Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.803 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:33
@eric-pvt:
Hmm, als ik inderdaad even google, dan lijkt het er wel op dat er wereldwijd heel wat gas lekt. Dat is niet alleen zonde en gevaarlijk, maar ook heel slecht voor de opwarming van de aarde. (aardgas = methaan = potent broeikasgas):
http://www.sourcewatch.or...ransmission_leakage_rates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus naast de warmtebeeld camera neem je naar mensen nu ook een plantenspuitje mee ? :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2011 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03:19
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 08:18:
[...]

een van de besparingen die ik spontaan heb gekregen was het compleet ontbreken van verbruik als ik <niets> verbruik, bijv als ik een weekje weg ben, dit kwam omdat ik in mijn woning de gasleiding (1974) naar zowel de ketel als de keuken heb vervangen, en de slang op het fornuis ook.
als je op vakantie gaat, draai dan eens de gaskraan dicht en de stekker van de ketel eruit,
als de meter dan <niet> stilstaat, dan lekt het ergens
met een plantenspuitje met wat dreft/dubro op de koppelingen ontdek je al snel of er lekjes zijn,
hoe gevaarlijk of hoeveel het is zie je al snel aan de belletjes.

2 jaar geleden kwam de firma ris uit assendelft, ze hebben toen hier in de wijk waarschijnlijk al vooruitlopend op de grondbewegingen voor de gasopslag alle leidingen in de stoep tot aan de woningen vervangen.
hierbij volgde ook drukverlies metingen aan de meter.
ik was slechts een van de weinige huizen waar geen lekkage was, en werd weer aangesloten,
kan je nagaan hoeveel gas er weglekt zo de atmosfeer in via oude gasleidingen.
huis is uit 2002, dus verwacht daar niet heel veel van, maar zal het eens testen!

Wat mag je verwachten aan kuubs per week bij: 1x per week oven half uur aan; 5x 20 minuten koken op 3 pitten, 1,5 uur douche aan per week (schatting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:06:
dus naast de warmtebeeld camera neem je naar mensen nu ook een plantenspuitje mee ? :*)
Gaslekken kunnen ook opgespoord worden met een infraroodcamera! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

trekker22 schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 08:06:
blijf het toch veel vinden, met de verwarming uit heb ik afgelopen 4 weken gemiddeld nog 6,25 kuub gas per week gebruikt.

Lijkt me beetje veel voor wat tapwater warm te houden?? (inclusief koken, maar doen we denk ik 5x per week niks extreems, oven 2x aangeweest)
Lijkt mij ook aan de hoge kant. Ik heb de afgelopen 4 weken gemiddeld 0,9 m3 per week gebruikt voor douche en koken. En ik heb geen zonneboiler of douche-wtw. Lijkt mij bij deze hoeveelheden ook niet echt een slimme investering...

p.s. 'k Heb door de aanschaf van een nieuwe server mijn 24/7 verbruik wel met 30,1 W naar beneden gebracht (260 kWh / jaar).

[ Voor 14% gewijzigd door antonboonstra op 20-05-2011 09:53 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:55
Volgens de Column van Fred Huibers op nuzakelijk.nl is er een uitweg uit het energievraagstuk..."Shale gas".

HaHa. Zou het zin hebben, om het 1 en ander uit te leggen?

http://www.nuzakelijk.nl/...weg-energievraagstuk.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 15:19
antonboonstra schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:36:
[...]

Lijkt mij ook aan de hoge kant. Ik heb de afgelopen 4 weken gemiddeld 0,9 m3 per week gebruikt voor douche en koken. En ik heb geen zonneboiler of douche-wtw. Lijkt mij bij deze hoeveelheden ook niet echt een slimme investering...

p.s. 'k Heb door de aanschaf van een nieuwe server mijn 24/7 verbruik wel met 30,1 W naar beneden gebracht (260 kWh / jaar).
Ik verbruik ook ongeveer 1 m3 per dag, dat is dan met een gezin van 4 die vaak in bad zitten... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
internet4me schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:52:
Volgens de Column van Fred Huibers op nuzakelijk.nl is er een uitweg uit het energievraagstuk..."Shale gas".

Hoe het ook zij, het goede nieuws is dat er een uitweg uit het energievraagstuk lijkt te zijn.
Uitweg of uitstel? Zijn hedgefonds heeft er vast belangen in. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uitstel.
gelukkig zijn ze bij google ook niet eindeloos typemachines blijven gebruiken, anders was zoeken en bellen een stuk moeilijker nu

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2011 10:21 . Reden: lekker bellen met een typemachine aan je oor, verhagen gaat het mogelijk maken ! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
trekker22 schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 08:06:
blijf het toch veel vinden, met de verwarming uit heb ik afgelopen 4 weken gemiddeld nog 6,25 kuub gas per week gebruikt.

Lijkt me beetje veel voor wat tapwater warm te houden?? (inclusief koken, maar doen we denk ik 5x per week niks extreems, oven 2x aangeweest)
vind ik ook wel erg veel.
ons verbruik (2 personen) op jaar basis is ongeveer 540 m3 gas.
geen zonneboiler wel hr-ketel met vloerverwarming rijtjes huis tussen woning.

ik zal eens proberen bij te houden wat een douche beurt kost aan gas.
(mmm is nu wel effe nodig die douche.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"schat zit de gastank nog vol ? het douchewater is koud?" (terwijl het dak heet is)
Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1gz5c3avtip_700.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2011 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 10:35:
"schat zit de gastank nog vol ? het douchewater is koud?" (terwijl het dak heet is)
[afbeelding]
Bijzondere foto, waar is het / wat is het?

Potentie energiebesparing in de industrie.
http://www.engineeringnet.be/belgie/detailbelgie.asp?Id=5972

Wielnaafmotor van 55 Kw voor minder dan 500 euro
http://www.engineeringnet.be/belgie/detailbelgie.asp?Id=5908

[ Voor 11% gewijzigd door SpiceWorm op 20-05-2011 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Max. 1.000 Euro bonus voor twee jaartjes kolenstroom-gevoed elektrisch fiets-forensen in "innovatiestad" Eindhoven.

http://www.ed.nl/verkeer/article8724167.ece

Ook u kunt commentaar geven. Zonnigtype heeft zijn duit alvast in het zakje gedaan... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Laatst online: 23-09 23:06
SpiceWorm schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 10:56:
[...]

Bijzondere foto, waar is het / wat is het?
VS, Missisippi. Foto stond vandaag op de frontpage van Nu.nl

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 08:43
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 10:35:
[afbeelding]
net zoiets als dit: http://www.dumpert.nl/med..._tegen_moeder_natuur.html

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Ik ga even wat vloeken in de kerk.
Hoewel ik zeer groot voorstander ben van windturbines ben ik blij met deze uitspraak:
http://www.luchtvaartnieu...paign=Luchtvaartnieuws.nl

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Vmu schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 13:25:
Hoewel ik zeer groot voorstander ben van windturbines ben ik blij met deze uitspraak:
:?

Zijn we hier in "een kerk" dan?

Moet dat niet ff gemeld worden bij de moderatoren, i.v.m. mogelijke (te veronderstellen) "gedragsregels", "Stenen Tafelen" en zo??? (8>

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat wel 10% van alle vestas molens in nederland rondom de polderbaan te vinden zijn,
gezien vanaf de noordzee tot het havengebied - polderbaan.
dus ook de rechter ontbeert welk inzicht dan ook.(of werd geadviseert door `niemand`)
ook vind je enorm veel molens rondom vliegveld de kooy nabij den helder,
zelfs op enorm korte afstand, en je hoort weinig klachten of klappers daardoor.

(in de kerk vloeken ? in de kerk hoor je maar 1 visie, en hier honderden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik denk dat de Paracentrum Teuge ook blij is. Je wilt toch niet door een stuurfoutje langs die wieken komen...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
antonboonstra schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 13:54:
[...]

Ik denk dat de Paracentrum Teuge ook blij is. Je wilt toch niet door een stuurfoutje langs die wieken komen...
Over kerken en luchtvliegers gesproken. Daar had John Steele als parachutist in WOII al last van, van die irritante kerktorens, in Ste-Mère-Église. Is allemaal goed gekomen... ;)

FSCD:
Samsom tijdens SDE-debat: waar zijn we nu eigenlijk helemaal mee bezig
en
Even tussen ons gezegd en gezwegen: Samsom heeft waarschijnlijk zo langzamerhand wel zijn langste tijd gehad in de Kamer, in de zin dat hij toe is aan iets anders. Maar dat terzijde.
Natuurlijk van Jurgen Sweegers. Tussenliggende tekst is zoals gebruikelijk weer zeer lezenswaardig:

http://www.energieenwater...k-helemaal-mee-bezig.html

[ Voor 34% gewijzigd door zonnigtype op 20-05-2011 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:53
Ik ben op zoek naar wat klusadvies... Ik ben dus bezig met een regenwateropvanginstallatie en dat begint nu goede vorm te krijgen. Dit weekend wil ik de pomp gaan installeren. De pomp heeft een G1 (33,3mm) schroefaansluiting.

Ik wil op de buitenzijde van de schuur een buitenkraan maken (met een sleuteltje zodat bv. kleine kinderen niet van het regenwater kunnen drinken). Nu heb ik van links en rechts allerlei goedbedoeld advies gekregen dat ik tyleen / HDPE slangen moet gebruiken.

Nu heb ik nog nooit waterleiding aangelegd, dus ik heb werkelijk geen flauw idee waar ik moet beginnen. Ik ga vanavond of morgen wel even kijken bij de lokale Gamma, maar heeft iemand nog tips voor mij? Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat, als alles goed werkt, het leidingsysteem onder de grond wordt doorgetrokken naar ons huis (voor aansluiting op de wc), dus daar wil ik nu alvast rekening mee houden.

Ik ben benieuwd naar de volgende zaken:

* Hoe kan ik dergelijke slang aansluiten op de G1-aansluiting van de pomp?
* Hoe kan ik dergelijke slang aansluiten op de buitenkraan?
* Sommige mensen zeggen dat de slang vorstbestendig is (ook met water er in) anderen zeggen juist van niet. Iemand een idee hoe het echt zit?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 13:42:
[...]

:?

Zijn we hier in "een kerk" dan?

Moet dat niet ff gemeld worden bij de moderatoren, i.v.m. mogelijke (te veronderstellen) "gedragsregels", "Stenen Tafelen" en zo??? (8>
Jij bent de priester (ofzo), toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@JeroenH:
Eerste advies: Niet naar de Gamma gaan. Althans ik ben hier bij de Gamma, Praxis, Karwei en Boerenbond geweest, maar die hadden allen geen PVC of wat dan ook bruikbaars in het assortiment. Gewoon een goede (semi)professionele zaak zoeken die zitten er hier in het dorp ook een paar (die bouwmarkten was op een zondag), dus dat moet bij jou in de stad ook mogelijk zijn.

Bij ons zitten alle pompen gewoon met een GK-koppeling eraan. Soms eerst nog een stalen bocht eraan om iets beter uit te komen, maar dan DG en daar een 1" slang eraan naar de leidingen. Dan zit je pomp niet vast er wordt de trilling en eventuele beweging van de pomp niet doorgegeven. De rest zou ik lekker van PVC maken. Lekker makkelijk en je kunt er alles mee maken. Dat degradeert wel onder invloed van UV, maar als je het maar voldoende fixeert (zodat er geen belasting op komt) gaat het jaren mee. Zorg er trouwens voor dat je je buitenkraantje kunt aftappen in winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
pcmadman schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 14:38:
@JeroenH:
Eerste advies: Niet naar de Gamma gaan. Althans ik ben hier bij de Gamma, Praxis, Karwei en Boerenbond geweest, maar die hadden allen geen PVC of wat dan ook bruikbaars in het assortiment. Gewoon een goede (semi)professionele zaak zoeken die zitten er hier in het dorp ook een paar (die bouwmarkten was op een zondag), dus dat moet bij jou in de stad ook mogelijk zijn.

Bij ons zitten alle pompen gewoon met een GK-koppeling eraan. Soms eerst nog een stalen bocht eraan om iets beter uit te komen, maar dan DG en daar een 1" slang eraan naar de leidingen. Dan zit je pomp niet vast er wordt de trilling en eventuele beweging van de pomp niet doorgegeven. De rest zou ik lekker van PVC maken. Lekker makkelijk en je kunt er alles mee maken. Dat degradeert wel onder invloed van UV, maar als je het maar voldoende fixeert (zodat er geen belasting op komt) gaat het jaren mee. Zorg er trouwens voor dat je je buitenkraantje kunt aftappen in winter.
Oef.... bedankt voor je advies, maar ik moet nog veel leren. PVC? Bedoel je daarmee tyleen/HDPE? GK-koppeling.... heb ik ook op moeten zoeken, een soort bajonetsluiting. En wat is DG? 1" slang...

Het duizelt me van de maten en materiaalsoorten.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
JeroenH schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 14:49:
[...]

Oef.... bedankt voor je advies, maar ik moet nog veel leren. PVC? Bedoel je daarmee tyleen/HDPE? GK-koppeling.... heb ik ook op moeten zoeken, een soort bajonetsluiting. En wat is DG? 1" slang...

Het duizelt me van de maten en materiaalsoorten.
Als je een beetje wil kijken wat er zoal te koop is, moet je naar de website van Wildkamp. Goed overzicht en niet al dat hobbyspul. Ook per webwinkel

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 15:00:
Als je een beetje wil kijken wat er zoal te koop is, moet je naar de website van Wildkamp. Goed overzicht en niet al dat hobbyspul. Ook per webwinkel
Maar dat is een briljante site! Die had ik eerder moeten weten... dan had ik ook deze tank besteld. Veel goedkoper per liter dan bij dbcom.... hartelijk dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Gek genoeg zijn de molens in de buurt van Schiphol niet zo een probleem, dat komt omdat daar veel hoger wordt gevlogen en ze buiten de route liggen. Die geplande molens bij Teuge waren gepland bij de "ingang" van het vliegveld voor het luchtverkeer, daar waar ze verplicht op 700 voet hoogte (210m) moeten zitten. De molens hadden een geplande hoogte van 150.
Hier is een kaartje:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/295129/EHTE_windturbines2.PNG
Klik voor groot

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
JeroenH schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 15:08:
[...]

Maar dat is een briljante site! Die had ik eerder moeten weten... dan had ik ook deze tank besteld. Veel goedkoper per liter dan bij dbcom.... hartelijk dank voor de tip!
DG? dat moet een typo zijn van mij :P Ik ken het alleen van spreken maar je schrijft het dus als Geka en niet GK O-)

Deze dus

Wildkamp is inderdaad al een heel stuk beter.

Qua buizen bedoel ik dit soort PVC met dit soort koppelingen Dat kun je gewoon meteen ijzerzaagje en PVC-lijn verwerken. Gemakkelijk, sterk en duurzaam.

Met een verloop kun je dan naar Geka: http://www.wildkamp.com/w...-25/32-mm-x-_pr_2308_WKNL
http://www.wildkamp.com/w...nnendraad-1-_pr_6158_WKNL
2x deze: http://www.wildkamp.com/w...slangtule-1-_pr_6153_WKNL
Met een stuk deze ertussen: http://www.wildkamp.com/w...0-mm-l-50-m_pr_24612_WKNL
http://www.wildkamp.com/w...itendraad-1-_pr_6166_WKNL

Dat is hoe ik het gemaakt heb voor onze beregeningsinstallaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonmdejong
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:23

simonmdejong

Blaat

JeroenH schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 15:08:
[...]

Afgelopen weken bezig met hetzelfde. Wildkamp is wel een hele leuke winkel, maar wel heel erg duur met sommige dingen.

voorbeeld: half duimt T stuk inwendige draad meer dan 9 euro. Bij de doeland om de hoek 4,85.

En zo wel meer met messing aansluit materaal wat elders goedkoper is. Kijk ook eens bij een goeie agro shop, die hebben vaak heel veel kunstof in grote maten en kunnen zowizo alles wel bestellen. Vaak stukken goedkoper.

3x Homewizard PIB, 25 zonnepanelen 8050W piek power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

internet4me schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:52:

De domheid van die financiele consultants kent geen grenzen. Hij constateert doodleuk dat er twee 'probleempjes' zijn met shale gas (nl broeikaseffect en vervuiling grondwater) maar houdt desalniettemin stug de gewenste conclusie in stand dat het een oplossing voor de energieproblematiek is. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 22:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Maar goed dat die meneer met een naam die op die van de Amerikaanse president lijkt niet meer onder ons is... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Mooi object voor een terrorristische aanslag zo'n sitting duck. Daar hoef je echt geen Osama voor te zijn.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:29
hmm.. wellicht is zon boot net zo veilig als gelijk welk ander object op de wal?

wel zuur dat het kan zinken. maar andere bijkomende schade is denk ik kleiner ( gesteld dat zon febriek in de botlek zou staan en ook werd aangevallen)

op de open zee is het misschien zelfs makkelijker om bedreigingen eerder te "spotten" en er iets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
wellicht mag Holland Signaal wel de afweer-systemen (goalkeeper etc.) leveren...
al met al moet ik er niet aan denken als het fout gaat met zo'n concentratie aan brandbaar spul.

en we zien het ook bij Fukushima: als Murphy er lucht van krijgt, gaat het geheid een keer (goed) fout.

Mogen we misschien een nieuwe tsuname verwachten?? Zou wel een impressive drukgolf geven <wishfull thinking> ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

NielsTn schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 17:59:
wellicht mag Holland Signaal wel de afweer-systemen (goalkeeper etc.) leveren...
al met al moet ik er niet aan denken als het fout gaat met zo'n concentratie aan brandbaar spul.

en we zien het ook bij Fukushima: als Murphy er lucht van krijgt, gaat het geheid een keer (goed) fout.

Mogen we misschien een nieuwe tsuname verwachten?? Zou wel een impressive drukgolf geven <wishfull thinking> ;)
Holland signaal is al een tijdje Thales ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
simonmdejong schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 15:27:
[...]
Afgelopen weken bezig met hetzelfde. Wildkamp is wel een hele leuke winkel, maar wel heel erg duur met sommige dingen.

voorbeeld: half duimt T stuk inwendige draad meer dan 9 euro. Bij de doeland om de hoek 4,85.

En zo wel meer met messing aansluit materaal wat elders goedkoper is. Kijk ook eens bij een goeie agro shop, die hebben vaak heel veel kunstof in grote maten en kunnen zowizo alles wel bestellen. Vaak stukken goedkoper.
Het ging me niet zozeer om de prijzen, maar als startende klusser weet je vaak niet wat er allemaal te koop is en hoe het heet. Daarvoor geeft deze site een mooi overzicht.

Overigens is het in stedelijk gebied, zoals Hilversum of Amsterdam, niet echt eenvoudig om spullen te krijgen buiten de standaard waterleiding en CV spullen.
Dan moet je als je, net als Jeroen, geen auto hebt soms bestellen bij een (iets) duurdere webwinkel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Hoe je er met het OV komt, weet ik niet, maar ik heb altijd goede spullen en goed advies gekregen van deze club. Dat hangt natuurlijk van de vestiging af, maar het is het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Vraagje over hard cq zacht water.

Quote vanaf het internet.
Zacht water heeft een flink aantal voordelen ten opzichte van hard water. Witgoed gaat langer mee en gebruikt minder stroom. Sanitair hoeft minder gepoetst te worden en er is minder wasmiddel nodig.

Nu zit ik te denken om een waterontharder aan te schaffen op basis van de harsmethodiek. Echter hoor je de vreemdste verhalen over TE zacht water.

Nou zijn de gevolgen van hardwater wel bekend. Maar wat is er waar van het gevaar van te zacht water.
Ik was altijd in de veronderstelling dat te zacht water eigelijk niet bestond.

Weet iemand hier wat meer over. Op Google kan ik eigelijk niks hierover vinden.

Ps. Calcium inname gaat nog steeds het beste via melk. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
internet4me schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 21:25:

Of broccoli of spinazie. Of kaas (vis eten we hier ook nooit).

Drink al jaren vrijwel geen melk meer, bovengenoemde gezonde voedingswaren - uiteraard wel 100% biologisch / EKO / Demeter - neem ik wel tot me. Maar alles "met mate". Heb niet te klagen over mijn botten. Misschien verklaart het wel dat ik zo'n (sjaggerijnig?) "zonnigtype" ben? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wikipedia over nadelen van heel zacht water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:48
Vraagje over hard cq zacht water.

Quote vanaf het internet.
Zacht water heeft een flink aantal voordelen ten opzichte van hard water. Witgoed gaat langer mee en gebruikt minder stroom. Sanitair hoeft minder gepoetst te worden en er is minder wasmiddel nodig.

Nu zit ik te denken om een waterontharder aan te schaffen op basis van de harsmethodiek. Echter hoor je de vreemdste verhalen over TE zacht water.

Nou zijn de gevolgen van hardwater wel bekend. Maar wat is er waar van het gevaar van te zacht water.
Ik was altijd in de veronderstelling dat te zacht water eigelijk niet bestond en dat te zacht water eigenlijk niet bestond.

Als je een goed apparaat vindt, houdt ik me aanbevolen!

[ Voor 0% gewijzigd door datadevil op 21-05-2011 07:40 . Reden: spelvaut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Jeroen bedankt, op je link zag ik ook staan wat een hars-waterontharder nou eigenlijk precies doet. Er lijkt dus wel een klein nadeel(tje) aan te zitten.

Quote;

Door een ionenwisselaar
Een soort kunsthars zal de calciumionen inwisselen voor twee natrium-ionen; de schematische reactievergelijking:
(Hars)2- • 2 Na+(s) + Ca2+(aq) → (Hars)2- • Ca2+(s) + 2 Na+(aq)
Bij deze ionenwisseling neemt het totaal aantal metaal-ionen niet af en blijft het water dus hard volgens de definitie. Als onder waterhardheid uitsluitend het aantal Ca- en Mg-ionen wordt verstaan, is wel sprake van ontharding. Bij dit type ionenwisseling blijven vrijwel alle eigenschappen van het behandelde water gelijk. Alleen de smaak kan veranderen door toename van het aantal Na-ionen (zout). Doordat vrijwel alle eigenschappen gelijk blijven wordt de vorming van ketelsteen voorkomen zonder dat er nadelen optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 10:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vraag over aansluiten panelen op 1 groep.

Ik heb op het oosten nu de meeste panelen en op het westen 1 set. Uitgaande van maximale omvormervermogen wat ze kunnen leveren:

Nu:
  1. Solarmax: 1980Wac Max
  2. Steca500: 518Wac Max ( gemeten met kWhmeter )
  3. Gridfit250: 250Wac Max
  4. Soladin600: 499Wac Max
  5. OK4E: 100Wac Max
Totaal: Ca 3350Wac Maximaal.

Ik wil eigenlijk:
  4. Steca500: 518Wac Max
  5. Steca300: 307Wac Max
  6. Steca300: 307Wac Max
  7. OK4E: 100Wac Max
Totaal: Ca 3980Wac Max, en dus meer dan 16A.

Als alles ideaal zuid had gelegen dan had dit zowiezo niet gewild, maar omdat ik oost/west heb en nooit beide sets maximaal kunnen leveren. Zou ik dit op 1 groep kunnen aansluiten?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Kunnen: Ja. Mogen: Nee.
Ter vergelijking: Ook als je plechtig belooft je wasmachine en droger niet gelijktijdig aan te doen, mogen ze niet op 1 groep. En je verlichting op je fiets moet ook werken als je echt niet van plan bent 's avonds te gaan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er kan toch oost+west stc vermogen onstaan, bij een wolkje en de zon hoog aan de hemel (top-nok)
een wolkje aan oost of een wolkje aan west met reflectie laat alle verlichting op de kermis even fors branden.
een koud windje is dan ook mogelijk.
* een wolkje aan noord doet het ook goed *

aan de andere kant :
bij zoveel omvormers&opbrengst wil je niet door aardlek of enkele uitval ook je hele set-opbrengst verliezen.
het maximum vermogen in Wh/Wp wat ik dit jaar heb gezien oost+west is :
http://van.wijk.net/pvt/150511.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2011 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

asvogel schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 14:03:
Kunnen: Ja. Mogen: Nee.
Ter vergelijking: Ook als je plechtig belooft je wasmachine en droger niet gelijktijdig aan te doen, mogen ze niet op 1 groep. En je verlichting op je fiets moet ook werken als je echt niet van plan bent 's avonds te gaan fietsen.
Een droger en wasmachine op 1 groep is niet gevaarlijk. Je loopt wel het risico dat de zekering uitschakelt. Gezien de zeer kleine "overbelasting" (3980W/230V=17,3A) is de kans zelfs erg klein dat een zekering van 16A uitschakelt.

Je mag geen andere verbruikers op deze groep kunnen aansluiten. Tenzij je die apart afzekert met een zekering???

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 21-05-2011 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dre, er bestaan ook huizen met andere kleurcodes van voor 1970
veelal is hier 1 of 1.5mm2 gebruikt in huis.
je post is dus erg gevaarlijk, je schrijft iedereen een stroomcapaciteit toe die alleen in moderne huizen mogelijk is met 2.5mm2 en blauw-bruin gecodeerde draden.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2011 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 14:49:
dre, er bestaan ook huizen met andere kleurcodes van voor 1970
veelal is hier 1 of 1.5mm2 gebruikt in huis.
je post is dus erg gevaarlijk, je schrijft iedereen een stroomcapaciteit toe die alleen in moderne huizen mogelijk is met 2.5mm2 en blauw-bruin gecodeerde draden.
Ik heb de waarde nu weggelaten ;) Maar zijn de groepen in oudere huizen met 1mm^2 ook lager afgezekert?

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 21-05-2011 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

soms wel, mijn 1974 huis was erg vreemd, er zaten 10A groepen in,
met oude kleurcodes, ik heb alles vervangen tot uit de muur trekken aan toe.
het was nog niet overal 2.5mm2.
in de supermarkt kun je die `oude` porcelein dingen zien, 6-8-10-12-16 en 20A ook,
met elk een ander voetje.

in amsterdam kom je in erg oude huizen vaak erg oude dingen tegen,
hier meer info : Wikipedia: Lichtnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 15:16:
soms wel, mijn 1974 huis was erg vreemd, er zaten 10A groepen in,
met oude kleurcodes, ik heb alles vervangen tot uit de muur trekken aan toe.
het was nog niet overal 2.5mm2.
in de supermarkt kun je die `oude` porcelein dingen zien, 6-8-10-12-16 en 20A ook,
met elk een ander voetje.

in amsterdam kom je in erg oude huizen vaak erg oude dingen tegen,
hier meer info : Wikipedia: Lichtnet
Mijn huis uit 1978 heeft overal wel de nieuwe kleurcodering alleen bijna overal ontbreekt de randaarde. Overal waar ik nu ben geweest zit nu netjes randaarde erbij. De oude groepenkast met porseleinen stoppen is vervangen voor een nieuwe groepenkast met automaatjes.

Mijn groepenkast ( HAF-ABB ) heeft ook 20A en 25A automaatjes :) WHOOPIE!:D

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 21-05-2011 15:37 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha, same here, ik heb nu een merlin 3 fase en ik lever alleen niet erg veel terug, (op dit moment)
ik mag af en toe ook wel eens woest afnemen.....en ook tegelijk - pv to the max, en pizza in oven.
dat vraagt toch effe een andere aanpak in de meterkast,
alles kan nu tegelijkertijd aan, en langdurig ook.
(de installatie is wel volledig gekeurd en geijkt door m&o+besseling oktober 2010)

/edit * wat een beetje vaag is aan de eerste regel is dat ik wel veel produceer,
maar niet veel teruglever. alles word lokaal direkt verbruikt door oa scooter opladen, in laag tarief met zon.*

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2011 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Wat een flauwe kul.De aanvliegroutes zijn er niet voor niets. Daar moet men zich aan houden. Gaan ze nu ook opeens de boerderijen vlak bij het vliegveld slopen die 10 meter hoog zijn en waar ze bij 50 meter hoogte lijnrecht overheen vliegen? Een vliegtuig kan je sturen. Als je niet kan sturen moet je niet in een vliegtuig gaan zitten. Zelfde geld voor parachutisten. Ik ken Teuge als springer behoorlijk goed. Er zijn meer springers in het prikkeldraad beland op 1 meter hoogte dan dat er ooit in een windmolen terecht zullen komen.

Nog een aanvulling. De parachutisten vallen en vliegen in hetzelfde gebied als de zwevers daar. Als windmolens, die op ruime afstand en altijd op dezelfde plek zouden worden geplaatst, worden verboden dan moeten ze zeker ook de zwevers gaan verbieden. Die vligen boven het vliegveld en altijd daar waar je ze niet wilt hebben; onder de wolken en dus van bovenaf niet zichtbaar zijn. Als de zwevers verboden worden op Teuge breekt de hel daar los.

Hieruit blijkt maar weer eens dat oneigelijke argumenten worden gebruikt om windmolens niet toe te staan.

[ Voor 22% gewijzigd door ZonneStroom op 22-05-2011 07:42 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

flitspaal.nl schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 13:53:
Vraag over aansluiten panelen op 1 groep.

Ik heb op het oosten nu de meeste panelen en op het westen 1 set. Uitgaande van maximale omvormervermogen wat ze kunnen leveren:

Nu:
  4. Soladin600: 499Wac Max
  5. OK4E: 100Wac Max
Totaal: Ca 3350Wac Maximaal.

Ik wil eigenlijk:
  4. Steca500: 518Wac Max
  5. Steca300: 307Wac Max
  6. Steca300: 307Wac Max
  7. OK4E: 100Wac Max
Totaal: Ca 3980Wac Max, en dus meer dan 16A.

Als alles ideaal zuid had gelegen dan had dit zowiezo niet gewild, maar omdat ik oost/west heb en nooit beide sets maximaal kunnen leveren. Zou ik dit op 1 groep kunnen aansluiten?
Je kan je 16A groep vervangen voor 20A groep en je kabels vervangen voor 4mm2.
Ik vraag me af of ook 5 x 2,5mm2 is toegestaan en 2 x fase en 2 x nul paralel aansluiten op de 20A groep.
(krijg je theoretisch 5mm2)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zit de laatste tijd toch na te denken over een niet al te duur back-up systeem mocht de stroom meerdere dagen uitvallen. Ik acht de kans daarop bijzonder klein maar je weet nooit of er verderop een helikopter door de hoogspanningskabels heen jakkert oid.

Hier een klein schematisch overzichtje:

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/34qrzon.jpg
Doel is om overdag apparaten aan te kunnen hebben die het leven wat makkelijker maken zoals bv. een koffieapparaat of een wasmachine. Met de zonnepanelen die ik op mijn dak heb moet dat wel te bereiken zijn. Na zonsondergang hoeven alleen maar de vriezer en koelkast stroom te krijgen dmv. de accu's die overdag opgeladen worden opgeladen.

De accu's worden in normale omstandigheden dmv. een druppellader op zonne-energie vol gehouden. Mocht de stroom uitvallen dan zal natuurlijk ook de omvormer afschakelen, door de accu-omvormer op het huisnet aan te sluiten zal de omvormer ook weer een sinus krijgen en bijspringen. Die levert vervolgens weer voldoende vermogen alles te bekrachtigen. De accu-omvormer is er overdag dus alleen maar om een wat netspanning te produceren zodat de omvormer wakker wordt.

Geschatte kosten:
Accu's: €0 (heb nog een aantal accu's liggen)
Druppellader: €20-30
Omvormer: €30-40

Voordelen:
- Je maakt overdag gebruik van de bestaande installatie
- Kleine accu-capaciteit en kleine omvormer nodig

Nadelen:
- De hoofdschakelaar in de meterkast zal ivm. veiligheid waarschijnlijk af moeten, wat voor effect zal dat hebben?
- Als je meer opwekt dan verbruikt heb je een flink overschot, normaal is dat niet zo erg maar nu vloeit het rond in een gesloten systeem.

Iemand hier nog wat te zeggen over de haalbaarheid van dit idee?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Erasmo:
Aangezien die kans hier toch zo klein is:
http://kopen.marktplaats....bouw/aggregaten/c241.html

Kost veel minder en is wellicht ook veel duurzamer. Je hebt namelijk een echte sinus omvormer nodig en ook geen kleintje, want je wilt wel dat je koelkast 's nachts door loopt, idem vriezer. Die hebben meestal een flinke aanloopspanning en zeker niet altijd een nette powerfactor. Met steca's ga je het ook niet redden wss. Een SMA wel, die kun je instellen op eilandbedrijf, dwz dat ze minder gevoelig zijn voor schommelingen in je net en dat ze automatisch lineair terug regelen van 51hz tot 52hz. Wat gaat die druppellader aan stroom kosten? Die accu's zijn misschien/waarschijnlijk kapot nog voordat je ze ooit nodig gaat hebben. En hoeveel kun je erin opslaan? 1kWh is niet veel als je er een koelkast, vriezer en een paar lampjes op wil laten draaien, maar stiekem is 1kWh wel al een behoorlijke accu!

[ Voor 23% gewijzigd door Paul C op 22-05-2011 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
Weinig duurzaam, wellicht toch aardig: (Uit de PZC)

MIDDELBURG - Onder het motto 'Kerncentrales verkopen doe je zo!' besteedt het Vara-televisieprogramma Zembla zaterdagavond aandacht aan de lobby voor een tweede nucleaire stroomfabriek bij Borssele.
Volgens de programmamakers worden vier strategieën ingezet om de weg te bereiden voor de bouw van een tweede kerncentrale: stel de burger gerust, dreig de burger met een energietekort, gebruik de onwetendheid van de burger en kies een plek met brave burgers.

Zembla heeft personen in de uitzending die kanttekeningen plaatsen bij deze strategieën en de beweringen van kernfysicus Tim van der Hagen van de Technische Universiteit in Delft, initiatiefnemer Delta en burgemeester Jaap Gelok van de gemeente Borsele ontzenuwen.

De uitzending van Zembla is op Nederland 2 en begint om 22.35 uur.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand hier nog wat te zeggen over de haalbaarheid van dit idee?
als je een it`er kent, die hebben altijd wel "afgeschreven apc ups`en"
hierin plaats je een nieuwe accu (moterfiets model +/- 30 euro en niet de orginele dat is gewoon oplichterij)
een apc ups daar kan je aan de achterkant je steca inpluggen, je kan grid connected terugleveren,
en als de stroom uitvalt heb je achter de ups gewoon netstroom.(bij een wolk de ups, bij zon je steca)
dit mag niet in de meterkast, maar wel gewoon in huis.
de ups neemt volgeladen ongeveer 4 watt af, dus dat is te verwaarlozen.
ik heb zelf een apc smartups 1400VAC en dat werkt perfect, hier zit ongeveer 1,2 kWh in.
het is dan wel zaak dat je zuinige apparatuur hebt, of dat je bijvoorbeeld een 1 kWh per persoon per dag haalt.
je mag ook niets aan de stekkers veranderen, oftewel het nut en doel van de ups.
zodra het grid terugkomt hoor je slechts <klik> en je feed-in start ook meteen weer.

pv->steca500->gebruikers+apc->grid -> feed-in
nogrid-/- apc+verbruikers->steca->pv ->feed local

* het kan en mag ook alleen maar met 1 soladin of 1 steca, want de 500watt invoer regel blijft gelden *
** je kan ook gewoon een geladen ups achter de hand houden, voor het doel wat je zoekt **

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2011 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Erasmo schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 23:33:
Ik zit de laatste tijd toch na te denken over een niet al te duur back-up systeem mocht de stroom meerdere dagen uitvallen. Ik acht de kans daarop bijzonder klein maar je weet nooit of er verderop een helikopter door de hoogspanningskabels heen jakkert oid.
Zoiets niet wat dan? http://www.powerrouter.co...verview/solar-backup.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Expand your PowerRouter Solar inverter with a battery unit to create a multi-functional solar backup system with UPS functionality.
de powerrouter kan het (aansturen) maar die backup unit moet je er wel bijkopen.
mijn netbeheerder is er echter niet van gediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
mightym schreef op zondag 22 mei 2011 @ 08:22:
Weinig duurzaam, wellicht toch aardig: (Uit de PZC)

MIDDELBURG - Onder het motto 'Kerncentrales verkopen doe je zo!' besteedt het Vara-televisieprogramma Zembla zaterdagavond aandacht aan de lobby voor een tweede nucleaire stroomfabriek bij Borssele.
Volgens de programmamakers worden vier strategieën ingezet om de weg te bereiden voor de bouw van een tweede kerncentrale: stel de burger gerust, dreig de burger met een energietekort, gebruik de onwetendheid van de burger en kies een plek met brave burgers.

Zembla heeft personen in de uitzending die kanttekeningen plaatsen bij deze strategieën en de beweringen van kernfysicus Tim van der Hagen van de Technische Universiteit in Delft, initiatiefnemer Delta en burgemeester Jaap Gelok van de gemeente Borsele ontzenuwen.

Afzagen en laten afzinken in de Noordzee dat Zeeland. Missen we niets aan. Wat een kortzichtige mensen in de documentaire zeg (als het ons de komende 5 jaar maar werk oplevert, en een biljarttafel dan vinden we alles goed). Dat is toch gewoon keihard omkopen van het volk?! Philips krijgt een boete voor omkoperij, hier vinden we het al normaal dat mensen 'gecompenseerd' worden.
En dan: ja, je kan er gewoon voor bidden dat God die centrale niet laat ploffen. Zou het niet fijn zijn als je er níet voor hoefde te bidden. Volgens die redenatie hoeft er geen enkele veiligheid in de centrale te zitten. Ik ben benieuwd hoe vaak de lokale kerkbaas bezoek heeft gehad van de lobbyisten "om te bespreken hoe kernenergie leeft binnen de gemeente".

En laten we ook alstublieft afrekenen met de fabel dat kernenergie goedkoop is. Er is GEEN studie te vinden waarin wordt geconcludeerd dat kernenergie goedkoper is dan bijvoorbeeld windenergie op land. Wat het fantastisch zou doen in Zeeland.
Wikipedia: Cost of electricity by source

In vergelijking met fossiel is het ook een gelopen race:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/Nuke%2C_coal%2C_gas_generating_costs.png
Wederom: op z'n best is van kernenergie (vanuit één studie welke de kosten 37% onder het gemiddelde schat) te zeggen dat het op kale, interne kosten (!) vergelijkbaar zijn met de prijs van stroom uit een gascentrale. Welke trouwens geen energiebelasting over het gasverbruik hoeft te betalen.
Laat staan de immense lijst van externe kosten van kernenergie. Echt, waarom zou je het willen?

Burgemeester van de gemeente Borsele: nee het levert ons financieel niets op. Financieel levert het niets op. Nee, echt niet. Ja, wel wat bouwleges. Hoeveel dan? Niet zoveel hoor. En WOZ belasting. Hoeveel dan? Zembla voice over: 7 miljoen euro per jaar. ah. Alsof dat een peuleschil is voor de gemeente van 22.705 inwoners (31 december 2010, bron: CBS), en dan een burgemeester die beweerd dat hij er niets aan verdiend... Dat is 308 euro per inwoner per jaar.

* SpiceWorm snapt uiteraard dat niet alle inwoners van Zeeland zo denken.

[ Voor 3% gewijzigd door SpiceWorm op 22-05-2011 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

pcmadman schreef op zondag 22 mei 2011 @ 00:13:
@Erasmo:
Aangezien die kans hier toch zo klein is:
http://kopen.marktplaats....bouw/aggregaten/c241.html

Kost veel minder en is wellicht ook veel duurzamer. Je hebt namelijk een echte sinus omvormer nodig en ook geen kleintje, want je wilt wel dat je koelkast 's nachts door loopt, idem vriezer. Die hebben meestal een flinke aanloopspanning en zeker niet altijd een nette powerfactor. Met steca's ga je het ook niet redden wss. Een SMA wel, die kun je instellen op eilandbedrijf, dwz dat ze minder gevoelig zijn voor schommelingen in je net en dat ze automatisch lineair terug regelen van 51hz tot 52hz. Wat gaat die druppellader aan stroom kosten? Die accu's zijn misschien/waarschijnlijk kapot nog voordat je ze ooit nodig gaat hebben. En hoeveel kun je erin opslaan? 1kWh is niet veel als je er een koelkast, vriezer en een paar lampjes op wil laten draaien, maar stiekem is 1kWh wel al een behoorlijke accu!
Generator heb ik over gedacht maar de brandstof daarvan is maar beperkt houdbaar. Bovendien heb ik nog flink wat goede accu's in de garage liggen, als je die met een druppellader op zonne-energie constant vol houd gaan ze zeker nog 5 jaar mee.
Hoofdprobleem is dus een omvormer die voldoende sap produceert om de koelkast+vriezer draaiende te houden
De SMA Sunny Backup Set is een machtig mooi ding maar vrij prijzig(€5000). Of kunnen de kleine SunnyBoy's ook met eilandbedrijf omgaan?
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2011 @ 09:28:
[...]

als je een it`er kent, die hebben altijd wel "afgeschreven apc ups`en"
hierin plaats je een nieuwe accu (moterfiets model +/- 30 euro en niet de orginele dat is gewoon oplichterij)
een apc ups daar kan je aan de achterkant je steca inpluggen, je kan grid connected terugleveren,
en als de stroom uitvalt heb je achter de ups gewoon netstroom.(bij een wolk de ups, bij zon je steca)
dit mag niet in de meterkast, maar wel gewoon in huis.
de ups neemt volgeladen ongeveer 4 watt af, dus dat is te verwaarlozen.
ik heb zelf een apc smartups 1400VAC en dat werkt perfect, hier zit ongeveer 1,2 kWh in.
het is dan wel zaak dat je zuinige apparatuur hebt, of dat je bijvoorbeeld een 1 kWh per persoon per dag haalt.
je mag ook niets aan de stekkers veranderen, oftewel het nut en doel van de ups.
zodra het grid terugkomt hoor je slechts <klik> en je feed-in start ook meteen weer.

pv->steca500->gebruikers+apc->grid -> feed-in
nogrid-/- apc+verbruikers->steca->pv ->feed local

* het kan en mag ook alleen maar met 1 soladin of 1 steca, want de 500watt invoer regel blijft gelden *
** je kan ook gewoon een geladen ups achter de hand houden, voor het doel wat je zoekt **
Over een UPS heb ik nagedacht, opzich is het wel handig omdat het automatisch bijspringt en ik vaak van huis ben. Maar als je in de backup staat en de panelen leveren meer op dan je verbruikt dan lever je in principe toch ook stroom aan het net? Denk niet dat dat door de netbeheerder gewaardeerd wordt...
Opzich wel mooi maar iets boven mijn budget :P

Opzich hoef ik niet perse een back-up systeem te hebben maar omdat ik door omstandigheden flink wat accu's hebben is het altijd leuk om wat low-cost in elkaar te tweaken.
SpiceWorm schreef op zondag 22 mei 2011 @ 10:22:
[...]
Afzagen en laten afzinken in de Noordzee dat Zeeland. Missen we niets aan.
Geen fan van mosselen, oesters, en kreeft? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar als je in de backup staat en de panelen leveren meer op dan je verbruikt dan lever je in principe toch ook stroom aan het net?
nee,de ups regelt alles automatisch,
bruggetje open bruggetje dicht.
de steca zit achter het bruggetje.

geen grid ? wel veel power ? dan gaat dat gewoon verloren, of de ups accu laad gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2011 @ 11:38:
[...]

geen grid ? wel veel power ? dan gaat dat gewoon verloren, of de ups accu laad gewoon op.
Ah zo, maar dan moet ik dus wel de apparatuur in de buurt van de ups hebben. Nu heb ik op mijn bijkeuken waar alles staat nog wel een dakje op het zuiden. Misschien maar toch eens marktplaats in de gaten houden voor een <100Wp paneel met bijbehorende omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Erasmo schreef op zondag 22 mei 2011
[...]

Generator heb ik over gedacht maar de brandstof daarvan is maar beperkt houdbaar.

Zelf gebruik ik al jaren een kleine honda (EU 10i) met variabel toerental en cyclo invertor van 1 kW max vermogen. Deze is fluisterstil. Al een paar keer kunnen douchen in eiland bedrijf. Benzine ververs ik om het jaar, en hij start altijd. Elk half jaar wel even vol belast proefdraaien. In de zomer koud bier, in de winter een warm huis, en de buren begrijpen er niets van :)

Note: He hoofgschakelaar van Eneco moet uit staan, Zo ook de steca netinverters. Uiteraard de generator schakelaar in. De maximum stroom is 4,3 A (bij het rode pijltje)

Afbeeldingslocatie: http://img14.imageshack.us/img14/8523/dsc03611i.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 22-05-2011 13:12 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

omdat eigenlijk niets mag, heb ik de ups geladen staan,
geladen via het grid, en de pv ook op het grid.
ik heb opties voor als het eens gebeurt, dan gewoon erachter inpluggen alsof het een computer betreft.
ik heb de ups vast op 228 volt 50hz sinus, dus rimpelloze stroom, en een steca slaat ervan gewoon aan.
ik heb het in 2 jaar 1x gebruikt, in de winter, om de gasketel te laten ontsteken voor de douche,
afgelopen week was er hier geen gasdruk (08:09u tot 14:06u)
de qsolar vangt dat op, dus eigenlijk staat de ups er voor niets, als de buren niet hadden gevraagd had ik van die storing niets geweten.

wat wel erg lonkt is het verwijderen van het battry pack van de ups,
de elektrische scooter heeft pas echt een leuk battery pack...
maar ja, zal ook wel weer niet mogen.....

*thinking : 12/24/48 volt aftappen van de scooter naar een ups, die de grid bridging regelt.
de scooter unit heeft 12 volt uitgangen, oa voor de verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Erasmo schreef op zondag 22 mei 2011 @ 11:25:
[...]

Generator heb ik over gedacht maar de brandstof daarvan is maar beperkt houdbaar. Bovendien heb ik nog flink wat goede accu's in de garage liggen, als je die met een druppellader op zonne-energie constant vol houd gaan ze zeker nog 5 jaar mee.
Hoofdprobleem is dus een omvormer die voldoende sap produceert om de koelkast+vriezer draaiende te houden
De SMA Sunny Backup Set is een machtig mooi ding maar vrij prijzig(€5000). Of kunnen de kleine SunnyBoy's ook met eilandbedrijf omgaan?
Een UPS lijkt me ook een goed idee.

Je hoeft geen sunny back-up te kopen, hoewel dat natuurlijk wel de beste oplossing is. Praktisch iedere SMA omvormer kan ingesteld worden voor Off-grid gebruik. Daarbij gaat de beveiliging anders functioneren. Ik weet niet of dat toegestaan is als je er niet een speciale schakelkast tussen hebt zitten, maar het zal zeker wel functioneren. Het enabled LVRT (Low Voltage Ride Through), zodat je omvormer ook tijdens de dip van het opspinnen van een zware elektromotor (koelkast/vriezer?) gesynced blijft. Daarnaast nog een feature dat hij na een korte onderbreking van de netspanning direct weer inschakeld. En het belangrijkste: hij regelt het ingevoede vermogen terug als de frequentie te hoog wordt.

Ga maar eens even wat in de knowledgebase van SMA lezen:
http://www.sma.de/de/produkte/knowledgebase.html

En voor wat betreft de houdbaarheid van de brandstof: Om het half jaar de jerrycan legen in je auto en opnieuw vullen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Paul C op 22-05-2011 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als iedere provincie een 50% cooperatieve gascentrale had, en echt slim geregelde duurzame energie,
dan kan elk huis met een ups/brandstofcel/.../scooter/..generator/... 1kWh bufferen 2-way.
maar ja, dat is democratisch he....

en zulke rocket science is het niet, velen hier gebruiken Utorrent,
dat doet het al, maar dan met ip packetjes; als dat kWhtjes zouden zijn.....

* de mooiste plek voor een standaard ups is tussen de meter en de automaten *

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2011 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 21:24
Als je een omvormer achter een UPS hangt, en de netspanning is weg geweest, hoe garandeer je dan dat de frequentie van de omvormer nog synchroon loopt met het net is als dat weer terug komt? Of maakt dat helemaal niets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

net zoals een ups voor een server/pc
de ups regelt de sync binnen de specs.(on&off grid)
de specs van een ups en een pv-omvormer zitten heel dichtbij elkaar.

je kunt een ups ook gebruiken om de te lage netspanning op te poetsen naar 230 volt.(erachter, niet het grid)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2011 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
http://www.boerderij.nl/1...uikens-in-nieuwe-stal.htm

(van begin vorig jaar)

Dia 12. Let op de energie vretende spullen voor die schattige kleine gele bollekes... (ook al "hoeft niet de hele stal te worden verwarmd"). Vooral op de zooi IR lampen letten en ventilatie op tweede dia. Elektra verbruik wordt niet genoemd.

Er ligt inmiddels 15 kWp aan PV, een klein stukje van het enorme dak bedekkend. Meer konden ze waarschijnlijk niet (meer) betalen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zonnigtype schreef op zondag 22 mei 2011 @ 15:28:
http://www.boerderij.nl/1...uikens-in-nieuwe-stal.htm

(van begin vorig jaar)

Dia 12. Let op de energie vretende spullen voor die schattige kleine gele bollekes... (ook al "hoeft niet de hele stal te worden verwarmd"). Vooral op de zooi IR lampen letten en ventilatie op tweede dia. Elektra verbruik wordt niet genoemd.

Er ligt inmiddels 15 kWp aan PV, een klein stukje van het enorme dak bedekkend. Meer konden ze waarschijnlijk niet (meer) betalen???
Een nieuwe stal is sowieso vrij duur natuurlijk. Maar als ze het handig hebben aangepakt met belastingen ed. kan het over 6 jaar verdubbeld worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Laatst online: 08:52

NoUser

For Real ?

SolarKing schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 21:07:
[...]

Je kan je 16A groep vervangen voor 20A groep en je kabels vervangen voor 4mm2.
Ik vraag me af of ook 5 x 2,5mm2 is toegestaan en 2 x fase en 2 x nul paralel aansluiten op de 20A groep.
(krijg je theoretisch 5mm2)
2x2.5 mm2 is niet gelijk aan 5 mm2
zie bv wikipedia

(volgens mij heeft paul dit ook aangestipt)

[ Voor 6% gewijzigd door NoUser op 22-05-2011 16:41 ]

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
Het maakt ook niet uit je kunt 25A wel door een 2,5 mm2 sturen je moet alleen ff opletten op de kortsluitvastheid dus de lengte van de kabel mag niet al te lang zijn.

Alleen wil je met PV zo min mogelijk opbrengst verliezen dus zou ik zelf voor een 4mm2 kiezen.
Heb zelf ook een 4mm2 gelegd 16A afgezekerd lengte kabel 15 meter. bij mij is de automaat er nog nooit uit gegaan met 4320wp wel is die warm als er de hele dag zon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

silvester6 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 16:38:
Het maakt ook niet uit je kunt 25A wel door een 2,5 mm2 sturen je moet alleen ff opletten op de kortsluitvastheid dus de lengte van de kabel mag niet al te lang zijn.

Alleen wil je met PV zo min mogelijk opbrengst verliezen dus zou ik zelf voor een 4mm2 kiezen.
Heb zelf ook een 4mm2 gelegd 16A afgezekerd lengte kabel 15 meter. bij mij is de automaat er nog nooit uit gegaan met 4320wp wel is die warm als er de hele dag zon is.
Blijft gelden; het kan maar het is niet volgens de normen en daarom kan je verzekering beslutein niet uit te betalen als er shit door komt.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
je bent pas schuldig als schuld bewezen is door de tegenpartij. is gewoon Nederlandse wet.

volgens de norm NEN1010 mag je een 2,5 mm2 gebruiken en 25A afzekeren. De max lente is dan 78m bij een B-automaat. met een zekering mag je zelf nog iets langer.

Dus een automaat veranderen naar 20A geeft geen problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door silvester6 op 22-05-2011 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

mightym schreef op zondag 22 mei 2011 @ 08:22:
Staat nu al op UitzendingGemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

jwstolk schreef op zondag 22 mei 2011 @ 19:22:
[...]

Staat nu al op UitzendingGemist.
Net gekeken, als de centrale eenmaal draait zullen er wel 150 extra banen bij komen voor de Zeeuwen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:48
Erasmo schreef op zondag 22 mei 2011 @ 19:31:
[...]

Net gekeken, als de centrale eenmaal draait zullen er wel 150 extra banen bij komen voor de Zeeuwen _O-
pfff.....en wat zou het opleveren als daar zonnepanelen of iets dergelijks bij particulieren en bedrijven worden geplaatst door lokale mensen? Heel wat meer werk me dunkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:57
Kunnen we nu een sommetje maken?
2500 MW kerncentrale kost...
equivalent in PV: ... MW (4x zoveel?) x eur 3,-/PW (redelijk grootschalig incl. installatie omvorming, etc) kost...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

silvester6 schreef op zondag 22 mei 2011 @ 18:37:
je bent pas schuldig als schuld bewezen is door de tegenpartij. is gewoon Nederlandse wet.
Je bent niet met een strafzaak bezig hoor. In het civiel recht geld dat principe niet

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op zondag 22 mei 2011 @ 20:11:
equivalent in PV: ... MW (4x zoveel?) x eur 3,-/PW (redelijk grootschalig incl. installatie omvorming, etc) kost...
Bij een vergelijking kun je niet alleen uitgaan van de aanschaf een kerncentrale heeft ook variabele kosten na gereedstelling. Dit is ongeveer 1,5 ct per kwh. Tenminste op basis van de huidige vereisten (o.a. deels onverzekerd enz. Collectief gesubsidieerde opslag/verwerking.)

Als je alleen uitgaan van de installatiekosten bij 3 euro/wp is PV bijna 7 keer zo duur.
Alleen als gebruiker kun je niets met die vergelijking. EB en BTW lopen daar tussendoor.
Voor dit kostenniveau moet ene kerncentrale bijna continu draaien (baseload). Dit zorgt ervoor dat een kerncentrale ook alleen kan in combinatie met veel ander back-up vermogen.

Overigens, volgens mij zijn de meeste kerncentrales doorgaans circa 1000MW. Bij een groter gewenst vermogen worden er meer gebouwd bij elkaar in clusters. De voorbeelden hiervan ken je.
Een enkele 2500MW centrale is lastig in het kader van onderhoud en back-up.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2011 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 19:38

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op maandag 16 mei 2011 @ 22:01:
De consumentenbond is gezamelijke inkoopactie gestart. Op dit moment loopt alles via Essent en ben ik nooit overgestapt omdat het tientjes werk was. Daarvoor haal ik me geen bureaucratische ellende op de hals. Maar het verschil is nu meer dan 250 euro, en daar wil ik wel wat meer moeite voor doen;). Niet alle energieleveranciers zijn gelijk. Iemand een goed tip hoe ik ze vergelijk op duurzaamheid?
Een kleine kick, de veiling is afgelopen en Nuon staat bovenaan. Niet iedereen in dit topic schijnt daar even enthousiast over te zijn. Daarom bovenstaande vraag.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2011 @ 21:27:
Als je alleen uitgaan van de installatiekosten bij 3 euro/wp is PV bijna 7 keer zo duur.
Als je uitgaat van een kerncentrale die 3000 per kW kost. Daarvoor wil Areva hem echt niet bouwen. Gaat eerder naar het dubbele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
pcmadman schreef op zondag 22 mei 2011 @ 13:19:
[...]
...
En voor wat betreft de houdbaarheid van de brandstof: Om het half jaar de jerrycan legen in je auto en opnieuw vullen. :)
Niet nodig joh! Hier vorige week mijn sportmotor uit de stalling gehaald: 4 jaar onafgebroken stilstand gehad, met een volle brandstoftank afgetankt.

Na het plaatsen van een nieuwe accu: choke er op, starten en na 5-6 seconden tot leven.
Dus zo snel vergaat brandstof niet in kwaliteit.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
NielsTn schreef op zondag 22 mei 2011 @ 21:36:
[...]

Niet nodig joh! Hier vorige week mijn sportmotor uit de stalling gehaald: 4 jaar onafgebroken stilstand gehad, met een volle brandstoftank afgetankt.

Na het plaatsen van een nieuwe accu: choke er op, starten en na 5-6 seconden tot leven.
Nee, maar het gebeurt wel. Vorig jaar de grasmaaier laten repareren toen hij "kapot" was. Één keer het grag gemaaid en toen was hij weer "kapot". Nieuwe benzine gehaald en toen deed hij het ineens weer... Bleek dat er uit de 25L jerrycan met het steeds een paar honderd ml brandstof uitnemen zoveel vluchtige delen waren verdampt dat de grasmaaier er niet meer op wilde lopen. (Dit jerrycan deden we al zeker 5 jaar mee overigens.)

Het gebeurt dus wel, maar kan best wat lijden. Af en toe je brandstof verversen door het in je auto te gebruiken is dus wel raadzaam. (Alleen hebben wij geen auto die op benzine rijd, dus nu maar braaf een 5l jerrycan gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
BarryH schreef op zondag 22 mei 2011 @ 20:11:
en
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2011 @ 21:27:
Bij een vergelijking kun je niet alleen uitgaan van de aanschaf een kerncentrale heeft ook variabele kosten na gereedstelling. Dit is ongeveer 1,5 ct per kwh. Tenminste op basis van de huidige vereisten (o.a. deels onverzekerd enz. Collectief gesubsidieerde opslag/verwerking.)
[...]
Dit uitzoeken, maar dan een factor 1000 uitgebreider hebben ze al voor ons gedaan:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

NielsTn schreef op zondag 22 mei 2011 @ 21:36:
[...]

Als motorrijder* heb ik hier mijn bedenkingen over of dit wel goed is voor je motor.

1. Stilstand van benzine in leidingen geeft vergumming en wegvreten van leidingen en pakkingen (bij carburateurs)
2. Cilinderwanden zonder oliefilm, bij koude en vocht corrosie
3. Bij oude(re) olie krijg je te maken met vocht in de olie (lage temp en vocht)
4. Banden, bij plaatsing op de grond harde plekken. bij 4 jaar stilstand verduuring/verharding van het oppervlak
5. Balhoofdlagers, oudere typen krijgen een middelpunt, bij voorwiel op de grond
6. HET IS EEN DOODZONDE OM EEN MOTOR 4 JAAR STIL TE LATEN STAAN :(

Was het nou duurzaam om het over een motorfiets te hebben? Ja hij gaat langer mee als je hem laat rijden.
Maar verder helemaal no hard feelings.

* Door weer en wind (+50 -18 done that), behalve bij sneeuw/ijzel (1x was genoeg om te weten waarom niet), en niet boven windkracht 9 (afslag gemist op hellegatsplein met 9 in de zij, gelukkig ging er ook nog een weg recht door).
Top: 55.000Km/jaar en de baas betaalde daar meer dan de helft van.
Verstand van motoren? Ja, ik denk het wel, veel gesleutel voor een zaak die een monteur te kort kwam maar nog te weinig omzet had voor een vast kracht. Een CBX 6 cilinder uit elkaar (tot de laatste bout), terug in elkaar en lopen de eerste keer (nou oké dan nog even 6 carbs synchroniseren voor hij echt mooi rond liep).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Milmoor schreef op zondag 22 mei 2011 @ 21:31:
[...]

Een kleine kick, de veiling is afgelopen en Nuon staat bovenaan. Niet iedereen in dit topic schijnt daar even enthousiast over te zijn. Daarom bovenstaande vraag.
Sja, via Gaslicht.com kun je al jaren 200-400 euro eenmalige korting krijgenvoor je overstap. Blijkbaar is overstappen nog zo'n geouwehoer dat er zo'n bonus tegenover moet staan. Je kan de gok nemen en bij een minder groene club aansluiten een een korting en eventueel geouwehoer incasseren. NUON is minder groen dan greenchoice. Die verandering kun je het meest kosteneffectief maken met je eigen dak.

Persoonlijk zou ik trouwens niet naar een club gaan die tegen alle weerstand in een domme kolencentrale uit het wad wilde trekken, duurzaamheid zit die organisatie (hoe hard ze het ook roepen) niet in de genen.

[ Voor 6% gewijzigd door SpiceWorm op 22-05-2011 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op zondag 22 mei 2011 @ 22:16:
Dit uitzoeken, maar dan een factor 1000 uitgebreider hebben ze al voor ons gedaan:
Dat is van toepassing op zo ongeveer elke post hier. (1000 keer uitgebreider dan hier uitgezocht)
Aan de andere kant is het soms het totaal plaatje in grove getallen wat men zoekt voor de beeldvorming.

@anne: Ik ging uit van bouwkosten ad 4000 euro/kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2011 @ 23:03:
@anne: Ik ging uit van bouwkosten ad 4000 euro/kW.
Dat is de prijsopgave die ze nu zouden doen obv Olkiluoto 3 en Flamanville. Vanwege Fukushima zal er wel weer het een en ander aan redesign gedaan moeten worden om de veiligheid te verhogen. Tel er dan nog flink wat bij op voor financieringskosten en overschrijdingen en je gaat ver over die 4000 per kW heen. Dat was ongeveer mijn insteek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemAtHome
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-07-2024

WillemAtHome

Waar geen wil is, is geen weg.

Gisteren voor het eerst mijn pv-setje (3x215 met soladin 600) uitgelezen, sinds installatie op 14 maart 203 kwh opgewekt. Max ac 499 watt. Alweer 3% van mijn investering terugverdient. Hopelijk blijft het de komende tijd lekker zonnig.

Een bijkomend voordeel van decentrale pv waar moeilijk een prijskaartje aan te hangen is, is volgens mij de mentaliteitsverandering die het meebrengt. Door de installatie van de zonnepanelen:
- zijn we veel bewuster van ons energieverbruik;
- hebben we een 15 jaar oude 140 liter 2e hands vriezer vervangen door een vriezer die 162 kwh/jaar trekt;
- zijn we overgestapt van NUON naar greenchoice.
- zijn we gaan sparen voor een volgend setje.

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
WillemAtHome schreef op maandag 23 mei 2011 @ 08:10:
Gisteren voor het eerst mijn pv-setje (3x215 met soladin 600) uitgelezen, sinds installatie op 14 maart 203 kwh opgewekt. Max ac 499 watt. Alweer 3% van mijn investering terugverdient. Hopelijk blijft het de komende tijd lekker zonnig.

Een bijkomend voordeel van decentrale pv waar moeilijk een prijskaartje aan te hangen is, is volgens mij de mentaliteitsverandering die het meebrengt. Door de installatie van de zonnepanelen:
- zijn we veel bewuster van ons energieverbruik;
- hebben we een 15 jaar oude 140 liter 2e hands vriezer vervangen door een vriezer die 162 kwh/jaar trekt;
- zijn we overgestapt van NUON naar greenchoice.
- zijn we gaan sparen voor een volgend setje.
Dat denk ik ook, heb dit zelf ook zo ervaren. Jammer dat het omgekeerde vaak wordt beweerd door de anti-PV lobby. Die voeren als argument dat mensen dan alleen maar meer gaan gebruiken omdat de energie uiteindelijk minder kost. Het zijn prachtige PV dagen, komt hier alweer 2kW uit de panelen om 10 uur in de ochtend! :)

Overigens: YouTube: ‪ABC Catalyst Peak Oil Report 28-04-2011‬‏

[ Voor 3% gewijzigd door Yilar op 23-05-2011 10:02 ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2011 @ 11:38:
[...]

Wat gaat de UPS doen in zo'n geval als de accu's vol zitten en aan de afname-kant extra wordt geleverd? Gaat ie de accu's dan overladen, of wordt alle energie omgezet in extra hitte?

Met het oog op dat laatste zou ik het niet aandurven om zoiets aan te sluiten op een dikke pv-installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Ik heb inmiddels mijn asbest golfplaten van het dak van mijn schuur verwijderd.
Er liggen nu gloednieuwe golfpaten op dus de zonnepanelen kunnen komen.
Ik wacht nog even op de meer met minder aanvulling en dan ga ik waarschijnlijk wel een bestelling plaatsen.
Nu heb ik gehoord dat er geen reflectie optreed bij zonnepanelen, maar is dat echt zo?
Ik wel er 100% zeker van zijn dat als ze er eenmaal liggen, dat er geen reflectie aanwezig is.
Zowel voor mij als de buren van groot belang.

Overigens is het allemaal prachtig dat de golfplaten in dubbel gewikkeld plastic moeten worden afgeleverd bij de milieustraat, maar als ik vervolgens in die bak kijk en constateer dat er ook platen liggen die enkel gewikkeld zijn en waar soms op delen golfplaten plastic ontbreekt en ik ook nog opmerk dat een medewerker zonder bescherming in de bak springt en de platen even naar de andere kant sodemietert, dan vraag ik me werkelijk af waarom er zoveel tijd en geld aan het inpakken uitgegeven moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
zonnigtype schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 11:55:
Max. 1.000 Euro bonus voor twee jaartjes kolenstroom-gevoed elektrisch fiets-forensen in "innovatiestad" Eindhoven.

http://www.ed.nl/verkeer/article8724167.ece

Ook u kunt commentaar geven. Zonnigtype heeft zijn duit alvast in het zakje gedaan... ;)
Ik ga dit even bekijken, jammer dat het niet voor scooters geldt.
Waarom kan het geen Max. 1.000 euro bonus voor twee jaartjes zonnestroom-gevoed elektrisch fiets-forensen zijn?
Ik ben in de voorwaarden nog niet tegengekomen dat je je fiets dient op te laden met grijze stroom...

sorry voor de dubbelpost, had ik in 1 post kunnen plakken, iets te ijverig geweest

[ Voor 7% gewijzigd door HellevUUr op 23-05-2011 12:24 . Reden: dubbele post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemAtHome
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-07-2024

WillemAtHome

Waar geen wil is, is geen weg.

HellevUUr schreef op maandag 23 mei 2011 @ 12:18:
Ik heb inmiddels mijn asbest golfplaten van het dak van mijn schuur verwijderd.
Er liggen nu gloednieuwe golfpaten op dus de zonnepanelen kunnen komen.
Ik wacht nog even op de meer met minder aanvulling en dan ga ik waarschijnlijk wel een bestelling plaatsen.
Nu heb ik gehoord dat er geen reflectie optreed bij zonnepanelen, maar is dat echt zo?
Ik wel er 100% zeker van zijn dat als ze er eenmaal liggen, dat er geen reflectie aanwezig is.
Zowel voor mij als de buren van groot belang.

Overigens is het allemaal prachtig dat de golfplaten in dubbel gewikkeld plastic moeten worden afgeleverd bij de milieustraat, maar als ik vervolgens in die bak kijk en constateer dat er ook platen liggen die enkel gewikkeld zijn en waar soms op delen golfplaten plastic ontbreekt en ik ook nog opmerk dat een medewerker zonder bescherming in de bak springt en de platen even naar de andere kant sodemietert, dan vraag ik me werkelijk af waarom er zoveel tijd en geld aan het inpakken uitgegeven moet worden.
Omdat gekke louwietje van de milieustraat schijnbaar niet op de hoogte is van de risico's. Als het asbest daar niet ingepakt (waarschijnlijk gebroken) ligt dan hoort er eigenlijk een containment omheen te staan. Misschien handig om er een belletje naar de arbeidsinspectie aan te wagen, zodat de werknemers van de milieustraat tegen zichzelf en het slechte management beschermd worden.

Nog even over de oil peak.
Das een interresant filmpje. Op het eind had de man van de risicoanalyse het over 'risk creep' in beleid. Ik denk dat ze daar ook last van hebben in de kernenergie-industrie en klaarblijkelijk ook in de milieustraat om de hoek met betrekking tot asbest.

Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Willem:
Vandaag ook een interessant artikel gevonden in het lowtechmagazine (ben het er meestal niet mee eens, maar de beschreven technieken zijn vaak interessant) over peak-oil en klimaatsverandering met een aantal interessante observaties:
Zowel peakoil als global warming - die op een aantal vlakken in feite elkaars spiegelbeeld zijn - brengen zo'n grote risico's met zich mee voor een ontwrichting van de samenleving dat we ze best allebei serieus nemen en ons concentreren op oplossingen die een antwoord bieden op beide problemen tegelijk.
http://www.lowtechmagazin...il-of-global-warming.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
pcmadman schreef op maandag 23 mei 2011 @ 12:42:
@Willem:
Vandaag ook een interessant artikel gevonden in het lowtechmagazine (ben het er meestal niet mee eens, maar de beschreven technieken zijn vaak interessant) over peak-oil en klimaatsverandering met een aantal interessante observaties:
Zowel peakoil als global warming - die op een aantal vlakken in feite elkaars spiegelbeeld zijn - brengen zo'n grote risico's met zich mee voor een ontwrichting van de samenleving dat we ze best allebei serieus nemen en ons concentreren op oplossingen die een antwoord bieden op beide problemen tegelijk.
http://www.lowtechmagazin...il-of-global-warming.html
Boeiend artikel. Hij schrijft scherp, reacties zijn ook interessant.

Ik vrees voor de meesten te hoog gegrepen, dat gaat velen ver boven de pet. Gaat dan ook om uitermate ingewikkelde, maar zeer ingrijpende zaken. Vooral ook eigen duurzame insteek blijven volgen. Die kun je meteen in de praktijk uitvoeren. Ik zie nl. geen enkele regering in staat (laat staan: van goede wil) om het soort van aldaar besproken al dan niet gewenste "processen" af te gaan dwingen. Dan heb je dictators nodig. En die zijn niet gewild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
We moeten een duurzaam beleid gewoon afdwingen door het te doen. Duurzaam zijn loont en het loont steeds meer, want het wordt steeds rendabeler. Gelukkig zijn de meeste mensen wel van goede wil en het inzicht komt ook wel vroeger of later. Het heeft in ieder geval weinig zin om naar de regering te gaan zitten staren hopend op een oplossing. Als iedereen gewoon in zijn of haar omgeving duurzame systemen en beleid implementeert, dan groeit het momentum gestaag.

"We" hebben de regering misschien niet mee, maar al het andere is in ons voordeel: Het is goedkoper om duurzaam te zijn, het is luxer om duurzaam te zijn, we moeten duurzaam zijn van Europa, de techniek wordt steeds beter en last but not least is het moreel gezien de enige juiste manier.
Pagina: 1 ... 77 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.