Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.713 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
asvogel schreef op maandag 13 juni 2011 @ 18:00:
Die heffingskorting heeft alleen in naam te maken met energie. Geld is geld, verder niets.
Stel:

379 euro maal 7,39 miljoen Nederlandse gezinnen(=ongeveer aansluitingen op energie) = 2,8 miljard aan uitgekeerde heffingskorting op energie. Hmmm.
Als ze dat bedrag eens niet uitkeren en daarvoor in de plaats zonnepanelen aanschaffen, zeg 500 euro per paneel van 185Wp incl.installatie , dat zijn dan 5,6 miljoen panelen per jaar. Hmmm.

Krijgen we nog iets meer korting dan WWZ bij de Chinezen. 8)7

Leggen we snel Nederland vol met PV. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:14
en half Nederland die failliet is omdat ze 379 euro meer moeten ophoesten per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Meridiaan schreef op maandag 13 juni 2011 @ 18:47:
379 euro maal 7,39 miljoen Nederlandse gezinnen(=ongeveer aansluitingen op energie) = 2,8 miljard aan uitgekeerde heffingskorting op energie. Hmmm.
Als ze dat bedrag eens niet uitkeren en daarvoor in de plaats zonnepanelen aanschaffen, zeg 500 euro per paneel van 185Wp incl.installatie , dat zijn dan 5,6 miljoen panelen per jaar. Hmmm.
Dat is precies wat ik bedoel. Je kunt datzelfde sommetje doen met de huurtoeslag, de hypotheekrenteaftrek, de BTW op sokken of het budget voor ontwikkelingshulp. Geld is geld, en die 379 euro is gewoon geld dat je van de overheid krijgt en dat verrekend wordt met je energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonder pv is het in mindering gebracht op het totaal,
het totaal = betalen, geld kwijt
met pv en saldering op ~0 : bier kopen van de REB
het totaal = ontvangen, geld beschikbaar

ik zit onder 0 en de reb word voor mij cash, harde cash, direkt uit te geven,
misschien volgend jaar het hele forum maar eens 379 euro bier komen $uipen hier, (*)
dan is het voor iedereen duidelijk.
ik kan geen biertje drinken van de REB bij iemand die 2000kWh verbruikt.
simpeler kan ik het niet maken, leuker ook niet.

(*) solar cooled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:39

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2011 @ 19:34:

ik kan geen biertje drinken van de REB bij iemand die 2000kWh verbruikt.
simpeler kan ik het niet maken, leuker ook niet.

(*) solar cooled
Hier in Berkel en Rodenrijs -1000 kWh dit jaar. (affaire met Eneco nog lopend)

Dat biertje lijkt mij dus een heel goed plan :9

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 13-06-2011 20:05 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Gasschuif schreef op maandag 13 juni 2011 @ 19:59:
[...]

Hier in Berkel en Rodenrijs -1000 kWh dit jaar. (affaire met Eneco nog lopend)

Dat biertje lijkt mij dus een heel goed plan :9
Vandaag, om 11:30 uur na 2,5 mnd zonne-oogsten de eerste 1000kWh grens gepasseerd. Dat wordt inderdaad dik feesten. :+. Zet het solar-cooled bier maar klaar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Heeft iemand foto's van PV panelen op dakkapellen?

De dakkapel is 5 x2m, maar op ±5m hoogte, dus hij vangt aardig wat wind.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

rube schreef op maandag 13 juni 2011 @ 13:23:

Bevestiging: het lijkt een pannendak, maar dat is het niet. De "pannen" zijn grote platen in de vorm van dakpannen. Deze platen zijn bevestigd op tengels. De tengels hebben dezelfde afmetingen als standaard panlatten maar er kunnen geen standaard Click Fit haken gebruiken worden omdat er veel minder latten zijn als bij panlatten en deze niet achter de platen gehaakt kunnen worden.
Vraag: Hebben mensen of installateurs ervaring met dit zelfde soort daken en hoe zijn de panelen daar bevestigd? De familie wil (terecht) weten dat de panelen ook bij zware storm blijven liggen... :+
Is het een Stanacol dak? Daar heb ik wel ervaring mee. Hangt er alleen vanaf of het nieuwbouw of renovatie is. Zo te zien is dit nieuwbouw.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09 11:45
silvester6 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 19:17:
en half Nederland die failliet is omdat ze 379 euro meer moeten ophoesten per jaar
En daarna de overheid door de gedorven EB inkomsten :P

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:08
Sinds 21 juni 2006, de datum dat we onze eerste 555Wp zonnestroompanelen plaatsten, heeft onze groeiende installatie door de jaren heen tot vandaag 4860kWh opgeleverd. Uiteraard het grootste gedeelte er van in de laatste paar jaar, toen de installatie bijna vier keer zo groot was als dat eerste setje. De 5MWh rond gaan we niet halen voor 21 juni 2011 (5 jaar), maar een paar weken daarna verschijnt dat getal wel op de teller.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
SasJo schreef op maandag 13 juni 2011 @ 20:34:

De dakkapel is 5 x2m, maar op ±5m hoogte, dus hij vangt aardig wat wind.
vlak leggen de panelen, is goed om veel /langdurige opbrengst te krijgen (zie ook de ervaringen van EricPVT en de verklaring door o.a. Siderea.nl )
dus een graad of 15-20 ip 25-35?
scheelt in windvangen, en mogelijk dakbelasting.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zero_cool89 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 14:55:
Eindelijk een eigen set zonnepanelen op het dak. Het gaat om 2*240Wp Blackline panelen. Het dak staat zzo en heeft nooit last van schaduw. (op de foto gaat de zon bijna onder.)

[afbeelding]

Geen geadvanceerde afleesmethode maar gewoon een gereviseerde ferrarismeter van conrad samen met een steca 500. :
[afbeelding]

Ben benieuwd wat het gaat opleveren dit jaar.
Welke panelen van 240Wp zijn het? Ik ken er eerlijk gezegd geen die een Imp van om en nabij de 5 A hebben. In dat geval wordt namelijk alles boven de 5A afgeknepen door de Steca 500

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2011 @ 16:47:
uhm.....nou....
ik heb nu al 4 jaar 0 of minder verbruik, er valt dus niks te belasten, want ik nam netto niks na een jaar.
toch heb ik 4 jaar lang nu 1516 euro gekregen.
van het negatieve gebruik is ook het capaciteitstarief betaald.
waar ga ik dat geld dan plaatsen in een boekhouding ? toch niet buiten de energie rekening of tvt rekenmodellen ?
let op : ik heb het hier over ontvangen zekere bedragen, en niet de potentiele te ontvangen REB in de toekomst.

dit is misschien een mooie voor neanderthaler.
er is geen REB geheven, maar ik ontving het wel,
het lijken zo wel netto inkomsten.
Wat leuk dat je weer aan me denkt. :)
Op meta niveau hebben de teruggave en de EB wel iets met elkaar te maken, maar op micro niveau niet.
Dat je op micro niveau geld terugkrijgt heeft niets van doen met het feit dat je per saldo geen elektra hebt afgenomen.

Bij een bedrijf kun je boekhouden, als je dat zou willen (wie..?!) kun je dat ook als particulier doen.
Dan zou ik dat verantwoorden bij het kopje / kostensoort "Belastingen". Ik ga er vanuit dat er zat belastingen zijn die je nog wel betaald.

Voor je TVT is alleen de waarde van de ''bespaarde'' kWh van belang en dat is incl. EB en BTW. Prettig wat zonder EB en BTW is de waarde van de bespaarde kWh dramatisch lager en is de TVT enorm lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meridiaan schreef op maandag 13 juni 2011 @ 18:47:
[...]

Stel:

Krijgen we nog iets meer korting dan WWZ bij de Chinezen. 8)7

Leggen we snel Nederland vol met PV. :)
Het een en anders is al genoemd.
Deze nog niet: wel uitbetalen, maar de EB verhogen zodat een standaardgezin per saldo 379 extra betaald.

Dan hebben we veel duurdere stroom (circa 10 cent duurder per kWh) en kan de markt hier zelf op reageren door besparen en door opwekken (TVT periode wordt dan heel kort en dus aantrekkelijk voor PV panelen)

Wel jammer dan er dan zoveel mensen de WSPN zullen moeten opzoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Ik zie de staat er ook nog voor aan dat ze de REB verhogen met 5 ct zodat mensen nog zuiniger worden met stroom. en blind verhogen ze ook de REB terugaaf.
80% van de mensen weet niet eens dat ze 379 euro terug krijgen meeste leveranciers vermeld dit niet op de nota die thuis komt maar alleen op de site.

Door zo'n dergelijke verhoging hoeven ze meteen minder subsidie uit te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:06

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2011 @ 16:11:
[...]

google maar niet, want dan zie je ook dat nergens zo`n schip een haven in mag,
en er lange aanlegstijgers zijn zoals de arabieren ook doen, ver weg buitengaats. wij doen dat niet, wij doen het zo, vast goedkoper, betere tvt, en waarschijnlijk ook flink wat burgers genegeerd.

we zijn gellingen gewoonweg vergeten :
Wikipedia: Gasexplosie Gellingen
en vwb japan hebben we amnesia.
volgens mij zie je die boot gewoon vanuit je huiskamer in maassluis.
Als je hem in Maassluis voorbij ziet komen, dan hebben ze de maas toch wel erg ver en diep uitgebaggerd, en is hij de eerste afslag vergeten :+

De QM2 met 10 meter had het al moeilijk bij de wilhelminakade (vooraf gebaggerd)

[ Voor 5% gewijzigd door ollie1965 op 13-06-2011 23:52 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op maandag 13 juni 2011 @ 21:07:
[..SasJo schreef op maandag 13 juni 2011 @ 20:34:
De dakkapel is 5 x2m, maar op ±5m hoogte, dus hij vangt aardig wat wind..]

vlak leggen de panelen, is goed om veel /langdurige opbrengst te krijgen (zie ook de ervaringen van EricPVT en de verklaring door o.a. Siderea.nl )
dus een graad of 15-20 ip 25-35?
scheelt in windvangen, en mogelijk dakbelasting.
Niels, dan ga je dus voor hoofdzakelijk licht opbrengst, want de andere zijde van de het dak, is de zuidzijde.
En de open staande kant is dus ook de noordkant. waar de wind dan vandaan komt.

Maar minder windvang is welkom.

Bepaalt dat ook nog de keuze van de soort PV panelen?

Eind van het jaar krijg ik wat geld terug van de banken die indertijd wat verzwegen hebben, inzake World On Line, hihi

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:22

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Dit al gelezen?
ROTTERDAM -
De meeste Nederlandse huishoudens betalen veel te veel voor de oude energiemeters die zij in huis hebben. Het plaatsen van nieuwe, zogenoemd 'slimme' meters, die een flinke energiebesparing zouden kunnen opleveren, is intussen sterk vertraagd. Dat concludeert energieleverancier Greenchoice dinsdag.

Netbeheerders zoals Enexis, Liander en TenneT brengen jaarlijks ruim 25 euro per meter in rekening. Volgens Greenchoice zijn de oude meters inmiddels echter niet meer dan 10 euro per jaar waard.

Oorspronkelijk zouden in 2014 alle huishoudens een 'slimme' meter thuis hebben hangen. Hoewel die termijn is verlengd, zijn nu nog steeds veel te weinig huizen van een slimme meter voorzien, vindt Greenchoice. ,,Of er moeten snel meer nieuwe meters worden opgehangen, of de prijs moet worden veranderd'', aldus woordvoerder Jurjen Algra van Greenchoice.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SasJo schreef op maandag 13 juni 2011 @ 23:55:
[...]

Niels, dan ga je dus voor hoofdzakelijk licht opbrengst, want de andere zijde van de het dak, is de zuidzijde.
En de open staande kant is dus ook de noordkant. waar de wind dan vandaan komt.

Maar minder windvang is welkom.

Bepaalt dat ook nog de keuze van de soort PV panelen?

Eind van het jaar krijg ik wat geld terug van de banken die indertijd wat verzwegen hebben, inzake World On Line, hihi
Moet je niet gewoon even de richtlijnen/regelgeving van VROM raadplegen? (dus vrij van de rand minimaal de hoogte van het paneel)
als het uitbouw een platdak is, moet er tenminste eea aan vrije ruimte zijn (zo zou je het kunnen interpreteren).
Ik zou gewoon even e.e.a. voorleggen bij de gemeente. Zeggen ze : geen probleem, dan plant je ze (let wel dat je een schriftelijk akkoord hebt ;) ). Je moet 'tegenstanders' geen stokken geven om mee te MEPpen

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 14-06-2011 11:27 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Anne vdr Bom schreef op zondag 12 juni 2011 @ 21:18:
[...]
OPROEP OPROEP OPROEP OPROEP OPROEP OPROEP
Om de stand van de ZPV wat op te leuken met foto's van echte installaties, wil ik alle medetweakerts oproepen foto's aan mij te sturen met hun installatie.
* de foto's worden op A4 formaat uitgeprint, dus scherpe foto's van een megapikseltje of 5 zijn prettig.
* liefst landscape-formaat
* ze worden anoniem gebruikt
* ook foto's van details zoals bekabeling of een omvormerbord of bevestigingssysteem zijn welkom
* indien mogelijk met vermelding van de volgende gegevens:
- oriëntatie/dakhoek
- nominaal vermogen
- (geschatte) jaaropbrengst
- lokatie, (naam van stad, dorp of regio)
- zelf geinstalleerd ja/nee
- aanschafsubsidie ja/nee
- sde ja/nee
- jaar van ingebruikname
- overige zaken die je vermeldenswaard vindt

Ik kan helaas niet beloven dat je foto('s) gebruikt worden; veel installaties lijken op elkaar en het doel is zoveel mogelijk verschillende systemen te tonen zonder al te veel overlap

Sturen aan annevanderbom op google mail. Heel erg bedankt bij voorbaat.
Ik heb je een mail gestuurd Anne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:16

Punkrocker

Mostly harmless

rube schreef op maandag 13 juni 2011 @ 13:23:
Bevestiging: het lijkt een pannendak, maar dat is het niet. De "pannen" zijn grote platen in de vorm van dakpannen. Deze platen zijn bevestigd op tengels. De tengels hebben dezelfde afmetingen als standaard panlatten maar er kunnen geen standaard Click Fit haken gebruiken worden omdat er veel minder latten zijn als bij panlatten en deze niet achter de platen gehaakt kunnen worden.
Vraag: Hebben mensen of installateurs ervaring met dit zelfde soort daken en hoe zijn de panelen daar bevestigd? De familie wil (terecht) weten dat de panelen ook bij zware storm blijven liggen... :+
Zelfde montering als op een golfplatendak?

Met een soort lange bouten waarmee je de afstanden zelf kan bepalen...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anne vdr Bom schreef op zondag 12 juni 2011 @ 21:18:
OPROEP OPROEP OPROEP OPROEP OPROEP OPROEP
Is zoiets wat je in gedachten hebt? :

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2010/07/plugwise_zonnestroom_overzicht.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2010/07/PV-installatie-JvdHeijdenstraat113.png

Van die foto van het omvormerbord heb ik nog een grotere versie die als A4 of nog groter afgedrukt kan worden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 13 juni 2011 @ 21:05:
Sinds 21 juni 2006, de datum dat we onze eerste 555Wp zonnestroompanelen plaatsten, heeft onze groeiende installatie door de jaren heen tot vandaag 4860kWh opgeleverd. Uiteraard het grootste gedeelte er van in de laatste paar jaar, toen de installatie bijna vier keer zo groot was als dat eerste setje. De 5MWh rond gaan we niet halen voor 21 juni 2011 (5 jaar), maar een paar weken daarna verschijnt dat getal wel op de teller.
Daar kan ons bedrijf toch zeker een half uurtje op draaien :) (niet lullig bedoelt hoor maar denk hier wel eens over na ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnord
  • Laatst online: 20-09 07:02
JeroenH schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 13:12:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Van die foto van het omvormerbord heb ik nog een grotere versie die als A4 of nog groter afgedrukt kan worden.
De afstand tussen de Soladin 600's is wel wat klein, ze blazen elkaar warm....hier hebben we er minimaal 40cm tussen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LxAndr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-05-2024
Nieuwe zonnepanelen maar nog geen omvormers.

Na een dag te hebben rondgekeken op dit forum heb ik echt
niet alles gezien, maar durf ik mijn vraag wel te stellen.

sinds 2002 ligt er 4 x 139Wp op het dak (SolarWorld SM-139)
In eerste instantie met 4 x OK4 (NKF). Later met 2 x StecaGrid 300.
En 5m2 Zonneboilercollector.(NefitEcomSolar 2-120).
Binnenkort komen er 4 panelen bij. (SolarCompany TDP6672) van 270Wp elk.
Maar (1) er moeten nog frames onder.
(2) De bekabeling moet nog gemaakt en
(3) ook moet ik nog inverters aanschaffen.
Ik dacht aan (1) lightboxen van Oskomera
en (3) aan 2 x StecaGrid 500.
Verder weet ik nog niet hoe het zit met het 'huisnet'.
Zou deze uitbreiding op dezelfde groep kunnen?
4 x 139 + 4 x 270 = 1636Watt (/230V=7.1Amp)
Wel zo handig, want dan kan alles over mijn
ene opbrengstmeter (StroomWerk EM600)
En hoef ik geen extra contactstop naar de omvormers aan te leggen.
Op die groep (smeltveiligheid 10A) zit verder nog de
Nefit Combiketel (HRC30) van 100-140W en
2 Grundfoss pompjes 25 en 35W.

Kan (en wil) iemand adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 18:00:
Daar kan ons bedrijf toch zeker een half uurtje op draaien :) (niet lullig bedoelt hoor maar denk hier wel eens over na ;) )
Oh dat zal best, en de hoogovens zal het in een seconde of twee doorheen blazen. Maar ons huishouden kan daar ruim vier jaar op draaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JeroenH schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 13:12:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ja, mooi omvormerbord! Als je hem in hi res hebt, graag.

JeroenH schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 18:36:
Oh dat zal best, en de hoogovens zal het in een seconde of twee doorheen blazen. Maar ons huishouden kan daar ruim vier jaar op draaien!
Je doet jezelf tekort. Op 5 MWh kan heel Nederland een seconde of twee draaien! Gelukkig hebben we maar 1 Hoogovens in Nederland. En 7 miljoen huishoudens.

[ Voor 26% gewijzigd door Anne vdr Bom op 14-06-2011 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 17:13

picobyte

MhIHIHI!

Als je zelf handig bent bouw je je eigen thermische warmte kracht centrale.
Thermosflessen op het dak die energie invangen en doorgeven aan een medium dat gemakkelijk in damp overgaat zodat je een turbine kan draaien die als koelvloeistof je CV buffervat@150m3 gebruikt.

Bovendien kan je met een extra groot vat heet "zomer" water ook in de winter de turbine laten draaien over het temperatuurverschil tussen heet water en de vloerverwarmingslus onder het tuinpad.
Als de gemeente hier niet zo lastig zou doen over bouwsels en experimenten had ik dit al draaiend met al onze vrije ruimte hier.
Regeltjes... ben blij dat ik zelf geen bedrijf heb :r

Powered bij meergranenbrood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

picobyte schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 19:55:
Thermosflessen op het dak die energie invangen en doorgeven aan een medium dat gemakkelijk in damp overgaat zodat je een turbine kan draaien die als koelvloeistof je CV buffervat@150m3 gebruikt.

Bovendien kan je met een extra groot vat heet "zomer" water ook in de winter de turbine laten draaien over het temperatuurverschil tussen heet water en de vloerverwarmingslus onder het tuinpad.
Als de gemeente hier niet zo lastig zou doen over bouwsels en experimenten had ik dit al draaiend met al onze vrije ruimte hier.
Hallo Picobyte,

Heb je wel eens van Carnot gehoord? Stel dat je een medium hebt dat je op 150°C kunt laten verdampen en op 50°C kunt laten condenseren (gewoon water bijvoorbeeld) dan heb je theoretisch een maximaal rendement van 23%. Als je dan een hele goede turbine en generator gebouwd krijgt met een rendement van bijvoorbeeld 75%. (is onmogelijk op deze schaal) dan heb je nog maar een maximum rendement van 17%. Als je hier in werkelijkheid de helft van haalt dan ben je een hele goede.

Maar je kunt dus beter gewoon PV op je dak leggen als je elektriciteit wilt opwekken uit zonneenergie. Die 150°C haal je trouwens ook alleen maar bij directe volle zon.

Van de andere kant is het natuurlijk wel prachtig als je zoiets aan de gang kunt krijgen. Dan is elke watt die je er uit krijgt echt zelf gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

LxAndr schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 18:16:
Nieuwe zonnepanelen maar nog geen omvormers.

Na een dag te hebben rondgekeken op dit forum heb ik echt
niet alles gezien, maar durf ik mijn vraag wel te stellen.

sinds 2002 ligt er 4 x 139Wp op het dak (SolarWorld SM-139)
In eerste instantie met 4 x OK4 (NKF). Later met 2 x StecaGrid 300.
En 5m2 Zonneboilercollector.(NefitEcomSolar 2-120).
Binnenkort komen er 4 panelen bij. (SolarCompany TDP6672) van 270Wp elk.
Maar (1) er moeten nog frames onder.
(2) De bekabeling moet nog gemaakt en
(3) ook moet ik nog inverters aanschaffen.
Ik dacht aan (1) lightboxen van Oskomera
en (3) aan 2 x StecaGrid 500.

Heb je ook de specs van de panelen? Ik denk namelijk dat deze niet op de Steca 500 kunnen vanweg te hoge Imp. Kan natuurlijk wel maar dan ga je opbrengst inleveren.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LxAndr schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 18:16:
(...)

Als je de omvormers op dezelfde groep aansluit als de andere (da's op zich geen probleem) mogen er geen verbruikers op diezelfde groep zitten. Dus de Nefit & Grundfossjes mogen er dan niet meer bij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 23:02:
[...]

Als je de omvormers op dezelfde groep aansluit als de andere (da's op zich geen probleem) mogen er geen verbruikers op diezelfde groep zitten. Dus de Nefit & Grundfossjes mogen er dan niet meer bij op.
Ik heb toch de indruk dat een omvormer heel vaak voor een heel klein moment ook een gebruiker is .
Mag je dan wel het onderscheid maken tussen gebruikers en omvormers.
In die hele kleine momenten haalt hij energie uit het net en bekijkt hij of het net nog wel aanwezig is .
(Dit is wat ik denk uit mijn visule waarnemingen, ik zie de Finder KWh meters toch echt aangeven dat er
vermogen naar de omvormers gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 23:45:
Ik heb toch de indruk dat een omvormer heel vaak voor een heel klein moment ook een gebruiker is .
Mag je dan wel het onderscheid maken tussen gebruikers en omvormers.
In die hele kleine momenten haalt hij energie uit het net en bekijkt hij of het net nog wel aanwezig is .
(Dit is wat ik denk uit mijn visule waarnemingen, ik zie de Finder KWh meters toch echt aangeven dat er
vermogen naar de omvormers gaan)
Ja, dat kan kloppen. Maar wat maakt dat uit?

Als je meer dan 600Wp aan zonnestroompanelen (500W aan omvormers) op een groep hebt mag je geen verbruikers op die groep hebben. Simpeler dan dat wordt het niet. Gewoon niet doen. Maak de groep vrij, of trek een nieuwe groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LxAndr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-05-2024
@ glambalk
Heb je ook de specs van de panelen? Ik denk namelijk dat deze niet op de Steca 500 kunnen vanweg te hoge Imp. Kan natuurlijk wel maar dan ga je opbrengst inleveren.
specs:
TD Solar (chinees) TDP6672-270
72 pcs poly crystalline 156mm x 156mm
Dimension : 1956mm x 992mm x 50mm
Max system voltage : DC 1000v
Pmax : 270 Watt
Open circuit voltage (Voc) : 44.06
Short circuit current (Isc) : 7.96
Max power voltage (Vmp) : 35.65
Max power current (Imp) : 7.58

@Bizonder en JeroenH
Als je meer dan 600Wp aan zonnestroompanelen (500W aan omvormers) op een groep hebt mag je geen verbruikers op die groep hebben. Simpeler dan dat wordt het niet. Gewoon niet doen. Maak de groep vrij, of trek een nieuwe groep.
Nieuwe groep of groep vrijmaken dus.
Alleen omdat het moet? Of ook omdat het verstandig is?
Er lijkt geen grotere stroom te lopen dan dat de smeltveiligheid aan kan.
En begrijp ik uit de regels dat de huidige situatie (2 Stecagrids300) (is>500)
op die groep met de Combiketel ook illegaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
LxAndr schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 01:00:
@Bizonder en JeroenH
Beide.
Met een smeltveiligheid van 10A maak je het iets veiliger. Maar. Stel je huis brandt af en de verzekeringsmaatschappij zoekt een handvat om niet uit te hoeven betalen.....
Waarom je het woord regels schuin drukt begrijp ik niet helemaal, maar het antwoord op je vraag is ja, dat mag niet. Illegaal is niet het juiste woord, de politie komt niet controleren of je groepen wel in orde zijn. Maar na een calamiteit (brand...) brengt een onderzoek van de brandweer dit soort zaken wel aan het licht.

Dat je die regels niet leuk of niet handig vindt is goed mogelijk, maar het is goed om te bedenken dat ze er zijn om jou (en je buren, en mij) te beschermen. Overtreed ze op eigen risico. Als je echt fair bent vertel je het je buren ook. En natuurlijk, de kans is klein dat er wat misgaat, heel klein zelfs. Maar de kans was ook klein dat een kerncentrale eerst getroffen werd door een aardbeving en vervolgens door een tsunami van een sterkte waarvoor hij niet ontworpen was......

Murphy heeft de nare gewoonte aan hele kleine kansen voldoende te hebben om toch ineens zijn kop op te steken. Wat nou als je toevallig een slechte smeltveiligheid treft die niet bij 10 maar pas bij 20A verbreekt, en wat nou als toevallig je ketel net zoveel kortsluiting maakt dat er 4000W gaat lopen en dit gebeurt toevallig op een mooie zonnige dag rond 12:00. Als er dan toevallig een stuk slecht draad is wat heet wordt en dat zet een gordijn in de fik.... Kijk maar eens Air Crash Investigation op Discovery, er zijn vliegtuigen neergestort vanwege minder waarschijnlijke toevalligheden dan dat. En ja, dit kan ook allemaal gebeuren bij een vrije groep. Maar dan heb jij je in ieder geval aan de regels gehouden, je verzekering keert uit en je kunt op zoek naar een ander huis of deze laten herbouwen. Heb je lopen rommelen... wel, hopelijk ontdekken ze het niet. Maar ik zou 'm knijpen. Als berooide dakloze is het toch lastig posten op het Tweakers-forum.

Zonnestroom in Nederland heeft het al niet makkelijk. Denk je niet dat het verstandig is om de zaken goed aan te pakken zodat je geen verkeerd voorbeeld geeft?

Ik heb ook flink wat kunst- en vliegwerk uit moeten halen om bij ons op zolder een groep volledig vrij te maken voor de zonnestroompanelen, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Geen gedonder in mijn huis.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 15-06-2011 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
picobyte schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 19:55:

ik weet niet wat het probleem is of wat je denkt te kunnen bereiken.

maar als je een buffervat wil van 150m3 leg je toch een zwembad aan in de tuin.
is in ieder geval makkelijker te regelen met de gemeente. en als jij dat zwembad zwaar laat isoleren is dat jouw probleem dat maakt de gemeente niks uit.

ik zie nog niet helemaal hoe jij met termosflessen een turbine wil laten draaien en waarom die dan met vloeistof gekoeld zou moeten worden. ik dacht dat termosflessen juist isolerend waren dat help toch niet?
en waarom niet beginnen met een regenton. eerst een goeie test op stelling maken en die later opschalen.
een flinke rij zonneboiler systemen lijkt mij effectiever om het water te verwarmen.

een turbine laten draaien met het warmte verschil tussen "zwembad" en de grond zou best moeten kunnen maar ik betwijfel of de opbrengsten de kosten recht vaardigen. ik denk dan aan een sterling motor.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

LxAndr schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 01:00:
@ glambalk

[...]

specs:
TD Solar (chinees) TDP6672-270
72 pcs poly crystalline 156mm x 156mm
Dimension : 1956mm x 992mm x 50mm
Max system voltage : DC 1000v
Pmax : 270 Watt
Open circuit voltage (Voc) : 44.06
Short circuit current (Isc) : 7.96
Max power voltage (Vmp) : 35.65
Max power current (Imp) : 7.58

@Bizonder en JeroenH

[...]

Als je de specificaties van de Steca 500 bekijkt zie je dat stroom boven de 5A niet wordt doorgelaten. De Steca 500 is dus niet de juiste omvormer voor dit type panelen.

Ook al stop je er een zekering van 1 A in dan nog kan het voorkomen dat als je een apparaat wat niet correct functioneerd, sluiting naar aarde maar niet groot genoeg om de zekering te doen smelten, vanaf de omvormer meer stroom krijgt door een draad die dat niet aan kan. De draad wordt heet, kunsstof ommanteling smelt, brandbaar materiaal erom heen vat vlam. Het gaat er niet om wat is maar wat eventueel mogelijk is.
Met eenvoudige voorzorgsmaatregelen kan je jezelf een hoop ellende besparen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 12:55
Volgens mij zijn er hier wel een paar steca-fans in de zaal?

Hebben jullie al de nieuwe Steca 3000 en Steca 3600 omvormers gezien:
Afbeeldingslocatie: http://www.stecasolar.com/data/media/51/5139_417x315_StecaGrid_3000_3600_Coolcept_315px.jpg

Een maximum efficiëntie van 98,6% en een Euro-ETA van 98,2%! Volgens Photon.de een nieuw wereldrecord met 0,5% boven de vorige recordhouder SMA Tripower. En dat met een relatief kleine omvormer van 3kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Mooi ding.

Grote voordeel van SMA is dat het eenvoudig te configureren is. Er is voor ELK aantal panelen wel een omvormer te vinden die er perfect bij aansluit. Dat mis ik zelf bij andere merken.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Dat is absoluut een groot voordeel van SMA. Alsmede nog een paar andere dingen. Als ik installateur was zou ik ook standaard naar SMA grijpen denk ik zo. Dat neemt niet weg dat dit een hartstikke mooi omvormertje is voor de mensen die hier nog meelurken en van plan zijn binnenkort zonnepanelen aan te schaffen.

Als je Duits het toelaat moet je zeker ook even het stukje van Photon over de omvormertopology lezen, weet zeker dat je onder de indruk zult zijn van de briljante eenvoud van de topology! (Oké, dan moet je ook een beetje verstand van vermogens elektronica hebben misschien...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 09:49:
Mooi ding.

Grote voordeel van SMA is dat het eenvoudig te configureren is. Er is voor ELK aantal panelen wel een omvormer te vinden die er perfect bij aansluit. Dat mis ik zelf bij andere merken.
Een verstandige installateur houd het niet bij 1 merk omvormer en kijkt per project wat het beste erbij past en leverbaar is en eventuele prijsverschillen.
Niet bij elke configuratie panelen past een SMA het beste bij maar kan een ander merk er beter bij passen.
Je hebt zelf ook een Kostal inverter toegepast bij een klant vanwege een reden.
Pas geleden heb ik voor een klant een Refusol 10K inverter geleverd ipv van een Tripower 10K omdat die op voorraad leverbaar was en de Tripower 4 weken levertijd had.
Ook in het kleine segment (die jij graag over het hoofd ziet) kun je met SMA slecht terecht en ben ik blij dat we Steca hebben. Ook in situaties bij speciale panelen waarbij je een trafo omvormer nodig hebt (Sunpower, Evergreen of dunne laag) kan een SMA omvormer niet uitkomen. Vandaar dat ik al 3 jaar een Delta omvormer heb hangen.
Vaak kan ook het prijsverschil de doorslag geven om bijvoorbeeld voor een ander merk te gaan dan SMA.
Hun nieuwste HF omvormers zijn zo prijzig dat klanten liever een ander merk toepassen.
Het is maar goed dat er zoveel merken omvormers zijn. Dat houd de prijs in bedwang en zorgt voor meer innovatie voor nog betere omvormers.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Zojuist een telefoontje van NUON. Of ik als ex-klant wil toelichten waarom ik weg ben gegaan.
-Omdat ik me beter kan vinden in het beleid van Greenchoice voor zonnepanelen dan dat van NUON
Kunt u dat toelichten?
-Leg jullie voorwaarden voor salderen en het beleid rondom zonnepanelen maar eens naast dat van Greenchoice en kijk wat het verschil is.
Kunt u daar wat meer over vertellen?
-Nee daar heb ik geen zin in, verder erger ik me kapot aan jullie tv reclames over zonnestroom terwijl de werkelijkheid heel anders is.
Dat is uw mening dat kan natuurlijk, maar kunt u dat toelichten?
-Nee daar heb ik geen zin in
O dat is jammer om te horen maar wat bedoelt u precies?
-Dat ik geen zin heb in NUON
Dat is jammer maar bedankt voor uw tijd en mag ik u ....enz
-Nee sorry geen zin, prettige dag nog, doei. -klik

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vmu schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 11:29:
Zojuist een telefoontje van NUON. Of ik als ex-klant wil toelichten waarom ik weg ben gegaan.
Mij belde ze destijds ook met dezelfde vraag. Mijn antwoord: "Mooi! Ik hoopte al dat u zou bellen. Ik pak het A4tje met mijn redenen om vertrekken er even bij."

"Uh..."

Het arme meisje had die avond wat te vertellen thuis :) (Ik heb het heel netjes gehouden hoor, maar haar wel duidelijk gemaakt dat Nuon een hele slechte leverancier is voor mensen met zonnestroompanelen, en sowieso voor mensen met écht duurzame inslag.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

@Jeroen: En wat doen ze ermee... niets :)

SolarKing schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 10:59:
[...]

Een verstandige installateur houd het niet bij 1 merk omvormer en kijkt per project wat het beste erbij past en leverbaar is en eventuele prijsverschillen.
Niet bij elke configuratie panelen past een SMA het beste bij maar kan een ander merk er beter bij passen.
Je hebt zelf ook een Kostal inverter toegepast bij een klant vanwege een reden.
Pas geleden heb ik voor een klant een Refusol 10K inverter geleverd ipv van een Tripower 10K omdat die op voorraad leverbaar was en de Tripower 4 weken levertijd had.
Ook in het kleine segment (die jij graag over het hoofd ziet) kun je met SMA slecht terecht en ben ik blij dat we Steca hebben. Ook in situaties bij speciale panelen waarbij je een trafo omvormer nodig hebt (Sunpower, Evergreen of dunne laag) kan een SMA omvormer niet uitkomen. Vandaar dat ik al 3 jaar een Delta omvormer heb hangen.
Vaak kan ook het prijsverschil de doorslag geven om bijvoorbeeld voor een ander merk te gaan dan SMA.
Hun nieuwste HF omvormers zijn zo prijzig dat klanten liever een ander merk toepassen.
Het is maar goed dat er zoveel merken omvormers zijn. Dat houd de prijs in bedwang en zorgt voor meer innovatie voor nog betere omvormers.
Een verstandige installateur kijkt niet alleen naar prijs, maar ook naar continuïteit, kwaliteit en garantie-afhandeling.

Laatste update: 14 juni 2011 19:53 info
WASHINGTON - De zon gaat een ongebruikelijke en lange periode van rust tegemoet.

Rond 2020 zullen zonnevlekken op het oppervlak van de zon voor jaren, zo niet decennia, verdwijnen. Dat hebben wetenschappers op een conferentie over zonnefysica in New Mexico voorspeld.
Er is echter geen reden tot zorg, stellen de wetenschappers gerust. Een kalme zon heeft een gunstige uitwerking.
Satellieten en energiesystemen worden minder verstoord. Wel zal er sprake zijn van een lichte toename in de opwarming van de aarde.
De wetenschappers baseren hun voorspelling op de activiteit van zonnevlekken en de kracht van het magnetisch veld van de zon. De zon zou al enige jaren ongebruikelijk kalm zijn.

[ Voor 114% gewijzigd door SunshineCompany op 15-06-2011 12:34 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Het erge is nog dat onder aan dit topic staat ads door google

Nuon power Deal (Tip)
Stap over naar Nuon en profiteer: 7 maanden gratis stroom in 3 jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik had paar weken geleden trouwens een kapotte SMA Tripower 15.000 bij een klant. Aangemeld bij SMA, binnen een week was er een vervanger afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
silvester6 schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 12:25:
Het erge is nog dat onder aan dit topic staat ads door google

Nuon power Deal (Tip)
Stap over naar Nuon en profiteer: 7 maanden gratis stroom in 3 jaar!
Nog erger is dat er een advertentie voor atoomstroom onder staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Ik zeg: NIET DOEN! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Een vriend van mij overweegt ook de aanschaf van zonnepanelen.

Nu vraagt hij zich af of er ergens informatie te vinden is over de bewolking in noord Nederland en met name in de stad Groningen. Dit met het oog op de mogelijk optimale plaatsing van z'n panelen (hij heeft een plat dak).
Het is goed mogelijk dat in dit gedeelte van het land er juist 's ochtends meer bewolking is (of juist 's avonds) en dat hij daar rekening mee kan houden door de panelen niet helemaal op 180 graden te plaatsen.
Het instralingsdiagram geeft een ideaal punt iets ten westen van pal zuid, maar waarop is dat gebaseerd? Op landelijke meteogegevens? En hoe is dat t.a.v. Groningen?

Ik heb al gezocht (goed genoeg?) maar nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden.

Kan iemand me verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ja. Het is allemaal lood om oud ijzer. Wil je meer opwekken? Zet ze dan morgen op je dak, in plaats van over 2 maanden. In die 2 (zomer) maanden wek je meer dan je kunt realiseren door het 'tweaken' van je installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Afgezien van de kuststrook kun je denk ik weinig zinnigs zeggen over welk dagdeel veel of weinig wolken kent. Bij inlandse wind ontstaat er vaak pas een paar kilometer landinwaarts bewolking, waardoor de kustbewoners meestal mazzel hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

SunshineCompany schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 13:57:
Ja. Het is allemaal lood om oud ijzer. Wil je meer opwekken? Zet ze dan morgen op je dak, in plaats van over 2 maanden. In die 2 (zomer) maanden wek je meer dan je kunt realiseren door het 'tweaken' van je installatie.
Mee eens. Als je oriëntatie tussen de 140° en 220° ligt, is het verschil in opbrengst verwaarloosbaar. Natuurlijk zijn er dagen dat het ’s ochtends zonniger is dan ‘s middags, maar over een jaar gezien is dit denk ik verwaarloosbaar. Dan kun je nog beter rekening houden met je verbruik. Neem je aan het begin van de middag meer elektriciteit af dan aan het eind van de middag, dan kun je de panelen iets meer oostelijk richten. Dan neem je zoveel mogelijk opgewekte energie zelf af en hoef je deze niet te salderen (in het geval van een digitale meter).

Door te blijven twijfelen over dit soort details, wordt soms helemaal afgezien van het plaatsen van panelen. Tenminste dit is mijn ervaring met vrienden en collega’s die ook interesse hadden in panelen…

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

antonboonstra schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:23:
Door te blijven twijfelen over dit soort details, wordt soms helemaal afgezien van het plaatsen van panelen. Tenminste dit is mijn ervaring met vrienden en collega’s die ook interesse hadden in panelen…
Daar is in dit geval geen sprake van. De vriend is al bijna "om" ;)

Ik vind het juist positief dat hij zich in de materie heeft verdiept en mij dit soort vragen stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Sommige mensen gaan er te ver in, en denken na over de verkeerde details. Wel eerst nadenken over 1 of 2 graden tov 't zuiden, en dan vervolgens de goedkoopste Ali-baba-panelen kopen die er zijn. Fabriek failliet, over 12 jaar delamineren toevallig net deze serie panelen (maandagochtend-serie), en vervalt de garantie. Bijvoorbeeld. Kortom; kwaliteit en morgen plaatsen levert meer op dan een half jaar tobben over een paar graden. Ongeveer zuid, ongeveer 30 graden, en je zit altijd goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het is verstandig om je dit soort dingen af te vragen, maar ik zou niet weten waar je deze lokale informatie kunt vinden. Het zal heel lokaal zijn, als er een heuvel naast je huis ligt zou dat in theorie al kunnen zorgen voor wolken in een bepaald dagdeel.

Ik raad aan de installatie gewoon op pal zuid te zetten. Sowieso verwacht ik echt geen schokkende verschillen, zelfs als je een lokaal effect hebt.

Als je vriend het echt wil weten raad ik een monitoringsysteem als bv. Plugwise aan, als je dan duidelijk ziet dat bv. gemiddeld in de ochtenuren meer energie wordt geleverd dan in de middaguren, dan zou je altijd nog kunnen overwegen om de installatie wat te draaien. Bij een platdakinstallatie is dat niet zo'n drama.

Verder schaar ik mij achter de mensen die zeggen: snel plaatsen! Met een paar dagen zomeropbrengst pak je meer mee dan met dit soort tweaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
SunshineCompany schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:42:
Ongeveer zuid, ongeveer 30 graden, en je zit altijd goed genoeg.
Maar als je een Oost / West dak hebt, zoals ik? Ik heb ook serieus over de bewolking nagedacht (ochtendnevel vs meer kans op onweer 's avonds) en ze toch op het westen geplaatst. Daarin speelde de bewolking uiteindelijk niet zo'n grote rol, maar het kan geen kwaad om het mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:55
Onze straat ligt paralel aan de Scheldepolder op deze kaart: http://maps.google.nl/map....002681,0.006968&t=h&z=18

Is het nu slim om panelen gewoon op ons schuine dak te plaatsen, of moeten we wachten tot we een dakkapel hebben en daar dan de panelen proberen meer naar het zuiden te plaatsen?
Sowieso, die dakkapel gaat er (ooit) komen, is het verplaatsen van panelen van dak naar dakkapel een arbeidsintensieve klus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

datadevil schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:47:
Onze straat ligt paralel aan de Scheldepolder op deze kaart: http://maps.google.nl/map....002681,0.006968&t=h&z=18

Is het nu slim om panelen gewoon op ons schuine dak te plaatsen, of moeten we wachten tot we een dakkapel hebben en daar dan de panelen proberen meer naar het zuiden te plaatsen?
Sowieso, die dakkapel gaat er (ooit) komen, is het verplaatsen van panelen van dak naar dakkapel een arbeidsintensieve klus?
Ene kant van je dak de dakkapel, andere kant van je dak de panelen. Als ik het zo inschat zijn beide kanten even geschikt voor PV.
Roamor schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:46:
[...]

Maar als je een Oost / West dak hebt, zoals ik? Ik heb ook serieus over de bewolking nagedacht (ochtendnevel vs meer kans op onweer 's avonds) en ze toch op het westen geplaatst. Daarin speelde de bewolking uiteindelijk niet zo'n grote rol, maar het kan geen kwaad om het mee te nemen.
OCHTENDnevel, en 'SAVONDS onweer. 's Ochtends en 's avonds.. je raadt 't al, brengen ze überhaupt vrijwel niets op! En dan nog, hoevaak komt het voor? Verder heeft sowieso oost (of was 't nu juist west, mix het altijd) een iets hogere opbrengst dan west (of oost dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
SunshineCompany schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:52:
[...]

Ene kant van je dak de dakkapel, andere kant van je dak de panelen. Als ik het zo inschat zijn beide kanten even geschikt voor PV.

[...]
Dus Noordoost bv. panelen gaat ook goed? Liefst heb ik de dakkapel op Zuidwest vanwege het mooie uitzicht over de polder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
SunshineCompany schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:52:
[...]
OCHTENDnevel, en 'SAVONDS onweer. 's Ochtends en 's avonds.. je raadt 't al, brengen ze überhaupt vrijwel niets op! En dan nog, hoevaak komt het voor? Verder heeft sowieso oost (of was 't nu juist west, mix het altijd) een iets hogere opbrengst dan west (of oost dus).
West is gunstiger qua instraling. ;) Mijn omvormer begint pas na 14.00 uur te maxen tot een uur of 6/7, dus voor ons is slecht weer 's avonds zeker wel een factor. Om een uur of negen halen we momenteel nog wel 1 kWh continue (uit 3WP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

datadevil schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:56:
[...]

Dus Noordoost bv. panelen gaat ook goed? Liefst heb ik de dakkapel op Zuidwest vanwege het mooie uitzicht over de polder...
Oh, nee, dat niet. Geen enkele richting met 'Noord' erin is goed.

Minder panelen, dakkapel eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

datadevil schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 14:56:
[...]
Noordoost heeft toch wel een merkbaar lagere opbrengst dan zuidwest. Hoe groot wordt de dakkapel? Kun je niet gewoon panelen links en/of rechts van de dakkapel plaatsen? Of nog beter: er boven, zoals Klaver4.
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-H_lHXMUKOic/TfE59vIpU4I/AAAAAAAAAHE/rIKPE-93Fgc/s640/PV1.JPG

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
antonboonstra schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 15:10:
[...]

Noordoost heeft toch wel een merkbaar lagere opbrengst dan zuidwest. Hoe groot wordt de dakkapel? Kun je niet gewoon panelen links en/of rechts van de dakkapel plaatsen? Of er boven, zoals Klaver4.
[afbeelding]
wellicht kan dat ook prima, ziet er niet slecht uit. Ellende is dat de dakkapel misschien pas later komt, dus dan zouden we goed ruimte moeten reserveren en met de bekabeling er al rekening mee moeten houden lijkt me.
Voordeel van plaatsing op de dakkapel zou een meer zuidelijke richting kunnen zijn, hoewel je ze dan dermate schuin moet plaatsen op de dakkapel dat je weer een stuk minder ruimte hebt lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Op een dakkapel past in praktijk bijzonder weinig.

Schapen houden kan tegenwoordig ook op je dak, zelfs als het geen groen dak is.

Afbeeldingslocatie: http://www.powned.tv/images/other/schaapdak3.jpg

[ Voor 60% gewijzigd door SunshineCompany op 15-06-2011 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

datadevil schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 15:15:
[...]
wellicht kan dat ook prima, ziet er niet slecht uit. Ellende is dat de dakkapel misschien pas later komt, dus dan zouden we goed ruimte moeten reserveren en met de bekabeling er al rekening mee moeten houden lijkt me.
Voordeel van plaatsing op de dakkapel zou een meer zuidelijke richting kunnen zijn, hoewel je ze dan dermate schuin moet plaatsen op de dakkapel dat je weer een stuk minder ruimte hebt lijkt me...
Bedoel je panelen plaatsen op het platte gedeelte van de dakkapel? Bij plaatsing op een plat dak moeten de panelen net zover binnen de dakrand staan, als dat ze hoog zijn. Anders heb je een bouwvergunning nodig. Daar verlies je veel ruimte mee.
Als je 2 meter ruimte houdt tussen de dakkapel en de bovenkant van het dak, dan zijn bijna alle soorten panelen wel plaatsen. Als je dak dan bijvoorbeeld 7,5 meter breed is, kun je al 9x190Wp plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
antonboonstra schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 15:26:
[...]

Bedoel je panelen plaatsen op het platte gedeelte van de dakkapel? Bij plaatsing op een plat dak moeten de panelen net zover binnen de dakrand staan, als dat ze hoog zijn. Anders heb je een bouwvergunning nodig. Daar verlies je veel ruimte mee.
Als je 2 meter ruimte houdt tussen de dakkapel en de bovenkant van het dak, dan zijn bijna alle soorten panelen wel plaatsen. Als je dak dan bijvoorbeeld 7,5 meter breed is, kun je al 9x190Wp plaatsen.
Ik zal eens kijken hoe lang/hoog mijn dak is. Breedte is 5 en een beetje, en dan heb ik ook nog helaas links van mij (dus naar het westen toe) een dwarskap, die dus op bepaalde momenten schaduw kan veroorzaken, maar niet zo heel vaak lijkt me gezien de ligging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
SunshineCompany schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 15:16:
Op een dakkapel past in praktijk bijzonder weinig.

Schapen houden kan tegenwoordig ook op je dak, zelfs als het geen groen dak is.

[afbeelding]
mm..is mijn eerder geschikt voor geiten gezien de helling denk ik. Wordt wel wat vaker de dakgoot reinigen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Of neem een dakkapel ala:
Afbeeldingslocatie: http://www.stijl2000.nl/fotos/dakkapellen/middel/dakkapel041.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
dit lijkt me dan weer minder handig:

Afbeeldingslocatie: http://www.zonenco.nl/wp-content/uploads/2011/05/lelystad-zonnepanelen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Voor mij gaat dit wel de enige optie worden, gezien het feit dat op het dakdeel boven de dakkapel al de zonnecollector ligt.

De schaduw op deze foto ziet er gemeen uit, enig idee welke oriëntatie dit dakdeel heeft? Mijn dak ligt op ZW, dus zodra de zon over de Zuid-Oost lijn heen is, heb ik geen last van schaduw meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Willen die lui die zonnepanelen leveren niet verkopen of zo? Ik heb al gedurende drie weken geprobeerd bij verschillende leveranciers/installeurs een bericht achtergelaten (website/mail) dat ik een offerte wil maar ze reageren gewoon niet...

Wat is jullie ervaring hierin?

[ Voor 6% gewijzigd door Gé Brander op 15-06-2011 16:30 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@JakeNL:
Op de foto is geen schaduw te zien. Daar is het ook veel te bewolkt voor. Dat is de weerspiegeling van een relatief donkere dakkapel t.o.v. een bewolkte hemel.

@c70070540:
Ken het probleem. Een bedrijf stuurde nog een offerte toen ons systeem al op het dak lag! Een andere mailde dat ze het naar een collega zouden doorsturen. Ik heb toen maar gemeld dat dat niet meer nodig was. SolarNRG stuurde een offerte voor een systeem dat fysiek niet paste (terwijl ik toch een duidelijke tekening mee had gestuurd) en heeft ook nooit de moeite genomen dit te corrigeren toen ik hen daarop wees. Uiteindelijk alleen van Glambalk, Solarking en een hier onbekende leverancier bruikbare offertes ontvangen.

[ Voor 61% gewijzigd door Paul C op 15-06-2011 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
pcmadman schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 16:30:
@JakeNL:
Op de foto is geen schaduw te zien. Daar is het ook veel te bewolkt voor. Dat is de weerspiegeling van een relatief donkere dakkapel t.o.v. een bewolkte hemel.
ok, want ik dacht ook dat het schaduw was, daarom had ik hem geplaatst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

datadevil schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 15:50:
dit lijkt me dan weer minder handig:

[afbeelding]
Maar je kunt bij deze opstelling wel mooi in de gaten houden of de kabel nog aanwezig is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Klaver 4 schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 16:43:
[...]

Maar je kunt bij deze opstelling wel mooi in de gaten houden of de kabel nog aanwezig is >:)
haha..die had ik nog niet eens gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
c70070540 schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 16:29:
Willen die lui die zonnepanelen leveren niet verkopen of zo? Ik heb al gedurende drie weken geprobeerd bij verschillende leveranciers/installeurs een bericht achtergelaten (website/mail) dat ik een offerte wil maar ze reageren gewoon niet...

Wat is jullie ervaring hierin?
Bedrijven die niet goed op mail/web form reageren direct schrappen van de lijst. Gaan die bedrijven ineens wel goed en snel reageren als je vragen of problemen hebt?

Ik heb destijds tien bedrijven aangeschreven. Ik heb van vier nooit wat gehoord, eentje mailde me na drie weken eens een keertje terug, eentje stuurde me een offerte die bijna 100% hoger was als die van SolarNRG en ik kreeg slechts vier serieuze reacties. Uiteindelijk SolarNRG gekozen op basis van prijs en vertrouwen.

In mijn geval dus slechts een 50% score met serieuze offertes. Eigenlijk heel verdrietig.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 15-06-2011 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
JeroenH schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 17:02:
[...]

Bedrijven die niet goed op mail/web form reageren direct schrappen van de lijst. Gaan die bedrijven ineens wel goed en snel reageren als je vragen of problemen hebt?

Ik heb destijds tien bedrijven aangeschreven. Ik heb van vier nooit wat gehoord, eentje mailde me na drie weken eens een keertje terug, eentje stuurde me een offerte die bijna 100% hoger was als die van SolarNRG en ik kreeg slechts vier serieuze reacties. Uiteindelijk SolarNRG gekozen op basis van prijs en vertrouwen.

In mijn geval dus slechts een 50% score met serieuze offertes. Eigenlijk heel verdrietig.
Hier vergelijkbare ervaring maar dan met de aanschaf van de zonneboiler. Ongeveer 50 reageert niet. Van de twee overgebleven bedrijven reageerde sunsystems heel snel en correct terwijl solar2all pas weer reageerde met definitieve offerte toen het systeem al op het dak lag.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik vind het natuurlijk prachtig. Ik win offertes op communicatie. Dan hoef je niet de goedkoopste te zijn. De zonnemarkt in Nederland is zeer onprofessioneel in veel gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
verkopen of snappen waar ze het over hebben?????
ik word er dood moe van.

probeer al een paar maanden een leverancier te vinden voor mijn zonneboiler.
krijg zelfs offertes binnen waarbij ze zomaar de brander voorwaarde apparaat vergeten.
zelfs 1 gehad die het niet nodig vond om een overdrukventiel te plaatsen 8)7 . (in een op druk systeem)

ik kan hem makkelijk zelf plaatsen.
het is jammer dat het nefit systeem nog zo duur is anders wist ik het wel.
of weet er iemand nog wel een fatsoenlijke leverancier te vinden.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Veel PV / boiler bedrijven zijn volgens mij eenmanszaken, en hebben geen verkopers in dienst. Kortom; technische mensen die zelf installeren, zonder (veel) commercieel inzicht. Dan loopt het mis op communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Zouden de amerikanen het dan eindelijk begrijpen met betrekking tot voedsel en biobrandstof.

tom-coburns-effort-to-kill-ethanol-subsidies-fails-in-senate

Jammer dat het voorstel het niet gehaald heeft.

Begrijp me goed ik ben groot voorstander van biobrandstoffen maar dan uit afval in plaats van voedsel.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
@pcmadman / @Meridiaan / @ Anne

Bedankt voor jullie soberende kijk op ons regeringsbeleid. Op welke niveau zou er nu direct geld vrijgemaakt moeten worden, of regels geschrapt of gemaakt? (gemeente, provincie, Rijk?)
Gaat er subsidie naar niet-duurzame energie-industrieen, zoals kernenergie, olie & gas, die veel beter ingezet kan worden op wel duurzame fronten?

De techniek mbt zonne-energie lijkt in mijn ogen (die van een leek) goed beschikbaar; panelen, omvormers, in allerlei soorten en maten. Techniek voor de opslag ervan een stuk minder. Af en toe zie ik dingen als zonneboilers langs komen, of warmtepompen. Ik heb geen idee wat de efficientie daarvan nu is. Is omzetting van electriciteit in waterstofgas (electrolyse) al een techniek die echt te koop is? Een combi-combiketel-achtig apparaat?

Early-adopters of pioniers, tis maar een woord, en ik doelde niet perse op het technische vlak, als wel op het werkelijk (laten) installeren van duurzame energieopwekking voor huisgebruik. En 'pioniers' is (in mijn ogen) verdiend :) Het laat zien dat het mogelijk is, nu. en vergeleken met onze oosterburen is het tempo hier toch al een stuk lager. Voor bedrijven lijkt het nog een flink stuk minder snel te gaan. Wat zit adoptie (op grotere schaal) toch zo in de weg?

p.s. Ik zou jullie advies graag ter harte nemen, maar zowel mogelijkheid (huurwoning, geen eigen dak of gevel) als budget staan dit (nog) niet toe.

[ Voor 3% gewijzigd door Hamish op 15-06-2011 20:43 . Reden: kleine aanpassing taal. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Harmish:
Om eerst maar op je laatste opmerking terug te komen: De eerste stap van de trias energetica blijft toch om te besparen en dat kan prima in een huurwoning. Let op bij de aanschaf van nieuwe apparaten dat je zuinige apparaten koopt en dingen slim aanpakt.

Wat is er nodig aan regelgeving:
Onbeperkt salderen is de meest realistische optie met het huidige kabinet en dat zou best gecombineerd mogen worden met een verhoging van de energiebelasting (vooral voor >50MWh), maar de echte oplossing zou natuurlijk een feed-in tarief zijn. Gewoon vertalen van onze oosterburen. Daar valt écht maar héél weinig op aan te merken. Kosten zijn ook alleszins beheersbaar, want de tarieven zijn inmiddels ook ronduit laag.

PV is uitgekristalliseerd. Zonneboilers een stuk minder. Warmtepompen beginnen nu te komen. Opslag is de komende 10jaar niet van belang. Zelfs niet als we morgen het EEG zouden overnemen. Tegen de tijd dat opslag van belang wordt zijn er de pionierende buurlanden met werkende oplossingen. Er is namelijk één groot voordeel aan het beleid van de overheid: geen last van de wet van de remmende voorsprong!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
Het zou goed zijn om je sponsoren te vermelden bij je posts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

aukema schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 21:28:
[...]
hoezo? Ik merk ook dat ca 50% van het MKB zich denkt te kunnen veroorloven om niet op een offerte aanvraag te reageren, en maar klagen.

Jeroen benoemt niet een specifiek bedrijf, toch? edit: oops toch 1 in positieve zin, omdat gelijk sponsor te noemen (en al is dat zo) dan deed ie dat dus al ;)

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 15-06-2011 21:48 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

JeroenH schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 17:02:
[...]
Uiteindelijk SolarNRG gekozen op basis van prijs en vertrouwen.
Bij ons ook gelijk een reactie gehad van SolarNRG.
Offerte inmiddels getekend en per mail weer teruggestuurd, als bijlage ook een foto meegestuurd van ons dak. :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:39

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

[...]

Tijdje geleden een Steca 500 van de buurman kapot, gekocht bij Solar NRG.
Binnen korte tijd een nieuwe zonder problemen

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

14 juni 2011 - De amendementen over energie die Diederik Samsom van de PVDA had ingediend bij de behandeling van de aanpassing van de Crisis en herstelwet zijn dinsdagmiddag verworpen. Samsom wilde dat groepen burgers geen energiebelasting hoeven te betalen over zelf-opgewekte duurzame stroom als ze die zelf ook verbruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Tja Nederland heeft gekozen....................

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Nee-derland krijgt wat het verdiend: geen duurzame samenleving. Maar goed.... blijkbaar koos de meerderheid ook voor een regerend kabinet wat graag lustig snoeit op de begrotingen van de zwakke en zieke medemens in de samenleving.
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Ik ben plaatsing van zonnepanelen aan het plannen. Ik heb een plat dak voor 8 panelen, een schuin dak (ZO, 45 graden) voor 6 panelen en een dakkapel (op dat schuine dak) voor 2 panelen. Voor de tracker is het natuurlijk het makkelijkst als alle panelen in dezelfde richting staan (ZO, 45 graden). Maar voor de opbrengst is dat wellicht niet ideaal.
Wat denken jullie dat beter werkt? Alles in dezelfde richting (ZO, 45 graden), of de panelen op het platte dak richting zuid draaien en met een kleinere hoek (dat betekent ook minder schaduw, want mijn ruimte is beperkt).
Uiteraard is een dubbele tracker nog beter, maar dat kost weer meer centen, en ik ben een van die tvt-figuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
NielsTn schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 22:14:
Nee-derland krijgt wat het verdiend: geen duurzame samenleving. Maar goed.... blijkbaar koos de meerderheid ook voor een regerend kabinet wat graag lustig snoeit op de begrotingen van de zwakke en zieke medemens in de samenleving.
:(
Nu heb ik altijd het idee dat de verkiezings programma's verschillen van het uiteindelijke regeringsbeleid. Er worden na de stemming altijd andere plannen uit de hoge hoed getoverd.

De vraag is dus of er wel een keus is.

Daarnaast is kapitalisme na jagen jammer genoeg nog steeds geen criminele daad.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonnesteek 2011

Ook in 2011 wordt weer een actie ‘Zonnesteek’ gehouden. Op 3 september wordt bij de Huisvuilcentrale (HVC) de bekende energiemarkt gehouden waar inwoners van de MRA-gemeenten: Alkmaar, Bergen, Graft-De Rijp, Heiloo, Schermer en de gemeente Zeevang zich kunnen inschrijven om in aanmerking te komen voor subsidie voor zonnepanelen. Dit jaar nemen de gemeenten Heerhugowaard en Langedijk ook deel aan de energiemarkt, om via deze weg de toepassing van zonne-energie te stimuleren.

De energiemarkt wordt gehouden omdat voor een aantal gemeente de vraag groter is dan het subsidiebudget. Er geldt: wie het eerst komt ……. Door inschrijving te beperken tot één dag en één locatie kan de volgorde eerlijk worden bepaald. Uiteraard zullen op de markt een aantal leveranciers aanwezig zijn met aanbiedingen en advies voor zelfmontage. In augustus zal een speciale energiekrant huis aan huis worden verspreid met nadere informatie over de beschikbare subsidie per gemeente, de deelnemers en de aanbiedingen.

Tot ziens op 3 september bij de HVC!
.
bron: http://www.energieloket.n...agnes/47/zonnesteek-.html

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2011 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

pcmadman schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 09:47:
Volgens mij zijn er hier wel een paar steca-fans in de zaal?

Hebben jullie al de nieuwe Steca 3000 en Steca 3600 omvormers gezien:
[afbeelding]

Een maximum efficiëntie van 98,6% en een Euro-ETA van 98,2%! Volgens Photon.de een nieuw wereldrecord met 0,5% boven de vorige recordhouder SMA Tripower. En dat met een relatief kleine omvormer van 3kW.
Ja, ik had hem al gezien op de InterSolar. Is nog niet volop te krijgen.
MasterVolt komt ook met een 4,6TL omvormer. Zitten helaas geen twee MPP's in.
asvogel schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 22:15:
Ik ben plaatsing van zonnepanelen aan het plannen. Ik heb een plat dak voor 8 panelen, een schuin dak (ZO, 45 graden) voor 6 panelen en een dakkapel (op dat schuine dak) voor 2 panelen. Voor de tracker is het natuurlijk het makkelijkst als alle panelen in dezelfde richting staan (ZO, 45 graden). Maar voor de opbrengst is dat wellicht niet ideaal.
Wat denken jullie dat beter werkt? Alles in dezelfde richting (ZO, 45 graden), of de panelen op het platte dak richting zuid draaien en met een kleinere hoek (dat betekent ook minder schaduw, want mijn ruimte is beperkt).
Uiteraard is een dubbele tracker nog beter, maar dat kost weer meer centen, en ik ben een van die tvt-figuren :)
Je kan een Power-One omvormer overwegen. De 3.0 heeft al twee MppT's en is qua prijs vergelijkbaar met de SB3000TL (één tracker)

[ Voor 36% gewijzigd door ZonneStroom op 15-06-2011 22:27 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb drie banners op mijn website staan om de hostingkosten te dekken, en om (een gedeelte van) mijn treinkaartjes te betalen als ik ergens ga waarover ik schrijf. Rijk wordt ik daar niet van.

Om e.e.a. even heel duidelijk te stellen: dat zijn de drie sponsoren van mijn website, en van anders niets. Ik ben tevreden klant bij SolarNRG, en omdat zij snel en inhoudelijk reageerden op een informatie-aanvraag was het noemen van hun naam relevant voor de discussie. Helaas heb ik de mails van toen niet meer, maar als ik het me goed herinner reageerde Walraven ook snel, en Esdec ook. En dus nog twee die ik niet meer weet en ook niet meer terug kan vinden in de solar top 50.

Dus met deze informatie (die gewoon op mijn website te vinden is, open vizier en zo) in het achterhoofd, waarom zou het precies goed zijn om "mijn sponsoren" (die in deze discussie mijn sponsoren helemaal niet zijn) te noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Derby schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 22:17:
[...]
Daarnaast is kapitalisme na jagen jammer genoeg nog steeds geen criminele daad.
Wij wonen toch in een land waar het kapitalistische model wordt gehanteerd?
Nou, het zou dan raar zijn als kapitalisme bedrijven een criminele daad zou zijn.

In Syrië is dictator zijn toch ook niet strafbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
glambalk schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 22:24:
Je kan een Power-One omvormer overwegen. De 3.0 heeft al twee MppT's en is qua prijs vergelijkbaar met de SB3000TL (één tracker)
Dank voor de suggestie - ik zal eens kijken wat die moet kosten en of me de moeite waard lijkt. Overigens heb ik je vrijdagavond nog gemailed i.v.m. diezelfde installatie, maar nog geen reactie gezien. Is mijn mail aangekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zonnesteek alkmaar eo
`t is toch raar dat in mijn gemeente ik het niet meer weet waar ik nog wat pv kan plakken,
terwijl de rest van nederland zo droog staat.

@snoekie, wat ga jij doen ? je hebt tenslotte ook nog 3 pannen vrij...
die al nauwelijks hun hoofd boven water houden,
en dus aandacht verdienen.
gelukkig staat er niet nuon kolen-powerdeal, aangeboden door kinderhanden.
https://zoek.officielebek.../ah-tk-20102011-1498.html

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2011 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 23:11:
@zonnesteek alkmaar eo
`t is toch raar dat in mijn gemeente ik het niet meer weet waar ik nog wat pv kan plakken,
terwijl de rest van nederland zo droog staat.

@snoekie, wat ga jij doen ? je hebt tenslotte ook nog 3 pannen vrij...
Ik wil er nog een paar op mijn schuur...
Pagina: 1 ... 86 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.