Ja, ik gebruik een pomp met drukschakelaar. Dus zodra er watervraag is slaat de pomp aan, zodra de watervraag stopt slaat de pomp weer af. Daarom kan ik, als dat allemaal goed werkt, ook makkelijk uitbreiden naar het voeden van de wc.Erasmo schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 11:10:
Interessant om te lezen, er staat dat je het water oa. wil gebruiken om met een tuinslang je tuin te beregenen, denk je dat je daar voldoende druk voor hebt?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Een opvangbak heb ik al (een IBC op het terras) en dat heeft toch wat nadelen. Water bevriest, er zit alggroei in (heb je veel minder tot niet als het onder de grond zit) en je krijgt toch altijd vervuiling door zand en pollen in het water (je moet mijn regenton eens zien, die is nog geel van de regen een week geleden).
Uiteraard hangt de mogelijkheid van een put slaan erg af van je locatie. Ik zit op zandgrond dus dat is niet zo'n probleem.
Signatures zijn voor boomers.
ik zit er ook naar te kijken.
maar als een spoelbeurt van de wc 10 liter kost en je 4x per dag door trekt dan is 1000 liter er in 25 dagen door heen. dat lijkt mij niet genoeg voor de drogen periodes.
ook de kosten van zoon installatie vind ik nog erg hoog.
zelf zit ik te kijken naar een water zak in de kruipruimte.
minimaal 4000 liter maar dat kan vast groter.
http://www.regenwatershop.com/contentServlet/waterzak.html
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Ik weet niet of de pomp gemaakt is om water met daarin haren te verwerken. Op de lange duur gaan die haren een probleem opleveren bij de afdichtingen.Speedfightserv schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 13:59:
mischien een idee om het overtollige douchwater te gebruiken?
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Er stond ongeveer 1,5 meter water in de put voordat deze schoon werdt gemaakt. Dat is dus ongeveer 4,5 m3 aan water voorraad. Gezien het een oude put betreft is er geen manier om een filter in de put of naast de put te plaatsen. Ik heb er voor gekozen om een Rainus filter te plaatsen in de aanvoer en een rustige inloop te maken op de bodem van de put.
Als pomp gebruik ik een hydrofoorpomp met 24l vat. Voor de pomp komt een grof filter voor blad en zand, welke gevoed wordt door een drijvende aanzuigslang. Deze blijft op 10 cm onder het water opervlak zuigen waardoor je bijna geen vervuiling zou moeten hebben.
Na de pomp komt een watermeter om het verbruik in de gaten te houden en vervolgens een aftapkraan om de hele boel leeg te kunnen laten lopen.
Het water wordt gebruikt voor 2 toiletten en een buitenkraan. Eventueel later nog uitgebreid met de wasmachine. Voor de wasmachine komt dan nog een 100-25-10 micron filter te staan. Dit om het water helemaal zuiver te krijgen.
Totale kosten: rond de €500 euro. Tvt, meer dan 10 jaar. TVT is natuurlijk wel geheel afhankelijk van de water prijs in de toekomst. ik betaal nu €1,05 per m3 met de btw daar nog overheen, maar dat zal wel gaan stijgen in de aankomende jaren.
3x Homewizard PIB, 25 zonnepanelen 8050W piek power
De 'oude' elektrische auto's met zebraaccu (de oorspronkelijke Th!nk) liepen redelijk snel leeg omdat die accu op temperatuur gehouden moest worden. Volgens mij waren die na 2 weken leeg. Bij nieuwe auto's gaat het langzamer, maar natuurlijk wordt de accu wel íets leger in de loop vd tijd.Mistraller schreef op maandag 16 mei 2011 @ 23:23:
[...]
Wat ik mij nog wel afvraag, als je een electrische auto een maandje laat stilstaan, hoe is het dan gesteld met de accu's? Hebben die last van zelfontlading?
Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.
Belangrijk is wel dat het systeem fysiek gescheiden is van de normale watervoorziening ivm ziekten e.d. Bij ons "valt" het kraanwater in een trechtertje dat verbonden is met de tank. De tank ligt opgeslagen onder onze berging en is toegangelijk via een "man gat'.
We gebruiken het systeem alleen om het toilet te spoelen. Dit is merkbaar in het water verbruik overigens. De put wordt slechts enkele malen per jaar bijgevuld met kraanwater.
Daarentegen... we douchen wel wat langer....
Foto's wil ik desgewenst wel maken.
2 persoonshuishouden overigens.
Edit: Toevoeging.... heel af en toe gaat er een blokje chloor in, om eventueel ongedierte te verdelgen. We hebben 1x witte watervlooien (oed) gehad.
[ Voor 8% gewijzigd door O085105116N op 17-05-2011 15:25 ]
De elektrische auto's die nu verkrijgbaar zijn zoals de Tesla, LEAF en i-Miev hebben een lithiumaccu die vrijwel geen zelfontlading kent.Mistraller schreef op maandag 16 mei 2011 @ 23:23:
Wat ik mij nog wel afvraag, als je een electrische auto een maandje laat stilstaan, hoe is het dan gesteld met de accu's? Hebben die last van zelfontlading?
Ik voorspelde het al: zonnepanelen kun je straks op een pallet bij de Gamma vinden. Stap 1 is gezet. Sungevity gaat samenwerken met Lowe's (een soort van Gamma) zodat klanten ze bij Lowe's kunnen bestellen.
[ Voor 27% gewijzigd door Anne vdr Bom op 17-05-2011 16:27 ]
Verwijderd
de modelo verkoopt zelfs een leuk suntech setje.
jammer dat de btw daar nu net 23% is geworden.
wij zijn in nederland slechts uilskuikens met een gasluchtje.
uilskuikens schijten hun eigen nest onder, kijk maar :
http://www.energieenwater...en-gasopslag-genomen.html
bananen-neederland.
mooi dan ga ik ook op deze manier een bronpomp slaan, ik ben er nu klaar mee, met dat ez.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2011 18:14 . Reden: wel in mijn backyard ]
Leuk, dat wist ik niet.Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 16:56:
in portugal koop je zonneboilers(solahart) en pv al zeker 15 jaar in het tuincentrum of supermarkt.
de modelo verkoopt zelfs een leuk suntech setje.
Verwijderd
kijk dan wil je wel aan een wijntje met een kaasje met een schaap naast je, naar een je eigen tracker kijken.
http://solar.fc.ul.pt/lafspapers/6DV25.pdf
ik heb ook moura bekenen, vorige week, jemig wat een gigantische trackers zijn dat zeg...
http://3.bp.blogspot.com/...xeCIgAY/s400/central1.jpg
Ik kan het niet goed zien, maar geloof dat er drie rijen op het dak komen van 12 panelen.dus ik gok op iets van 6 kWp.
@regenwater, het is jammer dat het tov de voordelen best wel een investering is, maar ook dat het niet "kant en klaar" leverbaar is, en vaak de nodige hoofdbrekens kost wat betreft waar laat ik de tank, en hoe maak ik het zo dat het aan alle eisen voldoet, en toch alleen het comfort verhoogt, zonder er nog tijd aan te hoeven besteden als het eenmaal werkt.

66x Yingli 235Wp op een SMA Tripower 15000. TVT 8-9 jaar.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Lijkt maar zo, de omvormer is 1,80x1,80..engelbertus schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 19:26:
kleine ingen hoor, die expansievaten van tegenwoordig...:P
Wel mooi trouwens, op het moment dat ik de foto (vanuit de bak van een graafmachine) nam, leverde het systeem ruim 4000 Watt.. ondanks grauwe weer.
[ Voor 25% gewijzigd door SunshineCompany op 17-05-2011 19:28 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Had ik moeten aanvragen bij Oxxio zelf ( had wel gedaan bij Liander)...
Nu maar hopen dat ze met terug werkende kracht vergoeden, zal wel niet...
2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi
Verwijderd
Het is maar hoe je het bekijkt.Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 16:56:
wij zijn in nederland slechts uilskuikens met een gasluchtje.
Die Portugezen hebben een fijne mega-subsidie en de rekening gaan jij en ik betalen via het garantiefonds.
Wie mag zich die prestatie van de realisatie van die PV eigenlijk toerekenen?????
Verwijderd
Verbaasd ? MU Develop Solar “Nantennas” that Can Capture 95 Percent of Solar EnergyAnne vdr Bom schreef op zondag 15 mei 2011 @ 16:54:
[...]
Is 20-25% een praktische limiet? Alta Devices wil de GaAs multijunction cellen betaalbaar maken door een zeer dunne film te gebruiken. Geplande start productie: 2012. Je kunt ook nooit voorspellen wat de nanotechnologie allemaal nog uit de hoge hoed tovert. Ik denk dat we ons nog gaan verbazen.
Natuurlijk effe afwachten of het echt gaat lukken.
Verwijderd
das een moeilijke, maar de uitkomst valt onder dezelfde noemer als dutch desease :
Wikipedia: Hollandse ziekte (economie) welke eigenlijk ook geen uitkomst kent.
portugal stimuleert burgers voor de toekomst, omdat ze weinig grondstoffen heeft,
dat kan slim zijn. wij eindigen zonder grondstoffen, en zien dat nog niet zo helder.
eindigen we dan net zo als de portugezen ?
misschien wel slechter als je niet op tijd start, en alles centraal regelt met externe bronnen.
onze rijkdom en welvaart is direkt gerelateerd aan aardgas.
"Het gaat mij erom wat is de beste, windbestendige, corrosiebestendige beugel bevestiging die ons dak, isolatieplaat en pannelatten niet beschadigd?
Wij hebben hier in Zeeland veel wind met soms wat zand en zout. Is aluminium dan beter dan staal?
Kan ik het beste 'clickfit haken' en rails gebruiken of is bevestiging via een extra aangebrachte, horizontale en extra brede pannelat aan de bovenkant van de rij dakpanlippen het beste? Onderkant van elke dakpan ligt namelijk steeds op de bovenkant van een andere dakpan waardoor onder de bovenliggende pan een gleuf ontstaat, waardoor je over de hele breedte van je dak een extra, extra brede pannelat kan trekken en monteren. Doordat deze extra pannelat redelijk breed is, kunnen er over de hele breedte van het dak beugels met elk 2 schroefogen aan bevestigd worden. Dat lijkt dan nog meer rigide, maar wel meer werk.
Wat is nou het meest veilig in een winderige omgeving?"
Ben zelf ook geen expert, maar met de hier aanwezige kennis en ervaring kunnen we vast wel tot een advies komen?
Verwijderd
het zit al 4 jaar keurig en muurvast, dicht op de kust.
er is al wind langs gegaan dat ik het dak helemaal naar binnen zag buigen.
mijn dak is van 1974 met sneldekkers, en al redelijk krom,
als je voor clikfit kiest, zorg dan dat je de stelbare beugels hebt,
anders word het een rotklus.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2011 22:13 ]
De originele publicatie is ingetrokken door de University of Missouri, weinig goed nieuws dus.Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 20:44:
Verbaasd ? MU Develop Solar “Nantennas” that Can Capture 95 Percent of Solar Energy
Natuurlijk effe afwachten of het echt gaat lukken.
Ik geloof zulke fantastische dingen ook nooit, by default. In elke markt zitten de crackpots en oplichters die aan het hengelen zijn naar subsidies of durfkapitaal.SpiceWorm schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 22:54:
De originele publicatie is ingetrokken door de University of Missouri, weinig goed nieuws dus.
"If it sounds too good to be true, then it probably isn't"
Iemand nog interesse in het Photon artikel (4/2011):Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 20:18:
[...]
Het is maar hoe je het bekijkt.
Die Portugezen hebben een fijne mega-subsidie en de rekening gaan jij en ik betalen via het garantiefonds.
Wie mag zich die prestatie van de realisatie van die PV eigenlijk toerekenen?????
???Geldsegelei in Portugal. Der klamme Staat hat die Photovoltaik als Einnahmequelle entdeckt.
Veiling voor nieuwe powerplants. Eerste veilingronde heeft al twee keer zoveel opgeleverd dan gepland. 75 geplande grote installaties, al 52 stuks á 2 MWp "vergeven", 86,5 miljoen Euro naar binnen geharkt aan inschrijvingen. NB: invoedingstarief voor die reuzen installaties is 20 jaar lang vast 25,7 eurocent/kWh (nog steeds: zeer lucratief...). De Portugese stroom afnemer hoest de kosten voor de uit te keren Einspeise Tarife op (die alleen zeer grote partijen voor die monsterparken kunnen scoren, die nemen gewoon iets minder marge dan de kleinere partijen kunnen). 46 projecten gingen naar TWEE ondernemingen. Dat is dus geen "markt", maar ordinaire verdeel en heers onder de molochs.
Piraten en bananenrepublieken everywhere tegenwoordig.
En zo "verschrikkelijk goed" doet Portugal het nu ook weer niet echt gezien de enorme instraling en dus potentie daar. EurObserv'ER maart 2011: 34,253 MWp bijgeplaatst in 2009, was in 2008 nog 50,082 MWp, dus krimpende markt terwijl Deutschland, Italia, Tsjechië en het "sombere" België (lees: Vlaanderen) knalden. Ze stonden toen op plaats 7 in de EU27 ranking (ook per inwoner gerekend), en echt hard schiet het nog niet op. Zou beter moeten kunnen.
Staatstekort lag in 2010 op 7,3 procent van het bruto binnenlandse product...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Wat montage gemak betreft is ClickFit de beste. In winderige situatie plaats je meer haken. Om de 40-60cm afhankelijk van je dakpannen. ClickFit is in de windtunnel getest en uit de praktijk zijn mij geen verhalen bekend van ClickFit systemen die niet de winderige situaties in NL hebben doorstaan.Meridiaan schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 21:48:
Een DHZ kennis wil z'n eerste setje zonnepanelen op z'n schuine pannendak leggen en heeft de volgende vragen:
"Het gaat mij erom wat is de beste, windbestendige, corrosiebestendige beugel bevestiging die ons dak, isolatieplaat en pannelatten niet beschadigd?
Wij hebben hier in Zeeland veel wind met soms wat zand en zout. Is aluminium dan beter dan staal?
Kan ik het beste 'clickfit haken' en rails gebruiken of is bevestiging via een extra aangebrachte, horizontale en extra brede pannelat aan de bovenkant van de rij dakpanlippen het beste? Onderkant van elke dakpan ligt namelijk steeds op de bovenkant van een andere dakpan waardoor onder de bovenliggende pan een gleuf ontstaat, waardoor je over de hele breedte van je dak een extra, extra brede pannelat kan trekken en monteren. Doordat deze extra pannelat redelijk breed is, kunnen er over de hele breedte van het dak beugels met elk 2 schroefogen aan bevestigd worden. Dat lijkt dan nog meer rigide, maar wel meer werk.
Wat is nou het meest veilig in een winderige omgeving?"
Ben zelf ook geen expert, maar met de hier aanwezige kennis en ervaring kunnen we vast wel tot een advies komen?
Wat bedoel je met "panlatten niet beschadigen"? De haken van clickfit worden aan de bestaande panlatten bevestigd.
Aluminium is goed bestand tegen corrosie ook aan zee. Als je iets met RVS gaat doen minstens A2 kwaliteit. A3 is niet nodig want het meeste RVS wat wordt gebruikt is uit het zicht na montage van de panelen
Verwijderd
Volgens mij is het : "If it sounds too good to be true, then it probably is"Anne vdr Bom schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 23:28:
[...]
"If it sounds too good to be true, then it probably isn't"
Vertaald is het dan namelijk: "Als iets tegoed klinkt om waar is zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo"
Opwek 2100kWh verwacht, verdeling 2/7 nacht 5/7 dag. ( opwek is voor 99% altijd tussen 06:00 en 23:00 ) dus geen opwek doordeweeks op de nachtteller.
Nacht : 600kWh
Dag : 1500kWh
Verbruik 2400kWh. Verdeling 40% nacht 60% dag. ( berekening nav vorig jaar. klinkt dit realistisch? ).
Nacht: 960kWh ( +360kWh )
Dag: 1440kWh ( -60kWh )
Maw ik ga ongeveer 60kWh terugleveren op de dagteller en 360kWh verbruiken op de nachtteller.
Klopt de berekening ongeveer en is de verdeling 40% nacht 60% dag aannemelijk?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
De verdeling dacht/nacht lijkt mij aannemelijk. Bij mij is de verhouding 55% laag en 45% hoog tarief, maar dat komt ook omdat ik meestal tijdens laag tarief aan het werk ben en de was meestal in het weekend wordt gedaan.flitspaal.nl schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 14:03:
De verdeling van opbrengst is bij mij ook exact 2/7 laag tarief en 5/7 hoog tarief. Theoretisch zou de verhouding iets anders kunnen zijn, omdat niet alleen zaterdag en zondag, maar ook feestdagen onder laag tarief vallen.
[ Voor 51% gewijzigd door antonboonstra op 18-05-2011 15:29 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Ik zie namelijk geen overgang tussen de verschillende collectoren. Het lijkt wel alsof het één enkele manifold is met 70 vacuumbuizen?
Iemand een idee van welk merk/producent deze collector is?
Niet gewoon een zwembad verwarming?pcmadman schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 16:09:
Wat zijn dit voor collectoren:
[afbeelding]
Ik zie namelijk geen overgang tussen de verschillende collectoren. Het lijkt wel alsof het één enkele manifold is met 70 vacuumbuizen?
Iemand een idee van welk merk/producent deze collector is?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Je hebt gelijk. Ik dacht meer aan de zin waar het woordje 'true' van is weggelaten, dus:Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 13:02:
Volgens mij is het : "If it sounds too good to be true, then it probably is"
Vertaald is het dan namelijk: "Als iets tegoed klinkt om waar is zijn, dan is dat waarschijnlijk ook zo"
"If it sounds too good to be true, then it probably isn't [true]"
In jouw versie is 'too good to be true' weggelaten, dus:
"If it sounds too good to be true, then it probably is [too good to be true]"
Die wordt het vaakst gebruikt.
[ Voor 15% gewijzigd door Anne vdr Bom op 18-05-2011 17:10 ]
@Flits: die verdeling 2/7 en 5/7 gebruik ik ook, in de praktijk is het misschien gemakkelijk(er) rekenen met 30 % en 70%.flitspaal.nl schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 14:03:
Omdat Greenchoice heeft besloten om geen energiebelasting meer te betalen als je onder de nul komt ben ik aan het rekenen gegaan of ik met 1 of beide standen ( dag/nacht ) onder de nul ga terechtkomen.
Opwek 2100kWh verwacht, verdeling 2/7 nacht 5/7 dag. ( opwek is voor 99% altijd tussen 06:00 en 23:00 ) dus geen opwek doordeweeks op de nachtteller.
Verbruik 2400kWh. Verdeling 40% nacht 60% dag. ( berekening nav vorig jaar. klinkt dit realistisch? ).
Maw ik ga ongeveer 60kWh terugleveren op de dagteller en 360kWh verbruiken op de nachtteller.
wat bedoel je precies
Dat kwam voorbij op twitter. In de algemene voorwaarden van gc staat het inmiddels ook vermeld. Url heb ik zo 1 2 3 niet bij de hand.JAN-B schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 17:12:
[...]
@Flits: die verdeling 2/7 en 5/7 gebruik ik ook, in de praktijk is het misschien gemakkelijk(er) rekenen met 30 % en 70%.
wat bedoel je preciesmet: Grenchoice heeft besloten om geen EB enz.......
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Is dit zo dan dat hun beleid is veranderd?flitspaal.nl schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 14:03:
Omdat Greenchoice heeft besloten om geen energiebelasting meer te betalen als je onder de nul komt ben ik aan het rekenen gegaan of ik met 1 of beide standen ( dag/nacht ) onder de nul ga terechtkomen.
Zij melde dat de meterstand niet door Stedin werd geacepteerd, ze (Stedin) denken dat het niet klopt, en dat de meter misschien kapot is, en de enigste manier om dit op te lossen is het langs sturen van een monteur.
De opgegeven meterstanden standen leveren na de stand van vorig jaar: Dag -1138 kWh Nacht -117 kWh beide telwerken dus door de nul, nog weer verder negatief tov de vorige opgave per mail.
Ik wordt binnen 5 werkdagen teruggebeld voor een afspraak met de monteur. Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.
Wordt dus vervolgd. (Als ze mijn draaischijf meter maar laten zitten!)
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Zo zie je maar weer dat ze in dit wereldje zeer goed zijn in blij maken met dode vogels.
Ik moest alleen even mijn meter veranderen naar een digitale en dan zou ik de 1500KWh negatief ook gewoon voor de all-in prijs krijgen.
Dit veranderen van de meter kost mij €130,-
Dit heb ik gelukkig niet gedaan omdat ik niet van mijn meter af wou.
Het verschil is wel €200,- per jaar.
Het klinkt in eerste instantie logisch. Maar..... als ik maar 9 cent krijg voor de terug geleverde energie dan kan iik het beter affakkelen met een electrisch kacheltje denk ik om op de nul te komen. Dan "krijg" ik ineens weer 21cent ervoor._JGC_ schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 18:27:
Eigenlijk ook niet zo gek dat je geen energiebelasting krijgt voor teruggeleverde energie. Als GC energie aan jou levert moeten ze die EB ook afdragen aan de overheid. Als jij energie aan het net teruglevert, wordt daar vervolgens door de energieleverancier EB over geheven aan de afnemer, die wederom naar de overheid gaat.
Krom..
Ja natuurlijk, het was de zelfde dame als ik op 06/05 heb gebeld, en ze had gemeld aan Stedin dat ik teruglever, en dat de meter dan terugdraait (dat had ik haar n.l. verteld) en ook dat mijn tellerstanden negatief zijn.SunshineCompany schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 18:24:
Echt slecht zeg, dat ze zo achterlopen bij de netwerkbeheerders. Zucht. Je hebt natuurlijk verteld dat je zonnepanelen hebt?
Bij Stedin willen ze er niet aan, en hopelijk kan ik de monteur overtuigen dat mijn meter niet stuk is. Ik heb wel een super nauwkeurige BPM tussen netinverter en de teruglevergroep maar die heb ik zelf gekocht (en aangesloten,) en zal dus niet gelden voor de monteur. Zelf werk ik al 32 jaar in de meet & regeltechniek, en ben door mijn werkgever aangewezen als laagspanningsdeskundige. Kan dus nog een interessante discussie worden.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Weet er hier iemand (Zonnigtype?) of er in Nederland ergens een PV installatie schuin op een schuin dak is geplaatst? Dus een oost/west dak, en dan de panelen er op alsof het een plat dak is? Heb nu een boer die wel wil, maar z'n dak is oost/west.
Lijkt mij een rare constructie, heb ik het goed dat je van een puntdak een plat dak wilt maken met pv er op?SunshineCompany schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 20:25:
Leuk, die discussie..Aan de andere kant; zou een digitale meter nadelig zijn voor je? Je levert vast niet meer dan 5000kWh terug..?
Weet er hier iemand (Zonnigtype?) of er in Nederland ergens een PV installatie schuin op een schuin dak is geplaatst? Dus een oost/west dak, en dan de panelen er op alsof het een plat dak is? Heb nu een boer die wel wil, maar z'n dak is oost/west.
In de buurt van Amersfoort heb ik diverse landelijke schuren gezien met veel pv, en ook 1tje op het oosten.
A1, afslag Amersfoort Noord, de Bunschoterweg op richting centrum, een paar honderd meter voor de rivier de Eem aan de rechterkant een mooi pv systeem (100+ panelen) op het oosten.
A1, Amersfoort richting Hilversum, kijk eens een paar keer naar rechts en je ziet minimaal 2 grote schuren met pv, vooral op het zuiden.
Als je goed kijkt zie je steeds meer grote pv installaties. Niet zoveel als bij onze ooster- en zuiderburen, maar toch.
[ Voor 7% gewijzigd door ZonneStroom op 18-05-2011 21:23 ]
Grote installaties genoeg, die doe ik zelf ook. Dat is het 'probleem' niet. Gaat om het rechtop plaatsen van PV op een schuin dak, doen ze in Duitsland regelmatig. Zo dus:tw_eek schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 20:50:
[...]
Lijkt mij een rare constructie, heb ik het goed dat je van een puntdak een plat dak wilt maken met pv er op?

Schletter verkoopt het o.a., dat is het probleem niet, dat heb ik over een week in huis. Probleem is; mag het in Nederland? Vast niet zonder vergunning. Daarom mijn vraag; is het al eens gedaan in Nederland?
Ook wel leuk systeem, de eigenaar van de PV panelen op de voorbeeldfoto's was pas bij me:
Voor:
Na:
En de reactie van een tevreden klant:
De zonnepanelen doen het goed, vooral als er zon is.
[ Voor 26% gewijzigd door SunshineCompany op 18-05-2011 21:36 ]
Net terug uit Oostenrijk en daar niet anders gezien met zonneboilers, alle boilers waren daar pal zuid gericht op de oost en west daken (module montage in lijn met zadeldak hoek). In Beieren en Baden-Württemberg ook maar niet zo vaak met PV. Denk alleen dat er hier weer een of andere "welstand" gaat steigeren.SunshineCompany schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 20:25:
<KNIP>
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom

Zo zien ze er meestal uit. Dus met maximaal 30 buizen naast elkaar is wat ik tot nu toe heb gezien. Kijk nu echter nog eens goed naar het plaatje:

Ik tel ongeveer 70 buizen naast elkaar op één enkele manifold.
en dan is de kans groot dat je geen vergunning krijgt, idd iets met welstand of zo.
als je wilt plaatsen zoals dat bovenst plaatje, moet je eerst wel even je hoofd breken over de maten van die draagrekken om die panelen netjes onder de goede hoek met de zon te krijgen....?SunshineCompany schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 21:26:
[...]
Grote installaties genoeg, die doe ik zelf ook. Dat is het 'probleem' niet. Gaat om het rechtop plaatsen van PV op een schuin dak, doen ze in Duitsland regelmatig. Zo dus:
[afbeelding]
Schletter verkoopt het o.a., dat is het probleem niet, dat heb ik over een week in huis. Probleem is; mag het in Nederland? Vast niet zonder vergunning. Daarom mijn vraag; is het al eens gedaan in Nederland?
Ook wel leuk systeem, de eigenaar van de PV panelen op de voorbeeldfoto's was pas bij me:
Voor:
[afbeelding]
Na:
[afbeelding]
[afbeelding]
En de reactie van een tevreden klant:
[...]
![]()
Nee, Schletter levert dat keurig op maat af. Je geeft het type paneel door wat je gebruikt, en ze regelen de rest voor je. Zal wel wat meer tijd in gaan zitten qua montage, ten opzichte van een normaal schuin dak.engelbertus schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 22:14:
[...]
als je wilt plaatsen zoals dat bovenst plaatje, moet je eerst wel even je hoofd breken over de maten van die draagrekken om die panelen netjes onder de goede hoek met de zon te krijgen....?
Verwijderd
Kan iemand mij adviseren of ik een goed systeem heb zo?
Topicstart samengevoegd met dit topic gezien de relevantie en feedback.
[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 19-05-2011 16:19 ]
Mijn totale productie op jaarbasis 3200 kWh verbruik op jaarbas is 2300 kWh dus totaal 1000 kWh negatief.SunshineCompany schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 20:25:
Leuk, die discussie..Aan de andere kant; zou een digitale meter nadelig zijn voor je? Je levert vast niet meer dan 5000kWh terug..?
Eneco zegt dat zij tot 5000 kWh salderen, dus zou ik voor die -1000 kWh de volledige stroomprijs krijgen denk je?
Of slechts 9 ct of zo. Nu met draaischijf meter is natuurlijk slechts het produktie/verbruik verschil te zien, en moet ik nog maar afwachten tot de tellerstanden goed verwerkt zijn, en wat er dan betaald gaat worden
[ Voor 16% gewijzigd door Gasschuif op 18-05-2011 22:26 ]
Kromme tenen als ik dat bericht lees. Ze gooien weer eens lekker vermogen en opgewekte energie door elkaar. Het blijkt dat ze het over opgesteld vermogen hebben. Dus kernenergie levert nog wel veel meer energie dan de genoemde bronnen. En ze vinden waterkracht dan weer geen duurzame energiebron, dat dan weer wel.
het is al een tijdje geleden dat de definitieve "elektriciteitsprijzen" van 2010 tbv de SDE zijn vastgesteld. Heeft iemand zijn jaarafrekening van agentschap.nl al gehad? Ik heb nl. tot nu toe alleen maar een bevestiging van mijn BPM standen van Centriq mogen ontvangen.
Gerbrand
@pcmadman: volgens mij kan dit niet; het negatieve verbruik van de dagteller kan je toch Niet salderen met de nachttellerpcmadman schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 14:09:
Het is toch zo dat als je op de dagteller onder de nul komt en op de nachtteller nog verbruik hebt, dat de dagteller dan met de nachtteller gesaldeerd wordt? Mogelijk alleen bij een digitale meter?
om de eenvoudige reden dat ze allebei verschillende tarieven hebben; ik bedoel dus: je kan niet min 100 Kwh - dagtarief 22 cent - salderen met plus 800 Kwh - nachttarief 19 cent - en dan zeggen: mijn verbruik = 700 Kwh.
Als je het affakkelt krijg je helemaal niks. Je bespaart je 21 cent per KWh omdat je het zelf opwerkt. Hangt er dus volledig vanaf of dat affakkelen zin heeft. Ik heb bijvoorbeeld 500W vloerverwarming in de badkamer liggen. Ik wil er met de tijd een radiator aanbrengen, maar als ik de wintermaanden die vloerverwarming op kan stoken met het overschot dat ik door de nul teruglever, is dat goedkoper dan de radiator opendraaien.flitspaal.nl schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 19:10:
[...]
Het klinkt in eerste instantie logisch. Maar..... als ik maar 9 cent krijg voor de terug geleverde energie dan kan iik het beter affakkelen met een electrisch kacheltje denk ik om op de nul te komen. Dan "krijg" ik ineens weer 21cent ervoor.
Krom..
Als je overdag per paneel minimaal 20v meet, en de Soladin 600 een MPP voltage range van 40-125V kan het zo wel. Maar het houd niet over. Waarschijnlijk krijg je met nog een paneel er bij een redelijk wat hoger rendement. Omdat zodra de zon er niet meer recht boven staat het voltage natuurlijk inzakt, en dus de panelen samen die 40V niet meer halen.Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 22:20:
Ik heb twee Solarworld zonnepanelen via een Soladin 600 omvormer aangesloten op mijn electriciteitsnetwerk om stroom op te wekken. Het zijn denk ik 150Wp 24 V panelen (ik meet per paneel overdag tussen 20 en 38 V) en ik heb ze in serie gezet om aan voldoende inputspanning te komen (parallel leek me daarom niet goed). De omvormer knippert langzaam geel, ten teken dat alles werkt en er stroom wordt opgewekt (lees ik in de handleiding). Heb ik er goed aan gedaan of moet ik er een of twee panelen bij plaatsen, al of niet parallel geschakeld? Ik twijfel omdat de Soladin 600 een 'PV power range' heeft van 160-700 Wp (en een MPP 'voltage range' van 40-125 V), dus misschien hebben mijn panelen te weinig vermogen of toch nog een te lage aanvangsspanning?
Kan zijn dat ik het fout heb, aangezien ik vrijwel niks van die Soladin 600 af weet
[ Voor 51% gewijzigd door _ferry_ op 19-05-2011 16:19 . Reden: quote toegevoegd ]
Nee jong! Dan bespaar je grofweg 1/10 m3 gas thuis (scheelt je 6 cent), en je laat een aardgascentrale elders 2/10 m3 gas verstoken. 2x verliezen dus.flitspaal.nl schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 19:10:
Maar..... als ik maar 9 cent krijg voor de terug geleverde energie dan kan iik het beter affakkelen met een electrisch kacheltje denk ik om op de nul te komen. Dan "krijg" ik ineens weer 21cent ervoor.
@ Salderen discussie
Salderen zoals de overheid bedoeld is het verrekenen van je afname en levering, tot maximaal je eigen verbruik. Er wordt niet meer gesaldeerd dan je eigen verbruik.
Neen, dat heet Aufständerung, en daar krijgen ze in NL een rolberoerte van. Heb ik hier in ieder geval nog nooit gezien in ons land, wel modules schuin op dak-kapellen, maar dat is wat anders (zullen schoonheidscommissie juffen wellicht ook wel niks vinden, ik kan er absoluut niet wakker van liggen wat mensen op hun daken proppen - het is hun huis...).SunshineCompany schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 20:25:
In Duitsland volstrekt normale, geaccepteerde opstellingswijze.

Maar niet geschoten is altijd mis. Het werd de hoogste tijd voor wat rechtszaken. Als de rechters tenminste een marginaal beetje duurzaamheid tussen de oren hebben, hoop ik dat daar eens wat uitkomt. Geen rechtszaken dan ook eeuwig door blijven modderen in het poldermoeras.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Toen ik het tikte twijfelde ik al, je hebt gelijk idd. Die 40kWh die ik overhoud staat gelijk aan ongeveer 4m3 gas besparing als ik het affakkel.. Gas kost 56cent/m3... dus 2,24 euro "bespaar" ik. als ik het affakkel.SpiceWorm schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 01:01:
[...]
Nee jong! Dan bespaar je grofweg 1/10 m3 gas thuis (scheelt je 6 cent), en je laat een aardgascentrale elders 2/10 m3 gas verstoken. 2x verliezen dus.
@ Salderen discussie
Salderen zoals de overheid bedoeld is het verrekenen van je afname en levering, tot maximaal je eigen verbruik. Er wordt niet meer gesaldeerd dan je eigen verbruik.
40*9 cent = 3,20 euro. Terugleveren a 9cent/kWh is dus interessanter.
Toch de vraag nog maar eens stellen aan Greenchoice hoe ze hier nu exact mee omgaan.
Download op de duitse site van SMA (omvormer fabrikant) de tool (Excel-sheet) Genau.xlsVerwijderd schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 22:20:
Ik heb twee Solarworld zonnepanelen via een Soladin 600 omvormer aangesloten op mijn electriciteitsnetwerk om stroom op te wekken. Het zijn denk ik 150Wp 24 V panelen (ik meet per paneel overdag tussen 20 en 38 V) en ik heb ze in serie gezet om aan voldoende inputspanning te komen (parallel leek me daarom niet goed). De omvormer knippert langzaam geel, ten teken dat alles werkt en er stroom wordt opgewekt (lees ik in de handleiding). Heb ik er goed aan gedaan of moet ik er een of twee panelen bij plaatsen, al of niet parallel geschakeld? Ik twijfel omdat de Soladin 600 een 'PV power range' heeft van 160-700 Wp (en een MPP 'voltage range' van 40-125 V), dus misschien hebben mijn panelen te weinig vermogen of toch nog een te lage aanvangsspanning?
en voer daar je parameters in (omvormer type, aantal en type panelen) en zie of het goed gedimensioneerd is.
Overigens: deze vragen zou je m.i. beter in het Duurzame Energie Topic kunnen stellen.
[ Voor 61% gewijzigd door _ferry_ op 19-05-2011 16:20 . Reden: Quote toegevoegd ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
SDE "plus" vergadering vanaf 14h00 live in de Tweede Kamer.
http://www.tweedekamer.nl..._commissiezalen/index.jsp
Vergeet niet een flinke kom klaar te zetten voor de braakballen.
Of kijk niet. Is misschien wel zo goed voor uw gemoedsrust...

Als je jezelf alvast wil inlezen:
http://www.rijksoverheid....woorden-over-de-sde-.html
Maar 12 pagina's dik. Kan d'r wel bij, in die overvolle ordner SDE gepruts die nog zo gruwelijk weinig heeft opgeleverd...
[ Voor 28% gewijzigd door zonnigtype op 19-05-2011 12:48 ]
Ik volg dit forum nog niet lang genoeg om te weten of je misschien een boilervat hebt van een zonne boiler. Als dat zo is kun je misschien je boiler vat elektrisch verwarmen in de perioden dat de zonneboiler niet zo veel doet. Dan is het geen weg gegooide energie.flitspaal.nl schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 08:37:
[...]
Toen ik het tikte twijfelde ik al, je hebt gelijk idd. Die 40kWh die ik overhoud staat gelijk aan ongeveer 4m3 gas besparing als ik het affakkel.. Gas kost 56cent/m3... dus 2,24 euro "bespaar" ik. als ik het affakkel.
40*9 cent = 3,20 euro. Terugleveren a 9cent/kWh is dus interessanter.
Toch de vraag nog maar eens stellen aan Greenchoice hoe ze hier nu exact mee omgaan.
Of je bedoelt met affakkelen je huis verwarmen in de herfst/winter periode. Maar dan is het geen affakkelen meer.
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
PVV is aan het woord. Houd je vast...
Huishoudens zouden 40 GJ warmte per jaar verbruiken. Oeps. Wij verbruiken een kwart daarvan...
SGP vindt blijkbaar nog steeds dat "grootschalige zonnestroom in de SDE plus zit".
Forget it but. Zelfs met "gebundelde" aanvragen, je gaat gewoon nooit met een basisbedrag van 15 cent/kWh minus correctiebedrag een rendabele investering trekken tenzij er allerlei bizarre kunstgrepen extra uitgehaald moeten gaan worden. Ik ben benieuwd hoe die mensen rekenen.
CDA dame Verburg pleit voor druk op banken om inkoopacties voor "ondernemende" burgers te faciliteren. Wijwillenzon is echter door de Chinezen gefinancierd om ons land de proeftuin van een totaal nieuwe omvormer te laten worden waarvan we hopen dat het goed zal gaan. En de burgers hebben tot nu toe helemaal niets hoeven doen, alleen het dak op laten meten en voorschot overmaken. Minnesma deed zo'n beetje alles, dus waar is hier het "ondernemerschap" van de burgers? En zou onze regering dat "ondernemerschap" gaan stimuleren als ze banken onder druk gaan zetten om inkoopacties van dumppanelen uit Verweggistan te gaan faciliteren?
Samsom: eigenlijk moet dit "debat" niet plaatsvinden (meestal hebben dit soort discussies in TK nauwelijks een "debat" niveau, maar is het slechts een uitwisseling van persoonlijke meningkjes). Samsom heeft heimwee naar de oeroude REB regeling... (14h43)
Leegte van VVD vindt dat alle gepiel met de salderingsregeling ook wel overboord kan, net als alle subsidies voor duurzaam. Samsom: het domste systeem ter wereld (het Duitse) bleek het best te werken...

"Een simpeler systeem bestaat niet". Leegte blijft prikken om de salderingsregeling in het belachelijke te trekken en biedt geen enkel alternatief (ja: "de markt" - die ons uit zal knijpen).
(14h55) Paulus Jansen refereert aan Duitsland. Waarom trekken we onze lessen niet van de oosterburen, onze belangrijkste handelspartner. Wij: veel bureaucratie om geld te verdelen en veel uitval van projecten. (leest waarschijnlijk voor uit mijn analyse van de SDE/MEP rapportage die ik hem had gestuurd). SDE plus: voorwaarden veel te ingewikkeld, onderbenutting dreigt weer. Opstoken van hout en olie zal het gevolg zijn in grote mate, wat beslist niet duurzaam is. En NIET innovatief (gedenk de naam "EL&I").
Volgens PVV: Duitse systeem heeft "tot administratieve problemen geleid". Geen idee waar hij het vandaan heeft, ik heb in ieder geval niet van fraudegevallen gehoord. Wel van klachten over hoge EEG Umlage, maar dat heeft niks met administratieve problemen te maken. Gezien het feit dat die Umlage (nu 3,53 eurocent/kWh) is gebaseerd op een verwachting van 9,5 GWp nieuwbouw aan PV in 2010, en het vooralsnog "slechts" 7,4 GWp is geworden, zou die Umlage per 2012 weer OMLAAG kunnen gaan, sterk afhankelijk van de marktontwikkeling in onder het EEG vallende installaties. Van Vliet lult als gewoonlijk uit zijn nek, maar dat zijn we van PVV wel gewend op energie gebied.
(pauze)
[ Voor 130% gewijzigd door zonnigtype op 19-05-2011 15:05 ]
Verhagen: alleen marktrijpe opties ondersteunen, meters maken. Lees: gevestigde fossiele orde faciliteren.
"Er zijn winnaars en verliezers". Ja dat er verliezers waren wisten we al sinds de eerste prutsregelingen rond duurzame energie. Het is nooit meer goed gekomen. De SDE is een inherent slechte regeling, en de inherente kanker van die regeling zal binnen SDE plus niet verdwijnen: stifling bureaucracy, overal ambtenaren, en gewoon grote jongens faciliteren (wat Verhagen trouwens: "concurrentie" noemt, ha!). (15h19)
Hoop geschreeuw weinig wol. Blijvend.
"Ik vraag u niet om me op mijn blauwe ogen te geloven dat het allemaal wel goed komt"... (15h20)
"Prachtige initiatieven Zonvast en Urgenda geven als geen ander aan dat de markt zeer goed de uitrol van zonnepanelen voor particulieren kan organiseren"....
Getallen over welke marktvolumes daarmee kunnen worden gerealiseerd verzwijgt Verhagen natuurlijk wijselijk. Het is zo goed als niks. Duitsland pleurde er 266 MWp bij in de WINTERmaand januari, hooggeschatte drs. Verhagen!
"Prijzen zijn omlaag gegaan met de acties in NL". Ja. Met Chinese Staatssubsidie. En met DUMP van deels niet meer reguliere panelen. En Zonvast van Greenchoice zou de dakeigenaar niks kosten. Dus hoezo "lagere prijzen"? De consument betaalt nog steeds dezelfde hoge prijzen voor systemen, veel hoger dan in het door Verhagen verafschuwde Duitsland... (nog meer versterkt door die volslagen bezopen gemeentelijke subsidies die onze markt verder verwoesten).
Urgenda bestaat dankzij SMOM subsidie volgens Samsom (15h22). (dus: "hoezo geen subsidie?")
Samsom probeert 9 cent aan Verhagen te ontfutselen voor opname zonnestroom in SDE plus. Die stinkt er niet in, zelfs niet met het mes op de keel.
Verhagen: Duitsland. Hebben we naar gekeken. "Die initiatieven in de Nederlandse markt zien we niet in Duitsland gebeuren". Hij kletst echt absolute crap uit zijn nek, in Nederland is geen enkel grootschalig gelukt "Bürgerbeteiligungsprojekt" waar er honderden van in Duitsland zijn gerealiseerd. Verhagen lult maar wat. (15h25)
Jansen: 25 maal zoveel per inwoner geplaatst in Duitsland als in Nederland.
Feit: SDE CertiQ januari anderhalve MWp. Duitsland 266 MWp. Factor 177 maal.
Verhagen: open eind regeling Nederland zou tot "onbeheersbare kosten" hebben geleid. Ja, omdat de MEP ook al een waardeloze regeling was met veel te hoge kWh tarieven voor windturbines (Duitse bruinkolenboer RWE kreeg de peperduur uit de MEP betaalde windturbines bij Eemshaven er gratis bij, bij de inkoop van Essent, en die betalen we nog steeds, gaan zij weer in nieuwe kerncentrale onzin met Delta steken om Vlissingen radioactiever te maken). Voor zonnestroom (fooi van 9,7 eurocent per kWh bovenop saldering) is het een waardeloze regeling geweest en heeft slechts een paar MWp d'r bij "gegeven" (vooral grote projecten grote jongens, Floriade dak, Ecopark Waalwijk), zo goed als NIETS bij burgers, en beslist GEEN kosten verhogende factor van die waardeloze MEP!
http://www.polderpv.nl/PV...ers.htm#afzet_accumulatie
Resultaat Duitsland "moet fors naar beneden bijstellen". Kun je een succes noemen. Maar huishouden daar gaat "70 procent meer betalen aan duurzame energie" (???)
Duitsland 140 Euro per jaar per HH.
NL 8 Euro per jaar per HH.
LEUGENS. 3,53 eurocent per kWh EEG Umlage BRD: HH 3.500 kWh/jaar, kost 123,55 Euro/jaar. Veel minder als HH zuinig verbruikt. Zonnestroom producenten betalen exact hetzelfde, naar rato van afname.
BOVENDIEN: Duitsland betaalt voor TIEN JAAR succesvolle ondersteuning van hernieuwbare elektriciteit (exclusief biomassa bijfik kolen/gas centrales!!!) en heeft al 17% duurzame stroom (2010).
Nederland heeft nog bijna niks, groot deel biomassa bijfik kolen/gascentrales, 9% vieze "groene" stroom, en die 8 Euri die Verhagen wil is voor EXTRA duurzaam. Dus hij zit hier de TK weer voor te liegen met lulpraatjes en appels en peren gestrooplik.
BOVENDIEN: Umlage zou in 2012 zelfs LAGER kunnen gaan worden als marktontwikkeling veel minder sterk zal zijn dan vorig jaar.
Verhagen haat Duitsland, en zal alles op alles zetten om het meest succesvolle systeem ter wereld met zijn fossiele voeten in de grond te blijven trappen. Driewerf SCHANDE! (15h34)
[ Voor 46% gewijzigd door zonnigtype op 19-05-2011 15:51 ]
(15.42, verhagen) het mag niet leiden tot overwinsten.
Oftewel je mag geen winst maken met duurzame energie. Kun je dit uitleggen als 'we willen niet dat er concurrentie ontstaat voor de huidige energie maatschappijen'
Hoeveel bomen aan papier zou er daar op die tafels liggen? Laptops, tablets? Nog niet beschikbaar in Den Haag zeker?
[ Voor 64% gewijzigd door Derby op 19-05-2011 15:50 . Reden: Toevoeging in de tijd ]
"Kernenergie is wel schoon en betaalbaar". (Leegte)
Lichtpuntje: Verhagen noemt kernenergie ook niet duurzaam. Héhé, die mag in een lijstje...
Verplichting wenselijkheid? Neen. Want uitsluitend in het voordeel van de grote fossiele jongens, en innovatieve bedrijven als Greenchoice en HVC kunnen dan wel in gaan pakken (wat natuurlijk expliciet de bedoeling van Leegte is, want die wil duurzaam kapot maken).
[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 19-05-2011 15:50 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Dit soort nep debatjes is al minstens tien jaar lang standaard "beleid" in Den Haag. Een groot slecht geïnformeerd kippenhok, waarbij de parlementariërs af en toe formeel maar nietszeggend wat tegen elkaar mogen gaan kakelen (alleen lieden als Jansen hebben echt inhoudelijke bijdragen, maar worden vaak genegeerd, of mogen alleen kleine puntjes "scoren")...antonboonstra schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 15:50:
Logisch dat we in Nederland zo’n onstabiel beleid hebben, als alle politici hun (ongefundeerde) mening als feit naar voren schuiven. Was er maar iemand die de juiste getallen en feiten had die overtuigend genoeg was om de politiek voor langere tijd op 1 lijn te krijgen…
Verhagen ratelt ondertussen lustig weiter en zegt niet zoveel, wat onschuldige "side-issues" behandelend. Niemand heeft SDE plus immers als "ontoelaatbaar" opgevoerd, dus wordt 'ie gewoon d'r door geramd, zoals EZ/EL&I ALLES in Nederland op energie gebied er door heeft geramd...
"Congestie op het aardgasnet"?????? Hahahahaha, daar zal Putin wel voor zorgen, daar is "groen gas" helemaal geen enkele bedreiging voor. En anders stoppen ze het spul wel in de zoveelste nieuwe peperdure LNG terminal op Maasvlakte III, of onder de grond bij eric-pvt... (15h55)
Verhagen refereert m.b.t. SDE 2008-2010 alweer naar de "oude SDE", en de "communistische wijze van prijsvorming", wat zijn bloedeigen ambtenaren allemaal zelf hebben verzonnen (de "vrije markt jongens van EZ"), en wat onder Jopie Wijn (naar ABN Amro), Maria van der Hoeven (naar IEA), en zijn eigen scepter van hoogst eigen CDA huize ("altijd al tegen communisme geweest") tot formele regelgeving (van de allerbelabberste soort) is verheven en er door geramd. Communist Verhagen spreekt "neoliberaal" Verhagen tegen, en hij moest dan ook even slikken en een lachje produceren na een karakteristieke scherpe interventie van de door hem geminachte SP-man Jansen... (15h55)
Bijstook biomassa gaat gewoon verder worden gestimuleerd onder SDEplus, lees: de "groene mix" mag poepbruinzwart in kolencentrales verder worden gefaciliteerd. Alleen voor de Grote Jongens, want al die stroom moet worden verkocht aan burgermensjes die 70 procent van hun kWh tarief direct weer aan de STAAT mogen gaan afdragen... (16h00)
Ook gebundelde SDE aanvragen voor kleinschalige zonnestroom hebben geen schijn van kans, herhaalt Verhagen, want individuele projecten voldoen niet aan het dictaat dat er onder 15 kWp immers niet wordt gesubsidieerd onder SDE plus. Dus: afvoeren, afvoeren, afvoeren. Verhagens lijstje wordt steeds leger, en wat er overblijft is alleen voor de grote knapen en voor de ondernemers die "vele andere wegen naar leuke financiële steun weten en vinden". Alle andere partijen zijn de lul en mogen alleen maar betalen.
Huishouden wat veel energie afneemt betaalt meer aan SDE plus heffing, dus beslist variabele heffing. Op zowel kWh als op m3. NIETS nog steeds over situaties als bij ons (elektra gesaldeerd met Ferraris, kookgas EN stadswarmte), gaat nog leuk worden. (16h03)
[ Voor 41% gewijzigd door zonnigtype op 19-05-2011 16:16 ]
Proest. UK heeft net ongelofelijk succes met FEED IN systeem, wat zonnestroom binnen no-time op tafel heeft gezet (advies: Hans-Josef Fell van Grünen in Duitsland, kompaan van de door Verhagen gehate Hermann Scheer). (16h07)
Paulus Jansen: "U gaat vooral thermische conversie subsidiëren. Gaarne uw standpunt daarover". Lees: burgermansgelden vooral doorschuiven naar de grote E-bedrijven die Canadese houtsnippers massaal gaan bijstoken. Burgers mogen zelf niks door de Staat gesubsidieerds doen. (16h09)
Verhagen: "Enige doel is 14% duurzame energie in 2020". Meer niet. Hoeft ook niet. Het is immers de Europese VERPLICHTING, en dus nulkommanul NL ambitie, we moeten het doen, anders krijgt de NL regering (Wilders III of zo) ongelofelijke boetes in de maag gesplitst (als Brussel tegen die tijd nog bestaat)... Verhagen heeft al meermalen laten weten dat die 14% het maximum haalbare is, en hoe die 14% wordt gehaald zal zijn reet roesten. In ieder geval: zo goedkoop en zo makkelijk mogelijk. (16h15)
Verhagen ingaand op Paulus Jansen: gaat niet in op zijn - terechte - claim, maar herhaalt: we gaan voor de concurrentie tussen de technologieën. Dus de goedkoopste. Haalt aardwarmte d'r bij die niet eens onder SDE valt om hete aardappel niet te hoeven doorslikken. (16h20)
[ Voor 70% gewijzigd door zonnigtype op 19-05-2011 16:21 ]
"Gaat wel miljarden kosten", maar we gooien jaarlijks al miljarden over de balk aan fossiel, en daar heeft Leegte (en vele anderen) ook geen probleem mee. Als het geld maar "rolt", is alles best. (16h22)
Van Vliet (PVV). "Wij zijn niet zo van de duurzaamheidsdiscussie, en daar laten we het bij...".
Van Tongeren (GroenLinks) verbaast zich over het vertikken van Verhagen om tussendoelen te stellen, want dat zou toch de minste regeringsdoelstelling moeten zijn: vinger aan de pols bij de voortgang. BMU (Duitsland selbstverständlich) rapporteert zich helemaal suf aan de meest verbijsterende en speeksel opwekkende rapportages. Hoeft van EL&I niet, "we komen d'r wel" (of zo).
Zelf terug leveren etc. wordt weer eens aangestipt door V.T. "Mensen neem zelf verantwoordelijkheid", maar zoals de vlaggen staan wordt de invulling van die verantwoordelijkheid door de NL Staat juist ontnomen, en de PV markt naar de ratsmedee geholpen en in totale chaos ondergedompeld (heb alweer bericht van een betrouwbaar installateur die na jarenlang gezwoeg de bijl d'r bij neer gaat gooien: ze zoeken het maar uit...). (16h26)
Verburg (CDA) wordt zwaar geïnterrumpeerd, omdat haar spraakwaterval niet echt een bijdrage aan structurele discussie is (en ze over haar tijd heen is). (16h30)
Samsom (PvdA) wil Verhagen wel helpen als hij 4-5 procent tekort komt als de 14% in 2020 onhaalbaar blijkt te zijn. Wat botweg gewoon een MINIMUM zou moeten zijn, maar zelfs dat MINIMUM halen wordt alweer door steeds meer gevestigde instituten die het "zouden kunnen berekenen" betwijfeld.
Jansen (SP) onderbenutting. 22% van SDE is niet besteed voor zonnestroom. Hij vreest vergelijkbare ellende met SDE plus. Hoe dat te voorkomen? Blijft hameren op biomassa bijstook (fase I onderuitputting, II wind op land wordt tegengehouden door bewoners, fase III wordt biomassa bijstook en dus energiebedrijven, en gaat dus mogelijk "het ongeluks-scenario" worden). (16h34)
24 mei zou er een avond overleg moeten gaan komen voor een VAO, al wil Verhagen dat helemaal niet. Die wil gewoon aftikken. (16h36)
Verhagen wil AVI's overeind houden (Leegte van VVD niet), afvalverbranding is natuurlijk doodordinair thermische welvaartsrestanten vernietiging, en dat vindt Verhagen goedkoop want "duurzaam", want goed voor invulling van zijn "doelstellingen". Zelfs Cramer moest destijds buigen en accepteren dat er uit Engeland huisvuil naar ons land wordt versleept, hier in de fik gaat in de overcapaciteit aan AVI's, en 49% vast aandeel van de output wordt dan aan SDE plus toegerekend. Dat heet "duurzaam op CDA wijze". (lekker goedkoop)
[ Voor 87% gewijzigd door zonnigtype op 19-05-2011 17:50 ]
Ga liever iets leuks lezen, zoals dit:
http://www.sma.de/de/prod...ept-mit-zusatznutzen.html
En dan vooral van deze anker:
http://www.sma.de/de/prod...-zusatznutzen.html#c14817
En dan kun je je weer opvrolijken door te zien hoe een goed Feed-in tarief bij onze oosterburen zorgt voor voortdurende innovatie en een toename van het eigenverbruik van zonne-energie.
(Het is een knowledgebase artikel van SMA over het SMA back-up concept en hoe SMA bezig is om zijn backup systemen met de Home-manager aan tussenopslag te laten doen van zonnestroom, zodat het aandeel eigenverbruik omhoog gebracht kan worden. E.g.: de batterijen laden bij veel zon en bij een tekort aan zonnestroom onladen; geheel achter de meter, want in Duitsland salderen ze niet (toch?)
Ja, ik weet wat er speelt in Duitsland (moet elke maand minstens 200 bladzijden Photon in het Duits bijlezen...). Ik ben alleen maar even de vergadering aan het rapporteren, met eigen insteek...pcmadman schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 16:36:
@Zonnigtype:
Ga liever iets leuks lezen, zoals dit:
http://www.sma.de/de/prod...ept-mit-zusatznutzen.html
En dan vooral van deze anker:
http://www.sma.de/de/prod...-zusatznutzen.html#c14817
En dan kun je je weer opvrolijken door te zien hoe een goed Feed-in tarief bij onze oosterburen zorgt voor voortdurende innovatie en een toename van het eigenverbruik van zonne-energie.
(Het is een knowledgebase artikel van SMA over het SMA back-up concept en hoe SMA bezig is om zijn backup systemen met de Home-manager aan tussenopslag te laten doen van zonnestroom, zodat het aandeel eigenverbruik omhoog gebracht kan worden. E.g.: de batterijen laden bij veel zon en bij een tekort aan zonnestroom onladen; geheel achter de meter, want in Duitsland salderen ze niet (toch?)
Verhagen is "niet bang voor Putin". Oh ja, kernenergie is wel weer belangrijk "in de energietransitie" (moest natuurlijk gezegd worden). Extra windenergie dan meer afhankelijk van Putin wegens balanceren van het net. Hoezo? We hebben nog steeds veel te weinig windenergie, en balancering is nog geen sprake van.
"We moeten ons minder afhankelijk maken van een energie producent en van een energie vorm". Verhagen gaat met zijn SDE plus precies de risico's lopen van het tegendeel wat hij net beweert, namelijk monopolisering van de duurzame gelden door de grote jongens waarvan hij de vertegenwoordigers maar wat graag op zijn bureau ontvangt. (16h48)
[ Voor 22% gewijzigd door zonnigtype op 19-05-2011 16:50 ]
Peter Boekestein van SolarNRG?zonnigtype schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 16:23:
(heb alweer bericht van een betrouwbaar installateur die na jarenlang gezwoeg de bijl d'r bij neer gaat gooien: ze zoeken het maar uit
Neen.
Ok, nou ja, bij deze... Hij stopt er ook mee.
Net een mail gehad over zijn afscheid.
Slik...HellevUUr schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 16:53:
[...]
Ok, nou ja, bij deze... Hij stopt er ook mee.
Net een mail gehad over zijn afscheid.
... en oh zo tale-telling. Markt wordt overgenomen door steeds meer cowboys (voel u niet aangesproken indien niet van toepassing, maar ze lopen zeker rond in ons land). Kwaliteit gaat in gevaar komen als we niet uitkijken. Kan tot nog veel meer ellende gaan leiden.
Zonnestroom boys and girls: mijdt "derden" als het om de pecunia gaat zoveel mogelijk. Je wordt er alleen maar doodongelukkig van. In ieder geval in ons poldermoeras. Reken nergens op.
Verwijderd
Zonnigtype: bedankt voor je verslag, het heeft me veel adrenaline gescheeld.zonnigtype schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 16:59:
16h57 vergadering gesloten.
Verwijderd
een ervaringsdeskundige.
het debat heb ik 21 minuten gevolgd, toen kon ik de totale achterlijkheid niet meer verdragen.
een blik op de qsolar maakt me weer blij, die verteld me leukere dingen, ik ga zo zonder welke invloed van verhagen, of de gasopslag met 61 vergunningen in 24 uur, lekker even mijn okseltjes wassen, onder een brandweerstraal.
[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2011 18:35 . Reden: gaat maar eens op zoek naar een kogelvrije cockpit deur voor de meterkast ]
Ja, lekker goedkoop zo'n kerncentrale.zonnigtype schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 16:08:
Verhagen heeft al meermalen laten weten dat die 14% het maximum haalbare is, en hoe die 14% wordt gehaald zal zijn reet roesten. In ieder geval: zo goedkoop en zo makkelijk mogelijk. (16h15)
Valt niet onder "duurzame energie". Heeft Verhagen immers zelf gezegd (en neen, dat was geen verspreking...). Dus jammer voor hem, het "mot dus ergens anders vandaan komen". Dan maar Canadese houtsnippers "thermisch laten vernietigen" door zijn dikke E-vrindjes. Ook goed. Hoeft geen nieuwe centrale voor te worden gebouwd. Gewoon, hoppa op het kolenbedje in de Amer centrale. Dat ding staat er immers al. Dan wil Staal Keizer Grossmann van RWE vast wel het lintje komen knippen als de eerste SDE "plus" gestookte unit van bil gaat in Geertruidenberg...
Na mijn irritatie/ frustratie omtrent Eneco/Stedin die negatieve standen door mij opgegeven in de plus "inschat" met een dikke 1200 kWh, iets heel anders.
Een (naar mijn idee) man met visie. Duurt 27 minuten maar is het kijken en luisteren waard. imho
Ik ben het overigens niet met alles eens.
YouTube: Jeremy Rifkin over wereldproblematiek en de toekomst van onze planeet
Klop dat nou? Het is toch 1 van de snelst terugverdienende besparingen die je kan doen? Ik had er zojuist 1 op de kop getikt op Marktplaats, hagelnieuw uit een nieuwbouwwoning, hij moest wijken voor de bekende 'inloopdouche'. "meneer, werkt dat nou een beetje, die douchebak?" Nog nooit op de site van Technea gekeken (gelukkig, gezien de vraagprijs
Ik begrijp zojuist van Michael Fraats (directeur Trianel) dat ook Trianel al enige tijd de mogelijkheid geeft om onbeperkt te salderen. Zij hebben de formele bevestiging van de belastingdienst gekregen dat dit mag.
Tja, grotendeels Duits initiatief met Maastrichts sausje, hé. Deutsch-grundlich, die weten wel waar Abraham de mosterd haalt...SunshineCompany schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 22:23:
In mijn mail:
http://www.trianel.com/de...ait/10-jahre-trianel.html
... en vergeet niet dat Zoneco samenwerkt met Trianel. Die willen een hoop zonnestroom centrales bouwen en huishoudens daar via een "afname aandeel" in laten participeren.
Ben benieuwd hoe sterk die business-case zal blijken te zijn. Heb nog van geen PV-park gehoord trouwens, maar de welbekende duurzame ondernemer Ruud Koornstra zou een van de kandidaten zijn om zo'n parkje op zijn privé grond aan te laten leggen:
http://www.zoneco-energie.nl/files_cms/bestand/109832.pdf
Jammer weer dat zo'n zichzelf "serieus" nemende partij claims in dat document doet als:
enZoneco gaat in de komende jaren 250 locaties van 2 MWh met Nederlandse zonnepanelen voorzien.
Ik word daar toch wel zo moedeloos van. Waar is de Einheiten Polizei als je ze nodig hebt?Ruud Koornstra, die rondom zijn woning een energiepark van 2MWh gaat aanleggen, is een van
hen.
Wat willen ze nou? Een halve GWp aan zonnestroom capaciteit uit NL bodem rammen (500 MWp)? Een halve GWp levert bij aanname 900 kWh/kWp.jaar een jaarproductie op van 450 GWh. Dat zouden dan al zo'n 129.000 huishoudens zijn die "kunnen participeren".
Overigens is 500 MWp "Nederlandse" zonnepanelen 3 en een half maal zoveel als de geplande cellen productie (nog geen "modules") van Solland Solar in 2011 (140 MWp) volgens april uitgave Photon/Photon International. Nog ff 3 jaar doorwerken dus, op Avantis. Misschien gaat Solar Modules Nederland (Kerkrade) of Gosse Boxhoorn (Alinement, gepland op Avantis) dat module afzet volume scoren?
[ Voor 71% gewijzigd door zonnigtype op 19-05-2011 22:55 ]
Mag je niet hardop zeggen/denken (schijnt het)...SunshineCompany schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 23:16:
Solland Solar heeft ook geen lang bestaan meer.

Lijkt me beetje veel voor wat tapwater warm te houden?? (inclusief koken, maar doen we denk ik 5x per week niks extreems, oven 2x aangeweest)
[ Voor 19% gewijzigd door trekker22 op 20-05-2011 08:07 ]
http://www.engineeringnet.be/belgie/detailbelgie.asp?Id=5951
Het park heeft een oppervlakte van 38 hectare en een productievermogen van 18,2 MWp. Maar liefst 79.000 panelen staan er naar de zon gericht.
De totale productiecapaciteit is op jaarbasis goed voor de stroomvoorziening van 9.000 gezinnen.

Verwijderd
een van de besparingen die ik spontaan heb gekregen was het compleet ontbreken van verbruik als ik <niets> verbruik, bijv als ik een weekje weg ben, dit kwam omdat ik in mijn woning de gasleiding (1974) naar zowel de ketel als de keuken heb vervangen, en de slang op het fornuis ook.Lijkt me beetje veel voor wat tapwater warm te houden??
als je op vakantie gaat, draai dan eens de gaskraan dicht en de stekker van de ketel eruit,
als de meter dan <niet> stilstaat, dan lekt het ergens
met een plantenspuitje met wat dreft/dubro op de koppelingen ontdek je al snel of er lekjes zijn,
hoe gevaarlijk of hoeveel het is zie je al snel aan de belletjes.
2 jaar geleden kwam de firma ris uit assendelft, ze hebben toen hier in de wijk waarschijnlijk al vooruitlopend op de grondbewegingen voor de gasopslag alle leidingen in de stoep tot aan de woningen vervangen.
hierbij volgde ook drukverlies metingen aan de meter.
ik was slechts een van de weinige huizen waar geen lekkage was, en werd weer aangesloten,
kan je nagaan hoeveel gas er weglekt zo de atmosfeer in via oude gasleidingen.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2011 08:19 . Reden: typos ]
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.