Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.737 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
pcmadman schreef op maandag 23 mei 2011 @ 12:42:
@Willem:
Vandaag ook een interessant artikel gevonden in het lowtechmagazine (ben het er meestal niet mee eens, maar de beschreven technieken zijn vaak interessant)
Klopt, goed artikel, met dit keer weinig stemmingsmakerij zoals anders nog al eens op lowtechmagazine.

Vond dit wel een plaatje wat ik de rest niet wil onthouden, voorspellingen van het Internationaal Energie Agentschap over de jaren 2007-2010. Jaar op jaar zitten ze er met hun stijgende lijn naast (dalende productie in plaats van stijgend). Als een niet-fossiele wetenschapper dit jaar-op-jaar produceert dan krijgt hij al gauw op de vingers getikt of gewoonweg ontslag. Hier vinden we het normaal dat ze telkens weer een stijgend lijntje weten te produceren.

Afbeeldingslocatie: http://krisdedecker.typepad.com/.a/6a00e0099229e888330154325152c9970c-pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:20
@Spiceworm:
Idd. Jammer dat lowtechmagazine zo weinig objectief en vaak ronduit foutief is, want het is een blog dat op zich heel veel interessante technieken en kennis behandelt.

Over dat grafiekje:
Dat komt (afaik) origineel van The Oil Drum (ook niet altijd even objectief imho), maar daar stond vorige week ook een heel interessant artikel. Het gaat in op de voorspellingen die door de jaren op TOD gepubliceerd zijn en in hoe verre die overeen komen met de waarheid. Spoiler: Het blijk dat zowel TOD als het EIA de afgelopen jaren met hun voorspellingen meer richting een gezamenlijk midden zijn bewogen en dat het midden van alle doom- en BAU-scenarios eigenlijk een beetje het pad is wat we in werkelijkheid zien:
http://www.theoildrum.com/node/7909

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik heb een vraag.

Een boer met 130 melkkoeien, op 2 robots. Kom vaker bij melkveeboeren over de vloer, maar deze heeft een erg hoog verbruik (90.000kWh) ten opzichte van z'n collega's, die het vaak met 50.000-70.000 kWh doen, bij dit aantal koeien / robots. Nu heeft meneer wel een WTW systeem (restwarmte melk, volgens mij), en een laag gasverbruik (slechts 4000m3), maar weet niet of dat het kWh verbruik rechtvaardigt. Stel dat we zouden willen meten.. je kan niet even Plugwise tussen een melkrobot klikken. Wat is de goedkoopste manier om de stroommisbruikers op te sporen?

[ Voor 4% gewijzigd door SunshineCompany op 23-05-2011 17:46 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:06

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Met een stroomtang en een zak jap kom je al een heel eind. Meer problemen geven verbruikers met variabel verbruik. Misschien kan technische documentatie uitkomst bieden. je kunt ook een stroomtang met logging kopen, deze zijn wel duurder.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

WattsOn doet iets vergelijkbaars als een stroomtang. Is minder handzaam maar wel een stuk goedkoper dan een goeie stroomtang.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Nog twee, misschien 3 dagen en dan ga ik over de stroomproductie van 2009 heen. Vandaag trouwens nieuw maandrecord ondanks af en toe hoge bewolking.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 13:18
als je kunt achterhalen op welke momenten de meeste stroom wordt gebruikt kun je a d h daarvan misschien iets zeggen over wat voor apparaat het kan zijn.
niet ergens ovderdadig veel lampen aan? apparatuur aan de oplader? electrische pompkarren? veel pompen aan? elecdtrische verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
SpiceWorm schreef op zondag 22 mei 2011 @ 22:21:
[...]

Sja, via Gaslicht.com kun je al jaren 200-400 euro eenmalige korting krijgenvoor je overstap. Blijkbaar is overstappen nog zo'n geouwehoer dat er zo'n bonus tegenover moet staan. Je kan de gok nemen en bij een minder groene club aansluiten een een korting en eventueel geouwehoer incasseren. NUON is minder groen dan greenchoice. Die verandering kun je het meest kosteneffectief maken met je eigen dak.

Persoonlijk zou ik trouwens niet naar een club gaan die tegen alle weerstand in een domme kolencentrale uit het wad wilde trekken, duurzaamheid zit die organisatie (hoe hard ze het ook roepen) niet in de genen.
is dat niet stopgezet dan, de bouw van die centrale?
meende zoiets gehoord te hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:54
engelbertus schreef op maandag 23 mei 2011 @ 18:37:
[...]

Die van NUON ligt op dit moment stil ja. Zal wel te duur zijn met al die protestacties. Essent bouwt gewoon door, Greenpeace mensen die komen protesteren of niet boeit ze niet, ze verdraaien gewoon alles zodat het lijkt alsof iedereen het prachtig vind dat er een kolencentrale bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmartino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-06 14:34
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2011 @ 13:53:
net zoals een ups voor een server/pc
de ups regelt de sync binnen de specs.(on&off grid)
de specs van een ups en een pv-omvormer zitten heel dichtbij elkaar.
Het is moeilijk te vatten, is onderstaand wat jullie beschrijven?:
- Ik wil in de normale situatie natuurlijk wel de energie van de inverter gewoon kunnen terugleveren. Om igv een stroomstoring geen elektriciteit terug te leveren, zou er een voorziening moeten komen de direct mijn circuit afkoppelt van het net. En aankoppeld indien de spanning op het grid terug is. Juist het voorzien van de zonneboiler en de CV zou mijn interesse hebben.
- De UPS mag enkel van zijn accu gebruik maken bij onvoldoende zon. Anders moet hij de accu juist opladen (voor de onvermijdelijke wolk).

In mijn huisnet zou het er dan m.i. als volgt uit zien:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2790/5751014513_dd9028a3b1.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Dmartino op 23-05-2011 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
SolarKing schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 21:07:
[...]

Je kan je 16A groep vervangen voor 20A groep en je kabels vervangen voor 4mm2.
Ik vraag me af of ook 5 x 2,5mm2 is toegestaan en 2 x fase en 2 x nul paralel aansluiten op de 20A groep.
(krijg je theoretisch 5mm2)
volgens mij mag 5x2.5 ook niet. andersom mag het nl ook niet, 2 fasen door een 5x2.5 aderige kabel, terwijl daar geen technische problemen mee zijn.

het gaat om de norm en de absolute zekerheid. bij 3 fasen of 2*220 moet je de afzonderlijek aders ook speciaal markeren met tape. ik geloof niet dat er een markering bestaat voor als je 2 aders zou bundelen.

deze knutseltruc is ook alleen handig als de 5 aderige kabel er al ligt. want zoveel duurder zal een 4 mm 2kabel ook niet duurder zijn dan een 5 aderige kabel lijkt me.. als het al op die kosten aan gaan komen....

met langere kabels wordt het toch al een "" probleem" als je kabels en zekeringen "misbuikt."

en leg e.e.a. maar eens aan een verzekeringsmaatschjappij uit die ook al weinig verstand van zaken heeft, en een deskundige inhuurt om HUN GELIJK te halen. die deskundige zal ook naar de mond van de verzekeraar gaan praten, want dat is tenslotte de betalende partij. er staat nergens dat genutsel word gedoogd dus bij het kleinste probleem ben ej gewoon de pineut.

dan kun je beter een 3fasen omvromer kopen, als het perse door de 5 aderige 2.5 kabel moet. maar dan is alleen al de kosten voor de 3fase automaat al hoger dan de besparing op de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zo alle pijpjes op het zuid-dak zijn verplaatst met gevolg een mooi maagdelijk pannendak :9
De extra groep is aangebracht en de offerte van SolarNRG is binnen.
Deze mensen ga ik uitnodigen voor een gesprek.
Ik las echter onderstaande conversatie tussen Hellevuur en Zonnigtype, mijn vraag is houdt dit bedrijf op te bestaan of gaat er slechts 1 persoon weg?? :?
zonnigtype schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 16:55:
[...]
Slik...

... en oh zo tale-telling. Markt wordt overgenomen door steeds meer cowboys (voel u niet aangesproken indien niet van toepassing, maar ze lopen zeker rond in ons land). Kwaliteit gaat in gevaar komen als we niet uitkijken. Kan tot nog veel meer ellende gaan leiden.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
een 3f omvormer is er v.a. 5kw en moet je ook een 3f aansluiting hebben. nogmaals als je de nen1010 volgt mag er 25A door een kabel 3x2,5mm2 of 5x2,5mm2 bij een B automaat en +- 70m lang zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door silvester6 op 23-05-2011 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
silvester6 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 19:11:
een 3f omvormer is er v.a. 5kw en moet je ook een 3f aansluiting hebben. nogmaals als je de nen1010 volgt mag er 25A door een kabel 3x2,5mm2 of 5x2,5mm2 bij een B automaat en +- 70m lang zijn.
Laat onverlet dat je 1-fasige huisinstallatie maximaal 16A afgezekerd mag zijn als je een 25A gemeentezekering hebt. Bij een 32A hoofdzekering mag je maximaal 20A afzekeren. Selectiviteit is hier het zoekbegrip.
Nog even los van het feit dat standaard installatiemateriaal, zoals WCD's altijd voor maximaal 16A ontworpen zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen voor mijn nieuwsgierigheid. Ik lees hier veel over een UPS systeem.
Als de netspanning weg valt, dan schakelen de omvormers af.
Nu draai ik de hoofdschakelaar om en verbind een ups met de 220 Volt lijn. Ups kan een APC zijn of mijn auto met 220 Volt aansluiting. De omvormers kunnen weer vermogen gaan afgeven, maar als ik geen of weinig vermogen opneem wordt dan de spanning hoger bv naar 240 of 250 Volt? Als dat zo is dan schakelt de UPS weer uit wegens overspanning of ik blaas de omvormer in de auto op. Met als gevolg dat de omvormers weer uitschakelen.Ik begrijp wel dat alles goed gaat als ik meer vermogen opneem dan mijn panelen cq. omvormers opwekken, de UPS zal het resterende leveren (zolang dit niet te veel is).

Of zijn voor deze situatie de omvormers van de zonnepanelen wel geschikt, begrenzen ze de spanning automatisch op 240 Volt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-09 21:08
Ik heb een vraag over lekstroom.
Gisteravond heb ik de lampjes in de afzuigkap (7 Watt spaarlamp i.c.m. 1,6 Watt LED lamp Gamma) vervangen door 2X 3,5 watt LED lampjes (E14) Olino getest 2 X 194 lumen. Dit omdat de lichtopbrengst van de eerste combinatie toch wat tegenviel. Nieuwe combinatie is prima.

Maar die 1,6 Watt LED lamp heb ik vervolgens in de gang gemonteerd (ter vervanging van een spaarlampje met een vervelend lange opwarmtijd, niet handig in een gang). De lichtopbrengst viel niet tegen daar, maar de lamp bleef duidelijk nagloeien nadat de stroomschakelaar uitgezet was. En niet even, gewoon continu als een soort nachtlampje.

Heb wat gezocht op internet en dit zou geen kwaad kunnen. Dat geloof ik graag, maar lekstroom is volgens mij toch onnodig stroomverbruik en dat willen we natuurlijk niet.
En wie weet wat er nog meer lekt. Overigens in de afzuigkap ging het lampje wel gewoon helemaal uit.
We wonen in een huis van bouwjaar 1997 dus waarschijnlijk geen brakke leidingen. Iemand enig idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Speksteenkachel schreef op maandag 23 mei 2011 @ 19:02:
Ik las echter onderstaande conversatie tussen Hellevuur en Zonnigtype, mijn vraag is houdt dit bedrijf op te bestaan of gaat er slechts 1 persoon weg?? :?
[...]
Ik heb geen inhoudelijke kennis van SolarNRG. Afgaande op mijn eigen research vorig jaar is dit een van de betere "grotere" partijen die PV leveren en installeren en tegen een redelijk schappelijke prijs (in vergelijking met andere bedrijven van die omvang).
Het is dat Glambalk vorig jaar een zeer goede deal had en SolarNRG destijds geen Suntech kon leveren, anders was ik met hun in zee gegaan.
Het vertrek ging dus om 1 persoon en het was toevallig dat ik dat in de nieuwsbrief las op het moment dat zonnigtype over een ander persoon schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:46
Nadat ik 2 weken geleden ook mijn 12de paneel na een jaar had aangesloten, vandaag tot nu te de hoogste opbrengst van 12,25 12,31 kWh (2100 Wp systeem).
Vorige week ook kortstondig een opbrengst van 2110 W gezien....... _/-\o_
Dat is duidelijk meer als ik het gehele jaar daarvoor had gezien, helpt toch zo'n 12de paneeltje ;)

Voorlopig doet Plugwise het al 14 dagen zonder dataverlies. Da's best uitzonderlijk bij mij en ik ben benieuwd of dit ook zo blijft als ik over een poosje het voor circa 2 weken niet kan uitlezen. Zullen zien.

[ Voor 1% gewijzigd door rube op 23-05-2011 21:05 . Reden: opbrengst liep nog.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Dolgelukkig zijn wij met de geboorte van ons tweede setje zonnestroompanelen!
We noemen haar 'boven de dakkapel'.
Op 23 mei om 18.33 zag de set het lichtnet.
Setje 2 weegt 1140Wp en is daarmee net iets zwaarder dan haar broertje 'onder de dakkapel' van bijna 2 jaar oud.
Foto's van de bevalling zijn hier te vinden.

ps. Beide setjes rusten van zonsondergang tot zonsopgang :z

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
harold65 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 22:05:
Setje 2 weegt 1140Wp en is daarmee net iets zwaarder dan haar broertje 'onder de dakkapel' van bijna 2 jaar oud.

Geweldig, dit bovenstaande ;)

Om in dezelfde trant door te gaan: Ik zit er over te denken om 'het' ook te doen, maar dan gelijk een twee-eiige tweeling.

Wanneer ik 3x190Wp @ 20' op de dakkapel zou plaatsen en 4x190Wp @ 34'onder de dakkapel, is dan het beste om 2 omvormers te kiezen, of 1 die 2 verschillende strings aan kan?

Update:
(de 20' is om slagschaduw op de zonnecollector te voorkomen die boven de dakkapel op het schuine dak ligt.)

Schitterende fotoreportage, dat haalt toch bij iedereen de koudwatervrees weg om zelf te installeren?

[ Voor 10% gewijzigd door JakeNL op 23-05-2011 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
engelbertus schreef op maandag 23 mei 2011 @ 18:37:
Klopt, maar ze willen het maar al te graag. Ze denken maximaal fossiel, want, met fossiel kun je volume draaien en behoudt je lekker de macht. Duurzaam is veel te democratisch natuurlijk. Dus nee, een club die heel hard de wereld naar de kloten wil helpen voor eigen gewin, gun ik niet de marge op mijn afgenomen stroom. Greenchoice bijvoorbeeld doet er groene dingen mee. Er zijn misschien ook andere leveranciers welke de winst in groene productie steken.
ElectricAlex schreef op maandag 23 mei 2011 @ 20:22:
Ik heb een vraag over lekstroom.
Maar wat is je vraag?

[ Voor 11% gewijzigd door SpiceWorm op 23-05-2011 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
SunshineCompany schreef op maandag 23 mei 2011 @ 17:45:
Ik heb een vraag.

Een boer met 130 melkkoeien, op 2 robots. Kom vaker bij melkveeboeren over de vloer, maar deze heeft een erg hoog verbruik (90.000kWh) ten opzichte van z'n collega's, die het vaak met 50.000-70.000 kWh doen, bij dit aantal koeien / robots. Nu heeft meneer wel een WTW systeem (restwarmte melk, volgens mij), en een laag gasverbruik (slechts 4000m3), maar weet niet of dat het kWh verbruik rechtvaardigt. Stel dat we zouden willen meten.. je kan niet even Plugwise tussen een melkrobot klikken. Wat is de goedkoopste manier om de stroommisbruikers op te sporen?
Je kunt vrij eenvoudig stroomtrafo's met een omzet verhouding van bijvoorbeeld 100 A/5 A plaatsen en daaraan een zgn indirecte meter hangen. Wat je dan meet moet weer terug vermenigvuligd worden met de omzet verhouding (uit het voorbeeld = 20).
Je kunt ook een mobiele meter huren en daaraan een simpele datalogger hangen en die dan daarna uitlezen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de ranzigheid van een fossiel energiebedrijf merk je pas als je weggaat.
dan komt er een tegendeal, nog viezer, en nog goedkoper.
die had je het hele jaar al kunnen krijgen.
bij de overstap liegen ze nog effe 1500kWh erbij,
die ze stelen van de nieuwe leverancier, structureel.

het kan ook zo :@20 mei
toen ik greenchoice aanzei : dan ga ik naar hvc/nhec, was het antwoord, moet je zelf weten.
je mag boetevrij weg, en daarom ben ik gebleven ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2011 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

Heerlijke post! _/-\o_

Ga ik opnemen bij de "nieuwgeborenen"...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Hele leuke originele post _/-\o_

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
SunshineCompany schreef op maandag 23 mei 2011 @ 17:45:
Ik heb een vraag.

Ik ben zijdelings betrokken bij ontwikkeling van melkrobots, daarom gok ik op 3 potentiele daders van het hoge verbruik:
- Compressor, vanwege een lek in het leidingnetwerk/ventielen/cilinders
- Vacuumpomp, vanwege lek in de slangen
- Stoomgenerator, vanwege onnodig vaak aanstaan van verwarmingselement.

Mogenlijk dat de koelinstallatie van de melktank nogal wat slurpt?

De leverancier van de robot zou zo moeten kunnen vertellen wat het 'energieverbruik per kilo melk' is. Het draait allemaal om 'cost of ownership' en met de prijs/kilo melk onderscheidt de ene technologie zich van de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00

Van harte!
en dank voor de mooie foto's!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

SpiceWorm schreef op zondag 22 mei 2011 @ 10:22:

Afzagen en laten afzinken in de Noordzee dat Zeeland. Missen we niets aan.
@SpiceWorm: 7(8)7 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Wanneer zijn de bezoektijden om de gelukkige ouders persoonlijk te kunnen feliciteren? Maar eh, is de wieg zo breed of hebben jullie die van de buren erbij geleend?
JakeNL schreef op maandag 23 mei 2011 @ 22:37:
[...]

Wanneer ik 3x190Wp @ 20' op de dakkapel zou plaatsen en 4x190Wp @ 34'onder de dakkapel, is dan het beste om 2 omvormers te kiezen, of 1 die 2 verschillende strings aan kan?

Update:
(de 20' is om slagschaduw op de zonnecollector te voorkomen die boven de dakkapel op het schuine dak ligt.)

Schitterende fotoreportage, dat haalt toch bij iedereen de koudwatervrees weg om zelf te installeren?
De Steca 1900 komt het dichtst in de buurt maar is toch nog te groot voor twee aparte strings. Ik zou lekker voor twee Steca 500 gaan als de Imp tenminst rond de 5A ligt.

[ Voor 41% gewijzigd door ZonneStroom op 23-05-2011 23:33 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ze liggen er prachtig bij die 190Wp Kingsun panelen _/-\o_
Schitterende fotoreportage. Mag ik die op mijn site plaatsen?

Hier nog een mooie foto gekregen van een klant met een kleine veldopstelling van 12 x 190Wp Kingsun op flatfix.

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/afb0190scaled.jpg

Nog een foto van een leuke 18 x 190Wp Kingsun set op een Delta Solivia omvormer.

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/zonnepanelen-01-05-2011.jpg
JakeNL schreef op maandag 23 mei 2011 @ 22:37:
[...]

Geweldig, dit bovenstaande ;)

Om in dezelfde trant door te gaan: Ik zit er over te denken om 'het' ook te doen, maar dan gelijk een twee-eiige tweeling.

Update:

Het beste is 2 aparte omvormers toe te passen zoals 2 x Stecagrid 500.

[ Voor 6% gewijzigd door Sprite_tm op 24-05-2011 08:14 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

glambalk schreef op maandag 23 mei 2011 @ 23:28:
[...]
Wanneer zijn de bezoektijden om de gelukkige ouders persoonlijk te kunnen feliciteren? Maar eh, is de wieg zo breed of hebben jullie die van de buren erbij geleend?
Je bent van harte welkom :)
Ja, de wieg is zo breed. We hebben ooit het huis van de buren er bij gekocht omdat de kledingverhuur van mijn vrouw nogal veel ruimte vraagt. We wilden alleen de zolder kopen maar moesten de andere verdiepingen er bij nemen :P
Ze liggen er prachtig bij die 190Wp Kingsun panelen _/-\o_
Schitterende fotoreportage. Mag ik die op mijn site plaatsen?
Ik had het er niet bijgezet maar het zijn inderdaad Kingsun panelen. Foto's zijn openbaar en mag je gebruiken. Misschien even een kopietje op je eigen server maken. Picasa wil wel eens raar doen.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55

WouterB

3680 Wp

ElectricAlex schreef op maandag 23 mei 2011 @ 20:22:
1,6 Watt LED lamp heb ik vervolgens in de gang gemonteerd <> de lamp bleef duidelijk nagloeien nadat de stroomschakelaar uitgezet was. En niet even, gewoon continu als een soort nachtlampje.
Wat je ziet is de inductiespanning die in de elektradraden wordt opgewekt. Dit is voor een ledlampje genoeg om zachtjes op te branden. Het is dus geen lek-spanning, want er lekt niks weg, er wordt een miniem klein beetje elektriciteit opgewekt; net genoeg om je ledlamp heel zachtjes te laten branden.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Als we toch reclame aan het maken zijn voor Kingsun paneeltjes... :P Mijn setje moet nog een paar uurtjes, maar dan zit het eerste jaar erop. En het resultaat is net meer dan 952 kWh/kWp *O* En dat met (gedeeltelijke) schaduw van eind september tot halverwege maart. Toch ruim 8,5% van de investering terugverdiend in 1 jaar.
Edit: Of op in de stijl van harold65 te spreken... Er zijn er drie jarig hoera, hoera, dat kun je wel zien, dat zijn zij. Afbeeldingslocatie: http://cache2.hyves-static.net/images/smilies/default/smiley_party.gif Het verjaardagspartijtje wordt buiten gevierd. Zwemkleding kan thuis blijven.

[ Voor 30% gewijzigd door antonboonstra op 24-05-2011 16:32 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:14

Zeer mooi! Moet toch te doen zijn om zelf panelen aan te leggen.
Waar heb je de set vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Iets voor de start van de topic?
Er wordt gesproken over waterstof als energiedrager, kunnen we niet een (onder)deel maken over energie opslag in de starttopic?
Zoiets als:

Energieopslag:
- Batterijen/accu's
- Waterstof
- Synthetische methaan
- Water (met eventuele additief)
- Zout
- Stuwmeren

enz (kan er even snel niet nog een bedenken).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

SolarKing schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 03:25:
[...]

Nog een foto van een leuke 18 x 190Wp Kingsun set op een Delta Solivia omvormer.

[afbeelding]
Is dat 30 graden? Of 20? En hoeveel tussenruimte?

Ik twijfel er op dit moment over om onder 20 graden te plaatsen, met een tussenruimte van 80cm. 15 graden is op dit moment slecht leverbaar bij Esdec. Iemand die hier een uitspraak over durft te doen, wat je mist / wint in zomer/winter? Je mist in de winter door sneller schaduw, maar wint in de zomer een beetje door een betere hoek..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

ollie1965 schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 13:59:
Er wordt gesproken over waterstof als energiedrager, kunnen we niet een (onder)deel maken over energie opslag in de starttopic?
Zoiets als:

Energieopslag:
- Batterijen/accu's
- Waterstof
- Synthetische methaan
- Zout
- Stuwmeren

Bier & Wijn! :P Bij een overschot produceren we bier / wijn.. en dat drinken we op in de tijden dat het koud is. Hoeft de verwarming minder hoog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
SunshineCompany schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 15:26:
[...]

Ik twijfel er op dit moment over om onder 20 graden te plaatsen, met een tussenruimte van 80cm. 15 graden is op dit moment slecht leverbaar bij Esdec. Iemand die hier een uitspraak over durft te doen, wat je mist / wint in zomer/winter? Je mist in de winter door sneller schaduw, maar wint in de zomer een beetje door een betere hoek..
Bij Sidera stond destijds onderzoek wat uitwees dat 20graden zowaar optimaal is i.t.t. de doorgaans beweerde 34graden. Kan op dit moment de website echter niet meer vinden... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 15:26:
[...]

Verliezen in de winter zijn waarschijnlijk verwaarloosbaar t.o.v. winst in de zomer, gezien de enorme "standaard" meeropbrengsten in de zomerperiode. Zeker bij dat soort opstellingen...

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_MSJ.htm

(dat is weliswaar op "vrij" dak 4e verdieping, maar wel 4 van de 10 modules daar weergegeven in wintermaanden november tm. april last van partiële beschaduwing)

Dus zeker bij dat soort "krappe" opstellingcondities zou ik kiezen voor lage hellingshoek om maximaal profijt van die lucratieve zomer te hebben. Bij grote installaties worden steeds vaker modules onder (zeer) lage hellingshoek op bedrijfsdaken geplaatst, op ballast-loze frames (diverse nieuwe ontwerpen, SolarAccess doet dat ook al jaren in Vlaanderen met eigen systeem). Maar daar kan meestal niemand bij, getoonde installatie heeft zeker een bepaald risico, ook door de zichtbaarheid. Afkloppen dat het goed zal gaan.

Bij Sidera stond destijds onderzoek wat uitwees dat 20graden zowaar optimaal is i.t.t. de doorgaans beweerde 34graden. Kan op dit moment de website echter niet meer vinden...
:?

Gewoon te bereiken hier...

http://www.siderea.nl/

"e-tje" vergeten soms? >:)

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 24-05-2011 15:45 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

@Zonnigtype & pcmadman;

Gaat dus om een 'krap' dak. 23 modules, zou ze onder 15 graden plaatsen ivm krappe tussenruimte van slechts 80cm. Stel dat die installatie 850kWh/kWp zou doen (even een aanname), doordat je iets verlies hebt in de winter door schaduw van de onderlinge panelen. Nu dezelfde installatie (80cm tussenruimte) onder 20 graden. In de winter 'nog' meer schaduw, in de zomer iets meer opbrengst door betere hoek. Hoeveel kWp/kWp zou dit systeem doen? Meer, minder of 't zelfde dan de 15 graden opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ik denk dat je het verschil niet kunt meten, omdat het binnen de foutmarge valt. Maar dat is puur op gevoel en niet op ervaring/berekening gebaseerd. Maar bijvoorbeeld: als je 3% verlies hebt door extra schaduw en 2% winst door een betere opstelling, dan is dat niet echt merkbaar in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Dat idee had ik ook eigenlijk al. Kortom; gewoon onder 20 graden plaatsen. Uiteindelijk lood om oud ijzer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:40:
Dat idee had ik ook eigenlijk al. Kortom; gewoon onder 20 graden plaatsen. Uiteindelijk lood om oud ijzer dus.
Of vraag Siderea direct over hoe hij daar over denkt. Er zijn ook anderen die daar wellicht ideeën over hebben, hier ook present. Of het om "lood om oud ijzer" gaat kan alleen een serieuze modelberekening uitwijzen (vaak ook locatie afhankelijk). In Photon van april staat een artikel over opbrengst simulatieprogramma's. Die lopen nogal uit elkaar qua voorspelling van de productie t.o.v. drie reële systemen die met die pakketten zijn doorgerekend. Gemiddelde afwijking van 19 geteste pakketten ligt tussen de 1,9 en 11,8% van werkelijk gemeten fysieke productie...

Ik zou zeggen: kopen die uitgave (zeker als serieuze aanbieder van PV-installaties...). ;)

13 van de 17 kerncentrales in Duitsland van het net (deels vanwege de post-Fukushima besluiten, deels standaard onderhoud). "Het gaat (nu) nog goed omdat er zoveel zonnestroom is en weinig windenergie". Enzovoorts. Interesting...

http://www.photovoltaik.e...etzt-atomstrom_100005139/

11,7 GW momentaan vermogen om 13h45 daar, nu nog 7,8 Gigawatt:

http://www.sma.de/en/news...-produced-in-germany.html

[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 24-05-2011 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Laatst online: 21:31
[message=36095484,noline]SunshineCompany schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 15:26]

Wat wil de eigenaar meer kWh per m2 of de meeste Khw per euro investering ?
Panelen te dicht op elkaar geeft schaduw .. en dus micro cracks in de zonne cel zelf.. en dus uiteindelijk steeds minder opbrengst.

Hier een stukje lees voer ..volg vooral janf heeft praktijk metingen gedaan .. dus daar kan bijna niemand tegen op _/-\o_
En met IR foto en uitleg (al uit 2009)
http://zonstraal.forumup....ghlight=&mforum=zonstraal

En zelfs de dragers (sub frame) is te zien op de IR Foto’s ..

Bij hoge investering ..( en opbrengst per Wp is belangrijk) .. info om rekening mee te houden .
Mocht je zelf willen rekenen hier wat indrukken aantal zon en bewolkt dagen hele jaar door.
http://zonstraal.forumup....71&mforum=zonstraal#28971

Maar 80 cm tussen afstand ?? .. wat is de effectieve hoogte ?? x2,5 snapje dat 80 cm niets zegt zonder de hoogte .. en misschien ieder volgend paneel 5 Cm hoger monteren ?

En hier welluidend advies
........................................
http://zonstraal.forumup....46&mforum=zonstraal#79246
........................................
Dus als het kan 4x hoogte(save) .. en anders iets minder …maar de gevolgen kunnen (zichtbaar)meetbaar zijn).

edit: typo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij 20 graden is de afstand tot het volgende paneel het paneel zelf.
zo kan je meer kwijt.
ik heb siderea gevolgd, en het klopt.
want denk nou zelf :verlies in de winter, enkele 10-tallen kWh`s
en wanneer is het ook alweer het langst licht ? das nu dus.
meeropbrengst honderden kWhs, waarschijnlijk nog wel meer.
vergelijken ? mijn plugwise zuid = 20 graden & dimensionering omvormer 120%
je ziet nu de enorme extra opbrengst van 11 tot 16:00u
bij 36 graden is het parabooltje kort,
en de pv kijkt onder de zon door op het moment dat dat niet moet.

ps : de H van kWh is uur, en nu zijn de langste dagen.
(eerder is gepost : bij 20 graden kijkt het paneel eerder over bomen e.d. heen)
/edit op oost en west is 36 graden wel ideaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2011 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Wil je geen schaduw van voorgaande panelen op een plat dak dan is de hoogte van het voorgaande paneel gedeeld door de tanges van 14graden de afstand die aangehouden moet worden. 14 graden is de hoogste stand van de zon op 21 december.
Bij een paneel van 1m breed onder een hoek van 28 graden (volgens Siderea de meest ideale hoek in NL) geeft dat een afstand van 1,88m. Das wel heel veul
Zelf hou ik een ondelingen afstand aan van de hoogte van het paneel gedeeld door de tangess van 20 graden. Hoogste stand van de zon medio november en eind januari. Daartussen in heb je dus schaduw op je panelen er achter.
Bij een paneel van 1 m breed onder een hoek van 28 graden geeft dat een onderlinge afstand van 1,3m.

Bij steeds goedkoper wordende panelen is het gunstiger om zoeveel mogelijk /m² te plaatsen. Dat bereik je door kleinere helleinghoeken te hanteren.
Erg populair zijn de light systemen op dit moment omdat er per 1 tegel van 10kg per 2,5 paneel van 1 bij 1,5 meter nodig is. Panelen staan vaak onder een hellinghoek van maar 10 graden en een onderlinge afstand van 40-45cm

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 18:07:
bij 20 graden is de afstand tot het volgende paneel het paneel zelf.
zo kan je meer kwijt.
ik heb siderea gevolgd, en het klopt.
want denk nou zelf :verlies in de winter, enkele 10-tallen kWh`s
en wanneer is het ook alweer het langst licht ? das nu dus.
meeropbrengst honderden kWhs, waarschijnlijk nog wel meer.
vergelijken ? mijn plugwise zuid = 20 graden & dimensionering omvormer 120%
je ziet nu de enorme extra opbrengst van 11 tot 16:00u
bij 36 graden is het parabooltje kort,
en de pv kijkt onder de zon door op het moment dat dat niet moet.

ps : de H van kWh is uur, en nu zijn de langste dagen.
(eerder is gepost : bij 20 graden kijkt het paneel eerder over bomen e.d. heen)
/edit op oost en west is 36 graden wel ideaal.
Schüco Ost-West flachdach (dunnelaag amorf Si) systeem voor optimale oppervlakte benutting op vlakke daken heeft hellingshoek van slechts ... 10 graden:

http://www.schueco.com/we...igartiges_flachdachsystem
http://www.schueco.com/we...362124/Referenzanlage.pdf
http://www.solarserver.de/news/news-12008.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Energieopslag:
- Batterijen/accu's
- Waterstof
- Synthetische methaan
- Zout
- Stuwmeren

Nog een paar ;)
- SMES (Superconducting Magnetic Energy Storage).
- CAES (Compressed Air Energy Storage).
- Vliegwielen.
- Thermal energy storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Bartjuh schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 18:48:
[...]

Nog een paar ;)
- Vliegwielen.
- Boterhammen met pindakaas/vetweefsel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb bij een paneelbreedte van 80cm 1 meter afstand gehouden, (liggend landscape)
dus vrijwel het hele jaar geen schaduw.
een regenachtige dag nu, levert meer op, dan een zonnige dag in december&januari,
ook diffuus licht pak je beter met een lagere hoek.
na de site van siderea te hebben gelezen heb ik ze ook nog 10 graden west van zuid gezet,
en dat bevalt ook erg goed, zo goed zelfs dat ik er niets meer aan ga doen.
deze situatie bestaat nu alweer bijna een jaar, de jaaropbrengst is riant
http://van.wijk.net/pvt/zonnestand.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2011 21:14 . Reden: http://www.siderea.nl/artikelen/hellingshoek1/hellingshoek1.html ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

JakeNL schreef op maandag 23 mei 2011 @ 23:07:
[...]

Ik ben zijdelings betrokken bij ontwikkeling van melkrobots, daarom gok ik op 3 potentiele daders van het hoge verbruik:
- Compressor, vanwege een lek in het leidingnetwerk/ventielen/cilinders
- Vacuumpomp, vanwege lek in de slangen
- Stoomgenerator, vanwege onnodig vaak aanstaan van verwarmingselement.

Mogenlijk dat de koelinstallatie van de melktank nogal wat slurpt?

De leverancier van de robot zou zo moeten kunnen vertellen wat het 'energieverbruik per kilo melk' is. Het draait allemaal om 'cost of ownership' en met de prijs/kilo melk onderscheidt de ene technologie zich van de andere.
Thanks, zal 't meenemen.

Bedankt iedereen voor de reacties over het 20 graden verhaal. Qua Wp's moet het er gewoon op, om de volledige SDE te pakken. 80cm voor een 20 graden opstelling houdt niet over, dat besef ik.. maar we gaan 't toch doen. Ook omdat de dakrand al zo hoog is, dat die ook al schaduw geeft. Dan maakt de rest ook niet meer uit. We zullen het zien over een jaar.. :)

[ Voor 19% gewijzigd door SunshineCompany op 24-05-2011 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
zonnigtype schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:57:
[...]

13 van de 17 kerncentrales in Duitsland van het net (deels vanwege de post-Fukushima besluiten, deels standaard onderhoud). "Het gaat (nu) nog goed omdat er zoveel zonnestroom is en weinig windenergie". Enzovoorts. Interesting...

http://www.photovoltaik.e...etzt-atomstrom_100005139/

11,7 GW momentaan vermogen om 13h45 daar, nu nog 7,8 Gigawatt:

http://www.sma.de/en/news...-produced-in-germany.html
Misschien moeten we dit eens naar nucluar Verhagen sturen.. Kan je toch erg weinig tegen in brengen.. Prachtig om te zien hoe PV het gat dicht. Overigens een paar dagen terug wekt Duitsland gewoon 13,4GW op het midden van de dag!

[ Voor 28% gewijzigd door Yilar op 24-05-2011 21:48 ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Mijn buurman heeft een leuke oplossing voor veel PV per M2 en toch wat hellingshoek.
Drie panelen op een frame, de hellingshoek is instelbaar, in de winter lange steunen voor de achterste panelen, in de zomer de wat kortere.

Afbeeldingslocatie: http://img710.imageshack.us/img710/7666/dscf5210m.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/835/dscf5433z.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img585.imageshack.us/img585/8734/dscf3440u.jpg

Edit, let niet op de open aansluitingen op de steca's ! :X

De onderstaande foto toont een iets andere constructie. (mijn buurman is expert op alu frame bouw)

Afbeeldingslocatie: http://img90.imageshack.us/img90/3130/dsc00121resize.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Gasschuif op 24-05-2011 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 23-09 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dus
Zoiets als:

Energieopslag:
- Batterijen/accu's
- Waterstof
- Synthetische methaan
- Zout
- Stuwmeren

EN
Bartjuh schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 18:48:
[...]

Nog een paar ;)
- Vliegwielen.
En super condensators, dat heeft toch dat racekartje van de TU die op waterstof rijdt (greenchoice sponsor).

Zou dus een uitbreiding van de topic start kunnen zijn, en hoe denkt JeroenH en Flitspaal hierover (en andere die beheerder zijn van het geheel)??

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Tof. Handig ook, zoveel waslijnen. Maar mooie opstelling! Ik zit maar in een luxe positie met m'n 400m2 plat dak zonder enig opstakel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

SunshineCompany schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 22:01:
Tof. Handig ook, zoveel waslijnen. Maar mooie opstelling! Ik zit maar in een luxe positie met m'n 400m2 plat dak zonder enig opstakel..
Zijn "anti reiger" draden voor de vijver :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Gasschuif schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 22:10:
[...]

Zijn "anti reiger" draden voor de vijver :+
'k Zal 't m'n vriendin vertellen als ze morgen weer tot d'r knieën in de vijver staat tijdens het ophangen van de was.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

antonboonstra schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 12:34:
Als we toch reclame aan het maken zijn voor Kingsun paneeltjes... :P Mijn setje moet nog een paar uurtjes, maar dan zit het eerste jaar erop. En het resultaat is net meer dan 952 kWh/kWp *O* En dat met (gedeeltelijke) schaduw van eind september tot halverwege maart. Toch ruim 8,5% van de investering terugverdiend in 1 jaar.
@Anton: Mooie jaar-opbrengst; ik had "slechts" 909,7 Kwh/Kwp, dus ben echt wel jaloers :9 ;
maar hoe heb je precies die 8,5% uitgerekend? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 16:02:

Wij hebben ongeveer gelijktijdig geïnstalleerd en ik ben na bijna 1 jaar met de volledige installatie (pas vanaf de 15e mei is de volledige set aangesloten) de 1000 kWh bruto al voorbij. Ik denk dat ik uitkom op 1035 kWh (930 kWh/kWp), terwijl ik had gerekend/gehoopt op 900 kWh/jaar bruto. Een goed eerste jaar, maar april was wel érg zonnig. Het zal niet altijd feest zijn.
@ Anne: het is inmiddels ruim na de 15e Mei, heb je al cijfers omtrent jouw jaar-opbrengst :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Hierbij nog meer foto's die ik kreeg van tevreden klanten.

8 x 190Wp Kingsun op een Gridfit1900. (Apeldoorn) Klant wil in de toekomst nog meer panelen erbij.

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/p1020069.jpg

6 x 190Wp Kingsun op 2 x Stecagrid 500

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/img_6771scaled.jpg

Komende zaterdag een bedrijfje bezoeken met een verbruik van 14.000 kWh. Dat wordt misschien een leuke SMA tripower 15.000TL set. Hopelijk is die EIA subsidie nog niet op. (of mag ik die energie investerings aftrek geen subsidie noemen ondanks dat het budget aan een limiet verbonden is?)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Waarom dat eerste systeem zo dicht tegen de nok? De ruimte eronder ga je toch niet meer benutten lijkt me? Verder zie je meteen 't nadeel van consolebakken (of zijn dat geen consolebakken?), alles staat schots en scheef.. of is dat door de klant zelf gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 10:08
SunshineCompany schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 08:54:
Waarom dat eerste systeem zo dicht tegen de nok? De ruimte eronder ga je toch niet meer benutten lijkt me? Verder zie je meteen 't nadeel van consolebakken (of zijn dat geen consolebakken?), alles staat schots en scheef.. of is dat door de klant zelf gedaan?
Ik vermoed dat dit op het dak van een flat is en dus is hiet het gehele dak van de eigenaar...
De 'bakken' hadden inderdaad wel netjes tegen elkaar gezet mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JAN-B schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 23:40:
@ Anne: het is inmiddels ruim na de 15e Mei, heb je al cijfers omtrent jouw jaar-opbrengst :?
Ja, het was nog meer dan ik dacht: 943 kWh/kWp. Dat smaakt naar meer :9
4Reload schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 09:10:
Ik vermoed dat dit op het dak van een flat is en dus is hiet het gehele dak van de eigenaar...
De 'bakken' hadden inderdaad wel netjes tegen elkaar gezet mogen worden.
Ach, kijk hoe wij 'ollanders onze fietsen parkeren.... ;)

Ik denk dat ik me zelf ook de moeite zou besparen, het is niet direct een zichtlokatie. Behalve voor een paar bewoners in de flat er tegenover.

[ Voor 45% gewijzigd door Anne vdr Bom op 25-05-2011 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

JAN-B schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 23:20:
[...]
@Anton: Mooie jaar-opbrengst; ik had "slechts" 909,7 Kwh/Kwp, dus ben echt wel jaloers :9 ;
maar hoe heb je precies die 8,5% uitgerekend? :?
Ik heb op precies te zijn 528,538 kWh opgewekt in het eerste jaar. Ik heb hoog en laag tarief, maar om het even simpel te houden heb ik gerekend met 22 cent / kWh wat neerkomt op (0,22 x 528 = ) € 116,-. De investering (excl. logging) kwam op € 1.360,- dus heb ik (116/1360 * 100% = ) 8,5% van mijn investering terugverdiend.
Waarom dat eerste systeem zo dicht tegen de nok? De ruimte eronder ga je toch niet meer benutten lijkt me?
Het lijkt mij dat hoe hoger je zit, hoe minder last je hebt van schaduw van andere gebouwen of bomen.

[ Voor 21% gewijzigd door antonboonstra op 25-05-2011 11:24 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Het verschil tussen een doe-het-zelf-er en een installateur? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Hoe hoger, hoe minder snel schaduw, dat klopt (soms). Maar dat lijkt hier niet 't geval. 't Nadeel van dicht op de nok is het feit dat je sneller een vliegereffect hebt, dus dat de installatie aan 't dak gaat trekken. Zal overigens vast meevallen, vraag me alleen af wat de reden is dat het niet midden op 't dak is geplaatst, maar tegen de nok aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Ik las gisteren toevallig in een lokaal blaadje dat er een smart-grid test in Hoogkerk bezig is en dat de resultaten veelbelovend zijn. Vraag en aanbod afstemmen van PV, wind, HRe, warmtepomp, elektrische auto's, wasmachines etc. http://www.kennislink.nl/...werking-in-het-smart-grid Ik wist niet eens dat deze test hier was, terwijl ik dagelijks door dit dorp rijd.

Ook een goed stuk (vind ik) over inpassing van grote hoeveelheden duurzame energie in het net van Europa: http://www.ecn.nl/nl/nieu...triciteit-infrastructuur/

[ Voor 36% gewijzigd door antonboonstra op 25-05-2011 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Uiteraard is dat door de klant zelf gedaan. (zijn geen console bakken) Bij de meeste projecten gaat het om doehetzelf door klanten en daarvan sturen ze mij vol trots een foto. Dat het er dan niet altijd perfect uitziet of te dicht bij een rand staat of noem maar op ga je natuurlijk niet over klagen. Het is al geweldig dat ze uberhaupt panelen aanschaffen en zelf plaatsen.
Alles wat door onze installateurs geplaatst wordt ziet er natuurlijk perfect uit.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Eindelijk vandaag een degelijk antwoord van plugwise m.b.t. het missen van meetgegevens van een uur (2 of 3 keer per maand).
Goedemiddag,

Als eerste sorry voor de late reacties.
Mogelijk zou onze beta versie van de source het probleem oplossen.
Deze is te downloaden van http://www.myplugwise.com/source/pwsetup_2.17beta.exe
Het probleem met opbrengst komt inderdaad vaker voor en we zijn ermee bezig dit op te lossen.

Met vriendelijke groeten,
Kind regards,

Pieter B.,
Service & Onderhoud - Plugwise
edit:
naam door mij afgekort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zo, maandbedrag bij Greenchoice verlaagd naar 65 euro p/m. Dat bedrag is vermoedelijk zelfs nog te hoog :)

Intussen hebben de panelen in 2011 al meer geproduceerd dan 2009 :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Laatst online: 01-01-2023
flitspaal.nl schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 15:18:
Zo, maandbedrag bij Greenchoice verlaagd naar 65 euro p/m. Dat bedrag is vermoedelijk zelfs nog te hoog :)

Intussen hebben de panelen in 2011 al meer geproduceerd dan 2009 :)
Op website GC was het niet mogelijk stroomgedeelte voorschot te verlagen tot lager dan het voorgestelde bedrag.
Voorstel was minimaal 24,-- euro . Wij willen met onze 2960Wp installatie tenslotte op of onder de nul eindigen en dus geen voorschot stroom.
(NB. als het zonneke zo blijft schijnen gaan we dik door de nul)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Even snel in de gegevens gedoken.

2x 108 Wp schaduwloos, pal zuid hier geaccumuleerd 1 jan. tm. gisteravond 86,9 kWh (402 kWh/kWp in bijna 5 kalendermaanden tijd.

Was in 2010 op die dag 78,1 kWh (2 jaar daarvoor in de buurt komend, deels niet kunnen meten dus interpolatie). Verschil (meeropbrengst tot gisteravond) voor die 2 paneelkes tussen 2010 en 2011 tm. de 24e mei: 11,3%.

Zegt natuurlijk nog niks voor de rest van het jaar, maar leuk is het (en beetje zuur voor veel WWZ inschrijvers, die dat "tijdelijke voordeel" hebben gemist).

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_MSJ.htm

Jan. tm. mei voor het daar getoonde 1,02 kWp deelsysteem is 40,5% van de gemiddelde jaaropwek in die periode, tot en met 24 mei natuurlijk iets minder. Grafiek zal voor iedereen iets anders zijn maar geeft globale "denkrichting".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Meridiaan schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 16:15:
[...]

Op website GC was het niet mogelijk stroomgedeelte voorschot te verlagen tot lager dan het voorgestelde bedrag.
Voorstel was minimaal 24,-- euro . Wij willen met onze 2960Wp installatie tenslotte op of onder de nul eindigen en dus geen voorschot stroom.
Via de telefoon hebben ze mijn voorschotbedrag voor de stroom kunnen verlagen tot 5 euro.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
Erasmo schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 16:21:
[...]

Via de telefoon hebben ze mijn voorschotbedrag voor de stroom kunnen verlagen tot 5 euro.
Ik ga bellen. Bedankt voor de info. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Meridiaan schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 16:15:
[...]

Ik betaal al van meet af aan 12 Euro voorschot bedrag (we nemen alleen restverbruik elektra en een marginaal beetje kookgas af).

Vergeet niet dat bij laagverbruikers zoals wij we nog steeds absurd veel blijven betalen aan vastrechten, het gros voor netbeheer, wat Greenchoice via het leveranciersmodel incasseert. Bij ons elektra op jaarbasis dit jaar 245,72 EUR incl. BTW (20,48 EUR/mnd.), voor kookgas 146,87 EUR incl. BTW (12,24 EUR/mnd.). Daar van aftrekken de vaste teruggavepost energiebelasting per aansluiting, dit jaar 379,16 EUR incl. BTW (31,60 EUR/mnd.). Houd je aan die niet-verbruiksgerelateerde "heffingen minus teruggave" over 13,43 EUR incl. BTW/jaar. De rest (bij ons 12x12 = 124 EUR/jaar) aan voorschot bedragen is voor Greenchoice een spaarpotje (verminderd met nog wel te betalen verbruikskosten, kWh, m3), door ons vooruit betaald, en gecorrigeerd op de jaarnota.

http://www.polderpv.nl/ni...rieven_2011_spielerei_PPV

Ik ben benieuwd wie het voor elkaar krijgt om voorschotbedrag op NUL te gaan stellen. Dan heb je feitelijk geen aantoonbare "financiële klantrelatie" meer met Greenchoice (is me in het begin zo voorgeschoteld).

Dat geld heeft Greenchoice trouwens beslist nodig, ze hebben nog 2 miljoen Euro te schokken (boete aan NMa), en 9 ton achterstallige correcties bij Enexis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

http://www.mt.nl/157/2834...cces-zonder-subsidie.html

Leuk artikel. Alhoewel men vergeet te melden dat men ALTIJD afhankelijk zal blijven van 't net als buffer.. totdat men goedkoop kan opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mijn maandbedrag electra is 5 euro, gas is nu 60 euro. Kan straks na dakisolatie weer verder naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

SunshineCompany schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 13:18:
.... vraag me alleen af wat de reden is dat het niet midden op 't dak is geplaatst, maar tegen de nok aan.
Op deze manier heb je wel minder kans dat er boven de panelen pannen afwaaien en op de panelen terecht komen. ;)
zonnigtype schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 16:28:
[...]
Vergeet niet dat bij laagverbruikers zoals wij we nog steeds absurd veel blijven betalen aan vastrechten, het gros voor netbeheer, wat Greenchoice via het leveranciersmodel incasseert. Bij ons elektra op jaarbasis dit jaar 245,72 EUR incl. BTW (20,48 EUR/mnd.), voor kookgas 146,87 EUR incl. BTW (12,24 EUR/mnd.). Daar van aftrekken de vaste teruggavepost energiebelasting per aansluiting, dit jaar 379,16 EUR incl. BTW (31,60 EUR/mnd.).
Vergeet het absurde vastrecht van de stadsverwarming niet O-)

[ Voor 74% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-05-2011 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Heb ook mijn voorschot verlaagd naar minimaal € 5 voor elektra en € 10 voor gas dit was nodig voor het vastrecht.

Het beleid van GC voor negatief salderen met een ferarismeter is recent veranderd naar -1000 per jaar/nota incl REB alles daarna de schone lever prijs.

Ga deze week mijn 1e negatieve nota -970kwh op laten maken ben zeer benieuwd wat de uitkomst gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Jammer dat het geen -999kwh is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
that reminds me, ik zal niet vergeten per de nieuwe tarieven niet vergeten de meterstanden door te geven aan GC.
dan ben ik ook weer benieuwd welk nieuw voorschot ze dan voor me gaan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
zonnigtype schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 16:28:
[...]

Ik ben benieuwd wie het voor elkaar krijgt om voorschotbedrag op NUL te gaan stellen. Dan heb je feitelijk geen aantoonbare "financiële klantrelatie" meer met Greenchoice (is me in het begin zo voorgeschoteld).
Na telefonisch contact met GC is het voorschot elektra verlaagd tot nul. :P
Jammer van het verbruik aan gas. :'( Hiervoor betalen we nog 90 euro voorschot p/m.
Wordt aangewerkt. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
silvester6 schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 19:55:
Heb ook mijn voorschot verlaagd naar minimaal € 5 voor elektra en € 10 voor gas dit was nodig voor het vastrecht.

Het beleid van GC voor negatief salderen met een ferarismeter is recent veranderd naar -1000 per jaar/nota incl REB alles daarna de schone lever prijs.

Ga deze week mijn 1e negatieve nota -970kwh op laten maken ben zeer benieuwd wat de uitkomst gaat worden.
Spannend! :) Laat je het even weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:18
HellevUUr schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 15:07:
Eindelijk vandaag een degelijk antwoord van plugwise m.b.t. het missen van meetgegevens van een uur (2 of 3 keer per maand).

[...]

edit:
naam door mij afgekort
Bedankt, ik heb hetzelfde probleem en heb nu ook de nieuwe beta. Nu nog kijken of de stick blijft communiceren. Ik moet deze nu minimaal een keer per week uit de USB aansluiting halen en terug doen en dan heb ik weer communicatie.

Ondanks de prijs blijft het enigszins behelpen met plugwise. Het is dat er van die mooie grafiekjes uit komen...

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb er geen last van bij plugwise, en ik heb zelf geen belang in plugwise,
dus deze opmerking wil ik wel maken, dat jullie lokale situatie (pc) en/of inteferentie mogelijk oorzaak is.

@gc
mijn maandbedrag bij greenchoice is 44% gedaald, en ik betaalde 14 euro.
de wtw en zonneboiler blijven maar winnen van de pv,
en zeker ook van de spaarrekening.
ik verwacht dat pv blijft concurreren met kolencentrales,
en dat gas, gezien de bergermeer opslag (betekenis = schaarste) zal stijgen.
al met al blijf ik erbij dat investeren in goedkope warmte meer loont dan pv.
de plugwise schakelt trouwens ook fijn de was, altijd een uur na een potentiel stagnatie moment van de boiler,
dit geeft al 3 maanden idiote warmte opbrengtsen van de boiler, en idioot laag verbruik qua stroom.
(en frisse onderbroeken, en niet van die chemisch koud gereingde muffe onderbroekjes met kolenstroom)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2011 21:41 . Reden: *heeft het niet zo op koud waasen* ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
is ook geen probleem ben nu echt aan het wachten wanneer die er is +- 25kw per dag dus nog 3-5 dagen dan ben ik er maar 999 is vragen om problemen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk programma op TV5MONDE over kernenergie.

Nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 17:56:

Vergeet het absurde vastrecht van de stadsverwarming niet O-)
Dat gaat niet op de nota van Greenchoice natuurlijk. Ik betaal ondanks die residentiële nonsens van een "geliberaliseerde" energiemarkt nog steeds de bulk van de energiekosten aan Vattenfall/NUON, waar ik nooit van af kom. Jaarbasis huidige tariefstellingen: 361,32 EUR incl. BTW/jaar vastrecht (betaal je sowieso, niet beïnvloedbaar). Tarief GJ dit half jaar 20,62 EUR incl. BTW/GJ. Heb tot en met nu vanaf 1 januari 4,56 GJ verbruikt, op jaarbasis zitten we tussen 8 en 10 GJ, bij laatstgenoemde verbruik kom je op 206,20 EUR incl. BTW/jaar "beïnvloedbaar" stook- en warm tapwater verbruik gedrag. Dat is slechts 36% beïnvloedbare kosten van het totaal. We zijn aan die bedragen per maand dus gemiddeld 47,29 EUR incl. BTW kwijt, 2/3e is vastrecht SV.

Gaat wel nog die bezopen, aan bijna niemand in de wijk uit te leggen correctie voor kookgas vastrechten vanaf ("niet meer dan anders" principe, we betalen immers sinds 2005 twee maal alle vastrecht posten, en krijgen voor kookgas gecompenseerd "anders is het niet eerlijk"). Da's momenteel voor onze bemeterde aansluiting (kleinste gasmeter G1,6) 12,23 EUR incl. BTW/mnd. Houden we dus te betalen over 35,06 EUR/mnd. incl. BTW. Bij Greenchoice zijn we een fractie daarvan kwijt voor de "geliberaliseerde" producten elektra en (kook)gas, met verrekening van alle vastrecht posten en natuurlijk de vaste teruggavepost EB die over het elektradeel van de nota wordt verrekend (hij is echter bedoeld als compensatiepost van Min. Fin. voor "hoge stroom- en gas kosten").

Simpeler kunnen ze het niet maken... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als het die compensatiepost maar niet vergaat aan de honger van ons gedoogkabinet zoals het onware a label otootje. wipkip anyware ! (of is het inmiddels `you bleed suckers`)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 22:54:
als het die compensatiepost maar niet vergaat aan de honger van ons gedoogkabinet zoals het onware a label otootje. wipkip anyware ! (of is het inmiddels `you bleed suckers`)
Yup, dat is al van meet af aan mijn vrees. Zowel NMa als EL&I weigeren in te gaan op mijn eisen dat die compensatie post in WET (lees: Warmtewet) moet worden afgespijkerd en niet afhankelijk mag zijn van de nukken en grillen van een diep in de nukes en bruinkolen zittend Zweeds Staatsbedrijf... Je krijgt niet eens een reactie van die ... (vul zelf in).

Idem dito voor de extreem verhoogde "teruggavepost energiebelasting". Die is juist verhoogd als "compensatie" van Min. Fin. voor de introductie van het ranzige capaciteitstarief op elektra. Er is geen hond die zijn hand in het vuur durft te steken dat die "teruggavepost" (mijn vocabulaire: "negatief vastrecht") ook verder omhoog zal gaan als de netbeheerders (lees: aandeelhouders gemeentes en provincies) in hun almachtige wijsheid besluiten dat het nog niet genoeg is met het cap. tarief, en dat het nog verder "mag" stijgen. Vergeet ook niet dat Liander slinks het systeemdiensten tarief van TenneT (ook opeens "capaciteit gerelateerd" sinds 1 jan. 2009) verstoppen in dat cap. tarief. Dan zie je niet zo makkelijk dat dat extra postje flink opgekrikt zal gaan worden om de hoogspanningsnet uitbreidingen van te gaan betalen voor de kolen- en atoomstroom export van de grote (steeds vaker grote buitenlandse) jongens die almaar nieuwe onzin centrales neer blijven plempen in ons arme poldermoeras zodra ze hun kans schoon zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 22:29:
[...]
Dat gaat niet op de nota van Greenchoice natuurlijk.........
Weet ik, ik zat je maar een beetje te plagen ;)
Zoals je weet zit ik in hetzelfde schuitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:24
robkds schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 21:02:
Ondanks de prijs blijft het enigszins behelpen met plugwise. Het is dat er van die mooie grafiekjes uit komen...
Behelpen? Niet bij mij.... Ik heb in het begin ook wel meetuitval gehad, maar sinds v2.16 geen centje pijn meer. Al een jaar geen data meer gemist. Met een complexe installatie als die van ons (5 omvormers) zo ik ook echt geen andere praktisch werkbare manier weten om de opbrengst te monitoren zonder dat er een PC 24/7 aan hoeft te blijven. Welke bezwaren ik ook nog heb tegen Plugwise (prijs & privacy), betrouwbaarheid is bij mij zeker geen issue.

Op dit moment over mei 2011 al 181 kWh opgewekt, precies evenveel als over geheel mei 2010. Gisteren een recorddag over 2011 met 10,2kWh (ruim vier keer gemiddeld dagverbruik...). En over 2011 tot dusver zitten we al 140 kWh in de min. 2011 lijkt een uitstekend zonnestroomjaar te gaan worden!

Het is alleen tot dusver een heel slecht regenjaar. Mijn regenwateropvanginstallatie staat al anderhalve week te smachten naar wat echte regen, niet die paar spatten van vorig weekend. Maar dat zou de komende paar dagen goed moeten komen.

Nu kan het weer voor mij nooit meer stuk: bij zonneschijn oogst ik zonnestroom en groeien mijn plantjes goed, bij regen oogst ik regenwater (goed voor de plantjes op een later tijdstip) en bij wind oogst ik windstroom via de Windvogel. :D

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 25-05-2011 23:24 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Nu nog even de bliksem omvormen tot netspanning en de hagel/sneeuw nuttig in de vriezer/koelkast doen en je bent er. :+

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het niet handig zijn om de wieken van een windmolen van zonnepanelen te maken.
Doet die molen ook wat als het niet waait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@halmboom:
En dan komt de wind ineens uit het noorden op een zonnige dag. Uit het westen in ochtend en 's middags uit het oosten.

En dat is maar één van de tien bezwaren die mij zo te binnen schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Vandaag mooie foto's gekregen van een klant die speciaal 290Wp Poly Kingsun zonnepanelen had besteld.
(1 bij 2 meter)
26 x 290Wp op een net uitgebrachte SMA Tripower 8000TL (7500Wp SDE )
Paneel nummer 27 komt er volgende week bij op de open plek.
Dit is de eerste keer dat ik zulke grote poly panelen heb mogen leveren en ze passen prachtig of dat schuine gedeelte.

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/img_2336scaled.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/img_2333scaled.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door SolarKing op 26-05-2011 07:29 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 19:17
pcmadman schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 00:51:
@halmboom:
En dan komt de wind ineens uit het noorden op een zonnige dag. Uit het westen in ochtend en 's middags uit het oosten.

En dat is maar één van de tien bezwaren die mij zo te binnen schieten.
Hij bedoelde vast de voor- en achterkant van de wieken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 23:29:
Zou het niet handig zijn om de wieken van een windmolen van zonnepanelen te maken.
Ben je gèk geworden? Nog meer onnodige subsidie in die windmolens zeker...

Maar serieus; op de wieken zou ik niets toevoegen, maar op de paal is misschien nog wel leuk. Of een tracker bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 23:29:
Dat lijkt me nou typisch iets dat de kosten niet rechtvaardigt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lijkt me toch wel nuttig. Kun je de wieken ook laten draaien als het windstil is en dus toch stroom opwekken. :D

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 78 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.