Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.848 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 13:36:
gekissebiss is leuk maar
ik vind dat moddergooien maar niets
intussen zitten de panelen onder een dikke laag stof!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hier ook stof overal, op de bovenste rij na alles schoon kunnen krijgen met een telescoop van 6 meter :)

opbrengst blijft wel wat achter met deze temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:38
RemcoDelft schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 12:40:
[...]

Dit lijkt me niet verstandig: de pomp in een CV-ketel is watergesmeerd (bron: college HTS Haarlem lang geleden), en slaat ook 's zomers af en toe aan om vastzitten te voorkomen.

[...]

Bij mijn ketel is de pomp nodig voor de warmtewisselaar, om warm kraanwater te krijgen.
Maar als je water van 65graden uit je zonneboiler haalt heb je die warmtewisselaar en pomp dus niet meer nodig. Die pomp kan prima 4 maanden stil staan, zo kwetsbaar zijn die dingen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en het stopzetten van de jaarlijkse subsidie van vier miljard dollar aan olie- en gasbedrijven.

"In plaats van het subsidiëren van de energiebronnen van gisteren, moeten we investeren in die van morgen", aldus Obama.
verhagen zal het wel verpropt hebben, het afschrift van die speech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Of als biomassa laten meestoken in een kolencentrale.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:39

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 18:07:
Of als biomassa laten meestoken in een kolencentrale.
Verhagen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ik heb de neiging om ja te zeggen maar laten we het maar bij dat propje houden. ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
RemcoDelft schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 12:40:
[...]

Bij mijn ketel is de pomp nodig voor de warmtewisselaar, om warm kraanwater te krijgen.
Volgens mij is de pomp bij de meeste ketels nodig om de warmtewisselaar te verwarmen (dat gebeurt met behulp van verwarmingswater). Het drinkwater wat door diezelfde (verwarmde) warmtewisselaar loopt hoeft niet verpompt te worden idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:28
FicoF schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 16:59:
[...]

Maar als je water van 65graden uit je zonneboiler haalt heb je die warmtewisselaar en pomp dus niet meer nodig. Die pomp kan prima 4 maanden stil staan, zo kwetsbaar zijn die dingen niet.
CV-pompen kunnen wel kwetsbaar zijn tegen niet lopen. Er zijn pomp-types die na 2 weken stilstaan al niet meer normaal kunnen opstarten. Dit komt meestal door roest in de pomp, (vaak al bestaand roest van leidingen o.i.d.).
Als er een vastzittende pomp is: sla dan met de achterkant van een schroevendraaier (dus het handvat) even tegen de pomp aan ter plaatste van de ontluchtingsplug. 50% kans dat de pomp zo weer begint te draaien. Als dat niet werkt kan de ontluchtingsplug er even uit (water), en kun je het nog een keer proberen door direct op de as een klap te geven. Als dat niet werkt moet de pomp uit elkaar.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

*knip*

laat maar sterven die discussie

[ Voor 96% gewijzigd door Anne vdr Bom op 23-04-2011 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 08:50

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

flitspaal.nl schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 15:22:
[...]

In 2009 heeft de pomp volgens mij bijna 4 maanden stil gestaan, in 2010 ook zoiets. CV ketel werkt nog prima! :)
hier ook de stekker er voor het 3e jaar eruit getrokken. Zowel van de CV als de vloerverwarmingspomp. Dat laatste was ten strengste verboden door de installateur, dat was niet mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 21:04:
[...]

Die van mij worden zeker warmer:

[afbeelding]
juist ja, dus geeft de interne tempsensor het niet juist weer. Hoger als 61 graden heb ik de temp nooit gezien
SpiceWorm schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 20:38:
[...]

Volgens mij is de pomp bij de meeste ketels nodig om de warmtewisselaar te verwarmen (dat gebeurt met behulp van verwarmingswater). Het drinkwater wat door diezelfde (verwarmde) warmtewisselaar loopt hoeft niet verpompt te worden idd.
klopt, cv circuit wordt afgesloten en de ketel warmt het drinkwater mbv het ccircuit en de ww, alleen is het het inkomende water nu warm genoeg waardoorde ketel aanslaat en na een paar seconden terugmoduleert naar de laagste stand. Dus stekker eruit

[ Voor 48% gewijzigd door sander817 op 23-04-2011 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:47
sander817 schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 23:12:
klopt, cv circuit wordt afgesloten en de ketel warmt het drinkwater mbv het ccircuit en de ww, alleen is het het inkomende water nu warm genoeg waardoorde ketel aanslaat en na een paar seconden terugmoduleert naar de laagste stand. Dus stekker eruit
Met de stekker er uit werkt je ventilator niet meer voor de rookgasafvoer, net als de andere electronica in je ketel. Of hebben we het hier niet over een HR combiketel met zonneboiler-aansluiting?

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de ketel degradeert tot een hulpsinterklaas in de leiding,
als de zonneboiler de ketel volstrekt overbodig maakt, dan is de ketel ook echt overbodig, en slechts een sluipverbruiker. als je je zorgen maakt over de pomp dan volstaat een timer van de gamma/praxis, 1x in de week een uurtje aan.
als het circuit erg vuil en zwart is, dan is het nu misschien een mooi moment om de leidngen eens te spoelen.

ik zag het gisteren weer bij een item over schone? autos op de rai.... grote logge auto`s met a label en belastingvrijstelling. waar blijft de gelijkheid dat dat ook voor mijn woning gaat gelden ?
ik stoot tenslotte ook niks uit.(geen woz/geen forfait...)
toch grappig hoe ver lobby kan gaan, het gaat werkelijk helemaal nergens meer over zo kapot gedraaid die wereld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mijn nieuwe intergas cv gaat de pomp 1x per 24 uur 10 seconden draaien, blijkbaar is dat al genoeg om vastzitten te voorkomen. Ik heb hem nu uit staan maar twijvel er over om hem toch aan te laten. standby stand 2 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boycot Nuon om hoog salaris topman
PvdA-Kamerlid Samsom vindt salarisverhoging Nuon-topman 'schandalige truc'
http://www.nu.nl/economie...-hoog-salaris-topman.html

de politiek maakte de bedrijven commercieel, en nu kroko-tranen, huilen als een kleuter op de grond.
de politiek is juist oorzaak van het probleem, als nuon gewoon nuon was gebleven, dan
kon de politiek daar een feed-in van medefinancieren.
deze man zit er pas sinds 1 juli, welke buitensporige goede prestatie heeft ie geleverd ?
is ie soms hartchirurg en heeft ie 100 mensen gered ?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2011 08:49 . Reden: /edit : oh, ik zie het nu pas, hij heet huib immorelisse ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:05
Mijn 2 kinderen waren vroeg wakker, dus ik ook. Maar van het moment gebruik gemaakt en de zonnepanelen schoongemaakt, de sahara was er niks bij zoveel stof.

Zal ik veel verschil gaan zien?

En nu genieten van de zon ( en de kids die al buiten spelen).

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Kan je zonnepanelen koelen met (drink)water voor meer vermogen/ energie? En zo ja, kan je met 1 liter water 6,8 Wh extra energie opwekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dre schreef op zondag 24 april 2011 @ 09:14:
Kan je zonnepanelen koelen met (drink)water voor meer vermogen/ energie? En zo ja, kan je met 1 liter water 6,8 Wh extra energie opwekken?
Ik zou zeggen, reken het even uit? Warmtecapaciteit van water is bekend, pak daarbij het vermogen van het paneel t.o.v. de temperatuur en je weet het.

Los daarvan lijkt het me niet de juiste weg: de milieu-winst wordt aardig minder, het wordt een zeer ingewikkelde installatie met buiten water die achter het paneel langsloopt, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dan zou ik eerder gaan voor het rondpompen van regenwater of geforceerde koeling met een fan op een eigen celletje.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Dre schreef op zondag 24 april 2011 @ 09:14:
Je kan panelen koelen met water. Als je dat doet met regenwater wat op gevangen en opgeslagen is hoger dan de panelen hoeft het ook niets te kosten. Alleen een film water over de panelen laten lopen levert niet de meeste winst op omdat de koeling niet maximaal is. Je moet eigelijk een medium hebben met een hoger soortelijke warmte of zorgen dat je van de ene aggregatie naar de anderen gaat. Het water zou dus verdampt moeten zijn voordat het de onderkant van je paneel bereikt. Hiermee bereik je ook niet het beste omdat de bovenzijde van het paneel met water wordt gekoeld en de onderkant door agggregateiovergang wat veel meer energie onttrekt aan het paneel.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:52
glambalk schreef op zondag 24 april 2011 @ 11:07:
[...]

Je kan panelen koelen met water. Als je dat doet met regenwater wat op gevangen en opgeslagen is hoger dan de panelen hoeft het ook niets te kosten. Alleen een film water over de panelen laten lopen levert niet de meeste winst op omdat de koeling niet maximaal is. Je moet eigelijk een medium hebben met een hoger soortelijke warmte of zorgen dat je van de ene aggregatie naar de anderen gaat. Het water zou dus verdampt moeten zijn voordat het de onderkant van je paneel bereikt. Hiermee bereik je ook niet het beste omdat de bovenzijde van het paneel met water wordt gekoeld en de onderkant door agggregateiovergang wat veel meer energie onttrekt aan het paneel.
Of je moet een systeem bedenken met kleine vernevelaars aan alle zijden van het paneel? Maak het trouwens voor het rendement uit of het paneel nat is, in de zin dat water mogelijk zonnestralen tegenhoud? Natuurlijk op te lossen door de achterkant te koelen. Volgens mij is er best veel rendement te behalen door betere koeling in ieder geval :)

Vond deze en deze links nog trouwens.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:34
Ik heb vanmiddag ook maar even met de tuinslang over de panelen gespoeld. Het water kwam bruin er vanaf en prompt ruim 300W meer vermogen per omvormer. 400W zefls, maar nadat de panelen weer wat opgewarmd waren was daar nog zo'n 300W van over. Niet echt wetenschappelijk, maar 600W in totaal erbij dat scheelt wel. Als ik de weersvoorspelling mag geloven, dan gaat zich dat ook nog wel opbrengen, want de komende paar dagen geen regen voorspeld hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

pcmadman schreef op zondag 24 april 2011 @ 17:01:
Ik heb vanmiddag ook maar even met de tuinslang over de panelen gespoeld. Het water kwam bruin er vanaf en prompt ruim 300W meer vermogen per omvormer. 400W zefls, maar nadat de panelen weer wat opgewarmd waren was daar nog zo'n 300W van over. Niet echt wetenschappelijk, maar 600W in totaal erbij dat scheelt wel. Als ik de weersvoorspelling mag geloven, dan gaat zich dat ook nog wel opbrengen, want de komende paar dagen geen regen voorspeld hier.
Het is mij niet helemaal duidelijk hoeveel Watt het schoonmaken oplevert en hoeveel Watt het koelen. En was bij een installatie van 8.140 Wp? Hoeveel vermogen leverde die voor en na het koelen?

Iemand met 2 dezelfde sets die dit een jaar lang wil testen :9 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
continue/veel sproeien met kraanwater lijkt me, naast dat het natuurlijk niet zo duurzaam is, geen goed plan.. Ik zie ik al panelen voor me met een dikke laag kalk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
Zelfde hier, ik klom om 6 uur vanavond het dak op, dikke laag stof op alle panelen en de Solior.. Na het schoonmaken (4 emmers water) kwam er ineens 400w meer uit de panelen!!! *O* Dat had ik dus veel eerder moeten doen met deze mooi zon dagen. Ben benieuwd naar het verschil in opbrengst morgen.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:41

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Even door op de pomp schakelaar discussie,
Ik dacht dat het circuleren van de vloerverwarming ook verstoppingen tegen zou gaan doordat het water in beweging blijft en dus de evenuelen losse deeltjes niet neer kunnen slaan.

Als dit allemaal niet van toepassing is, en een pomp er tegen bestand is ga ik asap een pomp schakelaar halen of hem zoals voorgesteld via de ketel laten schakelen.

Andere vraag, kom iets later in dit topic, dus hoop niet dat ik iets ga vragen wat allang besproken is.
Ik woon op een woonboot, en heb een plat dak, prima situatie dus om aan een zonne boiler en of cellen te beginnen.
Echter het feit dat ik in een boomrijke omgeving woon, die een flink deel van het directe zonlicht met name in de ochtend en avond blokkeren.
Zijn er mensen die ervaring hiermee hebben en hoeveel invloed dit heeft op het te behalen rendement.

Al mijn verlichting is inmiddels LED, dus ik wil verder gaan met het "groene" plaatje.
A omdat ik het leuk vind
B omdat het geld bespaart
C zelfvoorzienend vind ik een fijn idee
D knustellen met electonica heb ik voor geleerd en vind ik nog leuk ook :)

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je met de huidige instraling water over je panelen sprenkelt,
en je hoort het glas kraken in de kitrand, dan is dat geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op maandag 25 april 2011 @ 08:55:
als je met de huidige instraling water over je panelen sprenkelt,
en je hoort het glas kraken in de kitrand, dan is dat geen goed idee.
Maar wat nou als er regen opvalt terwijl de zon er nog op schijnt? Zonnetje staat in het zuiden op zijn hoogste punt, paneel temperatuur 50oC westen wind voert regenwolken aan, is dus heel goed mogelijk. Moeten ze toch ook tegen kunnen? Gehard glas kan juist tegen grote temperatuur verschillen (neem bv de duralex glazen) en de kit moet flexibele genoeg zijn om de uitzetting en krimp op te kunnen vangen. Ze kunnen slecht tegen puntbelasting, dat dan weer wel.
Maar ik heb ze net schoon gemaakt, paneel temperatuur is pas 14,5o

[ Voor 15% gewijzigd door ZonneStroom op 25-04-2011 09:11 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

cyclone schreef op zondag 24 april 2011 @ 21:25:
Echter het feit dat ik in een boomrijke omgeving woon, die een flink deel van het directe zonlicht met name in de ochtend en avond blokkeren.
Zijn er mensen die ervaring hiermee hebben en hoeveel invloed dit heeft op het te behalen rendement.
Kun je zeggen op welke tijden er schaduw op je panelen valt? Als het alleen 's ochtends en 's avonds is en in de winter, valt het waarschijnlijk mee. Dat zijn toch niet de perioden waar je het van moet hebben. De bulk van je opbrengst komt van zonnige dagen in de lente en zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar ik heb ze net schoon gemaakt, paneel temperatuur is pas 14,5o
dat lijkt me ok, maar op heet glas, niet zo oke..... ik haalde gisteren 61,1 graad paneel temp,
mono kristallijn blijft trouwens 12 graden koeler dan poly (hier)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2011 09:32 . Reden: ZB : gisteren zwembadje gevuld voor de kids, 2 uur later staat dat kreng alweer op 72 graden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier vergelijkbaar, gisteren maximaal rond de 1150W uit de grote set. Gisteren aan het einde van de middag de panelen schoongemaakt, nu komt er al 1335W uit diezelfde set.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-09 15:41
nu al tijdje verwarming helemaal uit en was benieuwd naar wat er dan aan verbruik gas overblijft.

In de afgelopen 72 uur heb ik een verbruik 2 kuub gas nog alleen voor koken (alleen vrijdag) en 4x douchen denk ik. Lijkt me nog aan de hoge kant?? Kan de ketel teveel gebruiken door tapwater warm te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik zit te denken om zonnepanelen te nemen.
Mijn huis heeft een schuin en plat dak. Ik wil de panelen op het platte dak gaan plaatsen.
Nu zit ik sterk te denken aan de panelen van www.zonnepanelen.nl aangezien dit systeem eenvoudig zelf te plaatsen is. (Het medium paket 1920Wp)

Heeft iemand ervaring met dit systeem? Is het kwalitatief goed? Zijn het goede panelen?
Is het raadzaam om te kiezen voor de duurdere type panelen, of niet?
Tendens Solar 240 Wp zonnepanelen. +€ 698,53
Canadian Solar Zonnepanelen +€ 148,75
9 stuks MDZ 240 Wp ( 2160 Wp totaal ) +€ 486,71

Ik wil de opbrengsten gaan monitoren met een plugwise plug.
Mijn verbruik jaarlijks is ongeveer 1600Kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jhead22
als je deze regel in google stopt:
Super aanbieding, alleen in de maand maart en April 18x
dan zie je wellicht iets leuks,
en daarmee is de vraag ook meteen beantwoord : "waar haal jij onder de 2.18eur/wp dan panelen vandaan"
ps : dat verschilt per dag, dus er is geen eenduidig antwoord voor.
daarom luister ik altijd goed bij het eerste kontakt met een leverancier,
als deze je van beginner tot garantie aardig&goed helpt,(zie snoekie met zijn paneel)
dan is dat ook heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
trekker22 schreef op maandag 25 april 2011 @ 11:29:
In de afgelopen 72 uur heb ik een verbruik 2 kuub gas nog alleen voor koken (alleen vrijdag) en 4x douchen denk ik. Lijkt me nog aan de hoge kant?? Kan de ketel teveel gebruiken door tapwater warm te houden?
Dat kan heel goed. Zo ongeveer iedere ketel heeft een 'Eco' en een 'Comfort' stand voor warm water. Op 'Comfort' wordt ofwel een voorraadje water warmgehouden ofwel de brander een aantal keer per etmaal warm gestookt zodat je sneller warm water hebt. En dat kost inderdaad gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

@jhead22:In hoeverre heb je al geprobeerd te besparen op je verbruik? Als je er nog wat af kan halen dan hoef je ook minder te plaatsen.

M'n DIY-omvormerkoeler op zonne-energie draait nu lekker rond, op zich geen overbodige luxe want de Steca's worden alweer redelijk warm. Helaas brengen de twee 6V paneeltjes net niet genoeg op om de fan 's ochtends in beweging te brengen maar na een tikje tegen de bladen blijft ie netjes draaien. Heb al een nieuwe cel besteld om er bij te plaatsen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:28

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Zojuist de panelen schoongemaakt, gisteren (vuil) tussen 12.00 en 13.00: 2,19 kWh nu (schoon) 2,39 kWh. Dik 9 % meer opbrengst. :9 Hoezo vuil?
Data uit plugwise.

Afbeeldingslocatie: http://img849.imageshack.us/img849/6772/dsc03592z.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Gasschuif op 25-04-2011 13:09 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

jhead22 schreef op maandag 25 april 2011 @ 11:54:
Ik zit te denken om zonnepanelen te nemen.
Mijn huis heeft een schuin en plat dak. Ik wil de panelen op het platte dak gaan plaatsen.
Nu zit ik sterk te denken aan de panelen van www.zonnepanelen.nl aangezien dit systeem eenvoudig zelf te plaatsen is. (Het medium paket 1920Wp)

Heeft iemand ervaring met dit systeem? Is het kwalitatief goed? Zijn het goede panelen?
Is het raadzaam om te kiezen voor de duurdere type panelen, of niet?
Tendens Solar 240 Wp zonnepanelen. +€ 698,53
Canadian Solar Zonnepanelen +€ 148,75
9 stuks MDZ 240 Wp ( 2160 Wp totaal ) +€ 486,71

Ik wil de opbrengsten gaan monitoren met een plugwise plug.
Mijn verbruik jaarlijks is ongeveer 1600Kwh
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2011 @ 12:06:
@jhead22
en daarmee is de vraag ook meteen beantwoord : "waar haal jij onder de 2.18eur/wp dan panelen vandaan"
als deze je van beginner tot garantie aardig&goed helpt,(zie snoekie met zijn paneel)
De goedkopere pakketten blijken toch allemaal uit OEM panelen te bestaan. Dit betekend dat de garantie "goed" is geregeld zolang de leverancier bestaat.
Kies je voor iets meer geld uitgeven dan weet je dat je garantie ook na 20 jaar nog goed is geregeld. Ook verzekeren tegen uitval en daardoor productieverlies is beter mogelijk.
Bovendien is de 2,18 exclusief bevestigingsmaterialen en kabels. Inclusief gaat dat al snel richting 2,50.
Voor een duppie meer heb je A-keuze panelen en A-keuze omvormers.

[ Voor 4% gewijzigd door ZonneStroom op 25-04-2011 13:17 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De inmiddels 4 Soladins in ons washok stoken het hok langzamerhand wel erg warm. Met een computer ventilator en een 5W paneeltje van de pittenspecialist (14.95 euro) blaas ik nu het overschot aan warmte naar buiten. Het verschil in temperatuur in het hok is enorm.

De vier soladins:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/10134482/koeling/IMG_2646.jpg

Het ventilatortje (er komt later een grotere)
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/10134482/koeling/IMG_2645.jpg

Het paneeltje op het dak:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/10134482/koeling/IMG_2647.jpg

Roostertje buiten:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/10134482/koeling/IMG_2644.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Gasschuif schreef op maandag 25 april 2011 @ 12:32:
Zojuist de panelen schoongemaakt, gisteren (vuil) tussen 12.00 en 13.00: 2,19 kWh nu (schoon) 2,39 kWh. Dik 9 % meer opbrengst. :9 Hoezo vuil?
Data uit plugwise.

[afbeelding]
Er zit ook duidelijk minder vocht in de lucht en het is een paar graden koeler door de wind. Helaas kan niet alles aan je schoonmaken worden toegeschreven ;(

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ericplan schreef op maandag 25 april 2011 @ 13:17:
[...]

Er zit ook duidelijk minder vocht in de lucht en het is een paar graden koeler door de wind. Helaas kan niet alles aan je schoonmaken worden toegeschreven ;(
Dat vermoeden had ik al. Ik vond de resultaten wel erg verbluffend beter dan de gisteren na mijn poetsbeurt. Blijft wel dat ze vies waren. Jij hebt ze niet schoongemaakt vanochtend Eric? Kan ik ze daar mee vergelijken.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2011 @ 12:06:
@jhead22
Ik heb mijn energie verbruik natuurlijk al zo laag mogelijk gebracht.
Ik heb overal bespaar / led lampen in gebruik en alles gaat echt uit als ik het niet gebruikt.
Alle aparatuur is van een zo zuinig mogelijk type.
Ik betaal dan ook maar 34 euro aan stroom per maand :)

Ik heb de aanbieding bekeken van Solsolutions. Ik heb echter geen idee wat de kwaliteit hier van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
glambalk schreef op maandag 25 april 2011 @ 13:26:
[...]

Dat vermoeden had ik al. Ik vond de resultaten wel erg verbluffend beter dan de gisteren na mijn poetsbeurt. Blijft wel dat ze vies waren. Jij hebt ze niet schoongemaakt vanochtend Eric? Kan ik ze daar mee vergelijken.
Ik heb ze om 10 uur even afgestoft, vooral veel stuifmeel. Maar in de opbrengstcurve is wel de dip te zien tijdens de schoonmaak, maar na het afstoffen loopt de grafiek vrijwel in dezelfde lijn verder.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
trekker22 schreef op maandag 25 april 2011 @ 11:29:
nu al tijdje verwarming helemaal uit en was benieuwd naar wat er dan aan verbruik gas overblijft.

Kookgas varieert van 30 tot 70 kuub per jaar, afhankelijk of je zuinig bent of dat je een fornuis met grote pitten hebt.
Douchen verbruikt zo'n 4 liter gas per liter douchewater. Afhankelijk van het waterverbruik per minuut (3~15 liter / min.). Lijkt me idd wat aan de hoge kant, het kan flink zuiniger in ieder geval. Vermoed dat het zit in het waterverbruik van de douchekop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Weet iemand trouwens hoe je het momentane vermogen van plugwise kunt vastleggen?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

hier ca 1m3 per week als de cv eruit ligt
ook hier weinig verschil, een 50 watt op 1480 Wp na het afspuiten van depanelen

[ Voor 49% gewijzigd door sander817 op 25-04-2011 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
SpiceWorm schreef op maandag 25 april 2011 @ 13:49:
[...]

Kookgas varieert van 30 tot 70 kuub per jaar, afhankelijk of je zuinig bent of dat je een fornuis met grote pitten hebt.
Douchen verbruikt zo'n 4 liter gas per liter douchewater. Afhankelijk van het waterverbruik per minuut (3~15 liter / min.). Lijkt me idd wat aan de hoge kant, het kan flink zuiniger in ieder geval. Vermoed dat het zit in het waterverbruik van de douchekop.
ik denk dat het dus vooral in douchen zit. we douchen meestal redelijk lang (>5m en ook soms wel 10)

zit een thermosthaat kraan op die ik niet kwijt wil. Dan is er toch niet veel te besparen of wel? (water niet op max vermogen dat kan dan wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:28

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

[...]

Dat is duidelijk natuurlijk. Gelukkig heb ik ook even het vermogen genoteerd voor het schoonmaken, 2,04 kW.
En erna (15 min) 2,22 kW 8,8 % verschil. Daar moet nog wel de stijging van de zon vanaf. Ik denk dat 8% stijging reëel is. Dus toch wel de moeite waard. 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shootingstar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-09-2019
Erasmo schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 19:49:
[...]
Hoevaak per jaar valt bij jou de stroom uit?
Je wordt op je wenken bedient op 23 april dus. Kijk eens naar het aantal storing van Enexis, dat neemt steeds toe. Bovendien gebeurt dit altijd als je net de stroom nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand trouwens hoe je het momentane vermogen van plugwise kunt vastleggen?
je kunt de output waarde vinden in de webserver,
dan moet die ergens heen, ik had het bijvoorbeeld naar een flash toerenteller gezet,
best leuk, maar het maakte de site erg traag.
de string voor het momentane vermogen is :
$("currentpowerusage").innerHTML=$("currentpower").value

je kunt hier ook mee testen, bijvoorbeeld .value/"kWp installed" = kWh/kWp waarde,
maar ook hierdoor word de site erg traag
je vind het in de file %plugwise dir%\www\index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net even op de elektrische scooter van eric gereden, grappig ding.....zocht nog even naar de startknop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lekker ragguh op wat zonne kWhtjes ;) wat ging ie lekker niet snor 25km he.....
bij nefkens alkmaar staat trouwens ook een peugeot ion voor een proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
He jongens snappen jullie dan echt niet dat wanneer jullie niet ophouden met moddergooien alle commerciële aanbieders van het forum geschopt worden? Ik ben er écht goed klaar mee, verziekt de sfeer wat mij betreft goed. Voorstel: geen, nul, NULL, commentaar op elkaars aanbiedingen.

@ Trekker 22
4x 10 minuten douchen hoeft geen verbruik van 4 m3 gas te geven; dat is 100 liter gas per minuut, oftewel 25 liter douchewater per minuut. Grofweg, maar bizar veel.
Ik douche zelf al jaren met minder dan 3 liter douchewater per minuut, daar nooit bewust voor gekozen, en zou mezelf niet als extreem zuinig kwalificeren. Als het oncomfortabel is tref ik liever maatregelen dan in te leveren op comfort. En hoef echt niet te wachten tot m'n haar nat is oid. Ik zeg dat het prima en comfortabel kan, maar zelfs hier is 8 of 10 liter per doucheminuut gebruikelijk. Wat mij betreft verspilling aangezien dat 3x zoveel is dan naar mijn inziens nodig.

Dus ja, er valt flink te besparen met de juiste douchekop en de kraan minder ver open te zetten. Meten geeft info over het verbruik, en over het resultaat van de besparing.
Het type kraan heeft trouwens niets met het waterverbruik te maken, het idee van een kraan is dat het regelbaar is ;). Ik denk dat een thermostaatkraan het juist makkelijk maakt om de douche minder hard te laten stromen, je hoeft warm en koud niet eindeloos op elkaar af te stemmen. Succes met besparen.

[ Voor 4% gewijzigd door SpiceWorm op 25-04-2011 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:03
cyclone schreef op zondag 24 april 2011 @ 21:25:
Even door op de pomp schakelaar discussie,
Ik dacht dat het circuleren van de vloerverwarming ook verstoppingen tegen zou gaan doordat het water in beweging blijft en dus de evenuelen losse deeltjes niet neer kunnen slaan.

Als d
Als je dat echt wilt tegen gaan kan je beter regelmatig het water in CV verversen (om de 2 á 3 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op maandag 25 april 2011 @ 13:49:
[...]

Hallo, ik heb een gek idee, heeft er al iemand aan gedacht om het badwater steeds opnieuw te gebruiken?,via een filter zoals een aquarium, ik weet het, mischien te gek, maar hoeveel besparing zou dat niet opleveren?
Op het water maar ook op verwarming, daar het water steeds op kamertemperatuur blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Verwijderd schreef op maandag 25 april 2011 @ 17:55:
lekker ragguh op wat zonne kWhtjes ;) wat ging ie lekker niet snor 25km he.....
bij nefkens alkmaar staat trouwens ook een peugeot ion voor een proefrit.
ik rijd al 25 jaar peugeot, maar zon ion is wel achterlijk duur

[ Voor 5% gewijzigd door sander817 op 25-04-2011 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Klopt!

Ik heb vandaag 9% meer opbrengst dan gisteren (5,59 om 5,15 kWh/kWp). Ik ben lui en heb lekker niks schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2011 @ 13:04:
De inmiddels 4 Soladins in ons washok stoken het hok langzamerhand wel erg warm. Met een computer ventilator en een 5W paneeltje van de pittenspecialist (14.95 euro) blaas ik nu het overschot aan warmte naar buiten. Het verschil in temperatuur in het hok is enorm.
Ziet er mooi uit hoor!
Denk zelf ook ooit zoiets te gaan maken, omvormer(s) komen in de schuur te hangen, dus die koel ik gewoon wat extra bij op warme dagen. Heb nog een druppellader en daar kan een 12v 0.1A fan ook prima op zoemen. :P

Ga je een 80mm casefan oid gebruiken?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-09 11:14
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2011 @ 20:25:
[...]

Hallo, ik heb een gek idee, heeft er al iemand aan gedacht om het badwater steeds opnieuw te gebruiken?,via een filter zoals een aquarium, ik weet het, mischien te gek, maar hoeveel besparing zou dat niet opleveren?
Op het water maar ook op verwarming, daar het water steeds op kamertemperatuur blijft.
Moet je wel voorkomen dat er Legionella bacteriën in komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

datadevil schreef op maandag 25 april 2011 @ 21:04:
[...]

Dat is dan een vraag voor aquariumhouders, hebben zij ook last van legionella?
En wat doen ze eraan?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2011 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
[...]

Ik heb er recent iets over gelezen, product was in een prototype versie, binnenkort zou de productie starten. Ik weet alleen niet meer waar ik dit gelezen heb 8)7.

Vandaag trouwens een lekker dagje, zonneboiler boven de 85o, PV op 18,82 kWh blijven steken, ofwel 6,3 kWh/kWp, tegen gisteren 5,7 kWh/kWp.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op maandag 25 april 2011 @ 21:12:
[...]

Ik heb er recent iets over gelezen, product was in een prototype versie, binnenkort zou de productie starten. Ik weet alleen niet meer waar ik dit gelezen heb 8)7.

Vandaag trouwens een lekker dagje, zonneboiler boven de 85o, PV op 18,82 kWh blijven steken, ofwel 6,3 kWh/kWp, tegen gisteren 5,7 kWh/kWp.
Dus toch? alleen te hopen dat ze geen fortuin vragen, zodat mijn voordeel teniet wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
SpiceWorm schreef op maandag 25 april 2011 @ 19:02:
He jongens snappen jullie dan echt niet dat wanneer jullie niet ophouden met moddergooien alle commerciële aanbieders van het forum geschopt worden? Ik ben er écht goed klaar mee, verziekt de sfeer wat mij betreft goed. Voorstel: geen, nul, NULL, commentaar op elkaars aanbiedingen.

@ Trekker 22
4x 10 minuten douchen hoeft geen verbruik van 4 m3 gas te geven; dat is 100 liter gas per minuut, oftewel 25 liter douchewater per minuut. Grofweg, maar bizar veel.
Ik douche zelf al jaren met minder dan 3 liter douchewater per minuut, daar nooit bewust voor gekozen, en zou mezelf niet als extreem zuinig kwalificeren. Als het oncomfortabel is tref ik liever maatregelen dan in te leveren op comfort. En hoef echt niet te wachten tot m'n haar nat is oid. Ik zeg dat het prima en comfortabel kan, maar zelfs hier is 8 of 10 liter per doucheminuut gebruikelijk. Wat mij betreft verspilling aangezien dat 3x zoveel is dan naar mijn inziens nodig.

Dus ja, er valt flink te besparen met de juiste douchekop en de kraan minder ver open te zetten. Meten geeft info over het verbruik, en over het resultaat van de besparing.
Het type kraan heeft trouwens niets met het waterverbruik te maken, het idee van een kraan is dat het regelbaar is ;). Ik denk dat een thermostaatkraan het juist makkelijk maakt om de douche minder hard te laten stromen, je hoeft warm en koud niet eindeloos op elkaar af te stemmen. Succes met besparen.
inderdaad meten:

1. ga eens meten hoeveel gas er wordt verbruikt 's nachts met geen verwarming aan en wel tapwater wordt warm gehouden.

2. meten hoeveel water per minuut de douche doet en hoeveel gas 10 minuten 38 graden kost.

Ik heb wel eens opgezocht dat een waterbesparende douchekop niet samen kan met een thermosthaatkraan, of is dat niet meer???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
trekker22 schreef op maandag 25 april 2011 @ 21:25:
[...]

inderdaad meten:

1. ga eens meten hoeveel gas er wordt verbruikt 's nachts met geen verwarming aan en wel tapwater wordt warm gehouden.

2. meten hoeveel water per minuut de douche doet en hoeveel gas 10 minuten 38 graden kost.

Ik heb wel eens opgezocht dat een waterbesparende douchekop niet samen kan met een thermosthaatkraan, of is dat niet meer???
Nou, hier werkt het prima (instapmodel Grohe thermostaatkraan en idem douchekop).

Bij veel ketels kun je op het display zien hoeveel heet water er per minuut wordt geleverd. Met de thermostaatkraan vol open en ingesteld op 38 graden tap ik per minuut 3,6 liter water van 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Cruise Control schreef op maandag 25 april 2011 @ 21:33:
[...]

Nou, hier werkt het prima (instapmodel Grohe thermostaatkraan en idem douchekop).

Bij veel ketels kun je op het display zien hoeveel heet water er per minuut wordt geleverd. Met de thermostaatkraan vol open en ingesteld op 38 graden tap ik per minuut 3,6 liter water van 60 graden.
hmm zal ik eens bekijken.

ik stook inderdaad extreem veel lijkt het

11.29: 27374,604
21.41: 27375,599

bijna een kuub in halve middag, alleen de afwas wat warm water om af te spoelen (vaatwasser) en in totaal 15 minuten gedouchet met 2 personen. Lijkt echt extreem veel.

vannacht eens kijken wat de ketel doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cruise Control schreef op maandag 25 april 2011 @ 21:33:
[...]

Hebt u een idee hoeveel koud water er bijgemengd wordt om het op 38 graden te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2011 @ 21:45:
[...]
Hebt u een idee hoeveel koud water er bijgemengd wordt om het op 38 graden te brengen?
Ongeveer drie liter per minuut, er van uitgaande dat het koude leidingwater 10 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trekker22 schreef op maandag 25 april 2011 @ 21:43:
[...]

hmm zal ik eens bekijken.

ik stook inderdaad extreem veel lijkt het

11.29: 27374,604
21.41: 27375,599

bijna een kuub in halve middag, alleen de afwas wat warm water om af te spoelen (vaatwasser) en in totaal 15 minuten gedouchet met 2 personen. Lijkt echt extreem veel.

vannacht eens kijken wat de ketel doet!
Ik begrijp het niet goed, u spreekt in kuub, dus gas?
Werkt uw vaatwasser op gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cruise Control schreef op maandag 25 april 2011 @ 21:57:
[...]

Ongeveer drie liter per minuut, er van uitgaande dat het koude leidingwater 10 graden is.
Werkt u met een gasboiler en thermostatische kraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Met een cv-ketel met platenwisselaar en een thermostaatkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cruise Control schreef op maandag 25 april 2011 @ 22:09:
Met een cv-ketel met platenwisselaar en een thermostaatkraan.
Dus op gas, hoewel ik niet weet wat platenwisselaar betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Blijkbaar weinig intresse,te hoog gegrepen of te weinig kennis? wie zal het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2011 @ 22:41:
[...]

Blijkbaar weinig intresse,te hoog gegrepen of te weinig kennis? wie zal het zeggen.
Niet zo snel op zo'n mooie dag.
Heb je hier al eens naar gekeken: warmteterugwinning uit douchewater:
http://www.energiebespaarshop.nl/warmte-uit-douchewater
Rendement meer dan 60% en daar heb je geen aquarium voor nodig!

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KC27 schreef op maandag 25 april 2011 @ 22:53:
[...]

Niet zo snel op zo'n mooie dag.
Heb je hier al eens naar gekeken: warmteterugwinning uit douchewater:
http://www.energiebespaarshop.nl/warmte-uit-douchewater
Rendement meer dan 60% en daar heb je geen aquarium voor nodig!
De link is niet bereikbaar,maar ik vermoed dat het gaat over het terugwinnen van de warmte van het afvalwater?
Maar nog steeds ben je uw water kwijt, verdwijnt in de riool.
ik begrijp het wel, het afvalwater verwarmt de aanvoerleidingen,maar tegen je er voordeel aan hebt is uw douchebeurt al voorbij.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2011 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

datadevil schreef op maandag 25 april 2011 @ 21:04:
[...]

elke gasinstallatie heeft tot taak het water te verwarmen tot de benodigde hitte, bvb 60 graden om de legionella uit te roeien, wat is makkelijker van 10graden naar 60, of van 20 naar 60?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 april 2011 @ 23:38:
[...]

elke gasinstallatie heeft tot taak het water te verwarmen tot de benodigde hitte, bvb 60 graden om de legionella uit te roeien, wat is makkelijker van 10graden naar 60, of van 20 naar 60?
heren, denk met mij mee,u moet geen specialist te zijn, soms zijn we mis maar in vele gevallen hebben wij het
bij het rechte eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2011 @ 13:04:
Kan je zo'n paneeltje direct op een zo'n pc fan aansluiten?
of komt daar nog iets bij?
en welke vermogen past bij welke fan, hoe werkt dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2011 @ 22:02:
[...]

Ik begrijp het niet goed, u spreekt in kuub, dus gas?
Werkt uw vaatwasser op gas?
ik bedoelde alleen wat met warm water afgespoeld, en daarna in de vaatwasser gezet.

nu 0:07 staat de meter op 27375,610

dus 0,011 kuub in 2,5 uur zonder warm water te hebben gebruikt. Dat is dus verbruik om tapwater warm te houden kennelijk. Dat zou dus maar 0,1 kuub per dag zijn, moet dus vooral naar de douche gaan kijken denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trekker22 schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 00:09:
[...]

ik bedoelde alleen wat met warm water afgespoeld, en daarna in de vaatwasser gezet.

nu 0:07 staat de meter op 27375,610

dus 0,011 kuub in 2,5 uur zonder warm water te hebben gebruikt. Dat is dus verbruik om tapwater warm te houden kennelijk. Dat zou dus maar 0,1 kuub per dag zijn, moet dus vooral naar de douche gaan kijken denk ik!
Dit is zinloos, hoe vuil uw vaat ook is u moet ze als zodanig in uw vaatwasser stoppen, vooraf afspoelen is nutteloos, probeer het en oordeel later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga je een 80mm casefan oid gebruiken?
Ja, dat is de bedoeling.
master30 schreef op maandag 25 april 2011 @ 23:59:
[...]

Het paneeltje levert ongeveer 12V (5W) en dat past ongeveer bij de Fan. Even aansluiten en proberen, veel meer uitzoekerij heb ik niet gedaan. Bij volle zon draait de Fan erg hard maar dan wil je dat in dit geval ook.

Specs paneeltje:

http://www.pittenspeciali...=com_virtuemart&Itemid=26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 08:04:
[...]

Ja, dat is de bedoeling.

[...]

Het paneeltje levert ongeveer 12V (5W) en dat past ongeveer bij de Fan. Even aansluiten en proberen, veel meer uitzoekerij heb ik niet gedaan. Bij volle zon draait de Fan erg hard maar dan wil je dat in dit geval ook.

Specs paneeltje:

http://www.pittenspeciali...=com_virtuemart&Itemid=26
Of gewoon van marktplaats een paneel scoren? http://link.marktplaats.nl/444103629
95 Watt Shell.

of 30 Watt BP Solar: http://link.marktplaats.nl/443886424
Goed genoeg voor zo'n doel ;)

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 26-04-2011 08:27 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
master30 schreef op maandag 25 april 2011 @ 23:59:
[...]

Die van mij:

In de beschrijving staan de precieze specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 00:20:
[...]

Dit is zinloos, hoe vuil uw vaat ook is u moet ze als zodanig in uw vaatwasser stoppen, vooraf afspoelen is nutteloos, probeer het en oordeel later.
ok nooit geweten. maar vaak zo is het dat de vaatwasser niet meteen aangaat, pas als die vol is. dan vind ik die etensresten niet een lekker iets, dus spoel wel af.

gebruik voor tapwater lijkt me duidelijk geen boosdoener:
21:41 stand 375,599
00:07 stand 375,610
08:44 stand 375,611

toch maar eens de douche in de gaten houden en wat meten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
De mannen van MIT hebben weer eens iets moois uitgevonden, zonnepanelen bewerken met virus geinfecteerde nanotubes :) Resultaat een derde verbetering van de prestaties, nu nog op dunne film, maar is waarschijnlijk ook mogelijk op Si zonnepanelen.

http://www.physorg.com/ne...ral-virus-solar-cell.html

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Roamor schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 08:29:
[...]

Die van mij:

In de beschrijving staan de precieze specs. ;)
Is dat zo'n paneeltje van de action?
die heb ik ook liggen, als ik daar direct een fan op aansluit, werkt hij niet.
Dit komt volgens mij doordat het een druppellader is.

Heb je daar iets aan veranderd zodat het wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Yilar schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 09:22:
De mannen van MIT hebben weer eens iets moois uitgevonden, zonnepanelen bewerken met virus geinfecteerde nanotubes :) Resultaat een derde verbetering van de prestaties, nu nog op dunne film, maar is waarschijnlijk ook mogelijk op Si zonnepanelen.

http://www.physorg.com/ne...ral-virus-solar-cell.html
Betwijfel of dat toepasbaar is op Si panelen, ik denk eerder aan dye-sensitized en organische panelen...

Desalniettemin een goede ontwikkeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
master30 schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 10:05:
[...]

Is dat zo'n paneeltje van de action?
die heb ik ook liggen, als ik daar direct een fan op aansluit, werkt hij niet.
Dit komt volgens mij doordat het een druppellader is.

Heb je daar iets aan veranderd zodat het wel kan?
Klopt, is een standaard 12V paneeltje voor het druppelladen van accu's. Werkt ook alleen in vol zonlicht, constructie is zonder enige verdere aanpassing. Gewoon de fan direct op de accuklemmen aangesloten. Misschien gebruik je een fan die een (te) hoog opstartvermogen nodig heeft?

[ Voor 9% gewijzigd door Roamor op 26-04-2011 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Roamor schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 10:23:
[...]

Klopt, is een standaard 12V paneeltje voor het druppelladen van accu's. Werkt ook alleen in vol zonlicht, constructie is zonder enige verdere aanpassing. Misschien gebruik je een fan die een (te) hoog opstartvermogen nodig heeft?
is dat gewon zo'n 120mm 12v fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
master30 schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 10:24:
[...]

is dat gewon zo'n 120mm 12v fan?
Klopt, uit een oude pc van mij. Een Pabst om precies te zijn. Paneeltje hangt nu overigens aan 10 meter speakerdraad, om voor een ander raam te kunnen hangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
[...]

Stel dat je eens per dag een bad neemt (das veel) van 150 liter, dan kost het je (38-10)*150*4,186 = 17,6 MJ aan energie. Stel je neemt water met kamertemperatuur dan kost het je (38-20)*150*4,186 = 11,3 MJ. Dus een besparing van 6,3 MJ per dag = ca 0,2 kuub gas per dag = 70 kuub gas per jaar. Daarnaast bespaar je 150 * 365 = 56 kuub water per jaar, ervan uitgaande dat je het water keer op keer herbruikt. In euro's 100 euro per jaar, waarbij ik ruime aannames heb genomen, dus eerder een overschatting dan een onderschatting.

Maarrr, je hebt wat technische uitdagingen.
- filteren van het vuile badwater is niet zo makkelijk, en met zulke hoeveelheden zal dat heel veel ruimte vergen
- vuil water mag niet ik contact staan met schoon water: dat betekent in ieder geval dat je de aanvoer van het hergebruikte water naar het bad, inclusief verwarming, gescheiden moet houden van je 'schone' leidingen.

Lijkt mij een onbegonnen zaak. Een zonneboiler / warmtepompboiler, of gewoon wat minder / niet badderen is dan veel logischer.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Bijenhotel 'De Uil' is dit weekend on-officieel geopend!

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TbaFxFbxAPI/AAAAAAAAKbw/DOWZMeJ9ogU/s512/IMAG0198.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TbaFOxk3K_I/AAAAAAAAKbo/ly7dzGl37oA/s512/IMAG0197.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TbaEqEUYL8I/AAAAAAAAKbg/PgUIl_T4b1w/s512/IMAG0196.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/_Xuhd7N973bw/TbaGg81UAAI/AAAAAAAAKb8/jlsr0Q4iUUc/s512/IMAG0199.jpg

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
  • Laatst online: 23-09 15:37
Mijn wijlen vader was CV-monteur. Ik haal de startpost even aan:

"Dus 's ochtends beginnen met 19 graden, rond 17:00 uur 19,5 en rond 19:00 oplopend naar 20,0 graden, en zet de verwarming een uur voor het slapen terug naar 10 graden."

Volgens mijn vader ging er onder de 15 graden in allerlei stoffen vocht zitten, en als je je verwarming derhalve op 10 graden zet en het wordt daadwerkelijk zo koud dan moet de CV eerst overal alle vocht uit stoken en daarna kan hij pas beginnen aan het daadwerkelijk verwarmen van je huis.

Daarnaast bespaar je je volgens hem meer gas als je je thermostaat 's nachts op 15 graden laat staan om de volgende reden:

Het verschil tussen 15 en 20 is een stuk kleiner dan tussen 10 en 20 (well duh, zul je zeggen). Het kost je CV veel meer gas om van 10 naar 20 te komen dan het huis 's nachts op 15 graden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
SunshineCompany schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 11:17:
Bijenhotel 'De Uil' is dit weekend on-officieel geopend!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Nice!! Zelf helemaal gemaakt (de uil, niet de gaten) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
canterwoodcore schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 11:26:
Mijn wijlen vader was CV-monteur. Ik haal de startpost even aan:

"Dus 's ochtends beginnen met 19 graden, rond 17:00 uur 19,5 en rond 19:00 oplopend naar 20,0 graden, en zet de verwarming een uur voor het slapen terug naar 10 graden."

Volgens mijn vader ging er onder de 15 graden in allerlei stoffen vocht zitten, en als je je verwarming derhalve op 10 graden zet en het wordt daadwerkelijk zo koud dan moet de CV eerst overal alle vocht uit stoken en daarna kan hij pas beginnen aan het daadwerkelijk verwarmen van je huis.

Daarnaast bespaar je je volgens hem meer gas als je je thermostaat 's nachts op 15 graden laat staan om de volgende reden:

Het verschil tussen 15 en 20 is een stuk kleiner dan tussen 10 en 20 (well duh, zul je zeggen). Het kost je CV veel meer gas om van 10 naar 20 te komen dan het huis 's nachts op 15 graden te houden.
Eerste verklaring, vocht, is wel een aardige om eens over door te denken. Als het vocht condenseert dan komt daar feitelijk warmte bij vrij. Evenveel warmte als nodig is om diezelfde hoeveelheid vocht weer te verdampen. Dus theoretisch is dit energetisch neutraal. Wat wel scheelt is dat het vocht alleen in gasvorm door ventilatie afgevoerd kan worden. Als veel vocht in vloeibare vorm aanwezig is blijft dus het percentage vocht in de woning hoog en kost het relatief meer energie om de woning op temperatuur te houden.

Je tweede verklaring begrijp ik niet. Theoretisch zou het warmteverlies kleiner moeten zijn als het temperatuurverschil met buiten klein is. Dus is het warmteverlies lager bij een nachttemperatuur van 10 graden. Het zou alleen meer gas mogen kosten als je cv-ketel door het grotere temperatuurverschil dusdanig hard moet stoken dat de ketel minder rendabel wordt (hr: >55 graden).

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om het kort te houden.
Isolatie is altijd zinvol. Is je huis op een adequate manier nageisoleerd zal je nooit, ook niet in de winter, een temperatuursdaling van bijvoorbeeld 19 naar onder de 15 graden meemaken.

Dus die inzichten zijn ingehaald door de tijd.
Ieder weldenkend mens isoleert zijn woning en dan speelt dat verhaal gewoonweg niet meer.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Yilar schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 11:35:
[...]

Nice!! Zelf helemaal gemaakt (de uil, niet de gaten) :)
Nee, die vond ik in mijn tuin.. ;) De gaten heb ik wel helemaal zelf gemaakt! :+

Zonne-energie installaties kunnen in de vrije categorie subsidie aanvragen.
Het aantal vollasturen voor deze categorie wordt verhoogd naar 1.000
vollasturen per jaar. Ook vervalt de bovengrens van 100 kWp. Zowel
systemen op gebouwen als losstaande systemen worden subsidiabel.
Meer bekend over SDE+

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Roamor schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 11:41:
[...]

Is er ergens een overzicht welke leveranciers er op welke manier mee omgaan?
nihiles schreef op maandag 28 maart 2011 @ 22:04:
[...]

Ik ben hier namens de Zonnestroom Producenten Vereniging mee bezig. Ik wil in kaart brengen welke terugleververgoedingen de energiebedrijven hanteren. Ik hoop voor de zomer een overzicht te publiceren. Tevens wil ik een overzicht samenstellen van de kosten die gevraagd worden voor het op verzoek van de zonnestroomproducent vervangen van de meter door een 'meter met terugleverregistratie', ik weet al dat het bij Enexis gratis is. _/-\o_
Zie mijn post van 13-8-2010 waarin ook andere tarieven van medetweakers verwerkt zitten.

Hieronder tevens het informatiepakket van Endinet (augustus 2010)
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5268/5657352750_3761423c98_z.jpg
endinet-zonneenergie01

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5309/5657352876_1760cfb0f0_z.jpg
endinet-zonneenergie02

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5223/5656779785_45b9ef8683_z.jpg
endinet-zonneenergie03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:08
De afgelopen week flink zon gehad en elke dag eens op mijn omvormer gekeken zo tussen 11 en 14u. De hoogste waarde die ik zag op de display van de SMA was 987W. Beetje vreemd denk ik zo, een 1350Wp installatie zou op en onbewolkte dag, volle zon, rond 12u tot makkelijk de 1200+ W moeten halen ?

mijn installatie:

6 stuks zonnepanelen 225Wp/st ScheutenSolar type Multisol P6-60i (totaal 1350 Wp)
1 omvormer SMA SB1200

ik heb het idee dat 1 paneel niet mee doet... wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 21:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Petje72 schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:27:
De afgelopen week flink zon gehad en elke dag eens op mijn omvormer gekeken zo tussen 11 en 14u. De hoogste waarde die ik zag op de display van de SMA was 987W. Beetje vreemd denk ik zo, een 1350Wp installatie zou op en onbewolkte dag, volle zon, rond 12u tot makkelijk de 1200+ W moeten halen ?

mijn installatie:

6 stuks zonnepanelen 225Wp/st ScheutenSolar type Multisol P6-60i (totaal 1350 Wp)
1 omvormer SMA SB1200

ik heb het idee dat 1 paneel niet mee doet... wat denken jullie?
De installatie hangt op pal zuid? Ik haal met mijn 1974Wp set op dit moment zo'n 1380W max op pal oost. Dat is 1380/1974 = 0,70W/Wp. 0,7 * 1350 = 943W.

Mijn afdakje haalt nu max 70W ( 93Wp ) Doe ik dezelfde berekening dan kom ik uit op iets meer dan 1kW. Die 987W klinkt mij niet verkeerd in de oren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:08
flitspaal.nl schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:40:
[...]

De installatie hangt op pal zuid? Ik haal met mijn 1974Wp set op dit moment zo'n 1380W max op pal oost. Dat is 1380/1974 = 0,70W/Wp. 0,7 * 1350 = 943W.

Mijn afdakje haalt nu max 70W ( 93Wp ) Doe ik dezelfde berekening dan kom ik uit op iets meer dan 1kW. Die 987W klinkt mij niet verkeerd in de oren.
installatie staat op het ZZW (scheelt 37 graden tov het zuiden), hoek van de panelen t.o.v. het dak is volgens mij 30 graden. Maar maakt dat echt zoveel uit?
Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2011/01/wanonzin-nes-tekening.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Petje72 op 26-04-2011 13:54 ]

Pagina: 1 ... 67 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.