Het Krat- en Kistradio Topic [deel 10] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 94.374 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heey

ik wil graag neon op mijn kratje aansluiten. Maar het heeft een molex aanlsuiting.

Hoe kan ik deze op mijn accu zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
Mc55 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:45:
okee bedankt, ik zal eens kijken
De ta2020 modden is heel erg simpel. De R2 en de R4 op de onderkant kan je erg makkelijk bij! Ik kan het ook voor je doen hoor. Moet je maar een mailtje sturen.

Ik heb op het moment een gemodde Ta2020 MKIII in de auto zitten met 2 jbl 6" x 9" speakers, en dat gaat erg hard! Zal eens even een fotootje zoeken :P

[ Voor 20% gewijzigd door lredev op 17-11-2010 23:10 ]

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 21:12:
heey

ik wil graag neon op mijn kratje aansluiten. Maar het heeft een molex aanlsuiting.

Hoe kan ik deze op mijn accu zetten?
Molex afknippen en op de accu aansluiten met een aan/uit schakelaar ertussen.
Lijkt me niet zo moeilijk, het is gewoon 12volt.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• lars019
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-08 12:21
lredev schreef op woensdag 17 november 2010 @ 23:09:
[...]

De ta2020 modden is heel erg simpel. De R2 en de R4 op de onderkant kan je erg makkelijk bij! Ik kan het ook voor je doen hoor. Moet je maar een mailtje sturen.

Ik heb op het moment een gemodde Ta2020 MKIII in de auto zitten met 2 jbl 6" x 9" speakers, en dat gaat erg hard! Zal eens even een fotootje zoeken :P
Dat modden is nodig omdat de ouput van mp3-spelers niet hoog genoeg is, maar geldt dat ook voor de line-out van mp3-spelers of is de mod alleen nodig als je de uitgang voor de oordopjes gebruikt?

Welke weerstanden moet ik vervangen bij de oude Ta2020, ook R02 en R04 door 4700ohm?
Afbeeldingslocatie: http://img21.imageshack.us/img21/5355/ta2020.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door lars019 op 18-11-2010 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
lars019 schreef op donderdag 18 november 2010 @ 11:45:
[...]

Dat modden is nodig omdat de ouput van mp3-spelers niet hoog genoeg is, maar geldt dat ook voor de line-out van mp3-spelers of is de mod alleen nodig als je de uitgang voor de oordopjes gebruikt?

Welke weerstanden moet ik vervangen bij de oude Ta2020, ook R02 en R04 door 4700ohm?
[afbeelding]
Met een leesbare foto van de onderkant kom ik al een heel eind :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ow sorry verkeerd gelezen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi iedereen al een tijdje bezig met radiokisten maken heb er een die al een jaar trouwe dienst doet hij is behoorlijk groot en is gemaakt van een gesloopte case waar normaal piano's in worden vervoerd voor concerten
heb alle strips en butterfly sloten hergebruikt en het koste helemaal niks voor mn eerste kist heb ik dus helemaal niks hoeven te betalen heb alles weer ergens ander aangesleept een kennis heeft een garage bedrijf dus accu's zat de in houd van mijn kist is
- een hele nieuwe wattsound autoradio 4 x 50 watt uit een auto gehaald
-een auto accu waar ik van niet zo weten hoeveel amper dat ding heeft
-en 2 oude boxen van 150 watt 20 cm diameter die ik ook uit een auto gemold ( ze hebben conrad logo)
het klink allemaal geweldig door de grote klankkast geweldige bass
ik zal er snel foto's van plaatsen
en nu me kist gewoon echt te zwaar word maak ik een nieuwe
met
- de bekende marquant versterker
-nieuwe speakers van boschmann
-en een donor accu van een auto
-in een bierkratje lekker licht
met zoveel mogelijk accrylglas
ik zal zosnel mogelijk foto's posten (als het niet lukt zet ik ze op mn hyves met een link)
groeten
jari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi allemaal net ff snel foto's gemaakt krijg ze er weer niet op ze staan allemaal op me hyves 8)7 jaah ik moet toch wat he.
willen julie ze bekijken en reacties geven of tips wat er nog anders moet link naar het album staat onderaan
alvast bedankt
hoop dat julie deze ouwe jongen mooi vinden hij heeft al veel kampen gedraaid maar doet het nog perfect
hij is ideaal voor waterscouting hij is serieus scouting proof gooie en smijte kan
met dat ding trek ik iedereen in me bak eruit wat een bassen geeft dat ding zeg niet normaal
groet jari

http://jari87.hyves.nl/al.../fotos/1163270390/0/RR6B/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 17:51:
hoi iedereen al een tijdje bezig met radiokisten maken heb er een die al een jaar trouwe dienst doet hij is behoorlijk groot en is gemaakt van een gesloopte case waar normaal piano's in worden vervoerd voor concerten
heb alle strips en butterfly sloten hergebruikt en het koste helemaal niks voor mn eerste kist heb ik dus helemaal niks hoeven te betalen heb alles weer ergens ander aangesleept een kennis heeft een garage bedrijf dus accu's zat de in houd van mijn kist is
- een hele nieuwe wattsound autoradio 4 x 50 watt uit een auto gehaald
-een auto accu waar ik van niet zo weten hoeveel amper dat ding heeft
-en 2 oude boxen van 150 watt 20 cm diameter die ik ook uit een auto gemold ( ze hebben conrad logo)
het klink allemaal geweldig door de grote klankkast geweldige bass
ik zal er snel foto's van plaatsen
en nu me kist gewoon echt te zwaar word maak ik een nieuwe
met
- de bekende marquant versterker
-nieuwe speakers van boschmann
-en een donor accu van een auto
-in een bierkratje lekker licht
met zoveel mogelijk accrylglas
ik zal zosnel mogelijk foto's posten (als het niet lukt zet ik ze op mn hyves met een link)
groeten
jari
wees slim en neem een ta2024, is even sterk, en veel zuiniger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaah ik kan ook een ta2024 nemen heb er ook nog een liggen maar dat mca 200 ding had ik ook al besteld kijk wel wat ik er mee doe opzich maakt het niet uit heb een grote accu ik had al eerder er overnagedacht de ta2024 erin te doen maar de mca 200 moet een beetje het centraal middenpunt van mn kist worden want ik ga veel plexieglas gebruiken en als ik zomerkamp heb dan gooi ik er voor het zuinige wel ff een ta2024 in we doen dus een wedstrijd wie de mooiste kist heeft en omdat niemand bij ons op de waterscouting een techniek nerd is zullen ze nooit weten dat de mca 200 nooit 2x 100 wat geeft ik weet zelf ook dat het maar iets van 15 is maarja het oog wil ook wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 13:32:
jaah ik kan ook een ta2024 nemen heb er ook nog een liggen maar dat mca 200 ding had ik ook al besteld kijk wel wat ik er mee doe opzich maakt het niet uit heb een grote accu ik had al eerder er overnagedacht de ta2024 erin te doen maar de mca 200 moet een beetje het centraal middenpunt van mn kist worden want ik ga veel plexieglas gebruiken en als ik zomerkamp heb dan gooi ik er voor het zuinige wel ff een ta2024 in we doen dus een wedstrijd wie de mooiste kist heeft en omdat niemand bij ons op de waterscouting een techniek nerd is zullen ze nooit weten dat de mca 200 nooit 2x 100 wat geeft ik weet zelf ook dat het maar iets van 15 is maarja het oog wil ook wat
Het staat dan toch eigenlijk ook erg cool als je een klein groen bordje erin hebt en net zo veel geweld produceert als je maatjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hahah ja ook leuk ik ga zowieso aan een versterker aleen een radio zuipt gewoon te veel maar ik ga de vormgeving nog is ff bedenken moet uniek worden geen standaard
mijn oude radiokist is gewoon te zwaar ik als oudere van de groep kan niet tegen een paar van die kleintje zeggen optillen menemen veel te zwaar foto's hier
http://jari87.hyves.nl/al.../fotos/1163270390/0/RR6B/
hij is te groet maar wel supergeluid.
me nieuwe die in een bierkrat komt gaat waarschijnlijk op gelaccutjes draaien lekker ligt en voor de noodzaak ff een zonnelader erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-03-2024
Waarschijnlijk is deze vraag al een keer gesteld/beantwoord, kon het niet vinden in de startpost.
Maar ik heb hier een Mca-200 liggen en zou graag 4 speakers aan willen sluiten. Is het mogelijk om een TA2024 erbij aan te sluiten zodat je 4 speakers aan zou kunnen sluiten?
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
xammies schreef op maandag 22 november 2010 @ 08:53:
Waarschijnlijk is deze vraag al een keer gesteld/beantwoord, kon het niet vinden in de startpost.
Maar ik heb hier een Mca-200 liggen en zou graag 4 speakers aan willen sluiten. Is het mogelijk om een TA2024 erbij aan te sluiten zodat je 4 speakers aan zou kunnen sluiten?
Bedankt!
Ja, dat is ook de beste manier om het te doen. (2 ta 2024 ipv een MCA200 is nog iets beter ;) )

Je moet hiervoor het ingangssignaal splitten, met bijvoorbeeld zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://thesiliconhorizon.com/store/images/rcaMto2F3inch.jpg of Afbeeldingslocatie: http://thesiliconhorizon.com/store/images/rcasplitblock.jpg
(je kan mij ook mailen bij je bestelling voor een customs splitkabel zodat je het zo aan kan sluiten, mocht je de ta2024 bij kratradio.nl kopen.)

Je moet dan wel een gemodde TA2024 gebruiken, of de gain van de MCA 200 iets terugregelen zodat je een gelijk geluidsniveau krijgt.

(Alle bestellingen die nog niet ontvangen zijn gaan overigens vandaag weg!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-09 23:50
Ik ben na het mishandelen van mijn radio afgelopen zomer weer aan het werk gegaan en wil alles weer repareren maar ook wat uitbreiden.

Dit is de situatie nu: (Sorry voor het mislukte geluid van mijn %&@(*^ Galaxy S)
YouTube: video-2010-11-22-14-14-53.mp4

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om de twee speakers(70w RMS) goed tot hun recht te laten komen. Nu zitten ze aangesloten op een autoradio, maar die heeft niet genoeg vermogen om ze goed aan te sturen. Nu denk ik dat het misschien mogelijk is de front en rear van de autoradio te bridgen in een left en right om zo dubbel vermogen te krijgen, maar hier weet ik dus verder niets vanaf. Een tweede mogelijke optie zou zijn om tussen de speakers en de autoradio per speaker een TA2020 versterker te plaatsen en de luidsprekeruitgang van de autoradio als input te gebruiken en de uitgangen van de TA2020 aan de betreffende speaker te koppelen. En nogmaals, waarschijnlijk kom je als elektronica-expert nu al niet meer bij van het lachen :+

De autoradio gaat er in ieder geval niet uit :)

Verder wil ik nog een grotere kist bouwen met een subwoofer en nog twee 70 watt speakers. Hier komt geen accu in, maar ik wil hier een krachtige voeding in bouwen. Voor de speakers dacht ik aan twee TA2020 versterkers en voor de subwoofer zal ik nog even moeten zoeken. Hoe ik dit precies ga aansluiten weet ik nog niet, maar ik kan volgens mij de pre-outs(F,R,SW) van mijn autoradio verlengen en ergens achterop de bovenste kist naar buiten laten komen en op de onderste kist de ingangen van de versterkers verlengen en achterop de onderste kist naar buiten laten komen.

Hier alvast wat onderdelen die volgens mij wel goed zijn:
JBL GTO 1014 subwoofer 250 MM
Magnat edition mono eindversterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
lredev schreef op maandag 22 november 2010 @ 10:04:
[...]

Ja, dat is ook de beste manier om het te doen. (2 ta 2024 ipv een MCA200 is nog iets beter ;) )

Je moet hiervoor het ingangssignaal splitten, met bijvoorbeeld zoiets:
[afbeelding] of [afbeelding]
(je kan mij ook mailen bij je bestelling voor een customs splitkabel zodat je het zo aan kan sluiten, mocht je de ta2024 bij kratradio.nl kopen.)

Je moet dan wel een gemodde TA2024 gebruiken, of de gain van de MCA 200 iets terugregelen zodat je een gelijk geluidsniveau krijgt.

(Alle bestellingen die nog niet ontvangen zijn gaan overigens vandaag weg!)
Oké bedankt! En hoe zit het met het geluidsniveau/kwaliteit. Is het daadwerkelijk harder? Ik had gehoord dat bij het verdubbelen van geluids bronnen de DB toeneemt met 3DB? En is het volgens jullie leuker om twee extra speakers erbij te doen, of een leuk woofertje?
Bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door xammies op 22-11-2010 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
xammies schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:46:
[...]

Oké bedankt! En hoe zit het met het geluidsniveau/kwaliteit. Is het daadwerkelijk harder? Ik had gehoord dat bij het verdubbelen van geluids bronnen de DB toeneemt met 3DB? En is het volgens jullie leuker om twee extra speakers erbij te doen, of een leuk woofertje?
Bedankt!
Volgens mij is iedere toename van 3dB een verdubbeling van het geluid. En als ik jou was zou ik, afhankelijk van je krat/kist, geen woofer nemen en voor goede kwaliteitsluidsprekers gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
xammies schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:46:
[...]

Bedankt!
Als je hetzelfde erbij zet, krijg je voor het gehoor niet een verdubbeling van geluid. Op papier wel.
Japperrrr schreef op maandag 22 november 2010 @ 16:05:
[...]

Volgens mij is iedere toename van 3dB een verdubbeling van het geluid. En als ik jou was zou ik, afhankelijk van je krat/kist, geen woofer nemen en voor goede kwaliteitsluidsprekers gaan.
Dat klopt, maar voor je gehoor moet je al gauw meer verhogen (+10dB) wil je het ook als een verdubbeling ervaren..

Voor een kist / kratradio is meerdere speakersets dan ook het leuks om het geluid meer te verspreiden, op 2 aangrenzende vlakken bijvoorbeeld, zodat je groter gebied kan dekken met je sound ;)
Bij een kistradio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en maar wachten en wachten en wachten op de TNT heb donderdag avond me spullen besteld en heb ik nog niks geeneens een mailtje van de tnt wat een zakken zeg
ik wil beginnen aan me 2.0 versie maar ik wacht als zo lang op me spullen
en ik wacht ook als zo lang op em ta2024 stomme post ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste tweakeraars.

ik heb een vraag over speakers voor een vriend, hij had deze Magnat speakers gezien.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=372528
en deze Infinity speakers.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=372643

dus kan iemand mij vertellen welke de beste is qua kwaliteit.

deze speakers moeten draaien op een ta2024 gemod

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2010 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
^^
Die speakers zijn niet echt vergelijkbaar. De Infinity-speakers zijn dubbel zo duur en qua omvang komen ze ook niet overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de prijs maakt niet uit en omvang ook niet maar het gaat mij meer om de kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Pak dan deze: http://shop.conrad.nl/aut...wluidsprekers/372461.html nog iets groter ;)

Of deze http://shop.conrad.nl/aut...wluidsprekers/371877.html (ouder type heb ik in de auto met een gemodde ta2020, gaat erg hard en tof geluid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:03

Ziglar

humulus lupulus

halloa allemaal

ik ben even de weg kwijt, ik heb 2x een 7ah gelaccu aan elkaar gekoppeld.
daar heb ik de ta2024 Modded op aangesloten, en vanuit daar 4 boxen aangesloten.
Om het verhaal kort te maken, ik verbruik bij vrij harde muziek zo'n 0,2 ampere (gemeten met een multimeter)
hoe maak ik dan de berekening hoe lang ik met me accu voortkan? is dat 14/0,2\70?? want dat vind ik vrij veel...
bovendien wil ik de accu's niet tot 0volt ontladen. maar tot een minimum van 10,5v....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvad
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 00:30
basdejongg schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 19:29:
halloa allemaal

ik ben even de weg kwijt, ik heb 2x een 7ah gelaccu aan elkaar gekoppeld.
daar heb ik de ta2024 Modded op aangesloten, en vanuit daar 4 boxen aangesloten.
Om het verhaal kort te maken, ik verbruik bij vrij harde muziek zo'n 0,2 ampere (gemeten met een multimeter)
hoe maak ik dan de berekening hoe lang ik met me accu voortkan? is dat 14/0,2\70?? want dat vind ik vrij veel...
bovendien wil ik de accu's niet tot 0volt ontladen. maar tot een minimum van 10,5v....
Weet je zeker dat het 0,2 en niet 2 ampère is? En voor het ontladen kun je een HKS gebruiken (zie TS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar

Ziglar

humulus lupulus

Yvad schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 19:43:
[...]

Weet je zeker dat het 0,2 en niet 2 ampère is? En voor het ontladen kun je een HKS gebruiken (zie TS)
ik sluit de meter aan op 10 adc en de com aansluiting, zet deze tussen de plus van de accu en de plus van de versterker. stel de meter op 10A in en zet alles in werking
in het scherm komt 0,2 te staan..?

ik wil geen hks, enkel weten hoe ik een berekening kan maken hoe lang ik kan spelen voordat de voltage tot 10,5 volt dropt

als ik wel het stroom aanzet maar niets afspeel laat de meter 0.07 zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Japperrrr schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:30:
Ik ben na het mishandelen van mijn radio afgelopen zomer weer aan het werk gegaan en wil alles weer repareren maar ook wat uitbreiden.

Dit is de situatie nu: (Sorry voor het mislukte geluid van mijn %&@(*^ Galaxy S)
YouTube: video-2010-11-22-14-14-53.mp4

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om de twee speakers(70w RMS) goed tot hun recht te laten komen. Nu zitten ze aangesloten op een autoradio, maar die heeft niet genoeg vermogen om ze goed aan te sturen. Nu denk ik dat het misschien mogelijk is de front en rear van de autoradio te bridgen in een left en right om zo dubbel vermogen te krijgen, maar hier weet ik dus verder niets vanaf. Een tweede mogelijke optie zou zijn om tussen de speakers en de autoradio per speaker een TA2020 versterker te plaatsen en de luidsprekeruitgang van de autoradio als input te gebruiken en de uitgangen van de TA2020 aan de betreffende speaker te koppelen. En nogmaals, waarschijnlijk kom je als elektronica-expert nu al niet meer bij van het lachen :+

De autoradio gaat er in ieder geval niet uit :)

Verder wil ik nog een grotere kist bouwen met een subwoofer en nog twee 70 watt speakers. Hier komt geen accu in, maar ik wil hier een krachtige voeding in bouwen. Voor de speakers dacht ik aan twee TA2020 versterkers en voor de subwoofer zal ik nog even moeten zoeken. Hoe ik dit precies ga aansluiten weet ik nog niet, maar ik kan volgens mij de pre-outs(F,R,SW) van mijn autoradio verlengen en ergens achterop de bovenste kist naar buiten laten komen en op de onderste kist de ingangen van de versterkers verlengen en achterop de onderste kist naar buiten laten komen.

Hier alvast wat onderdelen die volgens mij wel goed zijn:
JBL GTO 1014 subwoofer 250 MM
Magnat edition mono eindversterker
Ik bedoelde eigenlijk:
Graag wat advies :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar

Ziglar

humulus lupulus

basdejongg schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 20:00:
[...]
ik wil geen hks, enkel weten hoe ik een berekening kan maken hoe lang ik kan spelen voordat de voltage tot 10,5 volt dropt

als ik wel het stroom aanzet maar niets afspeel laat de meter 0.07 zien.
youtube

[ Voor 34% gewijzigd door Ziglar op 23-11-2010 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1993
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-09 20:42
0,2 A Zou beteken 7:0,2=35 uur
Zie ook de datasheet van een 7Ah accu.
http://beheer.intercel.nl...tOsObjectAttributeId=2135

Maar het beste is het voor een loodaccu hem zo min mogelijk te ontladen. Dus na een dagje gebruiken kan je hem het beste weer aan de lader hangen. Dat zal de levensduur van de accu aanzienlijk verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar

Ziglar

humulus lupulus

Martijn1993 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 20:20:
[...]

0,2 A Zou beteken 7:0,2=35 uur
Zie ook de datasheet van een 7Ah accu.
http://beheer.intercel.nl...tOsObjectAttributeId=2135

Maar het beste is het voor een loodaccu hem zo min mogelijk te ontladen. Dus na een dagje gebruiken kan je hem het beste weer aan de lader hangen. Dat zal de levensduur van de accu aanzienlijk verbeteren.
oke, maar het is wel reël? 0,2 Ampere, terwijl ik iedereen over hoor dat ze idd rond de 2 ampere zit?

want ik heb er 2, dus dat zou (2x7):0.2=70 uur ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
basdejongg schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 20:34:
[...]

oke, maar het is wel reël? 0,2 Ampere, terwijl ik iedereen over hoor dat ze idd rond de 2 ampere zit?

Sterker nog, dit kan je niet precies berekenen. Die 0.2A is het gemiddelde, bij dat volume, en dat liedje. Per liedje/volume is het opgenomen vermogen anders.
Daar komt nog eens bij dat een loodaccu een capaciteit heeft van 7AH bij een bepaalde ontlading, en dat je accu waarschijnlijk niet 100% nieuw meer is en dus de capaciteit al afgenomen is. Ook moet je nog denken aan zelfontlading etc.

En die 10.5V is gekozen als veilige waarde voor de accu. Als de accu compleet ontladen is wilt niet zeggen dat er dan 10.5V over staat. Het is dus erg moeilijk om op die manier te berekenen wanneer je accu tot 10.5V is ontladen. Overigens zou ik zelf wat hoger als maximale ontlading nemen, 11,5V bijvoorbeeld, dat zal je accu aanzienlijk ten goede komen. En net als wat martijn boven mij zegt, zo veel mogelijk opladen na gebruik. Deze accu's willen vol zijn :)

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1993
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-09 20:42
basdejongg schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 20:34:
[...]

Ik heb zelf nog nooit een TA2020/24 gebruikt dus metingen heb ik zelf nooit kunnen doen. Maar 0,2A is inderdaad erg weinig en kan bijna niet kloppen. Het lijkt mij verstandiger om van die 2A uit te gaan.

Dus dan word het 14:2=7uur

@wesleytjuh Bij een redelijk constante stroom afname is het vrij voorspelbaar wanneer de accu ongeveer leeg is zolang de accu in goede conditie is.
Zeker bij lange ontlaadtijden 1> uur valt de gebruiksduur dan ook redelijk goed te voorspellen. Bij een korte ontlading waarbij je een accu in 10 tot 15min leeg trekt zal je inderdaad zien dat het niet helemaal overeenkomt met de ah capaciteit

[ Voor 27% gewijzigd door Martijn1993 op 23-11-2010 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
Martijn1993 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 21:32:
Ik heb zelf nog nooit een TA2020/24 gebruikt dus metingen heb ik zelf nooit kunnen doen. Maar 0,2A is inderdaad erg weinig en kan bijna niet kloppen. Het lijkt mij verstandiger om van die 2A uit te gaan.
[...]
0.2 ampere zou nog best kunnen... Dan gebruik je namelijk: 0.2 * 12 = 2.4 Watt

Als ik dat vergelijk met mijn eigen versterker (met 2 LM3886's en een grote torroid; je sleept hem zeker niet mee in een kratje) die gebruikt maar ongeveer 12 watt als ik muziek speel. En dat is geen schakelende versterker, dus veel minder zuinig.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Martijn1993 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 21:32:
[...]

Dus dan word het 14:2=7uur

@wesleytjuh Bij een redelijk constante stroom afname is het vrij voorspelbaar wanneer de accu ongeveer leeg is zolang de accu in goede conditie is.
Zeker bij lange ontlaadtijden 1> uur valt de gebruiksduur dan ook redelijk goed te voorspellen. Bij een korte ontlading waarbij je een accu in 10 tot 15min leeg trekt zal je inderdaad zien dat het niet helemaal overeenkomt met de ah capaciteit
Het is zeker voorspelbaar, maar om op deze manier te voorspellen wanneer je accu nog 10.5V levert lijkt mij niet precies genoeg om een lange levensduur van je accu te behouden. Ook scheelt het volume aanzienlijk in verbruik en is de stroom afname dus niet constant. Buiten dat is 10.5V sowieso aan de (te) lage kant.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

@ wesley: nog even een vraagje over je HKS. Hoe en met name waar laat je het PCB etsen? Het zijn van die kleine dingen die toch handig zijn om te weten mocht het een keer nodig zijn ;) Kan ook via DM uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar

Ziglar

humulus lupulus

@yvad
@martijn1993
@wesleytjuh
@wirf

Bedankt voor de info, ik zal een wat hogere voltage aanhouden, blijkbaar zal ik gewoon moeten testen met de ingebouwde voltmeter om te zien/merken hoe lang ik er wel me kan spelen.

p.s. wat vinden jullie van
BatterijBescherming

[ Voor 4% gewijzigd door Ziglar op 24-11-2010 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 10:42
door dit topic ben ik toch weer geinspireerd geraakt voor de kratradio.

ik ga ook wat in elkaar zetten. iets multifunctioneler als de kratradio,
een module met een accupack/versterker er in en 6x9 speakers

ik zit te denken aan een wigvormige kist met rechte achterkant/onderkant, een klein opstaand randje waar de versterker aansluitingen in komen en daarna recht naar achter door zodat de speakers schuin komen te liggen. de kist wordt de breedte van mijn hoedeplank en niet al te hoog.

op het rechte stuk voor op komen de aansluitingen (12 volt in - tulp l/r in aan/uit schakelaar - volume - 12 volt uit - 5 volt usb uit)

ik wil onderop 4 metalen beugels plaatsen waar 2 spanbanden doorheen kunnen om hem vast te zetten, wel zo veilig

ik heb besteld:

Accu:
1 li-ion accu pack van 12 volt/4800 mAh (als die bevalt bestel ik een zwaardere van 12 volt/9600 mAh)
[img=400,400]http://image1.dhgate.com/upload/20108/21/n
voordeel is dat ik deze direct kan laden vanaf de auto accu met een 7812 ertussen en een relais geschakeld met mijn contact. ook zal de boordspanning de versterker niet zal beinvloeden als hij in de auto zit.

Versterker:
1 Yanjing ta2020 MKIII (2x25 watt)
Afbeeldingslocatie: http://shop.textalk.se/shop/thumbnails/shop/8192/art92/h9330/6329330-origpic-4d9cb2.jpg_0_0_100_100_300_257_75.jpg

klein maar sterk, ik wou eigelijk voor een 2024 gaan, maar deze was een paar euro duurder en levert veel meer vermogen.

Ik heb nog liggen

Hout voor de behuizingen:
overschotje van wat 18 mm gemelamineerd cando meubelpaneel (aluminium kleurig (grijzig dus)

Speakers:
2x Magnat edition 693
Afbeeldingslocatie: http://www.caradio.nl/image/artikel/edition693.jpg

Bekabeling enzo heb ik genoeg, tis dus even wachten op de versterker en accu, en dan gaan we aan de klus
Heeft iemand nog tips?

[ Voor 21% gewijzigd door fvdberg op 24-11-2010 16:57 . Reden: idee wat meer uitgeschreven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Niet haasten met bouwen. Probeer je eerst even voor te stellen hoe hij eruit moet komen te zien en hoe hij in elkaar gaat worden gezet(heel nauwkeurig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Japperrrr schreef op woensdag 24 november 2010 @ 16:49:
[...]

Niet haasten met bouwen. Probeer je eerst even voor te stellen hoe hij eruit moet komen te zien en hoe hij in elkaar gaat worden gezet(heel nauwkeurig).
dat bouwen wordt het probleem niet. ik ben best handig en heb beschikking over een mooie werkplaats, welke een handige eigenaar heeft als ik het zelf even niet weet.

bedoel meer dingetjes als ik zou die accu niet nemen of wat jij wil kan niet omdat (goed onderbouwde reden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
fvdberg schreef op woensdag 24 november 2010 @ 16:59:
[...]

dat bouwen wordt het probleem niet. ik ben best handig en heb beschikking over een mooie werkplaats, welke een handige eigenaar heeft als ik het zelf even niet weet.

bedoel meer dingetjes als ik zou die accu niet nemen of wat jij wil kan niet omdat (goed onderbouwde reden)
Over de accu heb ik mijn twijfels, bij Iredev kun je in ieder geval een goede accu en TA2020 krijgen. Ik weet niet of zijn acculaders ook goed geprijsd zijn, maar het is een idee om de lader samen met een HKS en voeding in je kist te bouwen. De HKS kun je volgens mij ook zelf maken, als ik het me goed herinner heeft Iredev daar ooit een schema van gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
een HKS op een lithium ion accu is zinloos omdat je die alleen met speciale apparatuur kan laden welke al ingebouwd is in deze accu.

deze accu heeft een bijgeleverde 12 volt lader en ingebouwde electronica die het laden regelt (lithium ion kan niet zonder) dat is juist de reden om hiervoor te gaan.
specs
Module:T-1248A
In-put:12.6VDC
Out-put:12.6-10.8V
Capacity :4800mAH
Recharge cycle: 600 times
Dimension: 7.0cm (L) x 5.4cm (W) x 2.1cm (H)
Weight:170 g
bron
Verder denk ik dat iemand met gezond verstand geen HKS nodig heeft. die pakt een voltage meter met alarm. zo te koop bij conrad en een leuke piep als je onder de 11.4 volt komt en gel/lood accu's.. nu lithium ion qua prijs bereikbaar wordt ga je toch niet voor die zware zooi? ik niet in elk geval

Wij gooiden vroeger een zweefzekering en een diode in de + en gebruikten een standen schakelaar om de bron te selecteren, meer niet. enkel beveiliging tegen ompoling. ok toen gebruikten we wel autoaccu's maar tja een gelaccu koste een fortuin, maar gezond verstand is gratis.. een gewone onderhoudsvrije autoaccu in een accubak is net zo veilig. de enige reden om lood/gel te kiezen is het kantelen van je kist. met een auto accu moet je alleen zorgen dat je je kistje niet op zn kant zet. dat deed je toch al niet zo snel gezien gewichten van 20+ KG geen uitzondering waren.

[ Voor 44% gewijzigd door fvdberg op 24-11-2010 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
fvdberg schreef op woensdag 24 november 2010 @ 18:12:
een HKS op een lithium ion accu is zinloos omdat je die alleen met speciale apparatuur kan laden welke al ingebouwd is in deze accu.

deze accu heeft een bijgeleverde 12 volt lader en ingebouwde electronica die het laden regelt (lithium ion kan niet zonder) dat is juist de reden om hiervoor te gaan.

[...]

Verder denk ik dat iemand met gezond verstand geen HKS nodig heeft. die pakt een voltage meter met alarm. zo te koop bij conrad en een leuke piep als je onder de 11.4 volt komt en gel/lood accu's.. nu lithium ion qua prijs bereikbaar wordt ga je toch niet voor die zware zooi? ik niet in elk geval

Wij gooiden vroeger een zweefzekering en een diode in de + en gebruikten een standen schakelaar om de bron te selecteren, meer niet. enkel beveiliging tegen ompoling. ok toen gebruikten we wel autoaccu's maar tja een gelaccu koste een fortuin, maar gezond verstand is gratis.. een gewone onderhoudsvrije autoaccu in een accubak is net zo veilig. de enige reden om lood/gel te kiezen is het kantelen van je kist. met een auto accu moet je alleen zorgen dat je je kistje niet op zn kant zet. dat deed je toch al niet zo snel gezien gewichten van 20+ KG geen uitzondering waren.
Heb je er rekening mee gehouden dat een TA2020 hetzelfde presteert op 12V als een TA2024? Het enigste verschil tussen die 2 is eigenlijk dat de TA2020 een net wat hogere spanning(14.x geloof ik) kan hebben en bij die verhoogde spanning 2x25W vermogen heeft. Op 12V hebben ze beide gewoon
2x15W vermogen.

Edit: ik zie net dat het spanningsbereik van die accu 10.8 tot 12.6V is, bij die spanningen maakt het dus totaal geen verschil tussen de 2 versterkers.

Een hKS is meer dan alleen het optijd uitzetten van je versterker. In cominatie met een lader, voeding en versterker ben je helemaal klaar. Dan beschik je over 2 knoppen, aan en uit. Over de rest hoef je je geen zorgen te maken.

De HKS schakelt uit wanneer de spanning te laag wordt
De HKS schakelt over op de voeding wanneer deze aangesloten wordt, en koppelt de lader aan de accu. Er is dus voor de rest geen handeling nodig.
De HKS wordt geleverd met 2 drukknopjes + statusled, helemaal compleet dus.
De HKS kost +/- 15 euro tot 20 euro, de oplossing van Conrad + voltmeter zal niet veel minder kosten gok ik zo. Komt nog eens bij dat je die piep waarschijnlijk niet hoort wanneer je lekker op verhoogd volume van je muziek aan het genieten bent :D.

Maar inderdaad, voor een li-ion accu is het zinloos, daar geef ik je wel helemaal gelijk in, voor een gel accu is het ideaal.

[ Voor 4% gewijzigd door wesleytjuh op 24-11-2010 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
kijk weslleytje daar heb ik wat aan :) om het optimale uit de ta2020 te kunnen halen zou ik dus een spanningstrapje moeten regelen. hiervoor is een 2x 25 watt komt neer op 5 ampere bij 15 volt. plus wat verlies..

ik denk dat ik de accu dus los ga houden van de kist. dan kan ik ook een stukjezakken qua hoogte.

als ik een zware 12 volt 100 watt laptopvoeding pak kan ik eenvoudig naar de 15 volt met zat ampere. dat is dus leuk voor in de auto

voor los gebruik kan ik een los blok maken voor onder de kist, die je vast zet met de spanbanden. dan heeft ie mobiel gewoon iets minder vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xammies
Hallo,

Wat denken jullie van deze luidsprekers?
Raveland TRX 69 - 6X9" luidspreker op Conrad.nl. 20 euro, zou ik er veel van moeten verwachten of niet?

Groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
xammies schreef op woensdag 24 november 2010 @ 20:34:
Hallo,

Wat denken jullie van deze luidsprekers?
Raveland TRX 69 - 6X9" luidspreker op Conrad.nl. 20 euro, zou ik er veel van moeten verwachten of niet?

Groetjes!
Voor €20,- kun je geen goede luidsprekers krijgen, ongeacht de specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
fvdberg schreef op woensdag 24 november 2010 @ 19:41:
kijk weslleytje daar heb ik wat aan :) om het optimale uit de ta2020 te kunnen halen zou ik dus een spanningstrapje moeten regelen. hiervoor is een 2x 25 watt komt neer op 5 ampere bij 15 volt. plus wat verlies..

ik denk dat ik de accu dus los ga houden van de kist. dan kan ik ook een stukjezakken qua hoogte.

als ik een zware 12 volt 100 watt laptopvoeding pak kan ik eenvoudig naar de 15 volt met zat ampere. dat is dus leuk voor in de auto

voor los gebruik kan ik een los blok maken voor onder de kist, die je vast zet met de spanbanden. dan heeft ie mobiel gewoon iets minder vermogen.
Wat je ook kan doen is het gewoon zo laten, een dynamo levert meestal nog best een stuk meer dan 12V, eerder richting de maximale spanning van de ta2020. Met als resultaat dat je in de auto dus het volledige vermogen hebt en als je het systeem los koppelt net wat minder, en dus de accu minder snel leeg trekt. Lijkt me ook een goede tussenweg:).
Japperrrr schreef op woensdag 24 november 2010 @ 21:11:
[...]

Dat is wel heel erg kort door de bocht :P. Het is vast niet te vergelijken met speakers van 100en euro's maar voor dat geld heb je natuurlijk nog wel leuke speakers. Die infinity's die laast op marktplaats stonden voor een bodemprijs bijvoorbeeld, heel leuk voor het geld :).
Maargoed, in die prijs klasse maakt het niet veel uit voor de rest, zolang je merken als marquant mijdt zit je wel goed :).

[ Voor 22% gewijzigd door wesleytjuh op 24-11-2010 23:22 ]

• lredev
In ieder geval even de ingangsweerstand van die versterker aanpassen zodat je het maximale er uit haalt op het beschikbare voltage. Doe je dat, dan hoef je allang geen spanning meer te gaan verhogen. Icm die speakers en een leuke degelijke kist heb je echt een goed hard geluid.

Ik heb een TA2020 met gemodde ingangsweerstand in de auto en dat gaat goed hard! (voluit is echt onprettig)

Bij die yuang is dat waarschijnlijk net zo makkelijk als bij de ta2020 die ik heb.

Overigens zijn er meer redenen om voor een gelaccu te kiezen tov een autoaccu. Voor een classe D versterker is 7 Ah meer dan genoeg om echt lang te kunnen spelen en met autoaccus kom je al snel in zwaardere / duurdere categorieen. Een 7Ah gelaccu is daarom de ideale instapdrempel.

Wil je echt 2x25 watt gaan spelen dan kom je nog wel een stukje hoger dan 5A @ 12 Volt, door het verlies van de stepup, wat erg hoog is. Daarbij is het hoogst haalbare op 12V echt al heel hard. Eerst modden, dan andere avonturen is mijn advies. (Want ook al doe je ongemod op 15V haal je nog niet het maximale eruit, die classD bordjes rekenen op een hogere spanning op de line-in.

Verwijderd

hey, ik had al eerder wat gepost hier maar kreeg geen reacties. dus ga het nog een keer proberen :+

maar ik wil dus een kratradio maken met de versterker TA2024.
hebben jullie tips voor welke speakers ik moet gaan, want ik snap niet helemaal wat dat is met dat die versterker 2x 15W moet ik dan ook speaker hebben van 15W ofzo en wat is die RMS?
ik zat zelf te denken aan deze: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=372934

alvast bedankt

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2010 10:24 ]

• Japperrrr
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 10:22:
hey, ik had al eerder wat gepost hier maar kreeg geen reacties. dus ga het nog een keer proberen :+

maar ik wil dus een kratradio maken met de versterker TA2024.
hebben jullie tips voor welke speakers ik moet gaan, want ik snap niet helemaal wat dat is met dat die versterker 2x 15W moet ik dan ook speaker hebben van 15W ofzo en wat is die RMS?
ik zat zelf te denken aan deze: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=372934

alvast bedankt
lredev in "Het Krat- en Kistradio Topic [deel 10]"
Misschien dat als je dit hebt gelezen je snapt waarom je geen reacties krijgt.

• fvdberg
Japperrrr schreef op woensdag 24 november 2010 @ 21:11:
[...]
voor 20 euro kan je hele leuke luidsprekers krijgen, en of iets goed is hangt af wat je er van verwacht.
de marquant mcs-13 en mcs-16 van de kijkshop zitten online onder de 20 euro en zijn voor die prijs kwalitatief best in orde echter meer zijn ze niet waard.

die ravelands lijken me best ok, en gezien mijn ervaringen met de conrad is het meestal erg leuk spul.

tis wel zo dat de leukere speakers ietsjes duurder zijn. maar je kan geluk hebben. mijn magnats hebben 35 euro gekost in een opruiming van de mediamarkt.

@Iredev waar jij op doelt zijn de weerstanden die over de ingang staan vervangen voor 4700 ohm? al lees ik enkelen over doorsolderen.

met de ta2024 van arjan helder heb ik wel ervaring, en die had baad bij doorsolderen van die weerstanden, ook grotere condensatoren plaatsen deed hem erg goed.

als ik zo het reference design zie is het redelijk vergelijkbaar qua opbouw.

• lredev
fvdberg schreef op donderdag 25 november 2010 @ 11:10:
[...]

voor 20 euro kan je hele leuke luidsprekers krijgen, en of iets goed is hangt af wat je er van verwacht.
de marquant mcs-13 en mcs-16 van de kijkshop zitten online onder de 20 euro en zijn voor die prijs kwalitatief best in orde echter meer zijn ze niet waard.

die ravelands lijken me best ok, en gezien mijn ervaringen met de conrad is het meestal erg leuk spul.

tis wel zo dat de leukere speakers ietsjes duurder zijn. maar je kan geluk hebben. mijn magnats hebben 35 euro gekost in een opruiming van de mediamarkt.
Eens. Een beetje degelijk auto speaker kost gewoon wat, maar dat neemt niet weg dat je met die ravelands, marquants et cetera niet ongelovelijk veel lol kan hebben. Prima voor kist/krat 1.0 ;) Snel genoeg begin je aan 2.0 ;)
@Iredev waar jij op doelt zijn de weerstanden die over de ingang staan van 20k vervangen voor 10k? al lees ik enkelen over doorsolderen.

met de ta2024 van arjan helder heb ik wel ervaring, en die had baad bij doorsolderen van die weerstanden , ook grotere condensatoren plaatsen deed hem erg goed.

als ik zo het reference design zie is het redelijk vergelijkbaar qua opbouw.
ja, ik soldeer over de 20k een 4k7 (dus parallel) waardoor er effectief 3k8 (ongeveer) overblijft. Hiermee krijg je wel iets ruis & kan ik de versterker met mijn HTC net over belasten (in de auto met dus +/- 14VDC voeding)

• fvdberg
ok, ja 3k8 is erg weinig in verhouding met de 20k. de ta2024 chip kon je letterlijk laten breken zonder weerstand als deze zware luidsprekers aanstuurde op 14.4 volt (is me 2x gebeurt)

de 3k8 is dus nog een veilige waarde, ik snap de keuze hiervoor. deze zal ik dus ook toepassen op mijn bordje als ie binnen is :) al zal ik hem anders doen gezien mijn ervaringen met de ta2024.
ik ga eerst de smd weerstanden verwijderen en er variabele voor terugplaatsen. dit geeft iets meer controle.

ik ga hier 0- 25 k ohm voor nemen.

[ Voor 44% gewijzigd door fvdberg op 25-11-2010 11:56 ]

• wesleytjuh
fvdberg schreef op donderdag 25 november 2010 @ 11:44:
ok, ja 3k8 is erg weinig in verhouding met de 20k. de ta2024 chip kon je letterlijk laten breken zonder weerstand als deze zware luidsprekers aanstuurde op 14.4 volt (is me 2x gebeurt)

de 3k8 is dus nog een veilige waarde, ik snap de keuze hiervoor. deze zal ik dus ook toepassen op mijn bordje als ie binnen is :) al zal ik hem anders doen gezien mijn ervaringen met de ta2024.
ik ga eerst de smd weerstanden verwijderen en er variabele voor terugplaatsen. dit geeft iets meer controle.

Neem je wel een logaritmische?

Verwijderd

maar moeten mijn speakers dan 15W RMS hebben of niet want ik zie het echt niet staan hoor
Japperrrr schreef op donderdag 25 november 2010 @ 10:49:
[...]

Misschien dat als je dit hebt gelezen je snapt waarom je geen reacties krijgt.

• fvdberg
waarom zou je er geen lineaire weerstand voor gebruiken? je stelt hem toch eenmalig in op een vaste waarde waarbij de bron de versterker net niet overstuurt?

hij hoeft geen volume te regelen. daarvoor heeft de 2020 mkIII zelf al een potmeter op de print zitten
er gaan gewoon 2 Potmeters 10mm liggend - 0 -25 Kilo Ohm op ipv de 20 K weerstand.deze stel ik aan de multimeter in.op de gewenste waarde. voordeel is dat deze hierdoor variabel is geworden.

• Japperrrr
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 20:53:
maar moeten mijn speakers dan 15W RMS hebben of niet want ik zie het echt niet staan hoor
[...]

Verwijderd

heb het 3x over geleze maar alleen dit staat er: dB/1W/1m maar leg dat uit dan want ik snap het niet (ben pas 15 jaar dus)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2010 22:21 ]

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 22:19:
heb het 3x over geleze maar alleen dit staat er: dB/1W/1m maar leg dat uit dan want ik snap het niet (ben pas 15 jaar dus)
[...]
Het aantal decibel geproduceerd bij een vermogen van 1 Watt gemeten op 1 meter afstand :). Kort samengevat, hoe hoger dat getal, hoe harder je kan met hetzelfde vermogen. Bij kratradio's is het aangeraden om speakers met toch minimaal 90dB/W te nemen.

15 is geen excuus, op die leeftijd was ik ook al volop bezig hiermee :P.

[ Voor 16% gewijzigd door wesleytjuh op 25-11-2010 22:27 ]

• lredev
@ Die lange 1

Voor een kratradio kan je heel grof aanhouden: groter is beter :-)

Ik raad je aan gewoon even lekker door het topic of een voorgaande heen te lezen, het duurt even maar he tis best leuk, tenminste dat vind ik :+ en je leert er een hoop van.

Een versterker die 15Watt kan leveren kan je beter niet voluit laten spelen op speakers die 10W rms kunnen verdragen.

Elke versterker ongeacht het maximale vermogen kan zo'n beetje elke speaker laten doorbranden.

NAgenoeg elke versterker kan met nagenoeg elke speaker combinatie een leuk geluid weer geven.

Zinniger: Pak autospeakers (4Ohm) met een leuke diameter (16cm of meer) en bij voorkeur met een rendement van 90 dB/1m/1w of meer: bouw ze in een stevige houten kist. sluit de boel goed aan en zorg bij het afspelen dat het geluid niet vervormd. Dan kan het heel hard, en het heel lang volhouden.

Dit is al heel vaak genoemd in alle voorgaande topics en daarom reageert men daar een beetje laconiek op. De vraag stellen betekend dat je niet hebt willen lezen. Als je voor de grap eens kijkt hoe vaak sommige namen in de topics voorkomen met duidende teksten, dan begrijp je wellicht dat inzet gewaardeerd wordt.

Verwijderd

ok, bedankt. ik ben ook al een tijdje bezig maar ik wil eerst alles zeker weten voordat ik zomaar iets in elkaar zet dat het vervolgens niet doet. maar bij deze speakers op conrad http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=378218 staat er: max belastbaar heid 400W en RMS-belastbaarheid 170W ( ik snap die RMS niet, wat is dat?)kan ik dat dan gewoon aansluiten op een TA2024 of is er dan te veel vermogen verlies? (als dat zo is welke speakers raad je me aan ?)
wesleytjuh schreef op donderdag 25 november 2010 @ 22:26:
[...]

Het aantal decibel geproduceerd bij een vermogen van 1 Watt gemeten op 1 meter afstand :). Kort samengevat, hoe hoger dat getal, hoe harder je kan met hetzelfde vermogen. Bij kratradio's is het aangeraden om speakers met toch minimaal 90dB/W te nemen.

15 is geen excuus, op die leeftijd was ik ook al volop bezig hiermee :P.

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2010 @ 22:40:
ok, bedankt. ik ben ook al een tijdje bezig maar ik wil eerst alles zeker weten voordat ik zomaar iets in elkaar zet dat het vervolgens niet doet. maar bij deze speakers op conrad http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=378218 staat er: max belastbaar heid 400W en RMS-belastbaarheid 170W ( ik snap die RMS niet, wat is dat?)kan ik dat dan gewoon aansluiten op een TA2024 of is er dan te veel vermogen verlies? (als dat zo is welke speakers raad je me aan ?)
[...]
RMS is het continu belastbaar vermogen, om dat getal gaat het! max belastbaarheid of piekvermogen is zoals de naam al verklapt, het vermogen wat de speaker voor zeer korte duur aan kan. Eigenlijk zegt het piekvermogen helemaal niks :).

Een TA2024 levert 2x15W, speakers van 170W zullen werken, alleen je zal niet het maximale eruit halen natuurlijk. Maar neem maar aan, met een modded TA2024 ga je hard zat!
Zoals lredev al zei boven mij, ga opzoek naar autospeakers met een flinke diameter en een hoog rendement(minimaal 90dB/W) en je komt al een heel eind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat ik het snap, dus als ik speakers met 50W RMS koop zullen deze nog beter gaan dan die van 170W op de TA2024?
wesleytjuh schreef op donderdag 25 november 2010 @ 22:56:
[...]

RMS is het continu belastbaar vermogen, om dat getal gaat het! max belastbaarheid of piekvermogen is zoals de naam al verklapt, het vermogen wat de speaker voor zeer korte duur aan kan. Eigenlijk zegt het piekvermogen helemaal niks :).

Een TA2024 levert 2x15W, speakers van 170W zullen werken, alleen je zal niet het maximale eruit halen natuurlijk. Maar neem maar aan, met een modded TA2024 ga je hard zat!
Zoals lredev al zei boven mij, ga opzoek naar autospeakers met een flinke diameter en een hoog rendement(minimaal 90dB/W) en je komt al een heel eind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 07:26:
ik denk dat ik het snap, dus als ik speakers met 50W RMS koop zullen deze nog beter gaan dan die van 170W op de TA2024?
[...]
Nee. Speakers zijn géén aantal watts. Ze kunnen kunnen een bepaald aantal Watt verdragen. Het richtgetal is daarbij dus die xx Watt RMS. Het rendement van de speaker bepaald hoeveel geluid eruit komt bij een bepaald aantal Watt.

Een simpele richtlijn is al dat doorgaans grotere speakers, een groter rendement hebben. Daarbij zal je doorgaans zien dat grotere autospeakers een hogere belastbaarheid hebben. Zelfs het RMS belastbaarheid wat hierbij genoemd moet je met een korrel zout nemen. Goedkope merken (marquant) weten zelf helemaal niets van hun speakers. Alle getallen zijn gebasseerd op marketingtechnische overwegingen ;)

Het te leveren vermogen van je versterker en de belastbaarheid van je speakers zegt eigenlijk erg weinig over het resultaat in geluid dat je zal krijgen. Andere getallen zijn daarin belangrijker.

Die boschman speakers die je linkt zullen je aardig dicht in de buurt brengen van het maximaal haalbare volume in een krat- of kistradio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
@die lange1
Misschien dat dit wat is:
http://shop.conrad.nl/aut...wluidsprekers/379941.html
http://shop.conrad.nl/aut...wluidsprekers/371249.html

Maar als je de mogelijkheid hebt grotere speakers te nemen kun je daar beter naar op zoek gaan denk ik. Ik heb even snel gezocht op Conrad dus het is slechts een begin, maar ik kon zo gauw voor een redelijke prijs geen grotere vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Japperrrr schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 08:53:
@die lange1
Misschien dat dit wat is:
http://shop.conrad.nl/aut...wluidsprekers/379941.html
http://shop.conrad.nl/aut...wluidsprekers/371249.html

Maar als je de mogelijkheid hebt grotere speakers te nemen kun je daar beter naar op zoek gaan denk ik. Ik heb even snel gezocht op Conrad dus het is slechts een begin, maar ik kon zo gauw voor een redelijke prijs geen grotere vinden.
Let er wel op, die JBL is maar één stuk en dus geen paar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 21:36
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 11:12:
[...]

Let er wel op, die JBL is maar één stuk en dus geen paar ;)
Denk dat het nu wel duidelijk is allemaal. ;) De normale autospeakers bij Conrad zijn gewoon per twee hoor (uitgezonderd enkele subwoofers e.d.) 1st betekent in dit geval ook '1 paar'. Er was in een vorig topic wel eerder iemand die dacht dat hij er maar 1 zou krijgen, vervolgens zat hij met 4 speakers. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
toch lijkt het me ook wel gaaf om echt hifi kwaliteit in zo'n kistje te maken.. berekende klankkasten,...

een stel visaton ws130 breedbanders met visaton dtc-80 dome tweeters en goed filterwerk er achter is goed aan te sturen op 15 watt rms en mits goed gebouwd zal dit echt goed klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou, erg bedankt allemaal, k ga het is proberen( en de spullen krijg ik natuurlijk van sinterklaas 8)7 )

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2010 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar

Ziglar

humulus lupulus

Hallo allemaal
Nogmaals een vraagke....
ik heb een ta2024 Modded op 2 gel accu's.
deze laad ik op via een auto aansteker direct naar de batterijen. M.B.V. wat schakelaartjes is het onmogelijk om de versterker direct op de auto aansluiting te zetten.
als de auto aanstaat levert deze 13,8Volt. en hierbij laden de accu's dan ook op.

Nu heb ik ze een tijdje aangesloten gehouden tijdens het rijden en komt er 13,06 volt uit de accu's, echter de muziek begint te kraken na het verhogen van de volume( via een simpel telefoontje).
enig idee wat er hier fout gaat?

Groet
Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
basdejongg schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 16:25:
Hallo allemaal
Nogmaals een vraagke....
deze laad ik op via een auto aansteker direct naar de batterijen. M.B.V. wat schakelaartjes is het onmogelijk om de versterker direct op de auto aansluiting te zetten.
als de auto aanstaat levert deze 13,8Volt. en hierbij laden de accu's dan ook op.

Nu heb ik ze een tijdje aangesloten gehouden tijdens het rijden en komt er 13,06 volt uit de accu's, echter de muziek begint te kraken na het verhogen van de volume( via een simpel telefoontje).

Groet
Bas
Ik denk dat je versterker te weinig vermogen heeft of dat je speakers niet met het wattage om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
basdejongg schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 16:25:
Hallo allemaal
Nogmaals een vraagke....

Groet
Bas
Dit kan vele oorzaken hebben eigenlijk.
  • Je versterker zit op zijn max/ingangs signaal te hoog.
  • Je speakers kunnen het niet aan.
  • De kwaliteit van de muziek is slecht.
  • De klankkast zorgt voor hoorbare trillingen bij hoge volumes.
Let je wel op de maximale laadstroom van je accu's trouwens? Ook moet je oppassen dat je de accu's niet met een te hoge spanning laadt, een dynamo wilt nogal eens hogere spanningen produceren dan aan te raden is voor gelaccu's.
Het is het beste om een gelaccu te laden met 0.1* de capaciteit, in jouw geval dus 0.1*(2*7) = 1.4A.
Ik weet niet hoeveel stroom een sigaretten aansteker levert maar het is aan te raden om met niet teveel boven die 1.4A te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
wesleytjuh schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 19:20:
[...]

Dit kan vele oorzaken hebben eigenlijk.
  • Je versterker zit op zijn max helemaal aan/ingangs signaal te hoog.
  • Je speakers kunnen het niet aan.
  • De kwaliteit van de muziek is slecht.
  • De klankkast zorgt voor hoorbare trillingen bij hoge volumes.
Let je wel op de maximale laadstroom van je accu's trouwens? Ook moet je oppassen dat je de accu's niet met een te hoge spanning laadt, een dynamo wilt nogal eens hogere spanningen produceren dan aan te raden is voor gelaccu's.
Het is het beste om een gelaccu te laden met 0.1* de capaciteit, in jouw geval dus 0.1*(2*7) = 1.4A.
Ik weet niet hoeveel stroom een sigaretten aansteker levert maar het is aan te raden om met niet teveel boven die 1.4A te laden.
volgens mij zit daar doorgaans een 25 A zekering achter :P Loopt ook behoorlijk dikke draad heen.

Wesley, weet jij of een zelf te knutselen 0,6 A stroom limiter te maken is voor in de auto? Ik wil namelijk de mogelijkheid in de auto hebben om mijn versterker van het stroom cirquit te scheiden (2 gel-accus om beurten laden / afspelen, op normaal luister volume gaat dat ongeveer even snel :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lredev schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 10:05:
[...]

volgens mij zit daar doorgaans een 25 A zekering achter :P Loopt ook behoorlijk dikke draad heen.

Wesley, weet jij of een zelf te knutselen 0,6 A stroom limiter te maken is voor in de auto? Ik wil namelijk de mogelijkheid in de auto hebben om mijn versterker van het stroom cirquit te scheiden (2 gel-accus om beurten laden / afspelen, op normaal luister volume gaat dat ongeveer even snel :) )
Hmm, zoek even een schematje met de L200, die is perfect geschikt als accu-lader, met 2 weerstanden stel je al de spanning en maximale stroom in :). Dan zorg je er ook gelijk voor dat je met een niet te hoge spanning laadt. Overigens zijn er vele manieren om stroom te begrensen, gewoon even zoeken op current limiter. Maar ik denk dat die L200 wel ideaal is, en nog eens erg simpel op te bouwen ook.

Ik moet trouwens echt weer eens verder met de HKS, erg irritant als er steeds iets belangrijks tussendoor komt waardoor je het steeds weer opnieuw moet oppakken. Ik heb nog wel een paar punten die ik je nog wel mail ;).

[ Voor 10% gewijzigd door wesleytjuh op 27-11-2010 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
@Wesley,
Volgens mij gaat dat niet werken. Ik vond deze post, waar ik initieel wel gelukkig van werd, maar al lezende onderstaande tegen kwam.
The L200 needs an input voltage that is at least 2v higher than the output to be able to yield the full rated output.
Aangeziend de dynamo zo rond de 14VDC afgeeft kom ik op een effectieve laadstroom van 12VDC (Als ik de D1 weg zou laten, wat ook niet aan te raden is...) Nu is effieciency niet mijn main concern hierin, dus een onzuinig booster cirquitje zou wellicht uitkomts bieden, is zoiets simpel (en cheappp ;) ) mogelijk denk je?

[ Voor 29% gewijzigd door lredev op 27-11-2010 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 15:48

Stekeltje

Nothing to see here move along

-

[ Voor 112% gewijzigd door Stekeltje op 27-11-2010 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
lredev schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 16:11:
@Wesley,
Volgens mij gaat dat niet werken. Ik vond deze post, waar ik initieel wel gelukkig van werd, maar al lezende onderstaande tegen kwam.

[...]

Aangeziend de dynamo zo rond de 14VDC afgeeft kom ik op een effectieve laadstroom van 12VDC (Als ik de D1 weg zou laten, wat ook niet aan te raden is...) Nu is effieciency niet mijn main concern hierin, dus een onzuinig booster cirquitje zou wellicht uitkomts bieden, is zoiets simpel (en cheappp ;) ) mogelijk denk je?
Je hebt helemaal gelijk! Even overheen gekeken, ik was net wakker :z, ik zal zo eens naar een andere oplossing kijken.

Waar je naar zou kunnen kijken is een low Dropout regulator.
Wikipedia: Low-dropout regulator
Ik zal hier vanavond even wat dieper op in gaan, ben op het moment niet thuis ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
fvdberg schreef op donderdag 25 november 2010 @ 11:44:

zojuist informatie van de verkoper gehad. de yuanjing MKIII heeft de modificatie die ik zelf voorstelde al.
deze heeft een variabele 50 k ohm weerstand over de ingang. even goed terug regelen naar 3k8 aan de multimeter zou genoeg moeten zijn dus.

Afbeeldingslocatie: http://www.kcheungshop.com/iwannebuy/pics/b_audio_board_hifi_ta2020_04.jpg

helaas is deze nog steeds per post onderweg,en ook de accu is nog niet binnen. ik kan dus nog niet beginnen aan het projectje :( maar we houden hoop :) t begint steeds leuker te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar

Ziglar

humulus lupulus

lredev schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 10:05:
[...]

zover ik weet zit er een normaal een 35a zekering in, en levert een dynamo zo'n 30a per uur. veel te veel zoals ik dus al zie. Daarom ben ik bezig een lader te maken die ongeveer 1,5a levert op 13 a 13,8 volt. een 230 naar 12v heb ik besteld bij kratradio.nl dus ik ga deze vastmaken in het krat en solderen aan de accu aansluiting zegmaar. moet enkel nog wel een dpdt schakelaar met II-0-I standen hebben..

btw er bestaat toch een tester voor het testen van gelaccu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook een leuk dingetje gebouwd.
Moeten nog wel een paar dingen bijgemaakt worden zoals een goede output voor extra speakers, juiste lader voor de accu's, en nog een paar leuke kleine dingetjes. Komt wel een best geluid uit.Afbeeldingslocatie: http://94.100.120.166/1159150001-1159200000/1159150201-1159150300/1159150245_6_LjuI.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://94.100.124.35/1159900001-1159950000/1159923101-1159923200/1159923169_6_8OEN.jpeg

Grtz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:35
Wat specs mogen wel hoor! Ziet er goed uit, maar ik vraag me af waarom je dat deurtje erin gemaakt hebt? Ter bescherming van je autoradio ofzo of om makkelijk in de kist te kunnen? Ik krijg een beetje een koelkast idee nu :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
ik had er persoonlijk wat flightcase beslag tegen aan gegooit, dat aluminium hoekprofiel lijkt me vlijmscherp zo. een hoekstuk er op lijkt me geen overbodige luxe.

ook had ik daar misschien een stuk rubber tussen gezet in de rand en had ik dat gat niet in de deksel gemaakt. hooguit met plexiglas.
ook had ik waterdichte speakers gebruikt

je design zou ik namelijk gebruiken voor een waterdichte kist voor op een scoutingkamp/zeeverkenners

[ Voor 11% gewijzigd door fvdberg op 03-12-2010 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Bartske, Waarom, tja ik vondt dit wel wat hebben, nu ik hem zo af en toe gebruik vraag ik het me ook af want heel praktisch is het niet.

@fvdberg, Ik heb alles in verstek gezaagd en de verbindingen sloten niet helemaal aan. Flightcase beslag is inderdaad ook wel nice! Voor het volgende model!

Kijk dat is het verschil tussen jou en mij;) ik ben geen WaterScout die op een Vlet muziek nodig heeft, Deze LandScout heeft geen waterdichte voorzieningen nodig! Maar het had gekund ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zow mijn kistje schiet ook al op wat ik nu al heb is 2 boschman titan speakers de bekende marquant mca 200
2x 7ah gell accu en een uitgeholde bierkrat en wat hout en nu nog wachten op me voltmeter die ik op kratradio.nl heb gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fvdberg schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 10:52:
ik had er persoonlijk wat flightcase beslag tegen aan gegooit, dat aluminium hoekprofiel lijkt me vlijmscherp zo. een hoekstuk er op lijkt me geen overbodige luxe.

ook had ik daar misschien een stuk rubber tussen gezet in de rand en had ik dat gat niet in de deksel gemaakt. hooguit met plexiglas.
ook had ik waterdichte speakers gebruikt

je design zou ik namelijk gebruiken voor een waterdichte kist voor op een scoutingkamp/zeeverkenners
Waterdicht krijg je geen enkele radiokist (mits je voor de 1 keer dicht en nooit meer open-optie gaat). Mijn radiokist is wel spatwaterdicht, maar ik heb gewoon dood normale speakers gebruikt. Deze hebben trouwens al menig waterdruppel gezien. Als het regende liet ik m'n kist gewoon doorspelen. Of de kwaliteit er van achter uit is gegaan daar kan ik niet erg veel op zeggen. Hij doet het nog prima en er komt een degelijke dreun uit.

Maar mijn kist heeft in de loop der tijd wel wat gebruikers sporen gekregen. Niet dat ik het zonde vind, het blijft in mijn ogen gewoon een gebruiksvoorwerp. En ja, je spreekt hier met een waterscout die in middels bij de Loodsen-club hoort. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2010 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 19:43:
[...]

Waterdicht krijg je geen enkele radiokist (mits je voor de 1 keer dicht en nooit meer open-optie gaat). Mijn radiokist is wel spatwaterdicht, maar ik heb gewoon dood normale speakers gebruikt. Deze hebben trouwens al menig waterdruppel gezien. Als het regende liet ik m'n kist gewoon doorspelen. Of de kwaliteit er van achter uit is gegaan daar kan ik niet erg veel op zeggen. Hij doet het nog prima en er komt een degelijke dreun uit.

Maar mijn kist heeft in de loop der tijd wel wat gebruikers sporen gekregen. Niet dat ik het zonde vind, het blijft in mijn ogen gewoon een gebruiksvoorwerp. En ja, je spreekt hier met een waterscout die in middels bij de Loodsen-club hoort. ;)
Ik ben bezig met een projectje met munitiekistjes met waterproof speakers, en dat wordt toch echt wel waterdicht. De speakers vast met siliconenkit en de deksel is waterdicht sluitend. Het is gelijk een mooie plek om je telefoon op te bergen op de boot en voor op de boot gaat het meer dan hard genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

lredev schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 21:34:
[...]

Ik ben bezig met een projectje met munitiekistjes met waterproof speakers, en dat wordt toch echt wel waterdicht. De speakers vast met siliconenkit en de deksel is waterdicht sluitend. Het is gelijk een mooie plek om je telefoon op te bergen op de boot en voor op de boot gaat het meer dan hard genoeg.
Aan de ene kant heb ik dan zoiets van ja veilig ja... Aan de andere kant zou je ook kunnen stellen: "goh wat ben ik toch blij dat ik nog gebeld kan worden mocht mijn telefoon in zijn duikerskistje op de boden van de zee belanden..." :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11-2022
Blue-Tiger schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 01:59:
[...]

Aan de ene kant heb ik dan zoiets van ja veilig ja... Aan de andere kant zou je ook kunnen stellen: "goh wat ben ik toch blij dat ik nog gebeld kan worden mocht mijn telefoon in zijn duikerskistje op de boden van de zee belanden..." :9
Enig idee waarom er aan sleutels van een boot een bol kurk zit? :+
En ik neem aan dat Levi ook wel iets verzint zodat het munitiekistje blijft drijven ;)
Tip: Systeem van een reddingsvest, als het in contact komt met water dat er een lampje gaat branden, zo iets is vast wel op een waterdichte radiokist te maken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

fterheide schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 15:08:
[...]

Enig idee waarom er aan sleutels van een boot een bol kurk zit? :+
En ik neem aan dat Levi ook wel iets verzint zodat het munitiekistje blijft drijven ;)
Tip: Systeem van een reddingsvest, als het in contact komt met water dat er een lampje gaat branden, zo iets is vast wel op een waterdichte radiokist te maken 8)
Nooit geweten van die kurk :9 Maar vrij logisch is het wel :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Haha ja, ach in een bootje moet je weleens wat dierbaars te water laten :P Maar inderdaad, zoiets maak je met een touwtje vast oid.. Daarbij, haventjes zijn meestal niet zo diep ;). Het waterdichte is ook niet zozeer voor in het water vallen maar meer voor het buiswater wat de boot in komt, regen etc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 19:43:
[...]

Waterdicht krijg je geen enkele radiokist (mits je voor de 1 keer dicht en nooit meer open-optie gaat).
tuurlijk mwel, kwestie van in verstek zagen en goed verlijmen, en je deksel dicht klemmen met een rubber.

als speakers kan je waterdichte exemplaren gebruiken van bijvoorbeeld kenwood, jvc, visaton of boschmann
die er schroeven/ kitten of en je bent zeker weten waterdicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1172
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-02-2022
Hallo allemaal!!

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik ontopic was, nu alweer deel 10 :9

Voor de mensen die mij niet kennen; dit is mijn speakerkist:
Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/5391/foto0098l.jpg

Ik heb hem nu een halfjaar uitvoerig kunnen testen en gebruiken en hij bevalt voor 100% :D
Echt een top investering wat betreft tijd en geld!

Nu ben ik echter aan het denken over een aanvulling; een subwoofer-unit in dezelfde stijl. De bedoeling is dan m'n huidige speakerkist op de subwooferkist te kunnen zetten en dat het een beetje 1 geheel wordt.
Nu komt er binnekort op SK een actie met allemaal units voor zelfbouwspeakers (TIP!) met oa. deze subwoofer:

Afbeeldingslocatie: http://www.rumoh.nl/data/articles/images/b_198.jpg
Specs: http://www.rumoh.nl/index...n=article&aid=198&lang=NL

Om deze aan te sturen heb ik dus een mono-versterker nodig denk ik.. (als ik ervoor kies 2 subwoofers te gebruiken :9~ volstaat een ta2024 ook wel denk ik :P) Maar nu even de vraag; hoe kan ik de subwooferkist eenvoudig (dus 1 a 2 kabels, voor geluid en voeding) aan mijn bestaande speakerkist koppelen?

De subwooferkist wil ik in principe alleen vullen met een subwoofer, versterker, br-poort en de aansluitingen.
Graag jullie ideeën, meningen, fantasieën; alles is welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door martijn1172 op 05-12-2010 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:50
martijn1172 schreef op zondag 05 december 2010 @ 16:40:
........

Om deze aan te sturen heb ik dus een mono-versterker nodig denk ik.. (als ik ervoor kies 2 subwoofers te gebruiken :9~ volstaat een ta2024 ook wel denk ik :P) Maar nu even de vraag; hoe kan ik de subwooferkist eenvoudig (dus 1 a 2 kabels, voor geluid en voeding) aan mijn bestaande speakerkist koppelen?

De subwooferkist wil ik in principe alleen vullen met een subwoofer, versterker, br-poort en de aansluitingen.
Graag jullie ideeën, meningen, fantasieën; alles is welkom!
Voor voeding en signaal is het misschien mogelijk om een 4 polige stekker te gebruiken, bijv campingstekker of telefoon stekker? ;) ik opper ook maar ff een id hoor;)

en weet niet of je veel wilt aanpassen aan je bestaande kist, maar dan zou je het miss ook leuk kunnen weg werken i.v.m. niet gebruiken van je sub kist ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
bij een subwoofer zou ik wel een een passief filter tussen de lijningang en de versterker plaatsen. en gebruik hiervoor een voorversterker of potmeter zodat je hem kan regelen.

een extra accu is misschien ook wel lekker als het toch een los unit kiest

qua stekkers: je hebt 5 polige XLR stekkers.. pin 4 en 5 hebben geen toewijzing volgens de standaard
staat professioneel en pin 4/5 kan je voor voeding gebruiken zwaar genoeg voor een ta2024 :)

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jurjen-
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-10-2023
De voeding en signaal kunnen niet door de zelfde kabel, tenzij elke pool apart afgeschermd is. Aangezien de voeding voor inductie zorgt en dit zorgt weer voor stroom door de signaal kabel. Wat ruis veroorzaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
-Jurjen- schreef op maandag 06 december 2010 @ 12:14:
De voeding en signaal kunnen niet door de zelfde kabel, tenzij elke pool apart afgeschermd is. Aangezien de voeding voor inductie zorgt en dit zorgt weer voor stroom door de signaal kabel. Wat ruis veroorzaakt
dat klopt. al vraag ik me af of je dit al hoort bij dergelijk laag voltage/amperage als dat een t2024 verbruikt.

mocht je het zekere voor het onzekere willen nemen: dit kan je oplossen door een voedings kabel van de gewenste dikte en een afgeschermde dubbele audiokabel in een stukje krimpkous te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door fvdberg op 06-12-2010 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eko990
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-12-2021
Zou je een Ta2024 aan de Pre-out van een autoradio kunnen aansluiten, zodat je niet de versterker van de radio gebruikt maar de Ta2024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:50
@ martijn1172

Ik weet niet wat de bedoeling is wat voor versterker je wilt gaan gebruiken, een ta2024 of een monoblokje oid.. maar als je die versterker bij in je "normale" kist plaatst is alleen een 2 of 4 polige stekker nodig voor je sub, of zoals een collega van me had die had een monoblokje er bij in en die had dus 1 sub, maar gebruikte wel een 4 polige stekker, Pool A was de + van de luidspreker, Pool B de - van de luidspreker, en pool C & D had hij onderling verbonden als een soort schakelaar, dus zodra de sub werd aangesloten kreeg de versterker ook pas voeding.
Hij zei dat hij vrijwel geen last had van ruis, maar ik zal hem vragen of hij er foto's van heeft, dan kan ik die misschien hier posten. (hij gebruikte btw een gewone telefoonstekker)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 08:30
Bij kratradio de TDA 2024 besteld. helaas komt deze niet op tijd binnen door de TNT post staking.

Project waar deze in gebruikt moet worden moet vrijdag af zijn want deze staat zaterdag op een beurs.

Dus even noodkreet heeft iemand/weet iemand een TDA2024 te koop of te leen. Tweedehands nieuw het maakt allemaal niet uit. Graag in de buurt van Nijmgen, Den Bosch, Tiel of Utrecht.

Post hier op het forum als je wat weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

flipje81 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 08:58:
Bij kratradio de TDA 2024 besteld. helaas komt deze niet op tijd binnen door de TNT post staking.

Project waar deze in gebruikt moet worden moet vrijdag af zijn want deze staat zaterdag op een beurs.

Dus even noodkreet heeft iemand/weet iemand een TDA2024 te koop of te leen. Tweedehands nieuw het maakt allemaal niet uit. Graag in de buurt van Nijmgen, Den Bosch, Tiel of Utrecht.

Post hier op het forum als je wat weet.
Houten, dichtbij Utrecht. (~ 10 km) Het project waar deze deel van uitmaakt staat al een tijdje ongebruikt dus je kunt mijn TA-2024 (modded btw...) best wel even lenen. Laat maar weten via het forum of DM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 08:30
Blue Tiger pm voor jou!
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Voordat je "beginnersvragen" stelt, lees de eerste post van het topic door.
  • Haal je post door een spelchecker heen voordat je het post!
  • Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed.
  • Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink