A'dam PVOutput
* mkleinman mompelt iets weer eens over te snel praten ipv even na te denken over wat hij neerzet

[ Voor 189% gewijzigd door mkleinman op 06-06-2011 07:15 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Het is 3.22 Wp, dus 12,11/3,2 = 3,8 kwh/kwp. Als dit een huis pal west/oost is valt me de schade door de slechte configuratie me nog mee. Je kan natuurlijk niet die opbrengst direct met jouw mooi naar het zuiden uitgelijnde paneeltjes vergelijken.Ter vergelijking, wij hadden gisteren pal west 4,5 kwh/kwp, en top dit jaar tot nu toe 5.2 kwh/kwp. Maar een toonbeeld van een juist uitgebalanceerde configuratie zal het niet worden nee.SunshineCompany schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 23:10:
Wat vinden jullie van deze configuratie.. 14x Yingli 230Wp op eenmaal een SB3000 (met 1 MPP). Stukje op de voorkant, stukje op de achterkant.
Verder ook vreemd dat ze niet gewoon 1 kant benut hebben. Heeft vandaag 12,11 kWh gedaan. 12,11kWh / 4,2kWp = 2,88 kWh / kWp. Mijn installatie heeft vandaag 6,82 kWh/kWp gedaan. Staat er letterlijk 10km bij vandaan. Ding doet 1/3 van wat mijn installatie doet.. schokkend, schandalig!
Hoogste opbrengst vandaag: 1,392 kW om 13:15 (Omv 1)
Dat is 33%. Mijn piek vandaag was 11.676 Watt. Dat is 83%. Niet door mij geplaatst, laat dat duidelijk zijn.
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Verwijderd
Tenenkrommend.... adverteren met een regeling op je site die er niet is.
Tsja, welkom in het wilde westen. Er zijn zat bedrijven die standaard uitgaan van gemeentelijke/provinciale subsidies terwijl deze voor velen niet beschikbaar zijn of waarvoor het vrijwel onmogelijk is om aan de voorwaarden te voldoen (meer-met-minder). MetDeZon weet denk ik wel wat ik bedoelVerwijderd schreef op zondag 05 juni 2011 @ 11:19:
http://thuis.eneco.nl/ene...JmJ_ZS3nqkCFY4e3godbQ15tQ
Wat zie je daar (net 1 uurtje over de grens) toch een bende aan windmolens zeg!
En als je een beetje wat binnenwegen neemt dan zie je keer op keer dat de boeren hun schuurdakjes lekker vol hebben liggen met PV, en niet zo weinig ook. Op heel wat schuurdakjes telde ik 6*30 panelen
Gelukkig is dat direct over als je eenmaal weer de grens met NL bent gepasseerd

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Zeker niet slim aangesloten, maar als je zijn shoutbox leest is dit een tijdelijke situatie.flitspaal.nl schreef op zondag 05 juni 2011 @ 11:04:
[...]
Volgens mij zijn de enige twee toepasbare smilies hier:en
![]()
Ik weet niet welke installateur dit gedaan heeft maar die zou voor z'n leven geschort moeten worden.
Lijkt mij prima.Er komen dinsdag nog 5 panelen bij, evenals een omvormer zodat beide kanten gescheiden zijn.
...
Aan de tuinkant worden 14 panelen op de Sunnyboy 3100 aangesloten en de andere kant 5 op de 1200. Beide omvormers zijn van SMA.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ja maar twee maanden op deze configuratie draaien...... Dat lag echt niet aan gebrek aan materialen. Ergens heeft iemand iets zitten verk...... en is Wietse daar op gewezen en wordt het nu recht getrokken.antonboonstra schreef op zondag 05 juni 2011 @ 12:09:
[...]
Zeker niet slim aangesloten, maar als je zijn shoutbox leest is dit een tijdelijke situatie.
[...]
Lijkt mij prima.
Een SB3100 ken ik overigens niet.
[ Voor 3% gewijzigd door ZonneStroom op 05-06-2011 12:24 ]
ik heb nu 2 sets van 540wp op mijn dakkapel, zuid georiënteerd,
1 set op mijn schuur dak 660wp west georiënteerd.
Ik zou op het noordvlak van de schuur een set kunnen plaatsen, echter staat achter de schuur de gevel van de woning van de achterburen, in de middag dus schaduw, de set op het westelijk dakdeel gaat na de middag lekker meedoen.
ik zou een soort overkapping kunnen maken achter aan mijn huis, hier kan ik dan wel 2 sets op leggen,
Iemand ideeën hierover, misschien wat foto's.
gr.
marcel
Bij de productie ervan zouden nieuwe bacterien onstaan.
Iemand meer gehoord over deze theorie?
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
Alles nu bijhoudend met plugwise, verwerkend op zonnestroomopbrengst.eu lijkt het allemaal goed te werken en ligt mijn opbrengst in lijn met mijn omgeving (pas drie dagen gemeten, maar toch).
Nu even afwachten hoe het er op de lange termijn uitziet.
Altijd mooi om te zien.
Dat zou betekenen dat de bacterie airborne is? en ons einde nabij?Speksteenkachel schreef op zondag 05 juni 2011 @ 13:00:
In Duitsland wordt nu gespeculeerd dat de EHEC bacterie van biogassen komt.
Lijkt me allemaal erg vreemd(gevoelsmatig).
Misschien dat ze morgen weer iets anders uit de hoge hoed toveren.
"Onze einde nabij" klinkt wel heel desastreus, zo'n vaart zal het wel niet lopen.
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2011 14:36 ]
Welkom op het forum!Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2011 @ 13:54:
De 16 zonnepanelen van WWZ met een Chint omvormer liggen op het dak (pakket C).
Alles nu bijhoudend met plugwise, verwerkend op zonnestroomopbrengst.eu lijkt het allemaal goed te werken en ligt mijn opbrengst in lijn met mijn omgeving (pas drie dagen gemeten, maar toch).
Nu even afwachten hoe het er op de lange termijn uitziet.
Verwijderd
Dank, moet toch even in de gaten houden of ik geen "kat in de zak" heb gekocht met mijn panelen van Wij Willen Zon..
Volgende stap is om er achter te komen of een zonneboiler voor mij ook interessant is.
Misschien dat ik hier nog wijsheden tegenkom die mij verder helpen...
Op basis van informatie van de energiebedrijven is het niet rendabel (zij zien je liever geen energie opwekken) en bij de leveranciers van zonneboilers, zie bijvb. rekenprogramma van nefit lijkt het wel extreem voordelig (met een terugverdienbedrag van ca.1500 euro in 5 jaar).
waarheid zal ergens in het midden liggen.
Verwijderd
Ik zie dat e.e.a. wordt geschreven over de installatie die wij twee weken geleden in Almelo hebben geplaatst, betreft 14 YL panelen. Hierbij reageer ik even op de berichtjes.
Het betreft een systeem bestaande uit 14 YL 230 Wp poly panelen i.c.m. een SMA SB 3000 TL-20, 2 strings van elk 7 panelen, 9 panelen op zuidwest en 5 op noordwest.
Dus zeer eens met Joba;
Je kan natuurlijk niet die opbrengst direct met jouw mooi naar het zuiden uitgelijnde paneeltjes vergelijken. SunshineCompany!
en inderdaad antonboonstra
als je zijn shoutbox leest is dit een tijdelijke situatie
Zeer binnenkort worden de 5 panelen aan noordwest zijde aangesloten op een SB 1200 en komen er nog 4 panelen op zuidwest bij, en dat wordt dus 1 x 13 op een SB 3000 TL-20.
Dus niets schokkends en schandaligs aan...
Het verbaast me dat hier (door sommige leden) zomaar harde conclusies worden getrokken zonder kennis te hebben genomen van bepaalde achtergrondinformatie.
Vriendelijke groet,
Mustafa Bayrak
Lijkt me weer (rechtse) propaganda.Speksteenkachel schreef op zondag 05 juni 2011 @ 13:00:
In Duitsland wordt nu gespeculeerd dat de EHEC bacterie van biogassen komt.
Waarom? Omdat fermentatie in de natuur ook gewoon voorkomt. Er is eigenlijk niets anders, alleen nu gecontroleerd en wordt het gas nu opgevangen en schoongemaakt (van waterstof-disulfide e.d.).
En al helemaal bij pyrolyse en gasificatie van gewassen, want dat gebeurd bij 100-en graden celcius, daar overleven ze niet.
Mustafa: waarom registreer je geen persoonlijk account maar 'namens' een bedrijf?Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2011 @ 15:12:
@SunshineCompany; Glambalk
Ik zie dat e.e.a. wordt geschreven over de installatie die wij twee weken geleden in Almelo hebben geplaatst, betreft 14 YL panelen. Hierbij reageer ik even op de berichtjes.
Het betreft een systeem bestaande uit 14 YL 230 Wp poly panelen i.c.m. een SMA SB 3000 TL-20, 2 strings van elk 7 panelen, 9 panelen op zuidwest en 5 op noordwest.
Dus zeer eens met Joba;
Je kan natuurlijk niet die opbrengst direct met jouw mooi naar het zuiden uitgelijnde paneeltjes vergelijken. SunshineCompany!
Zeer binnenkort worden de 5 panelen aan noordwest zijde aangesloten op een SB 1200 en komen er nog 4 panelen op zuidwest bij, en dat wordt dus 1 x 13 op een SB 3000 TL-20.
Het verbaast me dat hier (door sommige leden) zomaar harde conclusies worden getrokken zonder kennis te hebben genomen van bepaalde achtergrondinformatie.
Vriendelijke groet,
Mustafa Bayrak
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
De meeste mestvergistingsinstallaties werken met een temperatuur tussen 20-45'C.Bartjuh schreef op zondag 05 juni 2011 @ 15:47:
[...]
Lijkt me weer (rechtse) propaganda.
Waarom? Omdat fermentatie in de natuur ook gewoon voorkomt. Er is eigenlijk niets anders, alleen nu gecontroleerd en wordt het gas nu opgevangen en schoongemaakt (van waterstof-disulfide e.d.).
En al helemaal bij pyrolyse en gasificatie van gewassen, want dat gebeurd bij 100-en graden celcius, daar overleven ze niet.
Maar of de EHEC iets met mest te maken heeft weet ik ook niet, kwam de melding tegen op teletekst.
Om nu gelijk te spreken van "Rechtse Propaganda" lijkt me ook wat voorbarig.
Eerst maar eens het onderzoek afwachten.
Waarom staat er op de website meteo-almelo dan al ruim twee maanden opbrengst geregistreerd? (Is ook al aangepast. Vergeet de jaaropbrengst niet te veranderen. Die staat voor 2011 nog op ruim 400kWh. Dat is een beetje veel voor 2 weken met 14 panelen). Waarom kon de configuratie niet in één keer worden gelegd? Waarom heb je niet alleen de 9 panelen aan de voorzijde op de SB3000TL aangesloten?Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2011 @ 15:12:
@SunshineCompany; Glambalk
Dus zeer eens met Joba;
Vriendelijke groet,
Mustafa Bayrak
[ Voor 5% gewijzigd door ZonneStroom op 05-06-2011 17:03 ]
Verwijderd
@Glambalk
Waarom staat er op de website meteo-almelo dan al ruim twee maanden opbrengst geregistreerd?
Systeem is 19 mei jl. opgeleverd. Het is nu 5 juni 2011.
Waarom kon de configuratie niet in één keer worden gelegd?
Omdat achteraf is besloten het systeem uit te breiden.
Waarom heb je niet alleen de 9 panelen aan de voorzijde op de SB3000TL aangesloten?
2070 Wp op een SB 3000 TL-20? Of bedoel je iets anders?
Vriendelijke groet,
Mustafa Bayrak
Ik denk ook niet dat er iets mis is met je panelen. Alleen de configuratie zoal gepresenteerd op je website deed bij sommige mensen koude rillingen ontstaan.Wietsee. schreef op zondag 05 juni 2011 @ 17:13:
Inderdaad er is niets met onze zonnepanelen mis. Dinsdag komt de uitbreiding en is alles helemaal optimaal.
Pas toen de discussie hierover los ging werd duidelijk dat het om een tijdelijke opstelling gaat. Waarom staat dat niet op de website vermeld?
Dat bedoel ik.Waarom heb je niet alleen de 9 panelen aan de voorzijde op de SB3000TL aangesloten?
2070 Wp op een SB 3000 TL-20? Of bedoel je iets anders?
Verwijderd
(gas en stroom)
Handig dat dat zo geregeld kan worden.
Gelukkig maar geen biogas
[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 05-06-2011 18:32 ]
Verwijderd
Even daarvoor zeiden ze nog spruitjes, ze weten het dus gewoon nietSpeksteenkachel schreef op zondag 05 juni 2011 @ 18:30:
Taugé blijkt de bron van de besmetting te zijn van de EHEC uitbraak.
Tja, de harde cijfers van de marktafzet daar publiceer ik al jaren.Mars Warrior schreef op zondag 05 juni 2011 @ 11:45:
Net weer terug na een paar daagjes in Duitsland gezeten te hebben.
Wat zie je daar (net 1 uurtje over de grens) toch een bende aan windmolens zeg!
En als je een beetje wat binnenwegen neemt dan zie je keer op keer dat de boeren hun schuurdakjes lekker vol hebben liggen met PV, en niet zo weinig ook. Op heel wat schuurdakjes telde ik 6*30 panelen![]()
![]()
Gelukkig is dat direct over als je eenmaal weer de grens met NL bent gepasseerd
Dus dat hoeft niemand meer te verbazen.
Je ziet daar gewoon de manifestatie van die "objectieve cijfers" in klinkende zichtbaarheid vertaald.
Kanniewachtuh tot de trein gaat, weer ff lekker paar weken soppuh geblazen
Gaat de gevoeligheid van de camera maar ff wat pixels naar beneden bijstellen. Anders staan de kaartjes binnen no-time bomvol panelen foto's. Kijken of het 'dinnetje haar tolerantiegrenzen nog op orde zijn...
[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 05-06-2011 19:12 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Nee, ze kennen hun talen niet. Sprossen zijn spruiten, net ontkiemde zaden. Stomme fout, want spruitjes eet je niet ongekookt en ook niet in mei/juni.Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2011 @ 18:34:
[...]
Even daarvoor zeiden ze nog spruitjes, ze weten het dus gewoon niet
[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 05-06-2011 20:17 ]
A'dam PVOutput
Sowieso, €3.195,00 voor een 630Wp setjeVerwijderd schreef op zondag 05 juni 2011 @ 11:19:
http://thuis.eneco.nl/ene...JmJ_ZS3nqkCFY4e3godbQ15tQ

wat voor omvormer wordt er trouwens door eneco gebruikt?
vaak wordt er voor die sets een steca 500 of soladin gebruikt, die volgens mij beide maar 500 watt kunnen "leveren"
zijn er omvormers die wel "gewoon" 600 watt kunnen leveren, zodat je het maximale op een groep kunt aansluiten, door gewoon de stekker in het stopcontact te steken?
D'r staat dan ook "energiebesparende producten". Niet "geld besparend"...

Misschien doen ze aan hele lange AC kabels naar een centraal punt in je dorp, waar "wordt terug geleverd"???De prijs is afhankelijk van de lengte van de leiding naar de terugleverancier.
Nieuw woord voor mijn wazeggu rubriek, "terugleverancier"?
En niet vergeten: je krijgt er de hypermodernste bling-bling meter en de hele installatie rataplan bij...
Ach ja.
(voor de financiële afwikkeling hebben ze een heus "energiebetaalplan" voor je klaar staan...)
[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 05-06-2011 20:29 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Met goedkeuring van mijn vriendin bij http://sun-solar.nl/ vorige week 6 190WP panelen opgehaald (+2 Steca 500)
Vandaag 2 echte 'BB' frames opgehaald!

Netjes verpakt!

Detail van 'voet'

Detail van 'kop'

Frame 'midden'

Frame 'achter'

Frame compleet

Frame compleet
Gezien de plaatsing op de garage is er plaats voor 2x3 panelen in portrait opstelling.
Ik denk ik plaats even een fotootje aangezien opstellingen in portrait (naar mijn idee) niet vaak voorkomt.
En ik ben best trots op dit prachtig uitziende frame!
Als het op het dak ligt meer fotos
[ Voor 49% gewijzigd door grimson op 06-06-2011 08:06 . Reden: foto ]
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Verwijderd
@zonnigtype: een bezoek aan de Intersolar zit ook weer in het reisschema, neem ik aan?zonnigtype schreef op zondag 05 juni 2011 @ 19:05:
Kanniewachtuh tot de trein gaat, weer ff lekker paar weken soppuh geblazen...
Gaat de gevoeligheid van de camera maar ff wat pixels naar beneden bijstellen. Anders staan de kaartjes binnen no-time bomvol panelen foto's. Kijken of het 'dinnetje haar tolerantiegrenzen nog op orde zijn...![]()
Ik ga er ook heen, voor een 2-daags bliksembezoek. Woensdag met de nachttrein (City Night Line) erheen, dan 2 dagen over de beursvloer struinen en vrijdagavond weer terug.
Misschien lopen we elkaar tegen het lijf?
Yup, alleen moet ik nog kaarten zien te ritselen voor 1e 2 dagen (internet betaling kon alleen via creditcard, hebben we al tijdje geleden opgezegd, dus dat liep spaak). Er zit nog iets in de pijplijn, hoor ik morgen. Anders ga ik wel in de kolossale rij staan bij de entree. Wordt wel zoeken geblazen (vorig jaar 70.000 bezoekers, ze schatten dit jaar meer dan 75.000 over de beursvloer te krijgen, momenteel 2.302 exposanten aangemeld...Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2011 @ 21:08:
[...]
@zonnigtype: een bezoek aan de Intersolar zit ook weer in het reisschema, neem ik aan?
Ik ga er ook heen, voor een 2-daags bliksembezoek. Woensdag met de nachttrein (City Night Line) erheen, dan 2 dagen over de beursvloer struinen en vrijdagavond weer terug.
Misschien lopen we elkaar tegen het lijf?

Als ik het goed heb, zou Herberg PV ook acte de présence geven. Maar ja, hoe vind je elkaar in dat enorme complex? Ik ben zo'n prehistorisch fossiel dat ik geen mobieltje heb...

Advies van enkele jaren gelêe in Photon blijft recht overeind staan: neem goede schoenen mee. Twee dagen Intersolar is SLOPEND. Ik ga in ieder geval natuurlijk weer bakkie leut doen bij ClickFit (C4.671). Kijken of ze nog steeds de originele demonstratie unit hebben...
(Ze verkopen steeds meer in Duitsland, die vorig jaar zo'n beetje eindelijk "om" waren en het bedrijf weten "te vinden". Mooie zaak, zonder een cent subsidie van de NL Staat hebben ze dat bereikt...)
Ik zit niet op te letten. Ik dacht dat de post van iemand anders was. Man, man, ik moet echt ophouden...
(Laat die foto dus maar zitten, ik herken je vast wel, laatstelijk nog tijdens die gezellige demonstratie op de Dam...
[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 05-06-2011 21:45 ]
Nou maar hopen dat Zonnigtype in D niet aan de uitgebreide vegitarische tafel gaatSpeksteenkachel schreef op zondag 05 juni 2011 @ 18:30:
Taugé blijkt de bron van de besmetting te zijn van de EHEC uitbraak.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Ja hoor, er is nog nix bewezen.ollie1965 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 22:07:
[...]
Nou maar hopen dat Zonnigtype in D niet aan de uitgebreide vegitarische tafel gaat![]()
We zullen wel scherp de berichtgeving in de gaten houden en groenten e.d. goed wassen. We kunnen wel tegen een stootje (hoop ik). En anders zijn jullie eindelijk van me af. Zal dat voor sommigen een opluchting zijn...
Dood moet je toch ... ooit ...
Ik ga wel voor de zekerheid taugé e.d. mijden, maar dat eten we toch zelden.
Kan deze d'r ook nog wel ff bij. Uitgebreide (foto) reportage met interview over het 100 kWp (zonnestroom) SDE project bij Moerkapelle (ZH) inmiddels op Polder PV geupload. Enjoy!
[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 05-06-2011 22:43 ]
The superior man, when resting in safety, does not forget that danger may come. When in a state of security he does not forget the possibility of ruin. When all is orderly, he does not forget that disorder may come. Thus his person is not endangered, and his States and all their clans are preserved.zonnigtype schreef op zondag 05 juni 2011 @ 22:26:
[...]
Ja hoor, er is nog nix bewezen.
We zullen wel scherp de berichtgeving in de gaten houden en groenten e.d. goed wassen. We kunnen wel tegen een stootje (hoop ik). En anders zijn jullie eindelijk van me af. Zal dat voor sommigen een opluchting zijn...
Dood moet je toch ... ooit ...
Ik ga wel voor de zekerheid taugé e.d. mijden, maar dat eten we toch zelden.
Kan deze d'r ook nog wel ff bij. Uitgebreide (foto) reportage met interview over het 100 kWp (zonnestroom) SDE project bij Moerkapelle (ZH) inmiddels op Polder PV geupload. Enjoy!
Confucius
Chinese philosopher & reformer (551 BC - 479 BC)
"Klein bier", dat is de goede uitdrukking
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Het is helaas typisch voor internetforums dat mensen dingen aannemen en al snel wat roepen. Die fout heb ik in het verleden ook regelmatig gemaakt. De anonimiteit die iets typen achter je computer verleent maakt mensen kennelijk wat losser van tong. Ik heb voor mezelf één regel: schrijf nooit iets wat je ook niet face-to-face zou zeggen. Dat heeft me al veel narigheid bespaart. Af en toe typ ik wel eens iets, lees het terug en gooi het weg omdat ik bij mezelf denk "dat zou ik niet zeggen als die persoon hier bij me aan tafel zou zitten". Het is net als cupasoup: dat zouden meer mensen moeten doen.
Oh, en welkom and long time no see
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Mooi dat het 'opgelost' is (al was er nooit wat aan de hand, maar leek dat maar zo), en veel plezier met je systeem!
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Mijn bericht is inmiddels verwijderd en een excuses van mijn kant is ook op z'n plaats. Bij deze.Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2011 @ 15:12:
Blijft wel de vraag over om tijdelijk met deze vreemde constructie van 1x9 west, 1x5 oost te draaien waarbij er twee strings van 7 zijn aangesloten. Als de Mpptracker in de omvormer hoofdpijn zou kunnen krijgen dan zou die dit wel krijgen van deze setup
Als, achteraf, is besloten om het systeem uit te breiden was het dan niet verstandiger geweest op de 5 panelen van de andere kant meteen naar de 1x9 kant te verplaatsen?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Zo, filosofische teksten op dit forum...... het blijft me met regelmaat verbazen "wat voor vlees we in de kuip hebben" alhier.Gasschuif schreef op zondag 05 juni 2011 @ 22:45:
[...]
The superior man, when resting in safety, does not forget that danger may come. When in a state of security he does not forget the possibility of ruin. When all is orderly, he does not forget that disorder may come. Thus his person is not endangered, and his States and all their clans are preserved.
Confucius
Chinese philosopher & reformer (551 BC - 479 BC)
<KNIP>
Perfect, en daarom lees ik het ook altijd na en probeer altijd een smilie toe te voegen als het niet duidelijk genoeg is via de tekst (anders was mijn zin over het vegitarisch eten misschien wel als een aanval gelezen (voor de ontvanger)).JeroenH schreef op zondag 05 juni 2011 @ 23:07:
[...]
Het is helaas typisch voor internetforums dat mensen dingen aannemen en al snel wat roepen. Die fout heb ik in het verleden ook regelmatig gemaakt. De anonimiteit die iets typen achter je computer verleent maakt mensen kennelijk wat losser van tong. Ik heb voor mezelf één regel: schrijf nooit iets wat je ook niet face-to-face zou zeggen. Dat heeft me al veel narigheid bespaart. Af en toe typ ik wel eens iets, lees het terug en gooi het weg omdat ik bij mezelf denk "dat zou ik niet zeggen als die persoon hier bij me aan tafel zou zitten". Het is net als cupasoup: dat zouden meer mensen moeten doen.
<KNIP>
Immers communicatie is meer dan platte tekst, als je weet dat je binnen 20 seconden een bepaald beeld hebt geschetst van iemand zonder dat deze één woord heeft gezegd (bij voorbeeld bij een eerste ontmoeting), en dat het ongeveer 2-3 maanden duurt eer je een foute aanname/vooroordeel weer uitgepoetst hebt van die persoon dan zegt het wel genoeg hoe kronkelig ons brein werkt.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Ik moet het nog lezen (zit nu in de trein). Ik ben vooral benieuwd naar de mogelijkheden voor particulieren met zonnestroom en zonneboilers.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Een portrait opstelling van 3 panelen op een frame? Hmm, dat komt mij bekend voor. Zoiets misschien?grimson schreef op zondag 05 juni 2011 @ 21:05:
Ik denk ik plaats even een fotootje aangezien opstellingen in portrait (naar mijn idee) niet vaak voorkomt.

Gefeliciteerd in ieder geval met je set. Ga je de opbrengsten ook nog bemeteren?
Afgelopen vrijdagavond van 20.00 – 23.00 uur ben ik zelf bezig geweest om 3 nieuwe panelen op m’n dak te monteren. Helaas was het donker voordat ik de kabels netjes naar binnen kon werken, dus heb ik ze tijdelijk door het dakraam naar binnen laten lopen. Kunnen ze in ieder geval alvast produceren.

Helaas werkt de pulsuitgang van m’n nieuwe kWh meter niet (vanmiddag even omruilen) dus de opbrengsten staan nog niet online, maar de dagstanden kon ik wel aflezen. De opbrengst zou 2,7% hoger moeten liggen (3x 190Wp i.p.v. 3x 185Wp), maar zaterdag was de opbrengst 8,3% hoger en zondag 6,9%. Blijkbaar toch een betere ligging op het dak met een ruimer zichtveld(?) op de lucht.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Heel mooi! Mag ik zo vrij zijn om te vragen waar je deze geweldige "BB" frames vandaan hebt? Ook bij Sun-solar? Wat is de breedte van een frame+panelen? Onder welke hoek komen de panelen en wat wordt de tussenafstand?grimson schreef op zondag 05 juni 2011 @ 21:05:
Met goedkeuring van mijn vriendin bij http://sun-solar.nl/ vorige week 6 190WP panelen opgehaald (+2 Steca 500)
Vandaag 2 echte 'BB' frames opgehaald!
Gezien de plaatsing op de garage is er plaats voor 2x3 panelen in portrait opstelling.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
En dan ga je toch even nadenken, volgens mij staat in Nederland namelijk het drinkwater net onder redelijke druk, dus met een dergelijke (simpele) turbine is het waarschijnlijk best mogelijk om wat elektriciteit op te wekken. Aangezien drinkwater in Nederland heel goedkoop is (in Amsterdam zelfs nog een all-in tarief per woningeenheid) is het misschien wel een hele slinkse methode om geld te besparen.
Uiteraard is het absoluut niet duurzaam, sowieso qua waterverspilling maar ook de druk/energie wordt natuurlijk gegenereerd door pompen van het waterschap. Als (proof of) concept vind ik het echter toch wel interessant en ben best benieuwd hoeveel vermogen hiermee is op te wekken
Verwijderd
als de netstroom wegvalt schakelen de omvormers zich uit
maar als je meerdere omvormers op 1 fase hebt kunnen deze elkaar dan in bedrijf houden????
Dus gelijkstroom direkt richting accu's en dan een 220V converter als je 220V nodig hebt.
Wat zijn hiervan de voor en nadelen?
[ Voor 18% gewijzigd door Gé Brander op 06-06-2011 12:19 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Heeft drie nadelen:c70070540 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:19:
Wat zijn hiervan de voor en nadelen?
1) Kosten
2) Kosten
3) Kosten
Accu's hebben niet het eeuwige leven en moeten afhankelijk van gebruik en kwaliteit periodiek vervangen worden. Dat kan alles van elke vijf tot tien jaar zijn. Je moet niet gek opkijken als het je kWh-prijs vervijfvoudigd. Dure grap dus.
Verder kun je overschotten niet goed kwijt (als je accu's vol zijn staan je dure zonnestroompanelen niets te doen en dat kost geld) en moet je tekorten op een andere manier aanvullen (generator? onduurzaam).
Netkoppeling rules! Om vele redenen.
"Vrij" boven 15 kWp met belachelijk basisbedrag, ze hebben wel de cap opgeschroefd naar 1.000 kWh/kWp.jaar maar dat wisten we al. Je mag (ogenschijnlijk) "ongelimiteerd" plaatsen. Effekes wat Chinezen leegplukken, dus, en ergens een afvalbergje zien te scoren. Rendement? Groot vraagteken.JeroenH schreef op maandag 06 juni 2011 @ 08:49:
De SDE+ regeling staat online: http://www.agentschapnl.n...ceerd-opening-1-juli-2011
Ik moet het nog lezen (zit nu in de trein). Ik ben vooral benieuwd naar de mogelijkheden voor particulieren met zonnestroom en zonneboilers.
Tjeemig, het is me daar toch weer een heftig pak regels bij elkaar (neen, niet afgedrukt). Janken met de pet op.
Zonneboilers hebben nooit in de SDE gezeten, is aparte regeling.
Succes!
Je bent nadeel 4 vergeten:JeroenH schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:29:
[...]
Heeft drie nadelen:
1) Kosten
2) Kosten
3) Kosten
Accu's hebben niet het eeuwige leven en moeten afhankelijk van gebruik en kwaliteit periodiek vervangen worden. Dat kan alles van elke vijf tot tien jaar zijn. Je moet niet gek opkijken als het je kWh-prijs vervijfvoudigd. Dure grap dus.
Verder kun je overschotten niet goed kwijt (als je accu's vol zijn staan je dure zonnestroompanelen niets te doen en dat kost geld) en moet je tekorten op een andere manier aanvullen (generator? onduurzaam).
Netkoppeling rules! Om vele redenen.
De milieubelasting van al die extra hardware. Op dit moment is het ook nog eens veel beter voor het milieu om met dat zonnestroom overschot gewoon een fossiele centrale minder hard te laten lopen, ipv te proberen het op te slaan.
Off-grid gaan is zeker leuk, maar je zult op dit moment in iedere praktische installatie nog een back-up moeten hebben om de seizoensvariatie op te vangen.
Als hij nou een stuwmeer in zijn achtertuin aanlegt? :-PAccu's hebben niet het eeuwige leven en moeten afhankelijk van gebruik en kwaliteit periodiek vervangen worden. Dat kan alles van elke vijf tot tien jaar zijn. Je moet niet gek opkijken als het je kWh-prijs vervijfvoudigd. Dure grap dus.
Als je die fase haalt en de afval verbranders en de grote energiebedrijven niet in de eerste fases alle subsidietaartpunten reeds naar binnen hebben geschrokt (te beginnen met basisbedrag 9 ct/kWh) ...silvester6 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:51:
Maar wel 3 jaar termijn voor plaatsing dus nu aanvragen kijken of de 15ct lukt en dan 3 jaar wachten wat de wet doet
Intersolar kaartjes zijn binnen. Jippie, scheelt weer wachten in een hele lange rij...
Met dank aan de regelneef, moet ik nog wat voor verzinnen...
Heeft nog grotere nadelen dan accu's. Rendement is laag als je geen grote hoogteverschillen kunt overbruggen (liever 100m dan 10m - beetje lastig in de gemiddelde Nederlandse achtertuin).datadevil schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:58:
Als hij nou een stuwmeer in zijn achtertuin aanlegt? :-P
Met netkoppeling kun je de energie ten minste delen, ipv van dat iedereen op zijn eigen kleine voorraadje gaat zitten.
Met de milieubelasting valt het misschien nog wel mee, accu's zijn prima te recyclen en loodaccu's behoren ook tot de meest gerecyclede producten ter wereld. Erger is de energie die het hele proces kost. Je blijft de accu's heen en weer sjouwen tussen de gebruikers en de recyclecentra, ze moeten gesmolten worden om de metalen er uit te kunnen halen etc.pcmadman schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:52:
Je bent nadeel 4 vergeten:
De milieubelasting van al die extra hardware.
Overigens ontving ik zojuist een mail over dat slechte artikel op Geld&Recht. De beste man lijkt zich van geen kwaad bewust:
[In mijn mail zat een link naar het 'tegen-artikel' op mijn website. Die link nog maar een keer verstuurd in mijn reply. Ik denk dat er niets van gaat komen.]Geachte heer,
Dank voor uw mail, maar welke foute cijfers? En welke foute aannames?
Er zijn inderdaad ook goedkopere zonnepanelen op de markt, daarvan wordt in de reacties ook al melding gemaakt, maar dat maakt het gekozen voorbeeld nog niet 'fout'.
Ik hoor graag meer van u.
Met hartelijke groet,
Eerste fase PV subsidie is naar verwachting (uiteraard, iets met basis-electriciteitsprijs ellende) 4,6 cent / kwh.JeroenH schreef op maandag 06 juni 2011 @ 08:49:
De SDE+ regeling staat online: http://www.agentschapnl.n...ceerd-opening-1-juli-2011
Eerste berekeningen met 2,40€ / wp, incl. BTW geïnstalleerd.
30 MWh productie/afname, productiefactor van 1, bij 33% winstbelasting en EIA, 3,5% rentevoet, een tvt van 104 maanden, oftewel bijna 9 jaar. (uiteraard met 2,00 € / wp excl. BTW gerekend).
6 MWh productie / afname, productiefactor van 1, winstbelasting van 0% (particulier / SDE+ KVK inschrijving, speciaal voor de SDE+ opgericht bedrijfje, heb de eisen hiervan nog niet gevonden), rentevoet van 3,5%, kom ik op precies 10 jaar.
Vorige case gefinancierd met spaargeld (2,75% - 1,2% vermogensrendementheffing) kom je op 9 jaar.
Oftewel: voor een hoop gedoe: kvk inschrijving, 4x per jaar belastingaangifte (of vrijstelling aanvragen), bruto productie meter plaatsing (en kosten), netbeheer / bemetering geouwehoer, gaat er 1,5 jaar van je tvt af. En ook anderhalf jaar van je leven.
Niet bijster interessant dus, de eerste fase van die SDE+ regeling voor zonnepanelen. Wederom plaatsen zonder SDE dus!
Helaas dit gaat niet werken, en mag ook niet ivm brandweer. Zie ook eerdere posts.Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:10:
stroomuitval
maar als je meerdere omvormers op 1 fase hebt kunnen deze elkaar dan in bedrijf houden????
Eric-pvt heeft een werkende eiland setup icm UPS gemaakt. Dit soort oplossingen mogen officieel echter niet!
[De text is in hoofdletters om heb te onderscheiden van mijn text in de mail. Ik heb geen zin om het over te typen.]
Ik geef het op. Ik heb echt een bloedhekel aan conusmentenorganisaties, al jaren, maar dit en de avonturen met de consumentenbond van het afgelopen jaar bevestigen mijn beeld van zure, negatieve mensen die verandering maar eng vinden en het gaat toch goed zoals het gaat?KLOPT, MAAR HET IS MOEILIJK REKENEN MET EEN 'VERWACHTE' PRIJSSTIJGING. DIE VERWACHTINGEN LOPEN OVERIGENS OOK STERK UITEEN. IN PLAATS DAARVAN HEBBEN WE BIJ HET ARTIKEL NETJES DE 'NORM' VERMELD. VOOR ZOVER IK KAN NAGAAN IS DIE GEBRUIKTE NORM REPRESENTATIEF.
----
WAT BETREFT DE GEBRUIKTE ENERGIEPRIJS: ZIE HIERBOVEN. WAT BETREFT DE PRIJS VAN EEN ZONNEPANEEL: IN DE REACTIES OP DE SITE HEBBEN VERSCHILLENDE BEZOEKERS GEWEZEN OP DE GOEDKOPERE SYSTEMEN. JA, DIE ZIJN ER. MAAR DUURDER ZIJN ER OOK. (ZIE http://www.nefit.nl/consu...stroom/Pages/Default.aspx)
DE PRIJS VAN €4600 IS VOOR EEN (GEINSTALLEERD) SYSTEEM INDERDAAD AAN DE HOGE KANT (MAAR DUS GEEN ONZIN). HOE DAN OOK: HET WAS BETER GEWEEST OM EEN VANAF PRIJS TE NOEMEN EN LEZERS TE WIJZEN OP DE DALENDE PRIJZEN.
Bah.
Overigens is dit mijn antwoord:
Dank u voor uw reaktie. U licht uw lezers op een aantal punten toch echt niet goed voor, en dat kan de noodzakelijk transitie van onze maatschappij naar duurzame energie toch een aanzienlijke deuk toebrengen. Dat is echt jammer, maar het is kennelijk niet anders.
Uw opmerking dat ik "alles wat groen is, goed zou vinden" is niet echt aardig en ook niet waar. Op mijn website probeer ik kritisch maar positief over duurzame zaken te berichten. Ik ben altijd eerlijk over terugverdientijden. Die geef ik simpelweg niet omdat die gewoon niet van te voren te berekenen zijn en als mensen die toch uit me willen trekken ben ik oerconservatief - juist omdat ik mensen niet voor de gek wil houden. Ik zorg in ieder geval dat mijn cijfers kloppen.
Als laatste struikelde ik over een blog die een artikel van dezelfde strekking als ik over uw artikel schreef: http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=1392
[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 06-06-2011 14:35 ]
Verwijderd
rijnstreek schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:10:
stroomuitval
Helaas dit gaat niet werken, en mag ook niet ivm brandweer. Zie ook eerdere posts.
Ik wil ook dat het uitschakelt maar vraag me toch af hoe de ene omvormer van de andere weet dat het geen netspaning is???
Volgens mij is dat een stukje "slimme" electronica. Ik weet niet exact hoe dit werkt.Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2011 @ 15:00:
quote:
rijnstreek schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:10:
stroomuitval
Helaas dit gaat niet werken, en mag ook niet ivm brandweer. Zie ook eerdere posts.
Ik wil ook dat het uitschakelt maar vraag me toch af hoe de ene omvormer van de andere weet dat het geen netspaning is???
Enkel als de belasting van het net precies overeen zou komen met het geleverde vermogen, dan is het mogelijk dat de omvormer door blijft draaien (lijkt mij), maar dat is in de praktijk nagenoeg onmogelijk. Dat is trouwens wel wat bijvoorbeeld SMA omvormers doen in eilandbedrijf. Dan gaat de lader/omvormer de frequentie regelen door meer te laden/minder om te vormen bij een stijgende frequentie en minder te laden/meer om te vormen bij een dalende frequentie, met als doel een stabiele frequentie van 50Hz. Echter zelfs die apparaten kunnen dat niet exact en de omvormers worden dan ook ingesteld op een meer tolerant gedrag.
Dat heet net impedantie test .. kijken of je een laag omhmig net aan sluiting heb.wmeester schreef op maandag 06 juni 2011 @ 15:09:
[...]
Volgens mij is dat een stukje "slimme" electronica. Ik weet niet exact hoe dit werkt.
Gedurende enkele milliseconden gedurende de nuldoorgang word er iets van 500Watt op het net gezet .. en dan de spanning gecontroleerd
Dit gebeurt (+/-) om de seconde en kan tot gevolg hebben dat sommige apparatuur van slag raakt
Zoals sommige goedkope wekkers of tijd klokken.
lees voer http://zonstraal.forumup....14&mforum=zonstraal#64114
document http://labs.hti.bfh.ch/fi...6_220Vmpp_new_MPP_www.pdf
zie blz 70
@Jeroen: het hele Geld&Recht verhaal: om depressief van te wordenJeroenH schreef op maandag 06 juni 2011 @ 14:34:
Ik geef het op. Ik heb echt een bloedhekel aan conusmentenorganisaties, al jaren, maar dit en de avonturen met de consumentenbond van het afgelopen jaar bevestigen mijn beeld van zure, negatieve mensen die verandering maar eng vinden en het gaat toch goed zoals het gaat?
Bah.
maar toch wil ik je bedanken voor alle tijd en moeite, je hebt namens iedereen hier- neem ik aan - zeer proffessioneel gereageerd op het zeer negatieve artikel, waarvoor mijn(onze) dank
Mijn principe is altijd dat mijn eigen principes 'hoger' moeten zijn, dan de principes die overheden en anderen me opleggen of van me verwachten. Ik wil niet eens de overheid palen, net zoals ik geen teveel wisselgeld bij de kassa terug wil krijgen. Daar is m'n leven te mooi voor. Dit soort dingen zijn gewoon onzin, toch? Verder kost water in Nederland gewoon fatsoenlijk geld, dus ik kan me niet zo goed voorstellen dat hier rendement uit te halen valt. Het zou wel grappig zijn om te kijken of in de hemelwaterafvoer van flats iets dergelijks te realiseren valt!Banjy schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:10:
Kwam net toevallig onderstaand filmpje tegen;
[video]
En dan ga je toch even nadenken, volgens mij staat in Nederland namelijk het drinkwater net onder redelijke druk, dus met een dergelijke (simpele) turbine is het waarschijnlijk best mogelijk om wat elektriciteit op te wekken. Aangezien drinkwater in Nederland heel goedkoop is (in Amsterdam zelfs nog een all-in tarief per woningeenheid) is het misschien wel een hele slinkse methode om geld te besparen.
Uiteraard is het absoluut niet duurzaam, sowieso qua waterverspilling maar ook de druk/energie wordt natuurlijk gegenereerd door pompen van het waterschap. Als (proof of) concept vind ik het echter toch wel interessant en ben best benieuwd hoeveel vermogen hiermee is op te wekken
Geachte heer,
Bedankt voor het doorgeven van de meterstanden voor het adres .... Wij hebben de gegevens verwerkt in het systeem.
Voor de negatieve stand van 977kwh zal u binnen 4 weken een creditnota ontvangen.
M.v.g Greenchoice
@Anton: Proficiat met je uitbreidingantonboonstra schreef op maandag 06 juni 2011 @ 09:31:
Afgelopen vrijdagavond van 20.00 – 23.00 uur ben ik zelf bezig geweest om 3 nieuwe panelen op m’n dak te monteren. Helaas was het donker voordat ik de kabels netjes naar binnen kon werken, dus heb ik ze tijdelijk door het dakraam naar binnen laten lopen. Kunnen ze in ieder geval alvast produceren.
[afbeelding]
ziet er mooi uit!
heb je nog meer details - prijs, waar gekocht, merk
en waarom monteer je in Juni en niet bijv. Mrt/April? had je mooi nog een paar extra zonnige maanden gehad?
Bijvoorbeeld bij 2 bar. Dat is 200J/LBanjy schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:10:
Kwam net toevallig onderstaand filmpje tegen;
[video]
Dus 1L per seconde is dan ongeveer 200W (iets minder, ik neem aan dat g = 10m/s²), maar laten we zeggen dat je daar dan een 150W uit kunt halen.
Zie hier voor details:
Berekenen van potentiële waterkracht
Efficiënt is het trouwens niet, want die energie is er bij het waterbedrijf met pompen ingestopt. Als je een toch zwembad vult kun je overwegen op deze manier wat terug te winnen, maar de kraan ervoor open draaien is een slecht idee. Hoewel ik niet denk dat de teruggewonnen energie de investering rechtvaardigt.
Aan met name dat laatste zat ik dan ook te denken of in situaties waarin jezelf druk niet nodig hebt (vullen van een kan water/wasmachine/bad of zwembad zoals door pcmadman opgemerkt etc.) Toch zou het wel bijzonder zijn als het break-even blijkt te spelen en het dus zinvol is om de hele dag een kraan te laten lopen met een dergelijke generator, dat geeft alleen maar te denken dat water misschien in Nederland te goedkoop isBvDorp schreef op maandag 06 juni 2011 @ 16:18:
[...]
Mijn principe is altijd dat mijn eigen principes 'hoger' moeten zijn, dan de principes die overheden en anderen me opleggen of van me verwachten. Ik wil niet eens de overheid palen, net zoals ik geen teveel wisselgeld bij de kassa terug wil krijgen. Daar is m'n leven te mooi voor. Dit soort dingen zijn gewoon onzin, toch? Verder kost water in Nederland gewoon fatsoenlijk geld, dus ik kan me niet zo goed voorstellen dat hier rendement uit te halen valt. Het zou wel grappig zijn om te kijken of in de hemelwaterafvoer van flats iets dergelijks te realiseren valt!
Edit\ Toch een beperkte poging ondernemen met mijn basiskennis natuurkunde en de nodige vluchtige aannamen
In het wikipedia artikel van pcmadman de volgende vuistregel;
Vermogen (in watt) = doorstroom (in liter / seconde) × hoogteverval (in meters) × 10
Gemiddelde kraan in Nederland 15L/s. Laten we er vanuit gaan dat er een kraan op zolder wordt gebruikt en dat het hoogteverval tot de turbine dus een meter of 10 bedraagt. Door deze hoogte is de druk achter het water gedaald tot 1,2 bar en laat ik voor de rest daarom buiten beschouwing.
Geeft; (15/60) * 10m * 10 = 25 W/s
Een kuub water houd het dus draaiend voor 1000/(15/60) = 4000s
Dit genereert (bij 100% efficiëntie) 4000*25W = 100000W = 0.277 kWh.
Oftewel niet rendabel volgens deze vluchtige berekening.
[ Voor 29% gewijzigd door Banjy op 06-06-2011 17:03 ]
Bij 100% efficientie zou je zo'n 55.56KWh uit een m3 water kunnen halen, waarmee je net iets meer dan 2 cent/KWh betaalt. Ruim onder de kale leveringsprijs zonder energiebelasting die je leverancier in rekening brengt...
55,56Wh en niet kWh. Scheelt een factor 1000
Dat maakt de prijs ook ineens een factor 1000 hoger ala €20,- per kWh. Niet interessant dus.
Gut ja, is ook zopcmadman schreef op maandag 06 juni 2011 @ 17:02:
@_JGC:
55,56Wh en niet kWh. Scheelt een factor 1000![]()
Dat maakt de prijs ook ineens een factor 1000 hoger ala €20,- per kWh. Niet interessant dus.
Maargoed, die 85W opbrengst die je kunt halen uit een standaard 1.5m3/hr aansluiting is de moeite gewoon niet waard. Van die opbrengst kan je hooguit je sluipverbruik voeden
In een ver, ver verleden toen ik nog op de middelbare school zat, was ik erg geinteresseerd in hifi-apparatuur. Ik moest het elke weer bescheuren als in een test van cassettedecks de Nakamichi's er als 'redelijk' uitkwamen. Omdat de bediening zo 'ingewikkeld' was.JeroenH schreef op maandag 06 juni 2011 @ 14:34:
... en de avonturen met de consumentenbond van het afgelopen jaar ...

+1 Die negativiteit dragen ze als een eremedaille. Geen enkel feit zal ze hun vooringenomen standpunt doen verlaten. Het is een trots 'kijk mij eens lekker nuchter en onafhankelijk wezen'. En dat doe je door juist tegen iets te zijn dat veel positieve aandacht krijgt. Of de positieve aandacht terecht is of niet is irrelevant. Het tégen zijn, dat is waar ze hun lezers mee plezieren.... bevestigen mijn beeld van zure, negatieve mensen die verandering maar eng vinden en het gaat toch goed zoals het gaat?
Bah.
Vakantiegeld anyone?JAN-B schreef op maandag 06 juni 2011 @ 16:25:
en waarom monteer je in Juni en niet bijv. Mrt/April? had je mooi nog een paar extra zonnige maanden gehad?
[ Voor 8% gewijzigd door Anne vdr Bom op 06-06-2011 19:03 ]
Verwijderd
Oh, en welkom and long time no see
Het is inderdaad net cupasoup
@flitspaal.nl
Mijn bericht is inmiddels verwijderd en een excuses van mijn kant is ook op z'n plaats. Bij deze.
Ik heb het gezien, excuses aanvaard!
Blijft wel de vraag over om tijdelijk met deze vreemde constructie van 1x9 west, 1x5 oost te draaien waarbij er twee strings van 7 zijn aangesloten. Als de Mpptracker in de omvormer hoofdpijn zou kunnen krijgen dan zou die dit wel krijgen van deze setup . Er liggen of 7 panelen in de zon of 5 panelen in de zon en de voltages van beide strings zullen nooit gelijk zijn.
De dimensionering is prima in orde, er is voldoende zoninstraling over de dag en de productie is volgens verwachting. Ik acht de kans zeer, maar dan ook zeer klein dat de omvormer of MPP tracker hoofdpijn zou kunnen krijgen.
Als, achteraf, is besloten om het systeem uit te breiden was het dan niet verstandiger geweest op de 5 panelen van de andere kant meteen naar de 1x9 kant te verplaatsen?
Er is besloten om optimaal gebruik te maken van het beschikbaar dakoppervlak, dus panelen op beide dakvlakken.
---
Het 'quoten' lukt nog niet
Vriendelijke groet,
Mustafa Bayrak
Er staat een icoontje met tekst 'quote' rechts boven ieder commentaar. Daar moet je op klikken.Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2011 @ 19:05:
Het 'quoten' lukt nog niet, kan ik ergens instructies vinden?
Verwijderd
Thanks Anne!Anne vdr Bom schreef op maandag 06 juni 2011 @ 19:10:
[...]
Er staat een icoontje met tekst 'quote' rechts boven ieder commentaar. Daar moet je op klikken.
Verwijderd
mmm ik betaal nog 2 jaar 50 cent....(gas)
en wat ik daarna betaal, ik denk dat ik dan niet meer saldeer, ik denk dat er met deze prijzen idioot snel een warmtepomp komt.
en meer :
http://www.energieenwater...as-glut-in-de-wereld.html
Thanx! Ben er ook blij mee. Vooral nu de automatische meting werkt nu ik de kWh meter heb vervangen. 'k Heb door een niet werkende pulsuitgang zo'n 6,5 kWh niet kunnen loggen en daar baal ik als cijfertjes-gekJAN-B schreef op maandag 06 juni 2011 @ 16:25:
@Anton: Proficiat met je uitbreiding![]()
ziet er mooi uit!
heb je nog meer details - prijs, waar gekocht, merkheb je zelf gemonteerd, lijkt mij nogal eng en hoog!
Alleen het geleverde frame was aan de lange kant. Ik ging er vanuit dat deze de juiste lengte had, maar nu steekt deze aan beide kanten 10 cm uit. Niet echt mooi, maar ik heb weinig zin om het dak op te klimmen met een ijzerzaag...
Specs: 3 stuks Jiangsu KingSun Solar JYM190 van de jullie vast wel bekende leverancier uit Tilburg op een StecaGrid 500 gemonteerd met ClickFit. Om een beetje duurzaam bezig te zijn, heeft mijn mede-groninger Klaver 4 ook 2 setjes gekocht, zodat deze gezamenlijk vervoerd konden worden. Het schijnt dat een Citroën C5 een ideale auto hiervoor is
Heb het geheel zelf gemonteerd en nee, het lijkt niet alleen hoog, het ís ook hoog. Door het dakraam naar buiten geklauterd en mijzelf gezekerd met een touw om mijn middel. Samen met een behulpzame buurman die de panelen kon aangeven, vond ik het achteraf gezien best vlot gaan. En hoe langer je op dat dak staat, hoe minder eng het wordt. Alleen de volgende dag merk je door de spierpijn dat je niet echt ontspannen op het dak hebt gestaan.
Waarom niet in april/mei? Ik wilde eerst even zien hoeveel mijn eerste set in een jaar kon opbrengen. Ook wilde ik afwachten of het salderen goed zou gaan voordat ik meer zou investeren. Nu is dat niet echt goed gegaan, maar desondanks toch maar besloten (mede door het enthousiasme op dit forum natuurlijk) om nog een set aan te schaffen.
En ondanks dat ik toch best veel collega's, vrienden en kennissen heb weten te interesseren met mijn grafieken en verhalen, en ze allemaal een kopie van de scherpe offerte hebben gekregen, haakten ze allemaal af toen ik tot de koop over wilde gaan

Hoi Bedankt!antonboonstra schreef op maandag 06 juni 2011 @ 09:31:
[...]
Een portrait opstelling van 3 panelen op een frame? Hmm, dat komt mij bekend voor. Zoiets misschien?
[afbeelding]
Gefeliciteerd in ieder geval met je set. Ga je de opbrengsten ook nog bemeteren?
Prima frames idd van dezelfde leverancier lijkt mij
Ik ben nog bezig ze op het dak te plaatsen maar dat gaat zeker deze week afkomen!
Daarna probeer ik inderdaad, het leukste aan zonnepanelen, deze te bemeteren
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Een dimensionering van 5 panelen in een dakvlak op het westen gecombineerd met een 9 panelen op het oosten op een omvormer met één MPP is niet juist. Dat zie je ook aan de opbrengst cijfers op de website van meteo-almelo.Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2011 @ 19:05:
Blijft wel de vraag over om tijdelijk met deze vreemde constructie van 1x9 west, 1x5 oost te draaien waarbij er twee strings van 7 zijn aangesloten. Als de Mpptracker in de omvormer hoofdpijn zou kunnen krijgen dan zou die dit wel krijgen van deze setup . Er liggen of 7 panelen in de zon of 5 panelen in de zon en de voltages van beide strings zullen nooit gelijk zijn.
De dimensionering is prima in orde, er is voldoende zoninstraling over de dag en de productie is volgens verwachting. Ik acht de kans zeer, maar dan ook zeer klein dat de omvormer of MPP tracker hoofdpijn zou kunnen krijgen.
1 juni 4,04kWh/kWp
2 juni 4,04kWh/kWp
3 juni 3,70kWh/kWp
4 juni 3,73kWh/kWp
ter vergelijking een systeem uit Winterswijk;
1 juni 6,38kWh/kWp
2 juni 6,39kWh/kWp
3 juni 6,11kWh/kWp
4 juni 5,88kWh/kWp
Ik snap niet waarom je nou een configuratie gaat verdedigen waarvan jezelf al hebt gezegd dat die sowiezon tijdelijk is. Vervolgens beweer je ook nog dat de huidige configuratie volgens verwachting produceerd. Cup a Soup vergeten vandaag?
[ Voor 9% gewijzigd door ZonneStroom op 06-06-2011 20:44 ]
je kunt ook zien wat er gebeurt als een solarlog omvalt heb allemaal rechte waardes vandaag va 13.00 uur
Verwijderd
Weet je dat er in Nederland plaatsen zijn waar het water uit de grond zo 3 meter hoog komt.
Gratis en voor niets.
Verwijderd
Voor de geinteresseerden. Er staat nu ook een stukje over deze materie op SYNC.nl. MEt dank aan Hans en Niels van de ZPV
Zeg me ajb dat dit niet een dak op het westen / oosten is, want dan is er met mijn systeem ook iets aan de hand.... Mijn alltime record is 5.1 KWh/KWp pal west.glambalk schreef op maandag 06 juni 2011 @ 20:38:
[...]
ter vergelijking een systeem uit Winterswijk;
1 juni 6,38kWh/kWp
2 juni 6,39kWh/kWp
3 juni 6,11kWh/kWp
4 juni 5,88kWh/kWp
Als je lage verwachtingen hebt kan je eenvoudig aan de verwachtingen voldoen. Dus als de klant van te voren goed op de hoogte was van het manco van deze tijdelijke configuratie is er niets aan de hand, toch?glambalk schreef op maandag 06 juni 2011 @ 20:38:
[...]
Vervolgens beweer je ook nog dat de huidige configuratie volgens verwachting produceerd. Cup a Soup vergeten vandaag?
[ Voor 35% gewijzigd door Joba op 06-06-2011 22:07 ]
Het stukje is à la Geenstijl, hoeft niet niets over gezegd te worden, maar lees de comments....
[ Voor 31% gewijzigd door JeroenH op 06-06-2011 22:15 ]
Nee zijn waardes pal zuidZeg me ajb dat dit niet een dak op het westen / oosten is, want dan is er met mijn systeem ook iets aan de hand.... Mijn alltime record is 5.1 KWh/KWp pal west.
Inderdaad, met de achterzittingen plat pasten de 3 panelen van Anton Boonstra en de 6 panelen van mij + alle ClickFit en toebehoren precies in de autoantonboonstra schreef op maandag 06 juni 2011 @ 20:11:
[...]
Specs: 3 stuks Jiangsu KingSun Solar JYM190 van de jullie vast wel bekende leverancier uit Tilburg op een StecaGrid 500 gemonteerd met ClickFit. Om een beetje duurzaam bezig te zijn, heeft mijn mede-groninger Klaver 4 ook 2 setjes gekocht, zodat deze gezamenlijk vervoerd konden worden. Het schijnt dat een Citroën C5 een ideale auto hiervoor is
En reken maar dat het een prettige terugreis was met zulke mooie spullen
Morgen een nieuwe groep maken + een kabel naar boven trekken en als het weer meewerkt woensdag de panelen plaatsen.
Wordt vervolgd, o.a. met foto's.
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
antonboonstra schreef op maandag 06 juni 2011 @ 20:11:
Specs: 3 stuks Jiangsu KingSun Solar JYM190 van de jullie vast wel bekende leverancier uit Tilburg op een StecaGrid 500 gemonteerd met ClickFit.
Wat vond je van de verstelbare dakhaken?
Ik zie dat je nog genoeg ruimte over hebt. Misschien volgend jaar nog een setje?
www.sunsolar.nl
Erg leuk geschreven. En hoewel ik duurzame energie een warm hart toedraag....vind ik het gloeilampverhaal ook dubbel. Leuk dat spaarlampen en LED lampen minder energie nodig hebben bij het produceren van een bepaalde lichtsterkte....maar zoveel energie wordt in een gemiddeld huishouden niet verstookt aan verlichting....tenminste als het licht alleen wordt gebruikt in de ruimtes waar het op dat moment nodig is en niet nodeloos brandt.JeroenH schreef op maandag 06 juni 2011 @ 22:13:
Geenstijl over de gloeilamp http://www.geenstijl.nl/m...mp_is_dood_leve_de_g.html
Het stukje is à la Geenstijl, hoeft niet niets over gezegd te worden, maar lees de comments....
Bij huizen die 500W aan halogeen hebben hangen is het een ander verhaal natuurlijk, maar er wordt wel veel (politieke)waarde gehecht aan het afschaffen van de gloeilamp alsof dat het ei van Columbus zelf is. Het blijft een maatregel met een beperkt effect op CO2 uitstoot. De alternatieven zijn niet altijd vriendelijk voor het milieu bij productie en afvalverwerking. Maar goed alle beetjes helpen en ik ben niet ontevreden over de spaarlampen in mijn huis.
Denk wel dat een verplichting tot het bouwen van passieve huizen uiteindelijk meer zoden aan de dijk zet dan het verbod op gloeilampen...maar ik vermoed dat de meeste mensen hier het daar wel mee eens zouden zijn
reserveringshouder Tesla Model 3
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.