Ik zou ook voor ventilatoren gaan. Waarschijnlijk staat er tevens al een grote boiler voor het warme douche water, wat ook 's zomers een flink gas verbruik oplevert. Mogelijk zijn daar eenvoudig wat zonnecollectoren op aan te sluiten. Efficiënte verlichting lijkt me ook een heel goede optie, maar dat zal er ook van afhankelijk zijn wat ze nu doen voor verlichting. Het lijkt me dat je hier iemand voor moet hebben die even alles goed meet en door rekent.
Anne vdr Bom schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:48:
[...]
Darn, overheen gelezen. Te gretig geweest.
Klopt, maar is voor "basis-ballast". De profiel lijsten voor de bodemballast lijken er echter niet bij te zitten, zie de handleiding onder punt c:Als ik zo naar die steunen kijk, moeten de ballasttegels niet verticaal aan de achterkant geplaatst worden? Het lijkt of er een randje voor zit.
http://www.solarnrg.nl/do...handleiding-platdak-1.pdf
Staat ook duidelijk: "Deze L-profielen worden niet automatisch meegeleverd, dus alleen op verzoek
van de klant."
Maar ja, na vele maanden met de vingers trommelen en opeens andere modules dan de bestelde te krijgen (pas NAdat het contract met een lokkertje was verstuurd werden de klanten daarover "geïnformeerd" nadat ik de boel weer eens had doorgelicht rond die actie) is lezen van een handleiding mogelijk niet meer het eerste waar je aan denkt... Op het dak, die modules, und schnell bitte! ...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Leuk item van de week op de lokale zender.
De PV-koorts is iets wat besmettelijk is in alle leeftijdsgroepen.
"What do you get if you multiply six by nine..."
In het Zeeuwse is het goed boeren.Punkrocker schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 12:26:
Leuk item van de week op de lokale zender.
Verwijderd
Vanmiddag even een rondje gereden met een collega die als leenauto een elektrische Mitubishi i-MiEV heeft.
Rijdt erg leuk, vooral de acceleratie bij lage snelheden is bijzonder. En het ding is superstil natuurlijk.
Autootje ziet er wel erg als 45km wagentje uit (vooral vanaf de voor- en achterkant, hij is nogal smal). Binnenruimte viel me heel erg mee (4 collega's erin - niet de kleinste).
Grootste nadeel wat mij betreft voorlopig toch de prijs... bijna 33.000 euro...
Rijdt erg leuk, vooral de acceleratie bij lage snelheden is bijzonder. En het ding is superstil natuurlijk.
Autootje ziet er wel erg als 45km wagentje uit (vooral vanaf de voor- en achterkant, hij is nogal smal). Binnenruimte viel me heel erg mee (4 collega's erin - niet de kleinste).
Toch leuk weer, in deze gortdroge tijden je plasje wegspoelen met wat water mogelijk afkomstig van de Paradiesgletscher (Hinterrhein) of de Maighels gletscher (Vorderrhein). Net ff twee emmers uit de dreef voor ons huis gehaald. Staat in open verbinding met "onze" Rijn.
Duurzaam of niet?
Duurzaam of niet?
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Of je spoelt het weg met water waar je jezelf al eens mee gedoucht hebt. Minder water door het riool is nog duurzamer, want dan hoeft er minder gezuiverd te worden.zonnigtype schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:31:
Toch leuk weer, in deze gortdroge tijden je plasje wegspoelen met wat water mogelijk afkomstig van de Paradiesgletscher (Hinterrhein) of de Maighels gletscher (Vorderrhein). Net ff twee emmers uit de dreef voor ons huis gehaald. Staat in open verbinding met "onze" Rijn.
Duurzaam of niet?

Ja, dat gaan ze niet lang volhouden tegen de Leaf die € 35000 kost en veel completer is.Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 14:38:
Vanmiddag even een rondje gereden met een collega die als leenauto een elektrische Mitubishi i-MiEV heeft.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Klusdag Zonnestroom Producenten Vereniging in Gorinchem op zaterdag 14 mei
In het kader van de Solardays organiseert de ZPV op zaterdag 14 mei tussen 10:00 en 16:00 een 'klusdag' bij BDA Dakopleidingen in Gorinchem, Avelingen West 33, Gorinchem (Avelingen West is een industrieterrein direct onder aan de brug bij Gorinchem).
Te zien zullen zijn:
Er zullen professionele trainers uit de installatiebranch aanwezig zijn om praktische uitleg te geven. Ieder uur start er een demonstratie waarin de montage van panelen wordt uitgelegd. Voor de niet-klusser zullen er ook installateurs aanwezig zijn die de installatie voor u kunnen verzorgen.
Er is vrije inloop van 10 tot 16 uur en de entree is gratis voor iedereen.
Bij deze zijn ook alle duurzame Tweakers uitgenodigd.
Let op. Avelingen-West is heel goed per auto bereikbaar, maar helaas slecht met het openbaar vervoer.
In het kader van de Solardays organiseert de ZPV op zaterdag 14 mei tussen 10:00 en 16:00 een 'klusdag' bij BDA Dakopleidingen in Gorinchem, Avelingen West 33, Gorinchem (Avelingen West is een industrieterrein direct onder aan de brug bij Gorinchem).
Te zien zullen zijn:
- verschillende zonnepaneelsystemen, bevestigingen, etc.
- diverse zonneboilers
- er is uitleg door enige fabrikanten en installateurs
- demo's diverse systemen van bevestigen PV panelen
- modellen groendaken
Er zullen professionele trainers uit de installatiebranch aanwezig zijn om praktische uitleg te geven. Ieder uur start er een demonstratie waarin de montage van panelen wordt uitgelegd. Voor de niet-klusser zullen er ook installateurs aanwezig zijn die de installatie voor u kunnen verzorgen.
Let op. Avelingen-West is heel goed per auto bereikbaar, maar helaas slecht met het openbaar vervoer.
We hebben al jaren de WTW douchebak van Bries, dus energetisch peuren we nog een beetje extra uit de restwarmte van de gasgestookte E.ON STEG in Leiden, die Vattenfall-NUON naar ons doorsluist via hopelijk niet al te erg warmte lekkende stadswarmte leidingen (leuke infrarood opdracht voor jou? Waar zitten de ergste lekken?).pcmadman schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:32:
[...]
Of je spoelt het weg met water waar je jezelf al eens mee gedoucht hebt. Minder water door het riool is nog duurzamer, want dan hoeft er minder gezuiverd te worden.
En zo vaak douchen we niet dat dat zinvol zou zijn...
Op 13 mei is er een rally van duurzame voertuigen.
Deze zal om 09:00 starten vanaf het plein van het provinciehuis van Brabant in Den Bosch.
Deze zal om 09:00 starten vanaf het plein van het provinciehuis van Brabant in Den Bosch.
Allerlei duurzame bedrijfswagens zoals taxi's en bussen op groengas, elektrische bestelbussen, voertuigen op waterstof, bio-(m)ethanol of zonnepanelen zullen aan de rally deelnemen.
Na een informeel ontbijt geeft gedeputeerde Bert Pauli om 9.00 uur het startsein. De tour van een kleine 100 kilometer zal door het prachtige Brabant voeren met een aantal tussenstops in diverse steden. De finish bevindt zich in automotive-stad Helmond.
EcoMobiel organiseert deze rally om de aandacht te vestigen op de mogelijkheden die schoon vervoer nu al biedt voor het bedrijfsleven.
Verwijderd
Met deze opmerking wek je de indruk alsof je al weet dat het helemaal mis is met de stadswarmte leidingen.zonnigtype schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:14:
[...]
hopelijk niet al te erg warmte lekkende stadswarmte leidingen (leuke infrarood opdracht voor jou? Waar zitten de ergste lekken?).
Onterecht lijkt me want ik geloof niet dat je daarvoor 1 hard cijfer hebt.
Die cijfers vallen namelijk enorm mee.
Overigens is de milieubelasting van deze bron (niet te verwarren met concept!) laag, en zelfs lager dan die van een warmtepomp.
@Neanderthaler:
Jij wekt de indruk dat je de cijfers/het onderzoek wel hebt/kent? Ik zou het iig heel mooi vinden om deze te zien?
Ben vooral benieuwd hoe je erbij komt dat een stadswarmte minder milieubelastend is dan een warmtepomp? (in een specifieke situatie wil ik dat best geloven, maar in algemene zin?)
Jij wekt de indruk dat je de cijfers/het onderzoek wel hebt/kent? Ik zou het iig heel mooi vinden om deze te zien?
Ben vooral benieuwd hoe je erbij komt dat een stadswarmte minder milieubelastend is dan een warmtepomp? (in een specifieke situatie wil ik dat best geloven, maar in algemene zin?)
Beste heren,
Mijn Bauknecht vaatwasser is overleden....
Nu heb ik de mogelijkheid deze te vervangen voor een energiezuinig apparaat. Heel graag jullie advies.
- geintergreerd
- 60cm
- warm water aansluiting
Nu heb ik de mogelijkheid deze te vervangen voor een energiezuinig apparaat. Heel graag jullie advies.
- geintergreerd
- 60cm
- warm water aansluiting
Niet "helemaal", maar er zijn wel degelijk berichten van collega SV net gedwongen afnemers dat er problemen zijn vastgesteld. Kan ik van een afstand niet beoordelen, maar sowieso lijkt het met leuk als daar onderzoek naar wordt gedaan. Bij voorkeur niet door de SV net bezitters, want dan krijg je weer lastige belangenverstrengeling probleempjes. Hoeft ook niet in mijn opdracht, want ik heb natuurlijk ook zo mijn belangen, zoals wij allemaal.Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:43:
[...]
Met deze opmerking wek je de indruk alsof je al weet dat het helemaal mis is met de stadswarmte leidingen.
Onterecht lijkt me want ik geloof niet dat je daarvoor 1 hard cijfer hebt.
Die cijfers vallen namelijk enorm mee.
Overigens is de milieubelasting van deze bron (niet te verwarren met concept!) laag, en zelfs lager dan die van een warmtepomp.
Over een week komt er trouwens weer eens iemand namens de warmte exploitant wat leidingwerk verwisselen in de SV meterkast. Is blijkbaar nodig. Niet de eerste keer trouwens. Ook onze meter is al drie keer verwisseld, de eerste keren omdat er een batterij in zou zitten waarvan de levensduur zou tegenvallen (...). Dan weet ik weer waarom ik die EUR 361,32 (jaarbasis op basis van nu bekende halfjaar tarief) vastrecht betaal, want de beste man/vrouw zal het allemaal vast niet gratis doen.
En een warmtepomp kunnen we natuurlijk wel helemaal vergeten, gezien het feit dat we vastgeklonken blijven zitten aan een SV installatie waar we nooit afscheid van "mogen" nemen. De harde getallen komen jullie warmte whizzkids vast wel uit hoop ik...
grapjas, daar heb ik natuurlijk als eertse gekeken. Het gaat er juist om jullie ervaring en advies en niet die van kieskeurig...HellevUUr schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:39:
68 producten gevonden
http://www.kieskeurig.nl/...5D=open&available%5B%5D=1
:-)
Minpunten voor Eneco !
Ongeveer een maand geleden een brief gekregen voor een opname van de verbruiks meters (door Stedin)
Na 3 weken maar es een mail gestuurd dat er niemand kwam. Mail terug met 9 cijferig nummer om zelf opgave te doen met mijn eneco.nl
Dit gedaan. Dagverbruik - 1138 kWh, nachtverbruik +117 kWh. De computer geeft aan dat de opgegeven standen erg afwijken en vraagt nog een keer inkloppen. Dit gedaan en bevestiging van de standen per mail aangevinkt
Inkomende mail gecontroleerd, standen zijn goed binnengekomen.
Na een week een briefje op de deurmat met de vraag om heropgave. Weer opgeschreven en teruggestuurd
Vandaag de rekening op de mat, Gasstand goed, E nacht geschat op 1053 kWh. E dag geschat op 229 kWh
Vandaag gebeld en de juiste standen doorgegeven aan een vriendelijke dame. Vertel haar dat ik zonnepanelen op het dak heb, en dus energie producent ben. De dame vraagt of ik een teruglever telwerk heb. Nee dus, en leg uit hoe een ferrarismeter werkt. Leg uit dat mijn tellerstand dus lager is na een jaar. Zij meldt dat de computer dit niet kan verwerken. Ik geef haar de juiste tellerstanden, en zij herhaalt deze. Is goed doorgekomen.
Ze belooft uitstel van betaling, en over 3 weken een nieuwe rekening. Wordt vervolgd.
Ongeveer een maand geleden een brief gekregen voor een opname van de verbruiks meters (door Stedin)
Na 3 weken maar es een mail gestuurd dat er niemand kwam. Mail terug met 9 cijferig nummer om zelf opgave te doen met mijn eneco.nl
Dit gedaan. Dagverbruik - 1138 kWh, nachtverbruik +117 kWh. De computer geeft aan dat de opgegeven standen erg afwijken en vraagt nog een keer inkloppen. Dit gedaan en bevestiging van de standen per mail aangevinkt
Inkomende mail gecontroleerd, standen zijn goed binnengekomen.
Na een week een briefje op de deurmat met de vraag om heropgave. Weer opgeschreven en teruggestuurd
Vandaag de rekening op de mat, Gasstand goed, E nacht geschat op 1053 kWh. E dag geschat op 229 kWh
Vandaag gebeld en de juiste standen doorgegeven aan een vriendelijke dame. Vertel haar dat ik zonnepanelen op het dak heb, en dus energie producent ben. De dame vraagt of ik een teruglever telwerk heb. Nee dus, en leg uit hoe een ferrarismeter werkt. Leg uit dat mijn tellerstand dus lager is na een jaar. Zij meldt dat de computer dit niet kan verwerken. Ik geef haar de juiste tellerstanden, en zij herhaalt deze. Is goed doorgekomen.
Ze belooft uitstel van betaling, en over 3 weken een nieuwe rekening. Wordt vervolgd.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Hoop voor je dat het lukt. Ik kom er niet uit met eneco ze hebben mij uit "mijn eneco" gegooid en een eind afrekening gestuurd deze heeft nog steeds 700kw te veel.
Ze hebben mij ook de EB teruggave voor een half jaar dubbel berekend en kom op +- € 0 uit.
(heb totaal wel 4 eindafrekeningen gehad)
Heb mij voorgenomen om een nieuwe start te maken met GreenChoice.
Bij Liander staan de standen nu wel goed.
Ze hebben mij ook de EB teruggave voor een half jaar dubbel berekend en kom op +- € 0 uit.
(heb totaal wel 4 eindafrekeningen gehad)
Heb mij voorgenomen om een nieuwe start te maken met GreenChoice.
Bij Liander staan de standen nu wel goed.
Zo te zien is verwarming de grootste kostenpost. Wat voor ingrepen daarin mogelijk / verstandig / ecologisch / economisch zijn hangt sterk van de situatie af. Wij hebben ervaring met klimaatregeling in bedrijfspanden. Als je info wilt uitwisselen zien we graag een PM.Tennishal, dus 1 grote ruimte. Geschat verbruik 20.000 - 30.000 m3 gas, 30.000kWh / jaar. Grootste gasverbruik is de heating in de winter (grote blowers, heerlijk warm plafond maar de tennisser staan in de kou..), grootste electraverbruikers zijn de grote lampen op de buitenvelden in de zomeravond en TL in de hal. Als jullie 100.000 zouden mogen investeren, waar zouden jullie op inzetten? De hal bestaat uit geïsoleerde damwandprofielen. Als iemand hierin 'professioneel' wil adviseren, ook prima.
Als ik even de financiele balans opmaak dan is mijn gesaldeerde opbrengst -1012 kWh
Eneco stelt daar een geschat verbruik tegenover van 1053 + 229=1282.
Dit resulteerd in een misrekening van in totaal 2303 kWh, ofwel een nadeel voor mij van (0,22 ct) van 506 Euro.
Ik ben er al jaren klant en nooit problemen, altijd goede verwerking van de opgegeven standen, totdat ik door de nul ging.
Het heeft er dus alle schijn van dat de managers van Eneco hun personeel instrueren neggies zoals ik af te knijpen, en te frusteren. Immers waarom kan hun internet software niet omgaan met negatieve tellerstanden.
Als dit hun geld opleverde was dit natuurlijk allang geregeld. Ook het personeel wordt klaarblijkelijk geinstrueerd schriftelijke negatieve standen niet in te voeren.
Ik ga dus Herman Scheer maar citeren: "The energywar has started"
Dit resulteerd in een misrekening van in totaal 2303 kWh, ofwel een nadeel voor mij van (0,22 ct) van 506 Euro.
Ik ben er al jaren klant en nooit problemen, altijd goede verwerking van de opgegeven standen, totdat ik door de nul ging.
Het heeft er dus alle schijn van dat de managers van Eneco hun personeel instrueren neggies zoals ik af te knijpen, en te frusteren. Immers waarom kan hun internet software niet omgaan met negatieve tellerstanden.
Als dit hun geld opleverde was dit natuurlijk allang geregeld. Ook het personeel wordt klaarblijkelijk geinstrueerd schriftelijke negatieve standen niet in te voeren.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ik had het al gehoord, ik vind deze SB1600 een beetje een vreemde eend in de bijt? SB1100 / SB1200 / SB1700. Waarom in dat segment er nog 1 tussen plaatsen? Heb jij enig idee?glambalk schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 06:32:
Eindelijk bij SMA een omvormer erbij in het kleinere segment de; de SB1600TL-10
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
flitspaal.nl schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:14:
[...]
Ik had het al gehoord, ik vind deze SB1600 een beetje een vreemde eend in de bijt? SB1100 / SB1200 / SB1700. Waarom in dat segment er nog 1 tussen plaatsen? Heb jij enig idee?
Wel eens van de "microgeneration" markt gehoord in UK, booming sinds vorig jaar? (stats staan al tijdje bij me klaar, maar ik wil laatste data ook nog invoegen, kost hoop tijd).With its two power classes, it is the ideal inverter for smaller PV plants.
Daarom dus. Denk ik. SMA gaat "naar onder uitbreiden". Soort van back to the future. Kleinere marktsegmenten gaan weer belangrijker worden, gezien de grote invoedingstarief degressies overal in Europa. Komt vast nog meer, is mijn inschatting...
@Gasschuif
Succes met je persoonlijke micro-oorlog met de tarief-, prijs- en markt-manipulatoren (ook vrij naar Scheer...). Jeroen de Haas (CEO van Eneco) heeft nog een hoop werk te doen. Ik zou zeggen: ideaal weer om de varkensstallen eens goed uit te mesten, want die stinken naar zwijnerij...
[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 12-05-2011 20:41 ]
Ik zou zo maar denken dat die reeks aan het eind van z'n lifecycle zit. Bovendien zijn de rendementen lager dan tegenwoordig haalbaar.flitspaal.nl schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:14:
[...]
Ik had het al gehoord, ik vind deze SB1600 een beetje een vreemde eend in de bijt? SB1100 / SB1200 / SB1700. Waarom in dat segment er nog 1 tussen plaatsen? Heb jij enig idee?
Ik had overigens graag gezien dat er een 1600 HF in de markt gezet zou worden. De 1600 TL is niet geschikt voor bv Sunpowers.
A'dam PVOutput
Ik kreeg als antwoord dat als die door de nul ging ik een rekening zou krijgen van 1mil KWh omdat mijn meter rond zou zijn gegaan en ze daarom deze grens ingebouwd hebben en een geschatte waarde sturen of een 0 rekening ik had maar TW2 -32KWh en TW1 +300KWh.Gasschuif schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:13:
Als ik even de financiele balans opmaak dan is mijn gesaldeerde opbrengst -1012 kWh
en voor alles onder de 0 krijg je de kale stroomprijs a 6-7 ct bij eneco.
Mijn mening is dat ze het zo moeilijk mogelijk maken voor negatieve gebruikers, deze kosten immers geld!
Omdat de 1600 TL transformatorloos is, in tegenstelling tot de modellen die jij noemt?flitspaal.nl schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:14:
Verwijderd
Vorige week kregen we van Enexis het verzoek de standen van de electriciteits- en gasmeter door te geven. Dat hebben we terstond gedaan.
Vandaag kregen we als reactie een brief van Enexis.
"Onlangs heeft u de meterstanden van uw gasmeter [...] aan ons doorgegeven. Echter, met het verwerken van deze standen blijkt dat het verbruik afwijkt van wat ik had verwacht."
Of ik even opnieuw de standen wil doorgeven. Dat wil ik wel, maar het resultaat zal precies hetzelfde zijn. Ons jaarverbruik aan gas was namelijk 0.0 m3. Dat was het dit jaar, dat was het vorig jaar, en het jaar daarvoor... Sterker nog: sinds april 2005 staat de gasmeter bij ons thuis stil. Ik denk dat ie inmiddels wel vastgeroest zit.
Ik moest trouwens wel even lachen. Dat ze hier nu al achterkomen ;-)
"Onlangs heeft u de meterstanden van uw gasmeter [...] aan ons doorgegeven. Echter, met het verwerken van deze standen blijkt dat het verbruik afwijkt van wat ik had verwacht."
Of ik even opnieuw de standen wil doorgeven. Dat wil ik wel, maar het resultaat zal precies hetzelfde zijn. Ons jaarverbruik aan gas was namelijk 0.0 m3. Dat was het dit jaar, dat was het vorig jaar, en het jaar daarvoor... Sterker nog: sinds april 2005 staat de gasmeter bij ons thuis stil. Ik denk dat ie inmiddels wel vastgeroest zit.
Je verbruikt nul kuub gas en je hebt de aansluiting niet laten weghalen al die tijd?Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:31:
Vorige week kregen we van Enexis het verzoek de standen van de electriciteits- en gasmeter door te geven. Dat hebben we terstond gedaan.
Dan zou je nog steeds alle gas vastrechten betalen. Voor onze kookgas aansluiting bij Liander is dat inmiddels jaarlijks opgelopen tot EUR 146,87/jaar. Zie tabel hieronder:

Voor gas voor tapwater- en ruimteverwarming kom je bij cap. tarief op hoger niveau uit omdat je in het gros van de gevallen ver boven die 500 m3 grens zult uitkomen, moet je zelf checken op tariefblad netbeheerder.
Bij Liander zou je in theorie de gas aansluiting (incl. meter) gratis moeten kunnen laten verwijderen (volgens huidige voorwaarden, mits geen spoed, voorwaarden willen wel eens van ene op de andere dag gewijzigd worden). Mailtje naar gas "leverancier" (die je nog steeds "factureert") dat je al eeuwen geen gas meer afneemt, en DUS ook geen gas "vastrecht levering" meer hoeft te betalen (controleer dat op nota!), dan zou je niks meer moeten betalen. Althans, ik ga er hier vanuit dat je al die vijf vastrecht posten (4 netbeheer, 1 "ex-leverancier") bent blijven betalen. Ik kan me vergissen, er gebeuren wel gekkere dingen.
* edit *
Ik zie dat het tweede rode zinnetje boven de tabel niet klopt. Is blind overgenomen van mijn elektra vastrechten. TenneT moet hier worden weggestreept, slaat nergens op (die drukt systeemdienst elektra tegenwoordig door in vastrecht elektra, hier niet van toepassing natuurlijk, want gas...).
[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 12-05-2011 22:07 ]
Al een paar keer gezocht, maar blijkbaar op de verkeerde plekken: is het mogelijk om een Ferraris meter te laten plaatsen, of is dit een sterfhuisconstructie? En zo ja, moet deze dan op 0 geplaatst worden, of kan je die eerst lekker laten opschroeven (omgekeerde van een auto, maar dan wel legaal
). We hebben nu dag/nacht stroom, dat levert geen snars meer op. Zonnecellen zijn steeds interessanter, maar ik heb geen zin in afreken geneuzel.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Verwijderd
Klopt. Dat is een bewuste keus geweest. Zoals ik in eerdere posts al aangaf, ben ik van plan om een eenvoudige HR ketel te plaatsen als backup voor de hout-cv en voor de tapwatervoorziening (nu zonneboiler inclusief naverwarming van de houtkachel + el. boiler).zonnigtype schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:56:
[...]
Je verbruikt nul kuub gas en je hebt de aansluiting niet laten weghalen al die tijd?
Dit zal een van mijn volgende projecten worden. Dan gaat mijn gasverbruik weer iets omhoog, maar dat zal resulteren in een lager electriciteitsverbruik. De electrische boiler zat er nu eenmaal en je kunt niet alles tegelijk.
De gasmeter weghalen kan inderdaad vrij makkelijk, maar ik ben bang dat ik de hoofdprijs betaal als ik opnieuw wil worden aangesloten.
hoe heb je dat voor elkaar gekregen?Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:31:
Of ik even opnieuw de standen wil doorgeven. Dat wil ik wel, maar het resultaat zal precies hetzelfde zijn. Ons jaarverbruik aan gas was namelijk 0.0 m3. Dat was het dit jaar, dat was het vorig jaar, en het jaar daarvoor... Sterker nog: sinds april 2005 staat de gasmeter bij ons thuis stil. Ik denk dat ie inmiddels wel vastgeroest zit
vorig jaar een goedkope (inbouw) vaatwasser bij ikea gekocht, type lagan, voor 225 euro.grotegok schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 18:16:
[...]
grapjas, daar heb ik natuurlijk als eertse gekeken. Het gaat er juist om jullie ervaring en advies en niet die van kieskeurig...
op warmwater aangesloten en de 30 min stand ongeveer 0,7-0,9 kwh verbruik
Aha, sorry, je geschiedenis had ik ff niet op het netvlies, verduidelijkt alles.Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:35:
[...]
Klopt. Dat is een bewuste keus geweest. Zoals ik in eerdere posts al aangaf, ben ik van plan om een eenvoudige HR ketel te plaatsen als backup voor de hout-cv en voor de tapwatervoorziening (nu zonneboiler inclusief naverwarming van de houtkachel + el. boiler).
Dit zal een van mijn volgende projecten worden. Dan gaat mijn gasverbruik weer iets omhoog, maar dat zal resulteren in een lager electriciteitsverbruik. De electrische boiler zat er nu eenmaal en je kunt niet alles tegelijk.
De gasmeter weghalen kan inderdaad vrij makkelijk, maar ik ben bang dat ik de hoofdprijs betaal als ik opnieuw wil worden aangesloten.
En reken maar dat je de hoofdprijs bij een nieuwe aansluiting zal gaan betalen...
http://www.enexis.nl/site...ument_mkb_eenmaliggas.jsp

Verwijderd
Hout CV (Fröling, geinstalleerd in 2005). Deze verwarmt de gehele woning (bg vloerverwarming, boven oversized radiatoren). Dit seizoen hebben we de installatie uitgebreid met een zonneboiler.
Als zonneboiler systeem heb ik een OEG met 3 panelen a 2,34m2 per stuk aangesloten op een 300L buffertank met 3 warmtewisselaars. Daarvan wordt de bovenste gebruikt om in de winter een gedeelte van de buffertank na te verwarmen met cv water van de hout-cv.
Als naverwarming gebruiken we een electrische boiler, maar die zie ik nauwelijks aanslaan. Deze staat op de nominatie om te worden vervangen door een eenvoudige HR (gas) ketel. Deze HR ketel moet dan het tapwater indien nodig naverwarmen, en tegelijkertijd creëer ik een backup voor mijn hout-cv.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2011 23:01 . Reden: typo ]
Maar dat is dus eigenlijk niet zo.. Het levert minder geld op inderdaad, maar diezelfde kWh's kunnen zij weer in rekening brengen bij andere klanten.. Maa frustreren doen ze zeker, wat dat betreft moe dit gewoon wettelijk geregeld gaan worden, anders blijven deze cowboy toestanden bestaan...silvester6 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:49:
[...]
Ik kreeg als antwoord dat als die door de nul ging ik een rekening zou krijgen van 1mil KWh omdat mijn meter rond zou zijn gegaan en ze daarom deze grens ingebouwd hebben en een geschatte waarde sturen of een 0 rekening ik had maar TW2 -32KWh en TW1 +300KWh.
Mijn mening is dat ze het zo moeilijk mogelijk maken voor negatieve gebruikers, deze kosten immers geld!
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Gisteren de eerste Chint omvormer van WWZ aangesloten. Opvallend zijn wel de afmetingen en het geringe gewicht voor een passieve TL omvormer voor een installatie van om en nabij de 3000Wp. Installateurs vriendelijk dus.
96x Yingli 235Wp op 2x Tripower 10.000, subsidievrij. Nouja, EIA etc. dan. TVT 6-7 jaar, op Ferraris.
32x Yingli 235Wp op SB3000 + SB 3800. SB3000 voor SDE, andere SDE vrij. Zoveel vanwege aardwarme installatie.
Zal later nog foto's toevoegen van de omvormers. De Tripowers zijn.. KNALgeel.
[ Voor 42% gewijzigd door SunshineCompany op 13-05-2011 09:33 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:35:
Jij kijkt naar het tarief voor een fysieke gasaansluiting. Voor een zg. heraansluiting betaal je 54 euro. Het lijkt erop dat het afsluiten van gas voordelig is voor SolArie.zonnigtype schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:41:
Aha, sorry, je geschiedenis had ik ff niet op het netvlies, verduidelijkt alles.
En reken maar dat je de hoofdprijs bij een nieuwe aansluiting zal gaan betalen...
http://www.enexis.nl/site...ument_mkb_eenmaliggas.jsp
@SolArie,
Je zegt een backup te willen voor je hout-CV. Is hij zo onbetrouwbaar? Heb je er al veel problemen mee gehad?
[ Voor 24% gewijzigd door Anne vdr Bom op 13-05-2011 09:49 ]
De warmtepomp zal natuurlijk het meeste elektriciteit vragen in de winter wanneer de opbrengst van de PV panelen laag is. En in de zomer zal het net andersom zijn. Daarmee hoop ik dat ze nog een ferrarismeter hebben, die automatisch over het hele jaar saldeert en geen digitale meter met apart teruglever telwerk. Anders komen ze nog over de maximale saldeergrens van 5000 kWh…SunshineCompany schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 09:31:
32x Yingli 235Wp op SB3000 + SB 3800. SB3000 voor SDE, andere SDE vrij. Zoveel vanwege aardwarme installatie.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Vliegen in dat vliegtuig zou ik wel es mee willen maken.
De Solar Impulse, het eerste door zonne-energie aangedreven passagiersvliegtuig ter wereld, is op weg naar Brussel. Het is de eerste internationale vlucht voor het toestel, dat vanochtend vertrok vanop de luchthaven van het Zwitserse Payerne. De Solar Impulse wordt rond 21 uur verwacht op Brussels Airport.
http://www.tijd.be/nieuws..._Brussel.9057585-3085.art
De Solar Impulse, het eerste door zonne-energie aangedreven passagiersvliegtuig ter wereld, is op weg naar Brussel. Het is de eerste internationale vlucht voor het toestel, dat vanochtend vertrok vanop de luchthaven van het Zwitserse Payerne. De Solar Impulse wordt rond 21 uur verwacht op Brussels Airport.
http://www.tijd.be/nieuws..._Brussel.9057585-3085.art
[ Voor 108% gewijzigd door Gasschuif op 13-05-2011 13:32 ]
Even snel (gaslicht.com), elektra kost je 4500 euro p/j, gas kost je 15.000 per jaar. Halveren warmteverlies (en dus gasverbruik) is potentieel mogelijk (sterker nog, reductie met een factor 20 is mogelijk!). Halveren elektra wordt erg lastig, nieuwe lampen zijn niet 2x zo efficiënt. Daarom: vol inzetten op beperken van de gasrekening.SunshineCompany schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 08:19:
Tennishal, dus 1 grote ruimte. Geschat verbruik 20.000 - 30.000 m3 gas, 30.000kWh / jaar. Grootste gasverbruik is de heating in de winter (grote blowers, heerlijk warm plafond maar de tennisser staan in de kou..), grootste electraverbruikers zijn de grote lampen op de buitenvelden in de zomeravond en TL in de hal. Als jullie 100.000 zouden mogen investeren, waar zouden jullie op inzetten? De hal bestaat uit geïsoleerde damwandprofielen. Als iemand hierin 'professioneel' wil adviseren, ook prima.
Nadeel vloerverwarming: de lange opwarmtijd, ook wanneer de hal niet wordt gebruikt ben je wel aan het verwarmen (als in: de vloer koelt af en geeft dus warmte af aan de omgeving).
Bij veelgebruikte sporthallen, maar ook (juist) bij weinig gebruikte sporthallen is het de kunst om de warmte zo lang mogelijk vast te houden. Ik zou zeggen stop het volledig in het verbeteren van de isolatie, gecombineerd met eventueel een WTW ventilatie systeem. Ook hier geldt trias energetica.
En jaaaa: er is een heus passiv sporthal gebouwd in Neuberend. Deze verbruikt 20x (!!!) minder energie dan de gemiddelde sporthal, en een factor 9 (!!!) minder energie dan de gemiddelde nieuwgebouwde sporthal. Wellicht is de passiv norm wat te heftig voor 100.000 euro, maar de potentie mag er zijn.
Als dan de vloer van de hal vervangen moet worden kun je dan voor een meerprijs vloerverwarming aanleggen. Je hoeft dan nu niet een half versleten vloer te vervangen omdat je nú vloerverwarming wil. Uiteindelijk goedkoper uit en nu meer geld voor isolatie.
De uitdaging? Een bouwbedrijf / renovatiebedrijf wat écht weet waar ze het over hebben als ze praten over energiezuinig bouwen of renoveren.
Ik denk dat er ook een boel gas gestookt wordt voor de douches. Een flinke zonneboiler lijkt mij zichzelf snel terug te verdienen.SpiceWorm schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 14:03:
[...]
Daarom: vol inzetten op beperken van de gasrekening.
Nadeel vloerverwarming: de lange opwarmtijd, ook wanneer de hal niet wordt gebruikt ben je wel aan het verwarmen (als in: de vloer koelt af en geeft dus warmte af aan de omgeving).
...
Ik zou zeggen stop het volledig in het verbeteren van de isolatie, gecombineerd met eventueel een WTW ventilatie systeem. Ook hier geldt trias energetica.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Zijn er hier mensen die kunnen vertellen of er plannen zijn om het Brabantse meer met minder subsidiepotje uit te breiden?
Deze was namelijk binnen anderehalve maand leeg en ik heb nog geen nieuws hierover op brabant.nl aangetroffen.
De meer met minder rijkspremie zal wel aangevuld worden met 10 miljoen in 2011 maar wanneer precies is nog niet duidelijk. Als ik een wilde gok mag wagen zal dat per 1 juli zijn (einde 6% btw regeling verbouwingen). Indien er mensen zijn die al weten wat de regels zullen zijn dan ben ik daar zeer in geinteresseerd.
Deze was namelijk binnen anderehalve maand leeg en ik heb nog geen nieuws hierover op brabant.nl aangetroffen.
De meer met minder rijkspremie zal wel aangevuld worden met 10 miljoen in 2011 maar wanneer precies is nog niet duidelijk. Als ik een wilde gok mag wagen zal dat per 1 juli zijn (einde 6% btw regeling verbouwingen). Indien er mensen zijn die al weten wat de regels zullen zijn dan ben ik daar zeer in geinteresseerd.
Eerst besparen, dus zuinige douchekoppen (van 25 liter per minuut naar 3) vervolgens 40-45% minder verbruiken met een WTW, de rest opwekken met een zonneboiler.antonboonstra schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 14:29:
Ik denk dat er ook een boel gas gestookt wordt voor de douches. Een flinke zonneboiler lijkt mij zichzelf snel terug te verdienen.
Maar dan nog steeds: 1000 euro geïnvesteerd in isolatie bespaard meer gas dan 1000 euro in een zonneboiler.
[ Voor 11% gewijzigd door SpiceWorm op 13-05-2011 14:53 ]
silvester6 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:49:
[...]
Ik kreeg als antwoord dat als die door de nul ging ik een rekening zou krijgen van 1mil KWh omdat mijn meter rond zou zijn gegaan en ze daarom deze grens ingebouwd hebben en een geschatte waarde sturen of een 0 rekening ik had maar TW2 -32KWh en TW1 +300KWh.
Een digitale meter voorkomt in ieder geval de hele discussie over kloppende meterstanden en door de nul heen salderen. Dus zo slecht is deze nog niet.Milmoor schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:05:
Al een paar keer gezocht, maar blijkbaar op de verkeerde plekken: is het mogelijk om een Ferraris meter te laten plaatsen, of is dit een sterfhuisconstructie? En zo ja, moet deze dan op 0 geplaatst worden, of kan je die eerst lekker laten opschroeven (omgekeerde van een auto, maar dan wel legaal). We hebben nu dag/nacht stroom, dat levert geen snars meer op. Zonnecellen zijn steeds interessanter, maar ik heb geen zin in afreken geneuzel.
Dan blijft alleen de onwil over om te salderen, dat is iets wat mij veel moeite heeft gekost.
wil ik ook wel wetenHellevUUr schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 14:43:
meermetminder is alleen voor het EPA advies meen ik?
Ik wil graag de vloer laten isoleren, nu is die 6% regeling wel ok, maar als er na 1 juli weer een andere regeling is voor het isoleren dan wacht ik liever
Verwijderd
Wat dacht je van een kleine gokje?grotegok schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:34:
Beste heren,
- geintergreerd
- 60cm
- warm water aansluiting
Deze week vroeg iemand mij nog waarom ik niet weg ging bij mijn huidige leverancier; ik antwoorde dat ik bang was voor problemen met salderen bij overstappen ZIE VERHAAL HIERBOVEN;Gasschuif schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 18:44:
Minpunten voor Eneco !
en dat nog wel bij Eneco, toch een van de groene energie mij.en, zeker in vergelijking met een Nuon en/of Essent. dus ik blijf zitten waar ik nu bij ben - voorlopig althans..........
Gaan er nog meer tweakers morgen naar deze klusdag? Eventueel kan er iemand uit Eindhoven/Den Bosch en omgeving met mij meerijden...nihiles schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:59:
Klusdag Zonnestroom Producenten Vereniging in Gorinchem op zaterdag 14 mei
Te zien zullen zijn:Steeds meer mensen denken erover om zonnepanelen aan te schaffen. Met de huidige lage prijzen is het ook heel goed mogelijk om dit zonder subsidie te doen. Maar vooral voor de kleine systemen is de relatief dure installatie toch een aandachtspunt. Hier valt voor de handige zonnestroom liefhebber dus iets te verdienen. Voor een doorsnee doe-het-zelver is het goed mogelijk om zelf een zonnestroominstallatie aan te leggen.
- verschillende zonnepaneelsystemen, bevestigingen, etc.
- diverse zonneboilers
- er is uitleg door enige fabrikanten en installateurs
- demo's diverse systemen van bevestigen PV panelen
- modellen groendaken
Meer met minder verzorgt uitkeringen na het behalen van 1 of meerdere labelstappen (of 0,50/0,75 verlaging van de energie index).sander817 schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:44:
[...]
wil ik ook wel weten
meermetminder is alleen voor het EPA advies meen ik?
Ik wil graag de vloer laten isoleren, nu is die 6% regeling wel ok, maar als er na 1 juli weer een andere regeling is voor het isoleren dan wacht ik liever
Dan moet je dus wel een energielabel voor en na je werkzaamheden hebben.
Als je je vloer laat isoleren dan is er nog een andere 6% regeling voor isolatiewerkzaamheden.
Subsidie voor EPA is verlopen.
Ik heb zojuist contact gehad met de provincie brabant en zij hebben tegen mij gezegd dat de Meer met Minder Brabant regeling is beeindigd.
[ Voor 8% gewijzigd door HellevUUr op 13-05-2011 18:09 . Reden: toevoeging mmm brabant ]
Mijn hoogtariefmeter staat nu op dezelfde stand als bij installatie in Augustus.
Mijn daltarief staat echter nog 800 in de plus, voornamelijk omdat we altijd ś nachts wassen (vaat en kleding). Ik ben dus van plan om dat vanaf nu overdag te gaan doen, om zoveel mogelijk eventuele problemen met saldering te voorkomen. En de wetenschap dat je de zwarte nachtstroom voor eigenbereide groene inlevert is ook wel fijn.
Verwijderd
Nee integendeel, geen enkel probleem wat betreft betrouwbaarheid. Maar er moet in de winter wel elke dag hout in, en aangezien het een stukhoutkachel is, gebeurt dat handmatig. Een weekendje weg zit er nu niet in. Misschien had ik moeten schrijven dat ik een backup voor de 'stoker' zocht ;-)Anne vdr Bom schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 09:45:
@SolArie,
Je zegt een backup te willen voor je hout-CV. Is hij zo onbetrouwbaar? Heb je er al veel problemen mee gehad?
Alhoewel het me best interessant zou lijken is het voor mij wat te ver weg...nihiles schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 17:36:
[...]
Gaan er nog meer tweakers morgen naar deze klusdag? Eventueel kan er iemand uit Eindhoven/Den Bosch en omgeving met mij meerijden...
Stel je hebt een badkamer boven je meterkast waar de afvoer door loopt, op zich een prima plek voor een verticale buis douche-WTW. Deze ene afvoer vanuit boven is echter een 110mm buis en is de geconbimeerde afvoer van een wasbak, douche+ligbad en een toilet. Is het dan niet mogelijk een douche-WTW te plaatsen?
Op de site van Technea krijg ik de indruk van wel, beetje cryptisch verhaal over ontluchting:
De Douchepijp-wtw hoeft in standaard situaties niet belucht te worden. Standaard is een water aanvoer tot 12 liter/minuut waarbij alleen het douchewater door de Douchepijp-wtw stroomt. Uitzonderingen zijn watervolumes groter dan 12 liter/minuut en douchebad combinaties. In deze situatie wordt beluchting middels een "bypass" gerealiseerd door een extra T stuk 45 graden te plaatsen tussen de rotator en de dwtw. De 45 graden moet omhoog wijzen. Als bypass kan de bestaande standleiding dienen (ook als deze voor het toilet e.d. wordt gebruikt) wel dient de afvoer v/d bypass in de standleiding lager dan de toevoer vanuit de wisselaar.
Op de site van Technea krijg ik de indruk van wel, beetje cryptisch verhaal over ontluchting:
De Douchepijp-wtw hoeft in standaard situaties niet belucht te worden. Standaard is een water aanvoer tot 12 liter/minuut waarbij alleen het douchewater door de Douchepijp-wtw stroomt. Uitzonderingen zijn watervolumes groter dan 12 liter/minuut en douchebad combinaties. In deze situatie wordt beluchting middels een "bypass" gerealiseerd door een extra T stuk 45 graden te plaatsen tussen de rotator en de dwtw. De 45 graden moet omhoog wijzen. Als bypass kan de bestaande standleiding dienen (ook als deze voor het toilet e.d. wordt gebruikt) wel dient de afvoer v/d bypass in de standleiding lager dan de toevoer vanuit de wisselaar.
[ Voor 54% gewijzigd door catchingfire op 13-05-2011 23:05 ]
Ik hoor niemand hier over het bericht dat notabene Atoomstroom ONBEPERKT gaat salderen? Zit nu in de trein, dus kan geen bron posten..
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Een bron: http://www.energieportal....bepert-salderen-7109.html
Maar hoe kunnen ze dan nog met "100% atoomstroom!" adverteren. Met zo'n club zou ik sowieso niets te maken willen hebben.
Maar hoe kunnen ze dan nog met "100% atoomstroom!" adverteren. Met zo'n club zou ik sowieso niets te maken willen hebben.
Maar hoe Atoomstrooom omgaat met salderen als ik gewoon keihard 'negatief verbruiker ben"... dat schrijft 't bedrijfje niet....
Ik blijf gewoon bij mijn huidige leverancier GreenChoice. No doubt about that
Ik blijf gewoon bij mijn huidige leverancier GreenChoice. No doubt about that
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Boer Harm op de hoek schaft om deze reden panelen aan.. 't is nogal iets wat ze doen.
Ik heb nooit dood bij paarse relnichten op de stoep gevonden willen worden.Roamor schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 23:52:
Hoeveel zullen er in trappen?
Misschien heeft 'ie wel een deal met de Grote Jongens die nu versneld van hun atoomstroom aandeel in hun paarsgrijze mix af willen nadat de berichten over ernstig vervuild grondwater in Japanse bodem door beginnen te sijpelen: "wij de atoomstroom certificaten van jullie, kunnen jullie van ons interessante groencertificaten kopen voor een prikkie". Of whatever.
Wat is het toch een vieze manipulatieve *** weer. Salderen is wettelijk verplicht, en aan salderen is een wettelijk verplicht plafond gebonden. Dus doen die leveranciers waar 't ie het over heeft gewoon het maximale wat de Wet hen voorschrijft. Niks "belemmeren". Dat "belemmeren" komt van EL&I, en dat weet de heer S.P. natuurlijk als geen ander. Manipuleren om je paarse stroom maar salonfähig te maken. Gatverdamme."Collega-energieleveranciers belemmeren de opkomst van zonnepanelen onnodig door een grens te stellen op het salderen van de opgewekte elektriciteit".
[ Voor 25% gewijzigd door zonnigtype op 14-05-2011 00:41 ]
Digitaal heeft mij bij Essent nooit enig probleem opgeleverd. Heb hier een digitale meter met 4 tellers, en ik vind het alleen maar fijn, je kan nu tenminste mooi zien wat er precies is verbruikt, eigen verbruik, teruggeleverd, etc.Milmoor schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:05:
Al een paar keer gezocht, maar blijkbaar op de verkeerde plekken: is het mogelijk om een Ferraris meter te laten plaatsen, of is dit een sterfhuisconstructie? En zo ja, moet deze dan op 0 geplaatst worden, of kan je die eerst lekker laten opschroeven (omgekeerde van een auto, maar dan wel legaal). We hebben nu dag/nacht stroom, dat levert geen snars meer op. Zonnecellen zijn steeds interessanter, maar ik heb geen zin in afreken geneuzel.
Is één keer aanmelden en klaar.
Een ferrarismeter ga je zeker niet meer krijgen, want ze worden niet meer gemaakt (en dus ook niet geijkt) IJken is wettelijk verplicht (gelukkig wel) dus je moet daar niet rouwig om zijn.
Het is zelfs zo dat je juist op tegenwerking zal stuiten als je aangeeft om een ferrarismeter tbv teruglevering te willen. Een meter hoort immers geijkt te zijn voor de manier waar ie voor ontworpen is. (of het nou een weegschaal bij de supermarkt is of een electriciteitsmeter) Een ferrarismeter is nooit ontworpen voor terugdraaien. En dat is dus ook niet geijkt.
Stel, je bent ballonnenverkoper, en wilt mensen laten betalen op basis van de hoeveelheid helium.
Met een weegschaal kan je waarschijnlijk prima meten hoeveel opwaartse kracht een heliumballon levert. (negatieve waarde)
Maar om op basis van de uitlezing de hoeveelheid helium te beprijzen, dat is niet toegestaan volgens de ijkwet.
En dat is precies wat er met de ferrarismeter in feite mis is. In de praktijk wordt het echter gedoogd.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Sorry, maar dat is het lulkoek verhaal wat ik al jaren hoor van of via netbeheerder gerelateerde individuen. Die er nooit harde bewijzen voor op tafel hebben gegooid.Mistraller schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 00:42:
Het is zelfs zo dat je juist op tegenwerking zal stuiten als je aangeeft om een ferrarismeter tbv teruglevering te willen. Een meter hoort immers geijkt te zijn voor de manier waar ie voor ontworpen is. (of het nou een weegschaal bij de supermarkt is of een electriciteitsmeter) Een ferrarismeter is nooit ontworpen voor terugdraaien. En dat is dus ook niet geijkt.
Stel, je bent ballonnenverkoper, en wilt mensen laten betalen op basis van de hoeveelheid helium.
Met een weegschaal kan je waarschijnlijk prima meten hoeveel opwaartse kracht een heliumballon levert. (negatieve waarde)
Maar om op basis van de uitlezing de hoeveelheid helium te beprijzen, dat is niet toegestaan volgens de ijkwet.
En dat is precies wat er met de ferrarismeter in feite mis is. In de praktijk wordt het echter gedoogd.
Als dat mooie verhaal waar zou zijn kunnen ze de helft van de Verenigde Staten wel opdoeken, en België d'r achteraan, want daar wordt gewoon ook met Ferrarissen gesaldeerd. Ik heb dat verhaal daar nog nooit gehoord.
Het is gewoon sabotage, en iedereen weet het. Niet persoonlijk bedoeld, ze willen gewoon die prachtige meters d'r uit trappen, want ze willen kunnen manipuleren met tarieven via ondoorzichtige administratieve handelingen die het gros van de invoeders toch niet zal begrijpen. Zeker met sluwe meters die ook door onze strot geduwd moeten worden.
Blijf op je Ferraris zitten tot de roest d'r van af komt druipen of als Bromsnor het tijd vind dat je "met je tijd mee moet gaan".
Maar je kan niet onbeperkt salderen als de wet dat niet toestaat. Je "ontneemt" de staat dan zijn belasting inkomsten op een manier die niet is toegestaan. Volgens mij heet dat belasting ontduiken en kan je in grote problemen brengen.Roamor schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 23:52:
Ben trouwens deze week voor het eerst een ferraris meter tegengekomen waarvan het "wieltje" wel achteruit draait maar het telwerk niet. Spijtig.
Kwam echter niet al te slecht uit want deze mensen wilden zo'n grote installatie dat ze waarschijnlijk "door de nul" gaan. Bovendien hebben ze een dubbeltarief meter en Greenchoice als leverancier. De laatste zien dan graag toch een digitale meter in deze situatie.
[ Voor 70% gewijzigd door ZonneStroom op 14-05-2011 06:52 ]
Verwijderd
Als ik het goed begrijp wil je de complete afvoer (douche / bad / wastafel / WC) dan door de douche WTW 'proppen'. Dat zal niet gaan helaas. De bypass kan de bestaande standleiding zijn. WC afvoer kan zeker niet door een douche WTW heen. Dus je afvoer van je douche (+ligbad evt.) moet gescheiden zijn van de rest. Helaas toch afvoertjes verleggen (hak & breekwerk); precies de reden dat ik bij mij thuis het op dit moment niet zie zitten om een douche WTW te plaatsen.catchingfire schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 22:34:
Stel je hebt een badkamer boven je meterkast waar de afvoer door loopt, op zich een prima plek voor een verticale buis douche-WTW. Deze ene afvoer vanuit boven is echter een 110mm buis en is de geconbimeerde afvoer van een wasbak, douche+ligbad en een toilet. Is het dan niet mogelijk een douche-WTW te plaatsen?
Overigens raden ze ook af om een wastafelafvoer via de douche-WTW te laten lopen, met name vanwege tandpastaresten die te kleverig/stroperig zijn en aan de wand van je WTW gaan kleven (waardoor het rendement daalt).
Verwijderd
wat nederland ontraad is het meest interessant om te doen,
daarom heb ik de wtw wel zo aangesloten, met riante opbrengsten uit de wtw.
de technea wtw(v3) heeft geen ontluchting, en dus gebruik ik hem als stortkoker,
en zo blijft ie lekker schoon ook.
bij nog grotere volumes bestaat er ook een dubbele pijp.
daarom heb ik de wtw wel zo aangesloten, met riante opbrengsten uit de wtw.
de technea wtw(v3) heeft geen ontluchting, en dus gebruik ik hem als stortkoker,
en zo blijft ie lekker schoon ook.
bij nog grotere volumes bestaat er ook een dubbele pijp.
In het kader van mijn open dag voor Solar Days vandaag de logging real time aan staan.. Zijn hier veel losse wolken die voorbij komen en zag zojuist een piek van 3.1Kw op de Sunny Explorer toen de zon achter een wolk vandaan kwam!!
In elk geval weet ik dat al mijn panelen in orde zijn
Staat ook een lekker koel windje dus als de zon daarna een tijdje schijnt halen mijn panelen rustig 2.8 - 2.9kW. Geen foto van de 3.1 maar toch wel een leuke piek..

[ Voor 12% gewijzigd door Yilar op 14-05-2011 12:36 . Reden: foto bijgevoegd ]
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Met "officiële terugloop blokkering", dus? Merk/type/foto? (heb nog nooit zo'n meter gezien)glambalk schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 06:15:
[...]
Maar je kan niet onbeperkt salderen als de wet dat niet toestaat. Je "ontneemt" de staat dan zijn belasting inkomsten op een manier die niet is toegestaan. Volgens mij heet dat belasting ontduiken en kan je in grote problemen brengen.
Ben trouwens deze week voor het eerst een ferraris meter tegengekomen waarvan het "wieltje" wel achteruit draait maar het telwerk niet. Spijtig.
Kwam echter niet al te slecht uit want deze mensen wilden zo'n grote installatie dat ze waarschijnlijk "door de nul" gaan. Bovendien hebben ze een dubbeltarief meter en Greenchoice als leverancier. De laatste zien dan graag toch een digitale meter in deze situatie.
Haalt de sunnybeam deze resultaten uit dezelfde meetinstrumenten als het display van de SMA omvormer?Yilar schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 12:02:
In het kader van mijn open dag voor Solar Days vandaag de logging real time aan staan.. Zijn hier veel losse wolken die voorbij komen en zag zojuist een piek van 3.1Kw op de Sunny Explorer toen de zon achter een wolk vandaan kwam!!In elk geval weet ik dat al mijn panelen in orde zijn
Staat ook een lekker koel windje dus als de zon daarna een tijdje schijnt halen mijn panelen rustig 2.8 - 2.9kW. Geen foto van de 3.1 maar toch wel een leuke piek..
[afbeelding]
Dan zou er ongeveer 8% vanaf mogen om meer richting de werkelijkheid te komen.
Dat zou dan 2.77kW zijn, toch?
@Yilar, zit jij bij sonnenertrag?
[ Voor 2% gewijzigd door HellevUUr op 14-05-2011 13:08 . Reden: vraag voor Yilar ]
Ik heb zelf ook een klant gehad met een ferrarismeter waarbij wieltje wel achteruit liep maar telwerk niet.zonnigtype schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 12:44:
[...]
Met "officiële terugloop blokkering", dus? Merk/type/foto? (heb nog nooit zo'n meter gezien)
Sindsdien vraag ik klanten om te controleren of telwerk ook achteruit loopt en niet alleen het wieltje.
Het merk en type weet ik niet en die meter is allang vervangen voor een moderne digitale meter met 4 telwerken.
[ Voor 11% gewijzigd door SolarKing op 14-05-2011 12:58 ]
www.sunsolar.nl
Ik geloof dat die afwijking vooral om de 1200 serie ging? Naar aanleiding van de berichten hier heb ik gisteren een test gedaan. Als ik hier kijk wat de afwijking is van mijn opbrengst volgens de SMA, een geleende plugwise en de ferraris meter, is mijn afwijking in elk geval 1.3%. Dus ik mag niet klagen. Heb een dag alles afgekoppeld en alleen de SMA groep laten draaien. (Mooie dag om de vriezer van ijs te ontdoen)HellevUUr schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 12:52:
[...]
Haalt de sunnybeam deze resultaten uit dezelfde meetinstrumenten als het display van de SMA omvormer?
Opbrengst volgens SMA: 18.05 (AC-zijde)
Opbrengst ferraris: +/- 17.5 (analoog dus beetje inschatten)
Opbrengst Plugwise: 17.81
Ik zit uiteraard op Sonnenertrag, profiel: nielsr
[ Voor 2% gewijzigd door Yilar op 14-05-2011 13:10 . Reden: profielnaam add ]
Nounounou, dat is wel een heel erge kneejerk reactie. Er staat "belemmeren onnodig". En ja, dat doen ze door zich aan de wet te houden en een maximum aan het salderen te stellen. Het is wettelijk toegestaan, maar toch kun je dat dat onnodig belemmeren noemen.zonnigtype schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 00:37:
[...]
Wat is het toch een vieze manipulatieve *** weer. Salderen is wettelijk verplicht, en aan salderen is een wettelijk verplicht plafond gebonden. Dus doen die leveranciers waar 't ie het over heeft gewoon het maximale wat de Wet hen voorschrijft. Niks "belemmeren". Dat "belemmeren" komt van EL&I, en dat weet de heer S.P. natuurlijk als geen ander. Manipuleren om je paarse stroom maar salonfähig te maken. Gatverdamme.
Kom op zeg, van de ene kant ben je falikant tegen dat maximum aan het salderen maar als er dan een club is waar jij het niet mee eens bent die even duidelijk maakt dat concurrenten dat maximum hanteren en dat ze er zelf niet aan doen, dan is het ook weer niet goed.
Ik zou zeggen: ben blij dat er tenminste stroomleveranciers zijn die wel volledig salderen. Misschien krabben de anderen zich dan ook op hun hoofd als ze zien dat alle PV eigenaren (minus 1) naar de concurrent lopen.
Signatures zijn voor boomers.
Hierbij nog een paar foto's die tevreden klanten naar mij sturen.
14 x 190Wp Kingsun aan een Delta Solivia 2.5

Deze is ook erg leuk voor op kleine ruimtes. 3 x 190Wp Kingsun boven elkaar op een Stecagrid 500.

Deze is ook erg leuk voor op kleine ruimtes. 3 x 190Wp Kingsun boven elkaar op een Stecagrid 500.

www.sunsolar.nl
Die laatste opstelling is wel heel handig bij weinig ruimte op het dak! Wel benieuwd overigens, wat is de reden dat mensen toch nog voor 190Wp panelen kiezen terwijl je toch al veel meer Wp per paneel kan krijgen? Het lijkt mij dat dit uiteindelijk toch veel voordeliger voor de portomonee van de klanten zou zijn?SolarKing schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 13:23:
Hierbij nog een paar foto's die tevreden klanten naar mij sturen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Als die laatste opmerking over de onderste installatie gaat dan vermoed ik dat ze het op een bestaande groep wilden aansluiten.Yilar schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 13:31:
[...]
Die laatste opstelling is wel heel handig bij weinig ruimte op het dak! Wel benieuwd overigens, wat is de reden dat mensen toch nog voor 190Wp panelen kiezen terwijl je toch al veel meer Wp per paneel kan krijgen? Het lijkt mij dat dit uiteindelijk toch veel voordeliger voor de portomonee van de klanten zou zijn?
Dat is niet altijd waar, mijn beide SMA's SB 1700 geven ongeveer 5% te weinig aan. Dat heb ik gecontroleerd met twee geijkte kWh-meters, die sinds 1 maart 2011 tussen de omvormers zijn aangesloten. De verschillen zijn overigens nog groter bij lage opbrengsten.HellevUUr schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 12:52:
[...]
Haalt de sunnybeam deze resultaten uit dezelfde meetinstrumenten als het display van de SMA omvormer?
A'dam PVOutput
Die 190Wp panelen zijn ook wel een stuk kleiner dan de meer vermogende panelen, dus je kunt dan meer panelen op een dak kwijt.Yilar schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 13:31:
[...]
Wel benieuwd overigens, wat is de reden dat mensen toch nog voor 190Wp panelen kiezen terwijl je toch al veel meer Wp per paneel kan krijgen?
JYM 190 Wp = 1580 x 808 mm (148,8 Wp /m2)
Sharp 245 Wp = 1652 x 994 mm (149,2 Wp /m2)
@SolarKing Heeft dat laatste setje niet veel last van schaduw zo tussen de huizen? En officieel heb je een vergunning nodig als je de panelen zo dicht bij de dakrand plaatst... (hetzelfde geldt trouwens voor mijn setje
[ Voor 22% gewijzigd door antonboonstra op 14-05-2011 15:49 ]
zojuist de Sungrow omvormer maar uitgeschakeld: het ding was ongelofelijk instabiel: tik inschakelen en omvormen, tik uit en niets... temperatuur van de elektronica ca. 45 graden C, vrijhangend van de wand.
Sungrow mag nu afkoelen als demo-model op de solar-days, en de German Beast called SMA Sunnyboy 1700 gaat het maar overnemen.
Sungrow mag nu afkoelen als demo-model op de solar-days, en de German Beast called SMA Sunnyboy 1700 gaat het maar overnemen.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Hoeft niet, Sunpower maakt panelen die nog kleiner zijn en meer vermogen kunnen leveren:
240 Wp = 1559 x 798 mm (193 Wp / m2)
Je praat dan wel over een hele andere prijsklasse. Dat wil bijna niemand ervoor betalen in Nederland zonder subsidie.stegen schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 15:53:
Hoeft niet, Sunpower maakt panelen die nog kleiner zijn en meer vermogen kunnen leveren:
Deze 190Wp mono panelen passen gewoon goed in combinatie met een Steca 500 voor een scherpe prijs.
[ Voor 192% gewijzigd door Sprite_tm op 15-05-2011 09:57 ]
www.sunsolar.nl
<zucht> breekt commercie weer los in dit topic?
Verwijderd
het zal je verbazen als je ziet hoe dicht de modernste spullen zitten op de classic shell panelen per m2.wat is de reden dat mensen toch nog voor 190Wp panelen kiezen terwijl je toch al veel meer Wp per paneel kan krijgen
eigenlijk maakt het geen moer uit, en is het gewoon blaat.
in solar only size matters.
Rechter muisknop en dan "afbeelding bekijken" (firefox) of "afbeelding weergeven in nieuw tabblad" (chrome) en er daarnaop klikken.engelbertus schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 16:57:
ik kan het plaatje niet lezen.
Of "ctr" indrukken en dan met het wieltje op je muis draaien om in- (en daarna uit ) te zoomen. Leuk plaatje welSpiceWorm schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 17:21:
[...]
Rechter muisknop en dan "afbeelding bekijken" (firefox) of "afbeelding weergeven in nieuw tabblad" (chrome) en er daarnaop klikken.

Eigenlijk zou je die oorlog in Irak wel bij de oliekosten op mogen tellen toch? Want laten we wel wezen, dat is de enige reden dat de VS daar binnenviel.
Mensen vertellen me inderdaad regelmatig dat het rendement zo enorm gaat stijgen in de toekomst, van PV. Dat het nu nog maar in de kinderschoenen staat, qua rendement. Dat je beter kunt wachten, want dan heb je d'r veel minder nodig. Als ik ze dan vraag hoe hoog het rendement 10 jaar geleden was, en hoe hoog het nu is.. weten ze het niet. Volgens mij is het max 0,5% / jaar gestegen, de afgelopen 10 jaar?
Verwijderd
nog niet eens, er zijn ook limieten en natuurwetten, zoals je dat ook zag met de pentium4 3.8Ghz(silicon)
deze mensen zijn dom bezig of lui, zo heb ik een riante set met moderne techniek, toch zal ik zonnigtype nooit meer inhalen met ok4 en shells, alleen als hij stopt zal ik hem waarschijnlijk over 7 jaar inhalen, maar dat lijkt me wel erg onvoorstelbaar.;)
deze mensen zijn dom bezig of lui, zo heb ik een riante set met moderne techniek, toch zal ik zonnigtype nooit meer inhalen met ok4 en shells, alleen als hij stopt zal ik hem waarschijnlijk over 7 jaar inhalen, maar dat lijkt me wel erg onvoorstelbaar.;)
Zie Shockley–Queisser limit (33,7%) voor single p-n junctions: Wikipedia: Shockley–Queisser limit. Al het betaalbare is single junction, multi-junction is voor GaAs voor ruimte toepassingen enzo, of voor concentrator toepassingen.SunshineCompany schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 19:20:
Mensen vertellen me inderdaad regelmatig dat het rendement zo enorm gaat stijgen in de toekomst, van PV. Dat het nu nog maar in de kinderschoenen staat, qua rendement. Dat je beter kunt wachten, want dan heb je d'r veel minder nodig. Als ik ze dan vraag hoe hoog het rendement 10 jaar geleden was, en hoe hoog het nu is.. weten ze het niet. Volgens mij is het max 0,5% / jaar gestegen, de afgelopen 10 jaar?
20-25% zit je volgens mij al aardig aan een soort 'praktische' limiet voor normale toepassingen (omdat je altijd wel verliezen hebt enzo), en meerdere juncties altijd wel relatief duur blijven en erg afhankelijk zijn van een voorspelbaar spectrum (zie het als een soort interne Kirchhoff's wet voor stroom).
Ik denk dat je de komende 10 jaar eerder moet rekenen op dalende kostprijs, dan (substantiële) verbetering van rendement voor commerciële/grootschalige toepassingen.
En je kunt toch gewoon over 30 jaar die super-hoog-rendament panelen aanschaffen?
Overigens.. om daar te komen, moeten er nu ook kopers zijn van de huidige generatie panelen (immers. geen kopers = geen geld om te investeren in nieuwe technologie)
Overigens.. om daar te komen, moeten er nu ook kopers zijn van de huidige generatie panelen (immers. geen kopers = geen geld om te investeren in nieuwe technologie)
Iskra heeft een aantal van die meters, bijv de T3. Ze hebben er zelfs een icoon voor gemaakt, een afgeschuinde q naar rechts.zonnigtype schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 12:44:
Met "officiële terugloop blokkering", dus? Merk/type/foto? (heb nog nooit zo'n meter gezien)
Mijn zonnepanelenleveracier heeft begin december de installatie uitgebreid naar 5070wp (26 panelen, 17 op een powerstocc en 3 maal 3 op een Soladin 600). Vandaag ging de hoofdschakelaar om. Tot tweemaal toe. Toen zag ik dat de hoofdschakelaar maar 16 ampere is. Blijkbaar gaan er te veel ampere door de hoofdschakelaar (aparte groep "zon"). Nu heb ik twee opties: 1) hoofdschakelaar vervangen door 20 ampere. Ik kan dat niet zelf. Geen idee wat dat gaat kosten? 2) ik plug 1 solladin op een andere groep (gedeeld met zonnenboiler/wasmachine/droger(warmtepomp). Waarschijnlijk houdt de hoofdschakelaar "zon" het dan wel.
Wie kan mijn adviseren?
Wie kan mijn adviseren?
De drie Soladins zullen sowieso op een eigen ongedeelde groep moeten, de huidige situatie is (brand)gevaarlijk! Wat er precies kan is afhankelijk van de plaats van de omvormers en ruimte in de meterkast. Iets zegt me dat je dit beter aan een erkend installateur kan overlaten en niet aan degene die de zonnepanelen heeft geplaatst.BRAAK schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 21:37:
Mijn zonnepanelenleveracier heeft begin december de installatie uitgebreid naar 5070wp (26 panelen, 17 op een powerstocc en 3 maal 3 op een Soladin 600). Vandaag ging de hoofdschakelaar om. Tot tweemaal toe. Toen zag ik dat de hoofdschakelaar maar 16 ampere is. Blijkbaar gaan er te veel ampere door de hoofdschakelaar (aparte groep "zon"). Nu heb ik twee opties: 1) hoofdschakelaar vervangen door 20 ampere. Ik kan dat niet zelf. Geen idee wat dat gaat kosten? 2) ik plug 1 solladin op een andere groep (gedeeld met zonnenboiler/wasmachine/droger(warmtepomp). Waarschijnlijk houdt de hoofdschakelaar "zon" het dan wel.
Wie kan mijn adviseren?
(ik begrijp je installatie overigens niet geheel. Is het in NL of B? Foto?)
[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 14-05-2011 21:59 . Reden: aanvulling ]
A'dam PVOutput
Goede analyse van Bontenbal over Atoomstroom en haar onbeperkt salderen grens.
http://henribontenbal.wor...beperkt-salderen-mag-dat/
Ik vind het.. eng. En geweldig. Dit zou een doorbraak kunnen zijn. Maar waarom komt deze doorbraak niet van Greenchoice?
Nog wat foto's
32x Yingli 235Wp op SB3000+SB3800, prive - SDE 3,5kWp - aardwarmte.

96x Yingli 235Wp op 2x Tripower 10.000 - SDE vrij.

http://henribontenbal.wor...beperkt-salderen-mag-dat/
Ik vind het.. eng. En geweldig. Dit zou een doorbraak kunnen zijn. Maar waarom komt deze doorbraak niet van Greenchoice?
Nog wat foto's
32x Yingli 235Wp op SB3000+SB3800, prive - SDE 3,5kWp - aardwarmte.
96x Yingli 235Wp op 2x Tripower 10.000 - SDE vrij.
[ Voor 66% gewijzigd door SunshineCompany op 14-05-2011 22:04 ]
In Nederland. Eerst Powerstocc gekocht. Daarna 1 soladin bijgeplaatst en daarna 2 soladin's bijgeplaatst. Waarom brandgevaarlijk?
Verwijderd
omdat meer dan 3680watt na 1 wolkje een jaar lang gewoonweg de kabels opfikt,
zoals bij mij al 2x. (nota bene onder de meter bij de hoofdstop)
http://van.wijk.net/pvt/hs.jpg
ik heb nu 3 fasen en op elke fase een aparte groep (16a) met daarop ~2kWp
de kabeldiktes zijn vergroot naar 6mm2.
langdurig 2000watt (pv) door 2.5mm2 vind ik uit eigen ervaring al niet erg veilig,
het word gewoon erg warm.
zoals bij mij al 2x. (nota bene onder de meter bij de hoofdstop)
http://van.wijk.net/pvt/hs.jpg
ik heb nu 3 fasen en op elke fase een aparte groep (16a) met daarop ~2kWp
de kabeldiktes zijn vergroot naar 6mm2.
langdurig 2000watt (pv) door 2.5mm2 vind ik uit eigen ervaring al niet erg veilig,
het word gewoon erg warm.
Ruimte: zolder achter een schuinekant. Ruimte genoeg om te ventileren. Solladin's gaan op stopcontacten en de powerstocc is hierop ook gevestigd. Samen gaat ze met een dikke kabel direct naar de meterkast. Extra groep kan ik niet laten trekken. Wat ik kan doen is alle Soladin's via een contactdoos naar de stopcontact van de wasmachine/droger/zonneboiler. En die apparaten via een andere stopcontact te laten voeden. Die andere stopcontact zit alleen lampen en de rookmelders. Dan zitten ze ook op een aparte groep. Ik zou zeer graag weten waarom het gevaarlijk is. Ik kan vanavond nog het voorgaande regelen.
De kabel naar de meterkast is wel 1 cm dik.
De kabel naar de meterkast is wel 1 cm dik.
[ Voor 3% gewijzigd door BRAAK op 14-05-2011 22:20 ]
Omdat je, als alles op één groep zit, duidelijk boven de 16A komt. Daar kan de vaste leiding tussen de omvormers en de meterkast niet tegen, die kan dan te warm worden, met name in lasdozen.BRAAK schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 22:05:
In Nederland. Eerst Powerstocc gekocht. Daarna 1 soladin bijgeplaatst en daarna 2 soladin's bijgeplaatst. Waarom brandgevaarlijk?
Ik gok dat je een PS 3000 of 4000 hebt. Bij een PS 3000 zou je wat betreft vermogen nog net één Soladin 600 kunnen plaatsen om onder de 3600W of 16A te blijven, al mag het volgens mij niet. De PS 4000 heeft zeker een eigen 16A groep nodig. Een Soladin 600 mag bijgeplaatst worden in een andere groep, maar dat is het uiterste, er mag geen tweede of derde Soladin bij.
A'dam PVOutput
Ja ik heb een PS3000. Is het dan oke als de drie solladin's naar het stopcontact gaan die een eigengroep heeft. En kan ik de drietal stekkers steken in een contactdoos en deze via een normale kabel naar deze stopcontact brengen?
[ Voor 84% gewijzigd door BRAAK op 14-05-2011 22:25 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.