Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.436 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Mike70 schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 17:59:
[...]

Ik vond het ook een zeer interessant verhaal. :)
Eensch, zeer informatief ook, met nieuwe zienswijzen op de stroomvoorziening. Een bloedserieuze partij, die al heel ver is met lobby, zit zelfs al met NEN norm commissies om tafel. Zie ik veel duurzame boys in NL nog lang niet doen... :o
Vooral de grafieken,die het verschil in opgesteld vermogen tussen Duitsland, België en Nederland, die de voorzitter liet zien spraken boekdelen. :(
Die publiceer ik al jaren op mijn website, niets nieuws onder de zon, dus:

http://www.polderpv.nl/PV....htm#grafieken_Vlaanderen
http://www.polderpv.nl/ni...010_CertiQ_update_sep2010
http://www.polderpv.nl/PV_weltmeister_2010_prequel.htm

Daar staan ook de laatste gegevens voor Duitsland, tot in zeer extreem detail (tm. september 2010), Floris liet gelumpte data tot eind 2009 zien (die inmiddels licht zijn gewijzigd in een oktober update door BNA, 2009: 3.802 MWp nieuwbouw in BRD). VREG data ben ik mee bezig (voor Vlaanderen, markt is ingekrompen, maar nog steeds veel meer afzet dan in NL natuurlijk).

Bovendien, zoals ik al aangaf tijdens de vergadering: er klopt geen moer van de CBS data, zit een hoop duimzuigerij bij, en mogelijk grote lacunes. Nog veel erger daar is die bezopen calculatie van capaciteit in MWp (speculatief) maal 700 kWh/kWp.jaar = gespeculeerde en veel te lage productie, niks "gemeten productie".

Wat ik ook nog had willen opmerken (geen tijd meer voor gezien uitloop), en wat zelfs door de ZPV volledig wordt genegeerd, maar door mij al lang gerapporteerd: in 2009 zouden er, als de CBS data en de CertiQ data als "betrouwbaar" gezien moeten worden, 43% van de "aan eindgebruikers afgezette PV installaties" BUITEN de SDE om zijn gerealiseerd, en dus zeer waarschijnlijk nergens centraal geregistreerd. Dus dan kun je wel gaan zitten wachten op een nieuwe SDE om daar op versnelling te hopen, maar daarbuiten gebeurt gewoon al een hele boel. Alleen zien we die capaciteitsgroei nauwelijks (ja, op dit forum krijg je een indicatie, maar we moeten natuurlijk bikkelharde cijfers krijgen van totale uitbouw, want daarmee kun je meppen).
Hier een vertaling van de Redox Batterij in het Nederlands.
Zie ook autark energiepark experiment met een 100 kWh Cellstrom Cellcube redox systeem in Goldbach in Duitsland, met foto van zo'n bakbeest tijdens Intersolar in München.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:29:
Zomaar een ideetje voor installaties die zowel op oost als west liggen met meerdere strings.
Zou het niet mogelijk zijn om een grote en een wat kleinere omvormer te nemen en deze dmv een relais 's middags te laten schakelen?
Dus, de string die op het oosten ligt kan 's morgens mooi bakken en maximaal afleveren omdat hij op de grote omvormer staat. Later na de switch kan hij langer door blijven leveren door overdimensionering.
En voor west net andersom.
Kijk, zoiets zoek ik al een tijdje ! De naam heb ik al: Dynamic String Control. Zou nog verder willen gaan. Omdat ik nogal last van schaduwen (bomen) heb zou ik de panelen dynamisch willen aan- en afkoppelen van de omvormers zodat je systemen aan de primaire kant optimaal functioneren.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2010 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Tja.... ik had het kunnen weten.
We hebben op dit vlak wiki niet (meer) nodig.
Ik kijk in het vervolg wel bij polderpv.nl _/-\o_

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

mightym schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 21:27:
[...]

Laat ik daar vanmorgen nou ook aan gedacht hebben! :Y Ga ik toch eens aan rekenen, hoeveel potentiele energie er in regenwater zit! Wat zou het rendement van een microturbine zijn?

edit:
Laat maar.. voor 100m2 dakoppervlak en een goothoogte van 3,5 meter kom ik aan ca 0,6kWh per jaar.. Niet echt de moeite waard zeg maar.

(per jaar 600mm regen = 600kg/m^2 * 100m^2 = 60000kg
Ez = mgh
= 60000*9,81*3,5 = 2,1 MJ = 0,6 kWh en dan ga ik nog uit van een rendement van 100%)
De SDE ronde is gesloten vanaf 1 november 2010, 17:00 uur.
U kunt geen nieuwe aanvraag meer indienen.
Alleen voor de categorie waterkracht geldt een verlengde openstelling.
Voor waterkracht kunnen nog tot en met 30 december 2010, 17:00 uur, aanvragen worden ingediend. :9

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
JeroenH schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 15:57:
Degenen die de ALV van de ZPV niet bezocht hebben, hebben toch wel iets interessants gemist. Harry Stokman van Direct Current BV vertelde een uiterst interessant verhaal over de voordelen van DC (gelijkspanning) bij zowel het transport van grote hoeveelheden energie over hoogspanningsnetten als laagspanningsnetten op wijkniveau. Ook energie-opslag van decentraal opgewekte duurzame elektriciteit werd aangestipt in de vorm van redox-accu's, iets wat volgens de spreker ook veel beter en efficiënter kan met gelijkspanning.
Op grote afstand is DC efficienter dan AC. Wat het inefficient maakt is het omhoog/omlaag transformeren: bij AC gaat dat zeer eenvoudig van zeer hoog naar zeer laag, een "domme" transformator is niet meer dan wat koperdraad en een blok ijzer. Voor DC is daar aanzienlijk meer voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het niet mogelijk zijn om een grote en een wat kleinere omvormer te nemen en deze dmv een relais 's middags te laten schakelen?
ik heb dat geprobeert, maar van april tot en met half september staat de zon op de kruin van je hoofd,
zo ook op de kruin je dak, de omvormer, ook al heeft ie 2 mpp `s, gaat dan nog volledig over zijn nek.
in deze periode is er grote overlap van vermogen, rond 12 uur staan beide strings (oost en west) gewoonweg al op 80-90% van hun vermogen.
pas na 1 oktober lijkt de zon laag genoeg te staan voor dit concept, of mogelijk kan je de steca 2000 gebruiken, met een slave in de zomer erbij.(bij 2x ~1,5kWp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Met een Steca 2000 met master/slave ga je dit ook niet redden. De slave is een eigen omvormer met eigen mpp tracker, alleen een gedeelte van de logica haalt hij van de Master af.

Master is : MPPtracker + Logica
Slave is : MPPTracker

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yep, echter is de steca 2000 een van de weinige dual mpp omvormers, (2 strings 2 mpp`s) de slave voegt extra vermogen toe maar ook een 3e mpp.(/edit : en zelfs 4e)
meer info : http://www.steca.de/index.php?StecaGrid_2000plus_start_en

[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2010 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Ik ben een beetje aan het stoeien met graaddagen en m'n gasverbruik. Hiervoor de KNMI data voor Schiphol gebruikt en de 17°C grens gebruikt. Ik heb gekozen voor een jaar van 1 november-31 oktober, zodat de winter geheel in één periode valt. Bovendien heb ik op jaarbasis gegevens over de laatste 20 jaar, de meteropnemer komt altijd in november. De gegevens van het gasverbruik post ik hier niet, daar is ook niet zoveel zinnigs over te zeggen, er zijn in die periode twee kinderen geboren en opgegroeid met bijbehorende zwangerschapsverloven, korte periodes van werkloosheid e.d. Wat wel opvalt is dat het gasverbruik over het laatste jaar 17% (300 m3) lager uitvalt ten opzichte van het voorgaande jaar, zelfs zonder dat gecorrigeerd wordt voor de strengere winterperiode. Dat is ongetwijfeld te danken aan de zonneboiler die sinds augustus 2009 z'n werk doet.

periodeongewogenindexgewogenindex
graaddagen 89-90 2333 1002476100
graaddagen 90-91 2834 1213016122
graaddagen 91-92 2563 1102769112
graaddagen 92-93 2606 1122777112
graaddagen 93-94 2741 1172936119
graaddagen 94-95 2279 98241297
graaddagen 95-96 3184 1363407138
graaddagen 96-97 2756 1182973120
graaddagen 97-98 2338 1002504101
graaddagen 98-99 2395 1032606105
graaddagen 99-00 2317 992484100
graaddagen 00-01 2422 1042592105
graaddagen 01-02 2310 992485100
graaddagen 02-03 2541 1092762112
graaddagen 03-04 2378 1022558103
graaddagen 04-05 2386 1022577104
graaddagen 05-06 2477 1062695109
graaddagen 06-07 1974 85213086
graaddagen 07-08 2347 1012517102
graaddagen 08-09 2501 1072746111
graaddagen 09-10 2755 1182963120

[ Voor 12% gewijzigd door ericplan op 14-11-2010 21:40 . Reden: aanvulling gewogen/ongewogen ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Vandaag terug uit Duitsland. Echt bizar hoeveel PV je daar ziet. En ik moet zeggen; ik ga het visueel steeds mooier vinden. Hele blauwe daken.. :) Niets mis mee.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:24

MrScratch

I am rubber, you are glue

Op de milieumarkt van de milieudienst IJmond in Beverwijk worden de 20e november setjes van 3 zonnepanelen met subsidiekorting aangeboden voor inwoners van Velsen, Beverwijk, Heemskerk en Uitgeest. De subsidie bedraagt 975 euro, maar ik kan voor de rest geen info vinden over wat voor panelen het betreft, of er een omvormer bijzit en wat de prijs van de set is.

Hier staat wat info: Info over zonnepanelen bij milieumarkt IJmond

Is er iemand die meer info heeft? Ik ben inwoner van Velsen, dus kan op zich zo'n setje aanschaffen als het interessant is, maar ik zou wel graag wat meer weten van de inhoud van het pakket.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

RemcoDelft schreef op zondag 14 november 2010 @ 09:08:
Op grote afstand is DC efficienter dan AC. Wat het inefficient maakt is het omhoog/omlaag transformeren: bij AC gaat dat zeer eenvoudig van zeer hoog naar zeer laag, een "domme" transformator is niet meer dan wat koperdraad en een blok ijzer. Voor DC is daar aanzienlijk meer voor nodig.
Ik was ook bij die lezing aanwezig, en volgens Harry Stokman zijn DC/DC-omzettingen dankzij de moderne halfgeleidertechnologie juist efficiënter dan trafo's. En goedkoper. Als voorbeeld noemde hij een trafo van 150 kg die vervangen kon worden door een DC/DC-converter van, als ik het me goed herinner, minder dan 2 kg.

Je geeft zelf al aan waarom er in het verleden voor AC is gekozen:
"domme" transformator
Zo'n 130 jaar geleden een logische keuze, maar inmiddels ingehaald door de techniek.

Daarbij had hij nog een tweede, goed argument voor DC: je kunt hoogspanningsleidingen net zo goed ondergronds laten lopen. Bij AC worden de verliezen te groot. Je moet dan een heleboel blindvermogen gaan corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hoogspanningsleidingen vind ik persoonlijk de meest landschapsverpestende dingen die er zijn.
Hoe eerder ondergronds hoe beter :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er iemand die meer info heeft?
over het algemeen is dit de besseling-motechniek-kaptein set,
dwz een soladin 600 met 3x suntech 200Wp.
ik zou onmiddelijk navragen of het mogelijk is zelf een leverancier/set te mogen kiezen,
want vaak is het zo dat de set prijs stijgt, bij dit soort acties, met vaste leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op zondag 14 november 2010 @ 20:59:
Hoogspanningsleidingen vind ik persoonlijk de meest landschapsverpestende dingen die er zijn.
Hoe eerder ondergronds hoe beter :)
Aan de andere kant is het ook wel weer goed dat de hoogspanningsleidingen hoog en droog boven de grond zitten.

Ik zou het niet willen meemaken wanneer een graafmachine een 380kV hoogspanningslijn onder de grond kapot maakt.

Edit:

Overigens helemaal mee eens hoor, het zijn niet de mooiste dingen in ons landschap :9

[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 14-11-2010 22:22 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

flitspaal.nl schreef op zondag 14 november 2010 @ 22:20:
Ik zou het niet willen meemaken wanneer een graafmachine een 380kV hoogspanningslijn onder de grond kapot maakt.
Nee, maar er kunnen in elk geval geen blinde piloten tegenaan vliegen.

Bovengrondse leidingen zijn voortdurend aan de elementen overgeleverd, ondergrondse alleen aan graafmachines. Ik weet het niet, maar iets zegt me dat die kabels onder de grond beter beschermd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
Anne vdr Bom schreef op zondag 14 november 2010 @ 23:08:
[...]

Bovengrondse leidingen zijn voortdurend aan de elementen overgeleverd, ondergrondse alleen aan graafmachines. Ik weet het niet, maar iets zegt me dat die kabels onder de grond beter beschermd zijn.
de kans dat een graafmachine de boel lostrekt lijkt me veel zorgelijker dan een enkel incident met een helicopter....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:26

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Anne vdr Bom schreef op zondag 14 november 2010 @ 23:08:
[...]

Nee, toch maar liever boven de grond. Je moest eens weten hoe vaak er (bewust) een kabel kapot wordt getrokken.
Alle klickmeldingen ten spijt het zijn een stelletje .........
Letterlijk gezien dat 2 uur na het overhandigen van de tekeningen er gewoon bewust een damwand door 1 glasvezelpijp (gevuld met 2x96) en 3x 900" van een wijk wordt geramd.

Alhoewel met zulke spanningen.... Darwin's wetten wel snel zullen gaan ;)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op zondag 14 november 2010 @ 21:58:
[...]

over het algemeen is dit de besseling-motechniek-kaptein set,
dwz een soladin 600 met 3x suntech 200Wp.
ik zou onmiddelijk navragen of het mogelijk is zelf een leverancier/set te mogen kiezen,
want vaak is het zo dat de set prijs stijgt, bij dit soort acties, met vaste leverancier.
Deze sets zijn inderdaad bij meerdere levranciers te krijgen. De 200 variant zal moeilijk worden maar de 205 en de 210 versie zijn er wel genoeg.
ollie1965 schreef op zondag 14 november 2010 @ 23:44:
[...]

Letterlijk gezien dat 2 uur na het overhandigen van de tekeningen er gewoon bewust een damwand door 1 glasvezelpijp (gevuld met 2x96) en 3x 900" van een wijk wordt geramd.

Heb je toen ook gevraagd waarom ze de hele woonwijk telefoon en internetloos hebben gemaakt? Was er iemand die iets tegen tweakers heeft?

[ Voor 31% gewijzigd door ZonneStroom op 15-11-2010 06:09 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

glambalk schreef op maandag 15 november 2010 @ 06:07:
[...]

Heb je toen ook gevraagd waarom ze de hele woonwijk telefoon en internetloos hebben gemaakt? Was er iemand die iets tegen tweakers heeft?
Het is inmiddels al 7 jaar geleden en tijden veranderen maar toch verdenk ik er sommige bedrijven er nog steeds van als ik de berichten lees en de locaties weet waar het gebeurd.

Wat was het (dit) geval, bouw van een parkeergarage tot -2, leidingstraat moest omgelegd worden (alleen KPN op die locatie), planning was 3 weken later als bouwbedrijf wilde beginnen (ze hadden te laat aangevraagd).
Afspraak dat men langs een andere zijde zou beginnen met slaan van de damwand, dit zou voor hen dan wel extra kosten opleveren.
Tja, dan ram je hem er toch doorheen want dan komt de "noodploeg" om het om te gooien (7 FTE (meer paste er niet in de put), 24 uur bezig geweest).

De verzekeringen zijn in die tijd stukken duurder geworden en het beleid om geld terug te halen bij de veroorzaker zijn ook stakker geworden.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

NielsTn schreef op zondag 14 november 2010 @ 23:41:
de kans dat een graafmachine de boel lostrekt lijkt me veel zorgelijker dan een enkel incident met een helicopter....
ollie1965 schreef op zondag 14 november 2010 @ 23:44:
Nee, toch maar liever boven de grond. Je moest eens weten hoe vaak er (bewust) een kabel kapot wordt getrokken.
Alle klickmeldingen ten spijt het zijn een stelletje .........

Google maar eens op "breuk hoogspanningskabel", en je zult versteld staan wat er nog meer een gevaar vormt voor bovengrondse kabels.

Bijvoorbeeld een aantal berichten:
http://www.radio-rijnmond...+breuk+hoogspanningskabel
http://www.omroepzeeland....n-hoogspanningskabel.html
http://www.elinex.nl/archief.php?p=26

Soms wordt geen oorzaak aangegeven, dus kennelijk kunnen ze zelfs spontaan breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Anne vdr Bom schreef op maandag 15 november 2010 @ 12:09:
Google maar eens op "breuk hoogspanningskabel", en je zult versteld staan wat er nog meer een gevaar vormt voor bovengrondse kabels.

KNIP BERICHTEN

Soms wordt geen oorzaak aangegeven, dus kennelijk kunnen ze zelfs spontaan breken.
Tja metaalmoeheid, dat staal en aluminium heeft het ook wel eens gehad met dat zwieren in de wind. Overigens als ik het me goed herinner moet de boel wel afschakelen als er een breuk optreed.

Oké we doen het onder de grond (als ik dan maar niet de verliezen bijgeteld krijg op mijn rekening) en dan maar afwachten hoe snel de wetten van Darwin waarheid worden ;)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

@zonnigtype Grappig effect dus. NL krijgt koekje van eigen deeg. Omdat de regelingen voor bezitters van zonnepanelen slecht zijn heeft het ook tot gevolg dat een deel van de systemen niet meegenomen mogen/kunnen worden voor de berekening van de hoeveelheid groene stroom die NL produceert. Wanneer alles niet zo bureaucratisch (en bemetering prijzig) zou zijn, zou alles veel beter geregistreerd kunnen worden.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

ollie1965 schreef op maandag 15 november 2010 @ 12:44:
...als ik dan maar niet de verliezen bijgeteld krijg op mijn rekening...
Uiteindelijk betaalt de klant/burger alles. Wie anders?

De staat? Die moet dan belastingen verhogen, die moeten wij ophoesten.

De aandeelhouders? Die dumpen dan de aandelen, die in prijs dalen en vervolgens moeten de pensioenfondsen dat gat weer vullen door de uitkeringen te korten.

De werknemers? Zal de vakbond leuk vinden ==> stakingen.

Maar uiteindelijk is de idee dat we omschakelen naar DC, en dan worden de verliezen minder en gaat je rekening dus omlaag. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:05

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2010 @ 21:21:
[...]
Daarnaast , als - en ik herhaal - , als we een goede regeling krijgen Q2 2011 , dan is er geen enkel bedrijf in NL die de vraag aankan, daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken. Je zou de korte tijd die je nog rest beter nuttig kunnen besteden om je goed voor te bereiden, zodat je straks mee kunt groeien. Dit kan door samen te werken met collega's, want doen we dat niet met een zeer behoorlijk aantal bedrijven en op zeer korte termijn dan hebben we straks echt een probleem en staan de Solar Totaals , IBC solars enz op onze deurmat. Dan heb je pas echt een reden om te klagen.
Heb ik even een mogelijke regeling gemist??

* Mars Warrior kan het af en toe niet meer bijhouden: een paar dagen niet kijken en je loopt honderden posts achter en hebt geen idee meer waarover het gaat ;w

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:22
Anne vdr Bom schreef op maandag 15 november 2010 @ 12:09:
[...]

[...]

Bijvoorbeeld een aantal berichten:
http://www.radio-rijnmond...+breuk+hoogspanningskabel
http://www.omroepzeeland....n-hoogspanningskabel.html
http://www.elinex.nl/archief.php?p=26

Hier in de straat afgelopen week een spontane breuk onder de weg. Welliswaar slechts een paar huizen zonder stroom, maar toch, er is daar niets gegraven en grote bomen staan er niet.
http://marcel.reinieren.n...een-gaatje-in-de-weg.html

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

De verliezen in HVDC lijnen zijn 30-40 % lager tov HVAC.

Dus ik zou zeggen: Bouw een zeer grote PV plant in de Sahara. De opbrengsten daar zijn stukken hoger als op onze breedte graad. Je verliest 3 % per 1000 km met HVDC. Zie ook onderstaande link.

Wikipedia: High-voltage direct current

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:22
Gasschuif schreef op maandag 15 november 2010 @ 17:10:
Dus ik zou zeggen: Bouw een zeer grote PV plant in de Sahara.
Wel weer een mooie kans voor de energiebedrijven om het vastrecht flink omhoog te schroeven ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Gasschuif schreef op maandag 15 november 2010 @ 17:10:
Dus ik zou zeggen: Bouw een zeer grote PV plant in de Sahara. De opbrengsten daar zijn stukken hoger als op onze breedte graad.
En dan zijn we voor onze energievoorziening weer afhankelijk van ons wellicht niet zo welgevallige dictators. Van de regen in de drup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Mistraller schreef op maandag 15 november 2010 @ 17:00:
Hier in de straat afgelopen week een spontane breuk onder de weg. Welliswaar slechts een paar huizen zonder stroom, maar toch, er is daar niets gegraven en grote bomen staan er niet.
http://marcel.reinieren.n...een-gaatje-in-de-weg.html
Tja, zo komen we er nooit uit >:)

Uiteindelijk zal de betrouwbaarheid bereikt moeten worden met een fouttolerant netwerk. Zodra er een verbinding uitvalt wordt dat opgevangen door een ander draadje of een opslagsysteem. Dit idee wordt alom verkocht onder de noemer "Smart Grid".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb het hier al eerder gelezen maar plugwise werkt vanaf 13:00 de grafieken niet meer bij, iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Nu online

Gasschuif

Anne vdr Bom schreef op maandag 15 november 2010 @ 17:39:
[...]

En dan zijn we voor onze energievoorziening weer afhankelijk van ons wellicht niet zo welgevallige dictators. Van de regen in de drup?
Zuid Spanje is dan mischien een idee? daar wekken PV panelen nog steeds fors meer op. Ook weer wat dichter bij. Ik schat ruwweg 2500 km, dus het park 7 % groter engineren als de startplannen en we hebben weer 100 % alhier.

Als er dan ook nog een HVDC verbinding naar de VS komt, dan kan van de verlichte zijde van onze planeet PV energie naar de donkere zijde. Dan begint het toch ergens op te lijken, en hebben onze politici een argument minder.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
Nu ik mijn huis heb geïsoleerd, mijn dak vol zonnepanelen en een zonneboiler, de meeste verlichting door led heb vervangen, energieverslindende apparaten heb vervangen of verwijderd , etc, wil ik nu wel eens wat met waterbesparing gaan ondernemen.

Wat heb ik inmiddels gedaan:
Alle kranen zijn voorzien van die waterbesparende dopjes, de douchekop is een grohe ecotherm van 6ltr/min.
Een vaatwasser die 12-14liter verbruikt (oude 20-25), wasmachine A++ (oude zat op 65liter).
In de toilet hangt zo'n gewichtje zodat de spoelknop sneller stopt.
Poets de tanden en gebruik dan een bekertje.
Geen kinderen, geen zwembad in de tuin. Sproei de tuin ook niet vaak tijdens de zomer.

Binnenkort haal ik wel een regenton, om de tuin mee te sproeien.

Nog zit ik met 2 personen op ongeveer 100 kuub per jaar, ongeveer bijna 2 kuub in de week, ik verwacht binnenkort mijn jaaroverzicht, dan kan ik het bevestigen.

Ik ben mij aan het inlezen hoe ik mijn toilet op regenwater zou kunnen gaan aansluiten.
Ik zoek hier duidelijke informatie over.
Niet van die websites die oplossingen bieden voor 1000-en euro's.
maar gewoon diy op een nette betaalbare manier.

Ik heb een redelijke kelder onder de wc, dus ivm bevriezing kan ik daar een water opslag vat gaan plaatsen.
Ik ben natuurlijk wel gebonden aan de max opening van de kelder toegang.<70cm.
Vlak bij zit een regenpijp die ik kan aftappen.
één en ander moet natuurlijk wel tegen lekkage en overstroming beveiligd zijn, ik heb ook mijn wintervoorraad pellets voor mijn kachel in de kelder opgeslagen.

Ik wil verder er niets op aansluiten, we hebben 1 toilet in huis.
Ik ben erg nieuwsgierig of het redelijk en betaalbaar te doen is,
de techniek interesseert mij ook.

Zou ik een bijvoorbeeld een gardena besproeiings pomp in de installatie kunnen gebruiken?

Is er iemand in Enschede of omgeving die dit al in werking heeft en waar ik eens mag kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:16
master30 schreef op maandag 15 november 2010 @ 20:23:
Nu ik mijn huis heb geïsoleerd, mijn dak vol zonnepanelen en een zonneboiler, de meeste verlichting door led heb vervangen, energieverslindende apparaten heb vervangen of verwijderd , etc, wil ik nu wel eens wat met waterbesparing gaan ondernemen.

Wat heb ik inmiddels gedaan:
Alle kranen zijn voorzien van die waterbesparende dopjes, de douchekop is een grohe ecotherm van 6ltr/min.
Een vaatwasser die 12-14liter verbruikt (oude 20-25), wasmachine A++ (oude zat op 65liter).
In de toilet hangt zo'n gewichtje zodat de spoelknop sneller stopt.
Poets de tanden en gebruik dan een bekertje.
Geen kinderen, geen zwembad in de tuin. Sproei de tuin ook niet vaak tijdens de zomer.

Binnenkort haal ik wel een regenton, om de tuin mee te sproeien.

Nog zit ik met 2 personen op ongeveer 100 kuub per jaar, ongeveer bijna 2 kuub in de week, ik verwacht binnenkort mijn jaaroverzicht, dan kan ik het bevestigen.

Ik ben mij aan het inlezen hoe ik mijn toilet op regenwater zou kunnen gaan aansluiten.

Ik heb een redelijke kelder onder de wc, dus ivm bevriezing kan ik daar een water opslag vat gaan plaatsen.
Ik ben natuurlijk wel gebonden aan de max opening van de kelder toegang.<70cm.
Vlak bij zit een regenpijp die ik kan aftappen.
één en ander moet natuurlijk wel tegen lekkage en overstroming beveiligd zijn, ik heb ook mijn wintervoorraad pellets voor mijn kachel in de kelder opgeslagen.

Ik wil verder er niets op aansluiten, we hebben 1 toilet in huis.
Ik ben erg nieuwsgierig of het redelijk en betaalbaar te doen is,
de techniek interesseert mij ook.

Zou ik een bijvoorbeeld een gardena besproeiings pomp in de installatie kunnen gebruiken?

Is er iemand in Enschede of omgeving die dit al in werking heeft en waar ik eens mag kijken?
Ik woon in mijn eentje en verbruik aan water rond de 25m3/jaar.
Er is blijkbaar nog wel wat haalbaar denk ik:
1. Ik weet niet waar je woont, maar als het een beetje meezit hoef je je tuin helemaal niet te sproeien. Meeste planten kunnen best tegen behoorlijk wat droogte, behalve nieuwe planten en planten die vaak worden gesproeid(wortels gaan dan niet diep groeien)
2. hoelang sta je onder de douche? na 5 seconde ben je al nat 8)
3. was minder/doe langer met kleding. Vaak wordt er veel te snel iets in de was gegooid, terwijl als je het goed uithangt toch weer uitstekend is om te dragen.
4. waterbesparende dopjes helpen beperkt! Klinkt leuk, maar in werkelijkheid valt het effect tegen, aangezien je nog steeds een emmer moet vullen met dezelfde inhoud.
5. Zorg voor snel warm water toevoer. Elk tappunt een eigen dunne leiding vanaf de boiler. Is sneller warm water en heeft minder last met dubbele vraag.
6. Spaar afwas op!
7. Doe kleine afwassen met de hand. Alleen als de vaatwasser echt vol is is dit rendabel!
8. Gebruik zo weinig mogelijk water voor het koken, scheelt ook nog gas/elektra om het water op te warmen! (niet te weinig dan brand het weer aan en heb je extra veel water nodig om de pan schoon te maken :P )

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
FireWood schreef op maandag 15 november 2010 @ 21:38:
[...]

Er is blijkbaar nog wel wat haalbaar denk ik:
1. Ik weet niet waar je woont, maar als het een beetje meezit hoef je je tuin helemaal niet te sproeien. Meeste planten kunnen best tegen behoorlijk wat droogte, behalve nieuwe planten en planten die vaak worden gesproeid(wortels gaan dan niet diep groeien)
2. hoelang sta je onder de douche? na 5 seconde ben je al nat 8)
3. was minder/doe langer met kleding. Vaak wordt er veel te snel iets in de was gegooid, terwijl als je het goed uithangt toch weer uitstekend is om te dragen.
4. waterbesparende dopjes helpen beperkt! Klinkt leuk, maar in werkelijkheid valt het effect tegen, aangezien je nog steeds een emmer moet vullen met dezelfde inhoud.
5. Zorg voor snel warm water toevoer. Elk tappunt een eigen dunne leiding vanaf de boiler. Is sneller warm water en heeft minder last met dubbele vraag.
6. Spaar afwas op!
7. Doe kleine afwassen met de hand. Alleen als de vaatwasser echt vol is is dit rendabel!
8. Gebruik zo weinig mogelijk water voor het koken, scheelt ook nog gas/elektra om het water op te warmen! (niet te weinig dan brand het weer aan en heb je extra veel water nodig om de pan schoon te maken :P )
Ik denk overigens dat een vrouw meer water verbruikt dan een man,
maar 25 kuub, erg weinig, moet ik toch onder de 60 kunnen komen.
1, Enschede, ik sproei al bijna nooit, heb een kleine tuin achter, voortuin is er niet meer daar ligt sierbestrating nu.
2 wij douchen dagelijks ongeveer 5 minuten, moet nog een douche timer ergens scoren
3 probeer ik wel te doen, mijn vrouw is hier wat minder selectief in
4 klopt van die emmer, maar even handen wassen, scheelt het toch weer wat.
5 de douche is hier direct onder de cv, binnen enkele sec is het water lekker warm
6 ik pak de vaatwasser zo vol mogelijk, gebruik het 30min prog en heb hem op hotfill aangesloten
7 ik spoel smerige pannen voor en bier glazen mogen van mij niet in de vaatwasser
8 proberen we ook te doen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Mars Warrior schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:57:
[...]

Heb ik even een mogelijke regeling gemist??

* Mars Warrior kan het af en toe niet meer bijhouden: een paar dagen niet kijken en je loopt honderden posts achter en hebt geen idee meer waarover het gaat ;w
Ik denk dat hierop gedoeld word; http://www.polderpv.nl/ni...10_SDEplus_brief_Verhagen

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Gasschuif schreef op maandag 15 november 2010 @ 20:10:
[...]

Zuid Spanje is dan mischien een idee? daar wekken PV panelen nog steeds fors meer op. Ook weer wat dichter bij. Ik schat ruwweg 2500 km, dus het park 7 % groter engineren als de startplannen en we hebben weer 100 % alhier.

Als er dan ook nog een HVDC verbinding naar de VS komt, dan kan van de verlichte zijde van onze planeet PV energie naar de donkere zijde. Dan begint het toch ergens op te lijken, en hebben onze politici een argument minder.
Spanje is zo dood als een pier de komende tijd voor zowel grootschalige PV als voor CSP. De reeds toegekende plannen zullen nog wel doorgang mogen vinden, maar reken er niet op dat het Industrie ministerie nog meer bakken met geld naar zon gaat gooien. Er zijn miljarden terug te halen in een extreem hard door de crisis getroffen economie, en er is/dreigt bovendien een stroom overschot daar. Dus het investeringsklimaat is daar sowieso al beroerd geworden. Maar dat kan over twee jaar natuurlijk best weer anders liggen, niets is zo onvoorspelbaar als de (duurzame) energiemarkt. Heb net stukkie over Tsjechië op mijn site geplaatst, wat de Spaanse Griep heeft overgenomen met zeer serieuze dreiging van met terugwerkende kracht in het leven te roepen "zonnebelasting" op wat ze daar de "Zonnebaronnen" zijn gaan noemen (terwijl de explosieve groei daar beslist door de politiek over zich is afgeroepen door veel te lucratieve incentives) ... :D

Over die schemerzone kruisende "kabeltjes" zullen we het nog wel eens hebben. Die plannen zijn wel vaker geopperd, en net zo hard weer in het vriesvak verdwenen. En.... er gaat nogal wat metaal in die kabeltjes zitten, wordt ook steeds schaarser, en dat is ook nog eens in het voordeel van al veel te machtige super mijnbouw conglomeraten die het niet zo nauw nemen met mensenrechten en miljeu. En, mogelijk nog veel belangrijker: die kabeltjes gaan over politieke grenzen heen, al is het dan door een dikke plas water. Nog even bedacht hoe de magma uitspuwende transatlantische kerf overbrugd moet worden met zo'n dikke HVDC kabel? Hoe doen/deden ze dat met telefoonkabel verbindingen daar????

maar 25 kuub, erg weinig, moet ik toch onder de 60 kunnen komen.
Hier gemiddeld 21 kuub drinkwater per [kalender]jaar, 2 personen. Daarbij nog zo'n 7 kuub regenwater voor toiletspoeling (met de hand, gewoon emmertje). Totaal 28 kuub, 14 pp. (8>

[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 15-11-2010 23:06 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:29

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@FireWood: Dat is heel knap en extreem zuinig :Y
Woon ook alleen en zit al jaren zo rond de 40 m3/jaar....
Hoe krijg jij dat voor elkaar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
JAN-B schreef op maandag 15 november 2010 @ 23:15:
[...]
vraag ik me ook af!
douchen en toilet gebruik op het werk ofzo?
douche frequentie erg laag?

gaat het niet tenkoste van je persoonlijke hygiëne?

zag ooit eens een vrouw op tv die maar 1 kuub water per jaar verbruikt, extreem, bewaarde douchewater, enzo etc.

[ Voor 14% gewijzigd door master30 op 16-11-2010 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Hier ca 50m3 per jaar, 4 personen + kantoor (5-10 pers). Maar geen tapwater voor de toiletten en tuinwater, dat zou het geheel minstens verdrievoudigen. Al vele jaren zo.
Ze hebben destijds de watermeter 2x vervangen en het er toen maar bij gelaten.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:22
master30 schreef op maandag 15 november 2010 @ 20:23:

Je zou natuurlijk kunnen kiezen voor een composterend toilet. Dat spaart een ingewikkelde regenwaterinstallatie en bespaart ook nog eens veel energie en vervuiling bij de rioolzuivering. Zie bijvoorbeeld: http://www.de12ambachten.nl/nonolet-zelfbouwen.html of http://www.oeko-energie.d...omposttoiletten/index.php (de tweede is een webwinkel met veel info).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
[...]
Wij zijn met zijn tweeën en verbruiken iets meer dan 50 m3 drinkwater per jaar. Wij hebben nauwelijks technische aanpassingen gedaan, alleen een zuinige douchkop. Beide wc's hadden al een groot/klein-kno ptoen we hier kwamen wonen. Voor de rest kan ik het niet vaak genoeg herhalen, de grootste besparingen komen door de volgende drie punten:

1) Gedragsaanpassing
2) Gedragsaanpassing
3) Gedragsaanpassing

(Geldt natuurlijk ook voor elektriciteit, gas en transport)

Niet uren onder de douche, kraan dicht bij het tanden poetsen, kleine afwasjes met de hand, grote afwassen in de vaatwasser. De tuin laten we voor wat het is, planten kunnen al miljoenen jaren voor zichzelf zorgen. Pas afgelopen seizoen heb ik de potten en bakken met eetbare planten (tomaatjes, basilicum, courgettes, pepers, bosui, etc) water gegeven, daar wil ik dan wel wat drinkwater aan spenderen.

Ik wil nog altijd een regenwateropvangsysteem bouwen, ik heb de plannen al een hele tijd klaar liggen. Maar we hebben dit jaar twee heel grote uitgaven gehad (trouwen en een grote reparatie aan het dak) dus het zal moeten wachten. Woningisolatie staat ook nog op het programma dus het kon nog wel eens even duren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op maandag 15 november 2010 @ 22:56:
Spanje is zo dood als een pier de komende tijd voor zowel grootschalige PV als voor CSP. De reeds toegekende plannen zullen nog wel doorgang mogen vinden, maar reken er niet op dat het Industrie ministerie nog meer bakken met geld naar zon gaat gooien. Er zijn miljarden terug te halen in een extreem hard door de crisis getroffen economie, en er is/dreigt bovendien een stroom overschot daar. Dus het investeringsklimaat is daar sowieso al beroerd geworden. Maar dat kan over twee jaar natuurlijk best weer anders liggen, niets is zo onvoorspelbaar als de (duurzame) energiemarkt. Heb net stukkie over Tsjechië op mijn site geplaatst, wat de Spaanse Griep heeft overgenomen met zeer serieuze dreiging van met terugwerkende kracht in het leven te roepen "zonnebelasting" op wat ze daar de "Zonnebaronnen" zijn gaan noemen (terwijl de explosieve groei daar beslist door de politiek over zich is afgeroepen door veel te lucratieve incentives) ... :D
De grootste bedreiging voor PV zijn inderdaad te hoge invoedingstarieven. Die doen de kosten ontsporen en ondermijnen het draagvlak. Het volgende land op de lijst is Groot-Brittannië. Daar zijn de tarieven veel te hoog, (uit m'n hoofd) 42 pence per kWh. Onlangs heeft de regering helaas niet besloten tot een degressie. Ook hier lijkt een explosie van de markt gevolgd door een implosie van de tarieven onafwendbaar.
Over die schemerzone kruisende "kabeltjes" zullen we het nog wel eens hebben. Die plannen zijn wel vaker geopperd, en net zo hard weer in het vriesvak verdwenen. En.... er gaat nogal wat metaal in die kabeltjes zitten, wordt ook steeds schaarser, en dat is ook nog eens in het voordeel van al veel te machtige super mijnbouw conglomeraten die het niet zo nauw nemen met mensenrechten en miljeu.
De NorNed-kabel is 2x 790 mm2. Dat is 1,58 liter koper per m kabel. De dichtheid van koper is ~ 9 kg/l, dus dat is 14 kg koper per meter, 14 ton per km. De NorNed-kabel is 580 km en zou dus ~8000 ton koper bevatten. De wereldproductie van koper ligt rond de 16 miljoen ton per jaar. De wereld zou tientallen van die kabels per jaar kunnen aanleggen zonder significante invloed op de kopermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 08:20:
[...]
Ik wil nog altijd een regenwateropvangsysteem bouwen, ik heb de plannen al een hele tijd klaar liggen. Maar we hebben dit jaar twee heel grote uitgaven gehad (trouwen en een grote reparatie aan het dak) dus het zal moeten wachten. Woningisolatie staat ook nog op het programma dus het kon nog wel eens even duren.
Als je marktplaats een beetje in de gaten houd kun je vaak wel voor drie tientjes een simpele regenton met aansluiting scoren. Kun je in ieder geval al de tuin en (eetbare) planten mee bevochtigen en je auto mee wassen :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Wow, 666 Watt AC uit m'n installatie, number of the beast.... >:)

Ze zijn de steigers aan het afbreken, dus hopelijk straks ook geen lijnschaduwen meer van de steigerpalen die nog boven de dakrand uitsteken... *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij dbcom kun je goede regenwater valpijp filters halen. Van daaruit naar een opslag (600L IBC's of meerdere 200L vaten. Als je de pijp goed waterdicht maakt, kun je het filter ook als overstort gebruiken. Anders moet je deze op een lager punt aanbrengen. Zorg dan wel voor een terugslagklep zodat rioolwater niet in je regenwateropslag kan lopen als het een keertje overmatig regent.

Als je het alleen voor het toilet gebruikt, kun je waarschijnlijk ook wel een of ander (12V) dompelpompje gebruiken om het naar de stortbak te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Wateropvang doen ze ook veel in Duitsland.
Probeer het eens over de grens in Gronau.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist een Electrolux EWH147310W hot & cold besteld omdat de oude AEG de lagers kapot had.

@Eric-pvt

Hoeveel was het gemeten verbruik nu met warm water?
(kan het niet terugvinden)
Electrolux geeft een besparing van 50% op 1,05kWh aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Erasmo schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 09:30:
Kun je in ieder geval al de tuin en (eetbare) planten mee bevochtigen en je auto mee wassen :)
@Erasmo: Was het jou nog niet bekend dat JeroenH geen auto bezit :Z of was het toch een woordgrapje :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Deze tijd van het jaar weer de gebruikelijke Nobel-prijzen; wat ik (uiteraard) mis is een Nobel-prijs in de richting van millieu - duurzaamheid enz......
Ik persoonlijk zou wel iemand in Nederland kennen die zo,n prijs zou verdienen + de bijbehorende geldprijs van 1 miljoen euro; zou hij een mooi passief huis van kunnen bouwen >:)
(en neee, ik noem geen namen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
JAN-B schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 14:25:
Deze tijd van het jaar weer de gebruikelijke Nobel-prijzen; wat ik (uiteraard) mis is een Nobel-prijs in de richting van millieu - duurzaamheid enz......
Ik persoonlijk zou wel iemand in Nederland kennen die zo,n prijs zou verdienen + de bijbehorende geldprijs van 1 miljoen euro; zou hij een mooi passief huis van kunnen bouwen >:)
(en neee, ik noem geen namen)
Hmm ik zou roepen Hermann Scheer, maar ja da's helaas geen Nederlander... :*)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
NielsTn schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 14:37:
[...]

Hmm ik zou roepen Hermann Scheer, maar ja da's helaas geen Nederlander... :*)
Dhr. Scheer is helaas op 66 jarige leeftijd overleden op 14 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
39 GigaWattpiek aan zonnestroom capaciteit voorspeld in Duitsland in 2015 door hoogspanningsnetbeheerders. Ongeveer evenveel als windenergie capaciteit. Zonnestroom zou onder de geschetste scenario's in dat jaar al 7,5% van de totale stroomconsumptie kunnen claimen...

BSW (brancheorganisatie) vindt het blijkbaar nog niet snel genoeg gaan, een Prognos studie net gepubliceerd gaat uit van 52-70 GWp in 2020... :o

Details op mijn site. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ha ha lekker zeg, leuk nieuws voor de kolencentrales met hun trage manier van afschakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Mike70 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 13:14:
Wateropvang doen ze ook veel in Duitsland.
Probeer het eens over de grens in Gronau.
al even bij hellweg gekeken, keus genoeg in regentonnen.

ook een folder met gespecialiseerde spullen hiervoor gezien, maar dan zit ik aan een investering van 2000 euro.

op marktplaats staan zat van die grote opslag tanks van 1000liter, voor weinig.
Als ik er daar nu 2 van ingraaf in de tuin, sluit de regenpijp hierop aan, boven aan de vaten een overstort beveiliging die weer naar mijn put gaat als de tanks vol zijn.
dan een water leiding aanleg van de tanks naar mijn kelder, kan via kruipruimte en even wat gaten boren waar een tyleen slang door past.
daar een pomp plaats en dan naar mijn toilet.
Dit kan met een vlotterschakelaar in de spoelbak las ik.

En ik neem een goedkope gardena pomp van 50-60 euri
Voor de veiligheid (water lekkage) kan ik de pomp ook wel buiten plaatsen in een afgeschermde behuizing

of is dit te simpel?

Met dat emmertje de easy-way krijg ik er hier niet door :)
Mijn vrouw zegt nu al dat ik 8)7
dus het moet dus weer op de hard-way

[ Voor 11% gewijzigd door master30 op 16-11-2010 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Paulus haalt iedereen links of rechts in met zijn nieuwste score in de Tweede Kamer:
Afgelopen dinsdag zijn twee van mijn voorstellen gedaan bij de behandeling van de novelle slimme meter/capaciteitstarief aangenomen.

Voortaan wordt het verplicht om bij verhuizing of switchen van energieleverancier de meterstanden vast te leggen. Dat kan door een ondertekende melding van de klant, of door het opnemen van de meterstand. Op dit moment is bij 40% van de switches de meterstand niet bekend. In dat geval wordt hij geschat en dat leidt vaak tot geschillen tussen het (oude) energiebedrijf en de klant.
Het andere voorstel spreekt uit dat dezelfde eisen die gesteld worden aan slimme gas- en elektriciteitsmeters ook gaan gelden voor warmte- en koudemeters. Dat is belangrijk voor huishoudens die zijn aangesloten op stadsverwarming. De uitwerking vindt plaats bij de aanpassing van de Wamtewet, die in januari naar de Kamer gestuurd wordt.
http://paulusjansen.sp.nl...e-energiemeter-aangenomen

Dat heeft 'ie toch maar weer mooi voor elkaar. Ik heb Diederik niet gehoord... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
YouTube: Bouw Nuon Magnum centrale in de Eemshaven

Het wordt mooi gebracht allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
Vorige week een EPA advies laten uitbrengen (ivm MeerMetMinder subsidie)

Toen ik de betreffende meneer later vroeg hoe het precies met PV zit kreeg ik het volgende antwoord :

Ik heb voor u een 6 m2 PV-cellen doorbreken in het rapport.
De investering is circa € 4700,00, met een elektra besparing van circa 550 kWh op jaarbasis.
De verwachte terugverdientijd is circa 36 jaar
Ik hoop u voldoende geïnformeerd te hebben,

Ik denk dat het tijd is voor een opfris cursus..iig qua prijzen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Eric-pvt
Hoeveel was het gemeten verbruik nu met warm water?
bizar onmeetbaar weinig, serieus.
dat ding is goud, ook nu nog met gasverwarmd water.(schoner en 8x goedkoper)
zelfs op 60c (extra kort)programma komt ie soms net op 0,1 kwh ... (gemeten met elro m12 en conrad elog 3500)
nogmaals : de hot en cold is serieus een monster bespaarder, ook op water verbruik.
ik betaalde 569 werkend aangesloten op zolder notabene.
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/ehs.jpg
met de warmwater knop uit (conventieel debiel fossiel zwart wassen) is de machine ook meesterlijk zuinig,
en het wasgoed is goed schoon.
zelfs de wolwas (machine heeft woolmark certificering) gaat alles perfect.
ook is het een mannenmachine, bediening is simpel, en we hebben een hoop lol.(dat kan dus)
vooral de display van de zonneboiler ernaast maakt soms beslissingen die erg leuk zijn.
vrouwlief vind hem ook helemaal top.

de werking is even uitzoeken, maar warm >40c wassen gaat eerst met een litertje koud water, dan mixed de machine steeds een beetje warm bij, tot de gewenste temperatuur.
haalt ie dat niet, dan maakt ie het electrisch af.
ik heb dat nog nooit gezien, dat electrisch bij warmen.
hij staat 80cm leiding van de boiler af, met 62,5c invoer uit de hottop.
door dat kreng sta ik nu dus hopeloos gevaarlijk negatief met de stroom

nieuws :
kolenbroei in de amsterdamse haven
http://blikopnieuws.nl/be...estelijk_Havengebied.html
1x woordwaarde : nutteloosingevoerdebloedmoordkolengifbrandstankbaggerlucht met een topping van benzeen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 19:24:

nieuws :
kolenbroei in de amsterdamse haven
http://blikopnieuws.nl/be...estelijk_Havengebied.html
1x woordwaarde : nutteloosingevoerdebloedmoordkolengifbrandstankbaggerlucht met een topping van benzeen.
Misschien sturen ze het stinkspullie wel met de volgende boot van Trafigura door naar een op zijn laatste tandjes lopend kolenmonster bij de oosterburen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
alberthakvoort schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 18:15:

Toen ik de betreffende meneer later vroeg hoe het precies met PV zit kreeg ik het volgende antwoord :

[i]Ik heb voor u een 6 m2 PV-cellen doorbreken in het rapport.
Hopeloze fossiele kneiters bij MMM. Rekenen in vierkante meters i.p.v. in Wp, kWp. Alsof een gemiddeld PV-module zich laat "delen tot op een vierkante meter". Slijptol d'r bij?

Laten we uitgaan van een niet eens zo'n spectaculair sunteggie van 210 Wp en een module rendement van 14,3%, gewoon standaard spul. Die dingen hebben een oppervlakte van 1,47 m2, dus daarvan heb je er dan 4 nodig om die 6 vierkante meter te vullen, en heb je nog bonus van 0,12 m2 om iets met het overschot aan ruimte te doen.
De investering is circa € 4700,00,
8)7 8)7

Whoehah! 4 sunteggies van 210 Wp (840 Wp) voor 4.700 Euripegels? 5,6 Euro per Wattpiek????
In welk tijdperk leven die gasten eigenlijk??? Zelfs "all-in" prijs is dat volledig gestoord natuurlijk anno 2010.
... met een elektra besparing van circa 550 kWh op jaarbasis.
0,84 kWp x factor "x" = 550 kWh/jaar?

"x" = 655 kWh/kWp.jaar "spezifischer Ertrag"???? :F
Even "anders" rekenen.

4 sunteggies á 210 Wp (840 Wp) met oppervlakte van binnen de beschikbare ruimte vallende 5,88 m2 kunnen bij conservatieve (!) aanname van 850 kWh/kWp.jaar een jaaropbrengst genereren van minimaal 714 kWh. Bij gelijkblijvende enkel tarief kolengrijze stroomprijs bij Vattenfall/NUON van momenteel 21,77 eurocent/kWh (all-in) zou je daarmee op jaarbasis 155,44 Euro kunnen verdienen louter en alleen aan wettelijk verplichte saldering cf. Artikel 31-C van de Elektriciteitswet.

Rekenend met (ongunstig) 3,50 Euri per Wp kom je op aanschafprijs incl. installatie van grofweg 3.000 Euri.

TVT "kaal zonder fratsen" hoogstens 19 jaar. Maar dat kan veel en veel korter bij gunstiger aanschaf en vooral zelf installeren. Even alle gemeentelijke subsidies e.d. vergetend.
Wat een fossiele vorm van desinformatie...
Volgens mij moet er bij Mooie Minimale Methode wel heel wat meer "opgefrist" worden... Lijkt Milieucentraal wel, het stinkt daar naar kolenstof...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
zonnigtype schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 20:13:
[...]
Rekenend met (ongunstig) 3,50 Euri per Wp kom je op aanschafprijs incl. installatie van grofweg 3.000 Euri.
Daar heb ik wel interesse in! Waar krijg ik 4 x STP210 plus omvormer incl installatie en BTW voor dat bedrag?

Ik bedoel: Misschien is het voor die prijs nog wel te vinden, maar de meeste leveranciers vragen wel wat meer. Dus dat 'men' daarmee (met de gemiddelde marktprijs of iets wat daarvoor door moet gaan) rekent is niet zo gek.

[ Voor 24% gewijzigd door asvogel op 16-11-2010 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JAN-B schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 14:04:
[...]

@Erasmo: Was het jou nog niet bekend dat JeroenH geen auto bezit :Z of was het toch een woordgrapje :?
Dat was inderdaad een grapje ;)
Ik ben al een tijdje op op zoek naar een hotfill wasmachine maar het beste wat ik tot nu toe ben tegen gekomen is een geschatte levertijd van een maand. Eigenlijk ben ik hem alleen nog maar online tegen gekomen, geen een witgoedwinkel heeft hem staan. Prijzen die ik krijg zitten tegen het dubbele van wat jij hebt betaald, mag ik vragen waar je hem vandaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

scheer en foppen alkmaar, ook mediamarkt had er toen 6, maar die waren 129 euro duurder, maar... dat is niet mijn winkel... ughe ughe.
levertijd direkt, plaatsing voor drempel 25 euro, plaatsing 2 trappen 49euro

(ik had bijna het setje genomen met de : Electrolux EDH97961W Warmtepompdroger)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2010 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Info over politiek m.b.t. installateurs toegevoegd op WWZ site. Er wordt oproep gedaan om te participeren als installateur.

Nog geen namen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
basfromasd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 01:27:
[...]

Je zou natuurlijk kunnen kiezen voor een composterend toilet. Dat spaart een ingewikkelde regenwaterinstallatie en bespaart ook nog eens veel energie en vervuiling bij de rioolzuivering. Zie bijvoorbeeld: http://www.de12ambachten.nl/nonolet-zelfbouwen.html of http://www.oeko-energie.d...omposttoiletten/index.php (de tweede is een webwinkel met veel info).
dit is handig voor onderweg
Afbeeldingslocatie: http://www.oeko-energie.de/images/komposttoilettefahrad.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door master30 op 16-11-2010 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 21:05:
scheer en foppen alkmaar, ook mediamarkt had er toen 6, maar die waren 129 euro duurder, maar... dat is niet mijn winkel... ughe ughe.
levertijd direkt, plaatsing voor drempel 25 euro, plaatsing 2 trappen 49euro

(ik had bijna het setje genomen met de : Electrolux EDH97961W Warmtepompdroger)
Dank je, deze week langs mijn lokale S&F gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de verkoper moet gewoon even zijn mond houden, in het centrale magazijn kijken met zijn computertje,
prijs noemen, levertijd en plaatsing.
dat ging bij mij ook even moeilijk.
als ie moeilijk doet post ik mijn s&f rekening wel effe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

asvogel schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 20:43:
[...]

Daar heb ik wel interesse in! Waar krijg ik 4 x STP210 plus omvormer incl installatie en BTW voor dat bedrag?

Ik bedoel: Misschien is het voor die prijs nog wel te vinden, maar de meeste leveranciers vragen wel wat meer. Dus dat 'men' daarmee (met de gemiddelde marktprijs of iets wat daarvoor door moet gaan) rekent is niet zo gek.
Bij mij. Zelfs onder de €3 inclusief omvormer, bevestigingsmateriaal (plat of schuin) en DC kabels.
Aan 4 Suntechies 210 heb je alleen niet zoveel. Ik ken daar geen omvormer voor.

[ Voor 6% gewijzigd door ZonneStroom op 16-11-2010 22:52 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij, Eric-pvt hebt hem dus voor 9 euries op de zolder staan.
Heb hem bij Maxwell gekocht voor 560 geinstalleerd en al.
Deden idd eerst ook moeilijk en kwamen met een veel hogere prijs.
Na bellen ed kwam deze prijs eruit, met een kop koffie.
Het is eigenlijk ook wel logisch.
Ze hebben de machine helemaal niet (in het groot) ingekocht, dus ook niet voor een scherpe prijs.

Zag ze in duitsland al voor 465 euro

Levertijd as zaterdag met goede service.

Het verbruik bij Eric-pvt is helemaal super als dat lukt.
Hier staat de machine wel verder van de boiler af.
Ga wel geisoleerde Hep2o-leidingen ervoor gebruiken.
http://www.wildkamp.com/w...15-mm-l-50-m_pr_3335_WKNL

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2010 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
glambalk schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 22:47:
[...]

Bij mij. Zelfs onder de €3 inclusief omvormer, bevestigingsmateriaal (plat of schuin) en DC kabels.
Was dan ook theoretisch rekenvoorbeeldje. Duidelijk is dat ze bij MMM ook alweer eeuwen achterlopen, en dat ze eens moeten ophouden in "vierkante meter" te rekenen. Dat is onpraktisch, en bovendien is er zeer forse variatie in Wp/m2 tussen de talloze module types. Daar gaat het om, bij dit soort setjes niveau van paar vierkante meter is de feitelijke oppervlakte zelden belangrijk of doorslaggevend. De prijs per Wp wel.

Iemand anders op dit forum trouwens al ervaring met de Chint (vermoedelijk Astronergy) omvormers die bij WWZ worden aangeboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

glambalk schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 22:47:
[...]

Ga je voor een goedkoper merk zoals mijn Kingsun zonnepanelen dan kan het nog goedkoper.
Vooral de 4 x 185Wp set op Steca500 loopt laatste tijd erg goed.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

De investering is circa € 4700,00, met een elektra besparing van circa 550 kWh op jaarbasis.

En zo iemand moet mensen juist voorlichten over de nieuwe ontwikkelingen op energie(bespaar) gebied. Niet geschikt

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

master30 schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 16:15:
[...]

al even bij hellweg gekeken, keus genoeg in regentonnen.

ook een folder met gespecialiseerde spullen hiervoor gezien, maar dan zit ik aan een investering van 2000 euro.

op marktplaats staan zat van die grote opslag tanks van 1000liter, voor weinig.
Als ik er daar nu 2 van ingraaf in de tuin, sluit de regenpijp hierop aan, boven aan de vaten een overstort beveiliging die weer naar mijn put gaat als de tanks vol zijn.
dan een water leiding aanleg van de tanks naar mijn kelder, kan via kruipruimte en even wat gaten boren waar een tyleen slang door past.
daar een pomp plaats en dan naar mijn toilet.
Dit kan met een vlotterschakelaar in de spoelbak las ik.

En ik neem een goedkope gardena pomp van 50-60 euri
Voor de veiligheid (water lekkage) kan ik de pomp ook wel buiten plaatsen in een afgeschermde behuizing

of is dit te simpel?

Met dat emmertje de easy-way krijg ik er hier niet door :)
Mijn vrouw zegt nu al dat ik 8)7
dus het moet dus weer op de hard-way
In de basis is het idd zo simpel.

Let alleen op een paar dingen:
  • Rustige instroming; dus aanvoer pijp totaan de bodem van de tank en dan 180graden (2x90) bocht omhoog.
  • Drijvende aanzuiging met terugslagklep zodat je het water altijd 10cm onder de oppervlakte aanzuigt met je pomp.
  • Terugslagklep in je overstort zodat er geen water vanuit het riool terug je tanks in kan bij overvloedige regenval. Deze kun je eventueel zelf maken met een dikkere pijp en een drijvend balletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SolarKing schreef op woensdag 17 november 2010 @ 07:32:
[...]

Ga je voor een goedkoper merk zoals mijn Kingsun zonnepanelen dan kan het nog goedkoper.
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 13:30:
[...]

Met 4 panelen zit je buiten de specs.
BlueCorner...toch niet de minste op het gebied van zonne-energie en met name de Steca 500.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

SolarKing schreef op woensdag 17 november 2010 @ 07:32:
[...]

Zo'n soort overbemeten set lijkt me wel wat voor mijn toekomstige oost-dak (of west, maar dan zit je aan de kant van de buren). Morgen bouwtechnische keuring, hoop volgende week koopcontract tekenen voor mijn nieuwe (eerste eigen) huis :9
Maar voor er zonnepanelen komen, eerst maar de nodige klussen doen, waaronder isoleren. In dat (garage) dak zit asbest, dus dat moet er dan eerst nog uit.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Laatst online: 11-09 16:19
windfreak schreef op woensdag 17 november 2010 @ 08:38:
[...]

En zo iemand moet mensen juist voorlichten over de nieuwe ontwikkelingen op energie(bespaar) gebied. Niet geschikt
Laat me raden, hij adviseerde je iets van een bedrijf waar hij wel vriendjes bij had? Of nog erger, iets van zijn eigen bedrijf?

Ik had iemand van nuon die het advies uitbracht. Nou eigenlijk berekende hij de impact van de maatregelen die ik zelf al had bedacht. Maargoed, volgens mij was deze man redelijk op de hoogte.

[ Voor 20% gewijzigd door Taan op 17-11-2010 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Taan schreef op woensdag 17 november 2010 @ 10:10:
[...]

Laat me raden, hij adviseerde je iets van een bedrijf waar hij wel vriendjes bij had? Of nog erger, iets van zijn eigen bedrijf?

Ik had iemand van nuon die het advies uitbracht. Nou eigenlijk berekende hij de impact van de maatregelen die ik zelf al had bedacht. Maargoed, volgens mij was deze man redelijk op de hoogte.
Er zijn ook andere ervaringen met medewerkers van laatstgenoemde. Uit de rijk gevulde in-box van ondergetekende (kennis van me die thuis een zgn. "maatwerkadvies" voor energiebesparende maatregelen liet doen door een NUON medewerker):
Zonneboilers waren volgens Nuon de slechtste investering ooit aangezien pas na 27 jaar de kosten eruit zouden zijn.
Zonnepanelen zouden zinloos zijn aangezien bij terugdraaiende meter klant "leverrechten" zou moeten betalen en daarom klanten de toevoer dichtdraaien (?)
Welnu als dat anders zou zijn is het kwalijk dat Nuon dit aan klanten vertelt. Blijkbaar zijn zonnepanelen zo'n groot succes dat Nuon bang is afzet te verliezen?
1 ding is zeker, met dit soort bedrijven is de wereld niet te redden. Alles draait om geld, maar geld kun je niet eten!
(uitbetaling van het voorgeschoten, van destijds SenterNovem terug te ontvangen, en in dit geval zinloze, want niet tot "maatregelen" leidende energie advies ging ook erg moeizaam)

Maar dit soort gevallen zullen vast elders ook voorkomen. Dat krijg je als je met subsidies gaat gooien en slecht of niet controleert op kwaliteit cq. inhoud van dergelijke "adviezen"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTheOne2008
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 16:06
@bluecorner

3x185w gaat prima op de steca 500 , ik heb zelf 2x (3 panelen op steca 500) en 2x (2 panelen op steca300)

piek is in de zomer op zonnigste dag 1590W (wel enig verlies dus (totaal 1850 Wp) ,maar overall komt er genoeg uit hoor aan stroom (check http://www.sonnenertrag.e...eone2010/12161/12587.html)

ik was pas volledig aangesloten met 10 panelen per 4 mei 2010.

4x185W is wel teveel voor steca 500 (dat zou solarking moeten weten :-) )

[ Voor 24% gewijzigd door MeTheOne2008 op 17-11-2010 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter

Inderdaad! Vergelijkbare berekening: ( 2,5 euro / Wp ( inclusief omvormer en plaatsing ). ) Levert 4700 / 2,5 = 1880Wp.

1880Wp levert ongeveer 1700-1900kWh op jaarbasis op in NL. 22 cent/kWh = 1800 * 0,22 = 396 euro op jaarbasis. 4700 / 396 = 11,9 jaar.

En dat is met gelijkblijvende energieprijzen. Maar in elk geval veel korter dan die 36 jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Laatst online: 11-09 16:19
zonnigtype schreef op woensdag 17 november 2010 @ 11:06:
(uitbetaling van het voorgeschoten, van destijds SenterNovem terug te ontvangen, en in dit geval zinloze, want niet tot "maatregelen" leidende energie advies ging ook erg moeizaam)
Mijn declaratie werd ruim binnen de genoemde termijnen behandeld en betaald, dus daarover heb ik geen klachten.
Maar dit soort gevallen zullen vast elders ook voorkomen. Dat krijg je als je met subsidies gaat gooien en slecht of niet controleert op kwaliteit cq. inhoud van dergelijke "adviezen"...
Tja als het gratis is maakt het mensen niet zoveel uit. Misschien zou een kleine vergoeding voor zo'n advies wel beter zijn. Dan maakt niet elke geraniumzitter met behoefte aan een praatje er gebruik van.

"mijn" adviseur kwam ook bij mensen langs die eigenlijk niks wilden veranderen, maar ondertussen wel een electrisch verwarmde vijver ofzo hadden. Tja, wat moet je dan als adviseur. Met je toverstaf zwaaien ofzo.

De daaruit voortvloeiende premie voor het verbeteren van je energielabel is wat mij betreft wel weer goed. Dat zijn doorgaans blijvende maatregelen. De subsidie is daarbij overigens wel vaak een druppel op de gloeiende plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

glambalk schreef op woensdag 17 november 2010 @ 09:10:
[...]

[...]

BlueCorner...toch niet de minste op het gebied van zonne-energie en met name de Steca 500.
BlueCorner heeft het toch in deze situatie mis en mij nog steeds geen bewijs geleverd waarom het niet kan en welke spec er dan buiten valt? Als hij die 625Wp max recommended bedoelt. Daar wordt alleen mee bedoeld dat bij groter systeem je verliezen krijgt en niet dat de omvormer er niet tegen kan.
Misschien moet hij het zelf eens uitproberen. Je kunt ook vergelijken op Sunny design dat flink onderdimensioneren niet betekend dat het niet kan. Je krijgt alleen piekverliezen.
Steca500 kan het prima aan (spanning komt zelfs bij -10 niet eens in de buurt van de 230V max) en piekverliezen liggen op een zuiddak op ongeveer 2% verlies. Erg weinig dus.
Het kan gewoon en er zijn al vele die zo'n set hebben liggen.

[ Voor 21% gewijzigd door SolarKing op 17-11-2010 13:33 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTheOne2008
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 16:06
Steca's gaan gewoon niet verder dan de grens, gaan niet stuk hooguit slaan ze af bij een te hoge waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kreeg onlangs de vraag of ik geen oplossing wist hoe je goed overtollige warmte uit een (gelaste?) stalen schoorsteenpijp de CV zou kunnen invoeden.
Lekker de open haard gebruiken, maar jammer dat er zoveel warmte het dak uit gaat... Op de 1e verdieping zelfs een muurtje gebouwd rondom die pijp om verbranding te voorkomen. Die ruimte zelf hoeft niet verwarmd te worden, andere kamers elders in het huis wel.

Ik heb wat gewebt, maar kwam zeer weinig info tegen over "kant-en-klare" warmtewisselaars die je in je schoorsteen kanaal/pijp kunt plaatsen. Heeft iemand een paar tips voor mij?
bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 22:44
Er zijn fora waarop over niets anders dan houtstook wordt gepraat. Kijk in ieder geval uit dat je je rookgassen niet te ver afkoelt. Dat beinvloedt de trek, en je wilt ook geen condens in je schoorsteen.
Overigens, een open haard rendabel krijgen is onbegonnen werk. Dat weet ik zeker, heb er nl. zelf een ;)
Als ik hem aansteek gaat de CV bijstoken. En inderdaad, ik ga hem slopen.

[ Voor 2% gewijzigd door JW te R op 17-11-2010 18:07 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Niet aan beginnen, ww direct in de schoorsteen gaat condens geven.
Open haard vervangen door een HR houtkachel is het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:04
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 17:53:
Ik kreeg onlangs de vraag of ik geen oplossing wist hoe je goed overtollige warmte uit een (gelaste?) stalen schoorsteenpijp de CV zou kunnen invoeden.
Lekker de open haard gebruiken, maar jammer dat er zoveel warmte het dak uit gaat... Op de 1e verdieping zelfs een muurtje gebouwd rondom die pijp om verbranding te voorkomen. Die ruimte zelf hoeft niet verwarmd te worden, andere kamers elders in het huis wel.

Ik heb wat gewebt, maar kwam zeer weinig info tegen over "kant-en-klare" warmtewisselaars die je in je schoorsteen kanaal/pijp kunt plaatsen. Heeft iemand een paar tips voor mij?
bvd.
Door een kachel op het rookkanaal aan te sluiten en de kachel te gebruiken. :)

Er zijn overigens wel haarden te koop met een boiler erin, maar als je die ruimte waar de haard zit toch niet gebruikt, lijkt het me dat je beter voor een kachel kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Nu online

Gasschuif

MeTheOne2008 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:14:
Steca's gaan gewoon niet verder dan de grens, gaan niet stuk hooguit slaan ze af bij een te hoge waarde.
Je bedoelt waarschijnlijk dat de Steca de stroom geleverd door de string gaat terugregelen, naar een waarde zodanig dat het AC uitgangsvermogen niet groter wordt dan 500 (300) W. Note: MPP bedrijf wordt dan verlaten.

Het ingangs vermogen is dan c.a. 530 (320) W

Ik zie dat in de zomer regelmatig gebeuren met 2*175 Wp op een Steca 300. De stoom zakt dan van 5 A naar c.a. 4,7 A. Bijbehorende spanning is c.a. 68 V.

Op een oost of west dak kan 4* 185 Wp op een steca 500 prima, zoals door Solar King al gezegd, met enige piekverliezen op jaarbasis. Op een pal zuid dak zijn m.i. de piekverliezen met deze set te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hebt hem dus voor 9 euries op de zolder staan.
Heb hem bij Maxwell gekocht voor 560 geinstalleerd en al.
Deden idd eerst ook moeilijk en kwamen met een veel hogere prijs.
mooi prijsje ook !
ben benieuwd naar je ervaringen, typisch ook dat dezelfde machine zonder de warmwater aansluiting,
evenveel kost. voor wie de machine helemaal niet ziet zitten, je kan hem nemen en de warmwaterknop uitzetten, heb je een gewone aeg/electrolux, en kan je later altijd nog kiezen voor hotfill.

>>>
wil je echt weten hoe dat zit met die 4x185 en de steca ?
klik dan hier : http://van.wijk.net/pvt/s500kingsun.zip
>>>
/edit : en uitleg hier >
http://download.sma.de/sm...76/AuslegungPV-Anlage.pdf

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2010 22:09 . Reden: dat 4x op een steca gedoe is minder belangrijk dan dat 4x kolencentrale gedoe ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Speksteenkachel schreef op woensdag 17 november 2010 @ 18:53:
Niet aan beginnen, ww direct in de schoorsteen gaat condens geven.
Open haard vervangen door een HR houtkachel is het advies.
Krijg hier met een pelletkachel mijn hele huis warm,
afgelopen winter de cv maar een paar keer ingezet, toen werd het meer als -10 ofzo,
soms was het wel wat koud boven, maar nu verwacht ik deze winter meer comfort.

Want; een week of 2 mijn spouwmuren laten na-isoleren.
ongelooflijk wat een verschil, mijn altijd koud aanvoelende keuken word lekker warm nu.
Boven krijg ik het nu met de woonkamer deur open, zelfs makkelijk 20graden.
Als ik s'morgens beneden kom is het nog 18 graden, voorheen was dit 15 of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
master30 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 20:51:
[...]
Krijg hier met een pelletkachel mijn hele huis warm,
afgelopen winter de cv maar een paar keer ingezet, toen werd het meer als -10 ofzo,
soms was het wel wat koud boven, maar nu verwacht ik deze winter meer comfort.

Want; een week of 2 mijn spouwmuren laten na-isoleren.
ongelooflijk wat een verschil, mijn altijd koud aanvoelende keuken word lekker warm nu.
Boven krijg ik het nu met de woonkamer deur open, zelfs makkelijk 20graden.
Als ik s'morgens beneden kom is het nog 18 graden, voorheen was dit 15 of minder.
Wij zijn dit ook van plan, maar nu ik meer onderzoek aan het doen ben hoor ik wat tegenstrijdige geluiden over de voordelen van EPS parels vs. pur. Vrij logisch dat de leveranciers van beide technieken beweren dat hun product superieur is, maar ik wil graag de feiten hebben. Heb jij hier meer over weten te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 17:53:

bvd.
Bedoel je zoiets?
http://www.kamdi24.de/xtc...9537e9bdfa227baf5c7194599

En deze op water:
http://www.solar-kleinanz...nanzeigen/index.php?id=35

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2010 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De electrolux hot & cold kwam morgen al binnen en kon vrijdag al afgeleverd worden (gisteren besteld).
Heb het toch maar op zaterdag laten staan.
Maw levertijd is absoluut geen probleem.
Ervaringen en metingen worden gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Als ik dat zo snel even beoordeel dan lijkt dat hetzelfde als van van www.superisolatie.nl

Het is in ieder geval een aerogel. Daar hebben we het hier wel eens over gehad. Lijkt me super spul, alleen schijnt de prijs erg hoog te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eens opgevraagd bij superisolatie.nl €40/m2 ( 2jaar terug ofzo)
Geweldig spul om een boiler mee te bekleden.

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 23:11:
Ik heb eens opgevraagd bij superisolatie.nl €40/m2 ( 2jaar terug ofzo)
Geweldig spul om een boiler mee te bekleden.
Die dekens zijn gemaakt van hetzelfde spul als de tegeltjes van de Space Shuttle. Hopen dat het blijft zitten.

Volgens de specs is de deken 10 mm dik en geeft een R = 0,8. Dus om bijv R = 5 te halen, moet je zes lagen aanbrengen. Kost dat dan € 240,- / m2? Dan gaat mijn dak € 15000 kosten. Toch maar niet doen.

• NoUser
  • Laatst online: 14:26
pcmadman schreef op woensdag 17 november 2010 @ 23:06:
[...]

Als ik dat zo snel even beoordeel dan lijkt dat hetzelfde als van van www.superisolatie.nl

Het is in ieder geval een aerogel. Daar hebben we het hier wel eens over gehad. Lijkt me super spul, alleen schijnt de prijs erg hoog te zijn.
Deze prijs kreeg ik toegezonden:
BLUEDEC kost € 33,50 /m2 excl. btw af Heteren en excl. aannemersprovisies.

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Pompje eruit, pompje erin.

De Wilo pomp is vervangen. Hij bleek volgens de sticker een opgenomen vermogen te hebben van 60 Watt in stand 2, dus vermoedelijk iets hoger in werkelijkheid.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4132/5187004254_9cb21987e7_m.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1276/5186403581_9ef322880b_m.jpg
28102010175 by ericplan, on Flickr
Er zit nu een Laing Ecocirc E4 auto, die ingesteld op stand2-3, een (gemeten) opgenomen vermogen heeft van 20 Watt.

Mechanisch gezien was het vervangen een simpel klusje. In de aan- en afvoer van de CV zitten afsluiters, zodat de installatie gevuld blijft, en alleen de ketel afgetapt moet worden. Dat scheelt een hoop werk en vooral veel tijd. De Laing Ecocirc E4 is iets groter, maar past nog net binnen de ketelmantel.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4086/5187004386_781a72c3b0_m.jpg
18112010184 by ericplan, on Flickr
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1293/5187003896_50effbb72c_m.jpg
15112010181 by ericplan, on Flickr

Helaas kwamen er toch wat problemen. Nadat de installatie acht uur in bedrijf was, stond de regelunit (branderautomaat, UBA, CPU) in storing F, wat zoveel betekent dat hij problemen had met de netfrequentie. Blijkbaar is de hoeveelheid electronica in de pomp voldoende om de regelunit te ontregelen. In de oorspronkelijke situatie komt de spanning voor de pomp uit de regelunit. Met behulp van een relais heb ik dit opgelost. De regelunit stuurt nu, in plaats van de pomp een 230V relais aan, en de pomp, die nu rechtstreeks aan de 230V zit, wordt geschakeld door dit relais.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4091/5187063538_f82dc363d5_m.jpg
18112010186 by ericplan, on Flickr
In een later stadium zal ik nog wel wat meetgegevens posten.

A'dam PVOutput

Verwijderd

Wat was eigenlijk de reden deze te vervangen? Deed de Wilo het niet meer goed?
Of had je zoveel draaiuren dat dit zinvol was? :?

Het verschil tussen 60W en 20W is aanzienlijk, maar niet schokkend zou ik zeggen.
Pagina: 1 ... 8 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.