Bedankt voor je reactie. Ik ga ervan uit dat je 1 paneel hebt liggen, gezien het subsidiebedrag? Kun je aangeven hoelang je 'seizoen' ongeveer is, dat je vrijwel volledig op de collectoren kunt draaien? Alvast bedankt.
Verwijderd
Dat is in principe niet belangrijk omdat ze onafhankelijk van elkaar functioneren. Je kan eigenlijk elke zonneboiler op een CV ketel met NZ-keur aansluiten.Roamor schreef op maandag 09 mei 2011 @ 09:21:
Hoe belangrijk is het om een zonneboiler van hetzelfde merk als de CV ketel te hebben? Mijn Nefit HR ketel kan op een zonneboiler worden aangesloten, alleen is mijn installateur imho net iets te happig op een Nefit zonneboiler.
De installateur is waarschijnlijk dealer van een merk. Als hij een Nefit ketel plaatst, wil hij ook een Nefit zonneboiler plaatsen. Bij garantievraagstukken en dergelijke is het voor hem prettig om 1 leverancier te hebben. Daarnaast ook bij storingen; de zonneboiler fabrikant kan de schuld niet in de schoenen schuiven van de ketelfabrikant, omdat het allebei Nefit is.
Yes, 1 paneel, ik had niet genoeg ruimte voor een 2de paneel en gezien de ervaring is dat bij een 110 liter boiler genoeg. Paneel hangt op ZZW met een hoek van zo rond de 45 graden. Systeem is alleen voor tapwater.Roamor schreef op maandag 09 mei 2011 @ 10:34:
Bedankt voor je reactie. Ik ga ervan uit dat je 1 paneel hebt liggen, gezien het subsidiebedrag? Kun je aangeven hoelang je 'seizoen' ongeveer is, dat je vrijwel volledig op de collectoren kunt draaien? Alvast bedankt.
Het volledig op collector draaien is natuurlijk weer en verbruik afhankelijk. Het systeem hangt nu sinds juni 2010. Ervaring is dat hoe dichter je bij de winter komt, hoe gemiddeld kouder het vat wordt, afhankelijk van het aantal zonnige dagen. Zodra de boiler kouder is dan 60 graden stookt de ketel een klein beetje bij om het water 60 graden te maken ( legionella) en daarna mengkraan je het weer bij.
Heb zelf een badkuip, dus ik neem af en toe een bad (niet te vaak, het is niet zo milieu bewust). Had in de winter de boiler leeggetrokken tot 7 graden Celsius. Zonnige decemberdag er overheen en de boiler werd 28 graden Celsius. Dit scheelt dus wel iets, want de CV heeft onmiddellijk door dat er minder hard gestookt wordt. Sinds Maart dit jaar heeft de HRketel nauwelijks nog iets hoeven doen. Hij springt aan en meteen weer af. Heb nu dus ook de eco stand er maar op gezet, water is toch wel heet genoeg. In maart kon het uit om af en toe gloeiend heet water af te tappen in een 10 liter jerrycan en deze in huis gezet. scheelde weer in de verwarming en de boiler was genoeg afgekoeld om weer te gaan lopen.
Conclusie: Winters helpt de boiler mee maar moet je toch bijstoken. In mijn situatie afhankelijk van het weer heb je van medio maart tot en met medio oktober weinig gas nodig, daarna helpt het zeker weten iets, maar krijg je geen 110 liter vat structureel boven de 60 graden.
Terugverdientijd in mijn situatie na subsidie en installatie prijzen bij huidig gasprijs: ommenabij de 15 jaar. Een zonneboiler heb je ook niet voor de centen, maar tegen het opstoken van aardgas voor iets wat de zon voor een prikkie net zo goed kan. (nadat je 2000 euro hebt opgehoest)
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Verwijderd
Hou er wel rekening mee dat er momenteel geen subsidie is voor zonneboilers. Misschien wordt die weer open gesteld maar dat is nog lang niet zeker. Veel installateurs zijn daar niet van op de hoogte.Lardman schreef op maandag 09 mei 2011 @ 11:00:
[...]
Terugverdientijd in mijn situatie na subsidie en installatie prijzen bij huidig gasprijs: ommenabij de 15 jaar. Een zonneboiler heb je ook niet voor de centen, maar tegen het opstoken van aardgas voor iets wat de zon voor een prikkie net zo goed kan. (nadat je 2000 euro hebt opgehoest)
Hoezo alleen voor tapwater? Dat is toch afhankelijk van je CV ketel? De boiler maakt het toch niet uit of je er nu de CV mee doet of het tapwater?Lardman schreef op maandag 09 mei 2011 @ 11:00:
[...]
Yes, 1 paneel, ik had niet genoeg ruimte voor een 2de paneel en gezien de ervaring is dat bij een 110 liter boiler genoeg. Paneel hangt op ZZW met een hoek van zo rond de 45 graden. Systeem is alleen voor tapwater.
TVT maakt voor mij ook niet veel uit; het gaat mij ook meer om het bewustzijn.Terugverdientijd in mijn situatie na subsidie en installatie prijzen bij huidig gasprijs: ommenabij de 15 jaar. Een zonneboiler heb je ook niet voor de centen, maar tegen het opstoken van aardgas voor iets wat de zon voor een prikkie net zo goed kan. (nadat je 2000 euro hebt opgehoest)
Is inderdaad afhankelijk van type. Nefit solarline gaat uit van alleen tapwater. Bij mijn weten omdat wanneer je warmte vraag het grootst is (winter) je opbrengst het laagst is en men concludeerde dat het meestal niet uitkon.Roamor schreef op maandag 09 mei 2011 @ 11:05:
[...]
Hoezo alleen voor tapwater? Dat is toch afhankelijk van je CV ketel? De boiler maakt het toch niet uit of je er nu de CV mee doet of het tapwater?
[...]
TVT maakt voor mij ook niet veel uit; het gaat mij ook meer om het bewustzijn.Bedankt voor je antwoorden, dat maakt het al wat duidelijker.
Tevens gaat een CV zonneboiler combi het best met lage temperatuur verwarming, vloerverwarming en een goed geïsoleerd huis. Wij scoren op dit moment nog 0 uit 3, dus oud huis met isolatie in wording en oude hoge temp radiatoren, dus vandaar dat wij geen zonnecombi hebben.
Er zijn weldegelijk combi's op de markt maar deze vind je niet bij nefit voor zover ik weet.
zie ook
http://www.milieucentraal...werkt_de_zonneboilercombi
groeten Lard
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Meer kogels door PV:
Deze man heeft ook z'n eigen ideeen over duurzaamheid:
http://klimaatkombi.blogeiland.nl/

[ Voor 30% gewijzigd door SunshineCompany op 09-05-2011 12:33 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
"Wij van Kombikraftwerk adviseren: Kombikraftwerk".SunshineCompany schreef op maandag 09 mei 2011 @ 12:30:
... die trouwens voor een aanzienlijk deel op dat blijkbaar door deze treinliefhebber verafschuwde PeeVau van "slechts" 15% rendement (har, har, har...) - wel van gratis, niet monopoliseerbaar zonlicht - zou moeten draaien. Het Kombikraftwerk, briljant concept trouwens, is echter nog steeds "maar" een concept en nog niet in de praktijk als zodanig "uitgevoerd". Wel zijn de Duitse omvormer fabrikanten al lang met de netbeheerders om tafel gaan zitten om afspraken te maken over het verruimen van de afschakel frequentie band voor zonnestroom omvormers (waarvan SSC er in de vorm van Tripower al lang exemplaren in het oliedomme Nederland afzet die dat al kunnen). Zodat er nog meer PeeVau op het Duitse net kan en er bij riskante situaties geen brownouts of blackouts kunnen ontstaan. En de biomassa die het "stabiliserende, niet variabele deel" van dat Kombikraftwerk zou moeten leveren, heeft in de meeste vormen een belachelijk laag systeemrendement als je naar kWh productie per hectare kijkt. Volgens sommige bronnen tien maal zo slecht als dat blijkbaar verfoeide "onrendabele" PeeVau...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Wij doen dit handmatig. Eerst even de keukenkraan aan en daarna de wasmachine. Die tapt altijd gelijk warm water af bij ons.
Banjy schreef op zondag 08 mei 2011 @ 15:31:
[...]
En anders misschien een aftappunt in de gootsteen, waar het koude leidingwater eerst in weg kan lopen. Daarna pas de wasmachine/vaatwasser aan, zodat er direct warm zonneboiler water in kan?
@zonnigtype: Zoals ik vorige week al melde, had ik een jaaropbrengst van 909,7 Kwh/Kwp; JAwel, in Zeeland[b]zonnigtype schreef op zondag 08 mei 2011 @ 21:16:
en Solarlin in Zeeland scoort al vele jaren op KALENDERJAAR basis (1 jan-31 dec, meest zinvolle vergelijking anders appels en peren) 1.000 kilowattuur stroomproductie per kilowattpiek opgesteld nominaal DC generator vermogen per (kalender)jaar.
http://people.zeelandnet.nl/maxan/
(laatste is Solarlin, rechts zijn genormeerde kalenderjaar opbrengsten in kWh per kWp)
Wat bedoel je met " Kalenderjaar "
Trouwens, is mij opgevallen dat die Solarlin in 2011 GEEN opbrengsten meer bijhoudt op zijn website en ook niet op die Sonnenertrag site; heb jij wel eens contact met die Solarlin??
Ook een mooie technologie als zonnestroom kan voor nare doeleinden misbruikt worden... Het is in ieder geval 'groen' allemaal
Die man is GEK. Hij zat ook al te leuteren in de comments op mijn website.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Geeft niet joh, de condities en randvoorwaarden zijn voor iedereen verschillend. Als jij maar tevreden bent met je resultaten is toch alles OK? Niet teveel naar de buren kijken (ook al wonen die ver weg), is niet zo gezond.JAN-B schreef op maandag 09 mei 2011 @ 13:34:
[...]
@zonnigtype: Zoals ik vorige week al melde, had ik een jaaropbrengst van 909,7 Kwh/Kwp; JAwel, in Zeelandben dus reuze jaloers op die 1000 en die Tweakers die 964 en 975 halen ;
Exact wat ik er mee bedoel. Om een ZINNIGE vergelijking (met alle waarschuwingen dat vergelijken van zonnepaneel systemen een uitermate tricky business blijft, vanwege de vele van invloed zijnde factoren) te maken, moet je wel exact hetzelfde tijdvak nemen "als je wilt vergelijken". Want die specifieke opbrengst (kWh/kWp) verloopt tijdens het jaar, dus moet je exact hetzelfde ijkpunt in de tijd nemen (exact dezelfde periode), anders vergelijk je appels met peren.Wat bedoel je met " Kalenderjaar "mag je dus niet van 2 mei 10 tot 2 mei 11 meten? dat is toch ook een vol jaar?
Bekijk de geweldige voortdurend (automatisch) bijgewerkte grafiek van onze hooggeschatte collega Blauwe Hoek uit Spijkenisse maar eens goed: die kWh/kWp grafiek met de specifieke opbrengst van de afgelopen 365 dagen is geen horizontale lijn, maar volgt uiteraard de zonopbrengsten:
http://www.pv-solar24.info/
meer specifiek deze grafiek op die pagina:

(let ook op de beruchte SDE afknijp grens, wijze van weergave is typische Blauwe Hoek humor)
Als je "van 1 mei 2009 tot 1 mei 2010" meet vanaf die grafiek kom je tot een totaal andere specifieke "jaar" opbrengst als wanneer je van "1 februari 2010 tot 1 februari 2011" zou meten...
Het hangt er maar vanaf op welke dag je die specifieke opbrengst gaat bekijken (van de afgelopen 365 dagen). Vandaar mijn "oproep" om, als je dan toch vergelijkt, dat in exact dezelfde periode te doen, anders, zoals reeds gezegd: appels en peren.
Het is dus niet "mag niet". Van mij mag je doen en laten wat je wilt. It's a free country, so they say. Maar bij vergelijkingen is het handig als je weet waarmee je vergelijkt. Zoals een bekende PV-er ook wel eens zei: "Als je niet weet wat je meet weet je nog geen reet" (of zoiets)...
Ja hoor, klik op "maand" grafiek op zijn Sonnenertrag pagina en je vind zijn data. Zijn opbrengsten zijn als vanouds zeer goed, bovengemiddeld voor jullie toch al bofkonten zonnige provincie.Trouwens, is mij opgevallen dat die Solarlin in 2011 GEEN opbrengsten meer bijhoudt op zijn website en ook niet op die Sonnenertrag site; heb jij wel eens contact met die Solarlin??
En ja, ik mail wel eens met hem. Meestal krijg ik prompt reply. Dus lief zijn en blijven proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 09-05-2011 14:25 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Vanochtend de meter-opnemer langs geweest, was niet thuis, dus zelf maar ingevuld;
Leuk, de website van Delta herkent geen negatieve meterstanden, dus er kwam een jaarverbruik te staan van
99849 !!!! Kwh ; voor alle duidelijkheid: ik had dus een jaarverbruik van min 151 Kwh - dagtarief;
dus toch maar even de klantenservice gebeld en uitgelegd dat dit door de zonnepanelen kwam en dat de meter dus 151 Kwh Linksom had gedraaid; de aardige man snapte het verhaal en het komt allemaal wel goed - hoop ik maar.
Mijn jaarcijfers met de vermelding dat het een jaar is + 3weken: 19-4-10 t/m 9-5-11:
dag tarief 151 Kwh - Min dus;
nacht tarief 996 Kwh;
gas 621 m3; en water 44 kuub.
Leuk, de website van Delta herkent geen negatieve meterstanden, dus er kwam een jaarverbruik te staan van
99849 !!!! Kwh ; voor alle duidelijkheid: ik had dus een jaarverbruik van min 151 Kwh - dagtarief;
dus toch maar even de klantenservice gebeld en uitgelegd dat dit door de zonnepanelen kwam en dat de meter dus 151 Kwh Linksom had gedraaid; de aardige man snapte het verhaal en het komt allemaal wel goed - hoop ik maar.
Mijn jaarcijfers met de vermelding dat het een jaar is + 3weken: 19-4-10 t/m 9-5-11:
nacht tarief 996 Kwh;
Ja, daar kwam ik hem inderdaad ook tegen. Z'n website is een apart staaltje werk. Ik kom overigens wel vaker vreemde types tegen, die echt doorgeslagen zijn in het duurzame aspect en zich helemaal tegen de maatschappij hebben gekeerd. Niets wat je doet is dan goed. Achja.JeroenH schreef op maandag 09 mei 2011 @ 14:12:
[...]
Die man is GEK. Hij zat ook al te leuteren in de comments op mijn website.
Pas iemand die bewust een benzine-auto rijdt, omdat die minder Co2 uitstoot dan een elektrische auto (indirect). Op m'n antwoord dattie dan maar PV moest plaatsen zei hij dat hij nooit overdag kan laden.

[ Voor 22% gewijzigd door SunshineCompany op 09-05-2011 15:29 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Misschien een goed idee om niet bij die Nuke-grutter(Delta) te salderen?JAN-B schreef op maandag 09 mei 2011 @ 14:31:
Vanochtend de meter-opnemer langs geweest, was niet thuis, dus zelf maar ingevuld;
nacht tarief 996 Kwh;
OK @zonnigtype: Helder verhaal, maar ja, tevreden? eerlijk gezegd ben ik niet/nooit tevreden, een mens wil nou eenmaal altijd meer- in mijn geval dus PV-opbrengstzonnigtype schreef op maandag 09 mei 2011 @ 14:19:
Geeft niet joh, de condities en randvoorwaarden zijn voor iedereen verschillend. Als jij maar tevreden bent met je resultaten is toch alles OK? Niet teveel naar de buren kijken (ook al wonen die ver weg), is niet zo gezond.
Het is dus niet "mag niet". Van mij mag je doen en laten wat je wilt. It's a free country, so they say. Maar bij vergelijkingen is het handig als je weet waarmee je vergelijkt. Zoals een bekende PV-er ook wel eens zei: "Als je niet weet wat je meet weet je nog geen reet" (of zoiets)...
inderdaad, het beste is om te meten van Nieuwjaar t/m Oudjaar, dan heb je mooi een heel kalenderjaar...
ik bedoelde: Solarlin houdt zijn website niet meer bij, dat Sonnenertrag wel; zal hem eens mailen, heb nog nooit contact gehad, terwijl hij bij mij om de hoek woont.
was in de war met Joba:
@JOBA; als je dit leest, waarom hou je de opbrengsten niet meer bij -sinds 2011- op Sonnerertrag
Mja, als Delta je netbeheerder is, heb je weinig keus. Je netbeheerder komt 2x per jaar je meterstanden opnemen en geeft die door aan je energieleverancier die vervolgens wat met die cijfertjes gaat doen. Blijkbaar doet Delta niet moeilijk over negatieve meterstanden zonder een losse meter daarvoor.
Ook leuk: afwijking van langjarige gemiddelde globalstrahlung in Duitsland 2010:X21r schreef op maandag 09 mei 2011 @ 15:26:
Zelfs van jaar tot jaar kan de opbrengst schelen .
Hier kopie uit 2009 van pv-solar24
[afbeelding]
http://www.sonnewindwaerm...f/pdf-jahresmittel/12.pdf
De Limbabwianen, Tukkers, & Achterhoekers onder ons lijken 6-7% meer te hebben binnengeharkt aan zonlicht dan "gemiddeld" tot dat jaar (als je "over de Grüne Grenze heen" zou mogen extrapoleren) ...
@Meridiaan: Ja, zit ik al geruime tijd aan te denken, maar ben toch bang/bezorgd dat ik ergens anders problemen met salderen krijg; van de Tweakers hier die bij Greenchoice zitten, lees ik ook wel eens bepaalde dingen, waardoor ik denk: ik stel het nog maar even uit.Meridiaan schreef op maandag 09 mei 2011 @ 15:46:
[...]
Misschien een goed idee om niet bij die Nuke-grutter(Delta) te salderen?
Ik nam abusievelijk aan dat Delta ook je leverancier was. Excuses._JGC_ schreef op maandag 09 mei 2011 @ 15:53:
Mja, als Delta je netbeheerder is, heb je weinig keus. Je netbeheerder komt 2x per jaar je meterstanden opnemen en geeft die door aan je energieleverancier die vervolgens wat met die cijfertjes gaat doen. Blijkbaar doet Delta niet moeilijk over negatieve meterstanden zonder een losse meter daarvoor.

Nu haal ik ook nog iedereen door elkaar. Tijd voor een Cup up soep.
[ Voor 7% gewijzigd door Meridiaan op 09-05-2011 16:04 ]
@JGC: Hoezo, weinig keus_JGC_ schreef op maandag 09 mei 2011 @ 15:53:
die 2x per jaar klopt niet hoor, gewoon 1x per jaar;
je laatste opmerking klopt wel, ze doen inderdaad niet moeilijk, en dat vind ik dus weer een pluspunt.
Ik ga niet vertellen wat je wel en niet moet doen, maar ik kon m'n geweten niet langer sussen en ben vorig jaar naJAN-B schreef op maandag 09 mei 2011 @ 15:58:
[...]
@Meridiaan: Ja, zit ik al geruime tijd aan te denken, maar ben toch bang/bezorgd dat ik ergens anders problemen met salderen krijg; van de Tweakers hier die bij Greenchoice zitten, lees ik ook wel eens bepaalde dingen, waardoor ik denk: ik stel het nog maar even uit.
de berichten van een nieuwe Nuke(of 2) uit protest overgestapt.(Het (zon)licht gezien waarschijnlijk)
Aan de andere kant; als je netto teruglevert; dan maak je zelfs de zwartste kolenboer geforceerd wat groener.Meridiaan schreef op maandag 09 mei 2011 @ 16:15:
[...]
Ik ga niet vertellen wat je wel en niet moet doen, maar ik kon m'n geweten niet langer sussen en ben vorig jaar na
de berichten van een nieuwe Nuke(of 2) uit protest overgestapt.(Het (zon)licht gezien waarschijnlijk)
Met grofweg 80 MWp aan zonnestroom capaciteit in Nederland? (zeeeeer grof geschat, want niemand "weet" het...)Roamor schreef op maandag 09 mei 2011 @ 16:17:
[...]
Aan de andere kant; als je netto teruglevert; dan maak je zelfs de zwartste kolenboer geforceerd wat groener.
Nog ff doorwerken mensen! Voordat die kolenboer "plat" gaat door al die fotonenstroom mot d'r nog ff wat gebeuren. Volplempen die daken!
Moeten we toch eerst van die belachelijke salderingsgrens af.Roamor schreef op maandag 09 mei 2011 @ 16:17:
[...]
Aan de andere kant; als je netto teruglevert; dan maak je zelfs de zwartste kolenboer geforceerd wat groener.
Wat ik niet begrijp; waarom doe ze zo moeilijk over die Saldeergrens? Boven de 10.000 kWh is het nog maar 4 cent.. en boven de 50.000 kWh nog maar 1 cent. Geen 11 cent.
Ja, maar jij pakt wel heftig uit die gemaximeerde EIA pot, die dan al snel op knappen staat...SunshineCompany schreef op maandag 09 mei 2011 @ 16:31:
Wat ik niet begrijp; waarom doe ze zo moeilijk over die Saldeergrens? Boven de 10.000 kWh is het nog maar 4 cent.. en boven de 50.000 kWh nog maar 1 cent. Geen 11 cent.
... en vergeet de 19% BTW niet ...
[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 09-05-2011 16:33 ]
zonnigtype schreef op maandag 09 mei 2011 @ 16:32:
[...]
Ja, maar jij pakt wel heftig uit die gemaximeerde EIA pot, die dan al snel op knappen staat...
... en vergeet de 19% BTW niet ...

Ondernemers krijgen sowieso hun BTW terug.. of het nou wel of niet gesaldeerd wordt. Particulieren niet nee. Maar die hebben vrijwel nooit genoeg dak om meer dan 5000 te salderen.
Maar boeren wel. En kropje sla model nastrevers willen graag als particulier op boer'ndaken "buiten de aansluiting om" salderen. Diederik is hard aan het pennen daarvoor (tm. 10.000 kWh salderen neuer Art). Ben benieuwd waar dat gaat stranden. Verhagen/Rutte houden niet van al te progressieve ontwikkeling bij decentrale opwekking. Daar zijn ze als de dood voor, want waar moeten ze straks dan met al die paarse stroom naartoe die niet door Wientjes' zijn grootzuipers in Vlissingen Oost wordt weggevroten?SunshineCompany schreef op maandag 09 mei 2011 @ 16:34:
[...]
![]()
Ondernemers krijgen sowieso hun BTW terug.. of het nou wel of niet gesaldeerd wordt. Particulieren niet nee. Maar die hebben vrijwel nooit genoeg dak om meer dan 5000 te salderen.
Op afstand salderen vind ik persoonlijk wel erg ver gaan. Ik gok dat 75-90% van de mensen gewoon thuis met redelijk succes kan opwekken. Decentraal opwekken maakt het alleen maar ingewikkeld. En dat het kostentechnisch wat scheelt.. tja. Die saldeergrens naar 10.000, dus voor de eerste 10.000 gegarandeerd kale kWhprijs + EB 11 cent + BTW terug, ondanks dat je opwekt in bijvoorbeeld de 1 cent EB staffel?
Neen, Diederik is niet op z'n achterhoofd gevallen, en laat natuurlijk nooit van tevoren het achterste van z'n tong zien. Dan wordt 'ie al afgeserveerd voordat 'ie "geachte voorzitter" (van de Tweede Kamer) heeft kunnen uitspreken.SunshineCompany schreef op maandag 09 mei 2011 @ 17:20:
Op afstand salderen vind ik persoonlijk wel erg ver gaan. Ik gok dat 75-90% van de mensen gewoon thuis met redelijk succes kan opwekken. Decentraal opwekken maakt het alleen maar ingewikkeld. En dat het kostentechnisch wat scheelt.. tja. Die saldeergrens naar 10.000, dus voor de eerste 10.000 gegarandeerd kale kWhprijs + EB 11 cent + BTW terug, ondanks dat je opwekt in bijvoorbeeld de 1 cent EB staffel?
"Decentraal opwekken" heeft bij mij juist een totaal andere connotatie als de wijze waarop je hem hier gebruikt. Ik vind "op afstand salderen" namelijk een nogal gekunstelde constructie die vooral het in Nederland binnenhalen van Hermann Scheer's briljante EEG voorgoed onmogelijk zal maken. Ergo: eigenlijk "ongewenst". Afgezien van alle rimram d'r omheen, je zit op iemand ander zijn/haar dak, en dat is een liability bij de noodzakelijke lange termijn "contracten" die je dan nodig hebt... Dan moet je echt zekerheden bij de financiering van de zooi hebben.
Decentraal opwekken hier: in eigendom van jezelf, op eigen dak, of op huurdak met goede, drempel verlagende schriftelijke overeenkomst (zoals ik die heb, maar ik woon d'r dan ook al lang). "Op afstand salderen" moet ik nog eens over peinzen hoe ik dat zal gaan benoemen. Als het ooit realiteit gaat worden, boerzoektbuur is nog steeds erg pilot project, en zie ik niet echt zitten. Wel volledige Bürgerbeteiligung bij projecten "in je directe omgeving". Scholen projecten zijn daarvoor ideaal, veel plat dak, veel ouders, opvoedingskundig prima, etcetera. Financiering via landelijk geregelde EEG Wet waar alle details in zijn afgespijkerd. Bij voorkeur volledig buiten leveranciers om, dus niet dat salderingsgepruts. Dan zijn ook grote projecten haalbaar, en die moeten er gaan komen.
Aangezien de meteropname door de netbeheerder gedaan werd, was ik in de veronderstelling dat Delta je netbeheerder was en je leverancier een andere partij. Sowieso is de netbeheerder degene die een mannetje langsstuurt om je meter op te nemen.JAN-B schreef op maandag 09 mei 2011 @ 16:03:
[...]
@JGC: Hoezo, weinig keusMag ik niet overstappen dan, als ik dat zou willen?
die 2x per jaar klopt niet hoor, gewoon 1x per jaar;
je laatste opmerking klopt wel, ze doen inderdaad niet moeilijk, en dat vind ik dus weer een pluspunt.
Netbeheerders heb je niet om uit te kiezen, de enige manier om van netbeheerder te wisselen is gewoon verhuizen naar een gebied waar een andere netbeheerder actief is.
Overigens, als ik PV zou hebben en meer zou terugleveren dan gebruiken, dan zou ik liever een bruinkolenboer hebben die correct saldeert dan een groenestroomboer die er een potje van maakt.
Even wat nieuws voor tussendoor:
Ruim 60% van de woningbezitters geïnteresseerd in zonnepanelen.
http://www.duurzaamnieuws...seerd%20in%20zonnepanelen
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Aardige en "prikkelende" stellingname. Maar aangezien alle leveranciers wettelijk verplicht zijn om te salderen zou ik eerst ff een "ernstig gesprekje" met die groene jongen/dame voeren voordat je zo'n move gaat maken waar je wellicht later spijt gaat krijgen en mogelijk de haren uit je schedelpan zult gaan rukken._JGC_ schreef op maandag 09 mei 2011 @ 18:01:
Overigens, als ik PV zou hebben en meer zou terugleveren dan gebruiken, dan zou ik liever een bruinkolenboer hebben die correct saldeert dan een groenestroomboer die er een potje van maakt.
Advies: neem tante NS ergens naar de NL-Duitse grens met medename van een fietsbaar vehikel voor een dagje of twee ramptoeristje spelen. Stap op het vehikel en fiets naar o.a. de Aldenhoven mijn vanaf Aachen. Niet schrikken, zelfs de meest recente fietskaarten kunnen alweer zijn achterhaald en als je niet uitkijkt rijd je de diepte in omdat de mijn alweer verder is opgerukt dan de kaartenmakers konden bijhouden. Of op naar het Garzweiler kankergezwel bij Grevenbroich tussen Mönchen-Gladbach en Köln (RWE/Essent Derde Wereld Oorlog dagbouw gebied). Negeer alle verboden en ga aan de rand staan van zo'n 150 meter diepe bruinkolen groeve. Ga een half uurtje of zo staan peinzen over wat je ziet. En ga je mogelijk schamen dat je zo'n idee ooit opperde.
Ik heb "het" al gedaan (al had ik niet het gesuggereerde idee destijds). Zeer leerzame ervaring.
http://home.kpn.nl/f2hbertie.joan/PVvanboven_bruinkool.htm
http://www.sfv.de/lokal/mails/kd/garzweil.htm
Nog niet genoeg gehad? Paulus Jansen van de SP bezocht de Jänschwalde zwijnerij van Vattenfall (nieuwe eigenaar van NUON) in Oost Duitsland. Hij was ook not amused, want zelfde laken een pak:
http://paulusjansen.sp.nl...de-bron-van-de-bruinkool/
http://paulusjansen.sp.nl...et-dat-groene-vattenfall/
Na je "ingegraven" te hebben in die materie wil je (hopelijk) ook nooit meer dood gevonden worden bij een bedrijf wat verantwoordelijk is voor die - voor simpele mensenbreinen niet te overziene - planeet vernietiging.
Ik hoor ook nog (helaas) bij de groep 'kijken, kijken, maar nog niet kopen'Gasschuif schreef op maandag 09 mei 2011 @ 18:09:
Even wat nieuws voor tussendoor:
Ik zit op dit moment dan ook gewoon bij GC en heb (nog) geen PV op mijn dak. Tot nu toe bevalt GC me prima als energieleverancier: alles is gewoon duidelijk, dingen zijn makkelijk in te zien en te regelen via internet en ik heb ook nog geen misstanden van ze meegemaakt aan mijn adres. Enige waar ze de mist in gaan is het verbruik voor komend jaar inschatten. Ipv dat ze die van afgelopen jaar pakken, pakken ze het gemiddelde van afgelopen jaar en het veel te hoge verspillend verbruik van de vorige bewoners.zonnigtype schreef op maandag 09 mei 2011 @ 21:43:
[...]
Aardige en "prikkelende" stellingname. Maar aangezien alle leveranciers wettelijk verplicht zijn om te salderen zou ik eerst ff een "ernstig gesprekje" met die groene jongen/dame voeren voordat je zo'n move gaat maken waar je wellicht later spijt gaat krijgen en mogelijk de haren uit je schedelpan zult gaan rukken.
Kijk ik dan weer naar Essent/Enexis... 2 collega's van me kregen laatst een nieuw maandbedrag van 1025 euro voorgesteld... en nee, die hebben geen wietplantage, eentje heeft zelfs een zonneboiler.
Andere collega die huurt in Leeuwarden kreeg laatst ook de schrik van zijn leven: 10MWh in 8 maand tijd verbruikt. Hij snapt er niks van: allemaal A-label apparatuur, geen wietplantage op zolder, totdat ie een 60W lamp aansluit op een KWh meter als enige verbruiker op de enige actieve groep... na 1 uur 60Wh op de meter, 0,3KWh op de ouderwetse ferrarismeter. Netbeheerder bellen, of ie even een flinke som geld wil dokken voor het controleren van de defecte meter. Bij een eerder telefoontje was ie al afgewimpeld dat ie eerst maar eens moest zoeken naar een defecte vriezer ofzo.
Mooi, ik werd al een beetje ongerust. Wel advies: leer om voor jezelf alle vastrechten die ze doorrekenen exact na te rekenen door uit te gaan van de voor jou geldende netbeheerder tarieven, en het gemene postje "vastrecht leverancier". Heb al twee jaar geld terug gekregen omdat ze er een zooitje van maken. Mogelijk krijg ik nog wat terug, moet ik nog achteraan (let vooral op gas vastrecht)._JGC_ schreef op maandag 09 mei 2011 @ 22:07:
[...]
Ik zit op dit moment dan ook gewoon bij GC en heb (nog) geen PV op mijn dak. Tot nu toe bevalt GC me prima als energieleverancier: alles is gewoon duidelijk, dingen zijn makkelijk in te zien en te regelen via internet en ik heb ook nog geen misstanden van ze meegemaakt aan mijn adres. Enige waar ze de mist in gaan is het verbruik voor komend jaar inschatten. Ipv dat ze die van afgelopen jaar pakken, pakken ze het gemiddelde van afgelopen jaar en het veel te hoge verspillend verbruik van de vorige bewoners.
Die problemen zijn schering en inslag op TROS Radar forum onderdeel energiebedrijven, het regent daar klachten over die gore woeker met "herijk kosten" en talloze problemen met meterstanden. Ze proberen om dat als "reden" te gebruiken om de sluwe meter er via de achterdeur alsnog door geramd te krijgen. Die problemen hebben ze echter zelf veroorzaakt, ze blijven maar lekker lucratief naar zich toe schatten. We hebben helemaal geen "sluwe meters" nodig om van die belazerij af te zijn, maar hardhandig optredende marktwaakhonden. NMa blijft echter uit hun neus vreten en ondanks enkele verwoede pogingen van Paulus Jansen om deze woeker aan de kaak te stellen kijkt de Tweede Kamer flierefluitend een andere kant op. "Niks aan het handje mevrouwtje, gaat u maar rustig slapen, uw leverancier zorgt dat alles voor elkander komt, we maken allemaal wel eens een foutje, of u hier even wilt tekenen voor bevestiging van onze bevindingen". Of zoiets. Hoeveel mensen ongemerkt alsnog worden bejeweetwelt met foutieve meterstand opgaves wil ik niet eens aan denken. Velen laten het na wat heen en weer gemor gewoon bij zitten...Kijk ik dan weer naar Essent/Enexis... 2 collega's van me kregen laatst een nieuw maandbedrag van 1025 euro voorgesteld... en nee, die hebben geen wietplantage, eentje heeft zelfs een zonneboiler.
Andere collega die huurt in Leeuwarden kreeg laatst ook de schrik van zijn leven: 10MWh in 8 maand tijd verbruikt. Hij snapt er niks van: allemaal A-label apparatuur, geen wietplantage op zolder, totdat ie een 60W lamp aansluit op een KWh meter als enige verbruiker op de enige actieve groep... na 1 uur 60Wh op de meter, 0,3KWh op de ouderwetse ferrarismeter. Netbeheerder bellen, of ie even een flinke som geld wil dokken voor het controleren van de defecte meter. Bij een eerder telefoontje was ie al afgewimpeld dat ie eerst maar eens moest zoeken naar een defecte vriezer ofzo.
... en nu we toch bezig zijn. Analyse van zonnigtype van het "resultaten" rapport MEP + SDE 2008-2010 van Agentschap NL is afgerond. Was weer een heftige klus, maar het ei is gelegd. Grafiekje (er is veel meer):

Intro tot het grafieken geweld.
Volledige artikel. Pagina 16 alweer in mijn SDE dossier (focus: zonnestroom)...
Ter vergelijking: Duitsland pleurde er in alleen al de wintermaand januari 2011 266 MWp bij, waaronder een reuzenpark bij Berlijn van de hand van een ... Nederlandse ... ontwikkelaar die deels goedkope OEM amorfe moduultjes heeft ingezet, geïmporteerd uit het Verre Oosten. De vraag is echter of ze wel op tijd hebben aangemeld om 13% degressie te vermijden (registraties staan nl. onder januari, niet onder december vorig jaar...).
[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 09-05-2011 23:52 . Reden: polderiaans grafisch rapportje ]
Wij wassen zowieso in eco modus, dus geen voorspoeling. Is ook niet nodig als je de aangekoekte rommel even losschraapt. Mijn energiemeter gaf een duidelijk verschil aan. Welliswaar niet zo spectaculair als bij de wasmachine, maar toch.FireWood schreef op zondag 08 mei 2011 @ 23:56:
[...]
Nee ik zat te snurken.![]()
2.6 liter voordat je warm water hebt dus... (als je een boiler hebt tenminste)
Maar maakt niet uit economisch kwam het niet uit. Had het al eens doorgerekend. Met kraan, leidingwerk en mengkraan is het te duur om het er ooit economisch uit te halen. Groener is het ook niet dus...
Waterverbruik vaatmachines
Waar voordeel uitgehaald kan worden is dus 4 liter is 232 wh. (10>60)
Verspilde energie: 2.6 liter is 151 wh
Zelfs als je van een zonneboiler uitgaat:
Energiekosten 20 ct/kwh
Max. 232wh voordeel per vaatbeurt:
4,64 ct voordeel per vaatbeurt
17 euro per jaar. (bij elke dag wassen)
[...]
De vaat is ook wel eerder klaar. Maar het is niet duurzaam of economisch. Trouwens tegenwoordig wordt het vaak afgeraden. Doordat de spoeltijd tekort kan worden.
Kosten: 1 meter koperbuis en een T stukje. Mengen is immers niet nodig bij een vaatwasser.
Warm water staat 's nachts toch maar af te koelen in de boiler, dus dan kan je dat beter nuttig verbruiken. De vaat is altijd keurig schoon.
Onze machine is 10 jaar oud, dus verbruikt iets meer water. Weinig waterverbruik is bij dit soort toepassingen ook juist een nadeel, want via dat water komt de energie binnen.
Wij zijn 2 liter water verder, voordat het warm is.
Dus zinvol? Bij ons zeker wel! Maar met een mengkraan oid wordt het al lastiger, en had ik het niet gedaan. In ons geval was het zo makkelijk dat het gewoon zonde was om het niet te doen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
je zult maar deze vaatwasser hebben. (Siemens SE64M364EU) 0 liter verbruik. bespaar je met hotfill dus helemaal niks.
snap niet dat ie A klasse is
voor mij kost het geen extra installatiewerk oid om hotfill aan te sluiten. hooguit beetje werk om het water af te sluiten etc.
ik heb hoekstopkranen onder de gooststeen, en die kun je vervangen door een hoekstopkraan met 2 aansluitingen, zodat je de kraan, plus de slang van de vaatwasser kunt aansluiten. zo'n kraan kost misschien een keer 15 euro.
ik heb dan geen extra mengkraan, maar met de cv ketel op 60 of 70 graden, en de manier waarop de vaatwasser het water inneemt, bereikt het water bij de vatwasser niet snel temperaturen boven de 60 graden, en de meeste aansluislangen zijn wel tegen 60 graden bestemd.
met vaatwassers met zeer weinig waterverbuik heb je dus minder "besparing"op energiekosten, en kan de spoelbeurt te kort duren als het programma te kort is, of de koude spoelbeurt om zetmeel weg te spoelen ( aan het begin van het programma) wordt te warm, odat het effect van de koude spoelbeurt veel keliner wordt.
ook wordt er koud water gebruikt voor de droogfase, water moet condenseren tegen de wanden van de vaatwasser. dit wordt bereikt door de wanden af te koelen. dan "droogt" dus de vaat omdat het water in de machine, en de vaat zo warm is dat het water verdampt, en dus neerslaat op de wanden van de machine.
snap niet dat ie A klasse is
voor mij kost het geen extra installatiewerk oid om hotfill aan te sluiten. hooguit beetje werk om het water af te sluiten etc.
ik heb hoekstopkranen onder de gooststeen, en die kun je vervangen door een hoekstopkraan met 2 aansluitingen, zodat je de kraan, plus de slang van de vaatwasser kunt aansluiten. zo'n kraan kost misschien een keer 15 euro.
ik heb dan geen extra mengkraan, maar met de cv ketel op 60 of 70 graden, en de manier waarop de vaatwasser het water inneemt, bereikt het water bij de vatwasser niet snel temperaturen boven de 60 graden, en de meeste aansluislangen zijn wel tegen 60 graden bestemd.
met vaatwassers met zeer weinig waterverbuik heb je dus minder "besparing"op energiekosten, en kan de spoelbeurt te kort duren als het programma te kort is, of de koude spoelbeurt om zetmeel weg te spoelen ( aan het begin van het programma) wordt te warm, odat het effect van de koude spoelbeurt veel keliner wordt.
ook wordt er koud water gebruikt voor de droogfase, water moet condenseren tegen de wanden van de vaatwasser. dit wordt bereikt door de wanden af te koelen. dan "droogt" dus de vaat omdat het water in de machine, en de vaat zo warm is dat het water verdampt, en dus neerslaat op de wanden van de machine.
FireWood schreef op zondag 08 mei 2011 @ 23:56:
[...]
Nee ik zat te snurken.![]()
2.6 liter voordat je warm water hebt dus... (als je een boiler hebt tenminste)
Maar maakt niet uit economisch kwam het niet uit. Had het al eens doorgerekend. Met kraan, leidingwerk en mengkraan is het te duur om het er ooit economisch uit te halen. Groener is het ook niet dus...
Waterverbruik vaatmachines
Waar voordeel uitgehaald kan worden is dus 4 liter is 232 wh. (10>60)
Verspilde energie: 2.6 liter is 151 wh
Zelfs als je van een zonneboiler uitgaat:
Energiekosten 20 ct/kwh
Max. 232wh voordeel per vaatbeurt:
4,64 ct voordeel per vaatbeurt
17 euro per jaar. (bij elke dag wassen)
[...]
De vaat is ook wel eerder klaar. Maar het is niet duurzaam of economisch. Trouwens tegenwoordig wordt het vaak afgeraden. Doordat de spoeltijd tekort kan worden.
Hoe is dit nu afgelopen voor die collega?_JGC_ schreef op maandag 09 mei 2011 @ 22:07:
Dat van die 60W lamp als enige consumer is wel een goed idee, moet ik ook eens gaan doen. Ik heb ook een voor m'n gevoel wat te hoog gebruik (Enexis als netwerkbeheerder en een oude draaischijfmeter uit de jaren 70). Heb daar een keer voor gebeld maar toen kreeg ik als antwoord dat ik twee opties had:
1) nieuwe meter laten installeren, voor de kosten moet ik zelf opdraaien
2) oude meter laten ijken. Als er een afwijking is die binnen de toleranties valt moet ik zelf voor de kosten opdraaien (paar honderd euro), bij afwijking buiten de tolerantie zijn de kosten voor hun rekening.
In 2013 "Grid parity":
http://www.digitimes.com/news/a20110509PD204.html
"Despite the tough years to come, Liao added, 2013 is expected to be the year when everything will turn well as markets such as Japan, Germany, Italy, the Netherlands, Spain and the UK achieve grid parity."
Maar het blijft natuurlijk een vaag begrip dat Grid-parity...
"Despite the tough years to come, Liao added, 2013 is expected to be the year when everything will turn well as markets such as Japan, Germany, Italy, the Netherlands, Spain and the UK achieve grid parity."
Ja, en op het moment dat die "net pariteit fase 1" (consumentenprijs all-in kruist "verwachte gemiddelde kosten per kilowattuur van een op dat moment gekochte installatie die voor een periode van xx jaar de volledige geprognosticeerde opbrengst per jaar naar binnen zal [blijven] harken inclusief eenmalige omvormer kosten e.a. naar believen in te vullen kostenposten") intreedt, besluit kabinet Rutte 2 cq. Wilders 1 (na val van Rutte 1 om een of ander lullig parlementair incidentje) dat de hele energiebelasting structuur volledig omgegooid wordt en ieder gezin een standaard vaste EB op zijn dak krijgt om de nieuwe kerncentrales van verzekerd te krijgen (te bouwen door EDF en RWE met als uitvoerders Areva en General Electric) ...pcmadman schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 12:09:
In 2013 "Grid parity":
... gevolg: weg "grid parity phase I", als sneeuw voor de zon, zelfs met een lullige SDE "plus" heffing bovenop het kWh tarief om de Canadese houtsnipper bijfik in de RWE, Vattenfall, en Delta kolencentrales van te kunnen subsidiëren om de Europese verplichting van 14% "duurzaam" in 2020 versneld te faciliteren tegen minimale "kosten".
Met Energiebelasting "kaal" in eerste halfjaar bij mijn all-in kWh prijs al 53 procent van het totaal, zie berekeningen en volledig uitgewerkte tarieven onder [url="nieuws_PV69.htm#4jan2011_nota_en_tarieven_2011_spielerei_PPV"]bericht 4 januari 2011[/url] continu op het netvlies houdend... Ik reken mezelf nooit "rijk".
Is ie nog mee bezig. Wat betreft die 60W lamp: je hoeft niet eens een uur te kijken, gewoon 60W lamp als enige belasting achter de meter, dan het schijfje in de gaten houden. Die oude enkeltariefmeter doet 360 omwentelingen per KWh. Met een 60W lamp betekent dat dat een omwenteling van dat schijfje precies 100 secondes moet duren. Duurt ie langer, dan heb je mazzel, duurt ie korter, dan meet je meter meer dan je verbruikt.catchingfire schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 09:48:
[...]
Hoe is dit nu afgelopen voor die collega?
Dat van die 60W lamp als enige consumer is wel een goed idee, moet ik ook eens gaan doen. Ik heb ook een voor m'n gevoel wat te hoog gebruik (Enexis als netwerkbeheerder en een oude draaischijfmeter uit de jaren 70). Heb daar een keer voor gebeld maar toen kreeg ik als antwoord dat ik twee opties had:
1) nieuwe meter laten installeren, voor de kosten moet ik zelf opdraaien
2) oude meter laten ijken. Als er een afwijking is die binnen de toleranties valt moet ik zelf voor de kosten opdraaien (paar honderd euro), bij afwijking buiten de tolerantie zijn de kosten voor hun rekening.
Toch zou ik opteren om anders te meten. Eerst kijken of hij echt stil staat als er schijnbaar niets is aangesloten. Ook even de groepen inschakelen, maar geen verbruikers aansluiten. Dan weet je of het nul-verbruik klopt. Simpel. Daarna zou ik een wat grotere belasting aansluiten 1000W+. Liefst wel resistief en niet inductief of capacitief. Gewoon een elektrische kachel of een grote bouwlamp. Die kun je dan met een simpele meter meten en dan kijken in hoeverre het overeen komt. Dan heb je een goed idee van de afwijking en kun je ook met enige zekerheid zeggen of het interessant is om een herijking aan te vragen._JGC_ schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:47:
[...]
Is ie nog mee bezig. Wat betreft die 60W lamp: je hoeft niet eens een uur te kijken, gewoon 60W lamp als enige belasting achter de meter, dan het schijfje in de gaten houden. Die oude enkeltariefmeter doet 360 omwentelingen per KWh. Met een 60W lamp betekent dat dat een omwenteling van dat schijfje precies 100 secondes moet duren. Duurt ie langer, dan heb je mazzel, duurt ie korter, dan meet je meter meer dan je verbruikt.
Dat vind ik ook het gevaar van roepen dat zonnepanelen een beter/veiliger rendement opleveren dan geld op een bankrekening zetten. Dat is alleen het geval als de belastingen (EB en BTW) op elektriciteit minimaal zo hoog blijven en de regeling van salderen niet wijzigt.zonnigtype schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 12:41:
[...]
...besluit kabinet Rutte 2 cq. Wilders 1 (na val van Rutte 1 om een of ander lullig parlementair incidentje) dat de hele energiebelasting structuur volledig omgegooid wordt...
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
En daarom doe ik niet mee aan terugverdienberekeningen. Dat wordt pas zinvol als we een overheid kiezen die de zaken voor de lange termijn goed regelt (en dan nog...). Maar ook dit jaar vielen pasen en pinksteren weer niet op één dag, dus een dergelijke overheid zal ook nog wel niet in het verschiet liggen.antonboonstra schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 14:05:
Dat vind ik ook het gevaar van roepen dat zonnepanelen een beter/veiliger rendement opleveren dan geld op een bankrekening zetten. Dat is alleen het geval als de belastingen (EB en BTW) op elektriciteit minimaal zo hoog blijven en de regeling van salderen niet wijzigt.
Gewoon plaatsen die dingen en je niet te veel zorgen maken over het geld. Dan is het leven leuker.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ja: Spanje is al omgesodemieterd, Tsjechië volgde rap, Italië staat de hele PV industrie te schudden op zijn grondvesten van heftige ingrepen, Frankrijk "doet het op de welbekende Franse Slag", en UK remt al op de noodrem terwijl ze nog in de wieg liggen met hun incentives...JeroenH schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 14:56:
[...]
En daarom doe ik niet mee aan terugverdienberekeningen. Dat wordt pas zinvol als we een overheid kiezen die de zaken voor de lange termijn goed regelt (en dan nog...).
... waar moeten straks die 51 GWp aan "te produceren panelen" (NB: alleen dit jaar) allemaal naar toe? (ik hoor grote klappen vallen)
Gaarne advies massaal opvolgen s.v.p. Die dingen liever niet in reuzen magazijnen weg laten rotten: ze motten toch ergens naar toe...Gewoon plaatsen die dingen en je niet te veel zorgen maken over het geld. Dan is het leven leuker.
... heb net het ZonVast contract van iemand in de mailbox gekregen.
Knap wurgcontract (waar een boel dingen weer niet in staan...). Ik zeg: doe uw eigen ding met eigen baten en lasten en zoek een betrouwbare leverancier zonder dat soort ongein. Twintig jaar is een heeeeeeeeele lange tijd in energieland, waar echt waanzinnige dingen in gebeuren. Elke dag weer. Tja, de pecunia hé? Maakt het slechtste in de mens los. Maar er kunnen ook hele leuke dingen mee gedaan worden. Waar gaat u voor?
@JGC: Hoe kom jij aan die 360 omw / Kwh[b]_JGC_ schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:47:
Die oude enkeltariefmeter doet 360 omwentelingen per KWh. Met een 60W lamp betekent dat dat een omwenteling van dat schijfje precies 100 secondes moet duren.
Ik ben ook benieuwd hoeveel ik teruglever bij 1 omwenteling linksom? valt dat ook uit te rekenen? heb het laatst gemeten, iets van 27 seconden, geloof ik.
Verschilt per meter. Mijn ferrarismeter doet 375 rondjes per kWh.JAN-B schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 17:07:
[...]
@JGC: Hoe kom jij aan die 360 omw / Kwhen hoe bereken jij die 100 seconden?? Graag een berekening hier.
Ik ben ook benieuwd hoeveel ik teruglever bij 1 omwenteling linksom? valt dat ook uit te rekenen? heb het laatst gemeten, iets van 27 seconden, geloof ik.
Gesteld 1 rondje duurt 10 seconden dan kost het loggen van 1kWh = 10 seconden * 375 rondjes = 3750 seconden. Ga je dat omrekenen naar uren ( 3600 seconden ) dan wordt er 3600/3750= 0,96kWh per uur op de meter gezet.
0,96kWh = 960W momentaan vermogen als een rondje 10 seconden duurt.
Misschien wat omslachtig uitgerekend maar het werkt wel
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Elke meter heeft zijn EIGEN "omwentelingsfactor", staat op het apparaat. Dus die 360 is NIET universeel.JAN-B schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 17:07:
[...]
@JGC: Hoe kom jij aan die 360 omw / Kwhen hoe bereken jij die 100 seconden?? Graag een berekening hier.
Mijn robuuste Siemens enkeltarief Ferrarisje "in beheer bij Liander" heeft een factor van 187,5 omwentelingen per kWh.
Mijn Poolse "bruto productie" Ferrarisjes (gescoord bij Kijkshop long time ago) hebben 375 Umwälzungen pro Kilowattstunde op het plaatje staan (niet herijkt wel met nieuwe 100 Watt gloeilamp geijkt, op advies van Arie Kroon, nulenergiewoning Woubrugge), maar behoorlijk nauwkeurig, voor eigen controle zonnestroom - groepsopbrengsten).
Mijn EIZ-EEWD7393 elektronische kWh meter (DIN rail, bij PVSAT project gekregen) heeft 2000 imp(ulsen) per kWh in de handleiding staan. Dus 2.000 keer rood flakkerend LEDje en er is op die groep weer een kilowattuur geoogst...
Dus: zelf kijken, bij iedereen waarschijnlijk weer anders...
ah, ik zie dat flitspaal ook al "geflitst" heeft. Dank!
[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 10-05-2011 17:22 ]
Ik ook nietJeroenH schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 14:56:
En daarom doe ik niet mee aan terugverdienberekeningen.
beetje flauw om de overheid nu weer de schuld te geven; er zijn toch gewoon eerlijke verkiezingen geweest in NL, en ja, als de meerderheid VVD en PVV stemt, dan weet je het wel.................Dat wordt pas zinvol als we een overheid kiezen die de zaken voor de lange termijn goed regelt (en dan nog...). Maar ook dit jaar vielen pasen en pinksteren weer niet op één dag, dus een dergelijke overheid zal ook nog wel niet in het verschiet liggen.
Briljante uitspraak!!Gewoon plaatsen die dingen en je niet te veel zorgen maken over het geld. Dan is het leven leuker.
En daar is ook niets mee, want dat weet je zeker.JAN-B schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 17:19:
Ik ook nietmaar heb toch stiekum uitgerekend wat ik afgelopen jaar bespaard heb: 102 euro maar liefst
Je zult mij nooit de overheid ergens de schuld van horen geven, want - precies zoals ik schrijf - wij kiezen die overheid.beetje flauw om de overheid nu weer de schuld te geven; er zijn toch gewoon eerlijke verkiezingen geweest in NL, en ja, als de meerderheid VVD en PVV stemt, dan weet je het wel.................
Valt wel mee. Vraag maar eens rond in je familie of kennissenkring. Ik denk niet dat veel mensen hem briljant zullen vinden, helaas....Briljante uitspraak!!
Hmmmm.JeroenH schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 17:23:
Je zult mij nooit de overheid ergens de schuld van horen geven, want - precies zoals ik schrijf - wij kiezen die overheid.
Heb nooit enig beleidsambtenaar van EZ/EL&I (in de wandelgangen "het ellendeministerie", afgekort eleni) "gekozen". En die dicteren gewoon wat er gebeurt. Wat er op het blauwe pluche komt zijn meestal niet meer dan hun marionetten omdat ze door de bank genomen toch niks van de materie begrijpen...
... en ik heb nooit op een partij gestemd die ooit aan de macht is geweest.
... leuke democratie, maar dat schijnt er bij te horen ...
... ze zoeken het maar uit, ik denk dat democratie zich elke dag weer moet uitvinden. Macht corrumpeert. Altijd.
... back to topic?
En dat spreekt de meeste mensen toch het meeste aan.JAN-B schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 17:19:
Ik ook nietmaar heb toch stiekum uitgerekend wat ik afgelopen jaar bespaard heb: 102 euro maar liefst
Wij hebben hier Delta omvormers en die kunnen op het display onder andere de opbrengst in Wh en Valuta weergeven. Je moet even in een menu de waarde van een kWh ingeven en dan doe hij dat goed.
Anyway, dit weekend was er een tante op bezoek en het was heerlijk weer, dus ik ging even naar de schuur om de opbrengst te aanschouwen. Zij wilde ook wel even mee kijken uit nieuwsgierigheid.
Ik zeg: "9,8kWh per omvormer tot nu toe vandaag." Zij kijkt me aan:
Ik blader door het menu en zeg: "Bijna €5,-. Per omvormer, dus dat nog eens x2." en de verbazing komt opzetten.
Ik zeg, "Dit ligt op west, dus we zitten pas op de helft voor vandaag." Het werd meer.
"Ik kan ook wel even kijken wat het dit jaar al heeft opgebracht sinds 1 januari."
Ik blader verder en zeg:" €460. x2 dus hè!" En toen moest mijn oom ook maar eens komen kijken.
pcmadman schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 19:02:
[...]
En dat spreekt de meeste mensen toch het meeste aan.
Wij hebben hier Delta omvormers en die kunnen op het display onder andere de opbrengst in Wh en Valuta weergeven. Je moet even in een menu de waarde van een kWh ingeven en dan doe hij dat goed.
Anyway, dit weekend was er een tante op bezoek en het was heerlijk weer, dus ik ging even naar de schuur om de opbrengst te aanschouwen. Zij wilde ook wel even mee kijken uit nieuwsgierigheid.
Ik zeg: "9,8kWh per omvormer tot nu toe vandaag." Zij kijkt me aan:![]()
Ik blader door het menu en zeg: "Bijna €5,-. Per omvormer, dus dat nog eens x2." en de verbazing komt opzetten.
Ik zeg, "Dit ligt op west, dus we zitten pas op de helft voor vandaag." Het werd meer.
"Ik kan ook wel even kijken wat het dit jaar al heeft opgebracht sinds 1 januari."
Ik blader verder en zeg:" €460. x2 dus hè!" En toen moest mijn oom ook maar eens komen kijken.
En anderen zouden van dit grafiekje mogelijk "interesse" kunnen krijgen. Met daarbij de vermelding dat het een antiek systeempje is en dat je tegenwoordig op dezelfde dakoppervlakte minstens 2-3 maal zoveel vermogen kwijt kunt...
Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome.flitspaal.nl schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 17:11:
[...]
Verschilt per meter. Mijn ferrarismeter doet 375 rondjes per kWh.
Gesteld 1 rondje duurt 10 seconden dan kost het loggen van 1kWh = 10 seconden * 375 rondjes = 3750 seconden. Ga je dat omrekenen naar uren ( 3600 seconden ) dan wordt er 3600/3750= 0,96kWh per uur op de meter gezet.
Ik heb alleen een kWh-meter en een stopwatch….????
Kan ik eenvoudig bereken hoeveel watt mijn cellen op dit moment leveren?
Stel de kWh meter heeft 750 omwentelingen nodig voor 1 kWh
Dat wil zeggen: 750 omwentelingen zijn 1000 x 3600 wattseconden = 1 kWh
Dus 1 omwenteling komt overeen met 3600000 / 750 = 4800 Wsec
Als 1 omwenteling 10 sec. duurt komt dat overeen met een momenteel vermogen van 4800 / 10 = 480 watt
Als 1 omwenteling 30 sec. duurt komt dat overeen met 4800 / 30 = 160 watt
Om de kWh meter te testen op afwijking kun je dit het best doen met een klein vermogen b.v. een 100 W lamp, en een groter vermogen b.v. 1 of 1,5 kW kacheltje. Je weet dan op twee punten de afwijking, dat is beter als een.
Zorg dat je zeker weet dat er (onopgemerkt) geen sluipverbruiker in staat. Indien beschikbaar het afgenomen vermogen meten met een goede (klasse 1,0) Wattmeter. Bij een afwijking van meer dan ongeveer 5 % de netbeheerder eens contacten.
Note: er gelden natuurlijk verschillende belangen voor neggies en possies

Ik heb een hooggeplaatste Ir. x in dienst van een netbeheerder na een paar biertjes op een feestje eens horen vertellen dat sommige typen ferraris meter bij kWh export fors meer aangeven tov kWh import.
(persoonlijk geloof ik dat niet, maar zeg nooit nooit).
[ Voor 25% gewijzigd door Gasschuif op 10-05-2011 20:17 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Goedendag heren, dames,
Na al enkele maanden mee lezen dan nu maar eens een berichtje en korte beschrijving.
Ik ben afgelopen jaar november met de subsidie ronde van Amsterdam voorzichtig begonnen met een 630 Wp setje op een Soladin 600. Gelijk getroffen door de bijverschijnselen (met een kWh meter door het huis enzo) en verslaafd geraakt aan terugdraaiende meter. Daarom afgelopen maand uitgebreid met 560 Wp panelen en het geheel op een SB2100TL (een rode en uitstekend werkend op 125V opstartspanning en een afwijking van tussen de 6-9% op de kWh meter van de separate meterkast groep, om maar gelijk een aantal topics op dit forum mee te behandelen ). Overigens alles geleverd door mede-forum-lezer-leverancier G.
Deze is speciaal op de groei gekocht en klaar voor verdere uitbreiding in november als de 2011 ronde subsidie start.
Ik ben nog in afwachting van de Bluetooth communicatiemodule zodat ik niet meer iedere dag alle standen hoef op te nemen en fatsoenlijk logging kan inrichten.
Mijn vraag gaat over de aanleg van extra groepen in de meterkast.
Ik heb uiteraard een speciale groep aangelegd (met eigen kWh meter) voor de PV installatie. Deze zit nu echter ook achter 1 van de aardlekschakelaars in de meterkast. (ABB inpriksysteem)
Is dit nodig cq verplicht of zou ik deze specifieke groep, waar dus alleen de SB2100TL direct op zit ook zonder aardlek mogen aanleggen. (Dat zou mij beter uitkomen ivm met de Watson sensors die ik gebruik om snel de werking van de installatie te zien.)
Na al enkele maanden mee lezen dan nu maar eens een berichtje en korte beschrijving.
Ik ben afgelopen jaar november met de subsidie ronde van Amsterdam voorzichtig begonnen met een 630 Wp setje op een Soladin 600. Gelijk getroffen door de bijverschijnselen (met een kWh meter door het huis enzo) en verslaafd geraakt aan terugdraaiende meter. Daarom afgelopen maand uitgebreid met 560 Wp panelen en het geheel op een SB2100TL (een rode en uitstekend werkend op 125V opstartspanning en een afwijking van tussen de 6-9% op de kWh meter van de separate meterkast groep, om maar gelijk een aantal topics op dit forum mee te behandelen ). Overigens alles geleverd door mede-forum-lezer-leverancier G.
Deze is speciaal op de groei gekocht en klaar voor verdere uitbreiding in november als de 2011 ronde subsidie start.
Ik ben nog in afwachting van de Bluetooth communicatiemodule zodat ik niet meer iedere dag alle standen hoef op te nemen en fatsoenlijk logging kan inrichten.
Ik heb uiteraard een speciale groep aangelegd (met eigen kWh meter) voor de PV installatie. Deze zit nu echter ook achter 1 van de aardlekschakelaars in de meterkast. (ABB inpriksysteem)
Is dit nodig cq verplicht of zou ik deze specifieke groep, waar dus alleen de SB2100TL direct op zit ook zonder aardlek mogen aanleggen. (Dat zou mij beter uitkomen ivm met de Watson sensors die ik gebruik om snel de werking van de installatie te zien.)
Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets
Zonnigtiep, volgens mij kun je beter niet gaan slapen als je dit soort nachtmerries hebt. En beter overdag slapen als het ferrarisje terug loopt, 's nachts kun je dan de afleiding zoeken in alle overweldigende getallen.zonnigtype schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 12:41:
Ja, en op het moment dat die "net pariteit fase 1" (consumentenprijs all-in kruist "verwachte gemiddelde kosten per kilowattuur van een op dat moment gekochte installatie die voor een periode van xx jaar de volledige geprognosticeerde opbrengst per jaar naar binnen zal [blijven] harken inclusief eenmalige omvormer kosten e.a. naar believen in te vullen kostenposten") intreedt, besluit kabinet Rutte 2 cq. Wilders 1 (na val van Rutte 1 om een of ander lullig parlementair incidentje) dat de hele energiebelasting structuur volledig omgegooid wordt en ieder gezin een standaard vaste EB op zijn dak krijgt om de nieuwe kerncentrales van verzekerd te krijgen (te bouwen door EDF en RWE met als uitvoerders Areva en General Electric) ...
... gevolg: weg "grid parity phase I", als sneeuw voor de zon, zelfs met een lullige SDE "plus" heffing bovenop het kWh tarief om de Canadese houtsnipper bijfik in de RWE, Vattenfall, en Delta kolencentrales van te kunnen subsidiëren om de Europese verplichting van 14% "duurzaam" in 2020 versneld te faciliteren tegen minimale "kosten".
Met Energiebelasting "kaal" in eerste halfjaar bij mijn all-in kWh prijs al 53 procent van het totaal, zie berekeningen en volledig uitgewerkte tarieven onder [url="nieuws_PV69.htm#4jan2011_nota_en_tarieven_2011_spielerei_PPV"]bericht 4 januari 2011[/url] continu op het netvlies houdend... Ik reken mezelf nooit "rijk".
We kunnen collectief rouwen als dit toekomstscenario werkelijkheid wordt.
De 7% prijsdaling per jaar geeft een halvering in 10 jaar. 10 jaar later zitten we op net-pariteit met het bedrag zonder EB. Zonnenergie gaat winnen, bigtime.
Ik slaap heel goed hoor, ondanks de tegenwerking. Het doel is om de (overige) geesten wakker te schudden.SpiceWorm schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 20:25:
[...]
Zonnigtiep, volgens mij kun je beter niet gaan slapen als je dit soort nachtmerries hebt. En beter overdag slapen als het ferrarisje terug loopt, 's nachts kun je dan de afleiding zoeken in alle overweldigende getallen.
We kunnen collectief rouwen als dit toekomstscenario werkelijkheid wordt.
De 7% prijsdaling per jaar geeft een halvering in 10 jaar. 10 jaar later zitten we op net-pariteit met het bedrag zonder EB. Zonnenergie gaat winnen, bigtime.
Gelukkig worden steeds meer geesten wakker tegenwoordig, en dat helpt.
Het is "maar" een scenario wat echter beslist geen "ondenkbaar" scenario is. Er zijn er wel vele denkbaar, dus dat is nog ff afwachten welk "bewaarheid" wordt. Misschien wel een waar zelfs de knapste geesten en briljantste voorspellers nooit aan hebben gedacht.
Overigens voorspelt Photon Consulting ff pas op de plaats in 2012 met de marktgroei (ja, natuurlijk ook een falsificeerbaar "scenario"), maar inderdaad, daarna gaat het weer rap verder met de (potentiële) afzet. Want de miljarden die in de maakindustrie zijn gestoken moeten er koste wat kost uit gehaald worden, en liefst met leuk rendement. Nu nog ff alle hinderpalen uit de weg ruimen (Nederland is er van vergeven) en de Solar Economy (byzonder interessant boek van Scheer, nog voor zijn Energy Autonomy geschreven) versneld naar voren halen. Veel succes aan allen die hem bespoedigen. En grote dank ook. Namens de mensheid (mag wel, toch?).
Een "ferrarisje" is een gouden bezit (al is "eigendom" in NL dus ook geen realiteit). Maar niets is van eeuwige waarde, als u me vat...
Hey buur. Volgens de NEN1010 is het niet nodig om de omvormer achter een aardlekschakelaar te plaatsen indien er geen stopcontacten tussen de beveiliging en de omvormer zijn geplaatst.michels911 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 20:19:
Goedendag heren, dames,
O ja, je BT Piggy Back is aangekomen. Ik kijk wel even of hij door de brievenbus past en anders bel ik aan.
Heb hier de zelfde ABB meterkast heb ook een extra groep apart gezet naast me aardlek voor de PV niet achter de aardlek zodat ik de andere groepen kan meten door een KWh-meter voor mijn eigen verbruik.
@Jeroen: Toevallig dat je erover begint; vorige week bij een verjaardag maar weer eens geprobeerd of een familie-lid nog steeds geen belangstelling voor PV had; vorig jaar kwam hij met opmerkingen als:JeroenH schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 17:23:Valt wel mee. Vraag maar eens rond in je familie of kennissenkring. Ik denk niet dat veel mensen hem briljant zullen vinden, helaas....
zodra ik ze in 3 a 4 jaar terugverdiend heb; en dan krijg je problemen met de cosinus phi factor
Vorige week was het: het rendement van die panelen is veel te laag en iets over het verdrag van Kyota??
oh ja, ook nog het draait allemaal op subsidie, volgens hem de windmolens uiteraard ook;
Ik geef het op, hopeloos, sommige mensen zijn toch niet te overtuigen, helaas......
Verwijderd
9,8kWh is bij een prijs van 22 cent per kWh €2,16 per omvormer.pcmadman schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 19:02:
[...]
En dat spreekt de meeste mensen toch het meeste aan.
Ik zeg: "9,8kWh per omvormer tot nu toe vandaag." Zij kijkt me aan:![]()
Tenzij je een contract hebt met een prijs van meer dan 50 cent per kWh.
Dan zou ik me ook verbazen.
SDE 2010Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 07:46:
[...]
9,8kWh is bij een prijs van 22 cent per kWh €2,16 per omvormer.
Tenzij je een contract hebt met een prijs van meer dan 50 cent per kWh.
Dan zou ik me ook verbazen.
Dat is inderdaad ongeveer een halve euro per kWh.
Ik snap niet wat je nou helemaal aan het doen bent, maar de definitie van Watt is Joule/seconde, dus dan dan is een Ws gewoon een Joule.Gasschuif schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 19:13:
[...]
Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome.![]()
Ik heb alleen een kWh-meter en een stopwatch….????
Kan ik eenvoudig bereken hoeveel watt mijn cellen op dit moment leveren?
Stel de kWh meter heeft 750 omwentelingen nodig voor 1 kWh
Dat wil zeggen: 750 omwentelingen zijn 1000 x 3600 wattseconden = 1 kWh
Dus 1 omwenteling komt overeen met 3600000 / 750 = 4800 Wsec
Als 1 omwenteling 10 sec. duurt komt dat overeen met een momenteel vermogen van 4800 / 10 = 480 watt
Als 1 omwenteling 30 sec. duurt komt dat overeen met 4800 / 30 = 160 watt
Om de kWh meter te testen op afwijking kun je dit het best doen met een klein vermogen b.v. een 100 W lamp, en een groter vermogen b.v. 1 of 1,5 kW kacheltje. Je weet dan op twee punten de afwijking, dat is beter als een.
Zorg dat je zeker weet dat er (onopgemerkt) geen sluipverbruiker in staat. Indien beschikbaar het afgenomen vermogen meten met een goede (klasse 1,0) Wattmeter. Bij een afwijking van meer dan ongeveer 5 % de netbeheerder eens contacten.
Note: er gelden natuurlijk verschillende belangen voor neggies en possies
Ik heb een hooggeplaatste Ir. x in dienst van een netbeheerder na een paar biertjes op een feestje eens horen vertellen dat sommige typen ferraris meter bij kWh export fors meer aangeven tov kWh import.
(persoonlijk geloof ik dat niet, maar zeg nooit nooit).
Een kWh is 3,6MJ.
Als jouw meter x omwentelingen per seconde doet, dan is een omwenteling 3,6/x MJ
En omdat de Watt eigenlijk Joule / Seconde is kun je de energie per omwenteling natuurlijk delen door de tijd per omwenteling en dan heb je vermogen.
[ Voor 72% gewijzigd door Paul C op 11-05-2011 09:05 ]
Kijk ik er nu overheen, of is de site van Solardays zo slecht dat je je 'profiel' op de kaart niet aan kunt passen?
Afgelopen zondag had ik al meerdere problemen met de solardays website. Ook kaartissue's. Dus je bent niet de enige.
DM me even, ik kan het aanpassen.SunshineCompany schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 09:36:
Kijk ik er nu overheen, of is de site van Solardays zo slecht dat je je 'profiel' op de kaart niet aan kunt passen?
* mkleinman zit in organisatie van Solardays 2011.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik heb de datum van onze open dag aangepast, maar dat kon niet via de site. Ik heb de organisatie gemaild. Ik heb overigens geen promotiemateriaal ontvangen, maar ik heb mijn eigen posters gemaakt. Toch gek dat ik niets gekregen heb....SunshineCompany schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 09:36:
[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 11-05-2011 10:00 ]
Niet gek, ik heb er 2 gekregen. Op 1 stond t.a.v. J. Haringman. Grapje. Niet dat ik er 2 kreeg trouwens.JeroenH schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 09:59:
[...]
Ik heb de datum van onze open dag aangepast, maar dat kon niet via de site. Ik heb de organisatie gemaild. Ik heb overigens geen promotiemateriaal ontvangen, maar ik heb mijn eigen posters gemaakt. Toch gek dat ik niets gekregen heb....
De organisatie zit niet te slapen, kreeg al mail dat het is aangepast, thanks.
Ik heb ook niets gekregen, gisteren nog met Nus gemaild en er zou alsnog iets opgestuurd worden.JeroenH schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 09:59:
[...]
Ik heb de datum van onze open dag aangepast, maar dat kon niet via de site. Ik heb de organisatie gemaild. Ik heb overigens geen promotiemateriaal ontvangen, maar ik heb mijn eigen posters gemaakt. Toch gek dat ik niets gekregen heb....
A'dam PVOutput
Verwijderd
Alweer een tijd geleden dat ik op dit forum heb gepost. Ik was toen bezig om een zonnepaneel installatie op het dak van ons huis te krijgen. Ook hebben we toen een douche WTW geplaatst, de kruipruimte beter geïsoleerd, vrijwel alle lampen vervangen met LEDs en heb ik een roetfilter geplaatst op mijn auto. We zouden op 0 zijn uitgekomen voor wat betreft stroomverbruik, was het niet voor het feit dat we de laatste tijd vaker thuis kunnen werken. Dat kost weliswaar wat (donker groene) kilowatt-uurtjes extra, maar bespaart liters diesel en uren fileleed 
Een leuke ontwikkeling is dat ons enthousiasme heeft geleid tot het gaan plaatsen van een mooie installatie op het (net gekochte) huis van bekenden. Dat gaat een prachtige zonnepaneel installatie worden van bijna 10kWp. 51 modules van 190Wp op een SMA Tripower 10000TL. 35 graden dakhoek op zzzo. We hopen a.s. weekend te kunnen beginnen met de installatie.
In datzelfde huis zijn we direct op jacht gegaan naar sluipverbruikers. Er zitten nogal wat ingebouwde elektrische installaties in die woning en het sluipverbruik (zonder dat daar op dit moment iemand woont) durf ik hier met goed fatsoen niet eens te noemen. Er was bekend dat die bovengemiddeld zou zijn, maar dit is echt te belachelijk voor woorden: de zonnepaneel installatie zou alleen het sluipverbruik maar net aan dekken! Maar wat er nou precies stroom vreet… niemand die het weet!
Het sluipverbruik komt op dit moment uit op een absurde 25 kWh per dag. Ongeveer 10 kWh kunnen we inmiddels verklaren (en deels uitschakelen) door het meten van het stroomverbruik van de meetbare apparaten. Meetbaar, omdat er een stekker aan zit en we er een elektriciteitsmeter tussen kunnen plaatsen. Echter, naast deze 10 kWh per dag, gaat er nog eens 15 kWh per dag op aan ons totaal onbekende energievreters. Je zou bijna denken dat de vorige bewoners een elektrische kachel zijn vergeten mee te nemen of uit te zetten
Maar die hebben we niet kunnen vinden dus dat zal wel niet.
Er zijn veel apparaten die rechtstreeks op de groepenkast zijn aangesloten. Vaak via een enkele fase groep en soms ook dmv 3 fase aansluitingen. Hier krijg ik met goed fatsoen geen energie meter meer tussen, althans niet de meter die ik heb.
Op internet kwam ik de eco eye (http://www.eco-eye.com/features-elite200.html) tegen, die op de individuele aders van een drie fase kabel heen geclickt kan worden zonder hem los te hoeven maken of te onderbreken. Alhoewel dat al een enorme verbetering is, vind ik het een duur apparaat voor een eenmalige sluipverbruik-meet-actie en ik moet alsnog de meterkast open trekken om de meter om de individuele kabel aders te krijgen. Kennen jullie een betere methode om het sluipverbruik nader te analyseren? Bijvoorbeeld een meter die je in een keer om een volledige 3 fase kabel kan clicken en niet om de individuele aders? Als ik alleen al weet op welke groep(en) dit verbruik zit, dan kunnen we eenvoudiger op dat sluipverbruik gaan jagen!
Een leuke ontwikkeling is dat ons enthousiasme heeft geleid tot het gaan plaatsen van een mooie installatie op het (net gekochte) huis van bekenden. Dat gaat een prachtige zonnepaneel installatie worden van bijna 10kWp. 51 modules van 190Wp op een SMA Tripower 10000TL. 35 graden dakhoek op zzzo. We hopen a.s. weekend te kunnen beginnen met de installatie.
In datzelfde huis zijn we direct op jacht gegaan naar sluipverbruikers. Er zitten nogal wat ingebouwde elektrische installaties in die woning en het sluipverbruik (zonder dat daar op dit moment iemand woont) durf ik hier met goed fatsoen niet eens te noemen. Er was bekend dat die bovengemiddeld zou zijn, maar dit is echt te belachelijk voor woorden: de zonnepaneel installatie zou alleen het sluipverbruik maar net aan dekken! Maar wat er nou precies stroom vreet… niemand die het weet!
Het sluipverbruik komt op dit moment uit op een absurde 25 kWh per dag. Ongeveer 10 kWh kunnen we inmiddels verklaren (en deels uitschakelen) door het meten van het stroomverbruik van de meetbare apparaten. Meetbaar, omdat er een stekker aan zit en we er een elektriciteitsmeter tussen kunnen plaatsen. Echter, naast deze 10 kWh per dag, gaat er nog eens 15 kWh per dag op aan ons totaal onbekende energievreters. Je zou bijna denken dat de vorige bewoners een elektrische kachel zijn vergeten mee te nemen of uit te zetten
Er zijn veel apparaten die rechtstreeks op de groepenkast zijn aangesloten. Vaak via een enkele fase groep en soms ook dmv 3 fase aansluitingen. Hier krijg ik met goed fatsoen geen energie meter meer tussen, althans niet de meter die ik heb.
Op internet kwam ik de eco eye (http://www.eco-eye.com/features-elite200.html) tegen, die op de individuele aders van een drie fase kabel heen geclickt kan worden zonder hem los te hoeven maken of te onderbreken. Alhoewel dat al een enorme verbetering is, vind ik het een duur apparaat voor een eenmalige sluipverbruik-meet-actie en ik moet alsnog de meterkast open trekken om de meter om de individuele kabel aders te krijgen. Kennen jullie een betere methode om het sluipverbruik nader te analyseren? Bijvoorbeeld een meter die je in een keer om een volledige 3 fase kabel kan clicken en niet om de individuele aders? Als ik alleen al weet op welke groep(en) dit verbruik zit, dan kunnen we eenvoudiger op dat sluipverbruik gaan jagen!
Miss een idee om wat aparte groepen gewoon uit te zetten en kijken of de meter minderhard draaid/knipperd. 25KWh aan sluip verbruik voor een normale woning is wel ontzettend veel zelf gebruik ik 40-50 KWh in de week dit is wat onder gemiddeld.
Verwijderd
Dank voor het meedenken! In onze eigen woning komen we uit op zo'n 8 kWh per dag gemiddeld, dus ik sta er ook goed van te kijken hoor! En dat is ook nog eens in een woning waarin geleefd en gewerkt wordt!silvester6 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 12:41:
Miss een idee om wat aparte groepen gewoon uit te zetten en kijken of de meter minderhard draaid/knipperd. 25KWh aan sluip verbruik voor een normale woning is wel ontzettend veel zelf gebruik ik 40-50 KWh in de week dit is wat onder gemiddeld.
Ik voel me niet comfortabel om groepen uit te zetten zonder dat ik weet wat ik dan doe. Ik wil wel weten of de meter dan minder snel gaat draaien, maar krijg ik alles weer aan op het moment dat ik de schakelaar terug zet?? Helaas ontbreekt een omschrijving van wat er op welke groep zit aangesloten. Dit wordt nagevraagd bij de vorige eigenaar, wellicht heeft hij zo'n overzicht per ongeluk meegenomen.
Het is overigens geen normale woning meer te noemen hoor, er zitten een hoop mooie features in. Zoals een zwembad binnenshuis of een geluidssysteem in ongeveer elke kamer. De zwembad pompen (de echte stroomvreters) staan overigens uit.
silvester6's suggestie kost je in elk geval geen geld. Maar als je de groep gevonden hebt, wat dan? Dan weet je nog niks. Je zult het draadje moeten volgen naar het onbekende apparaat dat het verbruik veroorzaakt.Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 12:20:
Als ik alleen al weet op welke groep(en) dit verbruik zit, dan kunnen we eenvoudiger op dat sluipverbruik gaan jagen!
En zijn de bewoners niet bang dat ze straks een overbemeten installatie hebben? 10 kWp levert ongeveer 10.000 kWh per jaar. Een huishouden dat een beetje op zijn verbruik let, moet daar toch wel ver onder kunnen komen?
Al met al blijf ik het een vreemd verhaal vinden dat je niet weet wat er aan apparaten is aangesloten op je installatie. Elektrische vloerverwarming misschien? Vloerverwarmingspomp?
Een installatie moet toch bestand zijn tegen stroomuitval? Dan moet alles weer vanzelf opkomen.Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:07:
Ik voel me niet comfortabel om groepen uit te zetten zonder dat ik weet wat ik dan doe. Ik wil wel weten of de meter dan minder snel gaat draaien, maar krijg ik alles weer aan op het moment dat ik de schakelaar terug zet??
Dat lijkt me wel belangrijk. Daar had de vorige eigenaar gewoon voor moeten zorgen uiteraard. Slordig.Helaas ontbreekt een omschrijving van wat er op welke groep zit aangesloten. Dit wordt nagevraagd bij de vorige eigenaar, wellicht heeft hij zo'n overzicht per ongeluk meegenomen.
Dat verklaart een hoop.Het is overigens geen normale woning meer te noemen hoor, er zitten een hoop mooie features in. Zoals een zwembad binnenshuis of een geluidssysteem in ongeveer elke kamer. De zwembad pompen (de echte stroomvreters) staan overigens uit.
Verwijderd
Of het piep-systeem gebruiken! Lekker uitzetten en kijken wat er niet meer werkt.Je zult het draadje moeten volgen naar het onbekende apparaat dat het verbruik veroorzaakt.
Er zitten apparaten in het huis waarvan bekend is dat ze veel stroom gebruiken, neem de pompen van het zwembad voor waterfiltering (capaciteit van 2200 watt per stuk, maar die hoeven -gelukkig- niet continu aan). 10 kWp is een forse installatie, maar in deze situatie niet (extreem) overbemeten. De zwembadverwarming staat op dit moment gewoon uit, dat gaat een forse vacuumbuis installatie worden. De insteek is dat deze luxe wel te combineren moet zijn met duurzaamheid en betaalbaarheid. Leuke uitdagingen genoeg (pompen schakelen op overcapaciteit in de PV productie, bijvoorbeeld). Maar eerst maar eens het sluipverbruik omlaag krijgen!Anne vdr Bom schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:10:
[...] En zijn de bewoners niet bang dat ze straks een overbemeten installatie hebben? 10 kWp levert ongeveer 10.000 kWh per jaar. Een huishouden dat een beetje op zijn verbruik let, moet daar toch wel ver onder kunnen komen? [...]
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2011 13:30 ]
10kWp op een privehuis.. zal vast geen rijtjeswoning zijn, maar een dikke villa. Die mensen gaan (als ze geen Ferraris hebben) gewoon over de saldeergrens heen..
Wel opmerkelijk: eerder voor 10.000kWh aan panelen plaatsen dan energie steken in het opsporen van sluipverbruikers
Verwijderd
Wat dacht je van en-en, tegelijkertijd?JakeNL schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:46:
Wel opmerkelijk: eerder voor 10.000kWh aan panelen plaatsen dan energie steken in het opsporen van sluipverbruikers
Ieder zijn meug.Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 15:22:
[...]
Wat dacht je van en-en, tegelijkertijd?De panelen had hij een dag of wat nadat de sleutel was overhandigd al besteld (nadat het aantal panelen nauwkeurig was opgemeten). Het sluipverbruik zoeken was ook direct opgestart. Lijkt me niet zoveel mis mee!
Na de Einheiten Polizei binnenkort ook de "Heimliche-Verbraucher-Kontroll-Beamte"?
Gezwelliger kunnen we het niet maken, op GoT
Succes met de jacht op de sluipvreters, en evenveel succes met een rappe installatie van de zonnestroom paneeltjes. Die worden straks sowieso zo goedkoop dat ze niet aan te slepen zullen zijn.
Of het duurzaam zal zijn om daarmee een hoop "te voorkomen" verbruik mee af te gaan dekken zal veel mensen tegen die tijd vrees ik sowieso Bratwurst zijn.
Zoals gezegd: ieder zijn meug. Milieu Stalinisme heeft namelijk ook zo zijn nare trekjes als het uit de hand loopt...
(weet wie het zegt, maar ja, ik heb geeneens een auwto, dus waar hebben we het over...)
Om de hele installatie in kaart te brengen is een telefoontje naar de betreffende installateur ook wel handig of deze nog een installatie tekening heeft.
Het lijkt me toch handig om als eigenaar opnieuw een groepenverklaring te maken dit door middel van een tekening/doormeten/alles uit zetten en per groep kijken welke wcd/apparaten het nog doen.
Het lijkt me toch handig om als eigenaar opnieuw een groepenverklaring te maken dit door middel van een tekening/doormeten/alles uit zetten en per groep kijken welke wcd/apparaten het nog doen.
De vlag kan alweer uit, NLEnergie wil schikken 
Ze betalen de kosten voor het geschil a 25 euro en vergoeden mijn corrospondentiekosten a 25 euro.
Daarnaast heb ik eidelijk antwoord op de vraag hoe ze salderen
X wil graag uitleg over hoe NLEnergoe omgaat met soldering, ervan uitgaande dat X na een jaar levering een overschot heeft op het hoogtarief en een tekort op het laagtarief. Mocht dit het geval zijn dan zal het hoge tarief worden gesaldeerd met het verbruik. Hierna zal een tegoed resteren voor de teruglevering op hoog tarief.
Omdat er voor elektra laag meer is verbruikt dan teruggeleverd zal het verschil worden gefactureerd aan X. Een eventueel tegoed op basis van de teruglevering op hoogtarief zal hier vervolgens mee worden gesaldeerd. Uiteindelijk zal er dus volledig worden gesaldeerd.
NLEnergie heeft inmiddels echter al op verzoek van X haar facturatie gewijzigd. X wordt vanaf 1 mei 2011 afgerekend tegen enkel tarief.
NLEnergie wijkt in positieve zin af van hetgeen in art4 van de toelichting van brtve is bepaald met betrekking tot saldering. NLEnerie saldeert niet tot een verbruik van 300kwh per jaar maar tot een verbruik van 500 kwh per jaar. Helaas is NLEnergie admistratief op dit moment niet in staat om, mocht X inderdaad met electricieit produceren dan verbruiken, dit te verwerken in haar nota’s. NLEnergie hoopt dit in de toekomst overigens wel te verwerken en is hiervoor hard aan het werk met haar nieuwe partner.
Mocht er echter een situatie ontstaan zoals hierboven beschreven dan is NLEnergie bereid hiervoor alsnog een vergoeding toe te kennen aan X, met inachtneming van alle eisen de brtv hieraan stelt. Een eventuele vergoeding zal dan handmatig worden berekend en uitgekeerd.
Het hoog/laag salderen lijkt geen problemen op te leveren.
Het leest wat lastig maar het lijkt te kloppen als ik het goed begrijp.
Nu staat hier niet in hoeveel ze vergoed als ik meer teruglever dan ik afneem.
Dus daar wil ik nog antwoord op.
En mijn vraag was of hoog/laag salderen kon en anders terug naar enkel tarief.
Het kan ik ze hebben met ook teruggezet naar enkeltarief.
Overigens willen ze graag van me af en mag ik boetevrij tussentijds bij ze weg.
Dan kan ik wel fluiten naar de 385 euro overstappremie dus dat doe ik niet.
Ze betalen de kosten voor het geschil a 25 euro en vergoeden mijn corrospondentiekosten a 25 euro.
Daarnaast heb ik eidelijk antwoord op de vraag hoe ze salderen
X wil graag uitleg over hoe NLEnergoe omgaat met soldering, ervan uitgaande dat X na een jaar levering een overschot heeft op het hoogtarief en een tekort op het laagtarief. Mocht dit het geval zijn dan zal het hoge tarief worden gesaldeerd met het verbruik. Hierna zal een tegoed resteren voor de teruglevering op hoog tarief.
Omdat er voor elektra laag meer is verbruikt dan teruggeleverd zal het verschil worden gefactureerd aan X. Een eventueel tegoed op basis van de teruglevering op hoogtarief zal hier vervolgens mee worden gesaldeerd. Uiteindelijk zal er dus volledig worden gesaldeerd.
NLEnergie heeft inmiddels echter al op verzoek van X haar facturatie gewijzigd. X wordt vanaf 1 mei 2011 afgerekend tegen enkel tarief.
NLEnergie wijkt in positieve zin af van hetgeen in art4 van de toelichting van brtve is bepaald met betrekking tot saldering. NLEnerie saldeert niet tot een verbruik van 300kwh per jaar maar tot een verbruik van 500 kwh per jaar. Helaas is NLEnergie admistratief op dit moment niet in staat om, mocht X inderdaad met electricieit produceren dan verbruiken, dit te verwerken in haar nota’s. NLEnergie hoopt dit in de toekomst overigens wel te verwerken en is hiervoor hard aan het werk met haar nieuwe partner.
Mocht er echter een situatie ontstaan zoals hierboven beschreven dan is NLEnergie bereid hiervoor alsnog een vergoeding toe te kennen aan X, met inachtneming van alle eisen de brtv hieraan stelt. Een eventuele vergoeding zal dan handmatig worden berekend en uitgekeerd.
Het hoog/laag salderen lijkt geen problemen op te leveren.
Het leest wat lastig maar het lijkt te kloppen als ik het goed begrijp.
Nu staat hier niet in hoeveel ze vergoed als ik meer teruglever dan ik afneem.
Dus daar wil ik nog antwoord op.
En mijn vraag was of hoog/laag salderen kon en anders terug naar enkel tarief.
Het kan ik ze hebben met ook teruggezet naar enkeltarief.
Overigens willen ze graag van me af en mag ik boetevrij tussentijds bij ze weg.
Dan kan ik wel fluiten naar de 385 euro overstappremie dus dat doe ik niet.
Een opstekertje, er moet wel een kleine aardvershuiving en een reactor voor smelten maar dan gebeurt er toch nog iets positiefs:
http://www.guardian.co.uk.../japan-nuclear-renewables
Vooral leuk is dat ze niet alleen inzetten op renewables maar zich ook de trias energetica aantrekken:
http://www.guardian.co.uk.../japan-nuclear-renewables
Vooral leuk is dat ze niet alleen inzetten op renewables maar zich ook de trias energetica aantrekken:
and an increased focus on conservation.
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Verwijderd
Die rol heb ik op me! "oorlog aan het energieverbruik", zo noemen we het.zonnigtype schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 17:49:
[...] binnenkort ook de "Heimliche-Verbraucher-Kontroll-Beamte"?
Als dit verhaal mij een ding leert: je zult wel echt moeten om "te voorkomen verbruik" ook daadwerkelijk te voorkomen. Hoe eenvoudig het is om meer energie te verbruiken dan nodig! En je zal een groot (groter!) dak moeten hebben voordat je je niet meer om elektraverbruik hoeft te bekommeren!Of het duurzaam zal zijn om daarmee een hoop "te voorkomen" verbruik mee af te gaan dekken zal veel mensen tegen die tijd vrees ik sowieso Bratwurst zijn.
Super idee om de installateur te achterhalen en hierover te benaderen! Ik wist om eerlijk te zijn niet dat dat kon!silvester6 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 18:00:
Om de hele installatie in kaart te brengen is een telefoontje naar de betreffende installateur ook wel handig of deze nog een installatie tekening heeft.
Goed nieuws, maar Japan heeft niet voor niks gekozen voor nucleair. Er is gewoon erg weinig vlak terrein wat gebruikt kan worden. Zonnepanelen zijn, op daken van huizen, een super optie voor Japan. Maar veel grote veld installaties verwacht ik er niet! (Behalve, wellicht, in de buurt van de Fukushima reactor - ruimte zat en de panelen zullen wel tegen straling kunnen)). Dat is een extra groot nadeel voor Japan, die reactor heeft een absurd grote ruimte onbewoonbaar gemaakt, ruimte die ze niet konden missen.Een opstekertje, er moet wel een kleine aardvershuiving en een reactor voor smelten maar dan gebeurt er toch nog iets positiefs
Volgens wikipedia over ruimtegebrek in Japan:
Die skyscrapers hebben, itt Dubai, in Japan dus wel degelijn een functie.About 74% of Japan is mountainous, with a mountain range running through each of the main islands. Japan's highest mountain is Mt. Fuji, with an elevation of 3,776 m (12,388 ft). Since so very little flat area exists, many hills and mountainsides are cultivated all the way to the top.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2011 19:22 ]
zonnigtype schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 17:49:
[...]
en evenveel succes met een rappe installatie van de zonnestroom paneeltjes. Die worden straks sowieso zo goedkoop dat ze niet aan te slepen zullen zijn.
Als Japan 1 of 2 kerncentrales wil vervangen door PV panelen (1 GW?), dan zal het met de overproductie van panelen wel meevallen...Yilar schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 18:15:
Een opstekertje, er moet wel een kleine aardvershuiving en een reactor voor smelten maar dan gebeurt er toch nog iets positiefs:
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Fukushima I (Dai-ichi) reactor blokken 1 tm. 4 kun je wel opgeven, dat is 2,812 GW.antonboonstra schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 19:55:
Als Japan 1 of 2 kerncentrales wil vervangen door PV panelen (1 GW?), dan zal het met de overproductie van panelen wel meevallen...
Blokken 5 en 6 die minst lijken te zijn getroffen in reserve (al moet ik nog zien dat die ooit nog on-line gaan, zal zware politieke beslissing worden) is ook alweer 1,884 GW aan groot vraagteken wat nu ook van het net is.
Wikipedia: Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant
Dat zijn een heftige hoeveelheid zonnepaneeltjes bij elkander, en dat ga je natuurlijk never nooit met een Giegje Sharpies redden.
Dan moeten ze dus nog wel ff doorwerken daar. Sharp produceerde 910 MWp in 2010, Kyocera 650 MWp, dat gaat dus importeren worden uit megaconcurrent China en/of Taiwan...
http://www.photon-interna..._cell_production_2010.pdf
.... tenzij premier Kan flink uit gaat pakken (hij levert al wat salaris in, onbekend is hoeveel), en vette opdrachten gaat plaatsen bij Sharp, Kyocera, Mitsubishi Electric, Mitsubishi Heavy Industries (ander bedrijf), Kaneka, en vergeet vooral niet onze volle Shell dochter Solar Frontier die 900 MW aan nagelneue dunnelaag CIS capaciteit aan het rollen heeft geslagen...
... het zeer Japanse MSK is al lang geleden naar binnen geschrokt door World Leader Suntech (uit China natuurlijk).
(als je naar stroom productie kijkt zul je nog erger schrikken van de wegval van Dai-ichi...)
Dan vergeet je de grootste dunnefilmfabriek ter wereld. 1 GW per jaar. Van ons eigen sjelleke.zonnigtype schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 21:10:
Dan moeten ze dus nog wel ff doorwerken daar. Sharp produceerde 910 MWp in 2010, Kyocera 650 MWp, dat gaat dus importeren worden uit megaconcurrent China en/of Taiwan...
Stond er al onder, beste Anne...Anne vdr Bom schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 23:18:
[...]
Dan vergeet je de grootste dunnefilmfabriek ter wereld. 1 GW per jaar. Van ons eigen sjelleke.
Vanmiddag even een meting gedaan: in de volle zon, 1 rondje - linksom dus - duurde 17 seconden; alleen zie ik bij mijn ferrarismeter geen getal staan van of 375 of 360 oid ??flitspaal.nl schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 17:11:
Verschilt per meter. Mijn ferrarismeter doet 375 rondjes per kWh.
ik zie wel: C=600 en ijkwezen 317; kan iemand hier iets mee
En niet te vergeten dat het capaciteit totaal is, hé. Nog geen fysieke productie.Anne vdr Bom schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 23:18:
[...]
Dan vergeet je de grootste dunnefilmfabriek ter wereld. 1 GW per jaar. Van ons eigen sjelleke.
Volgens het reeds door mij gelinkte artikel in Photon International (pdf) zouden ze in 2010 nog maar 74 MWp hebben geproduceerd en zijn ze van plan om dit jaar 600 MWp te gaan produceren. Respectabel genoeg, that's for sure. Maar FirstSolar blijft voorlopig nog heftig King Of Thin Film (productieplan voor 2011: 2.100 MWp...).
Jouw meter draait 600 omwentelingen voor 1kWh.JAN-B schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 23:37:
[...]
Vanmiddag even een meting gedaan: in de volle zon, 1 rondje - linksom dus - duurde 17 seconden; alleen zie ik bij mijn ferrarismeter geen getal staan van of 375 of 360 oid ??
ik zie wel: C=600 en ijkwezen 317; kan iemand hier iets mee
P = 3600 / (C * t) = 3600 / (600 * 17) = 0.353kW = 353 Watt negatief. Slimme meter
Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away
WWZ's trouwste promotor heeft blauw dakkie.
Alleen:
Morgen pas wordt 'ie aangesloten, en ja, hij gaat meten. En d'r komt nog meer promotie aan daar, van de onafhankelijke journalist...
Wel allemaal "zonder subsidie" ... (even de enorme financiële ondersteuning van de Chinese staat vergetend en het feit dat alles door Chinese partijen waaronder Chint en China Sunergy is voorgefinancierd, maar dat mag vast geen "subsidie" heten)
Alleen:
enDe set die ik geleverd heb gekregen was helaas toch niet zo compleet als ik had gedacht. Om panelen op een plat dak stevig te 'verankeren', zodat ze bij storm niet wegwaaien, heb je ballast nodig. Meestal gebruik je daarvoor oude terrastegels of iets dergelijks, met een standaardmaat van 40 centimeter breed. Voor die tegels zijn speciale aluminium frames gemaakt die keurig in de frames voor de zonnepanelen passen. Maar helaas, die ballastframes worden niet standaard meegeleverd. Wie ze wil, kan ze nabestellen.
Da's in Nederland een beetje een verkeerde vorm van zuinigheid.
Tja. Wie voor een prikkie op de eerste rang wil zitten, zal vaak bloeden...De panelen hebben vandaag al flink zon gepakt, maar dat heeft nog geen stroom mogen opleveren. De elektricien die de omvormer zou aansluiten had vertraging bij zijn klus ervoor en bovendien ging er wat mis bij het maken van een verbindingssnoer. Morgen staat ie met verse onderdelen om kwart voor acht op m'n stoep. Niet lang daarna moet hier toch de schakelaar op groen kunnen gaan.
Morgen pas wordt 'ie aangesloten, en ja, hij gaat meten. En d'r komt nog meer promotie aan daar, van de onafhankelijke journalist...
Wel allemaal "zonder subsidie" ... (even de enorme financiële ondersteuning van de Chinese staat vergetend en het feit dat alles door Chinese partijen waaronder Chint en China Sunergy is voorgefinancierd, maar dat mag vast geen "subsidie" heten)
Eindelijk bij SMA een omvormer erbij in het kleinere segment de; de SB1600TL-10
Gisteren is er weer 22,5kWp EIA-gesubsidieerd online gegaan. Foto's volgen. Lekker op een Ferrarisje.
Vraagje, omdat mijn kennis niet toereikend is:
Tennishal, dus 1 grote ruimte. Geschat verbruik 20.000 - 30.000 m3 gas, 30.000kWh / jaar. Grootste gasverbruik is de heating in de winter (grote blowers, heerlijk warm plafond maar de tennisser staan in de kou..), grootste electraverbruikers zijn de grote lampen op de buitenvelden in de zomeravond en TL in de hal. Als jullie 100.000 zouden mogen investeren, waar zouden jullie op inzetten? De hal bestaat uit geïsoleerde damwandprofielen. Als iemand hierin 'professioneel' wil adviseren, ook prima.
Tennishal, dus 1 grote ruimte. Geschat verbruik 20.000 - 30.000 m3 gas, 30.000kWh / jaar. Grootste gasverbruik is de heating in de winter (grote blowers, heerlijk warm plafond maar de tennisser staan in de kou..), grootste electraverbruikers zijn de grote lampen op de buitenvelden in de zomeravond en TL in de hal. Als jullie 100.000 zouden mogen investeren, waar zouden jullie op inzetten? De hal bestaat uit geïsoleerde damwandprofielen. Als iemand hierin 'professioneel' wil adviseren, ook prima.
Ik weet niet hoe orgineel het volgende idee is, maar in Qeubec, Canada experimenteren ze met groentekassen bovenop kantoorgebouwen
De verwarming kan je delen, de CO2 nuttig gebruiken en elektriciteit kan je gelijk in het kantoor 'opeten' en verklein de installaties om het opgewekte vermogen naar het net te transporteren.
Daarnaast kan het ook veel bewustzijn kweken bij de kantoormedewerkers, wanneer zij eerste keus hebben bij de geproduceerde groente.
Een geweldig idee! Je vermindert de zonnewarmte op je kantoordak, je verliest geen ruimte meer op de grond, echt super! Ik denk dat de meeste kantoren dit qua belasting wel kunnen hebben, gezien het feit dat kassen nou niet echt zware constructies zijn.Hage has ambitions to set up multiple rooftop farms like this one around the city. With this one, he aims to provide 1,000 families with weekly veggie baskets year-round.
De verwarming kan je delen, de CO2 nuttig gebruiken en elektriciteit kan je gelijk in het kantoor 'opeten' en verklein de installaties om het opgewekte vermogen naar het net te transporteren.
Daarnaast kan het ook veel bewustzijn kweken bij de kantoormedewerkers, wanneer zij eerste keus hebben bij de geproduceerde groente.
Darn, overheen gelezen. Te gretig geweest.

Als ik zo naar die steunen kijk, moeten de ballasttegels niet verticaal aan de achterkant geplaatst worden? Het lijkt of er een randje voor zit.zonnigtype schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 01:50:
WWZ's trouwste promotor heeft blauw dakkie.
Tja. Wie voor een prikkie op de eerste rang wil zitten, zal vaak bloeden...
[ Voor 56% gewijzigd door Anne vdr Bom op 12-05-2011 09:53 ]
Kan me paar dingen bedenken:SunshineCompany schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 08:19:
Gisteren is er weer 22,5kWp EIA-gesubsidieerd online gegaan. Foto's volgen. Lekker op een Ferrarisje.
- Verwarmingssysteemvervangen voor vloerverwarming ( hebben wij in onze sporthal ook )
- LED TL verlichting ipv normale TL verlichting?
Verwijderd
De eerste lijkt me erg nuttig, maar nogal ingrijpendflitspaal.nl schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:52:
[...]
- Verwarmingssysteemvervangen voor vloerverwarming ( hebben wij in onze sporthal ook )
- LED TL verlichting ipv normale TL verlichting?
LED TL ben ik voorlopig geen grote fan van. Zelf heb ik 2 jaar geleden 6 TL lampen vervangen met LED TLs. Twee daarvan zijn inmiddels volledig stuk, twee doen het nog voor de helft en twee werken nog prima. Nu is de ene kwaliteit de andere niet, natuurlijk.
Als het dikke TL balken zijn (T8 type) dan kan je overwegen ze te vervangen met dunnere (T5). Afhankelijk van de armaturen die in de sporthal zitten kun je goedkope convertor kitjes kopen (volgens mij werkt dat alleen als er geen electronische voorschakeling is, wat overigens ook voor LED TLs geldt). Kijk o.a. even naar http://www.lightsavers.nl/prodfolder.html waar besparingen van 50% worden geclaimed. De convertor kitjes passen helaas niet in elk armatuur (ter vervanging van onze defecte LED lampen zijn ze net een maatje te "dik").
Na effe googelen vond ik een plafondventilator die de warmte naar beneden blaast. Zou 40% kunnen besparen. Dat lijkt mij net haalbaar voor 100.000 euro.SunshineCompany schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 08:19:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.