Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.726 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
asvogel schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 15:51:
Is daar nou al iets over bekend? Met andere woorden: Waar moet de installatie aan voldoen (en dan in praktische zin, dat het 'duurzaam verbonden' moet zijn met het huis is niet echt duidelijk)?
Voor de Univé is het duidelijk: een zonnestroominstallatie die uitsluitend met ballast met op het dak staan viel niet onder de opstal, een zonnestroominstallatie die vastgeschroefd zit (zoals op een schuin dak) viel daar wel onder - als een heel duur dakraam ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
@JeroenH: laat ik daar nu werken (Unive), ga ik toch ff over 'moeilijke vragen' neerleggen ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NielsTn schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 16:02:
@JeroenH: laat ik daar nu werken (Unive), ga ik toch ff over 'moeilijke vragen' neerleggen ;)
Ik heb het bij de hand gehad. Onze vorige (huur)woning had een plat dak en de installatie stond daar met ballast verzwaard op. Univé wilde de installatie niet verzekeren onder de inboedelverzekering omdat het 'niet nagelvast' aan de woning bevestigd was. Ik had kunnen kiezen voor een kostbaarhedenverzekering maar die was erg kostbaar (dus de naam klopt wel) en daar zaten ook nogal wat uitsluitingen op.

Toen we verhuisden naar onze huidige (koop)woning (schuin dak, panelen er op vastgeschroefd) deed Univé niet moeilijk en werd het gewoon meeverzekerd met de opstal. De adviseur grapte dat het verzekeringstechnisch gezien gewoon een heel duur dakraam was. Het valt onder dezelfde regels als glas, en is dus ook verzekerd tegen hagelschade etc. Toch een veilig gevoel.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@jeroenH: ik vraag het gewoon expliciet na, anders blijft dat deel gewoon bij de concurrentie staan ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 16:07:
[...]

Ik heb het bij de hand gehad. Onze vorige (huur)woning had een plat dak en de installatie stond daar met ballast verzwaard op. Univé wilde de installatie niet verzekeren onder de inboedelverzekering omdat het 'niet nagelvast' aan de woning bevestigd was. Ik had kunnen kiezen voor een kostbaarhedenverzekering maar die was erg kostbaar (dus de naam klopt wel) en daar zaten ook nogal wat uitsluitingen op.

Toen we verhuisden naar onze huidige (koop)woning (schuin dak, panelen er op vastgeschroefd) deed Univé niet moeilijk en werd het gewoon meeverzekerd met de opstal. De adviseur grapte dat het verzekeringstechnisch gezien gewoon een heel duur dakraam was. Het valt onder dezelfde regels als glas, en is dus ook verzekerd tegen hagelschade etc. Toch een veilig gevoel.
Tja en volgens onze Univé adviseur vallen onze panelen (op consoles - met ballast) op de garage toch weer wél onder de opstalverzekering. Oftewel: het blijft allemaal nogal schimmig. :o

Edit: en ook de adviseur in Nieuwegein (onze vorige woonplaats) rekende de daar op plat dak opgestelde panelen (niet nagelvast) na expliciet navragen tot de opstal.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2011 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 16:12:
Tja en volgens onze Univé adviseur vallen onze panelen (op consoles - met ballast) op de garage toch weer wél onder de opstalverzekering. Oftewel: het blijft allemaal nogal schimmig. :o
Heb ik inderdaad van anderen ook gehoord. Wazig. Zo zie je maar weer, grote delen van de maatschappij zijn nog niet op zonnestroominstallaties ingericht. Netbeheerders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asvogel schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 15:51:
[...]

Is daar nou al iets over bekend? Met andere woorden: Waar moet de installatie aan voldoen (en dan in praktische zin, dat het 'duurzaam verbonden' moet zijn met het huis is niet echt duidelijk)?

[...]

Je zou dat hier met elkaar moeten afspreken. Als twee mensen van eigen geld voor 5 k€ een PV installatie willen (laten) installeren, dan kunnen ze dat geld ook aan elkaar uitlenen en ieder bijv. 7% rente (dus € 350) per jaar rekenen. Dat kost je dan nog de vermogensrendementsheffing van 1,2%, zodat je op 5,8% (€ 290) extra opbrengst per jaar komt. Dat doet wonderen voor je tvt!
Ja ik heb eerder gepost over wat wel en niet onroerend is. Installaties met ballast niet en installaties die geschroeft zijn bevestigd (dakhaken) zijn wel onroerend. Maar ik ga er nu niet meer op in verder.

dat met elkaar afspreken is een constructie om belastingvoordeel te behalen. Constructies kijkt de Belastingdienst zoals ze zeggen "doorheen". Dus dat is niet toegestaan, doe je het wel is het fraude.
Dus gewoon lenen kan wel, maar in een kruiselingse opzet niet, Je kunt ookal niet zomaar een rente kiezen in huisbank opzetjes. Er is hiervoor een bandbreedte, 7% ligt een beetje in het risico gebied (afhankelijk an de looptijd).

Btw: wat Unive vindt zal de belastingdienst niets uitmaken. Ik ga alleen in op de fiscale kant niet op de verzekeringstechnische kant. Toezeggingen altijd goed bewaren, verzekeraars zijn niet zo betrouwbaar als de overheid. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2011 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dan leen je het toch gewoon bij een derde (je broer of zo).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:04

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

HellevUUr schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:33:
Vandaag een nieuw record gezien op mijn 15 Suntech STP205 panelen hangend aan een SB3000.
2.93 kW om 13:24. Dit is 95.3% van 3075 Wp.
Ik zie af en toe 3,30 kW op mijn vermogen meter afkomstig van 6 stuks steca 500 en 1 steca 300.
Met 20 stuks kingsun van 175 Wp=3500 kWp is dit 94,3 %. Niet slecht dus, meer komt er niet uit, en de ene 300 staat al in de begrenzing op 4,7 A. :)

@ Sunshine Company

Ik heb speciaal voor de 7 "kleine" steca's gekozen vanwege schaduw van de eik van de buurman, en mijn schoorsteen. Met een grote omvormer heb ik op jaarbasis een (veel) lager rendement.

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 09-06-2011 21:22 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een grote string met een flinke reiger dropping heeft zo zijn beperkingen...
ik heb 2 grotere strings van 10x en 11x, en een beetje schaduw is echt wel een killer dan.
op het oosten heb ik enkel stecaatjes, en 4 steca`s aan elkaar beschouw ik als 1 grote omvormer.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2011 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HA HA,
Ik mag nu ook meepraten.
2 maal set B van elk 2760 Wattpiek van WWZ.
Opbrengstgrafiek op www.termaat.net

[img]d:\zomp0\img_108911.jpg[/img]

Hoe voeg ik een plaatje toe?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2011 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 19:51:

[[url="d:\\zomp0\\img_108911.jpg"]afbeelding[/url]]

Hoe voeg ik een plaatje toe?
Niet vanaf je lokale pc. ;) Je plaatje moet eerst ergens online staan, zoals bijvoorbeeld Imageshack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok bedankt voor info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

pcmadman schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 09:40:
[...]

-knip- Dat 3 ipv 2 fasen gaat me ook het nog wat extra rendement opleveren dan, omdat de (bestaande) kabel naar het huis van +/- 25m maar 2,5mm² en met drie fasen de stromen door de fasen lager is en door nul nul.
Begrijp ik het nou goed?? Bij 2 fasen bedrijf loopt er stroom door de nul en zijn er 3 aders in werking.

Bij drie fasen bedrijf is de stroom door de nul ader 0, en zijn er ook drie aders in werking.

Of zit het toch anders?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

NielsTn schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 11:52:
bij belastingaangifte kun je leningen die besteed zijn tbv woningverbetering (isolatie/hr-glas/PV ;) )
opgeven. De rente van die lening is aftrekbaar :)
En als je dan ook nog zorgt dat je WOZ waarde goed stijgt (dus geen bezwaar maken, maar eerder dom je waarde verhogen) en het totaalbedrag van de lening is gezakt tot ongeveer 75% van de WOZ waarde, dan ga je naar je lening-verstrekker om rentekorting te bedingen.

Je wordt onder de 75% gezien als een "stabiele/gezonde" klant en de risico-opslag op je rentetarief vervalt dan meestal (bij de meeste grotere aanbieders).

Ik vond het dit jaar zelfs jammer dat mijn WOZ relatief minder sterk gestegen was ten op zichte van mijn referentie panden (-8%), maar jammer genoeg kan ik daar geen bezwaar tegen maken. Jammer want het bedrag dat ik meer moet betalen aan WOZ per X duizend en de bijtelling (minder aftrek) bij de belastingdienst is beduidend lager dan het rente-korting bedrag.

Maar de aanvraag bouwvergunning (Dak RC 9,1) zal hopelijk wel weer een goede verhoging opleveren van de WOZ. :)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 16:57:
Ja ik heb eerder gepost over wat wel en niet onroerend is. Installaties met ballast niet en installaties die geschroeft zijn bevestigd (dakhaken) zijn wel onroerend. Maar ik ga er nu niet meer op in verder.
Ik blijf dat toch maf vinden. Als ik isolatie op mijn dak leg en dat met ballast op zijn plaats houd omdat het anders wegwaait, dan zal iedereen vinden dat dat onder de aftrekmogelijkheden valt. Nou ja, ik ben voorbereidingen aan het treffen voor een installatie deels op een plat en deels op een schuin dak, dus hoe ik dat dan moet regelen qua aftrek is me nog niet duidelijk...
dat met elkaar afspreken is een constructie om belastingvoordeel te behalen. Constructies kijkt de Belastingdienst zoals ze zeggen "doorheen". Dus dat is niet toegestaan, doe je het wel is het fraude.
Dus gewoon lenen kan wel, maar in een kruiselingse opzet niet, Je kunt ookal niet zomaar een rente kiezen in huisbank opzetjes. Er is hiervoor een bandbreedte, 7% ligt een beetje in het risico gebied (afhankelijk an de looptijd).
De belastingdienst is ook gebonden aan regels, en niet alle constructies die bedoeld zijn om de belastingdruk te beperken vallen onder fraude.

Maar die 7%: Bedoel je dat dat te hoog is of te laag? Ik heb wel eens gezocht naar wat de belastingdienst acceptabel vind, maar nooit wat gevonden. Ik vind 7% niet zo hoog voor een langlopende lening zonder een hypothecair onderpand.
Btw: wat Unive vindt zal de belastingdienst niets uitmaken. Ik ga alleen in op de fiscale kant niet op de verzekeringstechnische kant. Toezeggingen altijd goed bewaren, verzekeraars zijn niet zo betrouwbaar als de overheid. ;)
Het ging met inderdaad niet om verzekeraars, maar om het fiscale aspect.
Je bedoelt zeker 'net zo betrouwbaar'? Mijn ervaring met de overheid is niet beter dan met verzekeraars, qua betrouwbaarheid. De overheid draait toezeggingen ook zomaar terug, en dan kun je niet eens onder je contract uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:31
Gasschuif schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 20:47:
[...]

Begrijp ik het nou goed?? Bij 2 fasen bedrijf loopt er stroom door de nul en zijn er 3 aders in werking.

Bij drie fasen bedrijf is de stroom door de nul ader 0, en zijn er ook drie aders in werking.

Of zit het toch anders?
Ja, kijk maar:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Driefasensysteem.jpg
De som van de drie sinussen is 0 :)
En omdat de stroom bij powerfactor 1 precies gelijk loopt met de spanning is de stroom door de nul bij 3 fasen met een gemeenschapelijke nul ook 0 als de fasen gelijk belast zijn.
Bij 2 fasen is de stroom trouwens gelijk aan de stroom bij 1 met een faseverschuiving van 60graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:52
Gasschuif schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 20:47:
[...]

Of zit het toch anders?
Een draaistroommotor (3 fasen dus) heeft niet eens een nul ader. Zo heb je een heleboel apparaten met een zogenaamde zwevende nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Overigens verwacht ik zelf dat de levensduur van een SMA omvormer langer is dan die van de Soladins.

Vandaag opgeleverd: 28x Kyocera Black 235Wp op 2x SMA SB3000TL-20. Heb nog geen goede foto's.

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-lDEBOWUvOX8/TfEtmdDvV_I/AAAAAAAAKvs/CxKcqmuWqMI/Zwart.jpg

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:51

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
SunshineCompany schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 22:33:

Vandaag opgeleverd: 28x Kyocera Black 235Wp op 2x SMA SB3000TL-20. Heb nog geen goede foto's.

[afbeelding]
Ik vind deze foto mooi genoeg! Prachtige installatie, waar de panelen in harmonie zijn met het pannendak.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

catchingfire schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 09:48:
... het begrip loze leidingen is nog niet zo heel oud volgens mij.
Vandaag middels een beschermslang om een 3x2,5mm2 YMVK mb kabel, de ventilatiekoker van de centrale afzuiging gebruikt. (afzuigkap van de keuken zit hier niet op aangesloten)
Deze gaat vanuit de meterkast rechtstreeks naar zolder :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
als je nog klant bij Delta bent... ze doeken wederom een DE-fabriek op
http://www.pzc.nl/regio/z...onnecellen-snel-kwijt.ece

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:20
Al dit mooie PV nieuws maar eens aanvullen met wat andere leuke ervaringen.

Vorige week een klein rondje in een Leaf kunnen rijden. Natuurlijk veel te kort om echt goed te weten hoe het is maar ik wilde kans zeker niet laten liggen.
Als je alle eco stikkers eraf zou halen zou je het aan de buitenkant niet zeggen dat het een elektrische auto is. Van de binnenkant trouwens ook niet.
Het grootst verschil is na het starten en bij het weg rijden. Eerst de stilte en daarna de trekkracht. De eerste weken kun je volgens mij de fun factor moeilijk onderdrukken en heb je dus minder km per lading. Daarna zal wel de sport om zo zuinig mogelijk te rijden ontstaan.
Onder de motorkap hebben ze het zelf op een traditionele motor laten lijken. Je ziet dus duidelijk dat in deze overgangsfase er voor de gemiddelde koper zo min mogelijk verschil moet zijn. Eigenlijk zonde.
Zo ook alle schermen en indicatie, die zou je als tweaker zo snel mogelijk van een schakelaartje willen voorzien. :)

Verder was ik vandaag in een winkel en een rare gewoonte van mij is om dan ook even naar de lampen te kijken. En daar hing dus al heel veel led verlichting (eigenlijk moet dit in het andere topic, maar goed). Daar dus nog even leuk over gesproken, de man had een rekening van 800 euro per maand en de spotjes zouden zich in zo'n 8 maanden terug verdiend moeten hebben. Hij was nu natuurlijk ook bezig met het bij houden van de wekelijkse meterstanden. Dus op heel veel plaatsen gaat het in NL ook wel gewoon goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

pcmadman schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 09:40:
[...]

Dat 3 ipv 2 fasen gaat me ook het nog wat extra rendement opleveren dan, omdat de (bestaande) kabel naar het huis van +/- 25m maar 2,5mm² en met drie fasen de stromen door de fasen lager is en door nul nul.
Ik zal de vraag anders stellen:

Kun je me uitleggen hoe het extra rendement tot stand komt.

Dat bij gelijke belasting van een 3 fasennet de stroom door de nul leider 0 is is mij bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 15:59
HellevUUr schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:33:
Vandaag een nieuw record gezien op mijn 15 Suntech STP205 panelen hangend aan een SB3000.
2.93 kW om 13:24. Dit is 95.3% van 3075 Wp.
Neem aan dat het bij jou ook af en toe een wolkje kwam zwaaien? :) Ik heb me over spikes ook zitten verbazen (mijn eerste zomer panelen nu). Heb toen een mooie foto gepost van mijn sunnybeam die 3.01kW aangaf. Toen was het ook nog flink koud qua wind maar toch 98.5% op zo'n zelfde Sunnybeam.. Panelen zijn heel verslavend...
JeroenH schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 16:07:
[...]

Ik heb het destijds ook bij mijn opstal geprobeerd te voegen en die gaven geen sjoege. In dit geval Fortis ASR verzekeringen. Uiteindelijk heb ik een aparte verzekering voor mijn zonnepanelen genomen. Via SolarIF. http://www.solarif.nl/ Prima geregeld, zeer schappelijke prijs qua verzekering.

[ Voor 51% gewijzigd door Yilar op 09-06-2011 23:05 . Reden: verzekering ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asvogel schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 21:57:
[...]

Ik blijf dat toch maf vinden. Als ik isolatie op mijn dak leg en dat met ballast op zijn plaats houd omdat het anders wegwaait, dan zal iedereen vinden dat dat onder de aftrekmogelijkheden valt. Nou ja, ik ben voorbereidingen aan het treffen voor een installatie deels op een plat en deels op een schuin dak, dus hoe ik dat dan moet regelen qua aftrek is me nog niet duidelijk...

[...]

De belastingdienst is ook gebonden aan regels, en niet alle constructies die bedoeld zijn om de belastingdruk te beperken vallen onder fraude.

Maar die 7%: Bedoel je dat dat te hoog is of te laag? Ik heb wel eens gezocht naar wat de belastingdienst acceptabel vind, maar nooit wat gevonden. Ik vind 7% niet zo hoog voor een langlopende lening zonder een hypothecair onderpand.

[...]

Het ging met inderdaad niet om verzekeraars, maar om het fiscale aspect.
Je bedoelt zeker 'net zo betrouwbaar'? Mijn ervaring met de overheid is niet beter dan met verzekeraars, qua betrouwbaarheid. De overheid draait toezeggingen ook zomaar terug, en dan kun je niet eens onder je contract uit...
Tuurlijk kan het vreemd voelen. Maar inderdaad een dak waar je isolatie op legt (.. en vervolgens bitumen over uitrolt (EPDM wat mij part) en dat vast maakt langs de randen en andere opstaande zaken op het dak. Die valt zeker onder het "onroerde" van het huis. Aftrek bij de panelen op schuine en platte daken, als je daar al gebruik van wilt maken, die gaat dan naar ratio. In de praktijk zie ik ze dat niet snel controleren overigens, ik zal me hier wel aan moeten houden omdat ik bij de b...... werk.

Het hangt er inderdaad vanaf wat je onder een constructie verstaat. Deze is zondermeer een fictieve cq papieren situatie die niet in overeenstemming is met de feitelijk situatie. Dus kijkt de Inspecteur naar de werkelijk situatie, dit noemt met "richtige heffing" of "fraus Legis" (zie verder de AWR). Aangezien dit heel bewust gaat kom je niet met een waarschuwing weg dus loop je ook tegen een boete aan. Kruisconstructies met deze stekking zijn wel eens onderwerp geweest van zaken bij ondernemers met BV, waarbij er kruiselings door de BV bij de ondernemers in prive werd geleend.
Dit mocht dus niet omdat hierbij natuurlijk een te hoge rente in het spel was.

Die 7%, het hangt af van de looptijd van de lening. De belastingdienst kijkt naar de gebruikelijke rente en vorm. Dat betekent dat een normale vorm van lenen voor een huis een hypotheek is. In een familiebank constructie (die mag wel ;) ) kijken ze dan naar de hypotheekrente en de looptijd die is overeengekomen.
Uitgaande van een 10 jaars termijn is de hypotheek circa 5,5%. Daar kan je 25% vanaf wijken onder en boven. Dus dat zou onder de 7% aan de bovenkant zijn. Die rente zou dus ook voor problemen kunnen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ollie1965 schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 21:40:
[...]
Maar de aanvraag bouwvergunning (Dak RC 9,1) zal hopelijk wel weer een goede verhoging opleveren van de WOZ. :)
Dat heeft 0% invloed.
Wat wel invloed heeft is als je buren dat doen en vervolgens hun huis verkopen, tenminste als dat huis als referentie object zou dienen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 11:15:

Als we ooit verhuizen plaats ik op het nieuwe huis natuurlijk wel een grote installatie met één omvormer.
@Jeroen: leg eens uit! zou je dan 1 nieuwe installatie aanschaffen of de huidige panelen mee verhuizen met 1 omvormer :?
kan dat eigenlijk wel bij jou, 1 nieuwe omvormer op al jouw panelen, diverse merken, afm, wattage,s ??
hoeveel panelen heb je eigenlijk?? ( ben de tel een beetje kwijtgeraakt, de laatste jaren :z )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:17

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Hier zijn een paar foto's van mijn sinds vandaag werkende installatie:

https://picasaweb.google....dSFtcW6aw&feat=directlink

Vandaag heb ik om 16.45 uur een piek geconstateerd van 1024 Watt AC. Komt misschien door de ligging (WZW) dat het zo laat op de dag was.

Ik dacht overigens dat een Steca max. 500 Watt kon leveren. Kennelijk is kortstondig iets meer mogelijk.

Over deze eerste dag ben ik erg tevreden, de teller staat op 5,97 kWh. (uit 1140 Wp). En de terugdraaiende meter is natuurlijk een lust voor het oog :)

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zou ze gewoon laten liggen; in deze moeilijke huizenperiode is het alleen maar een onderscheidend pluspunt. Daarnaast moet het allemaal maar weer passen in de nieuwe situatie. Ik zou gewoon opnieuw panelen laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Gasschuif schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 22:58:
[...]

Ik zal de vraag anders stellen:

Kun je me uitleggen hoe het extra rendement tot stand komt.

Dat bij gelijke belasting van een 3 fasennet de stroom door de nul leider 0 is is mij bekend.
Nu heb ik 2 fasen met max 16A en een nul met max 16A. Bij 3-fasen heb ik 3 fasen met max 10,66A en een nul zonder stroom.

2 fasen is dus 3x (16A door 2,5mm²)
3 fasen is dus 3x (10,66A door 2,5mm²)

Lagere stroom betekend minder kabelverliezen. Omdat de omvormers in de schuur hangen en via een bestaande grondkabel van minstens 25m met het huis verbonden zijn, zou dit wel moeten schelen. Minder voor de portemonnee trouwens, want de BPM hangt in de schuur.

@Klaver 4:
Mooie installatie, maar:
https://picasaweb.google....tlink#5616333875846102162
Ik hoop dat dit héél tijdelijk is en dat er absoluut geen kinderen in huis komen en alle volwassenen goed weten dat ze van die stekkers afblijven! Een kabel met aan twee kanten een stekker is natuurlijk een prima gereedschap om iemand te elektrocuteren!

[ Voor 21% gewijzigd door Paul C op 10-06-2011 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JAN-B schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 23:38:
[...]

@Jeroen: leg eens uit! zou je dan 1 nieuwe installatie aanschaffen of de huidige panelen mee verhuizen met 1 omvormer :?
kan dat eigenlijk wel bij jou, 1 nieuwe omvormer op al jouw panelen, diverse merken, afm, wattage,s ??
hoeveel panelen heb je eigenlijk?? ( ben de tel een beetje kwijtgeraakt, de laatste jaren :z )
Als we ooit verhuizen (is zeker niet binnen nu en twee jaar) hoop ik de panelen te kunnen laten liggen. Ik ben er (helaas) nog niet zo van overtuigd dat het de waarde van onze woning positief beïnvloedt, veel mensen zien zonnestroompanelen toch nog als ontsierend. Jammer, maar het is een feit. Maar misschien hebben we mazzel en staat duurzaamheid weer in de belangstelling op het moment dat we het willen verkopen, hetzij de nepduurzaamheid van TV, hetzij echte duurzaamheid doordat bv. de gevolgen van peak oil voelbaar worden. En misschien hebben we pech dat we net eenzelfde regering als nu gekozen hebben en er net een paar kerncentrales doorgedrukt zijn, en/of dat we alleen maar kopers treffen die het huis alleen zonder zonnestroompanelen willen hebben. We zullen zien. Als ik één ding geleerd heb in de bijna vijf daar dat ik nu intensief met duurzaamheid bezig ben is dat in de toekomst kijken niemand lukt. Voorlopig ben ik de koning te rijk met onze installatie.

Op onze huidige set deelinstallaties is één grote omvormer zeker niet mogelijk.

Momenteel hebben wij dertien zonnestroompanelen, maar ik haast me er dan altijd bij te zeggen dat het aantal panelen niet van belang is, het gaat om de waarde in Wp wat van direct belang is voor de opbrengst. De panelen hebben verschillende vermogens. Zie hier een schema van onze huidige installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:43
Die stekker viel mij ook op dit is een gevaarlijk iets!! je had beter de 2 omvormers op een verdeelblok kunnen zetten met een stekker er aan en die stekker in de meter en de meter in de dubbele WCD.
Verder natuurlijk een mooie installatie hopen dat die veel gaat produceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silvester6 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 07:14:
Die stekker viel mij ook op dit is een gevaarlijk iets!! je had beter de 2 omvormers op een verdeelblok kunnen zetten met een stekker er aan en die stekker in de meter en de meter in de dubbele WCD.
Verder natuurlijk een mooie installatie hopen dat die veel gaat produceren
Waarbij je dan wel dat meetgeval even open moet schroeven om de draadjes om te wisselen, aangezien die waarschijnlijk alleen verbruik kan meten en geen opbrengst (heb ook zo'n simpele meter en als je daar opbrengst mee wilt meten krijg je heeeele rare getallen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 19:48

grimson

domeingrommer

Ook hier een nieuwe installatie, 6x190WP via sun-solar.nl
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eHm7EXbz0PzspIdkgH4XUuTt/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/48cXS1g7pQSQq4nrOZfSUEtE/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lrX2N2RpKcyrtBGNk044Y4C5/thumb.jpg
Er komt nog extra ballast aangezien het waarschijnlijk net te weinig is.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JjZTKlo7J1CSpKWuAFPAv8t0/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lPJTrAFJz6SEnCuHkxEFv5I5/thumb.jpg
Voor ons is dit een mooi begin, wel een klusje maar het resultaat mag er hopelijk zijn!
Persoonlijk denk ik dat monteren op het dak eenvoudiger zal gaan wat misschien ook nog in de toekomst zal gebeuren (uitbreiding :9 )

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:14
grimson schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 08:11:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Voor ons is dit een mooi begin, wel een klusje maar het resultaat mag er hopelijk zijn!
Persoonlijk denk ik dat monteren op het dak eenvoudiger zal gaan wat misschien ook nog in de toekomst zal gebeuren (uitbreiding :9 )
ik ben absoluut geen expert, maar dat tweede ding lijkt heel veel schaduw te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 19:17
...
Mooie setup! Hoezo verwacht je dat een dakmontage eenvoudiger zal zijn? Is diet een kwestie van rustig op het platdak in elkaar schroeven? Lijkt me persoonlijk rustgevender dan op een hellend dak staan wat nog veel hoger is?

Wat is de afstand tussen de twee rijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@datadevil:
Dat is ook wat ik dacht. Hoe ver staan de twee rijen uit elkaar en hoe hoog zijn ze? Waarschijnlijk kun je meer opbrengst halen in de winter door de rijen verder uit elkaar te zetten.

Verder wel een mooie nette installatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
MajoorFataal schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 15:22:
Grappig dat iedereen het over die 190Wp panelen uit Tilburg heeft, want gisterenavond werd ik getipt dat ze in prijs zijn gedaald van euro 1,70 per Wp naar euro 1,60 per Wp. Zie: http://www.sun-solar.nl/?page_id=15
Bij een set is de gemiddelde prijs op die site 2,40 Euro/Wp. Er zou dus een daling van 0,20 Euro/Wp nodig zijn om 1 jaar van je '12 jaar tvt' af te snoepen.

Deze 0,10 Euro is mooi meegenomen, maar nog steeds is het eigenlijk, hup, kopen en het dak op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Rijen staan ongeveer 1,5 meter uit elkaar, als ik het goed inschat, dat is in de winter wellicht iets te dicht op elkaar inderdaad. Verder veel te weinig ballast. Erg mooie stellage, maar netjes vind ik het niet in vergelijking met Flatfix:

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-wbcLf_vnpgc/TeP_y1vevhI/AAAAAAAAKmQ/gWs_YCVdjNg/s640/P1070348%252520%252528Large%252529.JPG

Verder denk ik bij grinddaken vaak meteen aan consolebakken:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-iGX5aGfiRYg/TXH0VruH7FI/AAAAAAAAKRM/-FHeF8I_MGQ/s640/P1070064%252520%252528Large%252529.JPG

Moet je wel de ruimte voor hebben natuurlijk!

[ Voor 33% gewijzigd door SunshineCompany op 10-06-2011 09:04 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
SunshineCompany schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 08:59:
Rijen staan ongeveer 1,5 meter uit elkaar, als ik het goed inschat, dat is in de winter wellicht iets te dicht op elkaar inderdaad. Verder veel te weinig ballast. Erg mooie stellage, maar netjes vind ik het niet in vergelijking met Flatfix:
Maar als je genoodzaakt bent op de panalen in portrait-opstelling te plaatsen op een platdak (zoals bij grimson het geval is)... daar is geen ClickFit FlatFix oplossing voor wel? Wat zijn dan de opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhobosatHome
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 21:56
@pcmadman & gasschuif betreffende rendement.

Wat de netaansluiting betreft zijn er een aantal scenario’s:

1) Als je over 1 fase praat dan wordt bedoeld dat er twee aders zijn (fase + nul) waartussen de spanning 220V effectief is. (Het is een sinus dus de maximale waarde is 311V maar dat terzijde.) Stel je hebt een installatie van 2.000 Watt dan is de stroom dus 2.000/220= 9,1A in elke ader.

2) Als je over 3 fasen praat dan wordt over het algemeen bedoeld dat er drie aders zijn (3 fasen GEEN nul) waartussen de spanning 380V effectief is. Met een installatie van 2.000 Watt is de stroom dan 2.000/(1,73*380) = 3A in elke ader. Hier zit wat wiskunde achter maar las je ziet dat de spanning hoger is en een extra ader gebruikt wordt valt wel te begrijpen dat de stroom een stuk lager wordt.

3) Als je 2 fasen zou gebruiken (en dit mag je niet doen) zou de stroom 2.000/380=5,2A zijn.

4) Als je 2 fasen en een nul zou gebruiken dan zou je als het ware twee 220V aansluitingen hebben met een stroom in de fasen van 1.000/220 = 4,5A. Door de nul ader loopt echter weer een grotere stroom. Ik weet even niet zeker hoeveel maar volgens mij is het een factor 1,41 meer.

Rendementsverbetering
De rendementsverbetering bereik je doordat een hogere spanning gebruikt wordt waardoor een lagere stroom gaat lopen waardoor er minder (ohmse) verliezen optreden.

Enig leesvoer kun je nog hier vinden: Wikipedia: Driefasenspanning

Wees voorzichtig
Ga bij hoge vermogens niet zitten prutsen met elektra. Wat normen betreft zit er ook nog een heel verhaal achter (NEN1010) o.a. voor warmteafvoer, kortsluitbestendigheid etc. En gebruik geen kroonsteentjes! AAaaarghhh…. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:54
Ik zit al een poos na te denken over zonnepanelen op mijn dak
alleen zou ik dan de panelen wel plat op mijn dak willen hebben (10° voor regen water)
mijn dak ziet er een beetje uit als een trap waarvan de bovenste trede de dakkapel is, dan volgt het plat dak boven de slaapkamer en daarna de uitbouw
ik zou dus 3 verdiepingen zonnepanelen kwijt kunnen, zonder dat dit echt te zien zou zijn

heb even de schijf over maps heen gelegd zodat de richting te zien is
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y248/323F/zonnepanelen.jpg

ik zou volgens die schijf in de 90% zitten
ookal zou ik de panelen rechter op zetten dan nog zal ik niet veel winst boeken (in mijn ogen)

klopt dat een beetje?
en zou ik mijn panelen dan plat op het dak kunnen zetten? ik heb dan ook geen last van schaduw die door de panelen zelf veroorzaakt worden
of wordt het verlies in de winter (bij lage zonnestand) dan erg groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
PhobosatHome schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 09:19:
@pcmadman & gasschuif betreffende rendement.

Lang verhaal.
Ik gebruik idd twee fasen en een nul. Ster dus en niet driehoek.

De stroom door de nul is dan gewoon gelijk aan de stroom door 1 fase. Twee sinussen met een 120 graden faseverschuiving maken samen een sinus met 60 graden verschuiving.

En kroonsteentjes? Dat is gewoon een belediging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:49
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zeker een mooie installatie. Waar heb je die mooie portrait opstellings-installatie vandaan? Ik moet namelijk ooit mijn houten contructie gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

pcmadman schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 23:51:
[...]
@Klaver 4:
Mooie installatie, maar:
Ik hoop dat dit héél tijdelijk is en dat er absoluut geen kinderen in huis komen en alle volwassenen goed weten dat ze van die stekkers afblijven! Een kabel met aan twee kanten een stekker is natuurlijk een prima gereedschap om iemand te elektrocuteren!
Ik kan je geruststellen: Deze situatie is zeer tijdelijk. Had ik er direct wel even bij kunnen vertellen...
Als de "nieuwigheid" er een beetje af is gaan beide stekkers gewoon in de dubbele WCD.

Ik ben voorlopig niet van plan om het intensief te monitoren. Beneden in de meterkast heb ik een nauwkeurige meter en daar kan ik zo vaak op kijken als ik wil.
Natuurlijk ga ik wel m'n maandopbrengsten in een Excelsheet verwerken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 23:21:
[...]

Dat heeft 0% invloed.
Wat wel invloed heeft is als je buren dat doen en vervolgens hun huis verkopen, tenminste als dat huis als referentie object zou dienen. ;)
Daarom ben ik ook zo blij dat de buren hun huis voor € 85.000,-- meer te koop hebben staan dan mijn huidige WOZ waarde. Ik ga dan ook geen bezwaar maken straks ondanks dat ik nogal wat renovatiewerk te doen heb.

Volgens de WOZ taxateur in deze gemeente waar ik werk (niet mijn eigen gemeente) kan dat wel invloed hebben als er in het verleden aftrek heeft plaats gevonden vanwege achterstallig onderhoud en een herwaardering door verkoop van dat pand. Laat dat nou net het geval zijn bij mij. Het scheelde in 2008 bij aankoop van het pand maar liefst € - 57.500,-- op de toen bepaalde WOZ waarde.

Zoals gezegd ik maak geen bezwaar. :)

Overigens weet je ook wel dat voor controle "alles door de kelder gaat" bij jullie. Dat roept mijn zus altijd die ook bij de blauwe enveloppen dienst werkt bij B/CICT. Zolang het tussen de controle marges valt en geen aandachtspunt is dat jaar hoef je je nooit druk te maken (als je de voorgaande 5 jaren niet iets fout hebt gedaan).

En die BV constructie moet ik ook nog eens gaan benutten, geld moet immers rollen.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hoe breed is de opstelling.
Ik heb een dakkapel van 2.5m en zou er graag nog een aantal panelen op willen zetten.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 23:16:
Tuurlijk kan het vreemd voelen. Maar inderdaad een dak waar je isolatie op legt (.. en vervolgens bitumen over uitrolt (EPDM wat mij part) en dat vast maakt langs de randen en andere opstaande zaken op het dak. Die valt zeker onder het "onroerde" van het huis.
Wat betreft dat dak moet er blijkbaar nog wat technische uitleg bij:
Voor het naisoleren van een (plat) dak wordt vaak gekozen voor een omgekeerd dak. Dat betekent dat er op de bestaande dakbedekking een isolatielaag wordt aangebracht (platen) met daarop ballast (grind). Verder wordt er niets gefixeerd. Dat lijkt dus sprekend op een zonnepaneel.
Die 7%, het hangt af van de looptijd van de lening. De belastingdienst kijkt naar de gebruikelijke rente en vorm. Dat betekent dat een normale vorm van lenen voor een huis een hypotheek is. In een familiebank constructie (die mag wel ;) ) kijken ze dan naar de hypotheekrente en de looptijd die is overeengekomen.
Uitgaande van een 10 jaars termijn is de hypotheek circa 5,5%. Daar kan je 25% vanaf wijken onder en boven. Dus dat zou onder de 7% aan de bovenkant zijn. Die rente zou dus ook voor problemen kunnen zorgen.
Natuurlijk zijn dingen die bedoeld zijn voor fraude niet toegestaan. Maar laat ik het dan anders zeggen: Als er mensen zijn met geld en interesse voor groene energie, terwijl ze niet de mogelijkheden hebben om dat bij zichzelf efficient in te zetten, dan is er niets op tegen dat zij iemand anders helpen het op zijn/haar dak wel mogelijk te maken.

Voor opknappen/onderhoud van je huis wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van een persoonlijke lening, omdat er geen ruimte meer in de hypotheek zit (en opnieuw inschrijven is ook duur). Dus dan kun je zo'n persoonlijke lening ook als referentie nemen en kom je makkelijk aan de 7%. Ook voor een hypotheek bij 125% EW zit je overigens al snel boven de 5,5%. Hoe dan ook, de belastingdienst geeft een interpretatie aan de regels, maar het staat je vrij je eigen interpretatie te geven voor de rechter.

Bij de zonnepanelen weet ik gewoon niet hoe ik het zelf moet interpreteren (zie mijn omgekeerde dak-verhaal hierboven), vandaar dat ik benieuwd was naar wat de belastingdienst vindt. Maar blijkbaar zien zij een XPS-plaat met grind als ballast wel als onroerend, en een PV paneel met grind als ballast niet. Nu probeer ik nog om dat te begrijpen, maar daar zal ik nog wel even zoet mee zijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Mike70 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 09:59:
Hoe breed is de opstelling.
Ik heb een dakkapel van 2.5m en zou er graag nog een aantal panelen op willen zetten.
Aangezien de Kingsun paneeltjes (Afmetingen 158cm x 80,8cm) strak tegen elkaar liggen schat ik 3*81=243cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:57
asvogel schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 10:19:
[...]
Bij de zonnepanelen weet ik gewoon niet hoe ik het zelf moet interpreteren (zie mijn omgekeerde dak-verhaal hierboven), vandaar dat ik benieuwd was naar wat de belastingdienst vindt. Maar blijkbaar zien zij een XPS-plaat met grind als ballast wel als onroerend, en een PV paneel met grind als ballast niet. Nu probeer ik nog om dat te begrijpen, maar daar zal ik nog wel even zoet mee zijn... ;)
Ik benader het als volgt: de zonnepanelen neem je mee als je verhuist (althans, het is heel makkelijk te doen, zonder iets te hoeven losschroeven) terwijl je de isolatie van je platte dak niet meeneemt naar een nieuw huis (ik zie mezelf al grind scheppen ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

catchingfire schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 09:07:
[...]

Maar als je genoodzaakt bent op de panalen in portrait-opstelling te plaatsen op een platdak (zoals bij grimson het geval is)... daar is geen ClickFit FlatFix oplossing voor wel? Wat zijn dan de opties?
Optie lijkt me duidelijk. Het schuine dak erboven. Ruimte zat. Esdec (flatfix) heeft idd geen portrait oplossing, en met een reden. Vangt veel te veel wind, veel te veel risico. Flatfix gaat tot > 12 BFT, dat ga je nooit redden met een portrait opstelling. Moet je eigenlijk dakdoorboringen voor maken.

[ Voor 19% gewijzigd door SunshineCompany op 10-06-2011 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
nice!
maar je weet dat je problemen kan krijgen door deze opstelling?
de afstand tot de dakrand tot paneel moet (tenminste, minimaal) gelijk zijn aan de hoogte (hoogste punt) van het zonnepaneel.
dus als je buren of ambtenaren lastig doen... delf je het onderspit en mag je her-plaatsen cq verwijderen.
ze staan dus te dicht op de rand...

Link naar document

Tip hierover: in Eindhoven ken ik al een situatie waar dus wel op is ingegrepen (maar dan met zonneboiler...)
dus het gebeurd wel.

Heb de bron in elk geval aan de openingpost toegevoegd, ter informatie

[ Voor 21% gewijzigd door NielsTn op 10-06-2011 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

JakeNL schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 08:56:
[...]

Bij een set is de gemiddelde prijs op die site 2,40 Euro/Wp. Er zou dus een daling van 0,20 Euro/Wp nodig zijn om 1 jaar van je '12 jaar tvt' af te snoepen.

Deze 0,10 Euro is mooi meegenomen, maar nog steeds is het eigenlijk, hup, kopen en het dak op. ;)
Prijzen zijn nu aangepast. Door de drukte even niet aan toegekomen.
NielsTn schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:26:
[...]

nice!
maar je weet dat je problemen kan krijgen door deze opstelling?
de afstand tot de dakrand tot paneel moet (tenminste, minimaal) gelijk zijn aan de hoogte (hoogste punt) van het zonnepaneel.
dus als je buren of ambtenaren lastig doen... delf je het onderspit en mag je her-plaatsen cq verwijderen.
ze staan dus te dicht op de rand...
Ach, zolang niemand klaagt lekker laten staan zou ik zeggen. Ambtenaren doen niks zolang er niet geklaagd wordt.

[ Voor 39% gewijzigd door SolarKing op 10-06-2011 11:42 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 21:33
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zo ben ik ook begonnen, met een klein setje op zelfgemaakt portrait steunen.
Bij mij ligt er alleen veel meer ballast op. Misschien overdreven.
Ik kon toen niets moois kopen

Is dit zo te koop nu of is het zelfbouw ?
Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/9joo4k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Woodski schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:43:
[...]

Zo ben ik ook begonnen, met een klein setje op zelfgemaakt portrait steunen.
Bij mij ligt er alleen veel meer ballast op. Misschien overdreven.
Ik kon toen niets moois kopen

Is dit zo te koop nu of is het zelfbouw ?
[afbeelding]
Is te koop.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SolarKing schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:34:
[...]

[...]

Ach, zolang niemand klaagt lekker laten staan zou ik zeggen. Ambtenaren doen niks zolang er niet geklaagd wordt.
Een enkele melding van een buur is voldoende om je als PV-bezitter het onderspit te laten delven, beste vrind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

NielsTn schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:44:
[...]

Een enkele melding van een buur is voldoende om je als PV-bezitter het onderspit te laten delven, beste vrind.
Je krijgt dan altijd nog de tijd om het aan te passen naar een lagere hoek bijvoorbeeld. Ik heb wel veel gekkere opstellingen gezien.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Zat even te kijken naar onze situatie.
Dakkapel aan de achterzijde, dus naar het noorden toe gericht.
Rekening houden met buren, Schoonheidscommisies etc.
Als ik de panelen plat leg en even geen rekening houdende met ballast, dan kom ik op een rendement van rond de 85%.
Aangezien de zon op dit moment zeer laat onder gaat en de panelen aan de voorzijde van ons huis(zuid) om een uur of 7 al niets meer produceren, zou het wel eens handig kunnen zijn om de panelen plat te leggen omdat ze in de zomer langer van de zon genieten.
Graag jullie mening hierover. :)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Mike70 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:50:
[...]

Zat even te kijken naar onze situatie.
Dakkapel aan de achterzijde, dus naar het noorden toe gericht.
Rekening houden met buren, Schoonheidscommisies etc.
Als ik de panelen plat leg en even geen rekening houdende met ballast, dan kom ik op een rendement van rond de 85%.
Aangezien de zon op dit moment zeer laat onder gaat en de panelen aan de voorzijde van ons huis(zuid) om een uur of 7 al niets meer produceren, zou het wel eens handig kunnen zijn om de panelen plat te leggen omdat ze in de zomer langer van de zon genieten.
Graag jullie mening hierover. :)
Bij platliggende panelen blijft alles op liggen en zou ik niet aanraden. Beter om een kleine helling toe te passen zodat water en vuil eraf kan stromen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

[...]

Nu heb ik 2 fasen met max 16A en een nul met max 16A. Bij 3-fasen heb ik 3 fasen met max 10,66A en een nul zonder stroom.

2 fasen is dus 3x (16A door 2,5mm²)
3 fasen is dus 3x (10,66A door 2,5mm²)

Lagere stroom betekend minder kabelverliezen. Omdat de omvormers in de schuur hangen en via een bestaande grondkabel van minstens 25m met het huis verbonden zijn, zou dit wel moeten schelen. Minder voor de portemonnee trouwens, want de BPM hangt in de schuur.
In de eerste situatie lever je dus 2 keer 230V tussen 2 fases en nul, in de tweede 3 keer 400 V over 3 fasen. Nu begrijp ik het.

Het zou leuk zijn eens te berekenen om voor jouw kabellengte uit te rekenen wat je "winst" in kWh is op jaarbasis. Uitgaande van je jaaropbrengst in kWh. Is nog niet zo makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Gasschuif schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:57:
[...]

In de eerste situatie lever je dus 2 keer 230V tussen fase en nul, in de tweede 3 keer 400 V over 3 fasen. Nu begrijp ik het.

Het zou leuk zijn eens te berekenen om voor jouw kabellengte uit te rekenen wat je "winst" in kWh is op jaarbasis. Uitgaande van je jaaropbrengst in kWh. Is nog niet zo makkelijk :)
En dan nog je "winst" in kWh opbrengst kwa prijs vergelijken met de investeringskosten om het hele zaakje aan te passen naar een 3 fase-omvormer of dikkere grondkabels en kijken of het rendabel is.
Sunnydesign adviseert minimaal 4mm2 kabels voor een 25 meter AC lengte bij een 3500W omvormer. (bij 2,5mm2 kabels zou je ongeveer 72W verlies per omvormer hebben bij nominaal vermogen)
SunshineCompany schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:19:
[...]

Esdec (flatfix) heeft idd geen portrait oplossing, en met een reden.
Daarnaast is Flatfix natuurlijk wel een heel stuk duurder dan zelfgemaakte frames. Ik ken maar weinig particuliere klanten die de meerkosten van Flatfix ervoor over hebben. Ook WWZ maakt geen gebruik van Flatfix ondanks dat het mooie frames zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door SolarKing op 10-06-2011 13:02 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tijd voor wat plaatjes
hellingshoek en zonstand nu (mooi te zien)
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/hh.jpg

en het effect
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/mppp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Gasschuif:
Dat zal niet meevallen. Ik denk dat de kabel ongeveer 30m is, maar minstens 25m. Massieve kern van 2,5mm² per geleider. En dan ook nog een stuk van 7m 6mm² wat ik nieuw heb aangelegd. De opbrengst kan ik ook nog wel geven. Dat zal ongeveer 6000kWh zijn, maar voor de exacte getallen moeten we even tot September wachten. Moeilijker is om in te schatten welk deel van de energie bij welk vermogen geleverd wordt, want de verliezen zijn afhankelijk van de vermogens.

@SolarKing:
Lees de originele post, het ging om meer voordelen waar minder kabelverliezen er één van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ my own post
je zou zo bij een muur met een stift dus de diverse zonnestanden kunnen markeren op een muur,
gedurende het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

NielsTn schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:44:
[...]

Of een BOA die net in de buurt is en een blik werpt richting de opstelling

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
SolarKing schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:34:
[...]

Mijn insteek was iets anders: ik zit mij ook regelmatig te verlekkeren op de sun-solar site. Toen de 10ct korting langskwam in dit forum, bedacht ik, hé nu gaat de tvt weer in de goeie richting. (ik zit nog een beetje tegen die 12 jaar aan te hikken).
Nadat ik het rekensommetje gedaan had, bleek dat uistellen met deze prijsdalingen weinig zin meer heeft, omdat de jaarproductie de prijsdaling ruimschoots compenseert (+20ct <-> -10ct)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Kwam dit net tegen.. zou toch een enorme stap in de energie evolutie kunnen zijn: http://web.mit.edu/newsoffice/2011/flow-batteries-0606.html :9

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL

@Klaver 4:
Mooie installatie, maar:
Wel goed om te zien dat de GAMMA meter ook 'achteruit' kan meten, dat vroeg ik me dus af bij mijn exemplaar.

Overigens gebruik ik dezelfde 'gevaarlijke' opstelling tijdens onze vakanties, waarbij ik een WCD op een ander WCD aansluit via een tijdklok(die met een aantal andere WCD's achter de lichtschakelaar zitten en alle schemerlampen voeden).

Wel goed op de polariteit letten met zowel de stekkers als de WCD :) Bovendien schakelt de tijdklok maar 1 vd 2 draden :/ het duurde even voordat ik het doorhad waarom de lampen altijd aanbleven en niet uit te schakelen. (ik schakelde dus per ongelijk de 'nul' draad, maar die kregen de schemerlampen gewoon al via de lichtschakelaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ollie1965 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 09:45:
[...]
WOZ
Belastingdienst werkwijze
BV constructie
WOZ: achterstallig onderhoud is inderdaad een ''correctiefactor'' op de normale waardevaststelling. Dat klopt.

Belastingdienst werkwijze: Juist het verhogen van het bedrag eigenwoningschuld is een indicator. Het eigen huis staat al een tijdje bovenin het lijstje aandachtspunten. Dus verhoogd je de eigenwoningschuld neemt de kans op controle aanzienlijk toe.

BV constructie: je wilt hem benutten? Ik begrijp je niet, wat ik beschreef is juist verboden. Er gelden (natuurlijk) veel aanvullende regels met betrekking tot schulden en vorderingen tussen de DGA en de BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Yilar schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 14:11:
Kwam dit net tegen.. zou toch een enorme stap in de energie evolutie kunnen zijn: http://web.mit.edu/newsoffice/2011/flow-batteries-0606.html :9
Hmm, ik zie Lithium en Titanium...

Wordt wel duur (al kan het hergebruikt worden), en bij Lithium zit ik met schaarste als het op wereldschaal gebruikt moet gaan worden.

Verder valt het op zich wel mee, er zit gelukkig geen Ruthenium en Platinum in zoals bij PEMFC fuel cells :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@solarking, @gasschuif:
Ik heb even met Sunny Design 2 zitten spelen en bij vol vermogen zou een drie fasen omvormer +/-140W aan kabelverliezen schelen. (Dit is zonder rekening te houden met verschuivingsfactoren, zoals Sunny Design zelf stelt.) Oftewel krap 2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asvogel schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 10:19:
[...]

Wat betreft dat dak moet er blijkbaar nog wat technische uitleg bij:
Voor het naisoleren van een (plat) dak wordt vaak gekozen voor een omgekeerd dak. Dat betekent dat er op de bestaande dakbedekking een isolatielaag wordt aangebracht (platen) met daarop ballast (grind). Verder wordt er niets gefixeerd. Dat lijkt dus sprekend op een zonnepaneel.

[...]

Natuurlijk zijn dingen die bedoeld zijn voor fraude niet toegestaan. Maar laat ik het dan anders zeggen: Als er mensen zijn met geld en interesse voor groene energie, terwijl ze niet de mogelijkheden hebben om dat bij zichzelf efficient in te zetten, dan is er niets op tegen dat zij iemand anders helpen het op zijn/haar dak wel mogelijk te maken.

Voor opknappen/onderhoud van je huis wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van een persoonlijke lening, omdat er geen ruimte meer in de hypotheek zit (en opnieuw inschrijven is ook duur). Dus dan kun je zo'n persoonlijke lening ook als referentie nemen en kom je makkelijk aan de 7%. Ook voor een hypotheek bij 125% EW zit je overigens al snel boven de 5,5%. Hoe dan ook, de belastingdienst geeft een interpretatie aan de regels, maar het staat je vrij je eigen interpretatie te geven voor de rechter.

Ik weet wel hoe een dak in elkaar zit, juist daarom is het zo logisch dat een plat dak onroerend is.
Ik beschreef het toch net zo? Het is beton, opleggen isolatie en bedekken met een bitumen of epdm laag. Die wordt rondom vast gemaakt. Een zonnepaneel wat met ballast op een plat dak staat kan zonder schade worden verwijderd. Dat kan met die isolatie niet.

Alleen voor situaties waarin een niet zakelijke rente kan voorkomen vindt de toets plaats op basis van de gebruikelijke financieringswijze. Bijvoorbeeld in het geval van een familiebank. Dan wordt getoetst aan de hand van de hypotheekrente. Bij zakelijke overeenkomsten wordt wel alles geaccepteerd, echter dan is dit doorgaans een marktrente in die situatie, ookal is het een PL.

Je kunt prima iets lenen voor zonnepanelen bij iemand anders en als de panelen onroerend zijn is de rente aftrekbaar. Wel op basis van een zakelijke rente met een afwijking van 25%.
Een interpretatie is niet meer nodig omdat die 25% al voortkomt uit jurisprudentie.
In verband met rechtsgelijkheid en uniforme toepassing van rechtsregels geldt dat ook voor jou en mij.
Die rente bij 125% EW kun je alleen toepassen als dat ook in jouw geval aan de orde is.
Dit onderbouw je door meerdere offertes op te vragen en te archiveren voor als hier discussie over komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Neanderthaler:
Kavermeer heeft het over een omkeerdak. Dat is dus anders dan het dak wat jij kent en omschrijft, omdat de isolatie niet vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

SolarKing schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:54:
[...]

Bij platliggende panelen blijft alles op liggen en zou ik niet aanraden. Beter om een kleine helling toe te passen zodat water en vuil eraf kan stromen.
Há... Nu weet ik weer waar ik geen rekening mee gehouden had 8)7 . THNX!

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Yilar schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 22:59:
[...]
Neem aan dat het bij jou ook af en toe een wolkje kwam zwaaien? :) Ik heb me over spikes ook zitten verbazen (mijn eerste zomer panelen nu). Heb toen een mooie foto gepost van mijn sunnybeam die 3.01kW aangaf. Toen was het ook nog flink koud qua wind maar toch 98.5% op zo'n zelfde Sunnybeam.. Panelen zijn heel verslavend...
[...]
Ik heb het destijds ook bij mijn opstal geprobeerd te voegen en die gaven geen sjoege. In dit geval Fortis ASR verzekeringen.
Het was inderdaad na een wolkje dat de zon vol doorbrak!
Jammer dat het slechts van korte duur is.

Ik heb zelf mijn zonnepanelen laten verzekeren bij mijn opstalverzekering van de hypotheker (Woongarant) na laten vragen uiteraard.
De premie voor de opstalverzekering bleef hetzelfde omdat het nog binnen de marge paste.

[ Voor 5% gewijzigd door HellevUUr op 10-06-2011 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

JakeNL schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 14:15:
[...]

Wel goed om te zien dat de GAMMA meter ook 'achteruit' kan meten, dat vroeg ik me dus af bij mijn exemplaar.
Hoe weet je dat hij "achteruit" kan meten?
Uit mijn opstelling ( https://picasaweb.google....tlink#5616333875846102162) blijkt zonneklaar dat hij "vooruit" meet.

Als hij inderdaad ook andersom te gebruiken was, had ik natuurlijk niet voor deze gevaarlijke oplossing gekozen.

We hebben het toch wel over dezelfde ( Cresta RCE 1106) meter hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 14:18:
[...]

WOZ: achterstallig onderhoud is inderdaad een ''correctiefactor'' op de normale waardevaststelling. Dat klopt.

Belastingdienst werkwijze: Juist het verhogen van het bedrag eigenwoningschuld is een indicator. Het eigen huis staat al een tijdje bovenin het lijstje aandachtspunten. Dus verhoogd je de eigenwoningschuld neemt de kans op controle aanzienlijk toe.

BV constructie: je wilt hem benutten? Ik begrijp je niet, wat ik beschreef is juist verboden. Er gelden (natuurlijk) veel aanvullende regels met betrekking tot schulden en vorderingen tussen de DGA en de BV.
Ik verhoog niet mijn eigewoningschuld, ik doe de verbouwing uit eigen middelen (deels overwaarde verkoop)

Kan de originele post niet zo snel meer terug halen maar ik doelde op de constructie:
Ik (DGA van een "slapende" BV) heb nog veel vermogen wat ik aan mezelf (natuurlijk persoon) ga uitlenen tegen een lager tarief dan nu het geval is (maar binnen de marge), en dit gebruik is als aflossing voor mijn huidige verstrekker. Betaal vervolgens de BV weer af.
En dat kan dan wel (goedkeuring van de inspecteur is binnen voor de BV), alleen nog niet de tijd genomen om deze constructie uit te voeren. Laat ik dan ook nog eens flink gaan werken voor de BV dan kan het percentage bijna op NUL (je weet wel welke constructie).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 21:26

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Klaver 4 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 15:27:
[...]

Hoe weet je dat hij "achteruit" kan meten?
Uit mijn opstelling ( https://picasaweb.google....tlink#5616333875846102162) blijkt zonneklaar dat hij "vooruit" meet.

Als hij inderdaad ook andersom te gebruiken was, had ik natuurlijk niet voor deze gevaarlijke oplossing gekozen.

We hebben het toch wel over dezelfde ( Cresta RCE 1106) meter hè?
je moet intern op de printplaat in het apparaat 2 draden, ik meen rood en bruin, omsolderen, zodat de in- en output omdraaien
werkt prima, zie afbeelding, 515 watt
Afbeeldingslocatie: http://www.energiebesparen.co.cc/media/1/20100926-milsbeek_005.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door sander817 op 10-06-2011 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:19
sander817 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 16:39:
[...]

je moet intern op de printplaat in het apparaat 2 draden, ik meen rood en bruin, omsolderen, zodat de in- en output omdraaien
werkt prima, zie afbeelding, 515 watt
[afbeelding]
Klopt heb ik ook gedaan, werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

pcmadman schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 14:26:
@solarking, @gasschuif:
Ik heb even met Sunny Design 2 zitten spelen en bij vol vermogen zou een drie fasen omvormer +/-140W aan kabelverliezen schelen. (Dit is zonder rekening te houden met verschuivingsfactoren, zoals Sunny Design zelf stelt.) Oftewel krap 2%.
OK dat is op vol vermogen. Maar gemiddeld over het hele jaar gebeurt dat natuurlijk niet.
Bovendien zijn de Cu verliezen kwadratisch met de stroom, en dus het vermogen (ik houd de spanning en kabelweerstand even constant)
In de winter bij lage vermogens zijn de Cu verliezen dus laag, en met het stijgen van de zon en daglichtlengte nemen ze exponentieel toe.
Je moet dus een rekenmodel maken wat de gemiddelde stroom bepaald in de gemiddelde tijd op jaarbasis.
Zoals ik al eerder vertelde: Is nog niet zo eenvoudig. Of zie ik het verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Gasschuif:
Het is inderdaad moeilijk dit te bepalen. Zowel theoretisch alsook met een meting. Dit neemt echter niet weg dat het voordeel reëel en significant is. We kunnen wel stellen dat de vermindering van de kabelverliezen ansich geen omvormervervanging rechtvaardigt.

In combinatie met andere voordelen mogelijk wel:
- Euro-ETA van 97.7% t.o.v. 94.8% is een 2,9% winst.
- Nu max 7kW (2x Delta 3.3)* tegen 8kW geeft minder peak-verliezen
- Optimalere verdeling over de MPPT's, nu 2/2 dan 3/1, want maar 1 string heeft echt schaduw
- Opti-Track zou een klein beetje winst kunnen bieden bij schaduw in de winter
- Native ondersteuning voor monitoring op afstand

* Delta Solivia 3.3 zijn volgens de specs max 3,3kW, maar in de praktijk kunnen ze ongeveer 3,5kW turegleveren vanwege de hogere netspanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Of je plaatst gewoon 3 panelen bij. Die kosten over een jaar niets meer. De prijzen van de A-merken gaan tegen de B-merken aanzitten, die moeilijker kunnen zakken omdat ze minder massa hebben. De B-merken zullen meer en meer gaan verdwijnen, de zogenaamde 'shake-out'. En daar sta je dan met je garantie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal nu nogmaals proberen om een paar plaatjes te laten zien.
Zowel van de panelen als van de omvormer.
Afbeeldingslocatie: http://www.termaat.net/huispan.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.termaat.net/chint.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En daar sta je dan met je garantie
dat spreekt elkaar tegen, want de paneelprijzen zijn dan zo laag,
dat word chippen voor een nieuwe, garantie geeft alleen maar gezeur.
probeer het maar eens te krijgen lijkt het devies bij 2 a merken die ik heb (duits & made in germany)

ik heb meerdere merken door elkaar, wel ieder merk op eigen string,
gewoon een kweste van goed kijken en vergelijken.
zo zijn de kingsun panelen niet te onderscheiden van dure gss gloria & spyre panelen.
je kan je strings ook zo dimensioneren dat er een paneel tussenuit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 18:53:
Nice, ziet er goed uit, gefeliciteerd met je systeem. Zijn de Chint omvormers goed uit te lezen, aangezien dit een nog wat onbekende leverancier is (in elk geval in Europa). Dek je met je set al je stroomverbruik, hou je over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 18:53:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er prachtig strak uit!
Ik zie dat er plaats is voor nog een rij :9

Boven de omvormers zie ik 2 kastjes; waar dienen die voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klaver 4 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 19:41:
[...]

Ziet er prachtig strak uit!
Ik zie dat er plaats is voor nog een rij :9

Boven de omvormers zie ik 2 kastjes; waar dienen die voor?
Die kastjes zijn de gelijkstroomschakelaars.
Systeem zou ongeveer 4800 KWh moeten opbrengen per jaar en ik gebruik 5000KWH.
Dus dat komt redelijk overeen.
Kan het systeem inderdaad nog uitbreiden met een rij panelen.
Misschien als ik electrische auto heb.
De chint omvormers zijn via het display en een druknop goed uit te lezen.
De rs232 aansluiting is volgens mij alleen voor firmware update's.
Ik heb ze aangeschaft via WWZ. en echt alle respekt voor die mensen. Prima actie.
De nadelen van meedoen met zo actie is dat je niet alles in je eigen hand hebt.
De kabels en konnektors zijn geen DRAKA kwaliteit (voor zover ik dat beoordelen kan) en het meegeleverde multiplex voor montage op het dak kan nog niet tegen de zweetdruppels die er tijdens de montage opvallen.
Voor 50 euro heb ik andere multiplex plaatjes gekocht.
Alles samen met installateur Schrijvers uit Ermelo gemonteerd.
Geen problemen gehad.

Ik heb zelf een programma gemaakt voor uitlezing (zie www.termaat.net).
Hier kun je de opbrengstgrafiek van vandaag en gisteren zien.
Hiermee kan ik controleren of de panelen goed werken en dat is het enigste wat ik van belang vind.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2011 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 08:57
iets met mosterd en zo.. maar ik heb het eten ook al op...

[ Voor 91% gewijzigd door engelbertus op 10-06-2011 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 20:06:
[...]

Die kastjes zijn de gelijkstroomschakelaars.
Systeem zou ongeveer 4800 KWh moeten opbrengen per jaar en ik gebruik 5000KWH.
Dus dat komt redelijk overeen.
Kan het systeem inderdaad nog uitbreiden met een rij panelen.
Misschien als ik electrische auto heb.
De chint omvormers zijn via het display en een druknop goed uit te lezen.
De rs232 aansluiting is volgens mij alleen voor firmware update's.
Ik heb ze aangeschaft via WWZ. en echt alle respekt voor die mensen. Prima actie.
De nadelen van meedoen met zo actie is dat je niet alles in je eigen hand hebt.
De kabels en konnektors zijn geen DRAKA kwaliteit (voor zover ik dat beoordelen kan) en het meegeleverde multiplex voor montage op het dak kan nog niet tegen de zweetdruppels die er tijdens de montage opvallen.
Voor 50 euro heb ik andere multiplex plaatjes gekocht.
Alles samen met installateur Schrijvers uit Ermelo gemonteerd.
Geen problemen gehad.

Ik heb zelf een programma gemaakt voor uitlezing (zie www.termaat.net).
Hier kun je de opbrengstgrafiek van vandaag en gisteren zien.
Hiermee kan ik controleren of de panelen goed werken en dat is het enigste wat ik van belang vind.
Maakt Draka dan kabels voor zonnepanelen? Jazeker, de Drakaflex SUN BETAX 125.
WWZ kabels zijn van Eldra, connectoren van Solinq. Gewoon goeie kwaliteit. Alleen jammer dat ze bij pakket D 2 x 5m leveren terwijl 2 x 10 soms echt wel nodig is.
De schakelaars zijn kl.... Normaal sluit je een mannetje op een vrouwtje aan. Bij die schakelaar is de overgang opeens vrouwtje vrouwtje en mannetje mannetje. Heb je dus een kabeltje nodig met tweemaal mannetje of tweemaal vrouwtje. Verwarrende...heeft mij al een paar connectoren gekost.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 21:26

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

..

[ Voor 98% gewijzigd door sander817 op 11-06-2011 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Zijn er ook zonvolg systemen voor op platte daken? Zodat de panelen op elk moment van de dag in de juiste hoek en de juiste richting kunnen staan en dus zo optimaal mogelijk presteren?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
c70070540 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 22:02:
Zijn er ook zonvolg systemen voor op platte daken? Zodat de panelen op elk moment van de dag in de juiste hoek en de juiste richting kunnen staan en dus zo optimaal mogelijk presteren?
Vast wel, maar moet je niet doen. Extra panelen met dezelfde meeropbrengst zijn goedkoper en onderhoudsvrij. Trackers hebben onderhoud nodig.

Alleen doen als je in Spanje, Italië of nog zuidelijker woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

c70070540 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 22:02:
Zijn er zeker maar Oost-West/10-15o opstelling met 100% dakvulling geeft meer opbrengst voor minder geld.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Die Chint omvormers zien er mooi uit moet ik zeggen. Vandaag nog bij een WWZ klant geweest.. de helft van de spullen kan terug omdat het niet past. 'Oh, die schoorsteen, geeft dat zo'n probleem?'. En we hadden het niet over een 'pijpje'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SunshineCompany schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 22:51:
Die Chint omvormers zien er mooi uit moet ik zeggen. Vandaag nog bij een WWZ klant geweest.. de helft van de spullen kan terug omdat het niet past. 'Oh, die schoorsteen, geeft dat zo'n probleem?'. En we hadden het niet over een 'pijpje'.
Ik heb overigens al diverse OEM's van de Chint op InterSolar gezien. Het zijn inderdaad installateur vriendelijke omvormers; klein en licht. Maar daar zit hem dus net een probleem. Waar laat de Chint omvormer zijn warmte met zo'n klein kolelelement en geen ventilator. 100% omzetting hebben ze namelijk ook niet.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Zien er in ieder geval strak uit. Had ik niet verwacht. Jammer van die 'knoppen' erboven. Goed, we zien het wel, de komende 15 jaar.. :) Wanneer de eerste OK4's / Steca's / Soladin's / SMA's / Chint's / Piko's / etc. gaan sneuvelen. Dat gaat gebeuren, vroeg of laat. En dan de eerste panelen. Kunnen we mooi de posts erbij pakken van 'toen we het net geplaatst hadden'.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
@ Eric-PVT, zou je deze files nogmaals willen posten? Ik wil ze graag lokaal opslaan, om een afweging te maken of ik voor de 1 of voor de andere oplossing ga. (ZW @ 34')

Met 4 panelen in landscape zou mijn dak dan helemaal vol liggen onder de dakkapel (tussenwoning 6.5mtr breed). Wil ik dus nog op het pannendak kunnen komen naast/boven de dakkapel, dan moet ik iets maken om dus over de panelen heen te klimmen vanuit de (brede) dakgoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 19:48

grimson

domeingrommer

Gisteren een nieuwe meter geplaatst door Liander.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TNk2ljIDU8iF7tEI8Rs3BDrb/thumb.jpg
Oude meter sinds oplevering huis uit 2004. Het schijnt dat deze serie meters / jaartal één van de eerste zijn met een digitale display en ook veelvuldig kapot kunnen gaan. 'Helaas' gebeurde dat ook bij ons de (volgende) dag nadat wij 6 panelen hadden geplaatst. Let wel op dat er op geen enkele manier nog de metingen uit deze meter gehaald kan worden. Mocht je dus zo'n meter hebben dan zou ik soms de meterstanden noteren aangezien wij onze meting van 1kWh :*) kwijt zijn, welke uiteraard verwaarloosbaar is, maar als je meter met een mooie teruglevering sneuvelt dan is het wel zuur.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WcJHt9UfLqzlPDwkcKU9m425/thumb.jpg
Liander nieuwe meter.

De oude meter had maar één teruglever telwerk en de nieuwe heeft er twee. Dit is mooi voor het geval wij eventueel een dubbel tarief zouden aangaan. (Terugleveren in hoog tarief, verbruik in laag tarief bijv.)
Ook staan de standen op 0 welke een leuke start is met het begin van het gebruik van zonnepanelen.
Deze meter geeft ook aan of er verbruikt wordt of teruggeleverd (zie pijl).

Verder was het vervangen kosteloos wat soms behoorlijk prijzig kan zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door grimson op 11-06-2011 09:08 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Voor WWZ klanten is er nu een onafhaneklijke website met de toepasselijk naam WijHebbenZon

ZonneStroom

Pagina: 1 ... 84 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.