Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Ja, niet handig. Ik heb daar zo'n Philips EcoClassic lamp (halogeenlamp in een normaal peertje, verbruikt 30% minder dan gloeilamp) ingeschroefd. Als die lamp 10 uur per jaar brandt is het veel, maar hij maakt wel veel in/uitschakelcycli. Geen plek voor een spaarlamp, misschien voor een LED-lamp maar die besparing is nihil. Die € 20 geef ik liever aan wat anders uit.
Idem voor de lamp op de wc.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
Ja en nee, wij (9 bewoners) hebben er een aantal die intensief de Donald Duck gaan lezen op de wc. Zij zitten dan ook echt 5 minuten. In dat geval loont een spaarlamp (voor mijn gevoel) wel.
In de nieuwste modemrouter van Zyxel (voor VDSL) zit trouwens een WiFi-scheduler, om 03:00 vliegt de gehele WiFi uit en om 07:00 springt die weer aan.
Voor ons leuk nieuws: Inmiddels heeft de Stichting van ons Studentenhuis mijn plan goedgekeurd met betrekking tot het gehele achterhuis te voorzien van dubbelglas. Het achterhuis (3 etages, grote ramen, inclusief serre) krijgt een speciale HR++ variant om in de dunnere sponningen te passen. Verwachting is dat de stookkosten een flinke duik gaan nemen en dat het het in de winter een stuk aangenamer zal zijn.
Verwijderd
Niet bedoeld als kritiek.Klaver 4 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 23:12:
[...]
Inderdaad, met de achterzittingen plat pasten de 3 panelen van Anton Boonstra en de 6 panelen van mij + alle ClickFit en toebehoren precies in de auto![]()
En reken maar dat het een prettige terugreis was met zulke mooie spullen
Het is wel interessant te zien wat het effect is van de rit om de panelen te halen.
Groningen - Tilburg = 264 km heen en terug 528km, Citroen C5 verbruik, benzineversie, snelweg, 1 op 12
Dus 44 liter (bij diesel wijkt dit af natuurlijk). Dat is 387,2 kWh. Bij 9 panelen is dat circa 43 kWh per paneel (ex kWh gerelateerd aan slijtage van de auto).
Dat is meer dan 20% van de opbrengst per paneel (alle 9) in het eerste jaar.
Dat hakt er toch flink in. Gelukkig is het transport uit China efficienter dan dat laatste stukje!
Veel plezier met je aanwinst overigens.
Klik opgelostVerwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 11:15:
[...]
Ja en nee, wij (9 bewoners) hebben er een aantal die intensief de Donald Duck gaan lezen op de wc. Zij zitten dan ook echt 5 minuten. In dat geval loont een spaarlamp (voor mijn gevoel) wel.
Een solar tunnel op het treintraject naar Parijs.
http://gizmodo.com/580920...ins-just-opened-in-europe
Vmu
Bij de A9 had je een geluidswal met zonnepanelen. Deze is van Nuon met naar eigen zeggen 0.205 MW per jaar aan opbrengst (rare eenheden zo...maar komt direct van hun site).
Deze geluidswal zijn ze aan het afbreken en wordt vervangen!! Voor zover ik kon zien is het nieuwe scherm niet voorzien van zonnepanelen. Moeten we nu maar marktplaats in de gaten gaan houden?? Ik vond het altijd wel een mooie oplossing zo. Dat soort schermen hadden meer toegepast mogen worden naar mijn idee (afsluitdijk is ook zo'n mooie locatie).
Ik kan alleen geen berichten op het internet vinden waarom de geluidswal wordt vervangen en wat met de zonnepanelen moet gebeuren....
reserveringshouder Tesla Model 3
Niet bedoeld als kritiek. Een leuke berekening en analyse; bedankt daarvoorVerwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 11:38:
[...]
Niet bedoeld als kritiek.
Het is wel interessant te zien wat het effect is van de rit om de panelen te halen.
Groningen - Tilburg = 264 km heen en terug 528km, Citroen C5 verbruik, benzineversie, snelweg, 1 op 12
Dus 44 liter (bij diesel wijkt dit af natuurlijk). Dat is 387,2 kWh. Bij 9 panelen is dat circa 43 kWh per paneel (ex kWh gerelateerd aan slijtage van de auto).
Dat hakt er toch flink in. Gelukkig is het transport uit China efficienter dan dat laatste stukje!![]()
Veel plezier met je aanwinst overigens.
Maar toch wil ik graag de werkelijkheid aan je laten zien.
De feiten: de leverancier moest (met een overvolle auto) panelen afleveren in Goor, Ommen en Beerzerveld.
In Ommen hebben we elkaar ontmoet en de spullen overgeladen.
Zowel op de heen- als op de terugweg heb ik met een gangetje van 100 km/u over 's Heren wegen gereden en met mijn dieselversie kom ik dan op een verbruik van ongeveer 1 : 17 à 18 . Totaal afgelegde weg (terugweg via Aduard): 190 km.
En dan ziet het plaatje er iets rooskleuriger uit
Hoe ziet het % aan (verbruikte) zonnestroom er nu uit?
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Daar komt nog eens bij dat je een kWh elektra niet kunt vergelijken met een kWh benzine/diesel. Je hebt +/- 3kWh diesel/benzine nodig voor 1kWh elektra. Elektra kun je daarentegen niet tanken.
Verwijderd
Heel anders, maar dan kan ik het zo niet berekenen.Klaver 4 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 14:36:
[...]
Niet bedoeld als kritiek. Een leuke berekening en analyse; bedankt daarvoor![]()
Maar toch wil ik graag de werkelijkheid aan je laten zien.
De feiten: de leverancier moest (met een overvolle auto) panelen afleveren in Goor, Ommen en Beerzerveld.
In Ommen hebben we elkaar ontmoet en de spullen overgeladen.
Zowel op de heen- als op de terugweg heb ik met een gangetje van 100 km/u over 's Heren wegen gereden en met mijn dieselversie kom ik dan op een verbruik van ongeveer 1 : 17 à 18 . Totaal afgelegde weg (terugweg via Aduard): 190 km.
En dan ziet het plaatje er iets rooskleuriger uit![]()
Hoe ziet het % aan (verbruikte) zonnestroom er nu uit?
Ik weet niet welk voertuig is gebruikt met welke belading om in Ommen te komen.
Diesel geeft een andere uitkomst door een lager verbruik, staat wel een hogere energie inhoud tegenover.
Inderdaad is 1 kWh in brandstof niet te vergelijken met 1 kWh electra, het uitrekenen in gr CO2 maakt het gunstiger in de balans. Het NL net zit op een 650 gr / kWh , 1 op 17 zal circa 155gr/km zijn.
Komt wel de winning bij van de olie
Dan de andere kant de winnig van gas/ steekkool/uranium naar verhouding zoals toegepast in het net....
Aaaargggg!!
Morgen maar in de telefoon klimmen.
Ik denk dat ik wat zie ...moet eerst volledig productie jaar afwachten.
[ Voor 24% gewijzigd door X21r op 07-06-2011 15:37 ]
Verwijderd
Wanneer is je installatie in bedrijf gegaan en hebben ze al een keer de BPM opgenomen?X21r schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 15:16:
Eerste keer afrekening SDE2009 is binnen... helaas schijnbaar geen of foute meterstand in 2010
Morgen maar in de telefoon klimmen.
Ik denk dat ik wat zie ...moet eerst volledig productie jaar afwachten.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Inderdaad, de overheid vangt geen belasting over jouw opgewekte energie

Niet rendabel voor Den Haag ....
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Nou nee...de enige reden dat het voor consumenten op dit moment rendabel is om zelfs ongesubsidieerd zonnepanelen te plaatsen, is juist vanwege de hoge (energie- en overige) belastingen.grimson schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 19:25:
Inderdaad, de overheid vangt geen belasting over jouw opgewekte energie
Niet rendabel voor Den Haag ....
De productiekosten van "grijze" stroom zijn in de orde 4-5 ct/KWh. Dat wij er bijkans 25 cent voor betalen, en voor zelf opgewekte zonnestroom niet, is precies de reden dat het loont om ze te plaatsen.
Als van der Veer bedoelt dat het vergeleken met die 4-5 ct. opwekkingskosten voor "grijze" stroom niet rendabel is op dit moment, denk ik dat hij gewoon gelijk heeft. Of haalt een van de alternatieven dat ook al - zonder subsidies dus? Nog niet toch?
Neemt niet weg dat ik het een nog veel "rendabeler" idee blijf vinden dat we over, zeg, 10 jaar ook een functionerend energienetwerk hebben. Alternatieven worden zeer snel rendabel als het verstoken van fossiele brandstoffen 10-15 ct/KWh kost. Alleen als je dan nog moet beginnen met echt investeren heb je een probleem. Waar Nederland wel voor lijkt te gaan

Naar Parijs ja, maar dat is dus nog voor Antwerpen, laten we het niet verder van ons bed maken dan het isVmu schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 12:27:
Is dit al gepost?
Een solar tunnel op het treintraject naar Parijs.
http://gizmodo.com/580920...ins-just-opened-in-europe
Ik vroeg mij altijd al af waarom ze het zo in een half open bak hadden, maar dit verklaart het i guess... cool!
Nee, die Duitse regeling heeft 0,0 ontwikkeling gebracht. Zonnepanelen zijn niet goedkoper geworden, er is geen gigantische productiegroei ontstaan, er is geen fatsoenlijk distrubutienetwerk gevormd, en zonnestroom begint niet bekend te worden bij het grote publiek.De ex-topman van Shell vindt dat het verder ontwikkelen van duurzame technologie door het bedrijfleven moet worden gedaan. Het zou geen zin hebben als de overheid zelf op grote schaal energieprojecten gaat stimuleren, zoals bijvoorbeeld Duitsland dat doet.
Hoever kun je je fossiele hoofd onder de grond in de olie stoppen?
Verwijderd
holaAlternatieven worden zeer snel rendabel
of het zonnepaneel nu 3 of 19 jaar terugverdientijd heeft,
daarna kan niets er meer tegen concurreren, de tvt is namelijk voorbij (!)
verder kennen we het vieze veertje van die oliebesmeurde dorpen en velden in nigeria,
zijn rekenmodel houd geen rekening met opruimen, vies bah en stank en gezondheid.
200 miljoen is trouwens een fooi vergeleken met de ontvangsten van fossiele bedrijven met logge lobby clubjes.
geloof alleen jezelf, zo komt de gasopslag bergermeer er niet omdat er nog zat gas is.
de tvt zou anders ook niet oke zijn he ?
/edit
ik zag neanderthaler nog iets zeggen over pv vervoer in een diesel auto.
leuk om ook nog even die tanker met kolen te berekenen ?(colombia/zuidafrika -> nl-centrale)
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2011 21:04 ]
Voor consumenten is het idd rendabel, tvt zonder subsidie is de helft van de levensduur, dus dat kan altijd uit. Voor bedrijven die bakken met stroom gebruiken wordt het alleen nooit rendabel: die betalen grootverbruikersbelasting, en dat is maar enkele centen per KWh. Als ze de kop eraf halen met PV besparen ze alleen op dat gedeelte waar ze nagenoeg alleen de kale energieprijs over betalen.Wilke schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 19:54:
[...]
Nou nee...de enige reden dat het voor consumenten op dit moment rendabel is om zelfs ongesubsidieerd zonnepanelen te plaatsen, is juist vanwege de hoge (energie- en overige) belastingen.
De productiekosten van "grijze" stroom zijn in de orde 4-5 ct/KWh. Dat wij er bijkans 25 cent voor betalen, en voor zelf opgewekte zonnestroom niet, is precies de reden dat het loont om ze te plaatsen.
Als van der Veer bedoelt dat het vergeleken met die 4-5 ct. opwekkingskosten voor "grijze" stroom niet rendabel is op dit moment, denk ik dat hij gewoon gelijk heeft. Of haalt een van de alternatieven dat ook al - zonder subsidies dus? Nog niet toch?
Neemt niet weg dat ik het een nog veel "rendabeler" idee blijf vinden dat we over, zeg, 10 jaar ook een functionerend energienetwerk hebben. Alternatieven worden zeer snel rendabel als het verstoken van fossiele brandstoffen 10-15 ct/KWh kost. Alleen als je dan nog moet beginnen met echt investeren heb je een probleem. Waar Nederland wel voor lijkt te gaan
Wat dat betreft zou de overheid bedrijven gewoon moeten stimuleren: energiebelasting omhoog voor grootverbruikers en daarmee bedrijven subsidie geven voor elke KWh die ze zelf opwekken.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Als je niet naar de milieukosten kijkt van de vervuiling van fossiele en kernenergie dan gaan we lekker door met het opsoeperen van onze energievoorraad. Het is dezelfde kortzichtige kijk op de wereld waar alle multinationals, bankiers en andere zakkenvullers "last" van lijken te hebben en waar deze VVD/CDA/PVV regering ze graag bij helpt. Dan krijgen ze straks ook een leuk baantje bij die bedrijven zodat ze straks ook hun zakken kunnen vullen (Eurlings, Bos, Kok, Balkenende enz. zijn ze al voorgegaan en hebben het kunstje voorgedaan).
De milieukosten en de "tekortkosten" worden afgewenteld op de derde wereld (kijk eens Nigeria) en de generaties na ons (klimaat). Hoe kortzichtig kun je zijn?
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Verwijderd
Maar je las het half, want ik had dat al aangestipt (delven grondstoffen tot de elektriciteit in het het in de mix zoals wij die in NL hanteren)Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 21:01:
/edit
ik zag neanderthaler nog iets zeggen over pv vervoer in een diesel auto.
leuk om ook nog even die tanker met kolen te berekenen ?(colombia/zuidafrika -> nl-centrale)
Daarom zijn vooruitzichten als de fantasievolle dystopische wereld van Wall-E nog niet eens zo ver gezocht.KC27 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 22:50:
Duurzaam rendabel?
....
De milieukosten en de "tekortkosten" worden afgewenteld op de derde wereld (kijk eens Nigeria) en de generaties na ons (klimaat). Hoe kortzichtig kun je zijn?
Ik acht de kans groot dat we ten onder zullen gaan door "tragedy of the commons". Ik denk niet dat we als geheel intelligent genoeg zijn dat we onze moraliteit ten goede kunnen aanpassen (mede ook door religie), met name de Amerikanen zullen daar problemen mee hebben. Voor mij zelfs een reden waarom ik erg twijfel om later kinderen te nemen (ondanks mijn vriendin het wel wil), omdat er een grote kans bestaat dat ik ze in een wereld neerzet die in hun leven zal ontwikkelen richting de dystopische Wall-E wereld.
Een kleine nuance is hier wel op zijn plaats...Cheese_man schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 10:23:
De alternatieven zijn niet altijd vriendelijk voor het milieu bij productie en afvalverwerking.
Weinig mensen beseffen dat steenkool behoorlijke hoeveelheden zware metalen bevat, o.a. kwik en cadmium. Wat een gloeilamp aan extra elektriciteit verbruikt, zorgt (deels) voor meer verbranding van steenkool en raad eens waar de kwik en cadmium en uranium uit die steenkolen dan blijft... Juist ja, via de schoorsteen de atmosfeer in.
Mijn stokpaardje: Wel even corrigeren voor het verschil fossiel <--> elektriciteit. Die kun je niet 1:1 vergelijken. 1 kWh zonnestroom drukt 1 kWh van het net dat 2 à 3 kWh fossiele energie kostte om het op te wekken. Kost dus een (gemiddelde) maand opbrengst.Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 11:38:
Niet bedoeld als kritiek.
Dat hakt er toch flink in. Gelukkig is het transport uit China efficienter dan dat laatste stukje!
edit:
Ah, je had het zelf ook al opgemerkt.Inderdaad is 1 kWh in brandstof niet te vergelijken met 1 kWh electra, het uitrekenen in gr CO2 maakt het gunstiger in de balans. Het NL net zit op een 650 gr / kWh , 1 op 17 zal circa 155gr/km zijn.
Komt wel de winning bij van de olie
Dan de andere kant de winnig van gas/ steekkool/uranium naar verhouding zoals toegepast in het net....
155 g/km en gemiddeld 650 g/kWh: 1 kWh geeft dus ongeveer net zoveel uitstoot als 4 km rijden. Dus 190 km ritje is ongeveer 50 kWh om het te compenseren. Met 9x190 W kom ik dan uit op een dag of 10 opbrengst. Zeer te overzien.
[ Voor 26% gewijzigd door Anne vdr Bom op 07-06-2011 23:38 ]
Nu heb ik nog twee prangende vragen.
Ik wil 2 strings van 3 panelen aansluiten op 2 Steca's 500. Ik heb begrepen dat het verstandig is om één string te configureren met panelen met de hoogste Ampèrage en de andere met de laagste.
Ik heb de flashdata van alle panelen en van een paneel zijn de waarden bijv. 190,37 Wp, 5,492 ISc en 5,184 Im.
Mijn vragen zijn: naar welke waarden moet ik kijken om de beste string samen te stellen? Speelt het Voltage ook nog een rol?
Verwijderd
Daar was ik al op ingegaan door de route van de CO2 belasting te nemen.Anne vdr Bom schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 23:31:
[...]
Mijn stokpaardje: Wel even corrigeren voor het verschil fossiel <--> elektriciteit. Die kun je niet 1:1 vergelijken. 1 kWh zonnestroom drukt 1 kWh van het net dat 2 à 3 kWh kostte om het op te wekken. Kost dus een (gemiddelde) maand opbrengst.
En inderdaad 1 kWh elektriciteit veroorzaakt meer CO2 dan 1kWh uit benzine. Maar daar kwam dat verhaal van cradle to cradle achteraan. Dat is niet meer eenvoudig te berekenen. (althans geen zin in).
Aangezien de andere uitgangspunten toch al anders lagen klopt het toch al niet.
edit: ik zie dat jij het al hebt gezien. De post hebben elkaar gekruist. U kunt deze post als niet gepost beschouwen....
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2011 09:19 ]
Oh, gelukkig! Nu slaap ik straks een stuk beter155 g/km en gemiddeld 650 g/kWh: 1 kWh geeft dus ongeveer net zoveel uitstoot als 4 km rijden. Dus 190 km ritje is ongeveer 50 kWh om het te compenseren. Met 9x190 W kom ik dan uit op een dag of 10 opbrengst. Zeer te overzien.
Tof. Leuk dat je je er zo in hebt verdiept en ook een goede vraag.Klaver 4 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 23:43:
Morgen wil ik mijn 6 panelen plaatsen.
Nu heb ik nog twee prangende vragen.
Ik wil 2 strings van 3 panelen aansluiten op 2 Steca's 500. Ik heb begrepen dat het verstandig is om één string te configureren met panelen met de hoogste Ampèrage en de andere met de laagste.
Ik heb de flashdata van alle panelen en van een paneel zijn de waarden bijv. 190,37 Wp, 5,492 ISc en 5,184 Im.
Mijn vragen zijn: naar welke waarden moet ik kijken om de beste string samen te stellen? Speelt het Voltage ook nog een rol?
Voltage per paneel telt op in een string. Twee panelen met verschillende spanning hinderen elkaar niet.
Amperage van een string wordt gelimiteerd door het paneel met het laagste amperage uit die string, en mis je in potentie opbrengst.
Oftewel: enkel het amperage is relevant, voltage hoef je niet naar te kijken. Van de twee amperages is één de kortsluitstroom (Short Circuit, vandaar Isc), de ander is het maximum power point (MPP).
Aangezien de omvormer het mpp opzoekt, en ver bij het sc punt weg blijft ligt het voor de hand om te sorteren op Im of Imp, en niet op Isc.
Succes met installeren morgen! Foto's zijn altijd leuk
Nu nog een beetje geluk hebben met het weer. Een nat, glad dak is niet echt prettig...
Wat JGC zegt klopt helaas wel.. PV wordt al een stuk minder interessant bij verbruik > 50.000kWh.JeroenH schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 22:15:
Aan de andere kant hebben bedrijven ook weer belastingvoordelen. Vraag maar aan SunShineCompany, die target zakelijk klanten voor zonnestroominstallaties, hij kan je er vast alles over vertellen.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Hmmm, laat het nu net regenen. Dat is wel pech hebbenKlaver 4 schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 08:46:
Dank voor je heldere antwoord.
Nu nog een beetje geluk hebben met het weer. Een nat, glad dak is niet echt prettig...

Ik heb de flash-gegevens van mijn panelen ook bekeken. Die liggen wel wat uit elkaar...
Pm(W) | Vm(V) | Im(A) |
188,149 | 36,821 | 5,11 |
188,647 | 36,838 | 5,121 |
191,043 | 36,925 | 5,174 |
Misschien had ik mijn beste en slechtste paneel beter kunnen ruilen met Klaver 4 voor 2 panelen die dichterbij de 5,121A lagen?
Desondanks doen mijn panelen het beter dan mijn bestaande set. Gisteren 3,21 kWh/kWp voor het setje op de garage en 3,43 kWh/kWp voor het nieuwe setje op m’n dak. Ik reken dan met de getallen waarvoor ik heb betaald en niet de flashgegevens (dus 555Wp en 570Wp i.p.v. ???Wp en 567,87Wp).
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Een verschil van max 0,064A ik geloof dat een beetje vuil op de panelen al meer effect heeft dan het beter in balans brengen van de string (je eigen Pm(W) geeft al het verschil).antonboonstra schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 11:01:
[...]
Hmmm, laat het nu net regenen. Dat is wel pech hebbenMisschien wordt het vanmiddag beter.
Ik heb de flash-gegevens van mijn panelen ook bekeken. Die liggen wel wat uit elkaar...
Pm(W) Vm(V) Im(A) 188,149 36,821 5,11 188,647 36,838 5,121 191,043 36,925 5,174
Misschien had ik mijn beste en slechtste paneel beter kunnen ruilen met Klaver 4 voor 2 panelen die dichterbij de 5,121A lagen?
Desondanks doen mijn panelen het beter dan mijn bestaande set. Gisteren 3,21 kWh/kWp voor het setje op de garage en 3,43 kWh/kWp voor het nieuwe setje op m’n dak. Ik reken dan met de getallen waarvoor ik heb betaald en niet de flashgegevens (dus 555Wp en 570Wp i.p.v. ???Wp en 567,87Wp).
Of mis ik wat technische achtergrond van een tracker?
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Mijn panelen hebben de volgende flashdata:antonboonstra schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 11:01:
[...]
Hmmm, laat het nu net regenen. Dat is wel pech hebbenMisschien wordt het vanmiddag beter.
Pm(W) Vm(V) Im(A) 188,149 36,821 5,11 188,647 36,838 5,121 191,043 36,925 5,174
Pm(W) | Im(A) |
190,37 | 5,184 |
189,96 | 5,150 |
189,78 | 5,140 |
189,76 | 5,128 |
189,20 | 5,116 |
189,17 | 5,129 |
De eerste en de laatste 3 komen samen in twee strings.
Gemiddeld kom ik op 189,71 Wp per paneel. Totaal 1138,24 Wp i.p.v. de opgegeven 1140 Wp.
Ach, daar valt mee te leven...
[ Voor 80% gewijzigd door antonboonstra op 08-06-2011 14:34 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Als de meter maar achteruit kan draaien, dat is het belangrijkste
Verwijderd
Je totale optelling klopt niet helemaal. Omdat bijvoorbeeld de eerste 3 panelen samen in één string komen gaat er door alle panelen maximaal die 5,14 A. Als je dan alles bij elkaar telt kom je op 1.135 Wp.
Ik dacht dat deze panelen uit Tilburg allemaal een positieve tolerantie hadden. Dat ze dus altijd meer leverden dan het 'sticker' vermogen. Maar dat is dus niet zo zie ik nu.Ze doen bijna allemaal minder dan de opgegeven 190 Wp.
Bij de vorige versie (de 185Wp) stond inderdaad op de site -0/+3% als ik me goed herinner. Bij deze panelen (de 190 Wp) staat +/- 3%.Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 14:48:
@ Klaver 4
Ik dacht dat deze panelen uit Tilburg allemaal een positieve tolerantie hadden. Dat ze dus altijd meer leverden dan het 'sticker' vermogen. Maar dat is dus niet zo zie ik nu.Ze doen bijna allemaal minder dan de opgegeven 190 Wp.
Ik had stiekum gehoopt op +3%, maar die vlieger ging bij mij dus niet op
Verwijderd
Dus de oorspronkelijke 185 Wp panelen (waarvan ik er ook 6 heb liggen) vallen ook gewoon binnen de nieuwe specs van de 190 Wp...Klaver 4 schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 14:57:
[...]
Bij de vorige versie (de 185Wp) stond inderdaad op de site -0/+3% als ik me goed herinner. Bij deze panelen (de 190 Wp) staat +/- 3%.
Ik had stiekum gehoopt op +3%, maar die vlieger ging bij mij dus niet op
185Wp +0..3%: 185,0 - 190,6
190Wp +/- 3%: 184,3 - 195,7
In theorie zijn de 'slechtste' 190Wp dus minder Wp dan de 'slechtste' 185 Wp panelen...
In de praktijk is de 'slechtste' van 9 stuks 190Wp panelen nog geen 1% onder het gespecificeerde vermogen.Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 15:09:
In theorie zijn de 'slechtste' 190Wp dus minder Wp dan de 'slechtste' 185 Wp panelen...
Verwijderd
...en in diezelfde praktijk is de 'beste' van 9 stuks 190Wp panelen het enige dat boven de max. specificaties van de vorige 185Wp serie valt...antonboonstra schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 15:11:
[...]
In de praktijk is de 'slechtste' van 9 stuks 190Wp panelen nog geen 1% onder het gespecificeerde vermogen.
Maakt niet uit natuurlijk... Misschien ga ik ook nog wel eens een stelletje van die 190Wp's (of tegen die tijd 195Wp +/- 6%
Waar wacht je op? Bestellen!MajoorFataal schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 15:22:
Grappig dat iedereen het over die 190Wp panelen uit Tilburg heeft, want gisterenavond werd ik getipt dat ze in prijs zijn gedaald van euro 1,70 per Wp naar euro 1,60 per Wp. Zie: http://www.sun-solar.nl/?page_id=15
Ben benieuwd over 10 jaar, welke Chinese fabriek de 'shake-out' overleefd hebben, en welke niet. Kortom; welke nog bestaan. En hoe de kwaliteit is van de verschillende merken.
Zonnen-panelen..
Verbruik 8000kWh, wat ze gaan terugbrengen naar 5000kWh. Dus 100% eigen opwek.Erasmo schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 16:51:
Zo dat is een flinke batterij voor een woonhuis.
da's dan nog fiks... groot gezin? zware veelgebruikte machines ? elektrische sauna? terrasheater?SunshineCompany schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 16:52:
[...]
Verbruik 8000kWh, wat ze gaan terugbrengen naar 5000kWh. Dus 100% eigen opwek.
eerste indruk: jaren-70 bungalow, dus qua isolatie kan daar nog hoop bereikt worden
[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 08-06-2011 17:01 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Gezin, elektrisch koken, altijd mensen thuis, verder geen idee. Ik adviseer bij hoge verbruiken altijd te besparen, waren ze al actief mee bezig, dus ga ik me echt niet nog meer mee bemoeien. Meneer was uitstekend op de hoogte, dus kennis zat. Ik verkoop zonnepanelen trouwens, geen besparingsadvies.. wat mensen overigens vrijwel altijd wel van me krijgen. 5000 is hoog, maar niet schokkend. En hey, 't dak staat vol. TVT wordt niet langer of korter bij een grotere / kleinere installatie.NielsTn schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 16:59:
[...]
da's dan nog fiks... groot gezin? zware veelgebruikte machines ? elektrische sauna? terrasheater?
eerste indruk: jaren-70 bungalow, dus qua isolatie kan daar nog hoop bereikt worden
@ pcmadman: Graag nog 1 reactie; mee eens / oneensJAN-B schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 23:35:
@pcmadman: volgens mij kan dit niet; het negatieve verbruik van de dagteller kan je toch Niet salderen met de nachtteller![]()
om de eenvoudige reden dat ze allebei verschillende tarieven hebben; ik bedoel dus: je kan niet min 100 Kwh - dagtarief 22 cent - salderen met plus 800 Kwh - nachttarief 19 cent - en dan zeggen: mijn verbruik = 700 Kwh.
Verwijderd
zoals ik saldeer is :
eerst de dagteller naar 0 salderen
dan de nachteller naar 0 salderen (met het dagtarief)
het gaat hier puur om tellerstanden, niet om geld of waarde.
als er dan nog wat overblijft, moet je onderhandelen.
ik heb voor de komende 2 jaar nog marktprijs hoog voor alles onder 0 tot maximaal -1000kWh,
daaronder 9 cent per kWh.
ik heb zo onderhandeld omdat wat er overblijft meestal niet snachts is opgewekt.
ik heb het nog afgelopen 1 juni gedaan, en mijn leverancier kreeg behoorlijk het zuur van me.
(maar dat was wederzijds)
/edit het verschil tussen hoog en laag is eigenlijk alleen nog maar een woordje,
in geld/tarief is het vrijwel hetzelfde anno 2011
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2011 18:14 ]
Oef...da's wel heel theoretisch. Ik betoog dat het verbieden van gloeilampen niet het ei van Columbus is zoals het wel vaak wordt gebracht zodat politici zich op de borst kunnen kloppen hoe mooi ze de wereld maken met deze kleine ...zeer kleine CO2 reductie. Ik stelde daarbij verder dat de productie en afvalverwerking van het "groene" alternatief niet milieuvriendelijk is. Dat is nog steeds 100% juist. Die nuance die je geforceerd aan wilt brengen is wel heel theoretisch en kan je de andere kant op ook heel ver doorredeneren. Echter ga je dan voorbij aan de bottom line van mijn post....spaarlampen ben ik voor, maar zijn een druppel op de gloeiende plaat energetisch gezien en milieuvervuilend gezien. Ik zie liever een gebod voor passieve huizen zodat de focus op de 70-80% energieverbruik van een woning komt te liggen (verwarming en warm tapwater) en niet op de 2% energieverbruik voor verlichting.Anne vdr Bom schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 23:26:
[...]
Een kleine nuance is hier wel op zijn plaats...
Weinig mensen beseffen dat steenkool behoorlijke hoeveelheden zware metalen bevat, o.a. kwik en cadmium. Wat een gloeilamp aan extra elektriciteit verbruikt, zorgt (deels) voor meer verbranding van steenkool en raad eens waar de kwik en cadmium en uranium uit die steenkolen dan blijft... Juist ja, via de schoorsteen de atmosfeer in.
Ik besef me niet alleen wat er vrijkomt bij het verbranden van organisch materiaal (ook hout, biomassa, bruinkool, gas, etc.), ik heb daar zelfs diverse keren over gepost omdat in de media (en zelfs soms in dit topic) naar mijn mening de focus te veel op CO2 (reductie) ligt en niet op de stoffen die de lucht echt vervuilen bij de verbranding van organisch materiaal (zware metalen horen daar zeker bij).
Naar mijn mening zorgen echte duurzame-energie oplossingen voor:
- onafhankelijkheid jegens landen met fossiele grondstoffen (wees geen junk)
- voorkomen van energie-schaarste (voorkom armoede)
- verbeteren van luchtkwaliteit (verminder ziektes aan de luchtwegen)
- minder milieuvervuiling (behoud biodiversiteit en schoonheid der natuur)
- reductie van menselijke uitstoot van broeikasgassen waaronder CO2, methaan, etc. (afremmen van de onnatuurlijke opwarming van de aarde)
En dit rijtje staat eigenlijk ook in de volgorde van belangrijkheid voor mij persoonlijk.
Verwijderd
na 3 succesvolle jaren met 2 sets aan panelen op mijn dak (700WP) en mijn schuur (900WP) is er op 3 juni jl. 6*190WP bij geplaatst.
Na een onverwachte toekenning van subsidie door de Gemeente St. Michielsgestel "Mijnheer u had op 01.01.2010 subsidie aangevraagd, ik weet dat het nu 15.05.2011 is, maar wilt u nog steeds de subsidie ontvangen?"
De leverancier van mijn eerste panelen, ESDEC, doet alleen nog maar Clickfit, dus ging ik op zoek via top50solar.nl
Zo kwam ik op een leverancier met een prachtige website uit het norden van het land. Na een goed gesprek werd, zonder verplichting, een datum voor plaatsing geprikt...7 juli...ze zaten helemaal vol tot dan aantoe. Niet getreurd ik zou de offerte binnen twee dagen in huis hebben. Na een week was nog niets binnen, dus ik klom weer in de telefoon. De dame van de telefoon receptie wilde mij niet doorverbinden met de verkoper

Ze zei...."als ik u nu doorverbind, dan gaan ze daar huilen, zo druk hebben ze het." Toen vroeg ik...wanneer ik de offerte mocht verwachten...binnen een week, maad of jaar. Daar wilde ze niets over zeggen!! Hierop heb ik vriendelijk bedankt.
Uiteindelijk ben ik goed geholpen door Daniel van Sun-Solar. Hij was uitstekend aan het meedenken, wat mij uiteindelijk nog veel geld heeft bespaard. Hij bracht me in contact met twee installateurs, Marc en Ger, waarvan de laatste net onder mij stond op de newbee page van Polder PV. Google maar op Axel Albrecht en Polder PV dan zie je zo mijn oude installatie en die van Ger, net onder mijn op de page. De oude 4 panelen werden naar boven verplaatst en twee rijen van 5 panelen vullen mijn dak op het zuid-oosten compleet uit.
Hier een aantal fotos van de procedure, groet Axel

De oude 4 panelen gaan naar boven

Ladder van meer dan 10 meter...niks hoogtevrees

Marc en Ger aan het werk

Mooi eindresultaat
je kan ze ook omhoog tillen met een stevig touwCheese_man schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 18:25:
@AlexSun: Wow...dikke 10 meter...paneeltje onder de arm en lopen? brrrrr.. Ziet er wel lekker strak uit zo trouwens! Op naar zonnig weer
scheelt lopen van treden
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

15kg. Ik was blij dat ik mijn panelen door het dakraam kon halen. Ik zou er niet graag de trap mee opgelopen zijn._JGC_ schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 18:32:
Hoeveel weegt zo'n paneel eigenlijk? Weet nog dat de glaszetter hier bijna achterover van de trap flikkerde met een stuk glas. Konden hem nog net met glas en al vasthouden, anders was ik een glaszetter en een HR++ raampje van 1,80x1,40 armer geweest.
Verwijderd
mooi gezegd verhagen, maar het internet is 1 stekker, nu graag die andere stekker nog even goed regelen,Ook Verhagen gaf aan dat deze stap in feite is uitgelokt door de markt. Hij vindt dat bedrijven die nieuwe ontwikkelingen belemmeren met hun oude verdienmodellen ''volkomen verkeerd’’ bezig zijn.
Door recente plannen zoals bijvoorbeeld de Skypeheffing komen de keuzemogelijkheden onder druk te staan, meent de bewindsman. En: ''Door het in de wet op te nemen laten we zien hoe belangrijk we een open internet vinden’’.
met nieuwe verdienmodellen, want anders is je verhaal bagger.
alsof Verhagen dit zelf heeft gewild....hij heeft gewoon bakzeil moeten halen onder druk van de kamer en voert nu hun wil uit, maar brengt het natuurlijk als zijn ding....Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 20:56:
nu.nl
[...]
mooi gezegd verhagen, maar het internet is 1 stekker, nu graag die andere stekker nog even goed regelen,
Dan had jij en hij een probleem gehad als hij was gevallen...._JGC_ schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 18:32:
Hoeveel weegt zo'n paneel eigenlijk? Weet nog dat de glaszetter hier bijna achterover van de trap flikkerde met een stuk glas. Konden hem nog net met glas en al vasthouden, anders was ik een glaszetter en een HR++ raampje van 1,80x1,40 armer geweest.
Want: meer dan 25KG tillen, en op een trap (ARBO) dan kun je heel wat uitleggen bij de inspectie.
Opdrachtgever is namelijk ook verantwoordelijk voor de veiligheid, al hoewel dat bij particuliere opdrachtgever vaak wel mee valt met de inspectie (moet je niet roepen ik probeerde hem nog te redden).
Bereken hier maar eens wat hij aan gewicht tilde op dat trapje.
Enfin paneel gewicht had je al
(een gewaarschuwd mens telt voor 2, dus de volgende keer is het gewicht door 2 te delen
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Ik zie niet in waarom dat 'geforceerd' is. Het is niet theoretisch maar, de harde realiteit.Cheese_man schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 18:21:
Die nuance die je geforceerd aan wilt brengen is wel heel theoretisch
Als voorbeeld hier een inventarisatie van kwik-emissies in de US. Komt op 50 ton per jaar. Ze verbruiken daar 4000 TWh per jaar (voor alle bronnen bij elkaar), dus gemiddeld kom ik dan uit op ongeveer 12 µg per kWh. Dit is wat er de lucht ingeblazen wordt, dus exclusief de kwik die achterblijft in as of 'scrubbers' en ook ergens verwerkt moet worden.
Een spaarlamp die 5000 uur meegaat en een 60 W gloeilamp vervangt, bespaart ca. 250 kWh elektriciteit, en dus indirect 3 mg kwikemissies. Spaarlampen bevatten gemiddeld tussen de 3 en 5 mg kwik, sommige nog minder. En dan negeer ik andere onfrisse stoffen in steenkool als arseen, cadmium, lood en andere zaken. En er zit veel meer kwik in steenkool, een deel wordt door scrubbers uit de rookgassen gehaald en moet dan ook nog als chemisch afval verwerkt worden.
De halve waarheid is dat er kwik in spaarlampen zit, de hele waarheid is dat ze netto de uitstoot van kwik verminderen en dat is toch heel wat anders.
Probleem met “oude” panelen… (9 jaar is toch eigenlijk jong ?? )
type Kyocera KC 125 Watt
Komen uit 2002 en 2003 van de 12 panelen waren er twee die zichtbaar anders bedraad waren aan de voorkant.
Deze twee panelen hadden ook bruine spots op de bedrading (duidelijk zichtbaar via de voorzijde)en gaven maar 1/3 van de spanning.
Een gedeelte gaf geen spanning meer en was een open circuit (bypass diodes waren oke)
Dus zijn er nog meer mensen met die ervaring ??
De voor loper van de KC-125 het type KC-120 heeft ook dat soort problemen gehad., en is gratis verwisseld door de fabrikant (een aantal jaren terug) .
Wie heeft nog meer kennis of reeds al vervangende panelen gehad van Kyocera ?
Input welkom .
Soms is het toch goed om een beetje een nimby instelling te hebben...
Hopelijk geldt dit niet voor ondergrondse leidingen.
Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.
Je gaat naar bed met de hoop dat er de volgende morgen iets in je schoen zit. Je slaapt onrustig en bent vroeg wakker. Als iedereen nog slaapt, sluip je op blote voeten naar de schoorsteen om te kijken of de wortel is verwisseld voor iets heel moois. En dan zie je het schitterende cadeau!
Zo ongeveer ervoer ik deze ochtend. Toen ik om 6.45 uur wakker werd, was natuurlijk het eerste wat ik deed naar de Steca's kijken. Tot mijn grote verrassing waren ze nog eerder "wakker" geworden dan ik: beide leds brandden continue en dat kon maar één ding betekenen, er werd stroom geproduceerd!
Dat had ik absoluut niet verwacht met panelen op het WZW (230 gr., dakhelling 45 gr).
En ook een blik in de meterkast leerde me dat er al 0,03 kWh was opgwekt.
Het is de bekroning op een paar dagen hard werken. Groep bijplaatsen in de meterkast, opbrengstmeter (ADM1D) aansluiten, kabel naar boven (door 2 vloeren en een stoffige vliering) aanleggen, Steca's ophangen en tenslotte gisteravond bij uitstekend weer de panelen plaatsen. Dat laatste ging erg vlot dankzij het Click-Fit systeem.
Foto's volgen nog.
Mooiste opmerking gisteren van vrouwlief: als je de Din-rail nu iets naar rechts plaatst past er misschien nog een Steca naast, mochten we nog eens gaan uitbreiden...
Kijk, dan zit het wel goed met de WAF
[ Voor 8% gewijzigd door Klaver 4 op 09-06-2011 08:41 . Reden: toevoeging opmerking vrouw ]
Probleem is dat er in de telecommarkt niet veel valt te verdienen voor de overheid, afgezien van een enkele frequentieveiling. Op de energiemarkt hebben ze echter een hele dikke vinger in de pap. Zodra burgers zelf massaal hun energie gaan opwekken; mist de overheid enorme bedragen aan accijnzen, gasinkomsten en belastingen.Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 20:56:
nu.nl
[...]
mooi gezegd verhagen, maar het internet is 1 stekker, nu graag die andere stekker nog even goed regelen,
@Klaver 4, gefeliciteerd.
En wie hoeft geen nieuw bevestigingsysteem te ontwikkelen; ClickFit. Ik heb diep respect voor die jongens gekregen om daar op de beurs te staan met hun in mijn ogen superieur bevestigingssysteem. Zo weinig componenten maar toch zoveel variaties mogelijk.
Ik weet het niet zeker wat iedere leverancier(!) hiermee doet. Ik heb de vraag gemaild naar de netbeheerder en die zei dat zij alleen standen doorgeven en dat het berekenen voor de leverancier is. Dus dat moet ik nog eens gaan navragen.JAN-B schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 17:35:
@pcmadman: volgens mij kan dit niet; het negatieve verbruik van de dagteller kan je toch Niet salderen met de nachtteller
om de eenvoudige reden dat ze allebei verschillende tarieven hebben; ik bedoel dus: je kan niet min 100 Kwh - dagtarief 22 cent - salderen met plus 800 Kwh - nachttarief 19 cent - en dan zeggen: mijn verbruik = 700 Kwh.
@ pcmadman: Graag nog 1 reactie; mee eens / oneens
Ik vind echter dat het wél zou moeten gaan.
Verhagen wil gezinnen onder hoogspanningskabel uitkopen
citaat uit het artikel:
"Het geld voor de actie komt niet uit de staatskas. Alle Nederlanders gaan er via de energierekening aan meebetalen, zo zou blijken uit de brief."
A'dam PVOutput
I agree on that.SunshineCompany schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 09:13:
Wat ik alleen niet altijd begrijp hier; iedereen is hier aan het 'freubelen' met allemaal verschillende kleine omvormertjes. Weinig mensen die 'gewoon' een dikke SMA SBXXXX ophangen met 'gewoon' 10+ panelen erop..! Komt dat doordat de meesten hier 'vanaf den beginnen' ermee bezig zijn, en het zo langzaam hebben opgebouwd? Zou men hier niet gewoon alle losse omvormers willen inruilen voor een degelijke SMA, eenvoudig uit te lezen, robuuster en met een hoger rendement?
Heb mijn 3 soladinnekes nu vervangen door 1 grote(re) omvormer.
Ervaring (so far): sneller opstarten (vroeger in de ochtend), en langer doorgaan.
Kijk maar op de maandopbrengsten bij mijn site: 3 seperate strings van 3 panelen, of 1 grote keten van 9 panelen. 'size does matter'
Nu de pecunia op zijn, ff doorsparen en dan maar de west-zijde vol plempen....

Zwiept meterkast open -> meter kapoet!!
(Wel al gisteravond al 1kWh teruglevering gezien
Liander komt gelukkig morgenochtend de meter repareren/omwisselen. Als het mogelijk is meteen een dubbelteller kwa teruglevering
[ Voor 13% gewijzigd door grimson op 09-06-2011 09:38 ]
Verwijderd
Denk inderdaad dat het vaak gaat om installaties die door de jaren heen zijn uitgebreid (zo ook bij ondergetekende). En je hebt het voordeel van gescheiden strings, waardoor je slimmer om kunt gaan met schaduweffecten (indien aanwezig).SunshineCompany schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 09:13:
Wat ik alleen niet altijd begrijp hier; iedereen is hier aan het 'freubelen' met allemaal verschillende kleine omvormertjes. Weinig mensen die 'gewoon' een dikke SMA SBXXXX ophangen met 'gewoon' 10+ panelen erop..! Komt dat doordat de meesten hier 'vanaf den beginnen' ermee bezig zijn, en het zo langzaam hebben opgebouwd? Zou men hier niet gewoon alle losse omvormers willen inruilen voor een degelijke SMA, eenvoudig uit te lezen, robuuster en met een hoger rendement?
Maar het belangrijkst is wellicht dat de Steca 500's gewoon erg goedkoop zijn in verhouding. Welke omvormer met ca. 1500W output is goedkoper dan drie van die Stecaatjes? Die trouwens ook een relatief hoog rendement hebben (hoger dan Soladin).
Hier twee Delta SI3300's. Ik had liever één Tripower gehad, maar destijds was de 10.000 de kleinste. De 8000 is er pas later bij gekomen. SMA was destijds sowieso niet te leveren. Misschien dat er ooit nog een 8000 komt als ik wil uitbreiden en nog wat voor de twee Delta's kan vangen. Dan kan ik namelijk ook meteen van het iets hogere rendement, optitrack en invoeding op 3 ipv 2 fasen genieten. Dat 3 ipv 2 fasen gaat me ook het nog wat extra rendement opleveren dan, omdat de (bestaande) kabel naar het huis van +/- 25m maar 2,5mm² en met drie fasen de stromen door de fasen lager is en door nul nul.SunshineCompany schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 09:13:
Wij zijn net begonnen met inderdaad 6 190WP panelen met 2 Steca 500's. Meer panelen konden er niet geplaatst worden (garagedak).SunshineCompany schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 09:13:
Vooralsnog een mooi 'instap' setje. Als dit bevalt dan eventueel het dak op met meer!
Uiteraard aantal panelen = juiste omvormer.
Kleine sets worden vooral ingegeven door lokale subsidies. Maximale opbrengst en het liefst nog geld toe krijgen ook.SunshineCompany schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 09:13:
Niet iedereen heeft het geld om meteen een groot systeem te plaatsen. De meesten vinden een klein systeempje genoeg en breiden later uit. En als ze dan uitbreiden zijn de panelen vaak weer anders zodat ze niet te combineren zijn om samen op een grote omvormer aan te sluiten. (zoals bij AlexSun)SunshineCompany schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 09:13:
Kun je zeggen dan verkoop je ze toch, maar daar hebben de meesten geen zin in en het is ook maar de vraag wat je ervoor terug krijgt. Waarschijnlijk gaat je dat alleen maar extra geld kosten.
Tevens denk ik niet dat er veel verschil zit tussen rendement van een Steca500 of een SMA omvormer.
Sommige SMA omvormers zoals de SB1700 scoren zelfs slechter.
www.sunsolar.nl
Mag ik zo vrij zijn om te vragen waar je deze geweldige portrait-platdak frames vandaan hebt? Ook bij Sun-solar? Wat is de breedte van een frame+panelen? Onder welke hoek staan de panelen en wat is de tussenafstand?grimson schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 09:42:
Wij zijn net begonnen met inderdaad 6 190WP panelen met 2 Steca 500's. Meer panelen konden er niet geplaatst worden (garagedak).
Of men begint met een setje op het tuinhuis, dan op de carport/garage, later nog eens op het pannendak.... In veel oude huizen is het ook niet echt handig om even een nieuwe groep aan te maken en deze naar de zolder te trekken voor een grote converter... het begrip loze leidingen is nog niet zo heel oud volgens mij.SolarKing schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 09:47:
Niet iedereen heeft het geld om meteen een groot systeem te plaatsen. De meesten vinden een klein systeempje genoeg en breiden later uit. En als ze dan uitbreiden zijn de panelen vaak weer anders zodat ze niet te combineren zijn om samen op een grote omvormer aan te sluiten.
[ Voor 43% gewijzigd door catchingfire op 09-06-2011 09:53 ]
Het totale milieueffect van het verbod van gloeilampen is naar mijn mening nog steeds kleiner dan vaak wordt verkondigd waarbij ook nog eens de focus te veel op CO2 ligt. Ik zou dus wensen dat er eens geboden zouden komen die echt zoden aan de dijk zetten in plaats van dit soort beperkte maatregelen.
Volgens mij vinden we beiden dat het verbranden van organisch materiaal voor het opwekken van energie milieu(vervuiling) technisch een slecht idee is. Dat is ook niet zo gek gezien we beide al een poos op dit forum vertoeven.
Ik moet mezelf trouwens wel corrigeren op het aandeel van verlichting in het totale energieverbruik. Dat gaat als ik diverse websites moet geloven naar ongeveer 500kWh per jaar en dat is flink meer dan de 2% die ik verkondigde.
Met mijn 6 paneeltje verwacht ik al bijna 3/4 van mijn energieverbruik te kunnen dekken, dus zoveel panelen heb ik niet nodig. Persoonlijk heb ik liever een 2 Steca's dan 1 SMA.SunshineCompany schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 09:13:
Zou men hier niet gewoon alle losse omvormers willen inruilen voor een degelijke SMA, eenvoudig uit te lezen, robuuster en met een hoger rendement?
- Minder last van schaduw effecten door meerdere strings
- Stil, vanwege het ontbreken van een ventilator t.b.v. koeling
- Hoger rendement. Een SB 1200 heeft een rendement van 90,9% (euro-eta), een steca 500 94,5%!
- Goedkoop en makkelijk uit te breiden
Verwijderd
Zoals in dit forum meerdere keren aangahaald het grootverbruik zit niet bij de particulieren, die verbruiken iets over de 20% (?). Het meeste van het verbruik van zowel gas als electra komt van bedrijven.Roamor schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 08:46:
[...]
Op de energiemarkt hebben ze echter een hele dikke vinger in de pap. Zodra burgers zelf massaal hun energie gaan opwekken; mist de overheid enorme bedragen aan accijnzen, gasinkomsten en belastingen.
Die betalen geen belasting van betekenis, zo goed als niets aan EB en BTW vorderen ze terug.
Voor particulieren: die betalen wel EB en BTW, maar juist DOOR die belastingen is PV nu rendabel.
Stel je eens voor dat de overheid niets te verliezen had, dan zou de doorbraak van PV in NL juist niet kunnen plaatsvinden. Het maximum dat ze kunnen verliezen aan opbrengsten is ........
Stel ik koop een beginnerssetje @1302 euro. Hierdoor loopt de overheid per jaar bijna 82 euro (EB+BTW)mis.
Staat wel tegenover dat er tenminste 208 euro BTW over de installatie afdragen moet worden aan de overheid.
Daarbovenop komt de winstbelasting bij de ondernemer, pak 'em beet 40 euro.
Alhoewel dit per saldo slecht is voor de schatkist dempt de opbrengst uit de koop van de PV set dit toch significant.
Daarbovenop komt dat niet iedereen een geschikt huis (bv. appartement) heeft of zich hiermee wil bezighouden. Stel dat 25% van alle huishouden zijn hele verbruik zou afdekken. (optimistisch !)
Het verlies aan opbrengst is circa 1,712 Miljard x 25% = 428 miljoen structureel
En incidenteel staat hier dan een opbrengst tegenover van 752 miljoen
En de overheid, dat zijn wij. De overheid gaat geen positieve ontwikkeling tegenhouden uit schatkistbelang.
Anders zouden ze ook moeten stoppen met het promoten van zuinig autorijden bijvoorbeeld. Daar hebben ze overigens nog meer mee te verliezen dan met de EB op elektra.
rendement is niet zaligmakend.SolarKing schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 09:47:
[...]
Niet iedereen heeft het geld om meteen een groot systeem te plaatsen. De meesten vinden een klein systeempje genoeg en breiden later uit. En als ze dan uitbreiden zijn de panelen vaak weer anders zodat ze niet te combineren zijn om samen op een grote omvormer aan te sluiten. (zoals bij AlexSun)
Kun je zeggen dan verkoop je ze toch, maar daar hebben de meesten geen zin in en het is ook maar de vraag wat je ervoor terug krijgt. Waarschijnlijk gaat je dat alleen maar extra geld kosten.
Tevens denk ik niet dat er veel verschil zit tussen rendement van een Steca500 of een SMA omvormer.
Sommige SMA omvormers zoals de SB1700 scoren zelfs slechter.
Een opstart-spanning is ook van belang.
Kun je wel een high efficiency omvormer hebben, maar als die pas bij 180Volt opstartspanning tot leven komt, kan een lager rendement omvormer dan al een flinke tijd bezig zijn
Ook 'operating temperature' kan van invloed zijn: van 0 tot 50 graden C, of van 0 tot 60 graden C.
Waar de ene (bv high efficiency omvormer) gaat de-raten, sjouwt de minder efficiente omvormer weer stug door....
ergo: er is meer dan alleen rendement van de omvormer wat een PV-keten effectief maakt
[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 09-06-2011 10:52 ]
Wat SolarKing zegt ^^^^^^^^SolarKing schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 09:47:
Niet iedereen heeft het geld om meteen een groot systeem te plaatsen. De meesten vinden een klein systeempje genoeg en breiden later uit. En als ze dan uitbreiden zijn de panelen vaak weer anders zodat ze niet te combineren zijn om samen op een grote omvormer aan te sluiten.
Onze installatie is veel te complex voor zijn grootte maar dat komt omdat ik vijf jaar geleden met 555Wp begon en in meerdere stappen uitgebreid heb. Als we ooit verhuizen plaats ik op het nieuwe huis natuurlijk wel een grote installatie met één omvormer.
valt ook wat voor te zeggen.
nieuwsflits:
De inflatie is in mei volgens het CBS met 0,2 procent gestegen naar 2,3 procent. Dat is het hoogste niveau in 2,5 jaar tijd.
dus stop maar met sparen op de banken
[ Voor 47% gewijzigd door NielsTn op 09-06-2011 11:24 ]
Aan de andere kant is de kans ook groter dat er een omvormer uitvaltNielsTn schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 11:21:
voordeel voor meerdere kleinere omvormers is de redundancy: valt er 1 uit door storing, dan heb je nog wat opbrengst
valt ook wat voor te zeggen.
* NielsTn gaat eens kijken wat de bank kost voor een PL voor PV
[ Voor 30% gewijzigd door NielsTn op 09-06-2011 11:40 ]
Verwijderd
PL doet een tussen de 9 en 11% bij de bankNielsTn schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 11:35:
hier geen problemen gehad met de soladinnekes, die waren half december al geparkeerd
Wellicht heeft je gemeente een groene lening in het programma?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2011 11:47 ]
[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 09-06-2011 14:26 . Reden: woordje 'niet' toegevoegd. ]
Verwijderd
Wat moet ik vergeten?NielsTn schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 11:47:
vergeet ook bij belastingaangifte in NL aan te geven dat het voor woningverbetering is
opgeven. De rente van die lening is aftrekbaar
Hypotheek verhogen? Kun je de ranzige HRA gebruiken.NielsTn schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 11:35:
hier geen problemen gehad met de soladinnekes, die waren half december al geparkeerd
ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar misschien is dit iets?NielsTn schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 11:35:
http://www.greenloans.nl/304/Onze-groene-leningen.html
6,2% rente:http://www.greenloans.nl/...flet_60_19111w_200910.pdf
[ Voor 9% gewijzigd door Petje72 op 09-06-2011 12:39 ]
2.93 kW om 13:24. Dit is 95.3% van 3075 Wp.
Zojuist ook een record bij mijn systeem. 978 W totaal uit 2x Steca 500. Vanwege de overdimensionering zal ik de 1125W nooit halen...HellevUUr schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:33:
Vandaag een nieuw record gezien op mijn 15 Suntech STP205 panelen hangend aan een SB3000.
2.93 kW om 13:24. Dit is 95.3% van 3075 Wp.
Bij mij ook een record, maar dat is niet verbazend; vandaag eerste productiedagantonboonstra schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:51:
[...]
Zojuist ook een record bij mijn systeem. 978 W totaal uit 2x Steca 500. Vanwege de overdimensionering zal ik de 1125W nooit halen...
Om 13.20 uur heb ik een piek gehad van 1014 W. Totaal vandaag tot nu toe 2,1 kWh opgewekt.
@Anton: leuk om te vergelijken
Verwijderd
Je schreef het iets te snel denk ik, je zeiNielsTn schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 11:52:
bij belastingaangifte kun je leningen die besteed zijn tbv woningverbetering (isolatie/hr-glas/PV)
opgeven. De rente van die lening is aftrekbaar
Jij zei dus dat ik dat moest vergeten. Dat schiet niet op natuurlijk"vergeet ook bij belastingaangifte in NL aan te geven dat het voor woningverbetering is "
Misschien wou je zeggen dat je dat dan niet vergeten moet.
(de rente is natuurlijk alleen dan aftrekbaar als aan de voorwaarden wordt voldaan, het woord ..onroerend )
Een hypotheek verhogen voor kleine investeringen is buitengewoon onrendabel, gelukkig kun je ook gewoon onderhands lenen. Dat is kostenefficienter. Voor mijn laatste verbouwing heb ik ook 10k van mijn pappie geleend. Hij een leuke rente, ik geen bijkomende kosten en fiscale aftrek voor de rente.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2011 14:41 ]
Is daar nou al iets over bekend? Met andere woorden: Waar moet de installatie aan voldoen (en dan in praktische zin, dat het 'duurzaam verbonden' moet zijn met het huis is niet echt duidelijk)?Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 14:15:
(de rente is natuurlijk alleen dan aftrekbaar als aan de voorwaarden wordt voldaan, het woord ..onroerend )
Je zou dat hier met elkaar moeten afspreken. Als twee mensen van eigen geld voor 5 k€ een PV installatie willen (laten) installeren, dan kunnen ze dat geld ook aan elkaar uitlenen en ieder bijv. 7% rente (dus € 350) per jaar rekenen. Dat kost je dan nog de vermogensrendementsheffing van 1,2%, zodat je op 5,8% (€ 290) extra opbrengst per jaar komt. Dat doet wonderen voor je tvt!Een hypotheek verhogen voor kleine investeringen is buitengewoon onrendabel, gelukkig kun je ook gewoon onderhands lenen. Dat is kostenefficienter. Voor mijn laatste verbouwing heb ik ook 10k van mijn pappie geleend. Hij een leuke rente, ik geen bijkomende kosten en fiscale aftrek voor de rente.
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.