Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.463 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:48
Raven schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 17:52:
[...]

HMC23 idd.

De ketel heeft als bouwjaar '96, deze is dan waarschijnlijk ~3-5j voor wij hier kwamen te wonen geplaatst.

Hmm okee, en ik mag zelf dat ding zelf vervangen? Hopelijk krijg ik een eventuele nieuwe dan werkend, de bedrading achter 't ding zal wel antiek zijn....
pssst.... per ongeluk er tegen aan stoten / afstoten met stofzuigen? ;)
enne denk er aan: dat ding bevat een kwik-schakelaar, dus wel bij chemisch afval!

tip2: vaak met feestdagen (vaderdag, moederdag, pasen/hemelvaart whatever) zijn er vaak wel goede modulerende thermostaten met korting(bonnen) te vinden.
en typefout van mijn zijde: het hoeft GEEN klokthermostaat te zijn om te kunnen moduleren. Een eenvoudige Honeywell Round Modulation zou al de job kunnen doen : iets modernere look :)

klokthermostaat is soms makkelijker voor sommige huishoudens. Afhankelijkheid: het leefpatroon :)

en: op cvtuning.nl staat eea over de thermostaat op 15-16 graden houden in de nacht, of juist helemaal naar 10-12 graden (' antivorst' ) schroeven. Afkoeling van huis loopt trager naarmate tmepratuurvershcil afneemt... anders kan de CV alsnog hele nacht door-sudderen...

[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 24-06-2011 20:16 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 16:02
Raven schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 17:52:
[...]

HMC23 idd.

De ketel heeft als bouwjaar '96, deze is dan waarschijnlijk ~3-5j voor wij hier kwamen te wonen geplaatst.

Hmm okee, en ik mag zelf dat ding zelf vervangen? Hopelijk krijg ik een eventuele nieuwe dan werkend, de bedrading achter 't ding zal wel antiek zijn....
Als je een modulerende thermostaat koopt, zorg dan dattie 'OpenTherm' spreekt, dat verstaat je ketel (wel ff checken in de handleiding). En waarschijnlijk moet je op de ketel ergens een schakelaartje overhalen of de draden iets anders aansluiten zodat de aansturing goed gaat. Signaal kan gewoon over de bestaande 2 draadjes.
Zelf heb ik een Agpo Econpact 27 gehad met zo'n honeywell kwik-aan-uit-thermostaat en die vervangen door een Honeywell Chronotherm Vision. Zelf gedaan, handleiding goed lezen en klaar was Karel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en karel had weer kneiter veel zon vandaag, en zeewind eroverheen....mijn 2100tl staat nu te tikken als een oude oliekachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
@raven
je ketel ondersteunt openterm.
dus bovenstaande tip klopt.
Honeywell Round Modulation werkt.
de betere bouwmarkten verkopen ze gewoon voor een paar 10tjes.

het zijn maar 2 draadjes. een rode en een witte dacht ik.
als je ze verkeert aansluit is er niks aan de hand.
dan werkt het niet maar kun je ze gewoon omdraaien en werkt het wel.

succes.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 24-06-2011 21:32 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 16:04
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 17:49:
En hoeveel zou ik ongeveer besparen per jaar, in mijn situatie gerekend? Of per m2 isolatie. Hoeveel procent van het gas wordt normaal gesproken gebruikt voor verwarmen?
Dat is wel wat lastig te zeggen, maar er is zo'n onderzoek dat in zo'n beetje iedere offerte geciteerd wordt als €10,- per m2. Maar laat het €8,- +/-50% per m2 zijn... Dat is dan 8*22 = €176,- +/-50% per jaar.

Maar war ik eerder al zei: probeer de buren mee te krijgen!
Dat is ook gunstig voor de isolatiewaarde, want als de spouw van de buren leeg is verlies je daar ook warmte aan, dus niet alleen omdat het gunstig is voor de kosten.

[ Voor 13% gewijzigd door Paul C op 24-06-2011 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
@Raven:

Let op: volgens pagina 14 van de handleiding heb je een OpenTherm interface nodig op je ketel om een OpenTherm thermostaat aan te kunnen sluiten. Die interface zit standaard niet op de ketel gemonteerd (in de handleiding staat een artikelnummer). Controleer even of die interface ingebouwd is voordat je een OpenTherm thermostaat koopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 21:28:
en karel had weer kneiter veel zon vandaag, en zeewind eroverheen....mijn 2100tl staat nu te tikken als een oude oliekachel
mwah, ik klaag niet. vandaag 11,4 KWh volgens Plugwise (kreeeg net een updat te verwerken trouwens) ondanks de dikke buien van vanmorgen.
Beste dag dit jaar was 9 juni met 14 KWh.
Helaas verwerkt Sonnenertrag mijn data niet goed waardoor de stats niet kloppen, maar dit jaar tm vandaag zit ik op 639 KWh/KWp voor de combinatie 1880Wp op de SB2100TL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 10:43
Ik zeg niet dat te dicht bij het probleem IS, maar KAN zijn.
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 20:07:
[...]

Wikipedia: RTS/CTS
de circle plus kan dus draadloos en als scheidsrechter heel goed zijn werk doen
Ik had het niet over 2 zenders die tegelijk zenden maar over een 'te hard' signaal voor je ontvanger. Zet je versterker maar eens voluit en kijk hoe helder het geluid nog klinkt. Of zet een extra antenne versterker voor je tv die al goed signaal heeft. Maar allemaal succes ermee, ik probeerde alleen maar te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Karelprior schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:09:
[...]

mwah, ik klaag niet. vandaag 11,4 KWh volgens Plugwise (kreeeg net een updat te verwerken trouwens) ondanks de dikke buien van vanmorgen.
Beste dag dit jaar was 9 juni met 14 KWh.
Helaas verwerkt Sonnenertrag mijn data niet goed waardoor de stats niet kloppen, maar dit jaar tm vandaag zit ik op 639 KWh/KWp voor de combinatie 1880Wp op de SB2100TL
Kijk maar uit met die update, ik heb hem gister gedaan en voor het eerst sinds tijden mis ik vandaag een uur data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:27

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Vanmorgen een mail ontvangen van greenchoice mbt rerugleveren door de nul. Ik heb duidelijkheid gevraagd over hoe greenchoice omgaat met een negatief verbruik van -1000 kWh. Hieruit een stukje gecopieerd, en dat is dus iets anders als op de website staat, nl dat ze tot -1000 kWh productie prijs + REB betetalen.

***********************************************************************************************************************
Greenchoice saldeert altijd maximaal 5.000 kWh. Dus ook
als u meer teruglevert dan dat u zelf verbruikt.
• Greenchoice geeft de hoogste vergoeding voor de teruglevering
die u niet kunt salderen. Deze bedraagt de
energieprijs min de energiebelasting.
• Greenchoice helpt u bij uw aanmelding bij de netbeheerder.
• Teruggeleverde energie wordt apart geregistreerd in
onze administratie. Hierdoor heeft u altijd een overzicht
van de teruggeleverde kilowatt uren.
• Wij controleren voor u of de netbeheerder de terug
geleverde zonnestroom daadwerkelijk heeft afgetrokken
van de stroom die is verbruikt.
**************************************************************************************************************************

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:20:
[...]
Kijk maar uit met die update, ik heb hem gister gedaan en voor het eerst sinds tijden mis ik vandaag een uur data.
Gebeurt me nu ook al af en toe. gelukkig kan ik de ontbrekende data reconstrueren adhv de opbrengst van mijn andere set, je kunt nl rechtstreeks in de database van PW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb mijn gc-rekening gepost, en denk, na 9x keer dat het wel duidelijk is.
laten we niet weer mist en ruis veroorzaken, laten we focussen op hoe het komt dat greecnhoice niet de juiste standen krijgt, en ons op onze blauwe ogen moet geloven, omdat een instantie erachter actief is die dit hele topic ondergraaft. de netbeheerder

@gasschuif, de mail die je hebt gehad is een hopeloos oude versie van een clueless callcenter kip,
deze mail is van 2008 toen ze net samen met essent stoer deden met 5000kWh,
wat inmiddels overal geld. greenchoice saldeert nu alles anno mei 2011.

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/gc062011.jpg
ok, 10x dan maar

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2011 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Laatst online: 07:27

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

OK Ok: ik hoop dat je gelijk hebt, ik heb er vanmorgen weer een 2e mail tegenaan gegooid, nog geen antwoord op gehad. Wordt vervolgd.

Zojuist even naar nieuwsuur gekeken naar hun reneweble energie item , er zijn dus ook z.g. windmolen haters, ik wordt moe van dit soort mensen. (en hun non argumenten)

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 24-06-2011 23:01 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeroenh en ik helpen je er wel doorheen, je krijgt gewoon je -1000kWh marktprijs
ik heb nieuwsuur uitgezet, ernaar kijken is energieverspilling

(en onder de -1000kWh dus 9 cent per kWh)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2011 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor alle feedback. Ik schat de besparing een stuk lager in, aangezien we all op 1000 kuub zitten. Grootste vraag is : stijg ik een energielabel, ivm subsidie. Dan kan ik het in principe voor netto 100 euro laten doen. Zelfs met een besparing van maar 10% (60 euro) heb ik dat na twee winters terugverdiend. En mijn vrouw ook blij.

Op Nieuwsuur 22.00 werd duurzame energie besproken, vergeleken met Duitsland. Een beetje zuinig werd geconstateerd dat Duitsland een stuk beter doet.

Klopt het dat de tweede kamer een motie heeft aangenomen om in 2015 30% duurzame energie te realiseren (of een toezegging van dhr Verhagen)
Edit: http://www.joop.nl/opinie...rzame_energievoorziening/
Jammer gaat weer om verplichting energiebedrijven. Dat is de duurste manier. Rara wie gaat dat betalen. En wie weet vallen kernenergie en afvalverbranding er ook onder - en CSS en biomassa bijstook in kolencentrales :(

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2011 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 23:20: Klopt het dat de tweede kamer een motie heeft aangenomen om in 2015 30% duurzame energie te realiseren (of een toezegging van dhr Verhagen)
Meneer Verhagen zegt geloof ik elke week wat anders; waarbij zijn interpretatie van duurzaam ook nog eens dubieus is.

En 30% duurzame energie over 4 jaar? Dan mag er een wonder gebeuren ben ik bang....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie mijn edit : gaat productie van energiebedrijven. En of het echt groen wordt is nog maar de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 23:20:

Op Nieuwsuur 22.00 werd duurzame energie besproken, vergeleken met Duitsland. Een beetje zuinig werd geconstateerd dat Duitsland een stuk beter doet.
Wel opmerkelijk dat die boer klaagt over het gebruik van mais, terwijl hij het zelf gebruikt als veevoer.

(koeien = een vorm van openlucht vergisting
biovergassing = een vorm van gesloten vergisting)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2011 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eon verft de centrale op de maasvlakte gewoon groen,
en dan komt verhagen langs, en zegt de directeur : onze nieuwe groene centrale.(en laat de rest even weg)
"wat een mooie groene centrale zeg! goed bezig ..." zegt verhagen
en zeg maar eens dat het niet waar is.
verhagen heeft natuurlijk allleen oog voor zijn commisaris positie na dit kabinet, en niet voor jouw en mijn initiatieven.
toch is het allemaal niet zo erg, je kan thuis gewoon vrij je gang gaan, want je hier druk over maken, is zonde van je tijd.
Ik schat de besparing een stuk lager in
dat kan je niet, want dat hangt van komende winters af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 10:15:
Eon verft de centrale op de maasvlakte gewoon groen,
en dan komt verhagen langs, en zegt de directeur : onze nieuwe groene centrale.(en laat de rest even weg)
"wat een mooie groene centrale zeg! goed bezig ..." zegt verhagen
Zijn die PV panelen al groen geschilderd?

(tipje: CDA-groen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://paulusjansen.sp.nl...ngen-kijk-uit/#more-18790

mmm, als je nou een huurhuis hebt, of een koophuis met full service kontrakt,
wat zou er dan gebeuren, als je ketel begint te pingelen rond 2020 ?

ik dacht trouwens dat ik een grapje maakte, maar dat valt tegen :
Delta zegt dat van alle energiecentrales alleen de kerncentrale in Borssele minder CO2 uitstoot. De Sloecentrale is daarom groen van kleur geschilderd
bron : delta

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2011 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 10:38:
http://paulusjansen.sp.nl...ngen-kijk-uit/#more-18790

mmm, als je nou een huurhuis hebt, of een koophuis met full service kontrakt,
wat zou er dan gebeuren, als je ketel begint te pingelen rond 2020 ?

ik dacht trouwens dat ik een grapje maakte, maar dat valt tegen :

[...]
Als je het mij vraagt is de enige veilige oplossing om binnen nu en 2020 de HR ketel het huis uit te gooien, de complete gasaansluiting af te laten sluiten door de netbeheerder en volledig over te stappen op een warmtepomp en electrisch koken.

Trouwens, tijdens de overstap van cokesgas --> aardgas in de jaren 60 van de vorige eeuw moesten ook alle kooktoestellen worden aangepast ivm een andere gassamenstelling. Dat gaan we denk ik ook nu weer krijgen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
met de qsolar kun je nog verder werken door butaan/propaan aansluiting te benutten :)
'bijna zoals op de camping' ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 12:22:
met de qsolar kun je nog verder werken door butaan/propaan aansluiting te benutten :)
'bijna zoals op de camping' ;)
Dat wist ik nog niet, dus je kunt een gasflesje aansluiten? Of een LPG tank (wetende dat dit niet is toegestaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:41

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

migjes schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 15:40:
om het met een modulerende klok termostaat te doen vind ik altijd een beetje discutabel.
dat werkt niet voor ieder gezin/huis. ik vind dat een beetje luxe.

maar een gewone modulerende termostaat zal zeker gas besparen.

ben benieuwed wat klaver 4 zegt hier over die is beter bekent met jouw ketel.
Wij hebben een zelflerende klokthermostaat en die voldoet uitstekend in combinatie met de HMC 32.
Vooral omdat deze ketel moduleert.
Eerst 8 minuten op minimum vermogen en vervolgens wordt het vermogen met 2 kW/min opgevoerd. Door de zelflerende thermostaat wordt de ingestelde kamertemperatuur zelden overschreden en brandt de ketel alleen aan het begin van de dag even op een hoger vermogen. Maar zodra de ingestelde watertemperatuur bereikt is (tussen 60 en 75 graden, afhankelijk van het seizoen) moduleert de ketel naar een lager vermogen.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 12:45:
[...]

Dat wist ik nog niet, dus je kunt een gasflesje aansluiten? Of een LPG tank (wetende dat dit niet is toegestaan)
ja hoor:

http://www.atagverwarming...0vrschr%20qsolar%20nl.pdf

pagina 13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

snoekie2 en eric-pvt kunnen lopend en fietsend naar vulstation hga in alkmaar,
voor het huidige vastrecht per maand zou ik al gaan fietsen voor een vullinkje van een gasvaatje, ervanuitgaande dat ik dan ook 10 maanden geen vastrecht betaal.
met de huidige douche wtw is nabranden op gas nog niet voorgekomen hier, dus zelfs 1 flesje gas is al teveel.

vreemd genoeg mag het niet in huis, of schuur, maar wel in een bedrijf op een heftruck,
of met 120km/h op een caravan door een tunnel.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2011 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:17

grimson

domeingrommer

Beetje offtopic maar ik heb helaas wat kitiek op de (bouwkwaliteit) van de Plugwise Switch;
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/36287262
Dit dus voor de geïnteresseerden in een Switch.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Grauw weer. Daarom hierbij wat solar.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-d54L8eGKnwQ/TgXY8PetRII/AAAAAAAAK0o/DF4wc_RAQqY/s800/P1070493%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-C4OvkDt7igU/TgXZN_CBElI/AAAAAAAAK0w/TK2Rh0Fc-CQ/s800/P1070587%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-abLsMx3-KGw/TgXZy7hSbpI/AAAAAAAAK1I/xHQ2tuAnww8/s800/P1070567%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-L07weHtnYEw/TgXeO0Ym4vI/AAAAAAAAK1k/4uExrZX0IG8/s800/P1070512%252520%252528Large%252529.JPG

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is nu een goede warmtepomp?
Ja met de hoogste COP, dat weet ik ook wel.
Lucht water is het gemakkelijkste maar water/water is beter.
Kun je warme lucht onder je zonnepanelen weghalen? Eventueel via een een paar slangen met koelvloeistof.
Op mijn dak heb ik al 36 vierkante meter zonnepaneel.
Door mijn hele huis heb ik vloerverwarming al 34 jaar.

Ik heb ook al wel eens zitten denken aan een hele kleine aardgasmotor, een motor van een half of een kwart pk met een generator.
Waar zou zo motor te koop zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09 12:55
Is hier iemand die een excel bestand heeft waar dag standen in gezet kunnen worden van productie zodat er een gemiddelde vollast uren ontstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Laatste foto: ik zie geen vallijn. Drie maal niet. Klopt dat? Zelfs geen dakrand beveiliging. Op een zo te zien fors steil dak. :o

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

L-gas, H-gas, Cokesgas, Schalie gas pffff.
Ik hoef alleen te kiezen tussen een paar blokjes beuk of eik 8)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
zonnigtype schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 17:03:
[...]

Laatste foto: ik zie geen vallijn. Drie maal niet. Klopt dat? Zelfs geen dakrand beveiliging. Op een zo te zien fors steil dak. :o
Ze hebben wel een tuigje om.
Die rail buigt eng door trouwens, ik zou me daar niet pretig voelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Woodski schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 17:09:
[...]

Ze hebben wel een tuigje om.
Die rail buigt eng door trouwens, ik zou me daar niet pretig voelen
Bretels heet dat, om geen bilspleten te kunnen zien als ze bukken... Weet niet wat erger is, een installateur die van het dak valt, of het zien van zijn bilspleet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het kan natuurlijk zijn dat er zich onder de dakrand een groot zwembad bevindt zo niet dan is een harnasgordel op z'n plaats.

offtopic: Goeie vakantie gehad zonnigtype?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ze hebben allemaal een klimgordel om, dat zijn de bretels waar je het over hebt. Klikken ze vast aan de rails met korte touwen. En de rails de houden het, zoals je ziet.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Karelprior schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 21:06:
[...]

Als je een modulerende thermostaat koopt, zorg dan dattie 'OpenTherm' spreekt, dat verstaat je ketel (wel ff checken in de handleiding). En waarschijnlijk moet je op de ketel ergens een schakelaartje overhalen of de draden iets anders aansluiten zodat de aansturing goed gaat. Signaal kan gewoon over de bestaande 2 draadjes.
Zelf heb ik een Agpo Econpact 27 gehad met zo'n honeywell kwik-aan-uit-thermostaat en die vervangen door een Honeywell Chronotherm Vision. Zelf gedaan, handleiding goed lezen en klaar was Karel.
migjes schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 21:28:
@raven
je ketel ondersteunt openterm.
dus bovenstaande tip klopt.
Honeywell Round Modulation werkt.
de betere bouwmarkten verkopen ze gewoon voor een paar 10tjes.

het zijn maar 2 draadjes. een rode en een witte dacht ik.
als je ze verkeert aansluit is er niks aan de hand.
dan werkt het niet maar kun je ze gewoon omdraaien en werkt het wel.

succes.
Okido :)
Cruise Control schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:00:
@Raven:

Let op: volgens pagina 14 van de handleiding heb je een OpenTherm interface nodig op je ketel om een OpenTherm thermostaat aan te kunnen sluiten. Die interface zit standaard niet op de ketel gemonteerd (in de handleiding staat een artikelnummer). Controleer even of die interface ingebouwd is voordat je een OpenTherm thermostaat koopt!
Volgens de manual zou die onderin moeten zitten, maar de maker van de manual heeft niet de moeite genomen een plaatje of beschrijving van 't ding erbij te plaatsen. Enige hints waar ik op moet letten? Google levert niet zo 123 iets op hierover, ook niet over dat artikelnummer van de interface.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Raven schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 17:46:
Volgens de manual zou die onderin moeten zitten, maar de maker van de manual heeft niet de moeite genomen een plaatje of beschrijving van 't ding erbij te plaatsen. Enige hints waar ik op moet letten? Google levert niet zo 123 iets op hierover, ook niet over dat artikelnummer van de interface.
Volgens de manual moet de interface onderin gemonteerd worden als je een OpenTherm wilt toepassen. Hij zit er echter niet standaard in.
Maar je kunt natuurlijk ook een andere thermostaat gebruiken. Zie mijn eerdere posting van vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 17:32:
Het kan natuurlijk zijn dat er zich onder de dakrand een groot zwembad bevindt zo niet dan is een harnasgordel op z'n plaats.

offtopic: Goeie vakantie gehad zonnigtype?
Yups. Ben foto's aan het veilig stellen.... :P

Grootste park (nog in aanbouw deels) 70 MWp, bij Wertheim, Erlasee bezocht (het beroemde - toen nog heel eventjes grootste - 12 MWp - Solon tracker veld bij Arnstein [van het internet filmpje Rain], zit nu ook een Jugendzeltplatz tussenin [bivakkeren tussen de trackers, er staat geen hek om dat terrein], we kwamen daar aan gebiohummerd in de stromende regen), magnifiek 19 MWp project op zuid-georiënteerde heuvel bij Thüngen, und noch vieles mehr schönes blaues (und graues, und schwarzes) g'seh'n [und photographiert].... :)

Plm. 1.600 km. gefietst van München naar Roermond (zeer bochtige koers, we zijn ook in de Rhön in oost-Duits Thüringen geweest). Gisteravond weer thuis via tante NS.

Hoeveel foto's had u gehad willen hebben? :*)

(Dinnetje vond het allemaal wat meer van hetzelfde, je kunt natuurlijk ook niet alles hebben)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Klaver 4 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 18:00:
[...]

Volgens de manual moet de interface onderin gemonteerd worden als je een OpenTherm wilt toepassen. Hij zit er echter niet standaard in.
Maar je kunt natuurlijk ook een andere thermostaat gebruiken. Zie mijn eerdere posting van vandaag.
Dat had ik dus gelezen ;) , maar als ik nu weet hoe dat ding eruit ziet kan ik kijken of ie er in zit.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 18:00:
[...]
Hoeveel foto's had u gehad willen hebben? :*)
Ik ga ze zeker weer bekijken op polderpv :)

Net terug van een korte wandeling met de hond, hebben ze 2 straten verderop een leuke dakinstallatie geplaatst van 26 panelen.
Zelf gisteren bericht gehad van solarnrg dat over een week of 8 de 10 Sharp panelen worden geleverd.
Nog even doorbijten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
silvester6 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 16:06:
Is hier iemand die een excel bestand heeft waar dag standen in gezet kunnen worden van productie zodat er een gemiddelde vollast uren ontstaat?
Ik hoop niet dat je de term vollast uren gebruikt om de PV productie in uit te drukken. :o

@Zonnigtype heeft volgens mij dit erover gezegd(en velen zijn het daar volgens mij roerend mee eens):

"
M.a.w.: zonnestroomsystemen werken zelden op "vollast" (bedoeld wordt STC condities!), soms heel kort fors boven hun STC capaciteit, en een aanzienlijk deel van de tijd zelfs op een veel lager niveau dan onder STC condities is bepaald voordat het module de fabriek verliet. 's Nachts is het vermogen en de opbrengst nihil, aard van het beestje. Rekenen met "vollasturen" bij PV is klinkklare kolder.

Ik ben het met Prof. Kouffeld eens dat "rendement" nauwkeurig omschreven moet worden. Echter, het spreken over "vollasturen" zou in dezelfde gedachtegang verboden dienen te worden als het over zonnestroom gaat. Zeker waar het om "productie per jaar" gaat. Gebruikelijk is om te normeren naar het STC vermogen, zodat enige objectivering van de "productie prestatie" van een willekeurig systeem (bij voorkeur dicht bij elkaar staand gezien de verschillen in lokale weerscondities) toegepast kan worden. We spreken dan over een "genormeerde opbrengst" in kilowattuur per opgestelde kWp (STC) "_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09 12:55
Meridiaan schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 20:23:
[...]

. We spreken dan over een "genormeerde opbrengst" in kilowattuur per opgestelde kWp (STC) "_/-\o_
sorry dit bedoelde ik ook. nu weet ik hem per jaar maar wil eigenlijk het gemiddelde van dat jaar,
minimaal en maximaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Speksteenkachel schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 19:56:
[...]

Zelf gisteren bericht gehad van solarnrg dat over een week of 8 de 10 Sharp panelen worden geleverd.
Nog even doorbijten dus.
8-10 weken levertijd op panelen.. :o Bizar. Er is een enorm overschot op dit moment overal. Yingli is overal te krijgen, containers vol, bij elke haven die je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

silvester6 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 20:33:
[...]

sorry dit bedoelde ik ook. nu weet ik hem per jaar maar wil eigenlijk het gemiddelde van dat jaar,
minimaal en maximaal
Kijk eens op mijn live-monitor, is nog geen vol jaar, maar geeft al wel een zeer goed beeld van verdeling per maand, dag en uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

SunshineCompany schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 21:10:
[...]

8-10 weken levertijd op panelen.. :o Bizar. Er is een enorm overschot op dit moment overal. Yingli is overal te krijgen, containers vol, bij elke haven die je wilt.
Ik wil graag panelen van een A-merk op het dak hebben liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:45

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 15:19:
<KNIP>
Kun je warme lucht onder je zonnepanelen weghalen?
<KNIP>
Als je dan toch een lucht warmtepomp wilt en je warmte lucht onder je zonnepanelen wilt wegtrekken, dan is dit een start voor leesvoer

De publicatie die ik leuk en interessant vond loopt momenteel vast bij downloaden.
Dit is de link: http://www.ecn.nl/publications/default.aspx?nr=rx02065
H. Zondag is persoon die het onderzoek heeft gedaan , via ECN zijn de contact gegevens van hem te vinden.

Edit

Oh ja, een praktijkvoorbeeld en Solarwall levert het al

[ Voor 12% gewijzigd door ollie1965 op 25-06-2011 21:45 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Hierbij foto's van een leuk 32 x 190Wp Kingsun set op 2 stuks Delta Solivia 2.5 inverters. (gewoon degelijke A-merk omvormers met 10 jaar garantie :+ )
De klant heeft zelf bewust gekozen voor een onderdimensionering vanwege wat ongunstigere ligging en besparing van kosten.

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/p1010003scaled.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/p1010005scaled.jpg

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Zo, dat is een fraaie installatie :)

Volgens mij heeft ie ook een houtkachel...

[ Voor 3% gewijzigd door Klaver 4 op 25-06-2011 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm volgens de energielabel adviseur is spouwmuur isolatie niet voldoende om een energielabel te stijgen. Hij heeft er geen belang bij om dat te zeggen, want anders zou ik een maatwerkadvies laten uitvoeren door zijn bedrijf. Deze eerlijke kerel gelooft het zelf blijkbaar niet. Jammer. Dan maar wachten tot er weer geld is en mijn vrouw lekker in dr vel zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Klaver 4 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 22:35:
Zo, dat is een fraaie installatie :)

Volgens mij heeft ie ook een houtkachel...
Zeker een mooie installatie en loopt als een zonnetje.
Deze klant was zo enthausiast dat hij zijn broer heeft aangestoken met dit virus en die kwam vandaag een Delta Solivia 2.5 ophalen samen met 14 Kingsun zonnepanelen voor op zijn huis. Geweldig toch.

Iets heel anders.
Wij zitten te denken om een nieuwe bestelbusje aan te schaffen die rijd op groen gas. (we hebben een groen gas/aardgas pomp in de buurt)
Nu komt de overheid vanaf 1 juli met een subsidieregeling voor bedrijven van 3000 euro per groen gas auto, alleen je moet er minimaal 3 kopen of samen indienen met andere bedrijven om boven die 3 stuks uit te komen anders krijg je niks. (beetje flauw) Nu is de kunst waar ik bedrijven vind die mee willen doen. Misschien weet iemand andere bedrijven of ZZP ers die ook interesse hebben?

[ Voor 37% gewijzigd door SolarKing op 25-06-2011 23:35 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
fmokveld schreef op maandag 20 juni 2011 @ 18:15:
[...]

Werkt bij jou de tip om met de shift toets te verversen? Ik was wel blij met die onverwachte feature want bij de meeste circles hielp het wel!
Dit heeft voor mij niets uitgemaakt.
Ik heb zojuist de circle+ op mijn CV ketel gezet en de circle van de CV ketel aan mijn omvormer gehangen.
Morgen vroeg maar even kijken of dit nut heeft gehad.

Ik heb daarnaast versie 2.16 geinstalleerd (er stond 2.17 beta op maar had nog 10 dagen over) en daarna 2.17 beta eroverheen.
Nu kan ik weer 2 maanden vooruit i.p.v. 10 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 21:12:
[...]

Kijk eens op mijn live-monitor, is nog geen vol jaar, maar geeft al wel een zeer goed beeld van verdeling per maand, dag en uur.
Nou ik heb al meer dan een half jaar op je website gekeken.
En elke keer vertelde ik mijn vrouw , als wij zonnepanelen hadden gehad dan hadden we zoveel KWh opgewekt.
Nu heb ik zonnepanelen (sinds 9 juni) en wek ik ook KWh'tjes op, echter jij zit bijna altijd hoger met je
KWh/KWpeak, vandaag vrijdag met de gehele dag bewolking haal jij bijna 2 en ik maar 1.
Ze staan bij jou waarschijnlijk precies goed en bij mij net niet optimaal.
Ik heb ook al gezien dat midden op de dag het bij mijvaak bewolkt is en bij jou altijd zonniger.
Zit ik nu in Putten op een geheel verkeerde plaats of is er iets anders aan de hand bv tijdspanne te kort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
[...]

Twee lekkermakertjes dan maar weer om het ergste wachtleed te verzachten... ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/DSCF4544.jpg
Microscopisch deel van eerste 35 MWp (156.400 modules) van tot 70 MWp uit te breiden project bij Wertheim (NO. punt van Baden-Württemberg). Eigen gebouwd hoogspanningsstation. Tauberland park / Ernsthof, Relatio Unternehmersgruppe.

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/DSCF4589.jpg
Direct horizontal view vanaf fietspad viaduct wat het eerder op dit forum gesignaleerde 2,7 km. lange betonnen tunneloverkapping van de E41/A3 met 2,8 MWp PV-traject tussen Goldbach en Hösbach bij Aschaffenburg kruist (ZO. van Frankfurt, NW. punt van Beieren). Ralos als projectontwikkelaar. Byzonderheid extra: Evergreen Solar modules (zie ook bericht). Een echte "ribbon van ribbon-string zonnecellen", dus ("Bandgezogenes silizium", een van de leveranciers alhier heeft zo'n deelsysteem met dezelfde soort cellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:02
ollie1965 schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 21:38:
[...]

Als je dan toch een lucht warmtepomp wilt en je warmte lucht onder je zonnepanelen wilt wegtrekken, dan is dit een start voor leesvoer

De publicatie die ik leuk en interessant vond loopt momenteel vast bij downloaden.
Dit is de link: http://www.ecn.nl/publications/default.aspx?nr=rx02065
.
Werkend pdf gevonden op http://www.builditsolar.com/Projects/rx02065.pdf

Eigenlijk kan je aan je NOCT waarde van je paneel zien hoe warm hij word bij 850Wm2.
(NOCT is gemeten bij 20 graden en 1/Ms lucht verplaatsing en 850 W/m2 en niet belast )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

SunshineCompany schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 17:37:
Ze hebben allemaal een klimgordel om, dat zijn de bretels waar je het over hebt. Klikken ze vast aan de rails met korte touwen. En de rails de houden het, zoals je ziet.
Ja, zie je hoe die doorbuigt? Ik heb al heel wat beugels gehad die ik vervolgens weer terug kon buigen. Zeker met die geleverd door WWZ. De leverancier vindt zijn constructie zo stevig dat hij voor een rail van 3 meter maar 5 beugels levert. En natuurlijk gebruik je de rail om over te lopen. Daar moet het hele zooitje op berekend zijn. Er is namelijk geen ruimte meer voor ander klimmateriaal zodra de rails ligt.

Staan trouwens wel in een rare houding die jongens?
[...]

Net terug van een korte wandeling met de hond, hebben ze 2 straten verderop een leuke dakinstallatie geplaatst van 26 panelen.
Nog even doorbijten dus.
Zo'n lange levertijd? Heeft dat met de kernramp in China te maken. Overigens heb ik totaal geen levering problemen. Alles, zelfs Sharp gewoon uit "voorraad" leverbaar tegen wederom spectaculair gedaalde prijzen per 1 juli. Sommige A-merken wel met 15% tov tweede kwartaal.

[ Voor 31% gewijzigd door ZonneStroom op 26-06-2011 08:49 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SolarKing schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 23:25:
Iets heel anders.
Wij zitten te denken om een nieuwe bestelbusje aan te schaffen die rijd op groen gas. (we hebben een groen gas/aardgas pomp in de buurt)
Nu komt de overheid vanaf 1 juli met een subsidieregeling voor bedrijven van 3000 euro per groen gas auto, alleen je moet er minimaal 3 kopen of samen indienen met andere bedrijven om boven die 3 stuks uit te komen anders krijg je niks. (beetje flauw) Nu is de kunst waar ik bedrijven vind die mee willen doen. Misschien weet iemand andere bedrijven of ZZP ers die ook interesse hebben?
Interessant, je ziet toch steeds meer van zulke auto's in het straatbeeld verschijnen. Waar zat je precies aan te denken? Ik hoop dat je snel nog iemand kan vinden om mee samen te werken aangezien de pot niet zo heel groot is.
glambalk schreef op zondag 26 juni 2011 @ 08:41:
[...]
Zo'n lange levertijd? Heeft dat met de kernramp in China te maken. Overigens heb ik totaal geen levering problemen. Alles, zelfs Sharp gewoon uit "voorraad" leverbaar tegen wederom spectaculair gedaalde prijzen per 1 juli. Sommige A-merken wel met 15% tov tweede kwartaal.
Ik neem aan dat je Japan bedoelt ;)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

SolarKing schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 22:17:
Hierbij foto's van een leuk 32 x 190Wp Kingsun set op 2 stuks Delta Solivia 2.5 inverters. (gewoon degelijke A-merk omvormers met 10 jaar garantie :+ )
Ha ha ik zit maar wat te stangen met de kreet "A-merk", mooie installaties wederom Solarking en Sunshine.
Levertijd van 6-8 weken van mijn aanstaande panelen heeft ook te maken met m'n eigen vakantie.

Schitterende houtvoorraad trouwens onder de door jou geleverde panelen Solarking :P
Ik zou zo zeggen de ideale combinatie.

[ Voor 23% gewijzigd door SpeksteenWP op 26-06-2011 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/oksio.jpg
mmm ok, dat betekend inderdaad dat je gewoon vet genaaid word, want je krijgt van oxxio gewoon geen reet onder 0. erg aardig dat ze het nu ook eindelijk adverteren.
de hele zomer niet salderen ! flower power noemen we dat. ting de da ding
4 maanden jouw groene stroom in ons achterzakje. ting de da ding

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2011 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:45

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

X21r schreef op zondag 26 juni 2011 @ 08:41:
[...]

Werkend pdf gevonden op http://www.builditsolar.com/Projects/rx02065.pdf

Eigenlijk kan je aan je NOCT waarde van je paneel zien hoe warm hij word bij 850Wm2.
(NOCT is gemeten bij 20 graden en 1/Ms lucht verplaatsing en 850 W/m2 en niet belast )
Juist die bedoelde ik. Voor verwarming van lucht.
Alleen lucht kan ook, maar dan verlies je weer ruimte voor zonnestroompanelen. Overigens wel een fun factor probeerprojekt voor mij als ik wat meer tijd heb.
SolarKing schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 23:25:
[...]
<KNIP>
Iets heel anders.
Wat dacht je van KvK als start?

[ Voor 35% gewijzigd door ollie1965 op 26-06-2011 10:16 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@gas rijden
fuwell.nl is een aardige start, weet je meteen of er iets in de buurt zit

die duitser zijn zo gek nog niet:
http://www.solarlog-shop2...hometablet-v2-8-gb-2.html
plugwise komt tzt ook met android ondersteuning.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2011 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 13-09 15:20
JeroenH schreef op maandag 20 juni 2011 @ 10:15:
[...]

Als er een rem op zit (een soort ratel) kan de draaischijf helemaal niet terugdraaien. Dat spreekt elkaar dus tegen.

[...]

Elke meter met een echte draaischijf is van het type ferraris :)

[...]

Dat klinkt heel waarschijnlijk.
Eerste testje is gedaan, meter en telwerk lopen gewoon terug.
Ik verwacht toch niet meer terug te leveren dan mijn jaarverbruik (4000kWh inclusief electrisch koken), dus compleet overbodig om een teruglevermeter te laten plaatsen.
1 - kost geen geld, maar toch
2 - nieuwe meter moet gemaakt worden (milieu aantasting)
3 - de oude meter is financieel voordeliger, omdat zowel belastingen als kwh verbruik op de factuur daalt. (heb al facturen gezien waarbij belastingen over terugleveringen niet verrekend worden.)

Nu alleen nog even uitzoeken waarom de SMA1200 vanaf een 500W vermogen een hoogfrequente janktoon genereerd. (heeft leverancier in onderzoek)
En nog afwachten wat de leverancier aan productiepremie gaat opleveren.

De leverancier (Energy-Guard & Manufacturing) van de panelen heeft een constructie waarbij ik per opgewekte kWh nog een extra premie krijg in de vorm van CO2 certificaten handel.

Ook mijn installatie bij GreenChoice aangemeld, en mijn kWh kortingsgarantie is van 0,25 naar 0,50 / kWh gezet.
We zullen zien bij de volgende jaarrekening wat het allemaal gaat betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

never mind...

[ Voor 95% gewijzigd door Gé Brander op 26-06-2011 16:23 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 14:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Het lijkt een topdag te worden vandaag qua zonnestroom, al is wel te zien dat de hoge temperatuur zorgt voor een lagere piek.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Laatst online: 15-09 08:57

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Fossiele brandstoffen sterker gestimuleerd dan hernieuwbare energie http://bit.ly/j4Ij1M

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 14:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

aartw99 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 12:55:
Fossiele brandstoffen sterker gestimuleerd dan hernieuwbare energie http://bit.ly/j4Ij1M
Eigenlijks schokkend. En dan maar blijven roepen dat windmolens op subsidie draaien.

Jammer dat ze niet specificeren op welke manieren fossiele brandstoffen worden gestimuleerd. Ik dacht dat ze geen importbelasting heffen op import van kolen, en de bouw van conventionele centrales subsidiëren, maar er zijn vast andere belastingvoordeeltjes voor fossiele brandstoffen.

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 27-06-2011 13:05 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2011 @ 10:46:
plugwise komt tzt ook met android ondersteuning.
Leuk, maar ben bang dat als Android@Home echt doorbreekt Plugwise en anderen het erg moeilijk gaan krijgen omdat je dan met standaard componenten (en OPEN protocollen!!) vanalles aan elkaar kan hangen.

En daar Google voor Arduino heeft gekozen zit ik met mijn Arduinootjes alvast goed _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
antonboonstra schreef op maandag 27 juni 2011 @ 12:31:
Het lijkt een topdag te worden vandaag qua zonnestroom, al is wel te zien dat de hoge temperatuur zorgt voor een lagere piek.
Niet alleen een lagere piek. Het weer heeft best veel invloed op de temeperatuur van de panelen.
Panelen hier 52 graden. Rendement zal op 70-78% liggen.
Geen topdag door hoge temperaturen dus.
(op zich wel lekker weertje natuurlijk) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het duitse Photovoltaikforum lees ik nog veel geklaag over de hoge prijzen.

Op zich ziet het er daar wel beter uit dan hier.

Per pallet van 20 stuks prijsje 1,1543 EURO/Wp

Handig dat ze al in Rotterdam liggen ;)

Edit: de prijs is incl BTW ex BTW gaat het dan om 0,97 ct / Wp

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2011 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 13:15:
Op het duitse Photovoltaikforum lees ik nog veel geklaag over de hoge prijzen.

Op zich ziet het er daar wel beter uit dan hier.

Per pallet van 20 stuks prijsje 1,1543 EURO/Wp

Handig dat ze al in Rotterdam liggen ;)
Heb hier al aanbiedingen binnen rond de euro/Wp (Suntech gaat dat zelfs volgend jaar leveren volgens een NL ontwikkelaar die dat aanbod kreeg). In Duitsland ligt volgens CEO van Belectric (grote projectontwikkelaar, Beck Energy is daar onderdeel van) 10 GIEG (!) in diverse magazijnen te wachten op afzet (terwijl er in jan-mei "maar" 1 GWp is afgezet in BRD volgens laatste Bundesnetzagentur cijfers...). Daar komt dan ook nog de nieuwe stortvloed aan Aziatisch spul overheen de markt op, dat gaat Italië nooit allemaal op zuipen. Gevolg: heftige prijsval verergerd, en zeer donkere tijden voor bedrijven die al op het randje van het kunnen zaten bij de kostprijs reductie. Korte termijn: goed nieuws voor koopjes jagers. Niet goed voor lange termijn perspectief, want het zou wel eens een slachtveld kunnen gaan worden... En wat daarvan over zal blijven mag u me op een briefje gaan geven. Of daar veel Europees bedrijfsleven bij zal zitten moet ik nog gaan zien.

(Terzijde: en wat als je het koopje van je leven hebt gedaan, er blijkt binnen een paar jaar iets mis met je goedkope superpaneeltjes, en het betreffende bedrijf is in de tussentijd op het slachtveld bezweken??? Garantie tot de deur... :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op maandag 27 juni 2011 @ 13:04:
[...]

Eigenlijks schokkend. En dan maar blijven roepen dat windmolens op subsidie draaien.

Jammer dat ze niet specificeren op welke manieren fossiele brandstoffen worden gestimuleerd. Ik dacht dat ze geen importbelasting heffen op import van kolen, en de bouw van conventionele centrales subsidiëren, maar er zijn vast andere belastingvoordeeltjes voor fossiele brandstoffen.
Windmolens draaien ook op subsidie, dat is financieel gezien gewoon waar.
De subsidie is dan wellicht iets groter voor de fossielen, maar de productie is zeer veel groter.
De ''subsidie'' per kWh is bij de fossielen dus wel aanzienlijk lager.
Ik schrijf dit alleen maar omdat het waar is, en in de buitenwereld zullen ze je dat ook vertellen.

Die vrijstellen van de belasting op kolen is in het kader van het voorkomen van dubbele belastingheffing.
Anderzijds veroorzaakt het heffen van belasting bij grootverbruikers een ongewenst neveneffect. Namelijk de versnelde verplaatsing van de energie intensieve productie naar Polen of India.

Als er bij de productie veel energie nodig is, dan doe je dat daar waar er geen negatief belastingklimaat is voor die productie. Helaas is dat logisch. De eindgebruikers kiezen ook op die manier, kijken alleen naar de prijs.
Ik meen dat REC minder zonnepanelen verkoopt dan die Chinese aanbieders terwijl die toch aanzienlijk minder vervuilend tot stand komen. Wat dus schijnbaar geen argument voor jou en mij is de panelen van REC te kopen.

De overige subsidies voor de fossielen vallen volgens mij voor een behoorlijk deel bij kernenergie in het bereik van het faciliteren van opslag, onderzoek e.d.. Voor een normale kolencentrale krijg je geen bijzondere subsidies, alleen het normaal bedrijfeconomische en dat is afschrijvingen. Lijkt me normaal en ook geen subsidie.

Overigens is het plaatje van Ecofys met de tekst erbij dat wind op land al rendabel is gewoonweg onjuist.
8 a 9 cent voor windenergie geeft het plaatje weer. Sorry maar mijn stroom bij Greenchoice is 6 cent per kWh momenteel. Toch aanzienlijk goedkoper.

(ff schuilen voor de storm...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ik zag net dat mijn nieuwe energieleverancier de groene stroom opwekt door middel van waterkracht. 0 CO2 uitstoot voor mijn energie die ik van het net haal.

Nu begin ik dan toch te twijfelen aan de aanschaf van zonnepanelen. Ik doe het niet voor de winst die op lange termijn te halen is, maar voor de vermindering van CO2 uitstoot. Kleinere footprint op aarde zegmaar.

Echter als ik dus zonnepanelen ga plaatsen, dan wordt mijn footprint groter, het kost namelijk CO2 om die panelen te produceren, de omvormer te produceren en om de panelen op mijn dak te krijgen (transport etc.)

Wat is wijsheid?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@c70070540:
Die waterkracht komt voornamelijk uit scandinavië, waar die centrales al lang stonden. Toen er een markt voor groene stroom ontstond zijn ze daar de productie als groen gaan certificeren en de certificaten aan o.a. Nederlandse leveranciers gaan verkopen. Er zijn meer dan genoeg van die certificaten, dus de prijs is heel laag en daarom krijg jij je groene stroom ook zonder meerprijs t.o.v. grijze stroom. Doordat die certificaten zo goedkoop zijn gaat er ook niemand extra groene stroom produceren om de certificaten te kunnen verkopen. Als jij dus groene stroom neemt bij jouw leverancier, dan wordt er alleen een beetje extra bestaande groene stroom als dusdanig gecertificeerd, maar geen extra groene stroom geproduceerd. Pas als er ooit een tekort aan groencertificaten zou ontstaan en de prijs gaat stijgen, dan heeft het mogelijk voordeel. Dat is echter nog lang niet aan de orde. De enige manier om op dit moment dus voor extra groene stroom te zorgen is door hem zelf op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 14:01:
Anderzijds veroorzaakt het heffen van belasting bij grootverbruikers een ongewenst neveneffect. Namelijk de versnelde verplaatsing van de energie intensieve productie naar Polen of India.
Beter naar Abu Dhabi, die bouwt ook giga alu-smelters en tegelijkertijd CSP centrales (die, geef ik toe, in het begin slechts een fractie van de stroombehoefte zullen dekken, maar het begin is er...).
Overigens is het plaatje van Ecofys met de tekst erbij dat wind op land al rendabel is gewoonweg onjuist.
8 a 9 cent voor windenergie geeft het plaatje weer. Sorry maar mijn stroom bij Greenchoice is 6 cent per kWh momenteel. Toch aanzienlijk goedkoper.
Op basis van het voor ons nu nog geldende Vattenfall/NUON [foutief door Greenchoice "regio leverancier" gedoopt] grijze stroomtarief: 6,95 Eurocent/kWh ex BTW bij Greenchoice. Zit je al aardig in de buurt. Gaat voor ons een halve eurocent/kWh incl. BTW zonnestroom (zelfopwek) korting van af, maar ook dat is een van de vele kunstmatigheden die die "kale" prijs allemaal verstoren, afhankelijk van contract condities. Realiteit is natuurlijk dat consumenten de meest kunstmatige, meest gemanipuleerde "prijs" van al betalen. All-in bij mij momenteel 21,11 eurocent/kWh (levering plus energiebelasting, bij ons minus zonnestroom korting; subtotaal plus 19% BTW). Per 1 juli zou er 8% verhoging levering aan kunnen komen (berichtgeving Vattenfall/NUON). Dan zou het bij mij in totaal kunnen gaan neerkomen op zo'n 21,8 eurocent/kWh all-in, een uiteindelijk verhoging van slechts 3% t.o.v. het eerste half jaar. Ergo: marktwaarde van mijn automatisch (Zegen De Ferraris!!!) gesaldeerde zonnestroom wordt 3% hoger. Totdat ze in December weer wat nieuws gaan verzinnen voor eerste half jaar van 2012 (met de zoveelste leuk klinkende smoes).
(ff schuilen voor de storm...)
Ergens bang voor? ;) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Maar is het niet zo dat ik door alles van het net te trekken ik de producenten eerder motiveer groen te produceren dan dat ikzelf ga produceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
c70070540 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 14:04:
Ik zag net dat mijn nieuwe energieleverancier de groene stroom opwekt door middel van waterkracht. 0 CO2 uitstoot voor mijn energie die ik van het net haal.

Nu begin ik dan toch te twijfelen aan de aanschaf van zonnepanelen. Ik doe het niet voor de winst die op lange termijn te halen is, maar voor de vermindering van CO2 uitstoot. Kleinere footprint op aarde zegmaar.

Echter als ik dus zonnepanelen ga plaatsen, dan wordt mijn footprint groter, het kost namelijk CO2 om die panelen te produceren, de omvormer te produceren en om de panelen op mijn dak te krijgen (transport etc.)

Wat is wijsheid?
Ik heb me ooit laten vertellen(en hoor dit van meer kanten) dat de CO2 uitstoot van de productie van een pv set
na 3 jaar terugverdiend is door de vermeden CO2 uitstoot van het in bedrijf zijn van een set.
Niet twijfelen,joh, en je ook laten besmetten met het pv virus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Meridiaan schreef op maandag 27 juni 2011 @ 14:22:
[...]

Ik heb me ooit laten vertellen(en hoor dit van meer kanten) dat de CO2 uitstoot van de productie van een pv set
na 3 jaar terugverdiend is door de vermeden CO2 uitstoot van het in bedrijf zijn van een set.
Ook veel gezonder dan het EHEC virus, die zonnestroom koorts (al hebben we d'r in Duitsland niks van gemerkt, de komkommers waren spotgoedkoop, 20-40 cent en smullenbrullen maar... :9 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vandaag:

Afbeeldingslocatie: http://s3.amazonaws.com/twitpic/photos/large/331925857.jpg?AWSAccessKeyId=AKIAJF3XCCKACR3QDMOA&Expires=1309186043&Signature=h0xCklDImh4npKGzHNscJgQGcA8%3D

Begin van 120 panelen op Rotterdam Centraal, rechts naast het station. Veel schaduw, daar zijn we ons van bewust. De uitstraling wordt er niet minder om.. 66 meter paneel op een gevel! In het pand komt het Electronisch Vervoers Centrum. Tesla's, Leafs, scooters, etc. Komt er ongeveer zo uit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-iM2g7y2uEUY/TgiWW5AxQNI/AAAAAAAAK2Y/7uKmtfQ24hw/s640/EVC_Aanzicht06.jpg

[ Voor 61% gewijzigd door SunshineCompany op 27-06-2011 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayera
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-07 10:59
linkje werkt niet bepaald..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meridiaan schreef op maandag 27 juni 2011 @ 14:22:
[...]

Je hebt je ooit iets laten vertellen.
De randvoorwaarden die bij die 3 jaar horen zijn bijna nooit van toepassing.
Namelijk (inderdaad) zonnepanelen van REC (lage CO2 uitstoot bij productie)
en plaatsing in Spanje. (des te meer zonne-uren, des te korter de energetische terugverdientijd)

Dus in NL is het geen 3 jaar, zeker niet als je modules uit China komen (da's bijna altijd zo)

(Wat me overigens niet zal weerhouden om wellicht .... op den duur een setje te installeren) Misschien in 2012..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
c70070540 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 14:22:
Maar is het niet zo dat ik door alles van het net te trekken ik de producenten eerder motiveer groen te produceren dan dat ikzelf ga produceren?
Er is meer groene stroom dan er vraag is naar groene stroom. Dat overschot aan groene stroom wordt nu als grijze stroom verkocht. Als jij groene stroom uit het net koopt, dan wordt dit gewoon gedeelte groen dat als grijs verkocht wordt afgetrokken. Voor de statistiek maakt het uit, maar voor de realiteit bar weinig.

De energetische terugverdientijd van zonnepanelen is overigens erg laag tegenwoordig. Fabrikanten doen er alles aan om het energieverbuik te verminderen, want dat zijn bespaarde kosten en de kostendruk is gigantisch hoog in de PV-industrie.
Ik heb hier ook wat referenties staan naar Life cycle analysis:
http://dewiki.nl/index.ph...getische_terugverdientijd

Overigens als je de CO2 besparing per euro gaat bekijken zijn er wellicht betere oplossingen? Wat heb je al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Drama compleet.

Leveranciersverplichting bijna/vrijwel door de kamer.

Toekomst Greenchoice ongewis, want "iedereen" ("e-bedrijven") mot nu "groen" leveren (dondert niet wat, als het maar "iets groenigs" lijkt, en als het maar met heel veel wollige parlementaire cq. ambtelijke bewoordingen als "geldig voor invulling klimaat doelstellingen EU verplichtingen" kan worden gemarkeerd...). Kan GC natuurlijk nooit tegen op concurreren, tegen molochs die overal het vaag-groenige spul uit de markt gaan weg snaaien voor een prijs die iets onder die van GC ligt (of van Windunie).

En PV kan dan natuurlijk helemaal door de plee. Wordt niet eens over gesproken...

Afijn, lees zelf maar:

http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=1382

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
zonnigtype schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:00:
Drama compleet.

En PV kan dan natuurlijk helemaal door de plee. Wordt niet eens over gesproken...
Vergeten ze gemakshalve toch even dat bij onze oosterburen pv vandaag weer door het dak ging.
13,6 GW om 13.30 uur. WAUW!!! _/-\o_

http://www.sma.de/de/news...stung-in-deutschland.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Fixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Was dat die opdrachtgever van een tijdje terug met het beruchte logo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Meridiaan schreef op maandag 27 juni 2011 @ 16:03:
[...]

Vergeten ze gemakshalve toch even dat bij onze oosterburen pv vandaag weer door het dak ging.
13,6 GW om 13.30 uur. WAUW!!! _/-\o_

... alleen "mogen" of "kunnen" we die zonnestroom hoeveelheid niet kopen, want alles wordt door de Duitse stroomverbruikers betaald, en er geldt een Doppelvermarktungsverbot. De scharrige hoeveelheid die tot nu toe "als keuze voor de producent" daadwerkelijk fysiek buiten het EEG om is vermarkt, is vooralsnog microscopisch klein:

http://www.eeg-kwk.net/de...ung2001_Stand20110622.pdf

Wind begint daar inmiddels wel een significante factor buiten het EEG om te worden, gezien die tabel. Iemand nog wat windstroom uit de Noord-Duitse laagvlakte tegen bodemprijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Erasmo schreef op maandag 27 juni 2011 @ 16:45:
[...]

Was dat die opdrachtgever van een tijdje terug met het beruchte logo?
Zegt me zo even niets..? Dus zal wel niet. Zit geen vreemde partij achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Ik heb n.a.v. meet "gaps" met plugwise besloten om mijn Circle+ die op de omvormer zat aangesloten, om te wisselen met een gewone Circle.
Deze aktie gaf het probleem dat de Circle+ de CV ketel (waar eerst een gewone circle op zat) niet meer kon meten.
Ik heb in september ook het probleem gehad dat het omwisselen van de circle+ ervoor zorgde dat ik de omvormer helemaal niet meer kon meten met een gewone circle.
Inmiddels ben ik achter de oorzaak gekomen.
Wanneer een Circle (of Circle+) gebruikt wordt op een apparaat dat stroom levert en dit "vinkje" is gezet terwijl die Circle+ op dat apparaat zat aangesloten dan wordt deze setting onthouden ook als je de Circle(+) op een apparaat aansluit dat stroom verbruikt.
Je zou wel kunnen proberen om dat vinkje bij "Levert energie" uit te zetten, maar ik heb geen zin om uit te vinden wat dat met je meetgegevens doet. Er komt ook een duidelijke waarschuwing als je dit wilt proberen.
De oplossing is het aanmaken van een virtueel apparaat en de Circle of Circle+ daarheen te slepen, vervolgens het vinkje aan te zetten bij "levert energie" en daarna uit te zetten.
Nu is de Circle+ weer bruikbaar voor het registreren van verbruik.
Dezelfde oplossing werkt ook omgekeerd en ook voor reguliere circles.

Ik zal deze oplossing tevens naar Plugwise sturen.
Of dit mijn meetproblemen (welke hieronder duidelijk te zien zijn) oplossen is een tweede. Dat merk ik binnen een maand of twee.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5069/5876811849_69eb139ddf_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5277/5876811523_ac2ec01a24_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janos73
  • Laatst online: 31-08 10:24
Beter naar Abu Dhabi, die bouwt ook giga alu-smelters en tegelijkertijd CSP centrales (die, geef ik toe, in het begin slechts een fractie van de stroombehoefte zullen dekken, maar het begin is er...).

En daar hebben ze net besloten om 4 nieuwe Koreaanse kernspijters neer te zetten voor USD 20 miljard.

Ze zijn trouwens bijde groenerekenkamer http://www.groenerekenkamer.com/ aan het "polfucken" even terug duwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

pcmadman schreef op maandag 27 juni 2011 @ 14:52:
[...]

Overigens als je de CO2 besparing per euro gaat bekijken zijn er wellicht betere oplossingen? Wat heb je al gedaan?
Led lampen, HR++ glas, zuinigere, apparatuur, vloerisolatie en klikaanklikuit om sluipverbruik te minimaliseren.
Om CO2 te minderen zou een HRe ketel over een jaar of twee als de ketel vervangen moet worden een betere optie zijn in mijn geval denk ik ipv het geld nu aan zonnepanelen besteden omdat de energie die ik gebruik uit het net toch al CO2 arm geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Janos73 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 17:55:

En daar hebben ze net besloten om 4 nieuwe Koreaanse kernspijters neer te zetten voor USD 20 miljard.
First see than believe. Kans op realisatie "kleine", redelijk haalbare cee-espeetjes van 50 MW per blok acht ik iets groter in dan 4 reuzen nukes. Abu Dhabi moet de Palm Eilanden (etcetera) fiasco's nog af betalen voor hun iets te overambitieuze Dubai conculegae...

Lees eerst dit ff. Iets van waarheid ruikt dat stukkie wel:

http://www.dewereldmorgen...e-kernenergie-renaissance

Doe ermee wat je niet laten kunt.
Ze zijn trouwens bijde groenerekenkamer http://www.groenerekenkamer.com/ aan het "polfucken" even terug duwen ;)
Ik heb weinig met internet "polls". Te veel risico's op misbruik. Manipulatie, heftige reacties zoals GR zeer bewust uit wil lokken. Ze prutsen maar verder daar. Geen behoefte om me daar tegenaan te bemoeien. Het "representatieve" gehalte van veel van die - wellicht serieus bedoelde - mening uitlokkertjes waag ik te betwijfelen. Zowel pro als con.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

antonboonstra schreef op maandag 27 juni 2011 @ 12:31:
Inderdaad, kijk hier maar eens, een piek van 13,5 GW. :)

oops was ook al gepost zie ik, maar beter 2x als helemaal niet .

[ Voor 10% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-06-2011 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janos73
  • Laatst online: 31-08 10:24
Zonnigtype

http://www.zawya.com/proj...C--Nuclear-Power-Plant?cc

Ze willen voor 2020 5.600 MW aan nuclear vermogen draaien hebben, verdeeld over 4 reactoren.

We zullen het zien maar ze gaan wel hard door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Janos73 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 19:25:
Zonnigtype

http://www.zawya.com/proj...C--Nuclear-Power-Plant?cc

Ze willen voor 2020 5.600 MW aan nuclear vermogen draaien hebben, verdeeld over 4 reactoren.

We zullen het zien maar ze gaan wel hard door
The first phase's planned completion date is in 2017.
.....

We gaan het zien. Ze kunnen het vast sneller dan de prutsers van Areva die Olkiluoto xxx in Finland al op kosten van de belastingbetalers schreeuwend ver over het budget hebben geduwd "omdat er steeds meer eisen aan de centrale werden gesteld" (of zoiets). En way out of line van de geplande realisatie datum (no end in sight). Hopen maar dat ze daar geen goedkope Pakistaanse gastarbeiders gaan inzetten, en dat er geen Babylonische Spraakverwarring bij de werkzaamheden zal ontstaan. "Ach, het is maar woestijnzand".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Effe tussendoor : wanneer is de markt goed genoeg voor de Gamma en andere bouwmarkten om zonnepanelen te gaan verkopen(met of zonder installatie)? Of is het niet wenselijk dat zonnepanelen bij de gamma te koop zijn? Jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 23:05:
Effe tussendoor : wanneer is de markt goed genoeg voor de Gamma en andere bouwmarkten om zonnepanelen te gaan verkopen(met of zonder installatie)? Of is het niet wenselijk dat zonnepanelen bij de gamma te koop zijn? Jullie mening?
Ik denk dat de Zonneboiler-componenten eerder in het assortiment op worden genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 23:05:
Persoonlijk denk ik dat zolang duurzame energie technieken als zonnestroompanelen en zonneboilersystemen niet echt 'main stream' zijn in de markt, de klusmarkten er geen ruimte voor inrichten.
Of we krijgen die adhoc acties van klusmarkten als Karwei (2006) waar men ingaat op koop impuls ipv een bewuste impuls bij de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op maandag 27 juni 2011 @ 23:23:
[...]

Persoonlijk denk ik dat zolang duurzame energie technieken als zonnestroompanelen en zonneboilersystemen niet echt 'main stream' zijn in de markt, de klusmarkten er geen ruimte voor inrichten.
Of we krijgen die adhoc acties van klusmarkten als Karwei (2006) waar men ingaat op koop impuls ipv een bewuste impuls bij de consument.
DHZ "koop impuls" voor bijna 8 Euro/Wp???

(OK, het was EHEC-loze komkommertijd van het ietwat solar-grade-silicium-arme 2006, maar toch...) :X

Pagina: 1 ... 91 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.