Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.731 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:55
Yilar schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 14:34:
[...]

Mooie reactie, goed dat er direct een tegen geluid wordt gegeven! Ik denk alleen dat de PV/Zon industrie weg moet van dat eindeloze tvt verhaal. Nooit, maar dan ook nooit maakt iemand zich druk om een tvt wanneer ze auto's, TV's, wasmachines e.d. kopen, maar nu wel. De beste manier die ik heb gevonden is mensen uitleggen dat je met PV of zonneboiler je stroom of gas voor de komende 30 jaar met iets van 80% korting inkoopt. Dat geeft toch een heel ander geluid en het voorkomt dat je in berekeningen met aannames terecht komt.
De denkfout die je hier maakt is een klant heeft al stroom en niemand gaat thuis ruiken aan zijn stopcontact dat het nu zonnestroom is.
Dus de enigste prikkel om panelen aan te schaffen is geld, wat puristen nagelaten.
Een TVT is dus belangrijk anders voelt het als geld weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Een echte top dag qua zonnestroom. Nu al de beste dag ooit en dan is de dag nog niet eens afgelopen. *O*

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:43
Na het invullen van de standen op GC kreeg ik de melding dat het niet klopte met wat ze dachten.
Ik heb daarna onder in aangegeven dat de reden anders is en verzonden.

Ter bevestiging heb ik een mail gedaan naar vragen@greenchoice.nl en heb ik dit neer gezet:
Geachte Greenchoice,

Vandaag heb ik op de site mijn meterstanden doorgegeven. Dit wil ik bevestigen per mail omdat het negatieve elektra standen zijn.

Hierbij de standen die er door mij zijn opgenomen vandaag.

02-01-2011 was de stand:
TW 1: 24658 KWh
TW 2: 16488 KWh
GAS : 17555 M2

01-06-2011 is de stand:
TW 1: 24588 KWh
TW 2: 15581 KWh
GAS : 18156 M2

Verschil in deze periode is dan:
TW 1: -70 KWh
TW 2: -907 KWh
GAS : 601 M2
Binnen 3 weken ontvang ik de nota volgens de site ben echt benieuwd wat ik ga zien O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Op de website van de rijksoverheid staat een bericht over de overgangsmaatregel verlaagd btw-tarief op verbouwingen.
Weekers komt hiermee tegemoet aan vragen vanuit de branche om een uitloop van de regeling. Voorwaarde is wel dat de werkzaamheden voor 1 juli moeten zijn begonnen en voor 1 oktober zijn afgerond. De woning moet ouder zijn dan twee jaar. “Er waren veel vragen over de behandeling van uitgelopen werkzaamheden. Deze overgangsmaatregel is soepel en helder tegelijk. Vanaf 1 oktober is het loket echt gesloten,” aldus de staatssecretaris.
Verscherping van vrijstelling BPM en MRB. Zie hier voor meer details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
HellevUUr schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 19:59:
loc. cit. - Voorwaarde is wel dat de werkzaamheden voor 1 juli moeten zijn begonnen en voor 1 oktober zijn afgerond.
Zou het alvast opstellen van het frame voor nog te plaatsen zonnepanelen voor de WWZ actie (tranche zoveel) daar ook onder vallen? ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Ik ben geneigd om ja te zeggen.
De werkzaamheden die onderdeel zijn van het totale project (zonnepanelen plaatsen) zijn immers begonnen.
Er zijn dus ter plekke uren gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
HellevUUr schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 20:42:
Ik ben geneigd om ja te zeggen.
De werkzaamheden die onderdeel zijn van het totale project (zonnepanelen plaatsen) zijn immers begonnen.
Er zijn dus ter plekke uren gemaakt.
Die "neiging" heb ik ook. Maar ambtenaren zijn rare snuiters. Die hebben hele kronkelige gedachten. Meestal kan ik ze niet zo goed volgen...

@silvester6:

We duimen voor je!

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 01-06-2011 20:50 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
"orienterende" adviesgesprekken zou je toch ook als begin van de werkzaamheden kunnen beschouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Roamor schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 20:57:
"orienterende" adviesgesprekken zou je toch ook als begin van de werkzaamheden kunnen beschouwen?
... of het omhoogschuiven van de eerste dakpan (niet vergeten foto te maken).

... nog meer creatieve geesten hier? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:12
Mja, werkzaamheden moeten wel voor Oktober klaar zijn he? Heeft WWZ tegen die tijd alle panelen dan al eens uitgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*zwijgt* jullie schatten de overheidsdienaren wel hoog in,
maar die komen echt niet achter hun scherm vandaan hoor
ik heb zelfs veelvuldig steekproeven gevraagd, en zelfs geeist.
niets gebeurt.......het zitcomfort is belangrijker op het pluche.
11x heb ik het per mail/brief/telefoon gevraagd in 4 jaar.
rijksoverheid, en gemeentelijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
_JGC_ schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 21:04:
Mja, werkzaamheden moeten wel voor Oktober klaar zijn he? Heeft WWZ tegen die tijd alle panelen dan al eens uitgeleverd?
Schijnt de bedoeling te zijn. Vanaf september zouden "de bedrijven" in aanmerking moeten gaan komen en moeten de particulieren al zijn afgewerkt (YouTube filmpjes op hun site). Volgens laatste info (ABN AMRO nieuwsbrief te vinden op mijn site) zou er slechts 6 MWp naar particulieren gaan (3 MWp moet in mei al zijn uitgeleverd, wederom vlg. filmpjes).

Van die bedrijven verder nog nix vernomen. Ik ken er wel eentje die daar aangekondigd heeft gestaan, die binnenkort door een andere leverancier zal worden opgeleverd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAAK
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-12-2022
Mijn Powerstocc 3000 doet helemaal niets meer vandaag. Leverancier wil eerst contact opnemen met de importeur en dan mij weer bellen. Maar ja, dat heeft hij vanmiddag niet gedaan. Nu heb ik vast vele dagen geen opbrengst.

Iemand een idee waarom de Powerstocc volledig dood is. Is ruim 9 maand oud, wellicht vandaag het hoogste vermogen moeten leveren gezien temperatuur en de kracht van de zon. Er zitten 17 panelen op a 195 watt Centrosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
BRAAK schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 21:29:
Mijn Powerstocc 3000 doet helemaal niets meer vandaag. Leverancier wil eerst contact opnemen met de importeur en dan mij weer bellen. Maar ja, dat heeft hij vanmiddag niet gedaan. Nu heb ik vast vele dagen geen opbrengst.

Iemand een idee waarom de Powerstocc volledig dood is. Is ruim 9 maand oud, wellicht vandaag het hoogste vermogen moeten leveren gezien temperatuur en de kracht van de zon. Er zitten 17 panelen op a 195 watt Centrosolar.
Da's balen, neen geen idee waarom panne. Ik zou z.s.m. Centrosolar zelf benaderen als de leverancier (niet zijnde Centrosolar?) te lang treuzelt. Je moet in deze periode een groot deel van je jaaropbrengst binnenhalen, dus goede en vooral snelle service is gewenst! Ze zitten met het Benelux hoofdkantoor in Tiel:

http://www.centrosolar.be/contact/uebersicht/

Heb trouwens ook last van tijdelijke dips bij diverse OK4tjes, blijkbaar zijn de stromen weer fors geweest, de zon stak ook venijnig vandaag. Het was inderdaad top weer vandaag, alweer 8 kWh binnen geharkt. Als ik zo'n dipje op m'n computerscherm zie, schakel ik de groep even af met de groepsschakelaar, na een minuutje weer aan, en dan doet het exemplaar met de appelflauwte het gewoon weer. Dit gebeurt vooral op zeer warme en/of zonrijke dagen, en het aantal "incidentjes" is nog te overzien (heb ook nog back-up). Ik kan moeilijk afscheid nemen van de okaviertjes, zit zooooo veel emotie in... :) Heb ook weer even een fannetje onder een van de groepen deel van de dag aan gehad om wat "verluchting" te brengen. Een omvormertje wil ook wel eens vertroeteld worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 20:58:
[...]

... of het omhoogschuiven van de eerste dakpan (niet vergeten foto te maken).

... nog meer creatieve geesten hier? :P
Ik zou zeggen gewoon lezen. Wat kan hier onduidelijk aan zijn:

Uit de administratie van de ondernemer moet blijken dat de werkzaamheden daadwerkelijk zijn aangevangen vóór 1 juli van dit jaar. Om dat aan te tonen kan worden aangesloten bij de werkenadministratie van de ondernemer in kwestie. Dat betekent dat het verlaagde tarief niet van toepassing is als alleen een overeenkomst is gesloten voor de klus.

De verbouwing of renovatie wordt als afgerond beschouwd als de oplevering heeft plaatsgevonden en de consument het werk heeft aanvaard. De aanvaarding kan ook blijken uit het feit dat de consument het werk heeft betaald.
Link Rijksoverheid

Dus als je die dakpan zelf verschuift heeft dat geen zin. Dat is niet de werkenadministratie van de aannemer.

Ik merk wel weer dat de beeldvorming *kuche kuche* genuanceerd is ten aanzien van ambtenaren.

Geen vakantie dit jaar? Hulde!
Met geluk hoogstens een week, moet ik de berekening nou aanpassen? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2011 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 22:57:
Ik zou zeggen gewoon lezen. Wat kan hier onduidelijk aan zijn:
Kom kom, beetje humor moet kunnen, toch?

Maar bedankt voor de explicatie. Ik zou beslist niet verwachten dat de overheid zich zo makkelijk in zou laten pakken. Ambtenaren zijn veeeeeeeel slimmer dan menigeen denkt.

(vandaar dat het zo slecht gaat met decentrale opwek, maar dat is slechts mijn onbescheiden meningkje)

(ben ook ambtenaar geweest, maar dat heeft weinig met [mijn] historische dan wel actuele intelligentie niveau te maken, was toeval en best een leuke periode ... en 'dinnetje is ook nog steeds ambtenaar, en wordt op haar werk zeeeeeeer gewaardeerd... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 21:09:
ik heb zelfs veelvuldig steekproeven gevraagd, en zelfs geeist.
niets gebeurt.......het zitcomfort is belangrijker op het pluche.
Wat voor controle is er dan noodzakelijk volgens jou? Waar gaat het dan om?

zonnigtype schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 23:14:
[...]

Kom kom, beetje humor moet kunnen, toch?
Ik signaleerde alleen een genuanceerde beeldvorming, ik kan best tegen een beetje humor, maar waar is die dan ;)

Bij mij op kantoor staan er welgeteld 0 stoelen uitgevoerd in pluche, echter wel een hele voorraad zonder bekleding (want daar zitten meer gaten in dan bekleding op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loc. cit. - Voorwaarde is wel dat de werkzaamheden voor 1 juli moeten zijn begonnen en voor 1 oktober

Je kunt ook eventuele extra groep(en) alvast laten maken. Dan is men wel echt begonnen voor 1 juli.
Hoop zelf zaterdag de panelen van WWZ te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 00:20:
loc. cit. - Voorwaarde is wel dat de werkzaamheden voor 1 juli moeten zijn begonnen en voor 1 oktober

Je kunt ook eventuele extra groep(en) alvast laten maken. Dan is men wel echt begonnen voor 1 juli.
Hoop zelf zaterdag de panelen van WWZ te ontvangen.
Ga je ze zelf installeren?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Gisteren inderdaad een goede dag, 7,51kWh/kWp.

[ Voor 63% gewijzigd door SunshineCompany op 02-06-2011 09:19 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je de Meer Met minder van het Rijk en de MMM van de provincie zeeland stapelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 09:26:
Kun je de Meer Met minder van het Rijk en de MMM van de provincie zeeland stapelen?
Ja, ik ben van energielabel F naar label B gegaan bij mijn renovatie, en heb daar van de provincie Zeeland, de lokale gemeente en het rijk in totaal e2250,- aan subsidie voor gekregen.

Zie ook deze pagina Let op, het MMM potje van het rijk is inmiddels leeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tele schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 10:15:
[...]

Ja, ik ben van energielabel F naar label B gegaan bij mijn renovatie, en heb daar van de provincie Zeeland, de lokale gemeente en het rijk in totaal e2250,- aan subsidie voor gekregen.

Zie ook deze pagina Let op, het MMM potje van het rijk is inmiddels leeg..
Gister weer nieuw potje open toch? Nou mijn vrouw nog zo ver krijgen pfff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 10:23:
[...]

Ah inderdaad. De provincie moet hun pagina nog even bijwerken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:35
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 10:23:
Wat zijn de argumenten van je vrouw om wat je wilt doen niet te doen? Geld?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga je ze zelf installeren?

Neen.
Ben zelf wel electrisch onderlegd, maar dit is voor mij een nieuwe techniek.
Na alle documentatie van WWZ denk ik wel dat het geen problemen zou opleveren,echter ik voel me ook niet zo lekker op een dak vandaar dat ik het door een deskundig persoon laat doen.
Verdere berichtgeving volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 10:34:
[...]

Wat zijn de argumenten van je vrouw om wat je wilt doen niet te doen? Geld?
Geld is voor mij ook belangrijk. Bij de gemeente kom ik ook in aanmerking voor een lage rente lening van minder dan 1%. Idee is dat de maandlasten gelijk of lager blijven, anders overtuig ik haar en mezelf niet. We zitten krap dus ik moet het goed uitkienen, ook conservatief moet het sluitend zijn. Maar dat lijkt het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:54
BRAAK schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 21:29:

Toen ik nog opeen reparatie afdeling werkte (jaren terug) was de klachtomschrijving ook meestal 'doet niets' maar meestal was dat niet correct.
Met een langweekend voor de deur is kijken of we je hier een beetje kunnen helpen.
  • De webserver, kun je die bereiken? Zo ja kun je bij de error log?
  • Volgens de datasheet is er een dc lastschakelaar, staat deze soms uit.
  • Is de 230 volt ac aanwezig? Misschien in je groepenkast een schakelaar om?
Zo niet probeer dan het gehele systeem eens te resetten.
Eerst 230 eraf, eventueel dc kant loshalen (bijvoorkeur in het donker of panelen afgedekt) en indien mogelijk meten of er een dc spanning is (bij dag licht).
Daarna alles weer aansluiten en kijken of het op wil starten.

Omdat ik niet precies weet wat voor configuratie je hebt, wat voor meetapparatuur en kennis je hebt. Veilig werken! En als je niet precies weet wat je doet, dan toch maar wachten op je installateur of iemand met ervaring/kennis. Zeer waarschijnlijk zit je boven de 50Vdc en dus opletten.

Misschien heb je dit allemaal al gedaan.
Succes er mee.

PS 17 * 195 is 3315, Pdc max is 3200 volgens de datasheet, heb je de flash data? En weet je zeker dat het 195W panelen zijn? Ik wil niemand bang maken maar gewoon zoveel mogelijk info verzamelen om te kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Even een heads-up voor de Achterhoekers onder ons:
Achterhoek Bespaart 2011

De gemeente Winterswijk biedt 300 huiseigenaren de mogelijkheid om maximaal
€ 500 subsidie te krijgen voor energiebesparende maatregelen in hun woning. Hiermee willen wij huiseigenaren stimuleren om energiebesparende maatregelen toe te passen. Dat is goed voor milieu en klimaat. De subsidie is te krijgen voor de volgende maatregelen: vloerisolatie, dakisolatie, gevelisolatie

De gemeente Winterswijk biedt 300 huiseigenaren de mogelijkheid om een subsidie van 1/3 van de kosten, met een maximum van € 500,- , te krijgen.

Het betreft de volgende maatregelen: vloerisolatie, dakisolatie en gevelisolatie.

In tegenstelling tot voorgaande jaren is de regeling gekoppeld aan de WOZ waarde van de woning, die mag niet hoger zijn dan € 350.000,- (peildatum 1-1-2009) en aan het bouwjaar van de woning. Het bouwjaar moet liggen voor 1980.

De raad heeft op 26 mei 2011 ingestemd en de verordening Subsidieverordening "Achterhoek Bespaart 2011" vastgesteld.

Dit betekent dat de regeling start per 1 juni 2011 en duurt tot uiterlijk 1 mei 2012, of tot het subsidieplafond bereikt is.

Hierbij geldt wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

De voorwaarden waaraan voldaan moet worden vindt u in de regeling op onze site.

Ook in het aanvraagformulier komen de voorwaarden, samengevat, aan de orde.

De maatregelen moeten eerst zijn uitgevoerd, voordat wij de subsidie verstrekken.
Bron

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verlenging 6% BTW op verbouwingen tot 1 oktober 2011 Staatssecretaris Weekers van Financiën geeft ondernemers en consumenten tot 1 oktober van dit jaar de tijd om van het lage BTW-tarief voor renovatie en herstel van de woning gebruik te maken.
Voorwaarde is wel dat de werkzaamheden voor 1 juli moeten zijn begonnen en voor 1 oktober zijn afgerond. De woning moet ouder zijn dan twee jaar.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
SunshineCompany, Wel een beetje opletten :)

Bij mij in de maand mei 143,63 kWh/kWp in Eindhoven.

Heeft iemand al de nieuwe 2.17 beta van plugwise geinstalleerd?

[ Voor 28% gewijzigd door HellevUUr op 02-06-2011 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:42
HellevUUr schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 12:32:
[...]
Heeft iemand al de nieuwe 2.17 beta van plugwise geinstalleerd?
Ja, ik. En die bevalt goed. Ik heb geen missende uren opbrengst meer en de opbrengst wordt nu per uur in de grafiek verwerkt in plaats van iedere twee uur. Bovendien heb ik de stick niet meer hoeven resetten.

Ik ben er vooralsnog tevreden mee.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand ervaring met Tendens Zonnepanelen vam 240 wp. Is dat vergelijkbaar met de kwaliteit van Sharp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 17:39:
Iemand ervaring met Tendens Zonnepanelen vam 240 wp. Is dat vergelijkbaar met de kwaliteit van Sharp?
Is gloedje nieuw. Ex Shell medewerker uit Camarillo/USA (waar SolarWorld de Shell module plant heeft ingepikt), Maarten Geuze, die alweer een module fabriek in Brabant heeft geopend. Dus nog geen harde (langdurige) praktijk ervaring mee. Bescheiden start, 15-20 MWp productie voorzien, met Nederlandse en Belgische markt als focus.

http://www.polderpv.nl/ni...ieuwe_module_fabrieken_NL

Volgens het Energeia artikel van 12 april 2011 zouden de "onderdelen" nu nog in Portugal worden gemaakt, wordt in "regio Breda" in elkaar gezet.

Kan beslist goed spul zijn, goede modules maken is het probleem niet echt, als je maar eerste klas cellen hebt, hoogwaardige productie apparatuur. En uiteraard: zeer gemotiveerde en goed opgeleide medewerkers die scherp blijven.

Een niet onbekend aanbieder ook actief op dit forum zit goeie sier te maken met een originele reclame campagne rond deze modules. Bedoeling schijnt te zijn dat er ingezet wordt op "tussen de pannen" montage (niet persé nodig natuurlijk), esthetica etc. "De vrouw wil ook wel eens wat moois". Marketing, dus. Maakt verder niet uit. Als de hardware maar picobello is en er een dijk van een post-sale service wordt geboden.

Een beginnende producent vergelijken met een van de pioniers van de PV-business is natuurlijk nogal over the top. Sharp zit al "eeuwen" in de business, en produceerde volgens Photon in 2010 910 MWp kristallijne cellen en 200 MWp aan amorf/microkristallijn Si dunnelaag modules. Een kwaliteits-vergelijking kan alleen een goed researchlab of een professional in de sector een oordeel over vellen. Ik en de meeste anderen op dit forum niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Vandaag was even een klusdag ter voorbereiding van de 3 nieuwe zonnepanelen die op mijn dak komen. Omdat ik ook deze panelen apart wil bemeteren, heb ik een aparte groep aangelegd en een kabel van de zolder naar de meterkast getrokken. Dat is nog best een klus als je dit netjes wilt wegwerken.

De begint al aardig vol te worden in de groepenkast...
Afbeeldingslocatie: http://94.100.127.146/1321350001-1321400000/1321367901-1321368000/1321367980_5_U80c.jpeg

Overzichtsfoto van de meterkast
Afbeeldingslocatie: http://dump.antonboonstra.nl/got/meterkast.jpg

Het is de bedoeling dat de nieuwe panelen onder het dakraam geplaatst worden.
Afbeeldingslocatie: http://94.100.114.114/973250001-973300000/973288101-973288200/973288152_5_881A.jpeg

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat slechte artikel van Geld & Recht zit me nog steeds dwars. Ik heb er zelf en stuk over geschreven, en ik heb ze dat gemaild. Eigenlijk hoop ik op rectificatie, want hier wordt toch een aanzienlijke groep mensen heel verkeerd voorgelicht over duurzame maatregelen.

Wellicht helpt het als anderen er ook, in hun eigen woorden, een mailtje aan wagen. Dat kan naar: plusonline@plusmagazine.nl

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht helpt het als anderen er ook, in hun eigen woorden, een mailtje aan wagen. Dat kan naar: plusonline@plusmagazine.nl
Gedaan, commentaar gegeven op het PV stukje. Meer research en rectificatie gevraagd.
Het probleem is ook hun doelgroep, je bent 90 als je de zaak hebt terugverdiend 8)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2011 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 19:17
antonboonstra schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 20:23:
Vandaag was even een klusdag ter voorbereiding van de 3 nieuwe zonnepanelen die op mijn dak komen.
Waarom niet nog een rijtje panelen langs je huidige setup? Je lijkt nog plaats te hebben daar op een garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 09:26:
Ook is het mij gelukt, maar wel met behulp van een energieprestatie-adviseur(EPA Kortgene).
Kosten voor dit advies 254 euro incl. nieuw label. Vorig jaar zat er nog een rijkssubsidie op het advies(200 euro) Door een aantal door hen voorgestelde verbeteringen aan te brengen is de woning van label B naar A+ gepromoveerd. Kosten herkeuring door EPA 100,--
Dit betekende 2 labelsprongen(=2x 700,-- subsidie Zeeland Meer met minder)
Tevens is de energie-index van de woning met 0,5 verminderd.(=300,-- Rijk)
De gemeente(duurzaam bouwen) gaf ook nog een subsidie op de aangeschafte zonnepanelen(700,--)

Kosten................................................................Baten
Energieprestatie-advies......254................. Rijkssubsidie................200
Hr++ glas........................ 6.200..................
Zonnepanelen.................8.000.................Gemeentesubsidie.........700
HR-Ketel.........................1.800.................
Herkeuring EPA ................100.................Meer met minder..........1.700
Totale kosten.............16.354................Totale baten..................2.600

Resultaat: -Geen geld meer op de bank dat toch al niets meer opbracht.(inflatie immers haast gelijk aan rente)
- Een behaaglijke woning.
- Een onbeschrijfelijk goed gevoel om eigen zonneproducent te zijn(pas op!! besmettelijk virus)
- Energierekening komt een stuk lager uit.
- Een vermindering van onze Carbon footprint(moet nog lager. Volgende project: autokilometers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
zonnigtype schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 18:15:
[...]
Een niet onbekend aanbieder ook actief op dit forum zit goeie sier te maken met een originele reclame campagne rond deze modules. Bedoeling schijnt te zijn dat er ingezet wordt op "tussen de pannen" montage (niet persé nodig natuurlijk), esthetica etc. "De vrouw wil ook wel eens wat moois". Marketing, dus. Maakt verder niet uit. Als de hardware maar picobello is en er een dijk van een post-sale service wordt geboden.
Voor degene die niet zo goed zijn in puzzelen, zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Peter: bedankt voor de reply en tot mails

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2011 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zonnigtype schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 18:15:
[...]

Ik zal de wind wel weer van voren krijgen maar daar maal ik niet om; standaard een set met panelen aanbieden waarvan de Imp ver boven de 7A ligt icm een Steca 500 is een set aanbieden die alles boven de 5A afknijpt. Betekend dus minder opbrengst. Zal wel gedacht hebben dat je vrouwen alles wijs kunt maken.

Hier een voorbeeld van een klant van mij die perse een stille omvormer wilde en het verlies op de koop toe neemt. Het betreft 3x Suntech STP210 op een Steca 500.

[ Voor 10% gewijzigd door ZonneStroom op 03-06-2011 06:33 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor controle is er dan noodzakelijk volgens jou? Waar gaat het dan om?
zonnepanelen bijvoorbeeld.
sluitend installatiebewijs, controle toestaan, steekproef.(of alles nog na 6 maanden aanwezig is)
ik heb nogal wat mensen, een andere weg zien bewandelen....-> incasseren -> marktplaats
en dat helpt niet echt voor een herhaling van de regeling.

* ik heb die plugwise 2.17beta ook maar even geinstalleerd, zonder reden, 2.16 doet het ook goed,
maar ik zie een "33 dagen left" wat betekend dat ie over een maand verloopt. *

/edit
Ik zal de wind wel weer van voren krijgen
nee, van achteren, ik heb dit jaar voor het eerst 118% dimensionering op alle strings, en 20 graden.
dat geeft opbrengsten ver boven de 20% meer. elk zonnestraaltje gaat het grid op, en elke windrichting ook.
ik heb mijn sonnenertrag voor mei maar niet exact ingevuld, want dat staat heel vreemd hoog.
toch is het bemeten met plugwise en de hoofdmeter.(>173kWh/kWp)
boven mij staan alleen 2 trackers.
ik heb wel +8% en meer boven stc panelen, oa die goeie serie van esdec.(gloria gss solar)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2011 06:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 06:09:
[...]

Ik zal de wind wel weer van voren krijgen maar daar maal ik niet om; standaard een set met panelen aanbieden waarvan de Imp ver boven de 7A ligt icm een Steca 500 is een set aanbieden die alles boven de 5A afknijpt. Betekend dus minder opbrengst. Zal wel gedacht hebben dat je vrouwen alles wijs kunt maken.

Hier een voorbeeld van een klant van mij die perse een stille omvormer wilde en het verlies op de koop toe neemt. Het betreft 3x Suntech STP210 op een Steca 500.
Klopt. Geinig om te zien dat je de grafiekjes nog wel eens bekijkt.... We zijn toendertijd idd bezig geweest om te bekijken wat de beste optie was voor die drie resterende paneeltjes, Onderbuik gevoel heeft mij toen doen kiezen voor de Steca ipv de Soladin ( anderen kwamen niet in aanmerking ivm startvoltage).

Als ik een Soladin had opgehangen had ik hem wellicht moeten omruilen (ivm de recal) waardoor de "winst" tov de Steca van max een 0,5kWh p.d. vrijwel volledig verdampt zou zijn met die mooie dagen van de laatste drie maanden.

Ik heb overwogen om er een Soladin aan te hangen, maar de vervangingskosten wegen niet op tegen de meeropbrengst, aangezien het alleen de piek betreft, en de Soladin toch ook op 500 Watt afgeknepen wordt.

Op een dag als gisteren had (bij volledige benutting van het vermogen van die 3 panelen t.o.v. de SMC) de opbrengst 4.2kWh kunnen zijn in plaats van de huidige 3.69kWh. Een verschil van 0.51 kWh a €0.22 per kWh = €0.11 per dag....

Bovenstaande is gebaseerd de cijfers van gisteren (02/06) SB1700 -> 6.67 kWh/kWp tov Steca 5.53 kWh/kWp.

Conclusie: als je het neerlegt is het goed om te kijken naar de maximale spanning, maar zeker ook naar de maximale stroom. Achteraf heeft wijzigen niet heel veel zin meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 06:09:
[...]
zonnepanelen bijvoorbeeld.
sluitend installatiebewijs, controle toestaan, steekproef.(of alles nog na 6 maanden aanwezig is)
ik heb nogal wat mensen, een andere weg zien bewandelen....-> incasseren -> marktplaats
en dat helpt niet echt voor een herhaling van de regeling.
Ik denk dat je het hierbij hebt over de ''eerste'' subsidies. Of over subsidies van enkele gemeenten zoals die nu worden toegepast?

Maakt verder ook niet uit. Als er iets gemakkelijk te controleren is dan is het wel zonnepanelen.
Wil je meer weten? Neem eens contact op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

catchingfire schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 21:36:
[...]
Waarom niet nog een rijtje panelen langs je huidige setup? Je lijkt nog plaats te hebben daar op een garage?
Het zou kunnen, maar op die positie hebben de panelen wat last van schaduw door een grote boom bij de buren. Daarnaast zijn die panelen dan rechtstreeks vanaf de weg zichtbaar. De huidige set staat achter het huis en vangt daardoor ook minder wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 19:17
antonboonstra schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 09:52:
Het zou kunnen, maar op die positie hebben de panelen wat last van schaduw door een grote boom bij de buren. Daarnaast zijn die panelen dan rechtstreeks vanaf de weg zichtbaar. De huidige set staat achter het huis en vangt daardoor ook minder wind.
Ok.. tjsa.. bomen en buren blijven lastig. Zo heb ik wat minder zoninstraling door een schattig kerstboompje wat ongeveer 15cm van de schutting af is geplant. Inmiddels 4mtr hoog. Verderop staat een wat grotere (oudere) loofboom die vooral 's avonds roet in 't eten gooit, het zal wel behelpen blijven in een woonwijk.

[ Voor 15% gewijzigd door catchingfire op 03-06-2011 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Laatst online: 26-08 03:53
Eergister eindelijk na 3 maanden wachten panelen kunnen ophalen bij metdezon. Maar nu we de panelen op het dak willen leggen blijkt dat ze 2 mc3/mc4 stekkers zijn vergeten te leveren...

Heeft iemand een setje mc3/mc4 stekkers liggen die we misschien kunnen ophalen (vandaag) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Afgelopen zondag heb ik met wat familie en vrienden een boottochtje gemaakt t.g.v. mijn verjaardag in een elektrische sloep. Tijdens het varen zag ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2011/06/woonboot_verticale_zonnestroompanelen.jpg

Ze zijn ongeveer zuid georienteerd, reken maar dat dat flinke piekopbrengsten geeft met de reflecties van het water. Ik had de neiging om aan te leggen en te vragen wat voor omvormers er aan hangen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Prachtig het zijn net ramen zo. Dat ze zo dicht bij het water liggen zal voor de koeling ook wel gunstig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Zal er bij een hoogstaande zon geen last van schaduw zijn door het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:47

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
antonboonstra schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 20:23:
Vandaag was even een klusdag ter voorbereiding van de 3 nieuwe zonnepanelen die op mijn dak komen. Omdat ik ook deze panelen apart wil bemeteren, heb ik een aparte groep aangelegd en een kabel van de zolder naar de meterkast getrokken. Dat is nog best een klus als je dit netjes wilt wegwerken.

De begint al aardig vol te worden in de groepenkast...
[afbeelding]

Overzichtsfoto van de meterkast
[afbeelding]

Het is de bedoeling dat de nieuwe panelen onder het dakraam geplaatst worden.
[afbeelding]
Zie ik nu goed dat je kWh-meters tussen de zekeringautomaat en de hoofdzekering zitten? Mag dat? Overigens zou ik investeren in een tweede aardlekschakelaar. Die is in nieuwere installaties verplicht, maar in jouw geval zou het ook wat minder kwetsbaar worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Aan drie partijen gaf ik de standen door van 20 april 2011, de dag dat ik ben overgestapt naar een nieuwe leverancier: aan de oude leverancier Dong, aan de nieuwe leverancier NHEC, en aan netwerkbeheerder Stedin, die ook nog een kaartje in de bus had gedaan. Dan kan het toch niet meer mis gaan, zou je denken. Vorige week kreeg ik de eindafrekening en u raadt het al: de rekening slaat nergens op.
Lees de horror story verder op, uiteraard, de immer hoger impact krijgende site van Jurgen Sweegers.

http://www.energieenwater...or-geen-meter-deel-3.html

Van mij mogen ze die netbeheerder en leveranciers in de dichtst bij zijnde biomassa centale in de fik gaan steken...

;(

(ik wil niet eens denken aan een situatie dat er ook nog wordt ingevoed op het net met zonnestroom panelen, dan kun je je lol helemaal wel op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmm misschien is mijn idioot hoge opbrengst toch wel normaal in mei.
http://www.siderea.nl/zon.../lobmnd/lob_mnd05_11.html
(ik woon iets boven de 4 van 146)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2011 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
glambalk schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 06:09:
[...]
Waarom wordt het maximale vermogen op 400W afgeknepen? Dat zou toch 500W moeten zijn???

Bij 3 a 4 panelen lijkt de keuze te gaan tussen een steca500 of een Soladin 600. Waarom de keuze voor de één of de ander? Ik dacht alvast wel dat de Soladin zo'n 100 Euro duurder was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00
JakeNL schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 14:38:
[...]

Waarom wordt het maximale vermogen op 400W afgeknepen? Dat zou toch 500W moeten zijn???

Bij 3 a 4 panelen lijkt de keuze te gaan tussen een steca500 of een Soladin 600. Waarom de keuze voor de één of de ander? Ik dacht alvast wel dat de Soladin zo'n 100 Euro duurder was?
Volgens mij leveren de STP210's bijna 8 Ampère bij vol vermogen. De steca kan er maar 5 aan. Alles daarboven wordt weggegooid.

uit de datasheet van stp210's :

Nominal Voltage Umpp: 26,4 [V]
Nominal current Impp: 7,95 [A]

26.4v * 5 A * 3 panelen is 396 watt.
Dan is 400 watt niet eens zo'n slechte prestatie. ( voltage zal wel iets hoger liggen of ik heb het verkeerde serie stp 210 panelen te pakken)

De keuze voor deze omvormer bij deze panelen is dus geen gelukkige, maar als de installateur alleen deze type panelen kan leveren en de klant wil persé deze panelen en deze installateur en deze omvormer, dan is een situatie verklaard.

Disclaimer:

De hierboven genoemde data is gedestilleerd uit mijn eigen interpretatie van beschikbare data. Ik ben geen expert op zonnepaneel gebied en kan dus niet garanderen dat deze interpretatie correct is. De situatie ter plaatse is niet bij mij bekend en deze post is dus ook in geen enkele vorm kritiek op wie dan ook en dient dus ook niet zo op te worden gevat.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zo lees je in de dit topic iets over energiezuinige stofzuigers en zo gaat je stofzuiger stuk :(
Vandaag de Miele S5 ecoline aangeschaft ;)
Meteen maar het hele huis gezogen, vermogen is prima te regelen per ondergrond tussen 300 - 1300 watt.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

antonboonstra schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 14:24:
Elektriciteitsverbruik: 122 kWh, waarvan ik slechts 84 uit het net heb gehaald, de rest rechtstreeks uit de panelen. Daarnaast nog 33 kWh teruggeleverd. Netto dus maar 51 kWh verbruikt.
@Anton: Hoe kom je aan die 84 en die 33Kwh :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

JAN-B schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 17:23:
[...]

@Anton: Hoe kom je aan die 84 en die 33Kwh :?
Die waarden zijn gewoon af te lezen van de hoofdmeter. Die meet hoeveel kWh ik uit het net haal en hoeveel ik terug lever.

Edit: Heeft het nog zin om wat zinvolle reacties te geven op de vele vooroordelen die hier genoemd worden?

[ Voor 23% gewijzigd door antonboonstra op 03-06-2011 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
antonboonstra schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 17:43:
Edit: Heeft het nog zin om wat zinvolle reacties te geven op de vele vooroordelen die hier genoemd worden?
Jammer dat t.net niet even naar dit topic linkt, ik kan me niet voorstellen dat dit topic niet opvallend is.
Lardman schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 15:21:
Disclaimer:

De hierboven genoemde data is gedestilleerd uit mijn eigen interpretatie van beschikbare data. Ik ben geen expert op zonnepaneel gebied en kan dus niet garanderen dat deze interpretatie correct is. De situatie ter plaatse is niet bij mij bekend en deze post is dus ook in geen enkele vorm kritiek op wie dan ook en dient dus ook niet zo op te worden gevat.
Jeetje.... zijn dit soort dingen inmiddels nodig hier?

[ Voor 40% gewijzigd door JeroenH op 03-06-2011 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik ga terugleveren, stuur ik aangetekende brieven naar netwerkbeheerder denk ik. Meer kun je niet doen.

Iemand ervaringen met Delta en Delta netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

't Beste kun je foto's mee sturen volgens mij. Als je een Ferrarismeter hebt is het sowieso geen probleem. Alhoewel ze dan gaan klagen dat je meter kapot is. Met een digitale meter moeten ze het toch echt snappen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Wordt allemaal bewust gedwarsboomd, zolang mogelijk tegenwerken is het devies.
Bah, nare bedrijven zijn het.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
antonboonstra schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 17:43:
[...]

Die waarden zijn gewoon af te lezen van de hoofdmeter. Die meet hoeveel kWh ik uit het net haal en hoeveel ik terug lever.

Nou, als ik daar aan ga beginnen kan ik de vakantie wel vergeten! Lamawaaien, maar feel free to react (hebben sommige twiekerts al gedaan, dank daarvoor!).

Wel een leuke reactie:
Verder mis ik een optie:

Niet alleen vanwege het weer, ik wil van die asociale energiemaatschappij af.
Beetje kort door de bocht dat je d'r "helemaal van af komt", maar met PV kom je een "leuk stuk in de richting" (garanties bestaan natuurlijk niet, en 's nachts moet je dan wel liefst alles uitzetten, en al die vastrechten blijven een enorm probleem). Argument is echter herkenbaar en valide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zonnigtype schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 22:18:
[...]
Beetje kort door de bocht dat je d'r "helemaal van af komt", maar met PV kom je een "leuk stuk in de richting" (garanties bestaan natuurlijk niet, en 's nachts moet je dan wel liefst alles uitzetten, en al die vastrechten blijven een enorm probleem). Argument is echter herkenbaar en valide.
Eilandbedrijf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 21:12:
Als ik ga terugleveren, stuur ik aangetekende brieven naar netwerkbeheerder denk ik. Meer kun je niet doen.

Iemand ervaringen met Delta en Delta netwerk?
@Zandbergen; heb wel ervaring met Delta,( nog geen slechte ) vorig jaar zo,n 150Kwh terug geleverd, ik wacht op dit moment op de jaarafrekening, ben benieuwd of alles goed gaat met mijn negatief verbruik.
met Delta netwerk heb ik trouwens geen ervaring;
je had ooit eens belangstelling voor zonnepanelen? hoe staat het daar mee? waarom begin je niet eenvoudig met een start-pakket, iets van 500-600 Wp? als je meteen 2 Kwp op je dak legt, met een dubbel tarief meter,
kom je zeker ver in de min.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Beetje prijzig (voor een gemiddeld Nederlander met hoge consumptie), maar beslist "een interessante gedachte". Voor de urban bewoner die geen Castricum Zonnehuis heeft gebouwd/kan/mag bouwen vooralsnog een illusie. Maar wat niet is kan nog komen...

Ik zie inmiddels (s)Geel van de zonnestroom opbrengsten...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/EVMstring.gif

Per maand gesaldeerd resultaat; van grijs naar groen contract naar windenergie contract ["blauw"] naar zonnestroom contract ["donker oranje"] voor het restverbruik, alle gele balken zijn eigen opwek, systeem in 4 fases opgewaardeerd sinds start in maart 2000. En ja, PPV is iets meer gaan verbruiken. Een "zware" website bouwen en intensief onderzoek doen (en tig mails beantwoorden) met "kantoor aan huis" mag wat kosten, toch? (en ik heb geen auwto, dus waar hebben we het over... >:) )

De meest in het oog vallende flink "rood aanbrandende" palen naar beneden zijn vakanties (naar boven stekende deel is dan het - gesaldeerde - verbruik van de mechanische ventilatie, alles staat in die periodes verder uit in ons huis).

Neen, niet de zonnepaneeltjes. Die staan dan natuurlijk "aan" (de OKviertjes, dus)...

Ook nog een duitje in het "Geld en Recht" stukkie gedaan (dank, J. en N. voor de link). Is er bij geplaatst.

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 04-06-2011 00:42 . Reden: aan/uit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lardman schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 15:21:
[...]

Volgens mij leveren de STP210's bijna 8 Ampère bij vol vermogen. De steca kan er maar 5 aan. Alles daarboven wordt weggegooid.

uit de datasheet van stp210's :

Nominal Voltage Umpp: 26,4 [V]
Nominal current Impp: 7,95 [A]

26.4v * 5 A * 3 panelen is 396 watt.
Dan is 400 watt niet eens zo'n slechte prestatie. ( voltage zal wel iets hoger liggen of ik heb het verkeerde serie stp 210 panelen te pakken)

De keuze voor deze omvormer bij deze panelen is dus geen gelukkige, maar als de installateur alleen deze type panelen kan leveren en de klant wil persé deze panelen en deze installateur en deze omvormer, dan is een situatie verklaard.
....
Zoals Lardman al zegt, knijpt de Steca op 5A, Als je vervolgens de sheets van de verschillende omvormers erbij pakt, en gaat kijken naar het startvoltage, dan (was) is de keuze redelijk beperkt.

Overigens zijn dit 3 paneeltjes uit een serie van 11. De overige hangen aan een SMA SB1700, maar wegens pijpjes op het dak en een opstaande dakrand, wilde ik deze drie perse op en aparte omvormer ( als je de grafiekjes bekijkt, dan zie je dat hij pas rond 8:30 op vermogen komt, en om een uur of 18:00 weer afvalt).

Ik had geloof ik nog geen plaatje van mijn set hier geplaatst.. bij deze dan..
Afbeeldingslocatie: http://www.realms.nl/wp-content/uploads/2011/06/IMG_9581_1.jpg

De groen omrandde panelen zijn aan de Steca 500 gekoppeld, de rode zijn gekoppeld aan de SB 1700, De tweede rij ligt zo'n 70 cm achter de eerste rij en 5cm verhoogd tov de eerste rij, beide rijen liggen onder een hoek van 10º en op 202º Z-ZW

Overigens is het absoluut mijn keuze geweest om deze panelen te plaatsen, de omvormers had ik liever mini inverters voor gehad ( per paneel), maar dat was vorig jaar nagenoeg niet beschikbaar, dus heb ik ervoor gekozen om een SB1700 ( 1680 Wp gekoppeld) en een Steca (630Wp gekoppeld) te plaatsen.

Zoals het hier ligt heeft het 2110,46 kWh / 2310Wp opgewekt over het afgelopen jaar (01-06-10 tot 31-05-11), ofwel een rendement van ca. 91%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 08:55:
[...]

Zoals Lardman al zegt, knijpt de Steca op 5A, Als je vervolgens de sheets van de verschillende omvormers erbij pakt, en gaat kijken naar het startvoltage, dan (was) is de keuze redelijk beperkt.

Overigens zijn dit 3 paneeltjes uit een serie van 11. De overige hangen aan een SMA SB1700, maar wegens pijpjes op het dak en een opstaande dakrand, wilde ik deze drie perse op en aparte omvormer ( als je de grafiekjes bekijkt, dan zie je dat hij pas rond 8:30 op vermogen komt, en om een uur of 18:00 weer afvalt).

Ik had geloof ik nog geen plaatje van mijn set hier geplaatst.. bij deze dan..
[afbeelding]

De groen omrandde panelen zijn aan de Steca 500 gekoppeld, de rode zijn gekoppeld aan de SB 1700, De tweede rij ligt zo'n 70 cm achter de eerste rij en 5cm verhoogd tov de eerste rij, beide rijen liggen onder een hoek van 10º en op 202º Z-ZW

Overigens is het absoluut mijn keuze geweest om deze panelen te plaatsen, de omvormers had ik liever mini inverters voor gehad ( per paneel), maar dat was vorig jaar nagenoeg niet beschikbaar, dus heb ik ervoor gekozen om een SB1700 ( 1680 Wp gekoppeld) en een Steca (630Wp gekoppeld) te plaatsen.

Zoals het hier ligt heeft het 2110,46 kWh / 2310Wp opgewekt over het afgelopen jaar (01-06-10 tot 31-05-11), ofwel een rendement van ca. 91%
Daar ligt heel wat op het dak, hoe doen de heatpipe's het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eigenlijk is die soladin-steca discussie eenvoudig fossiel uit te leggen
de steca haalt zijn maximaal koppel bij 100 toeren, en 5km per uur (100 volt 5A)
de soladin haalt zijn maximaal koppel bij 62 toeren, en 8km per uur (62 volt 8A)
de actieradius is bij beide omvormers is ongeveer ~500watt per uur

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2011 10:24 . Reden: *koppel is dan natuurlijk efficiency* ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heatpipes lopen goed hoor... Ik heb het frame iets laten aanpassen zodat ze onder een hoek van 45 graden staan ( blijft de top net onder de zichtlijn van de dakrand) zodat ze niet onder de bouwvergunning vielen, en ik denk dat ze vandaag voor het eerst dit jaar in stagnatie gaan (dus gaan we vandaag maar eens een "hete" was draaien)....

Overigens staat in mijn sig een linkje naar de grafiek voor de zonneboiler. Voor in de winter is het systeem eigenlijk te klein bemeten (temp <60 graden), maar voor het voorjaar en zomer is het ruim voldoende (250L / 30 pipes) voor 4 personen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2011 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan stagnatie voorkomen, door met een hotfill je was/af-machine te schakelen op of rond 14:00u,
of in het geval van een timer / uitgestelde start op de machine zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die van mij is juist "iets" te groot, maar nog nooit stagnatie gehad (koellus)

Ik vul nu mijn gasstanden in op mindergas.nl (tip van eric), volgens die site kom ik dit jaar op 575 m3 uit. Was voorheen +/- 900 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 11:33:
je kan stagnatie voorkomen, door met een hotfill je was/af-machine te schakelen op of rond 14:00u,
of in het geval van een timer / uitgestelde start op de machine zelf.
Ik heb inderdaad zowel op de wasmachine als op de vaatwasser een inline mengventiel in de leiding zitten... tezamen met een uitgestelde start doet dat "bijna" hetzelfde als de hotfill voor een fractie van de prijs. Het enige nadeel is dat hij na spoelt met warm water (normaliter ca. 35º). Vandaag na het eerste half uurtje wassen op 60º, draai ik het mengventiel gewoon weer terug naar 35º want anders spoelt hij wel heel erg heet na.

Overigens is bij mijn vaatwasser het nut beperkt qua besparing op stroom, bij de wasmachine scheelt het wel ca. 1 kWh per wasbeurt op 30º.
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 11:38:
Die van mij is juist "iets" te groot, maar nog nooit stagnatie gehad (koellus)

Ik vul nu mijn gasstanden in op mindergas.nl (tip van eric), volgens die site kom ik dit jaar op 575 m3 uit. Was voorheen +/- 900 m3.
Ons gasverbruik is ca 700 m³ p.j. in een 4 persoonshuishouden.Bij de installatie hebben we geen rekening gehouden met een eventuele koellus, dus proberen we het maar zo te plannen dat er een was gaat draaien op de momenten dat het nodig is....

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2011 11:49 . Reden: toevoegen reactie op snoekie2 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 11:44:
bij de wasmachine scheelt het wel ca. 1 kWh per wasbeurt op 30º.
"scheelt het 1 kWh per wasbeurt"?!? Wat heb jij voor wasmachine? Ik heb gisteren een nieuwe in gebruik genomen en de eerste was verbruikte slechts 0,45 kWh op 40 graden.

Meer dan 1 kWh verbruiken op 30 graden klinkt niet echt zuinig. Mooi dat je het met een zonneboiler op kunt vangen, maar als ik wat je zegt goed interpreteer het klinkt alsof het verbruik van je machine op zijn zachtst gezegd aan de hoge kant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 11:48:
[...]

"scheelt het 1 kWh per wasbeurt"?!? Wat heb jij voor wasmachine? Ik heb gisteren een nieuwe in gebruik genomen en de eerste was verbruikte slechts 0,45 kWh op 40 graden.

Meer dan 1 kWh verbruiken op 30 graden klinkt niet echt zuinig. Mooi dat je het met een zonneboiler op kunt vangen, maar als ik wat je zegt goed interpreteer het klinkt alsof het verbruik van je machine op zijn zachtst gezegd aan de hoge kant is.
Het verschil tussen jouw wasmachine en die van mij is ca. 10 jaar.. ;) En met gebruik van het warme water van de zonneboiler is het huidige verbruik nog ong. 0,15 kWh per wasbeurt... Maar ik beloof plechtig dat zodra hij het niet meer doet om een zuinigere aan te schaffen .. :*)

p.s. Ik zal je maar niet vertellen wat de koelkast doet op jaarbasis....

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2011 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 11:54:
Het verschil tussen jouw wasmachine en die van mij is ca. 10 jaar.. ;)
Nou.... de vorige was ruim 10 jaar oud en die deed op jaarbasis gemiddeld ongeveer 0,7 kWh ('s zomers 0,5 kWh, 's winters 1 kWh) per 40 graden wasbeurt. Ik had destijds al een zuinige gekocht.
p.s. Ik zal je maar niet vertellen wat de koelkast doet op jaarbasis....
Als je het zo zegt ben ik er wel benieuwd naar :)

-edit-

Misschien wel leuk om te vertellen: met een koelkast is het hele duurzaamheidsverhaal voor mij begonnen. Ik woonde op een kamer in Hilversum en mijn koelkast was een vierdehands krijgertje. Echt duurzaam was ik toen nog niet, ik had een auto (belachelijk natuurlijk ;)) draaide een server en de kamer had enkel glas rondom. IJsbloemen!

Maar goed, de koelkast. Hij stond redelijk dicht bij mijn bed en ik kon hem horen. Het irriteerde me een beetje dat het ding zo hard maar vooral zoveel bromde, ik lag er wakker van. Ik heb toen bij Conrad een energiemeter besteld (die het, na ruim 10 jaar, nog steeds prima doet). Het bleek dat het ding 900 kWh (!) per jaar verbruikte. De kamer had geen stroom all-in dus ik moest dat gewoon betalen. Toen ik achter dat belachelijk hoge verbruik kwam heb ik hem gelijk vervangen door een koelkast die maar 200 kWh per jaar verbruikt (die we nog steeds hebben, en die nog steeds rond de 200kWh per jaar verbruikt). Direct daarna heb ik na metingen de wasmachine vervangen (ook een fossiel krijgertje), mijn server de deur uitgedaan, spaarlampen geplaatst, desktop vervangen door een laptop, sluipverbruik geëlimineerd. Ik meette in die tijd nog niet zo gedetailleerd als nu, dus ik moet het schatten, maar ik denk dat ik in die periode mijn elektriciteitsverbruik in ongeveer een maand tijd met ongeveer 80% verminderd heb.

Na verloop van tijd kocht ik een klein 20Wp zonnestroompaneeltje (voor 400 gulden of zoiets 8)7) die een gelaccu laadde waarop ik in de zomermaanden mijn laptop en een 12V spaarlamp kon laten werken.

Daarna is het balletje gaan rollen met verhuizing naar een huurwoning, plaatsing van een 'echte' zonnestroominstallatie, mijn website, etc.

Dus pas maar op als je je koelkast vervangt ;)

[ Voor 62% gewijzigd door JeroenH op 04-06-2011 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
geinig vergelijk van 3 PV-installaties (mijzelf + twee tweakers).

http://www.renewable-energy-now.org/realtime/pv-competitie/

<me zie dat ik een underdog qua PV-grootte heb, dat vraagt om 'countermeasures' ;) >

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 12:01:
[...]

Nou.... de vorige was ruim 10 jaar oud en die deed op jaarbasis gemiddeld ongeveer 0,7 kWh ('s zomers 0,5 kWh, 's winters 1 kWh) per 40 graden wasbeurt. Ik had destijds al een zuinige gekocht.

[...]

Als je het zo zegt ben ik er wel benieuwd naar :)
Ik heb plugwise even erop nagekeken, en ik heb het verbruik iets gechargeerd geloof ik. Ik zie dat hij max 0,92kWh heeft verstookt per wasbeurt voordat het mengventiel ertussen kwam.

ga even zitten.. Mijn koelkast (side-by-side, met koudwater+ijsblokjes) heeft vorig jaar 1020kWh verbruikt... 10 jaar geleden was dit zelfs een "zuinig" model, maar zodra hij omvalt komt er uiteraard wel een zuinigere voor terug. Rücksichtslos vervangen is helaas geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 12:13:
Ik heb plugwise even erop nagekeken, en ik heb het verbruik iets gechargeerd geloof ik. Ik zie dat hij max 0,92kWh heeft verstookt per wasbeurt voordat het mengventiel ertussen kwam.
Bij jou zal het verbruik per was natuurlijk nog veel meer schommelen dan bij mij door invoeding van warm water. Ik zie trouwens dat ik me vergist heb, het gemiddelde verbruik over het jaar is eerder iets van 0,5 kWh:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2011/06/washing_machine_per_wash_2010_2011.png
ga even zitten.. Mijn koelkast (side-by-side, met koudwater+ijsblokjes) heeft vorig jaar 1020kWh verbruikt... 10 jaar geleden was dit zelfs een "zuinig" model, maar zodra hij omvalt komt er uiteraard wel een zuinigere voor terug. Rücksichtslos vervangen is helaas geen optie.
Dear lord.... dat is niet heel veel minder dan ons totale jaarverbruik ;( Ik zou het vervangen van een dergelijk monster niet rücksichtslos willen noemen, eerder een weloverwogen beslissing om je verbruik flink te verlagen. Maar goed, dat is mijn mening. En echt zuinig was hij tien jaar geleden ook al niet vind ik, onze koelkast (OK, geen dubbeldeurs en geen frutsels als ijsblokjes, koud water maken we door een kan water in de koelkast te zetten...) is ongeveer 10 jaar oud en verbruikt slechts 200 kWh per jaar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 12:25:
[...]

Bij jou zal het verbruik per was natuurlijk nog veel meer schommelen dan bij mij door invoeding van warm water. Ik zie trouwens dat ik me vergist heb, het gemiddelde verbruik over het jaar is eerder iets van 0,5 kWh:
.....

Dear lord.... dat is niet heel veel minder dan ons totale jaarverbruik ;( Ik zou het vervangen van een dergelijk monster niet rücksichtslos willen noemen, eerder een weloverwogen beslissing om je verbruik flink te verlagen. Maar goed, dat is mijn mening. En echt zuinig was hij tien jaar geleden ook al niet vind ik, onze koelkast (OK, geen dubbeldeurs en geen frutsels als ijsblokjes, koud water maken we door een kan water in de koelkast te zetten...) is ongeveer 10 jaar oud en verbruikt slechts 200 kWh per jaar.....
Het zuinige betekende toendertijd idd iets anders dan nu. Volgens mij had dit beest toen ook al een A (of B ) label ( beter kon toen nog niet, maar nu hebben we ze zelfs al A++ geloof ik), maar het zuinige van toen is relatief.

Overigens als hij eruit gaat, komt er waarschijnlijk een grotere voor terug ( maar wel zuiniger) want ik kom toch regelmatig ruimte in koel en vries gedeelte tekort voor het BBQ vlees en salades e.d.

Bij ons gaat het besparen in kleinere stapjes.. waar de rest van de buurt jaarlijks omhoog gaat, gaan wij elk jaar ca 500 kWh omlaag. afgelopen jaar uiteraard iets meer met een eigen opwek van 2000 kWh, maar er is nog voldoende ruimte om de komende jaren te dalen in verbruik :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2011 13:05 . Reden: verkeerde knop ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
NielsTn schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 12:01:
geinig vergelijk van 3 PV-installaties (mijzelf + twee tweakers).

http://www.renewable-energy-now.org/realtime/pv-competitie/

<me zie dat ik een underdog qua PV-grootte heb, dat vraagt om 'countermeasures' ;) >
Haha geinig! Ik zie dat er nog wat gegevens bij mij ontbreken: Hellingshoek 50 graden, orientatie 160 graden (dus iets van zuid-zuid-oost).
Wat verder ook opvalt is dat ik nog steeds met de oerversie van de Arduino code draai... wordt nu toch wel eens tijd dat ik daar wat aan ga doen!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:18
koud water maken in de koelkast door er een kan water in te zetten, is denk ik net zo zuinig als een koudwaterfunctie in je koelkast ?

e.e.a. wel afhankelijk van de koelmotor e.d. maar dat die functie erop zit, maakt denk ik niet het verschil.

verder is een kan water in de koelkast altijd zuiniger dan een (kan) lucht in de koelkast.

een volle koelkast verliest immers minder energie als je de deur open doet dan een koelkast waarvan alle lucht er uit loopt, en wordt vervangen door warme lucht.

ik zou dus zeggen. iedereen dit jaar een "koud waterfunctie" maken in de koelkast!

tegenwoordig gebruiken side by side koelkast volgens mij ook nog krap 1000 kWh per jaar volgens de opgave op het energielabel. dus heel veel zuinigr zul je denk ik niet uitkomen als je weer een grote ämerikaans model" koelkast gaat aanschaffen. het vriesgedeelte hakt er natuurlijk ook behoorlijk in.

als je dus enkel voor de extra ruimte die je nodig hebt een grote koelkast wit kijk dan toch eens of je misschien geen 2 apparte apperaten kunt nemen, of een met een kleinere vriesinhoud, en dus mer koelinhoud voor de salades en bbq-vlees.

verder heb ik een vraag over de hellingshoek van zonnepanelen. als je ze vrij vlak neerlegt, wordt de "kijkrichting"van de panelen volgens mij toch steeds minder belangrijk? helemaal vlak is immers helemaal geen kijkrichting, en het paneel dan verdraaien levert geen meer of minder opbrengst op.
Als ik dan een berging heb met een dak van ongeveer 15 a 20 graden, dat naar het west zuid westen kijkt, is het verschil met het dak op ideaal zuid, toch relatief erg klein qua opbrengst.
of is het verschil alsnog erg groot?

[ Voor 18% gewijzigd door engelbertus op 04-06-2011 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:04

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 12:54:
[...]
Het zuinige betekende toendertijd idd iets anders dan nu. Volgens mij had dit beest toen ook al een A (of B ) label ( beter kon toen nog niet, maar nu hebben we ze zelfs al A++ geloof ik), maar het zuinige van toen is relatief.
Die van ons is 8jr oud en doet iets van 700kWh dacht ik op jaarbasis. Moet ook nog een paar jaar mee voordat er een zuiniger model komt te staan.

Ik snap echter niet veel van de labels. Sommige met een A+ label zijn zuiniger (430kWh) dan een A++ label met 440kWh. De A++ is er vanaf €1600, de A+ al vanaf een €900. ik zo het dan wel weten...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de side-by-sides inmiddels al gezien met en verbuik van rond de 500 a 600kWh p.j. (afhankelijk van het gebruik), dus daar valt wel wat te halen. Zeker als je het combineert met een "bar" functie, zodat je niet voor ieder wissewasje de deur open hoeft te doen ( verlies je wel weer wat isolatie mee, dat dan weer wel).

Door de lage hellingshoek heb je over het algemeen meer "hemel" zicht vanuit je panelen, waardoor het verlies van instraling door de afwijkende hoek tov de ideale hoek van 35º beperkt is. (in de winter mis je wat opbrengstvanwege de lage zon en reflectie van het licht op de panelen, maar dat haal je in de zomer weer in). De hoek van 35º is tenslotte een gemiddelde hoek tussen de zomer en winter stand van de zon.

Mijn set staat Z-ZW, maar ook daarin is de marge vrij ruim, hij start iets later, maar loopt wel lang door ( de zon staat zo rond 14:00 loodrecht op mijn panelen). Nadeel van een lage hellingshoek is wel dat ze iets minder makkelijk schoonspoelen zodra het weer eens gaat regenen.

In mijn geval woog dat nadeeltje niet op tegen het feit dat ik door die kleine hoek een extra rij panelen kwijt kon op het dak.

Overigens heb ik mijn keuzes deels gebaseerd op de gegevens van Siderea ( http://www.siderea.nl/art...shoek1/hellingshoek1.html).
Mars Warrior schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 14:53:
[...]

Die van ons is 8jr oud en doet iets van 700kWh dacht ik op jaarbasis. Moet ook nog een paar jaar mee voordat er een zuiniger model komt te staan.

Ik snap echter niet veel van de labels. Sommige met een A+ label zijn zuiniger (430kWh) dan een A++ label met 440kWh. De A++ is er vanaf €1600, de A+ al vanaf een €900. ik zo het dan wel weten...
Ik vermoed dat dat te maken heeft met de inhoud van het koel/vries gedeelte tov het verbruik. Daar zit namelijk erg veel verschil in bij dit type koelkasten.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2011 15:00 . Reden: reactie op Mars ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Ik heb vorig jaar nog wat informatie gepost over het vervangen van mijn koelkast en vriezer.
Zie hier en hier.
Ik zal in oktober (een jaar na dato) hier op terugkomen met exacte gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ok.. mijnschuur staat wel tussen twee blokken woningen, die zomaar een meter of 10 hoger zijn. dus zodra het winter is, heb ik eerder schaduw dan dat ik last heb van een lage zonne stand. dus wat dat betreft is de lage hellingshoek niet erg. ik moet nog eens kijken hoe beroerd het echt is qua zon / schaduw van de woningen, en van de watertoren ( ten oosten van mijn schuur).
qua zon moet heb ik toch het meest aan dat ding als ie globaal vanuit het zuiden schijnt omdat ik anders veel schaduw zou hebben.
maar dan heb ik een idee van de mogelijkheden, als ik eens een leuk setje van 600 Wp tegenkom dat ook op de schuur past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 15:57:
ok.. mijnschuur staat wel tussen twee blokken woningen, die zomaar een meter of 10 hoger zijn. dus zodra het winter is, heb ik eerder schaduw dan dat ik last heb van een lage zonne stand. dus wat dat betreft is de lage hellingshoek niet erg. ik moet nog eens kijken hoe beroerd het echt is qua zon / schaduw van de woningen, en van de watertoren ( ten oosten van mijn schuur).
qua zon moet heb ik toch het meest aan dat ding als ie globaal vanuit het zuiden schijnt omdat ik anders veel schaduw zou hebben.
maar dan heb ik een idee van de mogelijkheden, als ik eens een leuk setje van 600 Wp tegenkom dat ook op de schuur past.
Als aanrader kan ik je SketchUp van Google aanbevelen, Hierin kun je - als je de juiste lengte en breedtegraad instelt, en je schuur in de juiste orientatie zet- en aardig idee krijgen van de hoeveelheid zon en schaduw je op een gegeven moment op je dak hebt. Je moet dan natuurlijk ook wel even de buurblokken en de watertoren een beetje reeel inschatten en intekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi spul hoor dat gasketel gebeuren,
staat er op de solarcontroller : gasketel in storing
jaja, terwijl ie al uit staat sinds april
kon de boel gelukkig resetten, (copy reset software van ketel)
wat een dom ding die gasketel zeg, net justin bieber met een oorbel.

/tech
qsolar code d--A (ketel regelunit in de war) of E04
reset ketel -> tijdens boot code 24.1 store ingedrukt houden
copy software naar print (+default values)
reset
ketel gaat in diagnose, als alles ok is, na 15 minuten, is alles weer goed.
(zondeel gaat trouwens gewoon autonoom verder)
zo niet ? fysiek stuk -> atag dealer bellen.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2011 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

engelbertus schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 14:20:
koud water maken in de koelkast door er een kan water in te zetten, is denk ik net zo zuinig als een koudwaterfunctie in je koelkast ?
Huh? Koud water komt gewoon bij mij uit de kraan. ;)

Koud water vind ik onprettig. Kwestie van gewenning denk ik. Schijnt ook averechts te werken.

Wat een koudwater-aan-de-buitenkant-functie minder zuinig maakt is het feit dat die installatie de isolatie onderbreekt waardoor meer warmte de koelkast inlekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
zon waterkraantje kun je toch ook gewoon goed isoleren? zon piepklein leidingkje geeft geen mega verliezen dacht ik. maar alsnog. je hebt natuurlijk wel gelijk daarin.

naast het drinken van koud water om koel te blijven kun je het natuurlijk ook koud willen drinken, omdat lauw water, thee of lauw bier, nu eenmaal niet te pruimen is.
en als je het dan toch in de koelkast hebt, en je drinkt het niet, dan bespaart het nog meer dan wanneer je elke dag een verse kan af gaat koelen tot 7 graden celcius..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 17:49:
[...]

Als aanrader kan ik je SketchUp van Google aanbevelen, Hierin kun je - als je de juiste lengte en breedtegraad instelt, en je schuur in de juiste orientatie zet- en aardig idee krijgen van de hoeveelheid zon en schaduw je op een gegeven moment op je dak hebt. Je moet dan natuurlijk ook wel even de buurblokken en de watertoren een beetje reeel inschatten en intekenen.
ja, dat is waar alleen kan ik niet echt een goeie orientatie van alles krijgen. wijk staat nog niet in google maps :p

maar zodra t er wel op staat zal ik zeker eens kijken met sketchup, en anders met autocad, die kan ook schaduwen maken mbv zon en coordinaten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Wat vinden jullie van deze configuratie.. 14x Yingli 230Wp op eenmaal een SB3000 (met 1 MPP). Stukje op de voorkant, stukje op de achterkant.

Afbeeldingslocatie: http://meteo-almelo.nl/images/zonnepanelen1.png

Afbeeldingslocatie: http://meteo-almelo.nl/images/zonnepanelen2.png

Verder ook vreemd dat ze niet gewoon 1 kant benut hebben. Heeft vandaag 12,11 kWh gedaan. 12,11kWh / 4,2kWp = 2,88 kWh / kWp. Mijn installatie heeft vandaag 6,82 kWh/kWp gedaan. Staat er letterlijk 10km bij vandaan. Ding doet 1/3 van wat mijn installatie doet.. schokkend, schandalig!

Hoogste opbrengst vandaag: 1,392 kW om 13:15 (Omv 1)

Dat is 33%. Mijn piek vandaag was 11.676 Watt. Dat is 83%. Niet door mij geplaatst, laat dat duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ik ruik de zonnestroom vonken van een ietwat laat begonnen burgeroorlog...

http://www.trouw.nl/tr/nl...voor-lokale-energie.dhtml

Jullie passen wel op de tent als ik wat vonkjes ga trekken bij de oosterburen, mag ik hopen?

De Jager cum suis versus het plebs. Dat we DAT nog mee mogen maken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 21:33
Mijn Sanyo HIT paneeltjes draaien nu exact een jaar.
In de eerste weken heeft de Delta nog niet helemaal goed gewerkt en ze liggen ook vrij plat.

Totaal heb ik 2940kwp en de jaaropbrengst is 2941.96kwh volgens plugwise.
Dat is inclusief armtepomp fors meer dan ons jaarverbruik :)
En met 1.0 ook ruim meer dan de verwachte 95% van 0.85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SunshineCompany schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 23:10:
Wat vinden jullie van deze configuratie.. 14x Yingli 230Wp op eenmaal een SB3000 (met 1 MPP). Stukje op de voorkant, stukje op de achterkant.

[afbeelding]

[afbeelding]

Verder ook vreemd dat ze niet gewoon 1 kant benut hebben. Heeft vandaag 12,11 kWh gedaan. 12,11kWh / 4,2kWp = 2,88 kWh / kWp. Mijn installatie heeft vandaag 6,82 kWh/kWp gedaan. Staat er letterlijk 10km bij vandaan. Ding doet 1/3 van wat mijn installatie doet.. schokkend, schandalig!

Dat is 33%. Mijn piek vandaag was 11.676 Watt. Dat is 83%. Niet door mij geplaatst, laat dat duidelijk zijn.
Zelf aangelegd of door een bedrijf?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

glambalk schreef op zondag 05 juni 2011 @ 07:05:
[...]

Zelf aangelegd of door een bedrijf?
Bedrijf, paar weken geleden.

Of zie ik wat voor over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SunshineCompany schreef op zondag 05 juni 2011 @ 07:12:
[...]

Bedrijf, paar weken geleden.

Of zie ik wat voor over het hoofd?
Met een configuratie van 14 x YL230P-29B op een SB3000 is dit gewoon prutswerk van de eerste orde. Het verschil in instraling is zo groot dat het niet meer goed komt. Het verbaast mij niets dat de opbrengst zo laag is.
zonnigtype schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 23:18:
Ik ruik de zonnestroom vonken van een ietwat laat begonnen burgeroorlog...

http://www.trouw.nl/tr/nl...voor-lokale-energie.dhtml

Jullie passen wel op de tent als ik wat vonkjes ga trekken bij de oosterburen, mag ik hopen?

De Jager cum suis versus het plebs. Dat we DAT nog mee mogen maken. _/-\o_
Dit artikel is dus niet correct want groene stroom wordt wel degelijk vrij gesteld van belasting; Wet Belastingen op Milieugrondslag, artikel 50, lid 2.
BTW is een ander verhaal.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"scheelt het 1 kWh per wasbeurt"?!? Wat heb jij voor wasmachine?
bij een oudere wasmachine kan dit zomaar waar worden.
ik heb mijn oude machine van de ene op de andere dag vervangen, puur omdat deze gemeten werd.
het verslijten van de motor gaf binnen een dag ineens een enorm verbruik, tot wel 2300watt per omwenteling, terwijl dit eerder slechts ~450 watt was.
Wat vinden jullie van deze configuratie.
de configuratie kan wel met een dual mpp en 2x7,
maar het is 1x9 en 1x5 (=mission impossible)
door de dakkapel en de schaduw had het beter op 1 enkel dakvlak kunnen liggen,
het vrije dakvlak heeft een boom, de panelen moeten dan maximaal aan de nok liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:19
SunshineCompany schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 23:10:

[afbeelding]

[afbeelding]

Volgens mij wordt dat 5 panelen loskoppelen en naar de voorkant verplaatsen of op marktplaats zetten, zeker gezien de enorme inefficiëntie? 2e omvormer voor 1200 Wp zal wel redelijk duur zijn, aangezien de SB3000 dan effectief ook onder gedimensioneerd raakt.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Pagina: 1 ... 81 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.