Heb ik al aandacht aan besteed in mijn
analyse.
Mijn inschatting is dat de panelen niet een probleem zullen vormen, dat zijn grote partijen die daar achter zitten (wel denken aan garanties en afhandeling van klachten via een Stichting, timmer alles schriftelijk af s.v.p.).
Ik zie dat ze nu inderdaad een datasheet van de "Chint" omvormers hebben vrijgegeven (eerste tijd nog niet). Zoals ik al vermoedde, zie mijn analyse, van
Astronergy, wat onderdeel is van het Chint concern. Ik had daar al een oproep over geplaatst in een eerder post hier, maar volgens mij zijn ze nagelneu dus nog geen ervaringen mee. Ook niet op Zonstraal forum, noch op Photovoltaikforum (Duits, de grootste). Curves lopen sterk terug bij lagere vermogens.
Sluipverbruik zou dus 61 kWh/jaar zijn. Dat is grofweg 13 Euro/jaar bij 21,3 cent/kWh huidig enkel tarief contract NUON. Moet inderdaad veel lager kunnen, en voor relatief kleine systemen zoals wordt aangeboden beslist een negatieve factor. Is verder nog weinig over te zeggen, er moeten gebruikerservaringen komen willen we daar meer over te weten kunnen komen. Vraag is of er een versnelling in de aanmeldingen gaat komen, want ze mogen wel opschieten. Nu nog steeds maar 297 pakketten, ze hebben er 8.000 nodig op 6 december...
Fragenswürdige
"adviezen" op ODE site over deze actie. Ik heb gereageerd, maar mijn post is "op mysterieuze wijze" in de elektronische datasfeer "verdwenen"...
[
Voor 8% gewijzigd door
zonnigtype op 19-11-2010 12:21
]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)