Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.821 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
SunshineCompany schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 12:11:
[...]

"Paste toch net niet op 't dak".
"Handleiding omvormer niet leesbaar."
"24 panelen op 1 garagebox was toch wat teveel van 't goede"
"Opbrengst onbekend."
"LDK besteld, Csun gekregen."
"Geen installateur die d'r aan wil beginnen."

Flauw.
Heheehehehe lol maar wel erg grappig. Ehehehe

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PV
kwam er tot 13:00u maar max 730Watt ac uit de oost zijde,(1500Wp)
ging de west zijde (1500Wp) al om 14:00u over zuid heen, wat oost niet is gelukt.

nu is het vandaag nogal licht wollig bewolkt, dus dit kan nog maar 1 ding betekenen,
er is een meer te halen als je je pv kan richten naar een wateroppervlak.
dit effect kan maar 1 oorzaak hebben, het zonlicht reflecteert op het water,
maar blijft onder de hoge bewolking zitten.
op oost en zuid heb ik geen zicht op water, op west kijkt de pv over de noordzee.
om 14:30u geeft pal west meer dan pal zuid.(<-1800Wp)
ik heb mijn oost nog nooit meer zien leveren dan zuid

hoe ver zou dit effect landinwaards gaan ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2011 15:20 . Reden: zelf zien ? http://van.wijk.net:444 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

pcmadman schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 14:22:
Maar het interesseert mij wel wat volgens jou dan de beste rekenmethode is?
Mijn beste bierviltjesberekening is ongeveer dit:

Primaire energie wordt in ongeveer gelijke mate gebruikt voor drie hoofddoelen: elektriciteitsopwekking, verwarming en wegtransport.

1. Elektriciteitsopwekking. Dit is gemakkelijk want hier kun je wel 1:1 rekenen, uiteraard niet op basis van fossiele input maar de geleverde elektriciteit. Het gebruik van restwarmte voor bijvoorbeeld stadsverwarming negeer ik hierbij. Voor zover ik weet is dat een betrekkelijk klein aandeel.
2. Transport. Hier ga ik uit van een volledige omschakeling naar elektrische auto's. Aantal autokilometers * verbruik per autokilometer komt uit op +17% t.o.v. huidig elektriciteitsverbruik. Exclusief vrachtwagens/bussen. Die verbruiken ongeveer half zoveel als personenauto's, dus zeg +30% voor wegtransport.
3. Verwarming. Dit is inclusief warm water. Komt (uit mijn hoofd) ook uit op ongeveer +30% als we uitgaan van warmtepompen met COP >4 en steeds betere isolatie van woningen. Als de overheid aggressief inzet op passiefhuizen, wordt het veel minder.

De restcategorieën zoals industrie, scheep- en luchtvaart zijn betrekkelijk klein en zullen het waarschijnlijk met biobrandstoffen moeten doen.

Kom ik uit op ca. 1,6 maal het huidige elektriciteitsverbruik.

Dit is een zeer grove analyse, die leunt op bepaalde verwachtingen t.a.v. technische ontwikkelingen.

Het WNF/Ecofys-rapport is bijvoorbeeld al weer veel gedetailleerder en dus beter.

Mijn belangrijkste boodschap is dat veel mensen dit als een wetenschappelijk probleem benaderen, terwijl het een technisch probleem is. Bijvoorbeeld: als we nu x TWh/jaar aan benzine verstoken, moeten we dan x TWh/jaar windenergie voor in de plaats opwekken? Als je geen auto hebt die op die elektriciteit kan rijden, helpt het je niks. Zodra je naar wind- of zonneënergie kijkt als oplossing voor de CO2-uitstoot van fossiele brandstoffen, zul je ook andere technische oplossingen nodig hebben om die elektriciteit te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JAN-B schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 11:48:
Jaaropbrengst van mijn 525Wp set 4-5-10 t/m 4-5-11 = uitgekomen op 477,6 Kwh, ofwel 90,97 %.
@Zonnigtype: al eerder gezegd: die 100% haal ik nooit, zelfs niet in Zeeland, maar ruim 90 % is toch ook niet slecht ;)
Wij hebben ongeveer gelijktijdig geïnstalleerd en ik ben na bijna 1 jaar met de volledige installatie (pas vanaf de 15e mei is de volledige set aangesloten) de 1000 kWh bruto al voorbij. Ik denk dat ik uitkom op 1035 kWh (930 kWh/kWp), terwijl ik had gerekend/gehoopt op 900 kWh/jaar bruto. Een goed eerste jaar, maar april was wel érg zonnig. Het zal niet altijd feest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 13:16

JAN-B

525 Wp op mijn dak

pcmadman schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 12:20:
Dat is een mooie opbrengst!
Was toch genoeg om je verbruik te dekken zei je? Dat is pas mooi dan! _/-\o_

Maar 90,97%, is dat het omvormerrendement? Hoe heb je dat berekend dan?
@pc madman: Inderdaad een mooie opbrengst met de afgelopen zonnige maanden;
mijn verbruik dag-tarief is inderdaad flink in de min ( +- 130 Kwh negatief) en nacht-tarief nog zo,n kleine 1000 Kwh.
die 90,97 is inderdaad jaaropbrengst 477,6 gedeeld door 525Wp ; ik heb nu het idee dat je dat niet in procenten mag uitdrukken, klopt toch :? hoe dan wel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 17:41:
[...]

die 90,97 is inderdaad jaaropbrengst 477,6 gedeeld door 525Wp ; ik heb nu het idee dat je dat niet in procenten mag uitdrukken, klopt toch :? hoe dan wel??
Gewoon: 909 kWh/kWp
De SDE rekende met een max vergoeding voor 850 kWh/kWp

Het maakt het vergelijken eenvoudiger. Bij mij over de laatste 365 dagen 964 kWh/kWp in Westfriesland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

[...]

mijn verbruik dag-tarief is inderdaad flink in de min ( +- 130 Kwh negatief) en nacht-tarief nog zo,n kleine 1000 Kwh.
Gebruikelijker is om het aantal kWh te vermelden per geïnstalleerd kWp. Dit kan een dag-/maand-/jaaropbrengst zijn, maar is uit het getal vaak wel op te maken.
In jouw situatie 477,6 / 0,525 = 909,7 kWh/kWp jaaropbrengst. Dit is dus meer dan de grens die wordt aangehouden voor de SDE subsidie (850 kWh/kWp).

Ik heb mijn panelen nog net geen jaar (nog 18 dagen), maar ik lijk uit te komen op zo'n 950 kWh/kWp.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Heeft er iemand belang bij een aantal engelse photon magazines van april 2011 ik heb er 100!! Gekregen voor de solardays 2011 onverwacht. Er staan hier nu 2 dozen! Dus wil je er een paar hebbeb let me know.

Trouwens een waanzinnig mooi blad, erg gedetialleerd en overzichtelijk. Bij al dat moois zou ik nog graag meer panelen willen installeren.... :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Ik weet niet of het al gepost is, maar hier kan je het document "Plan van Aanpak Energiebesparing Gebouwde Omgeving" vinden.
Dit is een bijlage van de kamerbrief van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Hierin wordt o.a. vermeld dat er dit jaar nog 10 miljoen vrij gemaakt wordt voor de rijkspremie Meer met Minder.
Daarnaast wordt er ook melding gemaakt van de resultaten van de reeds gesloten subsidies.
Financiële stimulansen
Het kabinet heeft besloten de inzet van subsidies tijdens deze kabinetsperiode af te bouwen. De uitdaging ligt nu bij marktpartijen om met creatieve oplossingen en nieuwe concepten de markt een stap verder te brengen.
Om deze marktontwikkeling een steuntje in de rug te geven, zal de lopende rijkspremieregeling Meer Met Minder nog een jaar worden voortgezet. Hiervoor wordt € 10 miljoen beschikbaar gesteld. Het voortzetten van deze lopende regeling is met name bedoeld om een overgangsperiode te creëren van een periode met veel rijkssteun, in de vorm van subsidieregelingen en belastingvoordelen, naar een periode waarin de markt zich zelf zonder financiële steun van de rijksoverheid verder zal moeten ontwikkelen. De ervaring heeft geleerd dat de rijkspremieregeling Meer Met Minder een goede stimulans voor woningeigenaren vormt om energiebesparende maatregelen te nemen.
De voortzetting van de rijkspremie regeling Meer met Minder en een eventuele financiële ondersteuning van blok-voor-blok vormen geen beleidsintensivering; hiervoor zal reeds gelabeld BZK-begrotingsgeld worden ingezet.
Naast de convenanten en de blok-voor-blok aanpak is er ruimte voor nieuwe initiatieven en concepten van andere overheden en marktpartijen. Het kabinet roept hen dan ook nadrukkelijk op om hiermee aan de slag te gaan. In de zomer zal hier samen met de Minister van EL&I in het kader van de Green Deal voor de gebouwde omgeving een nadere uitwerking aan worden gegeven.
Subsidieregeling voor het laten opstellen van een maatwerkadvies. Het maatwerkadvies geeft „op maat‟ aan welke energiebesparende maatregelen in de woning kunnen worden getroffen, hoeveel deze kosten en wat ze opleveren. Voor de subsidieregeling was in 2009 en 2010 in totaal € 10 miljoen beschikbaar. De regeling is eind 2010 volledig uitgeput. In totaal hebben ruim 50.000 woningeigenaren subsidie ontvangen voor het maatwerkadvies.

Rijkspremieregeling Meer Met Minder, als verlenging van de succesvolle regeling die door de uitvoeringsorganisatie Meer Met Minder – in opdracht van WWI – als pilot was opgezet. De Minister voor WWI heeft in juli 2010 € 15 miljoen beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van de Rijkspremieregeling. Woningeigenaren die energiebesparende maatregelen doorvoeren en energielabelstappen maken, ontvangen een premie van € 300 of € 750. Op 18 juli 2010 is een eerste tranche van € 5 miljoen gepubliceerd, die in november 2010 volledig was belegd. Bijna 7.000 huishoudens hebben via hun aannemer of installateur een reservering gedaan.

Subsidieregeling voor isolatieglas. Eigenaar- bewoners en verenigingen van eigenaren konden subsidie krijgen voor de aanschaf van isolatieglas voor woningen men bouwjaar vóór 1995. In totaal was € 50 miljoen beschikbaar voor de gehele looptijd van de regeling, inclusief uitvoeringskosten. Hiervan was € 30 miljoen beschikbaar voor de jaren 2009 en 2010 als aanvullende post voor de crisismaatregelen; het resterende bedrag van € 20 miljoen was beschikbaar vanuit het budget voor de „Meer Met Minder‟-aanpak. Begin december was het beschikbare budget volledig belegd. Bijna 100.000 huishoudens hebben een waardebon voor subsidie op isolatieglas aangevraagd.

Het energiebesparingskrediet voor laagrentende leningen is ontwikkeld om de drempel van de initiële investering in energiebesparende maatregelen te slechten. Het Rijk staat garant voor leningen die banken verstrekken voor energiebesparende maatregelen, waardoor de rente van de leningen omlaag kan. In de periode 2009 tot en met 2011 wordt maximaal € 35 miljoen (inclusief uitvoeringskosten) ingezet voor de garantstelling. De vraag naar deze specifieke leningen blijft sterk achter, mede vanwege de economische crisis en de onaantrekkelijke voorwaarden waarmee deze (commerciële) producten door banken worden aangeboden. De verwachting is dat in 2010 tussen de 2.000 en 4.000 leningen zullen worden verstrekt. Medio 2011 wordt nader bezien hoeveel geld daadwerkelijk voor de garantstelling moet worden gereserveerd voor de periode na 2011. Bij eventueel vrijvallend budget zullen voorstellen worden gedaan voor andere energiebesparende maatregelen.

Fiscale stimulering van verhuurders: de tijdelijke uitbreiding van de Energie-investeringsaftrek (EIA) voor woningcorporaties en (een deel van de) particuliere verhuurders die woningen ten minste twee labelstappen of tot energielabel B verbeteren. Betreft een maatregel uit het crisispakket. De tijdelijke uitbreiding EIA is per 1 december 2010 beëindigd. In het najaar heeft het vorige kabinet enkele stimuleringsmaatregelen rond de woningbouw aangekondigd. De kosten van deze fiscale maatregelen bedraagt € 195 miljoen en de dekking hiervan vindt plaats uit de onderuitputting van de tijdelijke uitbreiding EIA.
N.B.: In de huursector zal de energiezuinigheid van een woning een grotere rol gaan spelen bij het vaststellen van de maximale huurprijs door aanpassing van het woningwaarderingsstelsel (wws). De maximale huurprijs van een woning wordt gekoppeld aan het energielabel van de woning. Deze aanpassing moet het treffen van energiebesparende maatregelen door verhuurders stimuleren.
Veel meer informatie over andere onderwerpen in het betreffende document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

flitspaal.nl schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 18:48:
Heeft er iemand belang bij een aantal engelse photon magazines van april 2011 ik heb er 100!! Gekregen voor de solardays 2011 onverwacht. Er staan hier nu 2 dozen! Dus wil je er een paar hebbeb let me know.

Trouwens een waanzinnig mooi blad, erg gedetialleerd en overzichtelijk. Bij al dat moois zou ik nog graag meer panelen willen installeren.... :)
Heel graag!! Ik heb ze niet gekregen.

Ik was net bij een boer die 2x 100kWp SDE heeft liggen.. :9 6400m2 gloednieuw dak, 3 hoofdaansluitingen. Scheuten tegen Yingli, wat op 't plaatje heel veel scheelt. Maarja, Chinees he? Wat de boer niet kent.. Het filmpje van de NOS bij Yingli vond 'ie dan wel weer erg leuk. Zou trouwens niet de eerste 100kWp Yingli installatie in Nederland worden.

[ Voor 26% gewijzigd door SunshineCompany op 06-05-2011 21:42 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 08:55
[...]

@Jan-B Ik kom over mijn eerste jaar (gemeten met de BPM meter) aan 5050kWh, dat is 975kWh/kWp.
(Oostburg, Zeeuws vlaanderen)
Overigens ruim voldoende om het eigen verbruik af te dekken! Ik ben benieuwd hoe Delta de 1500kWh 'in de min' gaat verrekenen!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:32
Lange tijd hier niet meer gepost, maar nu iets te vieren:

Resultaat na 1 jaar! Vandaag is mijn BPM exact 1 jaar aangesloten.
Resultaat: 1242 kWh (laag tarief) + 526 kWh (hoog tarief) = 1768 kWh totaal *O* .
Systeem: 2100 Wp (Solar King panelen + SMA SB2100TL).

1768 / 2,1 = 842 kWh/kWp jaaropbrengst

Hoewel ik erg blij ben met de 1768 kWh had ik, na het lezen van berichten op dit forum toch eigenlijk stiekem op iets meer gehoopt. Dak is zuid gericht (circa 15 graden oostwaarts) en dakhelling circa 40 graden. Alleen in de maanden december en januari is er iets schaduw van de huizen die er tegen over staan. Locatie is Gouda.

Ik heb trouwens nooit meer opbrengst gezien als circa 1600 w (op plugwise). Ik vraag me af of dit wel klopt aangezien ik hier genoeg andere verhalen lees. Ik ben er nog niet uit hoe ik dat makkelijk kan controleren en of ik op een of andere andere manier nog wat aan de opbrengst kan verbeteren......(naast schoonmaken wat eigenlijk hoognodig is :o )

Plugwise: plugwise is zoals ook door anderen hier al gemeld bij mij ook een drama :'( . Ik heb het inmiddels al opgegeven. Ik ben regelmatig weg en te druk om ieder dag of zelfs week de opbrengst binnen te halen. En als je er dan na een maand achterkomt dat je weer 2 weken mist en de enige oplossing is om de stekkers in en uit de plug te halen om het weer te laten werken, dan is dit voor mij helaas niet werkbaar. En het zal best komen door storing van draadloos netwerk of de Dect telefoon maar de directe afstand tussen dergelijke apparaten en de plug(s) is minimaal 6 meter en ik vind dan dat zoiets gewoon behoort te werken zonder allerlei moeilijke onderzoeken en testen.

SMA bevestiging van afwijking van SMA zoals hier al eerder gemeld: tov mijn BPM is dat circa 7,5% (SMA meer).

Duurzaam: De opbrengst van PV is circa 73% van ons jaarverbruik. Dat met twee kinderen en het feit dat er vrijwel altijd iemand thuis is (incl.regelmatig thuiswerken) stemt mij wel tevreden. Daarnaast ben ik in januari van baan veranderd en kan ik tegenwoordig met de trein naar mijn werk. Helaas staat daar tegenover dat ik nu wel een aantal keer per jaar moet vliegen (niet alles is mogelijk met email, tele- en video conferentie en met de trein naar Canada en HongKong is nog niet echt praktisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Hoogste opbrengst tot nu toe behaald op 3 mei, 21,49 kWh voor een 3075Wp installatie.
6,99 kWh/kWp
Hoogst gemeten "actuele productie" tot nu toe is 2.74 kW (handmatig realtime in de gaten gehouden).
Ongeveer 89%.
Knap van Sunshinecompany dat hij 7,22 kWh/kWp op 2 mei heeft gehaald. Proficiat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

HellevUUr schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 12:07:
Knap van Sunshinecompany dat hij 7,22 kWh/kWp op 2 mei heeft gehaald. Proficiat!
Inderdaad een hoge opbrengst, maar zoals rube al zegt, als de SMA bijvoorbeeld 7% teveel aangeeft is het geen 7,22 maar 6,71 kWh/kWp...

@rube Jaaropbrengst lijkt mij aan de lage kant gezien de vrij ideale ligging. Of je hebt meer last van schaduw dan je denkt (een pijp van de rookgasafvoer of afzuiging misschien?) of er zit misschien een minder paneel tussen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
antonboonstra schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 13:27:
[...]

Inderdaad een hoge opbrengst, maar zoals rube al zegt, als de SMA bijvoorbeeld 7% teveel aangeeft is het geen 7,22 maar 6,71 kWh/kWp...

@rube Jaaropbrengst lijkt mij aan de lage kant gezien de vrij ideale ligging. Of je hebt meer last van schaduw dan je denkt (een pijp van de rookgasafvoer of afzuiging misschien?) of er zit misschien een minder paneel tussen.
Nee, geen schaduw, alleen iets schaduw rond december en januari van een huis in de buurt. Dat kan een iets lage opbrengst over het jaar verklaren maar zal zeer beperkt zijn. Verder verklaart dat niet waarom ik nooit de hoge piekwaarden haal (absoluut / dag) die ik hier wel eens voorbij zie komen. Het maximale wat ik ooit heb gehaald is zo'n 5,5 kWh/kWp op een dag.

De panelen zijn in 2 stringen (2 x 6) aangesloten. Ik heb vlak nadat ik het geïnstalleerd had de stringen wel eens om en om afgekoppeld Omdat ik dacht dat ik wellicht een paneel had overgeslagen of dat inderdaad één paneel of aansluiting een probleem had. Maar er was niet echt een verschil tussen de stringen te zien.
M.b.v. de flashdata heb ik de twee stringen zelfs zo optimaal samengesteld.

Is het wellicht gunstiger voor het rendement van de omvormer om de panelen in één string aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
rube schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 11:26:
Lange tijd hier niet meer gepost, maar nu iets te vieren:

Resultaat na 1 jaar! Vandaag is mijn BPM exact 1 jaar aangesloten.
Resultaat: 1242 kWh (laag tarief) + 526 kWh (hoog tarief) = 1768 kWh totaal *O* .
Systeem: 2100 Wp (Solar King panelen + SMA SB2100TL).

1768 / 2,1 = 842 kWh/kWp jaaropbrengst

Hoewel ik erg blij ben met de 1768 kWh had ik, na het lezen van berichten op dit forum toch eigenlijk stiekem op iets meer gehoopt. Dak is zuid gericht (circa 15 graden oostwaarts) en dakhelling circa 40 graden. Alleen in de maanden december en januari is er iets schaduw van de huizen die er tegen over staan. Locatie is Gouda.

Ik heb trouwens nooit meer opbrengst gezien als circa 1600 w (op plugwise). Ik vraag me af of dit wel klopt aangezien ik hier genoeg andere verhalen lees. Ik ben er nog niet uit hoe ik dat makkelijk kan controleren en of ik op een of andere andere manier nog wat aan de opbrengst kan verbeteren......(naast schoonmaken wat eigenlijk hoognodig is :o )

Plugwise: plugwise is zoals ook door anderen hier al gemeld bij mij ook een drama :'( . Ik heb het inmiddels al opgegeven. Ik ben regelmatig weg en te druk om ieder dag of zelfs week de opbrengst binnen te halen. En als je er dan na een maand achterkomt dat je weer 2 weken mist en de enige oplossing is om de stekkers in en uit de plug te halen om het weer te laten werken, dan is dit voor mij helaas niet werkbaar. En het zal best komen door storing van draadloos netwerk of de Dect telefoon maar de directe afstand tussen dergelijke apparaten en de plug(s) is minimaal 6 meter en ik vind dan dat zoiets gewoon behoort te werken zonder allerlei moeilijke onderzoeken en testen.

SMA bevestiging van afwijking van SMA zoals hier al eerder gemeld: tov mijn BPM is dat circa 7,5% (SMA meer).

Duurzaam: De opbrengst van PV is circa 73% van ons jaarverbruik. Dat met twee kinderen en het feit dat er vrijwel altijd iemand thuis is (incl.regelmatig thuiswerken) stemt mij wel tevreden. Daarnaast ben ik in januari van baan veranderd en kan ik tegenwoordig met de trein naar mijn werk. Helaas staat daar tegenover dat ik nu wel een aantal keer per jaar moet vliegen (niet alles is mogelijk met email, tele- en video conferentie en met de trein naar Canada en HongKong is nog niet echt praktisch....)
Weet je zeker dat dit de gegevens van je BPM zijn? Een BPM kent geen hoog/laag tarief. Zijn dit niet de meterstanden van je 4-telwerken meter? Bij mij zit er iets van 20% verschil tussen BPM en teruglevering. Dit verschil zit in het eigen verbruik tijdens teruglevering. Bij jou zou dit op zo'n 350kWh uitkomen en dan kom je al heel aardig in de buurt van de 950-1000kWh/kWp. Dat zou je toch wel mogen verwachten schat ik zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
mightym schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 15:54:
[...]
Weet je zeker dat dit de gegevens van je BPM zijn? Een BPM kent geen hoog/laag tarief. Zijn dit niet de meterstanden van je 4-telwerken meter? Bij mij zit er iets van 20% verschil tussen BPM en teruglevering. Dit verschil zit in het eigen verbruik tijdens teruglevering. Bij jou zou dit op zo'n 350kWh uitkomen en dan kom je al heel aardig in de buurt van de 950-1000kWh/kWp. Dat zou je toch wel mogen verwachten schat ik zo in.
We hebben nog één "ouderwetse" ferarris meter voor de "gewone" afname (en die terugdraait op een dag zoals vandaag 8) ).
Voor de PV is de digitale BPM geïnstalleerd met vier telwerken:
Stand 1 0 kWh
Stand 2 0 kWh
Stand R1 1242 kWh
Stand R2 526 kWh
Lijkt mij dat de "R" voor retour staat o.i.d., dat is in ieder geval teruggeleverd.
En R2 telt alleen maar in het weekend dus dat lijkt me toch wel een hoog en laag tarief??!!
Is dit niet zoals een BPM hoort te werken?

Maar dit zijn dus de standen van de BPM. Iemand een idee hoe ik kan achterhalen of er eventueel iets niet in orde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Www.energiemanageronline.nl

Hier is je energieprestatie vergeleken met de laatste meterstand: 520512%

Die kan overduidelijk nog niet overweg met negatieve meterstanden.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

rube schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 11:26:
Ik ben het met antonboonstra en mightym eens dat je meer zou mogen verwachten. Ik heb de panelen bijna hetzelfde georienteerd als jij (40 graden, 10 graden west van zuid). Echter door de gevel heb ik 's ochtends en 's avonds schaduw van mijn eigen huis. Daarbij ook nog andere schaduw van de huizen naast mij en een hoge boom in de winter. Ik verwacht ongeveer 930 kWh/kWp (op 14 mei).

Cabauw (het dichtstbijzijnde station voor Gouda) gaf 1916 zonuren van 3 mei 2010 t/m 2 mei 2011. Valkenburg (het dichtst bij mijn positie) 1937. Dat is bijna hetzelfde en kan het verschil niet verklaren.
De opbrengst van PV is circa 73% van ons jaarverbruik.
Netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vandaag vergadering gehad van ODE bij mij op 't kantoor, om te kijken of het interessant is een regio Oost te starten. Waarschijnlijk wel vanwege de grote drang bij Gemeentes om duurzame dingen te doen. Natuurlijk rondleiding gegeven over m'n dak, verder wat gepraat over WWZ, Holland Solar, keurmerken, prijzen, kwaliteit, etc. Verder kwam Peter Segaar nog voorbij, als PV guru, met PolderPV.

Qua panelen op een SB2100TL, ik zou ze in 1 string installeren. Als ik 2x5 Yingli 235Wp invoer in de SMA calculator geeft hij aan dat de MPP spanning bij 70 graden te laag is. Bij 1x10 is dat niet het geval. 842 is voor een zuiddak op 40 graden niet echt hoog. De calculator (die altijd aan de lage kant zit) zegt 872.

Verder zou een afwijking van 7% op een SMA wel heel hoog zijn, en zelfs schokkend. Zijn daar meer ervaringen mee?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
SunshineCompany schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 18:16:
Qua panelen op een SB2100TL, ik zou ze in 1 string installeren. Als ik 2x5 Yingli 235Wp invoer in de SMA calculator geeft hij aan dat de MPP spanning bij 70 graden te laag is. Bij 1x10 is dat niet het geval. 842 is voor een zuiddak op 40 graden niet echt hoog. De calculator (die altijd aan de lage kant zit) zegt 872.
Kunnen anderen dit bevestigen, theoretisch of uit ervaring?
Misschien dan toch maar eens kijken wat het resultaat is als ik het op 1 string aansluit.......
SunshineCompany schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 18:16:
Verder zou een afwijking van 7% op een SMA wel heel hoog zijn, en zelfs schokkend. Zijn daar meer ervaringen mee?
Nog even exact nagerekend:
SMA staat nu op 2168 kWh totaal en stond op 241 kWh op het moment dat de BPM werd geïnstalleerd.
Dus 2168 - 241 = 1927 Kwh in 1 jaar.

In exact dezelfde periode heeft de BPM 534 + 1242 = 1776 kWh geregistreerd.

1927 / 1776 = 1,085 , ofwel een afwijking van circa 8%
Volgens mij heb ik PolderPV ook wel eens zoiets zien zeggen over bepaalde omvormers en hem kennende doet hij dat niet zonder een goede onderbouwing.....

De kabel van de omvormer naar de BPM (meterkast) is 8 m lang, 2,5 mm. Dit geeft toch niet zoveel weerstand dat dit substantieel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

8 meter met een 2,5mm zit (uit m'n hoofd) onder de 1% verlies bij dat vermogen, dat zal het probleem niet zijn.

Ruim 8%.. :o Zonnigtype..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb niet terug kunnen vinden wat voor panelen Rubje gebruikt, maar wellicht is het een aardingsprobleem?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

rube schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 16:53:
[...]

We hebben nog één "ouderwetse" ferarris meter voor de "gewone" afname (en die terugdraait op een dag zoals vandaag 8) ).
Voor de PV is de digitale BPM geïnstalleerd met vier telwerken:
Stand 1 0 kWh
Stand 2 0 kWh
Stand R1 1242 kWh
Stand R2 526 kWh
Lijkt mij dat de "R" voor retour staat o.i.d., dat is in ieder geval teruggeleverd.
En R2 telt alleen maar in het weekend dus dat lijkt me toch wel een hoog en laag tarief??!!
Is dit niet zoals een BPM hoort te werken?

Maar dit zijn dus de standen van de BPM. Iemand een idee hoe ik kan achterhalen of er eventueel iets niet in orde is?
Leuk zo'n BPM die reageert op hoog/laag tarief signalen. Verder geen probleem. Gewoon bij elkaar optellen. Beiden is bruto dus voordat er iets in huis wordt gebruikt. Controleer wel of dit bij de verwerking van je SDE subsidie ook gebeurt.
rube schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 21:11:
[...]

Misschien dan toch maar eens kijken wat het resultaat is als ik het op 1 string aansluit.......

[...]

SMA staat nu op 2168 kWh totaal en stond op 241 kWh op het moment dat de BPM werd geïnstalleerd.

Volgens mij heb ik PolderPV ook wel eens zoiets zien zeggen over bepaalde omvormers en hem kennende doet hij dat niet zonder een goede onderbouwing.....

De kabel van de omvormer naar de BPM (meterkast) is 8 m lang, 2,5 mm. Dit geeft toch niet zoveel weerstand dat dit substantieel is?
Ik heb je configuratie ingevoerd in Sunny Design 2 (nieuwste versie, heel andere lay-out). Het zou net in één string kunnen, maar je moet niet één keer bij -20 (Sunny Design staat standaard ingesteld op -10 op de hoogste spanning te vermelden) zon op je panelen hebben want dan gaat de spanning boven de 600V met als risico dat je omvormer naar de gallemiezen is................zonder garantie als je pech hebt.
De configuratie zoals je die nu hebt is de beste.

Als je opbrengst wil vergelijken dan moet op de allereerste plaats duidelijk zijn of de opbrengst DC of AC zijdig wordt vermeld. Daar zou al een groot verschil mee te verklaren zijn.
Erasmo schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 23:18:
Ik heb niet terug kunnen vinden wat voor panelen Rubje gebruikt, maar wellicht is het een aardingsprobleem?
Geen aardingsprobleem. Het zijn geen backcontact panelen.

[ Voor 30% gewijzigd door ZonneStroom op 08-05-2011 08:58 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:32
Beste rube

Ik als het goed zie heb jij Kingsun 175Wp panelen .

Volgens de datasheet hebben die een Mpp spanning van 34 Volt)
In de praktijk hebben die een Mpp spanning van ongeveer 33 Volt ( in werking bij behoorlijke zonne instraling en redelijke temperatuur.. eigen ervaring) (conform datasheet spec).
Dus dit maal 6 = 198 Volt.

(de rode uitvoering van de omvormer !!!)
Nu zegt de data sheet van de 2100Tl omvormer “PV voltage range, MPPT (at rated power) = 200 V – 480 V”

Waarschijnlijk zal de string spanning ( waarde ..toen gemeten ???) op het heets van de strijd wel rond de 200V zijn. Maar in de aanloop en het einde ?? kan je serieuze verliezen op lopen.
Zelfs met een klein beetje schaduw zit je ver onder de Mpp(ideaal) van de omvormer( dus bypass diodes kan hij NOOIT activeren !!!).

Leuk voorbeeld ,welke bijna bij niemand bekend is …
De sma 2500 ( trafo uitvoering) .. mmp range 260 tot 450 Volt …. En de opstart spanning is 300Volt
Dan begrijp je wel iemand die de 260v aan houd …veelste laag uit komt in de jaar opbrengst.
Die 300 volt opstart spanning kom je bijna nergens tegen in de data sheets !!!

Dan nog een goude regel …Nooit Nooit Nooit op een grens gaan zitten van de Mpp spanning.
(bypass diodes moet hij ook nog kunnen activeren !!)
(en begin en einde dag moet hij ook vermogen opwekken).

Dan nog het verschil tussen de kWh van de omvormer en de bruto productie meter.
De omvormer is geen meet instrument en mag er dan ook rustig 8% er naast zitten(antwoord van SMA).
Nu lijkt het er op dat de nieuwe types van SMA veel betere prestaties hebben en gewoon rond de 1% komen( de HF serie weet ik zeker)

edit:
Mpp van de omvormer start bij 125 v dus insteek bij rube zou niet van toepassing zijn. |:( met dank aan Glambalk
Het verhaal van de MPP spanning ( en start spanning) werd vroeger nooit in Sunny Design aan gegeven,vandaar hier neer gezet.

[ Voor 8% gewijzigd door X21r op 08-05-2011 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

X21r schreef op zondag 08 mei 2011 @ 09:24:
Nu zegt de data sheet van de 2100Tl omvormer “PV voltage range, MPPT (at rated power) = 200 V – 480 V”
Sunny Design 2 gaat uit van een MPPT range van 125-480V

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
glambalk schreef op zondag 08 mei 2011 @ 09:46:
[...]

Sunny Design 2 gaat uit van een MPPT range van 125-480V
okee verkeerde datasheet voor mijn neus gehad . 8)7
Inderdaad van af de 125 volt.

Er zijn dus schijnbaar twee uitvoeringen van dit type..de rode en de gele ...

[ Voor 14% gewijzigd door X21r op 08-05-2011 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zo, alle lokale media benaderd voor de Solardays 2011 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
@ glambalk ..ik zie toch echt 2 verschillende versies van de 2100tl.. de rode en de gele ( ik ben toch niet gek)

Vraag aan rube de 2100tl in de rode of de gele uitvoering ??( en wat zegt jouw installatie boekje ??)

De rode 200v
http://www.desolarshop-systeemhuis.nl/SB2100TL.pdf
http://www.desolarshop-systeemhuis.nl/SB2100TL.pdf

De gele 125v
http://cms-energiesysteme...%20TL%20Specificaties.pdf

nu word ik gek ..een rode met 125v
http://cms-energiesysteme...%20TL%20Specificaties.pdf

Iemand nog een leuk antwoord ??
Anders blijft verhaal van Rube gewoon staan .. er is namelijk geen andere logische reden…( voor zo weinig opbrengst .. behalve omvormer stuk .. )

String spanning is correct .? . kabels niet idioot gek .. schaduw niet zo erg .. blijft over ..mismatch omvormer <>panelen.

[ Voor 5% gewijzigd door X21r op 08-05-2011 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
glambalk schreef op zondag 08 mei 2011 @ 08:51:
[...]
Ik heb je configuratie ingevoerd in Sunny Design 2 (nieuwste versie, heel andere lay-out). Het zou net in één string kunnen, maar je moet niet één keer bij -20 (Sunny Design staat standaard ingesteld op -10 op de hoogste spanning te vermelden) zon op je panelen hebben want dan gaat de spanning boven de 600V met als risico dat je omvormer naar de gallemiezen is................zonder garantie als je pech hebt.
De configuratie zoals je die nu hebt is de beste.
ok, dus zou een iets hogere opbrengst kunnen geven, maar als ik pech heb ook een boel problemen....dat zou het mij niet waard zijn.
glambalk schreef op zondag 08 mei 2011 @ 08:51:
Als je opbrengst wil vergelijken dan moet op de allereerste plaats duidelijk zijn of de opbrengst DC of AC zijdig wordt vermeld. Daar zou al een groot verschil mee te verklaren zijn.
De vermelde opbrengst is van de BPM en dus AC zijdig. Plugwise leek overigens ook vrijwel dezelfde waarde als de BPM te registreren. SMA wijkt gewoon sterk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
Test.. voor rube ... grens Mpp en opstart spanning.

Waarschijnlijk is het makkelijker om in iedere string een heel paneel (behoorlijk ) af te dekken ( plastic zak..of zo)
Dan moet de string spanning zakken met 33 volt dus kom je uit op de 165 volt … wat doet je omvormer ?? 165 volt en vermogen maken ??

Dan de opstart test .. afdekking laten liggen …omvormer van 230V af .. 2 minuutjes wachten .. en weer 230v aan brengen ..start hij op ? .. en welk vermogen ?

@ rube .. rode of gele omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
X21r schreef op zondag 08 mei 2011 @ 10:38:

Waarschijnlijk is het makkelijker om in iedere string een heel paneel (behoorlijk ) af te dekken ( plastic zak..of zo)
Dan moet de string spanning zakken met 33 volt dus kom je uit op de 165 volt … wat doet je omvormer ?? 165 volt en vermogen maken ??

Dan de opstart test .. afdekking laten liggen …omvormer van 230V af .. 2 minuutjes wachten .. en weer 230v aan brengen ..start hij op ? .. en welk vermogen ?

Rode omvormer. Test ga ik straks uitvoeren en resultaat laat ik weten
X21r schreef op zondag 08 mei 2011 @ 10:20:
@ glambalk ..ik zie toch echt 2 verschillende versies van de 2100tl.. de rode en de gele ( ik ben toch niet gek)

Vraag aan rube de 2100tl in de rode of de gele uitvoering ??( en wat zegt jouw installatie boekje ??)
Ik zal straks het boekje eens opzoeken om te kijken wat daarin staat, maar hij start best vroeg op en gaat lang door, gevoelgsmatig lijkt me dat niet verkeerd te zijn. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb geen vergelijkingsmateriaal of ervaring daarmee.
Iemand nog een leuk antwoord ??
Anders blijft verhaal van Rube gewoon staan .. er is namelijk geen andere logische reden…( voor zo weinig opbrengst .. behalve omvormer stuk .. )
Dit is al vanaf het begin zo. Enige methode om dit te controleren zou het testen met een andere omvormer zijn denk ik zo?
String spanning is correct .? . kabels niet idioot gek .. schaduw niet zo erg .. blijft over ..mismatch omvormer <>panelen.
Kabels van de string zijn ook 2,5 mm en 25 meter lang totaal. Kabels van de strings had ik besteld met een verkeerde connector (MC3) dus ik heb nog kleine verloopkabeltjes om deze op de omvormer aan te sluiten ( MC3 -> MC4).

Zou het kunnen zijn dat door de (vele) connectoren teveel verliezen optreden? Lijkt me niet want dan zouden anderen dat probleem ook moeten hebben tenzij er ergens een slechte verbinding zit (maar dan zou één string eigenlijk duidelijk slechter moeten presteren als de andere)

[ Voor 55% gewijzigd door rube op 08-05-2011 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

rube schreef op zondag 08 mei 2011 @ 10:41:
[...]
Zou het kunnen zijn dat door de (vele) connectoren teveel verliezen optreden? Lijkt me niet want dan zouden anderen dat probleem ook moeten hebben tenzij er ergens een slechte verbinding zit (maar dan zou één string eigenlijk duidelijk slechter moeten presteren als de andere)
Ik heb geen ervaring met zonnepanelen of de gebruikte connectors, maar als één connector zo slecht contact zou maken dat er merkbare verliezen optreden dan zou die connector behoorlijk warm moeten worden. Dus als je extra verloop kabeltjes niet heet worden lijkt mij dat in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 10:11:
[...]

Je bent bekend met het zelfbouwproject van Hugh Piggott, mag ik aannemen? Die gebruikt geen autodynamo, maar maakt zijn eigen dynamo met neodymium magneten.
Mooie web 1.0 website :P Maar wel hoop info, thanks :)

We stoken thuis met een houtkachel, pomnp draait via freq. regelaar op 25hz, 0,5kw pomp. Vuistregel is dat halvering van de frequentie resulteert in een kwart van het vermogen. Dat klopt inderdaad, hij gebruikte 122watt. Nu heb ik hem op 15hz gezet, en dan gebruikt hij zelfs maar 60watt. Waarschijnlijk is dat ook nog voldoende snelheid om de warmte rond te pompen (nu staat ie sowieso uit omdat we niet hoeven te stoken) en scheelt dus weer 60watt aan verbruik wat iets van 18uur per dag aan staat. Als ik even snel een online energiecalculator raadpleeg zou dat jaarlijks zo'n 100€ schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

De Engelse (PHOTON International) van april heb ik nog niet, waarschijnlijk is het meeste daar in gepubliceerd al in het Duitse equivalent opgenomen wat ik wel heb (kreeg hem helaas wel erg laat toegestuurd, begin mei). Ergo: ja, belangstelling, maar geen haast. Ik krijg ook Sonne Wind & Wärme regelmatig toegestuurd, en da's ook weer een pagina of 150 per maand Hochdeutsch. Er gaan te weinig uren in een etmaal om bij te lezen, en de stortvloed wordt alleen nog maar groter.

En ja, je krijgt er bijna een - excusez le mot voor de dames onder ons - "strakke plasser" van, al die geweldig diep gravende verhalen (en smakelijke foto's van wijken vol PeeVau of Puglía/Italia helemaal blauw geschilderd met het ene na het andere 1 MWp park). Als de investeringscondities in Nederland "buitenlandse vormen" zou aannemen, zou ik het wel weten.

Van wie heb je die stapel gekregen dan? Van PHOTON Intl. zelf??? (ik doe dit keer niet mee met open dagen, te druk en ik kan toch niet het dak op)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10

Jaaa! Heel graag, lijkt me tof om te hebben, te lezen, te bladeren en om aan anderen te laten zien. Hoe wil je dat afhandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
rube schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 21:11:
[...]

[...]

Rube: ik snap niet waarom jouw BPM twee standen bijhoudt. Dat ding is normaal uitsluitend bedoeld voor de bruto productie van je PV-installatie om de SDE subsidie (of MEP) te kunnen uitbetalen. Ergo: maar een totaal cijfer, de SDE subsidie is een kWh subsidie en is niet "afhankelijk van een per klant verschillend tarief". Ergo, alle klanten krijgen hetzelfde per kWh als ze in hetzelfde jaar een beschikking hebben gekregen. Is die meter geïnstalleerd en de aparte telwerken geactiveerd omdat jij je Ferraris niet kwijt wilde, wellicht? Want dan zou dat vanuit de netbeheerder bezien een aanleiding kunnen zijn voor hen om je productie per tarief te weten te komen (? zodat ze daarna een of ander rekensommetje maken om een verdeling van de verwachte teruglevering per tarief te berekenen???). Zijn er andere SDE klanten waar de BPM niet alleen het totaal aan productie meet (1 cijfer), maar "de productie per tarief" (hoog/dag cq. laag/nacht)???
Zoals al eerder gemeld (Photon Profi van mei 2009) over SMA SunnyBoy2100TL:
Die vom SB 2100TL gemessene und angezeigte Ausgangsleistung weicht bei kleinen Leistungen weit über 30 Prozent vom Messwert des Leistungsanalysators ab. Bei 20 Prozent Nennleistung liegt der Fehler im Bereich von plus 5,6 Prozent, um dann ab 65 Prozent Nennleistung den Wert von plus 1 Prozent zu unterschreiten. Unterm Strich muss dem Gerät damit eine unzureichende Anzeigegenauigkeit attestiert werden

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vraag is denk ik een beetje ondergesneeuwd tussen de andere discussies, dus hierbij nogmaals een poging.
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 10:52:
...Nu nog de vaatwasser aansluiten op warm water. Ik weet dat de meesten van jullie hiervoor een thermostatische mengkraan gebruiken, maar wat is het voordeel van een thermostatische mengkraan bij de vaatwasser plaatsen als er na de cvketel al een zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube

Volgens data sheet: Voc (V) 43,5 en Vmp (V) 35,25.

Als ik de open klem spanning van één string meet kom ik op circa 240 V voor één string en na afdekken zakt dat na circa 220 V (kan niet zo makkelijk afdekken dus kan zijn dat niet het hele paneel is afgedekt en daardoor het paneel niet geheel uitgeschakeld wordt).

Wat echter belangrijker is, de klem spanning van de andere string beduidend lager, zo'n 200 V. Het lijkt me dat in de andere string dus ergens een fout zit. Een paneel werkt niet (of niet aangesloten maar dat zou wel een enorme blunder zijn.... 8)7 )

Dit is gemeten met een niet geijkte, zeer oude multi-meter, dus het kan afwijken van de werkelijk waarde maar dat doet niets af tussen het verschil van circa 20% van de bovenste en onderste string.......

Edit: zojuist van de goede string nog even één paneel er tussen uitgehaald en dan is de waarde exact gelijk aan de slechte string. één paneel doet dus duidelijk niet mee om wat voor reden dan ook. Helaas kan ik niet zo makkelijk bij de andere string komen, dan moet ik echt het dak op.....

Rode omvormer en deze start ook op met de string waarbij de open klemspanning 200 V is (volgens display SMA 197-199).

Handleiding geeft aan: MPP-bereik 200V ... 480 V DC. Dus dat is voor de slechte string redelijk kritisch, desondanks start de omvormer (nu) wel gewoon op.

Edit: op de SMA zelf staat MPP 125-480 V DC, handleiding en omvormer spreken elkaar dus tegen. Ik denk dat gegevens op de omvormer correct zijn.

Maar dat zal dus waarschijnlijk het probleem niet zijn gezien het verschil tussen de 2 strings......

Binnenkort daar maar eens kijken hoe ik kan achterhalen waar de fout in de slechte string exact zit

[ Voor 9% gewijzigd door rube op 08-05-2011 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
zonnigtype schreef op zondag 08 mei 2011 @ 12:07:
[...]
Rube: ik snap niet waarom jouw BPM twee standen bijhoudt. Dat ding is normaal uitsluitend bedoeld voor de bruto productie van je PV-installatie om de SDE subsidie (of MEP) te kunnen uitbetalen. Ergo: maar een totaal cijfer, de SDE subsidie is een kWh subsidie en is niet "afhankelijk van een per klant verschillend tarief". Ergo, alle klanten krijgen hetzelfde per kWh als ze in hetzelfde jaar een beschikking hebben gekregen. Is die meter geïnstalleerd en de aparte telwerken geactiveerd omdat jij je Ferraris niet kwijt wilde, wellicht? Want dan zou dat vanuit de netbeheerder bezien een aanleiding kunnen zijn voor hen om je productie per tarief te weten te komen (? zodat ze daarna een of ander rekensommetje maken om een verdeling van de verwachte teruglevering per tarief te berekenen???). Zijn er andere SDE klanten waar de BPM niet alleen het totaal aan productie meet (1 cijfer), maar "de productie per tarief" (hoog/dag cq. laag/nacht)???
[...]
Tja, waarom de BPM 2 standen bijhoudt weet ik ook niet, tot gisteren dacht ik eigenlijk dat iedereen dat had met een BPM en een hoog en laag tarief :)
Maar goed, in Januari heb ik beide standen doorgegeven (met foto) en daar heb ik netjes een "dank jewel" op gekregen en geen opmerking over de 2 standen.

Ik heb idd gezegd dat ik een BPM meter (erbij) geplaatst willde hebben NAAST mijn huidige Ferraris meter.

Ben ook wel benieuwd of anderen met een hoog en laag laag tarief 2 standen hebben voor hen BPM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Heb ik het mis als ik zeg dat de prijzen van zonnepanelen ernstig gedaald zijn in een jaar?

Ik ben vorig jaar redelijk serieus bezig geweest met info en offertes bij elkaar te sprokkelen, zelfs al een EPA op laten stellen om in aanmerking te komen voor een locale financiering. (onmogelijk tenzij je voor 20000€ wil gaan verbouwen)

Nu schijnt de zon weer en dan zie ik niks glimmen op het dak helaas dus het begint weer te kriebelen. :)

Dus ik weer wat bekeken en ik heb het idee dat de prijzen serieus gekelderd zijn. Ik meen mij te herinnrren dat de prijzen vorig jaar zo tussen de 10 en 12.000 lagen voor +/- 3000 wp incl installeren.

En datzelfde heb je nu voor 8000€ al.

klopt dit? en zo ja, wat is de aanleiding, hebben ze de produktiekosten aan kunnen pakken, is er meer concurrentie, of een gevolg van de crisis en dichtdraaien van subsidiekranen dat de vraag minder is?

En zou dit een trend zijn voor de komende jaren?

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 21:03

Milmoor

Footsteps and pictures.

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2011 @ 12:24:
Nu nog de vaatwasser aansluiten op warm water. Ik weet dat de meesten van jullie hiervoor een thermostatische mengkraan gebruiken, maar wat is het voordeel van een thermostatische mengkraan bij de vaatwasser plaatsen als er na de cvketel al een zit?
Een gokje:
Verschillende temperatuur instellingen mogelijk. Dan kan je tapwater een andere temperatuur hebben dan je afwasmachine gebruikt.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Mijn vraag is denk ik een beetje ondergesneeuwd tussen de andere discussies, dus hierbij nogmaals een poging.
[...]
Het enige wat ik kan bedenken is dat je voor je vaatwasser een andere (lagere) temperatuur zou willen hebben dan de 60 graden van de mengkraan na de CV-ketel. 60 graden is wellicht wat warm om de vaatwasser mee te voeden.
FYI ik heb mijn vaatwasser gewoon direct op het warmwater aangesloten, werkt probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Flagg schreef op zondag 08 mei 2011 @ 12:49:
Heb ik het mis als ik zeg dat de prijzen van zonnepanelen ernstig gedaald zijn in een jaar?

Ik ben vorig jaar redelijk serieus bezig geweest met info en offertes bij elkaar te sprokkelen, zelfs al een EPA op laten stellen om in aanmerking te komen voor een locale financiering. (onmogelijk tenzij je voor 20000€ wil gaan verbouwen)

Nu schijnt de zon weer en dan zie ik niks glimmen op het dak helaas dus het begint weer te kriebelen. :)

Dus ik weer wat bekeken en ik heb het idee dat de prijzen serieus gekelderd zijn. Ik meen mij te herinnrren dat de prijzen vorig jaar zo tussen de 10 en 12.000 lagen voor +/- 3000 wp incl installeren.

klopt dit? en zo ja, wat is de aanleiding, hebben ze de produktiekosten aan kunnen pakken, is er meer concurrentie, of een gevolg van de crisis en dichtdraaien van subsidiekranen dat de vraag minder is?

En zou dit een trend zijn voor de komende jaren?
In Duitsland zijn de gemiddelde module prijzen in een jaar tijd 30-40% in elkaar gesodemieterd.

Aanleiding: schaalvergroting, de grote chemische complexen (schaalgrootte moet je denken aan complexen zoals je ze op Pernis tegenkomt) die nodig waren om de siliciumproductie fors op te schroeven zijn al fors uitgebreid, er staat nog veel meer op stapel, en in het kielzog zijn de wafer-, cellen- en moduleproducties gigantisch hard uitgebouwd, met name in China en Taiwan. Dus massale overproductie, vorig jaar al dik 27 GW, dit jaar wordt 51 GW verwacht (volgens Photon International). Felle competitie, dus: prijzen down, down, and further down. Dunnelaag moet van hele goede huize komen om de silicium prijzen bij te kunnen benen, anders prijzen ze zichzelf uit de markt.

Forse ingrepen in feed-in tarieven/systemen zijn daar nog eens overheen gekomen, dus om de marktvraag hoog te houden MOETEN de systeemprijzen nog verder omlaag, anders gebeuren er grote ongelukken. De belangen zijn inmiddels zo groot geworden dat er grote klappen kunnen komen als de marktdynamiek extreem hoge golven en zeer diepe dalen zou genereren. Beter voor iedereen is het kappen van de pieken en het hoog maken van de dalen, dus meer betrouwbaarheid. Dat is een duivels lastige klus. Italië gaf vorig jaar alweer het slechte voorbeeld met veel te hoge invoedingstarieven, dus werd het land helemaal vol gedumpt. Dom. Want nu is de pleuris uitgebroken daar, de kosten moeten worden betaald.

Trend voor 2012/2013 is waarschijnlijk markt stabilisatie (mondiaal) vanwege het "rechttrekken" van al te grote dynamiek. Dan komen de echt grote potentiële markten en gaat groei versneld verder (USA, China, India). Dus steeds meer buiten Europa, die de industrie heeft grootgebracht. Maar het blijft koffiedik kijken.

Natuurlijk heeft de NL prutsmarkt qua prijzen nulkommanul invloed gehad op de mondiale module prijzen. Sterker nog: door de bezopen subsidies bij gemeentes hier worden prijzen soms kunstmatig hoog gehouden. Of door de bekende dump acties volstrekt onzinnig omlaag getrokken waartegen geen enkele kwaliteit hoog in het vaandel hebbende installateur op kan bieden. Normale prijzen kunnen hier nauwelijks van de grond komen omdat we geen normaal incentive regime kennen. Ik doel hierbij dus op de "normale" markt, als je een systeem bij een goede installateur zou kopen all-in, zoals het eigenlijk zou moeten om een volwassen installatie branche op poten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
rube schreef op zondag 08 mei 2011 @ 12:37:
[...]

Volgens data sheet: Voc (V) 43,5 en Vmp (V) 35,25.

Als ik de open klem spanning van één string meet kom ik op circa 240 V voor één string en na afdekken zakt dat na circa 220 V (kan niet zo makkelijk afdekken dus kan zijn dat niet het hele paneel is afgedekt en daardoor het paneel niet geheel uitgeschakeld wordt).

Wat echter belangrijker is, de klem spanning van de andere string beduidend lager, zo'n 200 V. Het lijkt me dat in de andere string dus ergens een fout zit. Een paneel werkt niet (of niet aangesloten maar dat zou wel een enorme blunder zijn.... 8)7 )

Dit is gemeten met een niet geijkte, zeer oude multi-meter, dus het kan afwijken van de werkelijk waarde maar dat doet niets af tussen het verschil van circa 20% van de bovenste en onderste string.......

Edit: zojuist van de goede string nog even één paneel er tussen uitgehaald en dan is de waarde exact gelijk aan de slechte string. één paneel doet dus duidelijk niet mee om wat voor reden dan ook. Helaas kan ik niet zo makkelijk bij de andere string komen, dan moet ik echt het dak op.....

[...]

Rode omvormer en deze start ook op met de string waarbij de open klemspanning 200 V is (volgens display SMA 197-199).

Handleiding geeft aan: MPP-bereik 200V ... 480 V DC. Dus dat is voor de slechte string redelijk kritisch, desondanks start de omvormer (nu) wel gewoon op.

Edit: op de SMA zelf staat MPP 125-480 V DC, handleiding en omvormer spreken elkaar dus tegen. Ik denk dat gegevens op de omvormer correct zijn.

Maar dat zal dus waarschijnlijk het probleem niet zijn gezien het verschil tussen de 2 strings......

Binnenkort daar maar eens kijken hoe ik kan achterhalen waar de fout in de slechte string exact zit
Mmm vervelend.. ik ben wel erg benieuwd wat de oorzaak nu was, hou ons op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
SpiceWorm schreef op zondag 08 mei 2011 @ 11:51:
[...]

Jaaa! Heel graag, lijkt me tof om te hebben, te lezen, te bladeren en om aan anderen te laten zien. Hoe wil je dat afhandelen?
Stuur me ff DM :) verzendkosten e.d. heb ik nog niet over nagedacht, en als je nog even kan wachten doe ik misschien wel een tour de duurzame tweakers om Photon magazines te brengen ;)

Iets met de vaatwasser.

[...]
Hier is de vaatwasser rechtstreeks op heet water aangesloten zonder mengkraan oid, gewoon meteen 60 graden de vaatwasser in dus :)

[ Voor 31% gewijzigd door mkleinman op 08-05-2011 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op zondag 08 mei 2011 @ 13:23:
[...]

Stuur me ff DM :) verzendkosten e.d. heb ik nog niet over nagedacht, en als je nog even kan wachten doe ik misschien wel een tour de duurzame tweakers om Photon magazines te brengen ;)
Op de ligfiets zeker? >:)

(je bent welkom, ik kan ook wel komen buurten, schoonzus woont niet erg ver van je vandaan)

VREG: in april weer 30 MWac zonnestroom capaciteit bijgeschreven in Vlaanderen. Weer hoop inhaal werk te doen hier...

[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 08-05-2011 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:20
de hotfill van de vaatwasser, heeft dat veel zin als de ketel op zolder hangt en de vaatwasser dus met bijna 10 meter waterleiding (15 mm) verder?

als de vaatwasser per keer een kleine hoeveelheid water inneemt, is het hete water uit de ketel nog niet bij de vaatwasser als die de kraan al weer uit zet. het water in de leiding koelt dan weer af. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-09 00:49
engelbertus schreef op zondag 08 mei 2011 @ 13:31:
de hotfill van de vaatwasser, heeft dat veel zin als de ketel op zolder hangt en de vaatwasser dus met bijna 10 meter waterleiding (15 mm) verder?

als de vaatwasser per keer een kleine hoeveelheid water inneemt, is het hete water uit de ketel nog niet bij de vaatwasser als die de kraan al weer uit zet. het water in de leiding koelt dan weer af. ?
Totaal niet.:
Als je 10 meter hebt bij 15mm leiding:
15-2=13 mm inwendig
6.5*6.5*3.14=132,665 mm2
132,665 = 0,132665 dm2
0,132665*100=13,2665 dm3
Oftewel 13 liter koud water voordat je enigzins warm water krijgt.
In werkelijkheid mag je dit x2 doen voordat je echt warm water hebt.
De hele afwas verbruikt nog niet eens deze liters. Oftewel totaal onzinnig / nog energie onzuiniger.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireWood schreef op zondag 08 mei 2011 @ 13:37:
...Oftewel 13 liter koud water voordat je enigzins warm water krijgt.
De hele afwas verbruikt nog niet eens deze liters. Oftewel totaal onzinnig / nog energie onzuiniger.
Mijn cvketel hangt op de 1e verdieping (heb geen zolder) en als ik beneden de kraan open zet heb ik na 2 liter heet water. M.a.w. gewoon even water voor de waterkoker en/of koken opzetten en daarna de vaatwasser aanzetten en je hebt die 2 liter al erg zinnig gebruikt en elektriciteit bespaard door de hotfill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ok.. zon vermoeden had ik al. maar dat 10 meter leiding al 13 liter water was, had ik nog niet bedacht. dat gaat sneller dan ik had gedacht.
met het gegeven dat een vaatwasser normaal volgens mij rond de 14 liter water gebruikt, waarvan een deel normaal gesproken niet eens warm hoeft te zijn, kom je dan ook bij nog kortere leidinglengtes, en meerdere waterinname momenten van de vaatwasser al tot de conclusie dat je bij veel kortere leidinglengtes ook nog maar weinig profijt hebt van hotfill
stel de eerste liters zijn normaal gesproken koud. (dat is dan een voordeel voor een lengere leiding btw)
en de vaatwasser neemt bijvoorbeeld 2 keer 5 liter warm water in, dan zit je met 4 meter leiding al zo ver van de ketel dat het water nooit met 60 graden in zal stromen, hoogstens met bijvoorbeeld 30 graden of, waardoor de vaatwasser alsnog moet opwarmen.

misschien dat een wasbeurt met hotfill wel korter duurt, waardoor het water tussentijds niet veel af kan koelen, dat het dan nog iets oplevert.

is er iemand die dan kan uitrekenen bij welke leiding lengte hotfill nog zin heeft? ( qua energiegebruik)
als sneller klaar een comfortverbetering is, verandert e.e.a. natuurlijk nog enigzins)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

zonnigtype schreef op zondag 08 mei 2011 @ 13:22:
[...]

In Duitsland zijn de gemiddelde module prijzen in een jaar tijd 30-40% in elkaar gesodemieterd.

Aanleiding: schaalvergroting, de grote chemische complexen (schaalgrootte moet je denken aan complexen zoals je ze op Pernis tegenkomt) die nodig waren om de siliciumproductie fors op te schroeven zijn al fors uitgebreid, er staat nog veel meer op stapel, en in het kielzog zijn de wafer-, cellen- en moduleproducties gigantisch hard uitgebouwd, met name in China en Taiwan. Dus massale overproductie, vorig jaar al dik 27 GW, dit jaar wordt 51 GW verwacht (volgens Photon International). Felle competitie, dus: prijzen down, down, and further down. Dunnelaag moet van hele goede huize komen om de silicium prijzen bij te kunnen benen, anders prijzen ze zichzelf uit de markt.

Forse ingrepen in feed-in tarieven/systemen zijn daar nog eens overheen gekomen, dus om de marktvraag hoog te houden MOETEN de systeemprijzen nog verder omlaag, anders gebeuren er grote ongelukken. De belangen zijn inmiddels zo groot geworden dat er grote klappen kunnen komen als de marktdynamiek extreem hoge golven en zeer diepe dalen zou genereren. Beter voor iedereen is het kappen van de pieken en het hoog maken van de dalen, dus meer betrouwbaarheid. Dat is een duivels lastige klus. Italië gaf vorig jaar alweer het slechte voorbeeld met veel te hoge invoedingstarieven, dus werd het land helemaal vol gedumpt. Dom. Want nu is de pleuris uitgebroken daar, de kosten moeten worden betaald.

Trend voor 2012/2013 is waarschijnlijk markt stabilisatie (mondiaal) vanwege het "rechttrekken" van al te grote dynamiek. Dan komen de echt grote potentiële markten en gaat groei versneld verder (USA, China, India). Dus steeds meer buiten Europa, die de industrie heeft grootgebracht. Maar het blijft koffiedik kijken.

Natuurlijk heeft de NL prutsmarkt qua prijzen nulkommanul invloed gehad op de mondiale module prijzen. Sterker nog: door de bezopen subsidies bij gemeentes hier worden prijzen soms kunstmatig hoog gehouden. Of door de bekende dump acties volstrekt onzinnig omlaag getrokken waartegen geen enkele kwaliteit hoog in het vaandel hebbende installateur op kan bieden. Normale prijzen kunnen hier nauwelijks van de grond komen omdat we geen normaal incentive regime kennen. Ik doel hierbij dus op de "normale" markt, als je een systeem bij een goede installateur zou kopen all-in, zoals het eigenlijk zou moeten om een volwassen installatie branche op poten te krijgen.
Thx das duidelijk. En tegelijk dus niet duidelijk. :)

Ik heb wel het idee dat alle mogelijke en vooral verschillende subsidies de markt compleet verpesten. Het zou goed zijn als er incentives zijn door bijvoorbeeld belastingvoordeel. En dan het liefst in europees verband. Nu moet je maar afwachten of er volgend jaar nog iets bestaat en of het potje al leeg is etcetc.

Een gunstige financiering vind ik ook prima, maar dan zonder de bijna onhaalbare voorwaarden zoals bij de gemeente apeldoorn.

En dat de branch volwassen moet worden kan ik ook in meegaan, er zijn voor mijn gevoel heel veel cowboys die alleen de hardware importen vanuit china en hier weer doorschuiven. Geen installatie mogelijk (maar ik ken wel een mannetje....) En je moet maar afwachten of ze volgend jaar nog bestaan voor eventuele garantie. Bedrijven die met geen enkel prijs op de site alleen dmv offertes sla ik ook over. Ik heb het gevoel (misschien onterecht) dat die gewoon kijken wat de goedkoopste chinese bulkpanelen van het moment zijn.

Metdezon.nl vind ik een positieve uitschieter. Duidelijke site, transparante prijzen en veel info. Geen ervaring verder hoe het bedrijf zelf is maar de eerste indruk als je de site op komt straalt iig professsionaliteit uit. Nogmaals ik heb geen idee of ze het ook zijn, maar ze staan wel op mijn shortlist mocht ik tot daadwerkelijk aanschaf overgaan.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
of je koopt zoiets als een keukenboiler *kuch* met instant heet water en misbruikt die om te hotfillen. moet je wel het standbyverbruik voor lief nemen, en misschien zelfs een extra groep aanleggen in de meterkast (1600 of 2500 watt trekken die dingen volgens mij)

ik gebruik al weinig warm water, en de ketel staat om die reden ook ingesteld dat hij geen warm watervoorraad heeft.
maar volgens mij heb ik toch wel binnen 2 minuten warm/heet water (terwijl ik zon waterbespaarder heb, die zegt tot max. 7 l/m heet water te laten stromen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
engelbertus schreef op zondag 08 mei 2011 @ 14:14:
is er iemand die dan kan uitrekenen bij welke leiding lengte hotfill nog zin heeft? ( qua energiegebruik)
als sneller klaar een comfortverbetering is, verandert e.e.a. natuurlijk nog enigszins)
Gas gestookt in een HR-ketel ten opzichte van elektra heeft amper een hoger rendement qua energieverbruik. Dit verlies je altijd. Economisch is een iets ander verhaal, aangezien gas per energie hoeveelheid goedkoper is dan elektra.
Je moet dan wel denken aan 1 - 2 meter waterleiding van 12mm wil je op het "break even point" komen.

Behalve als je een zonnecollector hebt, waardoor je gratis warm water hebt. Afhankelijk van de opbouw van het leidingwerk is het dan opeens een stuk interressanter.

Geldt trouwens ook voor hott-fill in wasmachines (behalve bij een zeer oude versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
een zonneboiler is dan wel gratis warm water, maar als dat er ook 10 meter over doet, en dus niet in de vaatwasser terecht komt, levert dan niks op, al helemaal niet als je warme water wordt naverwarmd door de cv-ketel. (of die 13 liter per dag moet het verschil maken mbt stagnatie)
ik had al een hoekstopkraan met wasmachineaansluiting gekocht. die op de wrme leiding wilde zetten ondr de gootsteen, maar dat heeft dus geen zin.
nou ja.. de wasmachine staat wel 2 meter naast de cv, dan zal ik kijken of ik daar een warm waterleiding (12 mm dan :)) ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
zonnigtype schreef op zondag 08 mei 2011 @ 13:25:
[...]

Op de ligfiets zeker? >:)

(je bent welkom, ik kan ook wel komen buurten, schoonzus woont niet erg ver van je vandaan)

VREG: in april weer 30 MWac zonnestroom capaciteit bijgeschreven in Vlaanderen. Weer hoop inhaal werk te doen hier...
Geen ligfiets hier jammer genoeg, wel een goede tourfiets met 10 versnellingen, alleen Lelystad --> Leiden is op de fiets een aardige afstand :).

Je bent hier van harte welkom in het Lelystadse :).

Ik kom nu trouwens 4 dagen in de week langs Leiden, ik werk tegenwoordig 4 dagen in de week in Rijswijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op zondag 08 mei 2011 @ 14:52:
[...]

Geen ligfiets hier jammer genoeg, wel een goede tourfiets met 10 versnellingen, alleen Lelystad --> Leiden is op de fiets een aardige afstand :).

Je bent hier van harte welkom in het Lelystadse :).

Ik kom nu trouwens 4 dagen in de week langs Leiden, ik werk tegenwoordig 4 dagen in de week in Rijswijk.
Ik woon niet zo heel ver van de snelweg... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
mightym schreef op zondag 08 mei 2011 @ 13:23:
[...]
Mmm vervelend.. ik ben wel erg benieuwd wat de oorzaak nu was, hou ons op de hoogte!
ik ben toch maar even het dak opgegaan zojuist en....het laatste paneel op de bovenste rij heeft een jaar lang mooi liggen wezen 7(8)7 ...............................stom stom.
Maar goed, liever dit dan een kapot paneel of er pas na 10 jaar achter komen.........

Maar dat zou betekenen dat mijn opbrengst dus zo'n 9% hoger uit zou komen.

1768 kWh * 1,09 = 1927 kWh / 2,1 = 917 kWh/kWp jaaropbrengst en dat zou aardig overeenkomen met Anne:
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 17:18:
[...] ....... Ik verwacht ongeveer 930 kWh/kWp (op 14 mei). [...]
De opbrengst van onze PV is zal daarmee circa 73% 80% van ons (huidige) jaarverbruik zijn.

Dank aan iedereen die suggesties hebben gedaan voor de lagere oorzaak. Suggesties waren dan wel niet de oorzaak, maar daardoor uiteindelijk wel aan het licht gekomen en daardoor kon ik wel een goed vergelijk maken. En wie denkt er nou aan dat de stekker niet in zit......

Plugwise: ik twijfel nog of ik nog een laatste serieuze poging zal ondernemen om plugwise te gebruiken om de opbrengst te monitoren.
Zijn er mensen die ook problemen hebben gehad dat er op gegeven moment geen data meer werd geregistreerd en dat alleen was op te lossen door de plug in en uit het stopcontact te halen? En zo ja, wat de oorzaak en oplossing was? Zal nu eerst de software updaten zodat ik in ieder geval met de laatste versie werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
rube schreef op zondag 08 mei 2011 @ 15:20:

ik ben toch maar even het dak opgegaan zojuist en....het laatste paneel op de bovenste rij heeft een jaar lang mooi liggen wezen 7(8)7 ...............................stom stom.
Maar goed, liever dit dan een kapot paneel of er pas na 10 jaar achter komen.........
:+

... waarmee de waarde van dit forum maar weer eens is bewezen, met nogmaals dank aan TS JeroenH ...

Wij allen leren elke dag weer, en niemand heeft altijd de "ultieme" waarheid in pacht. Vooral zelf blijven denken en ook kritisch op het eigen handelen blijven. Zo komt de mensheid verder. Microscopisch stapje voor microscopisch stapje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-09 21:53
engelbertus schreef op zondag 08 mei 2011 @ 14:18:
of je koopt zoiets als een keukenboiler *kuch* met instant heet water en misbruikt die om te hotfillen. moet je wel het standbyverbruik voor lief nemen, en misschien zelfs een extra groep aanleggen in de meterkast (1600 of 2500 watt trekken die dingen volgens mij)
En anders misschien een aftappunt in de gootsteen, waar het koude leidingwater eerst in weg kan lopen. Daarna pas de wasmachine/vaatwasser aan, zodat er direct warm zonneboiler water in kan?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Over 3 weken 40kWp gevel installatie.

[ Voor 69% gewijzigd door SunshineCompany op 09-05-2011 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
[...]
Plugwise: ik twijfel nog of ik nog een laatste serieuze poging zal ondernemen om plugwise te gebruiken om de opbrengst te monitoren.
Zijn er mensen die ook problemen hebben gehad dat er op gegeven moment geen data meer werd geregistreerd en dat alleen was op te lossen door de plug in en uit het stopcontact te halen? En zo ja, wat de oorzaak en oplossing was? Zal nu eerst de software updaten zodat ik in ieder geval met de laatste versie werk.
Ik heb niet meegemaakt dat er "opeens" totaal geen data meer kwam. Bij mij bleef het beperkt tot 1 uur.
Ik wel meegemaakt dat toen ik mijn circle+ wilde omruilen voor een gewone circle (met de vorige firmware) er opeens geen opwekking gemeten kon worden.
Ik heb toen de plug weer omgewisseld. Heb er destijds (september of oktober) nog over gepost.
Flagg schreef op zondag 08 mei 2011 @ 12:49:

Vorig jaar heb ik voor minder dan 10000 euro 3075Wp laten installeren. Details staan in mijn Sonnenertrag link.

[ Voor 33% gewijzigd door HellevUUr op 08-05-2011 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
[...]

.
absoluut geen commentaar ....

Blijft de vraag nog open de 125 of 200 V versie.... ga eens zoeken ..mischien met update te fixen
Bij 200 V loop je nog steeds wat kWh mis.
( maar ja waarom de rode en de gele versie ?)

We horen wel weer van je. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op zondag 08 mei 2011 @ 15:52:
Over 3 weken 40kWp gevel installatie...
Zozo, goede contacten met ex-VROM (nu asfalt Verkeer en Waterstaat) bor ambtenaren? ;)

Of bedoel je met "gevel" iets anders dan "PV-luifels" die tot een "liability" zijn gaan horen omdat de lokale schoonheidscommissies zich daar over "mogen" uit gaan spreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

zonnigtype schreef op zondag 08 mei 2011 @ 16:12:
[...]

Zozo, goede contacten met ex-VROM (nu asfalt Verkeer en Waterstaat) bor ambtenaren? ;)

Of bedoel je met "gevel" iets anders dan "PV-luifels" die tot een "liability" zijn gaan horen omdat de lokale schoonheidscommissies zich daar over "mogen" uit gaan spreken?
Hehe, nee.. het gaat om een pand wat gedeeltelijk in de schaduw staat, midden in een stad. 't Gaat dus puur om gevelversiering, imago, etc. Nog getwijfeld of we uberhaupt omvormers moesten ophangen, maar die verdienen ze toch wel terug. Er komt zelfs belettering over een gedeelte heen.

Een nieuwe gevel is duur, dus dit is een relatief goedkope oplossing. Oude gevel helemaal beplakken met PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op zondag 08 mei 2011 @ 16:55:
't Gaat dus puur om gevelversiering, imago, etc. Nog getwijfeld of we uberhaupt omvormers moesten ophangen, maar die verdienen ze toch wel terug. Er komt zelfs belettering over een gedeelte heen.

Een nieuwe gevel is duur, dus dit is een relatief goedkope oplossing. Oude gevel helemaal beplakken met PV.
;(

Aan de andere kant: als PeeVau nu al als "ach d'r mot toch iets op die gevel, pleurt er maar wat zonnepaneeltjes tegenaan" wordt gezien, gaat het wellicht toch nog goedkomen met de prijs per Wp...

... of heb je ergens een containertje afgeschreven moduultjes gescoord van een mislukt CdTe project wat richting de recycling in Frankfurt/Oder onderweg was???? :X

(laat die omvormer dan maar zitten, zonde van het geld... ;) )

Hier voor het eerst behoorlijk zware bewolking in laaaaaange tijd. Zou "het" (hemelsluizen) dan toch eindelijk gaan geschieden? Hoef ik niet het dak op voor een wasbeurtje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
[...]

Totaal niet.:
15-2=13 mm inwendig
6.5*6.5*3.14=132,665 mm2
132,665 = 0,132665 dm2
0,132665*100=13,2665 dm3
Niet om het een of het ander, maar heb je geen rekenfoutje gemaakt? (of zit ik te snurken..)
Als ik uitreken:
A= R^2 * PI
(6,5x10-3)^2 * pi = 1,33x10^-4 m^2
V = A*L = 1,33x10^-4 * 10 = 1,33X10^-3 m^3
Dus 1,3 Liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
[...]

1768 kWh * 1,09 = 1927 kWh / 2,1 = 917 kWh/kWp jaaropbrengst en dat zou aardig overeenkomen met Anne:

[...]

De opbrengst van onze PV is zal daarmee circa 73% 80% van ons (huidige) jaarverbruik zijn.

Dank aan iedereen die suggesties hebben gedaan voor de lagere oorzaak. Suggesties waren dan wel niet de oorzaak, maar daardoor uiteindelijk wel aan het licht gekomen en daardoor kon ik wel een goed vergelijk maken. En wie denkt er nou aan dat de stekker niet in zit......

Goed dat je het hebt gevonden!
Ik denk zelfs dat jouw opbrengst nog hoger gaat uitkomen, maar dat hoor ik graag volgend jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

zonnigtype schreef op zondag 08 mei 2011 @ 17:07:
[...]

;(

Aan de andere kant: als PeeVau nu al als "ach d'r mot toch iets op die gevel, pleurt er maar wat zonnepaneeltjes tegenaan" wordt gezien, gaat het wellicht toch nog goedkomen met de prijs per Wp...

... of heb je ergens een containertje afgeschreven moduultjes gescoord van een mislukt CdTe project wat richting de recycling in Frankfurt/Oder onderweg was???? :X

(laat die omvormer dan maar zitten, zonde van het geld... ;) )
Zijn keurige Yingli's, 235Wp. Afgekeurde panelen heb ik naar gekeken.. maar op korte termijn lukte dat niet. En nu kun je nog iets monitoren en laten zien in de zaak waar ze op komen. Dat heeft ook waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op zondag 08 mei 2011 @ 17:24:
[...]

Zijn keurige Yingli's, 235Wp. Afgekeurde panelen heb ik naar gekeken.. maar op korte termijn lukte dat niet. En nu kun je nog iets monitoren en laten zien in de zaak waar ze op komen. Dat heeft ook waarde.
Maar begrijpen de mensen die een display in die zaak zien wel wat ze zien en dat het beslist niet als "representatief" voor een "gemiddeld" PV-systeem zal gelden vanwege verticale plaatsing en veel schaduw?

Lijkt me een mooi moment van gedegen informatieverstrekking en plebs-bewustzijn-verhoging door de leverancier van het mooie Chinese Yingli moois: bij u thuis geplaatst kunnen we veel meer kWh uit zo'n installatie halen op uw schuine/platte dak zonder schaduw, offertes naar dit adres... (of zoiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

We moeten inderdaad kijken hoe we dat netjes oplossen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SunshineCompany schreef op zondag 08 mei 2011 @ 17:33:
We moeten inderdaad kijken hoe we dat netjes oplossen.. :)
Probeer dan iig een zegje te krijgen in de belettering, dat het over zo min mogelijk bypass-diodes gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Erasmo schreef op zondag 08 mei 2011 @ 18:28:
[...]

Probeer dan iig een zegje te krijgen in de belettering, dat het over zo min mogelijk bypass-diodes gaat.
Zoiets lijkt me wel aardig, maar dan met "SSC" letters of zo (je kunt grijze cellen bij de getoonde firma halen, kopen beste CEO van SSC... >:) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 21:03

Milmoor

Footsteps and pictures.

Dat klinkt een stuk logisch. 13 liter is meer regenpijp formaat.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
De gevel panelen..
Zorg dat je letters neemt met 50% gaten ..
( net zo als het achter raam van een bus ...kan je wel door heen kijken..)
Dan heb je in iedergeval altijd 50 %.. en hoef je je geen zorgen te maken waar ze de letters plakken

(Je kan mischien ook dat zuinige inkt letter type pakken ...als voorbeeld)
Of nog beter grote letter ..en daar in je eigen naam als open letter ...reklame in reklame

edit .. als het nuttig zou zijn .... strings zelf al kortsluiten in junctionbox

en mischien waarom geen doorzichtige kunstof letters ....(plexiglas plaatjes)die sávonds belicht worden met leds aan de onderzijde
... zelfs letters voor de panelen en het werkt nog steeds .. zo doorzichtig en krachtig is deze bootschap in letters :)

[ Voor 29% gewijzigd door X21r op 08-05-2011 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

De letter komt voor 't paneel, 5cm gok ik. Niet er direct op.

Verder heb ik 2 omvormers, ik denk dat ik de ene omvormer 'reserveer' voor de panelen zonder schaduw, de andere omvormer voor de panelen met schaduw. En dan alleen de 'goede' omvormer op een groot scherm met live-monitoring. Zoiets.

Zal binnenkort wat 'artist impressions' posten. Eerst nog wat zaken afronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
vandaag ca 10 bezoekers voor de solardays welkom geheten.
Warme dag, druk, kon amper lunchen ;)
2 mensen hadden via Urgenda panelen besteld (en inmiddels heeft 1 de spullen thuis).

bijzonder moment: gevalletje de-rating van de omvormer gezien.
Opgelost met een beetje (understatement) geforceerde luchtstroom...

wel veel vragen over terugleveren en de (nog steeds hardnekkige) 3000kwh barriere (die dus in februari dit jaar verruimd is naar 5000 kwh.)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
[...]
Ik heb het bij onze vaatwasser een keer opgemeten, en deze nam zijn water over 90 minuten verspreid in; telkens een paar liter. Dat tappatroon heb ik gesimuleerd met de keukenkraan en daar kwam geen warm water uit, hooguit lauw.
ecowoman schreef op zondag 08 mei 2011 @ 14:09
Mijn cvketel hangt op de 1e verdieping (heb geen zolder) en als ik beneden de kraan open zet heb ik na 2 liter heet water. M.a.w. gewoon even water voor de waterkoker en/of koken opzetten en daarna de vaatwasser aanzetten en je hebt die 2 liter al erg zinnig gebruikt en elektriciteit bespaard door de hotfill.
Vergeet niet dat je ketel dan al 4 liter warm water heeft geproduceerd, terwijl je voor je gevoel 4 liter nuttig hebt gebruikt had je maar 2 liter warm nodig. 2 liter warm water onnodig in de leiding ná het tappen.

Neem daarbij het rendement van een gascentrale welke stroom maakt van grofweg 50% heb je al geen milieuwinst meer t.o.v. electrisch verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies een jaar geleden (op 8 mei) 3600 Wp op mijn dak gelegd en vandaag de produktie bekeken: 3641 KWh. Ik kijk af en toe op dit forum rond, in hoeveel gevallen komt dit voor? Mijn woonplaats is Terschelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Ik heb hier bij de renovatie ook de vaatwasser op de warmwaterleiding in de keuken aangesloten. Warmwaterleiding heb ik met geïsoleerde 14x2 mm kunststofleiding gedaan. De lengte vanaf de zolder (waar de ketel hangt) is ongeveer 10 m.

Na het aanleggen heb ik het even opgemeten met een maatbeker: Na opendraaien van de warmwaterkraan wordt hij na ongeveer 10 seconde heet, en er is dan 1 liter doorheen gespoeld. Voor de afwasmachine lijkt me dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2011 @ 21:01:
Precies een jaar geleden (op 8 mei) 3600 Wp op mijn dak gelegd en vandaag de produktie bekeken: 3641 KWh. Ik kijk af en toe op dit forum rond, in hoeveel gevallen komt dit voor? Mijn woonplaats is Terschelling.
Op welke oriëntatie liggen ze en kun je de zee zien vanaf je huis?

Terschelling scoort altijd wel goed in het aantal zonuren per jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
zonnigtype schreef op zondag 08 mei 2011 @ 12:07:
[...]

Zijn er andere SDE klanten waar de BPM niet alleen het totaal aan productie meet (1 cijfer), maar "de productie per tarief" (hoog/dag cq. laag/nacht)???

[...]
Ja, hier ook. Op de BPM 4 standen, 2 x verbruik en 2 x opbrengst, ieder in dag/nacht. Ik vond het ook vreemd maar was de standaard meter volgens de Stedin monteur. Daarnaast een ferrarismeter enkel-tarief als hoofdmeter. Ik twijfel of ik deze laat vervangen ivm negatief verbruik (-200 kwh/jaar) en verscherping van Greenchoice van hun voorwaarden voor de vergoeding daarvan.
[...]

Totaal niet.:
15-2=13 mm inwendig
6.5*6.5*3.14=132,665 mm2
132,665 = 0,132665 dm2
0,132665*100=13,2665 dm3
Als al door anderen opgemerkt klopt deze berekening niet. Van mm2 naar cm2 is een factor 100. Dus 1,33 cm2, en dat is dan bij 10 meter inderdaad 1330 cm3 = 1,3 liter.

[ Voor 34% gewijzigd door Joba op 08-05-2011 21:25 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Kuststrook van NL heeft hoogste instraling, dus Zeeland, paar stukjes Zuid- en Noord Holland, en Waddeneilanden hebben hoogste scores, met Texel als beste jongetje van de klas. KNMI plaatje is al jaren oud, en Solarlin in Zeeland scoort al vele jaren op KALENDERJAAR basis (1 jan-31 dec, meest zinvolle vergelijking anders appels en peren) 1.000 kilowattuur stroomproductie per kilowattpiek opgesteld nominaal DC generator vermogen per (kalender)jaar.

http://www.knmi.nl/klimat...ale_straling_jaarsom.html
http://people.zeelandnet.nl/maxan/

(laatste is Solarlin, rechts zijn genormeerde kalenderjaar opbrengsten in kWh per kWp)

Dus byzonder is het niet, felicitaties bij dezen natuurlijk beslist gemeend. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Terschelling over het afgelopen jaar (8 mei 2010 t/m 7 mei 2011): 2013,5 zonuren. Goeie woonplaats uitgekozen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Joba schreef op zondag 08 mei 2011 @ 21:14:
[...]

Ja, hier ook. Op de BPM 4 standen, 2 x verbruik en 2 x opbrengst, ieder in dag/nacht. Ik vond het ook vreemd maar was de standaard meter volgens de Stedin monteur. Daarnaast een ferrarismeter enkel-tarief als hoofdmeter. Ik twijfel of ik deze laat vervangen ivm negatief verbruik (-200 kwh/jaar) en verscherping van Greenchoice van hun voorwaarden voor de vergoeding daarvan.
Ik zou het persoonlijk niet doen, je weet niet wat voor rare sprongen er in de toekomst worden gemaakt om de misgelopen energiebelasting te compenseren. Deze meter trekt de opbrengst 1 op 1 af van het verbruik, dat is voor jou de gunstigste situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn dak ligt pal op het zuiden. 184 graden om precies te zijn. De dakhelling is 48 graden. En geen zeezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
mightym schreef op zondag 08 mei 2011 @ 17:13:
[...]
Goed dat je het hebt gevonden! Ik denk zelfs dat jouw opbrengst nog hoger gaat uitkomen, maar dat hoor ik graag volgend jaar!
Dat laat ik zeker weten ;)
X21r schreef op zondag 08 mei 2011 @ 15:55:
[...]
....Blijft de vraag nog open de 125 of 200 V versie.... ga eens zoeken ..mischien met update te fixen
Bij 200 V loop je nog steeds wat kWh mis.( maar ja waarom de rode en de gele versie ?)
We horen wel weer van je. :)
Ik had in eerdere post aangegeven:
rube schreef op zondag 08 mei 2011 @ 12:37:
[...]
.....Handleiding geeft aan: MPP-bereik 200V ... 480 V DC. .....Edit: op de SMA zelf staat MPP 125-480 V DC, handleiding en omvormer spreken elkaar dus tegen. Ik denk dat gegevens op de omvormer correct zijn.
Dus ik verwacht eigenlijk gewoon 125-480, lijkt me sterk als ze op de omvormer zelf verkeerde stickertjes gaan plakken...??
[...]
Hier dus exact zelfde situatie, ook Stedin en Greenchice (alleen nog geen negatief verbruik). Tot nu toe gaat bij mij alles goed met het doorgeven van de meterstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2011 @ 21:24:
Mijn dak ligt pal op het zuiden. 184 graden om precies te zijn. De dakhelling is 48 graden. En geen zeezicht.
Nou, Terschelling is niet zo breed, dus "zeezicht sensu lato" heb je waarschijnlijk toch wel (in vergelijking met de rest van de 7 miljoen huishoudens in ons polderlandje). Maar afgezien van eventuele, door eric-pvt op dit forum gesignaleerde "reflecties door water in de buurt voordeel", zit je sowieso qua lokatie al (bijna) op de top van Nederland. En dan ook nog vrijwel pal zuid. Some guys have all the luck, so they say. Tel uw zegeningen zou ik zeggen... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

1000kWh/kWp is prettig zeg! Gefeliciteerd. Stiekem, heel stiekem hoop ik het ook te halen met m'n gloednieuwe Suntechjes op een ondergedimensioneerde omvormer. 20 graden, exact zuid. Maarja, Twente. Dus zal wel een droom blijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op zondag 08 mei 2011 @ 21:47:
1000kWh/kWp is prettig zeg! Gefeliciteerd. Stiekem, heel stiekem hoop ik het ook te halen met m'n gloednieuwe Suntechjes op een ondergedimensioneerde omvormer. 20 graden, exact zuid. Maarja, Twente. Dus zal wel een droom blijven..
Misschien straks stiekem uitwisselen voor nieuwe efficiëntere (?) Suntech Pluto paneeltjes?

Of paneeltjes bijleggen en die niet bij het totale vermogen optellen...

Anders gewoon opgegeven nominale STC vermogen even naar beneden smokkelen, kom je vanzelf hoger uit met de breuk kWh / kWp ... :*)

zonnigtype weet na al die jaren nog steeds niet wat zijn exacte STC vermogen is, want hij heeft nooit de flashdata gehad van olieboer Shell... :D

* edit * REGEN in Leiden! Finally!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op zondag 08 mei 2011 @ 20:37:
Vergeet niet dat je ketel dan al 4 liter warm water heeft geproduceerd, terwijl je voor je gevoel 4 liter nuttig hebt gebruikt had je maar 2 liter warm nodig. 2 liter warm water onnodig in de leiding ná het tappen.

Neem daarbij het rendement van een gascentrale welke stroom maakt van grofweg 50% heb je al geen milieuwinst meer t.o.v. electrisch verwarmen.
De cvketel staat uit, dus ik heb liever dat het door de zon opgewarmde water nuttig gebruikt wordt in de vaatwasser, dus beter dat er 2 liter onnodig in de leiding zit dan in het boilervat terwijl mijn systeem elke dag in stagnatie gaat (tot nu toe pas 2 dagen niet in stagnatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:20
Als iemand 15 mei in de buurt van Hilversum is, kom gerust langs:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2011/05/Kaartje_Solar_Days_Open_Dag_2011-300x199.png

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07
[...]
Hier zit de vaatwasser ook rechtstreeks op het hete water.
Ik hoor bij de eerste keer water pakken, duidelijk dat het hete water arriveert (tikjes in de leiding) en het wasmiddel komt minuten eerder vrij. Dus heeft duidelijk zin, en onze handleiding gaf daarnaast aan dat 60 graden op de inlaat toegestaan is.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
mightym schreef op zondag 08 mei 2011 @ 17:11:
[...]

Niet om het een of het ander, maar heb je geen rekenfoutje gemaakt? (of zit ik te snurken..)
Als ik uitreken:
A= R^2 * PI
(6,5x10-3)^2 * pi = 1,33x10^-4 m^2
V = A*L = 1,33x10^-4 * 10 = 1,33X10^-3 m^3
Dus 1,3 Liter.
Nee ik zat te snurken. :z

2.6 liter voordat je warm water hebt dus... (als je een boiler hebt tenminste)
Maar maakt niet uit economisch kwam het niet uit. Had het al eens doorgerekend. Met kraan, leidingwerk en mengkraan is het te duur om het er ooit economisch uit te halen. Groener is het ook niet dus...

Waterverbruik vaatmachines

Waar voordeel uitgehaald kan worden is dus 4 liter is 232 wh. (10>60)
Verspilde energie: 2.6 liter is 151 wh
Zelfs als je van een zonneboiler uitgaat:

Energiekosten 20 ct/kwh
Max. 232wh voordeel per vaatbeurt:
4,64 ct voordeel per vaatbeurt
17 euro per jaar. (bij elke dag wassen)
Mistraller schreef op zondag 08 mei 2011 @ 23:25:
[...]

Hier zit de vaatwasser ook rechtstreeks op het hete water.
Ik hoor bij de eerste keer water pakken, duidelijk dat het hete water arriveert (tikjes in de leiding) en het wasmiddel komt minuten eerder vrij. Dus heeft duidelijk zin, en onze handleiding gaf daarnaast aan dat 60 graden op de inlaat toegestaan is.
De vaat is ook wel eerder klaar. Maar het is niet duurzaam of economisch. Trouwens tegenwoordig wordt het vaak afgeraden. Doordat de spoeltijd tekort kan worden.

[ Voor 19% gewijzigd door FireWood op 08-05-2011 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:52
[...]

Nog geen last mee gehad. (inmiddels bijna twee jaar in bezit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

[...]

Mooi dat je zo snel de oorzaak hebt gevonden.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[...]

[...]

Als al door anderen opgemerkt klopt deze berekening niet. Van mm2 naar cm2 is een factor 100. Dus 1,33 cm2, en dat is dan bij 10 meter inderdaad 1330 cm3 = 1,3 liter.
En je zou ook nog de dunne koperleiding (8mm binnendiameter?) kunnen gebruiken. Hebben we bij mijn zus ook gedaan voor het warme water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hoe belangrijk is het om een zonneboiler van hetzelfde merk als de CV ketel te hebben? Mijn Nefit HR ketel kan op een zonneboiler worden aangesloten, alleen is mijn installateur imho net iets te happig op een Nefit zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 07:05
Roamor schreef op maandag 09 mei 2011 @ 09:21:
Hoe belangrijk is het om een zonneboiler van hetzelfde merk als de CV ketel te hebben? Mijn Nefit HR ketel kan op een zonneboiler worden aangesloten, alleen is mijn installateur imho net iets te happig op een Nefit zonneboiler.
Het hoeft bij mijn weten niet, maar ik snap de installateur wel. Heb zelf een solarline 110 met 1 paneel en 110liter boilervat (what's in a name) met een nefit HR erbij.

Voordeel in mijn optiek is dat je met een systeem werkt dat gegarandeerd met elkaar overweg kan. Als iets stuk gaat binnen garantie is het zeker weten een nefit onderdeel. Heb hem deze dagen regelmatig op max hangen ( heb hem op 75 graden max ingesteld, wil geen kokend water boven in de boiler), dus presteren doet hij zeker. Zonder die 700 euro subsidie van de overheid was ie me wel te duur, maar ben achteraf erg blij mee.

Tuurlijk kun je er iets anders op aansluiten, maar het ligt eraan hoe avontuurlijk je installateur is. Ervaring met zelf ophangen is dat je een hoop zelf kunt, maar op het laatst toch maar even een pro ingehuurd om de laatste dingen voor elkaar te krijgen. Dat solarfluid wordt best heet, en een water glycol-soep van 130 graden over me heen omdat ik zo nodig enige honderden euro's installatie wilde besparen vond ik het risico niet waard.

suc6 met de zonneboiler, zoals velen al in dit topic vermeld hebben, het doucht een stuk lekkerder wetende dat je CV ketel niet eens hoeft bij te warmen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Pagina: 1 ... 72 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.