Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.829 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

leonbong schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:24:
[...]

Hierbij vergeet je dat drinkwater een primaire levensbehoefte is en benzine niet.
Is al belachelijk dat het uit handen is gegeven door de overheid. Water is net wat je zegt primaire levensbehoefte en dat zouden we zelf in handen moeten houden en tegen kost prijs moeten aanbieden aan ons eigen volk. Net als energiesector en openbaarvervoer. dat had het allemaal tegen gemaakten kosten(+btw) aangeboden kunnen worden, nu is het allemaal in handen van bedrijven en is geen enkel bedrijf die niet wilt verdienen. Dus voor die sneller dollars die toen opgestreken zijn zitten we nu met de problemen dat we niet alles meer te zeggen hebben over ons eigen drinkwater. :(

En kom niet met markt werking en dat het goed is voor de klanten. Als overheid kan je minsten net zo goed bedrijf neerzetten die even goed kan presteren en concurreren. Mist je geschikte mensen aan het roer zet.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Niet te geloven. Alweer gebeld door NUON (Vattenfall) :( of ik als-je-blieft in de duurzame schoot van hun overname kandidaat Vattenfall "terug" wil keren (we zijn d'r al sinds 2003 weg voor elektra en kookgas, maar betalen nog steeds het meeste energiegeld in de vorm van vastrecht stadswarmte en wat gigajoultjes afname aan ... Vattenfall/NUON ...). Zoveelste maal, ondanks verzekering dat ik "niet meer gebeld zou worden".

Ik wilde wel eens weten met wat voor prachtige omwegen ze tot de core-business van het telefoontje zouden komen, dus liet de beste man zijn voorgeprogrammeerde verhaaltje houden. Uiteraard kwam daar het (niet voor eeuwig) afblazen van de kolencentrale in de Eemshaven om het hoekje kijken om me te paaien (terwijl RWE/Essent gewoon stug door blijven bouwen aan hun mega poederkolenmonster daar). En dat Vattenfall wel zo duurzaam bezig zou zijn. Waar ik direct tegenover stelde dat er nog steeds massaal bruinkolen afgegraven en in de fik gestoken werden in oost Duitsland door dat bedrijf, en dat ze de nodige rammelende nukes in o.a. Duitsland bezitten, dus dat viel wel mee met die duurzaamheid. Al snel naar de volgende vraag, hoe het was "bevallen" in het verleden, bij NUON. Echter, Annemarie Goedmakers, ex directeur van de business unit Duurzame Energie voordat die werd opgeheven en het bedrijf een minder duurzaam dal in begon te glijden, kende hij niet.

Totdat het moment suprême was aangebroken. En ja hoor, het driejarige vaste contract aanbiedingkje de lippen verliet van de übervriendelijke call-center medewerker. Heb hem direct maar de mond gesnoerd, verteld dat ik nooit over de telefoon energie contracten afsluit, en dat NUON geen issue (uit vrije keuze, stadswarmte is helaas een ander verhaal) meer voor me is. Maar dat ik die duurzame stroom die ze willen slijten het liefst zelf opwek.

Oh ja, ook nog gedreigd mail naar Consuwijzer/NMa te sturen, want ondanks herhaalde beloftes in het niet eens zo recente verleden me niet meer lastig te vallen (al eeuwen ingeschreven bij Belmenevermore register en haar voorgangers), blijven ze maar bellen.

Leve de "vrije" energiemarkt. Daar veeg ik mijn achterwerk mee af en die kan van mij door de plee worden getrokken. Kan d'r nog biogas van worden gemaakt, die ik wel in een kacheltje wil opbranden in de wintermaanden. Scheelt weer gedwongen gigajoultjes restwarmte afname van Vattenfall/NUON. Die ze doorschuiven van de E.ON STEG gascentrale op de Langegracht in Leiden, die straks misschien wel Putin/Medvedev gas gaat verbranden. Maar daar heb ik het met de beste man verder maar niet over gehad, want dat had 'ie waarschijnlijk toch niet gesnopen... Hij brak het gesprek al snel af toen hij zag dat er geen droog brood viel te halen in ons huishouden.

Bundesnetzagentur: Duitsland plaatste er in januari 2011 266 MWp aan PeeVau bij, twintig maal zoveel capaciteit in een winterse maand tijd dan het volume aan WWZ's dump chineesjes (beloofd herfst vorig jaar) die pas volgende week (???) eindelijk in "eerste tranche" van 1 MWp binnen komen druppelen in Rotterdam? En twintig procent meer dan de 222 MWp nieuw van januari 2010 in Duitsland... :) Ik hoop dat het niet te hard gegaan zal zijn in deze maanden, anders gaat er weer 15% degressie vanaf voor nieuwe installaties vanaf 1 juli...

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 28-04-2011 20:00 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
@zonnigtype: Heel jammer dat je geen opname hebt gemaakt van dit gesprek.
Ik zit al te watertanden bij de gedachte om zo'n gesprek tussen jou en een zojuist, middels lijstjes, instructies en trainingen, klaargestoomde student af te kunnen luisteren.
Nog mooier zou zijn om na de zoveelste "euh" naar de teamleader te vragen die het met wellicht wat minder euhtjes kan doen maar het wellicht van de extra seconden stiltes moet hebben.
Als ze dan ook nog gaan proberen om jouw argumenten onderuit te halen zonder die te kunnen onderbouwen, zou mijn dag volmaakt zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

VincentH schreef op donderdag 28 april 2011 @ 12:51:
\@Anne als je ruimte hebt is het de moeite om te bezien of je zo'n palletvat van een kuub kwijt kunt. Die zijn via MP voor een paar euro te krijgen.
1000 l is wel groot. Een ton van 225 l is mooi zat. En het esthetische aspect is ook belangrijk. Hij staat in het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:30

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Ik hoop dat het geen medewerkers van je waren...
Helaas nergens pics te vinden, maar was het een Eternit-dakje? Jij woont er (min of meer) om de hoek.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
HellevUUr schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 16:27:
[...]
Vraagje over zonnepanelen.
Ik zit aan 6x suntech STP 190 panelen te denken met 2x steca 500.
Is dit de beste oplossing kwa omvormer of is een Soladin (of andere omvormer) een betere oplossing?
Het is voor op een schuur die in de ochtend schaduw ondervind van mijn huis.
[afbeelding]

[afbeelding]
Wellicht is deze post over het hoofd gezien, is 2x Steca de beste oplossing in dit geval? Of zijn er alternatieven?

Vandaag nog in Venlo geweest en langs het kantoor van Scheuten gereden, wat een prachtige panelen aan die gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
HellevUUr schreef op donderdag 28 april 2011 @ 20:33:

Vandaag nog in Venlo geweest en langs het kantoor van Scheuten gereden, wat een prachtige panelen aan die gevel.
Die optisolletjes zijn vooral voor de mooie sier (beslist mooi, wel prijzig).

Het harde werk (het brood waarvan ze leven) gaat met de standaard in Gelsenkirchen (Duitsland) geproduceerde multisolletjes.

Bijvoorbeeld 750 kWp van dat spul, linea recta naar Faymonville in ... Wallonië.

(een groot deel gaat naar Puglía, provincie in de hiel van de laars van Italië wat helemaal vol wordt geplempt met modules, en waar zelfs de lokale provinciale keizer inmiddels een beetje blasé van wordt, zoveel is er al uit de grond geramd)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

HellevUUr schreef op donderdag 28 april 2011 @ 20:33:
[...]

Wellicht is deze post over het hoofd gezien, is 2x Steca de beste oplossing in dit geval? Of zijn er alternatieven?

Deze panelen hebben een Impp die net iets boven de 5A ligt. 3 panelen in serie blijven binnen de voltage normen. Dan is de Steca 500, met zijn hoge omzetting van wel 96%, de beste keuze.
Soladin is hier ook voor geschikt maar doordat de Soladin 600 veel breder inzetbaar is, tot wel 8A, galavanisch gescheiden en max 700Wp DC zijdig, hebben ze ingeleverd op omzettingsgraad en komen tot hooguit 91%. Je gaat dus inleveren op opbrengst terwijl de Soladin nog duurder, zo'n €100, uitvalt ook.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
@glambalk, bedankt voor de heldere uitleg!

Ik zag zojuist dat ik op 25-4 19,07 kWh heb opgewekt (nieuw record voor mijn installatie) en dat is 6.20 kWh/kWp!

Ik heb inmiddels een vrije groep gemaakt voor de schuur en een plugwise circle getest om te kijken of deze uitleesbaar is op die afstand. Werkt tot nu toe prima.
Nu het dak nog vervangen door asbestvrije golfplaten.

[ Voor 99% gewijzigd door HellevUUr op 28-04-2011 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 16:28
zonnigtype schreef op donderdag 28 april 2011 @ 18:27:
wipkipwipkipwipkipwipkip.....

[...]
Grrrrr, voor de 3e keer naast een duurzame energie subsidie gegrepen. Eerst isolatie dak, net subsidie opgehouden. Daarna isolatie spouw, maandje na isoleren ineens subsidie beschikbaar en nu installatie zonneboiler... Die is bijna klaar maar "subsidiepotje wordt niet vrijgegeven"

Gelukkig ben ik wel erg tevreden over resultaat! Nu bezig met zonneboiler en houtvergasser voor 2 woningen.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:06
mad_max234 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 19:37:
[...]

Is al belachelijk dat het uit handen is gegeven door de overheid. Water is net wat je zegt primaire levensbehoefte en dat zouden we zelf in handen moeten houden en tegen kost prijs moeten aanbieden aan ons eigen volk. Net als energiesector en openbaarvervoer. dat had het allemaal tegen gemaakten kosten(+btw) aangeboden kunnen worden, nu is het allemaal in handen van bedrijven en is geen enkel bedrijf die niet wilt verdienen. Dus voor die sneller dollars die toen opgestreken zijn zitten we nu met de problemen dat we niet alles meer te zeggen hebben over ons eigen drinkwater. :(

En kom niet met markt werking en dat het goed is voor de klanten. Als overheid kan je minsten net zo goed bedrijf neerzetten die even goed kan presteren en concurreren. Mist je geschikte mensen aan het roer zet.
Mad max in welk land leef jij drinkwater is helemaal niet geprivatiseerd in Nederland. Ze mogen niet eens winst maken van de wet.
Het zijn allemaal bedrijven die eigendom zijn van de gemeentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

ericplan schreef op donderdag 28 april 2011 @ 20:15:
[...]

Ik hoop dat het geen medewerkers van je waren...
Helaas nergens pics te vinden, maar was het een Eternit-dakje? Jij woont er (min of meer) om de hoek.
Gelukkig niet. Weet er verder ook niets van.

Over Scheuten / gevel gesproken, ik ga binnenkort (als het goed is) een 28kWp gevel installatie doen op een AAA locatie. Moet er in eerste week van juni opgeplakt zitten.

[ Voor 21% gewijzigd door SunshineCompany op 28-04-2011 22:24 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
kockie schreef op donderdag 28 april 2011 @ 22:10:
[...]

Grrrrr, voor de 3e keer naast een duurzame energie subsidie gegrepen. Eerst isolatie dak, net subsidie opgehouden. Daarna isolatie spouw, maandje na isoleren ineens subsidie beschikbaar en nu installatie zonneboiler... Die is bijna klaar maar "subsidiepotje wordt niet vrijgegeven"
Tja, NEEderland. Zegen jezelf dat je het zonder hebt gedaan. Heeft ook zo zijn voordelen, geen eeuwige discussies met beton voor het hoofd hebbende, de onmogelijke "regels" volgende ambtenaren...
Gelukkig ben ik wel erg tevreden over resultaat! Nu bezig met zonneboiler en houtvergasser voor 2 woningen.
Gaaf! In de leer gegaan bij Dutch John zekers? ;)

@SSC:
... ik ga binnenkort (als het goed is) een 28kWp gevel installatie doen op een AAA locatie
Zozo. Heeft Willem A. (van O.) eindelijk toegehapt? Wordt het Wassenaar, Soestdijk, Noordeinde? :+

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 28-04-2011 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
kockie schreef op donderdag 28 april 2011 @ 22:10:
[...]
Hier ook zoiets. Ik ben net zo'n beetje klaar met voorbereidende werkzaamheden, is de subsidiepot voor PV opeens op... Eind juni vergadert de gemeenteraad over eventuele aanvulling van het potje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SunshineCompany schreef op donderdag 28 april 2011 @ 22:22:
[...]

Gelukkig niet. Weet er verder ook niets van.

Over Scheuten / gevel gesproken, ik ga binnenkort (als het goed is) een 28kWp gevel installatie doen op een AAA locatie. Moet er in eerste week van juni opgeplakt zitten.
AAA als in langs de snelweg of AAA als in de rating van de Rabobank? ;)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Aanbod. Direct reageren, de eerste serieuze kandidaat kan mee.

Ik mag iemand (1 persoon) meenemen naar de studio voor de TROS Radar uitzending op maandagavond 2 mei. (salderen zonnestroom, Minnesma van WWZ zit aan tafel)

Verzamelen 19h30 voor de studio in Hilversum, uitzending begint om 20h15. Mogelijkheid kort napraten met "getroffen" mensen met salderingsproblemen.

Ik ga zelf met trein en vouwfiets. Andere mensen die ik heb benaderd wilden of konden niet.

Eerst komt eerst maalt, verder geen discussie. Mail naar info at polderpv punt nl.

Indien geen reacties, no problem. Dan mail ik door dat ik alleen kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Erasmo schreef op donderdag 28 april 2011 @ 22:37:
[...]
AAA als in langs de snelweg of AAA als in de rating van de Rabobank? ;)
Of de 'zogenaamde' rating van de VS :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Voor die gene die al door de watervooraad heen zijn (hier nog net niet aan het einde van de 2500L) en oplossingen zoeken.

Heb je een kruipruimte en is er nog wat plaats (oké kom maar op Tonzon folie familieleden :+ ) is dit ook mogelijk. Kijk op blz 15 voor het waterzakje.................
Pompen en dergelijke tja als je een IBC container neemt en een gardena 3000/3 jet set ziet je best wel goed (druk en lengte aanvoer door een tuin), ik spreek uit ervaring.
Komt nog wel een keer 8000L in de grond met een betontank (dubbel leidingsysteem is al aanwezig) maar eerst het dak dat levert meer op (besparen op niet hernieuwbaar).

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 28-04-2011 23:28 . Reden: typo ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 13:16

JAN-B

525 Wp op mijn dak

pcmadman schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:45:
Zonnepanelen kosten gewoon ronduit veel geld, dus dat wil je waarschijnlijk als laatste doen.
Ben ik nou de enige bij wie deze opmerking een beetje vreemd valt :?
die Tom234 geeft duidelijk aan dat hij al goed bezig is met zijn elektra-verbruik: spaarlampen, geen sluipverbruik en geen wasdroger, dus waarom geen PV??
en wat is eigenlijk veel geld: vergeleken met een ZB, is PV dan juist niet goedkoper??
uiteraard is isolatie maatregel nr. 1, maar dat heeft alleen effect op je gasrekening- en je comfort in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Halve regenton vol hier, jippie!

Wel weer troebel water. Zand/modder van het nieuwe grind op het dak is blijkbaar nog lang niet allemaal uitgespoeld. Hopelijk zinkt het flink uit (heb maanden lang modderig water in de ton gehad, het lijkt wel silt, zeer fijn verdeelde, zwevende klei deeltjes, kan verder geen kwaad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:40
JAN-B schreef op donderdag 28 april 2011 @ 23:18:
[...]

Ben ik nou de enige bij wie deze opmerking een beetje vreemd valt :?
die Tom234 geeft duidelijk aan dat hij al goed bezig is met zijn elektra-verbruik: spaarlampen, geen sluipverbruik en geen wasdroger, dus waarom geen PV??
en wat is eigenlijk veel geld: vergeleken met een ZB, is PV dan juist niet goedkoper??
uiteraard is isolatie maatregel nr. 1, maar dat heeft alleen effect op je gasrekening- en je comfort in huis.
Vergeleken met een ZB is PV misschien nog niet zo slecht, maar een ZB heeft er voordeel van om tijdens een verbouwing in te passen en dat heeft PV veel minder. Ja een extra leiding voor de kabels die kun je sowieso wel vast leggen en een extra groep ook, mocht je daar toch mee bezig zijn. Een ZB combineert echter ook goed met het vervangen van de verwarmingsinstallatie en dat is iets wat je wss sowieso voor PV wilt doen.

E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de ontwikkeling van de situatie. Mijn advies is dan ook om vooral allereerst zo goed mogelijk te gaan isoleren. Dat mag je heel ver doordrijven en dan kun je eens gaan overwegen wat de volgende stap wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zb en pv is a royal wedding.
waarom de negatieve geluiden over een zonneboiler ? onwetendheid ?
ik denk dat velen hier geen benul hebben van wat je met een zonneboiler nog meer kan doen, maar om elke lezer nu met deze toeschrijvingen het bos in te sturen ? ik denk dat dat niet goed is.
ik leer nog steeds bij van de zonneboiler (met cv) en dat doet pv niet,
een zonneboiler is veel meer gericht op je persoonlijke situatie gebruik, en inzicht daarin.

ik heb deze maand 1,2m3 gas verbruikt, waarschijnlijk koken, er is 548kWh stroom het net in verdwenen,
doordat de zonneboiler was en afwas aanstuurde, is dit ongeevenaard een record voor mij.
zonder zonneboiler was dit niet gelukt.
zoals ik zeg, een royal wedding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:05
Tijdens kerst 2009 hebben we 100 dollar gestort naar Kiva, nu al 22 leningen ermee kunnen doen.

Ze doen nu ook groene leningen:

http://www.kiva.org/lend

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thnxs voor alle reacties.

Het is me nu iig duidelijk dat dubbelglas prioriteit 1 moet krijgen, daarna spouwmuurisolatie, dakisolatie en vloerisolatie.

Die laatste is echter lastig; er is een provisiekelder aanwezig, ongeveer 1/3 van het vloeropp. De rest heeft een kruipruimte, maar het luik ligt onder het bestaande parket. En dit parket willen we nu net laten liggen. Wellicht is het mogelijk om een gat te maken vannuit de kelder naar de kruipruimte en hier alsnog isolatie in aan te brengen. De ondervloer is hout, dus ik weet niet wat precies de mogelijkheden zijn met isolatie en of dit vanaf gaten in de kelder ook aangebracht kan worden. Iemand een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 18:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 09:44:
ik heb deze maand 1,2m3 gas verbruikt, waarschijnlijk koken, er is 548kWh stroom het net in verdwenen,
doordat de zonneboiler was en afwas aanstuurde, is dit ongeevenaard een record voor mij.
zonder zonneboiler was dit niet gelukt.
zoals ik zeg, een royal wedding.
WTF 1,2m3 gas? _/-\o_ Da's hoogstwaarschijnlijk alleen koken inderdaad. Ik kom uit op ongeveer 28m3 voor deze maand. Zo laag is ons gasverbruik nog nooit geweest in april. De stekker ligt er inmiddels al ruim een week uit :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 09:44:
zb en pv is a royal wedding.
waarom de negatieve geluiden over een zonneboiler ? onwetendheid ?
Helemaal niet negatief, je denkt erg zwart/wit. Maar er zijn zaken die je eerst moet aanpakken. Als je huis nog 4000 m3 gas verstookt kun je voor 4000 euro een zb installeren welke 400 m3 gas bespaard, je kan ook 4k uitgeven aan isolatie waarmee je 2000 m3 gas bespaart. Als je nog verder gaat met isoleren hoef je niet meer te verwarmen. Isoleren is gewoon de betere investering. ZB kan uit in 10 jaar? PV zelfde? Isoleren in de helft van de tijd. Mensen hebben nu eenmaal een beperkt budget, hoe eerder dat weer vrij komt hoe sneller er meer bespaard wordt en mensen er de vruchten van plukken en er weer meer geïnvesteerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

leonbong schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:24:
Hierbij vergeet je dat drinkwater een primaire levensbehoefte is en benzine niet.
Voedsel is ook een primaire levensbehoefte, en toch vinden we het volstrekt normaal dat voedseldistributie geheel commercieel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:51
Wie weet wat het effect is van het uitschakelen van de CV stand op mijn atag hr45T uit 1994.
ik moet de warmwater stand aan laten staan, want ik heb nog geen zonneboliler en de kamerthermostaat staat al op uit
bedankt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
flitspaal.nl schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 11:55:
[...]

WTF 1,2m3 gas? _/-\o_ Da's hoogstwaarschijnlijk alleen koken inderdaad. Ik kom uit op ongeveer 28m3 voor deze maand. Zo laag is ons gasverbruik nog nooit geweest in april. De stekker ligt er inmiddels al ruim een week uit :)
WOW!
December 144,5 m3
Januari 84,89 m3
Februari 64,42 m3
Maart 37,54 m3
Dit is voor koken, warm water en CV.
Deze maand 16,23 m3 (13 dagen vakantie, verwarming per 1-4 uitgezet).

[ Voor 7% gewijzigd door HellevUUr op 29-04-2011 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:11

_Apache_

For life.

flitspaal.nl schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 11:55:
[...]

Wij hebben hier alleen gas voor het koken, verbruik is 3-5m3 per jaar. :) Blokverwarming voor de radiatoren, stookkosten 30eu p/m. En voor warm water (douche, kraan) een elektrische boiler. Totaal stroomverbruik is 500kW laag, 500kW hoogtarief.
90m2, 4 kamers, hoekappartement.

De meeste energie ontvangen we van de zon, balkon op het zuiden, vanaf opkomst tot ondergang zon in huis.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

_Apache_ schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 12:40:
[...]

Wij hebben hier alleen gas voor het koken, verbruik is 3-5m3 per jaar. :) Blokverwarming voor de radiatoren, stookkosten 30eu p/m. En voor warm water (douche, kraan) een elektrische boiler. Totaal stroomverbruik is 500kW laag, 500kW hoogtarief.
90m2, 4 kamers, hoekappartement.

De meeste energie ontvangen we van de zon, balkon op het zuiden, vanaf opkomst tot ondergang zon in huis.
Hoeveel vastrecht betaal je voor je gas als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Erasmo schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 12:41:
[...]

Hoeveel vastrecht betaal je voor je gas als ik vragen mag?
75 euro p/j, :X . Helaas geen keuze in leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

_Apache_ schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 12:42:
[...]

75 euro p/j, :X . Helaas geen keuze in leverancier.
Voor dat geld kun je bijna wel overwegen om elektrisch/op flessen te gaan koken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

celshof schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:06:
[...]
Je zou het eens bij Noordman kunnen proberen. Da's toch wel de grote wijnboer van Leiden.
Mochten zij inderdaad wijntonnen hebben, dan hoor ik dat graag want ook mijn tuin gaat binnenkort op de schop :)

edit: In de buurt zit volgens Google ook een handelaar in tonnen: http://www.opafreek.nl
Bedankt, ik ga zeker informeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

pcmadman schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:45:
Misschien is je verbruik dan wel zo laag dat je besluit het gas helemaal af te sluiten en alles met een warmtepompje te doen?

Zonnepanelen kosten gewoon ronduit veel geld, dus dat wil je waarschijnlijk als laatste doen.
Ik snap dit niet helemaal. In mijn beleving is het juist de warmtepomp die ronduit veel geld kost. Minimaal 15.000 euro inclusief grondboring. Daarbij is de energiebesparing vrij klein omdat je de ene energiebron (aardgas) vervangt door de andere (elektriciteit). Ik zou juist zeggen dat energie besparen met zonnepanelen goedkoper is.

Het advies links en rechts aan Tom om te beginnen met HR++ glas heeft me verbaasd. In mjin beleving zijn dak- en spouwmuurisolatie het meest rendabel en dan pas HR++ glas. Je kunt in absolute zin misschien wel meer besparen met HR++ glas, maar daar tegenover staat dat het erg duur is, vooral als je nieuwe kozijnen laat plaatsen. Je wilt beginnen met de maatregelen die het meeste opleveren per Euro. Des te eerder heb je weer geld over voor de volgende stap.

@Tom234:

Heb je al folie achter de radiatoren? Ook zoiets dat simpel en goedkoop direct energie bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:05:
[...]

Ik snap dit niet helemaal. In mijn beleving is het juist de warmtepomp die ronduit veel geld kost. Minimaal 15.000 euro inclusief grondboring. Daarbij is de energiebesparing vrij klein omdat je de ene energiebron (aardgas) vervangt door de andere (elektriciteit). Ik zou juist zeggen dat energie besparen met zonnepanelen goedkoper is.
Als hij helemaal van aardgas af kan stappen scheelt dat ook in de vastrechten voor aardgas. Een warmtepomp hoeft helemaal niet perse water-water te zijn, maar ook steeds beter met lucht-water. Als het restverbruik heel laag is, dan is dit wellicht een optie.
Het advies links en rechts aan Tom om te beginnen met HR++ glas heeft me verbaasd. In mjin beleving zijn dak- en spouwmuurisolatie het meest rendabel en dan pas HR++ glas. Je kunt in absolute zin misschien wel meer besparen met HR++ glas, maar daar tegenover staat dat het erg duur is, vooral als je nieuwe kozijnen laat plaatsen. Je wilt beginnen met de maatregelen die het meeste opleveren per Euro. Des te eerder heb je weer geld over voor de volgende stap.

@Tom234:

Heb je al folie achter de radiatoren? Ook zoiets dat simpel en goedkoop direct energie bespaart.
Ik heb Tom idd verteld (gekwantificeerd) wat het meeste bespaard per m², maar het zal inderdaad waarschijnlijk zo zijn dat hij met spouwisolatie een hoger rendement haalt, omdat de kosten per m² veel lager zijn. Blijft wel dat hij beter eerst zijn kozijnen kan vervangen (indien nodig) voordat hij de spouw vol spuit met pur. (Ik ben sinds kort helemaal fan van pur na-isolatie, omdat het ook zo super goed alle naden en kieren afsluit, naast de sowieso al hoge isolatiewaarde). Het beste is volgens mij om gewoon ineens alle drie de grootste isolatie punten aan te pakken: ramen, gevels en dak.

Even iets anders:

Een jaar nadat ons zonnepanelen avontuur begon is er nog één puntje niet opgelost. Wij zaten eerst bij RWE en hebben vanwege het scherpe tarief en andere redenen toch maar contractbreuk gepleegd en overgestapt naar Greenchoice. Zoals het een leverancier van vieze stroom betaamd spelen ze ook een vies spelletje en hebben ze te hoge meterstanden doorgegeven aan de netbeheerder. In totaal krap 2000kWh. Kort daarna hebben wij de zonnepanelen geïnstalleerd en niet veel later is de meter vervangen door eentje die ook teruglevering telt. Echter stond het telwerk voor laag nog 900kWh onder de stand die RWE bij overstap naar Greenchoice had doorgegeven. Dat verschil van 2000kWh daar kon ik nog mee leven, maar nu was de stand van de meter bij vervanging dus 900kWh lager dan wat Enexis al voor de overstap stand had geregistreerd. Greenchoice heeft wel de eindstand van de meter per vervanging genomen als begin stand per overstap, maar daar zit dus nog steeds 900kWh verschil tussen met RWE. Dat zijn dus niet 900kWh die we te duur hebben betaald, maar 900kWh die we betaald hebben, maar nooit gebruikt hebben en ook niet meer (kunnen) gaan verbruiken, omdat die meter weg is!!! :( Dat is dus €200,- voor gebakken lucht en bluf!

Nouja, gelukkig is Greenchoice ermee bezig (al sinds februari) en ze hebben inmiddels vernomen van Enexis dat die geen zin heeft er iets aan te doen, ondanks dat hun installateur zelf de kloppende meterstand heeft opgenomen bij het vervangen, die dus lager was dan wat RWE heeft doorgegeven! (Het was al een digitale meter dus het komt niet door teruglevering, teruglevering hebben ze sowieso een maand gratis van mij gekregen...) Het ligt nu bij de directeur. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allard_070
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09 07:21
Ik ben mij momenteel aan het verdiepen/inlezen in de zonnecellen markt. Het tijdschrift Photon International komt jullie vast bekent voor, nu viel mij op dat in hun maandelijkse "module price index"-artikel de prijzen van mono- en multi- crystalline silicium zonnecellen praktisch hetzelfde zijn (1.39 tegenover 1.40 €/W in april). Dit terwijl ik juist altijd dacht dat het produceren van mono crystalline cellen kostbaarder was; dan moet je immers een super schone cilindrische ignots groeien.

Weet iemand toevallig waarom dit verschil zo klein is? (Zijn de productie kosten van multi c-Si cellen ongeveer gelijk, of zit het ergens anders in?)

Een link waar ik het zelf kan opzoeken is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@allard:
Ik ben geen expert maar:
- Marktwerking
- Mono-cellen hebben een hoger rendement wat weer iets compenseerd voor hogere kosten per oppervlakte-eenheid van de cell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Erasmo schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 12:49:
[...]

Voor dat geld kun je bijna wel overwegen om elektrisch/op flessen te gaan koken...
Elektrisch hebben we overwogen, maar daar heeft vooral men vriendin geen fijne ervaringen mee. Zij kookt veel elektrisch op werk. Warmt onregelmatig, water koken duurt erg lang, daarnaast zijn onze pannen al op gas gebruikt, dus niet meer te gebruiken op elektriciteit.

Flessen mogen hier volgen mij niet hier in het gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

_Apache_ schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:38:
[...]

Elektrisch hebben we overwogen, maar daar heeft vooral men vriendin geen fijne ervaringen mee. Zij kookt veel elektrisch op werk. Warmt onregelmatig, water koken duurt erg lang, daarnaast zijn onze pannen al op gas gebruikt, dus niet meer te gebruiken op elektriciteit.
Hangt sterk af wat voor electisch. Die ellende van de kookplaten zou ik ook niet aan beginnen. Inductie daar in tegen is wel weer lekker om op te koken. Maar gas kookt het fijnst, dat klopt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allard_070
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09 07:21
pcmadman schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:36:
@allard:
Ik ben geen expert maar:
- Marktwerking
- Mono-cellen hebben een hoger rendement wat weer iets compenseerd voor hogere kosten per oppervlakte-eenheid van de cell
Dankje pcmadman! Je eerste punt is natuurlijk goed mogelijk maar wat zou dan de onderliggende reden zijn?
Je tweede punt had ik nog niet aan gedacht, maar klinkt eigenlijk heel logisch; de prijzen zijn per watt, en omdat mono c-Si iets efficiënter is heeft het minder materiaal nodig (lagere kosten) tov multi c-Si, wat dan weer kan compenseren voor de hogere productie kosten van mono c-Si.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:10
_Apache_ schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:38:
[...]

daarnaast zijn onze pannen al op gas gebruikt, dus niet meer te gebruiken op elektriciteit.
Zou je dat even willen verklaren en geldt dit dan ook andersom? Of begrijp ik je verkeerd?

[ Voor 7% gewijzigd door O085105116N op 29-04-2011 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
O085105116N schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:09:
[...]
Zou je dat even willen verklaren en geldt dit dan ook andersom? Of begrijp ik je verkeerd?
[spuit elf]
Van pannen die op gas gebruikt zijn is de bodem meestal niet meer helemaal plat. Dus op elektra is de warmte geleiding dan niet meer zo best.
[/spuit elf]

[ Voor 4% gewijzigd door Cruise Control op 29-04-2011 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:10
Cruise Control schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:14:
[...]

[spuit elf]
Van pannen die op gas gebruikt zijn is de bodem meestal niet meer helemaal plat. Dus op elektra is de warmte geleiding dan niet meer zo best.
\[/spuit elf]
:) zo had ik het nog helemaal niet bekeken.... Ik zat al op moleculair niveau de boel te beredeneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 19:37:
[...]

Gezellig hoor..."ons eigen volk", en wat is dat nu weer?? Vlaams blokse verhalen ofzo?
Het enige dat op een forse schaal is gebeurd is de sale- and leaseback van de installaties.
Verder zijn de installaties precies even NL gebleven, voor wat dat ook waard mag zijn.

Domme nationalistische acties hebben ervoor gezorgd dat de staatsschuld 30 Miljard is opgelopen (aankoop ABN AMRO Fortis). Wat mij betreft was die boedel verkocht aan BNP hadden wij niet krom hoeven te liggen.
Vertel mij eens wat het voordeel is dat zoiets NL blijft ......... alleen nadeel want 30 Miljard met een potentieel verlies van 10 Miljard is fors!

Slechts ter ilustratie ;) Nationalisme = dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 08:55
Cruise Control schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:14:
[...]

[spuit elf]
\[/spuit elf]
Op inductie is dat geen probleem. Als er maar genoeg ferromagnetisch materiaal in de bodem zit.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:52:
[...]
Domme nationalistische acties hebben ervoor gezorgd dat de staatsschuld 30 Miljard is opgelopen (aankoop ABN AMRO Fortis).
Maar het feit dat de banken gered moesten worden kwam door een sterk gedereguleerde sector waardoor het ongeremd zijn gang kon gaan, a la neoliberalisme ;)

Het is nou eenmaal een feit dat puur liberalisme alleen werkt in een perfecte wereld, aangezien de wereld niet perfect is, zal het altijd gestuurd moeten worden om ongewenste effecten te voorkomen (zoals de massale oplichting die zijn weerga niet kent door de bankensector).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 15:52:
[...]

Gezellig hoor..."ons eigen volk", en wat is dat nu weer?? Vlaams blokse verhalen ofzo?
Het enige dat op een forse schaal is gebeurd is de sale- and leaseback van de installaties.
Verder zijn de installaties precies even NL gebleven, voor wat dat ook waard mag zijn.

Domme nationalistische acties hebben ervoor gezorgd dat de staatsschuld 30 Miljard is opgelopen (aankoop ABN AMRO Fortis). Wat mij betreft was die boedel verkocht aan BNP hadden wij niet krom hoeven te liggen.
Vertel mij eens wat het voordeel is dat zoiets NL blijft ......... alleen nadeel want 30 Miljard met een potentieel verlies van 10 Miljard is fors!

Slechts ter ilustratie ;) Nationalisme = dom
Pardon, waar maak je me nu vooruit?
Ben sowieso Nederlander en heb niks tegen buitenlandse mensen, werk, eet en slaap met ze. Antiracisten denken vaak net zoals racisten, stoppen ook mensen in hokjes en veroordelen ze voordat ze de mensen kennen. :D
Want ik dacht nog geen eens aan racisme toen ik het typte, maar dat we moeten betalen aan bedrijven, en als we niet oppassen zelfs aan buitenlandse bedierven en wij in nederland (volk van Nederland, ons volk, etc) extra moeten gaan betalen omdat geen enkel bedrijf iets voor niks doet en er zo veel mogelijk winst uit weet te halen, zullen het steeds verder proberen te rekken, en marges zullen dan voortaan altijd omhoog gaan en nooit meer omlaag.

Ik vind dat elk land zijn primaire voorzieningen zelf in beheer moet houden en het moet aanbieden zonder winst en liefst zonder belasting of extreme lage belasting. Wat hebben andere te zoeken in onze leven voorzieningen en wij moeten ook onze neus uit hun primaire levensbehoefte houden als we er bedoeling mee hebben om winst te maken. Dat we landen helpen om het op te zetten is prima, maar dan wel belangeloos tegen kostenprijs. Er hoeft wat mij betreft op water geen winst gemaakt te worden wereldwijd. Is toch te gek dat wij westerse landen geld verdienen aan levensbehoefte van andere, en we niet voor elkaar krijgen om de hele wereld drinken te geven, maar wel elke 4 jaar hele land kunnen omtoveren voor de WK. :( Eten is een andere verhaal en valt over te discuteren, winst kan je daar niet echt uitsluiten omdat het onmogelijk is om dat allemaal in eigen beheer te maken, maar met water en energie kan dat wel.

Gas ook zoiets, die word nu verkocht voor wat geld, strijken ze dus nu aardig wat mee op, snelle dollar. Maar als dat gas op is moeten wij als burgen het voor twee keer zoveel gaan kopen bij andere landen. Waarom dat gas niet houden voor ons eigen zodat wij heel lang nog met goedkoop gas kunnen leven en het niet over 20 jaar op is

Offtopic
Kijk eens voor de gein wat de overheid aan mislukte projecten heeft uitgeven de afgelopen 5 jaar, Daar is die 30miljard niks bij, en kijken eens wat wij nu meer moeten betalen aan de winsten van de energie bedrijven en waterbedrijven, als we dat aan belasting hadden uitgegeven aan de overheid had ze makkelijk alles overeind kunnen houden en had ze geld over gehouden.

Edit/
En luxe zaken mogen van mijn wat meer belast worden om inkomen van primaire belastingen te verlagen of af te schaven. Luxe artikelen lijken vaak wel wegwerp artikelen, wij hebben meeste persoonlijk troep van alle generatie die ooit voor ons hebben geleefd, mag van mijn wel wat meer belast worden en hopelijk zijn mensen dan ook wat langer te vrede omdat buurman ook niet ieder jaar steeds de nieuwste smartphone koopt ondanks zijn huidige nog jaren mee kan. :)

Edit/
Vertel dat eens tegen het land dat snelste groeiende economie heeft van de wereld dat nationalisme dom is. :P

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 29-04-2011 17:59 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 25-09 16:28
zonnigtype schreef op donderdag 28 april 2011 @ 22:25:
[...]
Gaaf! In de leer gegaan bij Dutch John zekers? ;)
Ha, nee,

Wat dit betreft niet. Het is een iets andere tak van sport die ik ga bedrijven. Het is een houtvergasser cv-ketel. Die heeft Dutch John (nog) niet. Kan je aanraden om een keer bij m op bezoek te gaan. Er is van alles te zien en te horen! Voor de rest is DJ natuurlijk wel een voorbeeld over hoe dingen allemaal kunnen.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helemaal niet negatief, je denkt erg zwart/wit. Maar er zijn zaken die je eerst moet aanpakken. Als je huis nog 4000 m3 gas verstookt kun je voor 4000 euro een zb installeren welke 400 m3 gas bespaard, je kan ook 4k uitgeven aan isolatie waarmee je 2000 m3 gas bespaart
niet zo zwart wit, want ik starte juist andersom, wen er even aan, en alles komt goed.
de zonneboiler leerde me pas met mijn fossiele volgzame ossekop, dat ik stom bezig was,
anderen hadden me dat al 10x verteld, maar luisteren ho maar.
de volgorde maakt dus niets uit, de desorde van verhagen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vandaag een klant voor PV:
- SDE 3,5kWp
- Lokale subsidie 3500 EUR
- EIA + andere fiscale voordelen.

Die man heeft 't al terugverdient voordat 't erop ligt.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Bartjuh schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:50:
Maar het feit dat de banken gered moesten worden kwam door een sterk gedereguleerde sector waardoor het ongeremd zijn gang kon gaan, a la neoliberalisme ;)

Het is nou eenmaal een feit dat puur liberalisme alleen werkt in een perfecte wereld, aangezien de wereld niet perfect is, zal het altijd gestuurd moeten worden om ongewenste effecten te voorkomen (zoals de massale oplichting die zijn weerga niet kent door de bankensector).
Kapitalisme streeft naar concentratie van geld (=macht), democratie streeft naar verdeling van macht. Kapitalisme streeft naar hiërarchie, democratie streeft naar gelijkheid. De noodzaak van regulering is een logisch gevolg van deze fundamentele tegenstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
pcmadman schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:28:
...

. Zoals het een leverancier van vieze stroom betaamd spelen ze ook een vies spelletje en hebben ze te hoge meterstanden doorgegeven aan de netbeheerder. In totaal krap 2000kWh. ...'
Bekend probleem. Ik was al bang dat dit niet alleen bij mij gebeurd. De oplossing is echter simpel: Ik zet mijn voorschotbedrag altijd op 5 euro. Ik moet dan ook altijd bijbetalen, maar als het bedrag weer eens niet klopt en men mijn bewijsmateriaal niet wil geloven dan verwijs ik ze naar de rechter. Dit werkt echt perfect, nooit meer gelazer en altijd vriendelijke helpdeskers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goeie post aukema, same here,
ze komen het maar halen, jammer dat het maandbedrag nog niet negatief mag.

vandaag een forse regenton aangeschaft.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2011 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 17:38:
[...]
Offtopic
Kijk eens voor de gein wat de overheid aan mislukte projecten heeft uitgeven de afgelopen 5 jaar, Daar is die 30miljard niks bij, en kijken eens wat wij nu meer moeten betalen aan de winsten van de energie bedrijven en waterbedrijven, als we dat aan belasting hadden uitgegeven aan de overheid had ze makkelijk alles overeind kunnen houden en had ze geld over gehouden.
Ten aanzien van het bovenstaande. De overheid heeft ten aanzien van een behoorlijk aantal projecten een heel andere rol. De overheid komt alleen dan in het vizier als het gaat om onrendabele projecten.
Betuwelijn bijvoorbeeld en voor wat het aangaat, het hele openbare vervoer.
Je voelt wel dat het hier om andere soorten van investeringen gaat? En dat er maatschappelijke belangen spelen?
Die 30 miljard in de afgelopen 5 jaar herken ik eigenlijk niet, wat bedoel je dan?
En die JSF is inderdaad zonde van het geld. De noord-zuidlijn?

Vitens heeft alleen publieke aandeelhouders en is strikt non-commercieel en richt zich alleen op haar publieke taken. Behoudens de ondersteuning van buitenlandse drinkwatermaatschappijen (ook in China trouwens). Lees hier verder

Laat ook maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Geniaal, een negatief maandbedrag. Dat wil ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Leuk meeltje vandaag. Van Frans werkneemster van een van de grootste staatsbedrijven ter wereld, EDF, die ook de grootste atoomstroom exploitant is.
I am working on german photovoltaic installations and I find your web site (which is very well done, thank you for all the graphics and the interactives ones !).
Kijk, daar ga je toch wel weer pimpelpaars van gloeien (van trots ditmaal)...

Mag wel, toch? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SunshineCompany schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 19:45:
- SDE 3,5kWp

Dat heet gratis toch. Maar serieus, volgens europa mag dit niet. Dit is te veel bedrijfssteun. En die man zou het zeker niet hebben gedaan als hij niet al die subsidie had ontvangen?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 19:45:
- SDE 3,5kWp

:X :X :X

Je hebt het over EIA, DUS over een klant met een bedrijf?

Zo ja:

Uit de "Algemene Voorwaarden SDE-categorie [verboden woord]":
Dat u bekend bent met het feit dat op grond van afspraken tussen de EU-landen grenzen
zijn gesteld aan het verlenen van subsidies aan bedrijven. Deze zijn vastgelegd in de
“Communautaire richtsnoeren inzake staatssteun voor milieubescherming” (2008/C 82/01).
Hierin staat hoeveel subsidie maximaal is toegestaan voor uw project. Indien u voor uw
project naast de SDE en de Energie-investeringsaftrek (EIA) nog andere vormen van
overheidssteun ontvangt of gaat ontvangen kan het zijn dat u meer subsidie krijgt dan
toegestaan. Circa een jaar na datum van ingebruikname van de zon-PV-installatie zal
Agentschap NL dan een cumulatietoets uitvoeren. Op dat moment zijn de
investeringskosten bekend en is duidelijk hoeveel overheidssteun u ontvangt. Indien blijkt,
dat u teveel steun ontvangt of zal ontvangen zal het aantal MWh dat over de totale
subsidieperiode in aanmerking komt voor subsidie worden beperkt. Dit geldt niet voor
particulieren;
Jij gaat hem hopelijk over een jaartje of zo bijstaan als Agentschap ambtenaren [terecht] "bevinden" dat 'ie teveel steun heeft ontvangen en dat Agentschap de SDE subsidie zal gaan inperken, waarschijnlijk "naar rato van de teveel ontvangen extra subsidies"???

We horen gaarne rond het voorjaar van 2012 hoe dit af gaat lopen... :/

Overigens vind ik dat dit ook moet gelden voor particulieren. Over-subsidiëring, zoals nog steeds in absurde mate in sommige gemeentes met volslagen bezopen aanschaf subsidies in combinatie met saldering (4 Euro/Wp Volendam, stapelkrankzinnig), soms ook nog eens SDE en wat nog meer niet (Minnesma van WWZ promoot openlijk combi van haar dump paneeltjes met SDE), dient met kracht te worden bestreden. Het maakt de markt kapot en er is groot gevaar van woekerprijzen door de aanbieders ("het wordt toch wel gesubsidieerd").

Condities EIA particulieren:
Non-profitorganisaties, particulieren, bedrijf aan huis
Non-profitorganisaties en particulieren kunnen zelf geen EIA aanvragen. Maar soms kunnen ze wel indirect gebruikmaken van de EIA. Non-profitorganisaties kunnen een ondernemer EIA laten aanvragen voor een installatie en die installatie ‘terughuren’ van de ondernemer via een 'sale-lease-back-constructie'. Non-profitorganisaties kunnen op dezelfde manier gebruikmaken van de VAMIL- en MIA-regeling.

Particulieren kunnen soms via een (operational) leasecontract met een ondernemer gebruik maken van de EIA. De ondernemer investeert en stelt de installatie ter beschikking aan de particulier. Dit kan echter maar in een paar gevallen:

* als de ondernemer investeert in zonne-energie op een woning (fotovoltaïsche panelen, zonneboilers, zonnecollectoren);
* als de ondernemer investeert in een collectieve warmtepomp die zich buiten een woning bevindt;

Andere technieken voor woningen, zoals een warmtepomp die in een particuliere woning wordt toegepast, komen niet in aanmerking.

Bedrijf aan huis
Als een installatie, bijvoorbeeld een warmtepomp, zich bevindt in de bedrijfsruimte van een bedrijf aan huis, dan kan deze wel - naar rato - in aanmerking komen voor de EIA. Het bedrijf aan huis moet dan wel bij de Belastingdienst bekend zijn en geaccepteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dit zou betekenen dat ik (met een beheerBV) dus als particulier EIA kan benutten...
..kijk, dan gaat het lonen om mn dak op west met mooie zwarte panelen vol te leggen....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
BarryH schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 10:47:
[...]

Dit zou betekenen dat ik (met een beheerBV) dus als particulier EIA kan benutten...
..kijk, dan gaat het lonen om mn dak op west met mooie zwarte panelen vol te leggen....
Succes.

Als iedereen middels dat soort "constructies" even flink door gaat pakken is het budget voor dit jaar er zo door gejaagd (SSC is zelfs EIA specialist geworden... >:) ).

Weer een andere pagina op de oneindig grote Agentschap NL website:
Het budget voor 2011 is € 151 miljoen. Als het EIA-budget overschreden wordt, dan kan de minister van Financiën de regeling beperken of buiten werking stellen. Dit besluit wordt in de Staatscourant en op deze website gepubliceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@zonnigtpye: dat is toch juist het idee van de regeling. en door die verkoopboost dalen de productiebedrijven weer wat verder op de experience-curve en heeft iedereen een lagere EUR/PW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
BarryH schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 11:16:
@zonnigtpye: dat is toch juist het idee van de regeling. en door die verkoopboost dalen de productiebedrijven weer wat verder op de experience-curve en heeft iedereen een lagere EUR/PW.
Voor een verwachte mondiale productie van 51 GIGAWatt aan zonnepanelen dit jaar? (Vorig jaar productie: 27 GIGAWatt, volgens Photon International)

Kom nou, daar stelt (ook) die EIA NIETS bij voor, die heeft daar nulkommanul procent invloed op, wat er mondiaal met de prijzen geschiedt. Dat gaat om vele miljarden Euro's, die op de markt worden gegooid vanwege decente feed-in regelingen (niet in ons op alle fronten gemaximeerde landje). Niet vanwege het eeuwige gepruts op de vierkante millimeter in ons poldermoeras. Een groot deel van die EIA zal wel weer weg gaan vloeien naar grote concerns met juristen die de godganse dag al die ingewikkelde regelingen navlooien op voordeeltjes voor hun al dik in de slappe was zittende werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 03:19
begin april al de CV uitgezet op de thermosthaat maar zat ik te denken (alleen tapwater):

- kan ik de stroom ook uit de pomp van me vloerverwarming trekken, of heeft dit weinig nut? Misschien heeft de koude waterstroom nog een airco functie in de zomer?

- ik heb een nefit c30 of c22 ecomline. Nu staat de ketel nog steeds op 60 graden en ik vind ons tapwater altijd al absurd warm. Binnen 10 seconden heb je water wat lijkt te koken (zal wel 60 graden zijn).

Nu lees ik in het boekje dat je hem terug kan zetten naar 40-50 graden, met geringe kans op legionella. Wij gebruiken elke dag wel warm water, dus lijkt me geen probleem? Nu moet ik dit kennelijk instellen op de potmeter, maar ze doen er geen mooi plaatje bij van welk ding dit is.

Iemand een idee waar die zit en zal ik hem dan op 40 op 50 graden zetten?

EDIT
verder wil ik beginnen met een stuk of 5 led lampen, enige voorkeur voor welke webwinkel/type lamp? (gelezen dat Gamma Led flink achterloopt qua kwaliteit)
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20028550
heb 2 van zo'n lampen, waar ieder 3 peertjes inzitten, daar wil ik eens mee beginnen. Moet wel beetje mooi warm licht geven!

[ Voor 17% gewijzigd door trekker22 op 30-04-2011 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-09 09:04

JanJeen

3315Wp

verder wil ik beginnen met een stuk of 5 led lampen, enige voorkeur voor welke webwinkel/type lamp? (gelezen dat Gamma Led flink achterloopt qua kwaliteit)
heb 2 van zo'n lampen, waar ieder 3 peertjes inzitten, daar wil ik eens mee beginnen. Moet wel beetje mooi warm licht geven!
Ik zou persoonlijk voor zo'n lamp niet perse LED gebruiken. Goedkoper en met een beter rendement is bijvoorbeeld de Philips 5 watt Tornado lamp. Hema heeft hier ook een OEM versie van.Deze zijn meteen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-09 07:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Kijk even op leditlight.net .Toevallig vandaag een mail gekregen
(geen aandelen daar!)

5 euro gratis voor al onze klanten!

Het is feest bij in het land! Dus LED IT LIGHT trakteert.
LED IT LIGHT geeft dit koninginnen-weekend totaal 35.000 euro
korting weg aan haar klanten. Alle klanten krijgen 5 euro gratis
bestedingstegoed voor onze website.

5 euro gratis voor u, zonder minimale ordergrootte,
u kunt dus ook bijvoorbeeld een G4 lampje van 9,95 euro
voor de helft van het geld krijgen. Tevens blijft onze
“gratis verzendkosten vanaf 99 euro” actie gewoon geldig.
Als u meerde lampen koopt loopt uw extra voordeel per
bestelling dus al snel op tot €11,50 per bestelling!

Als u de kortingscode: 5EUROGRATIS
invoert bij de winkelwagen, dan wordt er direct 5 euro
extra in mindering gebracht op uw bestelling.

(deze actie is alleen dit koninginnen-weekend geldig)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Terwijl de helicopters nog steeds boven de stad cirkelen neemt het massieve geluid langzaam iets af. De zon is achter het huis van de buren verdwenen. Tijd om de balans op te maken.
April 2011 was een topmaand met een opbrengst van 410 kWh of 137 kWh/kWp en komt daarbij dicht bij de beste maand tot nu toe, juli 2010 (415 kWh). Ook zit het eerste volle jaar met de Sunpower SPR-300-WHT panelen er nu op. Dat gaf een jaaropbrengst van 2820 kWh of 940 kWh/kWp. Daarbij moet wel aangetekend worden dat de configuratie vorige zomer aan de omvormerkant nog is gewijzigd en dat in augustus 2010 één omvormer door een defecte aarding drie weken zeer slecht heeft gewerkt. Op 1 september 2011 maken we opnieuw de balans op. Vooralsnog zijn we zeer tevreden met de Zon in Amsterdam.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
ericplan schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 20:32:
Tijd om de balans op te maken.
April 2011 was een topmaand met een opbrengst van 410 kWh of 137 kWh/kWp en komt daarbij dicht bij de beste maand tot nu toe, juli 2010 (415 kWh).
April heeft 30 dagen, juli 31 ---> 31/30 x 410 = 423 kWh

Een nieuw RECORD dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Cyberpope schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:46:
[...]

Hangt sterk af wat voor electisch... Inductie daar in tegen is wel weer lekker om op te koken. Maar gas kookt het fijnst, dat klopt.
Beetje onderbuikgevoel, dit statement over koken op gas.
Wij koken al 7 jaar op inductie. De boost functie brengt water supersnel aan de kook, daarnaast is een vlakke plaat super simpel schoon te maken. Haal je de pan van de plaat af: energiebron uit. Ben je klaar met koken: Een 'H' en een 'h' geven nog even aan dat de plaat 'HOT' of 'hot' is.

Koken op inductie is gewoon even wennen, omdat je alleen maar een getalletje ziet en geen kleine/grote vlammen.

Mijn vrouw heeft eens bij mijn ouders tegen het gasfornuis geleund, waarbij haar blouse vlam gevat heeft. Het is goed afgelopen, maar dit ongeluk besliste wel voor eens en altijd dat we nooit naar gas zouden overschakelen.

[ Voor 4% gewijzigd door JakeNL op 30-04-2011 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

JakeNL schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 21:55:
[...]

Beetje onderbuikgevoel, dit statement over koken op gas.
Wij koken al 7 jaar op inductie. De boost functie brengt water supersnel aan de kook, daarnaast is een vlakke plaat super simpel schoon te maken. Haal je de pan van de plaat af: energiebron uit. Ben je klaar met koken: Een 'H' en een 'h' geven nog even aan dat de plaat 'HOT' of 'hot' is.

Koken op inductie is gewoon even wennen, omdat je alleen maar een getalletje ziet en geen kleine/grote vlammen.

Mijn vrouw heeft eens bij mijn ouders tegen het gasfornuis geleund, waarbij haar blouse vlam gevat heeft. Het is goed afgelopen, maar dit ongeluk besliste wel voor eens en altijd dat we nooit naar gas zouden overschakelen.
Geen onderbuik gevoel, maar gewoon ervaring met vele diverse kooktoestellen en toch een beetje hobbykok zijnde. En ja, inductie heeft vele voordelen die je hierboven benoemd, maar koken op gas blijft het fijnst. Gas is het fijnste te regelen en kook het fijnste. Inductie wel op de 2de plaats, maar gas is gewoon fijner.

Meer heb ik niet gezegd en ik blijf hierbij. Zoals zovelen mensen met een liefde voor koken overigens. Maar je hebt gelijk dat inductie veel voordelen heeft.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
ericplan schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 20:32:
Terwijl de helicopters nog steeds boven de stad cirkelen neemt het massieve geluid langzaam iets af. De zon is achter het huis van de buren verdwenen. Tijd om de balans op te maken.
April 2011 was een topmaand met een opbrengst van 410 kWh of 137 kWh/kWp en komt daarbij dicht bij de beste maand tot nu toe, juli 2010 (415 kWh). Ook zit het eerste volle jaar met de Sunpower SPR-300-WHT panelen er nu op. Dat gaf een jaaropbrengst van 2820 kWh of 940 kWh/kWp. Daarbij moet wel aangetekend worden dat de configuratie vorige zomer aan de omvormerkant nog is gewijzigd en dat in augustus 2010 één omvormer door een defecte aarding drie weken zeer slecht heeft gewerkt. Op 1 september 2011 maken we opnieuw de balans op. Vooralsnog zijn we zeer tevreden met de Zon in Amsterdam.
Deze maand komt inderdaad boven alle verwachtingen uit, mijn meterstand is nu vergelijkbaar met vorig jaar rond september zo uit het hoofd.. April was voor mij 139.11 kWh/kWp. Denk alleen dat het voor de boeren en de natuur best fijn is als het nu elke paar dagen eens lekker gaat regenen. Alles begint wel heel erg droog te worden overal.. Aangezien dit mijn eerste jaar met zonnepanelen is, wordt het, als het zo door gaat, gelijk een recordjaar wat ik nooooooit meer ga evenaren :)
Ik heb inmiddels een flinke zoektocht in LED achter de rug, van LeditLight en andere zaken als de Gamma en de Ikea lampen geprobeerd. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe de lampen van Philips het mooiste 'warm' licht vind geven. De rest wat mij toch allemaal te wit/kil. Vooral de 'flame' versies en de MyAmbiance lijn is erg goed. Heb een tijdje gezicht naar een winkel die de hele lijn van Philips voert, de enige tot nu toe: Mediamarkt.

[ Voor 22% gewijzigd door Yilar op 30-04-2011 23:04 . Reden: lampjes ]

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Yilar schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 22:57:
[...]

Deze maand komt inderdaad boven alle verwachtingen uit, mijn meterstand is nu vergelijkbaar met vorig jaar rond september zo uit het hoofd.. April was voor mij 139.11 kWh/kWp. Denk alleen dat het voor de boeren en de natuur best fijn is als het nu elke paar dagen eens lekker gaat regenen. Alles begint wel heel erg droog te worden overal.. Aangezien dit mijn eerste jaar met zonnepanelen is, wordt het, als het zo door gaat, gelijk een recordjaar wat ik nooooooit meer ga evenaren :)
Wacht maar af tot er weer een jaar als 2003 komt (ja, voor de "fossielen" e.a. "prehistorici" onder de Tweakerts hier (8> , toen had ik de "basis" installatie alweer 2 jaar draaien... :*) ).

Hier dus weer geen record (er zijn ook wat zwakke broeders onder de OK4tjes hier, als het te erg wordt ga ik ze omruilen voor hopelijk iets beter presterende exx.). Maar nog steeds respectabel, voor het hele systeem 129,4 kWh/kWp. Maar Kyocera knalt er weer lekker uit met 139,6 kWh/kWp schoon aan de haak (als tenminste het opgegeven nominale STC vermogen klopt...).

Op naar de volgende mooie voorjaarsmaand. Met lekker verfrissende regenbuien in de nacht voor een twinkelende, murmelende straal de regenton in onder ons slaapkamer raam... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Een bijzonder constructie voor een bijzondere lokatie aan het Vondelpark in Amsterdam.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5142/5675056226_c2db129716_m.jpg
Je kijkt nu precies naar het zuiden over het dak. Veel tegenlicht dus. ;)

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5229/5675056550_f524a8d229_m.jpg
De draagconstructie.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5308/5675056804_7d861c47ba_m.jpg
De panelen geplaatst

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5307/5675057104_d268e29ac3_m.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5305/5674493465_3f303590b7_m.jpg
Het resultaat; 2 x 3Suntech STP190S op 2 x Steca 500

[ Voor 153% gewijzigd door ZonneStroom op 01-05-2011 10:09 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
zonnigtype schreef op zondag 01 mei 2011 @ 00:52:
[...]
...
Hier dus weer geen record (er zijn ook wat zwakke broeders onder de OK4tjes hier, als het te erg wordt ga ik ze omruilen voor hopelijk iets beter presterende exx.). Maar nog steeds respectabel, voor het hele systeem 129,4 kWh/kWp. Maar Kyocera knalt er weer lekker uit met 139,6 kWh/kWp schoon aan de haak (als tenminste het opgegeven nominale STC vermogen klopt...).
....
Hier de Suntech/MSK combo voor april 140,06 kWh/kWp (genormeerd) gebakken (totaal dus 239,51kWh)
Laat maar stralen zou ik zeggen, die zonneschijn dan he!
Gas is blijven haken op 2 kuub t.g.v. koken op gas.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier afgelopen maand 125,3 genormeerde Friese kWh/kWp (zuidoost, laat in de middag beschaduwd).
Gemiddeld per dag is dat net iets hoger dan de 'score' van vorig jaar juli!

Laat mei maar doorknallen...! (gaat even zijn panelen schoonspuiten voor optimaal rendement; nog steeds helemaal geen regen gehad hier - en de komende week zie ik alleen maar zonnetjes staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:36

Milmoor

Footsteps and pictures.

glambalk schreef op zondag 01 mei 2011 @ 08:43:
[afbeelding]
De draagconstructie.
[afbeelding]
De panelen geplaatst
Zo, dat zijn heel wat kilo's aluminium. Stevig, maar het zou niet goed zijn als alle panelen zoveel nodig hadden. Ik hoop dat ze nog ergens wat hadden liggen, want dit soort draagconstructies lijken me ook niet goedkoop.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Yilar schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 22:57:
[...]

[...]

Ik heb inmiddels een flinke zoektocht in LED achter de rug, van LeditLight en andere zaken als de Gamma en de Ikea lampen geprobeerd. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe de lampen van Philips het mooiste 'warm' licht vind geven. De rest wat mij toch allemaal te wit/kil. Vooral de 'flame' versies en de MyAmbiance lijn is erg goed. Heb een tijdje gezicht naar een winkel die de hele lijn van Philips voert, de enige tot nu toe: Mediamarkt.
bedankt voor de info! Ga binnenkort maar eens bij de mediamarkt bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
trekker22 schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 11:29:
begin april al de CV uitgezet op de thermosthaat maar zat ik te denken (alleen tapwater):

- kan ik de stroom ook uit de pomp van me vloerverwarming trekken, of heeft dit weinig nut? Misschien heeft de koude waterstroom nog een airco functie in de zomer?

- ik heb een nefit c30 of c22 ecomline. Nu staat de ketel nog steeds op 60 graden en ik vind ons tapwater altijd al absurd warm. Binnen 10 seconden heb je water wat lijkt te koken (zal wel 60 graden zijn).

Nu lees ik in het boekje dat je hem terug kan zetten naar 40-50 graden, met geringe kans op legionella. Wij gebruiken elke dag wel warm water, dus lijkt me geen probleem? Nu moet ik dit kennelijk instellen op de potmeter, maar ze doen er geen mooi plaatje bij van welk ding dit is.

iemand hier nog ideen over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Milmoor schreef op zondag 01 mei 2011 @ 10:53:
[...]

Zo, dat zijn heel wat kilo's aluminium. Stevig, maar het zou niet goed zijn als alle panelen zoveel nodig hadden. Ik hoop dat ze nog ergens wat hadden liggen, want dit soort draagconstructies lijken me ook niet goedkoop.
Dit zijn aluminium trussen. Licht en beresterk, TUV gekeurd alleen niet voor de buitentoepassing maar dat weet de klant. Duur? Valt mee. Bij Conrad lijkt alles goedkoper te zijn dan elders. De klant wil gewoon een stuk eigen energie opwekken. De prijs per kWh voor 25 jaar is iets hoger geworden maar nog steeds goedkoper als wat ze nu betalen.
Contragewicht is 16 x 10kg per set van 3 panelen. Dat moet voldoende zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door ZonneStroom op 01-05-2011 10:58 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook maar eens inhaken hier....

Ik volg deze topics regelmatig, en ben nu op het punt beland dat ik een belastingteruggave wellicht wil gaan gebruiken om een PV installatie aan te gaan schaffen.
Ik heb twee plekken waar ik de panelen zou kunnen gaan plaatsen:
- Dakkapel (oppervlakte +/- 10 m2)
- Schuur (oppervlakte 12 m2)

Orientatie is gezien vanuit het dakkapel richting de schuur:
Afbeeldingslocatie: http://www.labots.nl/zon/kompas_small.jpg

De schuur:
Afbeeldingslocatie: http://www.labots.nl/zon/Schuurdak_small.jpg

De dakkapel:
Afbeeldingslocatie: http://www.labots.nl/zon/dakkapel_small.jpg

Zou ik 4 panelen kwijt kunnen op het schuurdak? (Met de panelen dan gericht op de meest gunstige positie?)
Wellicht niet allemaal naast elkaar, maar 2 rijen van 2....

De oplossing met trusspijp spreekt me wel aan: het liefst wil ik het het (nieuwe) dak niet gaan belasten met iets waar ik later spijt van gaan krijgen, dan maar een truss/stijgerpijp constructie aan de muur.

Zelf zit ik de "licht/geluid verhuur" wereld, de prijs valt dan nog wel mee vind ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2011 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:10
April was inderdaad weer een top maand 133 kwh/kwp met maar 4 echt bewolkte dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 11:30:

Ik volg deze topics regelmatig, en ben nu op het punt beland dat ik een belastingteruggave wellicht wil gaan gebruiken om een PV installatie aan te gaan schaffen.

[afbeelding]

De schuur:
[afbeelding]

De dakkapel:
[afbeelding]

Zou ik 4 panelen kwijt kunnen op het schuurdak? (Met de panelen dan gericht op de meest gunstige positie?)

De oplossing met trusspijp spreekt me wel aan: het liefst wil ik het het (nieuwe) dak niet gaan belasten met iets waar ik later spijt van gaan krijgen, dan maar een truss/stijgerpijp constructie aan de muur.

Zelf zit ik de "licht/geluid verhuur" wereld, de prijs valt dan nog wel mee vind ik.
Hoe zit he met de ruimte boven het dakkapel?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 hele dakpannen, en een vorst pan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 11:46:
2 hele dakpannen, en een vorst pan
Das nie veul! En onder het dakkapel wil je geen panelen? Wat zijn de afmetingen van dakkapel? Je kan namelijk die twee rijen pannen wel mooi gebruiken om de bovenzijde van je panelen aan te bevestigen. Scheelt een hoop gewicht op het dakkapel.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 11:30:

[afbeelding]

De schuur:
[afbeelding]

De dakkapel:
[afbeelding]

pssts..tip: om een screenshot van je scherm op de Iphone te maken : druk gelijktijdig de 'home toets' (die ronde vooraan) en je on/off button in ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
trekker22 schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 11:29:

Ja, dat kan, dat is een goed idee zelfs. 24/7 à 50 watt, voor 6 maanden is 220 kwh, grofweg zo'n 50 euro, terwijl je er niets aan hebt. Makkelijk verdiend. Als je nul risico wil lopen op een eventuele vastloper kun je hem met een timer (bouwmarkt) instellen dat hij elke week even een minuutje draait.

Nee, ik zou zeggen bel de leverancier voor de locatie. Soms kun je ook nog een installiehandleiding vinden op internet, daar staat net even meer in. Als de ketel trouwens continue op temperatuur blijft (dat lijkt wel aangezien je binnen 10 seconden warm water hebt), zou ik hem eerst op de ECO stand zetten, dan verbruikt hij al minder. Ten tweede is 60 graden heet maar niet kokend heet, wellicht dat de ketel op 80c ingesteld staat? En ten derde zou ik de tapwatertemperatuur niet onder de 50c instellen, ivm legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
NielsTn schreef op zondag 01 mei 2011 @ 10:08:
[...]

Hier de Suntech/MSK combo voor april 140,06 kWh/kWp (genormeerd) gebakken (totaal dus 239,51kWh)
Laat maar stralen zou ik zeggen, die zonneschijn dan he!
Gas is blijven haken op 2 kuub t.g.v. koken op gas.
Zojuist allereerste maandoverzicht gemaakt. Hier in Zeeland(project Zeeuwind) 140,41 kWh/kWp gebakken.
Een geweldig begin, lijkt mij!! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Meridiaan schreef op zondag 01 mei 2011 @ 13:04:
[...]

Zojuist allereerste maandoverzicht gemaakt. Hier in Zeeland(project Zeeuwind) 140,41 kWh/kWp gebakken.
Een geweldig begin, lijkt mij!! :*)
Feli! (en ... eerder dan Minnesma's WWZ klanten die nog met de vingers trommelen...)

Als die atoomboer daar nu hetzelfde gaat doen als wat de Franse olieboer Total al heeft aangekondigd (meerderheidsbelang in het zeer Amerikaanse topbedrijf SunPower, sorry [?] ericplan e.a. SunPower eigenaren), kan het misschien zeer interessant gaan worden.

Ik zag trouwens meerdere van "jullie" namen (Tweakers e.a. duurzame energie actievelingen) naast die van mij op die enorme inspraak lijst tegen de ERH kerncentrale in jouw provincie staan, waarvoor trouwens hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
zonnigtype schreef op zondag 01 mei 2011 @ 13:27:
[...]

Als die atoomboer daar nu hetzelfde gaat doen als wat de Franse olieboer Total al heeft aangekondigd (meerderheidsbelang in het zeer Amerikaanse topbedrijf SunPower, sorry [?] ericplan e.a. SunPower eigenaren), kan het misschien zeer interessant gaan worden.
Heb ik geen moeite mee, hoor. De revolutie kan me niet snel genoeg gaan. Hoe meer innovatie des te beter.
Ik zag trouwens meerdere van "jullie" namen (Tweakers e.a. duurzame energie actievelingen) naast die van mij op die enorme inspraak lijst tegen de ERH kerncentrale in jouw provincie staan, waarvoor trouwens hartelijk dank!
Had je anders verwacht?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trekker22 schreef op zondag 01 mei 2011 @ 10:56:
[...]

iemand hier nog ideen over?
Ik zou hem niet onder de 60 graden zetten, zit er een boilertje in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 18:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben blijven steken op ruim 286kWh. De grote set van 1974Wp kwam tot 91kWh/kWp.

Totaal 85kWh teruggeleverd aan het net in april. En slechts 26m3 gas verbruikt in april. Zo weinig gas hebben we nog nooit verbruikt. De CV ketel is trouwens sinds 17 april uitgeschakeld.

Mei 2011 begint trouwens ook waanzinnig. Een keiharde wind, niet al te hoge temperaturen en heel, heel, heel veel zon.

Op z'n top kwam er ruim 2000W uit de set op het oosten. Waanzinnig!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Tja... nu met de zon... verveel me stierlijk.
dus vandaag de duurzame lectuur "The party's over' verslonden,
en een order voor de literatuur van Hermann Scheer (god hebbe helaas zijn ziel) SOlar Economy
en van Richard Heinberg "Peak everything" maar geplaatst....

nee ik kom die vervelende lange zomerse zon-dagen zo wel door ;)

comes to mind:
wellicht een literatuurlijst van boeken op de Duurzame Energie WIKI plaatsen of
in de OP?
Hoe staan jullie daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:41
Ik kom hier ook tot slechts 100 kwh/kwp dit komt voornamelijk omdat het west systeem veel profijt heeft van de langere dagen die nog komen gaan.

Vandaag idd bijzondere waarden gezien ivm harde koude wind en geen wolkje aan de lucht. Met de waterkoker aan nog steeds een achteruitdraaiende KWH meter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
NielsTn schreef op zondag 01 mei 2011 @ 15:08:

comes to mind:
wellicht een literatuurlijst van boeken op de Duurzame Energie WIKI plaatsen of
in de OP?
Hoe staan jullie daarin?
Kan prima in de OP in plaats van het stukje over kernenergie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vreemd, west gaat over in overdrive, 0,881Wh/Wp
dat is meer dan zuid om 13:35u - 0,801Wh/Wp
http://van.wijk.net:444 (zie west)

dat moet toch wel een zee-atmosfeer effect zijn+windkracht 6 over het dak
(ik woon redelijk aan de kust ik kan de duinen zien)

/edit 14:48 0,8826Wh/Wp continu nu zelfs...ongekend hoog.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2011 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
flitspaal.nl schreef op zondag 01 mei 2011 @ 14:52:
Ik ben blijven steken op ruim 286kWh. De grote set van 1974Wp kwam tot 91kWh/kWp.
5 m3 gas, april volledig op de zb gedraaid.

Even met excel wezen stoeien, dit vanwege de onderbuiksgevoelens dat de installatie slecht zou presteren.

April 2011 gaf een luxe 120 kwh / kwp, vol zuid 45 graden. Juli 2006 was trouwens de topmaand. met 143 kwh /kwp.Topjaar 2005: 899 kwh/kwp.

Gemiddelde, jaaropbrengst sinds november 2003: 858 kwh /kwp.
In 2010 178 kwh / kwp gemist (afwijking van het meerjarig gemiddelde) wegens een kapot paneel welke de gehele streng ophield. Bij elkaar goed voor 500 kwh oftewel 110 euro stroom.

Wat een onwijze ramp is die zonnestroomopbrengst.eu website. Ik ben sowieso een kwartier bezig geweest om me überhaupt te registreren (door alle foutmeldingen en fouten heen, de herzend wachtwoord optie geeft dat er al iemand geregisteerd is met dat e-mail adres) en nu net zo'n tijd om de installatie in te voeren, moet nu arrondissemnet invullen maar dit vakje is grijs. :X. Of het ligt aan m'n firefox 4, had gister ook al dit soort ruzie met een andere website.

[ Voor 22% gewijzigd door SpiceWorm op 01-05-2011 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 22:36:
[...]

Ten aanzien van het bovenstaande. De overheid heeft ten aanzien van een behoorlijk aantal projecten een heel andere rol. De overheid komt alleen dan in het vizier als het gaat om onrendabele projecten.
Betuwelijn bijvoorbeeld en voor wat het aangaat, het hele openbare vervoer.
Je voelt wel dat het hier om andere soorten van investeringen gaat? En dat er maatschappelijke belangen spelen?
Die 30 miljard in de afgelopen 5 jaar herken ik eigenlijk niet, wat bedoel je dan?
En die JSF is inderdaad zonde van het geld. De noord-zuidlijn?

Vitens heeft alleen publieke aandeelhouders en is strikt non-commercieel en richt zich alleen op haar publieke taken. Behoudens de ondersteuning van buitenlandse drinkwatermaatschappijen (ook in China trouwens). Lees hier verder

Laat ook maar.
Heb het meer over bijvoorbeeld ict projecten, automatiseringssystemen, etc van de overheid die miljarden per jaar kosten en niet gebruikt worden. Maar ook de extra kosten van bijvoorbeeld de Betuwelijn, maar dat was maar eenmalig. Dan heb je ook nog tig van kleine projecten door gemeentes en provincies.

Heb even gezocht en heb wel iets van lijstje gevonden, let dat sommige dingen per jaar gaan en niet eenmalig zijn. En waarschijnlijk is de lijst hele male langer.

http://www.geldverspilling.org/overzichtlijst

Die JSF waar zo commotie over is geweest, kosten helemaal niet zoveel en was ook niet echt verspilling, we kregen immers een mooi vliegtuig voor terug, F16 gaan ook niet eeuwig mee, en had waarschijnlijk juist werk opgeleverd voor nederlandse bedrijven. Weet niet hoe dat nu afloopt maar denk dat we wel kunnen fluiten naar die orders. Het afblazen van JFS kost ons waarschijnlijk inkomen. Maar heb me er niet zo in verdiept, heb alleen de media gevolgd en daar kan je niet echt op vertrouwen. Media is een van de gevaarlijkst vijanden van onze economie, die kunnen crisis maken of breken als het op het rand je is.

Maar goed laten we maar weer ontopic verder gaan, want we gaan wel heel erg afwijken van het onderwerp.

Edit/
Ik stelde overigens niet dat de overheid 30miljard verspilt, had het over zaken die nooit of geen meetbaar resultaat hebben gegeven of niet gebruikt word of geen verbetering is tegenover het oude. ik zei zelfs 100miljard afgelopen 5 jaar of zo.

En zijn vier partijen die ons geld uitgeven.

Rijk
Provincie
Gemeente
Waterschap

[ Voor 8% gewijzigd door mad_max234 op 01-05-2011 16:22 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

mad_max234 schreef op zondag 01 mei 2011 @ 16:11:
[...]
http://www.geldverspilling.org/overzichtlijst

Die JSF waar zo commotie over is geweest, kosten helemaal niet zoveel en was ook niet echt verspilling, we kregen immers een mooi vliegtuig voor terug, F16 gaan ook niet eeuwig mee, en had waarschijnlijk juist werk opgeleverd voor nederlandse bedrijven. Weet niet hoe dat nu afloopt maar denk dat we wel kunnen fluiten naar die orders. Het afblazen van JFS kost ons waarschijnlijk inkomen. Maar heb me er niet zo in verdiept, heb alleen de media gevolgd en daar kan je niet echt op vertrouwen. Media is een van de gevaarlijkst vijanden van onze economie, die kunnen crisis maken of breken als het op het rand je is.
Volgens mij komt de JSF met stip bovenaan dat lijstje te staan.

http://frontpage.fok.nl/n...-een-miljard-duurder.html
http://frontpage.fok.nl/n...miljard-euro-duurder.html
http://frontpage.fok.nl/n...ijgt-over-jsf-cables.html

En dat terwijl er goedkopere alternatieven zijn (Gripen, F16 vernieuwen, Eurofighter) waar het geld binnen Europa blijft en dezelfde relaties binnen het bedrijfsleven gemaakt kunnen worden. Voor een klein landje als Nederland dat niet eens mag aanschuiven bij de G20 en alle tanks sowieso al weg doet, zou ik het wel weten. Dat geld kan beter in wetenschappelijk onderzoek en onderwijs gestoken worden, en andere belangrijke dingen waarop nu bezuinigd wordt.

Maar goed, dit gaat wel erg off-topic zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kortzichtig kan een mens soms denken......
Ik heb ook nog een aanbouw aan de woning met een dakoppervlak (hellend) van 2,5 * 2,90 meter.
Is het ook mogelijk om de panelen te splitsen?
Dus een gedeelte op het dak, de aanbouw en bv de dakkapel?

Is er een maximale afstand tussen de panelen, of maakt dat (niet) veel uit?
Onder de dakkapel heb ik nog 1,20 meter aan dakpannen.

Mijn voorkeur zou voornamelijk uitgaan naar de schuur: daar is (bijna) de gehele dag zon.

Ik zal eens kijken of ik een webcam kan plaatsen om te zien tot hoe laat er waar zonlicht is.
@gambalk:
De dakkapel is 4,5 meter breed, en heeft nu nog (18:00) een beetje zonlicht
Afbeeldingslocatie: http://www.labots.nl/zon/dakkapel%20boven_small.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2011 @ 18:02:
Hoe kortzichtig kan een mens soms denken......
Ik heb ook nog een aanbouw aan de woning met een dakoppervlak (hellend) van 2,5 * 2,90 meter.
Is het ook mogelijk om de panelen te splitsen?
Dus een gedeelte op het dak, de aanbouw en bv de dakkapel?

Is er een maximale afstand tussen de panelen, of maakt dat (niet) veel uit?
Onder de dakkapel heb ik nog 1,20 meter aan dakpannen.

Mijn voorkeur zou voornamelijk uitgaan naar de schuur: daar is (bijna) de gehele dag zon.

Ik zal eens kijken of ik een webcam kan plaatsen om te zien tot hoe laat er waar zonlicht is.
@gambalk:
De dakkapel is 4,5 meter breed, en heeft nu nog (18:00) een beetje zonlicht
[afbeelding]
Met Sketchup kan je leuke dingen doen. Ook met schaduw en zon. Eindelijk dit weekend eens tijd gevonden om er wat mee te spelen.
Hoe groot is je schuur? L x B graag, orientatie.
Afstand tussen panelen wordt door kabellengte, diameter en te nemen vermogens verliezen bepaald. Wel moeten ze dezelfde opstelling tov de zon hebben.
Onder je dakkapel kan je mooi panelen kwiijt van 1 meter breed in landscape. Hoe breed is je huis?

ZonneStroom

Pagina: 1 ... 69 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.