Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.486 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rdfeij schreef op maandag 20 juni 2011 @ 10:07:
[...]

Ik heb sinds kort ook 1,2 kWp op dak liggen. Ik had een digitale teruglever meter aangevraagd, maar deze op advies van de installateur weer geannuleerd. (In het kader van beter minder betalen, dan minder per kWh terugkrijgen voor teruglevering, dan dat je per afgenomen kWh moet afrekenen.

Nu wist Enexis mij te vertellen dat er een "rem" op mijn meter zit tegen teruglopen (overigens draait hij wel gewoon hard/zacht de andere kant op bij teruglevering), heeft iemand hier ervaring mee? De meter is nog uit 1986, en nog niet van het veelgenoemde type "Ferraris"

In mij optiek is die man uit zijn nek aan het kletsen om mij maar een digitale meter in mijn maag te kunnen splitsen.
Alle verbruikers uit op een mooie zomerdag en je weet of de meter kan terugdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09 12:55
Let er op dat je schrijf terugdraait maar nog belangrijker is dat de teller ook terug gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04:45
silvester6 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 11:32:
Let er op dat je schrijf terugdraait maar nog belangrijker is dat de teller ook terug gaat.
Daar zeg je wat... het zou inderdaad nog zo kunnen zijn dat de schijf vrijelijk heen en weer kan draaien, maar dat alleen het telwerk een ratel (rem) heeft. Iets om te controleren. Als je dat hebt is metervervanging toch aan de orde en dan ontkom je niet aan een digitale meter ben ik bang. Het beste wat je dan kunt bedingen is dat het kosteloos gebeurt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:48
de zomer-editie van IZA (zorgverzekeraar) heeft een groot artikel over de Stad vd Zon gepubliceerd :)
leuk om te lezen, ik zal kijken of ik de PDF er van kan maken.
Ben je IZA-lid dan ontvang je die per post binnenkort.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:39

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

KC27 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 10:01:
[...]

Ik heb de formules gebruikt op http://www.astro.uu.nl/~strous/AA/nl/reken/zonpositie.html
Die heb ik omgezet in php, zodat ik het op een website kan gebruiken.
Ik zal hier binnenkort een URL van een WEBsite posten, waar ook teruglopende meterstanden van je elektra-meter op een goede manier worden geïnterpreteerd en waar je grafisch je dag-, week of maandverbruik kunt vergelijken met een streefverbruik berekend uit een jaardoelstelling.
Oeps dat wordt geen eenvoudige formule om dat even te berekenen ........
Heb al wel een VBA excel gevonden die het kan berekenen per dag voor N en E locatie en Datum.
Leuk maar ik dacht even snel een aantal uren zon te berekenen als ik start en einddatum opgaf tussen 2 verschillende opname punten. Enfin leuk werk voor de avonden dat ik niks te doen heb :+

Dat wordt wat een mega project als ik ook nog in gedachte heb om gemiddelde temperatuur, windsnelheid, luchtvochtigheid en windrichting wil gaan verwerken......
Dat wordt veel VBA'en, nou dan wordt dat roestige deel ook weer eens opgepoetst :). Eens kijken of ik niet eerder afhaak en gewoon een algemene gemiddelde waarde tabel ga opnemen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

NielsTn schreef op maandag 20 juni 2011 @ 12:52:
de zomer-editie van IZA (zorgverzekeraar) heeft een groot artikel over de Stad vd Zon gepubliceerd :)
leuk om te lezen, ik zal kijken of ik de PDF er van kan maken.
Ben je IZA-lid dan ontvang je die per post binnenkort.
Dat valt natuurlijk ook digitaal te doen, alleen is de nieuwste versie nog niet online (laatste is van mei)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ollie1965 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 13:13:
[...]

Dat valt natuurlijk ook digitaal te doen, alleen is de nieuwste versie nog niet online (laatste is van mei)
Thanks. dat is overigens de laatste versie

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:08
Voor de goed moed:

De cijfers van Duitsland maart en april 2011 zijn bekend:
Maart: Summe der installierten Leistung in MWp: 147,326
April: Summe der installierten Leistung in MWp: 202,335

Geen record, maar ook absoluut niet misselijk zou ik zeggen. Nog steeds 16 installaties van meer dan 1MWp, waarvan de grootste twee allebei iets meer dan 7MWp p.s..

(Hier te downloaden: http://www.bundesnetzagen...k_Basepage.html?nn=135464 )

Edit 2: Daarmee is Duitsland ook over de 18GWp heen! _/-\o_

[ Voor 42% gewijzigd door Paul C op 20-06-2011 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:41

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Ik wil nog even terugkomen op de vraag die ik gisteren opwierp:
Klaver 4 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 12:25:
[...]
Het is toch zo dat je panelen op je eigen dak moeten staan? En de omvormer in hetzelfde huis.
Dat hield me toch bezig en vanochtend heb ik de vraag voorgelegd aan de gemeente Groningen.

Ik kreeg per kerende mail dit antwoord:
Het doorleveren van stroom is in Nederland bij wet geregeld. Alhoewel het nu mogelijk is om met zogenaamde particuliere netten aan elkaar stroom te leveren. Alleen gaat het hier niet om de levering tussen twee huishoudens. Het gaat hierbij wel om wisselstroom. Het plaatsen van zonnepanelen op één dak en met kabels gelijkstroom vervoeren naar een ander adres is volgens mij gewoon mogelijk. Dit heeft niets met de energiewetgeving te maken. Voor de wet geldt alleen het leveren over de meter en we hebben het hier over het leveren "achter de meter". Ook voor windmolentjes gebeurt dit al wel. Het gaat dus niet om waar de "stroomopwekker" staat maar waar de stroom afgeleverd wordt. Dit moet via een officiële meter gaan. Overigens is het wel handig om de eigendomssituatie van de zonnepanelen schriftelijk vast te leggen. Dit om misverstanden te voorkomen.
Merk op dat hij schrijft: "volgens mij", maar toch... :)

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
ollie1965 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 13:08:
[...]

Oeps dat wordt geen eenvoudige formule om dat even te berekenen ........
Heb al wel een VBA excel gevonden die het kan berekenen per dag voor N en E locatie en Datum.
Leuk maar ik dacht even snel een aantal uren zon te berekenen als ik start en einddatum opgaf tussen 2 verschillende opname punten. Enfin leuk werk voor de avonden dat ik niks te doen heb :+

Dat wordt wat een mega project als ik ook nog in gedachte heb om gemiddelde temperatuur, windsnelheid, luchtvochtigheid en windrichting wil gaan verwerken......
Dat wordt veel VBA'en, nou dan wordt dat roestige deel ook weer eens opgepoetst :). Eens kijken of ik niet eerder afhaak en gewoon een algemene gemiddelde waarde tabel ga opnemen.
Je kunt natuurlijk ook mijn nieuwe website afwachten (momenteel in beta, naar verwachting beschikbaar vanaf 1 juli a.s.). Daar wordt het allemaal voor je geautomatiseerd en krijg je gratis mooie grafieken.
Die zien er dan zo uit:Afbeeldingslocatie: http://www.co2consult.nl/images/energiemanageronline.png

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
Meridiaan schreef op maandag 20 juni 2011 @ 09:07:
Ik kan het maandagavond in ons rapport even voor je nakijken. Wij hebben 3 maanden geleden 2960 Wp neergelegd en met andere duurzame investeringen gebruikt om labelsprongen te maken. Nu even geen gegevens bij de hand.
Graag! Ik heb namelijk geen idee hoe zoiets eruit ziet en wat de te verwachten effecten zijn.
ollie1965 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 08:16:
Dan heb ik wel interesse in de formule hoe je het aantal donkere uren uitrekent want om nou een tabel over te tikken welke alle zons op en ondergang weergeeft is ook zo wat.
Oh wacht even ik denk dat ik op weg ben om de formule te vinden, maar als je hem kant en klaar hebt zou mooi zijn.
Afhankelijk van hoe nauwkeurig je het wilt hebben vind je op http://mathforum.org/library/drmath/view/56478.html wellicht ook nog bruikbare input.

[ Voor 44% gewijzigd door asvogel op 20-06-2011 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Ik heb met plugwise beta 2.17 nog steeds ontbrekende gegevens. Ik denk dat mijn laatste optie is het (wederom) vervangen van de circle+ voor een gewone circle.
Voorheen was het resultaat van de omwisseling ('s nachts) dat ik een halve dag totaal geen meting had waarna ik de boel z.s.m. weer heb teruggedraaid. Wellicht dat dit met de nieuwe firmware verholpen is.
asvogel schreef op zondag 19 juni 2011 @ 23:28:
Ik zit te kijken naar de subsidie verbetering energielabel en vroeg me af of van tevoren al grofweg te bepalen is of je daadwerkelijk 1 of 2 labels opschuift - zeg maar een quickscan. In mijn geval ga ik 3-3.5 kWp aan PV aanleggen, wat ons huidige eigen verbruik dekt. Maar hoe zich dat in energielabelverbetering vertaalt is me niet duidelijk.
zie mijn post hier en hier.
Ik weet niet welke subsidie je wilt ontvangen maar hou rekening met het feit dat de meer met minder rijkssubsidie niet rekent met labelstappen of labelsprongen maar met de energie index. Dus een verlaging van 0,5 of 0,75.
Hierdoor kom ik hier niet voor in aanmerking terwijl een labelstap mij wel subsidie op zou leveren (nu 0,66 maar zou 0,50 kunnen worden, dus labelsprong van A+ naar A++ maar niet haalbaar omdat het een verlaging van 0,16 van de energieindex is).
Bij sommige subsidies wordt gevraagd om een uitdraai van de energiebesparingsverkenner.
Deze geeft ook een indicatie van het te behalen energielabel maar is zeker m.b.t. zonnepanelen niet exact genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door HellevUUr op 20-06-2011 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Klaver 4 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 14:06:
Ik wil nog even terugkomen op de vraag die ik gisteren opwierp:

[...]

Dat hield me toch bezig en vanochtend heb ik de vraag voorgelegd aan de gemeente Groningen.

Ik kreeg per kerende mail dit antwoord:

[...]

Merk op dat hij schrijft: "volgens mij", maar toch... :)
Je eerdere vraag was mij ontgaan. Dit mag gewoon. Andersom niet maar dat heeft voor een belangrijk deel met veiligheid te maken. Als de brandweer in je huis de stroom afsluit dan moeten zij er ook zeker van kunnen zijn dat er geen elektriciteit meer door de buren geleverd wordt via een verlengsnoer in een stopcontact bij de buren.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-02 09:23
HellevUUr schreef op maandag 20 juni 2011 @ 16:40:
Ik heb met plugwise beta 2.17 nog steeds ontbrekende gegevens. Ik denk dat mijn laatste optie is het (wederom) vervangen van de circle+ voor een gewone circle.
Voorheen was het resultaat van de omwisseling ('s nachts) dat ik een halve dag totaal geen meting had waarna ik de boel z.s.m. weer heb teruggedraaid. Wellicht dat dit met de nieuwe firmware verholpen is.
Werkt bij jou de tip om met de shift toets te verversen? Ik was wel blij met die onverwachte feature want bij de meeste circles hielp het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
asvogel schreef op zondag 19 juni 2011 @ 23:28:
Ik zit te kijken naar de subsidie verbetering energielabel en vroeg me af of van tevoren al grofweg te bepalen is of je daadwerkelijk 1 of 2 labels opschuift - zeg maar een quickscan. In mijn geval ga ik 3-3.5 kWp aan PV aanleggen, wat ons huidige eigen verbruik dekt. Maar hoe zich dat in energielabelverbetering vertaalt is me niet duidelijk.
Na ons rapport gelezen te hebben is deze vraag nog niet zo gemakkelijk te beantwoorden.
Het Energie Besparings Advies is geheel naar onze woning/situatie gemaakt.

Algemeen: De labels hebben een bandbreedte met een energie-index, t.w.
A++ - <- 0.5
A+ 0.51-0.70
A 0.71-1.05
B 1.06-1.30
C 1.31-1.60
D 1.61-2.00

etc.

Om een labelsprong te kunnen maken, moet je eerst weten waar je je nu bevindt. In welk label, met wat voor een energie-index.
Als dat bekend is(rapport van erkend bedrijf) kun je d.m.v. (een) energiebesparende maatregel(en)
(lees: investering) 1 of meer labelsprongen maken. Het is dus ook mogelijk dat je ondanks de maatregelen die je wilt nemen géén labelsprong maakt omdat je onderin de index van een bepaald label zit.
Door de maatregelen ben je dan wel binnen de bandbreedte gestegen maar niet zodanig dat je doorstroomt naar het volgende label.
In ons rapport wordt bij de investering van PV panelen een energie-index berekend van 0.18 zijnde een set die 1425 kWh per jaar bespaart. Hoe ze dit berekend hebben is mij echter een raadsel.
Hoeveel dit bij een grotere set panelen is kan ik je dus helaas niet zeggen.
Een nieuwe HR107 combiketel is bij ons meegerekend als een index verbetering van 0.07.
Maar nogmaals: door deskundig advies en (in onze situatie) het stapelen van verbeteringen is het goed mogelijk een labelsprong te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Dat vreesde ik al: Het is een ondoorzichtige boel. Je bent afhankelijk van wat de 'deskundige' jou vertelt en hebt geen idee wat het precies betekent. Als ik iets niet begrijp, dan begin ik er meestal niet aan...
Met behulp van die energiebesparingsverkenner kwam ik op D uit (1.77) en zou ik met PV in C uitkomen (1.46). Dat is nog niet eens 20% (€300 subsidie), dus het lijkt sterk dat ik op 30% zou kunnen uitkomen met PV alleen. Maatregelen stapelen wil ik niet. Dat wil zeggen, daar ben ik al jaren mee bezig. Vloerisolatie, HR++ glas, HR ketel, isolatie platte dak. Overigens met beperkt succes, want ik blijf met eensteens muren zitten, en een deel van het schuine dak isoleer ik pas na plaatsing van een nieuwe dakkapel (over 2 a 3 jaar).

[ Voor 26% gewijzigd door asvogel op 20-06-2011 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Serie op RTL Z over goedkope olie:

http://www.rtl.nl/xl/#/u/...e-39dc-a271-5d9e3951ba89/

Aflevering 1 met econoom Jeff Rubin:
- lokale economie zal waardevoller zijn
- noeste arbeid wordt weer gewaardeerd
- grond wordt weer omgezet inlandbouwgrond

[ Voor 18% gewijzigd door SpiceWorm op 20-06-2011 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Die energietransitie, die gaat wel plaatsvinden. Alleen nu vraag ik me af: Stel, de hele Noordzee staat vol met dikke windmolens, alle boeren hebben hun daken vol met PV, alle stortplaatsen staan vol met PV, de particulier doet ook flink mee.. maar wat doen we nu op de donkere, windstille winterdag?

Kunnen we in de toekomst zoveel generen, dat opslaan in bijv. waterstof, zodat we in de winter daar ook genoeg aan hebben? Of moeten we eeuwig blijven bijstoken met kolen/gas/nuke?

De wereldwijde energievraag zal de komende 50 jaar sowieso niet dalen

Leuk, vandaag artikel in 'Industrie magazine', naast artikel van Greenchoice. Over.. onbeperkt salderen!

Afbeeldingslocatie: http://www.nuc-bv.nl/images/stories/bladeninfo/id11_p01.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door SunshineCompany op 20-06-2011 21:17 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:30
asvogel schreef op maandag 20 juni 2011 @ 20:33:
Dat vreesde ik al: Het is een ondoorzichtige boel. Je bent afhankelijk van wat de 'deskundige' jou vertelt en hebt geen idee wat het precies betekent. Als ik iets niet begrijp, dan begin ik er meestal niet aan...
Met behulp van die energiebesparingsverkenner kwam ik op D uit (1.77) en zou ik met PV in C uitkomen (1.46). Dat is nog niet eens 20% (€300 subsidie), dus het lijkt sterk dat ik op 30% zou kunnen uitkomen met PV alleen. Maatregelen stapelen wil ik niet. Dat wil zeggen, daar ben ik al jaren mee bezig. Vloerisolatie, HR++ glas, HR ketel, isolatie platte dak. Overigens met beperkt succes, want ik blijf met eensteens muren zitten, en een deel van het schuine dak isoleer ik pas na plaatsing van een nieuwe dakkapel (over 2 a 3 jaar).
Ben het wel met je conclusie eens, mijn hele huis is duurzaam geworden zonder subsidie, simpelweg omdat ik het zo'n ondoorzichtige bende vond of de regeling net weer wel of niet bleek te gelden.. Bijv:

SDE: Twee keer uitgeloot - dus zonder SDE
Dak isolatie: Eerst alleen subsidie voor een groen dak, toen voor nieuw dak inc isolatie, uiteindelijk ook omgekeerd warm dak, vier weken nadat ik het zelf maar had gedaan. (en de gemeente mij verzekerde dat ze niet gingen subsidieren)
Energie label: Naar de buurt meeting geweest om te luisteren naar een man die een 'deskundig' advies kon uitbrengen over je label en je vervolgens met de uitvoer en subsidie ging helpen. Nadat ik de man een aantal keer publiekelijk heb moeten uitleggen dat een hoop van wat hij vertelde niet klopte qua prijs of prestatie, ook dat maar aan mij voorbij laten gaan.
Zonneboiler: Simpele subsidie aanvraag, gedaan en gekregen.
HR glas aanbrengen: Aangevraagd, ook gekregen en vervolgens bleek dat er een conflict was tussen het beschermde stadsgezicht en de eisen voor de subsidie. Maar weer zelf gedaan..

Resultaat van een E label (volgens de energiebesparingsverkenner) naar een A label! 8)7

Afbeeldingslocatie: http://yilar.home.xs4all.nl/A-label.JPG

Het heeft wat bloed zweet en tranen gekost, maar uiteindelijk geeft het wel resultaat. Wat ik alleen niet snap is dat ik zonder gevelisolatie op een A label kan komen? (mijn type huis heeft geen spauwmuur)
Overigens heb ik op mijn tweede verdieping deels dubbel glas, deels HR++ glas, maar dat kan het tooltje niet splitsen, laatste dubbel glas wordt eind van de zomer HR++ glas..

[ Voor 3% gewijzigd door Yilar op 20-06-2011 21:29 . Reden: Glas ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Ik probeer wel subsidie mee te pakken waar het haalbaar/te doen is. Ik heb een SDE 2010 beschikking voor de panelen, ik heb subsidie op het HR++ glas (al is dat meer een fooi, want voor het plaatsen van het glas moest ik eerst nieuwe houten ramen op maat laten maken) en ik heb geprobeerd (tevergeefs) subsidie van de gemeente te krijgen op de te plaatsen panelen. Maar het moet wel de moeite waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

asvogel schreef op maandag 20 juni 2011 @ 14:35:
[...]
<KNIP>

Afhankelijk van hoe nauwkeurig je het wilt hebben vind je op http://mathforum.org/library/drmath/view/56478.html wellicht ook nog bruikbare input.
Redelijk nauwkeurig door gewoon uit te rekenen (eenmalig zou goed moeten zijn of de aarde moet een tik krijgen :) ), maar ik heb al een XLS met VBA code gevonden, nu alleen nog een loop bouwen en data plempen in een nieuwe sheet dan weten we het van iedere dag in het jaar.
SunshineCompany schreef op maandag 20 juni 2011 @ 21:10:
Die energietransitie, die gaat wel plaatsvinden. Alleen nu vraag ik me af: Stel, de hele Noordzee staat vol met dikke windmolens, alle boeren hebben hun daken vol met PV, alle stortplaatsen staan vol met PV, de particulier doet ook flink mee.. maar wat doen we nu op de donkere, windstille winterdag?

Kunnen we in de toekomst zoveel generen, dat opslaan in bijv. waterstof, zodat we in de winter daar ook genoeg aan hebben? Of moeten we eeuwig blijven bijstoken met kolen/gas/nuke?

De wereldwijde energievraag zal de komende 50 jaar sowieso niet dalen
<KNIP>
Ik geloof het van wel, er is genoeg zon (continent ten zuiden) en wind (ten noorden en westen) om waterstof te maken, alleen niet hier. En transport is niet zo moeilijk, gasleidingen/netten genoeg . Overigens in Lolland (DK) doen ze het al, lees hier, hier en hier .

Grootste probleem zal zijn vertrouwen en eerlijk verdelen (met niet stabiele regio's waar men voldoende kan produceren), dus wij leveren techniek en materiaal, zij krijgen ook producten (distillatie van zeewater naar zoetwater en elektriciteit bijvoorbeeld).
"de oorlog om energie is nog maar net begonnen" (zeer vrij vertaald naar een uitspraak van Hermann Scheer)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

rdfeij schreef op maandag 20 juni 2011 @ 10:07:
[...]
Nu wist Enexis mij te vertellen dat er een "rem" op mijn meter zit tegen teruglopen (overigens draait hij wel gewoon hard/zacht de andere kant op bij teruglevering), heeft iemand hier ervaring mee? De meter is nog uit 1986, en nog niet van het veelgenoemde type "Ferraris"
Staat je meter niet vermeld in de lijst van Gasschuif?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Te koop, in Noorwegen, een huis met een eigen waterkrachtstation:

http://www.homesonsale.co...a_for_sale-o89823-en.html

Afbeeldingslocatie: http://www.homesonsale.co.uk/files/89823_2.jpg

Cool men min norsk er rusten... (en ik ben er vrij zeker van dat je daar niet zonder auto kunt... dus nee bedankt!)

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 20-06-2011 21:50 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
SunshineCompany schreef op maandag 20 juni 2011 @ 21:10:

....
Wat dacht je van de accu's van nieuwe elektrische auto's. Die hebben een capaciteit van ca 24 kWh (Nissan Leaf) en hoger (toekomst). Dat is 5 maal m'n dagverbruik. Op die manier kunnen we samen veel opslaan. Werkt efficiënter dan opslaan met waterstof.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
KC27 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 21:53:
[...]

Wat dacht je van de accu's van nieuwe elektrische auto's. Die hebben een capaciteit van ca 24 kWh (Nissan Leaf) en hoger (toekomst). Dat is 5 maal m'n dagverbruik. Op die manier kunnen we samen veel opslaan. Werkt efficiënter dan opslaan met waterstof.
Dat wordt interessant. In mijn woonplaats/wijk zijn we eens in de 18 maanden een tijdje verstoken van stroom, dat zou wel geinig zijn om op te kunnen vangen :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

[...]

Dan heb je een dag -> nacht oplossing, geen zomer -> winter.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

[...]

Klopt, accu's zijn efficiënter, maar de edele/zeldzame/gewone materialen die er voor nodig zijn... er is simpel weg niet genoeg voor iedereen.
Dus andere alternatieven zijn noodzakelijk (ook al passen we allemaal Trias Energetica toe om nou juist zo min mogelijk te moeten produceren).
Zo denk ik niet dat grote vrachtwagens of bijzonder transport ooit met accu's kunnen gaan werken (ja ik wil het tegendeel best wel zien :) ).
Zo zal het ook voor andere grote transport middelen niet werken en "beam me up scotty" is er nog niet.

Wat voor model heb je bedacht voor je (nieuwe/doorontwikkeling) website?
Adviseren? gratis? of zo iets als www.mindergas.nl ?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wat dacht je van de accu's van nieuwe elektrische auto's. Die hebben een capaciteit van ca 24 kWh (Nissan Leaf) en hoger (toekomst). Dat is 5 maal m'n dagverbruik. Op die manier kunnen we samen veel opslaan.
Dream on. Een cyclus van zo'n accu die geoptimaliseerd is voor laag gewicht en klein formaat kost meer dan de stroom die er in kan. En zolang we hier in Nederland blijven prutsen in de marge met duurzame energie (en het lijkt er op dat wij nog even regeringen blijven kiezen die dat aanmoedigen) is opslag nog compleet niet aan de orde,.
Werkt efficiënter dan opslaan met waterstof.
Alles is efficiënter dan energie-opslag in waterstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op maandag 20 juni 2011 @ 22:09:
[...]
Rendement cyclus Electrolyse -> opslag -> fuel cell is ongeveer 40% met hedendaagse techniek. Verwachting is dat ze daar met veel moeite wel 48% van kunnen maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bartjuh schreef op maandag 20 juni 2011 @ 22:19:
Rendement cyclus Electrolyse -> opslag -> fuel cell is ongeveer 40% met hedendaagse techniek. Verwachting is dat ze daar met veel moeite wel 48% van kunnen maken...
Is dat inclusief:

* Compressie?
* Vloeibaar maken?
* Verlies door tanks en leidingen? (waterstof gaat overal langzaam doorheen)

En dat afgezet tegen het laad/ontlaadrendement van een beetje goede accu, zo tussen de 75-90 procent?

En waarom niet voor 100% rendement gaan: duurzame opwek eerst flink vergroten en tegelijk flink aan vraagsturing doen. Dat verkleint de noodzaak voor opslag enorm. Maar het vergt gedragsverandering en dan gaat bij veel mensen vaak al het "kan niet" lampje branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alkmaar heeft een huisvuilcentrale met biomassa,
het stond toch al in de fik, dus er stroom mee maken is erg logisch.
het verwarmd binnenkort ook een deel van de regio met restwarmte (meerdere gemeentes)
bio en massa (waterzuiveringen) hebben best wat gas,
de huisvuilcentrale produceert het ook.
nu alleen leren er zuinig mee om te gaan, dan haal je de winter wel.
en alle reden om nog zuiniger met fossiel om te gaan, als het toch niet mocht werken

http://www.energyvalley.nl/projecten/projectkaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

[...]

Dream on. Een cyclus van zo'n accu die geoptimaliseerd is voor laag gewicht en klein formaat kost meer dan de stroom die er in kan. En zolang we hier in Nederland blijven prutsen in de marge met duurzame energie (en het lijkt er op dat wij nog even regeringen blijven kiezen die dat aanmoedigen) is opslag nog compleet niet aan de orde,.

[...]

Oké we zijn het over eens: "accu's leuk, maar alleen in de marge".

En JA alles is beter dan waterstof, maar we hebben het wel nodig

Dus eerst
  • Trias Energetica
  • Eigen opwek/opslag electra (PV/accu's)
  • Eigen opwek/opslag warmte d.m.v. collectoren en water met toevoegingen
    OF
    Koude/warmte opslag (maar dat lukt niet echt in een woonwijk)
  • Opwek elektriciteit en opslag van waterstof voor het grote transport (oké liever tunnelbuizen voor het transport maar dan blijven nog steeds die grote industrie transporten over)
De eerste 3 punten en dan kom je uit op www.nulwoning.nl, maar dan heb je nog onze energie voor de industrie enz. en dan praat je over een DesertTec. Zonnetherm centrales met gesmolten zout opslag. Waterstof voor bulk/megatransporten enz enz.

Dat is hoe ik het zie en waar ik ons huis naar wil (aan het) ombouwen ben.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
En zolang we hier in Nederland blijven prutsen in de marge met duurzame energie (en het lijkt er op dat wij nog even regeringen blijven kiezen die dat aanmoedigen) is opslag nog compleet niet aan de orde,.
Of we nu wel of niet voor duurzaam kiezen maakt ben ik bang niet eens uit; er ligt een incentive van 1.075 miljard m3 onder de provincie Groningen, om vooral níet duurzaam te gaan.

Stel je voor dat de duurzame ontwikkeling zo snel gaat dat dit gas niet meer gebruikt mag / kan worden: paniek! Onze hersenen zijn gevoeliger voor straf dan voor beloning. Grote straffen geven dus grote paniek en grote angst: iets om te vermijden dus. Onze 'intelligente' volksvertegenwoordiging krijgt het niet voor elkaar om primaire driften te onderdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op maandag 20 juni 2011 @ 22:22:
[...]
Is dat inclusief:

* Compressie?
* Vloeibaar maken?
* Verlies door tanks en leidingen? (waterstof gaat overal langzaam doorheen)
Sorry, dat is nog excl. opslag. Dus alleen electrolyse + fuel cell.

Compressie gebruiken ze meestal. Vloeibaar gebruiken ze alleen maar voor de space shuttle enzo, aangezien je constant boil-off hebt (al gebruikte die BMW wagen vloeibare waterstof dacht ik....).

De redding voor opslag zit in metaalhydriden, physisorption, complexe hydrides, en alkali+water, aangezien ik compressie en vloeibare waterstof zo zijn verliezen en moeilijkheden kent...

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 20-06-2011 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tvt in reverse.
het is mij gelukt met besparen isolatie en opwek voor 9300 euro investering en doe het zelf,
een vaste maandlast van -235 euro (2006) om te zetten in besteed beschikbaar netto inkomen (2010)

nou kan ik de tvt wel berekenen, maar dat doe ik even niet,
ik zoek het antwoord op :
welke andere financiele beslissing had ik kunnen nemen,
om een beter rendement te halen.

ofwel hoeveel spaargeld had ik wel niet moeten hebben bij de huidige rentestand,
om 235 netto besteedbaar cash te hebben.
> dat spaarbedrag is hoger dan de vrijstelling, daarboven kom je ineens box3 tegen <
vreemd dat niet meer burgers dit zien, het is zoooo rendabel, en eigenlijk gewoon belastingvrij netto inkomen terugwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2011 @ 22:27:
........bio en massa (waterzuiveringen) hebben best wat gas,
de huisvuilcentrale produceert het ook.
...... en er komt nog veel meer gas bij :F

http://www.nu.nl/binnenla...ners-rechter-stappen.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bergen is een uber-vvd dorp, rutte gaat het erg moeilijk krijgen,
meer wil ik er niet over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2011 @ 23:01:
tvt in reverse.
het is mij gelukt met besparen isolatie en opwek voor 9300 euro investering en doe het zelf,
ofwel hoeveel spaargeld had ik wel niet moeten hebben bij de huidige rentestand,
om 235 netto besteedbaar cash te hebben.
Daar kan ik wel even op ingaan. Als je € 9300 voor 10 jaar vast zet krijg je 4.25% rente. Haal je daar de 1.2% vermogensrendementsheffing vanaf, dan houd je nog 3.05% rente over. Dat is € 284 per jaar.
Omgekeerd: € 235 / 3.05% = € 7705. Dat heb je dus nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
asvogel schreef op maandag 20 juni 2011 @ 23:13:
[...]

Daar kan ik wel even op ingaan. Als je € 9300 voor 10 jaar vast zet krijg je 4.25% rente. Haal je daar de 1.2% vermogensrendementsheffing vanaf, dan houd je nog 3.05% rente over. Dat is € 284 per jaar.
Omgekeerd: € 235 / 3.05% = € 7705. Dat heb je dus nodig.
Je vergeet de factor 12: de 235 euro is maandelijks, niet jaarlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Okay, here we go again. Dar hebben we de versimpelde financiële berekeningen weer waaraan elke volgende post een factor toevoegt tot uiteindelijk de conclusie is "eigenlijk kunnen we er niet zo veel over zeggen, er zijn te veel onzekerheden".

Ik ga lekker slapen terwijl dit brandje woedt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 19:17:
verhagen, lik me rekening !
[afbeelding]
.....en gaat over tot de orde van de dag.

veel plezier met je kolen en nuke speeltjes.

en de zonneboiler ?
die wint alweer, inmidels 2100m3 gas minder dan mijn startjjaar 2006.
de cv-zonneboiler, die op dit forum het graf in geschreven word,
terwijl het gas 16% stijgt per 1 juli
de wtw heeft zijn werk duidelijk gedaan, niet een wtw kopen is eigenlijk te kostbaar.
440 m3 gas voor de periode december - juni is écht heel erg netjes, respect daarvoor. Ik neem aan dat daar voor een jaarverbruik er hooguit nog 100 m3 bij komt (oktober - november)? Helemaal als je meeneemt dat het een huis uit 1974 is, en dus volledig met renovatie is opgelapt.

Je zit dan op hetzelfde als m'n ouders in een Zweedse woning (in NL) uit 2001 met 30cm isolatie rondom, balansventilatie met 95% wtw, 3 dubbel glas, speksteen houtkachel (6 m3 hout ~ 800 m3 gas) en 7m2 vacuumbuis 300l (tapwater) goed voor 8 maanden > 90% tapwaterdekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
SpiceWorm schreef op maandag 20 juni 2011 @ 23:19:
Je vergeet de factor 12: de 235 euro is maandelijks, niet jaarlijks.
:$ Goed punt!
Dan kan het rekensommetje nog steeds, natuurlijk:
235*12/0.0305 = € 92.459
Nogal een smak geld. En het geeft ook meteen aan dat je uitgangssituatie heel erg meespeelt. Wij hadden ook zonder isolatiemaatregelen geen energierekening van € 235 per maand, dus dat gaan we ook nooit besparen.
Het blijft overigens verbazingwekkend hoe veel eric-pvt kan doen met zo weinig geld. Ik ben met wat ramen al zomaar € 3000 kwijt, dus minstens 10 k€ als ik dat voor het hele huis zou laten doen (excl. schilderwerk). En dan te bedenken dat hij een zonneboiler, zonnepanelen, isolatie, meetapparatuur, een wasmachine etc. van dat geld betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
JeroenH schreef op maandag 20 juni 2011 @ 23:31:
Okay, here we go again. Dar hebben we de versimpelde financiële berekeningen weer waaraan elke volgende post een factor toevoegt
Ik ben het met je eens dat er nogal eens te versimpelde berekeningen worden gepost, maar in dit geval vind ik je opmerking hopeloos onterecht. De berekening is namelijk achteraf erg prima te maken.
tot uiteindelijk de conclusie is "eigenlijk kunnen we er niet zo veel over zeggen, er zijn te veel onzekerheden".
In dit geval is het resultaat erg duidelijk en kun je er juist erg veel over zeggen. Je kan op je klompen aanvoelen dat Eric-pvt een hele rits dikke-prima investeringen heeft gedaan.
Vind het erg goed dat dit gecommuniceerd wordt, en dat we dit aan iedereen die het maar horen wil vertellen.
235 euro per maand is bijna 3000 euro per jaar! Om en nabij 3 jaar tvt. Kan het voorbeeld beter?

Daarnaast is DE geen standaardkost voor de meeste Nederlanders en is het verduurzamen van je hoofd een stevig leerproces. Door berekeningen te maken en daar commentaar op te ontvangen verkrijg je weer meer waardevol inzicht in de materie (datgene waaraan we het grootste gebrek hebben in NL!). Daar horen ook financiële berekeningen bij, hoe vervelend je dat ook mag vinden.
Ook is de TVT-berekening erg nuttig om te bepalen welke investering je als eerste uitvoert: het best renderende eerst, zodat je je geld zo vlot mogelijk weer omhanden hebt om de tweede investering uit te voeren. Zo heb je na een bepaalde periode niet alleen het meeste rendement van je geld, maar ook de meeste energiebesparing en dus milieuwinst! Ook vanuit de overtuiging dat geld niet de primaire drijfveer zou moeten zijn is het via TVT-berekeningen aanpakken van besparing een erg slimme, resultaatgerichte, rationele aanpak.

Duurzame energie heeft voorlichting nodig, en véél. De incentives zijn er maar niet bekend, het begint op gang te komen, communicatie en PR zijn de steekwoorden hierin.

Dus ja, als kavermeer er dan een factor 12 naast zit ten nadele van duurzame energie denk ik dat we dat niet moeten laten wezen.

[ Voor 37% gewijzigd door SpiceWorm op 20-06-2011 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 15-09 22:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Nog 10 dagen en dan gaan de energieprijzen omhoog. Heeft iemand de nieuwe energietarieven van de Nuon al gevonden? Ik heb me daarnet gek lopen zoeken op hun site maar ik kan er niets over vinden :(. Aangezien ik bij Greenchoice zit ben ik afhankelijk van de energietarieven van de regioleverancier, en dat is Nuon in mijn geval.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eerder las ik gas ~16% stroom ~4% maar je leest er weinig over verder.
verder gaat de sde+opslag ook op 1 juli van start, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mbt het overbruggen van die donkere windstille winterdagen.

electro motoren zijn volgens mij vrij efficient, in brazilie willen ze die gebruiken om water op te pompen:
http://www.treehugger.com...ture-designed-for-rio.php
http://www.care2.com/gree...r-2016-olympics-site.html
http://travel.ezinemark.c...cs-2016-77363c6228bf.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
zonnecellen aan de macht bij samsung.
ziet er toch aardig uit voor een laptop.
http://www.linuxfordevices.com/c/a/News/Samsung-NC215S/

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Alle energie netten in Europa zijn aan elkaar gekoppeld. Dus als het hier donker en guur is kan het best zo zijn dat het in Italie heerlijk weer is en dat men daar een overschot aan energie heeft.

Daarnaast zijn er met name in Duitsland en Denemarken steeds meer biogas centrales. Die kunnen elektriciteit en/of gas maken. In de lente is er een overschot aan smelt water in Noorwegen waar de waterkracht centrales veel meer energie opwekken dan dat de noren zelf gebruiken.

Als het hier wat minder is is het ergens anders gunstig.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SpiceWorm schreef op maandag 20 juni 2011 @ 23:42:
Ik ben het met je eens dat er nogal eens te versimpelde berekeningen worden gepost, maar in dit geval vind ik je opmerking hopeloos onterecht. De berekening is namelijk achteraf erg prima te maken.
Achteraf: geheel mee eens. Maar ik vind de vooraf-berekeningen in veel gevallen vaak veel te stellig.
In dit geval is het resultaat erg duidelijk en kun je er juist erg veel over zeggen. Je kan op je klompen aanvoelen dat Eric-pvt een hele rits dikke-prima investeringen heeft gedaan.
Oh, maar dat is ook 110% waar, eric loopt mijlenver op Nee-derland vooruit. Als we meer van dat soort mensen zouden hebben zou Nederland in notime van de fossiele verslaving af zijn. Het is bijzonder zuur dat de door ons gekozen regering juist onder zijn huis fossiel aardgas probeert op te slaan. Ironie ten top.
Vind het erg goed dat dit gecommuniceerd wordt, en dat we dit aan iedereen die het maar horen wil vertellen.
235 euro per maand is bijna 3000 euro per jaar! Om en nabij 3 jaar tvt. Kan het voorbeeld beter?
Dat is mij dus te stellig. Je weet nooit wat de de energieprijzen gaat doen (al dan niet onder invloed van belastingen, toch de grootste component), of je ineens een grote reparatie hebt (omvormer defect?), etc.
Daarnaast is DE geen standaardkost voor de meeste Nederlanders en is het verduurzamen van je hoofd een stevig leerproces. Door berekeningen te maken en daar commentaar op te ontvangen verkrijg je weer meer waardevol inzicht in de materie (datgene waaraan we het grootste gebrek hebben in NL!). Daar horen ook financiële berekeningen bij, hoe vervelend je dat ook mag vinden.
Dat het gebeurt vind ik niet eens zo vervelend, wel hoe in in veel gevallen gebeurt. Veel te stellig, zonder de voorbehouden die gewoon nodig zijn om er iets zinnigs over te zeggen. En ik blijf er bij: het is makkelijk 'naar je toe rekenen', dat is mensen nu eenmaal eigen.
Ook is de TVT-berekening erg nuttig om te bepalen welke investering je als eerste uitvoert: het best renderende eerst, zodat je je geld zo vlot mogelijk weer omhanden hebt om de tweede investering uit te voeren. Zo heb je na een bepaalde periode niet alleen het meeste rendement van je geld, maar ook de meeste energiebesparing en dus milieuwinst! Ook vanuit de overtuiging dat geld niet de primaire drijfveer zou moeten zijn is het via TVT-berekeningen aanpakken van besparing een erg slimme, resultaatgerichte, rationele aanpak.
Maar het kan ook de weg zijn naar onduurzame, maar goedkope, oplossingen als hier in Nederland palmolie opstoken en CO2 onder de grond stoppen. Dat werkt op grote schaal niet anders dan op kleine schaal. Zie als voorbeeld dit stukje: http://bit.ly/mU9GMw. Zoals het stukje beschrijft kiezen ontwerpers liever voor een technische installatie (in dit geval een warmtepomp) dan voor extra isolatie. Helaas wordt die warmtepomp dan in een aantal gevallen zo goedkoop ingekocht en gemonteerd dat hij totaal niet duurzaam opereert. Dat is een duidelijk voorbeeld van wat ik duidelijk probeer te maken: de focus op geld en tvt en hoe je het ook wil noemen leidt soms (vaak?) tot onduurzame keuzes.
Duurzame energie heeft voorlichting nodig, en véél. De incentives zijn er maar niet bekend, het begint op gang te komen, communicatie en PR zijn de steekwoorden hierin.
Helemaal waar, maar dan wel over de échte duurzaamheid AUB. Duurzaamheid is langetermijndenken.
Dus ja, als kavermeer er dan een factor 12 naast zit ten nadele van duurzame energie denk ik dat we dat niet moeten laten wezen.
Dat was ook niet wat ik bedoelde, ik had de fout niet eens gezien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

achteraf is het inderdaad mooi redeneren,
de huidige tijdspanne van 4 jaar leende zich dus al erg goed voor deze handelingen,
omdat ik geen betere economische suggestie hoor. in het huidige economische klimaat.
milieuwinst kan ook een factor zijn,
een geringe investering, en hoge milieuwinst...
iedereen mag dit voor zichzelf bepalen, waar jij je het lekkerst bij voelt.
van een powerdeal word vermoedelijk niemand happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:04

grimson

domeingrommer

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 09:00:
eerder las ik gas ~16% stroom ~4% maar je leest er weinig over verder.
verder gaat de sde+opslag ook op 1 juli van start, dacht ik.
Wikipedia: Stimuleringsregeling duurzame energieproductie
'Vanaf 2013 wordt de SDE gefinancierd door een opslag op elektriciteit.'
Dus dan bestaat één kWh uit;
Leveranciersprijs+Energiebelasting+SDE-opslag?
Hmm .. wat zal die opslag worden kwa bedrag? ... zou dit niet een run op panelen veroorzaken?

http://www.rijksoverheid....lag-op-de-energierekening
Financiering door opslag op de energierekening

SDE+ wordt vanaf 2013 gefinancierd door een opslag op de energierekening van burgers en bedrijven. Voor een huishouden met een gemiddeld jaarverbruik levert dit een verhoging van de energierekening op die oploopt van ongeveer € 8 per jaar in 2013 naar zo’n € 25 per jaar in 2015.
Mijn vraag is nog: wat is hier de definitie van opslag?
Is dit één bedrag onafhankelijk van het gebruik? (dus niet per kWh)
Vaste opslag ongeacht verbruik? etc?

Gezien deze opslag niet echt noemenswaardig is .... valt dit ook weer mee niet? Of is dit vloeken in de kerk in op dit forum :). Mij lijkt destemeer: Zelf opwekken is SDE-opslag vermijden.

[ Voor 55% gewijzigd door grimson op 21-06-2011 14:29 . Reden: Betere, definitieve bron gevonden ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Gewoon net nog tijdens de lunch een collega die PV kansloos vond omdat je het nooit (op een normale termijn) zou terugverdienen....brrrr. Na de standaard verweren van mij kreeg ik natuurlijk de vraag of ik ze al had. Antwoord nee...blijkbaar gelden mijn argumenten dan niet ofzo. Op het moment dat er na de aanstaande verhuizing € 6k beschikbaar is (zou een klein wonder zijn na het betrekken van een nieuwe woning), zal ons elektriciteitsverbruik netjes zelf opgewekt kunnen worden. Volgens die collega was dat ook veel te weinig.... :(

Ongelofelijk... dat iemand onwetend is ten aanzien van een onderwerp is 1 ding...maar er dan ook maar vanuit gaan dat de anders niets weet is wel heel erg irritant }:O !

---
wel erg offtopic misschien...vandaar de volgende "technische" bijdrage:

in het nieuwe huis de cv ketel op "eco" gezet zodat er niet een voorraad warm water in stand wordt gehouden terwijl er nog geen kranen zijn in huis die warm water kunnen tappen :)
---

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:57

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

grimson schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 13:57:
Mijn vraag is nog: wat is hier de definitie van opslag?
Is dit één bedrag onafhankelijk van het gebruik? (dus niet per kWh)
Vaste opslag ongeacht verbruik? etc?
http://www.energiegids.nl...11/26/IV-opslagtarief.xml
Verder blijkt uit de brief van Van der Hoeven dat de SDE-heffing net zoals de energiebelasting wordt geheven. “De Belastingdienst zal deze nieuwe heffing tegelijkertijd met de energiebelasting innen. Dit leidt tot een beperkte extra uitvoeringslast, omdat de SDE-heffing analoog is aan de energiebelasting met eenzelfde schijvenstructuur en identieke vrijstellings- en teruggaafbepalingen. De SDE-heffing zal zowel op de elektriciteitsprijs als op de gasprijs kunnen drukken. Reden is dat het vanuit het oogpunt van energiebesparing van belang is om niet alleen het elektriciteitstarief te belasten met een extra heffing.
Net zoals de energiebelasting betekent volgens mij dus een opslag per kWh en per m3, dus (gelukkig) niet een vast bedrag per aansluiting.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:41
Cheese_man schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 14:21:

in het nieuwe huis de cv ketel op "eco" gezet zodat er niet een voorraad warm water in stand wordt gehouden terwijl er nog geen kranen zijn in huis die warm water kunnen tappen :)
---
Die van ons (in ons nieuwbouwhuis waar we inmiddels wonen) staat altijd op Eco, bevalt prima. Slaat dat ding tenminste s'nachts niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
JeroenH schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 10:52:
Dat is mij dus te stellig. Je weet nooit wat de de energieprijzen gaat doen (al dan niet onder invloed van belastingen, toch de grootste component), of je ineens een grote reparatie hebt (omvormer defect?), etc.
Ik snap je punt, het is ook een valide punt. Iedereen moet voor zichzelf afwegen welke risico's wel/niet genomen willen worden. Tien jaar is lang, laat staan twintig of dertig jaar toekomst voorspellen.
Ik zeg dan ook altijd dat het mij erg raar lijkt dat de energieprijzen niet gaan stijgen. Feit is echter dat je niet alle factoren mee kan nemen in een berekening, en dat een versimpelde berekening wel een potentie kan demonstreren.
Dat het gebeurt vind ik niet eens zo vervelend, wel hoe in in veel gevallen gebeurt. Veel te stellig, zonder de voorbehouden die gewoon nodig zijn om er iets zinnigs over te zeggen. En ik blijf er bij: het is makkelijk 'naar je toe rekenen', dat is mensen nu eenmaal eigen.
Klopt, mensen maken zichzelf graag iets wijs, we maken ons nogal een schuldig aan wat we de politiek verwijten.
Zoals het stukje beschrijft kiezen ontwerpers liever voor een technische installatie (in dit geval een warmtepomp) dan voor extra isolatie. Helaas wordt die warmtepomp dan in een aantal gevallen zo goedkoop ingekocht en gemonteerd dat hij totaal niet duurzaam opereert. Dat is een duidelijk voorbeeld van wat ik duidelijk probeer te maken: de focus op geld en tvt en hoe je het ook wil noemen leidt soms (vaak?) tot onduurzame keuzes.
Als de focus écht op geld had gelegen was de energierekening meegenomen. Ik vind het verhaal van warmtepomp-zonder-isolatie een drama en illustreert het bizarre falen van de overheid in ten eerste het maken van een langetermijnvisie en ten tweede het maken van technisch goed onderbouwd beleid. Ik hoop dat deze excessen snel ten einde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SpiceWorm schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 15:28:
Als de focus écht op geld had gelegen was de energierekening meegenomen. Ik vind het verhaal van warmtepomp-zonder-isolatie een drama en illustreert het bizarre falen van de overheid in ten eerste het maken van een langetermijnvisie en ten tweede het maken van technisch goed onderbouwd beleid. Ik hoop dat deze excessen snel ten einde zijn.
Dit soort dingen leggen twee dingen pijnlijk bloot: dat mensen fundamenteel gezien kortetermijnwezens zijn. Dat is een eigenschap die ons prima van pas kwam toen we nog op de steppen op mastodonten joegen (we hebben voor de komende paar dagen weer eten, daarna zien we wel), maar het kan ons de das omdoen nu we al een tijdje doorhebben hoe we alle fossiele energiebronnen van deze wereld er in 150 jaar doorheen kunnen jagen.

Het tweede wat duidelijk is (en dat is eigenlijk hetzelfde als de eerste) is dat er een heel groot verschil in belangen is tussen de projectontwikkelaars en de kopers. De projectontwikkelaars willen een zo laag mogelijke verkoopprijs voor het huis realiseren en dus voor zo weinig mogelijk geld aan de wettelijke voorwaarden voldoen, terwijl de kopers - naast woongenot e.d. - een zo laag mogelijke TCO willen, waarvan energiekosten natuurlijk een groot deel uitmaken. Doordat zowel de projectontwikkelaars als de kopers mensen zijn (en dus kortetermijnwezens) blijven er onduurzame huizen gebouwd worden. Als we in staat zouden zijn collectief verder vooruit te kijken zouden regels als de EPC e.d. helemaal niet nodig zijn.

Dat we een overheid kiezen die dit kortetermijndenken niet echt ontmoedigt is in het licht van het voorgaande bezien volstrekt logisch.

We hebben nog een lange weg te gaan op weg naar volwassenheid.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 21-06-2011 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

JeroenH schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 15:57:
een zo laag mogelijke TCO willen, waarvan energiekosten natuurlijk een groot deel uitmaken.
En zelfs dit is moeilijk voor de kortzichtige mens. Wanneer je aangeeft dat de energierekening makkelijk met € 30 per maand omlaag kan door een klein beetje het gedrag aan te passen, hoor ik vaak...."ach die paar tientjes". Blijkbaar is een dikke € 350 per jaar niet interessant genoeg om te realiseren dat energieverbruik een behoorlijk onderdeel is van de totale kosten tijdens het wonen. (maar moet je mensen eens horen als door de verhoging van de energie-prijs een gemiddeld gezin € 50 erop achteruit gaat per jaar!...dan moet er gecompenseerd worden!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Over termijnen gesproken, vandaag vier ik de vijfde verjaardag van mijn website. Ook is het vandaag vijf jaar geleden dat we zonnestroompanelen plaatsten en op een dag of vier na vijf jaar geleden dat deze serie topics gestart werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 16:53:
Over termijnen gesproken, vandaag vier ik de vijfde verjaardag van mijn website. Ook is het vandaag vijf jaar geleden dat we zonnestroompanelen plaatsten en op een dag of vier na vijf jaar geleden dat deze serie topics gestart werd.
Gefeliciteerd van iemand die het vanaf het begin volgt en soms ook nog eens wat plaatst. *O*

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon net nog tijdens de lunch een collega die PV kansloos vond
ben ik erg blij mee, dan kan ik onopvallend verder, ben ook erg blij met jeroenh,(en collega websites)
voor de tips hints en visies, die ik op mijn eigen manier heb toegepast.
mocht er toch eens een duitse doorbraak komen,
dan kan ik aan deze horken fors centjes verdienen, ook goed,
lang leve de kortzichtige hollandse kaffer hork.(telegraaf lezend)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2011 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nou, Eneco heeft ook het licht gezien en gaat in navolging van Greenchoice zonnestroompanelen aanbieden die je in termijnen afbetaalt.

Je betaalt € 2400 (elke maand € 20 voor tien jaar) voor een set die ik bij een vriend voor nog geen € 1400 op het dak gelegd heb. Je zit vast aan installatie, die kennelijk reteduur is. Omvormerdefect is voor je eigen risico - waardoor het slim van ze is om het na tien jaar voor gezien te houden.

Wat vinden we hier van?

Zo op het eerste gezicht is zelf aanschaffen veel interessanter. Het lijkt me vooral erg gunstig voor Eneco dit (wat ook geen grote verrassing mag zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

asvogel schreef op maandag 20 juni 2011 @ 23:36:
Nogal een smak geld. En het geeft ook meteen aan dat je uitgangssituatie heel erg meespeelt. Wij hadden ook zonder isolatiemaatregelen geen energierekening van € 235 per maand, dus dat gaan we ook nooit besparen.
Dat geldt voor meerdere mensen denk ik. Wij zitten nu in ons grotendeels ongeisoleerde jaren vijftig huis van iets van 500m3 inhoud op een €140 / maand. Dus die besparing gaan wij ook nooit en te nimmer halen. Maar als je het op jou manier omrekent, dan gaat het nog steeds om €55.000 !!!
Het blijft overigens verbazingwekkend hoe veel eric-pvt kan doen met zo weinig geld. Ik ben met wat ramen al zomaar € 3000 kwijt, dus minstens 10 k€ als ik dat voor het hele huis zou laten doen (excl. schilderwerk). En dan te bedenken dat hij een zonneboiler, zonnepanelen, isolatie, meetapparatuur, een wasmachine etc. van dat geld betaalt.
Eric heeft op het juiste moment een ZB gekocht (dacht €2.000 - €2.500). Toen ik ging informeren (en anderen hier op het forum) was dezelfde ZB een paar jaar later al €7.500!

Maar los van het feit dat eric wezenlijke keuzes heeft gemaakt om te investeren in energiebesparende en opwekkende maatregelen klopt volgens mij die €9.300 niet en heeft eric wat dingen 'vergeten': neem alleen al de 4.8kWp aan panelen, die volgens mij incl. omvormer en materiaal toch wel richting €9.600 gaan.

Een investering van een €15.000 lijkt me eerder te kloppen...

Blijft onverlet dat uitgaande van €235 / maand, ook een investering van €15.000 voor eric een erg korte tvt heeft: €15.000 / (12 * €235) = 5,3 jaar. Met rentederving meegerekend wordt dit zo'n 6,5 jaar. Nog steeds erg goed moet ik zeggen!

Ik doe het net even anders.
De jaarlijkse rente van tegen hoge rente weggezet geld investeer ik elke jaar in een verduurzaming van het huis. Zo hebben we nu na een aantal jaar een HR CV, 700Wp PV en gedeeltelijk HR++ glas en als het goed is krijgen we dit jaar nog dakisolatie. De HR CV was de best renderende investering, zo'n 20% gasbesparing, gevolgd door de PV (15% stroombesparing) en het HR++ glas (geschat op 5% gasbesparing).
Wat de dakisolatie gaat opbrengen is nog afwachten, volgens een aantal adviseurs zou dit 700m3 gas (zo'n 40% gasbesparing) gaan schelen, maar daar geloof ik helemaal niets van, want we stoken boven niet 8)

Kleine stapjes dus met elke keer ook relatief kleine besparingen en een gemiddelde tvt van rond de 10 jaar.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is inderdaad meer, maar de gemeente deelde hier een kadootje uit van 6300 euro voor pv,
en de meer met minder subsidie en hr++ glassubsidie maakte het helemaal af.
9300 euro is wat ik netto kwijt was.
voor de qsolar betaalde ik 2130 euro incl. btw,
en atag gaf er een gratis collector bij, dus de grootste dan maar....
plaatsen kan je zelf, aansluiten niet, verder is het een lego bouwdoos.

het start idee was : niet doen = 12x10jaar x 235 euro = 28200
het doel was, ja daaag 50% moet lukken, dus 14100 euro budget.
dat het 0 werd kon ik ook niet dromen.
uitgangspositie geluk en hoe handig je bent, bepaald veel.

eigenlijk is iedereen erg handig, want mkb-installatie nederland is echt 99% onkundig,
je kan het dus nergens vragen.
veel offertes en aanvragen heb ik terzijde gelegd, in het bakje conventionele toko.
nog veel meer antwoorden niet eens.
mijn installateur, is het traject nu ook aan het doen ;)

een gezin, huis van 1950-1995, en spaarsaldo tegen de belastingvrije limiet is de perfecte uitgangspositie.
bij energie-0 moet je stoppen, ik heb iets te vaak op de site van jeroen gekeken, tav besparing, en nu ben ik negatief.
goeie tip is dan ook, wat je hier vaak leest :
eerst maximaal minderen, dan isoleren, en de rest opwekken.

de qsolar heeft trouwens ook een big fat italian mamma gekregen :
http://www.atagitalia.com...sazione/q-solar-plus.html
uiteraard niet verkocht in nederland.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2011 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Oh, een TVT verhaal. Daar moet ik me natuurlijk even in mengen. Ik heb geïnvesteerd in een PV installatie, zakelijk. Het geld wat ik uitspaar hou ik op mijn spaarrekening (rente), of investeer ik weer. Ik heb verschillende belastingvoordelen benut. Ik hou keurig bij hoeveel ik per maand opwek, en hoeveel dat waard is. Mijn terugverdientijd ligt tussen de 4-6 jaar, dus 'binnenkort' kan ik jullie verblijden met het heuglijke nieuws dat ik 'm eruit heb. :)

Wat ik NIET meereken.. stel dat ik het uitgespaarde geld op zwart zet in 't casino, en win (100% rendement). Wat ik WEL meereken, is dat ik aan 't eind van 't jaar belasting moet betalen over m'n extra winst door minder stroomkosten. Alhoewel dat te verwaarlozen is. Achja.

Pas op een boeren-bijeenkomst was d'r een boer die zei: " 't kan bij mij nie, ik heb heen west-dak." Dus ik zei, 't kan prima, je hebt wel minder rendement, maar PV is tegenwoordig zo goedkoop + fiscale voordelen, dat het zeker uitkan. Mits je fiscale voordelen kunt benutten. Dan maakt dat mindere rendement ook niet heel veel uit, misschien 1-2 jaar langere TVT. Die man BOOS op me! Dat kan niet, je LIEGT, verkoopspraatjes, bla bla. Tja. Onwetendheid en jaloezie, dat de buurman z'n dak wel vol heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Oh, en mensen die in Greenchoice / Dakhuren / Eneco Zon - zooi trappen kunnen niet rekenen. Goedkoop lenen + zelf plaatsen levert altijd meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
SunshineCompany schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:54:
Oh, en mensen die in Greenchoice / Dakhuren / Eneco Zon - zooi trappen kunnen niet rekenen. Goedkoop lenen + zelf plaatsen levert altijd meer op.
Gemeente Goes pakt uit!
U kunt de lening duurzame particuliere woningverbetering (DPW) gebruiken om gebreken aan het casco van uw huis te laten repareren (categorie opheffen van gebreken), om het water- en energieverbruik van de woning terug te brengen, om uw huis beter te isoleren, en om uw woning levensloopbestendig te maken zodat u langer in uw huidige woning kunt blijven. Ook kunt u met maximaal 30% van het geleende bedrag uw badkamer of keuken vernieuwen. De gemeente verstrekt de lening niet zelf. Dat doet het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten (SVn).

Voorwaarden
De lening heeft de volgende voorwaarden:
• de woning van de leningaanvrager heeft een maximale WOZ-waarde van 170.000 euro;
• de hoofdsom van de lening bedraagt maximaal 30.000 euro en minimaal 5.000 euro;
• het rentepercentage is 1%;
• de maximale looptijd van de lening is 20 jaar en de voorlopige einddatum voor het aanvragen van de lening is 31-12-2013;
• maximaal 30 procent van het geleende bedrag mag worden gebruikt voor het vernieuwen van een badkamer en keuken;
• de energiebesparingsmaatregelen waarvoor een lening kan worden verkregen leest u hier;
• de beschrijving van de categorie ‘opheffen van gebreken’ waarvoor een lening kan worden verkregen leest u hier;
• de beschrijving van de maatregelingen voor het levensloopbestendig maken van uw woning leest u hier;
• voor het verstrekken van de lening brengt de SVn een bedrag aan afsluitkosten in rekening. De afsluitkosten bedragen 1,5% van de lening (deze kosten kunt u aftrekken van de inkomensbelasting) en een vast bedrag van 75 euro voor het uitvoeren van een krediettoets.

Ons ben niet zûnig. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheese_man schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 14:21:
---
Waarom staat je cv-ketel nu dan überhaupt aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

omdat een moderne hr ketel standaard een combiketel is, ww+cv
en hij zijn warmwater comfort vaatje niet wil blijven verwarmen, want dat is net een waakvlam, maar dan de moderne sluipversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sinds vorige week op vakantie in een paar scandinavische landen, tot nu toe gezien:
- Veel windmolens in Duitsland, en met veel bedoel ik ook veel... Verder veel zonnepanelen, alhoewel die aantallen het niet winnen van het aantal windmolens in Noord-Duitsland
- Windmolens in Denemarken. Niet heel veel, maar wel meer dan in NL
- Hunderfossen Kraftverk bij Lillehammer: 2x60.000KW goed voor 600MWh/jaar, daarvoor stroomt er 300m3 water per seconde het gemaal door

Verder qua besparing nog een paar dingen tegengekomen: als je voor 15 kroon/5 minuten moet douchen, is 5 minuten ineens heel erg lang. Gisteren met verbazing staan wachten tot ie ophield... daarnaast loop ik een paar keer per dag met 10 halve liter flesjes water van het toiletgebouw naar ons huisje om water te halen. Afwaswater moeten we eerst koken op ons plaatje... op die manier word je wel bewust van je waterverbruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Mars Warrior schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:20:
Dat geldt voor meerdere mensen denk ik. Wij zitten nu in ons grotendeels ongeisoleerde jaren vijftig huis van iets van 500m3 inhoud op een €140 / maand. Dus die besparing gaan wij ook nooit en te nimmer halen. Maar als je het op jou manier omrekent, dan gaat het nog steeds om €55.000 !!!
Even voor de duidelijkheid: Ik ben helemaal niet tegen duurzaam, ik gaf alleen antwoord (hoewel in eerste instantie verkeerd) op de vraag van eric-pvt.

Ik ben bezig met het (laten) plaatsen van pv-panelen. Daarvoor heb ik een mooie vergelijking gedaan tussen wat het me oplevert om ze wel of niet te installeren, en aan de hand daarvan heb ik besloten het wel te doen. Voor mij is zo'n berekening een prima instrument, omdat ik mijn geld maar één keer kan uitgeven en ik toch al niet aan alle liefhebberijen toekom (en dus niet op zoek ben naar nog een hobby). Ik probeer de maatregelen met de kortste tvt te kiezen, omdat dat simpelweg betekent dat ik meer kan besparen met hetzelfde geld.

eric-pvt heeft al laten weten dat de kosten hoger waren, maar dat hij daar maar een deel van hoefde te betalen. Dat is natuurlijk mooi. Maar dan moet je wel uitkijken dat je mensen niet kwalijk neemt dat ze niet hetzelfde doen, want dat komt dan onder meer doordat zij die mogelijkheid simpelweg niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:14:
omdat een moderne hr ketel standaard een combiketel is, ww+cv
en hij zijn warmwater comfort vaatje niet wil blijven verwarmen, want dat is net een waakvlam, maar dan de moderne sluipversie.
Dat begrijp ik en vind ik trouwens een mooie vergelijking met die waakvlam. Bij mijn ketel is die eco-stand ook uitgeschakeld.
Maar ik bedoelde dat als ie toch nog geen warmwaterkranen heeft. En nu in de zomer ook geen verwarming nodig heeft. Waarom staat z'n ketel dan nog aan en trekt ie niet gewoon de stekker er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAAK
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-12-2022
Mag je van een Nefit cv ketel de stekker eruit trekken voor maanden? Moet de pomp niet zo nu en dan lopen? Ik heb zelf een zonneboiler, warm water genoeg. De stekker mag er van mij er wel uit. Geen idee wat het bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 15:28:
Ik vind het verhaal van warmtepomp-zonder-isolatie een drama en illustreert het bizarre falen van de overheid in ten eerste het maken van een langetermijnvisie en ten tweede het maken van technisch goed onderbouwd beleid. Ik hoop dat deze excessen snel ten einde zijn.
De overheid stuurt op resultaten en niet op middelen. Ze schrijven het beoogde genormeerde eindverbruik voor en niet de dikte van de isolatie. Dit is een volslagen juiste werkwijze. Binnen de regels is er bepaalde ruimte, de overheid kan niet tot in detail voorschrijven hoe een huis gebouwd moet worden. Er kan niet met elke eventualiteit rekening worden gehouden. Bijvoorbeeld het verbieden van de combinatie van LTV verwarming met een type C ventilatie. Maar sinds wanneer hoeven projectontwikkelaars en bouwers helemaal niet meer zelf na te denken? Evenals gefoefel bij het bouwen zelf (koudebruggen). Dit is een zaak van de bouwers/ontwikkelaars!

In 2004 was de EPC eis 1.0. Per 2006 is die 0.8 geworden en hij daalt verder naar 0.4 in 2015. (een EPC van 0.4 is beter dan de passiefstandaard!). Dit is het overheidsbeleid, de bouwsector zeurt als een gek om de verdere aanscherping van de normen te voorkomen. Er zit duidelijk een lange termijn visie achter. In de toekomst zijn de beslissingen EN in plaats van OF ten aanzien van energiebesparende maatregelen.

Overigens was er geen sprake van geen isolatie, hoogstens minder. Verder was de ventilatie WTW komen te vervallen. Dat is onwenselijk bij een WP verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:26:
[...]

Dat begrijp ik en vind ik trouwens een mooie vergelijking met die waakvlam. Bij mijn ketel is die eco-stand ook uitgeschakeld.
Maar ik bedoelde dat als ie toch nog geen warmwaterkranen heeft. En nu in de zomer ook geen verwarming nodig heeft. Waarom staat z'n ketel dan nog aan en trekt ie niet gewoon de stekker er uit?
Misschien wil hij wel versneld droogstoken?
Nieuwbouw woning bevat meer dan 10M3 vocht, en met de Hygro meter aardig hoog deze dagen (buiten dus ook) en temp op 17 graden kan ik me het wel bedenken waarom de ketel aan staat.

Het kan ook natuurlijk, maar dan zal hij wel wat weekjes moeten wachten als hij (goed) wil sausen of (een goed geen bouw)behang wilt aanbrengen.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gemeente Sluis : MMM Zeeland en MMM Het Rijk plus SVN goedkoop lenen. Oftewel: zonnepanelen op je dak bij gelijkblijvende lasten voor ongeveer 15 jaar. Daarna gratis energie.
Helaas moet je partner ook willen... |:(

Is een warmtepomp interessant bij een gasverbruik (all-in) van ongeveer 1000 kuub per jaar. Spouwmuur Isolatie zal ook niet veel meer toevoegen denk ik?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2011 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@zandbergen: spouwmuur isolatie lijkt me de inkopper.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BRAAK schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:29:
Mag je van een Nefit cv ketel de stekker eruit trekken voor maanden? Moet de pomp niet zo nu en dan lopen? Ik heb zelf een zonneboiler, warm water genoeg. De stekker mag er van mij er wel uit. Geen idee wat het bespaart.
gewoon 1 keer per maand even laten draaien (als je toch de meterstanden op neemt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:30:
De overheid stuurt op resultaten en niet op middelen. Ze schrijven het beoogde genormeerde eindverbruik voor en niet de dikte van de isolatie. Dit is een volslagen juiste werkwijze. Binnen de regels is er bepaalde ruimte, de overheid kan niet tot in detail voorschrijven hoe een huis gebouwd moet worden. Er kan niet met elke eventualiteit rekening worden gehouden. Bijvoorbeeld het verbieden van de combinatie van LTV verwarming met een type C ventilatie. Maar sinds wanneer hoeven projectontwikkelaars en bouwers helemaal niet meer zelf na te denken? Evenals gefoefel bij het bouwen zelf (koudebruggen). Dit is een zaak van de bouwers/ontwikkelaars!
Voor wat ik begrepen mag je met een warmtepomp een forfaitaire mindering van 0.2 toepassen. Dat is natuurlijk veel te kort door de bocht.

Als de overheid werkelijk gestuurd had op resultaat was deze energieverslindende-constructie er niet geweest, het resultaat gaf namelijk een hoger energieverbruik.
In 2004 was de EPC eis 1.0. Per 2006 is die 0.8 geworden en hij daalt verder naar 0.4 in 2015. (een EPC van 0.4 is beter dan de passiefstandaard!). Dit is het overheidsbeleid, de bouwsector zeurt als een gek om de verdere aanscherping van de normen te voorkomen. Er zit duidelijk een lange termijn visie achter. In de toekomst zijn de beslissingen EN in plaats van OF ten aanzien van energiebesparende maatregelen.
Prima, maar diezelfde EPC norm faalt dus in het sturen op resultaat. Op papier een epc van 0.4 geeft nog geen PH(!) en ik ben bang voor dat NL nog een lange weg heeft te gaan (zie het huidige protest van de bouwfraudewereld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:24:
[...]

Voor wat ik begrepen mag je met een warmtepomp een forfaitaire mindering van 0.2 toepassen. Dat is natuurlijk veel te kort door de bocht.
Dat is dan ook niet zoals het gaat. Het is een stuk gedifferentieerder.
Als de overheid werkelijk gestuurd had op resultaat was deze energieverslindende-constructie er niet geweest, het resultaat gaf namelijk een hoger energieverbruik.
Ze sturen op het resultaat, inderdaad, alleen het enige moment waarop dat kan is bij de bouwaanvraag.
En dit is niet anders te organiseren, ik hoop dat je snapt waarom?
Als tussentijds de boel wordt gefraudeerd door een bouwen? Wat is het alternatief dan?
Dat er een opzichter van de gemeente permanent toezicht houdt?
[...]

Prima, maar diezelfde EPC norm faalt dus in het sturen op resultaat. Op papier een epc van 0.4 geeft nog geen PH(!) en ik ben bang voor dat NL nog een lange weg heeft te gaan (zie het huidige protest van de bouwfraudewereld)
Een op papier 0.4 woning die ook zo is gebouwd voldoet inderdaad aan de passiefhuisstandaard (mbt warmteverlies tenminste). Kijk anders eens op passiefhuis.nl daar staan een aantal voorbeelden waarbij de EPC is vermeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Neanderthaler:
Dat een passiefhuis een EPC van 0,4 heeft wil niet zeggen dat omgekeerd een woning met een EPC van 0,4 ook aan de passiefhuis-standaard voldoet.

Probleem met het EPC is dat het veelte kort door de bocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:26:
[...]

Inmiddels voor andere werkzaamheden is de stekker er inderdaad uit. Er was een opleverpunt ten aanzien van het expansievat....en als de uitvoerder dat moet oplossen is het wel handig dat ik de installatie tot die tijd even niet aanraak. Voor die 3.5W standby verbruik wilde ik geen "gezeur" riskeren. De eco stand was in dit geval dus de beste optie. Straks moet blijken hoe het comfort is met de eco-stand en of deze aan kan blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:22
Mijn Nefit Ecomline excellent HR ofzoiets uit ongeveer 2002 consumeert ruim 1kWh per etmaal. Ik moet nog eens goed kijken waar de pieken zitten (heb een Plugwise set in de bestelling) maar is dat niet wat veel? Ik kan 'm er in deze tijd ook niet uittrekken want dan heb ik geen warm water meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@stefimke: 1kWh per dag, is volgens mij best fors (to say the least).
bij CV-bedrijf (winter) kan de CV-pomp vaak ergens tussen de 30 en 100 Watt vermogen verbruiken.
Nu in de zomer, en dan 1 kWh per dag elektrisch verbruiken lijkt mij in eerste instantie 'not done'.

(1kwh per dag is ca continue 40 Watt verbruik. Zou dus een pomp kunnen zijn, of anders 'gulzige' boordelektronica in de HR-ketel).

[ Voor 19% gewijzigd door NielsTn op 22-06-2011 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
catchingfire schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 10:12:
Mijn Nefit Ecomline excellent HR ofzoiets uit ongeveer 2002 consumeert ruim 1kWh per etmaal. Ik moet nog eens goed kijken waar de pieken zitten (heb een Plugwise set in de bestelling) maar is dat niet wat veel? Ik kan 'm er in deze tijd ook niet uittrekken want dan heb ik geen warm water meer.
Als ik naar mijn grafieke kijk, verbruikt onze ketel in deze tijd van het jaar zo'n 6-7kWh per maand:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2011/01/Fridge_heatingsystem_2010.png

1kWh per dag lijkt me erg veel, dat verbruikt onze ketel in de winter nog niet eens. Hoeveel gas verbruik je per dag in deze tijd van het jaar?

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 22-06-2011 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
catchingfire schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 10:12:
Hoe staat de nadraaitijd van je pomp ingesteld? Draait je pomp soms continu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn oude ketel had dat ook, ook een Nefit met boilertje die op temperatuur moest blijven. als hij ging verwarmen zonder dat je ww verbruik had stond hij soms wel 10 minuten op 100 watt en dat zeer regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Als ik dit zo hoor wil ik ook Plugwise. Setje voor m'n ketel, setje voor m'n apparatuur, setje voor de koelkast / vriezer / droger. We zitten met 2 personen op 200kWh / maand, gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-09 13:36
Graag jullie mening over het volgende:

Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht met daarin een warmtepomp.
Het gaat om een Nefit Auris E, aangelsoten op een collectieve bron. In het hele huis ligt vloerverwarming.

Nu krijg ik net een document onder ogen met daarin het resume van de (blijkbaar?) gehouden informatieavonden.

Onderstaande passage komt uit dit document en ik heb grote twijfels bij de stelling die door de leverancier geplaatst is.
Om ervoor te zorgen dat het grootste deel van de te gebruiken energie op een "efficiente" wijze kan worden opgewekt door de warmtepomp, is gekozen voor een warmtepomp met een vermogen onder het maximaal benodigde vermogen. Hierdoor heeft de warmtepomp meer aaneengesloten draaiuren en minder start/stops, wat de levensduur van de warmtepomp ten goede komt. Daarnaast ligt hier het break-evenpoint voor de investering voor de bron, het leidingnet en de warmtepomp in relatie tot de energiebesparing die gerealiseerd kan worden.

Onderstaand voorbeeld is toegepast op een warmtepomp van 7kW. Het vlak onder de rode lijn is de warmtevraag door het jaar heen. Het zwarte gearceerde vlak is de energie die door elektrische bijstook dient te worden opgewekt. Het vlak onder de blauwe lijn is de koudevraag. De blauwe lijn loopt maximaal tot circa 3kW omdat dit het maximale koelvermogen van de installatie is.

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-Ay2iB_FunSg/TgGy7LAgMeI/AAAAAAAAAA8/qzUqBsPwyeQ/s640/Vermogen%252520warmtepomp.PNG
Daarnaast was er nog een stukje vraag / antwoord in opgenomen:
Hoeveel uur bijverwarming is normaal?
Het aantal uren elektrische bijverwarming is sterk afhankelijk van de winterpersiode, van uw bewonersgedrag (ventilatie, gordijnen-ramen-deuren sluiten, trui aan of verwarming hoger), van de ligging van de woning, van het type vloerafwerking etc. Hierdoor is derhalve geen eenduidige waarde te benoemen. Een totaal elektrisch verbruik door de warmtepomp tussen de 3.000 en 11.000 kWh per jaar is normaal
Wat is dit nou voor onzinnige schatting? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 11:17:
mijn oude ketel had dat ook, ook een Nefit met boilertje die op temperatuur moest blijven. als hij ging verwarmen zonder dat je ww verbruik had stond hij soms wel 10 minuten op 100 watt en dat zeer regelmatig.
Wij hebben hier een CV ketel uit '96 die ook af en toe aanslaat terwijl er geen warm water vraag is, of ie dat doet om wat warm te houden weet ik niet. 't gaat om een Agpo Econforte HMC 23.

Hoe die ingesteld is weet ik niet, maar voor zover ik weet mag ik daar (als dat al mogelijk is) geen veranderingen aanbrengen daar dit een huurwoning en dat ding niet ons eigendom is.

Zal eens een keer kijken of ik het stroomverbruik van dat ding kan meten gedurende 24u.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:22
In de winter zit je wel bijna op 1kWh/dag zie ik... Ik heb 'm het laatst gemeten in januari 2011, ruim een maand lang, en toen had ik een gemiddeld etmaalverbruik van 1.25kWh voor de ketel.
Zoals ik al zei wacht ik nu op een Plugwise set en hoop daarmee wat meer inzicht te krijgen in het verbruik. Ik heb nu de kamerthermostaat op 10'C staan zodat ie in ieder geval nooit aanslaat om het huis te verwarmen. Er wel een boiler in die continu voor wat verbruik zorgt wellicht. Geen idee hoe ik kan zien wat de nadraaitijd van de pomp is.

M'n gasverbruik zit momenteel (zomer!) op zo'n 1.2m3/etmaal, waterverbruik 0.5m3/etmaal. Begin-'70 tweekapper, huishouden met 2 volw en 3 kleine kinderen, we koken op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
catchingfire schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 11:40:
In de winter zit je wel bijna op 1kWh/dag zie ik...
Klopt, maar dan maakt de ketel veel en veel meer uren.
Ik heb 'm het laatst gemeten in januari 2011, ruim een maand lang, en toen had ik een gemiddeld etmaalverbruik van 1.25kWh voor de ketel.
Dat is meer dan dan de onze maar wij zijn veel weg. Dat zou dus prima kunnen. Vergeet niet dat er een groot verschil zit tussen draaiuren - en dus verbruik - 's zomers en 's winters.
Zoals ik al zei wacht ik nu op een Plugwise set en hoop daarmee wat meer inzicht te krijgen in het verbruik.
Zoals je aan mijn grafiekjes ziet kan het je elektriciteitsverbruik mooi inzichtelijk maken.
M'n gasverbruik zit momenteel (zomer!) op zo'n 1.2m3/etmaal, waterverbruik 0.5m3/etmaal. Begin-'70 tweekapper, huishouden met 2 volw en 3 kleine kinderen, we koken op gas.
Dat lijkt me helemaal niet gek. Wij zitten (tweeverdieners, vaak weg, koken op gas) 's zomers zo rond de 18 kuub per maand:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2011/01/Natural_gas_2010.png

Voor meer grafieken zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
catchingfire schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 11:40:
Geen idee hoe ik kan zien wat de nadraaitijd van de pomp is.
Dat staat in de handleiding 8). Met de pompschakelaar op 2 draait de pomp continu.

Hmm, op jouw ketel is de nadraaitijd blijkbaar niet in te stellen of af te lezen.

Dan blijft de vraag over: staat je pompschakelaar op stand 2?

[ Voor 21% gewijzigd door Cruise Control op 22-06-2011 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
NielsOo schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 11:37:
Graag jullie mening over het volgende:

Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht met daarin een warmtepomp.
Het gaat om een Nefit Auris E, aangelsoten op een collectieve bron. In het hele huis ligt vloerverwarming.

Nu krijg ik net een document onder ogen met daarin het resume van de (blijkbaar?) gehouden informatieavonden.

Onderstaande passage komt uit dit document en ik heb grote twijfels bij de stelling die door de leverancier geplaatst is.

[...]

Daarnaast was er nog een stukje vraag / antwoord in opgenomen:

[...]

Wat is dit nou voor onzinnige schatting? 8)7
Typisch gevalletje: Meten = Weten*

Waarschijnlijk heeft de naverwarming wel een eigen aansluiting, dus zorg dat je daar een meter tussen krijgt. Mogelijk wordt de elektrische verwarming ook gebruikt voor legionella cycli op het WW?

Die schatting van de installateur van 3MWh tot 11MWh lijkt me wel een redelijke range afhankelijk van het bewonersgedrag. De thermostaat een graad omhoog heeft namelijk veel invloed op het oppervlakte van dat gearceerde deel van de grafiek en dat is het dure deel van de verwarming, maar ook de WW bereiding is waarschijnlijk relatief duur, omdat dit op een hogere temperatuur met een lagere COP en mogelijk zelfs elektrische naverwarming(?) gebeurt.

*Als je weet wat je meet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Afbeeldingslocatie: http://www.portablegear.nl/media/visuals/nieuws/groot/samsung-nc215s-groot.jpg

Hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:50
Ik ben altijd alleen bang dat dit soort van producten vooral tactisch inspelen op een marketing vraag en niet echt goed werken. Zelfde met de USB solar chargers, er wordt zoveel rommel verkocht met veels te zwakke zonnepanelen om maar iets te kunnen doen. Daarnaast is het volgens mij nogal tegenstrijdig om met je laptop in de volle zon te moeten zitten (met maximum brightness). Als dit de prijs daarnaast verder erg opvoert was een los zonnepaneel met draad misschien - energetisch - verstandiger. Dit is natuurlijk wel erg gemakkelijk en je accu zal vaak wel goed getrickle charged worden :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

2 uur zon zou 1 uur laptoppen moeten zijn. Verder valt de prijs mee.. $399.

Overigens maakt me dat allemaal niet uit. 't Ziet er gaaf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@SunshineCompany:
Wel leuk om die bij te hebben als je bij de klant langs gaat! :P

Ik denk verder ook niet dat het erg praktisch is, maar wel een hoog gadget gehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
@SunshineCompany
het zijn nog best serieuze zonnecellen op die samsung nettop.
vond hem ook erg oke.

@raven
sterker nog de woning bouw vereniging verwacht zelfs dat jij dit wel doet.
er is wel een verschil tussen gebruikers instellingen en installateur instellingen.
als je wil kan ik je wel helpen. laat maar weten.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Banjy schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 12:26:
Ik ben altijd alleen bang dat dit soort van producten vooral tactisch inspelen op een marketing vraag en niet echt goed werken.
Greenwashing dus en dat denk ik ook. De enige gadget die in mijn ogen prima zou kunnen werken op een zonnestroompaneeltje is een e-reader (met e-ink), maar dat is er nog niet.
Daarnaast is het volgens mij nogal tegenstrijdig om met je laptop in de volle zon te moeten zitten (met maximum brightness).
En wat dacht je van de houding? Lijkt me niet echt lekker werken met de achterkant van het beeldschem 90 graden op de zon gericht. Alleen opladen als hij uit is dus.

Pagina: 1 ... 89 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.