Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.831 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien 'needless to say', maar ik heb gisteren wat discussie verwijderd met betrekking tot garantie, prijzen en andere verkoop gerelateerde berichten. Mogelijke vervolgacties worden momenteel besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op maandag 25 april 2011 @ 23:03:
De link is niet bereikbaar,maar ik vermoed dat het gaat over het terugwinnen van de warmte van het afvalwater?
Maar nog steeds ben je uw water kwijt, verdwijnt in de riool.
ik begrijp het wel, het afvalwater verwarmt de aanvoerleidingen,maar tegen je er voordeel aan hebt is uw douchebeurt al voorbij.
Waar baseer je dit op? Er zijn verschillende mensen op dit forum die duidelijk een rendement van meer dan 50% meten. Het werkt echt wel.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 00:20:
Dit is zinloos, hoe vuil uw vaat ook is u moet ze als zodanig in uw vaatwasser stoppen, vooraf afspoelen is nutteloos, probeer het en oordeel later.
_/-\o_ Afschrapen, dat moet je wel zoveel mogeljik doen. Spoelen kost alleen maar overbodig water. Ik heb het nooit begrepen, maar massa's mensen schijnen het te doen. De ergsten doen het met heet water en daar gaat de vaat blinkend schoon de vaatwasser in. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:19

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 14:59:
[...]

Waar baseer je dit op? Er zijn verschillende mensen op dit forum die duidelijk een rendement van meer dan 50% meten. Het werkt echt wel.
[...]
Kan ik onderschrijven WTW unit werkt erg goed! rendement van de zonneboiler gaat er ook aanzienlijk mee vooruit. _/-\o_

@PCMadman, wanneer je weer eens in de buurt bent ( in Lelystad ) zou je dan langs willen komen voor 1 foto van de WTW? Lijkt me geweldig om een warmtebeeldfoto te hebben van de WTW unit in aktie.

[ Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 26-04-2011 15:11 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:41
_ferry_ schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 14:43:
Misschien 'needless to say', maar ik heb gisteren wat discussie verwijderd met betrekking tot garantie, prijzen en andere verkoop gerelateerde berichten. Mogelijke vervolgacties worden momenteel besproken.
Zo... ik steek mijn neus hier weer eens om de hoek, en dit is het eerste wat ik zie. Loop dat gewauwel nog steeds? Ongelooflijk.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:08

Mars Warrior

Earth, the final frontier

JeroenH schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 15:13:
[...]
Zo... ik steek mijn neus hier weer eens om de hoek, en dit is het eerste wat ik zie. Loop dat gewauwel nog steeds? Ongelooflijk.
Het is een duurzaam forum en duurzaam gewauwel kent daarmee ook geen halfwaarde tijd :X

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Petje72 schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:47:
[...]
installatie staat op het ZZW (scheelt 37 graden tov het zuiden), hoek van de panelen t.o.v. het dak is volgens mij 30 graden. Maar maakt dat echt zoveel uit?
Hier wat aan?
Afbeeldingslocatie: http://www.zonnepanelen.nl/instralingsdiagram.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
thanks Bartjuh _/-\o_ hier ga ik vanavond nu mee rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Instralingsdiagram kan je niet zonder meer gebruiken voor bepaling/vergelijking van piekvermogens.

@Petje72, ik zie op je website dat je de panelen vanaf sinds 20 januari hebt. Kan je aangeven hoeveel KWh er in februari, maart en april (tot/met vandaag) is geproduceerd? Of anders in totaal vanaf installeren tot nu? En waar in NL woon je?

[ Voor 4% gewijzigd door Joba op 26-04-2011 15:37 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Joba schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 15:36:
[...]

Instralingsdiagram kan je niet zonder meer gebruiken voor bepaling/vergelijking van piekvermogens.

@Petje72, ik zie op je website dat je de panelen vanaf sinds 20 januari hebt. Kan je aangeven hoeveel KWh er in februari, maart en april (tot/met vandaag) is geproduceerd? Of anders in totaal vanaf installeren tot nu? En waar in NL woon je?
Theoretisch zou ik toch meer moeten halen dan 900 zoveel piek.

1350 Wp * 0,95 (instralingsdiagram waarde) * 0,95 (rendement panelen) = 1245 W

Scheelt toch zo'n 245 W en ik heb 225Wp panelen.. mijn onderbuik gevoel zegt dat 1 paneel niet goed is aangesloten of stuk is.

@Joba, ik zal eens kijken vanavond op de SMA, ik meen dat ik nu alles bij elkaar zo'n 8kW 8000 kWh heb opgewekt sinds 20 januari. Ik woon in Schimmert, Limburg (lekker dicht bij de evenaar ;) )

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09 10:07
sander817 schreef op maandag 25 april 2011 @ 20:40:
[...]

ik rijd al 25 jaar peugeot, maar zon ion is wel achterlijk duur
Voor de prijs van de ion kan je bijna een leaf krijgen, en da's toch echt wel weer een stuk volwassener auto. Wel lastiger leverbaar, denk ik.

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Petje72 schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 15:44:
[...]

Theoretisch zou ik toch meer moeten halen dan 900 zoveel piek.

1350 Wp * 0,95 (instralingsdiagram waarde) * 0,95 (rendement panelen) = 1245 W

Scheelt toch zo'n 245 W en ik heb 225Wp panelen.. mijn onderbuik gevoel zegt dat 1 paneel niet goed is aangesloten of stuk is.

@Joba, ik zal eens kijken vanavond op de SMA, ik meen dat ik nu alles bij elkaar zo'n 8kW heb opgewekt sinds 20 januari. Ik woon in Schimmert, Limburg (lekker dicht bij de evenaar ;) )
Opbrengst gaat in kwh. Als je met 8 kW 8 kwh bedoelt dan is er iets goed fout, dat is veel te laag. Je kan, naast het displaytje op je SMA, ook op de terugleverteller van je elektrameter kijken.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 08:17
leonbong schreef op maandag 25 april 2011 @ 20:19:
[...]

Als je dat echt wilt tegen gaan kan je beter regelmatig het water in CV verversen (om de 2 á 3 jaar).
Dat moet je dus niet doen. Dan komt er telkens zuurstof in het water en bijna alle cv spullen zoals radiatoren en leidingen zijn van staal en gaan dus roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Joba schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 16:00:
[...]

Opbrengst gaat in kwh. Als je met 8 kW 8 kwh bedoelt dan is er iets goed fout, dat is veel te laag. Je kan, naast het displaytje op je SMA, ook op de terugleverteller van je elektrameter kijken.
oeps type foutje (zit op men werk, doe dit effe snel tussendoor), 8kWh moet zijn 8000 kWh.. zou dat kunnen? ik zal vanavond thuis even kijken, ook met de elec-meters. Thanks alvast voor het meedenken/analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
80 vermoed ik? 8000 is wel erg veel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Roamor schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 16:09:
80 vermoed ik? 8000 is wel erg veel. :P
Duuhh 8)7 ik zit echt te kl*ten... vanavond de juiste cijfers. Excuseer allemaal voor mijn gebras met cijfers... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Uit de nieuwsbrief van SolarNRG:
Megaklus voor Wij willen zon
SolarNRG is begonnen met het klaarmaken van de onderdelen-pakketten voor de eerste megawatt aan panelen voor de actie Wij willen zon. Aan de lopende band zijn de afgelopen weken duizenden profielen gestanst voor platte én schuine daken. Er zijn bij Wij willen zon vier standaardpakketten, A, B, C en D. SolarNRG maakt daarvoor standaard pakketten met bevestigingsmateriaal en één of meer Stecagrid 500 omvormers. Om de ruimte te hebben de pakketten klaar te maken is een extra bedrijfshal met extra personeel gehuurd. De eerste vrachtwagen met onderdelenpakketten rijdt deze week (week 17) naar het distributiecentrum van Wij willen zon.
Vraagje over zonnepanelen.
Ik zit aan 6x suntech STP 190 panelen te denken met 2x steca 500.
Is dit de beste oplossing kwa omvormer of is een Soladin (of andere omvormer) een betere oplossing?
Het is voor op een schuur die in de ochtend schaduw ondervind van mijn huis.
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5098/5451182352_9e9b3b5c03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5216/5456605796_94a3953bf3.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door HellevUUr op 26-04-2011 16:35 . Reden: toevoeging pv vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SunshineCompany schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 12:13:
[...]

Nee, die vond ik in mijn tuin.. ;) De gaten heb ik wel helemaal zelf gemaakt! :+

[...]

Meer bekend over SDE+
Je link doet het niet: http://www.agentschapnl.n...lling-van-de-regeling-sde

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Mars Warrior schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 15:18:
Het is een duurzaam forum en duurzaam gewauwel kent daarmee ook geen halfwaarde tijd :X
LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Petje72 schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 16:10:
Duuhh 8)7 ik zit echt te kl*ten... vanavond de juiste cijfers. Excuseer allemaal voor mijn gebras met cijfers... :F
Gaat het je boven de pet? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb het idee dat 1 paneel niet mee doet... wat denken jullie?
ik denk dat je in het oosten of zuiden van het land woont.
die waarde is het vermogen, maar niet de opbrengst waarde na een jaar.
op de site van ton peters, of mijn plugwise site, kun je het langdurige vermogen aan de kust zien,
meestal is het vermogen tot wel 20% lager omdat het in het land warmer is, en veelal kan een muur of een boom (kijkhoek van het paneel) ook fors wat minder geven.
geen reden om je zorgen over te maken.
pas als je langdurig achterblijft, bij bijv sonnenertrag.eu in je regio is het tijd voor onderzoek.
ik haalde vandaag langdurig 0,846 Watt per WattPeak, bij een keiharde koude noordenwind,
en een glasheldere hemel zonder stof (zeewind van schone zee)
zulke dagen komen zelden voor, maar we hebben nu wel erg mazzel in april.
faktor 0,69 tot 0,76 X je Wp vermogen zijn veelal wel normaal.

ton : http://www.pv-solar24.info/
eric: http://van.wijk.net:444

er zijn er natuurlijk meer, vrijwel elk huisje van de topic members hier heeft wel een opbrengst site,
misschien dat je er eentje kunt vinden in je buurt

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2011 18:31 . Reden: leuke scooter eric&snoekie, maar ik heb een fiets...;)) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
en dan nu de juiste cijfers 20 januari tot vandaag:

Totaal opbrengst afgelezen van SMA SB1200:

E-total: 312.4 kWh
h-total: 940h

Afgelezen van de electriciteitsmeter:

+T1 277 kWh
+T2 188 kWh
-T1 44 kWh
-T2 134 kWh

T1 = nachttarief , T2 = dagtarief

verder nog dit antwoord van mijn leverancier:
De oorzaak van het fenomeen dat jij waarneemt (ogenschijnlijk te weinig vermogen, dus er is mogelijk iets stuk of niet goed aangesloten) is dat de panelen een (forse) negatieve temperatuurscoefficient hebben. Dat wil zeggen dat als ze opwarmen (ze doen namelijk niks met de warmte van de zon, wel met het licht) de temperatuur van een zonnepaneel flink oploopt (50 tot 80 graden celcius is heel normaal), het rendement fors afneemt (met ca. 0,25% per graad celcius paneeltempratuur boven de 25 graden). Dus is een paneel 49 graden warm, dan is het rendementsverlies (49-25)*0,25% is 6% lager, ofwel ‘slechts’ 94%. Dit staat los van eventuele andere ‘verliezen’ zoals orientatie of omvormerverlies.

In onze jaaropbrengst berekeningen is hiermee echter al rekening gehouden. Dat betekent dat de jaaropbrengst in kWh zoals die in jouw offerte wordt vermeld, ook gehaald zal worden. Maar daarvoor moet je dus even geduld hebben….

dit "fenomeen" was voor mij onbekend maar klinkt plausibel. Wat is jullie ervaring/mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:34
Ik heb die SDE+ brief snel doorgelezen. Begrijp ik er nou goed uit dat zonnepanelen sowieso gesubsidieerd gaan worden? Ook voor nieuwbouw huizen dus?
En hoeveel subsidie zou dat opleveren, want ik kan weinig met die getallen die ze noemen, of is dat ook nog niet duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Petje72 schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 18:46:
dit "fenomeen" was voor mij onbekend maar klinkt plausibel. Wat is jullie ervaring/mening?
Daar dacht idd ook even aan... sommige types kunnen weer beter tegen warmte (GaAs panelen bijv., met een lagere negatieve coëfficiënt), die voor concentrator toepassingen worden gebruikt (lens en focussen op één punt) waardoor er het equivalent van 100den zonnen op een aantal mm2 valt. Het komt er op neer dat de weerstand toeneemt in het materiaal door de temperatuur.

Ze zijn veel bezig met onderzoek naar verschillende methodes om de zonnepanelen koel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Petje72 schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 18:46:
en dan nu de juiste cijfers 20 januari tot vandaag:

Totaal opbrengst afgelezen van SMA SB1200:

E-total: 312.4 kWh
h-total: 940h
Ik zit sinds 20 januari op 390 kwh met 1665 Wp.....3x soladin 500 (euh...600)....redelijk aan de kust

Is vrijwel hetzelfde (kwh/kwp) als bij jou dus

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2011 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@snoekie
1665/390kWh=4,266666
ik heb nu 1468kWh op de meter
6250/1468kWh =4.25749

vrijwel identiek ;) dus beide sets helemaal goed, ondanks je stukke paneel voor een korte periode
ik heb mono kristallijn cellen, jij poly, maakt dus niets uit.
ik heb sma en steca, jij soladins, maakt dus ook niets uit

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2011 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 20:02:
@snoekie
1665/390kWh=4,266666
6250/1468kWh =4.25749

vrijwel identiek ;) dus beide sets helemaal goed, ondanks je stukke paneel voor een korte periode
Ahaa...dat zijn dus mooie cijfers.....jou panelen liggen wat vlakker toch? zal het in de zomer wat meer opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, op de garage op 20 graden exact zuid.
ze moeten het wel afleggen tegen de west panelen trouwens,(40 graden)
is jouw dak ook niet zuidwest, zeg maar zicht op egmond, gezien vanaf de nok ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt....zuid-west en 39 graden

Ach ik ben dik tevreden......2000 kwh er af door de vijver en minimaal 1400 kwh opwekking, wordt een leuk verschil :)

En jaar verbruik was 3600 kwh...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2011 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.omgevingsloke...init=true&clear-case=true

van de overheid, als je onzeker bent over vergunningen en plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Aangenomen motie:
MOTIE VAN DE LEDEN VERBURG EN SAMSOM
Voorgesteld 21 april 2011

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende, dat zowel energiezekerheid als een duurzame
energievoorziening de komende decennia van groot nationaal en geopolitiek
belang is;

van mening, dat er veel maatschappelijke partijen zijn die nu nog elk langs
een eigen spoor aangeven een bijdrage te kunnen en willen leveren aan zowel
langjarige zekerheid als verduurzaming;

van oordeel, dat het voor resultaat en draagvlak van groot belang is als alle
hoofdrolspelers met elkaar en de overheid tot een gezamenlijke aanpak en
route komen;

verzoekt de regering om alle hoofdrolspelers op korte termijn om tafel te
nodigen met het doel, te komen tot een langjarig energietransitieakkoord,
waarin energiezekerheid en verduurzaming centraal staan, teneinde in uiterlijk
2050 een duurzame energievoorziening te hebben gerealiseerd,

en gaat over tot de orde van de dag.

Verburg
Samsom
Verder is SDE+ (als ik het goed begrepen heb) alleen voor installaties van >15kWp en groter.

Las al wel weer dat ze blokken huizen willen gaan clusteren. Heb je alsnog 7-15 kleine installaties, en weer gerommel.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:23
@snoekie
1665/390kWh=4,266666
6250/1468kWh =4.25749

ik heb mono kristallijn cellen, jij poly, maakt dus niets uit.
Wat reken je hier nou uit????
Wp per kWh dus hoe lager de uitkomst hoe hoger de opbrengst.

Is het niet handiger om kWh per kWp te berekenen?
Dan komen jullie beide rond de 234 kWh/kWp uit. (over de periode)
Mijn set komt over die periode op 269kWh/kWp.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 22:00:
[...]

Wat reken je hier nou uit????
Wp per kWh dus hoe lager de uitkomst hoe hoger de opbrengst.

Is het niet handiger om kWh per kWp te berekenen?
Dan komen jullie beide rond de 234 kWh/kWp uit. (over de periode)
Mijn set komt over die periode op 269kWh/kWp.
kWh/kWp lijkt mij inderdaad een nuttigere waarde (genormeerde opbrengst). Bij mij van 20 jan t/m 25 april zo'n 230 kWh/kWp (Friesland, oriëntatie zuidoost). Dus met Petje72's opbrengst is niets mis.
(...)

Na de Soladin-omruilactie heb ik mijn Soladin omgeruild voor een Steca 500. Vergeleken met de eerdere situatie zie ik wel degelijk een toename in de opbrengst. Waar de set op de Soladin structureel iets minder opleverde dan mijn sets op de al aanwezige Steca's, levert diezelfde set op een nieuwe Steca nu juist steeds iets meer op. In de orde van enkele procenten, dus de hogere efficiëntie van de Steca laat zich gelden! Overigens zitten de panelen nu wel anders aangesloten: op de Soladin waren ze 2x2 parallel, en nu 4 in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 23-07 14:10
Kan deze niet elke 20 posts automatisch herhaald worden? :P Maar dan serieus: ik denk dat hij een plaatsje in de startpost verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
datadevil schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 19:12:
Ik heb die SDE+ brief snel doorgelezen. Begrijp ik er nou goed uit dat zonnepanelen sowieso gesubsidieerd gaan worden? Ook voor nieuwbouw huizen dus?
En hoeveel subsidie zou dat opleveren, want ik kan weinig met die getallen die ze noemen, of is dat ook nog niet duidelijk?
Wat ik eruit begrijp is dat je per 1 juli subsidie kan aanvragen voor een installatie welke duurzame energie opwekt. Je kan dan 9 cent / kwh subsidie krijgen. Als dat niet voldoende is om jouw installatie rendabel te maken, zul je moeten wachten tot 1 september, je kan dan 11 cent / kwh aanvragen, of 13 cent per 1 november en 15 cent per 1 december. Alle verschillende vormen (wind / zon-pv (dat jeukt) / bio-wkk) concurreren dus, en de goedkoopste installaties krijgen de meeste kans om toegewezen te worden. Soort van marktwerking dus. Geen gek idee, je kan dus ook besluiten dat 9 cent / kwh voor pv genoeg is. Ben wel benieuwd of het werkt, en daar is maar één manier voor: het uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:10
Als ze het budget dan ook structureel flink omhoog gaan schroeven en de kosten evenredig uitsmeren over alle kWh-tjes, dan lijkt me dit inderdaad een geschikte manier om snel een groot aandeel DE te halen. Mogelijke struikelblokken zijn echter wel dat mensen budget krijgen toegewezen, maar niet realizeren, waar blijft dit dan? En het feit dat de regeling an-sich niet open einde is? Hoe gaat men voorkomen dat iedereen maximaal budget gaat hamsteren, maar voor een groot deel niet gaat realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
SpiceWorm schreef op woensdag 27 april 2011 @ 10:24:
[...]

Wat ik eruit begrijp is dat je per 1 juli subsidie kan aanvragen voor een installatie welke duurzame energie opwekt. Je kan dan 9 cent / kwh subsidie krijgen. Als dat niet voldoende is om jouw installatie rendabel te maken, zul je moeten wachten tot 1 september, je kan dan 11 cent / kwh aanvragen, of 13 cent per 1 november en 15 cent per 1 december. Alle verschillende vormen (wind / zon-pv (dat jeukt) / bio-wkk) concurreren dus, en de goedkoopste installaties krijgen de meeste kans om toegewezen te worden. Soort van marktwerking dus. Geen gek idee, je kan dus ook besluiten dat 9 cent / kwh voor pv genoeg is. Ben wel benieuwd of het werkt, en daar is maar één manier voor: het uitproberen.
mm..ok..en dat kan dus ook met een kleine installatie van een particulier, of moet het dan samen zoals eerder vermeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-09 18:10
Volgens de Brief is het voor bedrijven, en is de vrije categorie zon pv _>15kwp of groter met 1000 vollast uren per jaar.
Ik kan alleen niet vinden wat dan de looptijd is van deze subsidie als je hem toegewezen krijgt.

Al gevonden loopduur is 15 jaar

http://www.rijksoverheid....ling-duurzame-energie-sde

Dit stuk tekst is dan wel weer onduidelijk welke gas of stroom prijs gaan ze van uit totaal of schoon inkoop of verkoop
Berekening op basis van geproduceerde elektriciteit of gas

De subsidie wordt berekend per geproduceerde kilowattuur elektriciteit of per kubieke meter gas. De hoogte van de subsidie voor hernieuwbare energie wordt als volgt berekend:

1. Een productie-installatie krijgt een beschikking met daarop een basisbedrag. Dit basisbedrag blijft tijdens de gehele periode waarover subsidie wordt verstrekt hetzelfde en staat voor de totale kosten van de installatie per KWh.
2. Een producent heeft ook ieder jaar inkomsten door de verkoop van elektriciteit of gas. Daarom wordt de gemiddelde prijs voor elektriciteit of gas van het basisbedrag afgetrokken.

De hoogte van de subsidie varieert ieder jaar dus met de hoogte van de energieprijs. Stijgt de energieprijs dan is minder subsidie nodig. Omgekeerd: daalt de energieprijs, dan zal extra subsidie nodig zijn.

[ Voor 72% gewijzigd door silvester6 op 27-04-2011 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SpiceWorm schreef op woensdag 27 april 2011 @ 10:24:
...de goedkoopste installaties krijgen de meeste kans om toegewezen te worden. Soort van marktwerking dus. Geen gek idee, je kan dus ook besluiten dat 9 cent / kwh voor pv genoeg is. Ben wel benieuwd of het werkt, en daar is maar één manier voor: het uitproberen.
Wel een gek idee. De verschillende technologieën zitten in verschillende stadia van hun ontwikkeling. In het verleden is windenergie ook bevoordeeld met hogere subsidies. PV bevindt zich nu in het stadium waar wind zich een jaar of 10 geleden bevond. Waarom zou je PV dan ook niet de subsidies geven die gelijkwaardig zijn aan wat windenergie in die periode ontving?

De prijsdaling van PV is grotendeels veroorzaakt door het succes van de Duitse, op technologie gedifferentieerde, invoedingstarieven. Hadden de Duitsers het Verhagen-principe toegepast, was dat nooit gebeurd. Door differentiatie maak je het voor een opkomende technologie mogelijk het gat met de gevestigde orde versneld te dichten. De logica om dat te willen is dat veel technologieën elkaar goed aanvullen en niet beconcurreren. Zo verkrijg je een mix van energiebronnen en geen mono- of duocultuur op basis van wat op een bepaald moment in de tijd het goedkoopste was.

Maar goed, de prijsdaling van PV zal, dankzij de gedifferentieerde subsidies in de diverse buitenlanden, doorzetten en ooit wel aan de Verhagen-norm kunnen voldoen. Die daar dan weer zijn gelijk uit zal halen, ook al heeft zijn beleid op geen enkele manier bijgedragen aan het concurrerend maken van PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Anne vdr Bom schreef op woensdag 27 april 2011 @ 11:46:
[...]

Wel een gek idee. De verschillende technologieën zitten in verschillende stadia van hun ontwikkeling. In het verleden is windenergie ook bevoordeeld met hogere subsidies. PV bevindt zich nu in het stadium waar wind zich een jaar of 10 geleden bevond. Waarom zou je PV dan ook niet de subsidies geven die gelijkwaardig zijn aan wat windenergie in die periode ontving?

De prijsdaling van PV is grotendeels veroorzaakt door het succes van de Duitse, op technologie gedifferentieerde, invoedingstarieven. Hadden de Duitsers het Verhagen-principe toegepast, was dat nooit gebeurd. Door differentiatie maak je het voor een opkomende technologie mogelijk het gat met de gevestigde orde versneld te dichten. De logica om dat te willen is dat veel technologieën elkaar goed aanvullen en niet beconcurreren. Zo verkrijg je een mix van energiebronnen en geen mono- of duocultuur op basis van wat op een bepaald moment in de tijd het goedkoopste was.

Maar goed, de prijsdaling van PV zal, dankzij de gedifferentieerde subsidies in de diverse buitenlanden, doorzetten en ooit wel aan de Verhagen-norm kunnen voldoen. Die daar dan weer zijn gelijk uit zal halen, ook al heeft zijn beleid op geen enkele manier bijgedragen aan het concurrerend maken van PV.
Zoals je schrijft zijn er twee stimuleringingsredenen, één is de realisatie van meer duurzame energie, en nummer twee is de kostprijsverlaging van pv door vraagstimulering. De overheid kiest nu expliciet voor nummer één. Er is ondertussen al een dusdanige wereldwijde vraag op gang gekomen dat ons ienieminiesubsiedietje weinig aan kostprijsverlaging gaat doen. Een hele rationele keuze dus van de overheid.

Ik vind het absoluut geen gek idee om de goedkoopste opties als eerste te exploiteren. Je punt dat je een monocultuur moet vermijden is absoluut iets om rekening mee te houden, maar nog lang niet aan de orde. In 2011 alleen gaat er niet zoveel veranderen.
silvester6 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 11:20:
Volgens de Brief is het voor bedrijven, en is de vrije categorie zon pv _>15kwp of groter met 1000 vollast uren per jaar.
Ik kan in de brief niet vinden dat het enkel zakelijk is, misschien ergens anders gelezen?
Dit stuk tekst is dan wel weer onduidelijk welke gas of stroom prijs gaan ze van uit totaal of schoon inkoop of verkoop
Ik neem aan dat dit over kale energieprijzen gaat. Oftewel, productie voor een installatie gesubsidieerd onder de eerste fase wordt de basis stroomprijs (kale marktprijs / cq verkoopprijs) aangevuld tot een 9 cent / kwh. Tenminste, dat lijkt mij het meest logisch (vanuit de oude SDE / ambtenaren gedachte)

[ Voor 16% gewijzigd door SpiceWorm op 27-04-2011 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SpiceWorm schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:07:
Er is ondertussen al een dusdanige wereldwijde vraag op gang gekomen dat ons ienieminiesubsiedietje weinig aan kostprijsverlaging gaat doen. Een hele rationele keuze dus van de overheid.
Met de opmerking, dat deze argumentatie even wijdverbreid als fout is om elke actie ter verbetering van het milieu weg te rationaliseren.

"Nee hoor, het is niet slecht voor het milieu als ik met het vliegtuig met vakantie ga. Dat vliegtuig vliegt toch wel, ook als ik niet ga"

"Als Nederland niks doet aan duurzame energie, is de wereld in 2020 0,000001 graad warmer. Er dus geen enkele reden waarom we onze economie in gevaar zouden brengen voor zo'n onmeetbaar verschil"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
SpiceWorm schreef op woensdag 27 april 2011 @ 09:37:
[...]

Kan deze niet elke 20 posts automatisch herhaald worden? :P Maar dan serieus: ik denk dat hij een plaatsje in de startpost verdiend.
Zal eens kijken of ik het plaatje mooi kan inpassen of een duidelijke link kan maken.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
De parallel die je trekt met vliegen of vervuilen in het algemeen is niet terecht. Het klopt dat wanneer iedereen een beetje vervuild dat blijft doen we samen flink vervuilen. Dat is een lineair proces, elke kilometer vliegen voegt een vaste hoeveelheid vervuiling toe. Kostprijsverlaging door vraagstimulering is geen lineair proces. Daar komt nog bij dat een subsidie praktisch altijd vraagverhogend werkt. Moet je dat echt verder willen stimuleren tegen hoge kosten en onbekend resultaat, terwijl duurzame energie al zo onder vuur ligt?

Gezien de huidige kritiek die duurzame energie te verduren krijgt is het slim om te kiezen voor oplossingen die op de korte tot middellange termijn renderen, en niet voor kostprijsverlaging door middel van vraagstimulering waarvan de effecttermijn onbekend is.
Daarnaast is het naïef om te denken dat alle verschillende technieken tot dezelfde energieprijs leiden. Wellicht kan wind nog een factor 3 goedkoper, en wordt pv niet veel goedkoper. Dat weet je niet en dan is het toch juist slim om nu te kiezen voor iets wat nu goedkoper is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
quote:
silvester6 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 11:20:

Ik kan in de brief niet vinden dat het enkel zakelijk is, misschien ergens anders gelezen?
SDE+: stimuleren relatief goedkope duurzame energie

SDE+ is bedoeld voor bedrijven. Doel van de regeling is om zo veel mogelijk duurzame energie op te wekken per euro, door de goedkoopste vormen te subsidiëren. Ofwel: betaalbare, betrouwbare en schone energie. Zo wil de Rijksoverheid de Europese doelstelling van 14% duurzame energie in 2020 halen.

linkhttp://www.rijksoverheid....ling-duurzame-energie-sde
Financiering door opslag op de energierekening

SDE+ wordt gefinancierd door een opslag op de energierekening van burgers en bedrijven en niet meer uit de algemene middelen zoals de oude SDE regeling.
De helft wordt betaald door burgers de andere helft door bedrijven en de regeling is alleen voor bedrijven
volgens agentschap nl. 8)7

Wat is Neederland weer lekker bezig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vaste opslag dus helaas. Waarom niet gewoon als belasting op het variabele deel? Dan betalen de grootverbruikers het meest; en zal juist deze groep gestimuleerd worden om bijv. PV te nemen en kritisch naar het eigen gebruik te kijken. Win/win lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
silvester6 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 14:17:
SDE+ is bedoeld voor bedrijven.
[...]
Wat een rare discriminatie. Dat wordt dus een kvk inschrijving enkel en alleen om subsidie aan te vragen? En waarom mogen particulieren niet meedoen als ze denken dat ze daar geld aan verdienen?
Roamor schreef op woensdag 27 april 2011 @ 14:20:
Vaste opslag dus helaas. Waarom niet gewoon als belasting op het variabele deel? Dan betalen de grootverbruikers het meest; en zal juist deze groep gestimuleerd worden om bijv. PV te nemen en kritisch naar het eigen gebruik te kijken. Win/win lijkt mij?
Als neggies deze ook moeten betalen lijkt me het tijd voor een goede rechtszaak. Ik sponsor mee.

[ Voor 40% gewijzigd door SpiceWorm op 27-04-2011 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Waar staat dat het een vaste opslag wordt dan?

Dit betekend dat ik mijn eigen sde subsidie ga betalen als het over 10 jaar op €125 opslag staat per jaar.

De staat zorgt er gewoon voor dat wat ze aan subsidie nu hebben openstaan voor 10-15 jaar ook terug komt.

Ik ben echter ook voor een opslag op de kwh dan wordt de bestaande sde subs ook minder maar me teruglevering wordt meer waard

De subsidie is variabel met de stroomprijs nu 22 ct in 2011 +9 ct subsidie tot 31 ct
22,5 ct in 2012 +0,5ct opslag +8 ct subsidie tot 31 ct
23 ct in 2013 +1 ct opslag +2 ct emissierechten +5 ct subsidie. tot 31 ct

Dan zijn ze snel weer af van subsidie verstrekken

Ben zeer benieuwd wat de werkelijke regeling wordt voor particulier en bedrijven

[ Voor 47% gewijzigd door silvester6 op 27-04-2011 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

SDE+ is bedoeld om meters te maken, en dus alleen voor installaties van 15kWp en groter. Dus met alleen inschrijven bij de KvK ben je er niet.

Verder nu een potentiele klant die 100kWp wil leggen, en zegt niets met het salderen te maken te hebben:
Het document wat ik gekregen van de belastingdienst was een rechtstreeks antwoord op mijn vraag,
Er zij twee regelingen die in dit kader van belang zijn, enerzijds de elektriciteitswet 1998 anderzijds de wet belasting op milieugrondslag.

In de wet belasting op milieugrondslag wordt in hoofdstuk 6 artikel 50 2e lid omschreven hoe energiebedrijven belasting mogen 'verleggen 'naar hun afnemers.

Wanneer je communiceert met energiebedrijven, leg hen dan dit artikel voor.
Krachtens de electriciteitswet 1998 moeten ze voor installaties onder de 3000kwh het totaal salderen,( meterstanden salderen),
Vaak gebeurt dat door particurieren door terugdraaiende meter,
Voor producties boven de 3000 kwh staat in art 95c van de electriciteitswet dat het energiebedrijf de meterstanden niet hoeft te salderen, maar voor de teruggeleverde stroom een 'redelijke vergoeding' moet betalen(kale stroomprijs), dat doen ze ook.
De wet belasting op milieugrondslag regelt in artikel 50 2e lid dat wanneer een energiebedrijf duurzame electriciteit krijgt teruggeleverd en een rekelijke vergoeding voor de stroom heeft betaald, het energiebedrijf voor doorberekening van de energiebelasting eerst de geleverde hoeveelheid moet verminderen met de teruggeleverde stroom, over het positieve resultaat mag de gestaffelde belasting worden geheven.Dit geld alleen voor meters met maximaal 3*80 doorlaatwaarde,

Het slimst is om wanneer je een verschil van mening met een energiebedrijf hierover tegenkomt, in een persoonlijke vraag de kwestie voorleggen aan de belastingdienst (de afdeling die daarover gaat zit in Arnhem).
Interessant. Nu nog een Energieleverancier die zich er aan houdt..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Dogooder

dus...

Zojuist contact gehad met de VVE, maar er is nog geen toestemming voor het plaatsen van zonnepanelen. Het schijnt dat sommige mensen tegen veranderingen in het aanzicht zijn. Hoewel je de panelen met moeite zou kunnen zien vanaf de straat, maar breng dat de mensen maar bij.
Ik baal hier wel een beetje van ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:48

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Een hoopvol bericht voor tussendoor :)

Samsung wil meer dan 7 miljard dollar investeren in de bouw van een groene stad in Zuid-Korea die volledig in het teken staat van duurzame energie.

De bouw van de stad begint in 2021 in een gebied 200 kilometer ten zuiden van de hoofdstad Seoel. Het complex zal uitgerust worden met een windenergiepark, zonnepanelen, onderzoekscentra en huisvestiging voor de zowat 20.000 werknemers.

Zuid-Korea, de op 3 na grootste economie van Azië, importeert 97 procent van zijn energiebronnen. Het land probeert zijn afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen door zijn energiebronnen te variëren. 27/04/11 12u40

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10...rden-in-groene-stad.dhtml

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Dogooder schreef op woensdag 27 april 2011 @ 15:51:
Zojuist contact gehad met de VVE,
Waar staat VVE voor?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
VVE - vereniging van eigenaren.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Gasschuif schreef op woensdag 27 april 2011 @ 19:48:
Een hoopvol bericht voor tussendoor :)

Samsung wil meer dan 7 miljard dollar investeren in de bouw van een groene stad in Zuid-Korea die volledig in het teken staat van duurzame energie.

De bouw van de stad begint in 2021 in een gebied 200 kilometer ten zuiden van de hoofdstad Seoel. Het complex zal uitgerust worden met een windenergiepark, zonnepanelen, onderzoekscentra en huisvestiging voor de zowat 20.000 werknemers.

Zuid-Korea, de op 3 na grootste economie van Azië, importeert 97 procent van zijn energiebronnen. Het land probeert zijn afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen door zijn energiebronnen te variëren. 27/04/11 12u40

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10...rden-in-groene-stad.dhtml
Hopen maar dat ze een iets langere adem hebben dan de stinkend rijke lieden achter Masdar City, waar al een hele ploeg trekkers is vertrokken en het hyper ambitieuze duurzame woestijnstad project ietwat in de voegen aan het kraken is (Abu Dhabi)...

Kijken of de Koreanen hun ambities met harde hand waar kunnen maken. Ik bekijk dat soort megalomane plannen altijd met "gereserveerde belangstelling", en zie wel wat er van komt.

Samsung: GO for it!

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Dogooder schreef op woensdag 27 april 2011 @ 15:51:
Zojuist contact gehad met de VVE, maar er is nog geen toestemming voor het plaatsen van zonnepanelen. Het schijnt dat sommige mensen tegen veranderingen in het aanzicht zijn. Hoewel je de panelen met moeite zou kunnen zien vanaf de straat, maar breng dat de mensen maar bij.
Ik baal hier wel een beetje van ;(
Ten eerste,
laat het punt agenderen voor de eerstvolgende vergadering. Lees je reglement van splitsing en waarschijnlijk is een gewone meerderheid van stemmen voldoende om toestemming te krijgen. (Je kan natuurlijk altijd van te voren lobbyen, hangt een beetje van de grootte van de VvE af) Breng het punt niet in in de rondvraag, de vergadering mag alleen beslissen over punten die op de agenda staan.

Ten tweede, leef je uit in Google Sketchup en maak situatieschetsen en geef een presentatie in de vergadering.

Ten derde, maak aan de vergadering duidelijk dat je de zonnepanelen plaatst voor eigen rekening en risico. Dat kost je medebewoners dus helemaal niets en dat vinden ze altijd belangrijk.

Ten vierde, maak duidelijk dat plaatsing, zoals jij wil zonder vergunning kan, zorg dat je op de vergadering de goede plaatjes bij je hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 27-04-2011 21:05 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

zonnigtype schreef op woensdag 27 april 2011 @ 20:53:
[...]
. . . en het hyper ambitieuze duurzame woestijnstad project ietwat in de voegen aan het kraken is (Abu Dhabi)...
En een paar km verderop hebben ze een skicenter in de woestijn, en verspillen ze miljoenen kuub zoet water om het gras van de golfbanen groen te houden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Bartjuh schreef op woensdag 27 april 2011 @ 21:31:
[...]

En een paar km verderop hebben ze een skicenter in de woestijn, en verspillen ze miljoenen kuub zoet water om het gras van de golfbanen groen te houden :X
Tja, je bent oliegrootmogol of niet, toch? Wie het breed heeft laat het breed hangen...

Zou onze kroonprins (Shell aandelen maar lately ook fervent voorstander van zonne-energie, tot waarschijnlijk zeer groot ongenoegen van "verantwoordelijk" premier Rutte, laat staan fossiel slippendrager Verhagen) daar tijdens een blauwe maandag ook niet wat zomerse skipret kunnen hebben, als alternatief voor het zoveelste verblijf in het Oostenrijkse Lech? :D

In ieder geval kunnen we er in ons aan eeuwige energie obesitas lijdende poldermoerasje ook wat van, van die skibanen... :o

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joba schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 11:07:
[...]

Stel dat je eens per dag een bad neemt (das veel) van 150 liter, dan kost het je (38-10)*150*4,186 = 17,6 MJ aan energie. Stel je neemt water met kamertemperatuur dan kost het je (38-20)*150*4,186 = 11,3 MJ. Dus een besparing van 6,3 MJ per dag = ca 0,2 kuub gas per dag = 70 kuub gas per jaar. Daarnaast bespaar je 150 * 365 = 56 kuub water per jaar, ervan uitgaande dat je het water keer op keer herbruikt. In euro's 100 euro per jaar, waarbij ik ruime aannames heb genomen, dus eerder een overschatting dan een onderschatting.

Maarrr, je hebt wat technische uitdagingen.
- filteren van het vuile badwater is niet zo makkelijk, en met zulke hoeveelheden zal dat heel veel ruimte vergen
- vuil water mag niet ik contact staan met schoon water: dat betekent in ieder geval dat je de aanvoer van het hergebruikte water naar het bad, inclusief verwarming, gescheiden moet houden van je 'schone' leidingen.

Lijkt mij een onbegonnen zaak. Een zonneboiler / warmtepompboiler, of gewoon wat minder / niet badderen is dan veel logischer.
Oke , was maar een idee,
56kuub water kost wel ruim 200euro,
Water is duur geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 14:59:
[...]

[...]
Nergens op , was mijn idee, ik ben erg zuinig; natspuiten kraan dicht, inzepen en afspoelen gedaan.
Ik dacht niet dat het veel zou opbrengen.

_/-\o_ Afschrapen, dat moet je wel zoveel mogeljik doen. Spoelen kost alleen maar overbodig water. Ik heb het nooit begrepen, maar massa's mensen schijnen het te doen. De ergsten doen het met heet water en daar gaat de vaat blinkend schoon de vaatwasser in. 8)7
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2011 @ 01:14:
[...]

Oke , was maar een idee,
56kuub water kost wel ruim 200euro,
Water is duur geworden.
Dan mag je bij mijn 56kuub hebben voor 100 euro, ben je maar de helft kwijt. :D

Of je maakt een denkfout of je word opgelicht als je 200 euro betaald voor 56kuub aan water.
Ik betaal gelukkig maar 62 euro voor 56 m3 liter drinkwater.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 01:50:
[...]

Dan mag je bij mijn 56kuub hebben voor 100 euro, ben je maar de helft kwijt. :D

Of je maakt een denkfout of je word opgelicht als je 200 euro betaald voor 56kuub aan water.
Ik betaal gelukkig maar 62 euro voor 56 m3 liter drinkwater.
Ik zal mijn rekening nog eens bekijken, maar ik ben vrij zeker,
Van waar ben je?
Ik van gent.
Uw verbruik is wel erg laag, gebruik jij regenwater?
Bestaat er ook iets als een gratis basisvolume zoals met elektriciteit?

Een rekening gevonden van 2007, 117kuib voor380euro,
Zal tegenwoordig wel duurder zijn.

Heb het uitgezocht op hun website;

■ Tariefoverzicht 1 2 3
Algemeen tarief (excl. BTW) tot 31.12.2010 vanaf 01.01.2011
Jaarlijkse abonnementsvergoeding per woongelegenheid (€) 42,80 43,97
Proportioneel verbruik (€/m³):
Basisverbruik = eerste 15 m³ / gedomicilieerde 4,2328 4,3523
Comfortverbruik = van 16 tot 35 m³ / gedomicilieerde 4,2328 4,3523
Forfait = 15 m³ / adres met gedomicilieerden 4,2328 4,3523
Oververbruik / verbruik zonder gedomicilieerden = tot 500 m³ / jaar 4,8328 4,9723
Korting basisverbruik -2,1400 -2,2000

Hoe jij aan 62euro komt voor 56kuub weet ik niet,
Veel personen? en veel regenwater?

Mijn geval met 3 personen;
110kuub aan 4.3523=478euro
+abonnement 44euro
=522euro

- korting 3 pers, -99euro
totaal 423euro
+6%btw = 448euro

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2011 03:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:05
Conclusie water is duur in belgie.
In nederland betalen we gemiddeld €1,70/m3
Ik zelf betaal €1,31/m3

PS Tarieven zijn inclusief vastrecht en het gemmiddelde verbruik van 97,5m3/jaar

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 28-04-2011 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2011 @ 01:27:
Nergens op , was mijn idee, ik ben erg zuinig; natspuiten kraan dicht, inzepen en afspoelen gedaan.
Ik dacht niet dat het veel zou opbrengen.
Oef, dat is érg zuinig. Klasse, maar gaat zelfs voor de meesten hier wat te ver. Beetje genieten mag toch ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
leonbong schreef op donderdag 28 april 2011 @ 07:54:
Conclusie water is duur in belgie.
De conclusie zou ook kunnen zijn dat drinkwater te goedkoop is in Nederland. En dat houdt lekker in stand dat we de wc doorspoelen en de was doen met ultraschoon drinkwater. Er zijn al een tijdje berichten in de media dat de drinkwaterprijzen op stijgen staan.

Overigens haal ik morgenmiddag een Nissan Leaf op die ik een week mag houden. Toch leuk, kan ik eens kijken hoe het ook alweer was om in de file te staan :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 28 april 2011 @ 09:03:
[...]

Overigens haal ik morgenmiddag een Nissan Leaf op die ik een week mag houden. Toch leuk, kan ik eens kijken hoe het ook alweer was om in de file te staan :)
Da's leuk! (Niet het in de file staan, maar dat zal ook wel wat meevallen, het is volgende week meivakantie).
[...]

De conclusie zou ook kunnen zijn dat drinkwater te goedkoop is in Nederland. En dat houdt lekker in stand dat we de wc doorspoelen en de was doen met ultraschoon drinkwater. Er zijn al een tijdje berichten in de media dat de drinkwaterprijzen op stijgen staan.
In NL wordt je door de lage prijs inderdaad nauwelijks gestimuleerd om zuinig met drinkwater om te gaan. Er zijn zelfs mensen die de tuin sproeien met drinkwater! :+
Euh OK, daar hoor ik zelf dus ook bij, en vanavond zal het ben ik bang ook weer gaan gebeuren want het ziet er voorlopig nog erg droog uit in Friesland... Aan de andere kant, ik bespaar water met zuinig douchen en andere waterbesparende maatregelen; nog geen 140 m3 op jaarbasis voor 5 personen lijkt mij nog redelijk acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Door dit topic zie ik overal dagelijks enorme bespaarmogelijkheden, en gaat het me al bijna aan m'n hart om een paar gieters drinkwater over m'n plantenbakken te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SunshineCompany schreef op donderdag 28 april 2011 @ 10:16:
Door dit topic zie ik overal dagelijks enorme bespaarmogelijkheden, en gaat het me al bijna aan m'n hart om een paar gieters drinkwater over m'n plantenbakken te gooien.
Installeer een regenton. Ik ben momenteel ook druk aan mijn tuin bezig, en integraal onderdeel van het plan is de plaatsing van een regenton. Afgelopen weekend ben ik al bezig geweest met het verleggen van de hwa. De regenton wordt een afgeschreven wijnvat die her en der aangeboden worden. Iemand nog een tip voor een winkel in (de omgeving van) Leiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Over regentonnen gesproken, iemand daar een aanrader voor? Zoek iets wat niet echt opvalt, heb een nogal kleine tuin en dan wil ik niet dat het zo in het zicht staat.
Zou eigenlijk mooi zijn als je een ding in de bodem kon inbouwen met pomp, maar dat gaat natuurlijk helemaal in de centen lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-09 17:08
Heb ook zitten denken voor een regenton. Helaas zijn de regenpijpen gedeeld (tussen woning) en loopt deze bij ons tussen de deur en schutting. En dus daar maar 40 cm ruimte of zo.:(

Edit: Trouwens, ik vermoed helaas dat het nauwelijks effect zal hebben. Bij ons valt er gewoon een stuk minder regen dan elders. Dus sproeien van de tuin zal dan nog altijd met drinkwater moeten gebeuren helaas.

[ Voor 37% gewijzigd door ProudElm op 28-04-2011 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is dit dan iets: Klik. Past binnen jouw 40cm.

Ik zit er zelf ook naar te kijken, omdat onze HWA's van het garagedak aan de kant van de 'achterom' zitten. Da's een pad van 1,20 breed en dat wil ik natuurlijk niet blokkeren met zo'n grote ton. Misschien twee van die kleine tonnen (heb twee afvoerpijpen).

Je hebt ook nog wel mooiere oplossingen maar die vind ik toch een klein beetje aan de dure kant... :D

@ProudElm Edit n.a.v. jouw Edit: Tja, en met zo'n droge periode als nu zijn al die regentonnen natuurlijk ook droog tot op de bodem, maar aan de andere kant heb je dan wel weer je best gedaan... :+

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2011 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Zijn hier nu op het werk 36 panelen naar boven aan het sjouwen...Atama doet dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
[...]

Ik vind het niet meer dan normaal dat drinkwater voor kostprijs wordt geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-09 17:08
@ProudElm Edit n.a.v. jouw Edit: Tja, en met zo'n droge periode als nu zijn al die regentonnen natuurlijk ook droog tot op de bodem, maar aan de andere kant heb je dan wel weer je best gedaan... :+
Dat is waar. Maar kost een hoop geld + moeite voor iets wat het helaas niet zal opleveren.. Of je moet het verder gaan en in de kruipruimte een groot 'zwembad' maken en daar water gaan opslaan.:P Maar ja, zat nog meer geld + moeite kosten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

datadevil schreef op donderdag 28 april 2011 @ 10:56:
Zijn hier nu op het werk 36 panelen naar boven aan het sjouwen...Atama doet dat
Gefeliciteerd. Goede club, Atama.

Anne vdr Bom schreef op donderdag 28 april 2011 @ 10:26:
[...]

Installeer een regenton. Ik ben momenteel ook druk aan mijn tuin bezig, en integraal onderdeel van het plan is de plaatsing van een regenton. Afgelopen weekend ben ik al bezig geweest met het verleggen van de hwa. De regenton wordt een afgeschreven wijnvat die her en der aangeboden worden. Iemand nog een tip voor een winkel in (de omgeving van) Leiden?
Ja, wel een goed idee. Zal eens kijken naar de mogelijkheden. Is natuurlijk wel vaak leeg met dit weer, maargoed. M'n vader heeft een pomp in de tuin, grondwater. Sproeit daarmee z'n tuin. Plus 2/3 regentonnen, die hij met palletwagen kan verrijden. Dus als er 1 vol is, zet hij er een ander onder. En de pomp van het grondwater op PV natuurlijk. ;)

[ Voor 64% gewijzigd door SunshineCompany op 28-04-2011 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leonbong schreef op donderdag 28 april 2011 @ 11:08:
[...]

Belastingen behoren niet tot de kostprijs, dus een heffinkje kan nog wel ter bevordering van rationeel gebruik.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

[...]

Ik niet. We kopen ook geen benzine tegen kostprijs. Prijs water verdubbelen, van de extra inkomsten de dijken verhogen. Want als we er niet van douchen, verdrinken we er nog in. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SunshineCompany schreef op donderdag 28 april 2011 @ 11:23:
Is natuurlijk wel vaak leeg met dit weer, maargoed.
Net zoals veel mensen een zonneboiler installeren terwijl die ook niet in de warmwaterbehoefte kan voorzien gedurende de winter. Alles helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Duurzaam gefaal:
POP-subsidie niet bruikbaar voor duurzame energieproductie voor eigen gebruik agrariër
In overleg met de ZLTO is een traject voorbereid om agrariërs te informeren en adviseren over de mogelijkheden van (collectieve) inkoop van zonnepanelen met POP subsidie. Op 9 februari is echter vast komen te staan dat de subsidie niet mag worden aangewend voor energieproductie voor (hoofdzakelijk) eigen gebruik op het agrarisch bedrijf, in verband met de staatssteunregels. De beoogde projecten (zonne-energie, biomassaketels) in Het Groene Woud zijn juist gericht op de eigen energievoorziening, en niet zozeer op leverantie aan het elektriciteitsnet, vanwege de zeer geringe terugleververgoeding. In overleg met de ZLTO is besloten dat het werven van agrariërs voor deze projecten onder deze condities niet wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Laatst online: 27-09 09:25
Mijn regenton is sinds het weekend leeg. Ik hoop dus op regen! Het voelt echt als een nederlaag om de gieter te vullen met kraanwater. Conclusie is dus wel dat een regenton van 200 liter heel veel lijkt, maar in een voorjaar als dit jaar niet genoeg is.

@Anne als je ruimte hebt is het de moeite om te bezien of je zo'n palletvat van een kuub kwijt kunt. Die zijn via MP voor een paar euro te krijgen.

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Tweakers,

Ik volg dit topic al geruime tijd maar nog geen reden gehad om zelf te posten. Nu wel: we zijn van plan om een woning te kopen en vraag me af wat de beste volgorde is om zoveel mogelijk energie te besparen. De woning is een hoekwoning met een tuin op zuid-oost en bouwjaar 1952. Het huis is op dit moment nogal een gasvreter: overal enkelglas, heeft een spouwmuur maar is niet gevuld, geen dakisolatie, een aparte boiler uit 2005 en een CV ketel uit 1990.

We hebben gelukkig nog wat financiele ruimte om in het begin al het een en ander aan te passen, maar weet nog niet precies wat we allemaal kunnen doen en vraag me daarom af waar we het beste mee kunnen beginnen en of ik iets over het hoofd zie.

Ons plan:
1.Nieuwe CV-combiketel (leidingen zijn al voorzien van isolatie)
2.Spouwmuur laten vullen met isolatie
3.Dakisolatie
4.Nieuwe kozijnen met HR++ glas overal + mechanische ventilatie plaatsen op bestaande afvoerbuizen (nu natuurlijke ventilatie, maar wel buizen aanwezig naar badkamer en keuken)
5.Op bestaande boiler een zonnecollector aansluiten en gebruiken als zonneboiler (indien mogelijk)
6.PV

Wat denken jullie? Is bovenstaande volgorde de beste (laaghangend fruit met, name isolatie, het eerst). Zijn er nog zaken die ik vergeten ben?

Qua elektra verbruik zijn we al erg zuinig: overal spaarlampen, geen sluipverbruik en geen droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:32
Anne vdr Bom schreef op donderdag 28 april 2011 @ 10:26:
[...]
Iemand nog een tip voor een winkel in (de omgeving van) Leiden?
Je zou het eens bij Noordman kunnen proberen. Da's toch wel de grote wijnboer van Leiden.
Mochten zij inderdaad wijntonnen hebben, dan hoor ik dat graag want ook mijn tuin gaat binnenkort op de schop :)

edit: In de buurt zit volgens Google ook een handelaar in tonnen: http://www.opafreek.nl

[ Voor 10% gewijzigd door celshof op 28-04-2011 13:17 . Reden: toevoeging link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 00:32
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2011 @ 12:55:
Ons plan:
3.Dakisolatie
4.Nieuwe kozijnen met HR++ glas overal + mechanische ventilatie plaatsen op bestaande afvoerbuizen (nu natuurlijke ventilatie, maar wel buizen aanwezig naar badkamer en keuken)
5.Op bestaande boiler een zonnecollector aansluiten en gebruiken als zonneboiler (indien mogelijk)
6.PV

Wat denken jullie? Is bovenstaande volgorde de beste (laaghangend fruit met, name isolatie, het eerst). Zijn er nog zaken die ik vergeten ben?

Qua elektra verbruik zijn we al erg zuinig: overal spaarlampen, geen sluipverbruik en geen droger.
Ik zou de HR++ ruiten een hogere prioriteit geven. Mocht het te duur zijn voor het hele huis, dan zou je ook eerst de ruiten kunnen doen in de woonkamer (ik verwacht dat je het meest stookt om het daar warm te houden).
Sowieso van alles aparte offertes aanvragen. Dan kun je beter kijken wat prioriteit moet hebben.

Is trouwens je vloer geisoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Hallo Tweakers,

Ik volg dit topic al geruime tijd maar nog geen reden gehad om zelf te posten. Nu wel: we zijn van plan om een woning te kopen en vraag me af wat de beste volgorde is om zoveel mogelijk energie te besparen. De woning is een hoekwoning met een tuin op zuid-oost en bouwjaar 1952. Het huis is op dit moment nogal een gasvreter: overal enkelglas, heeft een spouwmuur maar is niet gevuld, geen dakisolatie, een aparte boiler uit 2005 en een CV ketel uit 1990.

We hebben gelukkig nog wat financiele ruimte om in het begin al het een en ander aan te passen, maar weet nog niet precies wat we allemaal kunnen doen en vraag me daarom af waar we het beste mee kunnen beginnen en of ik iets over het hoofd zie.

Ons plan:
3.Dakisolatie
6.PV

Als je de eerste 4 in ieder geval maar doet dan is de volgorde niet zo belangrijk. Zet nu vast de CV ketel uit want die heb je nu niet meer nodig (verwacht ik) en als de pomp dan vast gaat zitten...........zie je dan wel weer.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Tom234
Als je alles goed isoleert kun je ook overwegen om een elektrische warmtepomp te plaatsen (voor een deel op PV). Maar dat moet je wel combineren met vloerverwarming (Laag Temperatuur Verwarming).
Daarom: eerst alles (met name de vloer) goed isoleren en daarop de installatie afstemmen. Een te grote CV-ketel gaat ten koste van het rendement.
Een ander goede optie voor verwarmen (hier al vaker genoemd): ATAG Qsolar.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 08:10
Hallo Tweakers,

Ons plan:
3.Dakisolatie
6.PV

Trias Energetica!

Allereerst besparen, d.w.z. heel goed isoleren. Dat die ketel uit 1990 op dit moment nog 10% teveel gas verstookt is niet zo'n groot probleem, dat hou je nog wel een jaartje uit en is ook niet zo boeiend als straks alles goed geïsoleerd is. Eerst alles goed isoleren dus. Enkel glas vervangen is vaak de beste optie. U=5,7W/m²K naar U=1,1W/m²K voor HR++, daar kan weinig tegenop. Misschien wil je wel meteen triple glas. Spouw vullen is ook een heel erg goede optie. 6cm opvullen met pur en je gaat van U=2,5W/m²K naar U=0,4W/m²K. Spouw vullen is ook een erg snelle manier en eenvoudige manier: binnen een dag gepiept en je merkt er weinig van. Dak isoleren is ook een heel erg goede optie, maar kan meer werk zijn afhankelijk van de situatie. Resteert nog het isoleren van de vloer, als er een kruipruimte is. Als dat niet zo is en je gaat toch verbouwen, overweeg dan nieuwe geïsoleerde vloeren met vloerverwarming, want daar heb je op zoveel manieren profijt van en dat kan eigenlijk alleen goed als je toch flink verbouwt. Is later iig lastiger. Als je dit allemaal gedaan hebt, dan wordt het jagen op de kleine problemen: tocht en koudebruggen. Probeer dit ook al tijdens de verbouwing te doen. Dat wat nu een relatief kleine koudebrug lijkt is straks na het isoleren ineens relatief groot.

Als je hier allemaal klaar mee bent, neem dan eens een pauze en ga overwegen of je eerst een zonneboiler of HR-ketel wilt, maar misschien doe je het dan wel allebei? De verwarming aanpassen moet je trouwens pas na het isoleren doen, omdat deze door het isoleren veel minder groot hoeft te zijn. Je kunt een kleinere ketel nemen en je hebt minder vermogen van je radiatoren nodig (bij geen vloerverwarming). Misschien is je verbruik dan wel zo laag dat je besluit het gas helemaal af te sluiten en alles met een warmtepompje te doen?

Zonnepanelen kosten gewoon ronduit veel geld, dus dat wil je waarschijnlijk als laatste doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Paul C op 28-04-2011 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-09 09:37
Anne vdr Bom schreef op donderdag 28 april 2011 @ 11:44:
[...]

Net zoals veel mensen een zonneboiler installeren terwijl die ook niet in de warmwaterbehoefte kan voorzien gedurende de winter. Alles helpt.
Regenton heeft daarbij nog als voordeel dat het een additionele buffer is voor het riool als het wel een keer hard regent. De trend lijkt namelijk een beetje dat alles wat meer in extremen gaat; als het regent dan regent het ook hard. Het riool moet dat allemaal maar direct opvangen. Als iedereen er een regenton tussen zet is er weer een aanzienlijke buffer gecreëerd :) Misschien een heffing op drinkwater en iedereen daarmee - praktisch gratis - van een regenton voorzien :P ?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
[...]

Inderdaad, ik vond het wel een gevalletje 'azijnpisserij'. Als je het namelijk van de zonnige kant bekijkt, zorgen de veelgebruikers ervoor dat het oppervlaktewater/rioolwater er per saldo schoner op wordt. ;)
Je kan water nou eenmaal niet vergelijken met fossiele brandstof. Recyclen en zo. Het kost waarschijnlijk wel wat energie om de filteren, maar blijkbaar is dat per kuub zowat te verwaarlozen.

Voor wat betreft zo'n palletvat: Je hebt dan wel een pomp nodig om het uit de 'grond' te pompen naar het maaiveld. Wat voor pompjes worden daar voor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2011 @ 02:10:
[...]

Ik zal mijn rekening nog eens bekijken, maar ik ben vrij zeker,
Van waar ben je?
Ik van gent.
Uw verbruik is wel erg laag, gebruik jij regenwater?
Nee gebruik geen regenwater wat dan zou het 0 euro per kuub zijn. ;)
Mijn tarief is 1.18 euro per kuub inclusief btw en alle andere kosten(Vastrecht, Grondwaterbelasting, Provinciale grondwaterheffing) Gaat om een 1.5kuub per uur aansluiting.

Woon in Nijmegen en daar hebben we meerdere grote bronnen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ons plan:
3.Dakisolatie
6.PV
He Tom, je hebt al een mooi lijstje.

Beginnen met isoleren, wat pcmadman terecht opmerkt is dat de grootste klap: de grootste besparing per geinvesteerde euro. Daarvan is de topper spouwmuurisolatie. Isoleer ook je dak en neem het beste dubbelglas of zelfs driedubbelglas. Ook vloerisolatie is een flinke bespaarder, isoleren is koning.

Goed dat je let op ventilatie: bij isoleren hoort ook ventilatie! Het mooiste is natuurlijk een (goed geinstalleerd en ingeregeld (!)) balansventilatiesysteem met warmte terugwinning. Dat is lastig in te passen in je woning maar erg comfortabel en energiezuinig.

Vergeet daarnaast de douche-wtw niet, als je de badkamer gaat verbouwen. Je zonneboiler kan bijna een keer zo klein om dezelfde dekking te halen.

Isolatie is geen kwestie van wel of niet doen, isoleren kan in gradaties.De ultieme uitwerking van isoleren (de koning der koningen) en dus van trias energetica is het passiefhuis: een huis wat zo goed geïsoleerd is dat de verwarmingsinstallatie letterlijk (!!) overbodig is. Vandaar de opmerking van pcmadman dat het type verwarmingsinstallatie niet zoveel uitmaakt; hoe beter de isolatie hoe minder relevant. Belangrijk hierbij zijn de details en kwaliteit van het geleverde werk. Let dus goed op met wie je in zee gaat en hoeveel ervaring ze hebben. Willekeurige aannemers in NL die vinden dat ze energiezuinig kunnen renoveren / bouwen komen niet in de buurt van de passiefhuis standaard. Vraag je daarnaast goed af wat de levensduur van het huis is. Als dat nog 50 jaar is kun je 50 jaar lang, elk jaar weer, flink energie besparen. Isolatie heeft een erg lange levensduur en is dus waardevast.

Er is veel informatie in het duits en engels te vinden: passivhouse is dan je zoekterm.

Even wat linkjes vanuit m'n bookmarks:
http://gentledescent.word...passive-house-renovation/
http://www.energieinstitu...8713a4aba44715a75150c57c2
http://www.passivhaustagu..._using_Passive_House.html
http://www.lehr.be/NL-I-BBRI.htm

Ga daarna pas geld uitgeven aan duurzame opwekking. Misschien hoef je bijna niets meer op te wekken, passiefhuizen winnen dus.

[ Voor 15% gewijzigd door SpiceWorm op 28-04-2011 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
SunshineCompany schreef op donderdag 28 april 2011 @ 11:36:
[...]

Ik niet. We kopen ook geen benzine tegen kostprijs. Prijs water verdubbelen, van de extra inkomsten de dijken verhogen. Want als we er niet van douchen, verdrinken we er nog in. :P
Hierbij vergeet je dat drinkwater een primaire levensbehoefte is en benzine niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Laatst online: 27-09 09:25
JakeNL schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:10:
[...]

Inderdaad, ik vond het wel een gevalletje 'azijnpisserij'. Als je het namelijk van de zonnige kant bekijkt, zorgen de veelgebruikers ervoor dat het oppervlaktewater/rioolwater er per saldo schoner op wordt. ;)
Je kan water nou eenmaal niet vergelijken met fossiele brandstof. Recyclen en zo. Het kost waarschijnlijk wel wat energie om de filteren, maar blijkbaar is dat per kuub zowat te verwaarlozen.

Voor wat betreft zo'n palletvat: Je hebt dan wel een pomp nodig om het uit de 'grond' te pompen naar het maaiveld. Wat voor pompjes worden daar voor gebruikt?
Nee hoor: het palletvat vul je toch gewoon met regenwater?
Daar krijg je het water weer ui door gratis zwaartekracht.

Enne schoon drinkwater in het riool pompen door grootverbruikers verhoogt de zuiveringskosten aanzienlijk: het droge stofgehalte van het water neemt er namelijk door af (ook door grote hoeveelheden schoon regenwater, daarom wordt steeds vaker de hemelwaterafvoer gescheiden van de riolering), zodat de zuivering veel meer energie kost.

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

leonbong schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:24:
[...]

Hierbij vergeet je dat drinkwater een primaire levensbehoefte is en benzine niet.
Benzine is een vorm van energie en energie is een primaire levensbehoefte.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Primaire levensbehoeften mag je best wat duurder maken zodat men niet de hele tuin er mee sproeit. Aan de andere kant; als de waterzuiveringsinstallatie 100% groen draait (wat natuurlijk niet mogelijk is, maar goed), mag je dan wel weer sproeien met drinkwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ook zitten denken voor een regenton.
Je hebt ook nog wel mooiere oplossingen maar die vind ik toch een klein beetje aan de dure kant... :D
Deze vind ik mooi maar de prijs....
Elho Pure Raindrop

He, zie op marktplaats voor €150,-- ex verzendkosten

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2011 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Laat wat jij noemt al geregeld zijn.
Het BTW tarief is over de eerste X kuub 6% en daarboven 19%. Waarbij X kuub de hoeveelheid water is voor primaire levensbehoefte.
Er zijn in de topic ook nog steeds mensen die het riool met drinkwater verwarren. Het zuiveren van riool water heeft niks te maken met het produceren van drinkwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
VincentH schreef op donderdag 28 april 2011 @ 12:51:
Mijn regenton is sinds het weekend leeg. Ik hoop dus op regen! Het voelt echt als een nederlaag om de gieter te vullen met kraanwater. Conclusie is dus wel dat een regenton van 200 liter heel veel lijkt, maar in een voorjaar als dit jaar niet genoeg is.

@Anne als je ruimte hebt is het de moeite om te bezien of je zo'n palletvat van een kuub kwijt kunt. Die zijn via MP voor een paar euro te krijgen.
Er staat een klein bodempje water in de ton die direct onder de regenpijp staat (vannacht beetje gevallen).

Gros van het spul gebruik ik voor toiletspoeling, gewoon met emmers. Aangezien alle tonnen zo'n beetje droog stonden hier (vier stuks, plus buffervat in badkamer), haal ik nu af en toe twee emmers uit de dreef voor het huis. Financieel levert het geen drol op, maar zoals Anne al zei: alle beetjes helpen. En het gevoel om in ieder geval als mensch "iets" gedaan te hebben is onbetaalbaar, kan geen tvt of ambtelijke "logica" tegenop. En ik blijf in beweging... ;)

Voor overbrugging van dit soort excessief droge periodes heb je echt buffers van duizenden liters nodig bij gemiddeld huishoudelijk gebruik (NB: wij verbruiken per persoon op jaarbasis ruim 11 en een halve kuub drinkwater en 3 kuub regen [en beetje sloot-] water, HH met 2 personen grafiek).

@Anne
Slechte ervaringen hier met oude wijnvaten en met houten tonnen. Die moet je eigenlijk permanent nat houden, in droge periodes trekt het hout op den duur helemaal stuk. Zijn vaak ook niet de meest effectieve opslag media voor een verbruiksgoed als water, er zijn diverse alternatieven van (gerecycled) kunststof die groter intern volume hebben en niet kapot gaan tenzij je d'r rare dingen mee doet. Bij voorkeur ook liever geen kraantjes onderin, risico van bevriezing in winter als je niet oplet, zeker als ton op geëxponeerde plek staat (in beschutting van muur dicht bij huis valt dat wel mee). Ik schep water gewoon uit bovenkant van zeer ruim bemeten kunststof ton met breed deksel, waar je makkelijk met emmer direct 10 liter uit kunt vissen. Die tonnen hebben we destijds via de gemeente (Leiden, ja) goedkoop kunnen aanschaffen. Ik weet niet of ze nog worden aangeboden daar. Zou je na kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

@Zonnigtype; heb je regenwateropslag zo geplaatst dat je toiletstortbak ermee volloopt?

Trouwens nog iemand wat gehoord over WijWillenZon? Pakjesboot is nog steeds kwijt? Wellicht toch die deksele piraten?

Qua isolatie van mijn (huur)huis; ons dak is 5cm hoger dan de rest van 't rijtje, lessenaardak met isolatie. Vloerisolatie, dubbelglas, nieuwe HR ketel, radiatorfolie, spouwmuurisolatie. Waterbesparende douche/kraan. Helaas geen WTW in douche, en nog geen PV, wellicht aan 't eind van 't jaar. Ben er wel blij mee, het huis voelt erg prettig aan. Verder hebben we een keldertje, ook erg prettig.

Wat er nog kan gebeuren; minder droger gebruiken, energiezuinige vriezer, spaarlampen. Kortom; alles qua bezuinigen op electra. Aan de andere kant.. als ik toch PV ga plaatsen? Verbruik is al niet hoog, dus kan het relatief eenvoudig ook allemaal opwekken.

Zijn er hier trouwens al mensen die langer dan 10 jaar een SMA omvormer hebben? Of in ieder geval al voor een langere periode? Al ervaringen met SMA's die het niet meer deden? Na hoeveel jaar stopten ze ermee..?

[ Voor 72% gewijzigd door SunshineCompany op 28-04-2011 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:59:
@Zonnigtype; heb je regenwateropslag zo geplaatst dat je toiletstortbak ermee volloopt?
Neen, niks leidingen/pompen hiero, gewoon emmertje naar de badkamer en/of toilet sjouwen. Het edele handwerk.
Trouwens nog iemand wat gehoord over WijWillenZon? Pakjesboot is nog steeds kwijt? Wellicht toch die deksele piraten?
Wie weet hoor ik maandag iets. Ben uitgenodigd om bij TROS Radar in de studio te komen over de salderings-problematiek (geen vragen echter, ze hebben al genoeg probleemgevallen en "deskundigen"). En raadt eens wie er bij Antoinette Hertsenberg gezellig aan tafel zit? .... :+

(neen, ik niet, ik "mag" op de tribune)

Homepage WWZ vermeldt nog steeds:
Vanaf half april tot en met juli worden de panelen steeds in tranches van 1 MW en later 2 MW geleverd.
De eerste modules hadden al op het dak moeten liggen.

Zeeuwind is ze al voortvarend voorgegaan (o.a. het strandtent GIZZ project waar Jan-B mee op de proppen kwam). Met Europese omvormers. En met modules die de ambitieuze Urgenda mevrouw op uitermate curieuze en hoogst fragenswürdige wijze uit die actie heeft gelazerd. Pas nadat de bulk van de contracten was getekend, met een extra korting als verleidelijk snoepje...

En Vincent Dekker op zijn promotiecampagne website onder de vlag van Trouw in bericht van 27 april:
Zojuist kreeg ik trouwens bericht dat mijn (begin van) zelfstandigheid toch een weekje later begint. Wijwillenzon bezorgt mijn zonnepanelen niet deze maar volgende week bij me thuis. Nou, die ene week extra overleef ik ook nog wel...
... trommelend met de vingers om zijn Ferrarisje op CSUN modules terug te laten draaien? (hij had LDK Solar besteld, maar de ongevraagde contract wijziging maakt hem - en velen met hem - verder niks uit...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik vind tranches van 1MW trouwens niet echt groot, 9 Containers. Verder ligt heel Europa vol met containers PV (wachtend op de nieuwe Feed-inn tarieven van Italie..), er is nergens vertraging. Alles is volop leverbaar. SolarNRG is nu dag en nacht profieltjes aan het stansen natuurlijk. En de omvormers, die zullen ook wel ergens onderweg zijn. Grindtegels stijgen de komende maanden gigantisch in prijs op Marktplaats.. ;)

Ben erg benieuwd naar de Saldeer-uitzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ook al geen nieuws, aandeel duurzame hernieuwbare energie gedaald in NL.

http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2011/2011-3381-wm.htm

En dat deel elektra: dat wordt in toenemende mate vergiftigd door biomassa bijstook uit Verweggistan in fossiele NL centrales (alleen grote jongens kunnen dat doen, burgers hebben daar niks te schaften). Wat in Duitsland onder EEG condities verboden is. En toch hebben ze dik 17% hernieuwbare stroom, rara hoe kan dat?

Misschien moeten we GoT maar afschaffen (sorry Jeroen) en massaal onze computers uit gaan zetten.

Dan neemt dat "aandeel" vanzelf weer toe... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Twee gewonden bij bedrijfsongeval
Holten, 28-04-2011 • Een 28-jarige man uit Vorden en een 29-jarige man uit Zutphen raakten woensdag 27 april gewond bij werkzaamheden op een dak.

Woensdag 27 april omstreeks 12.00 uur kreeg de politie melding van een bedrijfsongeval op de Keizerswerg in Holten.
Vier personen werkten op een dak om zonnepanelen te plaatsen. Tijdens de werkzaamheden zakten twee personen door het dak en vielen ongeveer 6 meter naar benden. Een 28-jarige man uit Vorden en een 29-jarige man uit Zutphen raakten gewond en werden met onbekend letsel door ambulances naar het ziekenhuis overgebracht. De arbeidsinspectie is in kennis gesteld en zal verder onderzoek verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
wipkipwipkipwipkipwipkip.....
Het subsidiepotje 'Duurzame warmte voor bestaande woningen' met het resterende bedrag van EUR 20 mln verdwijnt mogelijk in de SDE+-regeling, die per 1 juli van start gaat. Een motie van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer kon het geld niet veilig stellen voor de kleinschalige duurzame warmtesector.
Energeia artikel met achtergronden bij mij op te vragen. D'r is nog niks toegezegd (gaat over o.a. zonnecollector aanschaf subsidies).

Motto bij de regenten: maak de consumenten en bedrijven volkomen knettergek met onvoorspelbaar beleid dat ze voor altijd subsidieontgeild zijn.

Zit ook wel weer wat in (voor de doordenkers). Maar de manier waarop vallen de tanden weer eens spontaan van uit de mond. Niets nieuws onder de zon bij de fossielo's in DH in ieder geval. Die vinden het heerlijk, dat voortdurende gemanipuleer en continu in de zeik zetten van volstrekt onbetekenende (duurzame) brancheorganisaties.

Pagina: 1 ... 68 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.