Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.823 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 10:28:

Zolang de spanning binnen de gestelde maxima blijft is er dus niks aan de hand en vervalt je garantie niet.
Dat is niet wat er staat.
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 10:31:
Noot 1 heeft inderdaad te maken met overdimensioneren.

Maar in de garantievoorwaarden uit de handleiding wordt er niets expliciets over gezegd (daar verwees mijn opmerking naar).
Dus is duidelijkheid van de fabrikant noodzakelijk en die is er nu.

[ Voor 26% gewijzigd door ZonneStroom op 03-05-2011 11:57 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 10:12:
[...]

Daar ben ik het mee eens, de hamvraag in deze discussie is: hoe dicht bij? Nederland is erg vol en als je die afstand te groot maakt (Ik heb voorstellen van mininmaal 2 km gehoord), is er praktisch nergens een plekje waar een molen aan die eis kan voldoen. Dan is het einde oefening.

We zullen toch wel ergens op een objectieve manier een antwoord op die vraag kunnen krijgen: welke afstand is minimaal noodzakelijk? En iets van een onafhankelijke certificering van molens voor het geluid dat ze produceren zodat stillere molens een kleinere afstand mogen hebben. Nu wordt telkens weer die discussie gevoerd, bij elk project opnieuw. Dat kost zoveel tijd en geld.
Ja. Dat is lastig, hier in Houten hebben ze minimaal 500 meter genomen, terwijl ik gelezen heb dat dat in andere landen weer veel verder weg moet.
Zou inderdaad fijn zijn als er een regel voor was, maar probleem is natuurlijk dat het ook weer per molentype gaat verschillen, de ene zal meer herrie maken dan de andere, de ene heeft meer slagschaduw etc.
Er zouden dus regels moeten zijn voor hoeveelheid te tolereren herrie, en die moeten dan ook echt goed getoetst worden, en desnoods moeten de molens dan verplaatst/verbouwd als de ramingen niet kloppen.
Ditto met slagschaduw, alleen ben ik bang dat dat aanpassen nogal moeilijk gaat worden als blijkt dat ramingen niet kloppen, dat vindt men nooit zo leuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Meridiaan schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 09:02:
[...]

Misschien heb ik het helemaal mis, maar ik zag op hun meterstand van afname(2); 3005 kWh staan en op de
teller van de teruglevering(7) 879 kWh . Mag toch aannemen dat NUON dit saldeert tot 3000 kWh en een rekening
stuurt van 2121 kWh. De afrekening die zij krijgen geeft uitsluitsel, toch?
Bij deze nogmaals mijn post van 26 januari (herhaald op 16 februari). Dit gaat over E-on.
HellevUUr schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 17:36:

Op 26 januari 2011 hebben wij uw e-mail ontvangen. Hierin geeft u aan dat u een vraag hebt over teruglevering. In deze e-mail gaan wij in op uw vraag.

Algemene informatie teruglevering

Hoe kan ik zelf energie opwekken?
Wanneer u een zonnepaneel op uw dak heeft, kunt u zelf energie opwekken. Deze energie kunt u zelf gebruiken, maar eventueel ook aan het energiebedrijf terugleveren.

Meer info over duurzame energie op http://www.vrom.nl/pagina.html?id=48287

Wanneer is het rendabel om zelf energie op te wekken?
Neem hiervoor contact op met de leverancier van de apparatuur waarmee de energie wordt opgewekt. Deze leverancier kan u ook meer vertellen over de subsidiemogelijkheden.

Heb ik een aparte meter nodig als ik elektriciteit teruglever aan het net?
In principe heeft u een speciale meter nodig met een apart telwerk, die zowel de elektriciteit kan meten die u verbruikt als de elektriciteit die u teruglevert. De meetgegevens van de aan het net onttrokken (verbruikte) en ingevoede (teruggeleverde) hoeveelheden elektriciteit moeten afzonderlijk aan de netbeheerder doorgegeven worden.

Heeft u nog een elektriciteitsmeter zonder dit aparte telwerk, neem dan contact op met uw netbeheerder.

Als ik geen aparte meter wil/heb, kan ik dan ook elektriciteit terugleveren?
Ja, dat kan ook. Dan wordt echter alleen gemeten hoeveel elektriciteit u afneemt, de teruggeleverde elektriciteit kan niet worden gemeten. Wanneer u meer teruglevert dan u afneemt, kan er ook geen vergoeding worden uitgekeerd.

Moet ik ook tweemaal vastrecht betalen als ik elektriciteit zowel afneem en teruglever?
Het vastrecht voor afname en teruglevering moet afzonderlijk worden betaald. Dit is wettelijk vastgesteld. Er is echter landelijk afgesproken dat maar één keer vastrecht in rekening wordt gebracht.

Ik verwacht meer elektriciteit terug te gaan leveren dan ik verbruik. Wat nu?
In dat geval kan de situatie kan ontstaan dat u daardoor een negatief verbruik heeft. U heeft dan recht op een verbruiksgerelateerde vergoeding over dat negatieve verbruik.

Naar verwachting zal ik meer dan 3.000 kWh per jaar terugleveren. Kan dit?
De regeling van E.ON is gericht op afnemers met een kleinschalige duurzame elektriciteitsproductie. Daarom is het alleen mogelijk om tot 3.000 kWh terug te leveren aan het net. Zit u daarboven, neem dan contact op met onze afdeling Business-to-Business via het mailadres zakelijk@eon-benelux.com of bel naar de afdeling Sales Support: 040 – 257 76 00.

Hoe wordt de teruglevering aan mij uitbetaald?
Wanneer u minder dan 3.000 kWh per jaar aan het net teruglevert, dan ontvangt u hierover geen aparte vergoeding. De hoeveelheid elektriciteit wordt van uw verbruik afgetrokken, dit heet ‘salderen’. Alleen over dit gesaldeerde verbruiken worden het leveringstarief (en de netwerkkosten) gefactureerd. En alleen over het gesaldeerde verbruik hoeft belasting te worden betaald.

U ontvangt een factuur voor het deel dat u afgenomen heeft, en u ontvangt een creditfactuur over het deel dat u teruggeleverd heeft.

Hoeveel bedraagt de vergoeding per kWh die ik teruglever?
De hoogte van de vergoeding is verbruiksgerelateerd, dus afhankelijk van uw verbruik. De elektriciteit die u teruglevert aan het net, wordt ‘gesaldeerd’. Dit betekent dat de vergoeding over eerste 3.000 kWh die u teruglevert, gelijk is aan het bedrag dat u betaalt aan E.ON voor de levering van elektriciteit. Dit is inclusief (netwerkkosten,) Energiebelasting en BTW. De actuele bedragen vindt u in ons tarievenblad, wat u gratis kunt aanvragen bij onze Klantenservice of kunt downloaden via www.eon-benelux.com.

Levert u naar verwachting meer terug dan 3.000 kWh per jaar, neem dan contact op met onze afdeling Business-to-Business via het mailadres zakelijk@eon-benelux.com of bel naar de afdeling salessupport: 040 – 257 76 00.

Moet ik klant zijn van E.ON om een terugleververgoeding te ontvangen?
Ja, u dient in ieder geval voor elektriciteit een contract af te sluiten met E.ON om voor een vergoeding in aanmerking te komen.

Zijn er meerdere meters geschikt?
Ja, er zijn twee soorten meters geschikt voor registratie:

- Teruglevermeter

Deze meter heeft vier telwerken en meet zowel de verbruikte elektriciteit als de elektriciteit die u teruglevert.

- Terugdraaiende draaischijfmeter (Ferrarismeter)

Wanneer u elektriciteit teruglevert aan het net, draait de meter niet vooruit maar achteruit. Zo ontvangt u voor iedere teruggeleverde kWh elektriciteit net zoveel als voor iedere verbruikte kWh elektriciteit. U ontvangt geen vergoeding indien u meer teruglevert dan u verbruikt.

Is het ook mogelijk de verrekening via de netbeheerder te laten verlopen?
In 2006 is tussen alle netbeheerders en leveranciers afgesproken dat de verrekening (saldering) via de leverancier verloopt.

Aan wie geef ik mijn standen door?
De netbeheerder vraagt 1x per jaar bij u de standen op, en communiceert deze vervolgens aan de leverancier.

Mochten wij van de netbeheerder geen standen ontvangen hebben, dan nemen wij zelf contact met u op om u op juiste wijze te kunnen factureren.

Hebt u nog andere vragen? Neem dan tijdens kantooruren contact op met onze Klantenservice via telefoonnummer 0900-0601 (€ 0,10 p/m) of vul het contactformulier in op www.eon.nl/contact. Voor een antwoord op de meest gestelde vragen of voor algemene informatie verwijzen we u graag naar onze website www.eon.nl.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Blijkbaar mag ik niet meer dan 3000kWh terugleveren via de meter. Als ik verwacht meer dan 3000kWh terug te leveren dan moet ik contact opnemen met hun zakelijke tak.
Omdat ik nu 3075Wp heb zal ik niet boven die 3000 uitkomen omdat ik binnenshuis ook nog een deel gebruik. Echter als ik op mijn schuur een installatie van stel 1140Wp wil plaatsen dan zal tijdens de opwekking van energie een groter gedeelte teruggeleverd worden.
Mocht ik dan boven die 3000 uitkomen dan heb ik een probleem.
Voor mij is er dan ook maar 1 oplossing en dat is naar (bijvoorbeeld) Greenchoice over te stappen.
Bovenstaande informatie geeft tevens aan dat ik ook twee rekeningen zal krijgen van E.on.
Eerst een factuur van alle verbruikte stroom en gas, hiermee wordt het maandbedrag verrekend en indien ik meer voorgeschoten heb dan noodzakelijk krijg ik dat geld terug.
Daarnaast krijg ik een tweede creditnota met alleen de opgewekte stroom welke tegen hetzelfde tarief (inc. belastingen) aan mij wordt uitbetaald.
Het is dus volgens deze informatie niet zo dat ik 3000kWh verbruik, 1000kWh heb opgewekt en vervolgens een rekening krijg van 2000kWh.

Dan heb ik nog een situatie die ik hier nog niet eerder heb gezien.
Ik heb een digitale meter met teruglever telwerk (T1 Piek, T2 Dal, T3 niet in gebruik, T4 niet in gebruik, T1234 teruglevering).
Er is dus geen onderscheid tussen opgewekte stroom in dal of piek momenten.
Zo ver ik kan zien is dat in mijn voordeel want dan wek ik mijn stroom altijd op met piektarief (hogere kosten/opbrengsten) en zal ik mijn grootverbruikers in daltarief blijven gebruiken want dan levert mij dat 3 cent per kWh meer op.
Klopt dit, of ga ik hier straks problemen mee krijgen? Tot op heden heb ik alleen gezien dat de mensen op dit forum met een digitale meter zowel piek als dal teruglevering kunnen aflezen wanneer zij een piek/dal abbonement hebben.

Voor de zekerheid geef ik iedere 3 maanden telefonisch mijn meterstanden door en schrijf ik ze iedere week op.

Wie weet een bedrijf dat Tonzon aanbrengt?
Tot op heden ben ik er maar een tegen gekomen (Amsing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
Wat leuk Hupsel 255 181 141%
Mijn pv panelen voor de maand april ligt toch heel dicht bij de waarheid :)
Werkelijk 142,2 %

Heb mijn voorschot bedrag nu ook verlaagd naar € 5 voor elektra €10 voor gas
Binnenkort ook weer is bellen met liander of ze na 3 maand mijn meterstanden goed hebben kunnen aanpassen
heb nog steeds niets er van weer gehoord

[ Voor 47% gewijzigd door silvester6 op 03-05-2011 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Hoe interpreteer jij het dan?
Dus is duidelijkheid van de fabrikant noodzakelijk en die is er nu.
Dat is een zeer algemeen mailtje, dat m.i. alleen gaat over de parameters waar de inverter geen invloed op heeft: ingangsspanning, omgevingstemperatuur, vochtigheid, etc. Stroom en vermogen kan de omvormer zelf regelen en dus binnen de gestelde limieten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 13:37:
[...]

Hoe interpreteer jij het dan?
[...]

Dat is een zeer algemeen mailtje, dat m.i. alleen gaat over de parameters waar de inverter geen invloed op heeft: ingangsspanning, omgevingstemperatuur, vochtigheid, etc. Stroom en vermogen kan de omvormer zelf regelen en dus binnen de gestelde limieten houden.
Hieronder de vraag die ik heb gesteld waar ik antwoord op kreeg.

Van: Guus Lambalk [mailto:guus.lambalk@zonnestroom.eu]
Verzonden: zaterdag 23 april 2011 7:45
Aan: 'Becker Christian'
Onderwerp: RE: Your request on configuration of the StecaGrid 500

Dear Christian,

If I connect 4 panels Suntech STP190S-24/Ad+ (see attached specs) in one string to the Steca 500, I will overrun the maximum DC power with 135Wp. Panels are orintated south (Europe, not Australia) and under the ideal angle of inclination fot the geiven location. Is your warranty still liable?

Vriendelijk groeten/Kind regards
lots of Blue Skies

namens ZonneStroom, Guus Lambalk

Energy for Life
Web www.zonnestroom.eu
Tel: +31(0)20 7165847
Mob: +31(0)6 48373145

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

datadevil schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 12:08:
Er zouden dus regels moeten zijn voor hoeveelheid te tolereren herrie, en die moeten dan ook echt goed getoetst worden, en desnoods moeten de molens dan verplaatst/verbouwd als de ramingen niet kloppen.
Goede bescherming van de burger in het geval de specificaties niet waargemaakt worden is essentieel. Helaas moet ik constateren dat het vertrouwen bij de burger niet groot is, en dat is niet verwonderlijk als je nagaat hoe ze bij Schiphol bijvoorbeeld ook steeds met de regels aan het rommelen zijn om het zo wazig mogelijk te maken wanneer ze de regels overtreden. Zo sta je als burger machteloos.
Ditto met slagschaduw, alleen ben ik bang dat dat aanpassen nogal moeilijk gaat worden als blijkt dat ramingen niet kloppen, dat vindt men nooit zo leuk...
Wat slagschaduw betreft zijn alle molens hetzelfde: ze hebben altijd drie ondoorzichtige wieken. Het valt op vijf cijfers achter de komma uit te rekenen waar de slagschaduw precies valt. Als in zo'n situatie de zon schijnt (simpel meetinstrument op de molen), kan de molen volautomatisch stilgezet worden. Technisch geen enkel probleem. Bijkomend voordeel is dat slagschaduw niet subjectief is, dat kun je gewoon zien. De beleving van geluid is nogal persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

glambalk schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 13:45:
Hieronder de vraag die ik heb gesteld waar ik antwoord op kreeg.

Van: Guus Lambalk [mailto:guus.lambalk@zonnestroom.eu]
Verzonden: zaterdag 23 april 2011 7:45
Aan: 'Becker Christian'
Onderwerp: RE: Your request on configuration of the StecaGrid 500

Dear Christian,

If I connect 4 panels Suntech STP190S-24/Ad+ (see attached specs) in one string to the Steca 500, I will overrun the maximum DC power with 135Wp. Panels are orintated south (Europe, not Australia) and under the ideal angle of inclination fot the geiven location. Is your warranty still liable?

Vriendelijk groeten/Kind regards
lots of Blue Skies

namens ZonneStroom, Guus Lambalk

Energy for Life
Web www.zonnestroom.eu
Tel: +31(0)20 7165847
Mob: +31(0)6 48373145
Maar wat is dan het theoretische maximum vermogen als % van het nominale vermogen hier in Nederland voor een installatie op oost of west?

Want daar wordt in de specs helemaal niet over gerept: dat je bij een orientatie oost of west wel meer mag aansluiten. Er staat alleen een maximaal aanbevolen vermogen, zonder verdere voorwaarden. Op oost of west vervalt je garantie dus net zo goed (volgens jouw interpretatie).

Het antwoord van dhr. Becker lijkt me een ingeblikt antwoord, rechtstreeks van de juridische afdeling. Maar goed, dat is een kwestie van interpretatie. Probeer hem voor de grap eens het volgende mailtje te sturen:

"If I connect 4 panels Suntech STP190S-24/Ad+ (see attached specs) in one string to the Steca 500, I will overrun the maximum DC power with 135Wp. Panels are orintated east (Europe, not Australia) and under the ideal angle of inclination fot the geiven location. Is your warranty still liable?"

Ik durf te wedden dat je dan exact hetzelfde antwoord terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 14:01:
[...]

Maar wat is dan het theoretische maximum vermogen als % van het nominale vermogen hier in Nederland voor een installatie op oost of west?

Want daar wordt in de specs helemaal niet over gerept: dat je bij een orientatie oost of west wel meer mag aansluiten. Er staat alleen een maximaal aanbevolen vermogen, zonder verdere voorwaarden. Op oost of west vervalt je garantie dus net zo goed (volgens jouw interpretatie).

Het antwoord van dhr. Becker lijkt me een ingeblikt antwoord, rechtstreeks van de juridische afdeling. Maar goed, dat is een kwestie van interpretatie. Probeer hem voor de grap eens het volgende mailtje te sturen:

"If I connect 4 panels Suntech STP190S-24/Ad+ (see attached specs) in one string to the Steca 500, I will overrun the maximum DC power with 135Wp. Panels are orintated east (Europe, not Australia) and under the ideal angle of inclination fot the geiven location. Is your warranty still liable?"

Ik durf te wedden dat je dan exact hetzelfde antwoord terugkrijgt.
Je hebt helemaal gelijk. Wat is je punt?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
glambalk schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 14:03:
[...]

Ik denk dat zijn punt is dat de praktijk de theorie nooit zal halen en dat daarom de theorie nooit praktijk zal worden.
Maar goed, als Steca zegt dat zij hun norm hanteren volgens specs (theorie) het hun waarschijnlijk niet kan schelen dat het mogelijk is dat in praktijk er nooit een probleem geweest kan zijn.

Je huis brand af en je had geen aardlek schakelaar achter iedere installatiegroep.
Maakt het dan voor de verzekering uit dat een ander deel van je elektriciteits installatie de brand veroorzaakte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

glambalk schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 14:03:
Je timing doet me vermoeden dat je hele discussie die hier pas al gevoerd is weer wilt oprakelen.

Je hebt zelf ook setjes verkocht met 4x190 W op een Steca. De specs maken geen uitzondering voor oost of west. Je hebt geen poot om op te staan, laat het rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Ik denk dat deze discussie meer in het belang van de eindgebruiker ligt.
Die wilt denk ik graag weten of zijn omvormer nu wel of niet onder garantie valt.
Indien dat niet het geval is bij 4x190wp (of wat voor andere combinatie dan ook die boven de specs van Steca vallen) dan dient de installateur dit van te voren te vertellen of garantiegevallen zelf af te handelen er voor een oplossing zorgen als Steca de claim niet accepteerd.
Indien de installateur over een paar jaar niet meer bestaat en de klant zelf naar Steca moet dan zou het voor de klant fijn zijn om te weten dat er voor zijn omvormer mogelijk geen claim wordt geaccepteerd.
Dit stelt hem in staat om, of zo'n configuratie niet te accepteren, of zijn configuratie z.s.m. aan te passen.

Met klant bedoel ik in dit geval de lezers van dit forum. Het "overige" volk zal dit pas te weten komen als er problemen ontstaan (te laat dus).

Het zou voor iedereen ook rust geven als eindelijk de onderste steen boven komt.
Hiermee voorkomen we ook direct toekomstige discussies.

[ Voor 7% gewijzigd door HellevUUr op 03-05-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

HellevUUr schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 14:34:
Het zou voor iedereen ook rust geven als eindelijk de onderste steen boven komt.
Hiermee voorkomen we ook direct toekomstige discussies.
Precies. Dat is niet zo makkelijk. Die 4x190W blijft binnen alle specificaties, met uitzondering van het maximaal aanbevolen dc vermogen. Het is maar hoe je 'aanbevolen' interpreteert. Of, nog belangrijker, hoe Steca Gmbh dat interpreteert. Laat iedereen dat zelf doen of met een specifiek antwoord van Steca komen.

Over en uit wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Lardman schreef op maandag 02 mei 2011 @ 21:41:

Dank voor je standpunt, zo had ik het nog helemaal niet bekeken. Er moeten nog honderden boze burgers gerust gesteld, er moet nog van alles gebeuren dus ergens in 2015 zoeven ze op zijn vroegst. Rijke mensen uit de buurt kennende is dat nog optimistisch, maar ik neem je argument zeker weten mee :)

Hoe hoog is het gemiddelde Nimby gehalte van de gemiddelde tweaker vraag ik me af?
Weet je, zodra je een aandeel in zo'n windmolen zou hebben, zou je er al HEEEL anders over denken. Waneer die molen dan lekker z'n rondjes draait, brengt elke zwieper geld in jouw! portemonee!
Die Duitse cooperaties zijn volgens mij een prima oplossing om zeurende buren te voorkomen.

IK zou meedoen als er binnen 1km van mijn huis een windmolen neergezet zou worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 14:20:
[...]

Je timing doet me vermoeden dat je hele discussie die hier pas al gevoerd is weer wilt oprakelen.

Je hebt zelf ook setjes verkocht met 4x190 W op een Steca. De specs maken geen uitzondering voor oost of west. Je hebt geen poot om op te staan, laat het rusten.
Weg.

[ Voor 44% gewijzigd door Sprite_tm op 04-05-2011 13:09 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
  • Laatst online: 26-09 12:01
Orienterings vraag:

Beste kenners,

Ik woon aan de westkust van het IJsselmeer op slechts een paar honder meter van het water zelf.
Mijn huis staat Oost-West met het oostelijke dak op Oost-Zuid-Oost. Dit dak is ook het dak welke naar het IJsselmeer gericht staat.

Ik heb subsidie aangevraagd bij de gemeente en met een beetje geluk krijg ik dit ook toegewezen en in dat geval komen er dit jaar 9x 250Wp Philidelphia Solar of 9x 245Wp Sharp panelen op mijn dak met een SMA 2000 HF 30 omvormer.

Ik probeer nu alleen uit te vinden welke dak, Oost of West, nu de beste keus is voor deze installatie.
Het dak op Oost heeft mogelijk enige baat bij spiegeling van de opkomende ochtendzon op het IJsselmeer en dit dak is voor mijn gevoel koeler doordat de achterzijde van mijn huis redelijk open ligt en de voorzijde ingesloten in een hofje als geldt dit minder voor het dak.

Vanaf een uur of 13:00 is de zon zover gedraait dat het dak op West beschenen wordt en de zon blijft hier tot ondergang (in de zomer een uur of 20:00 á 21:00) op schijnen.

Beide daken hebben ongeveer evenveel zonneuren. De een vanaf 6:00 á 7:00 tot 13:00, de ander van 13:00 tot 20:00 á 21:00.

Voor mijn gevoel bevat de middag zon meer energie, dus neig ik naar het Westelijk dak. Echter alle grafieken en tabellen wijzen het Oostelijke dak aan als dak met een hoger rendement.

Welk dak zouden jullie als kenners kiezen of is er een redelijk betaalbare optie om met een pc te meten over een periode van bijv. 4 weken welk dak het hoogste redement zal bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

smartsys schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 16:09:

Welk dak zouden jullie als kenners kiezen of is er een redelijk betaalbare optie om met een pc te meten over een periode van bijv. 4 weken welk dak het hoogste redement zal bieden?
Oost. Doordat lucht altijd zakt als het boven relatief koudere wateroppervlaktes komt zal boven het Ijsselmeer minder bewolking zijn. Vanuit jou huis gezien kijk je dus naar, en staat de zon een groot deel van de dag boven het ijsselmeer.
Kijk maar eens op deze link en wat er met de bewolking gebeurt.

[ Voor 66% gewijzigd door ZonneStroom op 03-05-2011 16:21 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Ok. Maar even voor mijn beeldvorming.
Werkt een PV paneel met licht of is de zonnekracht van belang?

De meest sterke zonnekracht is van ongeveer 12:00 tot 15:00
Hiervan pakt mijn Oost georienteerde dak 1 uur mee en het West georienteerde dak 2 uur.
Gemiddeld gezien zal het westelijke dak dus meer energie kunnen absorberen. Voor een zonneboiler is dit westelijke dak dan ook gunstiger. Of dit voor een PV paneel ook zo is weet ik dus niet. Als een PV paneel echter puur met licht werkt dus bij bijv. y lux een output van 100% genereerd, dan doet het er niet toe of y bestaat uit licht met veel UV en infrarood en dus een hoge zonnekracht.

NoordHolland (waar ik dus woon) heeft in het Oosten het IJsselmeer en in het Westen de Noordzee en iets verder noordelijker ook nog de Noordzee. Ik weet niet hoeveel "land" er moet zijn om wolken te doen ontstaan, maar ik denk dat de maximale breedte van NoordHolland (35Km) te verwaarlozen is voor de vorming van wolken.

Overigens houdt een kennis uit Alkmaar netjes bij hoeveel zijn PV installaties gericht op Oost, Zuid en West opbrengen en zijn West installatie welke identiek is als zijn Oost installatie brengt toch echt véél meer op.
Zijn 1500Wp West installatie doet nagenoeg hetzelfde als zijn 1800Wp. Zuid installatie.
Afgaande op zijn bevindingen zou ik weer voor West gaan, maar ja. Ik woon in Edam en hij in Alkmaar en daar zit een km of 25 tussen en hij heeft de Noordzee bijna in zijn (westelijke) tuin.

[ Voor 49% gewijzigd door smartsys op 03-05-2011 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

smartsys schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 16:29:
Ok. Maar even voor mijn beeldvorming.
Werkt een PV paneel met licht of is de zonnekracht van belang?
Het is een stukje complexer dan dat ;) Maar probeer het even simpel uit te leggen;

Licht is elektromagnetische straling. De energie wordt uitgedrukt in de relatie E=h*f. (h is de Planck constante), en f de frequentie van de straling.
Om een elektron-hole paar te creëren in het materiaal (en daarmee stroom uiteindelijk) moet er een bepaalde energie overwonnen worden, dit noemen ze de band-gap. Alle straling met meer energie dan de band-gap kan geabsorbeerd worden en een elektron naar de conductieband exciteren (het surplus aan energie gaat verloren aan warmte). Dus bijvoorbeeld ook niet zichtbaar 'licht' (bijvoorbeeld ultraviolet UV, of bij een kleine bandgap infrarood).

Je hebt dus niet alleen de irradiance*, maar ook de 'samenstelling' van het licht dat de prestatie bepaald. (* vermogen van de instraling?).

Dus als je irradiance hebt van 1kW/m2 dat voornamelijk bestaat uit infrarood straling dan zullen je PV panelen waarschijnlijk zeer weinig opleveren omdat er te weinig energie zit in de photonen. Als het voornamelijk uit hoogenergetisch UV bestaat zal het ook niet al te best presteren omdat de meeste energie omgezet zal worden naar warmte. Een optimum zit er tussenin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 06:37
@Bartjuh:
Zegmaar zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://dewiki.nl/images/thumb/8/88/Vermogen-Bruikbaar-Uit-Zonnespectrum.png/400px-Vermogen-Bruikbaar-Uit-Zonnespectrum.png
Alleen bij 1,1eV wordt al het zonlicht in stroom omgezet.
Bij 2,2eV zie je dat deze cell met 1,1eV bandgap maar de helft van de energie kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

pcmadman schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 17:44:
@Bartjuh:
Zegmaar zoiets:
[afbeelding]
Alleen bij 1,1eV wordt al het zonlicht in stroom omgezet.
Bij 2,2eV zie je dat deze cell met 1,1eV bandgap maar de helft van de energie kan gebruiken.
Jups, dat is een AM1.5 spectrum denk ik (AM: Air Mass, hoek met de zenith). Mooier zou zijn als er nog frequentie op x-as zou staan, alsmede de uitersten van het zichtbare licht (zo'n regenboogbalkje eronder ofzo :P ).

Maar probeer het begrijpelijk te houden en niet te snel te vervallen in jargon ;)

Wellicht is het een idee om in de toekomst een extra gedeelte aan de openingspost toe te voegen waar dieper ingegaan wordt op de achterliggende werking van de verschillende technieken, op een meer wetenschappelijke/technische manier. Op het moment is het vooral praktische toepassingsgerichte informatie (dat natuurlijk ook mooi is!). Bedoel het dus meer als supplement. Dus ook voor bijv. wind energie allerlei type windmolens langsgaan (direct drive, dfig, async, hoe energie uit de wind wordt gehaald, hoe het schaalt, etc, kosten).

Dat zou ik best willen doen in de zomervakantie (ik ben nu bezig met de master sustainable energy technology, dus weet van alles wel wat ;) ). Mits er interesse is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@bartjuh:
Zoiets probeer ik al te doen met dewiki.nl alwaar het plaatje ook vandaan komt. Uit een stukje over de maximale theoretische efficiëntie van een zonnecell. Het is alleen gruwelijk veel werk om alles een beetje goed op te schrijven. Het meeste is nu nog incompleet of ontbreekt.

Mijn plan was bijvoorbeeld ook om maar eens even een stukje te schrijven over salderen, wat het is en hoe het werkt...

[ Voor 14% gewijzigd door Paul C op 03-05-2011 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
En de eerste gaatjes in ons bijenhotel zijn een maand na opening dichtgesmeerd aangetroffen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:13
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 10:28:
Volgens mij is noot 1 kristalhelder mbt overdimensioneren:
"Groter beschikbaar ingangsvermogen en/of hogere beschikbare stroom worden niet benut door de geintegreerte overload protectie".

Zolang de spanning binnen de gestelde maxima blijft is er dus niks aan de hand en vervalt je garantie niet.
Aangezien ik aan het zoeken ben naar iets wat nog net mogelijk is op een Soladin600/Steca500 (omdat ik wil gaan PV'en op een bestaande groep) heb ik Steca ook eens gemaild. Dit antwoord heb ik van Steca Customer Support gekregen op m'n vraag hoe 't zit met >625Wp (het "aanbevolen maximum") op een Steca500:
Our 300 and 500 have no problems if they get a bit more current than the official 5A. The result is, that the exceeding power just cut of. The problem is the voltage. If the dc voltage get over the level from
230V (SG500), the inverter get damaged. This could happend during winter, if we have cold temperature and lot of sun.

Op m'n vraag hoe hij veilige overdimensionering ziet antwoord hij:
Normally we do till 110% maybe 115%.
Depend on the location.

... dan hebben we het dus over 550-575Wp op een Steca500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:45

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
We hebben een nieuw record. Vandaag met de stralende zon en de gure wind is de opbrengst op de geijkte tellers blijven steken op 21,02 kWh. Voor het eerst is hiermee bij ons, bij onze 3kWp Sunpower set, de 7 kWh/kWp gepasseerd. Helaas heeft ZonPHP nogal moeite met de correctiefactor in de Solarlog, waardoor er te lage waarden staan in ZonPHP.

De dipjes in de curve in de ochtend zijn veroorzaakt door werklieden op het dak ivm het vervangen van een dakkoepel.

Ik hoop dat Timterhorst mee leest. Hij heeft een DM.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Hier, Doetinchem, afgelopen 3 dagen 11,5 Kw met een 4 panelenset 600wp van SolarNrg uit 2003.
Zonneboiler afgelopen weken bijna 100% 110liter warm water zonder bijstook.
heerlijk hollands weertje!
Dak op OZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
ericplan schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 20:56:
We hebben een nieuw record. Vandaag met de stralende zon en de gure wind is de opbrengst op de geijkte tellers blijven steken op 21,02 kWh. Voor het eerst is hiermee bij ons, bij onze 3kWp Sunpower set, de 7 kWh/kWp gepasseerd. Helaas heeft ZonPHP nogal moeite met de correctiefactor in de Solarlog, waardoor er te lage waarden staan in ZonPHP.

De dipjes in de curve in de ochtend zijn veroorzaakt door werklieden op het dak ivm het vervangen van een dakkoepel.

Ik hoop dat Timterhorst mee leest. Hij heeft een DM.
Ik zit elke week voor mijn werk drie dagen in Parijs en kan dus de opbrengsten niet uitlezen.. Het gaat helemaal kriebelen als ik dan zo'n bericht lees :) Toch maar eens kijken of ik een auto-logging naar het internet kan opzetten, aangezien ik nog wel een jaartje heen en weer reis elke week..

Maar het is wel heerlijk inderdaad Eric, record na record wordt gebroken door de panelen en de CV staat sinds begin april weemoedig toe te kijken hoe de zonneboiler makkelijk het huis van warm water voorziet! Wat dat betreft maakt de Nederlandse Solior de beloftes ruimschoots waar!

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smartsys schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 16:29:

NoordHolland (waar ik dus woon) heeft in het Oosten het IJsselmeer en in het Westen de Noordzee en iets verder noordelijker ook nog de Noordzee. Ik weet niet hoeveel "land" er moet zijn om wolken te doen ontstaan, maar ik denk dat de maximale breedte van NoordHolland (35Km) te verwaarlozen is voor de vorming van wolken.
Helaas, helaas, was dat maar waar !! Ik woon pakweg 20 km van de kust (kan de Hoogovens zien vanuit mijn zolderraam). Afgelopen zomer verscheidene keren geconstateerd dat de lucht boven zee prachtig blauw was en dat de wolkenband vrijwel onmiddellijk boven het strand begon. Weerstation Egmond aan Zee hebben we dus niets aan v.w.b. de zonne-uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Misschien dat het eens tijd gaat worden dat PV eigenaren bij een meterwisseling in de toekomst iets in te brengen hebben omtrent de meterkeuze.

Ik zou dan deze kiezen:

http://www.landisgyr.eu/e...oductDetails&ID=4&catID=5

Waarom? De derde configuratie optie is de "sign-independent total sumation" ofwel de som van import export in het display. Geen gezeur meer met salderen.

Als je kijkt bij residential meters is er een echter een grote keuze met vele opties, de netbeheerder zal wel een andere (lees voor hem gunstiger) in de meterkast willen schroeven.

Vandaag bijna een record, 6,5 kWh/kWp in Berkel & Rodenrijs :)

[ Voor 22% gewijzigd door Gasschuif op 03-05-2011 22:27 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Helaas geen meting van gisteravond (ik zat in Hilversum), en ik had geen zin om voor de kippen het kot te verlaten om een "eerste meting van vandaag" te doen. Maar eerste drie dagen van mei zijn inderdaad verpletterend. 24,3 kWh, gemiddeld 8,1 kWh per dag met een oud pruts systeempje wat uiteraard niet vergeleken kan worden met (de echte) SunPower beesten en ander modern grut (mag natuurlijk wel, maar ik zal er niet onder lijden, hooguit ietwat knarsetanden... 8 ;) ). Dus blijvend tevreden hier met gemiddeld in mei 6,08 kWh/kWp per dag, voor Kyocera 6,46.

Hoogst individuele vermogen gemeten bij de flink opwarmende okaviertjes was 88 Watt (AC). Ik heb in het verleden bij exceptionele weersomstandigheden vaker kort durend max. 94 Watt (en vaker 93 en zeker 92 Watt) gezien, maar dat was tijdens reflecties op wolkenranden (combi loodrechte instraling en koude lucht). En natuurlijk niet representatief cq. weinig zeggend. Want het gaat om het product "continu zo hoog mogelijk vermogen" en "zo lang mogelijk fel, intensief daglicht zonder storende elementen". Als je naar de essentiële totale stroom productie (in kWh) kijkt. En daar worden we allemaal op afgerekend.

Had wel lang durend continu meer dan 1.000 Watt op de teller van de verzamelde 13 okaviertjes, prachtig gezicht...

Ferrarisje is weer flink terug gestormd, op weg naar december vorig jaar.

Mei kan bijna niet meer stuk, en pas begonnen.

265 kWp installatie in Sleen (Drenthe) ragde er 4.828 kWh uit eerste drie mei dagen (gemiddeld 6,07 kWh/kWp). Opvallend: vandaag veel minder dan eerste twee dagen. Wolken? Jammer dat ook die SDE installatie gemaximeerd zal worden op 850 kWh/kWp voor de subsidie, en alleen maar voor een deel, want er is maar een beschikking van 100 kWp, dus maximaal 85.000 kWh/jaar "te subsidiëren", geen kWh meer. Volslagen idiote maximering. Maar ja, dit is EL&I land, dus dan kun je alles verwachten (zie ook Radar uitzending).

Sleen produceerde in april 37 Megawattuur... :o

Net ook even live ingesproken bij Ray Meur van RayRadio over de uitzending van gisteren en SDE+ (hij belde onverwachts vandaag). Podcast verschijnt waarschijnlijk morgen op zijn site.

Ben bezig Radar uitzending van commentaar te voorzien, ff geduld... :*)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Afbeeldingslocatie: http://assets.podomatic.net/mymedia/thumb/1129040/460%3E_4417123.jpg

Met dank aan Ray Meur van RayRadio.

Podcast van uitzending dinsdag avond (bijdrage zonnigtype ongeveer halverwege, vanaf 34'21"):

http://rayradio.podomatic.com/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Ben in het geval van opbrengst wel jaloers op jullie, maar ben wel tevreden over de opbrengsten hier.
Onze 3 OK4-tjes met elk een RSM-100 gisteren:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnzon.info/images/opbrengsten/dagopbrengstok110503.jpg

Onze Soladin 600 met 510Wp aan boord gisteren.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnzon.info/images/opbrengsten/dagopbrengstsoladin110503.jpg

En natuurlijk de totalen 5.6 kWh/kWp :*)
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnzon.info/images/opbrengsten/dagopbrengsttotaal110503.jpg

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

zonnigtype schreef op donderdag 28 april 2011 @ 19:43:
Niet te geloven. Alweer gebeld door NUON (Vattenfall) :( of ik als-je-blieft in de duurzame schoot van hun overname kandidaat Vattenfall "terug" wil keren (we zijn d'r al sinds 2003 weg voor elektra en kookgas, maar betalen nog steeds het meeste energiegeld in de vorm van vastrecht stadswarmte en wat gigajoultjes afname aan ... Vattenfall/NUON ...). Zoveelste maal, ondanks verzekering dat ik "niet meer gebeld zou worden".
Goed nieuws: nieuws: OPTA beboet Nuon voor overtreden telemarketingregels >:)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 21:06
HellevUUr schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 12:18:
Dan heb ik nog een situatie die ik hier nog niet eerder heb gezien.
Ik heb een digitale meter met teruglever telwerk (T1 Piek, T2 Dal, T3 niet in gebruik, T4 niet in gebruik, T1234 teruglevering).
Er is dus geen onderscheid tussen opgewekte stroom in dal of piek momenten.
Zo ver ik kan zien is dat in mijn voordeel want dan wek ik mijn stroom altijd op met piektarief (hogere kosten/opbrengsten) en zal ik mijn grootverbruikers in daltarief blijven gebruiken want dan levert mij dat 3 cent per kWh meer op.
Klopt dit, of ga ik hier straks problemen mee krijgen? Tot op heden heb ik alleen gezien dat de mensen op dit forum met een digitale meter zowel piek als dal teruglevering kunnen aflezen wanneer zij een piek/dal abbonement hebben.

Voor de zekerheid geef ik iedere 3 maanden telefonisch mijn meterstanden door en schrijf ik ze iedere week op.
Ik zit met dezelfde situatie en heb navraag gedaan bij de netbeheerder. In de situatie met 1 teruglevermeter (voor piek én dal) moet je een enkeltarief stroomcontract hebben. Wil je gebruik maken van een dubbeltarief stroomcontract dan moet je ook 2 teruglevermeters hebben. Let wel op dat dan per tarief gesaldeerd wordt. Dus bij het piektarief wordt verbruik gesaldeerd met productie tijdens piekperiode. Als je meer produceert dan je verbruikt dan krijg je alleen de terugleververgoeding. Er wordt dan niet gekeken naar je verbruik tijdens de dalperiode. Dit heeft mij doen besluiten om mijn contract aan te passen van dubbel naar enkeltarief. Gelukkig maakt het nu zonder panelen financieel weinig uit (ga iets meer betalen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Laatst online: 25-09 07:05
JakeNL schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 14:52:
[...]

Weet je, zodra je een aandeel in zo'n windmolen zou hebben, zou je er al HEEEL anders over denken. Waneer die molen dan lekker z'n rondjes draait, brengt elke zwieper geld in jouw! portemonee!
Die Duitse cooperaties zijn volgens mij een prima oplossing om zeurende buren te voorkomen.

IK zou meedoen als er binnen 1km van mijn huis een windmolen neergezet zou worden!
Daar snijd je een probleem aan. De investeringen voor de molens worden gedaan door grote investeerders, dus die pakken de opbrengsten ook. Als de betreffende gemeente (Deventer) al iets gaat aanbieden aan zijn bewoners vis ik er nog naast, want woon 250 meter verderop in Gelderland..

Ik houd het in de gaten en zie wel wat er gebeurt. Als ik kan mee doen, wie weet :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Ter bevordering van de sfeer zal ik geen posts meer plaatsen aangaande overdimensioneren en garanties.
Bij deze mijn excuses voor de oude koeien.

[ Voor 57% gewijzigd door Lardman op 04-05-2011 16:31 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met 3x190Wp +3 / +8% stc flash ga je er ook overheen, volledig binnen specs, zeker bij een wolkje.
de steca is inmiddels zo goedkoop, dat als je hem sloopt, opsturen al een total loss zou zijn.
daarom is het geen discussie, maar een mine is bigger then yours issue.
doe lekker met je steca waar je zin in hebt, maar werk wel toe naar een mooie goed gedimensioneerde situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Houtkern schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 12:54:
[...]

Ik zit met dezelfde situatie en heb navraag gedaan bij de netbeheerder. In de situatie met 1 teruglevermeter (voor piek én dal) moet je een enkeltarief stroomcontract hebben. Wil je gebruik maken van een dubbeltarief stroomcontract dan moet je ook 2 teruglevermeters hebben. Let wel op dat dan per tarief gesaldeerd wordt. Dus bij het piektarief wordt verbruik gesaldeerd met productie tijdens piekperiode. Als je meer produceert dan je verbruikt dan krijg je alleen de terugleververgoeding. Er wordt dan niet gekeken naar je verbruik tijdens de dalperiode. Dit heeft mij doen besluiten om mijn contract aan te passen van dubbel naar enkeltarief. Gelukkig maakt het nu zonder panelen financieel weinig uit (ga iets meer betalen...).
Weet je dat héél zeker? Dan moet ik namelijk ook eens gaan kijken naar een overstap.

Volgens mij is het namelijk zo dat teruglevering in hoog ook verrekend wordt met verbruik in laag als er meer hoog teruggeleverd wordt dan er hoog verbruik is. Als je het zeker weet, dan graag ook een bron erbij, dan documenteer ik deze ondoorzichtige bende meteen.

@Lardman:
Hoe komt steca erachter dat jij meer dan 625W aangesloten hebt gehad?
Bovendien is het een aanbeveling, als zij vinden dat het niet kan dan hadden ze er wel een limiet van gemaakt. Net zoals Intel zijn processors ook niet hoger klokt dan wat zij veilig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Houtkern schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 12:54:
[...]

Dat klinkt zeer logisch, echter, Endinet heeft bij mij vorig jaar een nieuwe meter geinstalleerd (120 euro) omdat ik zonnepanelen kreeg.
Ik heb geen keuze gehad in welke meter ik zou krijgen.
Zij wisten dat ik een dubbeltarief contract heb omdat zij 4 jaar eerder een enkel tarief 1-fase ferrarismeter hebben vervangen door een digitale dubbeltarief 3 fase meter.
T3 en T4 worden niet gebruikt (dus ook niet teruglevering piek) maar wel T1234 (totale teruglevering) wel.
Ik wacht gewoon af, maar als dit problemen op gaat leveren dan bel ik de rechtsbijstand.
Bij de eerste meterwissel had ik namelijk ook geen keuze tussen een digitale 3-fase dubbeltarief zonder teruglevermogelijkheid en een digitale 3-fase met dubbeltarief met teruglevermogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
@pcmadman & eric-pvt

Prima, dan noemen we bij deze dit Steca 500 issue gesloten en gaan we weer lekker verder met andere discussies. De standpunten zijn helder.

[ Voor 3% gewijzigd door Lardman op 04-05-2011 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Op het moment ben ik het dak aan het isoleren (vervangen 3cm glaswol door 12cm rockwool MET dampdicht scherm aan de binnenzijde van het huis. De bestaande jaren 60/70 was echt bagger, panelen ontbraken, geen dampdicht scherm etc.
Echter, met het isoleren van de dakkapel zit ik een beetje in mijn maag. Op klusidee.nl wordt het stellig afgeraden om van binnen een plat dak te isoleren. (bij kennis in praktijk ook condensatie gezien, ondanks dampdicht scherm aan binnenzijde).

DE oplossing: omgekeerd dak -> isoleren aan buitenzijde.

De grap aan deze oplossing is, bij het tegelijkertijd plaatsen van zonnepanelen, dat de ballast voor het één ook werkt voor het ander. Ik kan hier dus mooi 2 dingen tegelijk gaan doen!

Alleen een combinatie van zeer harde regen (opdrijven isolatie) en wind tegelijkertijd zou (misschien) voor problemen kunnen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ja, een omkeerdak werkt prachtig!

Paar plaatje isolatie op het dak om testen:
Afbeeldingslocatie: http://nieuws.warmtecheck.nl/wp-content/uploads/2010/09/DC_1988.jpg
Half uurtje zon erop en je ziet dit aan de binnenkant:
Afbeeldingslocatie: http://nieuws.warmtecheck.nl/wp-content/uploads/2010/09/IR_2008.jpg

(Onder dit dak zit een yoga-ruimte die 's zomers flink de air-co nodig heeft, maar de eigenaar heeft uiteindelijk toch niet besloten om extra isolatie te plaatsen ;( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 13:16

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Ook hier een record: gisteren een dag-opbrengst van 3,4 Kwh, het oude record was 3,2 Kwh;

@ JOBA: Weet je nog bij de plaatsing van het 3e paneel :*)
ik zei dat het oude record bij 350 Wp 2,2 was; jij zei dat ik dan bij 525 Wp 3,3 moest kunnen halen;
zoals je ziet, zelfs 3,4 is mogelijk :9
In het weekend was ik niet thuis, dus niet elke avond kunnen meten, maar za + zo + ma kwam ik uit op
9,4 Kwh, dus zo,n 3,1 gemiddeld per dag.
OH JA, trouwens excact 1 jaar geleden dat jij (wij) het 3e paneel geplaatst hebben, zal vanavond eens uitrekenen wat de jaaropbrengst was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
Bartjuh schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 17:14:
[...]

Het is een stukje complexer dan dat ;) Maar probeer het even simpel uit te leggen;

Licht is elektromagnetische straling. De energie wordt uitgedrukt in de relatie E=h*f. (h is de Planck constante), en f de frequentie van de straling.
Om een elektron-hole paar te creëren in het materiaal (en daarmee stroom uiteindelijk) moet er een bepaalde energie overwonnen worden, dit noemen ze de band-gap. Alle straling met meer energie dan de band-gap kan geabsorbeerd worden en een elektron naar de conductieband exciteren (het surplus aan energie gaat verloren aan warmte). Dus bijvoorbeeld ook niet zichtbaar 'licht' (bijvoorbeeld ultraviolet UV, of bij een kleine bandgap infrarood).

Je hebt dus niet alleen de irradiance*, maar ook de 'samenstelling' van het licht dat de prestatie bepaald. (* vermogen van de instraling?).

Dus als je irradiance hebt van 1kW/m2 dat voornamelijk bestaat uit infrarood straling dan zullen je PV panelen waarschijnlijk zeer weinig opleveren omdat er te weinig energie zit in de photonen. Als het voornamelijk uit hoogenergetisch UV bestaat zal het ook niet al te best presteren omdat de meeste energie omgezet zal worden naar warmte. Een optimum zit er tussenin ;)
Ok. Bedankt voor je antwoord.
Ik bespeur hier toch uit dat het "middaglicht" toch meer opbrengt met PV dan "ochtendlicht".

Ik zie het als volgt:
Voor een Oost PV installatie verloopt het van 0 opbrengt langzaam naar een piek om daarna snel af te zwakken weer naar 0. De zon schijnt ongeveer vanaf 7:00 direct op de panelen. Na 13:00 is het alleen indirect licht dat de panelen raakt. Er is dus 6 uur direct licht, waarvan ongeveer 2 uur echt sprake is van een sterke zon.

Voor een West PV installatie verloopt het van 0 erg langzaam naar een plotselinge piek (als de zon over het dak komt om daarna langzaam minder te worden en uiteindelijk helemaal naar 0 te zakken. Er is vanaf 13:00 tot een uur of 20:00 direct zonlicht. Er is dus 7 (of iets meer) uur direct licht, waarvan ongeveer 3 tot 4 uur echt sprake is van een sterke zon.

Toch blijf ik van veel mensen Oost horen.

Ik woon op de kust van het IJsselmeer en volgens mij ontstaan in de zomer juist redelijk vaak wolken boven relatief warm water met snel afkoelende lucht erboven. Zodra de zon warmer wordt keert dit proces zich om en verdwijnen de wolken boven het water en drijven ze boven land of lossen ze op.
Het IJsselmeer licht t.o.v. mijn huis in het Oosten, dus zou de ochtendzon meer last hebben van wolken of vochtige lucht en dus het rendement van de PV installatie nadelig beïnvloeden.

Ik denk dus toch dat mijn westelijke dak het beste rendement zal opleveren.
Heeft niemand meer hier een goed onderbouwde mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:45

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
smartsys schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 17:17:
[...]

Er zijn 5 installaties in buurgemeente Volendam, met verschillende oriëntaties. Ga eens kijken op Sonnenertrag wat die doen. Jaaropbrengst e.d.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

[...]

Ok. Bedankt voor je antwoord.
Ik bespeur hier toch uit dat het "middaglicht" toch meer opbrengt met PV dan "ochtendlicht".

Ik zie het als volgt:
Voor een Oost PV installatie verloopt het van 0 opbrengt langzaam naar een piek om daarna snel af te zwakken weer naar 0. De zon schijnt ongeveer vanaf 7:00 direct op de panelen. Na 13:00 is het alleen indirect licht dat de panelen raakt. Er is dus 6 uur direct licht, waarvan ongeveer 2 uur echt sprake is van een sterke zon.

Voor een West PV installatie verloopt het van 0 erg langzaam naar een plotselinge piek (als de zon over het dak komt om daarna langzaam minder te worden en uiteindelijk helemaal naar 0 te zakken. Er is vanaf 13:00 tot een uur of 20:00 direct zonlicht. Er is dus 7 (of iets meer) uur direct licht, waarvan ongeveer 3 tot 4 uur echt sprake is van een sterke zon.

Toch blijf ik van veel mensen Oost horen.

Ik woon op de kust van het IJsselmeer en volgens mij ontstaan in de zomer juist redelijk vaak wolken boven relatief warm water met snel afkoelende lucht erboven. Zodra de zon warmer wordt keert dit proces zich om en verdwijnen de wolken boven het water en drijven ze boven land of lossen ze op.
Het IJsselmeer licht t.o.v. mijn huis in het Oosten, dus zou de ochtendzon meer last hebben van wolken of vochtige lucht en dus het rendement van de PV installatie nadelig beïnvloeden.

Zo te lezen is de nok van jou dak niet precies noord-zuid. Bij zomertijd is namelijk om 13:45 (ongeveer) het hoogste punt van de zon.
Maar je benadering is prima; kijken hoelang welk dakvlak in de zon staat. Als daar een signifikant verschil in is dan moet je natuurlijk het dak kiezen wat het langste zon vangt.
Nog even een stukje meteo. Landmassa's warmen sneller op dan watermassa's. Hierdoor krijg je thermiek en wordt warme lucht die meer vocht kan bevatten naar boven gestransporteerd. Daar koelt het af en begint het vocht te condenseren; wolkvorming. Als dan later die zelfde lucht boven een relatief kouder oppervlak komt koelt de onderste laag af en gaat de lucht dalen en warmt op. Het gevolg is dat de lucht weer meer vocht kan vasthouden zonder dat het gecondenseerd is. Waarom zie je nooit zweefvliegtuigen boven het Ijsselmeer (uitzonderingen daar gelaten).
Als skydiver weet ik hier alles van en is het lekker hangen onder een wolk; daar zit met name de stijgende lucht.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik heb ook weer wat records gebroken:

2 mei: 100,58 kWh (7,22kWh/kWp)
4 mei: 14.244 Watt gelogd uit een 13.940 Wattpiek installatie.

Ik stond er net bij, een klant kwam kijken, schoot hij ook naar 14,3kW op de omvormer.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het blijft een onduidelijk fenomeen voor noord holland, dat water, en de zon,
als ik nu even in mijn plugwise kijk voor 2011, dan zie ik :

oost poly 1500Wp >100kWh minder dan west mono 1500Wp
identieke omvormers, 100% of betere dimensionering,
en optimale mpp spanning.
ik heb siderea al eens gevraagd, en het antwoord was : "zou kunnen" theoretisch mogelijk.
ik heb zelf al eens station berkhout en de kooy zitten volgen, qua instraling,
maar dat is erg variabel. ik kan er geen opinie over maken.
wat betreft het ijsselmeer, is aan te nemen dat het water meerwaarde geeft, en dat ik las dat aan de oost kant er een zuid neiging is, dat betekent dat west een beetje noord heeft, en dat is echt een no go area.

legenda : (lokatie bovenop de gasput van de bergermeer - verhagen h-gas)
oost : luxor, alfasolar op steca omvormers 35 graden hoek, pal oost
west : gloria solar (esdec) op steca en sma omvormers. 35 graden hoek pal west
(op zuid staat 10x kingsun op een sb 2100tl hoek 20 graden)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2011 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
[...]
Je zou mits de kabels lang genoeg zijn je panelen in 2 strengen kunnen opdelen, de ene op oost en de ander op west. De helft van je panelen doet het dus net minder goed, maar je hebt de hele dag door opbrengst, dus als het een keer 's ochtends bewolkt is en smiddags mooi heb je altijd nog een beetje profijt van mooi weer, waar dan ook. Nu weet ik te weinig van zonnepanelen om te weten of je een oneven aantal panelen kunt opdelen in 2 niet gelijke strengen, maar er is hier genoeg kennis aanwezig om je dat te kunnen vertellen.

just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Bij twee strings van ongelijk voltage is het soms maar de vraag welke spanning de resultante is. Dit kan wel eens gebeueren zoals bij miji op het dak waarbij één string langer in de schaduw staat van de dakopbouw van de buren. Staan de panelen eenmaal allemaal in de zon dan zien je een gelijkmatige verdeling evenredig met de instraling. Zie het plaatje hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5286/5688115506_da57e41d51_m.jpg

Ik snap niet waarom die zo klein wordt maar kopieer anders de link.
Het gaat even om het idee.

De blauwe lijn is het Voltage DC zijdig, de zwarte lijn vermogen AC zijdig.

Eerst fluctueerd het voltage totdat om 11:00uur de eerste string volledig in de zon staan. De tweede string volgt dan om ongeveer 13:00uur.

Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat het een slecht idee is om twee ongelijke strings op één MPP aan te sluiten. Het voltageverschil tussen twee string dient nagenoeg 0 te zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door ZonneStroom op 04-05-2011 22:23 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:32
glambalk schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 21:09:
Bij twee strings van ongelijk voltage is het soms maar de vraag welke spanning de resultante
..edit..

Ik zie net dat je het gecorrigeerd heb.

2 Strings met ongelijke spanning.... !! NOT DONE !!
Je loopt zo tegen meer dan 35 % verlies aan"
(schaduw geeft geen lagere spanning).

"vraag welke spanning de resultante".. niet van toepassing omvormer probeert het beste punt te vinden ..soms lukt dat.

Strings parallel( onder verschillende hoeken,richtingen) kan onder bepaalde voorwaarde)

Ook met stroom moet je op letten
lees voer ..
http://zonstraal.forumup....54&mforum=zonstraal#30854

In je grafiek ...MPP spanning (13:00) is hoger dan de open klem spanning heel vroeg in de ochtend ???.. vreemde installatie ??.. levert jouw omvormer vermogen aan de panelen ?? ;)

Je eerste string doet na 13:00 niet meer mee aan de productie .(punt).
Je power stijgt in korte tijd recht omhoog(MPP tracker kon slecht een goed punt vinden.. en toen ineens..boem

<mode....
Ik mag geen olie op het vuur gooien .... maar meer spanning in paneel stoppen dan dat er uit komt zal (bij navraag aan fabrikant??) de garantie laten vervallen.
.../mode>
lees voer paneel word warm als je geen stroom afneemt .. en als je toevoegt nog warmer ;-)
http://zonstraal.forumup....16&mforum=zonstraal#55016

[ Voor 22% gewijzigd door X21r op 04-05-2011 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07
Wai_AM schreef op maandag 02 mei 2011 @ 18:45:
Topdag gisteren, Amsterdam, 630 Wp set, Soladin 600, pal zuid.

4,1 kW opbrengst, 6,5 kWh/kWp

heb setje sinds eind november 2010, hoogste opbrengst/dag tot nu toe.

Wat is de max W die ik kan halen met dit set? Zie max 498 W, als ik de soladin afleest met usb sollink van Mistraller.
De soladin is bedoeld voor setjes met gemiddeld 600Wp. Daar komt de "600" vandaan. Omdat hij ontworpen is om in een bestaande groep ingeprikt te worden waar ook verbruikers op zitten, mag ie wettelijk maar 2,25Ah afgeven. Dat komt overeen met 500W.

Een soladin zal dus nooit meer dan 500W afgeven. Hoogste waarde die ik ooit zag was 499W. Mijn soladin is vrijwel hetzelfde gedimensioneerd, ik heb er 625Wp aan hangen. Ik zit echter op ZW, met in het begin een trage start vanwege wat schaduw van de dakkapel, met aan het einde van de dag ook nog een hoge boom die elk jaar hoger wordt. Zie het enorme gat in mijn grafiek

Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-jxF15HLDZRw/Tb3IsVq61rI/AAAAAAAAAsY/F37FbqUPHDI/s1600/solar_power_last_day.png

In dit plaatje zie je ook goed dat de soladin de output heeft beperkt. Anders was er een mooi "bultje" ontstaan in de grafiek waar ie nu afgevlakt is.

Ik haal hier per dag nooit meer dan 3kWh, een andere plaatsing is helaas niet mogelijk.
pcmadman schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 15:32:
Ja, een omkeerdak werkt prachtig!

Paar plaatje isolatie op het dak om testen:
[afbeelding]
Half uurtje zon erop en je ziet dit aan de binnenkant:
[afbeelding]

(Onder dit dak zit een yoga-ruimte die 's zomers flink de air-co nodig heeft, maar de eigenaar heeft uiteindelijk toch niet besloten om extra isolatie te plaatsen ;( )
Misleidend plaatje wel, het lijkt voor het idee veel heter, maar in werkelijkheid is het verschil 1 graad? Of zie ik dat nu verkeerd. Die gele vlakken 22,5, dat rode 23,5. Daar zou ik het ook niet voor doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 05-05-2011 00:41 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Uitgebreide polderiaanse detail analyse van de TROS Radar uitzending van maandag met nadere beschouwing van actie Wijwillenzon (Minnesma zat in de uitzending) op mijn site.

Ook link daar naar podcast van Raymond Meur die me dinsdag avond vroeg om verder commentaar te leveren op RayRadio.

Heb inmiddels ook contact adressen van de "getroffen" Nederlanders die problemen hebben bij het "salderen", al zal de grote boeren installatie t.o.v. de huidige situatie enig voordeel kunnen schudden, is mijn inschatting. Die raakt al zijn overschotten boven de 5.000 kWh netinvoeding slechts voor kolenstofprijzen kwijt.

Zo vernietigen de autoriteiten in ons land de "echte" marktwaarde van zonnestroom en blijven ze de PV-markt onder een betonnen deksel klein houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

X21r schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 22:54:
[...]

..edit..

Ik zie net dat je het gecorrigeerd heb.

2 Strings met ongelijke spanning.... !! NOT DONE !!
Je loopt zo tegen meer dan 35 % verlies aan"
(schaduw geeft geen lagere spanning).

"vraag welke spanning de resultante".. niet van toepassing omvormer probeert het beste punt te vinden ..soms lukt dat.

Strings parallel( onder verschillende hoeken,richtingen) kan onder bepaalde voorwaarde)

Ook met stroom moet je op letten
lees voer ..
http://zonstraal.forumup....54&mforum=zonstraal#30854

In je grafiek ...MPP spanning (13:00) is hoger dan de open klem spanning heel vroeg in de ochtend ???.. vreemde installatie ??.. levert jouw omvormer vermogen aan de panelen ?? ;)

Je eerste string doet na 13:00 niet meer mee aan de productie .(punt).
Je power stijgt in korte tijd recht omhoog(MPP tracker kon slecht een goed punt vinden.. en toen ineens..boem

<mode....
Ik mag geen olie op het vuur gooien .... maar meer spanning in paneel stoppen dan dat er uit komt zal (bij navraag aan fabrikant??) de garantie laten vervallen.
.../mode>
lees voer paneel word warm als je geen stroom afneemt .. en als je toevoegt nog warmer ;-)
http://zonstraal.forumup....16&mforum=zonstraal#55016
Ik weet niet van conclusies je allemaal trekt naar aanleiding van de grafiek.
De open klemspanning is hoger dan 400V maar die zie je ook niet als de omvormer net aan gaat. Die is al naar beneden gedonderd voordat mijn solarlogger de eerste meting (iedere minuut) ophaalt op de omvormer.
De spanning fluctueert vervolgens tussen de 236V en 280V (vlak voordat de eerste sting geheel in de zon komt). Dat is veel minder dan ik op grond van de specs van de panelen zou mogen verwachten.
Specs panelen;
Wp; 151
Voc; 43,2
Vmpp; 34,8
Isc; 4,83
Impp; 4,36
De panelen zijn in twee strings van 10 op een Mastervolt XS3200 aangesloten.

De tweede string doet prima mee. Dat kan je zien aan het totale vermogen wat wordt geleverd. Ik had natuurlijk ook het Amperage in de grafiek erbij kunnen zetten. Je ziet dan dat die keurig omhoog loopt. Bijna recht evenredig met het vermogen. Vanaf een uur 13:00 doet de installatie juist precies weer wat hij behoort te doen. De panelen ziijn zelfs al voorverwarmd ;( voordat ze uit de schaduw komen. Je ziet namelijk niet het voltage gelijdeloijk weer zakken na de piek om 13:000uur doordat ze warmer worden. Wel zie je de spanning heel langzaam weer oplopen in de midddag doordat de panelen koeler worden.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
glambalk schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 06:35:
[...]
Ik weet niet van conclusies je allemaal trekt naar aanleiding van de grafiek.
Dit was het onderwerp
Lardman schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 20:21:
[...]
Nu weet ik te weinig van zonnepanelen om te weten of je een oneven aantal panelen kunt opdelen in 2 niet gelijke strengen, maar er is hier genoeg kennis aanwezig om je dat te kunnen vertellen.
Jij schrijft.
Bij twee strings van ongelijk voltage is het soms maar de vraag welke spanning de resultante is. Dit kan wel eens gebeueren zoals bij miji op het dak waarbij één string langer in de schaduw staat van de dakopbouw van de buren.
....
Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat het een slecht idee is om twee ongelijke strings op één MPP aan te sluiten. Het voltageverschil tussen twee string dient nagenoeg 0 te zijn.
En
Eerst fluctueert het voltage totdat om 11:00uur de eerste string volledig in de zon staan. De tweede string volgt dan om ongeveer 13:00uur.
Daar lees ik toch echt uit dat jij twee ongelijke strings heb staan ...

Bovendien bij twee strings parallel( en een met schaduw) is nog steeds geen sprake van strings met verschillende spanningen (kan ik nog wel een heel deel over schrijven )

Daarnaast geeft 90% van de omvormers wel (bijna) de open klem spanning aan. (niet voldoende vermogen om het geheel op te starten)
U dc linker zijde (06:00 tot 08:00) piek is hoger dan de spanning op de middag.

Vandaar mijn reactie ....

En nu verder denken...

Als jij dus toch 2 gelijke strings parallel heb, dan vind ik die dip tussen 12:00 en 13:00 vreemd.
Die zou eigenlijk uit stapjes omhoog moeten gaan (eigenlijk geld dat ook voor het begin rond 11:00
Steeds nieuw MPP punt vinden door dat je bypass diodes geactiveerd worden.

Als een string geen schaduw heeft en het ideale Mpp heeft gevonden (dus tussen 11:00 en 13:00) en de tweede string komt er uit de schaduw ... dan kan de spanning (normaal gesproken)NIET stijgen ( gelijke strings toch.. en een werkt er al)
Tenzij .. de MP tracker is blijven hangen op een "oud MPP punt ....en dat zou een hoop kunnen verklaren.
Daarom zie je een te lage spanning “tussen de 236V en 280V” en heeft je omvormer een probleem om het juiste Mpp punt te vinden.

Ik zou bijna zeggen zet eens een SMA met optietrack er op :)
En een niet zo mooi voorbeeld om een beginner iets uit te leggen toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 13:58
Mistraller schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 00:39:
[...]

Ik haal hier per dag nooit meer dan 3kWh, een andere plaatsing is helaas niet mogelijk.
Bedankt, kon dat nergens vinden. Heb geen constante logging om zo'n vlak stuk in de curve te kunnen waarnemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Leuk artikel Zonnigtype..!

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Mistraller schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 00:39:[...]

Misleidend plaatje wel, het lijkt voor het idee veel heter, maar in werkelijkheid is het verschil 1 graad? Of zie ik dat nu verkeerd. Die gele vlakken 22,5, dat rode 23,5. Daar zou ik het ook niet voor doen.
Daarom zit er ook een link achter het plaatje naar het volledige verhaal. Komt erop neer dat het dak al met 6cm (ofzo) is geïsoleerd en dat die toegevoegde 4cm dit effect al bereikt. Dit effect was overigens niet na een hele dag zon, maar al na een relatief korte periode. Als het dak warmer wordt en de warmte meer tijd heeft om door te slaan, dan is de winst groter. De conclusie moet in dit geval dan ook verbonden worden aan de relatieve winst van het extra isoleren t.o.v. de gewone isolatie. Gewone isolatie heeft hier een dT=2,5K en extra isolatie een dT=1,5K. Significant dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

X21r schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 08:11:
[...]

Dit was het onderwerp

[...]

Jij schrijft.

[...]

En

[...]

Daar lees ik toch echt uit dat jij twee ongelijke strings heb staan ...

Bovendien bij twee strings parallel( en een met schaduw) is nog steeds geen sprake van strings met verschillende spanningen (kan ik nog wel een heel deel over schrijven )
Klopt helemaal. Alleen welk voltage is het? In ieder geval anders (lager) als wat je op grond van instraling zou mogen verwachten
Daarnaast geeft 90% van de omvormers wel (bijna) de open klem spanning aan. (niet voldoende vermogen om het geheel op te starten)
U dc linker zijde (06:00 tot 08:00) piek is hoger dan de spanning op de middag.
Zal wel zijn dat mijn omvormer dat aangeeft. Die geeft het echter pas door als mijn RS485 aansluiting werkt. Dat doet ie pas als de omvormer is gestart. Na de start zakt het voltage onmiddelijk in naar de Vmpp en dat is dan de eerste meting die wordt doorgegevn naar mijn logger. Óp de mastervolt XS3200 kan je ook op het display pas wat uitlezen als de omvormer is opgestart.
Vandaar mijn reactie ....

En nu verder denken...

Als jij dus toch 2 gelijke strings parallel heb, dan vind ik die dip tussen 12:00 en 13:00 vreemd.
Die zou eigenlijk uit stapjes omhoog moeten gaan (eigenlijk geld dat ook voor het begin rond 11:00
Steeds nieuw MPP punt vinden door dat je bypass diodes geactiveerd worden.
Ik vind het niet raar. Rond 11 is door instraling de weerstand van de panelen zover gezakt dat de sluizen open gaan en er een grotere stroom kan gaan lopen. Uit V=IxR volgt dan vanzelf dat de spanning naar beneden moet gaan en dat gebeurd dan ook. Oftewel zie hier een mooi bewijs van de wet van Ohm.
Als een string geen schaduw heeft en het ideale Mpp heeft gevonden (dus tussen 11:00 en 13:00) en de tweede string komt er uit de schaduw ... dan kan de spanning (normaal gesproken)NIET stijgen ( gelijke strings toch.. en een werkt er al)
Tenzij .. de MP tracker is blijven hangen op een "oud MPP punt ....en dat zou een hoop kunnen verklaren.
Daarom zie je een te lage spanning “tussen de 236V en 280V” en heeft je omvormer een probleem om het juiste Mpp punt te vinden.
Ik heb al meerder keren de omvormer op die momenten aan beide zijden spanningloos gemaakt. Na het opstarten wordt dan het MPP opnieuw bepaalt. Geeft vergelijkbare resultaten
Ik zou bijna zeggen zet eens een SMA met optietrack er op :)
En een niet zo mooi voorbeeld om een beginner iets uit te leggen toch ?
Als er al andere omvormers komen dan zullen dat 5 Steca 500 omvormers zijn. Heb ik 5 MPP's to mijn beschikking, de goedkoopste oplossing en …………. het valt binnen de spec's

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
De afvalverwerker HVC uit Alkmaar is nu ook eigenaar van de afvalverwerking in Dordrecht. Zij hebben daarnaast de "Energie Coöperatie Dordrecht" opgericht.
Het artikel stelt "Klanten zullen tegen een gereduceerd tarief bij de Coöperatie producten kunnen kopen, zoals zonnepanelen voor op de daken en energiescans voor particuliere huizen. Doel is hiermee de energielasten van de inwoners te verlagen."

Is hier in Alkmaar ook ervaring mee?

Ik wil graag zonnepalen gaan plaatsen, maar ik zou het vervelend vinden om weer NET naast zo'n subsidie te pissen (zoals bij HR++ glas en 19%->6% BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartsys
glambalk schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 18:00:
[...]

Zo te lezen is de nok van jou dak niet precies noord-zuid. Bij zomertijd is namelijk om 13:45 (ongeveer) het hoogste punt van de zon.
Maar je benadering is prima; kijken hoelang welk dakvlak in de zon staat. Als daar een signifikant verschil in is dan moet je natuurlijk het dak kiezen wat het langste zon vangt.
Nog even een stukje meteo. Landmassa's warmen sneller op dan watermassa's. Hierdoor krijg je thermiek en wordt warme lucht die meer vocht kan bevatten naar boven gestransporteerd. Daar koelt het af en begint het vocht te condenseren; wolkvorming. Als dan later die zelfde lucht boven een relatief kouder oppervlak komt koelt de onderste laag af en gaat de lucht dalen en warmt op. Het gevolg is dat de lucht weer meer vocht kan vasthouden zonder dat het gecondenseerd is. Waarom zie je nooit zweefvliegtuigen boven het Ijsselmeer (uitzonderingen daar gelaten).
Als skydiver weet ik hier alles van en is het lekker hangen onder een wolk; daar zit met name de stijgende lucht.
Dat klopt. Mijn westelijke dak staat op ongeveer 290 graden als uitgegaan wordt van 0 graden voor het magnetische noorden.
In het oosten staat echter op 50 meter een flat welke de eerste directe zonnestralen tegenhoud. Om een uur of 7:00 komt de zon "om" de flat en boven huizen welke naast de flat staan uit en staat ie direct op mijn dak.
Rond een uur of 13:00 staat ie loodrecht op de nok en daarna schijnt ie tot zons ondergang direct op mijn westelijke dak.
Puur op de statistieken kom ik op Oost, maar op mijn gevoel kom ik op West.

Is zoiets niet simpel te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
smartsys schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:04:
[...]

Om een uur of 7:00 komt de zon "om" de flat en boven huizen welke naast de flat staan uit en staat ie direct op mijn dak.
Rond een uur of 13:00 staat ie loodrecht op de nok en daarna schijnt ie tot zons ondergang direct op mijn westelijke dak.
Puur op de statistieken kom ik op Oost, maar op mijn gevoel kom ik op West.

Is zoiets niet simpel te meten?
Oost heeft dus 6 uur ongehinderd zon, West varieert iets meer in de zomertijd. Maar vandaag is dat dus van 13.00 tot 21.00, al 8 uur. En dan zitten we nog anderhalve maand van de langste dag af. Ik zou het wel weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zit wat te lezen en te denken over het bouwen van een windmolen. Kant en klaar is al snel 700€, en dan heb je een vermogen wat niet erg hoog is. Dus als ik nu zelf wat leuks in elkaar kan steken voor een lagere prijs....

Maar wat ik zo 1,2,3 niet kan vinden is wat voor omvormer er voor nodig zou zijn. Stel dat ik een autodynamo gebruik, dan zit ik met 12 volt, en de meeste omvormers hebben meer nodig? Al lees ik ook dat een autodynamo niet bepaald ideaal is voor dit gebruik. Maar ik heb nog wel een dynamo en startmotoren liggen, dus dat scheelt alvast in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@ferry:
Wat zijn de omstandigheden waarin je de windmolen wilt plaatsen? Er zijn namelijk niet veel Nederlanders die een geschikte locatie hebben voor een windmolen. Tenzij het hobby is, kun je waarschijnlijk beter naar zonnepanelen kijken.

Dat gezegd hebbende:
Je kunt bij een dynamo natuurlijk een overbrenging gebruiken om het toerental geschikt te maken voor de dynamo. Gewoon overbrengen met een V-snaar.
Je zou dan een accu kunnen laden. Ik vrees echter dat er niet veel omvormers zijn die met 12V het net kunnen voeden...

Een windy boy van sma bijvoorbeeld kan lage spanningen aan, maar ook niet lager dan 25V:
http://www.sma.de/de/prod...ter/windy-boy-1100lv.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op zich hebben we wel een plek ervoor. Een loods met een nokhoogte van iets van 7meter. Geen hele hoge bomen er omheen, en verder geen huizen.
En inderdaad, de kosten en gemak zijn bij zonnepanelen waarschijnlijk ik een stuk rendabeler op klein formaat. Maar het gaat mij ook wel een beetje om de zelfbouw.
Kijken of ik met 400€ ofzo iets bruikbaars kan opbouwen. Houd me van de straat, en als we er er ons stroomverbruik verder mee kunnen terugdringen is dat ook mooi meegenomen, en dan verdienen we die 400€ hopelijk terug.

Die windy boy is dan dus al veel te duur, maar een steca 300 of 500 zou kunnen, moet ik alleen een dynamo maken met een hogere spanning... Zit nu op me werk, maar als ik even snel kijk zijn er redelijk wat zelfbouwprojecten met neodymium magneten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 16:28
_ferry_ schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:29:
Ik zit wat te lezen en te denken over het bouwen van een windmolen.
Hier zit een ervaringsdeskundige. Hij heeft zelf een molen gebouwd vanuit een beproefd concept. Beter goed gejat dan slecht bedacht zal ik maar zeggen.

Afbeeldingslocatie: http://www.kockie.nl/wlnl/plaatjes/molen_dj.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door kockie op 05-05-2011 22:08 . Reden: plaatje gefixed ]

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

kockie schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 14:40:
[...]

Hier zit een ervaringsdeskundige. Hij heeft zelf een molen gebouwd vanuit een beproefd concept. Beter goed gejat dan slecht bedacht zal ik maar zeggen.

[afbeelding]
Je plaatje is niet te zien.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die windy boy is dan dus al veel te duur, maar een steca 300 of 500 zou kunnen
google eens op mastervolt windmaster, en guess what ? it`s a soladin voor een windmolen.
als je in NH woont, is dit ook een leuk adresje om ideen te vinden :
http://www.eco-energy.nl/wind.htm

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2011 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:07
Met bijna 5kW tegelijk komt ons zonnestroomoverschot wel op :)

http://twitpic.com/4ttgts

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Laat het ajb de hele maand mei zo doorgaan. Dan kom ik op ruim 400kwh opwek eheehe. De kwhmeter gaat nu elke dag netto 9kwh terug in de tijd :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 16:28
glambalk schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 21:14:
[...]

Je plaatje is niet te zien.
Nu wel?

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Laatst online: 01-01-2023
flitspaal.nl schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 22:01:
Laat het ajb de hele maand mei zo doorgaan. Dan kom ik op ruim 400kwh opwek eheehe. De kwhmeter gaat nu elke dag netto 9kwh terug in de tijd :-)
Idem hier. Alleen mag het 's nachts wel eens een aantal keer flink gaan regenen.
Zal je zien, gaat je overschot(in pingping) straks op aan de gestegen voedselprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Doorlopend potentieel neerslag overschot :/ Waardoor een stof overschot ontstaat op je panelen :-(

http://www.knmi.nl/klimat...jdgrafiek_historisch.html

[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 05-05-2011 23:41 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
glambalk schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:19:
Klopt helemaal. Alleen welk voltage is het? In ieder geval anders (lager) als wat je op grond van instraling zou mogen verwachten
Laat ik het zo zeggen … ik vind dat vreemde gedachtes (woorden)van jou..

Paneel spanning heeft niets met instraling te maken ??(bijna niets).. de stroom daarin tegen wel.
- bij een beetje licht heb je al de volle spanning
-de gemeten spanning bij " in werking " van je installatie, word bepaald door je MPP tracker functie.
- in jouw geval (lagere spanning 11:00) zal de beschaduwde string op zijn bypass diodes werken(vandaar lager spanning).
En de andere (vol zon) string “zwaar “belast worden waar door de spanning zakt(= zelfde spanning als beschaduwde string).
Dit doet de MPP tracker want die " denkt " het beste punt gevonden te hebben)( en dat is in de meeste gevallen wel zo)...(om 13:00 vind hij snel een nieuw MPP punt).

En dat stukje van.
glambalk schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 10:19:
Ik vind het niet raar. Rond 11 is door instraling de weerstand van de panelen zover gezakt dat de sluizen open gaan en er een grotere stroom kan gaan lopen. Uit V=IxR volgt dan vanzelf dat de spanning naar beneden moet gaan en dat gebeurd dan ook. Oftewel zie hier een mooi bewijs van de wet van Ohm.
Laten we zeggen ..iets van beeld spraak …maar bewijs… :)
Kan nauw niet zo zeggen dit gebeurt in werkelijkheid .(11:00)

Maar heb je nu 2 strings van 5 of niet ( dus gelijke strings) ??
Ik ga geen discussie beginnen…, beschouw dit maar als info .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat een qsolar doet (standen &plaatje via mindergas.nl)
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/mgasgrd.jpg

legenda :
m3 gas per dag links
dagtemperatuur gemiddeld rechts

(de piek begin februari is het testen en meten van een douche wtw)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2011 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Eric-pvt:
Heel mooi plaatje! Je moet alleen even goed kijken voordat je door hebt hoe de relaties liggen, omdat de schalen niet helemaal intuïtief zijn, maar dan zie je heel mooi het effect.

Heb je dit plaatje ook voor een heel jaar: 1-jan t/m 31-dec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zal het proberen voor 2010, dat is vooral leuk voor april-mei 2010 toen het nog berekoud was.
toen heeft de qsolar 100% cv dekking gegeven.
mindergas.nl werkt met gewogen graadagen, en dat word allemaal automatisch voor je gepresenteerd.
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/mgas0510.jpg
aangevuld met de koude winter eind 2010 mag ik zeker niet klagen.
als je rekent met 1m3=8kWh dan moet mijn pv setje nog heel hard werken willen ze de qsolar nog inhalen.

legenda : let op dit is expres januari 2010-januari 2011 de slechtst mogelijke periode.

door de wtw leer ik weer wat bij :
Gasverbruik
Periode: 1 januari t/m 5 mei 2010-2011
630 m3
426 m3
Per gewogen graaddag (i)
0,36 m3/graaddag
0,29 m3/graaddag
>> 19,4 % minder verbruik

de wtw en de cv-zonneboiler (of wp) zijn een gouden duo, want ze versterken elkaar.
omdat alles per gewogen graaddag gaat, is het heel goed vergelijkbaar.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2011 10:07 . Reden: de wtw is op 1 februari 2011 geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

_ferry_ schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 12:29:
Ik zit wat te lezen en te denken over het bouwen van een windmolen. Kant en klaar is al snel 700€, en dan heb je een vermogen wat niet erg hoog is. Dus als ik nu zelf wat leuks in elkaar kan steken voor een lagere prijs....

Maar wat ik zo 1,2,3 niet kan vinden is wat voor omvormer er voor nodig zou zijn. Stel dat ik een autodynamo gebruik, dan zit ik met 12 volt, en de meeste omvormers hebben meer nodig? Al lees ik ook dat een autodynamo niet bepaald ideaal is voor dit gebruik. Maar ik heb nog wel een dynamo en startmotoren liggen, dus dat scheelt alvast in de kosten.
Je bent bekend met het zelfbouwproject van Hugh Piggott, mag ik aannemen? Die gebruikt geen autodynamo, maar maakt zijn eigen dynamo met neodymium magneten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 09:53:
ik zal het proberen voor 2010, dat is vooral leuk voor april-mei 2010 toen het nog berekoud was.
toen heeft de qsolar 100% cv dekking gegeven.
mindergas.nl werkt met gewogen graadagen, en dat word allemaal automatisch voor je gepresenteerd.
[afbeelding]
aangevuld met de koude winter eind 2010 mag ik zeker niet klagen.
als je rekent met 1m3=8kWh dan moet mijn pv setje nog heel hard werken willen ze de qsolar nog inhalen.

legenda : let op dit is expres januari 2010-januari 2011 de slechtst mogelijke periode.

door de wtw leer ik weer wat bij :
Gasverbruik
Periode: 1 januari t/m 5 mei 2010-2011
630 m3
426 m3
Per gewogen graaddag (i)
0,36 m3/graaddag
0,29 m3/graaddag
>> 19,4 % minder verbruik

de wtw en de cv-zonneboiler (of wp) zijn een gouden duo, want ze versterken elkaar.
omdat alles per gewogen graaddag gaat, is het heel goed vergelijkbaar.
Mooi! Maar kun je nu ook nog de gemiddelde etmaal temperatuur vergelijken met het gasverbruik per etmaal, want dan zie je veel beter dat deze met een zonneboiler in de zomermaanden helemaal naar 0 gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 09:53:
Het is gevaarlijk thermische energie en elektrische energie 1:1 te vergelijken. Elektriciteit in een warmtepomp kan vijfmaal zoveel warmte opleveren. Om elektriciteit op te wekken is in een energiecentrale meer dan tweemaal zoveel warmte nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 10:25:
[...]

Het is gevaarlijk thermische energie en elektrische energie 1:1 te vergelijken. Elektriciteit in een warmtepomp kan vijfmaal zoveel warmte opleveren. Om elektriciteit op te wekken is in een energiecentrale meer dan tweemaal zoveel warmte nodig.
Dan zijn jouw uitspraken natuurlijk ook heel gevaarlijk. Een windmolen heeft namelijk écht geen warmte nodig en een waterkracht centrale ook niet. Maar zelfs een gasturbine heeft geen warmte nodig, die doet het met de druk die ontstaat bij de verbranding van het gas en niet de warmte (ok meestal zorgt warmte wel voor druk, maar het hoeft niet...). Verder is het natuurlijk ook nog eens zo dat fossiel gestookte centrales wel rendementen van >50% kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 13:16

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JAN-B schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 17:16:
OH JA, trouwens excact 1 jaar geleden dat jij (wij) het 3e paneel geplaatst hebben, zal vanavond eens uitrekenen wat de jaaropbrengst was.
Jaaropbrengst van mijn 525Wp set 4-5-10 t/m 4-5-11 = uitgekomen op 477,6 Kwh, ofwel 90,97 %.
@Zonnigtype: al eerder gezegd: die 100% haal ik nooit, zelfs niet in Zeeland, maar ruim 90 % is toch ook niet slecht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

De eerste sets zijn door WijWillenZon uitgeleverd. Ik begin d'r niet aan (aan 't installeren). Teveel gedoe en gezeur.

[ Voor 165% gewijzigd door SunshineCompany op 06-05-2011 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:13
allemaal nu marktplaats maar in de gaten houden, zo na augustus verwacht ik een flink aanbod : "zo goed als nieuwe"sets :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:13
Vandaag op gezocht wat ik vorig jaar dacht dat de opbrengst was voor de aanschaf van 2.88 KWP zonnepanelen:
bij ligging OZO verwachte opbrengst :1850 kwh / jaar.

over 13 dagen heb ik de set een jaar, maar ik zit nu al op de 2337kwh :) (vlgs de fronius omvormer).

Het valt dus alles mee met de opbrengst!

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

BarryH schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 12:02:
allemaal nu marktplaats maar in de gaten houden, zo na augustus verwacht ik een flink aanbod : "zo goed als nieuwe"sets :)
"Paste toch net niet op 't dak".
"Handleiding omvormer niet leesbaar."
"24 panelen op 1 garagebox was toch wat teveel van 't goede"
"Opbrengst onbekend."
"LDK besteld, Csun gekregen."
"Geen installateur die d'r aan wil beginnen."

Flauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
JAN-B schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 11:48:
[...]

Jaaropbrengst van mijn 525Wp set 4-5-10 t/m 4-5-11 = uitgekomen op 477,6 Kwh, ofwel 90,97 %.
@Zonnigtype: al eerder gezegd: die 100% haal ik nooit, zelfs niet in Zeeland, maar ruim 90 % is toch ook niet slecht ;)
Dat is een mooie opbrengst!
Was toch genoeg om je verbruik te dekken zei je? Dat is pas mooi dan! _/-\o_

Maar 90,97%, is dat het omvormerrendement? Hoe heb je dat berekend dan?

@SunshineCompany: Maar wel grappig! :9

[ Voor 4% gewijzigd door Paul C op 06-05-2011 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

pcmadman schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 12:20:
[...]

Maar 90,97%, is dat het omvormerrendement? Hoe heb je dat berekend dan?

@SunshineCompany: Maar wel grappig! :9
525Wp * 91% = jaaropbrengst.
Rendement = jaaropbrengst / Wp vermogen

Ik ben erg, erg benieuwd naar de ervaringen met de Chint omvormers. Verder heb ik close contact met een bedrijf die dus een stuk of 50 installaties al hebben ingepland voor WWZ, dus ik hoor alle verhalen. En die post ik hier natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
tja de NIMBY's zitten diep in onze samenleving:

http://www.gelderlander.n...start=1&sort=asc#reakties

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

pcmadman schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 10:56:
Dan zijn jouw uitspraken natuurlijk ook heel gevaarlijk. Een windmolen heeft namelijk écht geen warmte nodig en een waterkracht centrale ook niet.
Met 'energiecentrale' bedoelde ik een centrale die warmte omzet in elektriciteit, dus een kolen-, gas- of kerncentrale.
Maar zelfs een gasturbine heeft geen warmte nodig, die doet het met de druk die ontstaat bij de verbranding van het gas en niet de warmte (ok meestal zorgt warmte wel voor druk, maar het hoeft niet...). Verder is het natuurlijk ook nog eens zo dat fossiel gestookte centrales wel rendementen van >50% kunnen halen.
Die druk ontstaat door de verbrandingswarmte. Een gascentrale zet dus echt wel warmte om in elektriciteit.

Ik weet dat een moderne STEG bijna 60% kan halen, maar mijn 'meer dan tweemaal zoveel' was een soort van gemiddelde van de drie belangrijkste: kolen, gas en nucleair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
SunshineCompany schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 12:29:
[...]

525Wp * 91% = jaaropbrengst.
Rendement = jaaropbrengst / Wp vermogen

Ik ben erg, erg benieuwd naar de ervaringen met de Chint omvormers. Verder heb ik close contact met een bedrijf die dus een stuk of 50 installaties al hebben ingepland voor WWZ, dus ik hoor alle verhalen. En die post ik hier natuurlijk. ;)
Maar waar is dat rendement dan van?
Als ik zo'n paneel in de Sahara leg met 1500kWh/kWp heeft dat paneel dan ineens 150% rendement? 8)7
Of beter nog, ik hand 'm aan een satelliet waar zo'n ding 24/7 in de zon hangt van 1500W/m², haalt hij dan ineens 1300% rendement? Waar komt die 1200% dan vandaan (met inachtneming van de wet van behoud van energie)?

Ik ben benieuwd naar de verhalen.

@Anne:
Dat had ik wel begrepen, maar zo deed eric-pvt natuurlijk ook wat aannames. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-09 21:53
JeroenH schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 21:33:
Met bijna 5kW tegelijk komt ons zonnestroomoverschot wel op :)

http://twitpic.com/4ttgts
Met een elektrische auto en (even) de magnetron aan komt dat natuurlijk een heel eind ;)
Zojuist trouwens je rij impressie gelezen met de Nissan, uitermate interessant! Als we graag individueel auto blijven rijden, dan heeft dit de toekomst. Als we nu al zien dat er met wat regelwerk ook bij aankomst locatie een stopcontact geregeld kan worden, dan moet dat helemaal in de toekomst geen enkel probleem zijn als men er parkeerplaatsen etc. op gaat ontwerpen.

Grootste verrassing aan het artikel was voor de optie om vooraf de klimaatbeheersing al aan te zetten, lost waarschijnlijk het winterprobleem al voor een deel op. Nu alleen hopen dat mensen hem niet alvast de hele nacht aanzetten, en je straks elektrische auto's herkent in de winter aan het ontbreken van ijs op de ruit ;)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
JAN-B schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 11:48:
[...]

hmmm... rendement is afhankelijk van je omvormer, je paneel, kabelverliezen etc.
wil je een grotere zekerheid hebben hoe goed je PV het doet, dan is e.e.a. te simuleren (zoals bv met Siderea.nl).
daar staat ook eea uitgelegd.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

pcmadman schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 12:51:
[...]

Maar waar is dat rendement dan van?
Als ik zo'n paneel in de Sahara leg met 1500kWh/kWp heeft dat paneel dan ineens 150% rendement? 8)7
Of beter nog, ik hand 'm aan een satelliet waar zo'n ding 24/7 in de zon hangt van 1500W/m², haalt hij dan ineens 1300% rendement? Waar komt die 1200% dan vandaan (met inachtneming van de wet van behoud van energie)?
Je denkt op de Tweakers manier.. ;) Ik antwoordde op de consumenten manier. Als je ze bovenstaand gaat uitleggen verkoop je niet veel.

Je hoeft er trouwens niet voor naar de Sahara.. ik had paar dagen geleden een piek van 14.244 Watt uit m'n 13.940 Wp systeem.. ;) Dan heb ik voor een korte periode ook een rendement van 100+ %..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

pcmadman schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 12:51:
maar zo deed eric-pvt natuurlijk ook wat aannames. ;)
Precies, daarom reageerde ik er ook op.

Het is geen goede aanname. Ik heb hier al vaker zo mijn gal gespuid over het boek van MacKay, dat in belangrijke mate op deze foute aanname is gestoeld. In de drang om een simpele calculatie te doen, gaat men vaak rekenen met primair energieverbruik, dat bijna allemaal fossiel en dus thermisch is. Dan zet men het 1:1 om in kWh's en komt op een absurd grote hoeveelheid windturbines/pv-panelen, die elektrische energie leveren. Het is een beetje een gevoelig punt voor mij, daarom kan ik het nooit laten om commentaar te geven als mensen dat doen. Excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Anne:
Dat had ik wel begrepen, maar zo deed eric-pvt natuurlijk ook wat aannames.
*zucht*
en nu zijn de mooie posts met feitelijke ervaring eigenlijk onderge.......
so hollands.
moeten we niet doen, we moeten mensen informeren, en dat was ik aan het doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@SunshineCompany:
Ik zou zo ook niet tegen mijn klanten praten, maar dat neemt niet weg dat het belachelijk is om zo een "rendement" te berekenen. Probeerde daarom Jan-B met een subtiele hint in de richting van een meer correcte uitdrukking van de prestatie van zijn systeem te bewegen. Het is hier per slot van rekening ook tweakers en geen verkooppraatje bij potentiële kopers.

@Anne:
Geen excuus nodig. Hoewel ik MacKay's boek goed vind (in zijn tool bij DECC houd hij (ook) rekening met de COP van WP'en (152TWh elektrisch + 239TWh geothermisch)) ben ik het ook gewoon eens met het feit dat je primaire energie niet zomaar 1:1 kunt vergelijken. Misschien is exergie daar een betere manier voor. Dit heb ik ook al in het verleden beargumenteerd en stel ik bijvoorbeeld ook in mijn artikel over EROEI.

Maar het interesseert mij wel wat volgens jou dan de beste rekenmethode is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 14:20:
[...]

*zucht*
en nu zijn de mooie posts met feitelijke ervaring eigenlijk onderge.......
so hollands.
moeten we niet doen, we moeten mensen informeren, en dat was ik aan het doen
Eensch. Hoewel het misschien niet correct is diverse "energiesoorten" onderling zo te vergelijken, zou je ook hieruit op kunnen maken dat thermische zonne-energie goed rendeert....en wellicht "beter" dan PV. Je zou natuurlijk allerlei berekeningen tussen met gas(zonneboiler) en elektrisch verwarmen en dan onderzoeken hoeveel kWh je hebt uitgespaard met je boiler ten opzichte van het elektrisch verwarmen van je huis....maar is dat altijd nodig? Op andere fronten wordt hier ook wel eens een plank misgeslagen (mijn auto is schoner, want hij stoot minder CO2 uit is bijvoorbeeld zo'n misser).

Dat alles zo correct mogelijk moet zijn is helder, maar af en toe mag er toch wel een slak passeren zonder zout erop te gooien?? O-)

reserveringshouder Tesla Model 3

Pagina: 1 ... 71 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.