Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.518 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Roamor schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 20:19:
Afschrijving heb je zelf in de hand. Laat het hem gewoon in 15 jaar afschrijven? Alles wat het daarna nog oplevert is pure winst.
En je afschrijving betaal je uit je stroomkosten zegmaar. En je rentekosten dan? Mensen rekenen dingen dubbel, ofzo. 8)7

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hij financiert idd de afschrijving met de bespaarde energierekening.

Rentekosten heeft hij niet; want het geld was/is immers geen reserve die hij aanhield. Ik ga er tenminste niet vanuit dat hij voor de komende 15 jaar aan energiekosten nu ergens op een rekening heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:48

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Roamor schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 20:35:
Hij financierd idd de afschrijving met de bespaarde energierekening.

Rentekosten heeft hij niet; want het geld was/is immers geen reserve die hij aanhield. Ik ga er tenminste niet vanuit dat hij voor de komende 15 jaar aan energiekosten nu ergens op een rekening heeft staan.
Hij heeft wel gederfde renteopbrengsten. Ik ga er tenminste van uit dat hij het geld beschikbaar heeft en niet hoeft te lenen. Als hij geen zonnepanelen zou kopen had hij het geld op de bank kunnen zetten tegen rente. Die opbrengst mist hij nu.
Meestal houden wij als PV-liefhebbers daar geen rekening mee, maar eigenlijk zou het reëel zijn dat wel te doen bij het becijferen van de tvt.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
2e regenton geplaatst en gekoppeld. Nadeel: nu maar hopen op regen, want om de koppeling tot stand te brengen moest er eerst ruim 170 liter water uit de oorspronkelijke ton... :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 14:19

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:14:
[...]

keep it simpel dacht ik : http://van.wijk.net:444
alle andere meters eruit.(edisun display, etc etc)
ik heb 3 fase, en elke windrichting zit op zijn eigen fase, dat houd de netspanning lekker strak.
elke plug = aparte fase mogelijkheid.
je ziet hier dus niet alleen oost 1.5kWp maar het is ook de feed op die fase.(en zuid fase 2&west fase 3)
ook zie je per jaar of er meer zon was op oost of op west.(weer-klimaat-instraling)
west scoort nu beter, en oost was vorig jaar beter.
allemaal dingen die je niet weet, als je niet meet.
mijn huis staat exact oost-west, en zuid is de schuur, exact uitgericht.
Vraagje uit interesse:
kun je aangeven wat de opbrengst is van Oost (of West) tov van Zuid?
en wat is de helling van je dak op Oost-West?

Ik vraag dit omdat een kennis van mij alleen een Oost-West dak heeft en wil weten hoeveel de opbrengst is.

Dank

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:31
Klaver 4 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 20:50:
[...]

Hij heeft wel gederfde renteopbrengsten. Ik ga er tenminste van uit dat hij het geld beschikbaar heeft en niet hoeft te lenen. Als hij geen zonnepanelen zou kopen had hij het geld op de bank kunnen zetten tegen rente. Die opbrengst mist hij nu.
Meestal houden wij als PV-liefhebbers daar geen rekening mee, maar eigenlijk zou het reëel zijn dat wel te doen bij het becijferen van de tvt.
Nee, de tvt kijkt puur naar de benodigde periode om je investering terug te verdienen. Gederfde opbrengsten komen pas in beeld als je gaat vergelijken met een alternatief (bijv. rente trekken op een rekening). Overigens vergeet de klant van Sunshinecompany alle opbrengsten na de tvt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:07
aartw99 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 21:08:
[...]

Vraagje uit interesse:

Ik vraag dit omdat een kennis van mij alleen een Oost-West dak heeft en wil weten hoeveel de opbrengst is.

Dank

Aart
ozo - 105 graden / 36 graden helling: mei 2010-mei 2011:2450 kwh uit 2880 PW

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:40
Dit is een dak als het mijne, met een formaat dakkapel wat ik zou willen hebben.

http://imagebin.org/158804

Misschien mag het niet, moet ik een kleinere vanwege een kapconstructie (onze buren hebben een 'dwarskap'), maar stel dat ik dit formaat kan hebben en ik wil er panelen boven, kan er dan iemand een inschatting maken of dat kan, wat dat op zou brengen en wat het ongeveer zou kosten?

We zouden dan het liefst de panelen alleen boven de kapel hebben, niet links of rechts uitstekend er van, maar geen idee of dat een beetje de moeite is qua opbrengst.

Ook zou het dan zo moeten worden aangelegd dat de kapel er later onder kan komen, want de zonnepanelen zouden nu moeten, en de dakkapel pas over een aantal jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sunshinecompany
meneer moet het dan gewoon niet doen,
wat is van die beslissing de terugverdientijd en rendement afschrijving ?
redelijk kansloos he...15.000 euro waisted in smoke.
met de huidige spaarente dekt ie niet eens de energieprijsstijging af op 0.

met pv : na 16 jaar kan je van die eerste 1000 euro in ieder geval een nieuwe fiets kopen,
bij geen panelen geen fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
"Een afschrijving in bedrijfseconomische zin is het in de boekhouding tot uitdrukking brengen van de waardedaling van een bedrijfsmiddel over een bepaalde periode. Er wordt steeds afschrijving toegepast om de slijtage door het gebruik tot uitdrukking te brengen."

In dit geval afschrijven over 25 jaar.
Na 15 jaar terugverdiend, dus 10 jaar lang winst lijkt me....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonnestroom is een prima manier om je stroom op te wekken, het gaat m.a.w uitgaven die je toch moet maken omdat je nou eenmaal stroom gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 22:21:
Zonnestroom is een prima manier om je stroom op te wekken, het gaat m.a.w uitgaven die je toch moet maken omdat je nou eenmaal stroom gebruikt.
eigenlijk nog betere uitleg..waar je je stroom ook betrekt, je moet het toch inkopen inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit jaar verwaarloosbaar weinig verschil.
het gaat m.a.w uitgaven die je toch moet maken omdat je nou eenmaal stroom gebruikt.
ik zie het nu wel erg duidelijk gaan.
door subsidie van de gemeente heb ik bijna gratis pv.
vermeden uitgaven blijven in de pocket.(ijsje kopen)
gemaakte kosten aan kolenstroom, daar koop je geen cornetto van.
door mijn extreem korte tvt loopt het tvt verhaal op dit forum helemaal uit de pas met de realiteit die ik ervaar.
het is nog veel krachtiger dan aangenomen.

die tvt komt wel, maar "het erna" word niet begrepen
voorbeeld : inflatie > hoeveel eurie ga je neerleggen voor 100kWh nu, of 100kWh over 10 jaar (los van het prijsstijgingsverhaal) kijk maar eens wat je in 2001 betaalde voor 100kWh

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2011 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 19:05:
[...]

Het maakt niet echt uit wat de belastingdienst er van vind, deze moet enkel de wet uitvoeren.
Wet over verrekenen

en

Wet belastingen op milieugrondslag art 50 lid 2

Hoe verrekenen gaat staat in de wet, wanneer het niet mag staat niet in de wet, wat overigens logisch is ;-)
De wet is lang niet voldoende om belastingheffing uit te voeren. Dus binnen de kaders van de wet heb je zeker wel te maken met de Belastingdienst.

Dit is mogelijkerwijs gebaseerd op de aanname dat het amendement van Samson het wel zou halen. Dat is alleen niet gebeurd.

Ik zeg: Kansloos ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2011 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inderdaad kansloos,
import-kolenvrijstelling & kerosine op schiphol, uitgevoerd door de belastingdienst, aangestuurd door de minister, lekker gratis vervuilen hoge marges, met de wet in de hand.(norm vervaging)
geen import vrijstelling voor een zonnepaneeltje of molentje.

Ik zeg: old skool, net als kpn die internet speelgoed vond in 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 21:20

WouterB

3680 Wp

catchingfire schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 19:07:
Iemand ervaringen met het bereik van Plugwise in de praktijk? Ik zit te denken aan een basis-set met 2 circles maar ik vrees dat ik met een laptopje rond moet gaan lopen om de circles uit te kunnen lezen als ik zo naar de specs ("5..10mtr") kijk.

Van mijn typische laptop-plek van een typische circle-plek is ˜10mtr (met 1 binnenmuurtje ertussen) en vanuit die circle naar de volgende circle is weer zo'n 10mtr (met 1 spouwmuur ertussen).
Interessant., ik hoor ook graag wat ervaringen hierover. Ik heb plannen om wat PV op de garage te leggen. Deze staat +/- 11 meter van het huis af en het zou wel fijn zijn als een plug in garage met een circle+ in de woonkamer zou kunnen communiceren.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Niemand een idee hierover? :
datadevil schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 22:04:
Dit is een dak als het mijne, met een formaat dakkapel wat ik zou willen hebben.

http://imagebin.org/158804

Misschien mag het niet, moet ik een kleinere vanwege een kapconstructie (onze buren hebben een 'dwarskap'), maar stel dat ik dit formaat kan hebben en ik wil er panelen boven, kan er dan iemand een inschatting maken of dat kan, wat dat op zou brengen en wat het ongeveer zou kosten?

We zouden dan het liefst de panelen alleen boven de kapel hebben, niet links of rechts uitstekend er van, maar geen idee of dat een beetje de moeite is qua opbrengst.

Ook zou het dan zo moeten worden aangelegd dat de kapel er later onder kan komen, want de zonnepanelen zouden nu moeten, en de dakkapel pas over een aantal jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@plugwise
mijn plugwise dekt de tuin/schuur en het complete huis af zonder tussenpluggen, door vloeren en muren.
met de extra tweak wat zilverpapier te plakken op de plug waar het signaal niet heenmoet, is de ontvangst zelfs overal 80% (zichtbaar in de diagnose tool)
de afstand van de circle+ en de circles is 14 11 en 8 meter.
plaats de pluggen zodanig zoals je ook het beste kan boren of zagen.
de kortst mogelijke afstand door een muur.(loodrecht)
zodra er 1 plug is die de circle+ niet kan bereiken, gaat deze een uur achter lopen, omdat deze via een andere circle gaat sturen.

ik zag deze ook ineens :
http://www.plugwise.com/nl/idplugtype-f/sense
grappig, voor op je zonneboiler, of voor de koelkast,
zo kan je energieverbruik relateren aan temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 09:31:
inderdaad kansloos,
import-kolenvrijstelling & kerosine op schiphol, uitgevoerd door de belastingdienst, aangestuurd door de minister, lekker gratis vervuilen hoge marges, met de wet in de hand.(norm vervaging)
geen import vrijstelling voor een zonnepaneeltje of molentje.

Ik zeg: old skool, net als kpn die internet speelgoed vond in 1996
Je kunt er van alles bijhalen, ik ben ook tegen kolen enz, maar dat heeft niets te maken met DIT punt.

Aanvullend denk ik dat elke maatregel die kan zorgen voor een verlaging van energieprijzen ongewenst is.
Niet voor niets is de EB een belasting op milieugrondslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb problemen met de ongelijkheden in de belastingwetgeving.
minder vervuilende auto gemeten op uitstoot : volledige vrijstelling
0 uitstoot woning : volledige belasting
als voor de wetgever/belastingdienst Co2 uitstoot een issue is,
pas het dan integraal toe of niet.

bij een liberale markt, dient dus elk energiemiddel evenredig te worden belast.
hierdoor betaald een bedrijf die techniek X aanwend evenveel per eenheid als Y
daarnaast mag er dan ook een milieugrondslag zijn, waarbij de vervuilende techniek verliest,
door de huidige wetgeving verliest de schone techniek, en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
bij deze gelijkheid denk ik dat de staatsinkomsten eenvoudiger en hoger zijn,
en de doelstelling ook snel bereikt.
(die doelstelling EU kan ons nog wel eens veel (belasting)geld gaan kosten op de lange termijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:46
catchingfire schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 19:07:
Iemand ervaringen met het bereik van Plugwise in de praktijk? Ik zit te denken aan een basis-set met 2 circles maar ik vrees dat ik met een laptopje rond moet gaan lopen om de circles uit te kunnen lezen als ik zo naar de specs ("5..10mtr") kijk.

Van mijn typische laptop-plek van een typische circle-plek is ˜10mtr (met 1 binnenmuurtje ertussen) en vanuit die circle naar de volgende circle is weer zo'n 10mtr (met 1 spouwmuur ertussen).
WouterB schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 09:50:
[...]

Interessant., ik hoor ook graag wat ervaringen hierover. Ik heb plannen om wat PV op de garage te leggen. Deze staat +/- 11 meter van het huis af en het zou wel fijn zijn als een plug in garage met een circle+ in de woonkamer zou kunnen communiceren.
In mijn ervaring is het bereik van Plugwise pluggen, zeker als er muren in het spel zijn, eerder kleiner dan groter. Zo kon ik de drie pluggen die bij ons op zolder aan de drie omvormers zitten pas betrouwbaar vanuit de woonkamer bereiken toen de wasmachine (op de eerste verdieping) ook een plug kreeg. Daarvoor nam ik mijn laptopje mee naar de eerste verdieping en liet de source updaten terwijl ik de was aan het opvouwen was of zo.

Plugwise doet niet moeilijk over terugsturen, dus je loopt niet veel risico door een set te bestellen. Als je omvormer(s) verder geen mogelijkheden bieden tot logging vind ik plugwise wel een geweldig alternatief. Ik weet niet of jullie mijn review al eens gelezen hadden, daarin staan alle voor- en nadelen die ik kon bedenken mbt tot de combinatie plugwise/zonnestroomopbrengst monitoren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 10:31:
ik heb problemen met de ongelijkheden in de belastingwetgeving.
minder vervuilende auto gemeten op uitstoot : volledige vrijstelling
0 uitstoot woning : volledige belasting
als voor de wetgever/belastingdienst Co2 uitstoot een issue is,
pas het dan integraal toe of niet.

bij een liberale markt, dient dus elk energiemiddel evenredig te worden belast.
hierdoor betaald een bedrijf die techniek X aanwend evenveel per eenheid als Y
daarnaast mag er dan ook een milieugrondslag zijn, waarbij de vervuilende techniek verliest,
door de huidige wetgeving verliest de schone techniek, en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
bij deze gelijkheid denk ik dat de staatsinkomsten eenvoudiger en hoger zijn,
en de doelstelling ook snel bereikt.
(die doelstelling EU kan ons nog wel eens veel (belasting)geld gaan kosten op de lange termijn)
Ik ben het ook niet eens met alle belastingwetgeving. Wat mij betreft wordt vooral kolen belast en kernenergie niet langer ondersteund.
Echter hoe je dat zou moeten vormgeven zonder de concurrentiepositie aan te tasten is best lastig.
Daarom worden er ook subsidies toegepast. De Windvogel krijgt bakken subsidie daarom (65 a 70% van alles opbrengst = subsidie). (Vandaar dat de VVD zegt dat windmolens op subsidie draaien)
Niet ideaal geregeld, maar wel beter dan geen ondersteuning voor de juiste techniek.
Alles of niets is me toch te fatalistisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Het begint ergens op te lijken in Amerika, een centrale van 1 GW 8)
Zit een Duits bedrijf achter.

http://www.nuzakelijk.nl/...ecentrale-komt-in-vs.html

Een leuke animatie van de werking en opslag in vloeibaar zout zodat er ook geproduceerd kan worden als zon onder is gegaan.

http://www.solarmillenniu...nen/andasol_blue_engl.swf

[ Voor 44% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-06-2011 12:55 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Speksteenkachel schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 12:44:
Het begint ergens op te lijken in Amerika, een centrale van 1 GW 8)
Zit een Duits bedrijf achter.

http://www.nuzakelijk.nl/...ecentrale-komt-in-vs.html
De installatie is een initiatief van de Duitse firma Solar Millennium en kost circa 3 miljard euro.
Wat kost een kerncentrale/kolencentrale/gascentrale? Heeft iemand vergelijkbare cijfers?
Grootste voordeel van de zonnecentrale is natuurlijk dat er na aanschaf/plaatsing geen vervuiling meer is, behalve eventuele vervanging van de zonnepanelen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

c70070540 schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 13:20:
behalve eventuele vervanging van de zonnepanelen.
Dit wordt een zon-thermische centrale, dus zonder PV-panelen:
http://www.energy.ca.gov/...lennium_blythe/index.html

Ik denk dat dit bij grootschalige installaties iets goedkoper is dan PV-panelen, en de warmte kan eventueel opgeslagen worden om 24 uur per dag stroom te kunnen leveren.
Nadeel is dat een parabool spiegel niet werkt met diffuus licht, maar dat zal in een woestijn niet zo'n probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

18 juni, 13,2 graden, harde koude wind, en blauwe lucht onderweg, witte wolkjes eromheen.
lucht en paneeltjes schoon geregent.
panelen op ~20 graden hoek, zometeen komt de hoogste piek ooit hierlangs.
lekker nutteloos kort, maar wel retecool.
de blauwe hoek heeft al 2935 watt uit 2700Wp op de meter staan.

ploink@14:42 : 4909 watt ac op plugwise gemeten uit 4800Wp (3 pluggen 3 fasen)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2011 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Grootste voordeel van de zonnecentrale is natuurlijk dat er na aanschaf/plaatsing geen vervuiling meer is, behalve eventuele vervanging van de zonnepanelen.
Ik zie het grootste voordeel dat er niet een continue stroom fossiele brandstoffen een dergelijke centrale in hoeft te stromen, met alle onduurzame gevolgen van dien - waaronder inderdaad vervuiling / CO2-uitstoot.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

JeroenH schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 13:56:
[...]

Ik zie het grootste voordeel dat er niet een continue stroom fossiele brandstoffen een dergelijke centrale in hoeft te stromen, met alle onduurzame gevolgen van dien - waaronder inderdaad vervuiling / CO2-uitstoot.
Dat is inderdaad ook wat ik bedoel :) Misschien niet helemaal juist omschreven.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Wat kost een kerncentrale/kolencentrale/gascentrale? Heeft iemand vergelijkbare cijfers?
Zou men bedoelen dat die 1000 MWh aan stroom gaat leveren? Op jaarbasis.

De prijs van een kerncentrale is best lastig te geven, wel denk ik dat de vergelijking in de link niet helemaal juist is. Die antieke kerncentrale in Borselle levert circa 4TWh, dat is een stuk meer dan die 1000MWh. Echter Borselle is een centrale met een vermogen van 485MW. Zo klein worden ze niet meer gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

[...]
.....behalve eventuele vervanging van de zonnepanelen.
Deze centrale werkt thermisch, dus met spiegels en een ouderwetse stoomketel.

Oh, jwstolk had het al vermeld zie ik :)

[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-06-2011 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

datadevil schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 10:03:
Niemand een idee hierover? :

[...]
Als je geen afmetingen geeft is er niets zinnigs over te zeggen. Over het algemeen is het altijd zinng panelen te plaatsen. Hoe weinig dan ook.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
glambalk schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 18:23:
[...]

Als je geen afmetingen geeft is er niets zinnigs over te zeggen. Over het algemeen is het altijd zinng panelen te plaatsen. Hoe weinig dan ook.
Ik zal eens een dakpan meten uit het raam, dan heb ik denk ik meer idee van afmetingen. Lastigste is de breedte: we hebben bij de bouw wel een optie gehad voor een dakkapel, ik neem aan dat ik minstens die kan plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
datadevil schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 19:37:
Ik zal eens een dakpan meten uit het raam, dan heb ik denk ik meer idee van afmetingen. Lastigste is de breedte: we hebben bij de bouw wel een optie gehad voor een dakkapel, ik neem aan dat ik minstens die kan plaatsen...
Dat zegt ook niet alles ;)

Afbeeldingslocatie: http://bouwwereld.nl/wp-content/uploads/2006/09/3922_fullimage_08dakk02groot37110_378x252.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
bizar...waar vind je die voorbeelden zo snel _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Inderdaad 'nogal' piekerige dag.. zie ook m'n live-monitor.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 15:20
plugwise / hygro / tempsensor:
die is al minstens 2 jaar in ontwikkeling geweest. toendertijd vertelden ze mij al dat die binnenkort zou komen, net zoals de switch.
ik zie dat ze ook de "scan"hebben, een bewegingsdetector.

ik ben wel benieuwd hoe e.a.a gaat werken, kun je nu acties maken die getriggerd worden door de scan en de sense? of is het alleen monitoring?

wat wel "cool" is, is dat ze nu wel een echte iphone app hebben! die ziet er beter uit dan de normale webserver benaderen via een iphone. de iphone app is makkelijker om te schakelen e.d. ik hoop wle dat de functionaliteit nog wirdt uitgebreid.

---------------

over afschrijving, das een beetje dubbel inderdaad.
als je wilt rekenen met afschrijving, moet je die verglijken met de opbrengst per jaar.

immers
als je niet afschrijft en de set is na 20 jaar nog de aankoopwaarde waard, dan is de tvt immers ook 0

dus de situatie is dat de tvt 0 is, en je elk kjaar afschrijving gaat rekenen, of je rekent TVT e, en bekijkt de situatie alsof de installatie na afloop niks meer waard is. wat ook niet geheel juist is, en nog steeds geld op zou leveren.

[ Voor 26% gewijzigd door engelbertus op 18-06-2011 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
datadevil schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 19:45:
bizar...waar vind je die voorbeelden zo snel _/-\o_
Laten we zeggen dat ik een ervaren googlaar (geen goochelaar) ben.... :) Ik ben er redelijk van overtuigd dat ik ver zou komen in een google-wedstrijd.
engelbertus schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 20:44:
plugwise / hygro / tempsensor:
die is al minstens 2 jaar in ontwikkeling geweest. toendertijd vertelden ze mij al dat die binnenkort zou komen, net zoals de switch.
Mij is toegezegd dat ik er binnenkort eentje krijg om te reviewen. Ik ben erg benieuwd! Als ik het goed begrijp kan het ding niet alleen temperatuur en luchtvochtigheid loggen, maar ook pluggen, of groepen pluggen, schakelen aan de hand van aan te geven grenswaarden in de temperatuur en luchtvochtigheid. Een interessant apparaat.
wat wel "cool" is, is dat ze nu wel een echte iphone app hebben! die ziet er beter uit dan de normale webserver benaderen via een iphone. de iphone app is makkelijker om te schakelen e.d. ik hoop wle dat de functionaliteit nog wirdt uitgebreid.
Ja cool... ik ben alleen zo bang dat dat soort functionaliteit mensen ertoe verleidt om hun computer onnodig ingeschakeld te laten. Jammer dat die circle+ niet bluetooth (of wifi) spreekt, dan hadden dit soort functies voor een veel lager stroomverbruik gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tja
er is ook een stretch lite.. een soort stick met webacces of zo volgens mij. zodat je alles gewoon via een netwerk kunt doen, dus ook met een iphone.

maar die is weer alleen voor zakelijke klanten voor zover ik weet..
en een zakelijke klant betaalt elke maand.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
engelbertus schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 21:14:
tja
er is ook een stretch lite.. een soort stick met webacces of zo volgens mij. zodat je alles gewoon via een netwerk kunt doen, dus ook met een iphone.
Ziet er uit als een soort routertje, zal ook wel vergelijkbaar verbruik hebben, 10-15W. Hoppa, daar gaat weer 100-150kWh per jaar - elk jaar. Daar mag je dus weer een 200Wp paneeltje extra voor neerleggen. Best een dure oplossing zo, met bovenop de prijs zo'n € 400.
maar die is weer alleen voor zakelijke klanten voor zover ik weet..
en een zakelijke klant betaalt elke maand.....
Dat klopt. Niet interessant voor consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Laatst online: 07:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

De nieuwe digitale kWh meter is nu een dag in bedrijf.

De fun factor tov de ferraris is stukken lager. Hoe komt dit? De fabrikant heeft gekozen voor een 7 cijferig display, zonder decimalen achter de komma. Dit in tegenstelling tot de oude, waar nog een getal achter de komma is af te lezen, en met interpolatie zelfs een decimaaltje erbij. Met een verbruik van 2500 kWh per jaar duurt het 9999999/2500=4000 jaar voor het telwerk rond is. Met een dubbel telwerk slechts 2000 jaar. wie verzint zoiets??
Graag had ik twee decimalen achter de komma gehad, en met 5 cijfers ervoor precies hetzelfde als de oude meter.
Nu heb ik een lijstje gemaakt met de watts passerend per tijdseenheid, heb ik enig idee hoeveel watt er passeert.
Met een extra scrolmenuutje haden natuurlijk ook de watts zichtbaar gemaakt kunnen worden.
Maar dat is natuurlijk niet in het belang van de energiemaatschappij. Inzicht in het momenteele verbruik is een immers een slechte zaak. Liever wil de maatschappij een slimme meter, ligt de rekening per maand op de mat.
Vootlopig zit ik naar een knipperende led te staren, terwijl de snelheid en richting van de draaischijf meer info bevat in "the blink of an eye"

Jullie begrijpen het wel, ik ben er niet echt blij mee. ;(

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik zit als een broedende kip op m'n ferraris en ga hem zeker niet laten vervangen als de panelen eenmaal geplaatst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Nu online
Gasschuif schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 21:21:
De nieuwe digitale kWh meter is nu een dag in bedrijf.

De fun factor tov de ferraris is stukken lager. Hoe komt dit? De fabrikant heeft gekozen voor een 7 cijferig display, zonder decimalen achter de komma. Dit in tegenstelling tot de oude, waar nog een getal achter de komma is af te lezen, en met interpolatie zelfs een decimaaltje erbij. Met een verbruik van 2500 kWh per jaar duurt het 9999999/2500=4000 jaar voor het telwerk rond is. Met een dubbel telwerk slechts 2000 jaar. wie verzint zoiets??
Graag had ik twee decimalen achter de komma gehad, en met 5 cijfers ervoor precies hetzelfde als de oude meter.
Nu heb ik een lijstje gemaakt met de watts passerend per tijdseenheid, heb ik enig idee hoeveel watt er passeert.
Met een extra scrolmenuutje haden natuurlijk ook de watts zichtbaar gemaakt kunnen worden.
Maar dat is natuurlijk niet in het belang van de energiemaatschappij. Inzicht in het momenteele verbruik is een immers een slechte zaak. Liever wil de maatschappij een slimme meter, ligt de rekening per maand op de mat.
Vootlopig zit ik naar een knipperende led te staren, terwijl de snelheid en richting van de draaischijf meer info bevat in "the blink of an eye"

tussenoplossing:
de PV op een aparte groep bv bemeten met een digitale kwh-meter (mijn uitvoering gaat tot 2 decimalen achter de komma).
met de S0-signaal is b.v. met een kleine microcontroller (arduino/freeduino etc) realtime vermogen te laten tonen :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

misschien raar gedacht, maar na de meter is het toch je eigen netwerk en kan je er dus een ferraris direct achter hangen? Dat het (extra) verbruik van die meter dan voor jezelf is, is iets anders, maar dan kan je ze gelijk mooi controleren en behoud je de info die je gewend bent.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gasschuif schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 21:21:
Helaas is de decimaal bij onze draaischijfmeter maar voor ongeveer een derde zichtbaar, niet betrouwbaar af te lezen dus. Geen idee waarom ze dat gedaan hebben maar ik vond het maar vervelend. Nu ik niet meer elke dag de meterstand opschrijf en plugwise heb maakt het me niet zoveel meer uit.
Snap ik heel goed. Overigens zou je die knipperende LED moeten kunnen gebruiken om d.m.v. een product als Enymate of zelfbouw als bv. Arduino (NielsTn kom er maar in) om juist een extra gedetailleerd inzicht in je stroomverbruik te krijgen.

Maar ik ben het met je eens dat een draaischijf simpelweg duidelijker en leuker is. Ik zie het bi jde Solar Days elk jaar. Ik kan de bezoekers met grafieken en plugwise bestoken tot ik een ons weeg, en de meesten vinden dat wel leuk, maar als ik de deur van de gangkast opendoe en ze de terugdraaiende meter zien (alledrie de jaren mazzel gehad met het weer) dan wordt ze pas echt duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Mannen:

@ Speksteenkachel, Niels Tn, franssie,Jeroen H,
Dat is niet de kern van het probleem.

Ik heb al jaren op de zonpaneelgroep: (lees: ik meet mij te pletter :9 )

Een ferraris (gamma), het hart van de metingen: een DIN EM11 digitale energy analiser (kost watt ,maardan heb je ook watt), een ampere meter, binnenkort mjn al eerder beschreven 0-4 kW vermogensmeter. In elk van de 7 strings een 0-5 A DC meter, een tong frequentie meter, een analoge frequentiemeter, en tot slot een 0-300 V 0-270 graden voltmeter en ook nog een plugwise circle.
Het gaat om de funfactor!! En natuurlijk de arrogantie van Stedin mijn netbeheerder. Men heeft mij nimmer nooit gevraagd, of was er een overleg situatie voor mijn meter voorkeur. De slimme meter heb ik af kunnen wenden ,en dat is al heel wat. (lees: min of meer door het strotje geduwd)
Overigens wist de Stedin monteur mij te melden dat er met de slimme meters volop communicatie problemen zijn.
het kan dus nog wel even duren voor massale uitrol. :)

Last but not least is mijn stroomverbruik op jaarbasis - 1000 kWh, dus heb ik andere problemen. How to get 0,22 eurocents. Ja ja, greenchoice begint in beeld te komen

[ Voor 46% gewijzigd door Gasschuif op 18-06-2011 22:57 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Gasschuif
Waarom heb je je draaischijfmeter laten vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Speksteenkachel schreef op zondag 19 juni 2011 @ 00:54:
Gasschuif
Waarom heb je je draaischijfmeter laten vervangen?
Omdat Stedin /Eneco geen negatieve tellerstanden kan verwerken, en je wilt niet weten wat voor een communicatie drama ik met hun heb meegemaakt. (heb ik al eerder over gepost) Ook mijn buurman heeft de ferraris meter laten vervangen, hopend hiermee van het gezeur af te zijn (hij zit ook door de nul). Met 4 getallen lukt het Eneco het kunstje wel. :? Het is wel gratis gebeurd.

Bij mijn buurvrouw is een tijdje geleden de ferrraris ook vervangen omdat er een terugdraai arretering op de schijf aanwezig was. (heeft ook panelen) Hij heeft 6 jaar niet teruggedtaaid!!
Toen moest ze de nieuwe betalen. Na (mijn) bemiddeling van een aarrdige meneer van de green helpdesk kreeg ze recent een dikke 200 euro terug. Haar financieele schade was echter groter. Dit terwijl ze wisten dat ze terugleverde. Kleine drama's dus in meetland. Had met betere communicatie voorkomen kunnen worden.

Zoals gezegd, liever had mijn mijn ferraris behouden, over een paar jaar echter gaan alle oude ferraris meters er uit, en wordt het allemaal digitaal, al dan niet slim. 8)7 Dus dan maar een paar jaar eerder.

[ Voor 28% gewijzigd door Gasschuif op 19-06-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-02 09:23
Ik heb heel regelmatig problemen met missende data in mijn plugwise systeem. Heb al eerder, een hele tijd geleden, geklaagd en toen beta 2.16 gekregen maar zoals meerdere mensen zien zijn er ook missende data in versie 2.16. Deze week maar weer eens in de pen geklommen en een vraag aan de supportdesk gestuurd. Tot mijn verrassing een heel ander antwoord:

"Het is mogelijk om missende gegevens terug te halen.
Dit kunt u doen door op uw apparaat te selecteren ( in overzicht ) vervolgens de datum te veranderen zo dat u 2 maanden terug kan bekijken tot en met nu.
Vervolgens klikt u op u op shift + vernieuwen."

Ik natuurlijk direct proberen en verhip, bij een aantal circles werkt het! Helaas niet bij allemaal. Voor alle circles was er na de firmware upgrade een gat van 01.00-06.00 uur en bij sommige wordt het gat netjes gevuld maar 3 circles blijven stellen dat er geen missende data zijn en dat de plugs waarschijnlijk uit de stroom zijn geweest (niet dus). Dus wellicht een oplossing voor sommige problemen en misschien werkt het bij jou wel voor alle circles.
Natuurlijk had ik de truc moeten weten voor ik de firmware upgrade deed dan was ik nu niet alle historische missende data kwijt geweest. Ik heb geen idee waar ik de truc van had moeten weten, in de handleiding staat niets hierover. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Echt slecht dat Plugwise dat niet oplost. Missende data, in een tool waarmee je data verzamelt.

Hoe kun je eigenlijk het vervangen van je meter tegenhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat Stedin /Eneco geen negatieve tellerstanden kan verwerken
maar wel negatieve bedragen he ? of ook niet ?
want dan wil ik een eneco-stedin credit card.
wat een walgelijke onzin zeg, gelegaliseerde meter skimming, ofwel stroom jatten en daarna doorverkopen.
ze kunnen toch zo goed schatten ?
nou schat maar in : 1 kWp op het dak, en volgens senter is dat 850kWh per jaar.
blijkbaar kan men alleen verbruik schatten...ughe ughe.
Echt slecht dat Plugwise dat niet oplost. Missende data, in een tool waarmee je data verzamelt.
echt goed dat het gewoon op de site staat, en hier al meermalen is gepost

de faq :
If after installing the latest version you still do not get complete bar charts, go to 'Reports' and try the following:
•Select another report resolution: generate a report 'per hour' instead of 'per day', for example.
•While holding the Shift-key, click 'Refresh'. A dialog screen will probably explain that there is no new usage data available. That means it's already transfered to your computer. In the background, the data will be processed now. This can take several minutes.
•Restart Source.

If none of the above options seems to have any effect, it's possible that only a part of the data on the modules has been transfered. Depending on the size of your network, it can take up to a few days before all new data has been received and processed.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2011 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
fmokveld schreef op zondag 19 juni 2011 @ 11:30:
Ik heb heel regelmatig problemen met missende data in mijn plugwise systeem.
Er zijn (als ik het zo lees hier op het forum) een paar meer mensen die dit ook hebben, maar ik ken persoonlijk een paar mensen die nergens last van hebben, en ik heb met mijn twee sets (eentje bij mijn thuis en eentje bij mijn ouders) ook nergens last van.

Als ik dergelijke problemen had zou ik PW op een gegeven moment voor het blok zetten. Fix het maar, stuur desnoods maar iemand langs, en geef anders maar mijn geld terug.

Ik blijf erbij dat als het goed werkt het technisch gezien een prachtig systeem is met zeer weinig eigenverbruik, maar ja, daar heb je niet zo veel aan als het niet goed werkt.

Heb je al een geprobeerd een tijd (paar dagen of zo) je wifi/dect/draadloze babyfoon/kortom alle draadloze zooi uit te zetten? Wellicht dat een dergelijk apparaat je PW set in de weg zit. Zou niet moeten (hier gewoon wifi en de buren ook) maar je weet maar nooit.

-edit-

Ik heb dus een PW set bij mijn ouders draaien. Ik had die ruim twee maanden niet uitgelezen. Afgelopen vrijdag dat maar eens even gedaan. Geen enkele missende data. Gewoon versie 2.16, en die pluggen daar heb ik ook nog helemaal niet geüpdate qua firmware. Het kan dus wel. Ook daar wifi, dect en als ze op de kleinkinderen passen draadloze babyfoon.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 19-06-2011 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in mijn fritz boxje (router+wifi) zie ik duidelijk het frequentie bereik waar de pluggen zitten als interferentie.
klik aan/klik uit heeft ook maar 4 433mhz ism channels, als de buurman ook channel a kiest en je lampen gaan uit, is dan klik aan/klik uit fout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

franssie schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 21:53:
misschien raar gedacht, maar na de meter is het toch je eigen netwerk en kan je er dus een ferraris direct achter hangen? Dat het (extra) verbruik van die meter dan voor jezelf is, is iets anders, maar dan kan je ze gelijk mooi controleren en behoud je de info die je gewend bent.
Scheelt ook een hoop gezeur als de digitale meter niets meer aangeeft, vervanging maanden duurt, en de energie leverancier vervolgens met belachelijk hoge schattingen aan komt.

De oude en vervangen digitale meters hier kunnen overigens wel de momentele stroom in A en vermogen in W per fase en totaal weergeven. De nieuwere digitale meters op m'n werk kunnen dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2011 @ 11:52:
[...]

maar wel negatieve bedragen he ? of ook niet ?
want dan wil ik een eneco-stedin credit card.
wat een walgelijke onzin zeg, gelegaliseerde meter skimming, ofwel stroom jatten en daarna doorverkopen.
ze kunnen toch zo goed schatten ?
nou schat maar in : 1 kWp op het dak, en volgens senter is dat 850kWh per jaar.
blijkbaar kan men alleen verbruik schatten...ughe ughe.
Het is inderdaad "gelegaliseerd" stelen. Mijn maandbedrag nu is -11,00 euro voor E levering.
Ik heb recent aan Eneco gevraagd dat het heel raar is dat mijn geleverde kWh's bij be buren worden verkocht voor 0,22 ct, terwijl ik er maar 0,11 voor krijg. Kan toch niet de bedoeling zijn bij een toko die zich supergroen wil profileren. (Greenchoice heeft een margeregel van -1000 kWh)

Het verschil gaat naar de Staat der Nedelanden, van mijn investering in PV panelen!! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gasschuif schreef op zondag 19 juni 2011 @ 12:12:
Het is inderdaad "gelegaliseerd" stelen. Mijn maandbedrag nu is -11,00 euro voor E levering.
Ik heb recent aan Eneco gevraagd dat het heel raar is dat mijn geleverde kWh's bij be buren worden verkocht voor 0,22 ct, terwijl ik er maar 0,11 voor krijg. Kan toch niet de bedoeling zijn bij een toko die zich supergroen wil profileren. (Greenchoice heeft een margeregel van -1000 kWh)

Het verschil gaat naar de Staat der Nedelanden, van mijn investering in PV panelen!! 8)7
Ik zie twee opties:

1) Leg een kabel naar ja buren en verkoop zelf je stroom aan ze voor 22 of 20ct of zo. Dit mag niet. Je zou dat kunnen omzeilen door de DC-kabel naar de buren te leggen en de omvormer bij hen op te hangen. Als je meerdere deelinstallaties zou je ervoor kunnen kiezen om één omvormers bij ze neer te hangen. Heb je éen grote installatie met één grote omvormer zou je hem een gedeelte van het jaar bij je buren kunnen hangen, maar dan zit je weer met het moeten hebben van een vrije groep. Kortom: het is mogelijk maar niet handig.

2) Ga naar een leverancier die wél zelfopwekkers/neggies steunt. Liander maakt er bij ons ook een potje van (geeft random meterstanden door aan Greenchoice) maar GC pakt dat goed op. Stuur GC gewoon eens een e-mail, leg je situatie uit en vraag wat zij voor je kunnen doen. Dat heb ik drie jaar terug ook gedaan en ze gaven een goed antwoord. Een week later was ik over.

Ik zou het wel weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

JeroenH schreef op zondag 19 juni 2011 @ 12:17:
[...]
1) Leg een kabel naar ja buren en verkoop zelf je stroom aan ze voor 22 of 20ct of zo. Dit mag niet. Je zou dat kunnen omzeilen door de DC-kabel naar de buren te leggen en de omvormer bij hen op te hangen. Als je meerdere deelinstallaties zou je ervoor kunnen kiezen om één omvormers bij ze neer te hangen.
Volgens mij mag dat ook niet.
Het is toch zo dat je panelen op je eigen dak moeten staan? En de omvormer in hetzelfde huis.

Anders zou ik het wel weten: mijn buren hebben een prachtig plat dak, dat hoger is dan het onze... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

[...]

Stuur GC gewoon eens een e-mail, leg je situatie uit en vraag wat zij voor je kunnen doen. Dat heb ik drie jaar terug ook gedaan en ze gaven een goed antwoord. Een week later was ik over.

Ik zou het wel weten...
Ik wacht nog even op het antwoord en factuur afhandeling van Eneco, en dan zal ik greenchoice zeker es een mailtje sturen.

Je eerste optie heb ik ook overwogen, maar mijn buurvrouw gaat in de toekomst ook door de nul, dus dat gaat niet lukken, ze heeft dan het zelfde probleem als ik. Mischien is een collectief dan een optie?

Overigens is het koppelen van twee E installaties van verschillende huizen niet toegestaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 19-06-2011 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Klaver 4 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 12:25:
[...]

Het is toch zo dat je panelen op je eigen dak moeten staan? En de omvormer in hetzelfde huis.

Anders zou ik het wel weten: mijn buren hebben een prachtig plat dat, hoger is dan het onze... :D
Wellicht voor SDE, maar zonder SDE zou ik niet weten waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Klaver 4 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 12:25:
Daar zou je gelijk in kunnen hebben, dat weet ik niet precies. Maar ik weet dat het leggen van een AC-leiding tussen twee huizen echt niet mag vanwege de veiligheid, terwijl een DC-leiding (misschien) alleen maar 'administratief niet mag'. Daar heb ik veel gevallen zelf toch minder moeite mee ;) Maar: doe het op eigen risico, en doe je eigen onderzoek naar wat wel en niet mag. Ga niet af op een forum.
Gasschuif schreef op zondag 19 juni 2011 @ 12:27:
Je eerste optie heb ik ook overwogen, maar mijn buurvrouw gaat in de toekomst ook door de nul, dus dat gaat niet lukken, ze heeft dan het zelfde probleem als ik. Mischien is een collectief dan een optie?
Dat is een interessante situatie. Je begeeft je dan op - voor mij maar volgens mij ook voor Nederland - onbekend terrein. Het kan interessant zijn het daar eens over te hebben met GC, of misschien zelfs Eneco.
Overigens is het koppelen van twee E installaties van verschillende huizen niet toegestaan.
Dat klopt, zoals ik hierboven beschreef.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 19-06-2011 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
1) Leg een kabel naar ja buren en verkoop zelf je stroom aan ze voor 22 of 20ct of zo. Dit mag niet.
Welke regels verbieden dit? Is dat installatie-technisch of is het overheid / belasting geneuzel? Want een paar verbruikers aansluiten over een verlengkabel lijkt me het punt niet (ik heb het niet over twee installaties aan elkaar knutselen).

[ Voor 7% gewijzigd door SpiceWorm op 19-06-2011 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op zondag 19 juni 2011 @ 11:56:
[...]

Er zijn (als ik het zo lees hier op het forum) een paar meer mensen die dit ook hebben, maar ik ken persoonlijk een paar mensen die nergens last van hebben, en ik heb met mijn twee sets (eentje bij mijn thuis en eentje bij mijn ouders) ook nergens last van.

Als ik dergelijke problemen had zou ik PW op een gegeven moment voor het blok zetten. Fix het maar, stuur desnoods maar iemand langs, en geef anders maar mijn geld terug.

Ik blijf erbij dat als het goed werkt het technisch gezien een prachtig systeem is met zeer weinig eigenverbruik, maar ja, daar heb je niet zo veel aan als het niet goed werkt.

Heb je al een geprobeerd een tijd (paar dagen of zo) je wifi/dect/draadloze babyfoon/kortom alle draadloze zooi uit te zetten? Wellicht dat een dergelijk apparaat je PW set in de weg zit. Zou niet moeten (hier gewoon wifi en de buren ook) maar je weet maar nooit.

-edit-

Ik heb dus een PW set bij mijn ouders draaien. Ik had die ruim twee maanden niet uitgelezen. Afgelopen vrijdag dat maar eens even gedaan. Geen enkele missende data. Gewoon versie 2.16, en die pluggen daar heb ik ook nog helemaal niet geüpdate qua firmware. Het kan dus wel. Ook daar wifi, dect en als ze op de kleinkinderen passen draadloze babyfoon.
Zelf heb ik ook problemen gehad met verdwenen data.
Na het aanschaffen van enkele extra pluggen en deze strategisch te hebben geplaatst, was het probleem verdwenen.
Ik lag ook ergens dat er een "diagnose tool" voor de plugwise is om de signaalsterkte te meten. Die heb ik nog nergens gezien in de bijgeleverde software.
Waar kan ik die vinden?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(ik heb het niet over twee installaties aan elkaar knutselen).
grappig, ik stel die vragen altijd anders aan mijn netbeheerder liander :
mijn aanpandige buurman garage heeft een olddtimer staan maar geen stroom,
mag ik hem een stopkontakt geven ?
JA, om niet.
Als hij er zonnepanelen op neerlegd, mag hij dan op mij invoeden ?
NEE

edit :
Om niet
Om niet is een juridische term waarmee wordt aangegeven dat iets gebeurt zonder dat daar een tegenprestatie tegenover staat. Naast dat iets bij een overeenkomst bijvoorbeeld gratis wordt weggegeven kan met een tegenprestatie ook iets in natura worden bedoeld, bijvoorbeeld een klusje.
in natura is een geoogste krop sla uit zijn tuin, maar dus niet geoogste stroom.
nou neanderthaler, kom er maar in.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2011 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Gasschuif schreef op zondag 19 juni 2011 @ 11:29:
[...]
Bij mijn buurvrouw is een tijdje geleden de ferrraris ook vervangen omdat er een terugdraai arretering op de schijf aanwezig was. (heeft ook panelen) Hij heeft 6 jaar niet teruggedtaaid!!
OK duidelijk verhaal.
Maar had je dan niet over kunnen stappen naar bijvoorbeeld Green Choice?
Zoals ik hier lees op het forum gaat het bij hun wel goed met een draaischijfmeter.

Ik heb inmiddels ook panelen besteld en ben in het bezit van een ferraris.
Van een terugdraai arretering heb ik echter nog niet gehoord, ik weet ook niet of die er bij mij op zit.
Even wachten dan maar tot alles geinstalleerd is en dan de meter in de gaten houden.
Voor het hetzelfde geld zit ik straks ook opgescheept met zo'n digitaal gedrocht :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

JeroenH schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 21:00:
[...]
Mij is toegezegd dat ik er binnenkort eentje krijg om te reviewen. Ik ben erg benieuwd! Als ik het goed begrijp kan het ding niet alleen temperatuur en luchtvochtigheid loggen, maar ook pluggen, of groepen pluggen, schakelen aan de hand van aan te geven grenswaarden in de temperatuur en luchtvochtigheid. Een interessant apparaat.
Ik hoor dat ook al jaren dat ze dingen gaan uitbreiden en dat het binnenkort komt. Heb het spul ook gehad, maar moest teveel door huis en buiten rondlopen om data te verzamelen ondanks het mesh netwerk. Dus weer weggedaan, want de geslotenheid en de combinatie met al die beloftes was ik eigenlijk een beetje zat...

Aan de andere kant heeft het wel potentie: zo'n gedistribueerd Domotica systeem, want dat zijn ze eigenlijk aan het bouwen zo langzamerhand. Prijs blijft hoog, al is het maar de vraag wie het echt goedkoper kan als ik dealextreme met zijn $5 schakelaars even buiten beschouwing laat.
Ja cool... ik ben alleen zo bang dat dat soort functionaliteit mensen ertoe verleidt om hun computer onnodig ingeschakeld te laten. Jammer dat die circle+ niet bluetooth (of wifi) spreekt, dan hadden dit soort functies voor een veel lager stroomverbruik gekund.
Mini servertjes zijn er al met een verbruik van 2-5W, maar dan moet het wel vriendelijk zijn en dus moet Plugwise dat verkopen gezien hun geslotenheid...
JeroenH schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 21:19:
[...]
Ziet er uit als een soort routertje, zal ook wel vergelijkbaar verbruik hebben, 10-15W. Hoppa, daar gaat weer 100-150kWh per jaar - elk jaar. Daar mag je dus weer een 200Wp paneeltje extra voor neerleggen. Best een dure oplossing zo, met bovenop de prijs zo'n € 400.
Ik hoop dat dat wel meevalt. Het ding is niks meer dan een gesloten brug van LAN naar ZigBee, kan toch niet meer stroom opnemen dan een paar watt!

Aan de andere kant is het verbruik van de plugs ook geen probleem voor de meesten en als je er een stuk of 10 hebt is dat ook snel 5W. Ik ken mensen die hebben 2 van die uitbreidingssets en hebben daarmee ruim €800 uitgegeven aan het monitoren en uitschakelen van 'dure'' verbruikers zoals standby verliezen van een TV van 2watt. Hun stroomverbruik was dus inderdaad met bijna 100kWh omhoog gegaan, niet onlogisch met 20 plugjes en geregeld willen kijken op een webservertje...

Tja, dan zou dat tientje stroom per jaar voor een server tegen Plugwise prijzen een probleem moeten zijn???

Hobbies kosten geld _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Speksteenkachel schreef op zondag 19 juni 2011 @ 13:11:
[...]

OK duidelijk verhaal.
Zoals ik hier lees op het forum gaat het bij hun wel goed met een draaischijfmeter.
Tot je door de nul gaat. Ik kan bij GC probleemloos invoeden met mijn ferrarismeter totdat ik onder de nul duik.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 19:13

grimson

domeingrommer

Schinnen-groen schreef op zondag 19 juni 2011 @ 12:52:
[...]Ik lag ook ergens dat er een "diagnose tool" voor de plugwise is om de signaalsterkte te meten. Die heb ik nog nergens gezien in de bijgeleverde software.
Waar kan ik die vinden?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2EnLIpIXyqiISx69Yuyo49Je/medium.jpg
Diagnose met beta Plugwise Source 2.17
Windows 7 x64 (bij mij):
\Program Files (x86)\Plugwise\Plugwise Source\PlugwiseDiag.exe
Windows 7 x86:
\Program Files\Plugwise\Plugwise Source\PlugwiseDiag.exe

(Sluit eerst source / server ivm beschikbaarheid stick)

[ Voor 20% gewijzigd door grimson op 19-06-2011 14:04 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 14:30
Erasmo schreef op zondag 19 juni 2011 @ 13:18:
[...]

Tot je door de nul gaat. Ik kan bij GC probleemloos invoeden met mijn ferrarismeter totdat ik onder de nul duik.
Greenchoice was hier toch juist een goede leverancier voor? Ik heb diverse mensen hier al de 'negatieve' rekening zijn posten waarbij geld werd teruggestort. (Eric-pvt toch?)

Overigens een mooi linkje, ik zit elke week in de Thalys en sinds kort is die vorm van vervoer nog groener geworden. De tunnelbak tussen Rotterdam in Antwerpen (in Belgie uiteraard) is voorzien van 16.000 zonnepanelen! http://www.ikbenduurzaam....ussen-amsterdam-en-parijs

Een installatie van 3.300 MWh!

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Yilar schreef op zondag 19 juni 2011 @ 13:25:
[...]

Greenchoice was hier toch juist een goede leverancier voor? Ik heb diverse mensen hier al de 'negatieve' rekening zijn posten waarbij geld werd teruggestort. (Eric-pvt toch?)
Ik heb een paar keer met GC erover gebeld maar als ik meer wil leveren dan ik verbruik moet ik toch echt een digitale meter nemen ;(

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
bij greenchoice moet je officieel ook een digitale meter hebben als je terug gaat leveren. maar als je niks vertelt en of weigert de ferraris te vervangen, moeten ze alsnog wel gewoon "salderen." omdat ze toch niet kunnen zien dat je iets hebt teruggeleverd of alleen minder hebt verbruikt met een ferrarismeter.
dus idd. totdat je door de nul gaat heb je geen probleem.

op zich is plugwise idd wel een leuk "domotica"systee, maar tot nu was er niks mogelijk qua intelligentie. je kon alleen door zelf op een knop te drukken iets aan of uit zetten.
ok. de standby of schakelklokfunctie was een toegevoegde waarde, maar dat zijn wel enorm dure schakelklokken dan...

nu de sense en de scan er zijn, neem ik aan dat het al beter wordt, maar verder kun je nog steeds niet zelf ingewikkelde schakelschemas maken met afhankelijkheden, of met input van buitenaf.

alles moet verplicht "plugwise" zijn. dat is wel een nadeel.
maar als je dan verder kijkt naar de andere domoticasystemen, waar ik klikaan klik uit niet onder reken. dan zit je bij de concurentie ook aan prijzen van minstens 40 euro per "schakelaar/actuator etc."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

grimson schreef op zondag 19 juni 2011 @ 13:24:
[...]

[afbeelding]
Diagnose met beta Plugwise Source 2.17
Windows 7 x64 (bij mij):
\Program Files (x86)\Plugwise\Plugwise Source\PlugwiseDiag.exe
Windows 7 x86:
\Program Files\Plugwise\Plugwise Source\PlugwiseDiag.exe
Bedankt voor de info!
Ik heb dacht ik toch de laatste versie: 2.16.
In de map van Plugwise komt geen programma PlugwiseDiag.exe voor.
Er wordt regelmatig op de Updates-link geklikt.

Misschien moet ik nog even wachten totdat de versie 2.17 officieel vrijkomt.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik denk trouwens dat mei een betere zonmaand gaat worden dan juni.. gebeurt vast niet vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Schinnen-groen schreef op zondag 19 juni 2011 @ 13:33:
[...]Bedankt voor de info!
Ik heb dacht ik toch de laatste versie: 2.16.
In de map van Plugwise komt geen programma PlugwiseDiag.exe voor.
Er wordt regelmatig op de Updates-link geklikt.
Misschien moet ik nog even wachten totdat de versie 2.17 officieel vrijkomt.
Beta 2.17 is voor eigen gebruik :)
Link officiële versie
http://www.myplugwise.com/source/pwsetup.exe
Naam beta:
pwsetup_2.17beta.exe

1 + 1 = ;)

[ Voor 9% gewijzigd door grimson op 19-06-2011 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Afgelopen 2 weken heb ik het verbruik van mijn 18 jaar oude koelvriescombinatie gemeten en kom op op 440 kWh per jaar. De koelvriescombinatie staat in soort bijkeuken, waar het 's winters wat koeler is (tot circa 14 graden Celsius). Het echte jaar verbruik zal dus lager liggen. De buitenafmetingen van mijn koelkast zijn 145x60x60cm. Is het rendabel om deze te vervangen door een ander exemplaar? Op internet zie ik een koelvriescombinatie die er op mijn koelkast lijkt en maar 171 kWh per jaar schijnt te verbruiken. Iemand ervaring met de door de fabrikant opgegeven verbruik?

Heeft iemand een overzicht waar de verliezen van koelkast inzitten? (dus hoeveel energie verloren via open deur, afkoelen eten, isolatieverliezen, rubbers, isolatie deur, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus idd. totdat je door de nul gaat heb je geen probleem
en daaronder ook niet tot -1000kWh sinds 1 mei 2011 en daaronder gewoon 9 cent per kWh,
tot -4999,99 kWh.
daar-weer-onder moet je aparte afspraken maken voor saldering tot oneindig,
maar daar kom je als consument toch niet, of je leest dit forum vast niet.
eigenlijk is het totale b*llshit omdat je met de schijf altijd al >10.000kWh kan salderen.
10 vooruit en 10 achteruit, en digitaal ineens een barriere vormt.
bij greenchoice moet je officieel ook een digitale meter hebben als je terug gaat leveren
je moet natuurlijk niets, dat zie je aan mijn afrekeningen.
het is hoe je het vraagt, en op welke toon,
of je krijgt wat je wilt.
als greenchoice mij een gratis bling digi meter geeft met open s0 bus,
dan vind ik het prima, zelfs een slimme meter die iedere 6 maanden auto-magisch even mijn bankrekening aanvult, prima !
maar zo gesteld, mag de ferraris nog 1000 jaar blijven hangen geloof ik....
(en zuur dat ze zijn) ik bevestig altijd even met een nette brief, "zoals besproken"
Ik heb diverse mensen hier al de 'negatieve' rekening zijn posten waarbij geld werd teruggestort. (Eric-pvt toch?)
mooi he, met de tvt in hoofdletters op het netvlies, gewoon toch niet doen wat je hier kan lezen.
gewoon met 50km/u tegen het beton.... en dan klagen.
of nog erger, de rest van het forum confronteren met een tvt van 18 jaar....

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2011 15:33 . Reden: be the coyote or be roadrunner ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alles moet verplicht "plugwise" zijn. dat is wel een nadeel.
bwired programmeert er gewoon tegenaan, dus zo gesloten is het ook weer niet.
klagers mogen het gewoon terugsturen, prima.
maar ik ben lid geworden van de beta testers club, en kan helpen verbeteren.
grimson heeft vamorgen mijn pv grafiekjes even over native ipv6 bekeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 21:57:
Zijn er ook zonnecellen in andere kleuren te krijgen? Dit aangezien het complex waar ik woon de gemeentelijk monument status nadert. Men wil èn duurzaam èn het oorspronkelijke karakter van honderden oranje vierkante meters (op het zuiden) houden. Men dacht aan een paar discrete zonneboilers, ik denk aan heel veel zonnecellen.
Mmm, dit keer kan ik wel zoeken:
http://www.kleurpv.nl/
http://www.iduna-solutions.be/zonnepanelen.html
http://www.solarcompany.be/content.php?hmID=1882

Iemand enig idee hoeveel impact zoiets op de opbrengst heeft? Het lijkt mij dat oranje aardig geel is, dus dat dan een significante hoeveelheid licht gereflecteerd wordt. Dit is zover ik iets kon vinden:
"Om reflectie van zonlicht te beperken worden zonnecellen gecoat. De kleur van de coating bepaalt de mate van reflectievermindering, echter gekleurde coatings (geel, groen, paars, bruin, grijs en paars) hebben 10 tot 30% minder opbrengst dan donkere cellen (donkerblauw of zwart)."

Edit:
Oh ja: prijs. Waarschijnlijk wordt ik daar ook niet blij van. Maar daar heb ik nog niets van kunnen vinden: ik zoek door.

[ Voor 4% gewijzigd door Milmoor op 19-06-2011 15:49 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2011 @ 15:20:
[...]

en daaronder ook niet tot -1000kWh sinds 1 mei 2011 en daaronder gewoon 9 cent per kWh,
tot -4999,99 kWh.
daar-weer-onder moet je aparte afspraken maken voor saldering tot oneindig,
maar daar kom je als consument toch niet, of je leest dit forum vast niet.
eigenlijk is het totale b*llshit omdat je met de schijf altijd al >10.000kWh kan salderen.
10 vooruit en 10 achteruit, en digitaal ineens een barriere vormt.
Ik zit al jaren bij GC en volg hun activiteiten.
Volgens mij kan men bij GC onbeperkt salderen. Dit in tegenstelling tot anderen die 5000kWh als grens hanteren. Ze zullen wel gaan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2011 @ 13:06:
[...]
JA, om niet.
Als hij er zonnepanelen op neerlegd, mag hij dan op mij invoeden ?
NEE
edit :

[...]

in natura is een geoogste krop sla uit zijn tuin, maar dus niet geoogste stroom.
nou neanderthaler, kom er maar in.
Hij kan jou die stroom niet "om niet" verschaffen omdat deze via de eerder door mij aangehaalde wetten worden verrekend met jouw stroomafrekening. Dit heeft wel financiele consequenties en valt dus niet onder "om niet"

Zoiets? ;)

Overigens is een krop sla een stoffelijke zaak in de zin van de wet en niet iets in natura. Grappig he?
Als je goed leest wat je zelf aanhaalde staat er: schenken is een overeenkomst en wat je schenkt kan iets stoffelijks (een ding) zijn maar ook een bepaalde dienst (natura). Het punt bij schenken is dat het een enkelzijdige wederkerige overeenkomst betreft. Als je dat dubbelzijdig zou maken is het geen schenking meer.

Schenken staat natuurlijk gewoon in de wet en die definitie is wat duidelijker dan die jij aanhaalt
Burgerlijk Wetboek Boek 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 13:33

stegen

8710Wp

Gasschuif schreef op zondag 19 juni 2011 @ 11:29:
[...]

Omdat Stedin /Eneco geen negatieve tellerstanden kan verwerken, en je wilt niet weten wat voor een communicatie drama ik met hun heb meegemaakt. (heb ik al eerder over gepost) Ook mijn buurman heeft de ferraris meter laten vervangen, hopend hiermee van het gezeur af te zijn (hij zit ook door de nul). Met 4 getallen lukt het Eneco het kunstje wel. :? Het is wel gratis gebeurd.
Wil helaas niet zeggen dat de problemen over zijn. Ik zat ook bij Eneco, meter moest vervangen worden omdat deze geen teruglevertelwerk had. Er is toen een "slimme" geplaatst (gratis). Dan denk je dan moet het wel goed gaan...
In 2009, verkeerde eindnota ontvangen. Teruglevering was niet te vinden op de nota. Na bellen, was de correctie nota OK.
Ik denk, ik geef ze nog een kans in 2010..nu zal het toch wel goedgaan?
Eindnota voor 2010: teruglever standen waren verwisseld, dus Laag met Hoog verwisseld. 8)7
Weer bellen, gecorrigeerd, maar nog steeds niet goed.Ik had namelijk zo'n 500kWh overschot (van Oct 2009-Oct 2010)

Wat doen ze? Ze salderen niet over het gehele jaar, maar eerst van Oct tot 1 Jan, en dan van 1 Jan tot Oct.
Dat zorgde er voor dat je vrijwel niets aan je overschot meer hebt, immers in October - December brengen je panelen niet zoveel meer op. Dus voor die periode 21 ct per kWh betalen, en voor het nieuwe jaar krijg je voor die 500kWh overschot zo'n 8 ct.

Toen wist ik: hier ga ik geen energie meer insteken, de tvt hiervan is oneindig...

Nu bij Greenchoice, ben benieuwd hoe het bij hun gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09 12:55
Wat betreft Liander en negatieve standen.

Gewoon bellen met kentekenteam teruglevering en uitleggen wat er aan de hand is. Ze hebben daar nu meerdere negatief gebruikers op een ferrarismeter en zij voeren deze standen handmatig in per mail verkeer.
Zelf heb ik deze mail/vraag ontvangen van Liander.
Geachte heer,

Ons nieuwe systeem is nog niet “live” gegaan.
Het zal op dit moment dan ook niet op de juiste wijze verwerkt worden.

Wat ik graag aan u wil vragen is om medio 07/2011 de meterstanden aan ons door te geven.
Zowel van de elektriciteitsmeter & de brutoproductiemeter ( alle telwerken )

De meterstanden kunt u doorgeven per email ( reply ) en wij zullen er zorg voor dragen dat deze op de juiste wijze geregistreerd zullen worden.

Excuses voor het ongemak.

@Ketenteam : Na ontvangst meterstanden met negatiefverbruik verwerken zie archief.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Teruglevering | Klant & Service
E ketenteam.teruglevering@liander.nl
Ik ga dan ook zo doen en rond augustus ben ik dan benieuwd welke standen er bij GC terecht komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 17:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2011 @ 15:24:
[...]
bwired programmeert er gewoon tegenaan, dus zo gesloten is het ook weer niet.
BWired programmeert tegen de plugwise webserver aan. Dus niet tegen de plugs zelf: de plugs kunnen alleen met de plugs praten of tegen de eigen (gesloten) webserver. Als je enkel 1 plugje koopt kun je er helemaal niks mee vanuit je Arduino Zigbee netwerk.

Keek net nog even op bwired en zag dat ze 30 plugs in gebruik hebben.
Vraag me af of ze zelf die €1200 hebben uitgegeven 8)
klagers mogen het gewoon terugsturen, prima.
Was erg goede service moet ik zeggen!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Speksteenkachel schreef op zondag 19 juni 2011 @ 13:11:
[...]

OK duidelijk verhaal.

Ik heb inmiddels ook panelen besteld en ben in het bezit van een ferraris.
Van een terugdraai arretering heb ik echter nog niet gehoord, ik weet ook niet of die er bij mij op zit.
Even wachten dan maar tot alles geinstalleerd is en dan de meter in de gaten houden.
Voor het hetzelfde geld zit ik straks ook opgescheept met zo'n digitaal gedrocht :'(
De buurvrouw had een 3 fasen meter, maar er zijn ook 1 fase meters met terugdraai arretering.
Als het goed is kan de netbeheerder daar meer over vertellen, maar je kunt natuurlijk ook zelf even google-en op merk type en bouwjaar.

Ik ga Greenchoice binnenkort een mailtje sturen.

Hier staat een lijst (downloaden) voor afgekeurde kWh meters en hun afkeurjaar. Als jou meter erbij staat, dan kan het zijn dat de netbeheerder hem binnenkort gaat vervangen.

http://www.verispect.nl/contentframe.php?pageId=186

Hieronder staat een interessante lijst van de KEMA. Ook de meters met een zg teruglooprem staan er op vermeld.

http://www.kema.com/Image...ercodes%20(overzicht).pdf

Hieronder staat wat er allemaal mis kan zijn met je kWh meter, en de afkeurgrenzen

http://www.kema.com/nl/Images/Praktische%20wenken.pdf

[ Voor 21% gewijzigd door Gasschuif op 19-06-2011 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

verdiep je maar niet teveel in je energierekening, (en teruglevering)
je komt namelijk tot de conclusie dat er hetzelfde gebeurt als bij de banken, met woekerpolissen.
het zal nou <nooit> in je voordeel uitpakken, toeval ?
ik heb genoeg gezien, het is gelegaliseerde diefstal, en als je de nma/consuwijzer belt,
krijg je een keurige uitzonderingsbehandeling zoals ik. (lees: feitelijk juist & bel de pers niet aub)
dan gaat mandy van het ketenteam ineens een typemachine pakken, en wat tiepen.
en de standen toch doorvoeren, en krijgt greenchoice ineens te horen wat ik al mailde.
met een fotootje erbij, van de meter, want ik was al voor leugenaar uitgemaakt.
zo gaat het al 4 jaar hier.
vorig jaar maar de meter weer laten ijken, moet ook steeds....
wat is er in godsnaam aan de hand bij die net-bedrijven zeg,
en daar betaal je maandelijk ook nog voor.
ik zeg OEN

4 jaar is een strategische periode, en er gebeurde niets.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2011 18:49 . Reden: welkom in palermo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Even een vraag tussendoor...

Het is hier al eens gepasseerd maar ik kan het even niet vinden.
Moet ik nu wel of niet melden aan mijn netbeheerder (Enexis in mijn geval) dat ik sinds kort zonnepanelen heb?
M'n meterstanden geef ik jaarlijks keurig op 31 dec. door aan Greenchoice en zij weten inmiddels dat er panelen zijn geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Nu online
Klaver 4 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 19:28:

Moet ik nu wel of niet melden aan mijn netbeheerder (Enexis in mijn geval) dat ik sinds kort zonnepanelen heb?
M'n meterstanden geef ik keurig op 31 dec. jaarlijk door aan Greenchoice en zij weten inmiddels dat er panelen zijn geplaatst.
je energieleveranier moet je informeren, niet je netwerkbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

NielsTn schreef op zondag 19 juni 2011 @ 19:36:
[...]je energieleveranier moet je informeren, niet je netwerkbedrijf.
Ik moest juist mijn netwerkbedrijf (Liander) informeren aangezien zij de meterstanden beheren en doorgeven aan de energieleverancier (Nuon) zover ik heb begrepen. De netwerkbeheerder geeft het dan weer door aan de leverancier. Dit is nodig omdat zo je netwerkleverancier administratief een vinkje bij jou zet dat ook eventuele teruglevertellers meegenomen moeten worden bij het invullen van de standen.
Liander heeft zelfs een speciaal telefoonummer met betrekking tot salderen.
IIG dus doorgeven aan je meterboer!

[ Voor 39% gewijzigd door grimson op 19-06-2011 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 juni 2011 @ 18:45:
verdiep je maar niet teveel in je energierekening, (en teruglevering)
je komt namelijk tot de conclusie dat er hetzelfde gebeurt als bij de banken, met woekerpolissen.
het zal nou <nooit> in je voordeel uitpakken, toeval ?
ik heb genoeg gezien, het is gelegaliseerde diefstal, en als je de nma/consuwijzer belt,
krijg je een keurige uitzonderingsbehandeling zoals ik. (lees: feitelijk juist & bel de pers niet aub)
dan gaat mandy van het ketenteam ineens een typemachine pakken, en wat tiepen.
en de standen toch doorvoeren, en krijgt greenchoice ineens te horen wat ik al mailde.
met een fotootje erbij, van de meter, want ik was al voor leugenaar uitgemaakt.
zo gaat het al 4 jaar hier.
vorig jaar maar de meter weer laten ijken, moet ook steeds....
wat is er in godsnaam aan de hand bij die net-bedrijven zeg,
en daar betaal je maandelijk ook nog voor.
ik zeg OEN

4 jaar is een strategische periode, en er gebeurde niets.
Wellicht ook een perspectief element dat hierbij een rol speelt.
Jij als klant hebt steeds weer problemen met hun agv je eigen opwek. (100% klacht per gebeurtenis)

Vanuit de energieleverancier zit jij met nog pak 'em beet 350 personen in een bak met 100.000 mensen met een vreemde meterstand, waarvan is gebleken dat 1 op 2 de boel oplicht?

Ik zeg niet dat ze het niet zouden kunnen, maar dat ze met die hele kleine groep early adapters gewoonweg (nog) geen rekening houden. Het is niet levensbedreigend neem ik aan... ;)

ps ga je nog reageren op dat andere bericht? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ps ga je nog reageren op dat andere bericht?
nee,(snap `m wel je comment) ik ben dat BW aan het lezen, het lijkt wel of dat stroom geven van oxxio en nuon, ook niet mag. zoals ze het stellen mag je geen 3 of 7 maanden stroom weggeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Erasmo schreef op zondag 19 juni 2011 @ 13:18:
[...]

Waarom zou ik onder de nul gaan?
Ik heb zeker niet meer dan nodig aan panelen aangeschaft, mocht er nog ruimte over zijn dan lijkt een zonneboiler me een nuttiger investering.
Gasschuif schreef op zondag 19 juni 2011 @ 18:11:
[...]
Hieronder staat een interessante lijst van de KEMA. Ook de meters met een zg teruglooprem staan er op vermeld.
http://www.kema.com/Image...ercodes%20(overzicht).pdf
Mijn meter is een 1 fase dubbeltarief draaischijfmeter van Landis & Gyr type CM130df6, code 244Q.
Zou jij even voor mij kunnen kijken op welke bladzijde van het aangehaalde document ik kan zien of er een teruglooprem op zit.
Bij voorbaat dank, meter staat nog niet in de lijst om vervangen te worden :)

edit: Gevonden op bladzijde 9 helemaal onderaan, bij de kolom Opmerkingen staat niets vermeld dus kan ik er wel van uit gaan dat er geen teruglooprem op zit *O*
Klaver 4 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 19:28:

M'n meterstanden geef ik keurig op 31 dec. jaarlijk door aan Greenchoice en zij weten inmiddels dat er panelen zijn geplaatst.
Ik zit binnenkort in dezelfde situatie, leverancier Greenchoice en netbeheerder Enexis.
Waar en bij wie van Greenchoice heb je precies doorgegeven dat je panelen hebt?
Bij Enexis staat er niet echt wat vermeld, alleen dat je een extra productiemeter nodig hebt :?

[ Voor 72% gewijzigd door SpeksteenWP op 19-06-2011 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 15:39

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Kwh-dagen in vergelijk met graaddagen

Na 2 jaar de standen van gas en electra iedere week te hebben bijgehouden (en afwijkingen in verbruik na pluis) begin ik nu een echte trend in ons verbruik te ontdekken.

De trend van veel gasverbruik in de winterdagen en graaddagen kloppen bij mij wel en zit op 0,49M3 gas (inclusief koken en warmwater (douche met WTW)) voor een graaddag.
Voor koken en warmwater hebben we ongeveer 0,9M3 per dag nodig ( 15x douchen en 2/3x badderen per week)
Vrijstaande woning, 470M3, 3 personen (werkend/school) matig geïsoleerd (alles bij elkaar opgeteld).

De andere trend die ik ontdek is dat er ook een soort Kwh-dagen factor moet zijn (zoals met graaddagen er ook een voor/najaar- en winter-correctie is).

Heeft iemand daar ook wel eens een factor van proberen te maken/berekenen?

Wat heb ik dan ontdekt in ons verbruik?
Winter gemiddeld 10,5Kwh per dag (piek 13Kwh).
Zomer gemiddeld 7 Kwh per dag (dal 5,5Kwh).
Verklaring:
winter, 2 pompen die draaien voor de CV (1 vloerpomp badkamer (met tempklok), 1 CV pomp), "veel" verlichting, koel/vries kast die "extra" moet draaien omdat deze niet ideaal staat op 70 cm van een verwarming.
zomer, 2 pompen die bijna niet draaien (1x per dag tegen het vast zitten), koelkast die het gemiddeld koeler heeft dan in de winter, bijna geen verlichting.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
idd. dat bedoelde ik. plugwise is gesloten en voor onderlinge communicatie is alles dicht. je moet dus wel weer plugwise zaken kopen, als je er iets mee wilt.
inderdaad
de enige mogelijkheid die je hebt is de - experimentele - webserver.

ik zie het er van komen dat je daar straks extra voor moet betalen.
en wat ik verder bedoelde met gesloten, is dat de overige installatiematerialen leveranbciers allang hebben besloten hun eigen protocollen en dergelijke min of meer öpen" te maken en onder te brengen onder de noemer EIB/KNX

ik heb geen idee hoe het exact werkt, maar het werk dmv een softwareprogramma dat met al die protocollen kan samenwerken. of het nu een draadloze schakelaar is, een schakelaar viw de normale stroomdraden ( zoals internet via je stroomkabels) of via appart bus-systeem. wellicht door gebruik van modules per fabrikant.

daar zitten geen plugwise zaken bij.

dus plugwise is in basis helemaal gesloten. je kun immers niet rechtstreeks tegen source programeren, en ik denk dat je ook onmogelijk de output van de sense of d escan in je eigen software kunt gebruiken.

nu is de insteek van plugwise dus ook niet dat het een domotica systeem is, anders waren ze al lang op het idee gekomen de stretch lite gewoon te verkopen aan particulieren, hadden ze een "normale" ir of RF afstandbedieng gemaakt, of iets gemaakt zodat je je normale alles in 1 afstandbediening kon programmeren om plugwise schakelsignalen te versturen.
dat is geen kritiek op plugwise oid, het is immers maar net welk businessmodel en welke doelgroep en dienst je wilt leveren.

dat je "stiekum" via een omweg toch inteligente programmas kunt maken die de webserver van plugwise kan aansturen.. tja das zo experimenteel dat er zelfs op dit forum maar 1 iemand genoemd kan worden die dat ook daadwerkelijk heeft gedaan. er zit ook enige functionaliteit in homeseer oid. maar ik weet niet of die tegenwoordig nog wel goed werkt.

in nieuwere versies van source is de manier waarop de webserver werkt volgens mij eens radicaal helemaal anders geworden.

en dat iemand je grafiekjes via ipv6 kan bekijken.. is ook niet echt een verdienste van de plugwise mensen volgens mij. het is volgens mij slechts een "frontend" voor een gesloten iets.
voordat je daarvan zouets als de touchpanels e.d. die plugwise zelf levert, van hebt gemaakt, ben ej vele euros /uren aan investering verder.

nogmaals. het is niet zozeer kritiek of zo, maar ik blijf het toch jammer vinden. het is toch een bepaald "imago" dat ze zichelf aanmeten.

ik ben bijvoorbeeld heel erg tevreden met mijn set. de sense lijkt mij ook een hele mooie aanvulling om bijvoorbeeld de verwarming te monitoren nu in relatie tot de temperatuur, bijvoorbeeld binnen en buiten. of de ventilatiebox zou kunnen in en uitschakelen. niet meer altijd op de laagste stand, maar alleen op een hogere stand als er daadwerkelijk een te hoge temperatuur is, of een te hoge co2 concentratie. want daar heb ej ook weinig goeie alternatieven voor, die betaalbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Speksteenkachel schreef op zondag 19 juni 2011 @ 21:24:
Mijn meter is een 1 fase dubbeltarief draaischijfmeter van Landis & Gyr type CM130df6, code 244Q.
Ik heb bijna dezelfde meter, enige verschil is mijn code: 234Q.
En die draait uitstekend terug, alleen vandaag had hij er erg veel moeite mee :-(
Ik zit binnenkort in dezelfde situatie, leverancier Greenchoice en netbeheerder Enexis.
Waar en bij wie van Greenchoice heb je precies doorgegeven dat je panelen hebt?
Eerst gebeld, prima te woord gestaan. Toen ik opgehangen had en inlogde op de site hadden ze het al in m'n dossier gewijzigd :)
Afgesproken dat ik een copie van de aankoopfactuur van de panelen zou opsturen. Mocht ook een scan per mail zijn. Op de site staat echter geen emailadres, dus na weer een telefoontje kreeg ik dat: vragen@greenchoice.nl (scheelt jou een telefoontje...)
Bij Enexis staat er niet echt wat vermeld, alleen dat je een extra productiemeter nodig hebt :?
Kan wel zijn maar wij hebben een ferrarismeter, dus zolang je niet door de 0 gaat heb je geen verplichting en dus ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Beste Klaver dank voor de info.
Ik geloof dat ik het Enexis in eerste instantie maar niet meld, dit om een hoop gedoe te voorkomen.
Meterstanden vul ik altijd rechtstreeks in bij Greenchoice en als zij op de hoogte zijn moet het voldoende zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
Ik zit te kijken naar de subsidie verbetering energielabel en vroeg me af of van tevoren al grofweg te bepalen is of je daadwerkelijk 1 of 2 labels opschuift - zeg maar een quickscan. In mijn geval ga ik 3-3.5 kWp aan PV aanleggen, wat ons huidige eigen verbruik dekt. Maar hoe zich dat in energielabelverbetering vertaalt is me niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
ollie1965 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 22:36:
Kwh-dagen in vergelijk met graaddagen

...
Heeft iemand daar ook wel eens een factor van proberen te maken/berekenen?

...
Ik heb bedacht dat dat kan met "verlichtingsuren". Alleen is er dan geen sprake van één enkele factor maar heb je te maken met twee factoren nl tijd (basislast) en verlichtingsuren. Wiskundig uitgedrukt: E = A x T + B x V.
Het elektriciteitsverbruik in een periode is dan afhankelijk van twee factoren A : het verbruik per dag dat je altijd hebt (koelkast, TV enz) en B het verbruik dat je hebt als het buiten donker is. In hartje zomer (nu dus, langste dag) heb je nauwelijks verlichtingsuren. In de winter (rond kerstmis, kortste dag) heb je wel 10 verlichtingsuren. Met een aantal waarnemingen en "meervoudige lineaire regressieanalyse" (zit standaard in Excel, maar ook in OpenOffice en z'n opvolger LibreOffice) kun je de factoren A en B bepalen. Voor V (verlichtingsuren) heb ik een formule gemaakt die per dag uitrekent hoe lang het "donker" is. Daar trek ik 8 uur af ( want je slaapt gemiddeld 8 uur). Dat werkt prima.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 15:39

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

KC27 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 23:56:
[...]

Ik heb bedacht dat dat kan met "verlichtingsuren". Alleen is er dan geen sprake van één enkele factor maar heb je te maken met twee factoren nl tijd (basislast) en verlichtingsuren. Wiskundig uitgedrukt: E = A x T + B x V.
Het elektriciteitsverbruik in een periode is dan afhankelijk van twee factoren A : het verbruik per dag dat je altijd hebt (koelkast, TV enz) en B het verbruik dat je hebt als het buiten donker is. In hartje zomer (nu dus, langste dag) heb je nauwelijks verlichtingsuren. In de winter (rond kerstmis, kortste dag) heb je wel 10 verlichtingsuren. Met een aantal waarnemingen en "meervoudige lineaire regressieanalyse" (zit standaard in Excel, maar ook in OpenOffice en z'n opvolger LibreOffice) kun je de factoren A en B bepalen. Voor V (verlichtingsuren) heb ik een formule gemaakt die per dag uitrekent hoe lang het "donker" is. Daar trek ik 8 uur af ( want je slaapt gemiddeld 8 uur). Dat werkt prima.
Dan heb ik wel interesse in de formule hoe je het aantal donkere uren uitrekent want om nou een tabel over te tikken welke alle zons op en ondergang weergeeft is ook zo wat.

Oh wacht even ik denk dat ik op weg ben om de formule te vinden, maar als je hem kant en klaar hebt zou mooi zijn.

Dat met de formule "meervoudige lineaire regressieanalyse" moet me wel lukken.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
asvogel schreef op zondag 19 juni 2011 @ 23:28:
Ik zit te kijken naar de subsidie verbetering energielabel en vroeg me af of van tevoren al grofweg te bepalen is of je daadwerkelijk 1 of 2 labels opschuift - zeg maar een quickscan. In mijn geval ga ik 3-3.5 kWp aan PV aanleggen, wat ons huidige eigen verbruik dekt. Maar hoe zich dat in energielabelverbetering vertaalt is me niet duidelijk.
Ik kan het maandagavond in ons rapport even voor je nakijken. Wij hebben 3 maanden geleden 2960 Wp neergelegd en met andere duurzame investeringen gebruikt om labelsprongen te maken. Nu even geen gegevens bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
ollie1965 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 08:16:
[...]

Dan heb ik wel interesse in de formule hoe je het aantal donkere uren uitrekent want om nou een tabel over te tikken welke alle zons op en ondergang weergeeft is ook zo wat.

Oh wacht even ik denk dat ik op weg ben om de formule te vinden, maar als je hem kant en klaar hebt zou mooi zijn.

Dat met de formule "meervoudige lineaire regressieanalyse" moet me wel lukken.
Ik heb de formules gebruikt op http://www.astro.uu.nl/~strous/AA/nl/reken/zonpositie.html
Die heb ik omgezet in php, zodat ik het op een website kan gebruiken.
Ik zal hier binnenkort een URL van een WEBsite posten, waar ook teruglopende meterstanden van je elektra-meter op een goede manier worden geïnterpreteerd en waar je grafisch je dag-, week of maandverbruik kunt vergelijken met een streefverbruik berekend uit een jaardoelstelling.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 13-09 15:20
engelbertus schreef op zondag 19 juni 2011 @ 13:33:
bij greenchoice moet je officieel ook een digitale meter hebben als je terug gaat leveren. maar als je niks vertelt en of weigert de ferraris te vervangen, moeten ze alsnog wel gewoon "salderen." omdat ze toch niet kunnen zien dat je iets hebt teruggeleverd of alleen minder hebt verbruikt met een ferrarismeter.
dus idd. totdat je door de nul gaat heb je geen probleem.

snip
Ik heb sinds kort ook 1,2 kWp op dak liggen. Ik had een digitale teruglever meter aangevraagd, maar deze op advies van de installateur weer geannuleerd. (In het kader van beter minder betalen, dan minder per kWh terugkrijgen voor teruglevering, dan dat je per afgenomen kWh moet afrekenen.

Nu wist Enexis mij te vertellen dat er een "rem" op mijn meter zit tegen teruglopen (overigens draait hij wel gewoon hard/zacht de andere kant op bij teruglevering), heeft iemand hier ervaring mee? De meter is nog uit 1986, en nog niet van het veelgenoemde type "Ferraris"

In mij optiek is die man uit zijn nek aan het kletsen om mij maar een digitale meter in mijn maag te kunnen splitsen.

[ Voor 3% gewijzigd door rdfeij op 20-06-2011 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
rdfeij schreef op maandag 20 juni 2011 @ 10:07:
Nu wist Enexis mij te vertellen dat er een "rem" op mijn meter zit tegen teruglopen (overigens draait hij wel gewoon hard/zacht de andere kant op bij teruglevering), heeft iemand hier ervaring mee?
Als er een rem op zit (een soort ratel) kan de draaischijf helemaal niet terugdraaien. Dat spreekt elkaar dus tegen.
De meter is nog uit 1986, en nog niet van het veelgenoemde type "Ferraris"
Elke meter met een echte draaischijf is van het type ferraris :)
In mij optiek is die man uit zijn nek aan het kletsen om mij maar een digitale meter in mijn maag te kunnen splitsen.
Dat klinkt heel waarschijnlijk.

Pagina: 1 ... 88 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.