Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.715 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

grimson

domeingrommer

datadevil schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 08:24:
[...]ik ben absoluut geen expert, maar dat tweede ding lijkt heel veel schaduw te hebben?
Deze foto's zijn laat genomen waar de zon al wegdraait naar het westen. In principe hebben beide rijen geen last van elkaar. (In de winter moet dit nog blijken).
catchingfire schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 08:42:
[...]Mooie setup! Hoezo verwacht je dat een dakmontage eenvoudiger zal zijn? Is diet een kwestie van rustig op het platdak in elkaar schroeven? Lijkt me persoonlijk rustgevender dan op een hellend dak staan wat nog veel hoger is? Wat is de afstand tussen de twee rijen?
Mijns insziens is een dakmontage misschien eenvoudiger daar deze garageopstellling toch wat 'framework' bedenksels nodig heeft. Frames zijn niet standaard (custom made), belasting garagedak (gewicht ballast etc.) plaatsing redelijk arbeidsintensief (alhoewel beter dan hoogtevrees hebben en panelen op schuin dak moeten leggen ;) ) , lichte bouwvergunning nodig (indien van toepassing) etc.
Dakwerk lijkt mij eenvoudiger met het beproefde clickfit systeem maar misschien is het wel om het even.

De afstand is net iets minder dan 2x de hoogte. Dus in de winter moet ik nog kijken of de 2e rij nog iets naar achteren moet.
pcmadman schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 08:42:
@datadevil:
Dat is ook wat ik dacht. Hoe ver staan de twee rijen uit elkaar en hoe hoog zijn ze? Waarschijnlijk kun je meer opbrengst halen in de winter door de rijen verder uit elkaar te zetten.
Verder wel een mooie nette installatie!
Misschien net als veel van jullie is dit een 'project' en of leuk experiment om te kijken wat haalbaar is met zonnepanelen en de bijbehorende opstelling. Ik heb inderdaad rekening gehouden met de afstand tussen de rijen welke afhankelijk is van 2x de hoogte van de panelen (slagschaduw). Het kan inderdaad zijn dat in de winter de 2e rij naar achteren moet maar dit zal misschien max. 20cm zijn. Gelukkig dankzij anderen en het Internet ben ik hiervan op de hoogte en zal de komende winter uitwijzen of de panelen naar achteren moeten. De rede dat ik dit niet standaard gedaan heb is dat de achterste panelen vanuit het oosten nu eerder in de zon liggen :P .
SunshineCompany schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 08:59:
Rijen staan ongeveer 1,5 meter uit elkaar, als ik het goed inschat, dat is in de winter wellicht iets te dicht op elkaar inderdaad. Verder veel te weinig ballast. Erg mooie stellage, maar netjes vind ik het niet in vergelijking met Flatfix:
[afbeelding]
Verder denk ik bij grinddaken vaak meteen aan consolebakken:
[afbeelding]
Moet je wel de ruimte voor hebben natuurlijk!
Flatfix heeft helaas geen portrait optie welke voor ons garagedak het beste uitkomt. Ik las ergens te lezen dat deze opstelling teveel wind zou opvangen en Flatfix daarom niet portrait levert. Ook hier een leermoment om dus inderdaad niet te zuinig te zijn met ballast.

Dank voor de tips iedereen!

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

NielsTn schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:26:
[...]nice!
maar je weet dat je problemen kan krijgen door deze opstelling?
de afstand tot de dakrand tot paneel moet (tenminste, minimaal) gelijk zijn aan de hoogte (hoogste punt) van het zonnepaneel.
dus als je buren of ambtenaren lastig doen... delf je het onderspit en mag je her-plaatsen cq verwijderen.
ze staan dus te dicht op de rand...
Link naar document
Tip hierover: in Eindhoven ken ik al een situatie waar dus wel op is ingegrepen (maar dan met zonneboiler...)
dus het gebeurd wel.
Heb de bron in elk geval aan de openingpost toegevoegd, ter informatie
Merci!
Ik ben ervan op de hoogte. De directe buren hebben er totaal geen bezwaar tegen en hebben zelf ook interesse in panelen. Verder is het niet echt erg lelijk en of opvallend dus misschien laat ik het zo. Anders vraag ik alsnog een vergunning aan. En anders toch het dak op ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:17
grimson schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 10:14:
Mijns insziens is een dakmontage misschien eenvoudiger daar deze garageopstellling toch wat 'framework' bedenksels nodig heeft. Frames zijn niet standaard (custom made), belasting garagedak (gewicht ballast etc.) plaatsing redelijk arbeidsintensief ....
Ik ben wat aan het zoeken naar portrait-platdaksystemen, bij metdezon.nl hebben ze nog een systeem van k2 systems hiervoor, maar kan daar weinig info over vinden.
De afstand is net iets minder dan 2x de hoogte. Dus in de winter moet ik nog kijken of de 2e rij nog iets naar achteren moet.
Hoogte zal ongeveer een meter zijn met het een hoek van ongeveer 35 graden? "Lengte" 1m30, dus in totaal iets van 1m30+2m00+1m30=4m60 nodig?
Flatfix heeft helaas geen portrait optie welke voor ons garagedak het beste uitkomt. Ik las ergens te lezen dat deze opstelling teveel wind zou opvangen en Flatfix daarom niet portrait levert. Ook hier een leermoment om dus inderdaad niet te zuinig te zijn met ballast.
Ze moeten natuurlijk rekening houden met veer verschillende soorten daken. Als je een portrait opstelling op 1 hoog (garage, keuken-aanbouw, carport) zet waar wind minder vrij spel heeft vanwege de rest van het huis komen er veel minder krachten op dan als je het op 3 hoog of nog hoger in de vrije wind gaat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Steken jullie overigens 2 Steca 500's gewoon in 1 stopcontact?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05:29
SunshineCompany schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 11:15:
Ja in 1 WCD die op een aparte groep zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Kan idd prima, tot 3600w kan je ze doorlinken en op 1wcd aansluiten wel op eigen groep uiteraard.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:39

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hier zelfs 6 steca 500 en 1 steca 300 op een stopcontact. Er zit wel een werkschakelaar tussen van 32 A. En uiteraard een aparte groep. :9

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Strikvraag? ;) Zover ik weet mag je maximaal 600Watt? per (gedeelde) groep terugleveren toch?
Dat is dan één steca 500 per gedeelde groep. Is deze wettelijke bepaling ergens letterlijk terug te lezen? Ik zou voornamelijk hiermee rekening houden ivm de verzekering. Deze kan niet uitkeren of moeilijk doen als je het niet goed doet lijkt mij (eigenlijk een tip uit Tilburg ;) ).

[ Voor 3% gewijzigd door grimson op 11-06-2011 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

catchingfire schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 10:44:
[...]Hoogte zal ongeveer een meter zijn met het een hoek van ongeveer 35 graden? "Lengte" 1m30, dus in totaal iets van 1m30+2m00+1m30=4m60 nodig?
[...]
Zover ik heb kunnen achterhalen is de ideale afstand van de volgende rij 2 x de hoogte van het hoogste deel van de vorige rij. In dit geval is deze hoogte ongeveer 80cm dus de 2e rij 'moet' dan 1m60 verder liggen.
In ons geval is de hoek 30 graden wat resulteerd in:
Hoogte paneel - sinus(30) * 158cm = ~79cm
Diepte per rij/opstelling - ~137cm (stelling van Pythagoras)
Dus kwa berekening is het dan ongeveer 137+160+137=434cm
Een leermoment voor mij was dat je niet te krap moet berekenen. Je hebt altijd nog ruimte voor/naast en eventueel achter nodig die je soms niet in je berekeningen voorziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
[...]

Ik ben wat aan het zoeken naar portrait-platdaksystemen, bij metdezon.nl hebben ze nog een systeem van k2 systems hiervoor, maar kan daar weinig info over vinden.
Ik heb K2, bij mij zijn het altijd solardays, dus neem maar contact op. Voordeel van K2 is de flexibiliteit. Zo heb ik het eerste jaar mijn installatie gedraaid met Suntechs 200 Wp panelen. Na een jaar kon ik deze inruilen voor Sunpower 300 Wp panelen, die net een centimeter groter zijn. Het is een robuust systeem, waar je bovendien simpel je ballast in kwijt kan. Ben je handig en heb je de beschikking over een boormachine en een verticale boorstandaard, dan kan je geld besparen door alleen de K2 railsystemen te kopen en de hoekprofielen zelf te zagen en te boren (standaard aluminium hoeklijn 50 x50 x 5 en 60 x 60 x 5).
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3374/3572879665_b54690d415_z.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:17
ericplan schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 12:20:
Ik heb K2, bij mij zijn het altijd solardays, dus neem maar contact op. Voordeel van K2 is de flexibiliteit. Zo heb ik het eerste jaar mijn installatie gedraaid met Suntechs 200 Wp panelen. Na een jaar kon ik deze inruilen voor Sunpower 300 Wp panelen, die net een centimeter groter zijn. Het is een robuust systeem, waar je bovendien simpel je ballast in kwijt kan. Ben je handig en heb je de beschikking over een boormachine en een verticale boorstandaard, dan kan je geld besparen door alleen de K2 railsystemen te kopen en de hoekprofielen zelf te zagen en te boren (standaard aluminium hoeklijn 50 x50 x 5 en 60 x 60 x 5).
Hey thanks... mooi om eens de verschillende portrait-platdak oplossingen te zien! Al heeft deze K2-oplossing wel een behoorlijke footprint, lijkt wel net zoveel als dat je een paneel plat zou leggen.

Een rail heeft inderdaad wel z'n voordelen t.o.v. de oplossing van Grimson waar je de panelen rechtstreeks op het frame schroeft.
Je zou ook de ipv de K2 railsystemen zou je natuurlijk ook de Clickfit rails erop kunnen schroeven. De vraag is alleen of je goedkoper uitbent als je bij de Gamma van die alu profielen gaat halen en RVS schroeven (dat lijken bij de kassa altijd gouden schroeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:08
catchingfire schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 14:20:
De vraag is alleen of je goedkoper uitbent als je bij de Gamma van die alu profielen gaat halen en RVS schroeven (dat lijken bij de kassa altijd gouden schroeven).
Alumininium profielen bij de Gamma zijn belachelijk duur. Ik heb wel eens zelf een frame gemaakt voor een 50Wp-paneeltje. Ik weet niet meer wat dat kostte, het is alweer een tijd geleden, maar ik weet nog wel dat het ontzettend duur was.

Laatst bij een vriend van me zonnestroompanelen op een plat dak geïnstalleerd, en die frames waren € 36 p.st. als ik het me goed herinner, incl. bouten.moeren en alles. Daar kan ik ze niet zelf voor maken, helemaal als je de tijd ook meerekent.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
catchingfire schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 14:20:
[...]

Hey thanks... mooi om eens de verschillende portrait-platdak oplossingen te zien! Al heeft deze K2-oplossing wel een behoorlijke footprint, lijkt wel net zoveel als dat je een paneel plat zou leggen.

Een rail heeft inderdaad wel z'n voordelen t.o.v. de oplossing van Grimson waar je de panelen rechtstreeks op het frame schroeft.
Je zou ook de ipv de K2 railsystemen zou je natuurlijk ook de Clickfit rails erop kunnen schroeven. De vraag is alleen of je goedkoper uitbent als je bij de Gamma van die alu profielen gaat halen en RVS schroeven (dat lijken bij de kassa altijd gouden schroeven).
De footprint valt wel mee, als je het paneel erbij ziet. Bedenk ook dat een kleinere footprint ook grotere druk op je dakbedekking uitoefent. Ik heb 125 kg ballast per paneel.
Voordeel van een Clickfit rail zie ik niet direct. Op een plat dak is het niet zo erg om met losse onderdelen te werken, terwijl je nog wel meer stelmogelijkheden hebt, bijvoorbeeld als je panelen in eerste instantie scheef gemonteerd waren. De Clickfitschroef kan je niet zomaar 4mm in de rail opschuiven. De K2-rail is overigens ook geschikt om de kabels in te leggen.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5230/5821163168_6cc3fd2c6e_z.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 11-06-2011 15:45 . Reden: aanvulling ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

JeroenH schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 14:51:
[...]Alumininium profielen bij de Gamma zijn belachelijk duur. Ik heb wel eens zelf een frame gemaakt voor een 50Wp-paneeltje. Ik weet niet meer wat dat kostte, het is alweer een tijd geleden, maar ik weet nog wel dat het ontzettend duur was.

Laatst bij een vriend van me zonnestroompanelen op een plat dak geïnstalleerd, en die frames waren € 36 p.st. als ik het me goed herinner, incl. bouten.moeren en alles. Daar kan ik ze niet zelf voor maken, helemaal als je de tijd ook meerekent.
Die €36 heb ik ook betaald per frame ;) inclusief RVS bouten en moeren. Niet toevallig dezelfde leverancier?
Ik heb ook inderdaad eerst bij de Gamma gekeken maar bovenstaande was ook mijn conclusie. Zelfbouw is tijdrovend en kwa kosten misschien nog wel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

2x Steca 500 op 1 WCD is dus geen probleem. Maar wat als je nu op diezelfde groep nog een computer hebt? In theorie mag het niet, maar zal het ooit in de praktijk een probleem opleveren? Ik strijk ook op dezelfde groep als mijn PC bijvoorbeeld.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
SunshineCompany schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 17:28:
2x Steca 500 op 1 WCD is dus geen probleem. Maar wat als je nu op diezelfde groep nog een computer hebt? In theorie mag het niet, maar zal het ooit in de praktijk een probleem opleveren? Ik strijk ook op dezelfde groep als mijn PC bijvoorbeeld.
Als je pc een keer kortsluiting heeft, en je steca's leveren samen 1000 watt, en de groep is 16A afgezekerd, kan er 1000 watt + 16*230 = 4680 watt door de bekabeling. Dat is buiten de regelgeving, het is namelijk niets voor niets met 16A afgezekerd. Op zo'n moment kan er, als je pech hebt, brand ontstaan.

Om brand veroorzaakt door kortsluiting te voorkomen hebben ze zekeringen uitgevonden; ze zitten er met een reden en de regelgeving is er ook met een reden.

Dat je strijkt op dezelfde groep als je PC is geen probleem. Als een apparaat meer verbruikt dan de bekabeling aan kan, is de zekering er al uit gevlogen, een veilige situatie dus.

[ Voor 9% gewijzigd door SpiceWorm op 11-06-2011 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Een strijkbout en computer zijn beide stroom afnemers, dat geeft geen probleem. Het idee is dat als de pv installatie veel vermogen levert, dat een afnemer op dezelfde groep (veel) meer stroom kan trekken dan de waarde van de automaat. De automaat zal pas uitschakelen als de afnemer meer stroom vraagt als de automaat plus de geleverde stroom van de pv installatie.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:22

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Ik zou 's nachts strijken op de groep van de PV. Worden die kabels als het donker is ook efficiënt gebruikt >:)

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-02 12:04
Kortsluiting is het probleem niet, bij een kortsluiting loopt er zo 1000 A, de 5 A extra van de 2 steca's zal het verschil niet maken, het probleem is overbelasting, afhankelijk van de karakteristiek van de toegepaste beveilinging, in woningen meestal een automaat B 16 of veel veel trager een verse schroef zekering van 16A kan de stroom gedurende minuten of nog wel langer wel 25 A zijn en tel daarbij de 5 A van de steca's nog op
De 2,5 mm2 bedrading kan hier wel even tegen maar (hergebruikte ) steeklasdoppen willen het nog wel eens afleggen.

De zekering vervangen door een 10 A automaat met B karakteristiek maakt het niet legaal maar wel veel veiliger.

Afbeeldingslocatie: http://www.et-installateur.nl/vaktechniek/imagesart/BCD-karakteristiek.6.gif[img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

[...]

.
Ik heb al eens eerder een paar fotos laten zien van een bijzonder dakconstructie waarbij de panelen in portrait zijn geplaatst; glambalk in "Duurzame Energie deel 18"

Dit is uiteraard ook zonder trus uit te voeren in iedere gewenste hellinghoek voor panelen van iedere lengte. Werkt heel makkelijk. Als je geinteresseerd bent dan hoor ik het graag.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb wel een constructie gemaakt van alu van de bouwmarkt,
maar wel geholpen door een metaalbewerker, altijd handig als je die kent.
de eerste 6 panelen ooit stonden er voor 30 euro per 6 geloof ik,
en later iets verbetert voor 10 panelen, en alles nieuw gemaakt.
erachter het idee van maximale koeling en hoge windbestendigheid.
ik ga de laatste frames niet posten vanwege mogelijk gevaar of te hoge knutselfaktor,
maar de eerste stonden er zo bij : http://van.wijk.net/pvt/garage.jpg
inmiddels hebben de 10 panelen al 2 stormseizoenen overleefd,
waarbij vlakbij de collectoren in wormerveer van het dak waren gewaaid.
als ballast gebruik ik latijen, die zijn extreem zwaar, en is later alles afgewerkt met vloeibare teer.
de teer is gebruikt om versmelting door de verzekeraar (met visuele inspectie) goed te laten keuren in de verzekering. misschien wel een tip, bij versmelting op een teerdak is het hier door de verzekering nagelvast goedgekeurd, en gedekt in de polis, voorzien van een aanhangsel, dat wel, met erop een foto van de constructie.

je linkse hobby blijkt toch veel liberaler te zijn !
http://www.nu.nl/column-z...slechte-marktmeester.html
goh wat een overeenkomsten met dit topic.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2011 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-02 09:23
Deze week bij vrienden de Solaredge omvormer monitoring aan het werk gezien. Ik meet zelf de productie van van 11 panelen en 4 steca's via de productiemeter en heb geen ervaring met automatisch posten van opbrengst via internet. De monitoring van de Solaredge is wel heel erg mooi. Aan de Solaredge omvormer zijn alle panelen individueel gekoppeld en je kunt de opbrengst dus ook individueel zien via een internetlogin. Zo kun je bij schaduw op één paneel zien dat de andere panelen gewoon volle bak doorproduceren. Ook kon bij één installatie worden gezien dat één paneel duidelijk minder produceerde dan de andere. Ik was in eerste instantie geschrokken van de prijs van de omvormer in vergelijking met de steca's maar zonder dure Solarlogger kan via de Solaredge via het internet heel mooi worden gemonitord, Daarnaast zijn er bij één installatie in eerste instantie 8 panelen geinstalleerd. De installatie draait op vol vermogen voor de 8 panelen. Binnenkort komen er 2panelen bij, gewoon een kwestie van bijprikken en weer maximaal vermogen. Op de tweede string van de omvormer kunnen 2 tot 10 extra panelen worden bijgeplaatst zonder extra investering in een omvormer. Dat lijken me mooie voordelen maar in dit forum lees ik alleen over mastervolt, sma en steca. Mis ik iets?

Floris
@duurzaamremunj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Dit is hetzelfde als wat FemToGrid doet. FemToGrid is 100% NL
Veel ervaring met deze systemen is er nog niet omdat het pas kort bestaat en leverbaar is. Bovendien is het wel iets duurder en daar houden NL's niet van. Ook al vertel je 100 keer dat ze er meer voordeel van hebben. Voor 10 cent minder gaan ze wel naar de beun op de hoek.

[ Voor 72% gewijzigd door ZonneStroom op 12-06-2011 09:49 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
winer schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 23:57:
Kortsluiting is het probleem niet, bij een kortsluiting loopt er zo 1000 A, de 5 A extra van de 2 steca's zal het verschil niet maken, het probleem is overbelasting, afhankelijk van de karakteristiek van de toegepaste beveilinging, in woningen meestal een automaat B 16 of veel veel trager een verse schroef zekering van 16A kan de stroom gedurende minuten of nog wel langer wel 25 A zijn en tel daarbij de 5 A van de steca's nog op
De 2,5 mm2 bedrading kan hier wel even tegen maar (hergebruikte ) steeklasdoppen willen het nog wel eens afleggen.

De zekering vervangen door een 10 A automaat met B karakteristiek maakt het niet legaal maar wel veel veiliger.

[afbeelding][img]
Kijk, heldere uitleg, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nu.nl/economie...gt-eerste-lng-tanker.html

*vonkje erbij* in een dichtbevolkt land, gelieve niet te treuzelen als je naar antwerpen vaart ter hoogte van borssele...

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2011 10:41 . Reden: *nee joh slochteren is nog lang niet leeg* ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09 11:45
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2011 @ 10:41:

*vonkje erbij* in een dichtbevolkt land, gelieve niet te treuzelen als je naar antwerpen vaart ter hoogte van borssele...
Die veiligheidsmaatregelen doen wel even nadenken inderdaad. Aan de andere kant ligt het gelukkig redelijk ver aan 'de buitenkant'. Zijn in Nederland volgens mij genoeg bedrijven waar als het fout gaat we met grote problemen zitten. LNG is volgens mij 'relatief schoon' en resulteert bij problemen gewoon in een mega brand, maar volgens mij wel een tussen haakjes relatief schone brand? Verder vind ik dit lastige zaken, sowieso is LNG natuurlijk beter dan steenkolen. Als we dan toch nog niet op volledig duurzaam overgaan kunnen we beter onze economie nog maar wat ondersteunen middels dit soort faciliteiten. Geheid dat een andere haven anders het overneemt. Het is alleen jammer dat we het zelf zo hard ook nodig hebben, het zou mooier zijn als het enkel doorvoeren naar Europa omdat we het niet nodig hebben.. Dat zal helaas nog wel lange tijd een utopie blijven.

Verder blijf ik mij verbazen over het beeld dat er heerst op een beter klimaat en milieu. Gisteren nog iemand die vond dat we er veel meer aan moeten doen, maar wel in een koopappartement nog aan 1 kant van het huis enkelzijdigglas heeft, 24/7 een home theatre pc aan heeft staan (opstarten duurt zo lang, en vanuit sleepmodus stopt het geluid er soms wel eens mee, dus voor die paar euro extra per jaar..) gloeilampen en halogeen heeft die avonden (oh en de plasma 50"+ natuurlijk) aan staan en met de leasebak echt werkelijk waar het hele land (maar ook voor ritjes van <500m) voor de meest onzinnige dingen doorrijd 8)7 . Zijn argument; individueel zet geen zoden aan de dijk het moet vanuit de overheid komen. Geld is en blijft echter wel een gevoelig punt.

Mijn gevoel blijft dat de overheid het beste met geld prikkels kan sturen. Dan niet op een manier die de staatskas weer erg veel geld 'kost' (milieu besparing maar niet als bate meegenomen). Energiebelasting gewoon omhoog zodat de zelf producerende daarmee gecompenseerd kunnen worden. Idem voor BPM en wegenbelasting vrije auto's; verhoog het voor de rest. Verder moet de hoogte gewoon realistisch zijn en de criteria scherp natuurlijk, of iemand nou €50 of €100 kan besparen als het kan willen we het in Nederland :P

[ Voor 3% gewijzigd door Banjy op 12-06-2011 11:02 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2011 @ 10:41:

Een nog veel groter gevaar vind ik dat we ons met dit soort installaties weer voor een paar decennia vastleggen aan de fossiele dinosaurus. Voor het geld wat die terminal gekost heeft hadden we weet ik veel hoeveel gebouwen kunnen isoleren, warmtepompen kunnen installeren, biosgasinstallaties kunnen bouwen etc.

Weet iemand hoeveel overheidsgeld (=subsidie) er naar deze terminal is gegaan?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
zojuist een advertentie gespot van duitse winkelketen mbt regentonnen/regenwater hergebruikK
200 liter kunststof ton: 13 eur
verhoging (zodat de gieter er onder past) 14 eur
pomp (die in de ton gedompeld opgesteld staat) 29 eur (capaciteit 2400 liter per uur).

het loont zeker om voor regentonnen te spitten bij de duitsers :)
morgen rij ik even naar Schwertz-Hagebau voor een tweede en derde 320 liter regenton ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 20:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

glambalk schreef op zondag 12 juni 2011 @ 09:47:
Dit is hetzelfde als wat FemToGrid doet. FemToGrid is 100% NL
Veel ervaring met deze systemen is er nog niet omdat het pas kort bestaat en leverbaar is. Bovendien is het wel iets duurder en daar houden NL's niet van. Ook al vertel je 100 keer dat ze er meer voordeel van hebben. Voor 10 cent minder gaan ze wel naar de beun op de hoek.
Ik ben wel benieuwd wat het kWh voordeel tov meedere kleine sets. Ik heb zelf 10 panelen 180 Wp en 4 steca's 500, daarmee vang ik veel schaduweffecten op. Wegen die nieuwe systemen prijstechnisch / kW-technisch op tegen mijn oplossing? Ik kan geen prijzen vinden van die nieuwe systemen.

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Prijzen verschillen per systeem. Voor een FemToGrid oplossing met 10 panelen van 230Wp ben je ongeveer €700 meer kwijt dan met een enkele omvormer met één MPP. Daar krijg je dus 9 MPP's extra voor.

Als je, je schaduwproblemen met de Steca 500 op kan lossen dan is dat goedkoper. Maar ook voor een Steca 500 heb je minimale opstart waardes dus ook een minimaal aantal panelen wat je erop aan moet sluiten.

[ Voor 34% gewijzigd door ZonneStroom op 12-06-2011 12:22 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

glambalk schreef op zondag 12 juni 2011 @ 12:20:
Prijzen verschillen per systeem. Voor een FemToGrid oplossing met 10 panelen van 230Wp ben je ongeveer €700 meer kwijt dan met een enkele omvormer met één MPP. Daar krijg je dus 9 MPP's extra voor.

Als je, je schaduwproblemen met de Steca 500 op kan lossen dan is dat goedkoper. Maar ook voor een Steca 500 heb je minimale opstart waardes dus ook een minimaal aantal panelen wat je erop aan moet sluiten.
FemToGrid lijkt me vooral toepasselijk voor mensen die last hebben van schoorstenen ed.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Erasmo schreef op zondag 12 juni 2011 @ 12:36:
[...]

FemToGrid lijkt me vooral toepasselijk voor mensen die last hebben van schoorstenen ed.
Of bomen, dakkapellen maar ook verschilende dakvlakken of combi's van schuin en platdak opstellingen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-02 09:23
Voor een FemToGrid oplossing met 10 panelen van 230Wp ben je ongeveer €700 meer kwijt dan met een enkele omvormer met één MPP. Daar krijg je dus 9 MPP's extra voor.
700 euro ten opzichte van Steca's? Mijn Steca's zijn niet verbonden met het internet. Zou ik dat willen dan ben ik voor de insteekkaarten en een Solarlogger véél meer kwijt dan 700 euro. Appels met appels is de Femtogrid dan super goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Jeremy Rifkin is een schrijver, econoom, activist wiens denkbeelden zeker niet onbetwist zijn. In dit interview (ook hier) van december 2009 (!), geeft hij zijn kijk op de grote problemen die onze beschaving zal tegenkomen in de nabije toekomst. Het is niet om vrolijk van te worden. Ik heb de video nu net even bekeken (27min), en moet er, voor ik er echt iets zinnigs over kan zeggen, eerst 's goed over nadenken.

Een van de eerste vragen die bij mij opkwam was hoe gaat NL, onze huidige regering hier mee om? Lijken de mensen die nu aan de touwtjes trekken zich bewust van de schaal van de problemen?

En een tweede vraag, gericht op duurzame energie, wat is de stand van de techniek, in NL? Zijn we al in staat om duurzame energie op een schaal toe te passen om te voorzien in onze energie behoefte?

In dit forum zitten veel enthousiaste mensen, die hun huis of bedrijf voorzien hebben van zonnepanelen, of een windmolen hebben staan op hun terrein. Ik zie deze mensen als pioniers, de eerste groep die ook werkelijk probeert iets te doen aan de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. De middelen zijn beperkt, en de overheid lijkt door het zeer wispelturige karakter van b.v. subsidies, investeringen in onderzoek en ontwikkeling, zeker niet bij te dragen aan een oplossing voor de lange termijn.

Wat vinden jullie ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hoeveel overheidsgeld (=subsidie) er naar deze terminal is gegaan?
google maar niet, want dan zie je ook dat nergens zo`n schip een haven in mag,
en er lange aanlegstijgers zijn zoals de arabieren ook doen, ver weg buitengaats. wij doen dat niet, wij doen het zo, vast goedkoper, betere tvt, en waarschijnlijk ook flink wat burgers genegeerd.

we zijn gellingen gewoonweg vergeten :
Wikipedia: Gasexplosie Gellingen
en vwb japan hebben we amnesia.
volgens mij zie je die boot gewoon vanuit je huiskamer in maassluis.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2011 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 12:55
@Hamish:
De huidige regering negeert dit volledig. Geen idee of ze zich ervan bewust zijn, maar het blijkt iig nergens uit.

De techniek is het probleem niet. Het implementeren wel. Zelfs als de techniek nog niet ver genoeg is moeten we ermee beginnen. We hebben geen keuze, we kunnen het proberen of nu al opgeven. Maar goed, ik heb vele indicaties (onderzoeken) gezien die aangeven dat het mogelijk is en geloof er zelf dan ook in dat het gedaan kan worden als we het hard genoeg proberen. Nog niet alle problemen zijn helemaal ideaal opgelost en het zal niet gemakkelijk zijn, maar we moeten ermee beginnen. Hoe eerder hoe beter.

Wij zijn niet de pioneers (uitzonderingen daargelaten), maar de early adaptors. De techniek is namelijk al redelijk uitgekrystaliseerd. De pioneers waren veelal in de vorige eeuw (afhankelijk van de techniek). En zoals met iedere nieuwe techniek is pioneeren nog wel risicovol en zijn het vooral de early-adaptors die er het meeste de vruchten van gaan plukken. Ik kan je dan ook maar één advies geven: wacht niet op een regering die z'n kop in het zand steek, maar begin zelf met je eigen situatie te verbeteren. Het is niet moeilijk. Dankzij het internet is alle kennis beschikbaar. Als je het nu doet heb je er nog heel lang voordeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Als ik zo de datasheets bekijk valt het rendement wel tegen. De power optimizer heeft een euro efficiency van 95,7% en daar komt dan ook de euro effeciency van de inverter erbij van 94,6%.(dubbel warmteverlies) Dat maakt bij elkaar als ik zo even mag optellen een efficiency van 90,5%.
Daar bovenop de veel hogere prijs die nog hoger wordt als je geen 230Wp panelen gebruikt maar kleinere 190Wp panelen bijvoorbeeld. (meer optimizers nodig)
Dan is het toepassen van Stecagrid inverters toch wat voordeliger.

Ik heb ook welleens het systeem van http://www.enecsys.com/ bekeken. Elke paneel een eigen omvormer maar ook daar hik je tegen die hoge prijs aan. Ze geven wel 20 jaar garantie ofzo. Tja, je moet er alleen niet aan denken dat je het dak op moet om die inverters of optimizers achter op je panelen moet vervangen.(OK4 verhaal) Mag je alles demonteren om erbij te kunnen of een installeteur voor inhuren die dat voor je doet. Duur grapje.
Dan toch maar liever Steca's of SMA met Optitrac, die na defect of einde levensduur weer simpel kan vervangen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

fmokveld schreef op zondag 12 juni 2011 @ 13:31:
[...]

700 euro ten opzichte van Steca's? Mijn Steca's zijn niet verbonden met het internet. Zou ik dat willen dan ben ik voor de insteekkaarten en een Solarlogger véél meer kwijt dan 700 euro. Appels met appels is de Femtogrid dan super goedkoop
Volgens mij zijn er goedkopere manieren zoals plugwise als dat goed werkt.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SolarKing schreef op zondag 12 juni 2011 @ 16:49:
[...]

Volgens mij zijn er goedkopere manieren zoals plugwise als dat goed werkt.
Met plugwise kan je niet de individuele panelen monitoren.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb die behoefte niet, of pak een multimeter.
plugwise totaliseert het wel, en afwijkingen zijn snel te traceren.
(ac onderling per string)

die femto dingetjes zouden mij dus volgens de site 30% meer geven,
het staat gewoon hard op de site, zonder variabelen.
maar dat is niet mogelijk aan instraling 1300kWh/kWp.
verder is elk component een potentieel verliesgevend onderdeel en ook een potentiele faalkans.

plugwise schakelt mijn omvormers van het net af tussen 22 en 04u (mooie optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 22-09 12:55
Nu we het hier toch over module omvormers hebben:

In Februari spotte ik dit systeempje tijdens het skiën boven op de berg in Gerlos. Het viel mij op:
Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/IMAG0168.jpg
Een tracker hoog in de bergen met ronduit grote modules.

Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/IMAG0167.jpg
Frameloze modules wel te verstaan.

Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/IMAG0166.jpg
Bosch cellen? :9

Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/IMAG0170.jpg
Met twee micro inverters per module.

Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/IMAG0164.jpg
Aangesloten met maar één kabel per omvormer. Blijkt dat de ene omvormer de + is en de andere de -.

Afbeeldingslocatie: http://img.bit-byters.net/IMAG0171.jpg
625Wp per paneel!

Het is een Solon systeem, maar op hun site heb ik de SOLON Black 625 nog niet kunnen vinden. Wel lekkere 625Wp modules!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

He jongens, aanvulling op, geen vervanging van hoor. Bovendien hoef je nu niet al je panelen weg te doen maar kan je allerlei soorten door elkaar gebruiken.
Op dit forum is al meerdere malen de wens geuit door verschillende lezers dat een individuele mpp wel eens handig zou kunnen zijn.
Als je het niet nodig hebt dan zou ik het ook niet gebruiken omdat het inderdaad duurder is maar er is wel degelijke een behoefte dus een markt voor.
pcmadman schreef op zondag 12 juni 2011 @ 18:17:

[afbeelding]
Met twee micro inverters per module.

[afbeelding]
Aangesloten met maar één kabel per omvormer. Blijkt dat de ene omvormer de + is en de andere de -.
Micro-inverters, optimizers of gewoon junction boxen? Een omvormer voor de + en één voor de -? Hoe werkt dat dan?

[ Voor 38% gewijzigd door ZonneStroom op 12-06-2011 18:25 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Is de SB2500 HF omvormer ook middels een DIN rail op te hangen?
Ik ben op zolder het een en ander aan het voorbereiden vandaar deze vraag.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Speksteenkachel schreef op zondag 12 juni 2011 @ 21:04:
Is de SB2500 HF omvormer ook middels een DIN rail op te hangen?
Ik ben op zolder het een en ander aan het voorbereiden vandaar deze vraag.
Ik denk dat de ruimte tussen de rail en de muur bij een DIN rail te klein is om de nokken van de omvormer achter te hangen. De omvormers van SMA worden met een grondplaat geleverd die eerst aan de muur moet worden bevestigd. Dit heeft ook te maken met de borging zodat de omvormer niet uit de ophangpunten kan worden getild zonder extra handelingen zoal het verwijderen van schroeven of sloten.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Banjy schreef op zondag 12 juni 2011 @ 10:58:
Verder blijf ik mij verbazen over het beeld dat er heerst op een beter klimaat en milieu. Gisteren nog iemand die vond dat we er veel meer aan moeten doen, maar wel in een koopappartement nog aan 1 kant van het huis enkelzijdigglas heeft, 24/7 een home theatre pc aan heeft staan (opstarten duurt zo lang, en vanuit sleepmodus stopt het geluid er soms wel eens mee, dus voor die paar euro extra per jaar..) gloeilampen en halogeen heeft die avonden (oh en de plasma 50"+ natuurlijk) aan staan en met de leasebak echt werkelijk waar het hele land (maar ook voor ritjes van <500m) voor de meest onzinnige dingen doorrijd 8)7.
Niet verbazend, is gewoon een 'sociaal gewenst antwoord'.
Zijn argument; individueel zet geen zoden aan de dijk het moet vanuit de overheid komen.
Tja, en dan stemt-ie natuurlijk veeveedee die geen reet doet voor duurzame energie etc. Ons educatieve systeem faalt ernstig, omdat een groot deel van de burgers klaarblijkelijk niet weet hoe een DEMOCRATIE werkt en niet beseft dat ze in een DEMOCRATIE leven.

Maar als de overheid dan maatregelen neemt om energiebesparing en duurzame energie te stimuleren dan kun je het klagen al horen: beperking van de individuele vrijheid; uitmelken van de burger/automobilist (is voor hun hetzelfde); subsidiëren van 'linkse hobbies'; horizonvervuiling.

Gisteren de hele dag in de stand van de ZPV (zonnestroomproducentenvereniging) gestaan op de Leidse bijenmarkt. Dat was voor het eerst dat ik dat deed. Leuk om te doen, doorlopend bezoekers gehad. Over het algemeen toch wel 'voorbij middelbare leeftijd'. Een paar mensen hebben zich als lid opgegeven, ook al hadden ze nog geen panelen (maar wel 'plannen'). Als al de mensen die 'denken over zonnepanelen' nu ook eens echt zonnepanelen zouden kopen... De meesten willen toch weten wat het oplevert, het bekende tvt-verhaal. Ik heb maar zoveel mogelijk gezegd dat de stroom uit zonnepanelen 'ongeveer' even duur is als van het energiebedrijf en mocht het dan wat duurder uitvallen, dan is het milieu toch ook belangrijk. En ze kunnen ook klein beginnen: klein setje met een steca 500.

Ook een leuke: veel mensen wilden weten hoeveel panelen ze nodig hebben om hun energieverbruik af te dekken. Op mijn vraag hoeveel ze dan verbruiken het steevaste antwoord: "Kwenie, wat is het gemiddelde?" 8)7 Er is [font]nog[/font] veel werk te doen aan alleen maar bewustzijn over energieverbruik.

OPROEP OPROEP OPROEP OPROEP OPROEP OPROEP

Om de stand van de ZPV wat op te leuken met foto's van echte installaties, wil ik alle medetweakerts oproepen foto's aan mij te sturen met hun installatie.
* de foto's worden op A4 formaat uitgeprint, dus scherpe foto's van een megapikseltje of 5 zijn prettig.
* liefst landscape-formaat
* ze worden anoniem gebruikt
* ook foto's van details zoals bekabeling of een omvormerbord of bevestigingssysteem zijn welkom
* indien mogelijk met vermelding van de volgende gegevens:
- oriëntatie/dakhoek
- nominaal vermogen
- (geschatte) jaaropbrengst
- lokatie, (naam van stad, dorp of regio)
- zelf geinstalleerd ja/nee
- aanschafsubsidie ja/nee
- sde ja/nee
- jaar van ingebruikname
- overige zaken die je vermeldenswaard vindt

Ik kan helaas niet beloven dat je foto('s) gebruikt worden; veel installaties lijken op elkaar en het doel is zoveel mogelijk verschillende systemen te tonen zonder al te veel overlap

Sturen aan annevanderbom op google mail. Heel erg bedankt bij voorbaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
pcmadman schreef op zondag 12 juni 2011 @ 16:12:
@Hamish:
De huidige regering negeert dit volledig. Geen idee of ze zich ervan bewust zijn, maar het blijkt iig nergens uit.
NEE derland begeeft zich steeds meer op een punt van struisvogelpolitiek.

Heel duidelijke boodschap uit het interview: leun niet achterover, neem het heft in eigen handen,
begin zo snel mogelijk met decentrale energie-opwekking/besparing.
Dan houden we misschien de schade enigszins beperkt.
Ondertussen heb ik toch maar alvast, naast andere noodattributen en jodiumtabletten, een rubberboot gekocht(ligt op zolder)
(Een gewaarschuwd man telt voor 2, vooral hier in Zeeland) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

glambalk schreef op zondag 12 juni 2011 @ 21:11:
[...]
Ik denk dat de ruimte tussen de rail en de muur bij een DIN rail te klein is om de nokken van de omvormer achter te hangen. De omvormers van SMA worden met een grondplaat geleverd die eerst aan de muur moet worden bevestigd. Dit heeft ook te maken met de borging zodat de omvormer niet uit de ophangpunten kan worden getild zonder extra handelingen zoal het verwijderen van schroeven of sloten.
OK duidelijk verhaal dank daar voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnord
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 07:02
Goedenavond,

Ik heb een vraag m.b.t. zonnepanelen.

Welke omvormer (met uitzondering soladin 600) heeft ook een grafische uitlees interface?
En nog mooier als het kan...en Lan-poort??

Gr. Arnold

www.kolkmanzon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren flink uitgepakt: 8x190Wp op het dak gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
arnord schreef op zondag 12 juni 2011 @ 21:56:
Goedenavond,

Welke omvormer (met uitzondering soladin 600) heeft ook een grafische uitlees interface?

Gr. Arnold

www.kolkmanzon.nl
In de start-post staan een aantal real-time logging systemen met PV er aan,
zoals met Arduino, Jsunnyreports etc. Zit daar niets bij? Anders maar de knip trekken voor een Solarlog...
of SMA oplossing

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Hamish schreef op zondag 12 juni 2011 @ 15:14:
Jeremy Rifkin is een schrijver, econoom, activist wiens denkbeelden zeker niet onbetwist zijn. In dit interview (ook hier) van december 2009 (!), geeft hij zijn kijk op de grote problemen die onze beschaving zal tegenkomen in de nabije toekomst. Het is niet om vrolijk van te worden. Ik heb de video nu net even bekeken (27min), en moet er, voor ik er echt iets zinnigs over kan zeggen, eerst 's goed over nadenken.

Een van de eerste vragen die bij mij opkwam was hoe gaat NL, onze huidige regering hier mee om? Lijken de mensen die nu aan de touwtjes trekken zich bewust van de schaal van de problemen?
Nee. De volledige focus op economie (geld) en minimalistische benadering van duurzame energie maken dat duidelijk. Ze willen alleen die 14% van de EU halen omdat ze bang zijn voor een boete. Want dat kost ook weer geld.

Ze zien ook helemaal niet waar de wereld heengaat. Wat de IT-industrie was voor de het einde van de 20e eeuw, is duurzame energie voor het begin van de 21e eeuw. Dé groeikans. Nu worden de vlaggen geplant en de gebieden geclaimd. Voor Nederland blijft er misschien nog een plekje in de berm over. Met dank aan de kabinetten Balkenende I, t/m zoveel en Rutte. Langetermijnvisie: 0.
En een tweede vraag, gericht op duurzame energie, wat is de stand van de techniek, in NL? Zijn we al in staat om duurzame energie op een schaal toe te passen om te voorzien in onze energie behoefte?
Windenergie kan het leeuwendeel hebben makkelijk hebben, aangevuld met pv, biomassa, (bestaande) waterkracht en een pan-europees HVDC netwerk. Moeten we wel omschakelen naar elektrisch transport en warmtepompen.
In dit forum zitten veel enthousiaste mensen, die hun huis of bedrijf voorzien hebben van zonnepanelen, of een windmolen hebben staan op hun terrein. Ik zie deze mensen als pioniers, de eerste groep die ook werkelijk probeert iets te doen aan de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. De middelen zijn beperkt, en de overheid lijkt door het zeer wispelturige karakter van b.v. subsidies, investeringen in onderzoek en ontwikkeling, zeker niet bij te dragen aan een oplossing voor de lange termijn.

Wat vinden jullie ervan?
Er stond zaterdag een interview in NRC met Verhagen. Weinig nieuws eigenlijk. Hij denkt het goedkoper te kunnen dan de Duitsers. Maar begrijpt helemaal niet dat we geen eigen industrie opbouwen en een tijdperk van ongekende energieafhankelijkheid tegemoet gaan. Alle technologie zal namelijk geïmporteerd moeten worden. En als de journalist vraagt: "Gaan we het halen, die 14% in 2020?", antwoordt hij: "Ik weet het niet. Als het niet lukt kunnen we altijd nog groene energie importeren".O ja, en we hebben een minister van economische zaken die niet weet hoeveel een triljard Euro is. Vertrouwenwekkend, niet?

De middelen zijn beperkt ja, maar wie niet zaait, die zal ook niet oogsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Laatst online: 21-09 22:50
Ik was gisteren bij een vriend die sinds een paar maanden in zijn nieuwe woning met warmtepomp woont. Hij geeft aan dat die pomp nu een tientje per dag aan stroom opsoupeert. (Sorry eenhedenpolitie!) Dat reken ik snel even om naar ongeveer 50Kw per dag!
Dat vind hij buitensporig veel (ik ook, dat verbruikt ons huis in een week nog niet), maar wat is eigenlijk normaal voor een dergelijke installatie?
En maakt het wat uit dat hij deze winter is ingeschakeld?

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

pcmadman schreef op zondag 12 juni 2011 @ 18:17:

In Februari spotte ik dit systeempje tijdens het skiën boven op de berg in Gerlos. Het viel mij op:
[...[
625Wp per paneel!

Het is een Solon systeem, maar op hun site heb ik de SOLON Black 625 nog niet kunnen vinden. Wel lekkere 625Wp modules!
Dat systeem wekt wellicht in de winter meer stroom op dan in de zomer :9. Iemand enig idee hoeveel kWh/ kWp zo'n systeem doet op jaarbasis met al die sneeuw, kou, wind en zon :9~
Misschien niet de Sahara vol zetten met zonnepanelen, maar de Alpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
arnord schreef op zondag 12 juni 2011 @ 21:56:
Goedenavond,

Gr. Arnold

www.kolkmanzon.nl
De meeste grotere omvormers hebben een digitaal display, soms grafisch, de enige met een lanpoort die ik ken is de solarmax serie van sputnik ag. Ik heb zelf een solarmax 2000s die met gigabit lan ( overkill ehehehe ) is aangesloten op mijn netwerk. Dmv software van energiastic hier van het forum kan ik hem realtime loggen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
VincentH schreef op maandag 13 juni 2011 @ 08:19:
Ik was gisteren bij een vriend die sinds een paar maanden in zijn nieuwe woning met warmtepomp woont. Hij geeft aan dat die pomp nu een tientje per dag aan stroom opsoupeert. (Sorry eenhedenpolitie!) Dat reken ik snel even om naar ongeveer 50Kw per dag!
Dat vind hij buitensporig veel (ik ook, dat verbruikt ons huis in een week nog niet), maar wat is eigenlijk normaal voor een dergelijke installatie?
maar vergelijk het aandeel aardgas wat je nodig zou hebben. Als je eea energetisch omrekenen gaat, kan het wellicht kloppen.
Maar goed... aangelegd door nederlandse bedrijven ruik ik al snel naar zaken als juiste dimensionering.
Hij weet dat ie moet verwarmen met LTV, en dus langdurige lage temperatuur-regiem?
Advies is om zijn ervaring terug te leggen naar de leverancier (GWK garantie?). Afhankelijk van woning (formaat, ligging, orientatie, etc.) kan het veel zijn, maar kan het ook weinig wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is ook een belangrijke reden waarom high tech apparatuur nog niet geschikt is voor de normaal gebruiker.
Dit werkt alleen bij mensen die weten wat er gebeurd.

Dit heeft nog niets met verwarming te maken (want die staat uit de afgelopen maanden), maar met het sanitair water. Enerzijds (mogelijk) het gebruik, anderzijds de instelling van de boiler. Waarschijnlijk staat de elektrische bijverwarming in de boiler namelijk ruim afgesteld.
Hoge temperatuur en te snel bijverwarmen.

Bij een standaard combi CV is de afstelling ook verre van optimaal, maar daar is het effect veel minder.
Een warmtepomp wil zich in de handen van een ''amateur'' (installatie en gebruik) wel eens ontpoppen als een elektrische verwarming.

Stel 4 mensen in huis met een laag verbruik per jaar (835kWh thermisch) = 3340 kWh
3340 / 52 = 64 kWh per week
Het verschil tussen 64 kWh en 10 euro is het effect van de warmtepomp.
Een praktijk COP van 1,5 (op sanitair water).
Wellicht is de COP hoger, maar ook het gebruik van warm water.

Warmtepomp dus nooit zonder spaardouchekop en douche-WTW. Dat is wel de les.
Los van kennis van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 15:00:
@Neanderthaler:
Kavermeer heeft het over een omkeerdak. Dat is dus anders dan het dak wat jij kent en omschrijft, omdat de isolatie niet vast zit.
Juist een omkeerdak had ik niet in gedachten.
Dat lijkt inderdaad meer op een zonnepaneel vanuit de invalshoek ''verplaatsbaar''.

Toch wordt dak isolatie opgevat als een onderdeel van het huis, dat is een gebruik.
Die is wel onroerend, en je ballast zonnepanelen niet. Ik geef toe dat dit lastig te volgen is.

De opvatting wat onderdeel uitmaakt van het huis (onroerend) is ook iets dat kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@wp-verbruik
als de warmtepomp ingeregeld staat op ~comfort~ dan verwarmd de wp in de winter,
komt de temperatuur in het huis boven 20c dan gaat ie koelen.
mogelijk staat de electrische bijverwarming van het vat ook op ?comfort?.

dat hoeft niet je kan gewoon een raam openzetten aan de schaduwkant van het huis, dat kost niets.
ik reken meestal met 1m3=8kWh voor het gemak.
als je dus 1600m3 verbruikt in een jaar dan is dat 12.800kWh ofwel 35,1 kWh per dag (!)
de gemelde 50Kw per dag word gemeld als veel, echter zou dit 2280m3 gas zijn.
een heel normaal nederlands getal voor een gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2011 @ 10:38:
@wp-verbruik
als de warmtepomp ingeregeld staat op ~comfort~ dan verwarmd de wp in de winter,
komt de temperatuur in het huis boven 20c dan gaat ie koelen.
mogelijk staat de electrische bijverwarming van het vat ook op ?comfort?.

dat hoeft niet je kan gewoon een raam openzetten aan de schaduwkant van het huis, dat kost niets.
ik reken meestal met 1m3=8kWh voor het gemak.
als je dus 1600m3 verbruikt in een jaar dan is dat 12.800kWh ofwel 35,1 kWh per dag (!)
de gemelde 50Kw per dag word gemeld als veel, echter zou dit 2280m3 gas zijn.
een heel normaal nederlands getal voor een gezin.
Het is een nieuwbouwhuis, de afgelopen maanden heb je geen verwarming nodig.
Koelen is in een nieuwbouwhuis door bouw voorschriften ook nauwelijks aan de orde.
Het gaat alleen om sanitair water en een warmtepomp heeft een COP effect, waar jij geen rekening mee houdt.

Het is verschrikkelijk veel. (ookal hangt de mate waarin wel af van de bewoning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Ik was gisteren bij een vriend die sinds een paar maanden in zijn nieuwe woning met warmtepomp woont. Hij geeft aan dat die pomp nu een tientje per dag aan stroom opsoupeert. (Sorry eenhedenpolitie!)
Als hij dat weet, heeft hij blijkbaar gemeten? Want op je meter zie je toch geen Euro's als eenheid :+
En heeft hij nog meer nieuwe spulletjes in huis, zoals een dubbeldeurskoelkast met gekoeld water en ijsblokjes automaat? En een Koi-vijver met fontein enz? Kortom, weet hij zeker dat het alleen de warmtepomp is?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koelen is in een moderne woning ernstig aan de orde, en ik kan het weten, want ik heb in de stad van de zon tientallen vrienden wonen, en ik help ze met de inregelingen ook.
de waterkotte`s en nibe`s staan allemaal standaard op koelen boven 21,5c, en de wtw ventilatie is niet uitgelegd tav de bypass in de zomer, veel woningen daar zie je dan ook met rolluiken om de instraling tegen te houden voor kinderkamers.

tno : http://www.tno.nl/downloads/ISOzero%20rapport.pdf

(en dan op de terugtelwerken soms tot wel 44.000 kWh, en een energiekontrakt bij oxxio die niet saldeert.... triest is het)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2011 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

flitspaal.nl schreef op maandag 13 juni 2011 @ 09:28:
[...]

De meeste grotere omvormers hebben een digitaal display, soms grafisch, de enige met een lanpoort die ik ken is de solarmax serie van sputnik ag. Ik heb zelf een solarmax 2000s die met gigabit lan ( overkill ehehehe ) is aangesloten op mijn netwerk. Dmv software van energiastic hier van het forum kan ik hem realtime loggen.
KOSTAL PIKO heeft 't standaard (de 3-fase omvormers), met ingebouwde webserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

JeroenH schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 22:21:
[...]

Vast wel, maar moet je niet doen. Extra panelen met dezelfde meeropbrengst zijn goedkoper en onderhoudsvrij. Trackers hebben onderhoud nodig.

Alleen doen als je in Spanje, Italië of nog zuidelijker woont.
Ik heb nog even verder gekeken naar energieopslag systemen, zoals fuel-cell generatoren. Iemand dat al aangesloten op zijn installatie?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Afbeeldingslocatie: http://sargasso.nl/wp-content/uploads/2011/06/Maxime-wat-doe-je-nou.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2011 @ 11:04:
koelen is in een moderne woning ernstig aan de orde, en ik kan het weten, want ik heb in de stad van de zon tientallen vrienden wonen, en ik help ze met de inregelingen ook.
de waterkotte`s en nibe`s staan allemaal standaard op koelen boven 21,5c, en de wtw ventilatie is niet uitgelegd tav de bypass in de zomer, veel woningen daar zie je dan ook met rolluiken om de instraling tegen te houden voor kinderkamers.

tno : http://www.tno.nl/downloads/ISOzero%20rapport.pdf
Bypass voor de WTW wordt tegenwoordig bijna al als standaard toegepast.
Een niet geisoleerd huis heeft veel meer moeite om koeler te blijven dan een geisoleerde woning.
Moet je in de zomer eens een jaren 50-60 woning bezoeken. Mijn eigen huis (bj 2005) blijft aanzienlijk koeler.

In het bouwbesluit is er behoorlijke aandacht voor het beperken van het oplopen van de temperatuur.
Volgens sommigen al teveel zelfs, heb dat eens gelezen hier op Tweakers.
Rolluiken zijn natuurlijk een uitstekend systeem. Het levert isolatie op en houdt de zon buiten als dat nodig is.

Als je het al hebt over koelen en dan het verbruik afzet tegen het gasverbruik. Wat voor vergelijking is dat dan??

In de installatiebranche grappen ze wel eens dat een WP feitelijk een elektrische verwarming is.
Volgens mij klopt dat binnen de omstandigheden dat de inregeling slecht is en de bewoners het systeem niet (kunnen) snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

c70070540 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 12:10:
[...]

Ik heb nog even verder gekeken naar energieopslag systemen, zoals fuel-cell generatoren. Iemand dat al aangesloten op zijn installatie?
Ik heb het niet. (volgens mij slecht voor het milieu en de portemonnee)

Maar wat zijn jou bevindingen ten aanzien van deze systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:36
Familie van ons is nu ook geïnteresseerd in PV en ze hebben redelijk wat ruimte op het dak *O*
Dit is de locatie van het huis waar het op met komen:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QWXDB4IU.jpg

En dit is het dak:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GYCVAUBL.jpg

Locatie is daarmee volgen mij circa ZOO en dakhelling is circa 15 graden.
Ontvangen aanbieding:
-21 x Upsolar M185-M Black (185Wp +/- 3% monocrystaline) (totaal 3885 Wp)
-1 x Omvormer: Delta Solivia 3.3 EU G3
-Alle bevestigingsmaterialen op hellend dak en alle bekabeling
-Inclusief montage, aansluiting, extra groep meterkast.
Totaal prijs € 11460,- (€ 2,95 / Wp).
De offerte komt van duurstroom

Ze willen dat de panelen niet teveel opvallen dus is bewust voor zwarte panelen gekozen.
Vragen:
-Zijn mensen bekend met deze panelen, omvormer en/of aanbieder?
-De omvormer leek mij in eerste instantie nogal klein t.o.v Wp maar gezien de ligging moet dus wel redelijk zijn?
-Is dit een redelijke prijs?

Bevestiging: het lijkt een pannendak, maar dat is het niet. De "pannen" zijn grote platen in de vorm van dakpannen. Deze platen zijn bevestigd op tengels. De tengels hebben dezelfde afmetingen als standaard panlatten maar er kunnen geen standaard Click Fit haken gebruiken worden omdat er veel minder latten zijn als bij panlatten en deze niet achter de platen gehaakt kunnen worden.
Vraag: Hebben mensen of installateurs ervaring met dit zelfde soort daken en hoe zijn de panelen daar bevestigd? De familie wil (terecht) weten dat de panelen ook bij zware storm blijven liggen... :+

[ Voor 5% gewijzigd door rube op 13-06-2011 13:30 . Reden: Terechte opm. van NielsTN ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Rube: je hebt de startpost wellicht niet gelezen? vragen om offertes op het forum is not done!

met storm hebben mijn 9 panelen op de bekende lightbox niets verkeerds gedaan. Met ruim 50kg per bak (beter safe than sorry) is in 2006 en 2007 een fiks aantal zware stormen in Noord-Limburg doorstaan.

Panelen merk/type nooit gehoord, de omvormer komt me als naam wel bekend voor, maar geen ervaring verder.

[ Voor 62% gewijzigd door NielsTn op 13-06-2011 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Er is mij niemand bekend die dit heeft. Maar ik ben zo benieuwd waarom je veel geld uit zou willen geven aan een energieopslagsysteem in welke vorm dan ook, terwijl er vrijwel zeker (ik ga er van uit dat je in Nederland woont) een prima net zo je huis binnenkomt, via welke je je overschotten en tekorten goedkoop en efficiënt uit kunt wisselen.

We zijn in Nederland - helaas - nog lang niet zo ver met duurzame energie dat opslag nodig is. Waarom zou je je eigen vaatje energie hebben welke 's zomers vol staat te zijn waardoor je zonnestroompanelen duimen staan te draaien en 's winters leeg kan raken zodat je onduurzame truken uit moet halen als het laten lopen van een generator. Je ziet het bij mensen met zonneboilers - 's zomers is het vat al halverwege de dag op 90 graden en uit gaat de zonneboiler, terwijl het vat 's winters maar niet warm wil worden en dan dus aardgas-nastook nodig is.

Netkoppeling is zo ideaal dat ik me maar moeilijk voor kan stellen waarom je met veel dure en onduurzame truken op zoek zou gaan naar iets wat gegarandeerd minder goed werkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

De beste opslag is het landelijke stroomnet ;)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 10:54

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

50kWh per dag is idd erg veel, dat gebruikt mijn warmtepomp ook maar dan wel in hartje winter als de pomp bijna continu loopt.
Een nieuwbouw woning moet natuurlijk wel drooggestookt worden en het kan zijn dat de capaciteit van de warmtepomp hiervoor te klein is waardoor de electrische naverwarming bijspringt en dat loopt behoorlijk in de papieren. Deze electrische naverwarming kun je simpelweg ergens in het menu uitzetten of zonodig de stekker uit het stopcontact halen (el. naverwarming zit meestal op een aparte groep). Zonder deze naverwarming dwing je de warmtepomp langer te laten lopen en dat verhoogt het rendement.

Warmwater bereiding kost bij ons 1-2 kWh per dag.
En passieve koeling zal ook niet het probleem zijn, dan lopen er 2 pompjes van elk 100W.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Erasmo schreef op maandag 13 juni 2011 @ 13:56:
[...]

De beste opslag is het landelijke stroomnet ;)
Maar daarvoor moet je betalen. :) 20 ct per kWh om te nemen, en je krijgt 9 ct per teruggeleverde kWh.

Als je 's avonds als je thuis bent apparaten laat draaien (wasmachine, afwasmachine, droger, computer, stofzuiger, tv) en overdag wek je de stroom op d.m.v. zonnepanelen, dan kan dat misschien voordelig zijn.
Stel dat je dagelijks ('s avonds) 2 kWh wilt verbruiken, dan zou je dus 11 ct * 2 = 22ct per dag besparen.
Er van uitgaande dat je de helft keren genoeg zonlicht opvangt, dan zou dat dus 365/2 * 22ct = 40 euro per jaar schelen.
Als je zo'n ding in 5 jaar afschrijft, dan zou zoiets minder dan 200 euro moeten gaan kosten. Dat gaat hem niet worden ben ik bang.... :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Onbekend schreef op maandag 13 juni 2011 @ 14:14:
Maar daarvoor moet je betalen. :) 20 ct per kWh om te nemen, en je krijgt 9 ct per teruggeleverde kWh.
Wat je daar beweert is niet correct. In Nederland kunnen we gelukkig salderen. Ik krijg voor elke kWh die ik aan het net lever gewoon dezelfde prijs als wanneer ik hem koop, ongeveer 22-23ct geloof ik. Alleen onder nul is het kWh-bedrag formeel lager maar doordat ik een meedenkende leverancier heb krijg ik ook onder nul gewoon het totaalbedrag.

Zelf elektriciteit opslaan is in Nederland financieel en energetisch gekkenwerk - tenzij er geen netaansluiting is en je de aanleg zelf moet betalen, dan wordt het rekensommetje heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Het was ook een grove berekening met veel aannames. De kWh-prijs ligt inderdaad wat hoger, maar de prijs wat je krijgt als je iets aan het net teruglevert verschilt per aanbieder, en wat voor kWh-meter je hebt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Onbekend schreef op maandag 13 juni 2011 @ 14:32:
Het was ook een grove berekening met veel aannames. De kWh-prijs ligt inderdaad wat hoger, maar de prijs wat je krijgt als je iets aan het net teruglevert verschilt per aanbieder, en wat voor kWh-meter je hebt.
Nogmaals: dat is niet correct. Leveranciers zijn wettelijk verplicht te salderen, onafhankelijk van je type meter. Natuurlijk, de ferrarismeter saldeert volautomatisch voor je, terwijl je met een digitale je leverancier administratief moet laten salderen, maar financieel maakt dat geen verschil. De prijs die voor een opgewekte kWh krijgt is even hoog als de prijs waarvoor je een kWh koopt - en bij steeds meer leveranciers kan dat onbeperkt, hoewel het laatste woord daar nog niet over gezegd is.

Aannames doen is prima, maar zorg wel dat je de juiste doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Inderdaad veel aanames! Helaas weet je echt niet waar je het over hebt.

Iedere leverancier is verplicht (Nederlandse wetgeving) om tot 5000 kWh te salderen, ongeacht de meter die gebruikt wordt. Bij een ferrarismeter gaat dit automatisch, bij een electronische dmv een teruglevertelwerk.

Oeps, je was me net een minuut voor Jeroen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Klaver 4 op 13-06-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Voor mij weer een leermoment (nu pas echt inzicht in de energierekening getoond :$ );
http://www.rijksoverheid....-op-energiebelasting.html
Als u in een jaar minder energiebelasting betaalt dan het bedrag van de belastingvermindering, krijgt u toch de volledige belastingvermindering.
Dit betekend dus dat (let op uitzonderingen) elk gezin € 379,20 (incl. btw) altijd terugkrijgt van de belastingdienst.
Dus als je genoeg panelen hebt om je energierekening te drukken krijg je dus dit bedrag 'extra!'.

Voorbeeld Nuon
code:
1
2
Levering­starief per kWh Energie­belasting per kWh  Totaal incl. BTW
€ 0,0827                € 0,1334                  € 0,2161

379,20 / 0,2161 = 1754 kWh
Zit je bij dit voorbeeld dus onder de 1754 kWh per jaar dan betaald de belastingdienst je electra! (ex. vastrecht en netbeheerder).

Mijn conclusie:
  • Opwekken minder dan jaarverbruik;
    Tot je je eigen totaalenergie per jaar zelf kan opwekken een zo goedkoop mogelijke energie leverancier vinden. (ivm kopen tot aanvulling jaarverbruik), nadelig voor terugverdientijd.
  • Opwekken meer dan jaarverbruik;
    Indien je meer of gelijk dan je eigen energieverbruik kan opwekken een zo 'duur' mogelijke leverancier vinden. (ivm saldering), gunstig voor terugverdientijd
  • Teruggave belastingdienst energiebelasting € 379,20 (incl. btw)
  • Kosten voor netbeheerder zijn altijd gelijk ivm geen keuze :o
Todo:
Loont het hoog/laagtarief icm salderen?
Klopt bovenstaande wel?

[ Voor 53% gewijzigd door grimson op 13-06-2011 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Laatst online: 26-08 03:53
Eindelijk een eigen set zonnepanelen op het dak. Het gaat om 2*240Wp Blackline panelen. Het dak staat zzo en heeft nooit last van schaduw. (op de foto gaat de zon bijna onder.)

Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/fpimages/2011/06/13/c3f4fb8beb2b16cd4390e27c92154804/2011-06-11%2518.14.07.jpg

Geen geadvanceerde afleesmethode maar gewoon een gereviseerde ferrarismeter van conrad samen met een steca 500. :
Afbeeldingslocatie: http://www.fotopocket.nl/fpimages/2011/06/13/e2a3085f8747eb95200b2f7dcc403f85/2011-06-11%2518.17.57.jpg

Ben benieuwd wat het gaat opleveren dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

zero_cool89 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 14:55:
Ben benieuwd wat het gaat opleveren dit jaar.
Ziet er mooi uit!
Ik neem maar aan dat je de kabels goed hebt aangesloten ;) Want gebruikelijk is om voor de + draad een rode kleur te nemen en voor de - een zwarte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Laatst online: 26-08 03:53
Klaver 4 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 15:13:
[...]

Ziet er mooi uit!
Ik neem maar aan dat je de kabels goed hebt aangesloten ;) Want gebruikelijk is om voor de + draad een rode kleur te nemen en voor de - een zwarte...
Zo, dat heb je snel gezien.

Daar kwamen we ook achter tijdens installatie.. Helaas zaten de kabels toen al helemaal onder de pannen. Toen maar met tape aanggeven wat +/- is. Iets minder netjes. Werkt wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Weer incorrect. Salderen = hetzelfde voor je terug geleverde stroom krijgen als waarvoor je het afneemt.

@Rube; onthou dat zwarte materialen zwart gemaakt zijn. Blijft het 30 jaar zwart? Verder is Upsolar een B-merk, en Delta ook. Voor 't zelfde geld kun je A-merken krijgen, alleen dan niet zwart. Zwarte panelen wijken af van 'normaal', alles wat afwijkt van normaal = duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op maandag 13 juni 2011 @ 15:47:
[...]

@Rube; onthou dat zwarte materialen zwart gemaakt zijn. Blijft het 30 jaar zwart? Verder is Upsolar een B-merk, en Delta ook. Voor 't zelfde geld kun je A-merken krijgen, alleen dan niet zwart. Zwarte panelen wijken af van 'normaal', alles wat afwijkt van normaal = duur.
Delta is helemaal geen B-merk. Dat zijn prima A-merk omvormers en ze geven tegenwoordig zelfs 10 jaar standaard garantie op hun omvormers. (bij SMA moet je daarvoor extra bijbetalen)
Hun Trafo omvormers zijn lange tijd de best renderende trafo omvormers geweest in zijn klasse. (door photon ook getest, beter dan SMA tot hun nieuwe dure HF omvormers) Ik heb er zelf ook al 3 jaar een Delta SI3300 hier hangen.

[ Voor 20% gewijzigd door SolarKing op 13-06-2011 16:52 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Loont het hoog/laagtarief icm salderen?
een beetje, een paar tientjes afhankelijk van het jaarverbruik.

bij een jaarverbruik van 0 krijg je inderdaad die 379,20 ook gewoon terug.(en eronder ook)
maar eigenlijk is het een component die "iets" compenseert, ofwel een bijstandmoeder de eerste 1000kWh vrijstelt. De overheid kan elk moment beslissen dat af te schaffen of te veranderen, dus het is geen vaste faktor waarme je kan rekenen. Je kan er wel rekening mee houden, of bij 0 kWh na saldering, je gasrekening van betalen zolang het nog bestaat

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2011 16:05 . Reden: A merk / B merk & stieren en commerciele rode lappen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:14
De REB terugave €379,- kan je ook niet meenemen in je terugverdien model net als de vaste kosten van de netwerkbeheerder. in mijn model heb ik hem er wel bij gezet destijds. Ook een verwachting van het gas en wat ik dan moet gaan betalen aan de leverancier maar hier heb ik geen screen van.

Afbeeldingslocatie: http://img185.imageshack.us/img185/7185/printkostebesparingpng.png

[ Voor 54% gewijzigd door silvester6 op 13-06-2011 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toch knaagt het wel, zeker bij het binnen is binnen principe, zolang het bestaat,
als ik herreken, dan kan de REB voor een economisch positief resultaat zorgen (verbruik kleiner dan 1000kWh) saldeer je letterlijk naar 0 dan is die 379 euro een vreemd kadootje.
waar moet je die dan plaatsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2011 @ 16:32:
toch knaagt het wel, zeker bij het binnen is binnen principe, zolang het bestaat,
als ik herreken, dan kan de REB voor een economisch positief resultaat zorgen (verbruik kleiner dan 1000kWh) saldeer je letterlijk naar 0 dan is die 379 euro een vreemd kadootje.
waar moet je die dan plaatsen ?
Hi Eric ;)
In jouw geval misschien niet maar ik zou het bij de TVT van de panelen plaatsen aangezien wij die nog moeten doorlopen ;). (indicatief per jaar ivm eventuele opheffing)
Vooralsnog zijn de meningen hier dus verdeeld, maar mag iemand betere argumenten hebben dan hoor ik deze graag!

[ Voor 3% gewijzigd door grimson op 13-06-2011 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/gc122009.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

grimson schreef op maandag 13 juni 2011 @ 16:36:
[...]

Hi Eric ;)
In jouw geval misschien niet maar ik zou het bij de TVT van de panelen plaatsen aangezien wij die nog moeten doorlopen ;). (indicatief per jaar ivm eventuele opheffing)
Vooralsnog zijn de meningen hier dus verdeeld, maar mag iemand betere argumenten hebben dan hoor ik deze graag!
Teruggave energiebelasting heeft niks met TVT van je zonnepanelen te maken. Het is gewoon een vast bedrag die iedereen krijgt of nu veel of niks verbruikt. Het dekt wel mooi je capaciteitstarief af (vastrecht aansluiting) en je houd nog wat over bij een 0 verbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door SolarKing op 13-06-2011 16:45 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uhm.....nou....
ik heb nu al 4 jaar 0 of minder verbruik, er valt dus niks te belasten, want ik nam netto niks na een jaar.
toch heb ik 4 jaar lang nu 1516 euro gekregen.
van het negatieve gebruik is ook het capaciteitstarief betaald.
waar ga ik dat geld dan plaatsen in een boekhouding ? toch niet buiten de energie rekening of tvt rekenmodellen ?
let op : ik heb het hier over ontvangen zekere bedragen, en niet de potentiele te ontvangen REB in de toekomst.

dit is misschien een mooie voor neanderthaler.
er is geen REB geheven, maar ik ontving het wel,
het lijken zo wel netto inkomsten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2011 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Als Verhagen dit leest gaat ie er iets tegen doen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja ik zie het nu ook, dit word vast niet gedoogd, zal ik het weghalen ?
straks komt er iemand ineens op een idee.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2011 @ 16:53:
ja ik zie het nu ook, dit word vast niet gedoogd, zal ik het weghalen ?
straks komt er iemand ineens op een idee.....
Gaan ze dit straks als linkse subsidie zien voor weinig verbruikers. 8)7

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

er is geen REB geheven, maar ik ontving het wel,
het lijken zo wel netto inkomsten.
Kijk, toch een soort extra voor de TVT (per jaar bekeken dan wel) mits je minder verbruikt dan opwekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

SolarKing schreef op maandag 13 juni 2011 @ 16:43:
[...]
Teruggave energiebelasting heeft niks met TVT van je zonnepanelen te maken. Het is gewoon een vast bedrag die iedereen krijgt of nu veel of niks verbruikt. Het dekt wel mooi je capaciteitstarief af (vastrecht aansluiting) en je houd nog wat over bij een 0 verbruik.
Dan nu even om het moeilijk te maken >:)

Stel ik gebruik van jan tot eind mei 1000 kWh. Vervolgens koop ik zonnepanelen, monteer die op het dak en ga de rest van het jaar met vakantie. In huis staat alles uit en de meter draait vrolijk achteruit. Toevallig precies 1000 kWh tot eind dec.
Daarmee is volgens mij de energiebelasting gecompenseerd. Daarnaast krijg ik ook nog de bewuste € 379 retour. Een keer betalen en twee keer terug ontvangen dankzij de panelen.

Of zie ik dat verkeerd?

Is er een boekhouder in de zaal?

[ Voor 1% gewijzigd door Klaver 4 op 13-06-2011 17:05 . Reden: toevoeging vraag boekhouder ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Dat zie je verkeerd.
Als je geen zonnepanelen hebt krijg je ook die € 379,- retour min de prijs voor afname 1000 kWh.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Klaver 4 schreef op maandag 13 juni 2011 @ 17:02:
[...]

Is er een boekhouder in de zaal?
In de boekhouding is het simpel: nooit praten over iets waar je recht op hebt.
Leg met het ontvangen geld een voorziening aan op een tussenrekening(rente trekken)
en onthou: als je het moet terugbetalen heb je een potje, als je het uiteindelijk mag
houden kun je het met andere uitgaven(bv gas) verrekenen.
Voila!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

SolarKing schreef op maandag 13 juni 2011 @ 15:55:
[...]

Delta is helemaal geen B-merk. Dat zijn prima A-merk omvormers en ze geven tegenwoordig zelfs 10 jaar standaard garantie op hun omvormers. (bij SMA moet je daarvoor extra bijbetalen)
Hun Trafo omvormers zijn lange tijd de best renderende trafo omvormers geweest in zijn klasse. (door photon ook getest, beter dan SMA tot hun nieuwe dure HF omvormers) Ik heb er zelf ook al 3 jaar een Delta SI3300 hier hangen.
Je hebt gelijk.. ik schaar zaken te snel onder 'B', terwijl ook de minder bekende merken prima spullen leveren. Voordeel van grote jongens is dat ze ook veel geld besteden aan bijv. R&D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Die heffingskorting heeft alleen in naam te maken met energie. Geld is geld, verder niets. Dus je rekent 'm gewoon los van alle energieberekeningen. Net als dat je je arbeidskorting niet meetelt in de tvt van je zonnepanelen.
Stel dat de staat opeens bedenkt dat we wel een algemene energieheffing (onafhankelijk van verbruik of wat dan ook) gaan invoeren, betekent dat dan dat alle tvt-en van zonnepanelen toenemen? Ik denk het niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Pagina: 1 ... 85 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.