Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.755 views

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:16

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2010 @ 12:55:
[...]

Wat was eigenlijk de reden deze te vervangen? Deed de Wilo het niet meer goed?
Of had je zoveel draaiuren dat dit zinvol was? :?

Het verschil tussen 60W en 20W is aanzienlijk, maar niet schokkend zou ik zeggen.
Als je kijkt naar draaitijden in de winter wel, op een winterdag was het verbruik van de CV per dag vaak ruim boven de 1kWh. Bovendien ben ik aan het voorbereiden voor low H20 LTV, waardoor de pomp mogelijk langer zou moeten draaien. Ik schat dat de pomp op jaarbasis 2500 uur draait. Is toch een besparing van 100 kWh op jaarbasis.

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 18-11-2010 15:19 ]

A'dam PVOutput

Verwijderd

Uit jouw oplossing met een relais begrijp ik dat in jouw ketel de pomp niet moduleert.
Wat is het voor ketel?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2010 @ 13:36:
Uit jouw oplossing met een relais begrijp ik dat in jouw ketel de pomp niet moduleert.
Wat is het voor ketel?
Klopt, hij moduleert de pomp niet.
Daalderop Combifort 24/50+ uit 2004

En uiteraard onderstaande zienswijze ingestuurd.

[ Voor 9% gewijzigd door ericplan op 18-11-2010 15:46 ]

A'dam PVOutput

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Aan allen

Maak s.v.p. schriftelijk bezwaar tegen Borssele III! U vindt een voorbeeldbrief op de website van LAKA. U kunt hem eenvoudig zelf versturen (s.v.p. elektronisch, het snelst). U kunt zelf argumenten toevoegen of weghalen. Opletten: uiterlijk morgen 19 november 2010 moet de brief binnen zijn! Dus spoed. En dank, mede namens het grootste deel van - hopelijk - bewust denkend en vooruitstrevend Nederland.

Het exemplaar op de LAKA site is goed doordacht, maar een ieder kan er aan wijzigen wat hij/zij wil.

(het exemplaar van Polder PV gaat vandaag de deur nog uit...)

http://www.laka.org/zienswijze_ERH.html

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

zonnigtype schreef op donderdag 18 november 2010 @ 15:09:
Aan allen

Maak s.v.p. schriftelijk bezwaar tegen Borssele III!
Goeie actie. Heb 'm meteen verstuurd. Nu maar hopen dat er voldoende bezwaren komen.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:39
Aan allen

Maak s.v.p. schriftelijk bezwaar tegen Borssele III! U vindt een voorbeeldbrief op de website van LAKA. U kunt hem eenvoudig zelf versturen (s.v.p. elektronisch, het snelst). U kunt zelf argumenten toevoegen of weghalen. Opletten: uiterlijk morgen 19 november 2010 moet de brief binnen zijn! Dus spoed. En dank, mede namens het grootste deel van - hopelijk - bewust denkend en vooruitstrevend Nederland.

Het exemplaar op de LAKA site is goed doordacht, maar een ieder kan er aan wijzigen wat hij/zij wil.

In elk geval digitaal verstuurd,
en natuurlijk ook nog op Twitter geplaatst...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

ericplan schreef op donderdag 18 november 2010 @ 13:13:
[...]

Als je kijkt naar draaitijden in de winter wel, op een winterdag was het verbruik van de CV per dag vaak ruim boven de 1kWh. Bovendien ben ik aan het voorbereiden voor low H20 LTV, waardoor de pomp mogelijk langer zou moeten draaien. Ik schat dat de pomp op jaarbasis 2500 uur draait. Is toch een besparing van 100 kWh op jaarbasis.
365 x 24 = 8760. Het lijkt me dat 2500 erg veel is. 4 maanden stookseizoen -> 20,7 uur per dag.
Heel erg veel. :)
Kan bijna niet voor een 1989 huis. ;)

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
pcmadman schreef op woensdag 17 november 2010 @ 22:00:
[...]

Wij zijn dit ook van plan, maar nu ik meer onderzoek aan het doen ben hoor ik wat tegenstrijdige geluiden over de voordelen van EPS parels vs. pur. Vrij logisch dat de leveranciers van beide technieken beweren dat hun product superieur is, maar ik wil graag de feiten hebben. Heb jij hier meer over weten te vinden?
Bij mij is er (minerale wol) glaswol ingespoten,
leek mij een goede oplossing, pur en parels heb ik niet naar gekeken.
prijs viel mee, even uit mijn hoofd, 12,23/m2 ex btw en komo kosten

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

www.mijnzon.info

Verwijderd

Aan allen

Wat inhoudelijk en juridisch interessant is, is dat de intitiatiefnemers voor beide kerncentrales (Delta en ERH) alleen vergunning willen aanvragen voor de oprichting en bedrijfsvoering, en niet voor de buitengebruikstelling en ontmanteling. Zij willen daar dan ook niet nu de milieugevolgen van beschrijven in de MER-procedure. Uiteraard kun je als overheid niet tegengaan dat er aanvragen worden ingediend, maar ik lees wel dat in de beide m.e.r.-rapporten de te verwachten milieugevolgen van een buitengebruikstelling en ontmanteling dienen te worden beschreven (lees de richtlijnen door de Commissie MER). Met name dit punt is voor de beide intitiatiefnemers (ook vanwege de financiele gevolgen) wat ze niet willen :)

Verwijderd

Bedankt voor de links.
De 2e ziet er leuk uit. Je zal maar schoorsteenveger zijn en zulke opstakels in de pijp tegenkomen...

Verwijderd

365 x 24 = 8760. Het lijkt me dat 2500 erg veel is. 4 maanden stookseizoen -> 20,7 uur per dag.
Heel erg veel.
Kan bijna niet voor een 1989 huis.
het stookseizoen van afgelopen winter was van half november tot half mei.
reken maar gerust met 5100 uur x pomp____ Wh
ik weet het precies omdat ik aparte pomp cv en aparte zon-cv informatie heb,
uit mijn unit.(een cv pomp vervangen snijd echt wel hout met dit soort cijfers)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:57
master30 schreef op donderdag 18 november 2010 @ 16:32:
[...]

Bij mij is er (minerale wol) glaswol ingespoten,
leek mij een goede oplossing, pur en parels heb ik niet naar gekeken.
prijs viel mee, even uit mijn hoofd, 12,23/m2 ex btw en komo kosten
Hebben ze dat bij jou op de bodem aangebracht, of onder de vloer zelf? Het nadeel van pingpongballen, parels, kroepoek, chips of wat dan maar ook op de bodem is dat je nog steeds je kruipruimte heet staat te stoken, om vanuit die kruipruimte je funderingsmuren te verwarmen.
Mijn buurman die bodemisolatie heeft verstookt net zoveel als de vorige bewoners van mijn huis (3500m3 voor een 2 onder 1 kap woning :X). Als bodemisolatie ook maar iets zou helpen, zou je dat wel terug moeten zien in de stookkosten.

Verwijderd

warmtebeeld fotootjes....
zo, buiten is het 1,3 graden, de qsolar staat op 100% modulatie,
het huis moet extreem warm gestookt worden ervoor.
dat kon alleen via het service menu, mevrouw laat zich niet opjagen, de pomp niet,
en de ketel ook niet, de brainq ook niet, dus daar zit nu een zak diepvries patat omheen
om 19:30u warmte foto`s.
`t zal mij benieuwen.... vooral ook omdat de buren er ook eentje krijgen, en die hebben echt geen reet gedaan nog.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2010 19:32 . Reden: ik moet nu al lachen om de fotos van de buren terwijl ze nog niet gemaakt zijn ]

• master30
_JGC_ schreef op donderdag 18 november 2010 @ 19:10:
[...]

Hebben ze dat bij jou op de bodem aangebracht, of onder de vloer zelf? Het nadeel van pingpongballen, parels, kroepoek, chips of wat dan maar ook op de bodem is dat je nog steeds je kruipruimte heet staat te stoken, om vanuit die kruipruimte je funderingsmuren te verwarmen.
Mijn buurman die bodemisolatie heeft verstookt net zoveel als de vorige bewoners van mijn huis (3500m3 voor een 2 onder 1 kap woning :X). Als bodemisolatie ook maar iets zou helpen, zou je dat wel terug moeten zien in de stookkosten.
Niet op de bodem, in mijn spouwmuren,
mijn kruipruimte heb ik een jaar of 8 geleden al geïsoleerd met glaswol dekens,
als ik het over kon doen koos ik voor Tonzon isolatie als vloer isolatie.

mijn stookkosten zijn nu drastisch omlaag gegaan, sinds vorig jaar heb ik een pelletkachel,
laatste verbruiks jaar 280m3 :) ik had 1940m3 (omgerekend naar graad dagen tov vorig verbruiks jaar) moeten verstoken als ik de kachel niet had gehad

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2010 @ 19:05:
[...]

het stookseizoen van afgelopen winter was van half november tot half mei.
reken maar gerust met 5100 uur x pomp____ Wh
ik weet het precies omdat ik aparte pomp cv en aparte zon-cv informatie heb,
uit mijn unit.(een cv pomp vervangen snijd echt wel hout met dit soort cijfers)
5100 uur?

Stel je CV draait ONAFGEBROKEN van 7:00 tot 22:00 en s'nachts uit. 15 uur per dag (bizar natuurlijk , maar goed) en je zou een stookseizoen hebben van 6 maanden zoals jij zegt. 15 uur x 182 dagen = 2730.

Maar met een enigzins modern huis (ik meen zijn huis is van 1989) is je stookseizoen echt wel korter.
(overigens 6 maanden 24 uur per dag is 4440 uur per jaar)

Dus jij weet het precies, maar ik twijfel toch echt. Wat voor informatie is dat dan?

Een zuinige pomp is natuurlijk altijd prima verder. :)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2010 @ 21:22:
[...]

Maar met een enigzins modern huis (ik meen zijn huis is van 1989) is je stookseizoen echt wel korter.
(overigens 6 maanden 24 uur per dag is 4440 uur per jaar)
Sinds gisteravond 23.00 uur hangt de PowerMonitor ertussen. En nu (22.20 uur) staat de teller op 9u48min en is het verbruik 445 Wh. Ik laat de meter er nog wel even aan hangen. Met de Wilo zat ik op 800 Wh in 8u48min. De pomp draait dus vrij veel, maar de ketel moduleert erg ver terug. We zitten nu in een situatie met studerende kinderen. Er is er altijd wel eentje thuis dus staat de verwarming elke dag aan van 's ochtends 7 tot 's avonds 1/2 11.
Buiten het stookseizoen heb je natuurlijk nog je warmwaterbereiding. Dat gaat het hele jaar door.

[ Voor 18% gewijzigd door ericplan op 18-11-2010 22:29 ]

A'dam PVOutput

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-09 21:15
Op de site van Wilo kan je eenvoudig alternatieven zoeken voor je huidige pomp. Vaak staat daar ook een energiezuinige variant tussen. Is heel eenvoudig als je een "plug-and-play" vervanging wil doen.

Verwijderd

in de qsolar zit een teller draaiuren cv pomp,
dat is mode-para-(step) 37, ik heb hem op 21-12-2009 op 0 gereset
ik stook nu trouwens 24x7 met mijn schattige grundfos uper-20 pomp
snachts 17c overdag 19,5.
het ziet er zo 1-2-3 naar uit dat dit jaar slechts 4 maanden geen cv heeft gewerkt.(juni-sep)
toch post ik veelal extreem laag verbruik, grappig he ;)
een warmtepomp zal nog wel meer draaiuren hebben, of een qsolar met vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: http://6161.static.securearea.eu/Global/Files/PagePhotos/47299_big.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2010 22:38 ]

• NielsTn
Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2010 @ 22:34:
ik stook nu trouwens 24x7 met mijn schattige grundfos uper-20 pomp
snachts 17c overdag 19,5.
het ziet er zo 1-2-3 naar uit dat dit jaar slechts 4 maanden geen cv heeft gewerkt.(juni-sep)
toch post ik veelal extreem laag verbruik, grappig he ;)
een warmtepomp zal nog wel meer draaiuren hebben, of een qsolar met vloerverwarming.

[afbeelding]
nice to know!
zullen we als Qsolar-possee onze tellers op 1-jan-2011 weer resetten?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• zonnigtype
Zo, hé, hé, zienswijze op nuke nummer III met eigen inbreng verstuurd.

Was ff zwetuh, maar dan heb je ook wat.

Burgerplicht weer gedaan, grote open vraagteken: wat gaat er mee gebeuren?

In ieder geval dank aan een ieder die ook een poging heeft gedaan. Je kunt nog uiterlijk morgen ingediend hebben (dus: per mail, tenzij je de brief fysiek af gaat leveren...).

Oeps... ;(

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 19-11-2010 01:02 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

NoUser

For Real ?

Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2010 @ 22:34:
Hoe werkt dit resetten?, ik wil m'n eigen pomptijd ook wel bij houden.

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 18 november 2010 @ 23:53:
Zo, hé, hé, zienswijze op nuke nummer III met eigen inbreng verstuurd.
Was ff zwetuh, maar dan heb je ook wat.
Burgerplicht weer gedaan, grote open vraagteken: wat gaat er mee gebeuren?
Vanhetzelfde. Het was een goed concept, maar nu nog beter met mijn eigen aanvullingen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Mijn huis is zo oud en gaar dat er geen beginnen aan is. Ik verbruik echt veel gas, ondanks dat ik precies 2 ruimtes verwarm, en 's avonds de thermostaat op 15 gaat en ik de houtkachel aan doe.

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_Xuhd7N973bw/S8SVht9KwvI/AAAAAAAAIhs/NoqaCmwWQ-U/s912/P1050078.JPG

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2010 @ 19:22:
.... de brainq ook niet, dus daar zit nu een zak diepvries patat omheen...
:D _O- _O-

Worden deze beelden gemaakt in het kader van een schoolproject? Bij mijn schoonouders kwamen ze namelijk ook langs.

[ Voor 58% gewijzigd door Taan op 19-11-2010 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Weet iemand iets over de kwaliteit van de panelen en omvormers van:
http://www.wijwillenzon.nl/

Voor mij onbekend, maar dat zegt niet zoveel. Wel heeft de omvormer een sluipverbruik van 7W, en dat is toch niet weinig volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Worden deze beelden gemaakt in het kader van een schoolproject?
ja, van het willem blauw college

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
SunshineCompany schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 09:24:
Mijn huis is zo oud en gaar dat er geen beginnen aan is. Ik verbruik echt veel gas, ondanks dat ik precies 2 ruimtes verwarm, en 's avonds de thermostaat op 15 gaat en ik de houtkachel aan doe.

..KNIP fotootje met huisje KNIP...
:? Is dit social talk, of moeten wij raden dat je advies wilt? Anyway, je schreef ergens dat je een openhaard had, niet een houtkachel. Enorm verschil. En wat is je verbruik dan op jaarbasis? Al gedacht aan isolatie?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[afbeelding]
Hoeft niet perse, ik heb een huis uit 1896 en ben aardig op weg het verbruik terug te dringen. Met radiatorfolie, dubbel glas en dakisolatie kom je al een heel eind.

Over daken gesproken, jouw dak is nog best leeg voor iemand die zonnepanelen verkoopt :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
gatgda schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 10:37:
Weet iemand iets over de kwaliteit van de panelen en omvormers van:
http://www.wijwillenzon.nl/

Voor mij onbekend, maar dat zegt niet zoveel. Wel heeft de omvormer een sluipverbruik van 7W, en dat is toch niet weinig volgens mij.
Heb ik al aandacht aan besteed in mijn analyse.
Mijn inschatting is dat de panelen niet een probleem zullen vormen, dat zijn grote partijen die daar achter zitten (wel denken aan garanties en afhandeling van klachten via een Stichting, timmer alles schriftelijk af s.v.p.).

Ik zie dat ze nu inderdaad een datasheet van de "Chint" omvormers hebben vrijgegeven (eerste tijd nog niet). Zoals ik al vermoedde, zie mijn analyse, van Astronergy, wat onderdeel is van het Chint concern. Ik had daar al een oproep over geplaatst in een eerder post hier, maar volgens mij zijn ze nagelneu dus nog geen ervaringen mee. Ook niet op Zonstraal forum, noch op Photovoltaikforum (Duits, de grootste). Curves lopen sterk terug bij lagere vermogens.

Sluipverbruik zou dus 61 kWh/jaar zijn. Dat is grofweg 13 Euro/jaar bij 21,3 cent/kWh huidig enkel tarief contract NUON. Moet inderdaad veel lager kunnen, en voor relatief kleine systemen zoals wordt aangeboden beslist een negatieve factor. Is verder nog weinig over te zeggen, er moeten gebruikerservaringen komen willen we daar meer over te weten kunnen komen. Vraag is of er een versnelling in de aanmeldingen gaat komen, want ze mogen wel opschieten. Nu nog steeds maar 297 pakketten, ze hebben er 8.000 nodig op 6 december...

Fragenswürdige "adviezen" op ODE site over deze actie. Ik heb gereageerd, maar mijn post is "op mysterieuze wijze" in de elektronische datasfeer "verdwenen"...

[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 19-11-2010 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Net nog even gebeld naar "VROM" 070 - 339 4991.

Zienswijze is al ontvangen, maar ze zijn de lijst aan het afwerken (je krijgt bericht). Als je niet zeker bent of wilt checken, even bovengenoemd telefoon nummer bellen om te vragen of je zienswijze op ERH daadwerkelijk is ontvangen. Just to be sure, vandaag is laatste dag van reactie mogelijkheid... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:56
Ik zit even naar die ChinT omvormers te kijken:
http://www.astronergy.com...1274347705_PGOYywBbj9.pdf

Maar wat me erg tegenvalt is het stand-by verbruik van 7W. Dat moet gewoon 0 zijn, door de elektronica met de stroom van de zonnepanelen te voeden schakelt de omvormer automatisch uit als de opbrengst te laag is.

Verder suggereert de efficiëncy curve een bizar hoge opstart spanning van zo'n 200W. Als ik zie hoe vaak mijn systeem (met twee omvormers à 4kW PV) niet boven de 200W komt, dan kan ik me niet anders voorstellen, dan dat dit een onacceptabel verlies van opbrengst betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:03
zo...

na enige tijd te hebben meegelezen wordt het nu eens tijd dat ik ook wat ga plaatsen en vragen... Onze woning is vanaf de bouw voorzien van energie besparende maatregelen, zoals ee PV, regenwateropvang en een ATAG BEII zonneboiler. De woning is van 1999.

Technische gegevens:

Zonnecellen 3,8m2 400Wp Siemens cellen
Zonnewarmte 6m2 Crea Glass
Plaatsing en helling ZO - 72o
Merk en type omvormers: 4x NKF OK4E 100

De panelen lijken nog wel te produceren, d.w.z. onze teruglever meter loopt nog wel op, maar met 1Kw/maand is dat niet veel. Ik verdenk de omvormers ervan dat ze niet goed meer werken, ze staan ook niet hoog aangeschreven vanwege hun kwaliteit.

Mijn vraag is als volgt, ik ben op zoek naar een omvormer waarmee ik de OK4E's kan vervangen. Ik wil in een niet al te verre toekomst ook nog panelen bijplaatsen en natuurlijk de boel uitlezen. Ik heb het advies gehad om een Soladin 600 hiervoor aan te schaffen, maar deze is wel erg prijzig. Heeft iemand van jullie nog adviezen?

edit: schema aangepast

[ Voor 21% gewijzigd door O085105116N op 19-11-2010 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Misschien dat een Steca 300 of 500 iets is, maar dat moet je even met de specs vergelijken.

Volgens mij doen tweedehands panelen het best goed op marktplaats, dus als je toch overweegt om bij te plaatsen is het misschien interessant om ineens alles te vervangen door deen modern systeem met alles ineens geïntegreerd. Technisch niet zo zeer nodig, maar zal waarschijnlijk iets meer rendement geven, je hebt maar een systeem en het is waarschijnlijk esthetischer.

Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben uw email inzake de zienswijze betreffende de Mededeling van het voornemen tot de bouw van een nieuwe kerncentrale door Energy Resources Holding B.V. ontvangen. Hartelijk dank voor uw bijdrage.

Uw zienswijze zal worden betrokken bij het opstellen van het advies reikwijdte en detailniveau voor de Milieu-effect rapportage.

Het vastgestelde advies reikwijdte en detailniveau voor de Milieu-effect rapportage ontvangt u na publicatie. Dat geldt ook voor de notitie waarin de hoofdlijnen uit de zienswijzen worden beschreven. Verwacht wordt dat dit advies reikwijdte en detailniveau begin 2011 vastgesteld wordt.

Hoogachtend,
Secretariaat inspraakpunt
Kerncentrale ERH
Nou, het zal mij benieuwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Het is een huurhuis.. :) En ik blijf er niet lang meer wonen, dus ik ga natuurlijk niets aan het pand doen.

[ Voor 63% gewijzigd door SunshineCompany op 19-11-2010 17:14 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heb sinds kort plugwise maar ergens gaat het nog mis met de data interpretatie, of ik moet toch maanpanelen op het dak hebben.

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/6q9r0k.jpg
zonnigtype schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 12:17:
[...]
Vraag is of er een versnelling in de aanmeldingen gaat komen, want ze mogen wel opschieten. Nu nog steeds maar 297 pakketten, ze hebben er 8.000 nodig op 6 december...
Ik vind het sowieso een korte termijn, lang niet iedereen kan zoiets binnen een maandje bij elkaar sprokkelen. Denk eerlijk gezegd niet dat ze het gaan halen.

Stel dat ze 1.000 aanmeldingen krijgen, pakweg 6-7 panelen per set gemiddeld. Als je bij een zonnepaneel fabriek 7.000 panelen bestelt krijg je ook wel een flinke staffelkorting denk ik :P
SunshineCompany schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 17:13:
Het is een huurhuis.. :) En ik blijf er niet lang meer wonen, dus ik ga natuurlijk niets aan het pand doen.
Logisch. Ga je dichter bij het bedrijf wonen?

[ Voor 14% gewijzigd door Erasmo op 19-11-2010 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:28
Erasmo schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 20:25:
Heb sinds kort plugwise maar ergens gaat het nog mis met de data interpretatie, of ik moet toch maanpanelen op het dak hebben.
Dat is sluipverbruik van je omvormer(s). Heb je oude of nieuwe (bidirectionele) pluggen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
heeft een steca 500 ook een sluipverbruik?
als ik een energy checker 2000 meter er tussen doe meet hij niets,
Ik heb ook een wattson, als ik de groep voor mijn panelen met 2x steca500 uitschakel, dan gaat er ongeveer 50watt af van de huidige stand op de meter.
Toch heb ik het idee dat er niets word verbruikt en dit gewoon een fout is van de wattson.

Ik krijg net een helder moment!
Als mijn vrouw weg is zal ik eens alle groepen uit doen en die van de panelen aan laten, dan zie ik het snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 21:49:
[...]

Dat is sluipverbruik van je omvormer(s). Heb je oude of nieuwe (bidirectionele) pluggen?
Goede vraag, setje komt iig vers uit de winkel. Ik kon in Source wel instellen dat de panelen stroom leveren. Heb de nieuwste versie van Source en de omvormer zit achter de +. Hoe kan ik een bidirectionele plug herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
ericplan schreef op donderdag 18 november 2010 @ 22:23:
[...]

Sinds gisteravond 23.00 uur hangt de PowerMonitor ertussen. En nu (22.20 uur) staat de teller op 9u48min en is het verbruik 445 Wh. Ik laat de meter er nog wel even aan hangen. Met de Wilo zat ik op 800 Wh in 8u48min. De pomp draait dus vrij veel, maar de ketel moduleert erg ver terug. We zitten nu in een situatie met studerende kinderen. Er is er altijd wel eentje thuis dus staat de verwarming elke dag aan van 's ochtends 7 tot 's avonds 1/2 11.
Buiten het stookseizoen heb je natuurlijk nog je warmwaterbereiding. Dat gaat het hele jaar door.
We zijn weer 24h verder.
Over 48h totaal 792 Wh, draaitijd 18,11 uur.

Draait de pomp toch ruim 9 uur per dag.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:41

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

master30 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 21:59:
heeft een steca 500 ook een sluipverbruik?
als ik een energy checker 2000 meter er tussen doe meet hij niets,
Ik heb ook een wattson, als ik de groep voor mijn panelen met 2x steca500 uitschakel, dan gaat er ongeveer 50watt af van de huidige stand op de meter.
Toch heb ik het idee dat er niets word verbruikt en dit gewoon een fout is van de wattson.
Per Steca regelaar is het stroomverbruik in de nachtsituatie c.a. 0,15 A.
Dit is echter puur blindstroom, 90 graden verschoven met de spanning. Een kWh meter reageert er dus niet op, een ampere meter natuurlijk wel. En sommige "watt" meters ook.
zelf heb ik er 7 aan de muur en een control unit, totaal blindstroom van de set 1,04 A.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

O085105116N schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:38:
zo...

na enige tijd te hebben meegelezen wordt het nu eens tijd dat ik ook wat ga plaatsen en vragen... Onze woning is vanaf de bouw voorzien van energie besparende maatregelen, zoals ee PV, regenwateropvang en een ATAG BEII zonneboiler. De woning is van 1999.

Technische gegevens:

Zonnecellen 3,8m2 400Wp Siemens cellen
Zonnewarmte 6m2 Crea Glass
Plaatsing en helling ZO - 72o
Merk en type omvormers: 4x NKF OK4E 100

De panelen lijken nog wel te produceren, d.w.z. onze teruglever meter loopt nog wel op, maar met 1Kw/maand is dat niet veel. Ik verdenk de omvormers ervan dat ze niet goed meer werken, ze staan ook niet hoog aangeschreven vanwege hun kwaliteit.

Mijn vraag is als volgt, ik ben op zoek naar een omvormer waarmee ik de OK4E's kan vervangen. Ik wil in een niet al te verre toekomst ook nog panelen bijplaatsen en natuurlijk de boel uitlezen. Ik heb het advies gehad om een Soladin 600 hiervoor aan te schaffen, maar deze is wel erg prijzig. Heeft iemand van jullie nog adviezen?

edit: schema aangepast
Ik heb nog een goedkoop alternatief voor je. Heb je een PM gestuurd.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar een wil is is een weg. :)
Ons erg grote en vrijstaand herenhuis (uit 1913, grotendeels nog zonder spouw), gasgebruik 7000m3/jaar ondanks dat we heel zuinig aan deden. Nu warmtepomp+heatpipes, gasverbruik (<500m3/jr) voor extreem koude periodes en tapwater naverwarming. En de kosten kunnen uit!
In 2005 fors geïsoleerd. Dat deed wonderen. Nog niet alles is optimaal overigens, er blijft werk aan de winkel.

edit: als huurder investeer je minder snel natuurlijk, want je moet dit soort dingen toch op langere termijn blijven bekijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2010 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in een mailtje van het onderwijsproject warmtebeeld foto`s :
www.senternovem.nl/maatwerkadvies laat zien hoeveel er nog in de pot zit. Vorige week was er nog 30% budget beschikbaar. Ruim voldoende.
Onverwacht is er via VROM door diverse overheidsinstellingen subsidiegeld gereserveerd, waardoor er nog 6% beschikbaar is. Dat is een onverwachte ontwikkeling, omdat zoals u op de site zou kunnen lezen, alleen door individuele huiseigenaren subsidie gevraagd kan worden.
en inderdaad, de pot voor particulieren is leeg. <particulieren!>
budget toegewezen aan overheid !
pinokkio denk ik dan, dat hebben de kinderen nu dus ook geleerd : wipkip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Iemand dit al gehoord:
Buren burgemeester Jorritsma woest

VIDEO Buren van Annemarie Jorritsma zijn woedend dat de burgemeester van Almere een voorkeursbehandeling krijgt van de provincie Flevoland. Zie video.

Aanleiding is de slepende rel rond de verboden warmtepompinstallatie onder het huis van Jorritsma. Zij koppelde drie jaar geleden op bevel van de provincie het bovengrondse systeem los van de diepe buizen in de aarde, maar de oude pijpen blijken slechts afgedicht te zijn en nimmer uit de grond te zijn gehaald.

Het huis van Jorritsma staat in een zeldzaam waterwingebied. Twee buren van Jorritsma, die eenzelfde aardwarmte-installatie hadden, spenderen momenteel een fortuin om wel alle buizen uit de grond te halen, zoals de provincie eist. Hun prachtige percelen liggen volledig open door graafmachines.

Deze medebewoners van villawijk Overgooi eisen via hun advocaat mr. Peter de Booij dat de provincie burgemeester Jorritsma dwingt ook haar perceel af te graven om de buizen te verwijderen.

In een brief aan de provincie dreigt de advocaat met hoge schadeclaims, als de provincie de burgemeester een voorkeursbehandeling blijft geven: 'Ik constateer dat uw college zich in de loop der tijd in alle bochten heeft gewrongen om te ontkomen aan het gelijkheidsbeginsel ten opzicht van de familie Jorritsma', schrijft De Booij.

In het verleden is er ook door het programma éénvandaag aandacht geschonken aan de verboden warmtepompinstallatie van Jorritsma.
bron

Hoewel het niet echt meer over "duurzame energie" gaat; toch wel even het vermelden in dit topic waard dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 21:49:
[...]

Een beetje Googlen leert mij dat ik de pluggen niet aan de buitenkant kan onderscheiden.
Omdat het setje net van de plank komt vermoed ik dat het bidirectionele pluggen zijn. Maar ik kan nu eigenlijk alleen maar afwachten tot Source 2.16 naar het grote publiek gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@erasmo :
[url removed by myself]
blindelings eroverheen gooien, 1 dag wachten en alles komt goed, ook je historie,
stel wel produktie en zonnepanelen goed in op je zonnepaneel pluggen.
als je beta updates wilt, neem dan kontakt op met plugwise, en meld je aan met je licentienummer voor het beta programma.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2010 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vele malen dank, had al op mypw gekeken maar kon daar alleen een link vinden naar 2.15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Afgelopen week is de meteropnemer langs geweest. Tijd om de grafiekjes te laten zien.
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4149/5192477062_e727be90a1_m.jpg
elec by ericplan, on Flickr
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4144/5192476960_4d77202f27_m.jpg
gas2 by ericplan, on Flickr
De jaren op de x-as lopen van november tot november. Sinds de zomer van 2009 heb ik zonnepanelen en een zonneboiler. De bovenste grafiek spreekt voor zich, al moet toegevoegd dat de 3000 Wp pas per 1 mei 2010 operationeel is. Met behulp van een graaddagenindex heb ik geprobeerd de besparing in gasverbruik inzichtelijk te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 20-11-2010 17:50 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen week is de meteropnemer langs geweest.
hier ook, denk je dat alles goed is,
nee hoor....waar halen ze het lef vandaan om mijn standen ongeldig te verklaren,
dat doet een bank ook niet met debet credit.
http://van.wijk.net/pvt/lioff.jpg
het zit bij hun helemaal fout, niet bij mij,
ik heb de installatie laten keuren door besseling, en de meter laten herijken,
dat was allemaal hun idee, en nu is het weer niet goed.
dezelfde brief maar dan die van vorig jaar :
http://van.wijk.net/pvt/nuoff.jpg

ps de meterman is dus 4x langs geweest, steeds kan het maar niet...
ik heb nieuws ! het kan wel in 2010

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2010 19:02 . Reden: liander kan liegen als geen ander, het lijkt niemand wel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 18:56:
[...]

ps de meterman is dus 4x langs geweest, steeds kan het maar niet...
ik heb nieuws ! het kan wel in 2010
Je krijgt wel waar voor je (meetdienst) geld :|

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

flitspaal.nl in "Duurzame Energie deel 17"

Flitspaal.. kun je hier neer zetten welk katteluik dat is. De link is helaas dood.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ericplan
vergis je niet wat hier gebeurt,
het is alsof de bank zegt :
we hebben uw spaarsaldo nietig verklaart, en u dient nogmaals aan te geven of, en hoe u dit saldo heeft vergaard, de bewijslast is voor u, wij doen niets.
tot die tijd bent u uw spaargeld kwijt.
het gaat hier namelijk om 3240 kwh in de min. (!)
en ik heb een hoogtarief kontrakt a 26,2 cent.(850 euro kassa dus, terwijl ik ook niets betaal)

ik zie absoluut geen verschil in meterstanden op een ean nummer of spaarsaldo op een bankrekeningnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook besparen door goed te isoleren. Ik heb zelf bijvoorbeeld pas mijn zolder geïsoleerd met Fastfixx: eenvoudig om te installeren en daarna gespaar je ontzettend veel qua verwarmingskosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 19:37:
@ericplan
vergis je niet wat hier gebeurt,
het is alsof de bank zegt :
we hebben uw spaarsaldo nietig verklaart, en u dient nogmaals aan te geven of, en hoe u dit saldo heeft vergaard, de bewijslast is voor u, wij doen niets.
tot die tijd bent u uw spaargeld kwijt.
het gaat hier namelijk om 3240 kwh in de min. (!)
en ik heb een hoogtarief kontrakt a 26,2 cent.(850 euro kassa dus, terwijl ik ook niets betaal)

ik zie absoluut geen verschil in meterstanden op een ean nummer of spaarsaldo op een bankrekeningnummer.
Ik weet wat er speelt, het was als grapje bedoeld :D

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

natuurlijk , weet ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Vandaag stond er bij ons in de lokale krant een stuk over het Twentse bedrijf Zelziuz.
Ze hebben een nieuw soort licht gewicht zonnepaneel ontwikkeld speciaal voor platte daken.
In Denekamp was de primeur met een voor Nederlandse begrippen een redelijk grote dakinstallatie.
Hoe groot precies stond er helaas niet bij, zonnigtype heb jij misschien info?

http://www.zelziuz.nl/zellux/index.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 21:59:
Vandaag stond er bij ons in de lokale krant een stuk over het Twentse bedrijf Zelziuz.
Ze hebben een nieuw soort licht gewicht zonnepaneel ontwikkeld speciaal voor platte daken.
In Denekamp was de primeur met een voor Nederlandse begrippen een redelijk grote dakinstallatie.
Het idee om zo te voorkomen dat de wind eronder kan komen is niet nieuw. Voordeel is dat je met minder balast toe kunt, zeker als je ook nog de rijen onderlink kunt koppelen op één basis-frame. Nadeel is dat de warmte minder goed weg kan komen, dus dit kost je een paar procent opbrengst op jaarbasis bij M-Si of P-Si panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Cyberpope schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 19:12:
flitspaal.nl in "Duurzame Energie deel 17"

Flitspaal.. kun je hier neer zetten welk katteluik dat is. De link is helaas dood.
Deze hebben we volgens mij: http://www.zooplus.nl/sho...ik/kattenluik/swing/26450

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

Is een van vele "lichte belasting concepten" voor platte daken. Deze is ontwikkeld door Energetik Solartechnologie-Vertriebs GmbH uit Gütersloh, BRD: Cirrus Tragesysteme. En dus beslist niet door Zelzius zelf, die mogen het op de markt brengen...

Zie ook de folder.

Heb effe zitten graven, kwam eerst op het filmpje van Zelzius op hun homepage:

http://www.zelziuz.nl/index.html

... en daar was al de naam van het betreffende bedrijf te zien:

Technisch Installatiebedrijf Schulte te Denekamp, provincie Overijssel

Op hun site staat dat ze samenwerken met Zelziuz, en een heel kort stukkie zonnestroom, met verwijzing naar het Cirrus systeem van Energetik:

http://www.tibschulte.nl/6/1/Zonnestroom/

Ook op de homepage van Zelzius staat dat ze een eervolle vermelding voor een "Innovation Award" gekregen zouden hebben. Mij ontgaat verder waarom ze die hebben gekregen, als het Cirrus systeem van Energetik bedoeld zou worden (want dan zou daar die eervolle vermelding naar toe moeten...). Maar goed, verder een leuk system: 76 Kyocera's, bijna 16 kWp. Voor Nederland "aardig". In Duitsland valt dit gewoon onder de eerste staffel (tm. 30 kWp), daar staan er tienduizenden van bij de oosterburen (voor 2010 alleen al tm. september ruim 48.000 stuks in de categorie 15-30 kWp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Ik zat al te kijken maar je bedoelde een lichtgewicht draagconstructie voor platte daken waar geen ballast voor nodig is. Een "lichtgewicht" paneel is de PowerPly van LumetaSolar. Ook bedoeld voor platte en licht hellende daken. Wordt er gewoon op gelijmt. Was te zien op de energie beurs in Den Bosch. Gemaakt met STP cellen. Het glas is vervangen door een kunststof laag. In principe dus minder transportkosten. Waarom ze dan toch duurder moeten zijn dan andere monokristallijnen panelen kon de man van de stand mij niet vertellen.

[ Voor 10% gewijzigd door ZonneStroom op 21-11-2010 07:24 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Poldermans, dank voor de info.
Glambalk, ik bedoelde inderdaad het licht gewicht draagsysteem.

[ Voor 52% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-11-2010 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier een update over de CV tuning. In oktober was ons verbruik nog +7% t.o.v. het jaar ervoor en verrekend met graaddagen. De prognose voor november gaat nu uitkomen op -16%. Eigenlijk al vanaf het begin van de maand blijft de teller rond die -16% schommelen.

En de hoeveelheid zon kan het verschil niet verklaren, we zitten nog behoorlijk onder het aantal zonuren van vorig jaar. Dus dat kan het niet zijn. Verschillen t.o.v. vorig jaar zijn:

- Nieuwe radiatoren op 1e verdieping
- Waterzijdig inregelen van de hele installatie
- HR++ glas nieuw op de 1e verdieping aan de achterkant.

Detail is ook nog eens dat we nu de verwarmingen op de 1e verdieping permanent open hebben staan. Dus in onze slaapkamer en de slaapkamer van m'n zoontje. Dus en het comfort is behoorlijk omhoog en de gasrekening gaat hard naar beneden.

Ben nu al benieuwd wat december gaat doen. Da's doorgaans de koudste maand bij ons met het hoogste verbruik.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paide22
  • Laatst online: 20:12
Verwijderd schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 19:24:
[...]
nogmaals : de hot en cold is serieus een monster bespaarder, ook op water verbruik.
[...]
de werking is even uitzoeken, maar warm >40c wassen gaat eerst met een litertje koud water, dan mixed de machine steeds een beetje warm bij, tot de gewenste temperatuur.
haalt ie dat niet, dan maakt ie het electrisch af.
ik heb dat nog nooit gezien, dat electrisch bij warmen.
hij staat 80cm leiding van de boiler af, met 62,5c invoer uit de hottop.
door dat kreng sta ik nu dus hopeloos gevaarlijk negatief met de stroom
Neemt de wasmachine al het warme water in 1x in? Of gebeurt het met af en toe een beetje?
Bij mij is de aanvoerleiding langer. Als de ketel steeds aan moet springen en het water koelt vervolgens af in de leiding, dan zou ik dat minder vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op zondag 21 november 2010 @ 13:30:
Hier een update over de CV tuning. In oktober was ons verbruik nog +7% t.o.v. het jaar ervoor en verrekend met graaddagen. De prognose voor november gaat nu uitkomen op -16%. Eigenlijk al vanaf het begin van de maand blijft de teller rond die -16% schommelen.

En de hoeveelheid zon kan het verschil niet verklaren, we zitten nog behoorlijk onder het aantal zonuren van vorig jaar. Dus dat kan het niet zijn. Verschillen t.o.v. vorig jaar zijn:

- Nieuwe radiatoren op 1e verdieping
- Waterzijdig inregelen van de hele installatie
- HR++ glas nieuw op de 1e verdieping aan de achterkant.

Detail is ook nog eens dat we nu de verwarmingen op de 1e verdieping permanent open hebben staan. Dus in onze slaapkamer en de slaapkamer van m'n zoontje. Dus en het comfort is behoorlijk omhoog en de gasrekening gaat hard naar beneden.

Ben nu al benieuwd wat december gaat doen. Da's doorgaans de koudste maand bij ons met het hoogste verbruik.
Mooi he, dat zoiets eenvoudigs en betaalbaar direct merkbaar op je gasrekening is :)
jammer dat het sinds eind 2005 niet meer verplicht is bij nieuwbouwwoningen, slechts een advies/richtlijn geworden....
Of het daarvoor ook correct gebeurd is.... de nederlandse bouw kennende zal die daar zelden aandacht aan besteden.

Uiteraard is het plaatsen van HR++ beglazing ook een deel van de besparing bij flitspaal.nl
ik zeg al jaren "doen!" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
NielsTn schreef op zondag 21 november 2010 @ 15:28:
[...]

Mooi he, dat zoiets eenvoudigs en betaalbaar direct merkbaar op je gasrekening is :)
jammer dat het sinds eind 2005 niet meer verplicht is bij nieuwbouwwoningen, slechts een advies/richtlijn geworden....
Of het daarvoor ook correct gebeurd is.... de nederlandse bouw kennende zal die daar zelden aandacht aan besteden.

Uiteraard is het plaatsen van HR++ beglazing ook een deel van de besparing bij flitspaal.nl
ik zeg al jaren "doen!" ;)
Het moet nog blijken de komende maanden of het structureel is met die -16% ( duimt hard hier :) ).

Het duurzaamheidsvirus begint meer slachtoffers te eisen hier. Mijn schoonvader gaat z'n huis na-isoleren. Hij laat z'n spouwmuren isoleren door Koston. Zijn nieuwe muren gaan straks naar een Rc van 2,14. Geschatte besparing voor zijn huis is maar liefst 1000 tot 1300m3 gas per jaar! Totaal ruim 140m2 muur wat geisoleerd moet worden.

Ik hoop dat hij het gaat doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neemt de wasmachine al het warme water in 1x in?
voorbeeld : (40c was kleur)
1 litertje koud
dan in 1 klap warm erbij tot het maximum
(zonneboiler/hr te heet, dan stopt ie bij 40c en geeft nog wat koud bij)(om&om)
zonneboiler/hr te koud >> doortappen op warm, was begint en op stroom bijwarmen tijdens was naar 40c.

warmwaterknop uit :
normaal gedrag zoals we gewend zijn

kookwas :
invoer op 62,5 graden, bijwarmen op stroom tot 85c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 15:47:
[...]

1 litertje koud
zonneboiler/hr te koud >> doortappen op warm, was begint en op stroom bijwarmen tijdens was naar 40c.

warmwaterknop uit :

kookwas :
De MS1002 doet precies hetzelfde, eerst een klein beetje koud water en daarna schakelt hij over naar heet water. Wanneer de gevraagde temperatuur wordt bereikt gaat hij mengen met koud water. Werkt allemaal perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de naisoleerders onder U;
nieuw type parels voor spouwmuur isolatie ontwikkeld, door Unidek en Comfort company.
geeft een 13% betere isolatiewaarde,(zegt de fabrikant) doe je voordeel ermee.
www.Comfort-company.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb drie verschillende mensen geraadpleegd. Een werkte vroeger voor een woningcorporatie, de ander was energieconsultant van de gemeente, de derde was van het bedrijf dat nieuwe kozijnen gezet heeft. Ze zeiden alledrie dat het niet zinvol was mijn huis te isoleren. Maar ik vind toch een beetje ongeloofwaardig, isoleren heeft immers bijna altijd zin?

Ik heb een huis uit de jaren 1973, tussenwoning. Mijn buren hebben overigens wel isolatie gekregen, zij hebben een hoekwoning.
Huidige stookkosten : 1000m3 per jaar. Inhoud huis 334 m3

Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Tanadi:
Het is afhankelijk van wat je wenst te bereiken.
Vaak zijn adviezen om niet te isoleren gebaseerd op de terugverdientijd die heel laag moet zijn alvorens iemand adviseert om te isoleren.

Als een wat langere TVT niet afschrikwekkend is, als het om comfortverbetering of milieuwinst gaat dan rendeert beter isoleren totdat je het tot bijna het uiterste drijft.

Maar wat wil je isoleren dan?
Het isoleren van de CV leidingen heeft bijvoorbeeld een heel korte TVT en is zelfs in een huurhuis waar je maar een jaar woont al interessant, net zoals bijvoorbeeld radiator folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 17:08:
Ik heb drie verschillende mensen geraadpleegd. Een werkte vroeger voor een woningcorporatie, de ander was energieconsultant van de gemeente, de derde was van het bedrijf dat nieuwe kozijnen gezet heeft. Ze zeiden alledrie dat het niet zinvol was mijn huis te isoleren. Maar ik vind toch een beetje ongeloofwaardig, isoleren heeft immers bijna altijd zin?

Ik heb een huis uit de jaren 1973, tussenwoning. Mijn buren hebben overigens wel isolatie gekregen, zij hebben een hoekwoning.

Wat is jullie advies?
Goede isolatie is altijd lonend :) (je beperkt ook je warmteverlies uiteraard, en kan dan met lichtere radiatoren/lagere temperaturen eenzelfde klimaat creeeren).
goed HR++ beglazing (waarde 1,1 of lager) is al redelijk standaard (hier in 2005 alle ruiten in de nieuwbouw heben 1,1 waarde).
Afhankelijk van de staat van de kozijnen is een houten kozijn veel beter isolerend dan een aluminium. Kunststof KAN hout weer overtreffen.

Vergeet niet om ook aan ventileren te denken...

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 21-11-2010 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 15:47:
[...]

1 litertje koud

warmwaterknop uit :

kookwas :
Helaas heb ik gistermiddag de verkeerde wasmachine geleverd gekregen.
Ipv de EWH147310W kreeg ik de EWF147310W.
Verschil is dat de EWF geen warmwateraansluiting heeft :( , voor de rest identiek.
Maxwell deed absoluut niet moeilijk en levert komende week alsnog de goede.
Deze hagelnieuwe mochten we gewoon gebruiken, puike service!.

Heb zojuist de cresta aan het machine gehangen om het verschil met de EWH te meten.

Hier tapt de machine rechtstreeks uit de 200ltr ww-boiler maar wel uit een veel langere leiding (12mtr).
De gehele Hep2O leiding (kunststof) is met climaflex 13mm geisioleerd.

Eerste ervaring is wel dat deze veel meer lawaai maakt dan onze vorige AEG.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2010 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Laatst online: 23-09 20:12
Hallo allemaal,

Vandaag bleek plotseling mijn Sunny Explorer niet meer te werken. Ik krijg een foutmelding die er voor mij uitziet als een ordinaire bug. Aangezien het iets met de datum te maken lijkt te hebben, kan ik mij voorstellen dat meer mensen dit vanaf vandaag hebben. Klopt dit?

Gerbrand

De fout luidt:
code:
1
2
3
System.TypeInitializationException in SMA.SmaDateTime.get_UtcNow()
 De type-initialisatiefunctie voor SMA.SmaDateTime heeft een uitzondering
veroorzaakt. De waarde is te groot of te klein voor een UInt64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 17:08:

Wat is jullie advies?
Exact hetzelfde hier te horen gekregen van een adviseur van de Nuon. Het had geen enkel effect om hier extra te isoleren. Alles was te duur en had een veel te lange TVT. Hier vergelijkbaar overigens. Ik woon in een huis uit 1978.

Ik heb intussen mijn glas vervangen beneden en boven voor HR++ en 10cm extra piepschuim onder de vloer bijgeplakt. En het resultaat? GENIAAL!

Probeer eens te achterhalen wat je isolatieniveau is. Hoeveel isolatie heb je in/onder je vloer in je spouw en bij je dak? Als je dat hier post kunnen we hier vrij snel zeggen of meer isolatie nut heeft :)

Update:

Mijn schoonpa gaat de offerte ondertekenen en laat asap zijn spouwmuur isoleren. _/-\o_ . Zijn besparing per jaar is praktisch ons jaarverbruik :) Afgelopen jaar verbruikte hij 2430m3 gas. Als dat straks 1200m3 of minder bij hem wordt dan wil ik de gasten van Eneco wel eens zien wanneer hij z'n meterstanden weer moet doorgeven. EHEHE

[ Voor 12% gewijzigd door mkleinman op 21-11-2010 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exact hetzelfde hier te horen gekregen van een adviseur van de Nuon.
mooi he als de slager zijn eigen vlees keurt.
wat is eigenlijk de tvt van nuon doorbetalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/SDE/MMM_foute_PV_opstelling.jpg

..... die suggereert dat het kabinet zou moeten "investeren in de uitrol van relatief goedkope duurzame opties"

Zonnigtype het gaat bij deze foto natuurlijk om die fantastische schoorsteen, waar zeker een grote met lokaal gewonnen hout gestookte speksteenkachel onder zit die de hele woning op duurzame wijze verwarmd.

Sorry hoor ik kon het niet laten :+

[ Voor 40% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-11-2010 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 21:00:
[...]

mooi he als de slager zijn eigen vlees keurt.
wat is eigenlijk de tvt van nuon doorbetalen ?
Precies, ik blijf het raar vinden, energiebedrijven die energiebesparing promoten. Beetje hetzelfde als dat een slager aan je vraagt om vegetariër te worden.

En wij van WC eend adviseren..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hoe kan ik hier een klein plaatje toevoegen aan een post.
Hij vraagt steeds maar om "voeg url toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

type : [img]url naar plaatje.jpg[/img]

of je wel of niet wilt of moet besparen ?
hier een interessant artikel : http://www.siderea.nl/art...ing/energiebesparing.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Als ik nu een plaatje lokaal heb staan, hoe krijg ik het dan hier ge-upload?

Interessant artikel trouwens.

[ Voor 17% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-11-2010 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zover ik weet is er bij ons niks geisoleerd. Het is wel een spouwmuur dus die zouden we kunnen laten vullen. Er zitten alleen veel ramen, weinig muuroppervlakte. Bovenste verdieping verwarmen we niet helemaal.

Toch laten isoleren? TVT van 10 tot 15 jaar is prima. Of gaat het zeker daar onder zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:50
Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 21:46:
of je wel of niet wilt of moet besparen ?
hier een interessant artikel : http://www.siderea.nl/art...ing/energiebesparing.html
en hoe je dan moet besparen:
http://www.energiebesparingsverkenner.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hoewel ik dol ben op TVT, wat hier ook vloeken in de kerk is.. Zou ik isoleren alleen al voor het comfort doen.
Ook ik had enkel glas boven en verwarmde daar ook niet. Is er nu toch comfortabeler.

Zit nu alleen nog te kijken naar vloer-isolatie, maar daar ben ik nog niet uit.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 21:57:
Zover ik weet is er bij ons niks geisoleerd. Het is wel een spouwmuur dus die zouden we kunnen laten vullen. Er zitten alleen veel ramen, weinig muuroppervlakte. Bovenste verdieping verwarmen we niet helemaal.

Toch laten isoleren? TVT van 10 tot 15 jaar is prima. Of gaat het zeker daar onder zitten?
Dan zou ik maar eens goed gaan kijken naar de mogelijkheden. Naisoleren van de spouw heeft een TVT van ongeveer 5jr ofzo. Ook als je boven niet verwarmd is het slim om te isoleren, want dan blijft het ook zonder te stoken warmer. Isoleren bespaart niet alleen gas, maar het is gewoon pure luxe!

Als je je huis besluit te gaan isoleren, dan blijft het er straks veel beter op temperatuur, dus is het 's ochtends niet zo koud, en hoef je minder lang te verwarmen om het lekker te krijgen. Je hele huis is meer homogeen warm en dat leeft gewoon prettig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Laatst online: 20-09 20:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Ik woon in een boerderij waarvan de voormalige stal is omgebouwd tot woonhuis.
Veel muren zijn eensteens (koeien hoefden niet warm te staan)

Wat kan ik nog doen aan isolatie, tips?

aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
aartw99 schreef op zondag 21 november 2010 @ 22:41:
Ik woon in een boerderij waarvan de voormalige stal is omgebouwd tot woonhuis.
Veel muren zijn eensteens (koeien hoefden niet warm te staan)

Wat kan ik nog doen aan isolatie, tips?

aart
Misschien een spouwmuur met gasbetonblokken aan de binnenzijde optrekken (en daartussen de spouw dan bv. isover platen)?

wel in de buitenmuur een aantal stootvoegen 'open' breken zodat er nog enkele ventilatie kan plaatsvinden om vocht weg te houden.

Daarna kijken of dubbele beglazing eenvoudig te plaatsen is.

Dak isoleren kan misschien vanaf de binnenzijde, maar denk ook aan vochtdoorlatende folie etc.

[ Voor 25% gewijzigd door NielsTn op 21-11-2010 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@aartw99:
Nieuw binnenspouwblad en dan isoleren zoals Niels zegt kan, dat hebben wij hier ook. Nadeel is dat je muren erg dik worden. Andere optie is om aan de binnenkant een wand van metal stud te plaatsen. Dat is dunner, goedkoper en lichter.

Als je de gevel lelijk vindt, dan kun je ook aan de buitenkant isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op zondag 21 november 2010 @ 21:49:
Als ik nu een plaatje lokaal heb staan, hoe krijg ik het dan hier ge-upload?
Dat kan alleen met een externe site, zoals Flickr, Imageshack, enz.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 22 november 2010 @ 07:58:
[...]

Dat kan alleen met een externe site, zoals Flickr, Imageshack, enz.
Of via; De Karma F.A.Q. - Fotoalbum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het mogelijk is zou ik altijd van de buitenkant isoleren. Dan heb je nog veel massa aan de binnenkant van je huis wat eventueel overhitting kan voorkomen door de grote bufferende werking.

Gaat dit niet, dan gewoon zo dik mogelijk isoleren van de binnenkant en een gipsmuur zetten. Eventueel kun je ook gipsvezelplaat gebruiken. Nog mooier is om hierin een droogbouw wandverwarmingssysteem te verwerken, bijvoorbeeld Uponor Siccus. Dit heb ik op mijjn zolder gedaan en werkt naar volle tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zaterdag heb ik 2 Climarad's geinstalleerd. De eerder aangeschafte horizontale met radiator bij mijn schoonvader en een Sensa Verti bij mijzelf. De Verti heb ik ook op de kop getikt viia marktplaats. Nieuw en ongebruikt.

Installatie is eigenlijk vrij makkelijk als je een beetje handig bent en de handleiding gewoon volgt. Het enige wat spannend is is dat je een maar grote gaten door je muren heen moet boren. Mijn Verti kon bijvoorbeeld niet mooi in het midden van de muur omdat daar eea aan leidingwerk zat.

Tot nu toe bevalt het mij prima. Zaterdag avond zat de kamer vol en dan begint hij wat meer geluid te maken. Logisch, want een clubje kakelende vrouwen produceert nogal wat CO2 ;) .

Verder is het veel comfortabeler nu de vantilatieroosters en het afzuigpunt in de keuken gesloten zijn. De koude trek is volledig geelimineerd :*) (had ik nogal last van door de vloerverwarming).

Nu maar afwachten of het ook nog energie bespaart. De WTW die erin zit heeft een rendement van 80% en als de lucht OK is in huis, ventileerd hij niet. Zou dus wel zo moeten zijn.

Het enige wat ik moet afwachten is of de warmtevraag beneden voldoende is om mijn bovenverdieping ook op de gewenste temperaturen te houden. Zo niet, dan moet ik de aansturing van de ketel aanpassen. Eigenlijk heb ik daar dan weer een Opentherm kamerthermostaat voor nodig die ook een digitale uitgang heeft. Deze kan dan een klep voor de vloerverwarming beneden afsluiten wanneer beneden geen warmtevraag is en boven wel. Deze heb ik tot nu toe niet kunnen vinden. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Of na isoleren zin heeft?

Dit weekend in het huisje van mijn schoonzus gezeten waar de bank tegen een ongeisoleerde en ijskoude muur staat. Om het enigszins behaaglijk te krijgen moest de verwarming op 22-23
Ik heb nu een stijve nek. Lekker belangrijk wat dan de TVT is.

[ Voor 20% gewijzigd door Taan op 22-11-2010 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:57
Ik krijg deze week voor 650 euro aan ecotherm PIR-schuimplaten binnen, ga ik mijn hele dak en de enkelsteens berging mee isoleren. Wat de TVT is? Geen idee, maar omgerekend naar gas is het 1200 kuub gas of iets in die richting. Dat moet in een jaar of 3 wel terug te verdienen zijn. In de enkelsteens berging die van de rest van het huis gescheiden wordt door een dubbelsteens muurtje en een kunststof-gecoate aluminiumdeur heb ik nu een krat bier koud staan. In die ruimte hangt dan mijn CV-ketel en zit er nog een gat in de muur om onder de badkuip op de bovenverdieping te komen.
Ik kijk iig al uit naar het komend weekend, lekker de hele boel warm maken. Niet door gigantisch veel te stoken, maar door te zorgen dat de warmte niet gewoon via het dak naarbuiten lekt.

CV staat overigens meestal ergens tussen de 19 en 20 graden, afhankelijk van het tijdstip van de dag. Overdag 19 graden, want dan staat de zon vol op de ramen, ga je maar in de zon zitten als je warmte wilt. 's avonds via 19,5 naar 20 graden, en voor de rest eigenlijk altijd 16 graden als ik slaap of weg ben.

Afgelopen week een tijdklok gekocht voor de vloerverwarming in de badkamer. Van mij hoeft dat ding 's nachts niet op temperatuur gehouden te worden. Ik zit er nog wel aan te denken om een (design)radiator in de badkamer te plaatsen zodat de vloerverwarming weinig tot geen werk meer hoeft te doen, met gas verwarmen is toch een heel stuk goedkoper dan 500W door je vloer pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
_JGC_ schreef op maandag 22 november 2010 @ 10:14:
Ik krijg deze week voor 650 euro aan ecotherm PIR-schuimplaten binnen, ga ik mijn hele dak en de enkelsteens berging mee isoleren. Wat de TVT is? Geen idee, maar omgerekend naar gas is het 1200 kuub gas of iets in die richting. ...
<cynisme aan>
Wat boeit mij die TVT nu, als over een x-aantal jaren je je ongeisoleerde woning niet voor een mooie verkoopprijs kwijt kan raken
<cynisme uit>

Ik voorzie de situatie dat ongeisoleerde of huizen met 'achterstallige werkzaamheden' zo meteen vanzelf uit de gratie geraken, en tegen dumpprijzen pas verkocht kunnen worden. Kiss your 'overwaarde' goodbye ! ;)
als ik met enkele aanpassingen meer overwaarde kan genereren, waarom dan nog praten over 'TVT'?
Dus isolerende maatregelen treffen, en aanvullen met energie-winnende maatregelen, daar kan ik alleen maar volledig achter staan.

PS: jullie doen toch wel mee met het 3e Klimaatstraatfeest he? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Een tijd geleden las ik op het forum dat de originele software voor de Soladin 600 een update zou krijgen bij Mastervolt.

Weet hier iemand meer over op het moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Laatst online: 20-09 20:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 08:58:
Als het mogelijk is zou ik altijd van de buitenkant isoleren. Dan heb je nog veel massa aan de binnenkant van je huis wat eventueel overhitting kan voorkomen door de grote bufferende werking.

knip knip
Dat heeft de meeste voorkeur. Dan komt er iets op de buitenmuur? Waar zou dat mee kunnen?
Of bedoel je dat ik een muur om de buitenmuur zou moeten metselen?

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan komt er idd iets op. Dit wordt uitgevoerd door specialistische bedrijven. Ze plakken tempex tegen de buitenmuur en dit wordt dan weer afgestuct of voorzien van steenstrips zodat het een gemetselde muur lijkt. Er zijn verschillene systemen in de markt.

Googlen op gevelisolatie / buitenmuur isoleren / oid

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2010 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 13:14:
Dan komt er idd iets op. Dit wordt uitgevoerd door specialistische bedrijven. Ze plakken tempex tegen de buitenmuur en dit wordt dan weer afgestuct of voorzien van steenstrips zodat het een gemetselde muur lijkt. Er zijn verschillene systemen in de markt.

Googlen op gevelisolatie / buitenmuur isoleren / oid
Ecowoman is hier volgens mij specialist in. Die wilde het voor de hele buurt doen. Ik neem aan dat ze de verschillende alternatieven/partijen heeft afgewogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Voor degene die erg geintresseerd zijn in duurzame oplossingen misschien een leuk weetje.
Detacheerder YACHT heet met nog een hoop andere bedrijven 'Building Brains' opgestart. Doel is om tot innovatieve oplossingen te komen in de bouwnijverheid op het gebied van duurzaamheid.

29 november is er een slotcongres op het SS Rotterdam. Hierin worden een aantal eindresultaten gepubliceerd.

zie voor meer informatie de website van Building Brains

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Pagina: 1 ... 9 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.