A) Wat is gemiddeld bewolkt?
B ) Waarom de helft van de aarde?
Slechts 28 procent is land.
Waarom zou je je beperken tot land? Op zee is er meer zon, en je kan een platform maken wat met de zon mee draait.
Stel dat 5 procent van het land beschikbaar is voor het opvangen van zonlicht, dan kom je op 160 uur,
Stel. Stel, stel. Waarom kan ik met de panelen op mijn dak meer opwekken dan ik verbruik, en in potentie ook nog een elektrische auto voeden?
maar de omzettingsefficienty van zonnecellen is geen 100 procent, maar gemiddeld 10 procent,
Commercieel goed verkrijgbare panelen gaan richting de 20%.
De instralingstijd om de wereldenergie te leveren voor één jaar komt daarmee uit op zestienhonderd uur, dat wil zeggen 2,2 maand.
2,2 maand. Dat wil zeggen dat het wereldenergieverbruik nog keer vijf kan. Met een groei van 7% per jaar zijn we daar nog 5 decennia van verwijderd. Rekenen met huidige PV rendementen en onnozele beperkingen is erg kortzichtig en is het resultaat van een fossiel hoofd.
Stel dat hij gelijk heeft, dat we niet 100% van ons energieverbruik kunnen opwekken door middel van PV, moeten we het daarom maar helemaal niet doen? Wachten tot de olie écht op is en dan crashen? Je kop in het zand steken is dat.
Daarnaast wordt, zoals eerder opgemerkt wind & energiebesparing volledig genegeerd.
Ik maak me trouwens niet zo druk over dit soort ingezonden brieven in de marge. De grote artikelen zijn lovend over PV. 10 jaar geleden was het andersom! 'net-pariteit' besef begint door te komen bij de gemiddelde burger. Enkel op prijs gaat deze revolutie los, en daar houdt deze chagrijnige meneer helemaal niets meer aan.
http://www.ftm.nl/followl...pende-weg-of-snelweg.aspx
http://www.hollandsolar.n...ling_nrc_132d092d2010.pdf2100+1600+1500 = 5200. 5200 / 600~700 € / jaar = tvt van +/- 8 jaar zonder subsidie.
Omdat je woning meer waard is geworden, en isolatie praktisch niet verouderd, kun je stellen dat de TVT van isolatie instant is. Het zit alleen wel vast in je huis totdat je het verkoopt.
[
Voor 37% gewijzigd door
SpiceWorm op 16-05-2011 11:07
]