Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.308 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Zonnigtype

By the way: wat is de huidige wereldproductie capaciteit van PV in Giga wattpiek? En kunnen ze dat handhaven met de huidige magazijnen vol?

Edit: Ah ja gevonden op je site: 37 GWP eind 2010, eind dit jaar 67 GWP. Kunnen ze die capaciteit vergroten of minstens handhaven met de huidige marktontwikkelingen?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2011 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
NielsTn schreef op maandag 27 juni 2011 @ 23:23:
[...]

Persoonlijk denk ik dat zolang duurzame energie technieken als zonnestroompanelen en zonneboilersystemen niet echt 'main stream' zijn in de markt, de klusmarkten er geen ruimte voor inrichten.
Of we krijgen die adhoc acties van klusmarkten als Karwei (2006) waar men ingaat op koop impuls ipv een bewuste impuls bij de consument.
Ik ben recent in het Dordtse 'duurzaamheidscafé' geweest. Hier werd door de directeur van HVC Dordrecht het volgende gezegd (eigenlijk als antwoord op mijn vraag of we in Dordrecht ook 'zonnesteek acties' a la Alkmaar konden verwachten):
Dion van Steensel vertelde wat HVC doet aan het scheiden van afval en het opwekken van energie, via afvalverbranding maar ook door te investeren in zonne- en windenergie. Hij wees ook op de snelle ontwikkelingen en zei te verwachten dat eind van het jaar particulieren zonnepanelen in de bouwsupermarkt kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 00:01:
@Zonnigtype

By the way: wat is de huidige wereldproductie capaciteit van PV in Giga wattpiek? En kunnen ze dat handhaven met de huidige magazijnen vol?
Volgens research van Photon International was er in 2010 27,3 GWp fysieke productie op een fysieke capaciteit van 36,6 GWp, en bij navraag "wat gaat u in 2011 wellicht produceren" bij de bekende producenten werden getallen genoemd van 51,4 GWp verwachte productie op een verbijsterende verwachte geaccumuleerde capaciteit van 66,6 GWp (Photon april 2011). Gezien de zeer grote onzekerheden in met name Duitsland verwacht ik niet dat het zover zal gaan komen, en dat zelfs tot in China aan toe de klappen nogal hard gaan worden bij de mindere goden onder de producenten. Ik vrees dat een shake-out onvermijdelijk is en ik hoop tegen beter weten in dat er niet teveel Europese producenten aan onderdoor zullen gaan (dat is nl. voedingsbodem voor verlies aan publiek vertrouwen, al is dat volledig misplaatst, maar je weet hoe dat gaat - vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard).

Zelfs al wordt "het" de helft van die absurde aangekondigde cijfers, is het nog "zeer veel". Waar het heen moet allemaal: Joost mag het weten (kom er maar in, J. ... >:) ).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En de moduleprijzen voor de particulieren? Gaan die tijdelijk naar beneden of stijgen die weer flink na de shake-out

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2011 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 00:21:
En de moduleprijzen voor de particulieren? Gaan die tijdelijk naar beneden of stijgen die weer flink na de shake-out
Ik zou zeggen: neem een kristallen bol. Ik ben geen Ti-ta-tovenaar...

(de Chinezen zijn rap genoeg om na een vette shake-out binnen no-time de productie weer te laten knallen als nooit tevoren, dus ik verwacht geen drama's op module prijs gebied. Voor de industrie wel, want die wil wel marge natuurlijk)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-09 06:32
Van NU.NL
VVD wil KNMI opheffen
Laatste update: 28 juni 2011 06:55 info
AMSTERDAM - Het KNMI moet worden opgeheven. Het weerinstituut is namelijk partijdig. Dat stelt VVD-Kamerlid René Leegte dinsdag in De Telegraaf.

Foto: ANP
Het KNMI zou zich blindstaren op CO2 als boosdoener voor de stijging van de temperatuur op de aarde. Het echte probleem is volgens Leegte veel breder. "De temperatuur op aarde schommelt nu eenmaal."
Zonder het verder te onderbouwen stelt hij dat twintig procent van de wetenschappers van het KNMI niet onafhankelijk is. "Dat kan natuurlijk niet voor een instituut dat ieder jaar zestig miljoen euro aan overheidsgeld kost."
Leegte wil het weeralarm en het klimaatonderzoek voortaan aanbesteden. "Meteo Consult kan het doen, maar ook universiteiten of buitenlandse instituten. Zolang ze maar onafhankelijk zijn."
Ook de VVD steekt zijn kop nog wat dieper in het zand...waarom doeken we de VVD ook niet op? De partij wordt ook gefinancierd door de staat en is verre van onafhankelijk...

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 21:32
mightym schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 07:02:
Van NU.NL

[...]
Ook de VVD steekt zijn kop nog wat dieper in het zand...waarom doeken we de VVD ook niet op? De partij wordt ook gefinancierd door de staat en is verre van onafhankelijk...
Vanmorgen was dit ook een topic op BNR. Het verhaal ligt iets anders, de VVD wil dat het KNMI zelfstandig wordt en dat dan de overheid aan de weer 'branche' kan vragen wat de reden is van de temp verhoging en niet zoals nu het KNMI een 'studie' kan laten doen naar de effecten van CO2 op het weer... Want dan is de uitkomst al bekend bij het starten van de studie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:02
4Reload schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 08:11:
[...]

Vanmorgen was dit ook een topic op BNR. Het verhaal ligt iets anders, de VVD wil dat het KNMI zelfstandig wordt en dat dan de overheid aan de weer 'branche' kan vragen wat de reden is van de temp verhoging en niet zoals nu het KNMI een 'studie' kan laten doen naar de effecten van CO2 op het weer... Want dan is de uitkomst al bekend bij het starten van de studie...
En als de uitkomsten van die onderzoeken van bepaalde instanties niet bevallen dan gaat de kolen en gas industrie met hun VVD vrinden een andere onderzoeker inhuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
datadevil schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 08:15:
[...]
En als de uitkomsten van die onderzoeken van bepaalde instanties niet bevallen dan gaat de kolen en gas industrie met hun VVD vrinden een andere onderzoeker inhuren?
Dat wordt door elk bedrijf gedaan. De gene die het onderzoek betaald bepaalt ook of het vrijgegeven wordt aan de markt/media. Dus dat is niks nieuws in de wereld. De vraag is of het KNMI wel onafhankelijk is of teveel en te graag wil samenwerken met het IPCC (welke niet bekend staan om goede rapporten...).

Iedereen weet ondertussen echt wel dat de mens mede verantwoordelijk is voor de opwarming, de vraag is en
blijft altijd in hoevere is de mens verantwoordelijk. Zelf denk ik ook dat je moet proberen je 'voetstapjes' op deze wereld duurzaam te maken echter is er ook een klimaat cyclie waarin de wereld al eeuwen zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
New York heeft een leuk kaartje!

http://nycsolarmap.com/
The New York City Solar America City Partnership, led by Sustainable CUNY, is proud to welcome you to the New York City Solar Map.

This map shows existing solar PV and solar thermal installations in NYC and gives an estimate of solar PV potential for every rooftop in the five boroughs.

The New York City Solar Map is a tool that all New Yorkers can use to learn about the potential for solar on their buildings and across the city. It also provides practical information and steps for installing solar.

Thanks for visiting and helping to make New York City a Smart Solar City.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 23:05:
Effe tussendoor : wanneer is de markt goed genoeg voor de Gamma en andere bouwmarkten om zonnepanelen te gaan verkopen(met of zonder installatie)? Of is het niet wenselijk dat zonnepanelen bij de gamma te koop zijn? Jullie mening?
Ik bedacht me trouwens dat deze bouwmarkt ze al heeft. Helaas is er nog maar een van dat type in Nederland.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmartino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-06 14:34
In frankrijk verkopen ze al sinds 2007 zonneboilers en een van de goedkoopste bouwmarkten.
Zie deze heatpipes: http://www.bricodepot.fr/alencon-arconnay/node/1141844

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:19

grimson

domeingrommer

http://www.nu.nl/geldzake...ekening-flink-omhoog.html
nu.nl
Gasrekening flink omhoog..

[ Voor 21% gewijzigd door grimson op 28-06-2011 09:35 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het valt weer vies tegen, zou bijna blij worden... maar het is 0,05 euro per kuub.
Dit moet toch een stuk beter kunnen zou ik zeggen.

Bij een astronomisch verbruik van 1600 kuub zou dit ''maar'' 80 euro per jaar betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Voor die 80 euro heb ik alweer 2 kuub hout ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 14:24
Discussie over de 'slimme meter' in Belgie:

http://www.standaard.be/a...l.aspx?artikelid=F03BPGTL

(met dank aan Johan voor de tip!)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-08 00:23
Speksteenkachel schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 09:54:
Voor die 80 euro heb ik alweer 2 kuub hout ;)
80/2,2 a 10 kilo
363,6 kg pellets (ongeveer 1/4 van mijn laatste stookjaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Vanwege de 'gestegen olieprijs' die intussen alweer gedaald is naar rond de 90 dollar... Goede reden!

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
c70070540 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 10:44:
[...]

Vanwege de 'gestegen olieprijs' die intussen alweer gedaald is naar rond de 90 dollar... Goede reden!
ze lopen meestal half jaar achter doordat ze van te voren inkopen...dalingen komen dus vermoedelijk over half jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:22

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Op de website van Nuon kan ik de gewijzigde tarieven nog steeds niet vinden. Ronduit slordig 3 dagen voor het einde van het eerste halfjaar van 2011 en voor de prijsverhoging. Hoezo Nuon en transparant :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een koophuis, en de kans is best reeel dat er flink in geklust zou moeten gaan worden.
Dat is natuurlijk het ideale moment om eens goed na te denken over duurzaamheid om zo de woon en leefkosten te drukken.

Er zijn natuurlijk 100-en mogelijkheden, dus goed advies op maat is van belang. Weten jullie waar je dat kan krijgen?
Ik denk dan aan iemand die langs komt om het huis te bekijken en advies geeft over de mogelijkheden van dat specifieke huizen, indicatie van de kosten en wat het oplevert.

en in hoeverre kan het energielabel mij hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 11:17:
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een koophuis, en de kans is best reeel dat er flink in geklust zou moeten gaan worden.
Dat is natuurlijk het ideale moment om eens goed na te denken over duurzaamheid om zo de woon en leefkosten te drukken.

Er zijn natuurlijk 100-en mogelijkheden, dus goed advies op maat is van belang. Weten jullie waar je dat kan krijgen?
Ik denk dan aan iemand die langs komt om het huis te bekijken en advies geeft over de mogelijkheden van dat specifieke huizen, indicatie van de kosten en wat het oplevert.

Te beginnen : Dubbelglas, Isolatie, HR ketel en ventilatie. En de verwarming een graadje lager, spaarlampen ophangen en standby-killers. Niet dat ik die allemaal heb :X En geen plasmascherm kopen.

Daarna kun je nadenken over zonneboilers, zonnepanelen en warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 11:42:
[...]

Te beginnen : Dubbelglas, Isolatie, HR ketel en ventilatie. En de verwarming een graadje lager, spaarlampen ophangen en standby-killers. Niet dat ik die allemaal heb :X En geen plasmascherm kopen.

Daarna kun je nadenken over zonneboilers, zonnepanelen en warmtepompen.
WTW in de douche zijn mensen op dit forum laaiend enthousiast over, en plasma is veel mooier dan LCD, en tegenwoordig een stuk zuiniger dan vroeger, dus kijk goed waar je welke winst wilt behalen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 16:31
datadevil schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 11:53:
[...]

WTW in de douche zijn mensen op dit forum laaiend enthousiast over, en plasma is veel mooier dan LCD, en tegenwoordig een stuk zuiniger dan vroeger, dus kijk goed waar je welke winst wilt behalen ;-)
Ik ben heel tevreden met m'n zuinige Samsung LED
De vrij nieuwe Panasonic Plasma is niet of nauwelijks beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De ervaringen met adviseurs die ik lees op dit forum zijn niet zo goed.
Het is maar de vraag of je daarmee ook een goed advies krijgt.

Het is in ieder geval belangrijk goed te bedenken wat je zelf op den duur wilt.
Straks vloerverwarming als nu de vloer gelegd wordt is een dure methode.

Aandachtsgebieden zijn (ookal genoemde): vloer, dak, muren, glas, kozijnen, zonwering, verwarmingssysteem en bron, warmwatervoorziening, ventilatiesysteem.

Sommige dingen zijn achteraf heel lastig alsnog in te bouwen zoals het ventilatiesysteem, die zul je niet makkelijk kunnen wijzigen achteraf. Glas, kozijnen en zonwering kunnen worden gecombineerd. Vaak zit een deel van je ventilatiesysteem ook in je kozijn of glas(rand) dus het hebben van een beeld van het totaalplaatje is echt noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:28

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dan begin je eerst bij Trias Energetica
Ofwel eerst besparen op wat je zelf verbruikt (Gas, Water, Elektriciteit).
  • Dus Isolatie (snelste terugverdiend) in alle vormen (glas, muur, wand, vloer, dak, tochtstrips, )
  • Minder energie vragen (A+++ label apparatuur, Standby-killers, Douche WTW, Balansventilatie (WTW), Aardpijp (WTW), Hotfill (af)wasmachine), CV-ketel tunen, Warmtepomp ) om te verwarmen.
  • Dan pas zelf opwekken (Zonnestroompanelen, Zonneboilersystemen, Zonneluchtverwarming )
Dat is zo'n beetje hoe ik het aanpak.
Ik ben nog bij punt 1 en 2.
We hebben al 1700M3 gas bespaart op een jaar (t.o.v. vorige bewoners en eigen oude woning (beide 3200M3) en gaan nog een dak- en vloer-isolatie doen
En 1000 Kwh electra op eigen verbruik t.o.v. van vorige woning (met extra verbruikers! maar zuinigere)

En dat alles natuurlijk afhankelijk van het budget wat je hebt/wilt besteden

EDIT
Zo dan gaat snel met adviezen, nou kies maar wat je wilt :)

[ Voor 2% gewijzigd door ollie1965 op 28-06-2011 12:16 . Reden: Voor even te reageren moet je best snel zijn tegenwoordig ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Waar blijft dat noodweer nou? #Dekensopdezonnepanelen

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 09:00
Vmu schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 12:26:
Waar blijft dat noodweer nou? #Dekensopdezonnepanelen
www.buienradar.nl

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Die eerste buienlijn sterft hard uit nu. Het schijnt dat er nog een aktieve aankomt vanuit Frankrijk later vandaag..

Ik ben benieuwd.

Leuk filmpje over hoe vacuumbuizen worden getest op hagel: YouTube: ‪Apricus Steel Ball Test‬‏

[ Voor 38% gewijzigd door mkleinman op 28-06-2011 12:55 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-09 15:41

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Onze installatie op kantoor heeft momenteel een COP van ruim 46! In twee uurtjes 270 MJ aan koude uit de bron gehaald met slechts 1,6 kWh aan elektriciteit :*)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu

Vmu

Rotatate

Links en rechts staan hele mooie foto's online, met wolken die regelrecht uit Ghostbusters komen. Het is nu weer even over dus we moeten wachten op de tweede ronde.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovaro
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-08 16:38
4Reload schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 08:20:
[...]

Dat wordt door elk bedrijf gedaan. De gene die het onderzoek betaald bepaalt ook of het vrijgegeven wordt aan de markt/media. Dus dat is niks nieuws in de wereld. De vraag is of het KNMI wel onafhankelijk is of teveel en te graag wil samenwerken met het IPCC (welke niet bekend staan om goede rapporten...).

Iedereen weet ondertussen echt wel dat de mens mede verantwoordelijk is voor de opwarming, de vraag is en
blijft altijd in hoevere is de mens verantwoordelijk. Zelf denk ik ook dat je moet proberen je 'voetstapjes' op deze wereld duurzaam te maken echter is er ook een klimaat cyclie waarin de wereld al eeuwen zit...
Het IPCC staat bekend om prima rapporten. Er zaten wel een paar foutjes in, maar probeer maar eens om een foutloos rapport van een paar duizend pagina's te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Jovaro schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 13:15:
[...]

Het IPCC staat bekend om prima rapporten. Er zaten wel een paar foutjes in, maar probeer maar eens om een foutloos rapport van een paar duizend pagina's te maken...
Ik vind dat wel erg positief geredeneerd. Een paar foutjes...rommelen met gegevens valt bij mij niet onder een paar foutjes.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldegrieze
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-04-2018

Ik lees nooit iets over het inperken van de te verwarmen/verkoelen ruimte.
Volgens mij kan je door het gebruik van het oude kamer-en-suite concept heel wat besparen.
Modern is een open keuken met een (erg) grote living, maar dat kost heel wat energie om die te verwarmen/af te koelen.
Plaats een (dubbelglazen) schuifwand tussen de open keuken met de eetruimte en de living en het aantal te verwarmen kubieke meters daalt drastisch. Alleen de ruimte waar je langer verblijft behaaglijk verwarmen/afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
Derby schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 13:23:
[...]
Ik vind dat wel erg positief geredeneerd. Een paar foutjes...rommelen met gegevens valt bij mij niet onder een paar foutjes.
Precies we hadden het niet over een d of t... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 15:13

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Die buien van vanmorgen zijn niet de buien die met het noodweer bedoeld worden. Die ochtendbuien zijn nog overgebleven van een zone boven Frankrijk en Belgie gisteren. Vanmiddag en vanavond ontstaan er interessantere buien op het koufront dat over NL ligt.
Check www.weer.nl als je op de hoogte wilt blijven.
4Reload schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 13:33:
[...]

Precies we hadden het niet over een d of t... :+
Maar rommelen met gegevens was het ook niet. Dat is zoals de klimaatsceptici het willen noemen. De waarheid ligt in het midden, maar vooral in de buurt van de formuleringen. Over de vraag of klimaatverandering als gevolg van menselijk handelen nu gebeurd is het overgrote deel van de echte wetenschappers het mee eens.
http://tigger.uic.edu/~pdoran/012009_Doran_final.pdf

[ Voor 47% gewijzigd door windfreak op 28-06-2011 13:55 ]

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Derby schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 13:23:
[...]

Het wetenschappelijke deel was zonder tekortkomingen. Het is me niet duidelijk welke gegevens jij bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Vandaag de nieuwste SMA sb1600TL inverters binnen gekomen. :*)
Kleur rood.
Zien er hetzelfde uit als 2100TL versie volgens mij. De handleiding is nu ook gecombineerd 1600TL/2100TL.
Wel makkelijk dat er nu van die DC-stekker bij zitten die je zelf op de kabels kunt aansluiten. ( MC4 achtige stekkers)
Nu een paar klanten blij maken.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 13:51:
[...]

Het wetenschappelijke deel was zonder tekortkomingen. Het is me niet duidelijk welke gegevens jij bedoelt.
Weer stations. De selectie van de weerstations is anders aangepakt. De weer stations die in de jaren 60 gebruikt werden waren verspreid over de wereld opgesteld. IPCC heeft ervoor gekozen om de weerstations in de koude gebieden niet mee te nemen in je metingen. Ik hoef jou dan niet uit te leggen wat er met de gemiddelde temperatuur gebeurd.
I summarized the global warming discussion for you:

Anthropogenic pros:

- Apparant temp rise of 0.4-0.8 °C over the last 100 years
- Unusual in the past 1000 years (MBH Hockeystick)
- Principle of greenhouse gas (GHG) forcing (Arrhenius)
- Correlation CO2 Greenhouse gas with temp now, as well as in the ice age (Pleistocene)
- Climate models using GHG forcing predict a lot more warming.
- Planet Venus is excellent example of Greenhouse Gas forcing

Conclusion: Anthropogenic Global Warming must be mitigated by emission cutback
Hence: Kyoto necessary

Cons:

- Temp rise of 0.4-0.8 °C over the last 100 years debatable due to Urban Heat Island effect and closure of urban weather stations worldwide
- Not unusual in the past 1000 years (MBH Hockeystick has been debunked by Storch)
- Principle of greenhouse gas (GHG) forcing is far too weak due to absorption saturation in the IR band (roughly logarithmic proportional) The first 100 ppm CO2 is some 100 times more effective than a 400-500 ppm increase
- Cause - effect relationship of CO2 with temp is debated especially during the ice age (Pleistocene). Claimed mechanisms are falsified by several contradictions
- No correlation CO2 in the last 500 million years with CO2 levels up to 30 times higher than nowadays.
- Climate models are not taking clouds into (full) effect
- Early Predictions of warming for 2000+, made around 1995, prove to be highly exaggerated, falsifying the claims made in that period.
- Global temperatures have stabilized globally as of 1998
- Strong changes in several atmospheric, oceanic and solar cycles the last decades coincide to produce abnormal yet natural warming.
- Soot and haze absorb more visible light than it reflects, also causing warming
- Stratosphere and Troposphere temperatures do not behave according to increased GHG forcing and show stability (Kärner)
- Scaremonger claims about ice melting, sea level raising, aridity, flooding etc, pertain climate change as such and do not prove its cause. You could easily start a narration on natural climate changes also with melting ica and sea level rise.
- Consensus is not proving anything.

Conclusion: Anthropogenic Global Warming (as in Greenhouse gas effect) is minimum and emission cutback is not serving any purpose.
Hence: Kyoto waste of valuable assets
http://www.physicsforums.com/archive/index.php/t-60072.html

Het IPCC rapport heeft de nodige controverse over zich heen gekregen. Met name het peer review verhaal heeft veel schade toegebracht. En juist de peer review had het wetenschappelijk deel zonder tekortkomingen kunnen maken.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Uit NUON MKB nieuwsbrief:
Wist u dat uw elektriciteitsverbruik in de zomer toeneemt? Ook in die maanden kunt u besparen op uw energiekosten.
Nooit van zonnestroom opwekkers gehoord blijkbaar, het huidige Vattenfall/NUON marketing management. Mijn Ferrarisje staat inmiddels ergens halverwege december 2010... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

[quote]Derby schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 14:16:
[...]

Weer stations. De selectie van de weerstations is anders aangepakt. De weer stations die in de jaren 60 gebruikt werden waren verspreid over de wereld opgesteld. IPCC heeft ervoor gekozen om de weerstations in de koude gebieden niet mee te nemen in je metingen. Ik hoef jou dan niet uit te leggen wat er met de gemiddelde temperatuur gebeurd.

[...]
Als ik zo door die lijst loop komt die lijst voor een deel echt bij dubieuze wetenschappers vandaan. Zo zie ik staan dat de wereldgemiddelde temperatuur sinds 1998 gestabiliseerd is. Dat is echt onzin. 1998 was wel een recordjaar, slechts geevenaard door 2010, maar dat kwam door de zeer sterke El-Nino van dat jaar. Als je de trend bekijkt is die nog steeds stijgend. Bovendien, wanneer dat zo zou zijn zou je daar geen conclusies aan mogen verbinden, want klimaat heeft inderdaad gewone schommelingen op korte termijn (enkele jaren)

lees meer hier:
http://www.skepticalscien...perature-measurements.htm

[ Voor 4% gewijzigd door windfreak op 28-06-2011 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
windfreak schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 14:23:
[quote]Derby schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 14:16:
[...]

[...]
Als ik zo door die lijst loop komt die lijst voor een deel echt bij dubieuze wetenschappers vandaan. Zo zie ik staan dat de wereldgemiddelde temperatuur sinds 1998 gestabiliseerd is. Dat is echt onzin. 1998 was wel een recordjaar, slechts geevenaard door 2010, maar dat kwam door de zeer sterke El-Nino van dat jaar. Als je de trend bekijkt is die nog steeds stijgend. Bovendien, wanneer dat zo zou zijn zou je daar geen conclusies aan mogen verbinden, want klimaat heeft inderdaad gewone schommelingen op korte termijn (enkele jaren)
Precies mijn punt. De aarde heeft al eerder laten zien last te hebben van temperatuur schommelingen. Ik weiger te accepteren dat de mens daar ook maar enige invloed op zou hebben. Er was ook nog zoiets als een wat onrustige zon. Er zijn naar mijn idee te veel redenen aan te wijzen die mogelijk invloed hebben op de temperatuur op aarde.
Van uit financieel oogpunt begrijp ik het volkomen om de mens als schuldige aan te wijzen. De zon betaald de rekeningen zo slecht.

Wat ik wil duidelijk maken is dat het befaamde IPCC rapport net zo goed of slecht is als elk rapport wat het tegendeel bewijst. Als wetenschappers gaan interpreteren, dan is het kader van de wetenschapper ook meteen de uitkomst. Mensen eigen denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Derby op 28-06-2011 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Derby schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 14:30:
[...]

Precies mijn punt. De aarde heeft al eerder laten zien last te hebben van temperatuur schommelingen. Ik weiger te accepteren dat de mens daar ook maar enige invloed op zou hebben. Er was ook nog zoiets als een wat onrustige zon. Er zijn naar mijn idee te veel redenen aan te wijzen die mogelijk invloed hebben op de temperatuur op aarde.
Van uit financieel oogpunt begrijp ik het volkomen om de mens als schuldige aan te wijzen. De zon betaald de rekeningen zo slecht.

Wat ik wil duidelijk maken is dat het befaamde IPCC rapport net zo goed of slecht is als elk rapport wat het tegendeel bewijst. Als wetenschappers gaan interpreteren, dan is het kader van de wetenschapper ook meteen de uitkomst. Mensen eigen denk ik.
Ik zou daar graag nog op doordiscussieren, maar dan beter elders want is eigenlijk off topic. Mijn handen jeuken wel ook weer gezien 2 dingen die je noemde. Kritisch blijven is erg goed, maar zorg er dan wel voor dat je echt naleest wat gesteld wordt door klimaatwetenschappers/-sceptici.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:06
zonnigtype schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 14:18:
Uit NUON MKB nieuwsbrief:

Wist u dat uw elektriciteitsverbruik in de zomer toeneemt? Ook in die maanden kunt u besparen op uw energiekosten.
Als ik onze zonnestroompanelen buiten beschouwing laat klopt het voor ons huishouden wel niet. De wasmachine verbruikt meer stroom door het koudere leidingwater, de CV-ketel maakt meer uren voor woningverwarming, de verlichting brandt vaker en langer en we zijn meer binnen waardoor de computers, de televisie e.d. vaker en langer gebruikt worden.

-edit-

Verhips, ik moet ook niet posten als ik andere dingen aan het doen ben :( Ons elektriciteitsverbruik is 's winters gemiddeld hoger dan 's zomers.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 28-06-2011 15:03 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

@JeroenH Precies andersom dus. Bij ons is het ook precies andersom. Wij verbruiken in de winter meer stroom dan 's zomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 14:56:
[...]

Als ik onze zonnestroompanelen buiten beschouwing laat klopt het voor ons huishouden wel. De wasmachine verbruikt meer stroom door het koudere leidingwater, de CV-ketel maakt meer uren voor woningverwarming, de verlichting brandt vaker en langer en we zijn meer binnen waardoor de computers, de televisie e.d. vaker en langer gebruikt worden.
weet je zeker dat je de zomer en winter niet doorelkaar houdt?

kouder water, meer CV-ketel gebruik en de lampen langer aan?
klinkt als winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Derby schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 14:30:
Ik weiger te accepteren dat de mens daar ook maar enige invloed op zou hebben.
Dat is nogal sterk gesteld zeg... er is voor jou dus geen enkele twijfel mogelijk? Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat de CO2 en andere broeikasgassen die wij met onze uitbundige levensstijl uitstoten op zijn minst bijdragen aan klimaatveranderingen. Maar omdat het simpelweg niet mijn terrein is ben ik gedwongen af te gaan op onderzoek van anderen. Ik hou daarom altijd de optie open dat zaken anders blijken te zijn dan ik nu denk. Maar dat houdt me niet tegen om alles aan duurzaamheid te doen wat ik kan.
De zon betaald [sic] de rekeningen zo slecht.
Mensen anders ook, die lenen (lees: stelen) liever van de toekomst dan zelf te betalen. En er is meer in het spel can CO2-uitstoot. Peak Oil, vervuiling, noem maar op... Echte duurzaamheid (niet de neppe van TV) biedt een antwoord voor al deze problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 04-09 22:39
@meer verbruik in zomer
Voor de bulk van nederlandse huishoudens is het helaas wel waar.
In de industrie/bedrijfsleven geldt het zeker.
Om mijn werk moeten de koelinstallaties voor koelwater(1,4MW compressor) op bijna vollast draaiten. In de winter kunnen we af met dakkoelers(radiators) zonder compressor.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 28-06-2011 16:15 . Reden: zie post onder tekst toegeovegd ja ik bedoel huishoudens. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
leonbong schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 15:01:
@meer verbruik in zomer
Voor de bulk van nederland is helaas wel waar.
In de industrie/bedrijfsleven geldt het zeker.
Om mijn werk moeten de koelinstallaties voor koelwater(1,4MW compressor) op bijna vollast draaiten. In de winter kunnen we af met dakkoelers(radiators) zonder compressor.
Helemaal waar, voor de industrie geldt dat zeker. Maar dit ging dacht ik over huishoudens. Tenzij een huishouden een airco heeft (helaas steeds meer gemeengoed) verwacht ik dat het voor de meeste huishoudens wel geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 15:04:
[...]

Helemaal waar, voor de industrie geldt dat zeker. Maar dit ging dacht ik over huishoudens. Tenzij een huishouden een airco heeft (helaas steeds meer gemeengoed) verwacht ik dat het voor de meeste huishoudens wel geldt.
Hier link naar het hele verhaal wat er achter schuil gaat. Wordt dus wel degelijk aan bedrijfsleven gerefereerd (met name inderdaad airco, wat hier een onbestaanbaar onzin artikel is, al ken ik overtuigde voorstanders). Het was dan ook, zoals ik al aangaf een MKB nieuwsbrief. Die krijg ik omdat ze nog steeds denken dat de huiskamer van onze woongemeenschap (waar nog steeds een natuurstroom contract met opwekvergoeding voor geldt...) blijkbaar als een "bedrijf" moet worden gezien. Wat natuurlijk klinkklare nonsens is. Aangezien dezelfde tarieven in rekening worden gebracht als voor particulier, heb ik verder maar geen werk gemaakt van dat misverstand. Voor je het weet gebeuren er allerlei onheilspellende dingen met tarieven e.d., en ik heb al genoeg gezeur daarover aan het hoofd.

@flitspaal: zocht je deze soms?

http://zakelijk.nuon.nl/z...nieuwsbrief-prijsstijging

Gaat wel over MKB, maar reken maar op vergelijkbare trend bij particulier. 4% verhoging, let wel, van alleen het leveringsgedeelte van elektra (totaal ondergeschikt deel, dus impact op eindprijs marginaal). 16% bij gas, wederom over leveringsdeel, wat iets harder aantikt, zowel qua aandeel op totaal consumentenprijs, als natuurlijk het 4 maal zo hoge percentage. Meesten zullen dat zonder met de ogen te knipperen wel overleven. Mensen met zonnecollector gaan harder "terugverdienen". Je kunt ook gewoon zuiniger stoken, kost het je nix extra... >:)

Is gebruikelijk dat definitieve vaststelling pas na start halfjaar periode duidelijk wordt. Dan publiceren ze de nieuwe tarieven op de site. Goed naar datering van die lijsten kijken, de eerste dagen van juli.

[ Voor 26% gewijzigd door zonnigtype op 28-06-2011 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Met deze warmte beginnen de Steca's hier toch regelmatig tegen hun maximale temperatuur aan te lopen.
Om te zorgen dat ze in ieder geval hun warmte wat beter kwijt kunnen heb ik er bij wijze van proef een heatsink die hier toch maar lag op gemeubeld. De eerste indruk is dat het wel redelijk effect heeft, de heatsink voert flink wat warmte af.

Er zullen zat Tweakers zijn die ook nog ergens een heatsink in een doos hebben liggen, geef hem nog wat nut en plak hem op je omvormer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
antonboonstra schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 13:05:
Onze installatie op kantoor heeft momenteel een COP van ruim 46! In twee uurtjes 270 MJ aan koude uit de bron gehaald met slechts 1,6 kWh aan elektriciteit :*)
[puritein mode]
Oef, die is diep: "270 MJ aan koude uit de bron gehaald". Je bedoelt denk ik dat 270 MJ aan warmteoverschot is afgevoerd naar de bron.
[/puritein mode]

Is die hoge COP goed te relateren aan het temperatuurverschil bron vs ruimte, of zijn er nog andere factoren?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Joba schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 15:55:
[...]

[puritein mode]
Oef, die is diep: "270 MJ aan koude uit de bron gehaald". Je bedoelt denk ik dat 270 MJ aan warmteoverschot is afgevoerd naar de bron.
\[/puritein mode]

Is die hoge COP goed te relateren aan het temperatuurverschil bron vs ruimte, of zijn er nog andere factoren?
Het is maar net hoe je het bekijkt. De koude die wij in de winter in de grond hebben gestopt, halen wij er nu weer uit.
De hoge COP is vooral te verklaren doordat er geen compressiekoeling nodig is, wat veel elektrische energie kost. Er is alleen een toerengeregelde bronpomp nodig met wat regelapparatuur wat zo'n 800W verbruikt. Het grondwater uit de koudebron (momenteel 9,7°C) is koud genoeg om rechtstreeks* te gebruiken voor een koelbatterij in de luchtbehandelingskast. Het klimaatplafond waarmee ook gekoeld wordt heeft zelfs nog hogere temperaturen nodig, om condensvorming aan het plafond te voorkomen.

* Het grondwater is natuurlijk nog wel gescheiden van het gekoeldwater door een TSA.

[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 28-06-2011 16:13 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Woodski schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 12:00:
[...]

Ik ben heel tevreden met m'n zuinige Samsung LED
De vrij nieuwe Panasonic Plasma is niet of nauwelijks beter
Ik heb voor de prijs (600 euro) een heel mooie plasma, bij LED kon ik die kwaliteit pas vinden vanaf 1000+..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
De andere dienst waar Google de stekker uit trekt is de Google Powermeter. Met deze dienst is het mogelijk om het stroomgebruik van apparaten bij te houden. PowerMeter biedt volgens Google inzicht in het stroomverbruik binnenshuis. Deze tool zal op 16 september offline worden gehaald door Google.
Bericht hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:45

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Kan iemand mij helpen aan gegevens (linkje) over het stroomverbruik over 24 uur van Nederland?
Ik heb al wat gezocht, maar kan het vooralsnog niet vinden.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 06-09 14:11
@Gasschuif:
Alles wat ik heb kunnen vinden staat hier verzameld:
http://dewiki.nl/index.ph...ik_en_productie#Nederland

Voor Nederland dus alleen dit:
http://energieinfo.tennet.org/Load/ExpectedActualLoad.aspx

Momenteel zo'n 14,5GW

Maar dat is volgens mij alleen wat er over het netwerk van Tennet gaat, dus zoek nog een betere bron. Als iemand die heeft hoor ik het graag of je mag 'm er meteen bij zetten :)

[ Voor 25% gewijzigd door Paul C op 28-06-2011 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Is het warm?

Van mijn solarpowered fan waren de zuignapjes gesmolten.... :X Slechte kwaliteit waarschijnlijk, maar het is nu 37 graden waar de SMA hangt en ik kan voor het eerst niet mijn hand erop laten liggen, ondanks de fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Roamor schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 17:20:
Is het warm?

Van mijn solarpowered fan waren de zuignapjes gesmolten.... :X Slechte kwaliteit waarschijnlijk, maar het is nu 37 graden waar de SMA hangt en ik kan voor het eerst niet mijn hand erop laten liggen, ondanks de fan.
Paar extra heatsinks erop om de warmte beter af te voeren, als je ze niet thuis toevallig nog hebt liggen kun je ze bv. bij de kringloop halen, hier kosten ze een euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Noorwegen exporteert toch heel wat aan door waterkracht opgewekte elektriciteit naar Nederland :)
Capaciteit van de eerste kabel is 700 megawatt.
Volgens mij komt er ook nog een tweede kabel naast te liggen.

Waarom leggen ze geen kabel richting IJsland?
Groot overschot aan natuurlijke energiebronnen, kunnen ze gelijk ook mooi hun schulden mee afbetalen.

Edit: de wens is de vader van de gedachte :)
Er wordt inderdaad over gedacht om een kabel tussen IJsland en Schotland te leggen met een capaciteit van maar liefst 18 terawatt, goed voor het verbruik 5 miljoen huishoudens.

http://www.fdselections.n...port-energie-naar-EU.aspx

[ Voor 27% gewijzigd door SpeksteenWP op 28-06-2011 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Speksteenkachel schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 17:43:
[...]

Noorwegen exporteert toch heel wat aan door waterkracht opgewekte elektriciteit naar Nederland :)
Capaciteit van de eerste kabel is 700 megawatt.
Volgens mij komt er ook nog een tweede kabel naast te liggen.

Waarom leggen ze geen kabel richting IJsland?
Groot overschot aan natuurlijke energiebronnen, kunnen ze gelijk ook mooi hun schulden mee afbetalen.

Edit: de wens is de vader van de gedachte :)
Er wordt inderdaad over gedacht om een kabel tussen IJsland en Schotland te leggen met een capaciteit van maar liefst 18 terawatt, goed voor het verbruik 5 miljoen huishoudens.

http://www.fdselections.n...port-energie-naar-EU.aspx
Tussen Noorwegen en Nederland heb je een mooie platte ondiepe Noordzee, tussen IJsland en Europa is dat anders, zoals je hier kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Erasmo schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 17:56:
[...]
........ is dat anders,
Wij hebben hier ook geen kolen en uranium dus "anders" doen zijn we in Nederland wel gewend.
Kabel komt waarschijnlijk dan ook te lopen tussen Schotland en IJsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Erasmo schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 17:35:
[...]

Paar extra heatsinks erop om de warmte beter af te voeren, als je ze niet thuis toevallig nog hebt liggen kun je ze bv. bij de kringloop halen, hier kosten ze een euro per stuk.
Er zit al een enorme heatsink op, dus dat zal niet veel meer uitmaken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Er komt nu echt noodweer aan. Wat is wijsheid? De stekkers van de omvormers er ook allemaal uit trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Speksteenkachel schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 18:48:
[...]

Wij hebben hier ook geen kolen en uranium dus "anders" doen zijn we in Nederland wel gewend.
Kabel komt waarschijnlijk dan ook te lopen tussen Schotland en IJsland.
Die neem je wat makkelijker mee in een schip natuurlijk. Alhoewel je eventueel wel mooi een LNG-tanker kan ombouwen tot waterstof.
Roamor schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 18:52:
[...]

Er zit al een enorme heatsink op, dus dat zal niet veel meer uitmaken. ;)
Tsjah dan heeft het weer vandaag gewonnen, of je moet je omvormers gaan waterkoelen :P
flitspaal.nl schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 18:57:
Er komt nu echt noodweer aan. Wat is wijsheid? De stekkers van de omvormers er ook allemaal uit trekken?
Denk niet dat je noemenswaardige opbrengst mist, ik doe het iig wel, samen met de tv, computer ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu

Vmu

Rotatate

Laatste berichten van Twitter over de hagel:

http://twitpic.com/5i6ls2

http://twitpic.com/5i7cl1

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Slik.... :o

Noord Brabant/Limburg: dekens over de panelen?

Je moet maar denken: de ultieme IEC/UL Hail Test. Iets minder link dan deze Hail Test, wellicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zonnigtype schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 19:27:
[...]

Je moet maar denken: de ultieme IEC/UL Hail Test. Iets minder link dan deze Hail Test, wellicht...
Ik ben wat later aan de beurt maar ik ga niet het dak op klauteren met dekens, mijn panelen liggen niet zo goed binnen bereik en bovendien zijn ze met de opstalverzekering extragratis tegen hagel-en stormschade verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:45

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Bedankt, dit is precies wat ik zocht :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-08 00:23
[...]

zijn er al meldingen dan van kapotte panelen?
lijkt mij toch dat ze hier wel tegen bestand zijn.

En de rolluiken dan? die kan ik beter omhoog houden, dubbel glas lijkt mij sterker toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 22:18
http://www.debeurs.nl/beu...door-online-winkelen.html
Gepubliceerd: Tuesday 28 June 2011 17:09

AMSTERDAM (AFN) - Milieubewuste consumenten zijn al bekend met het fenomeen dat de uitstoot van broeikasgas die zij veroorzaken, gecompenseerd kan worden door het planten van bomen. Dat kan nu ook door het plaatsen van zonnepanelen.

De initiatiefnemers, die werken onder de naam Do The Bright Thing, plaatsten dinsdag de eerste zonnepanelen op een school in Rotterdam.

Via een website komen mensen terecht bij winkels die meedoen aan het project. Koopt de consument via de website een product, bijvoorbeeld een laptop, dan wordt vermeld hoeveel fossiele energie nodig was om dat product te maken. Daar staat dan een hoeveelheid aan zonnepanelen tegenover.

De zonnepanelen worden gefinancierd uit de commissie die Do The Bright Thing ontvangt van webwinkels voor het doorverwijzen van de klanten.
Greenwashing of een goed initiatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Bizar...
Kan me d'r weinig bij voorstellen.

Maar wie weet wordt het "de nieuwe economie". Zou aan de andere kant wel weer geinig zijn. Maar als er alleen maar "gekocht" moet worden om ergens zonnepaneelkes geplaatst te krijgen, lijkt me dat dan weer niet erg duurzaam. Ben benieuwd of we er over een jaar nog over horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ook bizar, maar mooi als het gaat lukken.

http://www.verantwoordeve...sberichten/2011062502.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De eerste tekenen van een smart grid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Ook hier in Zeeland hebben boeren aangekondigd dat zij met het overschot aan opgewekte elektriciteit
(8 grote windturbines) een onderzoek gestart zijn om dit niet geheel meer op het net te zetten(wegens te lage terugleververgoeding).
Zij willen met het overschot een eigen productie-unit van waterstof beginnen om zodanig hun landbouwmachines na aanpassing hierop te laten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Erasmo schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 19:03:
[...]

Die neem je wat makkelijker mee in een schip natuurlijk. Alhoewel je eventueel wel mooi een LNG-tanker kan ombouwen tot waterstof.
Dat is helemaal niet makkelijk aangezien LNG vloeibaar is met koude opslag. Door het continu een deel van de voorraad te verdampen blijft de rest vloeibaar en koud.

Vloeibaar waterstof is niet te handhaven op dezelfde manier de tank moet daarom een drukvat zijn.
LNG-tank zijn dan veel te dunwandig in vergelijking met wat je nodig hebt voor waterstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

[...]

Hmmm, dekens over de panelen lijkt me onnodig en is ook onnodig bang maken denk ik. Bovendien wek je bij niet zonnepanelen bezitters zo de indruk dat zonnepanelen fragiele dingen zijn die het nooit 30 jaar uit zullen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:19

grimson

domeingrommer

http://www.nu.nl/economie/2551851/verhagen-zet-in-elektrische-auto.html
Minister wil dat een op de tien auto's in 2025 elektrisch is...

Persoonlijk zou ik ook geen 'bezine' auto meer privé aanschaffen ... ik zet in op electrisch!
(panelen -> opwekken -> rijden zonder bezine te tanken).

[ Voor 12% gewijzigd door grimson op 29-06-2011 10:48 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Veel spectaculaire bliksem(se) foto's bij RTL4 ingezonden:

http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/ingezonden/

(niet allemaal even mooi, maar fraaie verzameling, zie ook knop rechtsonder voor meer foto's).

M.b.t. elektrolyse punt van hierboven.

In Duitsland draait in Morbach een experiment om van overtollige windstroom uit CO2 van een biogas centrale op hetzelfde terrein (na ontzwaveling) met waterstof uit elektrolyse van water methaangas te maken. Artikel in Photon: gasreservoirs als ideale (ruimschoots bemeten) opslag voor overschotten hernieuwbare elektra. Hierbij is het bekende juwi (o.a. zeer actief in wind, biomassa, en grote PV parken als 53 MWp Lieberose) betrokken. Wel natuurlijk nodige conversie verliezen, economische rentabiliteit moet nog blijken, maar er iets nuttigs mee doen is beter dan de windturbines dan maar af te schakelen als er netproblemen zouden opdoemen. Ben benieuwd wat dat gaat opleveren. De eerste "markt" waar het werkelijk relevant gaat worden, is Duitsland. Want die bulken al van duurzaam opgewekte stroom. Wij komen chronisch tekort.

Geclaimd wordt dat het Duitse gasnet incl. de al voorhanden zijnde reservoir capaciteit een fysiek opslag volume van aldus "bevroren" hernieuwbare stroom van 200 TWh zou kunnen borgen. Dat is spectaculair, want daarmee zouden meerdere maanden nationale consumptie bediend kunnen worden. Ter vergelijking: huidige opslag capaciteit van de nu nog zeer schaarse kleine waterbekkens daar is 0,04 TWh. Een miljoen accu's in elektrische auto's worden in dat artikel slechts 0,1 TWh opslag capaciteit toegerekend. Dat zijn zeer aanzienlijke capaciteits-verschillen...

Uiteraard is dit nog lang geen marktrijp concept, maar qua potentie zeer interessant om daar flink wat onderzoekstijd tegenaan te gaan smijten.

Bron:
Beneking, A. (2011). Aus Strom mach Gas. Juwi testet eine Pilotanlage zur langfristigen Speicherung elektrischer Energie. - Photon 4/2011: pp. 76-79.

http://www.juwi.de/forsch...ie_solarfuel/technik.html
http://www.juwi.de/betrie...0a261bcd1e5172630734ec27c
Wikipedia: juwi – Wikipedia

Artikel Photon beschikbaar op aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
windfreak schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 10:44:
[...]

Hmmm, dekens over de panelen lijkt me onnodig en is ook onnodig bang maken denk ik. Bovendien wek je bij niet zonnepanelen bezitters zo de indruk dat zonnepanelen fragiele dingen zijn die het nooit 30 jaar uit zullen houden.
Was een grapje... :*)

... anders had dit natuurlijk ook nergens voor nodig geweest (en dat was het ook, maar ga dat die mensen maar uitleggen...):

Afbeeldingslocatie: http://data.rtl.nl/_internal/gridimage_v3!0/aayi3r9qriw0t9bdlbtdqrvc7sq96f9/8c627d483d745f92_ee45dc2f6090fec816573cc8c9dc1d73.jpeg

Onderschrift foto: "Op alles voorbereid!!" ;)

(er zijn er meer, o.a. deze)

Overigens: in de huidige context zie ik nu een zeer toepasselijk zonnig dekentje wat ze daar hebben gebruikt... _O-

[ Voor 17% gewijzigd door zonnigtype op 29-06-2011 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
zonnigtype schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:00:
[...]

Was een grapje... :*)

... anders had dit natuurlijk ook nergens voor nodig geweest (en dat was het ook, maar ga dat die mensen maar uitleggen...):

[afbeelding]

Onderschrift foto: "Op alles voorbereid!!" ;)

Overigens: in de huidige context zie ik nu een zeer toepasselijk zonnig dekentje wat ze daar hebben gebruikt... _O-
wtf..wat een rare deken joh :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Met een collega zaten we wat te filosoferen over de veelgenoemde 30 jaar garantie op zonnepanelen met 80% aan capaciteit. Dit in combinatie met leveranciers/producenten die dan nog wel/niet bestaan.
We vroegen ons af hoe relevant die eigenlijk is.

Voorbeeld: mijn vader heeft een state-of-the-art Casio rekenmachine uit 1975. Dat ding doet niet meer dan de basis rekentaken, maar was een geweldige stap voorwaarts in vergelijking met de rekenliniaal. OK, het vreet batterijen waar je bij staat, dus een adapter is meer dan noodzakelijk.

Deze oldtimer ligt nual 15 jaar in een la, met een echte nepleren hoes er omheen. Hij doet het overigens nog prima.
Stel, dat ding had 30 jaar garantie, wie zou dat vandaag nog willen claimen bij Casio in geval van een defect? de TNT verzendkosten wegen niet op tegen een nieuwe Casio rekenmachine, die je bij elke winkel om de hoek kunt kopen.

Wanneer de panelen hun tvt hebben gehaald, is alle extra productietijd mooi meegenomen, waarschijnlijk is het tegen die tijd lonender om deze panelen op een slechte(re) lokatie/dakvlak neer te leggen en vervolgens de techniek van dat moment op de 'toplokatie' neer te leggen. e.ea. afhankelijk van je tvt natuurlijk ;)

Deze redenatie leidt volgens ons tot de conclusie dat de langetermijn verwachtingen van paneel, leverancier en producent minder zwaar zouden moeten wegen dat de aanschafprijs op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:08
JakeNL schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:07:
Met een collega zaten we wat te filosoferen over de veelgenoemde 30 jaar garantie op zonnepanelen met 80% aan capaciteit. Dit in combinatie met leveranciers/producenten die dan nog wel/niet bestaan.

Voorbeeld: mijn vader heeft een state-of-the-art Casio rekenmachine uit 1975. Dat ding doet niet meer dan de basis rekentaken, maar was een geweldige stap voorwaarts in vergelijking met de rekenliniaal. OK, het vreet batterijen waar je bij staat, dus een adapter is meer dan noodzakelijk.

Deze oldtimer ligt nual 15 jaar in een la, met een echte nepleren hoes er omheen. Hij doet het overigens nog prima.
Stel, dat ding had 30 jaar garantie, wie zou dat vandaag nog willen claimen bij Casio in geval van een defect? de TNT verzendkosten wegen niet op tegen een nieuwe Casio rekenmachine, die je bij elke winkel om de hoek kunt kopen.

Wanneer de panelen hun tvt hebben gehaald, is alle extra productietijd mooi meegenomen, waarschijnlijk is het tegen die tijd lonender om deze panelen op een slechte(re) lokatie/dakvlak neer te leggen en vervolgens de techniek van dat moment op de 'toplokatie' neer te leggen. e.ea. afhankelijk van je tvt natuurlijk ;)

Deze redenatie leidt volgens ons tot de conclusie dat de langetermijn verwachtingen van paneel, leverancier en producent minder zwaar zouden moeten wegen dat de aanschafprijs op dit moment.
Ik denk dat je het verkeerde artikel als voorbeeld aanhaald. Ik noem een ander voorbeeld: een stukje dubbelglas waar 30 jaar garantie opzit tegen lek raken. Als na 25 jaar de boel lek is, loont het wel degelijk om een nieuwe te claimen. Misschien dat je op dat moment bij de leverancier ook HR++ glas nemen tegen een meerprijs.
Die casio is nu 10 keer beter tegen 10 keer minder kosten.

Over 30 jaar zijn er geen panelen die 10 keer beter zijn met 10 x minder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JakeNL schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:07:

Marketing, marketing, en nog eens: marketing. De concurrentie is moordend, en de leveranciers bewegen zich in de gekste bochten om "meerwaarde" te claimen. Productgaranties zijn inmiddels ook al soms aan het stijgen van 5 naar tien jaar, er worden i.p.v. "getrapte" vermogensgaranties nu ook steeds meer "glijdende schaal" garanties afgegeven door steeds meer leveranciers. Er wordt op "Europese kwaliteit" ingezet (terwijl nog steeds niet is bewezen dat "gemiddeld Aziatisch" per definitie slechter zou zijn dan "gemiddeld Europees"), er wordt met "plus" toleranties geschermd (gewoon een kwestie van anders cellen uitsorteren bij de module productie, eindverbruikers kennen toch de werkelijke kostprijzen niet), er wordt van alles bijgehaald. Moeilijk om te doorzien wat werkelijk relevant is.

Daarbij komt dat - wederom - Photon al vorig jaar zeer kritisch naar de exacte garantievoorwaarden in het geval van post-sale defecten heeft gekeken bij diverse grote aanbieders, en een jurist er op gezet wat je nu eigenlijk aan die "garanties" zou hebben in het geval van problemen of zelfs module calamiteiten. De conclusie was: het is voor een groot deel bagger, en je moet maar zien wat je na een x aantal jaren aan compensatie cq. vergoeding krijgt mocht er een forse systeem renovatie moeten komen omdat een product het af laat weten (delaminatie, onverklaarbaar productieverlies, hot-spots, dat soort toestanden). Het recente voorval bij de grootste Duitse producent Solarworld, die erg onwillig lijkt te zijn bij claims m.b.t. delaminatie van Shell Solar modules (waar ze verantwoordelijk voor zijn, ze hebben die kristallijne sectie immers overgenomen), spreekt wat dat betreft boekdelen. Alleen massieve druk vanuit de samenleving kan hopelijk de producenten tot andere gedachten brengen en ze tot werkelijk klantgericht gedrag dwingen. Anders zijn al die mooie garantie voorwaarden inderdaad een dode letter, zoals Photon lijkt te hebben moeten concluderen.

Mooie ontlading simulatie van onweer gisteren bij KNMI, plus achtergronden van het noodweer:

http://www.knmi.nl/klimatologie/nieuws/onweer_juni11.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

De tweede helft van juni is toch een stuk minder zonnig dan 2010. Mijn grafiek van jaaropbrengst is gestaag aan het dalen. Van 26 mei 2010 tot 26 mei 2011 was mijn genormeerde jaaropbrengst nog 954,3 kWh/kWp. Van 28 juni 2010 tot 28 juni 2011 was dat gedaald naar 927,7 kWh/kWp.

Edit: grafiekje d'r bij
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2011/06/29/1309325024-980.gif

[ Voor 20% gewijzigd door antonboonstra op 29-06-2011 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
antonboonstra schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 12:01:
Juni 2011 is toch een stuk minder zonnig dan 2010. Mijn grafiek van jaaropbrengst is gestaag aan het dalen. Van 26 mei 2010 tot 26 mei 2011 was mijn genormeerde jaaropbrengst nog 954,3 kWh/kWp. Van 28 juni 2010 tot 28 juni 2011 was dat gedaald naar 927,7 kWh/kWp.
Juni heeft bij mij een grotere spreiding in opbrengst dan mei. Zowel naar boven als naar onder:

http://www.polderpv.nl/nieuws_PVJSS22.htm#2jan2006

Dus niet verbazingwekkend. Dit jaar was het wat minder dan voorgaande jaren, mei 2011 was bij mij (met hakken over de sloot) record breaker in de volledig gemeten jaarreeks 2002-2011 (voor het 1,02 kWp deelsysteem bij ons).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Ik heb een vraagje voor degene die bekend zijn met hager materiaal.
Ik heb een Hager groepenkast met 3 x 4 installatieautomaten van Hager van het type MKS516 B16.
Deze hangen vervolgens achter 3 x CDA 540G aardlekschakelaars van Hager.
Dit alles is weer aangesloten op een Hager SB440 hoofdschakelaar.
Nu wil ik nog een installatieautomaat en aardlek in 1 erbij kopen maar weet ik niet precies aan te wijzen welke dit moet zijn.
En wat is het verschil met een ALS automaat of is dit hetzelfde?

En nee ik ga er niet zelf mee klooien, ik ken een specialist maar wil wel graag de spullen in huis hebben voordat hij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Heeft er hier iemand ervaring met 3-voudig glas?

Wij zijn aan het kijken naar een lichtstraat (4.5x2m, dus 9m2) en een vouwdeur pui (circa 6m2) achter, en ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is van 3-voudig glas tegenover het standaard dubbele HR++ glas.

Prijsverschillen kan ik vooralsnog ook niet op internet vinden, laat staan de mogelijke besparing op gas, maar ook het mogelijke nadeel (lagere g waarde, zonwerende laag mogelijk daarom ook niet nodig) in de lente/herfst periode om met de zon je huis op te warmen, waardoor het in die periode juist meer gas kost om je huis op te warmen tov HR++ glas.

Alle info is welkom!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 14:24
@Mars Warrior: Ronald Serne (www.nulwoning.nl) heeft ervaringen met drie-dubbel/gelaagd glas. Zijn woning is voorzien van 2 ruiten/HR-opbouw met daartussen speciale folie.

Hij kan je wellicht leveranciers aanreiken.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:48

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Mars Warrior schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 13:07:
Heeft er hier iemand ervaring met 3-voudig glas?
Als ik me niet vergis de ouders van Dido.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 11:30:
[...]

Daarbij komt dat - wederom - Photon al vorig jaar zeer kritisch naar de exacte garantievoorwaarden in het geval van post-sale defecten heeft gekeken bij diverse grote aanbieders, en een jurist er op gezet wat je nu eigenlijk aan die "garanties" zou hebben in het geval van problemen of zelfs module calamiteiten. De conclusie was: het is voor een groot deel bagger, en je moet maar zien wat je na een x aantal jaren aan compensatie cq. vergoeding krijgt mocht er een forse systeem renovatie moeten komen omdat een product het af laat weten (delaminatie, onverklaarbaar productieverlies, hot-spots, dat soort toestanden). Het recente voorval bij de grootste Duitse producent Solarworld, die erg onwillig lijkt te zijn bij claims m.b.t. delaminatie van Shell Solar modules (waar ze verantwoordelijk voor zijn, ze hebben die kristallijne sectie immers overgenomen), spreekt wat dat betreft boekdelen. Alleen massieve druk vanuit de samenleving kan hopelijk de producenten tot andere gedachten brengen en ze tot werkelijk klantgericht gedrag dwingen. Anders zijn al die mooie garantie voorwaarden inderdaad een dode letter, zoals Photon lijkt te hebben moeten concluderen.

Mooie ontlading simulatie van onweer gisteren bij KNMI, plus achtergronden van het noodweer:

http://www.knmi.nl/klimatologie/nieuws/onweer_juni11.html
Een goede reden om dus voor kwaliteit te gaan.
Of echt de goedkoopste van de goedkoopste nemen van de dump en duimen maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-09 16:18
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:17:
Hoe weet je vantevoren of je kwaliteitsspul hebt? Elke leverancier roept dat zijn spul beter is dan de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-08 15:13
De tweede kamer gaat ook weer een beetje duurzamer.
Flesjes water zijn voortaan taboe in de Tweede Kamer. Kamerleden en ambtenaren moeten het voortaan doen met kraanwater. De Kamer stemde dinsdagmiddag in met een motie hiertoe van scheidend Kamerlid Gerda Verburg (CDA).

De politica lanceerde haar voorstel om de inkoop van gebotteld water te verbieden vorige week al tijdens een debat. Water uit de fles is gemiddeld 650 keer meer belastend voor het milieu dan kraanwater en 325 keer zo duur, onderbouwde zij haar voorstel.

Een meerderheid steunt haar, zo bleek dinsdag. Voortaan wordt kraanwater geserveerd, met en zonder koolzuur. Verburg nam dinsdag afscheid van de Kamer. Dat op de valreep werd ingestemd met haar voorstel, noemde zij een 'cadeautje'.
Bron: FOK.nl

Een goede ontwikkeling als je het mij vraagt, flessenwater is nergens voor nodig in nederland. Alleen jammer dat het dan weer zolang duurt voor ze het doorhadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
knip.

[ Voor 99% gewijzigd door leonbong op 29-06-2011 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

HellevUUr schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 12:45:
Nu wil ik nog een installatieautomaat en aardlek in 1 erbij kopen maar weet ik niet precies aan te wijzen welke dit moet zijn.
Een aardlekschakelaar en installatieautomaat in 1 wordt een aardlekautomaat genoemd.
Wikipedia: Aardlekautomaat

Bijvoorbeeld B16 30mA (automaat van 16A met B-karakteristiek en aardlekbeveiliging van 30mA)
http://www.groepenkast-di...rdlekautomaat-B16A-/-30mA
http://catalogus.hager.nl...ci=4&ni=2207682&pr=160976

[ Voor 21% gewijzigd door SpeksteenWP op 29-06-2011 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-09 15:49
Kan iemand helpen met het uitzoeken van een omvormer tbv 3 of 4 panelen die hier op marktplaats staan?
Ik zou namelijk niet weten wat voor omvormer erbij zou moeten, en of de prijs een beetje goed is.

http://doe-het-zelf-verbo...ventueel-uitverkocht.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Even een update mbt de aan-/afwezigheid van de OpenTherm interface van de cv-ketel hier:
Cruise Control schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 22:00:
@Raven:

Let op: volgens pagina 14 van de handleiding heb je een OpenTherm interface nodig op je ketel om een OpenTherm thermostaat aan te kunnen sluiten. Die interface zit standaard niet op de ketel gemonteerd (in de handleiding staat een artikelnummer). Controleer even of die interface ingebouwd is voordat je een OpenTherm thermostaat koopt!
Ik heb heen en weer zitten mailen met iemand van ferroli.nl om erachter te komen of die interface er nu wel of niet op zit. De interface blijkt al een hele tijd niet meer te krijgen vanwege gebrek aan bepaalde originele elektronische componenten. Ze hebben uiteindelijk een nieuwe revisie (met de nodige aanpassingen) branderautomaat uitgebracht waar die interface standaard bij in zit, ik heb echter zoals het er naar uit ziet de oude versie nog....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:17:
[...]

Ik vertel mensen dat een A-merk Chinees paneel hetzelfde doet als een A-merk Duits paneel, of een B-merk Chinees paneel. Waarom ik ze dan niet het goedkoopste paneel adviseer? Als het mis gaat is de kans groter dat een A-merk nog bestaat, dan dat het kleine B-merk er nog is.

Het verschil tussen A en B is minimaal in prijs.. dus waarom zou je voor B gaan? En wat is B? Alle panelen die geen 'bankable' status hebben gekregen van de Duitse / Franse banken
catchingfire schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 15:26:
[...]

Hoe weet je vantevoren of je kwaliteitsspul hebt? Elke leverancier roept dat zijn spul beter is dan de rest.
Een merk pakken die veel produceert, grote aantallen. Die kunnen kwaliteit tegen een scherpe prijs produceren door de massa. Verder kunnen ze geen troep maken, anders zouden ze niet groot geworden zijn. Dus geen klein fabriekje, maar een grote jongen.

Verder is mijn spul absoluut niet beter dan de rest. Het heeft een goede (beste ;) ) prijs/kwaliteit verhouding, met relatief weinig risico, daar streef ik naar. Het risico zit niet in de panelen, dat zit in de omvormer. Om dat risico zo klein mogelijk te maken pak je de grootste jongen, die zal er over 10 jaar ook nog zijn als de vervangings-onderdelen nodig zijn.

7 rijen erop.. nog 33 te gaan, tot aan het eind van de foto. 66 meter in totaal.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-5-5axeog26k/Tgt_sc7uUVI/AAAAAAAAK3A/76bX0gGQhyE/s800/P1070604%252520%252528Large%252529.JPG

[ Voor 44% gewijzigd door SunshineCompany op 29-06-2011 21:42 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Pagina: 1 ... 92 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.