Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.428 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2010 @ 00:38:
[...]

Hebben jullie enig zicht op de reguliere vervanging van de Ferraris-meters ? De mijne is nu 40 jaar oud, dus ik vrees voor zijn leven. Overigens tegen de tijd dat we gemoderniseerd zijn kwa meten verzinnen we wel iets. Ik vermoed zo dat die nieuwe metertjes nog steeds een loodje hebben.... O-)
De ferraris meter hoeft alleen maar te worden vervangen als tie stuk is. Er bestaat niet zoiets als een regulier vervanging. Dat gaat wel met de slimme meters gebeuren. Das namelijk elektronica en dat moet veel regelmatiger worden vervangen. Wie betaald de kosten daarvan? Juist, jij en ik.
Overigens zijn er gebruikers met Ferraris meters ouder dan die 40 jaar van jou die nog steeds in gebruik zijn.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
JAN-B schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 23:28:
[...]

@mightym: Valt me nog reuze mee dat hier nog niet op gereageerd is :9~
LOL! Ik ben ook blij verrast, wat een ruimdenkendheid alhier! *O* *O* *O*
(veel provocerender kan ik het toch niet maken ;) )

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Ik heb altijd begrepen dat met een kolencentrale er meer radioactive stoffen en ander afval in het mileu komt, dan met kernenergie.
Als dit werkelijk zo is, dan is kernenergie geen slechte keuze.
Maar er zijn nog andere, minder slechte keuzes.
Blijft natuurlijk het nadeel van de zeer lange tijd die het kost, totdat het afval niet meer gevaarlijk is.
Maar een van de "fouten" is dat we zo nodig leverancier willen zijn.
Ook met gas, vraag maar eens aan iemand uit Bergen.
Bij deze zaken is het a-sociale dat het risico bij de burgers ligt en de winsten bij een paar bedrijven.
En nog erger is het dan, dat de overheid vaak ook in die keten van profiteurs zit.

Dit zijn dan weer een paar "zegeningen" van de kapitalistische samenleving.
Een echte oplossing kan pas worden gemaakt als we het mondiaal doen, zonder "eigenbelang". O-)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op woensdag 10 november 2010 @ 01:09:
mijn meter met 4 kwadrante kan ook niet meer achter de komma worden uitgelezen, en ik vind dat eigenlijk te zot voor woorden.
Ik heb in mijn nieuwbouwhuis ook zo'n 4 telwerken meter zonder cijfers achter de komma.
Echter... Toen in mijn vorige woning de brutoproductiemeter werd verwijderd (ook zo'n mooie 4 telwerken meter), heeft de desbetreffende medewerker daar een keurig briefje van uitgeschreven met de afgelezen eindstanden... MET cijfers achter de komma! Waar die die dan vandaan gehaald heeft....? :?

Dus wellicht dat er wel een mogelijkheid is om die meters preciezer uit te lezen? Ik weet het in ieder geval niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

We zullen natuurlijk altijd een voorraad grijze-energie-opwekkers achter de hand moeten houden. Stel dat het een weekje windstil + bewolkt is in Europa.

Slimme meters.. en dan het saldeerverhaal er bij. Dat gaat inderdaad chaos worden.

Kreeg net mail dat de wethouder van gemeente Wierden aanwezig gaat zijn op de opening van mijn zonnepanelen showroom :) Leuk.

[ Voor 21% gewijzigd door SunshineCompany op 10-11-2010 10:52 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:10

Punkrocker

Mostly harmless

engelbertus schreef op woensdag 10 november 2010 @ 01:09:
[...]

mijn meter met 4 kwadrante kan ook niet meer achter de komma worden uitgelezen, en ik vind dat eigenlijk te zot voor woorden.
ik schrijf nu als het kan dagelijks mijn standen op, maar meer dan een gemiddelde over een periode kan ik er uiteindelijk niet van maken, aangezien ik soms maar 3kWh per dag gebruik, en soms ook wel 6kWh.

dat lan betekenen dat het 2,5 per dag is of 3,5..en 5,5 of 6,5.het verschil tussen 2,5 en 6,5 =4
het verschil tussen 3,5 en 5,5 = 2
Geen cijfers achter de komma betekent niet afronden, ze worden alleen niet getoond...
Meterstand 100 kan dus variëren van 100,0 tot 100,9
Onnauwkeurigheid is dus maximaal 1,8 immers 103,9 - 100,0 = 3,9 en 103,0 - 100,9 = 2,1 en 3,9 - 2,1 = 1,8
O-)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Wat ik dus ook niet snap waarom het niet mogelijk is om te zien hoeveel watt je dat moment verbruikt of opwekt op een digitale meter. Nu zie je alleen de totale hoeveelheid aan verbruikte kWh op de meter.

Ik zou graag het volgende willen meten.

- Verbruik in W op dit moment
- Opwek in W op dit moment
- Verbruik in kWh voor die dag
- Opwek in kWh voor die dag
- Verbruik in kWh in een periode ( Week/Maand/Jaar)
- Zelfde met opwek

En idd een mogelijkheid om gewoon via USB uitlezen en/of een S0 uitgang.

Tja.. Dromen....

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
Punkrocker schreef op woensdag 10 november 2010 @ 12:31:
Geen cijfers achter de komma betekent niet afronden, ze worden alleen niet getoond...
Onnauwkeurigheid is dus maximaal 1,8 immers 103,9 - 100,0 = 3,9 en 103,0 - 100,9 = 2,1 en 3,9 - 2,1 = 1,8
O-)
Herstel:
Meterstand 100 kan dus variëren van 100,000(...) tot 100,999(...)
Onnauwkeurigheid is dus maximaal 2 immers 103,999(...) - 100,000(...) = 3,999(...) en 103,000(...) - 100,999(...) = 2,00(...)1 en 3,999(...) - 2,00(...)1 = 1,99(...)8
O-)
(waarbij (...) betekent dat het voorafgaande cijfer oneindig kan worden herhaald)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Wow, maar liefst 500 Watt AC momentaan, uit een 1,34 kWp systeempjes met 3 door het bouwzeil beschaduwde modules (die maar 2 Watt per stuk per OK4 omvormer uitpoepen), tussen de witte wolken in.

Kon slechter in november.

Opzichter liep hier rond, ze gaan de zeilen verwijderen van de stellage, want er schijnt windkracht 10 aan te komen. Mooi, dan kan ik weer volle zon gaan vangen hoop ik (als de paneeltjes blijven staan, wat waarschijnlijk - afkloppen - zo zal zijn, gezien ervaringen uit het verleden). Er wordt inmiddels iets "geregeld" m.b.t. het licht verbogen frame, zo is toegezegd. En ik schijn een cadeautje voor alle noeste werkzaamheden te krijgen... :)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
Punkrocker schreef op woensdag 10 november 2010 @ 12:31:
[...]

O-)
ok, maar het effect is het zelfde. wie zegt overigens dat er slechts 1 cijfer achter de komma staat? de onnauwkeurigheid is dan niet 1,8, 1,98, of 1,998, dus nadert tot twee. wat het ook is....

uitlezen kan vast via de öogjes"die er op zitten, en anders via een s0 poort waar je helemaal niet bij kunt. en dan moet je nog weten hoe e.e.a.a dan zou moeten worden aangestuurd.

ik denk dat aflezen zonder cijfers achter de komma ook is om te voorkomen dat mensen dat nog fout invullen op een website. er zijn immers geen zwarte en rode cijfers meer, en een kommatje op een diosplay zonder backlight valt helemaal niet op.

met slimme meters kan van alles, maar dat wordt de gebruiker niet gegund. maar die moet hem wel betalen, vervolgens wordt je betutteld, gecontroleerd, en eventueel keihard afgesloten, op afstand.. nee dankje. er is geen enkele grond om dat in mijn meterkast te hangen, zolang IK er niets aan heb.

meer uitleesmogelijkheden, en minstens ook via de computer kunnen loggen in een bruikbaar formaat is wel het minste dat er mee mogelijk moet zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door engelbertus op 10-11-2010 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Delta weer in het nieuws
http://www.limburger.nl/a..._Solland_Solar_in_etalage

Gisteren was er juist dit nieuws:
http://www.limburger.nl/a...REGIONIEUWS01/101109634/0
Wie zal er hard lachen?

Vraagje, bestaat de zon nog wel?
Heb em al lang niet gezien (hele week).
Om 13.00uur had ik al een geweldige 12gr in de collector, poeh poeh.
Daar worden we wild van :(

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2010 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2010 @ 17:32:
Delta weer in het nieuws
http://www.limburger.nl/a..._Solland_Solar_in_etalage

Gisteren was er juist dit nieuws:
http://www.limburger.nl/a...REGIONIEUWS01/101109634/0
Wie zal er hard lachen?

Vraagje, bestaat de zon nog wel?
Heb em al lang niet gezien (hele week).
Om 13.00uur had ik al een geweldige 12gr in de collector, poeh poeh.
Daar worden we wild van :(
Hij hangt vandaag wat meer hier te schijnen >:)

Zal mij benieuwen trouwens, donderdag of vrijdag windkracht 8 of hoger :(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2010 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hhmm, dan zullen we het wel weer niet verdiend hebben :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Windkracht 8 hebben we hier gelukkig zeer zeldzaam >:)
Eerlijk delen was leuker, hier wat meer wind en zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Ik ben blij verrast;
http://www.telegraaf.nl/b...rrang_op_net__.html?p=6,2 na al die k..... berichten over kernenenergie de laatste tijd.

Kunnen we toch nog de slag gaan winnen met de pikzwarte kolenstroom of de bloedrode atoomstroom.

[ Voor 40% gewijzigd door ZonneStroom op 10-11-2010 18:38 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
Verwijderd schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 20:36:
Dit is wat ik ook doe. Als het regenwater op is, koppel ik het even om.

Deze zomer is dat oor het eerst gebeurd na 3 weken droogte en regelmatig even de tuin sproeien. Komt dus eigenlijk niet voor!

Een suppletie systeem is veel te duur. Het enige wat ik ook kan bedenken is een vlotter constructie. met een kraan. Desnoods electronisch. Wasmachine kraantje met een vlotterschakelaar bijvoorbeeld
op de site van dbcom hebben ze wel makkelijke, complete systemen voor pompen en suppletie. desnoods voorgemonteerd. de prijzen vallen me nog mee.

er staan ook 12 volt pompen op, maar daar staat bijvoorbee;d bij dat ze 300 uur mee gaan. klinkt niet veel, maar als de pomp alleen maar een beetje druk opbouwt in de leiding, en dus pompt gedurende dat er water stroomt( paar minuten oer spoelbeurt, bijvoorbeeld een uur of twee tijdens tuinsproeien) dan valt het wel mee. maar wat is dan wijsheid? een ëchte" pomp lijkt me dan robuuster, ook qua storingen. maar welke maakt het meeste lawaai?
en hoe zit het met beveiliging? stel er raakt iets kapot, zit je zonder spoelwater, of de hele wc loopt onder vanwege te hoge druk, en je buffer is gelijk leeg.

mijn idee was gewoon een regenton in de tuin, dus op de hoogte van toiletspoeling heb ik dan helemaal geen druk. voor het sproeien van de tuin.. je kunt het ook zonder pomp doen dan, maar dan niet met een gewone sproeier in de tuin.dan heb je iets van die waterslangen met gaatjes nodig of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vandaag wel echt een matige PV opbrengst, laagste deze maand :) Wel leuk, stats. Zijn verslavend.

Druk aan het voorbereiden, binnenkort met standje op een ondernemersbeurs. Vandaag nog poster laten maken, slogan: "Zonnepanelen zonder subsidie? De fiscus betaalt!" :) Morgen gesprek bij een veehouder met flink wat spaarcentjes die graag PV wil. Vrijdag gesprek bij fysio-centrum, maatschap. Verdienen de panelen ook terug in < 5 jaar. Zonder subsidie. Kortom; ik doe mijn best om PV wat groter te maken in Nederland.. ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Om nog even terug te komen op dat verhaal van die sluwe meters.

6x per jaar uitlezen, betekent dat ook 6x per jaar salderen? De zomeropbrengst wordt dan niet gesaldeerd met het winterverbruik en dat kan zeer onvoordelig uitpakken. Of electriciteit krijgt een seizoensprijs, die in de winter waarschijnlijk hoger zal zijn. Dit is geen goede prikkel.

Aanvulling: werd net gebeld door NUON, of ik terug wou komen. Ze hadden me al platgemaild met aanbiedingen en nu gaan ze ook bellen. Gaat het echt zo slecht dat ze zo hard moeten werken om klanten te krijgen?

In elk geval kon ik ze mooi vertellen dat ik nooit naar een energiebedrijf wil dat kolencentrales gaat bouwen. >:) Dat was duidelijk genoeg voor de verkoper. Misschien dat-ie dat ergens in zijn computer kan opslaan, en dan maar hopen dat ze dat heel vaak te horen krijgen. Wie weet.

[ Voor 41% gewijzigd door Anne vdr Bom op 10-11-2010 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Volgens mij is er ook een andere manier om die "slimme meters" te slim af te zijn.
Het moet mogelijk zijn om ze uit te lezen, voor anderen dan de energie maatschappij.
Daarmee is dan ook een stuk van de nadelen weg.
Misschien hebben enige mensen in de politiek al zo'n ding?
Hoe zouden zij het vinden als hun meterstanden op het internet te vinden zijn?
Natuurlijk is dit niet helemaal netjes, maar er is een gezegde:
"In liefde en oorlog is alles geoorloofd" :X |:(

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik ben bezig met een nieuw systeem, het moet op ono komen. Is een overdimensionering van 1850Wp op een 1500W teveel of is het acceptabel omdat het op het oosten ligt?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Erasmo schreef op woensdag 10 november 2010 @ 20:44:
Ik ben bezig met een nieuw systeem, het moet op ono komen. Is een overdimensionering van 1850Wp op een 1500W teveel of is het acceptabel omdat het op het oosten ligt?
Oost - Noord Oost? Beetje vergelijkbaar in mijn setup. Ik zit op 93 graden met mijn oostdak en 267 graden met mijn westdak.

Ik zou wel iets overdimensioneren Bijv 110 - 115% op een omvormer mits uiteraard de omvormer hier tegen kan! Ik heb 1974Wp zitten op een Solarmax 2000S. De Solarmax kan maximaal 1880W AC leveren en dat haal ik toch nog regelmatig.

Andere set is 555Wp op een standaard Steca500.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 23:34:
[...]

@Cantecleer: Hoe bedoel je, achter de komma :? een elektr. meter kan toch nooit achter de komma uitgelezen worden, tenminste de Ferraris meter niet, toch......
Jan, de Ferrarismeter (bij ons) had op de laatste cijferrol langs de zijkant nog een onderverdeling voor een redelijke indicatie achter de komma. Wij hebben de meter onlangs wel laten vervangen (de wens voor enkele PV-panelen is er nog wel, maar door bebouwing zal de opbrengst beperkt zijn). De eerste resultaten lijken echter een fors hoger verbruik op te leveren. In de komende weken eens even uitmiddelen en als dat zo blijft maar een nieuwe aanvragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zit verkeerd om te kijken zie ik net :')

Mijn dak zit op ongeveer 110* en 290*, maar het ligt wel in een bebouwde omgeving.

Zoals ik het nu zie lijkt het me het best om 2 strings aan te houden, dan kunnen ze allebei relatief hoog op het dak liggen om de ochtend/avond verliezen te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

JeroenH schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 22:44:
Met de aangepaste wetsvoorstellen is de keuzevrijheid van consumenten nu goed geregeld en de privacy beter gewaarborgd. Consumenten mogen straks zelf kiezen of ze hun meterstanden op afstand laten uitlezen.
Is al gebeurd met onze GJ meters voor de stadsverwarming.
Geen keuzevrijheid helaas.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
JAN-B schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 23:34:
@Cantecleer: Hoe bedoel je, achter de komma :? een elektr. meter kan toch nooit achter de komma uitgelezen worden, tenminste de Ferraris meter niet, toch......
Technisch is dat geen enkel probleem. Kijk dit filmpje wat ik ooit gemaakt heb. Rechts naast de meterstand van 76720 zie je nog een rol achter een smallere opening. Ik kan nét zien dat op die rol ook cijfers staan, maar omdat ik alleen de uiterst rechtse kant kan zien kan ik niet zien of het bv een 0 of 9, 3 of 8, etc. is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
JeroenH schreef op woensdag 10 november 2010 @ 23:02:
[...]

Technisch is dat geen enkel probleem. Kijk dit filmpje wat ik ooit gemaakt heb. Rechts naast de meterstand van 76720 zie je nog een rol achter een smallere opening. Ik kan nét zien dat op die rol ook cijfers staan, maar omdat ik alleen de uiterst rechtse kant kan zien kan ik niet zien of het bv een 0 of 9, 3 of 8, etc. is.
Je hebt ze wel hoor, kijk maar in het filmpje op de voorpagina van m'n site Zon in Amsterdam.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op woensdag 10 november 2010 @ 16:00:meer uitleesmogelijkheden, en minstens ook via de computer kunnen loggen in een bruikbaar formaat is wel het minste dat er mee mogelijk moet zijn.
Ik heb de vraag bij de tweede kamerfractie van de SP neergelegd. Antwoord volgt ...

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Stichting stunt met zonnepanelen
Stichting Urgenda gaat 10.000 pakketten zonnepanelen met korting aanbieden aan particulieren en bedrijven. „Door ze op zo’n grote schaal in te kopen houden we de prijs laag en is geen subsidie nodig.
lees verder
http://www.trouw.nl/groen...nt_met_zonnepanelen_.html

A'dam PVOutput

Verwijderd

glambalk schreef op woensdag 10 november 2010 @ 18:36:
Ik ben blij verrast;
http://www.telegraaf.nl/b...rrang_op_net__.html?p=6,2 na al die k..... berichten over kernenenergie de laatste tijd.

Kunnen we toch nog de slag gaan winnen met de pikzwarte kolenstroom of de bloedrode atoomstroom.
Vertaald: "Het CDA wil voorrang op het net voor atoomstroom"

Vanwaar de verrassing, dat had ik eigenlijk wel verwacht ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2010 08:52 ]

• JeroenH
ericplan schreef op donderdag 11 november 2010 @ 08:38:
Stichting Urgenda gaat 10.000 pakketten zonnepanelen met korting aanbieden aan particulieren en bedrijven. „Door ze op zo’n grote schaal in te kopen houden we de prijs laag en is geen subsidie nodig.
lees verder
Ik ben benieuwd hoeveel €/Wp dat moet gaan kosten. Uit het stuk:
..... zes zonnepanelen nodig ..... zo’n 3500 euro .....
Daar hebben we dus niets aan. Maar stel één paneel op 185Wp dan heb je het over € 3,15/Wp. Dat is niet briljant goedkoop.... Maar zonder met zekerheid te weten om wat voor panelen het gaat is er weinig over te zeggen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Verwijderd

lees verder
Ik hoorde het vanochtend ook op de radio. Maar op de eigen site www.urgenda.nl kan ik er nog niets over terugvinden...?

Op zich een mooi initiatief, maar zoals Jeroen al voorzichtig aangeeft *lijkt* het erop dat de goedkope prijs wel eens niet zo goedkoop zou kunnen gaan worden als voorgesteld. Mijn 6 panelen waren incl. omvormers en bevestiging etc. in ieder geval al minder dan 3500 euro (185 Wp panelen, maar zoals gezegd is het even afwachten wat voor panelen Urgenda op het oog heeft).

De drempel van 10MWp (tot 7 december) lijkt mij ook een mogelijk probleem.

Maar zoals gezegd, initiatief op zich wordt hier van harte toegejuicht! 8)

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2010 @ 08:48:
[...]

hmmm CDA gaat met hun eigen kernwaarden aan de haal ;)
Rentmeesterschap

Het achterlaten van kernafval getuigt imho niet van goed rentmeesterschap...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Taan
  • Laatst online: 11-09 16:19
Mijn duurzame plannen kunnen voorlopig in de ijskast. Maandagavond een offerte getekend voor nieuwe kozijnen, glas en isolatie van de voor en achtergevel. t.w.v. een riante auto uit het D-segment.
Daarmee is de ruimte voor een extra investering minimaal geworden. En die houden we dan ook liever achter de hand voor nood.

Ik hoop/verwacht wel dat we evengoed flink op gas zullen besparen door de veel betere isolatie die we nu gaan krijgen. Daarnaast zal de CV-ketel wel vervangen worden, dus die zal ook wel zuiniger zijn.

Maar zonne-energie komt er voorlopig niet van.
Eigenlijk basic trias energetica dus, maar ik vind het toch wel een beetje jammer.

• NielsTn
Taan schreef op donderdag 11 november 2010 @ 10:17:
Mijn duurzame plannen kunnen voorlopig in de ijskast. Maandagavond een offerte getekend voor nieuwe kozijnen, glas en isolatie van de voor en achtergevel. t.w.v. een riante auto uit het D-segment.
Daarmee is de ruimte voor een extra investering minimaal geworden. En die houden we dan ook liever achter de hand voor nood.

Ik hoop/verwacht wel dat we evengoed flink op gas zullen besparen door de veel betere isolatie die we nu gaan krijgen. Daarnaast zal de CV-ketel wel vervangen worden, dus die zal ook wel zuiniger zijn.

Eigenlijk basic trias energetica dus, maar ik vind het toch wel een beetje jammer.
@Daan: door deze isolatie-stap heb je dadelijk zowiezo minder nodig om lokaal op te wekken. dus dat is ook een besparing.
Eerst isoleren en 'consuminderen', daarna bijvoorbeeld lokaal opwekken.
De komende jaren zit je zowiezo er weer warmpjes bij :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

NielsTn schreef op donderdag 11 november 2010 @ 09:33:
[...]

hmmm CDA gaat met hun eigen kernwaarden aan de haal ;)
Rentmeesterschap

Het achterlaten van kernafval getuigt imho niet van goed rentmeesterschap...
IMHO......
Het CDA is een confessionele partij, geloven kunnen ze wellicht beter dan jij, maar toch iets anders!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De eerste najaarsstorm van het jaar komt er aan. Onwillekeurig maak ik me toch een beetje druk of alle panelen wel stevig genoeg op het dak liggen. Het kan bijna niet fout gaan met instelbare dakhaken, meer dan gebruikelijk en de panelen goed op de rails vastgezet.. Maar toch.......

• Taan
NielsTn schreef op donderdag 11 november 2010 @ 10:22:
[...]

...De komende jaren zit je zowiezo er weer warmpjes bij :)
Qua temperatuur wel ja.....

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Volgens het IEA geeft de wereld $ 312 miljard uit aan subsidies op fossiele energie. Dat is bijna 6x zoveel als aan duurzame energie. En daar zitten de (al dan niet verborgen) subsidies op kernenergie nog niet eens bij.

Energiecentrales draaien op subsidies, niet op kolen.

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
Als isolatie de beste tvt heeft, dan is dat geen gekke keus. Je kunt dan het snelst je bespaarde geld weer opnieuw inzetten voor het volgende project, terwijl je isolatie winst blijft opleveren. Daarbij verwacht ik eerder prijsdalingen/efficiency-verbeteringen bij PV dan bij isolatie - nog een reden om liever PV uit te stellen dan isolatie. En met isolatie gaat je comfort er op vooruit, wat je van PV/zonneboiler toch niet kunt zeggen (afgezien van wellicht wat schaduwwerking in de zomer). Aan de andere kant gaat van isolatie een tweakers-hart niet harder kloppen, maar van PV/zonneboiler met alle mogelijke monitoring wel.

Overigens: Je moet het niet zo zien dat je je duurzame plannen in de ijskast zet. Isolatie valt zeker onder duurzame plannen, dus je voert juist duurzame plannen uit!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op donderdag 11 november 2010 @ 11:54:
Volgens het IEA geeft de wereld $ 312 miljard uit aan subsidies op fossiele energie. Dat is bijna 6x zoveel als aan duurzame energie. En daar zitten de (al dan niet verborgen) subsidies op kernenergie nog niet eens bij.

Energiecentrales draaien op subsidies, niet op kolen.
En relatief?

Het zijn allemaal "tax credits".

Slotsom: Energiecentrales draaien zeker wel op kolen, gas en olie en niet op subsidies.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

lees verder
Goh, hoe help ik een beginnende bedrijfstak om zeep. Dit zijn prijzen waarvoor ik allang lever. Misschien moeten ze maar bij mij in komen kopen.

ZonneStroom

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2010 @ 08:48:
[...]

Wordt atoomstroom dan al als duurzaam/groen aangemerkt? Nog nergens ter wereld.

ZonneStroom

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2010 @ 12:10:
En relatief?

Het zijn allemaal "tax credits".

Slotsom: Energiecentrales draaien zeker wel op kolen, gas en olie en niet op subsidies.
Het was slechts een parafrase op een inmiddels beruchte uitspraak van een bekend politicus. :)

Tax credits zijn een financiële stimulans, dus waarom is dat geen subsidie?

En 'relatief', daar gaat het niet om. We weten allemaal dat puur naar de economie van opwekking kijkend (zonder de externe kosten) dat duurzame energie (nog) duurder is. Met externe kosten is het een heel andere kwestie.

Waar het mij om gaat is dat er nog veel te veel stimulering is van fossiele energie. Het beleid strookt niet met de realiteit van klimaatverandering.

[ Voor 39% gewijzigd door Anne vdr Bom op 11-11-2010 13:04 ]

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10

Mag ik vragen waar je dan een slordige 15d of 20d aan uit hebt gegeven, per post? En idd je bent juist hard bezig met je duurzame plannen uitvoeren.

• Taan
@ Spiceworm: Ik heb je een PB gestuurd want dit hoeft van mij niet wereldkundig te worden gemaakt.

@everybody: Ik kreeg dit per mail. Lijkt mij een goed initiatief. Ik zoek telefoonnummers toch meestal op op internet.
De Telefoongids heeft een oplage van 7.000.000 stuks. Hij is weliswaar gemaakt van recycled papier, toch kost dit ons milieu circa 71.400 bomen per jaar.
Meldt u af voor de Telefoongids via http://over.detelefoongids.nl/klantenservice.html,
en spaar de natuur!
Alvast hartelijk dank voor de medewerking.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

WijWillenZon gaat Chint omvormers leveren. Iemand ooit van dat merk gehoord?

ZonneStroom

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

glambalk schreef op donderdag 11 november 2010 @ 14:16:
WijWillenZon gaat Chint omvormers leveren. Iemand ooit van dat merk gehoord?
Jong bedrijf, uit 2006. Is wel hard aan het groeien.

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 13:35
flitspaal.nl schreef op donderdag 11 november 2010 @ 10:32:
De eerste najaarsstorm van het jaar komt er aan. Onwillekeurig maak ik me toch een beetje druk of alle panelen wel stevig genoeg op het dak liggen. Het kan bijna niet fout gaan met instelbare dakhaken, meer dan gebruikelijk en de panelen goed op de rails vastgezet.. Maar toch.......
Dat gevoel heb ik ook al de hele dag, bij is het een plat dak, met tegels op de profielen.. Elke keer als ik zo'n rukwind hoor, toch een beetje zenuwachtig.. :S

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ondanks de zware bewolking toch maar liefst 75watt (uit 3Kw). :) Net genoeg om nog de meter vrijwel stil te laten staan. :D

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier maar liefst.. 0.. ZIP, NOP, NADA!

Ook erg donker hier trouwens en het hoost!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Zonvolt wil binnenkort gaan beginnen met het verlenen van subsidies wanneer je besluit om zonnepanelen van hun of een van hun collega's te installeren op een plek die veel aandacht zal trekken (tegenover de efteling ofzo, winkelcentrum kan natuurlijk ook).
Dit ter stimulering van zonnepanelen.
Ik heb nog wel een mooi schuurtje over maar ik woon helaas niet op zo'n drukke lokatie.
2.Private Subsidie Zonnepanelen

De Private Subsidie Zonnepanelen (PSZ) wordt mogelijk gemaakt door Stichting Zonnepanelen die met behulp van donaties van bedrijven en privépersonen een jaarlijkse subsidie uitkeert. De hoogte van de PSZ is afhankelijk van de netto-investering, de elektriciteitsprijs en de locatie van plaatsing. Daarbij moeten de zonnepanelen worden aangeschaft bij Zonvolt zelf of via een aangesloten en gecertificeerde installateur. Deze subsidie is niet mogelijk i.c.m. met de SDE wel met andere subsidies. Klik op contact voor meer informatie over deze subsidie.
Op de energiesubsidiewijzer is de regeling inmiddels ook te bekijken.
Schijnbaar zal deze subsidie vanaf 1-1-2011 van start gaan.
Private Subsidie Zonnepanelen
Status: Binnenkort beschikbaar
Aanbieder: Zonvolt | Stichting Zonnepanelen
Begindatum: 01-01-2011
Einddatum: 01-03-2011
Bestemd voor: Woningeigenaar, Overig
Regio: Nationaal
Bedrag:

Omschrijving:
Bent u woningeigenaar en wilt u zonnepanelen plaatsen op een zichtlocatie, dan kunt u gebruik maken van de regeling Private Subsidie Zonnepanelen. Stichting Zonnepanelen subsidieert het aankopen van zonnepanelen die op zichtlocaties worden geïnstalleerd. Bijvoorbeeld op een woning langs een drukke weg of bij een trekpleister als een winkelcentrum, dierentuin,etc... De subsidie wordt mogelijk gemaakt door private en zakelijke donateurs.

Bedrag:
De subsidie wordt jaarlijks uitgekeerd totdat de zonnepanelen zijn terugverdiend met een maximum van 10 jaar. De jaarlijkse subsidie wordt als volgt berekend: Netto-investering : 10 jaar - besparing energierekening (0.22 p/kWh) = Private Subsidie Zonnepanelen.

Voorwaarden:
De belangrijkste voorwaarden zijn:
- De zonnepanelen worden geplaatst op een zichtlocatie.
- De zonnepanelen worden aangeschaft bij Zonvolt of via een erkende installateur die bij Zonvolt is aangesloten.
- De toekenning of afwijzing van de subsidie vindt plaats na beoordeling van de locatie.

Deze regeling is in combinatie met andere regelingen aan te vragen

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Ecopark De Kleine Aarde gaat dicht
Das nou jammer.... ben er vorig jaar nog met de ALV van de ZPV geweest. :(
Gaat er nog iemand uit de buurt van Enschede nog naar de ALV van aanstaande zaterdag in Apeldoorn?

www.mijnzon.info

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 13:35
flitspaal.nl schreef op donderdag 11 november 2010 @ 14:59:
Hier maar liefst.. 0.. ZIP, NOP, NADA!

Ook erg donker hier trouwens en het hoost!
Laagste opbrengst sind 8 okt (in gebruikname) 440Wh.. Momenteel leveren de panelen 18W, Nog een maandje en dan worden de dagen weer langer.. *O*

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Verwijderd

glambalk schreef op donderdag 11 november 2010 @ 12:58:
[...]

Wordt atoomstroom dan al als duurzaam/groen aangemerkt? Nog nergens ter wereld.
Nergens? Op het hoofdkantoor van het CDA wel....
En van de PVV en van de VVD.....
En van al die mensen die op die partijen stemmen.

Eigenlijk de meerderheid van Nederland....
Waar was jij bij de laatste verkiezingen?? :*)

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@Neanderthaler
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2010 @ 16:02:
[...]

Not my point of view :)

(Ja ik stem rechts)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2010 @ 16:02:
[...]

Sinds wanneer heeft de meerderheid automatisch gelijk? Met een meerderheid kan je nog steeds niet iets recht maken wat krom is. De definitie van duurzame energieopwekking is duidelijk; http://www.rijksoverheid....e/wat-is-duurzame-energie

Natuurlijk snap ik ook wel dat het de volgende stap is; vaststellen door handopsteking dat ook kernenergie groen is. Dat is het zelfde als besluiten bij handopsteking dat zwarte mensen ook opeens wit zijn omdat een meerderheid zegt dat ze dat zijn.

ZonneStroom

• Roamor
  • Niet online
Is het de EU niet die dat uiteindelijk zal bepalen? In EU-verband hebben we dit immers afgesproken,

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Roamor schreef op donderdag 11 november 2010 @ 17:21:
Is het de EU niet die dat uiteindelijk zal bepalen? In EU-verband hebben we dit immers afgesproken,
Er is een defintie wat duurzaam/groen is. Kernenergie voldoet op twee manieren niet aan die definitie. De grondstof Uranium is eindig en het rest materiaal is op dit moment niet te hergebruiken.
Er zal dus eerst een ander definitie moeten worden vastgesteld wat duurzaam is wil kernenergie daar ook toe worden gerekend. Dat is een ander discussie dan bij handopsteking gewoon te zeggen dat kernenergie duurzaam is.

ZonneStroom

Verwijderd

prima gedaan taan, je geld rendeert beter nu als je bespaart/isoleert
van deze besparing, die vele malen hoger is dan rente op je centjes,
kun je later gewoon weer investeren.(in duurzaam of aan je kids)
investeren in een veel kleiner verbruiksgetal dan nu.
zo kom je er wel, goede keuze ! in alle opzichten.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2010 20:50 ]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vandaag toch nog 6 kWh opgewekt, vanochtend heeft het zonnetje geschenen :) Verder kwam ik vanmiddag langs een stal die ik toch even met jullie wilde delen.. :)

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_Xuhd7N973bw/TNxM8Av2snI/AAAAAAAAJtg/yqsB2Qz69sY/s800/P1060442.JPG

:) :) :)

• Roamor
  • Niet online
In Nederland? Dat is in ieder geval nog wel redelijk bijzonder. Hier in de buurt zit ook een boer met 2 windmolens en (volgens mij) zo'n 50 panelen op het dak. Volgens mij hebben ze daar een zekerder inkomen aan dan aan de veehouderij.

Verwijderd

Goh, hoe help ik een beginnende bedrijfstak om zeep. Dit zijn prijzen waarvoor ik allang lever. Misschien moeten ze maar bij mij in komen kopen.
Stop nou eens met dat oeverloos negatief spuien. Je kunt ook waardering voor deze mensen uitspreken die hun handen in het vuur steken op een moeilijke Nederlandse markt. Dit kost tijd en geld en de prijzen die ze aanbieden zijn zeer scherp.

Daarnaast , als - en ik herhaal - , als we een goede regeling krijgen Q2 2011 , dan is er geen enkel bedrijf in NL die de vraag aankan, daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken. Je zou de korte tijd die je nog rest beter nuttig kunnen besteden om je goed voor te bereiden, zodat je straks mee kunt groeien. Dit kan door samen te werken met collega's, want doen we dat niet met een zeer behoorlijk aantal bedrijven en op zeer korte termijn dan hebben we straks echt een probleem en staan de Solar Totaals , IBC solars enz op onze deurmat. Dan heb je pas echt een reden om te klagen.

Ik heb ze in ieder geval gefeliciteerd met dit leuke initiatief.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2010 21:32 ]

• zonnigtype
glambalk schreef op donderdag 11 november 2010 @ 17:19:
[...]

Sinds wanneer heeft de meerderheid automatisch gelijk? Met een meerderheid kan je nog steeds niet iets recht maken wat krom is. De definitie van duurzame energieopwekking is duidelijk; http://www.rijksoverheid....e/wat-is-duurzame-energie

Natuurlijk snap ik ook wel dat het de volgende stap is; vaststellen door handopsteking dat ook kernenergie groen is. Dat is het zelfde als besluiten bij handopsteking dat zwarte mensen ook opeens wit zijn omdat een meerderheid zegt dat ze dat zijn.
Als er één gremium is wat dat begrip "duurzaamheid" in het openbaar op schandalige wijze heeft verkracht, is het die overheid wel. Sinds dat containerbegrip al in de negentiger jaren te pas en te onpas door een ieder die het uitkwam werd misbruikt, is het een lege huls geworden.

En nu "mag" vervolgens hetzelfde lot toebedeeld gaan worden aan "hernieuwbaar", sinds CBS hun "duurzame energie rapport" ging omdopen.

Laat onverlet dat je die begrippen mag blijven gebruiken, maar vertel er dan wel bij wat je d'r onder verstaat... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• NielsTn
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2010 @ 10:28:
[...]

IMHO......
Het CDA is een confessionele partij, geloven kunnen ze wellicht beter dan jij, maar toch iets anders!
en zoals het gros hier zich in een slachtofferhoekje frot (klagen en zeuren ...) zie je verdomd weinig mensen zelf acties uitzetten en zich als actief lid bij een van de partijen aan te melden.
Hoe meer groene/duurzame zielen in de politiek doorkomen, hoe meer er hoop gaat gloren over een duurzame wending.

Maar anyway.. klaag goed verder....'t is jullie eigen recht. Maar je kan het recht ook in eigen hand nemen en dus actief iets gaan doen.
Ja, ik doe over 2 weken mee met de gemeenteraadsverkiezingen.
Wie volgt?
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op woensdag 10 november 2010 @ 21:11:
Ik zou wel iets overdimensioneren Bijv 110 - 115% op een omvormer mits uiteraard de omvormer hier tegen kan! Ik heb 1974Wp zitten op een Solarmax 2000S. De Solarmax kan maximaal 1880W AC leveren en dat haal ik toch nog regelmatig.
SolarMax2000S kan (kortstondig) maximaal 1980 W AC leveren.
Maar zelfs als de omvormer (P-AC) op 95% van het Wp paneel vermogen (P-DC) zit zal je dat niet echt merken aan je jaaropbrengst. Slechts zelden, en dan nog zeer kortdurend zal de omvormer tegen haar grenzen aanlopen. Een te grote omvormer zal in de praktijk juist veel vaker een iets lager rendement hebben.
Veel omvormers werken pas optimaal als je ze 50-90% van hun nominale capaciteit benut. En laten we nu vaak lage zonnestanden, bewolking, etc etc hebben... Of dit soort dagen. :'( Grotere jongens blijven lekker lsapen, die halen hun neus op voor dit soort weer. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 00:09:
[...]

Grotere jongens blijven lekker lsapen, die halen hun neus op voor dit soort weer. :-(
Je weet: hoge boomen .... (vul zelf in).

Vanochtend zijn de doeken op de steigers hier weggehaald. Dus in theorie zou ik meer zonlicht moeten kunnen oogsten. Het probleem alleen is: where is that bloody stuff nowadays?

Maar ook: ... every cloud has a silver lining ... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

[...]

Maar zelfs als de omvormer (P-AC) op 95% van het Wp paneel vermogen (P-DC) zit zal je dat niet echt merken aan je jaaropbrengst. Slechts zelden, en dan nog zeer kortdurend zal de omvormer tegen haar grenzen aanlopen. Een te grote omvormer zal in de praktijk juist veel vaker een iets lager rendement hebben.
Veel omvormers werken pas optimaal als je ze 50-90% van hun nominale capaciteit benut. En laten we nu vaak lage zonnestanden, bewolking, etc etc hebben... Of dit soort dagen. :'( Grotere jongens blijven lekker lsapen, die halen hun neus op voor dit soort weer. :-(
Het belangrijkst wat je in de gaten moet houden bij overdimensionering is het voltage...........bij -10 of zelfs -20. Het zal misschien eens in de 25jaar voorkomen; overdag -20. Het is dan wel gebeurd met je omvormer.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

glambalk schreef op donderdag 11 november 2010 @ 12:57:
[...]

Ze hebben wel de media-aandacht. Dat is een stuk waardevoller dan het feit dat jij ze goedkoper aan kan bieden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SunshineCompany schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 08:44:
[...]

Ze hebben wel de media-aandacht. Dat is een stuk waardevoller dan het feit dat jij ze goedkoper aan kan bieden :)
Is het zo positief om voor iets wat balanceert op acceptatie of verwerping een idee te lanceren wat je waarschijnlijk niet waar kunt maken; 8000-10000 bestellingen vóór 6 december? Als het niet lukt dan heb je al heel snel de naam dat zelfs als het onder de marktprijs wordt aangeboden er geen belangstelling is voor zonnepanelen terwijl iedere keer dat de SDE subsidie aangeboden wordt de belangstelling over weldigend is. Ik vind het een gevaarlijke strategie.
Ik zie het in Amsterdam ook; systeem aanbiedingen voor €1875, subsidie €750 en nog zijn er stadsdelen waar op dit moment nog subsidie aangevraagd kan worden omdat het niet vol is. Ik heb overigens niet te klagen maar het is niet het draagvlak waarop ik had gehoopt.
Lukt het om het wel waar te maken dan ben ik misschien nu te pessimistisch.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik zie het ook niet gebeuren hoor.. ;)

Is die systeemaanbieding zo'n 600Wp setje voor in 't stopcontact? Ik richt me voornamelijk op bedrijven zonder subsidie. Veel grotere doelgroep.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Mike70 schreef op donderdag 11 november 2010 @ 15:32:
Ecopark De Kleine Aarde gaat dicht
Das nou jammer.... ben er vorig jaar nog met de ALV van de ZPV geweest. :(
Gaat er nog iemand uit de buurt van Enschede nog naar de ALV van aanstaande zaterdag in Apeldoorn?
AHUM.......
Gaat er zaterdag nog iemand?
Ik ben van plan wel te gaan.
Misschien dat er iemand mee wil rijden?

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mike70 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 09:22:
[...]

AHUM.......
Gaat er zaterdag nog iemand?
Ik ben van plan wel te gaan.
Misschien dat er iemand mee wil rijden?
Ik ga zaterdag, maar ik kom vanuit Hilversum en ik kom - uiteraard - met de trein. Ik ben van plan de trein van 09:51 te nemen vanuit Hilversum, over te stappen op Amersfoort 10:04/10:07 en dan kom ik om 10:32 in Apeldoorn aan. Met mijn vouwfietsje peddel ik dan naar de ALV lokatie. Als er iemand mee wil reizen, leuk! Ik heb een kortingskaart, dus als je met mij meereist heb je 40% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik ga naar Koblenz dit weekend, kom je daar nog langs? :P 40% klinkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga ook naar de jaarvergadering van de ZPV, en kom -uiteraard (woon in Apeldoorn :) )- met de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:06:
Ik ga ook naar de jaarvergadering van de ZPV, en kom -uiteraard (woon in Apeldoorn :) )- met de fiets.
Tja... sommige mensen hebben geluk.
Voor mij is het in ieder geval dichterbij dan vorig jaar.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Ik kom ook naar de ALV van de ZPV, met de auto :$ Anders moet ik om zeven uur opstaan, op zaterdag! Wil toch graag dat uurtje langer wel blijven liggen. En een lease-auto rijdt gratis. Oh, oh, de verleiding is te sterk!

Ik zie jullie zaterdag wel. Dit is mijn eerste keer, hoe zit het met de opkomst meestal?

[ Voor 25% gewijzigd door Anne vdr Bom op 12-11-2010 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geen enkele auto rijdt gratis. Iemand betaalt altijd....
Ik zie jullie zaterdag wel. Dit is mijn eerste keer, hoe zit het met de opkomst meestal?
Ik kan het me van twee jaar geleden niet herinneren, maar vorig jaar schat ik dat er toch wel een man of zestig op kwamen dagen, daar in Boxtel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Ik had graag mede zonnestroomproducenten willen ontmoeten as zaterdag. Omdat veel mensen zaterdag thuis zijn ga ik morgen DHZ kits rondbrengen in Amsterdam. Daarna is het waarschijnlijk te laat om nog naar Apeldoorn te komen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op maandag 01 november 2010 @ 12:45:
Laat maar, al wat gevonden op hardwareinfo:

Resultaten: energieverbruik
In het dagelijkse gebruik ga je deze verschillen in snelheid niet merken. De metingen van het energieverbruik leverden een wat gevarieerder beeld op en die zal je op jaarbasis wél merken, zij het marginaal. Het verschil in verbruik bij alle modellen tussen load en idle is verwaarloosbaar. De onbetwiste winnaar qua zuinigheid is de D-Link 8-poorts switch. Met vier aangesloten PC's verbruikt deze 4,9 Watt onder load, terwijl hij zonder aangesloten PC's slechts 1,8 Watt verbruikt. Vergeleken met het 8-poorts model van Belkin, welke 9,6 Watt respectievelijk 7,9 Watt verbruikt, is dat fors zuiniger. Maar aangezien het een besparing op jaarbasis van een euro of acht betekent, is de enige reden om de D-Link boven de Belkin te verkiezen de gemiddeld vijf euro lagere prijs van de eerste...
ik weet niet of je deze inmiddels aangeschaft hebt, maar ik gebruik dezelfde D-link nu een maandje of 6 en bevalt me prima. Stroomverbruik is hier flink afgenomen (tenopzichte van een oude HP Procurve J3300A). Het is echt een klein apparaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Voor de mensen die graag meer voor water wilden betalen...
Uw wens is in vervulling gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Wat heb ik nu aan mijn broek hangen. Greenchoice gebeld over mijn meterstanden per 30 okt. Verbuik vanaf 30 april 37 kuub gas en -566 kwh. Waren in eerste instantie niet geaccepteerd en nu telefonisch het volgende meegedeeld gekregen:
  1. alleen bij hoge uitzondering wordt een negatieve rekening opgemaakt, wat nu voor mij gaat gebeuren
  2. de mededeling dat ik problemen krijg bij eventuele overstap naar een andere leverancier als ik een stand lager dan de hoogste stand die ik ooit op een eindafrekening heb gekregen op de meter heb
  3. dat ik moet melden dat ik zonnepanelen heb, inclusief kopie van de factuur met hoeveelheid Wp.
Ad 1, misschien niet opgelet in andere posts, maar zo uitzonderlijk is dit toch niet? Hier draait toch dat hele saldeer verhaal omheen en hier heb ik toch als burger standaard recht op? De mevrouw gaf me aan dat zij als een van de weinige leveranciers dit doen.En bovendien, ik kan er niets aan doen dat zij een belachelijke voorschotbedrag van 109 euro per maand hebben berekend.

Ad 2. is dit waar? Hang ik me nu als goedwillende burger op aan een energieleverancier? Hoogste stand was eind april 2010, ik hoop dat dit ook voor altijd de hoogste stand blijft. Dat ik eventueel 100 kwh misloop bij overstappen kan met niet schelen, maar nu wij elk jaar ongeveer 100 kwh per jaar over hebben wordt het over 5 jaar me toch iets teveel.

Ad3. dat ze weten dat ik zonnepanelen heb, ala, maar een factuur? Dat is toch helemaal niet nodig? Ze mogen blij zijn dat ik de certificaten van oorsprong via Certiq aan hen heb toegezegd.

Zie ik nu spoken of is Greenchoice toch wat minder recht door zee dan we doorgaans hier bespreken?

[ Voor 12% gewijzigd door Joba op 12-11-2010 15:58 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joba schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 15:54:
Wat heb ik nu aan mijn broek hangen. Greenchoice gebeld over mijn meterstanden per 30 okt. Verbuik vanaf 30 april 37 kuub gas en -566 kwh. Waren in eerste instantie niet geaccepteerd en nu telefonisch het volgende meegedeeld gekregen:
  1. alleen bij hoge uitzondering wordt een negatieve rekening opgemaakt, wat nu voor mij gaat gebeuren
  2. de mededeling dat ik problemen krijg bij eventuele overstap naar een andere leverancier als ik een stand lager dan de hoogste stand die ik ooit op een eindafrekening heb gekregen op de meter heb
  3. dat ik moet melden dat ik zonnepanelen heb, inclusief kopie van de factuur met hoeveelheid Wp.
...
Zie ik nu spoken of is Greenchoice toch wat minder recht door zee dan we doorgaans hier bespreken?
Ad 1. Je bent formeel een afnemer, geen leverancier. Salderen blijft onduidelijk als je door de nul gaat. Hoe korter de meet-periode (b.v. 4x/jaar), hoe groter de kans dat je negatief verbruik hebt. De vergoeding voor onder de nul is veel lager dan als het gesaldeerd kan worden. Als GC voor alle kWh'tjes hetzelfde vergoedt is dat mooi meegenomen. Waarschijnlijk is het duurder om de software aan te passen voor een correcte berekening dan om jou een hoge uitzondering toe te zeggen.
Ad 2. Dat is onjuist. Het is een probleem dat -volgens mij- geheel bij GC ligt. Eindstand=Beginstand bij overstap, en de netwbeerder is gecertificeerd om dit onafhankelijk vast te stellen.
Ad 3. Onjuist, maar wel begrijpelijk is dat ze een schriftelijke verklaring willen zien waarom ze negatief verbruik moeten accepteren. Een willekeurig ander bewijsstuk ter verklaring zou ook werken, of de meteropnemer uitnodigen om langs te komen en de standen (en zegels) te controleren. Zelf doorgeven van meter-standen is in dit geval aanleiding tot vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 16:15:
[...]

Ad 1. Je bent formeel een afnemer, geen leverancier. Salderen blijft onduidelijk als je door de nul gaat. Hoe korter de meet-periode (b.v. 4x/jaar), hoe groter de kans dat je negatief verbruik hebt. De vergoeding voor onder de nul is veel lager dan als het gesaldeerd kan worden. Als GC voor alle kWh'tjes hetzelfde vergoedt is dat mooi meegenomen. Waarschijnlijk is het duurder om de software aan te passen voor een correcte berekening dan om jou een hoge uitzondering toe te zeggen.
Ad 2. Dat is onjuist. Het is een probleem dat -volgens mij- geheel bij GC ligt. Eindstand=Beginstand bij overstap, en de netwbeerder is gecertificeerd om dit onafhankelijk vast te stellen.
Ad 3. Onjuist, maar wel begrijpelijk is dat ze een schriftelijke verklaring willen zien waarom ze negatief verbruik moeten accepteren. Een willekeurig ander bewijsstuk ter verklaring zou ook werken, of de meteropnemer uitnodigen om langs te komen en de standen (en zegels) te controleren. Zelf doorgeven van meter-standen is in dit geval aanleiding tot vragen.
Dank. Ad 1, ook op jaarbasis ben ik door de nul, minder vaak invullen heeft dus niet zoveel zin. Bij 3 zou misschien de communicatie van Certiq cq de ontvangst van certificaten duurzame oorsprong van Certiq ook kunnen volstaan. Want ook certiq heb ik allerlei facturen moeten sturen om het bestaan van mijn zonnepanelen te garanderen. Maar ik zal maar braaf een scan van de factuur opsturen.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:55

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 13:07:
[...]
ik weet niet of je deze inmiddels aangeschaft hebt, maar ik gebruik dezelfde D-link nu een maandje of 6 en bevalt me prima. Stroomverbruik is hier flink afgenomen (tenopzichte van een oude HP Procurve J3300A). Het is echt een klein apparaatje.
Yep, het ding staat hier lekker te knipperen.
Het enige jammere is dat het nieuwe model ronde vormen heeft, waar het oude model nog lekker rechthoekig/plat was: stapelen is wat lastiger geworden, de D-Link moet dus altijd bovenop 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@joba
zo had dit niet gehoeven,
vooraf aangeven had alles voorkomen.
je ziet spoken, ga maar eens een jaartje lekker naar oxxio of zo, dan verander je zelf in een spook.
ik heb hier op tafel het dossier liggen van een bewoner van de evenaar te heerhugowaard, (stad van de zon)daar is 20.440kWh gestolen in 2 jaar en niets gesaldeerd.
maar wel lekker de eerste 3 maanden groene stroom ! ook niet dus...
het is echt ongekend hoe stom de nederlander is op energiegebied, onstellend stom zelfs, achterlijk eigenlijk.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2010 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
HellevUUr schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 15:10:
Voor de mensen die graag meer voor water wilden betalen...
Uw wens is in vervulling gegaan.
Hele foute kop van dat verhaal. Heeft geen moer met "kraanwater fors duurder" te maken. Maar is gewoon een extreem ordinaire VASTRECHT verhoging. En ook nog eens naar willekeur van gemeentelijk handelen. Drinkwaterprijs sec, lees: het variabele tarief inclusief waterbelasting en 6% BTW blijft gewoon gelijk. Dit nodigt dus helemaal niet uit tot besparen, erger nog, het is een negatieve prikkel: dondert niet wat ik doe, hoe veel emmers water ik uit de regenton voor de toiletspoeling gebruik: ik blijf toch die (verhoogde) precario betalen...

M.b.t. Greenchoice: Naast de CDA spion van atoomboer Delta, was Rob van Rees (directeur van Greenchoice) de enige vertegenwoordiger van een energieleverancier (die ik kende) die aanwezig was tijdens de eerste bijeenkomst om het verzet tegen meer kerncentrales op gang te krijgen... Drie punten voor Greenchoice!

[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 12-11-2010 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zomaar een ideetje voor installaties die zowel op oost als west liggen met meerdere strings.
Zou het niet mogelijk zijn om een grote en een wat kleinere omvormer te nemen en deze dmv een relais 's middags te laten schakelen?
Dus, de string die op het oosten ligt kan 's morgens mooi bakken en maximaal afleveren omdat hij op de grote omvormer staat. Later na de switch kan hij langer door blijven leveren door overdimensionering.
En voor west net andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik heb deze maand al 100 kWh opgewekt :) Echt leuk die stats.. verslavend.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Erasmo schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:29:
Zomaar een ideetje voor installaties die zowel op oost als west liggen met meerdere strings.
Zou het niet mogelijk zijn om een grote en een wat kleinere omvormer te nemen en deze dmv een relais 's middags te laten schakelen?
Dus, de string die op het oosten ligt kan 's morgens mooi bakken en maximaal afleveren omdat hij op de grote omvormer staat. Later na de switch kan hij langer door blijven leveren door overdimensionering.
En voor west net andersom.
Dat klinkt een beetje als een afgeleid master-slave concept. Master-slave wordt al jaren toegepast bij grote PV-parken (ik dacht dat Siemens er mee is begonnen). Als een installatie op maximaal vermogen draait, wordt de last verdeeld over twee of meer omvormers, bij lagere lichtintensiteiten doet een omvormer het hele werk (op max. efficiëntie) en kan de back-up/slave uitrusten.

Vraag is vooral: wat levert het op, en wat is de meer investering, vooral bij kleine systeempjes. Als je het puur financieel zou willen bekijken. Als het om het laatste kWh uit je installatie peuren gaat (daar schijnt dit forum over te gaan), dan zul je zelf moeten knutselen en heel veel monitoren om de (lees: ALLE) effecten goed in kaart te brengen. Idee is prima, nu de uitvoering nog (en veilig...).

Alternatief is omvormers met meerdere ingangen die scheve belasting aan kunnen (dus niet 1 MPP tracker, maar meerdere).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voordeel is dat je zo met minder omvormer capaciteit meer kan bedienen.
In principe zou je iets met een relais en een tijdschakelaar kunnen maken maar dat is meer iets voor de gevorderde elektroknutselaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog effe en ik kan beter een waterkrachtcentrale aan gaan leggen.
$#%#%#weer :(
Mini-turbines in de regenpijpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
[...]

Whoops, je hebt gelijk 1980W AC. 8)7 Mijn fout O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Degenen die de ALV van de ZPV niet bezocht hebben, hebben toch wel iets interessants gemist. Harry Stokman van Direct Current BV vertelde een uiterst interessant verhaal over de voordelen van DC (gelijkspanning) bij zowel het transport van grote hoeveelheden energie over hoogspanningsnetten als laagspanningsnetten op wijkniveau. Ook energie-opslag van decentraal opgewekte duurzame elektriciteit werd aangestipt in de vorm van redox-accu's, iets wat volgens de spreker ook veel beter en efficiënter kan met gelijkspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Blogpostje, waarom de slimme meter in werkelijkheid eigenlijk hardstikke dom is.

http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=1180

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

JeroenH schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 15:57:
Degenen die de ALV van de ZPV niet bezocht hebben, hebben toch wel iets interessants gemist. Harry Stokman van Direct Current BV vertelde een uiterst interessant verhaal over de voordelen van DC (gelijkspanning) bij zowel het transport van grote hoeveelheden energie over hoogspanningsnetten als laagspanningsnetten op wijkniveau. Ook energie-opslag van decentraal opgewekte duurzame elektriciteit werd aangestipt in de vorm van redox-accu's, iets wat volgens de spreker ook veel beter en efficiënter kan met gelijkspanning.
Niet gaan inwrijven hoor.............daartegenover weer een hele hoop klanten blij gemaakt met hun Zon Op Je Dak setje. Een aantal die al voor de tweede of zelfs derde maal meedoen en de meter nog harder achteruit willen zien draaien.
Maar het is zeker een heel interessant onderwerp. Wist nog niet dat het ook zo veel voordelen kon hebben op kleine schaal maar dat klopt wel als je ziet hoeveel maal elektra omgezet wordt van AC naar DC.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel omvormers werken pas optimaal als je ze 50-90% van hun nominale capaciteit benut.
TL (transformersless) omvormers werken al vanaf 20% nominaal ac vermogen op 95% of meer efficiency,
vaak ook al op 90% vanaf 10%..........
en de grote jongens blijken bij mij juist wakker terwijl de kleintjes niet eens een teken van leven geven.
aangevuld met een hellingshoek van 20 graden pakken ze nu al het diffuse winter-licht.
de feiten kun je zien op mijn plugwise site, de kleine tl omvormertjes zitten op oost, de tl big boys op zuid en west.
een bron :
http://www.desolarshop-systeemhuis.nl/SB2100TL.pdf
http://www.sungrowpower.c...0ktlsg12ktlsg15ktl-en.pdf (98,7%max)

tip :
siderea artikel lezen (ideale helligshoek)
TL omvormer specs lezen (photon/manual)
maximale nominale&ideale mpp spanning en vPv start waardes goed narekenen op basis van temperaturen
(met genau.xls van sma bijvoorbeeld)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2010 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 15:57:
Ik vond het ook een zeer interessant verhaal. :)
Vooral de grafieken,die het verschil in opgesteld vermogen tussen Duitsland, België en Nederland, die de voorzitter liet zien spraken boekdelen. :(
Hier een vertaling van de Redox Batterij in het Nederlands.

[ Voor 6% gewijzigd door Mike70 op 13-11-2010 18:02 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 17:26:
[...]
...
tip :
  • siderea artikel lezen (ideale hellingshoek)
  • TL omvormer specs lezen (photon/manual)
  • maximale nominale & ideale MPP spanning en vPv start waardes goed narekenen op basis van temperaturen (met genau.xls van sma bijvoorbeeld)
Thanks, ik heb zojuist even de PDF-jes van mijn MSK/Suntech combo opgedoken :)
toch nog puzzelen naar mogelijkheden zoals ik al eerder met je had besproken :)
Nu een week verder, maar nog niets van Esdec vernomen over de Clickfit/Flatfix materialen, komende week maar eens een belletje wagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
Verwijderd schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 11:25:
Nog effe en ik kan beter een waterkrachtcentrale aan gaan leggen.
$#%#%#weer :(
Mini-turbines in de regenpijpen ;)
Laat ik daar vanmorgen nou ook aan gedacht hebben! :Y Ga ik toch eens aan rekenen, hoeveel potentiele energie er in regenwater zit! Wat zou het rendement van een microturbine zijn?

edit:
Laat maar.. voor 100m2 dakoppervlak en een goothoogte van 3,5 meter kom ik aan ca 0,6kWh per jaar.. Niet echt de moeite waard zeg maar.

(per jaar 600mm regen = 600kg/m^2 * 100m^2 = 60000kg
Ez = mgh
= 60000*9,81*3,5 = 2,1 MJ = 0,6 kWh en dan ga ik nog uit van een rendement van 100%)

[ Voor 26% gewijzigd door mightym op 13-11-2010 21:34 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pijp ventilator ombouwen van de gamma... ?
Pagina: 1 ... 7 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.