bas erg afwezig lijkt)
de bas is juist zeer aanwezig hij galmt een beetje en het is niet heel helder gewoon het geluid wat je verwacht met speakers van 28,99 xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Verwijderd schreef op zondag 02 januari 2011 @ 14:30:
[...]

de bas is juist zeer aanwezig hij galmt een beetje en het is niet heel helder gewoon het geluid wat je verwacht met speakers van 28,99 xD
Inspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Ik had een vraag over de TA2024. Die kan toch maar tot 13.8v?

Want mijn acculader/voeding levert 14.5v dus als ik er een diode tussen gooi dan kan ik toch gewoon laden en spelen tegelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

BlackWhizz schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 16:24:
Ik had een vraag over de TA2024. Die kan toch maar tot 13.8v?

Want mijn acculader/voeding levert 14.5v dus als ik er een diode tussen gooi dan kan ik toch gewoon laden en spelen tegelijk?
Je acculader levert, neem ik aan, niet 14,5V als een soort voeding. Vraag: Waarom niet op 12V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu ook een kratje gemaakt, het is een Heineken kratje, hij heeft:

12 Volt 7,2 Accu
Sony DSX-S200 Radio
Alpine Boxen, weet niet preceis welke.
Zelfgemaakte iPod Dock.

Ik ben nu weer bezig met een nieuw project omdat deze niet zo goed functioneert. Ik wil nu zelf gewoon een maken. Ik ben al even in Google Sketchup bezig maar ik weet niet echt hoe ik een echte mooi kratje kan maken dat ook goed de bass laat door galmen. Dit heb ik gemaakt in Google Sketchup:
Afbeeldingslocatie: http://img402.imageshack.us/img402/213/radioce.png

Weten jullie nog iets wat ik er nog meer bij kan doen? Of weten jullie een beter design?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbertt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-04 23:48
Even een vraagje
In het schema van de HKS is het relais dan als bottom view getekend of moet je er van bovenaf kijken? Want de LM385 is wel als bottom view getekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Robbertt schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 22:20:
Even een vraagje
In het schema van de HKS is het relais dan als bottom view getekend of moet je er van bovenaf kijken? Want de LM385 is wel als bottom view getekent.
Vanaf bovenaf, die LM385-2.5 is inderdaad een apart geval, zat hier zelf ook even in de knoop mee. Ondertussen werkt het prototype zoals het hoort, nog een paar kleine aanpassingen en dan doe ik mijn bestelling weg. Verwachte levertijd is nu nog +/- 1 maand, het heeft een flinke tijd geduurd maar dan heb ik ze eindelijk binnen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
geen spam maar heel fijn voor knutselaars: http://samenkopen.net/action_products/777640/46900

Ik weet niet of ik ga bestellen, moet eigenlijk de vorige versie nog opknappen aangezien daar ruis/kabelbreuk en opeens uitgaan in is geslopen...
Eigenlijk al een wonder dat ding overleefd heeft wat t overleefd heeft :P
Het kriebelt toch wel n beetje, maar ook gelijk weer veel geld uitgeven zonder reden...

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Blue-Tiger schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 16:26:
[...]

Je acculader levert, neem ik aan, niet 14,5V als een soort voeding. Vraag: Waarom niet op 12V?
Ik ben bang van wel. Het is een lader voor autoaccu's. Dus ik wilde eigenlijk sowieso nog naar 13.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

BlackWhizz schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 16:27:
[...]

Ik ben bang van wel. Het is een lader voor autoaccu's. Dus ik wilde eigenlijk sowieso nog naar 13.8.
Iets zegt mij: spanningsdeler! Maar er zal vast wel iemand zijn die kan bevestigen of dit een goed plan is om van 14,5 naar 12V te downvolten... Pin me er dus niet op vast. Als het kan, zou dat er zo uit zien:

Afbeeldingslocatie: http://i994.photobucket.com/albums/af65/Blue-Tiger_album/Spanningsdelervoor145VaccuTA-2024.jpg

En de directe productlinks:

390 Ohm R
68 Ohm R

Maar nogmaals, pin me er niet op vast ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Fid3lity op 05-01-2011 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Blue-Tiger schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 17:16:
[...]

Iets zegt mij: spanningsdeler! Maar er zal vast wel iemand zijn die kan bevestigen of dit een goed plan is om van 14,5 naar 12V te downvolten... Pin me er dus niet op vast. Als het kan, zou dat er zo uit zien:

[afbeelding]

390 Ohm R
68 Ohm R

Voldoet vast, maar het kan ook met een diode. Voordeel van een spanningsdeler, is dat deze te 'tunen' is.
Vergeet niet NA de diode of spanningsdeler een condensator te zetten zodat de voeding van de versterker redelijk constant blijft als er een stroompiek is.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
[...]

[afbeelding]

390 Ohm R
68 Ohm R

Ik zou gewoon voor de diode oplossing gaan.

De spanningsdeler die je voorstelt zal 12v geven op het knooppunt wanneer er geen belasting is aangesloten en er door beide weerstanden gelijke stroom loopt. Wanneer je de deler belast met een TA2024(laten we aannemen dat de piekstroom is 1A is) zal deze stroom ook langs R2 lopen en zakt de spanning flink in. Ook zal je voor R2 een weerstand nodig hebben die een hoger vermogen aan kan.

Ik bekijk nu trouwens net pas je aanbevolen weerstanden en die lijken me wel te voldoen. Over R2 zal 14.5-12 = 2.5*1 = 2.5W verstookt worden wanneer er door de TA2024 1A loopt, dit gaat wel lukken dus :). Probleem blijft dat je spanningsdeler niet stabiel is onder belastingen.

[ Voor 46% gewijzigd door wesleytjuh op 06-01-2011 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via een kennis een voeding meegekregen welke ik voor mijn speakerpoef wil gebruiken.

http://www.plaatjesupload.../01/05/1294257000-280.jpg

Echter geeft deze voeding 13.5v aan op de sticker. Is het absoluut afgeraden om deze adapter te gebruiken in combinatie met de ta2024 modded? Of kan het wel maar moet ik oppassen met overhitting en clipping?

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 06-01-2011 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Wat spanning betreft zal het goed gaan, zit nog net onder het maximale. 1A is wel op het randje, is wat aan de lage kant. Maar als je niet altijd volluit speelt zal het wel goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Verwijderd schreef op donderdag 06 januari 2011 @ 00:48:
Via een kennis een voeding meegekregen welke ik voor mijn speakerpoef wil gebruiken.

http://www.plaatjesupload.../01/05/1294257000-280.jpg

Echter geeft deze voeding 13.5v aan op de sticker. Is het absoluut afgeraden om deze adapter te gebruiken in combinatie met de ta2024 modded? Of kan het wel maar moet ik oppassen met overhitting en clipping?
bij een dergelijk hoog voltage is een iets conservatievere mod wel aan te raden. Anders zal je wel wat meer clipping krijgen op max volume (mijn ervaring met een ta2024 in de auto, die heb ik in serie met 2 diodes) die wil nog wel eens een beetje distortion geven op max volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de info ;)

Ik ben benieuwd, van de zomer maar eens doorlezen hoe we dat ding gaan aansluiten en anders haal ik via samenkopen.net de 12v 2A voeding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

wesleytjuh schreef op woensdag 05 januari 2011 @ 21:51:
[...]

Ik zou gewoon voor de diode oplossing gaan.

De spanningsdeler die je voorstelt zal 12v geven op het knooppunt wanneer er geen belasting is aangesloten en er door beide weerstanden gelijke stroom loopt. Wanneer je de deler belast met een TA2024(laten we aannemen dat de piekstroom is 1A is) zal deze stroom ook langs R2 lopen en zakt de spanning flink in. Ook zal je voor R2 een weerstand nodig hebben die een hoger vermogen aan kan.

Ik bekijk nu trouwens net pas je aanbevolen weerstanden en die lijken me wel te voldoen. Over R2 zal 14.5-12 = 2.5*1 = 2.5W verstookt worden wanneer er door de TA2024 1A loopt, dit gaat wel lukken dus :). Probleem blijft dat je spanningsdeler niet stabiel is onder belastingen.
Thanks ;) weer wat geleerd he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars019
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-08 12:21
[...]

[afbeelding]

390 Ohm R
68 Ohm R

Dit zal helemaal niet gaan werken!
Als de versterker een beetje stroom gaat vragen stort de spanning gelijk helemaal in.
Stel de versterker vraagt 0.2 A, wat al vrij weinig is. Dan loopt die stroom ook door R2 zoals wesley al zei.
V = I*R = 0.2*68 = 13,6 V
Er zal bij een stroom van 0,2 A al 13,6 volt op R2 komen te staan. Waardoor je nog maar 0,9 volt voor de versterker overhoudt. Oftewel dit gaat gaat alleen werken als je speakers als koptelefoon wilt gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars019
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-08 12:21
Na een paar maanden geleden te zijn begonnen met het maken van een nieuwe krat, ben ik nu nog steeds niet klaar omdat ik nooit tijd ervoor heb eigenlijk. Volgende week ga ik weer beginnen. Ik heb alle schakelingen al gemaakt en krat is al gestript. Ik moet alleen nog alles in elkaar zetten en afwerken.

Dit was de lijst met dingen die in mijn nieuwe krat komen:
De volgende dingen ga ik vervangen/toevoegen:
1. Nieuwe bavaria-krat
2. Raampjes achter de gaten in de hoeken van de krat
3. Achter die raampjes, RGB ledjes die knipperen/van kleur veranderen op de muziek (3-kanaals licht orgel)
4. 2 Ingangskanalen met mixer: 2 muziekbronnen zijn d.m.v. een balance-knop met elkaar te mixen
5. Afneembare microfoon
6. Kratsafe 2.1 Inbouwen
7. 3A 13,8 volt voeding en oplader inbouwen
8. Geluid verbeteren (Noppenschuim/Krat dichter maken)
Ik heb nog een vraag en misschien hebben jullie daar ervaringen mee. Mag je een kratradio in je koffer doen als je met vliegtuig reist. Het grootste probleem lijk mij toch de gel loodaccu (7Ah), mag deze bij je kofferbagage? Ik heb al gemailt hierover naar transavia, maar dan moet ik een of ander 0900 nummer bellen, waar ik duizend keer werd doorverbonden. Iemand hier ervaring mee?
Voorgaande jaren altijd met de bus gegaan en kratje past precies in mijn koffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

lars019 schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 14:08:
[...]

Dit zal helemaal niet gaan werken!
Als de versterker een beetje stroom gaat vragen stort de spanning gelijk helemaal in.
Stel de versterker vraagt 0.2 A, wat al vrij weinig is. Dan loopt die stroom ook door R2 zoals wesley al zei.
V = I*R = 0.2*68 = 13,6 V
Er zal bij een stroom van 0,2 A al 13,6 volt op R2 komen te staan. Waardoor je nog maar 0,9 volt voor de versterker overhoudt. Oftewel dit gaat gaat alleen werken als je speakers als koptelefoon wilt gebruiken ;)
Het was al duidelijk dat het niet zou werken. Toch bedankt voor de wijze les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Kijk, dan zat ik dus al in de goede richting. Nu nog tijd vrijmaken en krat verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 23:02
Zijn er al mensen die al aan een zonnecel gedacht hebben? Ik zou voor Tomorroland 2011 ook wel een kratradio willen fabriceren maar dat gaat aarschijnlijk 3 dagen zijn. Het zou dan natuurlijk leuk zijn al zo'n zonnecel je krat kan opladen tussen (of tijdens???) het spelen door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n zonnepaneel is al aan gedacht, volgens mij was de conclusie dat het niet echt haalbaar was. Waarom precies weet ik niet meer, zal te maken hebben met de grootte van het paneel voordat het haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Jormungandr schreef op zondag 09 januari 2011 @ 01:54:
Zijn er al mensen die al aan een zonnecel gedacht hebben? Ik zou voor Tomorroland 2011 ook wel een kratradio willen fabriceren maar dat gaat aarschijnlijk 3 dagen zijn. Het zou dan natuurlijk leuk zijn al zo'n zonnecel je krat kan opladen tussen (of tijdens???) het spelen door.
Dergelijke zonnepanelen zijn bedoeld om de zelfontlading van accu's te compenseren. Een voorbeeld van zo'n paneel is http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=853861. In de handleiding is te vinden dat de laadstroom maximaal 180mA is. Dit is dus meer dan 3x zo weinig als een normale druppellader die 600mA levert.

Laden en spelen tegelijk gaat dus sowieso al niet. Laden gaat zo traag dat je het paneel tientallen uren in de zon zal moeten leggen. Het kan dus wel, alleen voor een 3daags festival is het haast niet de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 23:02
Ok bedankt voor de info :). Dan zal het wel een paar uurtjes aan het oplaadstation worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lredev je hebt mail op bestelling@kratradio.nl
Las dat je dat niet altijd bij hield dus daarom effe dit berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ike-19
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-05-2020
hey ik ben nieuw hier en wil ook een radio maken ik ben maar 14 ( eergisteren geworden) maar ken toch al behoorlijk wat van elecktronica ik heb deel 1,2,9,10 al helemaal doorgenomen maar vind nergens hoe lang het duurt om een hks tot in belgie te krijgen kan iemand me dit vertellen en hoeveel die ongeveer kost

kratradio de max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

ike-19 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 17:02:
hey ik ben nieuw hier en wil ook een radio maken ik ben maar 14 ( eergisteren geworden) maar ken toch al behoorlijk wat van elecktronica ik heb deel 1,2,9,10 al helemaal doorgenomen maar vind nergens hoe lang het duurt om een hks tot in belgie te krijgen kan iemand me dit vertellen en hoeveel die ongeveer kost
Kosten voor de hKS staan in de TS aangegeven en bedragen in totaal rond de 12 euro bij conrad. Als je het direct van Conrad wilt bestellen ligt het aan hun hoelang de verzending duurt (al meende ik dat Conrad ook een Belgische site had...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ike-19
bedankt voor het antwoord maar nu heb ik nog een vraagje hoe zet ik zo een icoon als Indrev dat iedereen kan zien als ik een reactie heb getypd ik heb de faQ al doorgelezen maar daar wordt ik niet echt wijzer van

*edit* blue-tiger jij hebt dit ook

[ Voor 8% gewijzigd door ike-19 op 11-01-2011 17:45 ]

kratradio de max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ike-19
ike-19 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 17:40:
bedankt voor het antwoord maar nu heb ik nog een vraagje hoe zet ik zo een icoon als Indrev dat iedereen kan zien als ik een reactie heb getypd ik heb de faQ al doorgelezen maar daar wordt ik niet echt wijzer van

*edit* blue-tiger jij hebt dit ook
dit is ondertussen al niet meer nodig ik heb het gevonden :)
had erover gekeken 8)7

kratradio de max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

ike-19 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 22:25:
[...]

dit is ondertussen al niet meer nodig ik heb het gevonden :)
had erover gekeken 8)7
:Y)

Nog wat nieuws: de edit-button!! B)

[ Voor 8% gewijzigd door Fid3lity op 11-01-2011 22:28 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de eerste post van het topic door.
  • Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
  • Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed.
  • Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink