Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.470 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:13

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Tja, hoe ver kun je je kop in het zand steken
Australisch artikel

Regel 1 in een discussie: zodra iemand een vergelijking maakt met de oorlog en nazi's heb je verloren.
Maar dat heeft/had hij toch al......

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 22-06-2011 14:37 . Reden: type ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 10:05:
@Neanderthaler:
Dat een passiefhuis een EPC van 0,4 heeft wil niet zeggen dat omgekeerd een woning met een EPC van 0,4 ook aan de passiefhuis-standaard voldoet.

Probleem met het EPC is dat het veelte kort door de bocht is.
Ik woon in een huis met een EPC 1.0, niets aan gedaan. Verbruik minder dan 800 kuub (equivalent).
Geen zonneboiler, geen douche WTW. Standaard uit de EPC tube.
Werkt toch prima. ;) (in de winter 21 graden continu)

In het algemeen zal een EPC 0,4 woning behoorlijk dicht in de buurt zitten van de passiefhuis standaard.
Je moet bijna alles uit de kast halen om dat te bereiken. Het is geen wetmatigheid, akkoord, dat beweerde ik ook niet.

Als je 1-dimensionaal kijkt naar de woningprestatie kan ik me voorstellen dat er betere alternatieven zijn. Echter de wereld is niet 1-dimensionaal. EPC te kort door de bocht? Ben zelf eens nagegaan hoe de stadsverwarming wordt verwerkt in de EPC. En dat gaat een stuk verder dan ik (wellicht ook jij) dacht.

Kom eens met inhoudelijke argumenten. Dat het verbruik in 1 bepaalde wijk hoog is lijkt eigenlijk een andere oorzaak te hebben. Wat van de methode is onjuist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:41

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Raven schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 11:38:
[...]

Wij hebben hier een CV ketel uit '96 die ook af en toe aanslaat terwijl er geen warm water vraag is, of ie dat doet om wat warm te houden weet ik niet. 't gaat om een Agpo Econforte HMC 23.

Hoe die ingesteld is weet ik niet, maar voor zover ik weet mag ik daar (als dat al mogelijk is) geen veranderingen aanbrengen daar dit een huurwoning en dat ding niet ons eigendom is.
Wij hebben de Agpo HMC32.

Wat je in ieder geval zou kunnen doen is de tapwatertemperatuur verlagen naar 60 graden (niet lager i.v.m. legionella). Dan slaat de ketel zo weinig mogelijk aan. Helaas zit er geen ecostand op, hij houdt het water dus altijd op temperatuur.
En verder kun je experimenteren met het cv water. Bij ons staat de temperatuur daarvan op 60 graden (lager kan niet) en 's winters, afhankelijk van hoe koud het is, op 70 à 75 graden.
Tenslotte kun je nog uitproberen of je de pompsnelheid naar beneden kunt bijstellen. Bij ons staat hij op stand 2 (van max. stand 4).

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsOo schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 11:37:
Graag jullie mening over het volgende:

Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht met daarin een warmtepomp.
Het gaat om een Nefit Auris E, aangelsoten op een collectieve bron. In het hele huis ligt vloerverwarming.

Nu krijg ik net een document onder ogen met daarin het resume van de (blijkbaar?) gehouden informatieavonden.

Onderstaande passage komt uit dit document en ik heb grote twijfels bij de stelling die door de leverancier geplaatst is.

[...]

Daarnaast was er nog een stukje vraag / antwoord in opgenomen:

[...]

Wat is dit nou voor onzinnige schatting? 8)7
Opmerking leverancier is correct.
Het aanvullende E verbruik is (zoals genoemd) zeer afhankelijk van bewoning, hardware (bad of niet, type douche) en de warmwater gebruiken.

De COP op warmwater is circa 2,4 zo te zien. As usual, dus vergeet vooral de douche WTW niet !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje vreemd dat een beeldscherm van een pc/laptop/e.d niets kan met het natuurlijke licht overdag en extern licht s'avonds. Dat zou toch op de een of andere manier te gebruiken moeten zijn zonder energievretend scherm of zonnepanelen te gebruiken? Er zijn weinig mensen die in het pikkedonker werken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2011 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 14:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JeroenH schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 13:05:
En wat dacht je van de houding? Lijkt me niet echt lekker werken met de achterkant van het beeldschem 90 graden op de zon gericht. Alleen opladen als hij uit is dus.
Eigenlijks zou de laptop een USB poort moeten hebben waarmee je de laptop kan laden, onafhankelijk of de laptop uit of aan staat. Hierop zou je een extern zonnepaneeltje moeten kunnen aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 22-06-2011 14:54 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
antonboonstra schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 14:53:
Eigenlijks zou de laptop een USB poort moeten hebben waarmee je de laptop kan laden, onafhankelijk of de laptop uit of aan staat. Hierop zou je een extern zonnepaneeltje moeten kunnen aansluiten.
Ik heb het anders gedaan. Ik heb ooit eens een paar hele grote zonnestroompanelen gekocht, maar die pasten niet goed op mijn laptop dus die heb ik maar op mijn huis gezet. Ik heb daar een speciaal apparaat bijgekocht die de DC omzet in AC die precies op de netvoeding van mijn laptop kan! Later bleek dat de zonnestroompanelen zo goed werkten dat ook de koelkast, wasmachine en alle andere apparaten in huis er op konden werken.

Dat lijkt mij een stuk handiger werken dan in een ingebouwd zonnestroompaneel.

;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:48
http://www.rtl.nl/compone...steer-in-zonneenergie.xml

en Samsom heeft goed nieuws!
"Gelukt. Minister gaat voor verplicht aandeel schone elektriciteit van 35% in 2020. Hier in Troelstrazaal voltrekt zich een stille revolutie"

:)

het gaat een mooie zomer worden! ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 14:21:
[...]

Opmerking leverancier is correct.
Het aanvullende E verbruik is (zoals genoemd) zeer afhankelijk van bewoning, hardware (bad of niet, type douche) en de warmwater gebruiken.

De COP op warmwater is circa 2,4 zo te zien. As usual, dus vergeet vooral de douche WTW niet !!!
Kom op zeg, een typisch geval van een ondeskundige leverancier die kosten op de eenmalige investering wil besparen en die vervolgens gedurende 30 jaar door de gebruiker laat betalen.
11000 kwh is belachelijk zelf als je het in huis op 23 graden stookt.
Een 5 kW pomp mag niet meer dan 5000 kWh per jaar verstoken inclusief warm water voor vier personen.

Wat hier extreem belangrijk gaat worden is het boilervat, 500 liter is hier minimaal nodig omdat de pomp er anders te lang over gaat doen om warm water voor b.v vier personen te produceren.
Elektrisch bijverwarmen is echt iets wat tot elke prijs vermeden moet worden.
Denk aan vloerverwarming op elke etage, je verdient dit snel terug en zoals gezegd is ook de douche WTW zeer aan te bevelen.

Jerry

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
NielsTn schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 15:09:
http://www.rtl.nl/compone...steer-in-zonneenergie.xml

en Samsom heeft goed nieuws!
"Gelukt. Minister gaat voor verplicht aandeel schone elektriciteit van 35% in 2020. Hier in Troelstrazaal voltrekt zich een stille revolutie"

:)

het gaat een mooie zomer worden! ;)
Doet meer aan een zonnesteek met wipkip nijgingen denken. Opgepast!!!

neigingen, lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

migjes schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 12:58:
@SunshineCompany
het zijn nog best serieuze zonnecellen op die samsung nettop.
vond hem ook erg oke.

@raven
sterker nog de woning bouw vereniging verwacht zelfs dat jij dit wel doet.
er is wel een verschil tussen gebruikers instellingen en installateur instellingen.
als je wil kan ik je wel helpen. laat maar weten.
Huh?! Dan weet jij meer dan wij hier :P
Mijn moeder begon net al gelijk over dat de monteur moeilijk zou doen als wij iets zouden aanpassen. :?
Klaver 4 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 14:08:
[...]

Wij hebben de Agpo HMC32.

Wat je in ieder geval zou kunnen doen is de tapwatertemperatuur verlagen naar 60 graden (niet lager i.v.m. legionella). Dan slaat de ketel zo weinig mogelijk aan. Helaas zit er geen ecostand op, hij houdt het water dus altijd op temperatuur.
En verder kun je experimenteren met het cv water. Bij ons staat de temperatuur daarvan op 60 graden (lager kan niet) en 's winters, afhankelijk van hoe koud het is, op 70 à 75 graden.
Tenslotte kun je nog uitproberen of je de pompsnelheid naar beneden kunt bijstellen. Bij ons staat hij op stand 2 (van max. stand 4).
Dan moet ik eerst ff kijken hoe, aan de buitenkant zitten geen knopjes of iets wat er op lijkt. Plus zit met een moeder die moeilijk doet (zie boven jouw quote).

Is het trouwens goed te merken aan de gas/water/electra rekening als instellingen zoals dat verandert worden?

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 22-06-2011 16:02 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Raven schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 16:02:
Dan moet ik eerst ff kijken hoe, aan de buitenkant zitten geen knopjes of iets wat er op lijkt. Plus zit met een moeder die moeilijk doet (zie boven jouw quote).
Als je geen handleiding hebt kan ik je wel aanwijzingen geven. Stuur dan maar een DM.
In ieder geval: de kap verwijderen (iets omhoog tillen, daarna naar je toe trekken), dan zie je links onder een bedieningspaneel.
Is het trouwens goed te merken aan de gas/water/electra rekening als instellingen zoals dat verandert worden?
Hangt er van af wat nu de ingestelde waarden zijn. Als de temperaturen en pompsnelheid nu op maximum staan, dan zeker wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 23:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:32:
het is inderdaad meer, maar de gemeente deelde hier een kadootje uit van 6300 euro voor pv,
en de meer met minder subsidie en hr++ glassubsidie maakte het helemaal af.
9300 euro is wat ik netto kwijt was.
voor de qsolar betaalde ik 2130 euro incl. btw
Zat ik toch aardig met mijn inschatting van €15k :D

Alleen waar anderen een paar honderd euro subsidie eruit weten te halen, is dat bij jou 40%, en dat maakt jou eigen geld investering natuurlijk wel enorm renderend!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik begrijp die 35% van Diederik nog niet helemaal.. is er al meer nieuws?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-02 09:23
Ik was best wel boos op mijn installateur die 8 jaar geleden een nieuwe Nefit HR ketel heeft opgehangen. Het bleek na 7,5 jaar en ik mijn CV ketel aan de Plugwise plug hing, dat de pompschakeling van de CV pomp op 24 uur draaien stond, in plaats van de gedachte pompschakeling! De stand 1 of 2 bleken achter een klepje te zitten dat ik nog nooit had open gemaakt en waarvan ik het bestaan pas ontdekte toen ik de handleiding downloadde om te achterhalen of mijn ketel wel een pompschakeling had. Ik dacht dat na de oliecrisis in de 70-er jaren alle ketels een pompschakeling hadden waarbij slechts eenmaal per bepaalde tijd de pomp aanschakelt. Ja dus wel een pompschakelaar, maar een installateur die het milieu blijkbaar minder belangrijk vond. Heb zo 7,5 jaar behoorlijk wat stroom voor niks gebruikt. Plugwise plug was zo snel terug verdiend.
Via de plugwise plug zie ik dat de combinatie HR ketel en kamer thermostaat continu 10 Watt gebruikt. Nu staat er een schakelmechanisme op dat de ketel eenmaal per dag even aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fmokveld schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:44:
Ik was best wel boos op mijn installateur die 8 jaar geleden een nieuwe Nefit HR ketel heeft opgehangen. Het bleek na 7,5 jaar en ik mijn CV ketel aan de Plugwise plug hing, dat de pompschakeling van de CV pomp op 24 uur draaien stond, in plaats van de gedachte pompschakeling! De stand 1 of 2 bleken achter een klepje te zitten dat ik nog nooit had open gemaakt en waarvan ik het bestaan pas ontdekte toen ik de handleiding downloadde om te achterhalen of mijn ketel wel een pompschakeling had. Ik dacht dat na de oliecrisis in de 70-er jaren alle ketels een pompschakeling hadden waarbij slechts eenmaal per bepaalde tijd de pomp aanschakelt. Ja dus wel een pompschakelaar, maar een installateur die het milieu blijkbaar minder belangrijk vond. Heb zo 7,5 jaar behoorlijk wat stroom voor niks gebruikt. Plugwise plug was zo snel terug verdiend.
Via de plugwise plug zie ik dat de combinatie HR ketel en kamer thermostaat continu 10 Watt gebruikt. Nu staat er een schakelmechanisme op dat de ketel eenmaal per dag even aangaat.
ik had de zelfde cv van nefit, wat een rotding.....hoop stroom en gasverbruik om niets....heb hem na 10 jaar al laten vervangen voor een die geen boiler heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:50
Cruise Control schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 11:50:
Dat staat in de handleiding 8). Met de pompschakelaar op 2 draait de pomp continu.

Hmm, op jouw ketel is de nadraaitijd blijkbaar niet in te stellen of af te lezen.

Dan blijft de vraag over: staat je pompschakelaar op stand 2?
Helaas, de pompschakelaarstand stond op stand 1, daar valt niks meer te halen dus.

De andere instellingen op de ketel (een Nefit EcomLine HRC22 is het om precies te zijn):
Radiator-draaiknopstand = 6.5
Tapwater-draaiknopstand = 7
Schakelaar met een symbooltje met een soort ladder erdoorheen = 0
Pompschakelaar = 1
De draai-knop eronder (met een soort van vlammetje erbij?) = 10

[ Voor 3% gewijzigd door catchingfire op 22-06-2011 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

catchingfire schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:57:
[...]

Helaas, de pompschakelaarstand stond op stand 1, daar valt niks meer te halen dus.

De andere instellingen op de ketel (een Nefit EcomLine HRC22 is het om precies te zijn):
Radiator-draaiknopstand = 6.5
Tapwater-draaiknopstand = 7
Schakelaar met een symbooltje met een soort ladder erdoorheen = 0
Pompschakelaar = 1
De draai-knop eronder (met een soort van vlammetje erbij?) = 10
Het laddersymbooltje geeft een storingscode indien er een probleem is.
Zelf heb ik ook een Nefit Ecomline 22 HR en die verbruikt op dit moment ca. 0,3 kWh per dag (Plugwise gemeten). In januari (koud!) lag dit op 1,21 kWh per dag, veel geschakel dus.
Wat helpt is om, indien je een schakelprogramma hebt ingesteld vanwege tijdelijke afwezigheid overdag en 's nachts natuurlijk, om middels de thermostaat de boiler uit te schakelen. Zie gebruiksaanweizing thermostaat. Dat is meestal een Nefit (meegeleverd). Dat scheelt niet alleen gas, maar ook een aantal schakelmomenten in de electronica en dat levert minder energieverbruik op.
Bij mij werkt dit prima.
Als je weg bent, of in bed ligt is er geen reden om warm water in het vat te hebben.
Nu, in de warme periode zou je hem helemaal uit kunnen zetten als je, zoals wij, ook een zonneboiler hebben. Als je niet met 3 man achter elkaar de douce ingaat, heb je genoeg warm water in het boilervat zitten.
Het verbruik van de electronica en de pomp van de zonneboiler is nagenoeg nul en hoeft dus niet te worden uitgeschakeld.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09 12:55
Hier stond net de meteropnemer (3jaarlijkse controle van liander) aan de deur.
Heb hem vriendelijk uitgelegd dat hij mijn standen niet mag opnemen van kentekenteam teruglevering.
Hij snapte er zelf niets van.

Hij zegt dat mijn BPM mijn teruglever meter was voor het terugleveren en dat ze de exacte meterstanden ook kunnen zien zonder op te nemen naar mijn mening heet dit schatten 8)7

In zijn terminal heeft die ingevoerd dat de E-standen niet mogen opgenomen worden van de binnendienst (kentekenteam teruglevering) met een naam van de gene waar mijn mail vandaan kwam er bij.

Gas heeft die wel opgenomen zoals gepland.

Ook wist die mij te vertellen dat de beheerder (liander) nooit standen schat maar dat mijn leverancier dit doet. Heb hem maar laten zien dat die dit fout had.

Ben benieuwd wanneer ik nu wat te horen ga krijgen van liander. Heb mijn vriendin maar verteld dat ze een meteropnemer moet weigeren en weer moet laten komen als ik er zelf ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alleen liander kan liegen als geen ander.
hulp nodig ? ik lust ze rauw, met hun verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Eerst maar is zien waar dit op uit draait heb mij al voorgenomen dat elke meteropname minimaal 1 telefoontje en 1 mailtje kost.
En dat het vast niet in 1 of 2 keer goed gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 18:38:
alleen liander kan liegen als geen ander.
hulp nodig ? ik lust ze rauw, met hun verhalen.
Idem.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als we je hulp mogen bieden om simpelweg feitelijk te krijgen wat er op de meter staat,
laten we dat nu eens openbaar op dit forum doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Klaver 4 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 16:34:
[...]

Als je geen handleiding hebt kan ik je wel aanwijzingen geven. Stuur dan maar een DM.
In ieder geval: de kap verwijderen (iets omhoog tillen, daarna naar je toe trekken), dan zie je links onder een bedieningspaneel.

[...]

Hangt er van af wat nu de ingestelde waarden zijn. Als de temperaturen en pompsnelheid nu op maximum staan, dan zeker wel ;)
Volgens mij hebben we die wel, maar daar staan voor zover ik weet alleen error-codes in en dat dat ding gevoelig is voor het omdraaien van de stekker -> E-21, dan gaat ie niet aan. Het enigste apparaat dat ik ooit ben tegengekomen dat daar niet tegen kan 8)7
(De monteurs schijnen dit niet te weten, moet zelf elke keer de stekker omdraaien....)

Heb het bedieningspaneel gevonden, bediening sprak voor zich. CV geeft 90 als waarde, tapwater 72.
Pompsnelheid niet gezien :?

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 22-06-2011 18:58 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Voor ik nu wat doe doe ik het zoals ik met de binnendienst afgesproken heb. Ik replay op 1-7-2011 op het mailtje van kentekenteam --> krijg van hun een antwoord dat de standen binnen zijn --> krijg daarna van Nuon in opdracht van liander de jaarafrekening met de standen die ik op 1-7-2011 door heb gegeven. als dit goed gaat is het zoals het hoort.

Staan er weer geschatte standen ga ik er op reageren.

Bedankt voor het aanbod voor hulp.

[ Voor 4% gewijzigd door silvester6 op 22-06-2011 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Raven schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 18:57:
[...]
Heb het bedieningspaneel gevonden, bediening sprak voor zich. CV geeft 90 als waarde, tapwater 72.
Pompsnelheid niet gezien :?
Als je geluk hebt is de pompsnelheid regelbaar. Aan de rechterkant zitten 2 pompen. De onderste is voor het cv-water. Bij mij zit daar een schakelaar met 4 standen op.

Gewoon met alles gaan experimenteren. Er kan weinig misgaan. Hoogstens dat je huis minder snel opwarmt, straks in de herfst. Dan zet je hem in stapjes van bijv. 5 graden weer iets hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Okay.

Dit huis warmt al niet zo snel op :P Behalve dubbele beglazing beneden geen isolatie, tocht aan alle kanten.
Maar het tapwater en cv water kan ik wel lager zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 22-06-2011 19:19 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Daar zou ik dan maar als eerste iets aan gaan doen. Kost weinig en levert veel woongenot en lagere energierekening op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De wooncorporatie vervangt niet op verzoek de kozijnen (waar ook veel tocht langs komt) enzo, zelf mogen we het niet, huurwoning... Maar de tocht komt overal en nergens weg, ventilatieroosters enzo ook.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

3000 tot 11000 kwh per jaar door een warmtepomp 8)7
Ben ik even blij met m'n op lokaal geoogst hout brandende speksteenkachel :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Raven schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 19:51:
De wooncorporatie vervangt niet op verzoek de kozijnen (waar ook veel tocht langs komt) enzo, zelf mogen we het niet, huurwoning... Maar de tocht komt overal en nergens weg, ventilatieroosters enzo ook.
Klein beginnen: tochtstrippen, foam-schuim, deurborstel/brievenbus borstel... hoeft niet veel te kosten.

Mbt CV: je maximaal CV-rendement ligt in elk geval op lagere CV-temperaturen. Met een (modulerende) klokthermostaat zorgt het systeem zelf tijdig voor het opwarmen (dus eerder starten met veel beter rendemen, dus meer warmte voor minder gasverbruik).
Eea staatin de topicstart vermeld.
Je zou met buurt van wooncooperatie klachten neer kunnen leggen. Ook met de kortingtarief van 6% door overheid is het voor wooncoperatie interessant om misschien nu ipv over 1-2 jaar onderhoud kozijnen te verrichten.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeg commercielen hier op het forum,
hoe zit dat .... kom ik thuis, blijk ik ineens in een silicon mine te wonen,
zelfs bij de buurman tel ik ineens 16 kingsun stickers, en zie in mijn tranende rechter ooghoek ook 6 poly panelen (suntech)
*snik*
(ja bij die buurman die het maar niks vond)

pics or it didn`t happen ?
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/salley.jpg
de foto toont ook nog eens mooi hoeveel zon er nog op de panelen valt in juni (max opbrengst)
bij een hoek van 20 graden(korte lijn door atmosfeer), terwijl veel online zuid systemen al om 19:00 zijn stilgevallen.(36 graden) de meeropbrengst weegt zeer zwaar op tegen de minderopbrengst in januari in daglengte en instraling.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2011 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:06

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 20:48:
zelfs bij de buurman tel ik ineens 16 kingsun stickers, en zie in mijn tranende rechter ooghoek ook 6 poly panelen (suntech)
*snik*

pics or it didn`t happen ?
[afbeelding]
We hebben 't wel vaker gezegd, het is besmettelijk. Maar hopen dat het snel pandemische vormen aanneemt :+

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hoeveel aan PV vermogen zou er in Nederland (al dan niet geregistreerd) staan opgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Wat duurzaam is 1 jaar pv aan papier. Heb vanavond maar meteen alles in een klapper gedaan.
toch nog goede 2 uur me bezig geweest :o

Afbeeldingslocatie: http://img691.imageshack.us/img691/3552/bijna1jaarpv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
catchingfire schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:57:
[...]
Volgens de installatiehandleiding is het opgenomen vermogen maximaal 125 watt. Als je ketel 1 kWh per etmaal verbruikt, draait de pomp 8 uur per etmaal op vol vermogen. Dat is veel meer dan nodig is om de boiler warm te houden.

Even wat wilde speculatie: Het zou kunnen dat er iets stuk is waardoor je ketel voor niets staat te stoken om de boiler op te warmen. Dat zou een temperatuursensor kunnen zijn (dan wordt de boiler ook verwarmd als hij al op temperatuur is) of de driewegklep (dan gaat de warmte naar het CV circuit in plaats van naar de boiler).

- wat is je gasverbruik per dag?
- draait je ketel een groot deel van de dag op warmwaterbedrijf (code '=H' op het display) ?
- worden de CV-leidingen warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Cruise Control schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 22:02:
Even wat wilde speculatie: Het zou kunnen dat er iets stuk is waardoor je ketel voor niets staat te stoken om de boiler op te warmen. Dat zou een temperatuursensor kunnen zijn (dan wordt de boiler ook verwarmd als hij al op temperatuur is) of de driewegklep (dan gaat de warmte naar het CV circuit in plaats van naar de boiler).

- wat is je gasverbruik per dag?
- draait je ketel een groot deel van de dag op warmwaterbedrijf (code '=H' op het display) ?
- worden de CV-leidingen warm?
- M'n gasverbruik zit momenteel op zo'n 1.2m3/etmaal, waterverbruik 0.5m3/etmaal. Begin-'70 tweekapper, huishouden met 2 volw en 3 kleine kinderen, we koken op gas.
- Die H is me nog nooit opgevallen...
- nee

Ik heb vanavond naar aanleiding van tips hier de CV gewoon "uitgezet" nu ipv de kamerthermostaat op 10'C te zetten en de boiler-functie afhankelijk gemaakt van de timer ('s nachts geen boilerfunctie bijvoorbeeld).

Ik ga als ik de Plugwise binnenheb (ik hoop nog deze week) beginnen met loggen, dan zal ik als ik wat meer weet nog eens hierop terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

energiebewust schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 15:21:
[...]

Kom op zeg, een typisch geval van een ondeskundige leverancier die kosten op de eenmalige investering wil besparen en die vervolgens gedurende 30 jaar door de gebruiker laat betalen.
11000 kwh is belachelijk zelf als je het in huis op 23 graden stookt.
Een 5 kW pomp mag niet meer dan 5000 kWh per jaar verstoken inclusief warm water voor vier personen.

Wat hier extreem belangrijk gaat worden is het boilervat, 500 liter is hier minimaal nodig omdat de pomp er anders te lang over gaat doen om warm water voor b.v vier personen te produceren.
Elektrisch bijverwarmen is echt iets wat tot elke prijs vermeden moet worden.
Denk aan vloerverwarming op elke etage, je verdient dit snel terug en zoals gezegd is ook de douche WTW zeer aan te bevelen.

Jerry
Hij heeft het huis al gekocht. Dat is de situatie
Ik zei dat deze opmerking : " is gekozen voor een warmtepomp met een vermogen onder het maximaal benodigde vermogen. Hierdoor heeft de warmtepomp meer aaneengesloten draaiuren en minder start/stops, wat de levensduur van de warmtepomp ten goede komt."
Correct is. Het maximale vermogen is nooit nodig voor de verwarming (100% ltv), dat weet jij ook neem ik aan.

Ik heb niet gezegd dat de gekozen installatie deugdelijk is ofzo.
Of dat ik 3000 kWh stoken op de staaf acceptabel vind... (niet namelijk)
Alleen heeft hij geen keuze mbt de WP dus het daarover hebben is ook niet zo constructief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Speksteenkachel schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 21:18:
Hoeveel aan PV vermogen zou er in Nederland (al dan niet geregistreerd) staan opgesteld?
Ik denk dat "NEE-derland" Poldermans (die nu ergens halverwege DE is, en maar niet door kan fietsen vanwege al het moois op de daken) daar wel een inschatting van kan geven. +/- 50% dan, natuurlijk. Want er gaat flink wat ongeregistreerd de daken op. O-)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Alleen bij jou al ;)

[ Voor 10% gewijzigd door SpeksteenWP op 22-06-2011 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had opbrengst van 04:03 uur tot 22:06u ;)
opbrengst is meetbaar ac vermogen >200Watt continu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 23:32:
ik had opbrengst van 04:03 uur tot 22:06u ;)
opbrengst is meetbaar ac vermogen >200Watt continu
hier van 6.15u tot 21.15u produktie gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 23:57:
hier van 6.15u tot 21.15u produktie gehad.
Hier stopte het net voor 22:00, wat mooi was want dat betekende dat ik om 22:05 kon beginnen met upgraden van mijn Plugwise systeem naar 2.17 publieke beta. Ook heb ik de firmware van al mijn pluggen (op één na, die wil nog niet) bijgewerkt naar versie 2011-05-13. Hiermee is mijn netwerk geschikt voor de Sense en de Scan die ik binnenkort hoop te gaan testen.

Met in totaal 17 devices (15 pluggen, de stick en een switch) duurde het totale proces bijna twee uur. Pittig. Vorig jaar bij firmware-upgrade flinke problemen gehad met het netwerk wat niet wilde opbouwen. Nu op een tegenstribbelende plug na (wat de werking niet hindert) geen probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 22:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 20:48:
*snik*
Nice! Hij heeft dus 6 suntechs op zijn garage neergelegd? Heeft hij een electra aansluiting in zijn garage waar hij de omvormer in kan prikken? Of heeft hij een YMVK kabel aangelegd? Die moet dan haast wel over / langs jouw garage of niet?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Leuk, dat besmettelijke van zonnepanelen.

Blijkbaar is dat zonnepanelen virus erg besmettelijk. Langs mijn fietsroute naar het werk zijn redelijk wat zonnepanelen te zien. Sinds een aantal dagen is het dak van een nieuw huis aan in ieder geval de zudkant voor 100% met zonnepanelen bedekt. Ik zie er geen andere dakbedekking onder zitten.

http://ow.ly/i/dlSl

mooi toch

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Zullen we het aandeel NL wat verhogen op http://pvoutput.org/country.jsp ? Ik heb al mijn daggegevens van ruim een jaar al ingevuld: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=3078

Leuke grafiekjes trouwens op www.zomerplaza.nl De grafiek met voorspelling van zonneschijn in het noorden van het land, heb ik al op mijn site geplaatst
Afbeeldingslocatie: http://weerplaza.nl/data/eps/eps_bewolkingskans_06270.png

[ Voor 45% gewijzigd door antonboonstra op 23-06-2011 09:47 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energiebewust
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 13:50
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 22:18:
[...]

Hij heeft het huis al gekocht. Dat is de situatie
Ik zei dat deze opmerking : " is gekozen voor een warmtepomp met een vermogen onder het maximaal benodigde vermogen. Hierdoor heeft de warmtepomp meer aaneengesloten draaiuren en minder start/stops, wat de levensduur van de warmtepomp ten goede komt."
Correct is. Het maximale vermogen is nooit nodig voor de verwarming (100% ltv), dat weet jij ook neem ik aan.

Ik heb niet gezegd dat de gekozen installatie deugdelijk is ofzo.
Of dat ik 3000 kWh stoken op de staaf acceptabel vind... (niet namelijk)
Alleen heeft hij geen keuze mbt de WP dus het daarover hebben is ook niet zo constructief.
Het argument van de leverancier dat een te kleine pomp meer aaneengesloten draaiuren heeft en daardoor minder start/stops is onzinnig. Een beetje pomp voorkomt dat deze binnen 15 minuten na het afslaan opnieuw start en beperkt hiermee het aantal start/stops. Dit zonder dat er een energiezuipend element nodig is om het te kleine vermogen op te vangen. Met een voldoende grote boiler van minimaal 500 liter is dit overigens geen probleem en is 5 kW voldoende om tussendoor de boiler te verwarmen tot b.v 45-50 graden. 1 keer per week elektrisch naar 65 graden verwarmen tegen legionella is dan voldoende.

Het is voor mij een typisch voorbeeld van een ondeskundige installateur die niet snapt dat verwarmingselementen killing zijn voor de acceptatie van de warmtepomp in Nederland terwijl de techniek zelf juist zo veel voordelen kan hebben.

Jerry

9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 09:53:
Ze sturen op het resultaat, inderdaad, alleen het enige moment waarop dat kan is bij de bouwaanvraag.
En dit is niet anders te organiseren, ik hoop dat je snapt waarom?
Ja, ik snap waarom dit niet anders is te organiseren. Maar dat is niet om de reden dat dit lastig of ingewikkeld zou zijn, dat is het namelijk niet.
Ik snap wel dat de reden is dat de NL bouwereld lui is, teveel geld heeft verdiend en daardoor nu een veel te dikke vinger in de pap voor wat betreft overheidsbeleid. Ze zijn bang dat de nieuwe regeltjes ten koste gaan van de dikke winstgevendheid. Tel daarbij een grote gasbel en het is duidelijk hoe de belangen liggen: niet bij energiebesparing.

Dan nog even praktisch ingaan op je stelling:

1. Bij de bouwaanvraag zijn de warmteverliesrekening en de dimensionering van de CV installatie bekend en dus het verbruik van de WP. Het is dus prima te bepalen wat ongeveer het verbuik wordt. Het PH-rekenpakket kan dit berekenen.
2. Om een PH certificaat te krijgen moet het huis o.a. slagen voor de blowerdoortest (luchtdichtheidscertificaat). Waarom zo'n test niet bij de EPC norm?
3. Als zelfs bovenste twee zaken te veel tijd kosten (wat IMHO onzin is op een gebied waar gigantische besparingen gemaakt kunnen worden) kun je het energieverbruik van een compleet project meten. Dan neem je ook direct de effectiviteit van de nieuwebewonersvoorlichting (3x woordwaarde) mee!
4. Sturen op uitkomst zonder controle van de uitkomst is waardeloos. Alles wat belangrijk is moet je meten.
5. Sturen op uitkomst is: per m2 woonoppervlak een max energieverbruik van 15 kwh / jaar. (Goh, wat was ook al weer de PH-norm?)
6. Niet sturen op uitkomst is: een douche-wtw levert een vermindering op de EPC van x. Deze vloerisolatie geeft x vermindering op de epc, maar dit andere type geeft y.

Er zou een incentive voor de bouwer moeten komen: scoor je beter dan berekend: bonus. Scoor je slechter: bijbetalen. Een stevige sturing op effectief verbruik in plaats van de papieren-EPC-ridder uithangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 16:04
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 13:50:
[...]

Ik woon in een huis met een EPC 1.0, niets aan gedaan. Verbruik minder dan 800 kuub (equivalent).
Geen zonneboiler, geen douche WTW. Standaard uit de EPC tube.
Werkt toch prima. ;) (in de winter 21 graden continu)
800m³ zegt nog niets, want dat is allemaal afhankelijk van factoren.
In het algemeen zal een EPC 0,4 woning behoorlijk dicht in de buurt zitten van de passiefhuis standaard.
Je moet bijna alles uit de kast halen om dat te bereiken. Het is geen wetmatigheid, akkoord, dat beweerde ik ook niet.

Als je 1-dimensionaal kijkt naar de woningprestatie kan ik me voorstellen dat er betere alternatieven zijn. Echter de wereld is niet 1-dimensionaal. EPC te kort door de bocht? Ben zelf eens nagegaan hoe de stadsverwarming wordt verwerkt in de EPC. En dat gaat een stuk verder dan ik (wellicht ook jij) dacht.
EPC is 1-dimensionaal en eenheidsloos

1-dimensionaal is echter niet altijd fout, want het maakt vergelijken makkelijk. Echter dat EPC eenheidsloos is haalt dat nut dan weer grotendeels onderuit.
Kom eens met inhoudelijke argumenten. Dat het verbruik in 1 bepaalde wijk hoog is lijkt eigenlijk een andere oorzaak te hebben. Wat van de methode is onjuist?
De correcte wijze is imho om nauwkeurig te berekenen of te simuleren. Dat EPC kort door de bocht is komt omdat er aannames worden gedaan: zaken gelijk stellen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
pcmadman schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 13:39:
Het huis van m'n ouders is epc 0.8 maar er is tijdens de bouw met zo weinig kennis&kunde van energiebesparing gebouwd dat het gasverbruik nu een 1200 m3 equivalent is, zonder ZB 1500 m3.

Daarnaast was de epc 0.8 nog berekend met dubbelglas ipv 3 dubbel en een andere isolatiewaarde voor de muren. Maar er werd toch niet gecontroleerd dus ze hadden geen zin om dat aan te passen. En EPC 0.8 was al bizar laag, wat een onzin om lager te gaan. En 3 dubbel glas konden ze niet invoeren in het systeem. Dat was wel zo'n linkse nieuwigheid.

^^^^
Daarom is EPC kut. En daarom winnen passiefhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-09 13:36
Misschien aardig:

Onderzoek naar innovatievermogen grote energiebedrijven

[ Voor 10% gewijzigd door NielsOo op 23-06-2011 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

energiebewust schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 09:41:
[...]

Het argument van de leverancier dat een te kleine pomp meer aaneengesloten draaiuren heeft en daardoor minder start/stops is onzinnig. Een beetje pomp voorkomt dat deze binnen 15 minuten na het afslaan opnieuw start en beperkt hiermee het aantal start/stops. Dit zonder dat er een energiezuipend element nodig is om het te kleine vermogen op te vangen. Met een voldoende grote boiler van minimaal 500 liter is dit overigens geen probleem en is 5 kW voldoende om tussendoor de boiler te verwarmen tot b.v 45-50 graden. 1 keer per week elektrisch naar 65 graden verwarmen tegen legionella is dan voldoende.

Het is voor mij een typisch voorbeeld van een ondeskundige installateur die niet snapt dat verwarmingselementen killing zijn voor de acceptatie van de warmtepomp in Nederland terwijl de techniek zelf juist zo veel voordelen kan hebben.

Jerry
Het element is niet om een te klein vermogen op te vangen, maar het ontbreken van bufferingsmogelijkheden.

Het verschil in prijs tussen verschillende vermogens is klein.
Het verschil in prijs tussen verschillende installaties (met en zonder grote boiler) is wel groot.

Noemde jij ook overigens.
En daar kiezen ze niet voor vanwege kostenoverwegingen, inderdaad.
Een goed systeem is te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekker taaltje, zo praat ik niet meer verder.
Overigens uitstekend argument, inhoudelijk top!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2011 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 13:39:
[...]

[...]
Wat je zegt 1 project zegt ook niets.
1-dimensionaal is echter niet altijd fout, want het maakt vergelijken makkelijk. Echter dat EPC eenheidsloos is haalt dat nut dan weer grotendeels onderuit.
1 dimensionaal is wel fout, het gaat namelijk voorbij aan het feit dat er ook andere belangen zijn. Zoals kosten van de uitvoering. Acceptatie, mogelijkheden.
[...]

De correcte wijze is imho om nauwkeurig te berekenen of te simuleren. Dat EPC kort door de bocht is komt omdat er aannames worden gedaan: zaken gelijk stellen, etc.
In het algemeen wordt een heel behoorlijk resultaat gehaald. Het kan beter met een ander systeem, maar ten kosten van een hele dikke rekening.
De NL methode is voldoende doeltreffend en zeker doelmatig.
Overigens is de passiefhuis standaard een vrijwillige standaard. De vergelijking gaat dus wel even mank. In Duitsland hebben ze de EnV of zoiets en die zit op dezelfde wijze in elkaar als wat we hier hebben.

Het echte probleem zit niet bij de nieuwbouw, maar vooral bij de huizen uit de oudere categorie.
Het blind staren op de nieuwe huizen is zowiezo niet echt slim.
Het is echter heel lastig mensen in een vrij land dingen op te leggen.

Wat mij betreft de EB omhoog op gas en alles gaat vanzelf. (40 ct erbij ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 17:00:
Wat mij betreft de EB omhoog op gas en alles gaat vanzelf. (40 ct erbij ofzo)
Yeah right, lekker eenzijdig. Dan gaat toch iedereen elektrisch koken/stoken. Prijs is voor mensen alleen relevant als ze het product ook echt kunnen vast pakken. Gas en elektra zijn nou eenmaal niet zichtbaar. Prijs omhoog heeft alleen zin als je het ook bij de alternatieven doet.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toch ben ik het wel mee eens, omhoog die belasting (en dan wel gebruiken voor duurzame energie) en niet met maar 8 euro per jaar. Ik ken zat mensen die doodleuk 300 euro per maand betalen terwijl ze enorm kunnen besparen op een simpele manier maar er gewoon geen zin in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 18:18:
toch ben ik het wel mee eens, omhoog die belasting (en dan wel gebruiken voor duurzame energie) en niet met maar 8 euro per jaar. Ik ken zat mensen die doodleuk 300 euro per maand betalen terwijl ze enorm kunnen besparen op een simpele manier maar er gewoon geen zin in hebben.
Toch zijn er zat mensen die het ook gewoon niet kunnen betalen, een zonneboiler. Of niet mogen installeren (huur huis). Daarbij is er ook nog een groep mensen die afhankelijk zijn van stadsverwarming. En de prijs per GJ van de stadsverwarming is gekoppeld aan de gas prijs.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Derby schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 18:23:
[...]

Toch zijn er zat mensen die het ook gewoon niet kunnen betalen, een zonneboiler. Of niet mogen installeren (huur huis). Daarbij is er ook nog een groep mensen die afhankelijk zijn van stadsverwarming. En de prijs per GJ van de stadsverwarming is gekoppeld aan de gas prijs.
waar ik het over heb zijn mensen die alles dag en nacht aan laten staan en het niets uit maakt. en als dat geld wordt gebruikt om iedereen aan een zonneboiler te helpen (ook voor huurwoningen) vind ik het prima.

Die stadsverwarming is wel een lastige, ben blij dat ik aan de goede kant van Alkmaar woon.

Alle daken in nederland moeten gewoon vol.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2011 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 18:28:
[...]

waar ik het over heb zijn mensen die alles dag en nacht aan laten staan en het niets uit maakt. en als dat geld wordt gebruikt om iedereen aan een zonneboiler te helpen (ook voor huurwoningen) vind ik het prima.

Die stadsverwarming is wel een lastige, ben blij dat ik aan de goede kant van Alkmaar woon.

Alle daken in nederland moeten gewoon vol.
Zonder vervelend te willen zijn, je geeft zelf het antwoord al waarom het niet gaat werken.
Kijk naar het auto gebruik/brandstof verbruik en dan naar de nieuwe auto's die verkocht worden. Ook daar zitten er een hoop tussen waar het verbruik echt niet uit maakt. En me dunkt dat de overheid brandstof duur maakt.

Misschien dat die mensen die niet uitmaakt wakker worden als er bij gezegd word dat dankzij hen er bij iemand anders nu een zonneboiler geplaatst wordt waarmee het gas verbruik terug gedrongen wordt. Maar dan speel je in op de sociale/anti sociale gevoelens van mensen. Nog steeds geen energie bewustzijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Derby schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 18:34:
[...]

Zonder vervelend te willen zijn, je geeft zelf het antwoord al waarom het niet gaat werken.
Kijk naar het auto gebruik/brandstof verbruik en dan naar de nieuwe auto's die verkocht worden. Ook daar zitten er een hoop tussen waar het verbruik echt niet uit maakt. En me dunkt dat de overheid brandstof duur maakt.

Misschien dat die mensen die niet uitmaakt wakker worden als er bij gezegd word dat dankzij hen er bij iemand anders nu een zonneboiler geplaatst wordt waarmee het gas verbruik terug gedrongen wordt. Maar dan speel je in op de sociale/anti sociale gevoelens van mensen. Nog steeds geen energie bewustzijn dan.
Maar de meeste mensen kiezen nu toch echt voor een zuinige auto, kijk maar naar de meest verkochte auto's op dit moment.

En je bent niet vervelend...je moet mensen gewoon stimuleren (financieel) en het gaat vanzelf werken. Als mensen het niet kunnen betalen gewoon een handje helpen door mensen die het toch niets uitmaakt meer te laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Vooral bij grootverbruikers moet de EB omhoog. Bij >50MWh kan er best 100% bovenop, dat is nog steeds relatief weinig in verhouding tot de EB bij kleinverbruik en de kale prijs van stroom. Bedrijven betalen nu gewoon heel weinig belasting over hun hoge verbruik waardoor daar grote en relatief eenvoudig te realiseren besparingen blijven liggen.

Bij consumenten begint de EB bij verdere verhoging wel heel erg uit de pas te lopen met de prijs van stroom en de EB bij bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
vorige keer een journalist die zijn kritiek geeft over duurzame energie.... Nu weer een artikel
http://www.z24.nl/z24geld..._tien_jaar_rendabel_.html

of wel: schieten maar! Artillerie, incoming! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
NielsTn schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 18:48:
vorige keer een journalist die zijn kritiek geeft over duurzame energie.... Nu weer een artikel
http://www.z24.nl/z24geld..._tien_jaar_rendabel_.html

of wel: schieten maar! Artillerie, incoming! ;)
"Zonnestroom binnen tien jaar rendabel luidt het artikel".
Zonnestroom in Nederland is door het samengestelde tarief van : stroomtarief +energiebelasting+btw
[b]nu[b] al rendabel. Pas zelf nog een aantal berekeningen gemaakt aan de hand van systemen zoals je die vindt bij zonnepanelen.nl en daaruit komt naar voren dat je door aanschaf van zonnepanelen je stroomprijs
voor een hele lange tijd vast zet tegen een prijs die lager ligt dan het combitarief uit je stopcontact. En dat zelfs incl.installatie. :P
Maar dat hoef ik de meeste van jullie niet te vertellen, toch? ;) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Derby schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 18:09:
[...]

Yeah right, lekker eenzijdig. Dan gaat toch iedereen elektrisch koken/stoken. Prijs is voor mensen alleen relevant als ze het product ook echt kunnen vast pakken. Gas en elektra zijn nou eenmaal niet zichtbaar. Prijs omhoog heeft alleen zin als je het ook bij de alternatieven doet.
Vanuit het gesprek noemde ik gas, maar een dikke verhoging van de EB op elektra is ook meer dan welkom.
De EB is werkelijk HET gegeven dat PV nu al een soort van rendabel maakt.
Zonder EB waren we in dat opzicht nergens. Het kan best een stuk hoger, kijk maar naar Denemarken.

De bespaar potentie is nog zeer groot. Een dikke verhoging van de EB kan efficiënt gebruik stevig bevorderen.
Ik ken helaas nog teveel mensen die bijvoorbeeld hun schouders ophalen bij het niet gebruiken van een pompschakelaar op een vloerverwarming. Hun vriezer uit gemak niet ontdooien.... enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedenk goed wat je met je laatste rolo`s doet :
http://www.energieenwater...erschakelen-op-h-gas.html

nou hr ketel tvt mannen, daar gaat je branderhuis...
ons gas gaat opraken, bigtime, the party is over...ook voor het BNP, dus de EB zal wel stijgen dan he..
het komt vanzelf, 2021 dus, en das al over 10 jaartjes.
(ik zit dan in mijn post-tvt dus dat betaal ik wel van vermeden energiekosten...)
ps : een qsolar is eenvoudig om te zetten in C waarde, butaan of propaan, dus denk even na als je je geld 1x gaat uitgeven.

was getekend,
een gazprom H-gasbel bewoner uit nederland.
(gratis geinjecteerd door prins kernafval verhagen)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2011 22:43 . Reden: *transportkosten per km word dan ook erg leuk* u woont 14.000km van de bron gasregio uzbekistan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
http://www.nrc.nl/nieuws/...rustige-arabische-wereld/

Het grote interen op de olievoorraden is begonnen. Zitten we nu echt met elkaar in zo'n rare niche dat ik in zo'n bericht meer zie dan diegene die het bedacht heeft om de voorraden aan te breken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Argh,,, plugwise set ontvangen, hele avond bezig geweest om de Circle+ te "verbinden" en een Circle verbonden te krijgen. De Circle+ verbinding is uiteidelijk gelukt maar nog steeds geen van de 4 Circles verbonden, Terwijl ik deze anderhalve meter van de Circle+ heb zitten en de laptop daar weer 2 mtr vanaf heeft gestaan. Begint goed :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
SpiceWorm schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 00:53:
http://www.nrc.nl/nieuws/...rustige-arabische-wereld/

Het grote interen op de olievoorraden is begonnen. Zitten we nu echt met elkaar in zo'n rare niche dat ik in zo'n bericht meer zie dan diegene die het bedacht heeft om de voorraden aan te breken?
Dat ze dit doen is leuk op de korte termijn, maar pas echt leuk wordt het als het niet lukt binnen afzienbare tijd de extra olie uit reserves te vervangen door extra productie. (En dat is iets wat ik niet waarschijnlijk acht.)

Waarschijnlijk zien de beleidsmakers ook wel dat dit een gevaarlijke move is, maar zien weinig andere mogelijkheden. Tevens hebben ze 4300Mbbl in reserve, dus houden ze het wel vol tot de volgende verkiezing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

catchingfire schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 07:21:
Argh,,, plugwise set ontvangen, hele avond bezig geweest om de Circle+ te "verbinden" en een Circle verbonden te krijgen. De Circle+ verbinding is uiteidelijk gelukt maar nog steeds geen van de 4 Circles verbonden, Terwijl ik deze anderhalve meter van de Circle+ heb zitten en de laptop daar weer 2 mtr vanaf heeft gestaan. Begint goed :(.
Herkenbaar. Had ik ook, maar weet niet meer hoe ik dat destijds heb opgelost.
Ik weet wel dat wij heel wat plekken in huis hebben waar ongeveer alle draadloze signalen (WiFi, BT, 434/868Mhz) behoorlijk gestoord worden. Mogelijk heb jij ook zoiets??

Ik heb het spul na maanden kloten teruggestuurd, teveel verbindingsproblemen!

Er zullen nog wel anderen met tips komen, want bij heel wat mensen draait het probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

catchingfire schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 07:21:
Ik heb toevallig gisteravond ook mijn Plugwise set uit de kast gepakt. Tijdens de eerste keer verbinden stond er zo maar een ID ingevuld van de Circle+ welke ik niet eens heb. Deze verwijderd en juiste ingevoerd, maar zelfs na meerdere keren proberen kon die niet gevonden worden. Zit misschien 2 meter van de usb-stick af. Dus je bent niet de enige met problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via deze link kun je het gemiddelde verbruik zien van elektriciteit en gas per gemeente in het verzorgingsgebied van Liander. Het is ingedeeld naar woningtype.

Aardig om te zien wat ''men'' zoal verstookt. Erg veel !

Liander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 09:57:
Ik dacht dat mijn ouders best wat zuiniger konden met zo'n 3200 kWh op jaarbasis in een vrijstaand huis, maar het gemiddelde van een vrijstaand huis in Friesland is 7250 kWh! :X
Gemeente Tiel gemiddeld 33.397 m3 gas per jaar voor een vrijstaand huis :'( Heeft iedereen daar een verwarmd openluchtzwembad ofzo? Iemand moet hier toch wel een foutje hebben gemaakt met het noteren van zijn standen ofzo?

Edit: Ah Gas en Electra omgewisseld, maar dan nog: Gas 4.294 m3 en Elektra 33.397 kWh Asociaal veel!

[ Voor 32% gewijzigd door antonboonstra op 24-06-2011 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Via deze link kun je het gemiddelde verbruik zien van elektriciteit en gas per gemeente in het verzorgingsgebied van Liander. Het is ingedeeld naar woningtype.

Liander
Slordig dat ze in Gelderland de "E" en "G" verwisseld hebben :X
E 1 .123 E 1.253 E 1.772 E 1.540 E 2.103 E 3.081
G 2.048 G 4.393 G 3.581 G 3.623 G 4.800 G 8.472

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 22:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Om nog maar te zwijgen over de rare uitslagen.

Hoekwoning in Lelystad: E 2068, G 1261. Een rijtjeswoning: E4180 G1638..

En als je in Zeewolde woont wil je geen vrijstaande woning hebben: E 22.745 G 3931.

Ja... 22745kWh. w00000t!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Liander
Daar klopt toch geen reet van?
- Tussenwoninkje in Zandvoort doet: E 4.527 en G 5.729 :? :?
- Flatje in Texel doet: E 8.696 en G 2.296 8)7 8)7

En dan heb ik het nog niet over de bejaardenwoningen die in Bloemendaal E 3.114 en G 5.626 doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
@liander overzicht

Ik weet uit ervaring dat er nogal verschil zit in kwaliteit van registraties van vastgoedgegevens. Goedkope datasets zijn vaak geaggregeerd per postcodegebied of wijk/buurten. Ik vermoed dat Liander zo'n set heeft gebruikt waardoor je idd vertekeningen kan krijgen. Jammer dat ze dan onwaarschijnlijke uitkomsten toch zo publiceren. Er zijn ook betere vastgoedregistraties maar prijs stijgt exponentieel mee met de kwaliteit. Maar dan nog vind ik het wel een pluim aan Liander waard dat ze deze informatie zo delen.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:13

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Liander
Buiten dat er wat fouten in zitten (G en W verwisseling), is dit overzicht natuurlijk een generaal overzicht. En het juist classificeren van data is voor een data warehouse beheerder is al heel moeilijk. Ik denk dat er bij Liander wel erg veel gegeneraliseerd is.

Overigens bij gemeente Teylingen lijken ze me weer wel goed (ze kijken daar niet op een euro'tje meer/minder), wat zou wassenaar doen? :o :S

En dat flatje op Texel, nog nooit echt een flat gezien daar. Wel veel vakantiewoningen (etage's) waardoor het verbruik wel lijkt te verklaren.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Mars Warrior schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 09:41:
Herkenbaar. Had ik ook, maar weet niet meer hoe ik dat destijds heb opgelost.
Ik weet wel dat wij heel wat plekken in huis hebben waar ongeveer alle draadloze signalen (WiFi, BT, 434/868Mhz) behoorlijk gestoord worden. Mogelijk heb jij ook zoiets??

Ik heb het spul na maanden kloten teruggestuurd, teveel verbindingsproblemen!
Dat klinkt veelbelovend :X . Ik ben helemaal in een uithoek van het huis aan het klooien, wel Wifi signaal, geen BT devices, geen magnetron, geen babyfoon, ...
antonboonstra schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 09:54:
Ik heb toevallig gisteravond ook mijn Plugwise set uit de kast gepakt. Tijdens de eerste keer verbinden stond er zo maar een ID ingevuld van de Circle+ welke ik niet eens heb. Deze verwijderd en juiste ingevoerd, maar zelfs na meerdere keren proberen kon die niet gevonden worden. Zit misschien 2 meter van de usb-stick af. Dus je bent niet de enige met problemen...
M'n circle+ werd na vele iteraties stick eruit, erin eruit erin, .... uiteindelijk gevonden (heb de 2.17 beta van source geinstalleerd overigens). Maar geen van m'n 4 gewone circles. Er staan van die blauwe bolletjes met een vraagteken erin in het "module" lijstje en hij zegt dat hij aan het zoeken is naar modules. Snap ook niet dat er in de manual staat dat dat 20 minuten kan duren (hoezo zolang??) dus ik heb 'm de hele nacht laten zoeken maar vanmorgen nog niks. Circles al tig keer uit het stopcontact gehaald, de relais-klik komt niet meteen maar pas naar een paar seconden wat goed zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een aantal van die cijfers van Liander die kunnen niet kloppen volgens mij.

Hoe kan een gemiddeld verbruik van een bepaald type woning in de ene grote gemeente nu 3 keer zo hoog zijn als in een andere grote gemeente?

Ook zijn dit soort cijfers natuurlijk niet echt bevorderlijk om mensen bewust te maken van hun energieverbruik. Als ze hier in zo'n lijst zien dat het gemiddelde elektricteitsverbruik voor hun type woning bijvoorbeeld 20.000 kWh is en zij verbruiken 'slechts' 15.000 kWh dan lijkt het natuurlijk of ze heel goed bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lijstje liander heeft hoge hans kazan factor
de ambtenarij zal het natuurlijk blind slikken, er is namelijk geen alternatief geboden.
ik vind het nogal schandalig zo`n ongenuancerde lijst, wat het gevolg is, van jaren schattten en de aansluiting laten betalen voor meetdienst. meten is weten, en schatten is deze bagger.

verbruik schatten is zowieso niet gewenst, want ze kunnen nooit inschatten wanneer je gaat opwekken en isoleren, vandaar ook de haat tegen decentrale opwek, het ballon opblaas bonanza casino verdienmodel stort in. oplossing ? dan maar een slimme meter door je strot, en meteen feed in limieten inbouwen, dan is alles weer in te schatten, want je negeert gewoon de hele hap.
en van die 15 miljoen meters a 10 watt, dan kan er weer een kolencentrale bij, het gas raakt namelijk een beetje op. zo blijft gelukkig alles zoals het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 10:21:
[...]

Daar klopt toch geen reet van?
- Tussenwoninkje in Zandvoort doet: E 4.527 en G 5.729 :? :?
- Flatje in Texel doet: E 8.696 en G 2.296 8)7 8)7

En dan heb ik het nog niet over de bejaardenwoningen die in Bloemendaal E 3.114 en G 5.626 doen...
Flatbewoners in Texel hebben bijna allemaal een wietplantage, wist je dat niet?

Ik vind sommige cijfers ook vreemd, maar flats hebben nogal eens een elektrisch boiler.
Dat kan ook een factor zijn. Er zullen allicht fouten in zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2011 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

pcmadman schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 08:53:
[...]

Dat ze dit doen is leuk op de korte termijn, maar pas echt leuk wordt het als het niet lukt binnen afzienbare tijd de extra olie uit reserves te vervangen door extra productie. (En dat is iets wat ik niet waarschijnlijk acht.)

Waarschijnlijk zien de beleidsmakers ook wel dat dit een gevaarlijke move is, maar zien weinig andere mogelijkheden. Tevens hebben ze 4300Mbbl in reserve, dus houden ze het wel vol tot de volgende verkiezing.
Dezelfde ellende in het begin gehad.

Misschien een tip.
Als je veel geklooid hebt met de circles, dan deze resetten. Dit doe je door ze uit het stopcontact te trekken en dan binnen 2-3 seconden weer te plaatsen. Je hoort dan meteen een "klik". Dat betekent dat de Circle de Circle+ heeft gevonden.
Dit resetten heeft bij mij e.e.a. werkend gekregen.

Succes!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NielsTn schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 20:41:
[...]

Klein beginnen: tochtstrippen, foam-schuim, deurborstel/brievenbus borstel... hoeft niet veel te kosten.

Mbt CV: je maximaal CV-rendement ligt in elk geval op lagere CV-temperaturen. Met een (modulerende) klokthermostaat zorgt het systeem zelf tijdig voor het opwarmen (dus eerder starten met veel beter rendemen, dus meer warmte voor minder gasverbruik).
Eea staatin de topicstart vermeld.
Je zou met buurt van wooncooperatie klachten neer kunnen leggen. Ook met de kortingtarief van 6% door overheid is het voor wooncoperatie interessant om misschien nu ipv over 1-2 jaar onderhoud kozijnen te verrichten.
Tochtstrippen is een idee, foam-schuim ken ik niet (zal Google eens aan het werk zetten), brievenbus borstel hebben we al.

Klokthermostaat? Wij hebben zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://us.123rf.com/400wm/400/400/36clicks/36clicks0711/36clicks071100433/2079827-een-oude-analoge-thermostaat-bedekt-met-vet-diert-en-verf-op-een-vuile-muur.jpg
Staat vrijwel altijd op 15, koelt het wat af, dan doen we eerst een vest aan. In de winter gaat ie overdag of na de middag (pas als we thuis zijn iig) meestal een paar graadjes hoger.
Onderhoud doen ze nagenoeg niet in deze wijk (iig niet voor de kozijnen, behalve het jaarlijkse "likje" verf), er komt pas groot/grondig onderhoud/renovatie wanneer wij deze woning verlaten of wanneer we het kopen. Beide is niet mogelijk.

Heb iig alvast net even de temperaturen van het tap- en cv-water verlaagt naar 60 en de pompsnelheid (althans, dat denk ik, stond geen label "pompsnelheid" op of iets wat er op lijkt) van stand 4 naar 2 gezet.
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/cv_small.jpg
(Zie het rode rondje ongeveer in het midden.)

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 24-06-2011 14:31 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zijn er mensen die in het bezit zijn/waren van SMA omvormers?
Sinds vorig jaar heb ik een SMA SB3000-TL en daar zit 5 jaar garantie op.

Er zal een moment komen dat deze moet worden vervangen. Ik ben daarom benieuwd wat zo ongeveer de levensverwachting is van dit type omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Presentatie van 21Connect door Solar Team Twente:
nieuws: Solar Team Twente past nanotechnologie toe in zonneauto
De theoretische maximumsnelheid van de 21Connect ligt op 140km/u, maar tijdens de race wordt circa 90km/u gereden, met een verbruik van ongeveer 1600W.
Wie zei nu laatst dat zonneauto's geen toekomst hebben? 90 km/u met het energieverbruik van een stofzuiger. Dat is 56 km per KWh, oftewel net geen 18 Wh / km.

Dat is 8x minder dan de huidige elektrische auto's (150 Wh / km)! Heeft iemand verbruikscijfers van voorgaande jaren? Natuurlijk is dit geen verbruik in de stad maar onder ideale omstandigheden, maar voor verkeer in de stad voldoet de huidige elektrische auto al.

[ Voor 191% gewijzigd door SpiceWorm op 24-06-2011 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 16:51:
Lekker taaltje, zo praat ik niet meer verder.
Overigens uitstekend argument, inhoudelijk top!
Prima, dat is je goed recht. Bedankt trouwens voor de complimenten. Ik snap dan alleen je ondertitel niet.

[ Voor 12% gewijzigd door SpiceWorm op 24-06-2011 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
@raven

het ziet er naar uit dat het huis waar je woont ooit een nieuwe ketel heeft gehad maar ze hebben de termostaat niet vervangen.

als ik het goed zie en begrijp kun jij gewoon een modulerende thermostaat op hangen.
dan zal de ketel niet alleen op de uit en volle kracht stand werken maar ook op halve kracht als dat genoeg is.

om het met een modulerende klok termostaat te doen vind ik altijd een beetje discutabel.
dat werkt niet voor ieder gezin/huis. ik vind dat een beetje luxe.

maar een gewone modulerende termostaat zal zeker gas besparen.

ben benieuwed wat klaver 4 zegt hier over die is beter bekent met jouw ketel.

dit was toch jouw ketel?
http://www.ferroli.nl/static/downloadcenter/2010/06/handleiding_econforte_hmc23_hmc32_.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 24-06-2011 15:47 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Het gaat de goede kant op met de prijzen voor zonnepanelen.

Heb net een aanbieding ontvangen in de email van een prijsvechter.
Consumentenprijs voor een 190WP mono paneeltje is 0.99 euro per WP. :) :) :9

Het is weliswaar een relatief onbekend B merk, in duitsland bij mij net over de grens. maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:17

grimson

domeingrommer

Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 22:35:
bedenk goed wat je met je laatste rolo`s doet :
http://www.energieenwater...erschakelen-op-h-gas.html

nou hr ketel tvt mannen, daar gaat je branderhuis...
ons gas gaat opraken, bigtime, the party is over...ook voor het BNP, dus de EB zal wel stijgen dan he..
het komt vanzelf, 2021 dus, en das al over 10 jaartjes.
(ik zit dan in mijn post-tvt dus dat betaal ik wel van vermeden energiekosten...)
ps : een qsolar is eenvoudig om te zetten in C waarde, butaan of propaan, dus denk even na als je je geld 1x gaat uitgeven.

was getekend,
een gazprom H-gasbel bewoner uit nederland.
(gratis geinjecteerd door prins kernafval verhagen)
Mailtje ontvangen van Intergas over vraag verandering gas;

Door de gasbedrijven is het voornemen bekend gemaakt dat in de toekomst de samenstelling van het aardgas in Nederland zal gaan veranderen. Deels komt dit door meer import vanuit het buitenland. Ook zal naar verwachting zgn. groen gas een belangrijke factor worden. Probleem is dat nog niet duidelijk is wat er exact gaat veranderen en welke bandbreedte gehanteerd gaat worden.
De verwachting momenteel is dat de komende jaren voor de huishoudens niets gaat wijzigen. Wel worden problemen voorzien bij grote installatie's met gasmotoren en WWK installaties. Voor aanvullende informatie kunt u ook terecht op de website http://www.hoezoandergas.nl/

Gezien voorgaande is het voor Intergas niet mogelijk maar ook nietnoodzakelijk met aangepaste types op de markt te komen.

Op dit moment is nog niet aan te geven op welke wijze Intergas als fabrikant zal gaan inspelen op een mogelijke verandering in de samenstelling van aardgas. Uiteraard volgt Intergas de ontwikkelingen op de voet en zullen we indien nodig tijdig maatregelen nemen. Op onze website www.intergasverwarming.nl zult u te zijner tijd de benodigde informatie aantreffen.

http://www.hoezoandergas.nl/
6. Wie is volgens de wet verantwoordelijk voor een juiste afstelling van de apparatuur, als op termijn de samenstelling van het gas verandert?
Wettelijk gezien blijft u zelf verantwoordelijk voor de installatie en het onderhoud van uw gasapparatuur.
Als je ketel het niet trekt helaas ... wel goed om rekening mee te houden ivm aanschaffen.

[ Voor 33% gewijzigd door grimson op 24-06-2011 16:28 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ISOLATIE TUSSENWONING, spouwmuren

Ik verbruik 1000 kuub per jaar aan gas, geen idee hoeveel procent dat voor de verwarming is, wat is het % gemiddeld voor een gezin met twee kids?
Mijn woning is uit 1973, 110 m2.
Ik heb grote ramen en veel kunststof en hout zitten, dus het muuroppervlak(baksteen) is maar 22 m2, ongeveer aan beide zijden 11m2. Die wil ik laten isoleren met supafil. Maar is dit zinvol?

-Voorgevel zit meeste bakstenen muur op begane grond, maar achterzijde zit vooral aan het bovengedeelte muur. Echter de bovenverdieping verwarmen we erg weinig. Overal zit dubbelglas, meeste is HR+
Uberhaupt zinvol om te isoleren. Kan het zinvol zijn om alleen de voorgevel te doen, omdat we alleen beneden verwarmen? Uberhaupt zinvol bij zo'n laag verbruik en onverwarmde bovenverdieping. Iemand indicatie over kosten? Ik dacht 20 euro per m2 isolatie, is dat all-in? En wat zal ik ongeveer besparen per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Zandbergen:
€20,- pm is een beetje de prijs waar je aan moet denken idd. Hier heb ik er ook al iets over geschreven:
http://dewiki.nl/index.php/Isolatie#Na-isoleren_Gevels

22m² is overigens wel weinig, dus grote kans dat bedrijven hiervoor wat extra in rekening gaan brengen. Als je het wilt doen is het waarschijnlijk slim om te proberen samen met meerdere buren te doen!

Ook zou ik het nu doen. In de zomer hebben ze het minste werk. Wij begonnen er afgelopen winter mee en ze hadden het allemaal reuze druk. Dat ondermijnt je onderhandelingspositie nogal (en je uitgangspositie natuurlijk ook!)

Over het rendement:
Niet exact gemeten of uitgerekend, maar alleen al de comfortverbetering is het geld dubbel en dwars waard. Je verlaagd het warmteverlies via de muren met +/- 80%
Ik zou trouwens alles isoleren, vanwege de comfortverbetering, maar ook omdat je ook bespaart in niet verwarmde ruimtes. Zie het zo: een ruimte die je niet verwarmd neemt warmte uit de rest van het huis op. Als het -10C is buiten en je woonkamer is 20C dan zal de slaapkamer boven de woonkamer misschien 10C zijn en niet -10C, wat hij zou zijn als hij nergens warmte van kreeg. Het temperatuursverschil met buiten van die onverwarmde kamer is nu 20C en het warmteverlies met buiten is evenredig met het temperatuursverschil. Je zult dus minder warmte verliezen in onverwarmde ruimte dan is een verwarmde ruimte, maar je verliest nog steeds warmte. Die ruimte isoleren zal dus het warmteverlies beperken en tegelijkertijd de temperatuur in die ruimte 's winters verhogen met minder gas verbruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die wil ik laten isoleren met supafil. Maar is dit zinvol?
laat ik dat nou in de muren hebben, tot het nokkie, helemaal volgeblazen.
en mijn gasrekening staat veelvuldig online.
reken jij even uit of je het kunt betalen het niet te nemen ?
supafill rules!, dat blijkt uit de feiten.
supafill is ideaal bij oudere huizen omdat het adem toestaat, en de kans op vochtdoorslag is erg laag,
ik heb het na 4 jaar helemaal niet, in ieder geval.
pas wel op met nuon isolatie, die sturen random prijzen, met verschillen tot wel 50%
dus vraag altijd 5 of 6 offertes aan daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En hoeveel zou ik ongeveer besparen per jaar, in mijn situatie gerekend? Of per m2 isolatie. Hoeveel procent van het gas wordt normaal gesproken gebruikt voor verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

migjes schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 15:40:
@raven

het ziet er naar uit dat het huis waar je woont ooit een nieuwe ketel heeft gehad maar ze hebben de termostaat niet vervangen.

als ik het goed zie en begrijp kun jij gewoon een modulerende thermostaat op hangen.
dan zal de ketel niet alleen op de uit en volle kracht stand werken maar ook op halve kracht als dat genoeg is.

om het met een modulerende klok termostaat te doen vind ik altijd een beetje discutabel.
dat werkt niet voor ieder gezin/huis. ik vind dat een beetje luxe.

maar een gewone modulerende termostaat zal zeker gas besparen.

ben benieuwed wat klaver 4 zegt hier over die is beter bekent met jouw ketel.

dit was toch jouw ketel?
http://www.ferroli.nl/static/downloadcenter/2010/06/handleiding_econforte_hmc23_hmc32_.pdf
HMC23 idd.

De ketel heeft als bouwjaar '96, deze is dan waarschijnlijk ~3-5j voor wij hier kwamen te wonen geplaatst.

Hmm okee, en ik mag zelf dat ding zelf vervangen? Hopelijk krijg ik een eventuele nieuwe dan werkend, de bedrading achter 't ding zal wel antiek zijn....

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 10:43
Dat lijstje met gemiddeld verbruik. Woon ik in een flat of in een bejaarden woning, er wonen hier veel bejaarden in de flat. En we hebben blokverwarming, dan heb je voor zover ik weet een zakelijk contract. Is dat dan wel of niet meegenomen?
Los daarvan schrik ik wel van het verschil in warmte afname in dit complex. In 2010 stookte wij in onze E label woning slechts 4,3% van het stookgedrag van de grootste verbruiker. Die zitten dan wel direct onder het dak. Maar zelfs vergelijkbare woningen stoken 4x, 8x of veel meer per jaar als wij. Enkele weken terug is de collectieve CV vervangen en emt de zon op eht raam is het nu altijd 22+ graden en er kwamen mensen vragen wanneer de verwarming weer aan kon???
(de woning is nu ondertussen beter als E, geen idee wat precies maar het comfort is veel hoger)

Over Plugwise, ook al past dat misschien beter in het energie meter topic. Er is ook een kans dat je de zenders en ontvangers juist te dicht bij elkaar hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En hoeveel zou ik ongeveer besparen per jaar, in mijn situatie gerekend?
hoe moet ik dat nou weten ?
bij mij werkt het enorm goed, en het is heel comfortabel.

plugwise :
er is GEEN kans dat ze te dicht bij elkaar staan.
beta 2.17 van 1505 was erg goed
beta juni 2011 is duidelijk weer minder goed, en introduceert oude fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 10:43
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 18:28:

plugwise :
er is GEEN kans dat ze te dicht bij elkaar staan.
beta 2.17 van 1505 was erg goed
beta juni 2011 is duidelijk weer minder goed, en introduceert oude fouten
En waarom zou dat technisch dan zo zijn dat er GEEN kans is?
Het is gewoon een zender en ontvanger. En als de zender te hard in het oor van de ontvanger staat te gillen verstaat deze het niet meer om het maar even in Jip en Janneke taal neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
xs2tom schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 18:55:
En waarom zou dat technisch dan zo zijn dat er GEEN kans is?
Het is gewoon een zender en ontvanger. En als de zender te hard in het oor van de ontvanger staat te gillen verstaat deze het niet meer om het maar even in Jip en Janneke taal neer te zetten.
Als je er zo van overtuigd bent dat het wél een probleem is kom dan eens met een onderbouwing? Eric meld vanuit de praktijk dat het geen probleem is.
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 17:49:
En hoeveel zou ik ongeveer besparen per jaar, in mijn situatie gerekend? Of per m2 isolatie. Hoeveel procent van het gas wordt normaal gesproken gebruikt voor verwarmen?
Het resultaat hangt ontzettend af van de situatie, zoals stookgedrag, verhouding gasverbruik voor warmwaterverbruik / verwarming, locatie van het huis, zonne-instraling. De een vind 22c comfortabel, de ander 18c. De een doucht met 3 liter / minuut, de ander met 25.

Zonder exacte meetgegevens is het lastig exacte uitspraken te doen.
Zonder deze gegevens kun je enkel generaliserend spreken: het blijkt dat het altijd rendabel is, zolang je geen excessief hoge prijs betaald. Denk aan 3 tot 5 jaar terugverdientijd.

Ik zeg altijd dat je tvt instant is: het verhoogt de waarde van je huis met het geïnvesteerde bedrag. Isolatie verouderd niet of nauwelijks. De volgende bewoner zal het vroeg of laat ook willen doen en als deze het dán moet doen is het zeer waarschijnlijk duurder, plus dat de nieuwe bewoner er werk mee heeft en (klein) risico over loopt. In theorie verhoogt het dus de waarde van het huis meer dan wat het in de aanschaf heeft gekost.
Oftewel: je TVT is per direct, elke m3 gas die je bespaart is pure winst. De rest van het bedrag zit in je huis. Bij keukens en badkamers is dit een verkoopargument waar we graag in geloven. Het probleem op dit moment echter is dat niet iedereen het even goed waardeert, maar het zou mij verbazen dat dat de komende 10 jaar niet hard veranderd.

[ Voor 7% gewijzigd door SpiceWorm op 24-06-2011 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verder is de opmerking van pcmadman waardevol: dit inzicht is 100% correct. Helaas maar bij weinigen bekend.

Een perfect geïsoleerd huis heeft geen verwarming meer nodig.

Daarom:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

plugwise te dichtbij kan niet
Wikipedia: RTS/CTS
de circle plus kan dus draadloos en als scheidsrechter heel goed zijn werk doen
Pagina: 1 ... 90 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.