Beide.
Er lijkt geen grotere stroom te lopen dan dat de smeltveiligheid aan kan.
Met een smeltveiligheid van 10A maak je het iets veiliger. Maar. Stel je huis brandt af en de verzekeringsmaatschappij zoekt een handvat om niet uit te hoeven betalen.....
En begrijp ik uit de regels dat de huidige situatie (2 Stecagrids300) (is>500)
op die groep met de Combiketel ook illegaal is?
Waarom je het woord regels schuin drukt begrijp ik niet helemaal, maar het antwoord op je vraag is ja, dat mag niet. Illegaal is niet het juiste woord, de politie komt niet controleren of je groepen wel in orde zijn. Maar na een calamiteit (brand...) brengt een onderzoek van de brandweer dit soort zaken wel aan het licht.
Dat je die regels niet leuk of niet handig vindt is goed mogelijk, maar het is goed om te bedenken dat ze er zijn om jou (en je buren, en mij) te beschermen. Overtreed ze op eigen risico. Als je echt fair bent vertel je het je buren ook. En natuurlijk, de kans is klein dat er wat misgaat, heel klein zelfs. Maar de kans was ook klein dat een kerncentrale eerst getroffen werd door een aardbeving en vervolgens door een tsunami van een sterkte waarvoor hij niet ontworpen was......
Murphy heeft de nare gewoonte aan hele kleine kansen voldoende te hebben om toch ineens zijn kop op te steken. Wat nou als je
toevallig een slechte smeltveiligheid treft die niet bij 10 maar pas bij 20A verbreekt, en wat nou als
toevallig je ketel net zoveel kortsluiting maakt dat er 4000W gaat lopen en dit gebeurt
toevallig op een mooie zonnige dag rond 12:00. Als er dan
toevallig een stuk slecht draad is wat heet wordt en dat zet een gordijn in de fik.... Kijk maar eens Air Crash Investigation op Discovery, er zijn vliegtuigen neergestort vanwege minder waarschijnlijke toevalligheden dan dat. En ja, dit kan ook allemaal gebeuren bij een vrije groep. Maar dan heb jij je in ieder geval aan de regels gehouden, je verzekering keert uit en je kunt op zoek naar een ander huis of deze laten herbouwen. Heb je lopen rommelen... wel, hopelijk ontdekken ze het niet. Maar ik zou 'm knijpen. Als berooide dakloze is het toch lastig posten op het Tweakers-forum.
Zonnestroom in Nederland heeft het al niet makkelijk. Denk je niet dat het verstandig is om de zaken goed aan te pakken zodat je geen verkeerd voorbeeld geeft?
Ik heb ook flink wat kunst- en vliegwerk uit moeten halen om bij ons op zolder een groep volledig vrij te maken voor de zonnestroompanelen, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Geen gedonder in mijn huis.
[
Voor 17% gewijzigd door
JeroenH op 15-06-2011 01:36
]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant