Deze foto's zijn laat genomen waar de zon al wegdraait naar het westen. In principe hebben beide rijen geen last van elkaar. (In de winter moet dit nog blijken).datadevil schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 08:24:
[...]ik ben absoluut geen expert, maar dat tweede ding lijkt heel veel schaduw te hebben?
Mijns insziens is een dakmontage misschien eenvoudiger daar deze garageopstellling toch wat 'framework' bedenksels nodig heeft. Frames zijn niet standaard (custom made), belasting garagedak (gewicht ballast etc.) plaatsing redelijk arbeidsintensief (alhoewel beter dan hoogtevrees hebben en panelen op schuin dak moeten leggencatchingfire schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 08:42:
[...]Mooie setup! Hoezo verwacht je dat een dakmontage eenvoudiger zal zijn? Is diet een kwestie van rustig op het platdak in elkaar schroeven? Lijkt me persoonlijk rustgevender dan op een hellend dak staan wat nog veel hoger is? Wat is de afstand tussen de twee rijen?
Dakwerk lijkt mij eenvoudiger met het beproefde clickfit systeem maar misschien is het wel om het even.
De afstand is net iets minder dan 2x de hoogte. Dus in de winter moet ik nog kijken of de 2e rij nog iets naar achteren moet.
Misschien net als veel van jullie is dit een 'project' en of leuk experiment om te kijken wat haalbaar is met zonnepanelen en de bijbehorende opstelling. Ik heb inderdaad rekening gehouden met de afstand tussen de rijen welke afhankelijk is van 2x de hoogte van de panelen (slagschaduw). Het kan inderdaad zijn dat in de winter de 2e rij naar achteren moet maar dit zal misschien max. 20cm zijn. Gelukkig dankzij anderen en het Internet ben ik hiervan op de hoogte en zal de komende winter uitwijzen of de panelen naar achteren moeten. De rede dat ik dit niet standaard gedaan heb is dat de achterste panelen vanuit het oosten nu eerder in de zon liggenpcmadman schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 08:42:
@datadevil:
Dat is ook wat ik dacht. Hoe ver staan de twee rijen uit elkaar en hoe hoog zijn ze? Waarschijnlijk kun je meer opbrengst halen in de winter door de rijen verder uit elkaar te zetten.
Verder wel een mooie nette installatie!
Flatfix heeft helaas geen portrait optie welke voor ons garagedak het beste uitkomt. Ik las ergens te lezen dat deze opstelling teveel wind zou opvangen en Flatfix daarom niet portrait levert. Ook hier een leermoment om dus inderdaad niet te zuinig te zijn met ballast.SunshineCompany schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 08:59:
Rijen staan ongeveer 1,5 meter uit elkaar, als ik het goed inschat, dat is in de winter wellicht iets te dicht op elkaar inderdaad. Verder veel te weinig ballast. Erg mooie stellage, maar netjes vind ik het niet in vergelijking met Flatfix:
[afbeelding]
Verder denk ik bij grinddaken vaak meteen aan consolebakken:
[afbeelding]
Moet je wel de ruimte voor hebben natuurlijk!
Dank voor de tips iedereen!
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk