Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.810 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:42

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Ik kan je alleen maar aanraden om een extra groep te laten aanleggen. Soladins bijplaatsen op de groep van de wasmachine levert gevaar op in geval van een storing/kortsluiting. Is meermalen besproken in dit forum, ook wel in deeltje 18.
Bovendien keert je verzekering niet uit als jij hebt zitten knoeien met elektra. Je mag blij zijn dat er vandaag een zekering uitsprong en dat je geen uitgefikte lasdoos (of erger) hebt.

Drie Soladins mogen naar een eigen WCD met niets anders er op aangesloten, maar gebruik zo min mogelijk verlengsnoeren. Beter is om een drievoudige of drie losse WCD's te monteren met installatiedraad (bruin, blauw, geel/groen) Voor een voorbeeld kijk naar omvormerbord, een topic van flitspaal.

[ Voor 24% gewijzigd door ericplan op 14-05-2011 22:41 . Reden: aanvulling ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAAK
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-12-2022
Oke, dan kies ik voor: PS3000 samen met 1 soladin op 1 groep. Die gaan met een zeer dikke kabel naar de meterkast. En de andere twee soladin's op een apart groep zonder andere apparaten. Dit moet wel met een contactdoos en een verlengsnoer van 3 meter. Wasmachine etc. gaan naar een andere groep.

Is dit dan oke?

[ Voor 3% gewijzigd door BRAAK op 14-05-2011 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
BRAAK schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 22:42:
Oke, dan kies ik voor: PS3000 samen met 1 soladin op 1 groep. Die gaan met een zeer dikke kabel naar de meterkast. En de andere twee soladin's op een apart groep zonder andere apparaten. Dit moet wel met een contactdoos en een verlengsnoer van 3 meter. Wasmachine etc. gaan naar een andere groep.

Is dit dan oke?
Niet helemaal, ik zou zonder meer de WCD verplaatsen richting omvormers. Verlengsnoeren vertrouw ik al nooit, bovendien moet je ook nog zorgen dat de WCD niet door anderen toch gebruikt wordt, waardoor een gevaarlijke situatie zou kunnen ontstaan. Denk hierbij aan een storingsmonteur van de CV die z'n looplamp gebruikt, of iemand die stofzuigt. In het ergste geval gaat het mis, in het andere geval trekken ze het verlengsnoer eruit en vergeten het terug te steken en mis jij de (niet gemeten) zonnestroom.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAAK
Oke, ik heb mijn oprolbare contactdoos met dikke kabel opgeofferd. De twee solladin's erin gestokken en de dikke kabel richting de WCD gebracht die op een apart groep zit. Kabel zo kort mogelijk gehouden (ingekort).

Twee groepen:
optie1) 1 groep voor ps 3000 plus 1 solladin en de andere twee op de tweede groep
optie 2) ps 3000 apart en de drie solladin's apart.

welke optie is het beste?

De omvormers zitten achter een schuine kant. De wcd voor zonnepanelen zitten naast elkaar achter de droger. Is niet zo gemakkelijk daar bij te komen. Ik kan een kaartje plakken aan de WCD met duidelijke test. Contactdoos ligt zo verstopt daar kan niemand bij. Daarnaast woon ik alleen (deels met mijn kinderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 19:28:
nog niet eens, er zijn ook limieten en natuurwetten, zoals je dat ook zag met de pentium4 3.8Ghz(silicon)
deze mensen zijn dom bezig of lui, zo heb ik een riante set met moderne techniek, toch zal ik zonnigtype nooit meer inhalen met ok4 en shells, alleen als hij stopt zal ik hem waarschijnlijk over 7 jaar inhalen, maar dat lijkt me wel erg onvoorstelbaar.;)
Nou ja, als ik eenmaal bij de bekende paarse meneer van de Amsterdamse Zuid-as zonnestroom ga salderen om een willekeurig schooldak uit de buurt te kunnen vullen?

Dan kan ik er inderdaad beter met de pet naar gaan gooien (en "mag je me in gaan halen", maar volgens mij ben je al rap op weg of al voorbij, in absolute zin dan). ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 22:12:
omdat meer dan 3680watt na 1 wolkje een jaar lang gewoonweg de kabels opfikt,
zoals bij mij al 2x. (nota bene onder de meter bij de hoofdstop)
http://van.wijk.net/pvt/hs.jpg
ik heb nu 3 fasen en op elke fase een aparte groep (16a) met daarop ~2kWp
de kabeldiktes zijn vergroot naar 6mm2.

langdurig 2000watt (pv) door 2.5mm2 vind ik uit eigen ervaring al niet erg veilig,
het word gewoon erg warm.
Tabel kabelbelasting

Stroombelastbaarheid en stroomdichtheid van
3-aderige kabels met aderisolatie van vinyl Doorsnede
(mm²)
Toegelaten stroom
(ampère)
Stroomdichtheid
(ampère/mm²)

1,5----- 20-----13,3
2,5-----27----- 10,8
4----- 36----- 9
6----- 46----- 7,7
10----- 62-----6,2
16----- 80----- 5
25----- 105---- 4,2
35----- 125---- 3,6
50----- 155---- 3,1
70----- 195---- 2,8

Bij mij thuis 1,5 mm2 lengte 17 M lengte. Daar loopt regelmatig 14A (3,2 kW) van de PV. Wordt wel een beetje warm, (en de 2,5 mm2 ligt klaar voor monteren), maar na 1,5 jaar geen problemen. Ken makkelijk.
Wel goede verbindingen toepassen, en eens per jaar even controleren!

[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 15-05-2011 00:13 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

BRAAK schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 23:25:
Oke, ik heb mijn oprolbare contactdoos met dikke kabel opgeofferd. De twee solladin's erin gestokken en de dikke kabel richting de WCD gebracht die op een apart groep zit. Kabel zo kort mogelijk gehouden (ingekort).

Twee groepen:
optie1) 1 groep voor ps 3000 plus 1 solladin en de andere twee op de tweede groep
optie 2) ps 3000 apart en de drie solladin's apart.

welke optie is het beste?

De omvormers zitten achter een schuine kant. De wcd voor zonnepanelen zitten naast elkaar achter de droger. Is niet zo gemakkelijk daar bij te komen. Ik kan een kaartje plakken aan de WCD met duidelijke test. Contactdoos ligt zo verstopt daar kan niemand bij. Daarnaast woon ik alleen (deels met mijn kinderen).
Er is nog een veel makkelijker optie zoals bij mij thuis. Je 16A groep vervangen voor een 20A of 25A groep en de kabel verdikken naar 3 x 4mm2 of 6mm2 (nog beter)
Zelf pas ik een YmvK 3 x 6mm2 toe. Werkt perfect.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

SunshineCompany schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 21:54:
Goede analyse van Bontenbal over Atoomstroom en haar onbeperkt salderen grens.
http://henribontenbal.wor...beperkt-salderen-mag-dat/

Ik vind het.. eng. En geweldig. Dit zou een doorbraak kunnen zijn. Maar waarom komt deze doorbraak niet van Greenchoice?

Jammer dat hij de (misgelopen) btw niet meeneemt. Mag die op dezelfde manier worden gesaldeerd? Bij ondernemers kan dat wel maar particulieren kunnen/mogen geen btw met verrekenen.

Overigens, als het allemaal klopt dan kan dus het negatieve gebruik, je jaarlijkse overschot, zonder belasting worden doorgeleverd aan andere verbruikers door GreenChoice. GreenChoice levert namelijk alleen maar duurzaam opgewekte elektriciteit en daar hoeft geen belasting over te worden betaald als die van invoeding door zonnepanelen of windmolens is gedaan. Als het echt allemaal waar is dan hebben we een oplossing .......als het echt allemaal kan en mag kan er onbeperkt groen gesaldeerd gaan worden zonder dat er wetswijzigingen plaats hoven te vinden

[ Voor 32% gewijzigd door ZonneStroom op 15-05-2011 09:02 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAAK
Waarom mag formeel een powerstocc PS3000 niet samen met nog een Soladin 600 op 1 groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

BRAAK schreef op zondag 15 mei 2011 @ 08:27:
Waarom mag formeel een powerstocc PS3000 niet samen met nog een Soladin 600 op 1 groep?
Zou in mijn ogen wel mogen, maar er mogen geen verbruikers op die groep aangesloten kunnen worden!

Als de groep met 16A afgezekerd is en daar parallel op een omvormer zit die 14A kan leveren kan door een overbelasting van die groep een gevaarlijke situatie ontstaan. Er kan namelijk 16A+14A=30A over een 2,5mm^2 draadje lopen!

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 15-05-2011 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BRAAK schreef op zondag 15 mei 2011 @ 08:27:
Je mag maximum 16A op die groep hebben ==> 3680W.

Maximum PV generator output van de PS3000 is volgens de documentatie 3200W.
Maximum AC zijdig van de Soladin is 500W.

En tja, 3200 + 500 is meer dan 3680W, dus... Volgens de regeltjes kan het net niet. :+

Edit
Oh wacht even, ik kijk verkeerd volgens mij, dat zijn de Input parameters.
Als ik bij de output parameters kijk kan het toch: Max. power output Pmax = 3000W.
En dan blijf je dus binnen de specs.

Je kunt het ook met de Amperes uitrekenen: Max. output current Imax = 13A, dan heb je nog 3A over voor de Soladin en dat past ruim.

Mijn conclusie: het mag dus toch! 8)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2011 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Dre schreef op zondag 15 mei 2011 @ 08:56:
[...]

Zou in mijn ogen wel mogen, maar er mogen geen verbruikers op die groep aangesloten kunnen worden!
En daar zit volgens mij net het probleem. Stel dat je 6 Soladins of Steca's op een rij hebt met 6 WCD's naast elkaar. Belastingtechnisch zou het allemaal passen op één 16A groep. Alleen kan je niet garanderen dat niemand voor het gemak (nu, of later als jij er niet meer woont) er even één stekker uittrekt om te stofzuigen oid. Het lijkt er dus op dat deze wijze van aansluiten formeel niet is toegestaan. Bedenk overigens dat ongelukken vaak gebeuren door een onwaarschijnlijke combinatie van factoren.

En in geval van de TS zou ik het na laten kijken door een erkend installateur. Misschien heeft die wel een eenvoudige oplossing. Wij kunnen tenslotte niet alles vanachter ons computerscherm overzien.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

langdurig 2000watt (pv) door 2.5mm2 vind ik uit eigen ervaring al niet erg veilig,
het word gewoon erg warm.
Het gaat er om hoe die kabel zijn warmte kwijt kan.
Daarom mag je geen grootverbruiker (zaagtafel, o.i.d.) aansluiten op een opgerold verlengsnoer. De warmte kan niet weg, en mogelijk is brand het gevolg.

Als je in een flink geventileerde en gekoelde ruimte 50A door een 1mm2 kabel zou sturen, dan verbrandt dat het snoer ook niet. In de praktijk doen ze dit niet, aangezien dan teveel energie in warmte wordt omgezet.
Gasschuif schreef op zondag 15 mei 2011 @ 00:02:
Tabel kabelbelasting

Stroombelastbaarheid en stroomdichtheid van
3-aderige kabels met aderisolatie van vinyl Doorsnede
(mm²)
Toegelaten stroom
(ampère)
Stroomdichtheid
(ampère/mm²)

1,5----- 20-----13,3
2,5-----27----- 10,8
4----- 36----- 9
6----- 46----- 7,7
10----- 62-----6,2
16----- 80----- 5
25----- 105---- 4,2
35----- 125---- 3,6
50----- 155---- 3,1
70----- 195---- 2,8
Ter info:
De stroom per mm2 wordt kleiner naarmate de diameter groter wordt. Dit komt vanwege het Skin effect.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...en als de kabel warmer en warmer word, dan neemt de weerstand alleen maar toe.
erg zonde van je opbrengst ook.
een omvormer kan dat soms ook detecteren, als bijvoorbeeld een sunny boy ineens offline gaat met de melding Vac-srr. De weerstand is dan te hoog geworden, en je apparatuur op dezelfde fase heeft dan mogelijk al >248 volt gehad.

12 uur lang >3000 <3680 Watt door een 2.5mm2 kabel geeft gewoon al veel warmte in de kabel,
sinds ik de waardes heb gehalveerd van de theorie is er geen enkel probleem meer.
als je nog meer omvormers aansluit per fase, bijv 5 of meer, gaan ze ook allemaal de spanning verhogen, en dat is ook geen prettig effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Onbekend schreef op zondag 15 mei 2011 @ 09:47:
[...]

Ter info:
De stroom per mm2 wordt kleiner naarmate de diameter groter wordt. Dit komt vanwege het Skin effect.
In het Nederlands stroomverdringing Wikipedia: Elektriciteitsleiding

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
Een apparaat groter dan 2kw kw dient aangesloten te worden op een aparte groep.
Een automaat zit er om je draad/kabel te beschermen tegen overbelasting en kortsluitvastheid.
Je draadje smelt niet zomaar weg een 2,5 mm2 kan je nog net afzekeren met 25A deze 25A kan je voor een uur met 50% overbelasten voor dat deze er uit gaat wel op de max lengte letten.

Als je de mogelijkheid hebt om een nieuwe groep aan te leggen zou ik zelf voor deze oplossing gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

plugwise start een nieuwe week op zaterdag 00:00u en niet zondag 00:00u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Onbekend schreef op zondag 15 mei 2011 @ 09:47:
[...]

Het gaat er om hoe die kabel zijn warmte kwijt kan.
Daarom mag je geen grootverbruiker (zaagtafel, o.i.d.) aansluiten op een opgerold verlengsnoer. De warmte kan niet weg, en mogelijk is brand het gevolg.

Als je in een flink geventileerde en gekoelde ruimte 50A door een 1mm2 kabel zou sturen, dan verbrandt dat het snoer ook niet. In de praktijk doen ze dit niet, aangezien dan teveel energie in warmte wordt omgezet.

[...]

Ter info:
offtopic:
Vergeet het proximity effect niet :+, maar bij deze diameters en frequenties spelen zowel skin effect als het proximity effect geen rol. Een kabel met een 2x zo grote dwarsdoorsnee (2,5mm^2 naar 5mm^2) heeft niet een 2x zo groot (koel)oppervlakte aan de buitenkant. Ik denk dat dat meer van invloed is ;)

[Edit] Omtrek (cirkel) van 2,5mm^2 is 5,6mm en van 5mm^2 = 7,9mm

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 15-05-2011 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 13:51

michels911

4690Wp

Ik lees hier en daar op fora dat er gesteld wordt dat je de PV installatie moet melden bij je energieleverancier. Ik heb een fijn terugdraaiende meter.
Is er een goede reden om de installatie inderdaad aan te melden? Of juist niet?

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

michels911 schreef op zondag 15 mei 2011 @ 10:52:
Ik lees hier en daar op fora dat er gesteld wordt dat je de PV installatie moet melden bij je energieleverancier. Ik heb een fijn terugdraaiende meter.
Ga je op jaarbasis door de nul?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
michels911 schreef op zondag 15 mei 2011 @ 10:52:
Gewoon melden door een mailtje te sturen naar ketenteam.teruglevering@liander.nl , omdat je in het Liandergebied woont :-)

Dan krijg je een vriendelijk mailtje terug:

Goedemorgen XXX,

In ons systeem zie ik dat u een ferrarismeter heeft. Dit is een meter met een draaischijf die op het moment dat er sprake is van teruglevering langzamer of terug gaat draaien waardoor de teruglevering automatisch al verrekend wordt.

Ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben anders hoor ik het natuurlijk graag.

Met vriendelijke groet,
Mandy | Klant & Service | Ketenteam Teruglevering
Garantie van Oorsprong, SDE-regeling en saldering

Als de ferrarismeters dan ooit vervangen gaan worden weten ze, dat ze bij jou met teruglevering rekening gehouden moet worden en kan je ze daar op aanspreken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 13:51

michels911

4690Wp

Voorlopig zal ik niet geen negatief verbruik gaan krijgen.
Maar melden bij Liander zodat ze er evt rekening mee houden met meterwisseling is inderdaad wel een goed idee.
Zijn er nog andere argumenten voor (of tegen)?

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je nog lang van je ferrarisje wilt genieten, meld het dan niet.
ga je toch door 0 heen, dan overstappen naar een leverancier die door 0 heen saldeert.
komt de dag toch dat je een nieuwe meter ?moet? zorg dan dat je kan aangeven wat je wilt(merk/type)

ik heb in 2007 en 2008 geen negatief gebruik gehad, eind 2008 heb ik de zonnepanelen gemeld,
toen begon de terreur van de netbeheerder, en heb ik echt de hulp van greenchoice nodig gehad.

so, don`t feed the shark, and you`ll keep your fingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Kennen jullie dit systeem?

[ Voor 21% gewijzigd door SpiceWorm op 15-05-2011 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Ik heb daar nog niet van gehoord, maar ziet er wel bijzonder uit. Volgens mij heb je wel een goed reflecterende ondergrond nodig om een beetje rendement te behalen, want je vangt anders maar zo'n 50% op dan met gewone panelen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Cool. Dit lijkt mij een ideale basis om met boilers te combineren. Want de stap om door die buizen water te laten lopen, lijkt mij niet zo groot meer.

Vraag me wel af hoeveel śchaduwverliezen je hebt; omdat er altijd een deel is dat aanzienlijk minder licht opvangt dan het bovenste deel van de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit systeem ook met interesse gevolgd.

Nadelen zijn echter een te hoge prijs,
tegenvallende opbrengsten en extra schoonmaakwerk.

Lees ook hier: TEC-Institut

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2011 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
glambalk schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 06:15:
[...]

Ben trouwens deze week voor het eerst een ferraris meter tegengekomen waarvan het "wieltje" wel achteruit draait maar het telwerk niet. Spijtig.
Kwam echter niet al te slecht uit want deze mensen wilden zo'n grote installatie dat ze waarschijnlijk "door de nul" gaan. Bovendien hebben ze een dubbeltarief meter en Greenchoice als leverancier. De laatste zien dan graag toch een digitale meter in deze situatie.
en
zonnigtype schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 12:44:
[...]

Met "officiële terugloop blokkering", dus? Merk/type/foto? (heb nog nooit zo'n meter gezien)
Vals alarm. Ik ben net langs geweest (open dag Solar Days en bovendien een klant van me) en het bleek dat ze per abuis op de werkdagen de teller voor het nacht\weekend tarief in de gaten hebben gehouden. Pas dit weekend zagen ze deze teller teruglopen. De teller voor het dagtarief is inmiddels ook weer 20 kwh teruggelopen.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

michels911 schreef op zondag 15 mei 2011 @ 11:25:
Voorlopig zal ik niet geen negatief verbruik gaan krijgen.
Maar melden bij Liander zodat ze er evt rekening mee houden met meterwisseling is inderdaad wel een goed idee.
Zijn er nog andere argumenten voor (of tegen)?
Ik dacht dat er een meldingsplicht was, alleen kan het even niet meer terugvinden. Op de site van Enexis staat wel zoiets.
Wel balen dat er nu staat "Enexis vervangt uw huidige hoofmeter kosteloos voor een geschikte teruglevermeter." terwijl ik nog geen jaar geleden voor de meterwisseling meer dan 100 euro moest betalen! :(

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 21:24
SpiceWorm schreef op zondag 15 mei 2011 @ 12:11:

[video]
Dat systeem was gisteren te zien op de "Klusdag Zonnestroom Producenten Vereniging" in Gorinchem. Ben er 's middags even langs geweest met m'n vriendin. Volgens de informatie die erbij stond is de efficiëntie niet veel hoger dan een standaard plat paneel.

We hebben een erg informatieve middag gehad!

Hopelijk hebben wij tegen de herfst een eigen dak om PV panelen en een zonnecollector op te leggen.

Vorige week hebben we een offerte gehad van de bank voor een hypotheek voor een kavel en een bouwdepot! Nu nog de bouwvergunning erdoor en dan beginnen aan de bouw van ons passiefhuis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat er een meldingsplicht was, alleen kan het even niet meer terugvinden. Op de site van Enexis staat wel zoiets.
Wel balen dat er nu staat "Enexis vervangt uw huidige hoofmeter kosteloos voor een geschikte teruglevermeter." terwijl ik nog geen jaar geleden voor de meterwisseling meer dan 100 euro moest betalen!
er is geen plicht in de wet, en wat er staat op die site is nergens op gebaseerd, voor consumenten.
jammer dat de zpv geen gehaaide jurist heeft, die hier even gehakt van maakt,
ipv dat ze jou nu dus alweer 100 euro afhandig hebben gemaakt, en dat met 555Wp
/edit betaald voor een meter die je eigendom niet is en ook nooit word.
zoals ik zei, de haai hapt je vingers eraf, voor je het doorhebt.
waarom heb je zowieso die digitale meter nodig, als het zonder tussenkomst van de netbeheerder kan met een schijfje en automatisch.
we moeten dus helemaal niets, de netbeheerders, die moeten wat,
en dat is hun it systemen geschikt maken voor de huidige tijd.
zoals je zag rekende ik op een schijfje dus gewoon negatieve standen af,
leveranciers en netbeheerders die dat niet kunnen, moeten gewoon verdwijnen,
het zijn volledig achterhaalde achterlijke inhunzelf gekeerde bonustrekkende wanstaltige instanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Bartjuh schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 20:27:
Zie Shockley–Queisser limit (33,7%) voor single p-n junctions: Wikipedia: Shockley–Queisser limit. Al het betaalbare is single junction, multi-junction is voor GaAs voor ruimte toepassingen enzo, of voor concentrator toepassingen.

20-25% zit je volgens mij al aardig aan een soort 'praktische' limiet voor normale toepassingen (omdat je altijd wel verliezen hebt enzo), en meerdere juncties altijd wel relatief duur blijven en erg afhankelijk zijn van een voorspelbaar spectrum (zie het als een soort interne Kirchhoff's wet voor stroom).

Ik denk dat je de komende 10 jaar eerder moet rekenen op dalende kostprijs, dan (substantiële) verbetering van rendement voor commerciële/grootschalige toepassingen.
Is 20-25% een praktische limiet? Alta Devices wil de GaAs multijunction cellen betaalbaar maken door een zeer dunne film te gebruiken. Geplande start productie: 2012. Je kunt ook nooit voorspellen wat de nanotechnologie allemaal nog uit de hoge hoed tovert. Ik denk dat we ons nog gaan verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Klant van me heeft mail van Greenchoice gehad dat ze ook onbeperkt gaan salderen..

Nu moet Holland Solar nog even opschieten, zodat het keurmerk er is VOOR de markt open breekt.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Als greenchoice dit nu gaat doen ook met een fararis meter ben ik ook blij heb net mijn standen weer is opgenomen en gezien dat ik +- 2100 verbruik en toch minimaal die 850 vollast uren ga halen a 3600kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Quinny schreef op zondag 15 mei 2011 @ 15:01:
Vorige week hebben we een offerte gehad van de bank voor een kavel en een bouwdepot! Nu nog de bouwvergunning erdoor en dan beginnen aan de bouw van ons passiefhuis!
Afbeeldingslocatie: http://i.fokzine.net/s/static.gif

Jaaaaaaah! Whoei! Ik zou je nu al willen feliciteren. Bij welke aannemer? Eigen ontwerp? En ga je voor de < 15 kwh/m2/j verwarmings eis of knal je daar nog flink onder? Wat zijn je plannen? Ik ben razend nieuwsgierig (zoals je merkt).

Afgelopen jaar trouwens 522 m3 gas verstookt, voor koken, verwarming en 3~4 maand douchen.

De cijfers voor douchen kloppen helaas niet.

Koken is zo'n 60-70 m3 (grote pitten), douchen +/- 15 m3, dus zeg samen 120 m3. Dan komen we op 400 m3 gas uit voor verwarming. 4000 kwh/ 160 m2 = 25 kwh / m2 / j. Dat is precies de PH-renovatie norm.

Daarnaast nog een 6m3 hout in de speksteenkachel, en als je rekent met 130 m3 gas eqv. per m3 hout, kom je op 780 m3 gas eqv. uit hout. Plus 400 m3 gas geeft een verwarmingsbehoefte van 1180 m3 gas eqv.

Voor 160 m2 is dat een verwarmingsbehoefte van 70 kwh / m2 / j. Dat is dan weer grofweg veel.

[ Voor 37% gewijzigd door SpiceWorm op 15-05-2011 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Anne vdr Bom schreef op zondag 15 mei 2011 @ 16:54:
[...]
Is 20-25% een praktische limiet? Alta Devices wil de GaAs multijunction cellen betaalbaar maken door een zeer dunne film te gebruiken. Geplande start productie: 2012. Je kunt ook nooit voorspellen wat de nanotechnologie allemaal nog uit de hoge hoed tovert. Ik denk dat we ons nog gaan verbazen.
Voor Single-junction hé (wat je refereert is mulit-junction).

Oef, betaalbare GaAs multijunction met 30%? En ook goed werkend met wisselend spectrum? (per gebied, seizoen etc), want die 30% wordt alleen bij een bepaald spectrum gehaald.... (vanwege current-matching). Iets waar je in de ruimte minder last van hebt.
Nu zit multi-junction GaAs tussen de $35 en $100 per Wpeak... zou wel een extreme verbetering van de betaalbaarheid moeten worden :D

Maar wie weet, ik hoop i.i.g. dat je gelijk hebt ;) Ik ben alleen wel sceptisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Bartjuh schreef op zondag 15 mei 2011 @ 19:28:
Voor Single-junction hé (wat je refereert is mulit-junction).
Klopt, ik dacht dat je multi-junction ook onder niet-praktisch-want-te-duur schaarde.
Oef, betaalbare GaAs multijunction met 30%? En ook goed werkend met wisselend spectrum? (per gebied, seizoen etc), want die 30% wordt alleen bij een bepaald spectrum gehaald.... (vanwege current-matching). Iets waar je in de ruimte minder last van hebt.
Nu zit multi-junction GaAs tussen de $35 en $100 per Wpeak... zou wel een extreme verbetering van de betaalbaarheid moeten worden :D

Maar wie weet, ik hoop i.i.g. dat je gelijk hebt ;) Ik ben alleen wel sceptisch.
Ik hoef geen gelijk hoor, als Alta Devices maar gelijk krijgt. ;). Ik denk net als jij: "eerst zien, dan geloven".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 10:34

Dexter

d((o_o))b

Quinny schreef op zondag 15 mei 2011 @ 15:01:
[...]
Vorige week hebben we een offerte gehad van de bank voor een hypotheek voor een kavel en een bouwdepot! Nu nog de bouwvergunning erdoor en dan beginnen aan de bouw van ons passiefhuis!
Goed bezig! Ben benieuwd naar je ervaringen met passiefhuis. Just curious, wie zijn architect en aannemer van het huis?

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 22:49
Heren en Dames,

Ik volg dit topic nu al een geruime tijd en ik ben me dan ook aan het voorbereiden om mijn huis te gaan voorzien van een duurzame energiebron.

Echter twijfel ik nog onwijs veel tussen PV, of een zonneboiler. Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren in wat nu een beter alternatief voor mijn situatie is. Mijn hart gaat uit naar PV, maar ik wil dit niet zonder meer gaan aansluiten zonder ook de zonneboiler als alternatief te gaan bekijken. Echter merk ik dat mijn kennis niet genoeg omvat om een goede berekening te kunnen maken welke optie voor mij de beste is. Vooral de zonneboiler optie is voor mij moeilijk te berekenen wat dit mij zal opleveren.

Allereerst mijn situatie:

Tussenwoning van 145 m2. Met een schuin dak op het zuiden georiënteerd. Helaas met een zeer grote dakkapel die mogelijk in de weg zit voor veel panelen. Wel als voordeel dat ik ook nog een bijkeuken met een plat dak van 2 bij 3 m, waar ook nog wat opgezet kan worden (ook op het zuiden georiënteerd.)
Isolatie is redelijk op orde. Muren zijn geïsoleerd, vloer nog niet. Dak is opnieuw geïsoleerd in 2006.

Verbruik:

Elektra: Verwacht verbruik voor 2011: 1700 KWh (2 personen)
Gas: Verwacht verbruik voor 2011: 1650 m3

Wij maken op dit moment gebruik van een VR ketel uit 2004. Die ik sowieso al volgend jaar wil vervangen vanwege het ENORM hoge waakvlam verbruik van 0,65 m3 per dag......

Wij stoken altijd op 18,5 graden in de winter en vinden dit behagelijk genoeg.
Douchen doen we beide 2x per week. Zij 15-20 min per keer. Ik slechts 10 min.

Elektra (optie 1):
In principe wilde ik mijn gehele dak volgooien om aan mijn energiebehoefte te kunnen voldoen. Ik heb al setjes gezien die 1750 KWh per jaar leveren voor rond de 6000-7500 euro. Hier heb ik dan ook geen moeite mee om te berekenen wat dit mij oplevert per jaar en wat de terugverdientijd is. Een simpele kwestie van +en en -en, en je hebt een berekening. Dit is omdat wij vrij weinig KWh verbruiken en hier en daar nog wat te verbeteren is. Denk aan een oude koelkast die vervangen moet worden en nog enkele lampen die geen spaarlampen zijn. Voor de rest zijn de grootste verbruikers geïdentificeerd, of al aangepakt.

Oftewel optie 1 focust zich op PV.

Gas (optie 2):

Hier heb ik wat problemen mee om dit inzichtelijk te krijgen. Met ons verwachte verbruik van 1650 m3 denk ik dat wij behoorlijk aan de hoge kant zitten voor. Door een nieuwe HR kachel kunnen we dit verbruik al omlaag halen met 237 m3, doordat we geen waakvlam meer hebben. (reductie tot 1423 m3). Maar het verschil in verbruik zal niet zo heel veel afnemen in vergelijking met een VR ketel. Voor het gemak ga ik dan ook uit van dit verbruik (ongeveer).

Echter een zonneboiler zal hier een verschil op moeten kunnen maken. Maar voor een leek als ik, kan ik niet inzichtelijk maken hoeveel verschil hierin zit.... Is dit uiteindelijk zoveel verschil dat dit meer oplevert over X jaar ten op zichtte van PV?

Moeilijk voor mij om in te schatten....... Hoeveel minder verbruik zal dit opleveren.

Vraag:

Wat is het slimste om te doen? Te focussen op iets tastbaarders zoals PV, waarin je mogelijk inzichtelijk hebt wat het oplevert, en je van te voren dit goed kan berekenen, of iets meer de diepte in gaan en het gasverbruik aanzienlijk aanpakken door een zonneboiler te nemen. Ik lees overal dat je de zonneboiler ook kan inzetten om ruimtes mee op te stoken, echter in de periode dat je dit het meeste nodig hebt (in de winter dus) dat de zonneboiler een te laag rendement heeft om echt aanzienlijk mee te helpen.

Zoals jullie zien is het even moeilijk voor mij, om een keuze te kunnen maken. Kunnen jullie voor mij inzichtelijker maken wat een slimmer plan is om te doen?

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou :
vloer isoleren (cv pomp draait dan ook minder)
dan ook snel die vr eruit.(hr ketel met zuinige pomp, of zonne combi of zelfs wp-zonne-combi)
dan komende winter afwachten en een warmtebeeld foto laten maken.
zodra je op een gas-minimum zit, kan je van die besparing al heel snel een leuk pv setje kopen.
als de vr eruit gaat meteen kijken of je een warmwater aansluiting kunt maken voor de was (de installateur is dan toch al aanwezig)
meest ideaal zou zijn als je je warmte gaat organiseren rondom een boilervat,
al dan niet gestookt door zon gas of stroom.(pallet)
hierbij past ook een lagere cv tempertuur, wat fors kan besparen.
onderzoek dan ook een wtw unit op de douche.
gebruik mindergas.nl om je resultaat te volgen.

pv werkt net zo goed niet in de winter als je de oven aanzet; als een zonneboiler voor de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 07:19
Dbm12 schreef op zondag 15 mei 2011 @ 22:15:
Verbruik:

Elektra: Verwacht verbruik voor 2011: 1700 KWh (2 personen)
Gas: Verwacht verbruik voor 2011: 1650 m3

Volgens mij geeft dit al aan dat een zonneboiler niet direct heel interessant gaat zijn. Het douche gebruik is mijn inziens namelijk fors minder dan gemiddeld. Juist in de zomer zal een zonneboiler over het algemeen met name in warm tapwater moeten voorzien, hiervan gebruiken jullie denk ik juist heel erg weinig? In de winter is de opbrengst beperkt en zal de bijdrage aan verwarming minimaal zijn, tenzij de installatie erg groot wordt maar dan is het juist zonde in de zomer met een boilervat vol ongebruikt heet water. Eveneens geen cijfers, maar dit schoot mij direct te binnen bij het lezen van je verhaal :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

so untrue....
ga maar eens meten aan zijn rioolpijp, en voila daar stroomt een hoop warmte weg.(*opgewarmd water)
anyway, 1650 m3 is quite some money namelijk 1000 eurie,
1700 kWh is 357 euro, 3x minder dus.
hij kan beter focussen op zijn warmtebron&warmtevastheid, en niet pv.

een boilervat vol heet water laat zich erg goed gebruiken voor was en afwas trouwens,
niet alleen voor handjes wassen, zo is het geloosde warme water ineens niet duurder dan koud water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:46
SunshineCompany schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 19:20:
Mensen vertellen me inderdaad regelmatig dat het rendement zo enorm gaat stijgen in de toekomst, van PV. Dat het nu nog maar in de kinderschoenen staat, qua rendement. Dat je beter kunt wachten, want dan heb je d'r veel minder nodig. Als ik ze dan vraag hoe hoog het rendement 10 jaar geleden was, en hoe hoog het nu is.. weten ze het niet. Volgens mij is het max 0,5% / jaar gestegen, de afgelopen 10 jaar?
Kan het vanaf mijn telefoon wat lastig uitleggen, maar een single junction zonnecel zal nooit boven de 28% efficiëntelie komen. Dat is de theoretische limiet. Sunpower zit nu al op ongeveer 24%. Daar gaan nog moduleranden, etc. vanaf en dan blijkt dat we vrij dicht tegen de limiet zitten zonder exotische turken zoals multi junction space age cellen etc. Afbeeldingslocatie: http://dewiki.nl/images/8/88/Vermogen-Bruikbaar-Uit-Zonnespectrum.png

Zie ook: http://dewiki.nl/index.ph...Maximale_effici.C3.ABntie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op zondag 15 mei 2011 @ 23:13:
so untrue....
ga maar eens meten aan zijn rioolpijp, en voila daar stroomt een hoop warmte weg.(*opgewarmd water)
Ze douchen 60 min per week. Bij 5 l per minuut is dat 300 l warm water, en ongeveer 1,5 m3 gas. Per jaar ca 75 m3 voor warm water. Is dat zoveel?
anyway, 1650 m3 is quite some money namelijk 1000 eurie,
1700 kWh is 357 euro, 3x minder dus.
Je moet kijken naar hoeveel je kunt besparen in plaats van hoeveel je verbruikt. Met een zonneboiler kun je in deze situatie misschien 200 m3 gas per jaar besparen, 120 euro. 1700 kWh is gemakkelijk voor 100% af te dekken met een PV setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Wat is het slimste om te doen?
Besparen op je verbruik.
- Met een goede douchespaarkop verbruik je slechts 3 liter douchewater per minuut.
- Vloerverisolatie kan een 4 tot 10 m3 gas per m2 besparen [1], een stuk eerder terugverdiend dan PV / ZB
- Met een douche WTW haal je nog een keer 40-45% van je doucheverbruik
- besparen op electra (koelkasten, vriezers, standby, pompen, etc)
- HR ketel

Bovenstaande maatregelen winnen het verreweg van duurzaam opwekken qua TVT. Waardoor je sneller, minder energie verbruikt, simpelweg omdat je meer maatregelen kan uitvoeren in een bepaald tijdsbestek.

Wanneer je dan maandelijkse cijfers hebt vwbt gasverbruik kun je redelijk inschatten wat de zonneboiler (al dan niet CV gekoppeld) voor besparingen oplevert.

Daarna duurzaam opwekken
- PV (kan 20 ~30% kleiner wegens gedaald electra verbruik)
- ZB (kan bijna een keer zo klein dankzij de douche-wtw)

[1] http://www.peopleplanetpr...aring%20vloerisolatie.pdf

Om natuurlijk het PV virus aan te slingeren wél alvast een setje van 500 wp op je dak gooien.

[ Voor 23% gewijzigd door SpiceWorm op 15-05-2011 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-06 21:24
SpiceWorm schreef op zondag 15 mei 2011 @ 18:24:
[...]

[afbeelding]

Jaaaaaaah! Whoei! Ik zou je nu al willen feliciteren. Bij welke aannemer? Eigen ontwerp? En ga je voor de < 15 kwh/m2/j verwarmings eis of knal je daar nog flink onder? Wat zijn je plannen? Ik ben razend nieuwsgierig (zoals je merkt).
Ik denk dat 15 KWh/m2/j realistisch is, ver daaronder wordt denk ik niet praktisch. Het is wel een punt wat nog verder uitgewerkt moet worden.

Het ontwerp van het huis is tot stand gekomen in overleg met de bouwkundig ingenieur. Op basis van onze schetsen, wensen en eisen wordt er (na een aantal "tussenschetsen") nu een schetsplan gemaakt wat binnenkort naar de welstandscommissie gaat. Daarna gaan we voor de eigenlijke tekeningen en de bouwvergunning.
Dexter schreef op zondag 15 mei 2011 @ 20:38:
[...]
Goed bezig! Ben benieuwd naar je ervaringen met passiefhuis. Just curious, wie zijn architect en aannemer van het huis?
We hebben geen hoofdaannemer, we willen het huis in eigen beheer gaan bouwen en zoveel mogelijk zelf doen. We hebben een aantal offertes voor verschillende onderdelen op basis van de laatste schetsen, we hebben wel redelijk een idee welke bedrijven we voor welke onderdelen willen gaan inschakelen (fundering, houtskelet, kozijnen, glas..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik denk uit economisch oogpunt in jullie situatie beter een pv-set kan plaatsen dan een zonneboiler, Aangezien je zoweinig warm water verbruikt en dus weinig gas daarop kan besparen gaat de terugverdientijd van de zonneboiler erg lang worden. Zodra boilervat op temperatuur is gaat hij in stagnatie en heb je er verder niks aan totdat er weer warm water wordt afgenomen, maar PV blijft gewoon doorleveren aan het net, ook als je niks afneemt.
Ik denk dat een zonneboiler pas erg rendabel wordt wanneer er dagelijks gedouched/gebadderd en gewassen wordt zoals in een gezin.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 22:49
Mag ik iedereen bedanken voor alle antwoorden.

Mijn vermoeden was ook dat doordat wij zo weinig warm water gebruiken (kort douchen, vrij weinig met de hand afwassen) en wij al een zeer energiezuinige wasmachine hebben. Een zonneboiler zo op het eerste gezicht geen lucratieve optie zal zijn.

@eric-pvt, die 1650 m3 is dus niet geheel voor warm water. Het meeste zit dit in de verwarming, gevolgd door het sluimerverbruik van de kachel.

Gasverbruik opgedeeld:
Verwarming: 1312,5 m3
Sluimerverbruik (waakvlam): 237,5 m3
Douchen: 75 m3
Koken: 25 m3

Dat ik het liefst op gas wil besparen is niet gek, aangezien gas nu eenmaal de hoogste kostenpost op de rekening is.

Toch zal ik bij enkele bedrijven om advies gaan vragen, en laten uitrekenen wat de besparing kan zijn als ik dit toch overweeg. Glambalk heeft mij al een mooie link hiervoor stuurt, waarvoor dank.

Toch hebben jullie mij wel overtuigd om zo snel mogelijk een nieuwe HR ketel te laten installeren. Het liefst wil ik dit doen nadat ik enkele offertes heb teruggehad voor een zonneboiler + rendement, omdat in mijn ogen een systeem van 1 leverancier toch wel voordelen heeft met garantie.

Mocht er een zonneboiler zijn, die AANzienlijk meehelpt met het verwarmen van een ruimte ben ik namelijk benieuwd of hier niet winst uit te halen is. Hier ga ik mij dan ook over laten informeren.

PV ga ik sowieso op mijn dak leggen, de vraag is alleen of ik dit in 1x wil gaan doen, of geleidelijk. Echter dit is zoals altijd ook weer een reken sommetje wat ik kwijt wil/kan aan PV.....

[ Voor 4% gewijzigd door Dbm12 op 16-05-2011 07:43 ]

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op zondag 15 mei 2011 @ 23:42:
[...]
- Met een goede douchespaarkop verbruik je slechts 3 liter douchewater per minuut.
De meeste die ik ken zitten op 6L en een enkele op 5L.
Welke is dat dan? :) (wellicht die "Best saver classic" ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:01
237.5m3 verbruik voor een waakvlam? Ik denk dat je nog iets vergeet: die achterlijke boiler van een paar liter in je combiketel die elke keer naar tig graden opgestookt wordt en meerdere keren per dag afkoelt.

Ik heb destijds de Intergas VR CW4 ketel de deur uitgedaan voor een Intergas HRE 28/24 CW4 ketel. Toen ik nog niet in mijn huis woonde en de ketel alleen draaide voor de waakvlam en elk uur aansloeg om de boiler op te stoken kostte mij dat 1m3 per dag. Met die nieuwe ketel ben ik op een zomerdag zoals vorige week ook 1m3 kwijt op een dag, en dan kan ik met die kuub ook douchen en koken.

Overigens heeft die Intergas ketel een eco-functie. Die functie bouwt een profiel op van jouw tapgedrag en zorgt ervoor dat op die momenten de warmtewisselaar opgewarmd is. Verbruik is dan een stuk lager dan de standaardinstelling waarbij de warmtewisselaar altijd op temperatuur wordt gehouden. Mijn vriendin heeft de CW3 24/18 versie in haar appartement, die klaagde een tijd terug over dat ze 's nachts vaak de ketel hoorde aanslingeren. Op eco gezet en je hoort dat ding de hele nacht niet weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:35
SpiceWorm schreef op zondag 15 mei 2011 @ 12:11:
Solyndra / Sunhunter
[video]
Solyndra /Sunhunter

Het enigste voordeel is tot nu toe de lage dak belasting per m2.
Voor de rest erg duur ,weinig opbrengst ( voor dat geld).
Zelfs Wp per m2 blijft het duur (maar dan kan je over discuteren ;-) )

Bengelen altijd onder aan de lijst met opbrengst(het hele jaar door.. zelfs na een jaar .. :) .. en het jaar daarna ..).
Zie voor je zelf .

Zoek hier op Solyndra /Sunhunter (zelfde naam) is al veel over gesproken
http://zonstraal.forumup.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2011 @ 08:50:
De meeste die ik ken zitten op 6L en een enkele op 5L.
Welke is dat dan? :) (wellicht die "Best saver classic" ?)
Een standaard Grohe kop. Er staat 9 l / min. op. Maar met 3 liter per minuut geeft hij een prima, comfortabele straal af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Mijn (Duitse) schoonouders (die nu nog 5000 liter stookolie in de kelder hebben liggen) krijgen binnen een paar maanden een WKK installatie van 35.000 EUR. Ben benieuwd.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Deze week de meter opnemer langsgeweest. Jaarverbruik april 2010/2011 is met 1000 kubb gas gedaald, ten opzichte van april 2009/2010. Nu is de winter daar ook debet aan, maar we hebben een nieuwe cv ketel, spouwmuurisolatie en bodemisolatie laten doen.

Groeten, Christian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2011 @ 10:02:
Deze week de meter opnemer langsgeweest. Jaarverbruik april 2010/2011 is met 1000 kubb gas gedaald, ten opzichte van april 2009/2010. Nu is de winter daar ook debet aan, maar we hebben een nieuwe cv ketel, spouwmuurisolatie en bodemisolatie laten doen.
Lekker. Wat is je verbruik nu? En wat waren de kosten voor de ketel, spouw isolatie en bodemisolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdebkb
  • Laatst online: 18-06-2023
Onderstaand schrijft dus hoogleraar John Giling in de NRC van afgelopen zaterdag. Volgens mij is hier heel erg veel op aan te merken en raakt het feitelijk kant nog wal. Ik zou graag jullie commentaar hierop lezen. Er zijn hier vast een boel mensen die de juiste cijfers kennen. Ik vind eigenlijk dat er antwoord moet worden gegeven op deze onzin in de NRC, zodat zo'n man dit soort dingen niet zomaar kan beweren.
Aanmerkingen die ik zo al heb:
- Bij bewolking is de opbrengst niet nul, (hoeveel wel?)
- Waarom alleen op land?, windmolens kunnen prima op water
- Woestijngebied is bij uitstek geschikt voor zonnecellen en heeft een bewolkingsgraad van ongeveer 0%

Het Artikel:

NRC 14 mei 2011

Geloof in zonne-energie is een idee-fixe

Rob Wijnberg bepleit zonne-en windenergie (Opinie, 28 april). In zijn visie moet de energieproductie worden gedecentraliseerd en gedemocratiseerd. Om te illustreren dat de zon meer dan genoeg energie afgeeft, meldt Wijnberg dat de aarde elke acht minuten net zoveel energie van de zon ontvangt als er ieder jaar wereldwijd wordt verbruikt. Dit is helaas onjuist.
Met een wereldverbruik van 1,44 x 1017Wh (bron:Wikipedia), de gegevens van de afmetingen van de aarde en de zonneconstante op aardniveau van 1000W/m2 kom je uit op een benodigde instralingstijd van één uur, maar hoeveel zonne-energie komt daarvan echt op aarde? De helft van de aarde is gemiddeld bewolkt. Slechts 28 procent is land. Hiermee komt de nodige instralingstijd op acht uur. Stel dat 5 procent van het land beschikbaar is voor het opvangen van zonlicht, dan kom je op 160 uur, maar de omzettingsefficienty van zonnecellen is geen 100 procent, maar gemiddeld 10 procent, rekening houdend met de lagere waarde van instraling aan de randen van de aardbol. De instralingstijd om de wereldenergie te leveren voor één jaar komt daarmee uit op zestienhonderd uur, dat wil zeggen 2,2 maand. Dit is iets heel anders dan acht minuten. Dan is nog geen rekening gehouden met de groeiende welvaart in de wereld. Als China en India hetzelfde welvaartsniveau krijgen als Amerika, dan is meer dan één jaar nodig om te voorzien in de wereldenergiebehoefte. Geloven in zon en wind als alternatief voor kernenergie is daarom een idee-fixe.
L.J. GILING
Emeritus hoogleraar zonnecel- en materiaalgroep Radboud Universiteit Nijmegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Bijzonder. Zon en wind zijn maar enkele duurzame bronnen, hij vergeet er een paar. Hij rekent nota bene alleen met zon, terwijl hij zelf ook wind noemt.. Verder gaat het niet alleen om opwekken, maar ook juist om besparen. Als wij in Europa daar op voorlopen, volgt de rest vanzelf. Het hoeft ook niet morgen, geef het eens 100 jaar voordat we volledig over zijn? Lijkt me mooie tijdsspanne. De transitie van grijs naar groen staat in de kinderschoenen, dat lijkt me duidelijk. Maar het begin is er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovaro
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 17:33
De wereldenergiebehoefte voor 1 jaar opgewekt met alleen maar zonne-energie binnen 2,2 maanden.

Mooi toch? Ik snap niet waarom dat een probleem zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op maandag 16 mei 2011 @ 10:10:
[...]

Lekker. Wat is je verbruik nu? En wat waren de kosten voor de ketel, spouw isolatie en bodemisolatie?
Gasverbruik is gedaald van 2442 naar 1436. Huis is een 2 onder 1 kap, aan zee. CV ongeveer 2100, spouwmuur 1600 en bodemisolatie 1500. Subsidie van Meer met Minder was 2150.

Christian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
pdebkb schreef op maandag 16 mei 2011 @ 10:11:
De helft van de aarde is gemiddeld bewolkt.
A) Wat is gemiddeld bewolkt?
B ) Waarom de helft van de aarde?
Slechts 28 procent is land.
Waarom zou je je beperken tot land? Op zee is er meer zon, en je kan een platform maken wat met de zon mee draait.
Stel dat 5 procent van het land beschikbaar is voor het opvangen van zonlicht, dan kom je op 160 uur,
Stel. Stel, stel. Waarom kan ik met de panelen op mijn dak meer opwekken dan ik verbruik, en in potentie ook nog een elektrische auto voeden?
maar de omzettingsefficienty van zonnecellen is geen 100 procent, maar gemiddeld 10 procent,
Commercieel goed verkrijgbare panelen gaan richting de 20%.
De instralingstijd om de wereldenergie te leveren voor één jaar komt daarmee uit op zestienhonderd uur, dat wil zeggen 2,2 maand.
2,2 maand. Dat wil zeggen dat het wereldenergieverbruik nog keer vijf kan. Met een groei van 7% per jaar zijn we daar nog 5 decennia van verwijderd. Rekenen met huidige PV rendementen en onnozele beperkingen is erg kortzichtig en is het resultaat van een fossiel hoofd.

Stel dat hij gelijk heeft, dat we niet 100% van ons energieverbruik kunnen opwekken door middel van PV, moeten we het daarom maar helemaal niet doen? Wachten tot de olie écht op is en dan crashen? Je kop in het zand steken is dat.

Daarnaast wordt, zoals eerder opgemerkt wind & energiebesparing volledig genegeerd.

Ik maak me trouwens niet zo druk over dit soort ingezonden brieven in de marge. De grote artikelen zijn lovend over PV. 10 jaar geleden was het andersom! 'net-pariteit' besef begint door te komen bij de gemiddelde burger. Enkel op prijs gaat deze revolutie los, en daar houdt deze chagrijnige meneer helemaal niets meer aan.

http://www.ftm.nl/followl...pende-weg-of-snelweg.aspx
http://www.hollandsolar.n...ling_nrc_132d092d2010.pdf
Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2011 @ 10:29:
Gasverbruik is gedaald van 2442 naar 1436. Huis is een 2 onder 1 kap, aan zee. CV ongeveer 2100, spouwmuur 1600 en bodemisolatie 1500. Subsidie van Meer met Minder was 2150.
2100+1600+1500 = 5200. 5200 / 600~700 € / jaar = tvt van +/- 8 jaar zonder subsidie.

Omdat je woning meer waard is geworden, en isolatie praktisch niet verouderd, kun je stellen dat de TVT van isolatie instant is. Het zit alleen wel vast in je huis totdat je het verkoopt.

[ Voor 37% gewijzigd door SpiceWorm op 16-05-2011 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:05
Onderstaand schrijft dus hoogleraar John Giling in de NRC van afgelopen zaterdag.
[snip]
- Woestijngebied is bij uitstek geschikt voor zonnecellen en heeft een bewolkingsgraad van ongeveer 0%
http://en.wikipedia.org/wiki/World_energy_consumption

Bewolking: Lastig, maar hij bedoelt vast dat de wolken een deel van de beschikbare zonne-energie terug de ruimte inkaatsen, dus dat die van de instralings getalletjes moet worden afgetrokken. de ongeveer helft bewolking is een erg ruwe schatting, maar niet eens zo gek verkeerd. (kijk eens naar de hoeveelheid zonuren in Nederland en kijk eens hoeveel daglicht tijd je hebt)

Alleen op land: zonnepanelen heeft hij het over en die kunnen wel op zee, maar dat is net als bij windmolens duurder en een paneel is niet efficiënter op zee (zoals wel het geval is bij windmolens). vandaar de terechte bewering dat mensen voorlopig geen zonnepanelen op zee zullen plaatsen zolang er voldoende land-alternatieven zijn.

Wat woestijnen betreft: Politiek en zandstormen.
Als iemand in de woestijn het niet met ons eens is en hij trekt de kabel stuk zijn we de pineut. Zonnepanelen in een sahara achtige woestijn hebben last van zandstormen. Er zijn genoeg woestijnen waar het minder zanderig en windering is, maar die zijn weer ver weg.

Ik denk dat de hoogleraar meneer in de NRC gewoon een kritische voetnoot wilde stellen bij de bewering dat
de zon alle problemen in 1x kan oplossen.

Als we met zijn allen minder gaan gebruiken en accepteren dat stroom duur gaat zijn kunnen we binnen 30 jaar grotendeels op zonnestroom draaien. Daar is alleen geld en politieke wil voor nodig. Die ontbreken op dit moment volledig imho.

De boodschap, blijft kritisch aan de hand van cijfers van anderen en controleer de aannames.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Onderstaand schrijft dus hoogleraar John Giling in de NRC van afgelopen zaterdag. Volgens mij is hier heel erg veel op aan te merken en raakt het feitelijk kant nog wal. Ik zou graag jullie commentaar hierop lezen. Er zijn hier vast een boel mensen die de juiste cijfers kennen. Ik vind eigenlijk dat er antwoord moet worden gegeven op deze onzin in de NRC, zodat zo'n man dit soort dingen niet zomaar kan beweren.

Het Artikel:

NRC 14 mei 2011

Geloof in zonne-energie is een idee-fixe

Rob Wijnberg bepleit zonne-en windenergie (Opinie, 28 april). In zijn visie moet de energieproductie worden gedecentraliseerd en gedemocratiseerd. Om te illustreren dat de zon meer dan genoeg energie afgeeft, meldt Wijnberg dat de aarde elke acht minuten net zoveel energie van de zon ontvangt als er ieder jaar wereldwijd wordt verbruikt. Dit is helaas onjuist.
Met een wereldverbruik van 1,44 x 1017Wh (bron:Wikipedia), de gegevens van de afmetingen van de aarde en de zonneconstante op aardniveau van 1000W/m2 kom je uit op een benodigde instralingstijd van één uur, maar hoeveel zonne-energie komt daarvan echt op aarde? De helft van de aarde is gemiddeld bewolkt. Slechts 28 procent is land. Hiermee komt de nodige instralingstijd op acht uur. Stel dat 5 procent van het land beschikbaar is voor het opvangen van zonlicht, dan kom je op 160 uur, maar de omzettingsefficienty van zonnecellen is geen 100 procent, maar gemiddeld 10 procent, rekening houdend met de lagere waarde van instraling aan de randen van de aardbol. De instralingstijd om de wereldenergie te leveren voor één jaar komt daarmee uit op zestienhonderd uur, dat wil zeggen 2,2 maand. Dit is iets heel anders dan acht minuten. Dan is nog geen rekening gehouden met de groeiende welvaart in de wereld. Als China en India hetzelfde welvaartsniveau krijgen als Amerika, dan is meer dan één jaar nodig om te voorzien in de wereldenergiebehoefte. Geloven in zon en wind als alternatief voor kernenergie is daarom een idee-fixe.
L.J. GILING
ik heb die brief ook met grote ergenis gelezen. Om te beginnen: hij is geen hoogleraar, maar een gepensioneerde hoogleraar. Een beetje achterop geraakt wat betreft de laatste technologie misschien, gezien zijn te lage inschatting van de efficiëntie van zonnepanelen?

De centrale kritiek is dit:
De uitspraak 'de aarde ontvangt in 1 uur net zoveel energie als de mensheid in een heel jaar verbruikt' is zuiver theorie om te illustreren hoe overvloedig zonneënergie is. En het gaat duidelijk over de hele aarde. Dhr. Giling gaat naar eigen inzicht herdefiniëren wat 'de hele aarde' is (5% van 28%) om vervolgens triomfantelijk uit te roepen hoever bezijden de waarheid dat statement is. Dat is erg oneerlijk.

Daarnaast de volgende, kleinere kritiekpunten:
1. De klassieke whopper die ik al tig keer herhaald heb: hij stelt hoogwaardige elektrische energie equivalent aan laagwaardige thermische, primaire energie. Dat geeft al een flinke overdrijving van een factor 4 of zo.
2. Op basis van deze zwaar overdreven energiebehoefte doet hij een berekening voor zonneënergie, maar wijselijk laat hij die achterwege voor kernenerge (de MacKay-without-hot-air stratiegie). Hij zou eens moeten voorrekenen hoeveel kerncentrales nodig zouden zijn obv zijn methodiek. Dan zou blijken dat een wereld die draait op 100% kernenergie net zo'n idée-fixe is.
3. Hij stelt de efficiëntie van zonnepanelen op 10%, maar het is in werkelijkheid 15% en we gaan de komende jaren richting 20% voor panelen uit de budget-klasse.
4. Een duurzame toekomst hangt niet op 1 energiebron, maar op een mix van bronnen. Veel zonneënergie zal met PV vanaf daken worden geoogst en dus 0 ruimtebeslag hebben. Een groot deel komt van wind, waterkracht, biomassa.
5. Hij rekent met een gemiddelde bewolkingsgraad en instraling, maar vergeet dat zonneënergie geconcentreerd zal zijn in gebieden met een hoge instraling en weinig bewolking (vandaar dat 'desertec' plan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Lardman schreef op maandag 16 mei 2011 @ 11:14:
Alleen op land: zonnepanelen heeft hij het over en die kunnen wel op zee, maar dat is net als bij windmolens duurder en een paneel is niet efficiënter op zee (zoals wel het geval is bij windmolens). vandaar de terechte bewering dat mensen voorlopig geen zonnepanelen op zee zullen plaatsen zolang er voldoende land-alternatieven zijn.
Nee, we hoeven ze niet op zee te plaatsen als er niet genoeg ruimte is op land. Niet genoeg ruimte op land, daar ging het hele punt om. Daarnaast: PV is wel efficienter op zee: meer koeling en minder bewolking, dus een hogere opbrengst.
Ik denk dat de hoogleraar meneer in de NRC gewoon een kritische voetnoot wilde stellen bij de bewering dat
de zon alle problemen in 1x kan oplossen.
Nee de meneer heeft vriendjes in de fossiele wereld. Ik kan me niet voorstellen dat een hoogleraar zo beperkt kritisch kijkt naar z'n eigen verhaal. Eerder al schreef hij dat zonne- en windenergie 20x duurder was dan fossiel (september 2010). Dan heb je als hoogleraar echt je bronnen niet gecontroleerd (!) en de borrelpraat met je fossiele vriendjes in een brief samengevat.
Nu slaat hij wederom een flater door te beargumenteren dat PV stom is omdat het minimaal (volgens zijn berekening) 5x het huidige wereld energieverbruik kan opwekken. Dat is de grootste kul die ik heb gehoord (je kan op z'n minst maar 5x meer opwekken dan we verbruiken!?) en heeft het meeste weg van een laatste stuiptrekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Laatst online: 07:05
SpiceWorm schreef op maandag 16 mei 2011 @ 11:28:
[...]

Nee, we hoeven ze niet op zee te plaatsen als er niet genoeg ruimte is op land. Niet genoeg ruimte op land, daar ging het hele punt om. Daarnaast: PV is wel efficienter op zee: meer koeling en minder bewolking, dus een hogere opbrengst.
Zout water en elektronica is niet de meest geslaagde mix, dus als we operation cost meenemen denk ik niet dat we de theoretische efficiency zullen halen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Lardman schreef op maandag 16 mei 2011 @ 12:02:
Zout water en elektronica is niet de meest geslaagde mix, dus als we operation cost meenemen denk ik niet dat we de theoretische efficiency zullen halen.
Volgens mij kunnen we al 30 jaar met pv verlichte vaarbetonning maken. En IP-67 bestaat ook al een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Uit de FD:
Energie van dure windmolenparken dreigt verloren te gaan, omdat het hoogspanningsnet het niet aankan. De Nederlandse netbeheerder Tennet heeft in Duitsland al zeven keer stroom van windparken op zee moeten afkoppelen.

Nederland heeft verbindingen voor 2000 MW van wind op zee. Af en toe leveren de energieparken echter wel 6000 MW vermogen. "Dus moet het net die hoeveelheid stroom aankunnen", aldus directeur corporate development Lex Hartman van Tennet. Dat is momenteel echter niet het geval.

"Economisch gezien niet erg handig. Het kan wel, maar het is kostbaar. Het is aan de maatschappij en de politiek om aan te geven of we dat willen. Wind heeft nu eenmaal geen aan- en uitknop. Een windmolen op zee levert twee derde van de tijd niet zijn volle capaciteit. Een paar procent wind die fluctueert, is geen probleem, regelen we wel weg, maar 6000 MW aan de rand van ons systeem in plaats van verspreid aangeleverd, is wel een uitdaging", zegt Hartman vandaag in het FD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik had het pas toch over die tennishal, met een flink gasverbruik? Er werd hier geopperd dat het veel om douchen ging, dat is het niet geval. Het is vrijwel alleen de verwarming in de winter. Nu had de eigenaar zelf pas ventilatoren gezien die de warme lucht weer naar beneden blaast, 9000EUR. Dat lijkt me een zeer nuttige investering. De vloer gaat er over 5-10 jaar weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
z704w40 schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:01:
Uit de FD:

Nederland heeft verbindingen voor 2000 MW van wind op zee. Af en toe leveren de energieparken echter wel 6000 MW vermogen. "Dus moet het net die hoeveelheid stroom aankunnen", aldus directeur corporate development Lex Hartman van Tennet. Dat is momenteel echter niet het geval.
Dan mogen ze wel eens opschieten met een grondige herziening van het netwerk, want als de electrische auto echt van de grond komt kunnen ze helemaal hun lol op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
SunshineCompany schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:06:
Ik had het pas toch over die tennishal, met een flink gasverbruik? Er werd hier geopperd dat het veel om douchen ging, dat is het niet geval. Het is vrijwel alleen de verwarming in de winter. Nu had de eigenaar zelf pas ventilatoren gezien die de warme lucht weer naar beneden blaast, 9000EUR. Dat lijkt me een zeer nuttige investering. De vloer gaat er over 5-10 jaar weer uit.
Wellicht is het ook een optie om bewegingssensoren te plaatsen die het licht uitschakelen als er niemand in een ruimte is. Bijvoorbeeld op de toiletten, kleedruimtes, hallen/gangen, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
SunshineCompany schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:06:
Lijkt me ook zeer nuttig. Tegen de tijd dat die vloer er weer uit gaat kan je vloerverwarming plaatsen. Aangezien warme lucht altijd opstijgt blijven die ventilators gewoon nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Laatst online: 01-01-2023
Weet niet of dit al eerder gepasseerd is, dus bij deze:

Vanaf begin juli(als de bouwwerkzaamheden niet uitlopen)
kunnen geïnteresseerden in Rotterdam(naast het centraal station) een
proef/rondrit maken in een elektrisch voertuig(auto/scooter)

http://www.elektrisch-vervoer-centrum.nl/

Proberen!!!(zouden ze ook een tesla roadster hebben?? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik heb net een mail van Greenchoice onder ogen gekregen waarin staat dat men (ook) besloten heeft tot volledige saldering over te gaan. Een e-mail die door een medewerker naar een klant is gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
SunshineCompany schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:56:
Ik heb net een mail van Greenchoice onder ogen gekregen waarin staat dat men (ook) besloten heeft tot volledige saldering over te gaan. Een e-mail die door een medewerker naar een klant is gestuurd.
Eerder beleid van GC was om onder de nul de volledige consumenten electra prijs te vergoeden (incl. btw en energiebelasting). Ik neem aan dat ze dat niet onbeperkt gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

SpiceWorm schreef op maandag 16 mei 2011 @ 15:57:
[...]

Eerder beleid van GC was om onder de nul de volledige consumenten electra prijs te vergoeden (incl. btw en energiebelasting). Ik neem aan dat ze dat niet onbeperkt gaan doen.
Tot maximaal het eigen verbruik inderdaad. Die paar particulieren die 200kWh / jaar 'teveel' opwekken, daar houden ze (terecht) geen rekening mee. Het gaat om de boeren, de bedrijven, die nu ook zonder Ferraris flink kunnen gaan opwekken zonder nadelen te hebben van de saldeergrens.

Rijden op LPG ipv diesel, is dat duurzamer?

[ Voor 4% gewijzigd door SunshineCompany op 16-05-2011 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Als het opheffen van de limiet doorwerkt en functioneel in de praktijk op lange termijn gaat werken, dan is dit een hele mooie opsteker voor de zonne-energie in Nederland. Het zou wel eens kunnen zijn dat dit de acceptatie flink gaat versnellen en dan zou (ik hoop het heel erg) Nederland wel eens een demonstratie kunnen worden van de toepassing van zonne-energie op grotere schaal zonder subsidie (ff de EIA en KIA niet als subsidie rekenen hè! ;) )

De volgende limiet waar bedrijven tegenaan gaan lopen zal zeker de netaansluiting zijn. Deze is voor het recht op salderen nu nog maximaal 3x80A. Dat is maximaal 55kW, dus dat is dan ook de maximale invoeding van de zonnepaneeltjes. Komt op zich wel mooi uit met de bovengrens op de twee staffel van de energiebelasting.

Ik heb de actualiteit alvast geupdate op de pagina over salderen en nu hopen dat dit het e.e.a. gaat versnellen in NL! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
SunshineCompany schreef op maandag 16 mei 2011 @ 16:16:
[...]

Rijden op LPG ipv diesel, is dat duurzamer?
Niet meer. LPG wordt tegenwoordig 'gemaakt'. Waar het tot een jaar of 4 a 5 geleden als rest product van raffinage overbleef.

Als brandstof voor in voertuigen, het kan een hoger rendement opleveren. Ik zeg met recht kan, want er zijn maar weinig motoren voor aangepast. Of het daar duurzamer van wordt vind ik wel, maar er zijn er vele die het met mij oneens zijn.

Beetje off topic, maar bij DAF ligt een erg goed werkende lpg motor in een hoekje te verstoffen.

[ Voor 0% gewijzigd door Derby op 16-05-2011 16:34 . Reden: Lettertje vergeten ]

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Het is alleen een beleid wat ze voeren jammer als ze het volgend jaar wel weer terug draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Derby: Ik dacht dat LPG nog steeds in overschot was. Zeker in de zomer als ze het minder goed bij kunnen mengen in de benzine en ook omdat het aandeel benzine in Europa aan het afnemen is? Daarnaast wordt de productie NGL's (Natural Gas Liquids) opgevoerd bij gebrek aan extra olie productie capaciteit. (LPG is het condenserende deel van de aardgasproductie en het vluchtige deel van de olieproductie).

@Silvester: Dat is inderdaad jammer, maar als nu veel leveranciers dit in de concurrentie met elkaar gaan overnemen van elkaar en er komen de komende jaren veel zonnestroomproducenten bij (wat ik wel verwacht, zeker met deze regeling), dan zal men dat minder snel doen in verband met de angst voor het verliezen van klanten. Desondanks hoop ik dat het toch een keer in de wet komt, of beter nog: een feed-in tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
pcmadman schreef op maandag 16 mei 2011 @ 16:39:
@Derby: Ik dacht dat LPG nog steeds in overschot was. Zeker in de zomer als ze het minder goed bij kunnen mengen in de benzine en ook omdat het aandeel benzine in Europa aan het afnemen is? Daarnaast wordt de productie NGL's (Natural Gas Liquids) opgevoerd bij gebrek aan extra olie productie capaciteit. (LPG is het condenserende deel van de aardgasproductie en het vluchtige deel van de olieproductie).
Ik hoorde drie maanden geleden dat LPG tegenwoordig express gemaakt wordt. De zelfde behandeling als diesel. Van rest product naar productie versie.
En bij mengen bij benzine? LPG is een gas product bij kamer temperatuur en druk.

En ik geloof dat het aandeel lpg auto's in met name Italië erg hoog ligt. Mede door de hoge benzine prijs.

Daarbij is de aandacht van de OEM's (Opel onder anderen) weer richting LPG aan het gaan. LPG auto's staan weer in de optie lijsten.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

pcmadman schreef op maandag 16 mei 2011 @ 16:31:
Als het opheffen van de limiet doorwerkt en functioneel in de praktijk op lange termijn gaat werken, dan is dit een hele mooie opsteker voor de zonne-energie in Nederland. Het zou wel eens kunnen zijn dat dit de acceptatie flink gaat versnellen en dan zou (ik hoop het heel erg) Nederland wel eens een demonstratie kunnen worden van de toepassing van zonne-energie op grotere schaal zonder subsidie (ff de EIA en KIA niet als subsidie rekenen hè! ;) )

De volgende limiet waar bedrijven tegenaan gaan lopen zal zeker de netaansluiting zijn. Deze is voor het recht op salderen nu nog maximaal 3x80A. Dat is maximaal 55kW, dus dat is dan ook de maximale invoeding van de zonnepaneeltjes. Komt op zich wel mooi uit met de bovengrens op de twee staffel van de energiebelasting.

Ik heb de actualiteit alvast geupdate op de pagina over salderen en nu hopen dat dit het e.e.a. gaat versnellen in NL! :)
Op 3x80 A plaats ik max. 240 panelen van 235Wp, op 3x Tripower 17.000, die geven max 24.8A uit. 56.400Wp, dus ongeveer 50 mWh / jaar. Dan heb je kans dat je het grotendeels in de 1 cent EB staffel opwekt..

Het recht op salderen heb je alleen bij < 3x80A? Dus een varkensboer met 3x150A heeft wederom pech als hij wil gaan opwekken? Hoe zit dat?

/edit; Ik lees dat je als grootverbruiker (>30x80A) zelf afspraken moet maken met je EL. Kortom.. vervelend.

Is qua uitstoot LPG niet 'beter' dan benzine of diesel?

Hoorde pas ook een verhaal dat je je auto op aardgas kunt laten rijden, en dat je voor 3000 EUR een apparaat in huis zet die aardgas uit je muur omzet in iets wat je in je auto kunt gooien.. 100% groen aardgas je huis in, dat je auto in = 100% groen rijden, zonder dat je met een 170km range-limiet zit van bijv. de Leaf..

[ Voor 14% gewijzigd door SunshineCompany op 16-05-2011 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

>:) Dat vehaal heb recentelijk ook gehoord. Waar was dat ook al weer?
In dat verhaal was dat apparaat gewoon een compressor die biogas in de tank van de auto, die geschikt is voor het rijden op aardgas, perst met elektriciteit opgewekt met zonnepanelen. Biogas was geinjecteerd op het aardgasnet en ingekocht bij GreenChoice. Daar kan je nog eens een bedrijfsauto groen op laten rijden.

Vanavond naar de Balie. Discussie over kernenergie. Hoorde recentlijk dat Sjef Peraer, directeur AtoomStroom overstapt op ZonneStroom.

[ Voor 15% gewijzigd door ZonneStroom op 16-05-2011 17:27 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
SunshineCompany schreef op maandag 16 mei 2011 @ 16:51:
[...]

Is qua uitstoot LPG niet 'beter' dan benzine of diesel?

Hoorde pas ook een verhaal dat je je auto op aardgas kunt laten rijden, en dat je voor 3000 EUR een apparaat in huis zet die aardgas uit je muur omzet in iets wat je in je auto kunt gooien.. 100% groen aardgas je huis in, dat je auto in = 100% groen rijden, zonder dat je met een 170km range-limiet zit van bijv. de Leaf..
De range op aardgas is inderdaad een stuk beter dan elektrisch (400 tegen 170km). Minstens net zo veilig als een lpg tank. LPG is qua uitstoot beter als benzine. Zeker als er voorzieningen zijn getroffen voor LPG als brandstof. Aardgas daarentegen is een klap beter qua uitstoot. Biogas nog een beetje beter. Met name de CH4 die bij gewone uitrijden van mest in de natuur terecht komt (CH4 heeft een CO2 equivalent van 21) die je nu omzet in CO2 en water. En inderdaad thuis tanken, geen accijns. Voor alsnog geen verhoging van de MBR (voor aardgas voertuigen dan). Tanken gaat net zo snel als benzine/diesel. Het enige nadeel is alleen nog het bereik.

Wat maakt een brandstof duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

glambalk schreef op maandag 16 mei 2011 @ 17:25:
>:) Dat vehaal heb recentelijk ook gehoord. Waar was dat ook al weer?
In dat verhaal was dat apparaat gewoon een compressor die biogas in de tank van de auto, die geschikt is voor het rijden op aardgas, perst met elektriciteit opgewekt met zonnepanelen. Biogas was geinjecteerd op het aardgasnet en ingekocht bij GreenChoice. Daar kan je nog eens een bedrijfsauto groen op laten rijden.

Vanavond naar de Balie. Discussie over kernenergie. Hoorde recentlijk dat Sjef Peraer, directeur AtoomStroom overstapt op ZonneStroom.
Haha, oh, ja, dat was jij.. ik zal al te piekeren waar ik dat oppikte.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Derby schreef op maandag 16 mei 2011 @ 16:48:
[...]

Ik hoorde drie maanden geleden dat LPG tegenwoordig express gemaakt wordt. De zelfde behandeling als diesel. Van rest product naar productie versie.
En bij mengen bij benzine? LPG is een gas product bij kamer temperatuur en druk.

En ik geloof dat het aandeel lpg auto's in met name Italië erg hoog ligt. Mede door de hoge benzine prijs.

Daarbij is de aandacht van de OEM's (Opel onder anderen) weer richting LPG aan het gaan. LPG auto's staan weer in de optie lijsten.
Maar in een vloeistof (benzine in dit geval) kun je een gas (LPG) oplossen. Afhankelijk van de temperatuur ('s winters meer dan 's zomers) en druk (die is wel ongeveer stabiel). Denk bijvoorbeeld aan het oplossen van CO2 in onze frisdrank. Om te voorkomen dat een te groot deel verdampt zijn er limieten gesteld die variëren met het seizoen. Daarom is de benzine in de winter goedkoper dan 's zomers, want dan kan er meer goedkope LPG in verwerkt worden. (Hoewel dit effect tegenwoordig overschaduwd wordt door de volatiliteit in de olieprijs.)

Dat LPG vroeg een restproduct was/is betekend trouwens niet dat het gebruik ervan duurzaam is, want het is niet zo dat het anders vernietigd wordt. Het wordt alleen zo goedkoop in de markt gezet dat het kosteneffectief is om het te upgraden dan wel zo concurrerend dat mensen het gaan substitueren.

Of LPG duurzamer is zal afhangen van de situatie en de gebruikte methode om de duurzaamheid te vergelijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Paul C op 16-05-2011 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nuon belde voor een power deal.
*zucht*
ik heb ze verzocht de powerdeal ergens te stoppen waar de zon nooit schijnt,
dat kan in hun geval zijn : de kont van huib im-morelisse waar ook al een bonus inzit, of een bloed-kolenmijn.
beide zijn niet fris. geen powerdeal dus voor mij, wel een klacht bij consuwijzer voor nuon.
ik had ze tenslotte pas 3x verzocht mij nooit meer te benaderen (bevestigd per brief door nuon zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany bedoelt 50MWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Derby schreef op maandag 16 mei 2011 @ 18:27:
[...]
Als de cyclus gesloten is ;)

Maar goed, dan zou je fossiele brandstoffen bijna ook als duurzaam kunnen kenmerken, ware het niet dat we het ongeveer 10 miljoen keer zo snel opmaken als dat het aangevuld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2011 @ 19:40:
[...]

SunshineCompany bedoelt 50MWh.
50 euro boete! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

50 euro maar ? Dit was een Mega fout hoor _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
50 millieuro of 50 Megaeuro?

@ Flits: ondertussen een 65 (waarvan 35 Franse) installaties gemonitord door jSunnyReports. Tof! Leuk om te zien dat het opgepakt wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door SpiceWorm op 16-05-2011 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Derby schreef op maandag 16 mei 2011 @ 18:27:
[...]

De range op aardgas is inderdaad een stuk beter dan elektrisch (400 tegen 170km). Minstens net zo veilig als een lpg tank. LPG is qua uitstoot beter als benzine. Zeker als er voorzieningen zijn getroffen voor LPG als brandstof. Aardgas daarentegen is een klap beter qua uitstoot. Biogas nog een beetje beter. Met name de CH4 die bij gewone uitrijden van mest in de natuur terecht komt (CH4 heeft een CO2 equivalent van 21) die je nu omzet in CO2 en water. En inderdaad thuis tanken, geen accijns. Voor alsnog geen verhoging van de MBR (voor aardgas voertuigen dan). Tanken gaat net zo snel als benzine/diesel. Het enige nadeel is alleen nog het bereik.

Mja, of 400km een probleem is? Er komen steeds meer aardgaspunten in Nederland, en als je kijkt naar sommige benzine-auto's dan mag je blij zijn als je 500km haalt op een tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 19:38

Milmoor

Footsteps and pictures.

De consumentenbond is gezamelijke inkoopactie gestart. Op dit moment loopt alles via Essent en ben ik nooit overgestapt omdat het tientjes werk was. Daarvoor haal ik me geen bureaucratische ellende op de hals. Maar het verschil is nu meer dan 250 euro, en daar wil ik wel wat meer moeite voor doen;). Niet alle energieleveranciers zijn gelijk. Iemand een goed tip hoe ik ze vergelijk op duurzaamheid?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

_JGC_ schreef op maandag 16 mei 2011 @ 21:42:
[...]

Mja, of 400km een probleem is? Er komen steeds meer aardgaspunten in Nederland, en als je kijkt naar sommige benzine-auto's dan mag je blij zijn als je 500km haalt op een tank.
350 hier :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

[...]

400km is een mooi begin. Morgen 4 afspraken, door heel 't land. Een mooie ronde, zo heb ik het wel gepland, maar wel een grote ronde. Dat ga ik niet redden met een Leaf. Alhoewel de gemiddelde boer wel stevige aansluitpunten heeft liggen, dus het zou redelijk snel laden. Ach, het gaat de komende jaren in sneltreinvaart, dat weet ik zeker. Diesel/benzine auto's worden met de dag zuiniger, en zullen moeten 'opbieden' tegen de elektrische auto, die op z'n beurt ook sterk zal verbeteren. Energieprijzen gaan stijgen, eigen opwek / besparing gaat groot worden. Over 10 jaar lachen we om dit topic.. 'moet je kijken, wat we toen nog niet wisten..'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:07
zonnigtype schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 00:47:
[...]

Sorry, maar dat is het lulkoek verhaal wat ik al jaren hoor van of via netbeheerder gerelateerde individuen. Die er nooit harde bewijzen voor op tafel hebben gegooid.

Als dat mooie verhaal waar zou zijn kunnen ze de helft van de Verenigde Staten wel opdoeken, en België d'r achteraan, want daar wordt gewoon ook met Ferrarissen gesaldeerd. Ik heb dat verhaal daar nog nooit gehoord.

Het is gewoon sabotage, en iedereen weet het. Niet persoonlijk bedoeld, ze willen gewoon die prachtige meters d'r uit trappen, want ze willen kunnen manipuleren met tarieven via ondoorzichtige administratieve handelingen die het gros van de invoeders toch niet zal begrijpen. Zeker met sluwe meters die ook door onze strot geduwd moeten worden.

Blijf op je Ferraris zitten tot de roest d'r van af komt druipen of als Bromsnor het tijd vind dat je "met je tijd mee moet gaan".
Dan ga jij je groenten maar afwegen bij een groenteboer die het nog met gewichten doet, waar voor het gemak wat vanaf is gevijld, ik hou het bij de IJkwet, ok?

Niet zo belachelijk doen, iedereen die in Nederland iets wil verkopen wat je tegen een meeteenheid aan moet leggen om de hoeveelheid te bepalen, dient dat met een geijkt apparaat te doen. En IJken hoort periodiek te gebeuren. IJken is echter duurder dan vervangen, en wat is er mis aan een digitale meter.

Je geeft de verkeerde de schuld. Die digitale meters zijn prima, het is de organisatie erachter die er een potje van maakt. Ook met een ferrarismeter kan je gesodemieter hebben.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Niet online
[...]

Het rare is dat mensen het wel een probleem vinden voor die ene keer in het jaar dat ze een lange trip maken. Voor het boodschappen doen is het helemaal niet relevant.

Over dat snelladen van de accu's van elektrische auto's, dat is niet bevoordelijk voor de levensduur van de accu. Want wordt er nog wat gemeld over levensduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:07
Derby schreef op maandag 16 mei 2011 @ 22:51:
[...]

Het rare is dat mensen het wel een probleem vinden voor die ene keer in het jaar dat ze een lange trip maken. Voor het boodschappen doen is het helemaal niet relevant.

Over dat snelladen van de accu's van elektrische auto's, dat is niet bevoordelijk voor de levensduur van de accu. Want wordt er nog wat gemeld over levensduur?
Tanken zie ik als tijdverlies. Ik rij diesel en werk kort bij huis. Diesel omdat het IMHO rustiger rijdt, maar ook vanwege de actieradius. (Ook al was het duurder in de lease.) In elk geval niet vanwege de kilometerprijs, daarvoor rij ik veel te weinig (ca 15.000 per jaar)

met 1000km uit 1 tank kan ik ruim 2 weken uit de voeten. Heerlijk. Nadeel is alleen dat ik soms mijn pincode van de tankpas vergeet 8)7

Aangezien er heel wat dieselrijders zijn in NL, die ook mede vanwege de actieradius kiezen voor een diesel, kan ik mij goed voorstellen dat het wel een issue is waar je rekening mee moet houden als het over electrisch rijden gaat.

Wat ik mij nog wel afvraag, als je een electrische auto een maandje laat stilstaan, hoe is het dan gesteld met de accu's? Hebben die last van zelfontlading?

[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 16-05-2011 23:25 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Geloven in zon en wind als alternatief voor kernenergie is daarom een idee-fixe.
L.J. GILING
Let op het eerste woord van de ondertekening.

In Duitsland werken veel hoogleraren, hopen promovendi, honderden techneuten, inmiddels ook hele afdelingen bij de 900 netbeheerders full-time aan het concept "naar 100% erneuerbaren". Waar zonnestroom een leuk aandeel van zal gaan krijgen. Als je maar doorwerkt. Dat kan nog, als je er voor krijgt betaald.

Al die arme hoog geleerde, nog niet met emeritaat gaande mensen werken blijkbaar allemaal aan een "idee-fixe" volgens Giling. Iets minder idee-fixe dan alweer een radioactieve woestenij (gelukkig voor ons aan de andere kant van de aardbol, en ook door zeer hard werkende, in die atomen gelovende techneuten en de nodige miljarden yen opgetuigd).

Toch wel grappig, die bijna dagelijkse geschiedvervalsing in ons achterlijke land. Al kan ik in tweede instantie de humor er niet zo van inzien.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iets waar niet veel over geschreven wordt: regenwateropvang.Ik ben bezig om een regenwateropvanginstallatie te bouwen. Verslag van de eerste stappen: http://www.solarwebsite.n...ginstallatie-krijgt-vorm/

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Pagina: 1 ... 75 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.