Het huis is +/- 5,5 meter breed.
De schuur is 4 (breed)x 3 (diep) meter, oriëntatie hetzelfde als het huis.

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
Ga je dat bosje bij je schuur nog kortwieken? 4 x ETSolar ET-P672280 (1120Wp) op een Sunny Boy 1200 op schuurtje. Hellinghoek 15 graden. "Slijt" je dak van je schuur ook nooit meer door de UV straling.Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 19:30:
Het huis is +/- 5,5 meter breed.
[afbeelding]
[ Voor 18% gewijzigd door ZonneStroom op 01-05-2011 20:15 ]
Verwijderd
Dat haal ik niet, daarvoor is mijn ligging te veel west, en de dakhelling te klein (20 graden). Hier (Barneveld) 113,85 kWh/kWp in april. April 2010 was 120 kWh/kWp.Meridiaan schreef op zondag 01 mei 2011 @ 13:04:
[...]
Zojuist allereerste maandoverzicht gemaakt. Hier in Zeeland(project Zeeuwind) 140,41 kWh/kWp gebakken.
Een geweldig begin, lijkt mij!!
Verwijderd
De zon was hier al verdwenen achter de huizen, wel de hoogste opbrengst sinds 1 oktober terwijl de panelen behoorlijk smerig zijn.Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 20:39:
west opbrengst ingestort, dikke rookwolken voor de zon door de duinbrand
@snoekie vanuit je zolderraam kan je het zien
Verwijderd
Verwijderd
Koop een pompschakelaar. Deze zet de vloerverwarmingspomp alleen aan als er warm water vanaf de CV aangevoerd wordt. Dus, ook dikke besparing in het stookseizoen. Bij heatnet ku je deze aanschaffen voor een schappelijke prijs. 1 tot 2 jaar TVT.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Daar heb ik al een begin mee gemaakt lang geleden, maar ik heb niet zo veel boeken gelezen. Maar vul graag aan met de boeken die jij kent:NielsTn schreef op zondag 01 mei 2011 @ 15:08:
Tja... nu met de zon... verveel me stierlijk.
dus vandaag de duurzame lectuur "The party's over' verslonden,
en een order voor de literatuur van Hermann Scheer (god hebbe helaas zijn ziel) SOlar Economy
en van Richard Heinberg "Peak everything" maar geplaatst....
nee ik kom die vervelende lange zomerse zon-dagen zo wel door
comes to mind:
wellicht een literatuurlijst van boeken op de Duurzame Energie WIKI plaatsen of
in de OP?
Hoe staan jullie daarin?
Verwijderd
was ie lekker een ketelsteen geluid aan het maken ? knor knor ik moet werken6,42kWh/kWp vandaag op de 900WP Sunpower SPR300/SMA SWR700. Heerlijk om met een record te beginnen deze maand. Ook nog een record momentaan vermogen op de SWR700; 742W AC zijdig.
Verwijderd
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
60m², dat is lekker! Wat consumeer je nu jaarlijks aan elektra? Kun je meer vertellen over de Hout CV?Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 22:02:
Sinds enige tijd volg ik dit forum, dit is echter mijn eerste post. Duurzame energie heeft mijn interesse, wat geresulteerd heeft in het plaatsen van een hout-cv in 2005 en een zonneboiler eind 2010 op het dak van de inpandige garage.
Dit is dus het eerste seizoen dat wij zonne-energie oogsten middels de zonneboiler. Tot op dit moment ben ik onder de indruk van de opbrengst, al realiseer ik me dat we een bovengemiddeld goede periode achter de rug hebben wat dat betreft.
Het zonne-virus heeft mij inmiddels ook gegrepen, vandaar dat ik nu denk over een PV installatie op het dak van het woonhuis.
Momenteel heb ik een digitale kWh meter met twee telwerken (dag/nacht tarief), echter zonder teruglevermogelijkheid. Ik ontkom er dus niet aan om een andere meter aan te vragen.
Er is, schat ik, ca 60m2 nagenoeg schaduwvrij pannendak op ZZO beschikbaar, er kunnen dus heel wat paneeltjes geplaatst worden. In eerste instantie zit ik te denken aan een installatie van rond de 1.5kWp. Later kan er meer bijgeplaatst worden.
Wat ik me echter afvraag is mbt salderen: Ik heb een 3 fasen aansluiting. Ik zit te denken aan een enkele inverter op een aparte groep. Deze groep wordt aangesloten op één van de 3 fasen. Als nu mijn installatie op enig moment flink veel energie opwekt, en ik op de andere twee fasen dezelfde hoeveelheid energie verstook, ben ik dan aan het salderen?
Bijv.
fase 1: 1kW netto terugleveren
fase 2: 0,75kW verbruik
fase 3: 0,25kW verbruik
Met andere woorden; loopt de teruglevermeter EN de verbruiksmeter allebei (er wordt immers zowel netto opgewekt (fase1) als netto electriciteit verbruikt (fase 2+3) of staan beide telwerken stil (aangezien het totale verbruik en de netto opwek over alle fasen gezien in evenwicht zijn)?
Verwijderd
bedankt voor de info. mbt het salderen.pcmadman schreef op zondag 01 mei 2011 @ 22:44:
[...]
60m², dat is lekker! Wat consumeer je nu jaarlijks aan elektra? Kun je meer vertellen over de Hout CV?
V.w.b. het salderen: nee dan saldeer je niet. In de geschetste voorbeeld situatie staat je meter stil.
Je kent dat geluid? Weet jij welk onderdeel dat produceert? Soms doet die dat wel bij hoge vermogens maar meestal is tie gewoon stil. Knort ie opeens als tie maar 400W AC levert.Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 21:56:
[...]
was ie lekker een ketelsteen geluid aan het maken ? knor knor ik moet werken
Volgens mij saldeer je met stilstaande meters ook op voorwaarde dat je verbruik hebt in huis en gelijktijdig opbrengst. Salderen is immers het verrekenen van opbrengst met verbruik (die anders ingekocht had moeten worden).pcmadman schreef op zondag 01 mei 2011 @ 22:44:
[...]
V.w.b. het salderen: nee dan saldeer je niet. In de geschetste voorbeeld situatie staat je meter stil.
[ Voor 76% gewijzigd door ZonneStroom op 02-05-2011 06:38 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Verwijderd
Verwijderd
Hartstikke bedankt voor de tip...Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2011 @ 08:27:
Er staat een leuk stuk in "De Pers" over zonneenergie. 2 complete pagina's (8 & 9).
Helaas kan ik nu niet de link plaatsen ivm problemen bij De Pers met de webserver.
Ze berekenen een tvt van 17 jaar voor 2011 en een van 12 jaar voor 2012
en tenslotte 8 jaar voor het jaar 2015.
Een heel vrolijk stuk wel.
Het lijkt er op dat er een ongeneeslijk virus is uitgebroken. Moge dat virus onbestrijdbaar blijken te zijn. Niet alle virussen zijn slecht voor de mens(heid)...Al deze mensen kunnen door de prijsdaling alsnog hun dak volleggen. En daarna hun buren, die horen hoe laag de energienota is. En daarna hun buren. Want dat is het mooie: de portemonnee wijst de weg.
[ Voor 23% gewijzigd door zonnigtype op 02-05-2011 10:38 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Mooi is dat hè? Wij waren samen met onze directe buren de eersten in de stad (Augustus 2010). Na een half jaar ( en 2 open dagen), zie ik inmiddels 12 installaties vanaf ons huis.zonnigtype schreef op maandag 02 mei 2011 @ 10:29:
Het lijkt er op dat er een ongeneeslijk virus is uitgebroken. Moge dat virus onbestrijdbaar blijken te zijn. Niet alle virussen zijn slecht voor de mens(heid)...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Op mijn digitale meter is dit niet het geval. Alle verbruikers op fase 1,2 en 3 worden van de teruglevering afgetrokken. Eigenlijk wordt het dus intern, in de meter gesaldeerd, maar zonder dat beide telwerken optellen.glambalk schreef op zondag 01 mei 2011 @ 23:32:
Maar in de geschetste situatie staan geen van beide meters stil. De fase waarop wordt ingevoed is fysiek gescheiden van de ander fasen. Hierdoor loopt bij de digitale meter het teruglever telwerk gewoon door en het verbruik op de ander fases zorgt dat het inkoop telwerk ook gewoon doorloopt. Dan ben je dus zeker aan het salderen. Dat is nu juist het nadeel van een digitale meter. Eigenlijk moet je proberen gelijkmatig op alle fases in te voeden wil je maximaal gebruik van je te salderen van 3000 en soms 5000kWh profiteren.
Ik ben nu in de war wat salderen nu precies is. Is dit, samengevat nu het recht dat je voor de teruggeleverde stroom hetzelfde bedrag krijgt als dat je had betaald voor de afname?Door die grens kunnen bedrijven of een groep particulieren die met veel zonnepanelen eigen energie willen opwekken, bijvoorbeeld door een groot dak van een boer te huren, dit niet salderen. Ze moeten nu over hun eigen afname nog een hoge energiebelasting plus btw betalen. Energiebedrijf Greenchoice lobbyt daarom voor een nieuwe regeling waarin de limiet op salderen verdwijnt
[ Voor 5% gewijzigd door SpiceWorm op 02-05-2011 11:40 ]
Yep, je gaat echt enorm letten op je vebruik, kort douchen vanwege de zonneboiler die je zo lang mogelijk wilt gebruiken i.p.v. gas, sluipverbruikers uit, zuinige lampen, isolatie. Wat dat betreft werkt het installeren van PV en zonneboiler vanzelf de andere delen van de Trias Energetica in de hand. En het is nog leuk ook! (en zonder zogenaamde slimme meters die de burger en de overheid bakken geld kosten)JeroenH schreef op zondag 01 mei 2011 @ 22:14:
Gisteren een Kingsun setje bij een vriend van mij geplaatst. Die viel met zijn neus in de boter: vandaag 3,6kWh ofwel 6,5 kWh/kWp. We hebben een nieuwe liefhebber erbij.
Het eerste wat hij me mailde: ik ga met een energiemeter door het huis, eens zien wat ik kan doen om ons verbruik te verlagen.
Het werkt mensen, het werkt echt. We zouden met zijn allen moeten streven naar PV op elk dak, woning en bedrijf. Het zou buiten de directe opwek zoveel positieve gevolgen hebben voor het energiebewustzijn van de maatschappij.
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
Het is echt een virus, dat zich nog sneller verspreidt dan de Q-koorts. Ze hadden je in quarantaine moeten doen.Roamor schreef op maandag 02 mei 2011 @ 10:34:
Mooi is dat hè? Wij waren samen met onze directe buren de eersten in de stad (Augustus 2010). Na een half jaar ( en 2 open dagen), zie ik inmiddels 12 installaties vanaf ons huis.
pcmadman schreef op zondag 01 mei 2011 @ 22:44:
Volgens mij is het 'stilstaan' van de meter wat pcmadam beschrijft, wat SolArie bedoelt met salderen. Klopt dit? Dus dan zou het antwoord moeten zijn: ja dan saldeer je.Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 23:13:
bedankt voor de info. mbt het salderen.
[ Voor 10% gewijzigd door Anne vdr Bom op 02-05-2011 12:15 ]
Als de fases bij elkaar komen voor de meter, dan saldeer je direct, heeft elke fase een aparte meter dan saldeer je dus per meter. (digitaal?) Op zich maakt het niet uit, mits je maar niet op 1 fase sterk door de 0 heeb saldeert aangezien dat in NL nogal eens voor problemen qua betaling zorgt.Anne vdr Bom schreef op maandag 02 mei 2011 @ 12:13:
Dus als er op de ene fase geleverd wordt en op een andere afgenomen, registreert de meter dan alleen netto verbruik/teruglevering? Of moet daarvoor afname en teruglevering op dezelfde fase zitten?
Twee records in twee dagen. Op 30 april de maand afgesloten met 134 kWh/kWp en op 1 mei een dagopbrengst van 6,14 kWh/kWp.
Ik ga het eerste jaar de 1000 kWh (bruto) halen, terwijl ik gerekend had op 900. Een aardige meevaller.
“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers
De meter registreert de som van de stromen van de verschillende fasen. Dus als je op één fase terugleverd, en op de andere fasen hetzelfde verbruikt, staat je meter stil. Wellicht dat een digitale meter onderscheid maakt en dit uitsplitst.Anne vdr Bom schreef op maandag 02 mei 2011 @ 12:13:
Dus als er op de ene fase geleverd wordt en op een andere afgenomen, registreert de meter dan alleen netto verbruik/teruglevering? Of moet daarvoor afname en teruglevering op dezelfde fase zitten?
Vergeet niet dat in veel gebieden het al minstens 3 weken niet meer geregend heeft. Bij mij zit er bijvoorbeeld veel stof op, die ik helaas niet wegkrijg. Mede daardoor haalde ik gisteren 'maar' 5,60 KWH/KWP op pal west, hoewel dat alsnog wel een record is.Yilar schreef op maandag 02 mei 2011 @ 12:35:
[...]
Soms geldt dat voor mij ook, kom ik flink lager uit dan omliggende en soms weer meer, zonder dat ik een duidelijke reden kan zien?
Ook dat zal allemaal in WET moeten worden vastgenageld zodat er geen enkel "discriminatoir onderscheid" gemaakt kan en zal worden tussen alle mogelijke bemeteringssituaties. Iets wat eigenlijk tegen alle haren van de NMa in zou horen te strijken, maar die interesseert zich in het geheel niet voor de materie.SpiceWorm schreef op maandag 02 mei 2011 @ 12:36:
[...]
De meter registreert de som van de stromen van de verschillende fasen. Dus als je op één fase terugleverd, en op de andere fasen hetzelfde verbruikt, staat je meter stil. Wellicht dat een digitale meter onderscheid maakt en dit uitsplitst.
Letten we wel op de kleine en grote letters?'maar' 5,60 KWH/KWP
[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 02-05-2011 12:46 ]
Klopt. Na afloop van april meterstand opgenomen. Alles bij elkaar opgeteld en vergeleken met maandtotaal Mastervolt.SpiceWorm schreef op maandag 02 mei 2011 @ 12:36:
[...]
De meter registreert de som van de stromen van de verschillende fasen. Dus als je op één fase terugleverd, en op de andere fasen hetzelfde verbruikt, staat je meter stil. Wellicht dat een digitale meter onderscheid maakt en dit uitsplitst.
Ik geloof je onmiddelijk want jij hebt een praktijk ervaring. Ik ben meestal niet lang genoeg bij de klant om te zien hoe zoiets werkt. Raar vind ik het wel.stegen schreef op maandag 02 mei 2011 @ 10:54:
[...]
Op mijn digitale meter is dit niet het geval. Alle verbruikers op fase 1,2 en 3 worden van de teruglevering afgetrokken. Eigenlijk wordt het dus intern, in de meter gesaldeerd, maar zonder dat beide telwerken optellen.
Op fase 1 (PV) komt momenteel zo'n 4898 Watt binnen (wow!) , het wordt gelijk "gebruikt" door de wasmachine op fase 3, en het bijladen van de auto op fase 2 (gelimiteerd op 3600W).
Landis+Gyr meterstand voor verbruik staat sinds ik dit ben gaan volgen (10:00 uur) nogsteeds stil. De teruglever teller is inmiddels al weer 1 kWh verhoogd.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik kan het niet laten hoor!Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2011 @ 10:10:
Een vraagje van een leek: Wij zijn van plan om zonnepanelen te plaatsen op ons schuine dak. Welke bedrijven zijn aan te raden om mee in zee te gaan? Er staan een aantal bedrijven in de OP maar gezien onze onervarenheid zijn we toch voor een groot deel afhankelijk van de bedrijven en hun advies. Dus we willen wel de juiste keuze maken. Ook wat betreft alle mogelijkheden willen we graag goed voorgelicht worden. Zonnepanelen/boiler/hergebruik van water etc, wat binnen budget valt uiteraard. Naast dit topic kan ik niet echt veel vinden over bedrijven en ervaringen van afnemers.
... inderdaad, dat was weer effe lekker z**ken daar.SpiceWorm schreef op maandag 02 mei 2011 @ 11:39:
http://www.depers.nl/econ...ee-wil-zonne-energie.html
Inclusief mijn reactie op beroepsazijnpisser hoevenap.
Ik zit in Leiden, goed zonnig dus. Door de gevelmontage heb ik meer schaduw aan het begin en einde van de dag. 's Ochtends werpt de bovenste rij panelen bovendien schaduw op de onderste rij. In de winter presteert mijn installatie bij de beste, maar zodra het zomer wordt raak ik wat achterop.Yilar schreef op maandag 02 mei 2011 @ 12:35:
@ Anne: Welk deel van het land staan jouw zonnepanelen? Ik vraag me altijd af waardoor het verschil in dagopbrengst nou komt? Gisteren was volgens mij heel NL onbewolkt en lekker gekoeld door de wind? Jij pakt 6.14 kWh/kWp en ik 6.6kWh/kWp Soms geldt dat voor mij ook, kom ik flink lager uit dan omliggende en soms weer meer, zonder dat ik een duidelijke reden kan zien?
Mijn vraag ging juist over een digitale meter. Volgens stegen maakt het niet uit waarop je teruglevert en afneemt, hij saldeert altijd netjes over alle fases heen, precies wat je wilt.SpiceWorm schreef op maandag 02 mei 2011 @ 12:36:
Verwijderd
Dat snap ikglambalk schreef op maandag 02 mei 2011 @ 13:30:
[...]
Ik kan het niet laten hoor!Wij van WC eend.......................... En natuurlijk mogen alle ander WC eenden ook reageren.
Verwijderd
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2011 15:15 ]
Ik heb al tijden een ouder lijstje staan, maar die is nooit compleet, zo'n lijstje is erg "gevaarlijk", en het roept al gauw de nodige reacties op waar je meteen avonden aan kwijt bent. Er zal altijd discussie over ontstaan (heb ik geen behoefte aan) en er zijn ook nog eens bakken aan nieuwe spelers bij gekomen (ik ontdek ze nog regelmatig), waar we nog niets van afweten. Die zullen door de "ervaringsmolen" heen moeten. Zolang er geen professioneel NL vakblad is wat in de verste verte kan snuffelen aan de degelijke onderzoeken van Photon, Sonne Wind & Wärme, Duitse consumentenorganisaties e.d., en er dus geen echte onafhankelijke onderzoeken zijn, blijft het "roeien met de riemen die je hebt". Vooral veel vragen stellen aan potentiële leveranciers en afhankelijk van de reacties en je eigen boerenslimheid peilen wat de mogelijk beste optie is/zal zijn.Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2011 @ 14:18:
[...]
Dat snap ikMaar misschien zijn er wat mensen die er met ervaringen bij bedrijven slechter uit springen of juist hele goede ervaringen. Niet iedereen hier heeft zn eigen bedrijf in paneeltjes toch? Offertes aanvragen zal het probleem niet zijn, alleen het juiste bedrijf vinden en toetsen is best lastig. Het gaat toch om een redelijk bedrag dus een beetje voorzichtigheid en tips zijn nooit weg van mensen die alles al een keer door zijn gelopen. Ben inmiddels al druk bezig om op sites te lezen en het verschil in panelen, service, garantie etc te achterhalen.
En wat mij betreft mag je vanuit hier ook via DM jezelf aanprijzen waarom jouw bedrijf is wat wij zoeken. Die komen toch al binnen
We gaan zeker kijken. Het wordt vermakelijk of knarsetanden.zonnigtype schreef op maandag 02 mei 2011 @ 12:44:
[...]
Misschien dat mevrouw Hertsenberg vanavond bij Radar een extra prikje richting Den Haag kan gaan uitdelen, al heb ik er een hard hoofd in.
We hebben ons geheime wapen: zonnigtype doet zijn mond wel open als er onzin wordt uitgekraamd.Meridiaan schreef op maandag 02 mei 2011 @ 15:42:
We gaan zeker kijken. Het wordt vermakelijk of knarsetanden.
[ Voor 3% gewijzigd door Anne vdr Bom op 02-05-2011 15:47 ]
Neuh, heb geen plankenkoorts. Nooit gehad. Zal wel warm zijn van de kolengestookte studio lampenAnne vdr Bom schreef op maandag 02 mei 2011 @ 15:47:
[...]
We hebben ons geheime wapen: zonnigtype doet zijn mond wel open als er onzin wordt uitgekraamd.
Wil ik zonnigtype nog veel scherpte en wijsheid toewensen voor de uitzending van vanavond. Heb je al plankenkoorts? We leven met je mee.
[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 02-05-2011 16:09 ]
Er worden wel eens vragen vanuit het publiek gesteld toch? Of is dat allemaal keurig geregisseerd?zonnigtype schreef op maandag 02 mei 2011 @ 15:57:
En ik mag niks zeggen, althans, niet in de uitzending, want die zat al vol. Zat nog te denken om een anti nuke shirt aan te doen, maar er zijn "kleding voorschriften".
Het niveau van het taalgebruik in dat forum is werkelijk bedroevend zeg. Leestekens schijnt niemand te kennen, eenheden vergeten we maar helemaal maar ook het algehele niveau is... hoe zullen we dat eens netjes zeggen, niet aan de hoge kant. Om me frustratie te besparen word ik maar geen lid van dat forum.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Tuurlijk. Allemaal geregisseerd. Mevrouw Hertsenberg verdient niet voor niks zoveel. Die heeft een heel sterk team wat veel werk voor haar doet. Althans, zij mag de managers laten bibberen in de Live uitzending, maar er is geen Manager uit de Residentie vanavond (de hoofdverantwoordelijken voor de miserie hier te lande). Dus dan doet ze het maar met de "alternatieve manager" die "de oplossing" biedt (lees: lijkt te bieden). De bekende dame die rap van tong is en die via o.a. Twitter Nederland zo'n beetje aan de PV heeft geholpen (althans: zo lijkt regelmatig gesuggereerd te worden).SpiceWorm schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:09:
[...]
Er worden wel eens vragen vanuit het publiek gesteld toch? Of is dat allemaal keurig geregisseerd?
[ Voor 17% gewijzigd door zonnigtype op 02-05-2011 16:20 ]
Jammer.zonnigtype schreef op maandag 02 mei 2011 @ 15:57:
En ik mag niks zeggen, althans, niet in de uitzending, want die zat al vol. Zat nog te denken om een anti nuke shirt aan te doen, maar er zijn "kleding voorschriften".![]()
Ergo, ik zal vol verbazing zitten te kijken op de tribune, en benieuwd wat mevrouw M. van WWZ zal gaan zeggen.
Heb net het topic even doorgelezen, je zegt het nog heel erg netjes, Jeroen. Het lijkt haast wel alsof PV een politieke stroming is, waarbij de discussie verdacht veel lijken op de links/rechts discussies op de diverse fora. Hard roepen, weinig feiten en vooral niet naar anderen luisteren.. Het mooiste of ergste nog van die pagina, uit de pen van reageerder Ronbrax;JeroenH schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:15:
[...]
Het niveau van het taalgebruik in dat forum is werkelijk bedroevend zeg. Leestekens schijnt niemand te kennen, eenheden vergeten we maar helemaal maar ook het algehele niveau is... hoe zullen we dat eens netjes zeggen, niet aan de hoge kant. Om me frustratie te besparen word ik maar geen lid van dat forum.
Dat milieu kan mij niks schelen, daar heb ik niks mee.
[ Voor 30% gewijzigd door Wai_AM op 02-05-2011 18:51 ]
Maar z'n voedsel komt er wel vandaan, dat groeit in dat 'milieu'. Istie waarschijnlijk te dom voor om te beseffen. "Me vrete, da komp uit de supermarkt"Yilar schreef op maandag 02 mei 2011 @ 18:19:
[...]
Heb net het topic even doorgelezen, je zegt het nog heel erg netjes, Jeroen. Het lijkt haast wel alsof PV een politieke stroming is, waarbij de discussie verdacht veel lijken op de links/rechts discussies op de diverse fora. Hard roepen, weinig feiten en vooral niet naar anderen luisteren.. Het mooiste of ergste nog van die pagina, uit de pen van reageerder Ronbrax;
[ quote:
Dat milieu kan mij niks schelen, daar heb ik niks mee.]
Verwijderd
mmm ok, iemand wat stadionpalen in de aanbieding ?PV "alleen zinvol voor tuinlampjes`
[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2011 20:32 . Reden: rechts inhalen met een linkse hobby ! ]
Met respect voor bennieol die meer van de wereld snapt dan van de Nederlandse taal, en ook zo goed als lukt z'n punt probeert te verduidelijken.JeroenH schreef op maandag 02 mei 2011 @ 16:15:
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Vond het erg meevallen. Alleen denkt de naïve kijker: hmm in Duitsland met feed in 6-7% rendement, in NL met WWZ 5-7% rendement, waarom nog een subsidie? En ik vond het bijzonder dat het Duitse feed in geen subsidie werd genoemd, maar het is natuurlijk een door de overheid geregeld voordeel.Cyberpope schreef op maandag 02 mei 2011 @ 20:48:
Volgens mij hoor ik een hoop onzin bij Radar als ik dit topic gelezen heb.. Of mis ik iets?
Echt technisch weerWoodski schreef op maandag 02 mei 2011 @ 20:28:
Vandaag het klimtouw binnengekregen wat ik online goedkoop heb gekocht.
2de hands gordeltje had ik al dus meteen inspectie gedaan.
De dakdoorvoeren en het frame zitten als een huis.
Een K2 klem tussen de panelen zat los waardoor 2 panelen met maar 3 klemmen vastzaten.
De boel kon dus iets klapperen. Als ik dit weer constateer zet ik er 32 rvs kartelingen tussen.
A'dam PVOutput
Verwijderd
eigenlijk is het net zoals je belasting voor 1 april, je geeft aan dat er onterecht is ingehouden,Ik blijf het een verrekte lastig begrip vinden, dat salderen
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2011 21:26 ]
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Verwijderd
... wij hebben ook niets met het milieu te maken. Wij gooien alles bij de vuilnis.Dat milieu kan mij niks schelen, daar heb ik niks mee. .....
Maar z'n voedsel komt er wel vandaan, dat groeit in dat 'milieu'. Istie waarschijnlijk te dom voor om te beseffen. "Me vrete, da komp uit de supermarkt"
Zit je wel lekker dichtbij bij de verbruikersLardman schreef op maandag 02 mei 2011 @ 21:24:
Nou, Ik werd ook niet zo vrolijk van die uitzending van de Tros. Tevens stikt het van de trollen op het tros radar forum. Ik ga ze niet voeren denk ik.
Met al die records van de afgelopen dagen blijft de jeuk hard jeuken.
On a positive note, de isolatie van de zolder is bijna af, nu nog gipsplaat er tegen aan en dan kunnen we beginnen met het aanleggen van de losse groep naar de schuur.....
Dank trouwens aan alle mensen die hier zitten die wel meer dan 10 hersencellen hebben. Lekker verfrissend.
Nog iets anders, Als de naburige gemeente waar je tegenaan woont 90 meter hoge windmolens met 90 meter blad diameter wil gaan plaatsen op 650 meter afstand van je huis, is dat niet een beetje dichtbij? Ik ben erg voor alternatieve energie, maar het geeft te denken of het beleid van de huidige regering met focus op wind op land in Oost nederland ver bij de kust weg wel zo handig is....
Dank voor je standpunt, zo had ik het nog helemaal niet bekeken. Er moeten nog honderden boze burgers gerust gesteld, er moet nog van alles gebeuren dus ergens in 2015 zoeven ze op zijn vroegst. Rijke mensen uit de buurt kennende is dat nog optimistisch, maar ik neem je argument zeker weten mee_JGC_ schreef op maandag 02 mei 2011 @ 21:33:
[...]
Zit je wel lekker dichtbij bij de verbruikers.
Punt is, ze moeten altijd een afweging maken. Plaats je het te dicht bij bebouwing, dan gaan mensen protesteren. Plaats je het verder van de bebouwing af, dan wordt het landschapsvervuiling.
Voordeel van dichtbij de bebouwing neerzetten is wel dat het bij windmolens blijft. Hier in Heerenveen zie ik de lelijke nieuwbouwhuizen als paddestoelen uit de grond schieten en die huizen die ooit zo'n mooi uitzicht op de bossen en weiland hadden komen ineens een voor een te koop te staan. Als het mijn huis was geweest had ik liever het uitzicht op een paar windmolens gehad, kan ik tenminste om die dingen heenkijken naar dat weiland en het bos, bij nieuwbouwhuizen kan je dat niet.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Klopt, als wij het hadden mogen regisseren... En ik ben het met je eens, het is van de zotte dat de SDE+ regeling enkel voor bedrijven is. Het zou een nachtmerrie zijn dat een paar grote bedrijven, overgesubsidieerd, die pot leeg trekken. Een schrale troost zijn de verschillende fases, waardoor het goedkoopste type opwekking voorrang krijgt.silvester6 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 21:08:
Had zelf meer verwacht van de uitzending
Vind het idd ontzettend raad dat de burger gaat betalen voor sde+ als deze alleen voor bedrijven is.
Ook is er nog steeds nergens weer te vinden hoe deze opslag verrekend gaat worden.
Kwam er zelf net ook pas op. Bij mijn ouders in de buurt is er massaal protest vanwege landschapsvervuiling door windmolens dicht bij het dorp, maar als ze die nog dichter bij het dorp brengen gaan mensen klagen dat het hun uitzicht verpest.Lardman schreef op maandag 02 mei 2011 @ 21:41:
[...]
Dank voor je standpunt, zo had ik het nog helemaal niet bekeken. Er moeten nog honderden boze burgers gerust gesteld, er moet nog van alles gebeuren dus ergens in 2015 zoeven ze op zijn vroegst. Rijke mensen uit de buurt kennende is dat nog optimistisch, maar ik neem je argument zeker weten mee
Hoe hoog is het gemiddelde Nimby gehalte van de gemiddelde tweaker vraag ik me af?
Mee eens.SpiceWorm schreef op maandag 02 mei 2011 @ 21:43:
Ik zei het vanmiddag tegen m'n pa: het is beter dat de Nederlandse overheid de subsidieregeling compleet stop zet dan dit gezwalk van de overheid. We redden het zelf wel, en alles wat zichzelf red behoeft geen overheidssturing.
Waarom?Lardman schreef op maandag 02 mei 2011 @ 21:24:
Nog iets anders, Als de naburige gemeente waar je tegenaan woont 90 meter hoge windmolens met 90 meter blad diameter wil gaan plaatsen op 650 meter afstand van je huis, is dat niet een beetje dichtbij?
Er worden vele soorten molens gemaakt, ook die speciaal voor minder windrijke gebieden. Het is helaas zo dat het windrijke westen van Nederland ook gelijk het dichtstbevolkte is.Ik ben erg voor alternatieve energie, maar het geeft te denken of het beleid van de huidige regering met focus op wind op land in Oost nederland ver bij de kust weg wel zo handig is....
[ Voor 0% gewijzigd door catchingfire op 02-05-2011 23:13 . Reden: GEEN aparte groep dus... ]
Tja, we hebben heel Nederland volgebouwd met dorpen en steden en kanalen en boerderijen en hoogspanningsleidingen en snelwegen en reclamezuilen en bruggen en spoorwegen en stormvloedkeringen en dijken en dan.... dan komen er windmolens en gaat men ineens massaal protesteren dat het niet past in het 'ongerepte' nederlandse polderlandschap. Er is nog geen vierkante millimeter ongerept landschap te vinden. Elke vierkante meter is omgespit, bebouwd of gecultiveerd. Zonder argumenten wordt feitelijk gesteld dat alles wat er nu is in het landschap thuishoort, en al het nieuwe niet. Dat Nederland eigenlijk een openluchtmuseum is dat onder een stolp gepreserveerd moet worden._JGC_ schreef op maandag 02 mei 2011 @ 22:04:
Kwam er zelf net ook pas op. Bij mijn ouders in de buurt is er massaal protest vanwege landschapsvervuiling door windmolens dicht bij het dorp, maar als ze die nog dichter bij het dorp brengen gaan mensen klagen dat het hun uitzicht verpest.
Als je een aparte groep volledig vrij kunt maken voor een pv-installatie kan je deze met 16A belasten.catchingfire schreef op maandag 02 mei 2011 @ 22:55:
Dilemma. Als ik 1667 euro uitgeef aan een PV-set dan kan ik van de provincie (Limburg) 500 euro subsidie krijgen, als ik <1667 euro uitgeef aan PV krijg ik geen cent subsidie. Veel meer dan 1700 (bruto, zonder subsidie-aftrek) euro wil ik eigenlijk niet uit gaan geven op dit moment.
Op de plek waar ik my-first-PV-set wil gaan plaatsen kan ik echter aparte groep vrijmaken (tuinhuis) en zit ik dus vast aan de 600Wp max die op een groep mag volgens de NEN1010.
De <600Wp sets die ik tegenkom zitten echter <1666 euro (incl levering, excl montage wat ik zelf wil doen), waardoor ik eigenlijk bijna genoodzaakt ben om een >600Wp set te kopen wil ik de subsidie binnen kunnen halen, maar dan overtreedt ik de NEN1010... stel m'n tuinhuis fikt af (of erger) dan heb ik natuurlijk een probleem!
Het betreft een houten tuinhuis met een schuin singledak van 4m breed x 2m50 hoog pal op 't zuiden, plek voor 3 a 4 panelen in portrait opstelling dus. Tips?
Als je 4 x 190 W panelen koopt van 0,81 x 1,58 m dan past het mooi op het dak en hang je er twee Steca 300's aan. Precies 600 W AC-zijdig en waarschijnlijk ook wel net de benodigde minimale 1667 euro.catchingfire schreef op maandag 02 mei 2011 @ 22:55:
Dilemma. Als ik 1667 euro uitgeef aan een PV-set dan kan ik van de provincie (Limburg) 500 euro subsidie krijgen, als ik <1667 euro uitgeef aan PV krijg ik geen cent subsidie. Veel meer dan 1700 (bruto, zonder subsidie-aftrek) euro wil ik eigenlijk niet uit gaan geven op dit moment.
Op de plek waar ik my-first-PV-set wil gaan plaatsen kan ik echter aparte groep vrijmaken (tuinhuis) en zit ik dus vast aan de 600Wp max die op een groep mag volgens de NEN1010.
De <600Wp sets die ik tegenkom zitten echter <1666 euro (incl levering, excl montage wat ik zelf wil doen), waardoor ik eigenlijk bijna genoodzaakt ben om een >600Wp set te kopen wil ik de subsidie binnen kunnen halen, maar dan overtreedt ik de NEN1010... stel m'n tuinhuis fikt af (of erger) dan heb ik natuurlijk een probleem!
Het betreft een houten tuinhuis met een schuin singledak van 4m breed x 2m50 hoog pal op 't zuiden, plek voor 3 a 4 panelen in portrait opstelling dus. Tips?
Ik denk dat stefimke het woordje 'geen' vergeten is, dus: "kan ik echter geen aparte groep vrijmaken"silvester6 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 23:03:
Als je een aparte groep volledig vrij kunt maken voor een pv-installatie kan je deze met 16A belasten.
Daarbij is de NEN1010 een norm en geen wet
[ Voor 23% gewijzigd door HellevUUr op 02-05-2011 23:22 ]
Geheel vrijmaken kan niet... zit wat verlichting aan en stopcontacten voor de grasmaaier, bladblazer, zwembadpompje, boormachine, acculader, ...silvester6 schreef op maandag 02 mei 2011 @ 23:03:
Als je een aparte groep volledig vrij kunt maken voor een pv-installatie kan je deze met 16A belasten.
Daarbij is de NEN1010 een norm en geen wet
Ik dacht dat de NEN1010 (ik kan het nergens echt helder vinden) max 600Wp aan de DC kant bedoelde, en dat is in de in jouw genoemde setup 760Wp. 4x180 wordt ook her en der aangeboden en is 740Wp... Kan iemand met zekerheid zeggen dat het over de AC kant gaat in de NEN1010Anne vdr Bom schreef op maandag 02 mei 2011 @ 23:05:
Als je 4 x 190 W panelen koopt van 0,81 x 1,58 m dan past het mooi op het dak en hang je er twee Steca 300's aan. Precies 600 W AC-zijdig en waarschijnlijk ook wel net de benodigde minimale 1667 euro.
Klopt, ik kan geen groep vrijmaken! Tnx, heb ´t al snel aangepast.Anne vdr Bom schreef op maandag 02 mei 2011 @ 23:09:
Ik denk dat stefimke het woordje 'geen' vergeten is, dus: "kan ik echter geen aparte groep vrijmaken"
Als de boel in brand gaat, ben ik bang dat de verzekeringsmaatschappij de NEN1010 van binnen en buiten kent. Beter maar niet doen dus.
Je vergist je. De norm is max 500W AC op een bestaande groep. Hoeveel Wp je aansluit doet er niet toe.catchingfire schreef op maandag 02 mei 2011 @ 22:55:
Op de plek waar ik my-first-PV-set wil gaan plaatsen kan ik echter géén (vitale edit) aparte groep vrijmaken (tuinhuis) en zit ik dus vast aan de 600Wp max die op een groep mag volgens de NEN1010.
[ Voor 4% gewijzigd door SolarKing op 03-05-2011 00:24 ]
www.sunsolar.nl
Klopt. Ik ben gevraagd (en heb bakken vol informatie aangeleverd), en glambalk was de gelukkige vanwege het feit dat ik iemand mee mocht nemen en de anderen die ik had gevraagd niet konden. Excursie naar Duitsland ging "helaas" niet door, vonden zowel de producer als ik zelf te gek om heen en weer gesleept te worden en slechts een paar zinnetjes daar te mogen uitspreken. Is dus gecancelled (leve de duurzame gedachten!).HellevUUr schreef op maandag 02 mei 2011 @ 23:13:
Zag ik glambalk nou in de uitzending van Tros Radar?
Zonnigtype ook gespot trouwens...
Goed dat ik niet op je heb gewacht. Ik had anders een half uur op een tochtig station gestaan om de stoptrein te kunnen nemen. Nu had ik de HighSpeed. Heb ik je waarschijnlijk nog wel ingehaald voor Amsterdam Zuidzonnigtype schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 00:33:
[...]
(off-topic, sorry glambalk, ik was eerder dan jullie bij het station op de vouwfiets - G. kreeg een lift met de auto vanaf de studio - en tante NS kwam al rap, dus ik sprong meteen op de trein. Hoop dat je niet op me heb staan wachten...)
Terugkomend op onze vorige discussie, ik ben ook niet tegen die windmolens, en vind het landschaps argument ook onzin. Daarom vind ik dat het eerder in het landschap moet komen dan dicht bij woningen..Anne vdr Bom schreef op maandag 02 mei 2011 @ 22:59:
[...]
Tja, we hebben heel Nederland volgebouwd met dorpen en steden en kanalen en boerderijen en hoogspanningsleidingen en snelwegen en reclamezuilen en bruggen en spoorwegen en stormvloedkeringen en dijken en dan.... dan komen er windmolens en gaat men ineens massaal protesteren dat het niet past in het 'ongerepte' nederlandse polderlandschap. Er is nog geen vierkante millimeter ongerept landschap te vinden. Elke vierkante meter is omgespit, bebouwd of gecultiveerd. Zonder argumenten wordt feitelijk gesteld dat alles wat er nu is in het landschap thuishoort, en al het nieuwe niet. Dat Nederland eigenlijk een openluchtmuseum is dat onder een stolp gepreserveerd moet worden.
Foute nostalgie, daar berust het op. Alles bij het oude willen houden, zoals het vroeger was. Een oude man die ik lang geleden kende zei altijd: "Die goeie ouwe tijd. Het enige dat er goed aan is, is dat-ie voorbij is". Ik wou dat er meer van zulke mensen waren.
Misschien heb ik het helemaal mis, maar ik zag op hun meterstand van afname(2); 3005 kWh staan en op dezonnigtype schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 00:33:
[...]
Ik heb uitgebreid met producer en redacteur gesproken, en het stel wat claimt dat ze niks krijgen voor overschotten van Vattenfall/NUON (moet ik nog meer details over zien te krijgen). Ook nog kort met Hertsenberg zelf gesproken, die is in het echt veel minder streng dan in de studio op film (noodzakelijk!) blijkt...
Verwijderd
Heb het verder niet gezien, maar salderen en dan een rekening sturen voor het totaal is niet hoe 'ze' het doen. Je krijgt een factuur voor de totale afname, en een aparte (geld terug dus) voor de teruglevering. Is ook bij GC zo.Meridiaan schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 09:02:
[...]
Misschien heb ik het helemaal mis, maar ik zag op hun meterstand van afname(2); 3005 kWh staan en op de
teller van de teruglevering(7) 879 kWh . Mag toch aannemen dat NUON dit saldeert tot 3000 kWh en een rekening
stuurt van 2121 kWh. De afrekening die zij krijgen geeft uitsluitsel, toch?
Ben halverwege april ook (weer eens een keertje) gegevens kwijt geraakt (halve dag) en op mijn mail aan PW daarover heb ik ook (nog) geen reactie gekregen. Slecht.HellevUUr schreef op maandag 02 mei 2011 @ 18:27:
Wilde even mijn opbrengsten bekijken maar helaas, weer een uur zonder data.
Dit maal op 1-5 tussen 13:00 en 14:00. Een behoorlijke dip op Sonnenertrag als gevolg en bovendien verbannen naar plaats 2 in Noord-Brabant en 12 in nederland (voorheen 1 en 7).
Wederom een mail gestuurd naar plugwise (vorige bleef zonder reactie).
Dit soort dingen zouden niet mogen met apparatuur van 300 euro dat ervoor gemaakt is op opbrengst/verbruik te meten.
Zoals ik het lees bij de info van GC:Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 09:08:
[...]
Heb het verder niet gezien, maar salderen en dan een rekening sturen voor het totaal is niet hoe 'ze' het doen. Je krijgt een factuur voor de totale afname, en een aparte (geld terug dus) voor de teruglevering. Is ook bij GC zo.
Dat is niet zoals ik het heb begrepen van Enexis / Electrabel. Ik moet alle 4 de standen doorgeven aan Enexis (hoog/laag, verbruik/levering) en Enexis geeft twee gesaldeerde standen door aan Electrabel.Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 09:08:
[...]
Heb het verder niet gezien, maar salderen en dan een rekening sturen voor het totaal is niet hoe 'ze' het doen. Je krijgt een factuur voor de totale afname, en een aparte (geld terug dus) voor de teruglevering. Is ook bij GC zo.
Aangezien ik mijn standen wekelijks noteer, heb ik de juiste standen doorgemaild en reactie terug gekregen dat zij deze standen hebben gecommuniceerd met mijn leverancier. Het zal mij benieuwen of het salderen bij mij wel goed gaat. Als het elk jaar zo gaat, dan wacht ik nog maar even met het uitbreiden van mijn PV systeem...Geachte heer Boonstra,
Helaas is bij het verwerken van de standen door ons meetbedrijf iets fout gegaan, waardoor uw standen zijn geschat.
Graag zouden wij de standen, als u deze heeft genoteerd, nog van u ontvangen zodat wij deze nog kunnen aanpassen in het systeem en deze ook kunnen communiceren met uw leverancier.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verwijderd
En wat wil dat precies zeggen? Welke waarden precies?glambalk schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 06:57:
Dear Mr Lambalk,
if the inverter is run out of the specified values, the warranty is void.
Mit freundlichen Grüßen / Best Regards,
Christian Becker
Customer Support
Solar Electronics
Steca Elektronik GmbH
Mammostraße 1
87700 Memmingen
Germany
Fon +49 (0) 8331 8558-823
Fax +49 (0) 8331 8558-132
christian.becker@stecasolar.com
www.stecasolar.com
Verwijderd
Het woordje 'aanbevolen' en de noot bij (1) maken het allemaal wel wat genuanceerder - en ingewikkelder als je het mij vraagt...Ingangs spanningsbereik: 45 – 230 V DC
MPPT bereik: 75 – 170 V DC
Maximaal aanbevolen PV power: 625 Wp
Maximaal ingangsvermogen: 530 W (1)
Maximale ingangsstroom: 5 A (1)
(1) Groter beschikbaar ingangsvermogen en/of hogere beschikbare stroom worden niet benut door de geintegreerte overload protectie.
3. Uitsluiting van garantie
De onder 1 en 2 hierboven beschreven garanties op Stecaproducten
zijn niet van toepassing in geval de fout, of het
(opbrengst)gebrek veroorzaakt is door: (1) specificatie, ontwerp,
accessoires of componenten verschaft of vereist door
de klant aan het product toe te voegen, of specifieke aanwijzingen
van de klant met betrekking tot de productie van
het product, koppeling (van delen) van de Steca-producten
aan enigerlei producten die niet uitdrukkelijk door Steca
zijn goedgekeurd (2) modificaties of aanpassingen aan het
product door de klant, of andere oorzaak toerekenbaar aan
de klant, (3) de niet volgens voorschrift geschiede plaatsing
of montage, door foute of nalatige behandeling, ongeval,
transport, overvoltage, opslag of beschadiging door klant
of een derde partij, (4) enig onvermijdelijk ongeluk, vuur,
explosie, bouw of herbouw van enige orde in de omgeving
waar het product geplaatst is, door natuurverschijnselen
zoals aardbevingen, vloed of storm, of enige oorzaak buiten
de controle van Steca, (5) enige oorzaak welke niet is te
voorzien of te voorkomen met de toegepaste technologieën
die gebruikt zijn tijdens het samenstellen van het product,
(6) als serienummer en/of typenummer gemanipuleerd zijn
of onleesbaar zijn gemaakt (7) gebruik van de zonne-energie
systemen in enigerlei bewegende objecten zoals bijvoorbeeld
boten, caravans e.d.
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2011 10:00 ]
Daar ben ik het mee eens, de hamvraag in deze discussie is: hoe dicht bij? Nederland is erg vol en als je die afstand te groot maakt (Ik heb voorstellen van mininmaal 2 km gehoord), is er praktisch nergens een plekje waar een molen aan die eis kan voldoen. Dan is het einde oefening.datadevil schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 08:07:
Terugkomend op onze vorige discussie, ik ben ook niet tegen die windmolens, en vind het landschaps argument ook onzin. Daarom vind ik dat het eerder in het landschap moet komen dan dicht bij woningen..
Jammer, jammer, jammer. Ik heb deze problemen niet en toen ik in het begin contact had met de helpdesk ging dat naar tevredenheid.Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 09:08:
Ben halverwege april ook (weer eens een keertje) gegevens kwijt geraakt (halve dag) en op mijn mail aan PW daarover heb ik ook (nog) geen reactie gekregen. Slecht.
Volgens mij is noot 1 kristalhelder mbt overdimensioneren:Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 09:58:
(zegt ook niks expliciets over het overdimensioneren):
Verwijderd
Zeker jammer; ik heb vorig jaar ook (goed) contact gehad met de Helpdesk. En hoopte dat het probleem met de nieuwe software (toen nog beta) en firmware definitief opgelost zou zijn. Is echter niet het geval: als je Circletjes even uit geweest zijn (uit het stopcontact of bv. stroomstoring in mijn geval) dan is de kans aanwezig dat ze de weg kwijt zijn. En dat zou volgens opgave geen probleem mogen zijn - en voor een product dat toch aardig aan de prijs is verwacht ik daar dan ook een oplossing voor.JeroenH schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 10:27:
[...]
Jammer, jammer, jammer. Ik heb deze problemen niet en toen ik in het begin contact had met de helpdesk ging dat naar tevredenheid.
[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2011 10:34 ]
Station | Zonuren | Gemiddelde | % |
Valkenburg | 285 | 191 | 149 |
De Kooy | 285 | 194 | 147 |
Schiphol | 269 | 183 | 147 |
Berkhout | 281 | - | - |
Terschelling | 280 | - | - |
De Bilt | 249 | 174 | 143 |
Stavoren | 285 | - | - |
Lelystad | 257 | 181 | 142 |
Leeuwarden | 284 | 184 | 155 |
Deelen | 239 | 166 | 144 |
Hoogeveen | 264 | - | - |
Eelde | 274 | 172 | 160 |
Hupsel | 255 | 181 | 141 |
Nieuw Beerta | 272 | 187 | 145 |
Twenthe | 256 | 170 | 150 |
Vlissingen | 270 | 187 | 144 |
Westdorpe | 249 | - | - |
Wilhelminadorp | 261 | 190 | 137 |
Rotterdam | 262 | 175 | 150 |
Cabauw | 263 | - | - |
Gilze-Rijen | 252 | 172 | 147 |
Herwijnen | 262 | 184 | 142 |
Eindhoven | 248 | 170 | 145 |
Volkel | 252 | - | - |
Arcen | 251 | - | - |
Verwijderd
Ik weet het niet voor jouw ketel, maar bij mijn ketel (Vaillant VHR 24-28C) daalde mijn gasverbruik per week van 4 naar 2,5 m3 door het uitschakelen van de CV stand. Dat was dus voordat we de zonneboiler hadden, want nu hebben we de stekker van de cvketel eruit getrokken. Met de stekker erin verbaasde het me trouwens toen bleek dat ondanks het warme water uit de zonneboiler de cvketel aan het begin van een douchebeurt toch even gas verbruikte.BarryH schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 12:24:
Wie weet wat het effect is van het uitschakelen van de CV stand op mijn atag hr45T uit 1994.
Door langdurige ziekte heb ik het (nog) niet af kunnen maken, dus op dit moment kan ik je helaas nog niet de resultaten bieden.xs2tom schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 11:41:
Er zijn hier toch wat mensen die Tonzon onder de vloer hebben geplaatst? Hoe bevalt het nu na een winter?
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq