Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.663 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:42

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

NielsTn schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 22:14:
Nee-derland krijgt wat het verdiend: geen duurzame samenleving. Maar goed.... blijkbaar koos de meerderheid ook voor een regerend kabinet wat graag lustig snoeit op de begrotingen van de zwakke en zieke medemens in de samenleving.
:(
Politiek, tja... na de verkiezingen begint altijd het herschikken van de kaarten aan de hand van het aantal zetels en dat van mogelijke samenwerkingsverbanden. En gelukkig maar, stel je voor dat we een 2/3 partijen stelsel hebben zoals dit in GB het geval is.....

Denk je dat Jolande Sap van GroenLinks ook lekker in het debat zat over een nieuwe missie in Afganistan, met een achterban die ineens van rechts (we willen een missie) naar links schiet (nee dit is niet wat we bedoelen)? De links/rechts combinatie (wel/niet) is hier niet politiek links/rechts.
Ook zij heeft onderhandeld in een gesprek met Rutte in het weekend voorafgaand........(dit volgens een persoon uit een PSP nest met connecties richting Den Haag)

Ik denk dat andere combinaties er ook niet aan ontkomen om hard te snoeien in veel budgetten. Kijk naar de cijfers over onze medische kosten (vooral de explosie van), en een nuchter denkend persoon weet dat het anders moet. Het is over 5 jaar niet meer op te brengen, er zullen de komende tijd moeilijke ethische besluiten genomen moeten worden, "krijg jij nog nieuwe longen als je al je hele leven gerookt hebt en je longblaasjes zijn kapot? Doen we die laatste chemo nog als je eigenlijk al opgegeven bent"

En een duurzame samenleving begint bij je zelf, niet door middel van premies, invoertarieven enz.
Ja ze helpen om het te versnellen, maar als de meeste mensen al niet een simpele rekensom kunnen maken over de TVT of rendement....... (ze overzien alleen de korte termijn).

We zijn begonnen om een plus woning te bouwen (of we het halen is een ander verhaal) door renovatie van onze woning.
Dus eerst besparen (Isolatie, A+++ apparaten), energie terug winnen (WTW lucht water), dan eigen energie opwek (PV), afschakelen van fossiele brandstoffen (gas de deur uit, Warmtepomp), en als laatste energie opslag (Water met additief, of waterstof als dat tegen die tijd rendabel is (zie Lolland in DK)).
Over 5-7 jaar weten we of het gelukt is.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

asvogel schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 22:53:
[...]

Dank voor de suggestie - ik zal eens kijken wat die moet kosten en of me de moeite waard lijkt. Overigens heb ik je vrijdagavond nog gemailed i.v.m. diezelfde installatie, maar nog geen reactie gezien. Is mijn mail aangekomen?
Je hebt ook niet bepaald een standaard dak.
Als eenmansbedrijf is het vaak rennen of stilstaan. Afgelopen dagen 10-12uur op het dak gestaan, natgeregend, handen opengehaald aan nooit afgerond aluminium panelen, rvs en ander bevestigingsmateriaal. Maar je hoort me niet klagen. Niets is zo leuk om aan het eind van de dag de grijns op het gezicht van de klant te zien als de meter achteruit draait.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Geen punt, ik wil je niet opjagen, het zou alleen jammer zijn als blijkt dat mijn mail ergens is blijven hangen, of dat je 'm over het hoofd hebt gezien.

Dat van die terugdraaiende meter zal ik niet gaan meemaken, want we zijn hier al digitaal. 'Ze' ontnemen je ook ieder genot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

asvogel schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 08:00:
Geen punt, ik wil je niet opjagen, het zou alleen jammer zijn als blijkt dat mijn mail ergens is blijven hangen, of dat je 'm over het hoofd hebt gezien.

Dat van die terugdraaiende meter zal ik niet gaan meemaken, want we zijn hier al digitaal. 'Ze' ontnemen je ook ieder genot...
Ach, een flink pulserende teruglevertelwerk op mijn display met het pijltje richting buiten geeft mij ook genot om te zien. Geen gedoe bij de netbeheerder met negatieve standen die ze zogenaamd niet kunnen verwerken in hun administratie en Greenchoice die alles netjes uitbetaald bespaart mij een hoop hoofdpijn.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Dank u wel voor het herverdelen van de winst
Google en Green

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 17:14

michels911

4690Wp

NielsTn schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 22:14:
Nee-derland krijgt wat het verdiend: geen duurzame samenleving. Maar goed.... blijkbaar koos de meerderheid ook voor een regerend kabinet wat graag lustig snoeit op de begrotingen van de zwakke en zieke medemens in de samenleving.
Er zou nog een mooie boom op gezet kunnen worden over wat dan een duurzame samenleving is. Dat dachten de Grieken immers ook te hebben. Maar wellicht niet helemaal topic voor hier ;-)

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Waarin een klein arm land groots kan zijn.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Paneeltje op 't dak, accu d'r aan, en gaan! Leuk. Miljoen huizen klinkt veel, zijn natuurlijk stuk voor stuk mini-installaties.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Damn, dan je je toch schamen met je eigen energieverbruik.... Ik wou dat zo'n paneeltje voor ons afdoende was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:22
SunshineCompany schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:03:
[...]

Paneeltje op 't dak, accu d'r aan, en gaan! Leuk. Miljoen huizen klinkt veel, zijn natuurlijk stuk voor stuk mini-installaties.
op die manier hebben heel wat Nederlanders ook zonne energie met hun tuinlampjes op zonne energie van ikea en de bouwmarkten.

Over Ikea gesproken, die zouden toch zonnepanelen gaan verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch heb ik nog liever dat daar mijn geld naar toe gaat dan naar de Grieken die na 35 jaar "werken" met pensioen gaan van ons geld. Nog beter is het geld hier aan duurzame energie besteden en geen kern en kolencentrale's bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 12:07:
Toch heb ik nog liever dat daar mijn geld naar toe gaat dan naar de Grieken die na 35 jaar "werken" met pensioen gaan van ons geld. Nog beter is het geld hier aan duurzame energie besteden en geen kern en kolencentrale's bouwen.
Alles wat we hier duurzamer opwekken gaat die mensen ook ontzettend ontlasten inderdaad, dus liever hier eerst onze energie problemen oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Wat is het nut/noodzaak van een StecaGrid Control module. Wat kan/moet ik daarmee?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:31

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Dus geen noodzaak, maar luxe...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:49
michels911 schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 11:41:
Er zou nog een mooie boom op gezet kunnen worden over wat dan een duurzame samenleving is. Dat dachten de Grieken immers ook te hebben. Maar wellicht niet helemaal topic voor hier ;-)
Nou... dat weet ik niet. Duurzaam heeft hier op een technisch forum als dit een hele technische insteek. Zonnestroompanelen, zonneboilers, hotfill witgoed, warmtepompen.... als het maar lampjes en metertjes heeft spreekt het de tweakers aan. Ik ben daarop geen uitzondering.

Ik ben er echter van overtuigd dat techniek alleen ons niet gaat 'redden'. Sterker nog, zonder mentaliteitsverandering is techniek een ongeleid projectiel wat alleen maar via het reboundeffect zal leiden tot meer energieverbruik, milieuvervuiling en CO2-uitstoot. Over die mentaliteitsverandering lees ik hier naar mijn mening veel te weinig. Sterker nog, bijvoorbeeld de tvt-discussie laat zien die mentaliteitsverandering in de meeste gevallen nog heel ver weg is.

Daarnaast is het mijn mening dat duurzaamheid een veel breder begrip is, of in ieder geval zou moeten zijn, dan alleen energie en milieu. Van heel veel processen en activiteiten kun je de mate van duurzaamheid meten, zoals financiën, onderlinge omgang, onderwijs, en noem maar op. Het is echter ingewikkeld en het gevaar van 'nep-duurzaamheid' ligt altijd op de loer. Ik blijf het zeggen: het is zo'n enorme handicap dat mensen zo goed zijn in het zichzelf voor de gek houden....
Dat hangt er van af. Als je een ander monitoringsysteem hebt (BPM, aparte kWh-meter, plugwise, zelfbouw) is zo'n kastje inderdaad luxe. Als je geen monitoringssysteem hebt zou ik het als noodzaak bestempelen. Hoe weet je anders of je installatie het goed doet? Daarnaast wil je toch gewoon weten wat er uikomt? :)

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 16-06-2011 13:02 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

migjes schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 18:38:
of weet er iemand nog wel een fatsoenlijke leverancier te vinden.
Ik heb onze boiler bij Dutch Solar Systems vandaan.
Heb goede ervaringen met het ding en vooral goede contacten gehad in het verleden.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Zijn er nog meer tweakers die een tegoedbon bij/van Duurzameburen.nl hebben gewonnen?
Eens kijken wat ik er voor zou gaan kunnen kopen....

dit is ook een mooie oplossing: eenvoud zelve, een wit dak voor koelere ruimten in het gebouw:

http://www.computable.nl/...met-witte-daksticker.html

[ Voor 38% gewijzigd door NielsTn op 16-06-2011 18:57 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 18:52:
Zijn er nog meer tweakers die een tegoedbon bij/van Duurzameburen.nl hebben gewonnen?
Yep, hier nog één.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

verhagen, lik me rekening !
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/gc062011.jpg
.....en gaat over tot de orde van de dag.

veel plezier met je kolen en nuke speeltjes.

en de zonneboiler ?
die wint alweer, inmidels 2100m3 gas minder dan mijn startjjaar 2006.
de cv-zonneboiler, die op dit forum het graf in geschreven word,
terwijl het gas 16% stijgt per 1 juli
de wtw heeft zijn werk duidelijk gedaan, niet een wtw kopen is eigenlijk te kostbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2011 19:22 . Reden: * leg je spaarekening er maar naast, ik heb de vermeden energiekosten weer op de spaarrekening trouwens * ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 19:17:
verhagen, lik me rekening !
[afbeelding]
.....en gaat over tot de orde van de dag.

veel plezier met je kolen en nuke speeltjes.

en de zonneboiler ?
die wint alweer, inmidels 2100m3 gas minder dan mijn startjjaar 2006.
de cv-zonneboiler, die op dit forum het graf in geschreven word,
terwijl het gas 16% stijgt per 1 juli
de wtw heeft zijn werk duidelijk gedaan, niet een wtw kopen is eigenlijk te kostbaar.
Eric, hoe woon jij eigenlijk (gezinssamenstelling)? Gezien je gasverbruik. Of is dat te koppelen aan je CW6 douche voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

NielsTn schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 18:52:
Vandaag lag er ook hier een op de mat. Maar es kijken bij www.eco-logisch.nl

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eric, hoe woon jij eigenlijk? Gezien je gasverbruik. Of is dat te koppelen aan je CW6 douche voorkeur?
ik woon in postcode gebied 1817, alkmaar randje bergermeerpolder, uitzicht op de duinen
2 personen en 3 per augustus 2011 met dagelijkse continue aanwezigheid.
woning : hoekwoning met enorme noordmuur, bouwjaar 1974
dakvlak 36 graden exact oost-west, met plat zuid garagedak in de tuin.
vergelijkbaar : http://www.funda.nl/koop/alkmaar/huis-47094670-bachlaan-17/
woningen zijn op het moment van groot onderhoud (2001) door ing vastgoed aan de huurder aangeboden,
waardoor de verbouwing op deze wijze echt noodzakelijk was.
de initiele investering was eigenlijk gericht op woon-waardebehoud, door renovatie,
maar het liep iets anders, dankzij slimme visie van vrouwlief.
ik ben slechts de uitvoerder.
vwb mijn cw6 voorkeur kan ik zeggen, dat ik (wij) kort douchen in de wintermaanden, omdat ik het compenseer in de zomer, en toch ook mijn waterverbruik jaarlijks laat dalen met 15%
deze winter heb ik geleerd dat mijn warmte van het douchewater terugloopt in het vat,
en dat de gasketel dan significant minder stookt,
omdat de cv(ltv radiatoren) dan door dit warme vat loopt.
ik gebruik dus het gas bijna 2x voor 1x de aanschaf.

ik zoek naar een manier om dit over te brengen zonder de missionaris uit te hangen, want dit gun ik iedereen,
juist daarom vind ik de soms scherpe redenering prettig, en jouw point of view ook.
de cijfers zijn leuk, en ik heb helemaal geen chriet titulaar huis, het ziet er slechts zo uit :
http://van.wijk.net/pvt/mono.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2011 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gasschuif schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 19:42:
Vandaag lag er ook hier een op de mat. Maar es kijken bij www.eco-logisch.nl
Zeer interessant:

Afbeeldingslocatie: http://www.eco-logisch.nl/images/gogreen_contactstekker_enkel.jpg

Koop er tien (met die bon dus gratis) en je bespaart met gemak 40-50W continu op sluipverbruik. Terugverdientijd: direct! Vanaf moment van installeren € 100 per jaar besparen. Elk jaar. En vrijwel zeker elk jaar meer. Ik zou niet weten hoe je de bon (financieel) rendabeler zou kunnen besteden. Eigenlijk is het geen bon van € 25 maar van € 500 - er even van uitgaande dat die schakelaars vijf jaar meegaan. Ik krijg niet elke dag € 500 kado. Nice! :)

Voor netgekoppelde zonnestroominstallaties betaal je bij dit bedrijf dan wel weer de hoofdprijs. Daar helpt een bon van € 25 niets aan. Maar je kunt voor 400kWh per jaar ook gewoon € 3000 betalen met de Energy Ball. Echt zonde van je geld.... stort dat geld dan bij de Windvogel, elke jaar € 150 of meer aan rente.

Het is jammer dat ze geen Plugwise pluggen los verkopen. Had er nog wel eentje willen hebben met € 25 korting. Misschien bestel ik wel nog een Switch. Handig voor naast het bed (ADSL/NAS uitschakelen).

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 16-06-2011 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@jeroenH: denk dat ik dat maar doe. Heb alles al achter schakelaars, maar kan wel weer 10 huizen in de straat voorzien van enige support/PR op die wijze!
let op er komt nog wel verzendkosten bij ;)

[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 16-06-2011 20:41 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 20:39:
@jeroenH: denk dat ik dat maar doe. Heb alles al achter schakelaars, maar kan wel weer 10 huizen in de straat voorzien van enige support/PR op die wijze!
Slim, heb ik een tijd geleden ook al eens gedaan.
Ik denk dat ik er langs ga. Ik ben er een paar jaar geleden eens geweest, het was toen een stop van de Schoner Vervoer Toer. Best een leuke zaak, kan ik me herinneren. Het is slechts 2,5km fietsen vanaf A'dam CS. Prima duurzaam te doen.

[ Voor 26% gewijzigd door JeroenH op 16-06-2011 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
iets met afrekenen via ideal/ING ging verkeerd.
resultaat: niet betaald, order niet verwerkt, en actiecode ongeldig verklaard... dat wordt weer mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een fritz.box 7340 gratis van mijn provider ontvangen.
ipv6 enzo, en pv-grafiekjes op native ipv6.. leuk.
maar hee, ik kan mijn eco dect ook aansluiten (weg met het siemens voip basestation c450IP a 7 watt)
en jemig wat verbruikt ie weinig. (6.3 watt all-in met telefonie ipv6 en usb stick nas erop voor backup)
mijn huidige it dingetjes gebruiken 2x zoveel, terwijl dat al zo weinig was.
mooi dingetje !
snachts ging hier alles gewoon uit, maar nu is het zelfs zuiniger en slimmer als ik het aan laat staan.
(en sneller ook)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2011 20:59 . Reden: http://www.xs4all.nl/klant/service/internet/modemactie.php ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

JeroenH schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 20:34:
[...]
[Het is jammer dat ze geen Plugwise pluggen los verkopen. Had er nog wel eentje willen hebben met € 25 korting. Misschien bestel ik wel nog een Switch. Handig voor naast het bed (ADSL/NAS uitschakelen).
Graag zou ook ik er nog wel een plug bij willen hebben maar helaas, ze verkopen ze niet. Van de schakelaars heb ik er al een aantal.
Wacht even af hoe Eneco omgaat met -1000 kWh dit jaar, met een vergoeding van 0,11 euro ct.
Greenchooice biedt meer met hun "marge-regel" van -1000 kWh voor kale stroomprijs + REB van 0,22 ct.
Levert mij dan 110 euro op.

Te gek voor woorden trouwens dat je moet switchen van energie leverancier om je zon kWh's inclusief REB vergoed te krijgen. Morgen komt Stedin om mijn trouwe ferraris uit 1973 te verwisselen voor een "bling bling" meter om met "zonnig type" te spreken. Zal wat fotos plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 16-06-2011 21:13 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je steca`s (300/500) hebt, kun je de wieland plug wel los bestellen.
dan is daarna een gewone plug beschikbaar voor bijv. de koelkast.
http://www.plugwise.com/nl/idplugtype-f/stealth-w

eneco is dus 50% minder voor je zonneenergie.
ze hebben wel een leuke reclame dat je niet op de zon mag schelden,
in de wijk nieuwland hebben ze iets met de zon...
YouTube: ‪Eneco Zonnepanelen‬‏
het kan ook anders, want echte diepe minachting voor de zon, daarvoor moet je blijkbaar bij eneco zelf zijn.
(tvt wtf ?)

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2011 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 21:17:
Dat is een aardige tip! Ik zie die Wieland plug echter niet bij eco-logisch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb gewoon plugwise gebeld, gegevens doorgemaild, besteld, en binnen 2 dagen in huis.
dat was juli 2010, ik betaalde iets van ~58 euro.
ideaal dingetje, past naadloos op de steca, maar ook eventueel voor de liefhebber tussen iedere steca,
en koelingsruimte gratis.(bij >2 stuks aan elkaar)
http://van.wijk.net/pvt/stecawlnd.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2011 21:38 . Reden: als mijn site even down is dan ben ik met mijn zuinige fritz.box aan het spelen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 21:36:
ik heb gewoon plugwise gebeld, gegevens doorgemaild, besteld, en binnen 2 dagen in huis.
dat was juli 2010, ik betaalde iets van ~58 euro.
ideaal dingetje, past naadloos op de steca, maar ook eventueel voor de liefhebber tussen iedere steca,
en koelingsruimte gratis.(bij >2 stuks aan elkaar)
Ja, nee, dat snap ik, maar ik heb dus een kortingsbon van Eco-logisch.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 21:17:

eneco is dus 50% minder voor je zonneenergie.
ze hebben wel een leuke reclame dat je niet op de zon mag schelden,
in de wijk nieuwland hebben ze iets met de zon...
YouTube: ‪Eneco Zonnepanelen‬‏
het kan ook anders, want echte diepe minachting voor de zon, daarvoor moet je blijkbaar bij eneco zelf zijn.
(tvt wtf ?)
Je hebt gelijk omtrent Eneco, en hoop binnenkort op betere berichten (heb goed contact met de green helpdesk) maar ik meet al zoveel, dus een wieland plug is even niet van toepassing

Afbeeldingslocatie: http://img856.imageshack.us/img856/5913/dsc03583x.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oh... oooow ben jij dat, jemig waar heb je in godsnaam dan nog een plugwise voor nodig ?
ik zie trouwens een ferraris met erop een pulsteller, wie controleert wie daar ? ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2011 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 21:39:
oh... oooow ben jij dat, jemig waar heb je in godsnaam dan nog een plugwise voor nodig ?
Als je goed kijkt zie je een plug in het stopcontact! Als je niet weet wat je meet dan weet je nog geen r..t. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je had mijn custom plugwise pv-web ook al ?
ik was van de week in gesprek met ze om een sunplug-kitje te maken, voor de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 21:45:
je had mijn custom plugwise pv-web ook al ?
ik was van de week in gesprek met ze om een sunplug-kitje te maken, voor de verkoop.
Nee, kort door de bocht, kun je ietsje uitweiden? En de digitale kWh meter is een hoogstandje in de meettechniek, een DIN EM11

Voor details zie http://www.albedo.biz/dow...20gavazzi/doc/EM11DIN.pdf

Kost ongeveer 90 euro maar dan heb je ook wat. Meet binnen 1%, waarschijnlijk beter (minmaal hetzelfde) als de nieuwe meter die Stedin er morgen in gaat schroeven.

[ Voor 37% gewijzigd door Gasschuif op 16-06-2011 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
OMG..... wat is DAT allemaal?!? _/-\o_ 7(8)7 d:)b

Hoeveel meteropnemers zijn er al flauw gevallen toen ze je meterkast open deden?

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 16-06-2011 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

Zijn er ook zonnecellen in andere kleuren te krijgen? Dit aangezien het complex waar ik woon de gemeentelijk monument status nadert. Men wil èn duurzaam èn het oorspronkelijke karakter van honderden oranje vierkante meters (op het zuiden) houden. Men dacht aan een paar discrete zonneboilers, ik denk aan heel veel zonnecellen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Milmoor schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 21:57:
Zijn er ook zonnecellen in andere kleuren te krijgen? Dit aangezien het complex waar ik woon de gemeentelijk monument status nadert. Men wil èn duurzaam èn het oorspronkelijke karakter van honderden oranje vierkante meters (op het zuiden) houden. Men dacht aan een paar discrete zonneboilers, ik denk aan heel veel zonnecellen.
zwart + blauw zover ik weet...
rood/oranje? nog niet.

(commercieel verkrijgbaar dan he, in laboratoria zal wel meer kleuren/tinten verkrijgbaar kunnen zijn)

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 16-06-2011 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, kort door de bocht, kun je ietsje uitweiden?
keep it simpel dacht ik : http://van.wijk.net:444
alle andere meters eruit.(edisun display, etc etc)
ik heb 3 fase, en elke windrichting zit op zijn eigen fase, dat houd de netspanning lekker strak.
elke plug = aparte fase mogelijkheid.
je ziet hier dus niet alleen oost 1.5kWp maar het is ook de feed op die fase.(en zuid fase 2&west fase 3)
ook zie je per jaar of er meer zon was op oost of op west.(weer-klimaat-instraling)
west scoort nu beter, en oost was vorig jaar beter.
allemaal dingen die je niet weet, als je niet meet.
mijn huis staat exact oost-west, en zuid is de schuur, exact uitgericht.

ik heb lekker zitten freubelen met hun web interface, en ze gaven erg goede support.
zelf deden ze er niet zoveel mee.
ton`s (spijkcity) site is erg mooi, maar ik wilde het zo simpel mogelijk met zoveel mogelijk informatie, zonder overkill. je kunt hier alles uithalen, en je kunt de open source zelf aanpassen, bijv als je een kWh/kWp per uur/dag/maand/jaar erbij wilt. ik vind het best aardig gelukt.
tevens gaan de omvormers galvanisch van het net af, als ze langer dan een uur minder dan 5 watt leveren,
en het na 22:00u is. de steca blindstroom is dan ook meteen weg.(en sluipverbruik ook)
op mijn werk kan ik op mijn telefoon de omvormers off grid zetten bij onweer, dan zit ik wat rustiger ;)
best leuke achtergrond features.
de steca is niet galvanisch gescheiden, een plugwise schedule maakt ze dat wel.
het interface scaled goed op android-ipad-telefoon,
ook voor een boer met multi-brand omvormers (sma+mastervolt 1 fase met stekker) is het een leuke optie,
omdat ie die ipad toch al had.
ik hoop dat ik nog eens met flitspaal op dit forum wat tijd kan besteden om zijn jsunnyreports tegen de plugwise database kan laten praten, en/of direkt tegen sonnenertrag.
plugwise is best secuur qua meting, voor het geld dat het kost
ik vertrouw plugwise met een marge van +/- 1%, dit in tegenstelling tot mijn sma display,
die er een potje van maakt (+/- 20%)

> het webinterface is een zipje van 1.4megabyte die je gewoon over de bestaande "www" heengooit.

/late edit : ik heb ook een rss feed erin, kan je die als widget op je pc/telefoon kijken
http://van.wijk.net:444/rss

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2011 22:27 . Reden: * `t is allemaal hobbywerk verder * ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
datadevil schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 15:50:
dit lijkt me dan weer minder handig:

[afbeelding]
Zo heb ik ze ook liggen: Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/-HaHh4PmcE8s/Tb8oKcvFmKI/AAAAAAAAAsg/QeBU5z71DPQ/s1600/IMG_3677%2B%2528Large%2529.JPG
Op de dakkapel ligt de zonneboiler collector (Nefit solarline 110-2) en eronder 5x125W Kyocera. Voor meer info en statistieken: http://solar.reinieren.net
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 20:58:
ik heb een fritz.box 7340 gratis van mijn provider ontvangen.
ipv6 enzo, en pv-grafiekjes op native ipv6.. leuk.
maar hee, ik kan mijn eco dect ook aansluiten (weg met het siemens voip basestation c450IP a 7 watt)
en jemig wat verbruikt ie weinig. (6.3 watt all-in met telefonie ipv6 en usb stick nas erop voor backup)
mijn huidige it dingetjes gebruiken 2x zoveel, terwijl dat al zo weinig was.
mooi dingetje !
snachts ging hier alles gewoon uit, maar nu is het zelfs zuiniger en slimmer als ik het aan laat staan.
(en sneller ook)
Ik heb deze ook, ik had ook de dect base 's nachts uit laten gaan. Alleen vonden mijn Dect handsets dat niet grappig, want de hele nacht gaan ze dan naar de basis lopen zoeken, waardoor ze veel sneller leeg raken. Misschien dat jouw handset wel in eco modus gaat. Qua verbruik kon ik het verschil tussen wifi&dect aan/uit overigens nauwelijks meten.

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 16-06-2011 22:32 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De windvogel mailt me vanavond dat je als lid mee kunt doen met zelflevering. Om het aan te moedigen verhogen ze je lening aan de Windvogel met € 50 en je betaalt over je stroom dus geen belastingen e.d. Overigens wordt het prijsverschil in de bouw van nieuwe windturbines gestoken, maar als lid heb je over dat soort zaken d.m.v. de ALV inspraak. Wat een leuke, actieve en innovatieve club is het toch ook. Ik ben blij dat ik daar lid van ben. Eigenlijk zou iedereen dat moeten doen.

Ik heb maar even de vraag gemaild of het voor iemand als mij (met een negatief verbruik) zin heeft om daar aan mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:14:
[...]

keep it simpel dacht ik : http://van.wijk.net:444
alle andere meters eruit.(edisun display, etc etc)
ik heb 3 fase, en elke windrichting zit op zijn eigen fase, dat houd de netspanning lekker strak.
elke plug = aparte fase mogelijkheid.
je ziet hier dus niet alleen oost 1.5kWp maar het is ook de feed op die fase.(en zuid fase 2&west fase 3)
ook zie je per jaar of er meer zon was op oost of op west.(weer-klimaat-instraling)
west scoort nu beter, en oost was vorig jaar beter.
allemaal dingen die je niet weet, als je niet meet.
mijn huis staat exact oost-west, en zuid is de schuur, exact uitgericht.

ik heb lekker zitten freubelen met hun web interface, en ze gaven erg goede support.
zelf deden ze er niet zoveel mee.
ton`s (spijkcity) site is erg mooi, maar ik wilde het zo simpel mogelijk met zoveel mogelijk informatie, zonder overkill. je kunt hier alles uithalen, en je kunt de open source zelf aanpassen, bijv als je een kWh/kWp per uur/dag/maand/jaar erbij wilt. ik vind het best aardig gelukt.
tevens gaan de omvormers galvanisch van het net af, als ze langer dan een uur minder dan 5 watt leveren,
en het na 22:00u is. de steca blindstroom is dan ook meteen weg.(en sluipverbruik ook)
op mijn werk kan ik op mijn telefoon de omvormers off grid zetten bij onweer, dan zit ik wat rustiger ;)
best leuke achtergrond features.
de steca is niet galvanisch gescheiden, een plugwise schedule maakt ze dat wel.
het interface scaled goed op android-ipad-telefoon,
ook voor een boer met multi-brand omvormers (sma+mastervolt 1 fase met stekker) is het een leuke optie,
omdat ie die ipad toch al had.
ik hoop dat ik nog eens met flitspaal op dit forum wat tijd kan besteden om zijn jsunnyreports tegen de plugwise database kan laten praten, en/of direkt tegen sonnenertrag.
plugwise is best secuur qua meting, voor het geld dat het kost
ik vertrouw plugwise met een marge van +/- 1%, dit in tegenstelling tot mijn sma display,
die er een potje van maakt (+/- 20%)

> het webinterface is een zipje van 1.4megabyte die je gewoon over de bestaande "www" heengooit.
Eric, dat ziet er zeer goed uit, de complimenten _/-\o_ Helder verhaal ook, mijn dank daarvoor

Ik ga mij daar ook es in verdiepen, en inderdaad ook mijn ervaring is dat plugwise binnen 1% zit, een zeer goede meting dus.
Ik ben zeker van de high tech, maar heb ook wel "iets" met de lowtech en "vintage". :9 Onderaraande kW meter dus gescored op marktplaats, en een beetje omgebouwd. Komt binnenkort op mijn meetpaneeltje.

Afbeeldingslocatie: http://img695.imageshack.us/img695/8642/dsc03655v.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img845.imageshack.us/img845/3578/dsc03657v.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen vonden mijn Dect handsets dat niet grappig, want de hele nacht gaan ze dan naar de basis lopen zoeken, waardoor ze veel sneller leeg raken.
klopt, ik heb mijn dect handsets op de klik aan-uit van de huiskamer verlichting,
en die zijn af en toe dood ja.
en heb 1 vaste lijn toestel, zodat het altijd blijft werken.(zo`n lekkere foute profoon hoorn met draadje)
4 dagen houden mijn hoorns(2) het wel vol zonder lading na volle lading, de batterijen zijn wel vrij nieuw.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2011 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:17
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:14:
[...]

Ziet er prachtig uit. Onbescheiden vraagje: mag ik dat zipje ook hebben? Mijn standaard webje is nu wel erg standaard... http://www.robkds.nl:8080.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Mistraller schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:29:
[...]

Zo heb ik ze ook liggen: [afbeelding]
Op de dakkapel ligt de zonneboiler collector (Nefit solarline 110-2) en eronder 5x125W Kyocera. Voor meer info en statistieken: http://solar.reinieren.net
Na op je site gekeken te hebben, heb ik 2 vragen:
1: leeft dat helikoptertje nog na de video vlucht :)
2: je heb minder dan 1 dakpan onder je paneel, valt alle regen (vandaag bijvooorbeeld) nog in je dakgoot, of pist dat er al overheen? Met clickfit ligt je paneel toch al gauw zo'n 10cm boven de pannen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:30:
De windvogel mailt me vanavond dat je als lid mee kunt doen met zelflevering. Om het aan te moedigen verhogen ze je lening aan de Windvogel met € 50 en je betaalt over je stroom dus geen belastingen e.d. Overigens wordt het prijsverschil in de bouw van nieuwe windturbines gestoken, maar als lid heb je over dat soort zaken d.m.v. de ALV inspraak. Wat een leuke, actieve en innovatieve club is het toch ook. Ik ben blij dat ik daar lid van ben. Eigenlijk zou iedereen dat moeten doen.

Ik heb maar even de vraag gemaild of het voor iemand als mij (met een negatief verbruik) zin heeft om daar aan mee te doen.
Ze doen dit in samenwerking met Anode, maar zonder goedkeuring van de Belastingdienst.
Het mag nog niet. Kan ik toch niet heel handig vinden. Denk even aan het initiatief van Samson onlangs.
Die is ook afgestemd, dus de kans dat hier een stokje voor wordt gestoken is levensgroot.

Ondanks dat het aardig lijkt; dat is het niet. Hoge prijzen voor elektriciteit zijn de ondergrond voor een uitrol van PV. Windmolens blijken moeilijk plaatsbaar in NL (dicht bevolkt, everbody's got a backyard).

Voor de goede orde, ik ben heel erg voor hernieuwbare energie en zelfs lid van de Windvogel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 07:48:
Ze doen dit in samenwerking met Anode, maar zonder goedkeuring van de Belastingdienst.
Het mag nog niet. Kan ik toch niet heel handig vinden. Denk even aan het initiatief van Samson onlangs.
Die is ook afgestemd, dus de kans dat hier een stokje voor wordt gestoken is levensgroot.
Ik heb jouw reactie doorgemaild naar de contactpersoon van de Windvogel die over zelflevering gaat met de vraag wat hij van de opmerking denkt. Ik laat weten wat hij terugbericht. Dat van de belastingdienst wist ik niet.
Ondanks dat het aardig lijkt; dat is het niet. Hoge prijzen voor elektriciteit zijn de ondergrond voor een uitrol van PV. Windmolens blijken moeilijk plaatsbaar in NL (dicht bevolkt, everbody's got a backyard).
Als ik het goed begrijp blijft de kWh-prijs even hoog, maar wordt het prijsverschil bijgestort in je lening aan de Windvogel. Twee voordelen: je krijgt meer uitkering en de Windvogel heeft meer geld in kas om windturbines te plaatsen (of, helaas, realistischer, meer geld om de rechtszaken tegen de nimbies te voeren).
Voor de goede orde, ik ben heel erg voor hernieuwbare energie en zelfs lid van de Windvogel.
Goed zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 20:10
http://www.photon.de/news...=Praxis&pub=1&parent=3249

Vooral de laatste twee alinea's. Ze laten een complete installatie aanleggen inclusief netaansluiting voor €1.700,- per kW! En ze hebben het over "kristalline Module, und nicht mal schlechte" voor slechts €0,99. Daar kan de Nederlandse markt nog wel wat van leren volgens mij. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
pcmadman schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 09:21:

Vooral de laatste twee alinea's. Ze laten een complete installatie aanleggen inclusief netaansluiting voor €1.700,- per kW! En ze hebben het over "kristalline Module, und nicht mal schlechte" voor slechts €0,99. Daar kan de Nederlandse markt nog wel wat van leren volgens mij. :D
maar de duitsers willen niet de nederlandse markt bedienen (zoals met de keukens) of kan dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en dat is opmerkelijk omdat het kabinet heeft besloten de vrijstelling van importbelasting op kolen te handhaven.
kamervraag van 20 december 2010 :
Bent u bereid vooruitlopend daarop alle steunmaatregelen aan bedrijven die kolen inkopen bij Drummond, te beëindigen, inclusief subsidies voor CO2-opslag en alle belastingkortingen?

Antwoord:

Nee, daartoe ben ik niet bereid. Zowel subsidies als belastingkortingen hebben generieke werking. Daarnaast voorziet de belastingwetgeving niet in een dergelijke selectieve behandeling. Overigens wil ik benadrukken dat de vigerende inputvrijstelling voor kolen die worden gebruikt in kolencentrales door mij niet wordt gezien als steunmaatregel. Omdat de output van centrales – de elektriciteit – onderhevig is aan heffing van energiebelasting wordt de inputvrijstelling toegepast: deze dient dus om dubbele heffing van belasting te vermijden.
en zo creer je ongehoorzaamheid.
wat gestimuleerd moet worden geef je vrijstelling, kijk maar naar de aygo-c1-1007,
ik vind de geloofwaardigheid van overheidsinstanties dan ook sterk dalende
practice what you preach.
Windmolens blijken moeilijk plaatsbaar in NL (dicht bevolkt, everbody's got a backyard).
en voor fossiele gasopslagen (bergermeer) zijn er ook weer andere regels, mijn backyard ... daarin zijn 6 gemeenteraden aan de kant geschoven, en werd het gas al geinjecteerd voordat er een vergunning was, en vandaag is de druk hoger dan de vergunning.
de wetgever doet verder helemaal niets, terwijl bescherming de plicht is van alle instanties.
voor 50 vrije kWhtjes van boer aan burger gaat men ineens spastisch doen....

het is taqa trouwens die de boel exploiteert, lekker tentje is dat :
http://www.modernghana.co...govt-officials-ceo-c.html

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2011 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 09:19:
[...]

Ik heb jouw reactie doorgemaild naar de contactpersoon van de Windvogel die over zelflevering gaat met de vraag wat hij van de opmerking denkt. Ik laat weten wat hij terugbericht. Dat van de belastingdienst wist ik niet.

Goed zo ;)
Dat was heel recent overigens:

"Het amendement in de Crisis en Herstelwet van Diederik Samsom dat zelflevering mogelijk moet maken is vanavond verworpen met 76 stemmen tegen 74." d.d. 14 juni 2011

Voor de goede orde, een akkoord van de Belastingdienst is iets anders dan dat men nog niet een bezwaar heeft gehoord van de Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onbescheiden vraagje: mag ik dat zipje ook hebben?
ja, maar ik geef hem nog niet, deze is gebaseert op 2.17 beta, 20110501.5
en die verloopt over 2 weken.
als er dan een release komt zet ik hem hier wel neer,
dit webinterface werkt niet op de 2.16 release versie.

2.17 heeft eindelijk real time grafieken van alle pluggen,
2.16 wilde nog wel eens achterlopen, en later de boel inhalen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2011 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 09:47:
ik vind de geloofwaardigheid van overheidsinstanties dan ook sterk dalende
Straks worden het nog neggies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mijn gemeente heeft al 1,3 miljoen eur gemist op de begroting,
en nu nog een strop van ca 5,5 miljoen eur.
Gemeente denkt even de gaten te dichten met geld van de verkoop van Essent-belang aan RWE (ca. €11,6 miljoen !!!!)

zucht....daar gaat weer een smak publiek geld over boord

ik zal vragen of men anders maar eens in energieparken gaat investeren: duurzaam en geheid rendement...

misschien iets voor Windvogel als case voor lokale zelflevering ;)

Ik heb zojuist Windvogel al een informatief berichtje gestuurd :)

[ Voor 15% gewijzigd door NielsTn op 17-06-2011 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 09:19:
[...]

<KNIP>
Ik dacht op New Energy TV een interview ooit eens gezien te hebben met de voorzitter van de Windvogel dat dit een burgelijke ongehoorzaamheids proef zou gaan worden.

Aha gevonden New Energy interview Windvogel

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 09:47:
[...]

en voor fossiele gasopslagen (bergermeer) zijn er ook weer andere regels, mijn backyard ... daarin zijn 6 gemeenteraden aan de kant geschoven, en werd het gas al geinjecteerd voordat er een vergunning was, en vandaag is de druk hoger dan de vergunning.
de wetgever doet verder helemaal niets, terwijl bescherming de plicht is van alle instanties.
voor 50 vrije kWhtjes van boer aan burger gaat men ineens spastisch doen....

het is taqa trouwens die de boel exploiteert, lekker tentje is dat :
http://www.modernghana.co...govt-officials-ceo-c.html
Taqa komt uit Abu Dhabi, ze zijn hun olie gelden aan het omzetten door het opkopen van kleine afdelingen van grote olie concerns, ik geloof dat de gasopslag (techniek, ondersteuning enz) van BP kwam, een paar jaar geleden een presentatie gehad van 1 van hun ICT mensen (in 1 maand alles van ICT los van het moederconcern) in het kader van International Business School en cultuur verschillen
Als je dan van PDI enz een analise maakt dan weet waarom het soms in andere landen zo werkt.

Tja omkopen om te kunnen werken in bepaald landen......
Zullen we een lijstje maken......
Shell, Exxon, Petronas, AGIP, Total enz enz enz.

Maar wat dacht je van TNT post?
Ooit een lezing gehad van de directeur van .... (enfin die de lijst samenstelt voor top 100 meest frauduleuze landen) hij gaf aan dat hij voor advies was ingehuurd door TNT om te kijken of men in een bepaald land aan de slag kon gaan en men dan "deze kosten" kon boeken om sneller door de douane te komen aldaar........
TNT heeft er maar vanaf gezien in dat land verder te ontwikkelen (ze waren er al wel actief)

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 17-06-2011 11:47 . Reden: Typo ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dit is de reactie van de Windvogel:
dit is ons standpunt
Kan zelflevering volgens de wet?
De wet zegt niets over zelflevering. En als de wet niets zegt dan kan het. Nu kan de wetgever, de regering, de wet veranderen en zelflevering net zo gaan behandelen als de levering van fossiele energie. Dat zou vreemd zijn want de overheid wil ook graag dat iedereen meer duurzame energie gebruikt.

Het ligt dus voor de hand dat de overheid het gebruik van duurzame energie middels zelflevering stimuleert. Zelflevering onmogelijk maken door de wet aan te passen zou betekenen dat de overheid goedwillende burgers die de overheidsdoelstellingen nastreven bestraft in plaats van beloond. Terwijl diezelfde overheid oogluikend allerlei zaken gedoogd die ze niet wil. De omgekeerde wereld!

Wij vinden het hoogst onwaarschijnlijk dat de overheid zo met haar goedwillende burgers omgaat.

Verminderde belastingopbrengst
Natuurlijk is er sprake van minder belastingopbrengst bij zelflevering.
Daar staat tegenover dat we ook geen subsidie meer willen vragen. Als je die twee zaken tegen elkaar wegstreept blijft er misschien een klein voordeel voor de burger over. Maar diezelfde burger moet sowieso alles betalen.

Dus ook de 7 miljard euro die als totale energiesubsidie wordt verstrekt. Door het verschil in belastingopbrengst en subsidie te verrekenen met die 7 miljard euro wordt de totale energiesubsidie misschien iets lager, maar het blijft nog steeds enorm veel meer dan de burgers krijgen.

Wij zijn van mening dat wanneer de burgers zelf hun duurzame energie regelen, de subsidie die voor hetzelfde doel aan derden wordt verstrekt, eerst ten goede moet komen aan de burgers!

Dus zijn we begonnen en rekenen minimaal op een Nederlandse gedoog houding van de overheid.
(Voorzichtigheidshalve gaat de niet betaalde energiebelasring in een fonds zolang geen duidelijkheid is verschaft).
Je moet eens wat afdwingen vinden we

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:59
Gasschuif schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 22:37:
[...]

Eric, dat ziet er zeer goed uit, de complimenten _/-\o_ Helder verhaal ook, mijn dank daarvoor

Ik ga mij daar ook es in verdiepen, en inderdaad ook mijn ervaring is dat plugwise binnen 1% zit, een zeer goede meting dus.
Ik ben zeker van de high tech, maar heb ook wel "iets" met de lowtech en "vintage". :9 Onderaraande kW meter dus gescored op marktplaats, en een beetje omgebouwd. Komt binnenkort op mijn meetpaneeltje.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik heb overwogen dit in de gang op de meterkast te plaatsen.
het hoeft niet exact te zijn, gewoon een leuke indicatie.
Nou liep ik al snel tegen shunts aan waar ik niet uit kwam (voor een leuke prijs)
Geinig om te zien dat jij het al voor elkaar hebt :)

Heb je nu zelf plakletters op het display geplakt en hoe ijk je zoiets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk om te lezen dat de Eco-Logisch tegoedbonnen goed zijn aangekomen.
Was een hele klus om alle enveloppen te vullen en te beplakken. Maar wanner doe je dat nog, een ouderwetse mailing!

Woensdag is trouwens ook een update van de duurzameburen site online gegaan die meer interactiviteit biedt.
Ook de vergelijkingsmodule is een stuk leuker geworden.

groet, Markus (coördinator duurzameburen.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 22:32
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 12:03:
Leuk om te lezen dat de Eco-Logisch tegoedbonnen goed zijn aangekomen.
Was een hele klus om alle enveloppen te vullen en te beplakken. Maar wanner doe je dat nog, een ouderwetse mailing!

Woensdag is trouwens ook een update van de duurzameburen site online gegaan die meer interactiviteit biedt.
Ook de vergelijkingsmodule is een stuk leuker geworden.

groet, Markus (coördinator duurzameburen.nl)
Spam? -O-

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Hoe bedoel u?
-niet commerciele site
-bundelen van duurzame kennis & ervaring (zoiets als dit forum).

wat mij betreft, geen spam en blijft wat mij betreft ongewijzigd staan.
just my 2 cents.
en als je het niet leuk vind, doe je een topic report.

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 17-06-2011 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Laatst online: 14:25
http://www.gelderlander.n...-langs-A12-bij-Arnhem.ece

Mogelijk zonnepanelen op een afvalberg bij Arnhem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic101
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 11:58
Ik heb groene stroom. Daar ik wil dat de vraag naar groene stroom stijgt om het aanbod te stimuleren en de vraaag naar grijze stroom te ontmoedigen nodig ik iedereen die groene stroom heeft uit om onzuinig om te springen met het verbuik. Neem geen spaarlampen, laat de lampen altijd aan, ook wanneer je een ruimte voor enige tijd verlaat. Neem een computer die veel stroom consumeert en laat deze 24/7 aan staan. Doe zo goed mogelijk je best om de daadwerkelijke vraag naar groene stroom te maximaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

mystic101 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 13:02:
Ik heb groene stroom. Daar ik wil dat de vraag naar groene stroom stijgt om het aanbod te stimuleren en de vraaag naar grijze stroom te ontmoedigen nodig ik iedereen die groene stroom heeft uit om onzuinig om te springen met het verbuik. Neem geen spaarlampen, laat de lampen altijd aan, ook wanneer je een ruimte voor enige tijd verlaat. Neem een computer die veel stroom consumeert en laat deze 24/7 aan staan. Doe zo goed mogelijk je best om de daadwerkelijke vraag naar groene stroom te maximaliseren.
:+ Ik denk dat het iets duurzamer is om gewoon meer mensen (familie, vrienden kennissen) te overtuigen om op groene stroom over te stappen. Het meerverbruik kun je natuurlijk ook uitsparen en investeren in zonnepanelen. Weet je tenminste dat het echt groen is.

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 17-06-2011 13:20 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Hij is leuk! :) Al ben ik van mening dat de energie die je niet verbruikt echt duurzaam en schoon is en dat groene stroom zeker niet "vervuilingvrij" en duurzaam is (bijvoorbeeld stoken chipwood, andere biomassa en -gassen). Wel een leuk statement....aanbod van minder schadelijke energiebronnen stimuleren door de vraag te vergroten...al zal het in de praktijk alleen mogelijk zijn binnen je brainwave :)

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Welkom op GoT, mystic101. Een bijzondere eerste post. Meen je de dingen die je zegt serieus? Wat jij voorstelt vergroot nl. niet alleen de vraag naar groene stroom, maar ook naar fossiele stroom. Sterker nog, het zorgt er voor dat het aandeel groene stroom in de mix af zal nemen omdat zowel fossiele als groene capaciteit bijgebouwd zal worden.

Slecht idee dus. Ben je bekend met het begrip trias energetica? Google daar maar eens naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:17
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 10:24:
[...]

ja, maar ik geef hem nog niet, deze is gebaseert op 2.17 beta, 20110501.5
en die verloopt over 2 weken.
als er dan een release komt zet ik hem hier wel neer,
dit webinterface werkt niet op de 2.16 release versie.

2.17 heeft eindelijk real time grafieken van alle pluggen,
2.16 wilde nog wel eens achterlopen, en later de boel inhalen.
Ik gebruik die beta inderdaad ook al (URL al van dit topic afgehaald onlangs). Versie 2.17 is een hele verbetering ten opzichte van 2.16. Ik ben ook benieuwd naar de releaseversie.

Die paar weken tot release kan ik nog wel wachten ;)

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hihi, dit deed mij sterk denken aan een column die ik precies 10 jaar geleden al eens heb geschreven naar aanleiding van mijn toenmalige overstap naar Nuon natuurstroom (bestaat allang niet meer, natuurstroom is namelijk vrij moeilijk op te wekken met kolencentrales).

Stukje daaruit:
Groene stroom dus. Een prettig idee: Als ik ’s avonds wat meer lampen aanzet (dit hoeven geen spaarlampen meer te zijn, want de stroom is toch groen), dan is dat goed voor het milieu. Sterker nog, hoe meer stroom ik verbruik, hoe eerder de leveranciers gedwongen worden om een groter gedeelte van de geleverde elektriciteit ‘groen’ te gaan produceren. Dus als jullie nou binnenkort toevallig eens midden in de nacht voor ons huis langs komen rijden, dan hoeven jullie je niet te verbazen dat alle lichten op volle sterkte branden, de koelkast wijd open staat, en de elektrische grasmaaier en heggenschaar in de tuin achter het huis met maximaal toerental staan te draaien. Investeren in een schonere toekomst. Geen speld tussen te krijgen.
Ik hoop wel dat je de korreltjes zout op de juiste plekken weet te leggen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Woodski schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 12:02:
[...]

Ik heb overwogen dit in de gang op de meterkast te plaatsen.
het hoeft niet exact te zijn, gewoon een leuke indicatie.
Nou liep ik al snel tegen shunts aan waar ik niet uit kwam (voor een leuke prijs)
Geinig om te zien dat jij het al voor elkaar hebt :)

Heb je nu zelf plakletters op het display geplakt en hoe ijk je zoiets ?
Een watt meter heeft een spanning spoel die je moet aanpassen naar maximale netspanning, in mijn geval 250 VAC. Dit doe ik met een klein ringkerntrafotje van 1,6 VA. 230/12/12 V De secundaire spanning is dan een dikke 27 V (open klem) Met de bekende spoelweerstand is nu de instelbare serie weerstand te berekenen. met deze trimpot kun je de meter ijken. In mijn geval c.a. 300 ohm. De nomoinal spoelspanning van de meter is 25 VAC
Als ik op vakantie ga schakel ik de trafo uit (0,6 VA ijzerverliezen) De spanningspoel staat dus op een omlaaggetransfotmeerde netspanning, met in serie een ijk potentiometer van c.a. 300 ohm.

De weerstand van de stroomspoel kum je eenvoudig bepalen door er b.v. 2A DC door te sturen met een stroombron. In serie met de spoel een goede Fluke Amp. meter ter controle Meet nu de mV over de spoel, en reken dit om naar 5A vollaststroom. Dit is de nominale spanning over de stroomspoel bij 5 A vollast.
Bepaal de stroom door de shunt, b.v. 10 A, en reken dan de shunt weerstand uit. maak deze van constantaandraad van bv 1mm dikte en soldeer daar de kabelschoentjes aan. slijp met een dremel tol oid de shunt op de goede waarde, zodat bij 10 A stroom doorgang de mV hetzelfde zijn als bij 5 A door de stroomspoel.
De totale vollast stroom is dan 5+10=15 A
Het totale vermogen op volle schaal is dan 15*250 =3,75 kW. Dit de vollast schaal waarde
De totale stroom loopt dus door de parallel schakeling van shunt en stroomspoel.

Note: De oorspronkelijke schaalwaarde van de meter was 20 kW, en met 750*25 levert dit 18,750 kW er zit dus een factor tussen.(0,9375) Dit is de schaalconstante.

Van de schaal zelf heb ik de oude cijfers weggelakt, en er nieuwe overheen geplakt.(plakletters koop je in de betere kantoorwinkel)
Als de meter op mijn bordje zit kan ik hem met het trimpotje aan de onderzijde in hetspanningsspoel circuit ijken op de DIN EM 11, die zit binnen 1% afwijking. Ik heb de stroomshunt behoorlijk nauwkeurig op weerstand geslepen met een oplossend vermogen van de meter van 0,1 mV. Als hij erop zit plaats ik nog een foto van het geheel.

[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 17-06-2011 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Dat ding kan ik zowat aanraken vanaf m'n werk
Mogelijk dat bedrijven op het terrein de stroom gaan afnemen
Lijkt me logisch gezien het feit dat er maar een net is.
Kan ook zomaar dat iemand verder z'n wasmachine erop laat draaien.

[ Voor 23% gewijzigd door Woodski op 17-06-2011 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gasschuif schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 13:55:
Een watt meter heeft een spanning spoel die je moet aanpassen naar maximale netspanning, in mijn geval 250 VAC. Dit doe ik met een klein ringkerntrafotje van 1,6 VA. 230/12/12 V De secundaire spanning is dan een dikke 27 V (open klem) Met de bekende spoelweerstand is nu de instelbare serie weerstand te berekenen. met deze trimpot kun je de meter ijken. In mijn geval c.a. 300 ohm. De nomoinal spoelspanning van de meter is 25 VAC
Dus de meter meet kVA en niet kW? Ik neem altijd maar aan dat zonnestroomomvormers een cos phi van 1 genereren, maar ik weet dat niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Gasschuif schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 13:55:
[...]

Als ik op vakantie ga schakel ik de trafo uit (0,6 VA ijzerverliezen)

De weerstand van de stroomspoel kum je eenvoudig bepalen door er b.v. 2A DC door te sturen met een stroombron. In serie met de spoel een goede Fluke Amp. meter ter controle Meet nu de mV over de spoel, en reken dit om naar 5A vollaststroom. Dit is de nominale spanning over de stroomspoel bij 5 A vollast.
Bepaal de stroom door de shunt, b.v. 10 A, en reken dan de shunt weerstand uit. maak deze van constantaandraad van 1mm dikte en soldeer daar de kabelschoentjes aan. slijp met een dremel tol oid de shunt op de goede waarde, zodat bij 10 A stroom doorgang de mV hetzelfde zijn als bij 5 A door de stroomspoel.
De totale vollast stroom is dan 5+10=15 A
Het totale vermogen op volle schaal is dan 15*250 =3,75 kW. Dit de vollast schaal waarde

Note: De oorspronkelijke schaalwaarde van de meter was 20 kW, en met 750*25 levert dit 18,750 kW er zit dus een factor tussen.(0,9375)
Het stukje draad in het midden is dus je shunt, right ?
Voedingsdraad is dus de dikke bruine en de dikke zwarte.

En die paar millivolt over deze shunt krik je met een trafo op naar een spanning tegen de 30 volt
Voeding via dat dunne bruine draadje. Daarna ben ik het kwijt :)
Heb je een schema hiervan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 11:46:
[...]

Dit is de reactie van de Windvogel:

[...]
Ze leggen het niet voor aan de Belastingdienst.. juist omdat ze wel weten dat ze geen akkoord krijgen.

Is dit slim...... ? Denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

JeroenH schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 14:00:
Dus de meter meet kVA en niet kW?
Nee. De meter meet het effectieve vermogen. Alleen de stroom die in fase loopt met de spanning levert een koppel op de as van de meter. Dit zorgt (in combinatie met een veer) voor de juiste meteruitslag.
Ik neem altijd maar aan dat zonnestroomomvormers een cos phi van 1 genereren, maar ik weet dat niet zeker.
Ik weet zeker van niet. De cos phi van een Steca500 zakt onder de 100W al heel gauw richting 0. :|

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

harold65 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 15:20:
[...]

Nee. De meter meet het effectieve vermogen. Alleen de stroom die in fase loopt met de spanning levert een koppel op de as van de meter. Dit zorgt (in combinatie met een veer) voor de juiste meteruitslag.

[...]

Ik weet zeker van niet. De cos phi van een Steca500 zakt onder de 100W al heel gauw richting 0. :|
Dat kan ik beamen, op vollast is de cos phi 0,95 en naarmate het vermogen afgegeven door de steca's zakt wordt de cos phi kleiner, dus meer blindvermogen. In de nachtsituatie trekken mijn 7 stuks 1,05 A blindstroom uit het net.
Mijn oude kWh meter reageerde daar niet op, maar sinds 15.00h vandaag zit er een nieuwe. ik zal er zo een foto van de meter bij plakken.

Ik heb net de tellerstanden van de DIN EM 11 opgenomen, sinds de inbedrijfstelling in 2009:

4386 kW en 3443 kvar. Het is echter zeer moeilijk hier een soort gemiddelde cos phi van te bereken vanwege de nachtsituatie. Deze kvar opgenomen in de nacht moet je van de tellerstand aftrekken, maar ik weet niet hoeveel dit is.

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 17-06-2011 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Woodski schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 14:21:
[...]

Het stukje draad in het midden is dus je shunt, right ?
Voedingsdraad is dus de dikke bruine en de dikke zwarte.

En die paar millivolt over deze shunt krik je met een trafo op naar een spanning tegen de 30 volt
Voeding via dat dunne bruine draadje. Daarna ben ik het kwijt :)
Heb je een schema hiervan ?
Vanwege de Stedin meneer (zojuist vertrokken) heb ik mijn verhaal nog even afgemaakt en ietsje aangepast, lees het aub nog eens door, zijn er dan nog vragen dan hoor ik het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Gasschuif schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 15:45:
[...]

Dat kan ik beamen, op vollast is de cos phi 0,95 en naarmate het vermogen afgegeven door de steca's zakt wordt de cos phi kleiner, dus meer blindvermogen. In de nachtsituatie trekken mijn 7 stuks 1,05 A blindstroom uit het net.
Mijn oude kWh meter reageerde daar niet op, maar sinds 15.00h vandaag zit er een nieuwe. ik zal er zo een foto van de meter bij plakken.
Ik heb daar als leek wel een aantal vragen over.

Ik heb 2 Steca's en ik heb altijd begrepen dat ze 's nachts geen stroom gebruikten. Of is dat inderdaad zo en is "blindstroom" geen stroom die mijn ferrarismeter registreert?
En wat is het na-/voordeel van een lage cos phi?
Mijn Crestameter toont ook ergens een "Power factor". Is dat misschien die bewuste cos phi?

Zou je me dat in Jip-en-Janneke-taal uit willen leggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Klaver 4 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 16:04:

Stel je voor dat Jip en Janneke samen op een fiets zitten. Jip bedient de linker trapper, Janneke de rechter.
Als ze het goed doen en precies om de beurt trappen, gaan ze vooruit. In dat geval is de "power factor" 1 want alle energie wordt omgezet in beweging.
Als ze het niet goed doen dan werken ze elkaar juist tegen en komen ze niet vooruit. Telkens als Jip trapt duwt hij Janneke omhoog en andersom. De energie gaat dus steeds heen en weer tussen Jip en Janneke maar wordt niet omgezet in beweging (de meter staat stil, power factor = cos phi = 0). Uiteraard kunnen Jip en Janneke ook een beetje uit fase trappen :)
Natuurlijk is dit geen 100% vergelijking maar misschien krijg je zo een idee.
Of is dat inderdaad zo en is "blindstroom" geen stroom die mijn ferrarismeter registreert?
Klopt.
Je moet een fiets kopen met dikkere lagers omdat deze zwaarder belast worden bij een lage power factor.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:30

grimson

domeingrommer

Klaver 4 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 16:04:
[...]

Ik heb daar als leek wel een aantal vragen over.

Ik heb 2 Steca's en ik heb altijd begrepen dat ze 's nachts geen stroom gebruikten. Of is dat inderdaad zo en is "blindstroom" geen stroom die mijn ferrarismeter registreert?
Mijn Crestameter toont ook ergens een "Power factor". Is dat misschien die bewuste cos phi?

Hier dezelfde situatie en gisteren 'toevallig' een Plugwise Circle aangesloten op de Steca's wat tot mijn verbazing s'nachts een 'opbrengst' registreerde.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
grimson schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 16:26:
Hier dezelfde situatie en gisteren 'toevallig' een Plugwise Circle aangesloten op de Steca's wat tot mijn verbazing s'nachts een 'opbrengst' registreerde.
Het mooie van de plugwise pluggen is dat je schakelschema's in kunt stellen waarmee je de omvormers 's nachts uit kunt zetten. Dat doe ik mijn Steca 300's ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

JeroenH schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 16:39:
[...]
Het mooie van de plugwise pluggen is dat je schakelschema's in kunt stellen waarmee je de omvormers 's nachts uit kunt zetten. Dat doe ik mijn Steca 300's ook.
Dat doe je dus om "zuivere" grafieken te krijgen, want ik heb net bevestigd gekregen dat ze 's nachts inderdaad geen stroom gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 20:10
@Klaver 4:
Je draait het precies om: Wel stroom maar geen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

harold65 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 16:25:
[...]

Stel je voor dat Jip en Janneke samen op een fiets zitten. Jip bedient de linker trapper, Janneke de rechter.
Als ze het goed doen en precies om de beurt trappen, gaan ze vooruit. In dat geval is de "power factor" 1 want alle energie wordt omgezet in beweging.
Als ze het niet goed doen dan werken ze elkaar juist tegen en komen ze niet vooruit. Telkens als Jip trapt duwt hij Janneke omhoog en andersom. De energie gaat dus steeds heen en weer tussen Jip en Janneke maar wordt niet omgezet in beweging (de meter staat stil, power factor = cos phi = 0). Uiteraard kunnen Jip en Janneke ook een beetje uit fase trappen :)
Natuurlijk is dit geen 100% vergelijking maar misschien krijg je zo een idee.

[...]
Klopt.

[...]
Je moet een fiets kopen met dikkere lagers omdat deze zwaarder belast worden bij een lage power factor.
Dat heb je mooi uitgelegd. Begin het te begrijpen.

Nu alleen die lagers nog. Bedoel je daarmee dat de Steca's bij weinig instraling het moeilijker hebben en dus een lager rendement hebben + onevenredig meer warmte produceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Klaver 4 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 16:43:
Dat doe je dus om "zuivere" grafieken te krijgen, want ik heb net bevestigd gekregen dat ze 's nachts inderdaad geen stroom gebruiken...
En toch ben ik er vrij zeker van dat de plugwise pluggen goed om kunnen gaan met een cos phi anders dan 1. Ik heb wel eens wat 'rare' apparaten (spaarlampen, schakelende voeding, koelkast) vergeleken in plugwise en in mijn Conrad meter (die cos phi kan meten, en dus ook VA en W afzonderlijk) en de plugwise plug meette keurig Watt en geen VA.

Als een plugwise plug verbruik aangeeft zou ik er maar van uitgaan dat er ook verbruik is, ze zijn behoorlijk nauwkeurig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

JeroenH schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 16:46:
[...]

Als een plugwise plug verbruik aangeeft zou ik er maar van uitgaan dat er ook verbruik is, ze zijn behoorlijk nauwkeurig...
Maar nu begrijp ik nog niet waarom je ze dan 's nachts uitschakelt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

pcmadman schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 09:21:

Nee hoor. Yingli / SMA (groot) leg ik neer voor < 2,00. Pak je een goedkoper merk (JA Solar, maar wel slappe zooi), zit je 20 cent lager. Pak je een B-merk OEM flabberpaneel met een goedkopere omvormer (geen SMA), zit je op 1,70. Goedkope offertes neerleggen is een eitje. Goede prijs/kwaliteit leveren is wat anders.

Om het topic wat blauwer te maken (na al dat groen.. ;) ):

11x Suntech 210Wp op SB2000 HF met Sunny Beam:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-NTno0lrJm7A/TftmwIDjAuI/AAAAAAAAKzI/ZtLx6g4LkY4/s800/P1070530%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-qjSKEL0jTPU/TftmsbeknAI/AAAAAAAAKyo/xRzk3jfizz0/s512/P1070531%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-Vpm7ufBg59o/TftmuoEtHJI/AAAAAAAAKy0/8kGsbwt55is/s800/P1070541%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-gahI4o7xKXk/Tftmv-byadI/AAAAAAAAKy8/oJMiya_eFQQ/s800/P1070544%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-7Be16_E4IOQ/TftmwzjH7XI/AAAAAAAAKzA/UJbnD9spMks/s640/P1070548%252520%252528Large%252529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-MzKnq4pz9nI/TftmyQIlZCI/AAAAAAAAKzE/kuNHRObwsUk/s640/P1070546%252520%252528Large%252529.JPG

Zonder subsidie geplaatst.

[ Voor 39% gewijzigd door SunshineCompany op 17-06-2011 16:57 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Klaver 4 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 16:50:
Maar nu begrijp ik nog niet waarom je ze dan 's nachts uitschakelt :?
Omdat de Steca's dus vrijwel zeker wel enig sluipverbruik hebben en dat maakt het dus waard ze uit te schakelen als ze toch achter een Plugwise plug zitten. Ik weet niet meer hoeveel het is, ik meen iets van 1 of 2 Watt, maar ik heb drie omvormers.... zeg 50% van de tijd sluipverbruik... 7kWh opwek wat opgaat aan niets. Maar de plugwise pluggen hebben ook eigenverbruik, zullen sommige mensen zeggen. Klopt, maar die loggen ook nog. Netto opbrengst van 's nachts uitschakelen? Wie het week mag het zeggen, maar de functie is er dus waarom niet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 16:55:
[...]

Omdat de Steca's dus vrijwel zeker wel enig sluipverbruik hebben en dat maakt het dus waard ze uit te schakelen als ze toch achter een Plugwise plug zitten. Ik weet niet meer hoeveel het is, ik meen iets van 1 of 2 Watt, maar ik heb drie omvormers.... zeg 50% van de tijd sluipverbruik... 7kWh opwek wat opgaat aan niets. Maar de plugwise pluggen hebben ook eigenverbruik, zullen sommige mensen zeggen. Klopt, maar die loggen ook nog. Netto opbrengst van 's nachts uitschakelen? Wie het week mag het zeggen, maar de functie is er dus waarom niet gebruiken?
1 of 2 Watt is volgens mij rijkelijk afgerond naar boven. Ik heb even mijn Plugwise uurcijfers over 2010 erbij gepakt, en de Steca's laten ieder per nachtelijk uur een verbruik zien van 0,0001 kWh. Dus 0,1W sluipverbruik.

Dat is op jaarbasis ook bijna een halve kWh per omvormer. In mijn geval dus 1,5 kWh maximaal per jaar. Hm, zal ik toch ook maar een schakelschemaatje inzetten? Ik ben alleen bang dat hij een keertje 'vergeet' aan te schakelen en dan ben ik al heel gauw meer dan die 1,5 kWh opbrengst kwijt. Nog even los van het feit dat de Plugwise plugjes zelf meer 'sluip'verbruik hebben dan de Steca's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 17:00:
1 of 2 Watt is volgens mij rijkelijk afgerond naar boven. Ik heb even mijn Plugwise uurcijfers over 2010 erbij gepakt, en de Steca's laten ieder per nachtelijk uur een verbruik zien van 0,0001 kWh. Dus 0,1W sluipverbruik.
Ik zal het nog eens meten, het is alweer een jaar of twee geleden dat ik het gemeten heb.
Dat is op jaarbasis ook bijna een halve kWh per omvormer. In mijn geval dus 1,5 kWh maximaal per jaar. Hm, zal ik toch ook maar een schakelschemaatje inzetten? Ik ben alleen bang dat hij een keertje 'vergeet' aan te schakelen en dan ben ik al heel gauw meer dan die 1,5 kWh opbrengst kwijt.
Dat is mij nog nooit gebeurd. Ik hoor elke dag vanuit mijn bed op de ingestelde tijd keurig een serie klikjes van de zolder en de bovenverdieping komen.
Nog even los van het feit dat de Plugwise plugjes zelf meer 'sluip'verbruik hebben dan de Steca's.
Dat is waar. Als je ze alleen voor de schakelschema's installeert zou het dus zinloos zijn. Maar het loggen is me wel 0,5W per plug waard. Dat is nog altijd (veel!) minder dan een servertje draaien, zoals sommige mensen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

JeroenH schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 16:55:
[...]

Vanmiddag is de nieuwe kWh meter in de meterkast gemonteerd. Gelijk even op mijn energy analiser gekeken om te zien hoe de 7 steca's draaien. Buiten zwaar bewolkt
watt vermogen 140 W
reacrief vermogen 360 VAR
cos phi 0,38
stroom 1,6 A
Netspanning 228 V
netfreq. 50 Hz

Te berekenen valt de watt stroom: Deze is 140/228=0,61A. De hoek tussen spanning en stroom is ongeveer 68 graden. De blindstroom is ongeveer 1,5 A. Uit mijn metingen door de dag blijkt dat naarmate het vermogen daalt de fase verschuiving steeds groter wordt. De kWh meter draait echter alleen op de watt stroom. Op pure blindstroom blijft ie stilstaan (cos phi bij 90 graden is nul). Zoals eerder gezegd, op vollast is de cos phi groter dan 0,95 dit staat ook in de gebruiksaanwijzing, en is de fasecerschuiving dus gering, en verwaarloosbaar
.
Hoe de nieuwe meter gaat reageren weet ik niet, als het goed is U * I * cos phi, en telt ie vannacht niet door op de blindstroom van een dikke 1 A, zo ja dan maak ik een schakelschema voor de plugwise. Over het algemeen zijn energie maatschappijen niet blij met grote blindvermogens, ze geven wel warmte ontwikkeling in kabels en trafo's

oude meter ;w
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/7577/dsc03662bm.jpg

nieuwe meter :?
Afbeeldingslocatie: http://img824.imageshack.us/img824/3010/dsc03683l.jpg

de pijl staat naar links, dus terug leveren, ik mis hem nu al, mijn oude ferraris.
De knipperende led zegt veel minder dan de draaischijf. :-(

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 18-06-2011 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 15:05:
Ze leggen het niet voor aan de Belastingdienst.. juist omdat ze wel weten dat ze geen akkoord krijgen.

Is dit slim...... ? Denk het niet.
Het maakt niet echt uit wat de belastingdienst er van vind, deze moet enkel de wet uitvoeren.

Eigenlijk geeft de Windvogel je de mogelijkheid om te bepalen wat er met de door jouw betaalde energiebelasting gebeurt. Levenslang lid worden kost je 50 euro, als je naar het zelfleveringsmodel overstapt krijg je zoals gezegd 50 euro overstap korting.

Ik zeg doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 14:58
Iemand ervaringen met het bereik van Plugwise in de praktijk? Ik zit te denken aan een basis-set met 2 circles maar ik vrees dat ik met een laptopje rond moet gaan lopen om de circles uit te kunnen lezen als ik zo naar de specs ("5..10mtr") kijk.

Van mijn typische laptop-plek van een typische circle-plek is ˜10mtr (met 1 binnenmuurtje ertussen) en vanuit die circle naar de volgende circle is weer zo'n 10mtr (met 1 spouwmuur ertussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Leuk initiatief!

Paar leuke ideeën uitgevoerd, mijn complimenten

1. vergelijken van gas / electriciteit / water, in ranglijst (dus zien wat de potentie is! & competitie!)
2. p2p kennisoverdracht, lokaal, in je eigen gemeenschap, met minimale energiebehoefte!

Het is dat ik over 2 weken ga verhuizen, anders had ik er al op gestaan als 'duurzame buur'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ziezo.... de tweede regenton is in de tuin. Nog ff aansluiten.
Leuke afmetingen voor schappelijke prijzen in Duitsland :)
voor 210 liter rond vat met verhoging (voor de gieter), deksel en kraan: ca 30 eur :)
je kon ook nog 310 liter en ..... giganticus tampeloerus: 500 liter regenton scoren (die passen helaas lastig in de geleende auto....)

http://www.renewable-energy-now.org/2011/06/regenton-update/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Wat ik af en toe niet snap.

Meneer koopt particulier een zonnestroom systeem, 15000 EUR. Besparing / jaar, 1000 EUR. TVT: 15 jaar. Simpel. Ja, zegt meneer dan.. ik heb ook nog AFSCHRIJVING. Want over 10 jaar is het niets meer waard. Dat kost me dus 1500 EUR / jaar. Dus ik verdien het nooit terug. Ofzo. Een hersenkronkel waar ik niet bij kan. Hoe weerleg je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Afschrijving heb je zelf in de hand. Laat het hem gewoon in 15 jaar afschrijven? Alles wat het daarna nog oplevert is pure winst.
Pagina: 1 ... 87 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.