Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 15:22:
Oke! Verkeerd gelezen in de TS. Ik begreep eruit dat het om een woofer ging. Met al het laag wat er bij hoort.
Wat ik nu afvraag:
-moet ik al mijn audio gaan omzetten naar mono?
Ik wil niet dat ik maar 1 van de 2 kanalen hoor namelijk.
Nee, het zal zowel het linker kanaal als het rechterkanaal simultaan afspelen over beide outputs. No need om al je muziek om te zetten naar mono dus
Als ik het goed begrijp:
Men neemt een Ta2024, sluit de cinch bus aan.
Tussen de cinch bus en de Ta2024 soldeer je de 2 weerstanden.
Een op elke ingang van de cinch bus. Die gaan beidde naar het linker kanaal van de TA-2024
De speaker sluit ik dan aan op alleen het linker kanaal en daarmee krijg ik automatisch beidde kanalen alleen via de linker speaker?
Aan mijn ipod sluit ik gewoon aan met een stereo jack naar 2 x tulp.
Correct. Hetzelfde zou natuurlijk ook gelden voor het rechter kanaal.
De reden voor een mono versterker zou ook zijn om nóg langer te doen met de accu of scheelt het al als ik met 1 speaker speel?
Denk even mee. Stel: Ik hang 2 40W speakers aan een TA-2024. Zullen deze dan meer verbruiken dan een tweetal 200W speakers? In theorie niet, daar de TA-2024 2x 15W uitstuurt op max. Nou is dat vrij logisch, maar hoe zit dat met het aansluiten van slechts 1 kanaal? De stroomkring voor het 2e kanaal is onderbroken dus daar kan niets naartoe. Die stroomkring wordt, naar mijn weten, namelijk gemaakt door het aansluiten van de speaker. In theorie zou die dus niets uit kunnen sturen. Ten tweede, in de TS staat beschreven hoe je de ingangen kunt mengen met weerstandjes en vervolgens weer kunt splitten.
Dat het voor subwoofers is heeft te maken met het dual voice coil principe dat sommige subs gebruiken. Die hebben dan 2 input kanalen (2 positief en 2 negatief) waarover ze hetzelfde signaal moeten krijgen. Maar daar komt dan nog een heel low-pass filter enzo bij kijken, nu niet van belang
Basically, als je een van beide kanalen niet aansluit nadat je de kabels samengevoegd hebt, na de weerstandjes, zal 1 kanaal dus helemaal niets verbruiken.
Ik neem aan dat het zo duidelijk genoeg is? Mocht er ergens een fout zitten dan is er iemand op het forum vast wel zo scherp om jou daar nog even op te wijzen, dus dat komt wel goed.